abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 29 december 2016 @ 06:34:32 #1
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167697822
Het topic voor stoere verhalen over het zelf bakken van oliebollen!

Game on!
  donderdag 29 december 2016 @ 06:38:48 #2
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167697825
Tis gelukt! *O* ( nog niet eerder een topic op deze manier geopend :@ )

Nieuwe ronde voor komende oliebollenbakzaterdag *O* Succes iedereen!
pi_167697834
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 06:38 schreef BakkieDoen het volgende:
Tis gelukt! *O* ( nog niet eerder een topic op deze manier geopend :@ )

Nieuwe ronde voor komende oliebollenbakzaterdag *O* Succes iedereen!
btw:
http://www.estafettewinkel.nl
  donderdag 29 december 2016 @ 06:49:23 #4
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167697842
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:45 schreef Secricible het volgende:
Ik wil dit jaar zelf gaan bakken. Wat raden jullie de beginnende oliebollenbakker aan? Voor 5 man dus wilde ongeveer 500gram bloem pakken :) ik las al erdinger door het beslag, hiervoor de helft van de melk vervangen? Qua vulling dacht ik aan krenten?
De vraag van Secricible uit het vorige topic.

Ik zou maar 1/3 van het vocht vervangen door bier/pils, hoeft niet Erdinger te zijn, hoor.
Rozijnen, krenten, appelstukjes, ook lekker.
  donderdag 29 december 2016 @ 06:51:09 #5
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167697844
quote:
Dank u, daar had ik zelf natuurlijk ook even naar op zoek kunnen gaan...
pi_167697846
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 06:51 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Dank u, daar had ik zelf natuurlijk ook even naar op zoek kunnen gaan...
:+
Ik heb die dingen in andere bio winkel ook zien liggen, maar het seizoen is volgens mij maar kort
  donderdag 29 december 2016 @ 06:56:10 #7
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167697854
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 06:52 schreef computergirl het volgende:

[..]

:+
Ik heb die dingen in andere bio winkel ook zien liggen, maar het seizoen is volgens mij maar kort
Dan kom ik waarschijnlijk op de verkeerde momenten in bio winkels, zit hier ook niet echt in de buurt. En nu is het seizoen natuurlijk....dat gaat m dan niet meer worden dit jaar. Maar ach, denk niet dat de oliebollen er echt minder om zullen smaken :) ( of misschien wel, maar dan weet ik dat toch niet :s) )
pi_167698436
Zaterdag is bij mij ouders ook weer het jaarlijkse oliebollen bak festijn voor de hele familie. Vroeger at ik er 15+ maar tegenwoordig ben ik wel met 2 klaar. Maar ik moet zeggen, die ouwe bakt wel prima oliebollen! Een prima bodem om mijn avond mee te beginnen.
Uitvinder van de biersmiley.
pi_167698474
Ik ga zaterdag ook weer aan de gang. Mag er 150 bakken voor een feestje.

Ik vind t heerlijk. Goeie muziek op en lekker in mn eentje n dagje rommelen en bakken in de keuken. E dankbaar want iedereen vind mijn oliebollen lekker.

Ik zweer overigens bij de mix van koopmans. Al dan niet bereid met donker bier. Wat gebruiken jullie?
pi_167698569
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 08:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik ga zaterdag ook weer aan de gang. Mag er 150 bakken voor een feestje.

Ik vind t heerlijk. Goeie muziek op en lekker in mn eentje n dagje rommelen en bakken in de keuken. E dankbaar want iedereen vind mijn oliebollen lekker.

Ik zweer overigens bij de mix van koopmans. Al dan niet bereid met donker bier. Wat gebruiken jullie?
HomeMade, met gewoon pils door het beslag.
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 10:01:24 #11
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167699603
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 06:49 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

De vraag van Secricible uit het vorige topic.

Ik zou maar 1/3 van het vocht vervangen door bier/pils, hoeft niet Erdinger te zijn, hoor.
Rozijnen, krenten, appelstukjes, ook lekker.
Hoeft geen weizen te zijn, maar past wel het beste bij de smaak van oliebollen. Vooral hefeweizen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 10:03:58 #12
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167699636
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 08:44 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik ga zaterdag ook weer aan de gang. Mag er 150 bakken voor een feestje.

Ik vind t heerlijk. Goeie muziek op en lekker in mn eentje n dagje rommelen en bakken in de keuken. E dankbaar want iedereen vind mijn oliebollen lekker.

Ik zweer overigens bij de mix van koopmans. Al dan niet bereid met donker bier. Wat gebruiken jullie?
Een premix, leuk met suiker, zetmeel en weipoeder. Waarom zou je dat in je oliebollen willen? Ik snap dat echt niet. Het is echt heel makkelijk zelf te maken met goede bloem.
Ik maak ze zelf al een paar jaar met spelt, emmer en tarwe door elkaar (en/of einkorn als ik het heb, maar dat heb ik dit jaar helaas niet).
Alles voor meer variëteit en meer smaak :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167712174
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
pi_167712350
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:49 schreef Lean_Machine het volgende:
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
Zou je aan je oma moeten vragen als ze nog leeft...

Maar zonnebloemolie is het meest gangbare, neem alleen niet te goedkope zooi.
pi_167712568
quote:
7s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:53 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Zou je aan je oma moeten vragen als ze nog leeft...

Maar zonnebloemolie is het meest gangbare, neem alleen niet te goedkope zooi.
Dat is inderdaad niet meer mogelijk, helaas. Maar bedankt! :)
pi_167715138
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 10:03 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Een premix, leuk met suiker, zetmeel en weipoeder. Waarom zou je dat in je oliebollen willen? Ik snap dat echt niet. Het is echt heel makkelijk zelf te maken met goede bloem.
Ik maak ze zelf al een paar jaar met spelt, emmer en tarwe door elkaar (en/of einkorn als ik het heb, maar dat heb ik dit jaar helaas niet).
Alles voor meer variëteit en meer smaak :D
Het smaakt lekker en het is eenvoudig. Qua variatie gebruik ik vaak voor een deel donker bier en dat werkt prima.

Spelt zou ik niet snel gebruiken, ik vind de smaak ervan niet lekker.
pi_167715217
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:49 schreef Lean_Machine het volgende:
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
Zonnebloemolie werkt t beste denk ik. Het heeft weinig bijsmaak en het is relatief goedkoop vergeleken met andere oliën.
  donderdag 29 december 2016 @ 19:43:38 #18
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167717906
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:49 schreef Lean_Machine het volgende:
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
arachideolie ^O^
  donderdag 29 december 2016 @ 19:45:00 #19
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_167717954
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 10:01 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hoeft geen weizen te zijn, maar past wel het beste bij de smaak van oliebollen. Vooral hefeweizen.
Ga ik dit jaar voor het eerst proberen, staat al klaar op kamertemperatuur :)
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 19:52:51 #20
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167718210
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:49 schreef Lean_Machine het volgende:
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
Arachideolie!
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 19:57:12 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167718342
Zo, vandaag even boodschappen gedaan. Fransiskaner weisener is het bier wat ik ga gebruiken :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator donderdag 29 december 2016 @ 22:47:16 #22
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167725136
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:57 schreef derLudolf het volgende:
Zo, vandaag even boodschappen gedaan. Fransiskaner weisener is het bier wat ik ga gebruiken :)
Is ook top (om te drinken vind ik die persoonlijk onder de wat mindere weizeners vallen, in oliebollen maakt dat niet veel verschil).
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 18:16 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Zonnebloemolie werkt t beste denk ik. Het heeft weinig bijsmaak en het is relatief goedkoop vergeleken met andere oliën.
Zonnebloemolie is rommel, moet je absoluut mijden. Arachideolie is voor oliebollen. Heb je een pinda-allergie dan rijstolie gebruiken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167728153
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Is ook top (om te drinken vind ik die persoonlijk onder de wat mindere weizeners vallen, in oliebollen maakt dat niet veel verschil).

[..]

Zonnebloemolie is rommel, moet je absoluut mijden. Arachideolie is voor oliebollen. Heb je een pinda-allergie dan rijstolie gebruiken.
Waarom is het rommel? :?
Somebody that I used to know
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 00:09:14 #24
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167728798
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 23:52 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Waarom is het rommel? :?
Er ontstaan bij het verhitten direct hele slechte stoffen, transvetten etc. Het smaakt ook echt niet zo lekker als arachideolie.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 00:11:50 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167728894
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 23:52 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Waarom is het rommel? :?
Het is niet geschikt voor (langdurige) verhitting wat je bij oliebollen bakken wel doet. Omstreden schadelijk afbraakproducten bij.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167731382
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 00:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Er ontstaan bij het verhitten direct hele slechte stoffen, transvetten etc. [..]
Heb je daar een, goed chemisch onderbouwde, bron van? Transvetten ontstaan naar mijn weten bij hydrogenering van meervoudig onverzadigde vetten. Tijdens dat proces ontstaan verzadigder trans-isomeren in plaats verzadigder cis-isomeren zodat het aandeel trans-isomere vetten toeneemt.

Echter, voor hydrogenering, het woord zegt het al, is waterstof nodig. Het is mij een raadsel waar dat tijdens het bakproces van oliebollen vandaan zou moeten komen. Daar komt nog bij dat trans-vetten per definitie alleen vanuit meervoudig onverzadigde vetten kunnen ontstaan, zowel arachideolie (32 % gemiddeld) als zonnebloemolie (69 % gemiddeld) bevatten meervoudig onverzadigde vetten. Mochten er al trans-vetten ontstaan, dan ontstaan die dus in beide oliën.

Wellicht doel je op oxidatie. Dat is goed te voorkomen door adequaat de temperatuur in de gaten te houden tijdens het bakken. Toegegeven, daar gaat het nog wel eens mis bij veel amateurbakkers, maar het is goed te voorkomen met een adequate thermometer en temperatuurregeling.

Over de smaakclaims valt niet te twisten, maar over je claim van het ontstaan van ongewenste bijproducten bij het langdurig verhitten van zonnebloemolie ben ik zowel in het algemeen als specifiek in relatie tot arachideolie sceptisch.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kowloon op 30-12-2016 06:53:11 ]
pi_167731678
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 16:49 schreef Lean_Machine het volgende:
Een semi gerelateerde vraag; ik wil dit jaar appelbeignets maken, zoals mijn oma ze vroeger ook maakte. Niet in de frituur, maar gewoon in een pan op het gas. Wat voor olie kan ik hier het beste voor gebruiken?
De meneer in het filmpje hieronder doet het ook in een pannetje. Ik denk dat hij zonnebloemolie gebruikt, kijk het filmpje even, hij noemt wel wat hij gebruikt. Hij vertelt ook dat er vroeger natuurlijk slechts keuze was uit reuzel en geklaarde boter. Dus als je oma ouderwets bakte, gebruikte ze reuzel of geklaarde boter. Reuzel kan je kopen in de supermarkt als 'ossewit'. Geklaarde boter kennen we tegenwoordig onder de naam 'ghee'.
Ik geef de voorkeur aan reuzel.

quote:
2s.gif Op dinsdag 20 december 2016 18:27 schreef Postbus100 het volgende:
Als ik dit jaar een (dankbaar) publiek heb, dan wil ik deze misschien wel maken:

ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 30 december 2016 @ 11:19:03 #28
421960 Sotchi2014
Is echt een vrouw
pi_167735383
Mijn geheime tip: een zakje (smaakjes)thee mee laten trekken. Honing, caramel, vanille, keuze te over.
Op maandag 17 oktober 2016 17:20 schreef Danny het volgende:
Sotchi2014 is echt onmisbaar voor FOK!
pi_167735488
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:47 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Is ook top (om te drinken vind ik die persoonlijk onder de wat mindere weizeners vallen, in oliebollen maakt dat niet veel verschil).

[..]

Zonnebloemolie is rommel, moet je absoluut mijden. Arachideolie is voor oliebollen. Heb je een pinda-allergie dan rijstolie gebruiken.
Ik vind zonnebloemolie geweldig voor de oliebollen. Ze smaken altijd super.
pi_167735597
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2016 06:47 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Heb je daar een, goed chemisch onderbouwde, bron van? Transvetten ontstaan naar mijn weten bij hydrogenering van meervoudig onverzadigde vetten. Tijdens dat proces ontstaan verzadigder trans-isomeren in plaats verzadigder cis-isomeren zodat het aandeel trans-isomere vetten toeneemt.

Echter, voor hydrogenering, het woord zegt het al, is waterstof nodig. Het is mij een raadsel waar dat tijdens het bakproces van oliebollen vandaan zou moeten komen. Daar komt nog bij dat trans-vetten per definitie alleen vanuit meervoudig onverzadigde vetten kunnen ontstaan, zowel arachideolie (32 % gemiddeld) als zonnebloemolie (69 % gemiddeld) bevatten meervoudig onverzadigde vetten. Mochten er al trans-vetten ontstaan, dan ontstaan die dus in beide oliën.

Wellicht doel je op oxidatie. Dat is goed te voorkomen door adequaat de temperatuur in de gaten te houden tijdens het bakken. Toegegeven, daar gaat het nog wel eens mis bij veel amateurbakkers, maar het is goed te voorkomen met een adequate thermometer en temperatuurregeling.

Over de smaakclaims valt niet te twisten, maar over je claim van het ontstaan van ongewenste bijproducten bij het langdurig verhitten van zonnebloemolie ben ik zowel in het algemeen als specifiek in relatie tot arachideolie sceptisch.
Dank je!

Ik doe niet mee aan alle hippe claims over wat wel en niet gezond is als er geen onderbouwing bij zit en het enkel hip klinkt. Het enige wat mij boeit is de smaak, en die is over het algemeen heel goed als je normale producten gebruikt en het met een beetje liefde en aandacht bereid.
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 12:19:00 #31
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167737003
Want het is alleen waar als er een interessant klinkende wetenschappelijke bewijslast bij wordt geplaatst. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten bij langdurige verhitting slechte stoffen aanmaken. Arachideolie en rijstolie zijn beter tegen hitte bestand dan zonnebloemolie en soja(sla)olie. Daar is niets hips aan.
Het is juist hip om alles maar in zonnebloemolie te bakken, zoek maar eens chips die niet in zonnebloemolie is gebakken, bijna niet te vinden, dus als je niet meedoet aan gezondheidsclaims en hippe dingen moet je juist niét in zonnebloemolie bakken.
Als het om smaak gaat dan juist arachideolie gebruiken. Het kost je misschien 6 in plaats van 3 euro om je pan te vullen, maar het wordt er wel veel lekkerder op.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167742647
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:19 schreef djkoelkast het volgende:
Want het is alleen waar als er een interessant klinkende wetenschappelijke bewijslast bij wordt geplaatst. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten bij langdurige verhitting slechte stoffen aanmaken. Arachideolie en rijstolie zijn beter tegen hitte bestand dan zonnebloemolie en soja(sla)olie. Daar is niets hips aan.
Het is juist hip om alles maar in zonnebloemolie te bakken, zoek maar eens chips die niet in zonnebloemolie is gebakken, bijna niet te vinden, dus als je niet meedoet aan gezondheidsclaims en hippe dingen moet je juist niét in zonnebloemolie bakken.
Als het om smaak gaat dan juist arachideolie gebruiken. Het kost je misschien 6 in plaats van 3 euro om je pan te vullen, maar het wordt er wel veel lekkerder op.
Dat is smaak, ik heb het 1 jaar gedaan in arachideolie en vond het echt niks... Je moet er van houden.
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 15:03:43 #33
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167743458
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:47 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Dat is smaak, ik heb het 1 jaar gedaan in arachideolie en vond het echt niks... Je moet er van houden.
Dat kan, dan kun je best rijstolie gebruiken, heel neutraal van smaak en kan ook heel goed tegen hoge temperaturen. Zonnebloemolie heeft een veel lager rookpunt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167746502
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:19 schreef djkoelkast het volgende:
Want het is alleen waar als er een interessant klinkende wetenschappelijke bewijslast bij wordt geplaatst. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten bij langdurige verhitting slechte stoffen aanmaken. Arachideolie en rijstolie zijn beter tegen hitte bestand dan zonnebloemolie en soja(sla)olie. Daar is niets hips aan.
Het is juist hip om alles maar in zonnebloemolie te bakken, zoek maar eens chips die niet in zonnebloemolie is gebakken, bijna niet te vinden, dus als je niet meedoet aan gezondheidsclaims en hippe dingen moet je juist niét in zonnebloemolie bakken.
Als het om smaak gaat dan juist arachideolie gebruiken. Het kost je misschien 6 in plaats van 3 euro om je pan te vullen, maar het wordt er wel veel lekkerder op.
Laat ik me daar nou eens weinig mee bezig houden. :)
Het gaat om oliebollen. T standaardrecept is bakken in zonnebloemolie. Experimenteren prima, deel je liefde!
Snobbig doen over welke olie en wat voor meel je gebruikt van 'ja maar dat van jou is slecht voor je want 'bla bla bla' en dan katten op wat ik doe vind ik een beetje heel sneu.
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 16:41:51 #35
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167747953
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Laat ik me daar nou eens weinig mee bezig houden. :)
Het gaat om oliebollen. T standaardrecept is bakken in zonnebloemolie. Experimenteren prima, deel je liefde!
Snobbig doen over welke olie en wat voor meel je gebruikt van 'ja maar dat van jou is slecht voor je want 'bla bla bla' en dan katten op wat ik doe vind ik een beetje heel sneu.
Het is pas de laatste paar jaar dat men in zonnebloemolie begint te bakken. Het is al jaren en jaren standaard in arachideolie. Dus lees je even in voor je met modder gooit.

De 'kale' oliebol werd vroeger trouwens in reuzel gebakken (varkensvet) en heten in België nog steeds smoutebollen. Naar smout (reuzel). De oliebol (de gevulde variant) werd in olie gebakken, vaak raap, maar dat heeft wel een heel aanwezige geur en smaak, daar moet je van houden.

Ik experimenteer met het verbeteren van de smaak van de bol zelf, maar bak altijd in dè standaardolie voor oliebollen: arachide.
Zonnebloemolie is goedkoper, daarom gebruiken consumenten het de laatste jaren vaker.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167751701
De standaardolie... Wie bepaalt dat? Als mijn ouders nog nooit in iets anders dan zonnebloemolie hebben gebakken, dan is dat voor mij mijn standaardolie :6
Somebody that I used to know
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 18:17:51 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167751835
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:05 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Laat ik me daar nou eens weinig mee bezig houden. :)
Het gaat om oliebollen. T standaardrecept is bakken in zonnebloemolie. Experimenteren prima, deel je liefde!
Snobbig doen over welke olie en wat voor meel je gebruikt van 'ja maar dat van jou is slecht voor je want 'bla bla bla' en dan katten op wat ik doe vind ik een beetje heel sneu.
Wat is een standaard recept? Dezelfde recepten die ook zeggen dat je :r margarine :r ipv roomboter kunt gebruiken? Supermarkten willen vooral niet duurder zijn dan hun concurrent dus die propaganderen samen allemaal zonnebloemolie. Maar de schappen met arachideolie zijn waren hier vandaag ook leeg bij de Jumbo.

Mijn opa bakte ook veel oliebollen, die bliefte ook niets anders dan arachideolie.

Als je kijkt naar goede oliebollenbakkers zullen die ook allemaal arachideolie gebruiken.

Zonnebloemolie is simpelweg niet geschikt voor langdurige/hoge verhitting.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 18:18:30 #38
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167751857
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 18:13 schreef Postbus100 het volgende:
De standaardolie...
10W40 is altijd goed toch?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167756545
Ik wil dit jaar ook zonder mix bakken, maar zie door de bomen het bos niet meer. We zijn maar met ons viertjes (waarvan twee jonge kinderen), dus met 10-12 bollen hebben we echt wel genoeg. Appel erdoor lijkt me lekker. Ik twijfel over bier (we hebben in huis: jupiler, chouffe en beck's).
pi_167756604
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:18 schreef Bleie het volgende:
Ik wil dit jaar ook zonder mix bakken, maar zie door de bomen het bos niet meer. We zijn maar met ons viertjes (waarvan twee jonge kinderen), dus met 10-12 bollen hebben we echt wel genoeg. Appel erdoor lijkt me lekker. Ik twijfel over bier (we hebben in huis: jupiler, chouffe en beck's).
Licht bier gebruiken.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_167757477
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 16:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Het is pas de laatste paar jaar dat men in zonnebloemolie begint te bakken. Het is al jaren en jaren standaard in arachideolie. Dus lees je even in voor je met modder gooit.

De 'kale' oliebol werd vroeger trouwens in reuzel gebakken (varkensvet) en heten in België nog steeds smoutebollen. Naar smout (reuzel). De oliebol (de gevulde variant) werd in olie gebakken, vaak raap, maar dat heeft wel een heel aanwezige geur en smaak, daar moet je van houden.

Ik experimenteer met het verbeteren van de smaak van de bol zelf, maar bak altijd in dè standaardolie voor oliebollen: arachide.
Zonnebloemolie is goedkoper, daarom gebruiken consumenten het de laatste jaren vaker.
Inlezen voor oliebollen? Bak ze al 15 jaar hoor. En mijn moeder daarvoor op precies dezelfde manier.

Als je t over smaak hebt en andere olie lekkerder vind prima.

Maar zoals ik al zei, snobbig gaan doen over ingredienten en katten op hoe ik t doe is een beetje sneu.
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 00:28:25 #42
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167769337
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:18 schreef Bleie het volgende:
Ik wil dit jaar ook zonder mix bakken, maar zie door de bomen het bos niet meer. We zijn maar met ons viertjes (waarvan twee jonge kinderen), dus met 10-12 bollen hebben we echt wel genoeg. Appel erdoor lijkt me lekker. Ik twijfel over bier (we hebben in huis: jupiler, chouffe en beck's).
Dan zou ik gewoon pils gebruiken (Jupiler), alcohol verdampt, dus geen probleem met kinderen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167769437
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 00:28 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dan zou ik gewoon pils gebruiken (Jupiler), alcohol verdampt, dus geen probleem met kinderen.
Alcohol verdampt nooit helemaal, maar of het nou zo veel kwaad kan...
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 00:56:39 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167770368
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 december 2016 00:32 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Alcohol verdampt nooit helemaal, maar of het nou zo veel kwaad kan...
Je bent eerder beroerd van de oliebollen dan dat je er dronken van wordt :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167775935
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 00:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Je bent eerder beroerd van de oliebollen dan dat je er dronken van wordt :)
Het is gewoon nogal slecht voor ze. Maar goed, het gaat sowieso maar om een kleine hoeveelheid, en het meeste verdampt inderdaad.
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 10:45:17 #46
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167776797
quote:
7s.gif Op zaterdag 31 december 2016 00:32 schreef Fokker89 het volgende:

[..]

Alcohol verdampt nooit helemaal, maar of het nou zo veel kwaad kan...
6-8 minuten op 180 graden, ik denk dat alles wel verdampt hoor ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zaterdag 31 december 2016 @ 10:46:49 #47
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167776843
Je zorgen maken over alcohol in deeg als je bier gebruikt? Wat denk je dat het gist in deeg doet?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167776944
Zo. Hier alles aan kant om te beginnen:
- Vullingloze bollen prut staat te rijzen (kan mij echt niet boeien, maar er is vanavond 1 vullinghater)
- Vulling ligt te drogen
- Nu kop koffie voor ik 2 grote batches deeg ga maken:
* bierbeslag
* melk/boter beslag

Dan appels schillen terwijl de boel rijst.

Overigens hier nooit nooit nooit zonnebloemolie. Gewoon niet eens in huis. Zo ontzettend vies,dat spul.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_167779428
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:45 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

6-8 minuten op 180 graden, ik denk dat alles wel verdampt hoor ;)
Nee, maar boeiend, je gaat er als kind echt niet dood aan.

quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 10:11 schreef Bleie het volgende:

[..]

Het is gewoon nogal slecht voor ze. Maar goed, het gaat sowieso maar om een kleine hoeveelheid, en het meeste verdampt inderdaad.
Ach, je kookt toch ook wel eens een stoofpot, of mosselen met bier? Zelfs na uren sudderen blijft er nog alcohol in over, en wat eten de kinderen? 2 oliebollen? niks schadelijks aan.
  zaterdag 31 december 2016 @ 12:11:45 #50
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167779460
Als je hysterisch wilt zijn over alcohol en kinderen moet je ze ook geen vers brood laten eten
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_167779953
Eerste 4 zwemmen in de olie :7
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 12:55:25 #52
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167780720
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 12:29 schreef fietsie het volgende:
Eerste 4 zwemmen in de olie :7
Toen pas?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167781237
Ik doe er niet moeilijk over, maar het is gewoon niet waar dat alcohol (volledig) verdampt. Zelfs na uren sudderen blijft er nog 5% van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Dat is niet per se erg, maar het is wel goed voor mensen om te weten. Toen mijn kinderen nog kleiner waren, maakte ik stoofpotten zonder alchohol (inmiddels met, omdat ze ze toch niet lekker vinden en er hooguit twee happen van eten). En ja, gist in brood (en in oliebollen :7 ) produceert ook alcohol, maar in veel kleinere hoeveelheden dan in wijn of bier. Die twee zijn dus niet vergelijkbaar.
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 13:14:32 #54
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167781294
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:12 schreef Bleie het volgende:
Ik doe er niet moeilijk over, maar het is gewoon niet waar dat alcohol (volledig) verdampt. Zelfs na uren sudderen blijft er nog 5% van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Dat is niet per se erg, maar het is wel goed voor mensen om te weten. Toen mijn kinderen nog kleiner waren, maakte ik stoofpotten zonder alchohol (inmiddels met, omdat ze ze toch niet lekker vinden en er hooguit twee happen van eten). En ja, gist in brood (en in oliebollen :7 ) produceert ook alcohol, maar in veel kleinere hoeveelheden dan in wijn of bier. Die twee zijn dus niet vergelijkbaar.
Een fles bier op 50 oliebollen, dat valt toch ook mee. Homeopathische hoeveelheden
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167781357
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 12:55 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Toen pas?
Ik weet niet hoe jij rijst; maar ik doe 2x 45 minuten, eerst zonder, dan met vulling, met neerslaan voor en na.
Dat met 4 batches voor alles stond te rijzen, was ik wel even bezig..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_167781362
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Een fles bier op 50 oliebollen, dat valt toch ook mee. Homeopathische hoeveelheden
:+
pi_167781383
Maar goed. Ik moet maar eens beslag gaan maken, want anders hebben we helemaal geen bollen vanavond.
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 13:27:01 #58
414785 sirdanilot
pi_167781726
Ik ben om. Ik ga ook oliebollen bakken.

Wens me succes....

Ik ga sowieso het bodempje van een westmalle tripel erin doen als gist.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167783338
Bier-gebaseerde beslag bakte mooi gaar, maar trok wel makkelijk sliertjes.
Boter-eieren-melk gebaseerde beslag rolt mooier de pan in, daar liggen de eersten nu van in de olie.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_167783685
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:27 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ben om. Ik ga ook oliebollen bakken.

Wens me succes....

Ik ga sowieso het bodempje van een westmalle tripel erin doen als gist.
Dat is ondergisting hé, heb je straks alleen gist op de bodem :{
  zaterdag 31 december 2016 @ 14:35:59 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_167784260
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 13:12 schreef Bleie het volgende:
Ik doe er niet moeilijk over, maar het is gewoon niet waar dat alcohol (volledig) verdampt. Zelfs na uren sudderen blijft er nog 5% van de oorspronkelijke hoeveelheid over. Dat is niet per se erg, maar het is wel goed voor mensen om te weten. Toen mijn kinderen nog kleiner waren, maakte ik stoofpotten zonder alchohol (inmiddels met, omdat ze ze toch niet lekker vinden en er hooguit twee happen van eten). En ja, gist in brood (en in oliebollen :7 ) produceert ook alcohol, maar in veel kleinere hoeveelheden dan in wijn of bier. Die twee zijn dus niet vergelijkbaar.
Ligt er een beetje aan hoe lang je laat gisten, een preferment deeg kan meer dan 10% alcohol bevatten, maar hoeveel er in gebakken brood zit heb ik geen nieuwe onderzoek gevonden dan eentje uit 1926, daaruit bleek bij steekproeven tussen 0,04 en 2,5% alcohol in brood te zitten.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 15:02:43 #62
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167785215
Ik bak altijd pas 's avonds, zijn ze lekker vers.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167785243
Als ik (net) gebakken heb hoef ik ze niet. Dus ik bak eigenlijk liever nog vroeger dan vandaag...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_167787139
Wat plaatjes

SPOILER: Oliebollen 2016
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 16:01:19 #65
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167787445
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 15:03 schreef fietsie het volgende:
Als ik (net) gebakken heb hoef ik ze niet. Dus ik bak eigenlijk liever nog vroeger dan vandaag...
Ik vind ze het lekkerste als de korst nog knapperig is, dat is toch echt de eerste tijd na het bakken. Gewoon bakken, eten, top 2000 a gogo, zo gaat het meestal hier ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 16:11:44 #66
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167787845
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 16:01 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik vind ze het lekkerste als de korst nog knapperig is, dat is toch echt de eerste tijd na het bakken. Gewoon bakken, eten, top 2000 a gogo, zo gaat het meestal hier ;)
Daar heb ik 's avonds geen tijd voor :P
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167788968
Ik ben al klaar met bakken. En ze zijn heel lekker geworden.



En ook appelbeignets
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 17:07:51 #68
414785 sirdanilot
pi_167789870
Ik ga het recept van Holtkamp maken. Maar een deel van de melk ga ik vervangen door het bodempje van een fles leffe tripel. (geen westmalle geworden want leffe was in aanbieding, haha).

Ik doe er krenten, rozijnen en appelblokjes bij. En ik heb (met moeite) verse gist gevonden. Heb nog 2 croissantjes gekocht bij die bakker, want ze leken een beetje not amused om voor 50 cent een zakje gist aan me te verkopen :')

Heb ook gerookte sprotjes en allerlei andere hapjes voor erbij.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_167790012
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 17:07 schreef sirdanilot het volgende:
Ik ga het recept van Holtkamp maken. Maar een deel van de melk ga ik vervangen door het bodempje van een fles leffe tripel. (geen westmalle geworden want leffe was in aanbieding, haha).

Ik doe er krenten, rozijnen en appelblokjes bij. En ik heb (met moeite) verse gist gevonden. Heb nog 2 croissantjes gekocht bij die bakker, want ze leken een beetje not amused om voor 50 cent een zakje gist aan me te verkopen :')

Heb ook gerookte sprotjes en allerlei andere hapjes voor erbij.
ben je niet een beetje laat?
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 17:15:22 #70
414785 sirdanilot
pi_167790095
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 17:13 schreef computergirl het volgende:

[..]

ben je niet een beetje laat?
Ik vreet ze het liefst zo uit het vet op.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 17:15:38 #71
414785 sirdanilot
pi_167790101
Ben niet zo'n kouwe oliebal fan.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 31 december 2016 @ 17:15:45 #72
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_167790106
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 17:15 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

Ik vreet ze het liefst zo uit het vet op.
Kijk, jij snapt het O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 17:18:01 #73
414785 sirdanilot
pi_167790162
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 17:15 schreef Molo het volgende:

[..]

Kijk, jij snapt het O+
*O*

Heb nog maar welgeteld 1 halve oliebol op dit jaar (gratis te proeven op de markt) dus ik ga me helemaal bomvol vreten.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  zaterdag 31 december 2016 @ 17:31:58 #74
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_167790619
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 17:18 schreef sirdanilot het volgende:

[..]

*O*

Heb nog maar welgeteld 1 halve oliebol op dit jaar (gratis te proeven op de markt) dus ik ga me helemaal bomvol vreten.
Heerlijk toch *O*
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_167792749
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:57 schreef derLudolf het volgende:
Zo, vandaag even boodschappen gedaan. Fransiskaner weisener is het bier wat ik ga gebruiken :)
Dat is toch weissbier? Geen weizener (zoals paulaner/erdinger).

Vind die ook maar weinig smaak hebben
Eerst denken, dan typen
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 18:45:59 #76
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167793034
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 18:37 schreef Piger het volgende:

[..]

Dat is toch weissbier? Geen weizener (zoals paulaner/erdinger).

Vind die ook maar weinig smaak hebben
Zit daar verschil in :@ Drink zelf geen bier dus niet heel veel verstand van. Wat is het verschil?

Het was in elk geval een tarwebier met nog gist onderin de fles :)
Erdinger had ik ook nog wel staan :')

Oliebollen waren wel lekker gelukkig :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  User die het meest klaagt 2022 zaterdag 31 december 2016 @ 18:57:36 #77
414785 sirdanilot
pi_167793378
Beslag staat nu te rijzen. Ik laat het maar rijzen zonder de krenten enzo er in. Dan kan ik later belissen hoeveel oliebollen mét en hoeveel zonder ik maak.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
  Moderator zaterdag 31 december 2016 @ 20:01:24 #78
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167794834
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 december 2016 18:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Zit daar verschil in :@ Drink zelf geen bier dus niet heel veel verstand van. Wat is het verschil?

Het was in elk geval een tarwebier met nog gist onderin de fles :)
Erdinger had ik ook nog wel staan :')

Oliebollen waren wel lekker gelukkig :)
Geen verschil, weissbier en weizen is hetzelfde als het Duits is.
Witbier, dat is wel iets anders (dat is meestal met koriander en/of citrusschillen).

Hier zijn de bollen echt vet goed gelukt :D Heb verse gist gebruikt, vind ik toch het prettigste (hebben ze hier bij de Dekamarkt).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_167802847
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:19 schreef djkoelkast het volgende:
Want het is alleen waar als er een interessant klinkende wetenschappelijke bewijslast bij wordt geplaatst. Het is algemeen bekend dat onverzadigde vetten bij langdurige verhitting slechte stoffen aanmaken. Arachideolie en rijstolie zijn beter tegen hitte bestand dan zonnebloemolie en soja(sla)olie. Daar is niets hips aan.
Het gaat niet zo zeer over 'interessant klinkende wetenschappelijke bewijslast', het verhaal over transvetten en oxidatie strookt gewoon niet met mijn, vrij elementaire, scheikundige kennis. Daarom vraag ik om extra uitleg bij de claims die je post. En dat hoeven echt geen hoogstaande wetenschappelijke bronnen te zijn, leg gewoon eens uit waar die transvetten en oxidatie vandaan zou komen. Lijkt mij een legitieme vraag gezien je boude beweringen.

quote:
[..] Als het om smaak gaat dan juist arachideolie gebruiken. Het kost je misschien 6 in plaats van 3 euro om je pan te vullen, maar het wordt er wel veel lekkerder op.
Dat lijkt mij een kwestie van persoonlijke voorkeur.
pi_167802869
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 15:03 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat kan, dan kun je best rijstolie gebruiken, heel neutraal van smaak en kan ook heel goed tegen hoge temperaturen. Zonnebloemolie heeft een veel lager rookpunt.
Dat strookt niet met de informatie die ik op Wikipedia daarover kan vinden:
https://en.wikipedia.org/wiki/Smoke_point#Oxidative_stability

Rookpunt geraffineerde arachideolie: 232 graden Celsius
Rookpunt geraffineerde zonnebloemolie: 227 graden Celsius

Ontloopt elkaar dus nauwelijks.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kowloon op 01-01-2017 04:25:33 ]
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 17:03:24 #81
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167810130
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 december 2016 20:01 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Geen verschil, weissbier en weizen is hetzelfde als het Duits is.
Witbier, dat is wel iets anders (dat is meestal met koriander en/of citrusschillen).

Hier zijn de bollen echt vet goed gelukt :D Heb verse gist gebruikt, vind ik toch het prettigste (hebben ze hier bij de Dekamarkt).
Ja ik haal ook altijd verse gist, dus geen idee of het anders gaat met instant gist :P

Was ook weer erg tevreden. Dit jaar 13g ipv 20g zout gebruikt, is ook goed bevallen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167811820
Zijn hier nog mensen die Airbollen hebben gemaakt, dus uit de airfryer?
.
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 18:43:01 #83
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167812053
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 17:03 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ja ik haal ook altijd verse gist, dus geen idee of het anders gaat met instant gist :P

Was ook weer erg tevreden. Dit jaar 13g ipv 20g zout gebruikt, is ook goed bevallen.
Ik doe 5,5g zout op 500g meel (maar ik gebruik ongeraffineerd zout met alg, dus zeg maar 1% van je meelaandeel is voor normale zout aan te houden).

Instantgist ruikt anders vind ik, het zou verder weinig uit moeten maken als ik Paul Hollywood mag geloven.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 18:50:10 #84
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167812236
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 18:32 schreef Fer het volgende:
Zijn hier nog mensen die Airbollen hebben gemaakt, dus uit de airfryer?
Als je wilt afvallen moet je gewoon minder vreten en nier zoiets ridicuuls als een airfryer gebruiken :r :') Het zijn oliebollen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 19:35:25 #85
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167813369
Kan ook helemaal niet, oliebollenbeslag in een airfryer en je krijgt een soort pannenkoek of broodachtig spul. Of je moet halffabrikaten nemen, maar dan zijn ze alsnog eerst gefrituurd geweest.
Ik vind het sowieso iets raars, een heteluchtoventje in de vorm van een frituurpan :') Van vet op zich word je niet eens dik.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 19:51:12 #86
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167813782
quote:
0s.gif Op zondag 1 januari 2017 19:35 schreef djkoelkast het volgende:
Kan ook helemaal niet, oliebollenbeslag in een airfryer en je krijgt een soort pannenkoek of broodachtig spul. Of je moet halffabrikaten nemen, maar dan zijn ze alsnog eerst gefrituurd geweest.
Ik vind het sowieso iets raars, een heteluchtoventje in de vorm van een frituurpan :') Van vet op zich word je niet eens dik.
Zag een keer een (mis)baksel uit zo'n ding. Dacht eerst dat ik een slechte krentenbol was _O- Niet te vreten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167815549
Ik doe het meer tegen vetstank in huis en verversen van olie. Sommige dingen kan hij heel goed, andere dingen waardeloos. Probleem is dat volgens de reviews iedereen alles geweldig vind er in, maar de realiteit is anders.

Ik gebruik hem voornamelijk voor verse patat, in een run de hele portie voor en afbakken. Maar ik twijfelde om die airbollen te proberen, geloof er ook niet zo in, di dingen horen te zwemmen.
.
  Moderator zondag 1 januari 2017 @ 22:30:41 #88
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_167818682
quote:
1s.gif Op zondag 1 januari 2017 20:48 schreef Fer het volgende:
Ik doe het meer tegen vetstank in huis en verversen van olie. Sommige dingen kan hij heel goed, andere dingen waardeloos. Probleem is dat volgens de reviews iedereen alles geweldig vind er in, maar de realiteit is anders.

Ik gebruik hem voornamelijk voor verse patat, in een run de hele portie voor en afbakken. Maar ik twijfelde om die airbollen te proberen, geloof er ook niet zo in, di dingen horen te zwemmen.
Als je vet stinkt had je het al moeten vervangen. Hier stinkt het nooit en ik bak in ossewit en palmolie (patat & snacks)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator zaterdag 30 december 2017 @ 22:26:59 #89
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176168518
Schopje :9

Morgen weer aan de gang
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 30 december 2017 @ 23:48:33 #90
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176172798
Ik heb laatst een experiment gedaan: minder gist, deeg overnacht laten rijzen in de koelkast. Zeer geslaagd. Ik heb daarnet beslag gemaakt voor gewone-en krentenbollen. Verse gist deze keer en 2 verschillende soorten bier (Skuumkoppe in de gewone bollen, Rochefort 10 in de krentenbollen). Ook 3 verschillende graansoorten (spelt, einkorn, tarwe). Het worden weer bijzondere en bijzonder lekkere bollen dit jaar ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 12:23:59 #91
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176186729
Leuk de oliebollenzelfbakkerstopic is weer in gebruik! *O* Hier staat het deeg te rijzen. Gaat goed en ruikt goed. Jammer dat het zo gaat regenen en zo grijs is buiten. Ik hoop dat het vannacht droog is. :{
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  zondag 31 december 2017 @ 12:25:17 #92
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176186779
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 23:48 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb laatst een experiment gedaan: minder gist, deeg overnacht laten rijzen in de koelkast. Zeer geslaagd. Ik heb daarnet beslag gemaakt voor gewone-en krentenbollen. Verse gist deze keer en 2 verschillende soorten bier (Skuumkoppe in de gewone bollen, Rochefort 10 in de krentenbollen). Ook 3 verschillende graansoorten (spelt, einkorn, tarwe). Het worden weer bijzondere en bijzonder lekkere bollen dit jaar ;)
Klinkt goed, leuk dat jij elk jaar weer blijft schaven en schaven! :) ^O^
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  zondag 31 december 2017 @ 13:30:40 #93
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176189105
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 22:26 schreef derLudolf het volgende:
Schopje :9

Morgen weer aan de gang
En is het een beetje gelukt dan? Zijn ze te kauwen? :D Bij mij is alle gerezen, gereisd, of hoe je het ook schrijft. Ik ga nu aan het bakken! :P *O*
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
pi_176189148
Hier ook begonnen _O_
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 13:35:47 #95
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_176189296
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 13:30 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

En is het een beetje gelukt dan? Zijn ze te kauwen? :D Bij mij is alle gerezen, gereisd, of hoe je het ook schrijft. Ik ga nu aan het bakken! :P *O*
Gaat prima. Had wel iets zouter gemogen naar mijn mening (m'n zout voelde wat klammig. Recept zei 20g zout, das teveel, nu 17g gedaan, deel daarvan is natuurlijk vocht)

Ik heb van 3kg bloem meel gemaakt. Steeds 1kg in een emmer, heb nu 2,5kg emmer verwerkt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 31 december 2017 @ 13:41:48 #96
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176189558
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Gaat prima. Had wel iets zouter gemogen naar mijn mening (m'n zout voelde wat klammig. Recept zei 20g zout, das teveel, nu 17g gedaan, deel daarvan is natuurlijk vocht)

Ik heb van 3kg bloem meel gemaakt. Steeds 1kg in een emmer, heb nu 2,5kg emmer verwerkt.
Oh ok, ik ben juist wat omhoog gegaan met het zout, vorig jaar te vlak. Zo proeven, ben benieuwd! hanig om zo in batches te werken, flinke hoeveelheid. Succes! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 13:50:25 #97
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176189840
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 12:25 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Klinkt goed, leuk dat jij elk jaar weer blijft schaven en schaven! :) ^O^
Ik heb deze keer wel 1x proefgebakken een maand geleden om te zien of dit overnacht rijzen zou werken, dat werkt (voorheen was het 2x 30 minuten in een warme omgeving).
En ik bak gewoon binnen zoals elk jaar, met nieuwe arachideolie, dan stinkt het echt niet. Ik begin meestal bakken tijdens de Top 2000 a gogo, maar denk dit jaar ietsje eerder, we willen nog wat oliebollen naar iemand toebrengen ;)

Mijn recept heeft 1% zout ten opzichte van het meel. Ik maak sowieso alleen kleine batches van 500g meel, dus 5g zout.
We hadden dit jaar best veel "valappelen" in de tuin, appels die te vroeg van de boom vielen door storm, die zitten in de krentenbollen, samen met krenten, rozijnen, sultana's, sinaasappelschil en citroenschil.
De krenten/rozijnen heb ik laten wellen in een mix van whisky, doppelkorn en obstwasser. Op de appels heb ik way ceylonkaneel gestrooid voor ik ze in het deeg verwerkte.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 14:52:10 #98
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_176192036
Ga dit jaar voor de tweede keer ever zelf bakken..vorig jaar ook gedaan maar was in tijdnood. :')

Ik gebruik een pak van de koopmans..kan ik het deeg na het rijzen nog een paar uur laten staan? Vind verse oliebollen het lekkerst en bak liever 3/4x twee oliebollen in plaats van meteen 8 bollen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_176193103
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 14:52 schreef Erosjuhhh het volgende:
Ga dit jaar voor de tweede keer ever zelf bakken..vorig jaar ook gedaan maar was in tijdnood. :')

Ik gebruik een pak van de koopmans..kan ik het deeg na het rijzen nog een paar uur laten staan? Vind verse oliebollen het lekkerst en bak liever 3/4x twee oliebollen in plaats van meteen 8 bollen.
Eerst de helft van de mix maken en daarna de tweede helft ?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 15:25:08 #100
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176193217
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 14:52 schreef Erosjuhhh het volgende:
Ga dit jaar voor de tweede keer ever zelf bakken..vorig jaar ook gedaan maar was in tijdnood. :')

Ik gebruik een pak van de koopmans..kan ik het deeg na het rijzen nog een paar uur laten staan? Vind verse oliebollen het lekkerst en bak liever 3/4x twee oliebollen in plaats van meteen 8 bollen.
Beslag gewoon in de koelkast zetten, dan rijst het niet meer zo hard. Als je dan de pan weer gaat opwarmen haal je het er uit.
Tenzij je koopmansmix met rijsmiddel (ipv gist) hebt, dat moet je allemaal direct gebruiken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 15:29:32 #101
347224 SiennaForrest
Dat bepaal ik zelf wel uit!
pi_176193372
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 13:50 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ik heb deze keer wel 1x proefgebakken een maand geleden om te zien of dit overnacht rijzen zou werken, dat werkt (voorheen was het 2x 30 minuten in een warme omgeving).
En ik bak gewoon binnen zoals elk jaar, met nieuwe arachideolie, dan stinkt het echt niet. Ik begin meestal bakken tijdens de Top 2000 a gogo, maar denk dit jaar ietsje eerder, we willen nog wat oliebollen naar iemand toebrengen ;)

Mijn recept heeft 1% zout ten opzichte van het meel. Ik maak sowieso alleen kleine batches van 500g meel, dus 5g zout.
We hadden dit jaar best veel "valappelen" in de tuin, appels die te vroeg van de boom vielen door storm, die zitten in de krentenbollen, samen met krenten, rozijnen, sultana's, sinaasappelschil en citroenschil.
De krenten/rozijnen heb ik laten wellen in een mix van whisky, doppelkorn en obstwasser. Op de appels heb ik way ceylonkaneel gestrooid voor ik ze in het deeg verwerkte.

Goed man, klikt echt goed met al die verfijnde toevoegingen en smaakjes. Dat zijn geen oliebollen meer dat zijn sterrenbollen. De mijn zijn ook gelukt, net klaar, nu op weg naar wat eenzame ouderen om ze een schaaltje te brengen en wat te kletsen. Succes allemaal! :)
''Ware rust is niet afwezigheid van beweging, het is evenwicht in de bewegingen.'
  zondag 31 december 2017 @ 15:54:26 #102
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_176194206
Dankjewel! Had na 't plaatsen ook bedacht om t deeg in meerdere partijen te maken
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 15:55:02 #103
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176194227
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 15:29 schreef SiennaForrest het volgende:

[..]

Goed man, klikt echt goed met al die verfijnde toevoegingen en smaakjes. Dat zijn geen oliebollen meer dat zijn sterrenbollen. De mijn zijn ook gelukt, net klaar, nu op weg naar wat eenzame ouderen om ze een schaaltje te brengen en wat te kletsen. Succes allemaal! :)
Haha dank je, ik experimenteer graag met granen, texturen en smaken. Dingen met alleen witte tarwebloem heb ik al heel lang niet meer gemaakt.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 16:00:44 #104
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176194378
Hier een klassiek recept, en mijn eigen vulling.
Ik bak jaarlijks, sinds ik een jaar of 16 was. Het is meer een gebak-bollete dan een boterhambol.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 31 december 2017 @ 16:03:37 #105
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176194460
quote:
1s.gif Op zondag 31 december 2017 13:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Gaat prima. Had wel iets zouter gemogen naar mijn mening (m'n zout voelde wat klammig. Recept zei 20g zout, das teveel, nu 17g gedaan, deel daarvan is natuurlijk vocht)

Ik heb van 3kg bloem meel gemaakt. Steeds 1kg in een emmer, heb nu 2,5kg emmer verwerkt.
Hier exact 0 gram zout, en echt niemand van de vele proevers klaagt over smaak of gebrek aan zout.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 16:24:54 #106
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176195183
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:00 schreef fietsie het volgende:
Hier een klassiek recept, en mijn eigen vulling.
Ik bak jaarlijks, sinds ik een jaar of 16 was. Het is meer een gebak-bollete dan een boterhambol.

Gebak bolletje als in waar die hele grote gaten in zitten? Die krijg je door een vochtiger deeg te hebben en niet door te scheppen voor het bakken. Nadeel van zo'n deeg is dat je oliebollen heel erg veel vetter worden, in al die grote gaten zit dan vet en niet te weinig ook.

Het is geheel naar smaak natuurlijk, van mij mag hij wat minder vet van binnen, dan heb je wel een iets dichtere structuur. Maar om dat nou gelijk brood te noemen, dan moeten ze nog wel een heel stuk droger zijn wat mij betreft.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 31 december 2017 @ 16:26:51 #107
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_176195247
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:24 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Gebak bolletje als in waar die hele grote gaten in zitten? Die krijg je door een vochtiger deeg te hebben en niet door te scheppen voor het bakken. Nadeel van zo'n deeg is dat je oliebollen heel erg veel vetter worden, in al die grote gaten zit dan vet en niet te weinig ook.

Het is geheel naar smaak natuurlijk, van mij mag hij wat minder vet van binnen, dan heb je wel een iets dichtere structuur. Maar om dat nou gelijk brood te noemen, dan moeten ze nog wel een heel stuk droger zijn wat mij betreft.
Neuh je krijgt er geen olie uitgeknepen; maar met die van bv mijn opa kon je de ramen ingooien, zo zwaar.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator zondag 31 december 2017 @ 19:08:10 #108
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_176200719
quote:
0s.gif Op zondag 31 december 2017 16:26 schreef fietsie het volgende:

[..]

Neuh je krijgt er geen olie uitgeknepen; maar met die van bv mijn opa kon je de ramen ingooien, zo zwaar.
De gulden middenweg dus ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 1 januari 2018 @ 21:41:28 #109
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_176224435
Hier is het ook weer helemaal goedgekomen met de bollen.
Dit jaar maar weer gewoon m'n vertrouwde recept met soezendeeg erdoor gebruikt.
Lekker luchtige bollen.

Gelukkig nieuwjaar iedereen *O*
  Moderator / Redactie Sport zondag 25 november 2018 @ 18:13:53 #110
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_183365258
Gastschop :P
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 10:28:10 #111
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_183376860
Ik ga zeker weer bakken, weer wat experimenteren met andere soorten bier in het beslag van de krentenbollen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_183377507
Ja, ik overweeg dit jaar voor het eerst oliebollen te bakken. Heb de topics uitgebreid doorgelezen en kom al van alles tegen.

Bij het deeg maken wil ik een combinatie van water/melk/weizen bier gebruiken. Bij broodbakken ben ik gewend om gedroogde gist te gebruiken dus dat is nu ook het plan. De vulling wordt á la fietsie: appel, witte rozijnen, citroenrasp. Wellicht ook nog wat donkere rozijnen voor het traditionele gevoel. Rest me nog de vragen: hoeveel zout? Ik lees variaties van 0 tot 20g per kg meel. Ik denk dat wat zout de smaak wel ten goede komt.
En suiker in het deeg? Ik hou zelf van zoet, maar appel/rozijnen en de poedersuiker zijn ook zoetmakers.

En de timing.. dat is ook een puntje. Lange rijstijd komt de smaak ten goede, maar de hoeveelheid gist mag dan minder. Even puzzelen dus. En ik denk eraan om in de dagen ervoor een testbatchje te maken.
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 11:36:40 #113
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_183377769
Ik zou geen suiker in het beslag doen, er zit al smaak in zout, melk en bier. De bol is neutraal echt lekkerder. Ik gebruik meestal rozijnen, sultana's en krenten allemaal door elkaar en als ik appels heb ook appel.

Tip: let bij citroenen op dat je citroenen neemt zonder waslaag, die krijg je er niet afgewassen namelijk. Biologische citroenen bevatten geen waslaag. Citroenrasp uit een bakje is ook niks, dat is vooral suiker, aroma, conserveermiddel en een heel klein beetje citroen.

Hoeveelheid zout heb ik in 1 van de topics wel eens geroepen, ik kan het voor je opzoeken. Dat was voor mij de perfecte hoeveelheid, versterkt de smaken, zonder dat je bollen zout smaken, dat is volgens mij net de juiste hoeveelheid.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_183377957
quote:
0s.gif Op maandag 26 november 2018 11:36 schreef djkoelkast het volgende:
Ik zou geen suiker in het beslag doen, er zit al smaak in zout, melk en bier. De bol is neutraal echt lekkerder. Ik gebruik meestal rozijnen, sultana's en krenten allemaal door elkaar en als ik appels heb ook appel.

Tip: let bij citroenen op dat je citroenen neemt zonder waslaag, die krijg je er niet afgewassen namelijk. Biologische citroenen bevatten geen waslaag. Citroenrasp uit een bakje is ook niks, dat is vooral suiker, aroma, conserveermiddel en een heel klein beetje citroen.

Hoeveelheid zout heb ik in 1 van de topics wel eens geroepen, ik kan het voor je opzoeken. Dat was voor mij de perfecte hoeveelheid, versterkt de smaken, zonder dat je bollen zout smaken, dat is volgens mij net de juiste hoeveelheid.
Jij zat rond de 1% zout, als ik het goed heb. Redelijk aan de lage kant van het spectrum.

En die citroen rasp, daar was ik van op de hoogte. Ik heb een Ekoplaza om de hoek zitten, die zal wel goede citroenen verkopen lijkt me.
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 11:58:08 #115
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_183378038
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 11:52 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Jij zat rond de 1% zout, als ik het goed heb. Redelijk aan de lage kant van het spectrum.

En die citroen rasp, daar was ik van op de hoogte. Ik heb een Ekoplaza om de hoek zitten, die zal wel goede citroenen verkopen lijkt me.
1,7% had ik de laatste keer volgens mij dat was goed.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 26 november 2018 @ 11:59:16 #116
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_183378063
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 11:52 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

Jij zat rond de 1% zout, als ik het goed heb. Redelijk aan de lage kant van het spectrum.

En die citroen rasp, daar was ik van op de hoogte. Ik heb een Ekoplaza om de hoek zitten, die zal wel goede citroenen verkopen lijkt me.
Mijn insteek is dat je geen zout moet proeven, maar het wel zijn werk moet doen, dan zit je goed.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_183378102
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 11:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

1,7% had ik de laatste keer volgens mij dat was goed.
Ja zoiets had ik ook in gedachten. Bij brood doe ik meestal ook ongeveer zoveel.

Jij gebruikt verse gist toch? Heeft dat nog een speciale reden of is het gewoon wat je gewend bent?
freedom is just another word for nothing left to lose
  Moderator vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:27:46 #118
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189615532
In de SC wordt alweer gerept over kerst... Maar ik heb alweer donders zin om oliebollen te gaan bakken. En aangezien hier vorig jaar tijdens het moment suprème helemaal niet is gepost dit topic maar alvast eens schopje omhoog geven.

Ergens begin dit jaar liep ik tegen een goede aanbieding en kon onderstaand apparaat kopen
8 liter inhoud en 3,5 kW.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:29:36 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189615561
quote:
1s.gif Op maandag 26 november 2018 12:01 schreef Lot_1 het volgende:

Jij gebruikt verse gist toch? Heeft dat nog een speciale reden of is het gewoon wat je gewend bent?
beter laat dan ooit.
Dat ben ik zo gewend, zo deed opa het ook. Wellicht gaat het met instant ook goed, maar ja, kom toch regelmatig in Duitsland en daar ligt verse gist gewoon in de winkel. Wat zeg ik, ze hebben zelfs drie merken/soorten.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 25 oktober 2019 @ 16:59:07 #120
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189616040
Ik gebruik ook verse gist. Ik heb het toch al in huis voor brood en vind het veel fijner werken.

Verse gist kun je trouwens prima invriezen en dan lang bewaren.
  Moderator vrijdag 25 oktober 2019 @ 18:58:48 #121
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189617859
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 16:59 schreef qltel het volgende:
Ik gebruik ook verse gist. Ik heb het toch al in huis voor brood en vind het veel fijner werken.

Verse gist kun je trouwens prima invriezen en dan lang bewaren.
Oh dat wist ik niet, goede tip. Hoe lang blijft het sowieso goed?
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:14:08 #122
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_189618088
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 oktober 2019 18:58 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oh dat wist ik niet, goede tip. Hoe lang blijft het sowieso goed?
THT-datum staat erop. Meestal paar weken.

Maar ik snijd die 42 grams blokjes in 2 stukken (dat is voor mij precies genoeg voor 2 broden in 1x) en vries ze in. In de vriezer blijft het maanden goed. Ik koop altijd een vol doosje bij de Duitse Lidl. Is genoeg voor maanden en kost bijna niets.
  Moderator dinsdag 29 oktober 2019 @ 16:34:05 #123
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189685709
Verse gist is een stuk zekerder dan instant, soms werkt instant gewoon niet.
En ik heb nu al weer zin in oliebollen. Ik denk dat ik dit jaar door de krentenbollen weer een quadrupel (bier) draai en door de gewone oliebollen iets met meer hop en het liefst ook met tarwe. Misschien wel een hoppenweizen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 29 oktober 2019 @ 17:48:13 #124
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189686471
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 16:34 schreef djkoelkast het volgende:
Verse gist is een stuk zekerder dan instant, soms werkt instant gewoon niet.
Heb nog nooit instant gebruikt bij oliebollen, maar bij andere degen is het met instant eigenlijk altijd wel goed gegaan gelukkig.

Maar zoals ik al zei, geen reden om van m'n recept af te wijken. 55g gist op 1kg bloem.

Vorig jaar waren ze goed gelukt, dus ga wederom voor een Naturtrüb Hefeweizen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 30 oktober 2019 @ 10:44:29 #125
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_189695573
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 oktober 2019 17:48 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Heb nog nooit instant gebruikt bij oliebollen, maar bij andere degen is het met instant eigenlijk altijd wel goed gegaan gelukkig.

Maar zoals ik al zei, geen reden om van m'n recept af te wijken. 55g gist op 1kg bloem.

Vorig jaar waren ze goed gelukt, dus ga wederom voor een Naturtrüb Hefeweizen
Als ik instant heb dan is het geen Oetkergist, dat zal wel altijd werken.
Maar voor oliebollen haal ik ook altijd verse gist, kun je hier bij de Dekamarkt krijgen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  zondag 3 november 2019 @ 14:00:45 #126
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_189760502
Ik heb de eerste O+ oliebollen O+ weer in huis. De lokale muziekvereniging stond gisteren weer te bakken. Best lekker.

Tevens wordt dit topic bij wijze van test in FEE geplaatst. Enjoy :Y)
Spoilers!
pi_189768722
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 14:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb de eerste O+ oliebollen O+ weer in huis. De lokale muziekvereniging stond gisteren weer te bakken. Best lekker.

Tevens wordt dit topic bij wijze van test in FEE geplaatst. Enjoy :Y)
Feest voor iedereen. *O*

Ik heb denk ik nog nooit zelf gebakken. :@

Misschien dit jaar maar eens een poging wagen.
  Moderator zondag 3 november 2019 @ 20:42:33 #128
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189769353
quote:
0s.gif Op zondag 3 november 2019 20:21 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Feest voor iedereen. *O*

Ik heb denk ik nog nooit zelf gebakken. :@

Misschien dit jaar maar eens een poging wagen.
Kijk aan. Is leuk om te doen hoor! Ga je voor een mix van Koopman of ga je dat zelf ook maken?

Zelf ook gewoon begonnen met een kant en klare mix
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zondag 3 november 2019 @ 23:03:28 #129
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_189773379
Zijn dit wat vroege lok-posts?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_189783048
quote:
1s.gif Op zondag 3 november 2019 20:42 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Kijk aan. Is leuk om te doen hoor! Ga je voor een mix van Koopman of ga je dat zelf ook maken?

Zelf ook gewoon begonnen met een kant en klare mix
Zelf doen is meer onder supervisie van mijn vriendin. Die kan goed koken. :9

Het worden dan eigen bollen uiteraard. :)
  Moderator dinsdag 5 november 2019 @ 00:24:44 #131
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_189790107
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2019 17:09 schreef Lenny_Leonard het volgende:

[..]

Zelf doen is meer onder supervisie van mijn vriendin. Die kan goed koken. :9

Het worden dan eigen bollen uiteraard. :)
Dit is een goede basis.
Er wordt 2% zout gebruikt, maar dit heb ik naar beneden bijgesteld, is wel elders te lezen in dit topic.

https://nl.m.wikibooks.org/wiki/Kookboek/Oliebollen
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 23 december 2019 @ 14:13:25 #132
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190611982
Jaaa, ingrediënten komen zoetjesaan weer in huis. De voorpret kan weer beginnen *O*

Vorig jaar overgeslagen, omdat we op vakantie waren. Dat was dit jaar eigenlijk ook weer de bedoeling, maar gaat op het laatste moment niet door. Dus het wordt weer een oliebollenjaar :Y
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 15:54:32 #133
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190613341
Ik heb weer hele mooie biologische melen (spelt en tarwe en ook volkoren doe ik er altijd bij) in Duitsland gehaald, rozijnen en krenten heb ik ook sinds kort en appels heb ik nog van eigen boom. Sinaasappel-en citroenschil (uiteraard ook allemaal biologisch) is ook aanwezig.
Alleen nog gist halen en wat bier uitzoeken, dat heb ik wel staan, maar nog even kijken welke ik ga gebruiken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190615548
Ik wil dit jaar een keer donuts bakken naast de oliebollen. *O*
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 18:47:00 #135
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190616437
Afgelopen vrijdag had ik alles al in huis. Geen bijzondere melenben zeker niet biologisch :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 19:59:34 #136
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190617547
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 18:47 schreef derLudolf het volgende:
Afgelopen vrijdag had ik alles al in huis. Geen bijzondere melenben zeker niet biologisch :+
Ja sorry, ik ben echt niet van het standaard. Ik probeer ze zo lekker mogelijk te maken en in mijn beleving geeft bijzonder meel een bijzonder lekkere smaak ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 20:00:25 #137
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190617568
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 19:59 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Ja sorry, ik ben echt niet van het standaard. Ik probeer ze zo lekker mogelijk te maken en in mijn beleving geeft bijzonder meel een bijzonder lekkere smaak ;)
Volkoren lijkt me echt niet lekker eerlijk gezegd.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 23 december 2019 @ 20:01:08 #138
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190617583
Volkoren oliebollen, de horror
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 20:10:17 #139
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190617818
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 20:00 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Volkoren lijkt me echt niet lekker eerlijk gezegd.
Dat is echt zo verschrikkelijk lekker. Niet 100% volkoren natuurlijk, maar een extra bite er in met een aandeel volkorenspeltmeel in het geheel is echt fantastisch.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190617843
Ik ben ook dol op zelfbakken hoor, als n ander ze zelft bakt ben ik er gek op :+ :Y)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  maandag 23 december 2019 @ 20:20:32 #141
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_190618076
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 20:10 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Dat is echt zo verschrikkelijk lekker. Niet 100% volkoren natuurlijk, maar een extra bite er in met een aandeel volkorenspeltmeel in het geheel is echt fantastisch.
Meh
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  maandag 23 december 2019 @ 20:47:37 #142
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190618711
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 15:54 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb weer hele mooie biologische melen (spelt en tarwe en ook volkoren doe ik er altijd bij) in Duitsland gehaald, rozijnen en krenten heb ik ook sinds kort en appels heb ik nog van eigen boom. Sinaasappel-en citroenschil (uiteraard ook allemaal biologisch) is ook aanwezig.
Alleen nog gist halen en wat bier uitzoeken, dat heb ik wel staan, maar nog even kijken welke ik ga gebruiken.
Ik gebruik altijd gewoon bloem van de molen, geen idee of het biologisch is....
Zelf ben ik ook van de 'witte' oliebol, maar ik vind het geëxperimenteer van een ander altijd wel leuk, kan ik wel waarderen ^O^
Bier moet ik ook nog even voor op uit ( staat hier nog wel genoeg, maar dat drinkt de heer des huizes liever zelf op :P )
  maandag 23 december 2019 @ 20:51:31 #143
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190618805
Ik volg het recept van Cees Holtkamp, kan mij niet heugen (of voorstellen) dat hij volkoren oliebollen maakt. Wel maakt hij kleine bolletjes, om de kans op ongaar deeg in het midden te minimaliseren. Dit jaar moet ik er véél bakken wegens gasten. O+

Vorige jaren verdween ongeveer 1/3 van de oliebollen al tijdens het bakken. Gebeurt dat bij jullie ook?
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 20:59:03 #144
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190618993
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 20:51 schreef Zilverberk het volgende:

Vorige jaren verdween ongeveer 1/3 van de oliebollen al tijdens het bakken. Gebeurt dat bij jullie ook?
Ik bak er best veel, dus 1/3e weet ik niet of ik dat red ;)
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 23 december 2019 @ 22:25:08 #145
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190621244
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 20:59 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik bak er best veel, dus 1/3e weet ik niet of ik dat red ;)
Ik eet zelf niks tijdens het bakken. :+
  maandag 23 december 2019 @ 22:41:23 #146
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_190621689
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 20:51 schreef Zilverberk het volgende:
Ik volg het recept van Cees Holtkamp, kan mij niet heugen (of voorstellen) dat hij volkoren oliebollen maakt. Wel maakt hij kleine bolletjes, om de kans op ongaar deeg in het midden te minimaliseren. Dit jaar moet ik er véél bakken wegens gasten. O+

Vorige jaren verdween ongeveer 1/3 van de oliebollen al tijdens het bakken. Gebeurt dat bij jullie ook?
Meestal komen er veel mensen "toevallig" langs ja, en vertrekken ze met een schaal vol :P

Dit jaar zal het vroeg in de ochtend moeten, wellicht is men dan te laat :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 22:59:06 #147
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190622091
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 20:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Meh
Je moet het niet lekker vinden hoor, maar iedereen die mijn oliebollen heeft geproefd (zonder verder te weten hoe of wat) vindt ze onwijs lekker, beter dan van de oliebollenkraam/bakker etc.
Vaak is het gewoon een vooroordeel van dit of dat vind ik niet lekker. Het geeft echt iets extra's, het lijkt heus niet opeens op dat zware volkorenbrood.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 23:12:36 #148
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190622422
quote:
0s.gif Op maandag 23 december 2019 22:25 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik eet zelf niks tijdens het bakken. :+
Oliebollen zijn het lekkerst op het moment dat je net niet je moment verbrandt
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 23:13:35 #149
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190622443
Ik zal es een kleine batch bakken met 1050 meel.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 23 december 2019 @ 23:32:35 #150
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190622752
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 23:13 schreef derLudolf het volgende:
Ik zal es een kleine batch bakken met 1050 meel.
Het is echt heel leuk om er mee te experimenteren, ook met verschillende soorten bier. Weizen werkt erg goed in gewone oliebollen, een klein beetje quadrupel is leuk in gevulde bollen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  dinsdag 24 december 2019 @ 15:37:42 #151
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190630371
quote:
1s.gif Op maandag 23 december 2019 23:12 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Oliebollen zijn het lekkerst op het moment dat je net niet je moment verbrandt
Ik prefereer beetpakbaar warm. :+
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 15:38:40 #152
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190630392
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 december 2019 15:37 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Ik prefereer beetpakbaar warm. :+
Dat is hetzelfde toch :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 24 december 2019 @ 16:01:42 #153
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190630753
Wij zijn maar met z'n twee dus ik heb altijd veel te veel. Oliebollen invriezen en later in de oven opwarmen gaat uitstekend. Zo hebben we nog een tijdje langer plezier van de oliebollen, bij de koffie bijvoorbeeld.
Ohja ik maak ook altijd mijn eigen poedersuiker, ik doe rohrohrzucker (rietsuiker wat niet gekristaliseerd en niet geraffineerd is) in een koffiemolentje.



Je merkt het al, wij eten heel weinig geraffineerde producten
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190765465
Alle boodschappen voor oliebollen in huis gehaald, frituurpan is schoongemaakt. Alles staat klaar voor morgen!
Vandaag wel alvast de appels schillen voor de appelflappen.
pi_190765560
Frituurpan wordt schoongemaakt. ~O>
Deeg voor de oliebollen en de donuts staan te rijzen.
De flappen ga ik maken zodra de oliebollen gebakken worden.
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 11:08:43 #156
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190765607
Ik hoef geen frituur schoon te maken, heb een nieuwe pan gekocht.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190765830
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 11:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik hoef geen frituur schoon te maken, heb een nieuwe pan gekocht.
Wat een luxe! 😂
pi_190765931
Met Kerst de frituurpan al gebruikt voor cannoli, en morgenochtend weer aanslingeren voor een hele lading oliebollen.

Jaren geleden eens gebakken, en die waren toen erg lekker. Allemaal opgegaan bij een feestje waar ik heen was. Ik ga weer naar datzelfde feestje en ze hebben gevraagd of ik weer wil bakken :9
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 14:36:23 #159
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190770147
Ik heb een aparte oliebollenpan, die gebruik ik alleen voor oliebollen dus :P
Ik moet even kijken of ik die nog moet schoonmaken, soms doe ik het meteen de volgende dag, soms pas bij de volgende keer :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 15:56:43 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190772282
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 14:36 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een aparte oliebollenpan, die gebruik ik alleen voor oliebollen dus :P
Ik moet even kijken of ik die nog moet schoonmaken, soms doe ik het meteen de volgende dag, soms pas bij de volgende keer :P
Ik ook, meestal wordt het bij mij het volgende jaar. Maar nu dus niet.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 december 2019 @ 15:57:34 #161
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190772300
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 11:08 schreef derLudolf het volgende:
Ik hoef geen frituur schoon te maken, heb een nieuwe pan gekocht.
Efficiënt!
_O_
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 16:21:06 #162
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190772762
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 15:56 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ik ook, meestal wordt het bij mij het volgende jaar. Maar nu dus niet.
Ik moet hem toch nog schoonmaken :P
Vorige keer had ik ook nog een keer in april oliebollen gebakken, daarom dacht ik: laat maar zitten. Nou ja, klusje van niks ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 16:41:52 #163
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190773342
De beslag emmers zijn weer omgespoeld. Nu de bakkerij inrichten.

Er is al een begin, de bouwradio afgestemd op Radio Bokzwien staat er al.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 december 2019 @ 16:48:46 #164
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_190773487
Zo. Eerste 50 oliebollen gebakken. Goed gelukt 👍
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 16:52:04 #165
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190773567
Dag te vroeg hoor :P
Of moet je er zo veel maken dat je 2 dagen bezig bent?
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190773731
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 14:36 schreef djkoelkast het volgende:
Ik heb een aparte oliebollenpan, die gebruik ik alleen voor oliebollen dus :P
Ik moet even kijken of ik die nog moet schoonmaken, soms doe ik het meteen de volgende dag, soms pas bij de volgende keer :P
Ik gebruik de frituurpan maar één keer per jaar.
Ik heb dus ook een oliebollenpan :P
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 17:03:05 #167
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190773817
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 16:59 schreef cafca het volgende:

[..]

Ik gebruik de frituurpan maar één keer per jaar.
Ik heb dus ook een oliebollenpan :P
Ik heb nog een patatpan en een snackpan :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  maandag 30 december 2019 @ 19:17:44 #168
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190777362
Dit jaar boerenjongens in de bollen, heb ik hier een keer gelezen en denk dat dat ook wel erg lekker is. De vraag is nu alleen, moet daar dan ook nog appel bij?

Kijken of ik morgen ook nog tijd heb voor appelbeignets, de goudreinetten heb ik al in huis.
Die appelflappen die sommigen van jullie bakken, zijn dat gewone appelflappen ( uit de oven) of worden daar ook appelbeignets mee bedoelt?
pi_190777475
Jullie gaan hier wel foto's plaatsen toch? :o ;(
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 30 december 2019 @ 19:30:40 #170
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_190777783
Alle spullen staan klaar, morgen om 8 uur beginnen, zullen wel rond 16 uur klaar zijn.
Succes iedereen ik hoop dat het goed mag smaken!
Drop you like an ill, bad habit
  maandag 30 december 2019 @ 20:05:39 #171
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190778926
Morgen bakt mijn man er weer een stuk of 100
Met appel (goudreinetten met wat kaneel) en rozijnen , naturel en met alles erop en eraan. Dat is met bigarreaux, rozijnen, kersjes, gember en appel.

Nu al zin in :9~
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 30 december 2019 @ 20:16:14 #172
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190779374
Wat een militaire operaties allemaal bij jullie! :o

Ik bak morgen 25 bollen ofzo.
  maandag 30 december 2019 @ 20:21:22 #173
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190779605
Ja je hebt vrienden of niet _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  maandag 30 december 2019 @ 20:21:43 #174
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_190779621
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 20:16 schreef Zilverberk het volgende:
Wat een militaire operaties allemaal bij jullie! :o

Ik bak morgen 25 bollen ofzo.
Ach ja dat gaat al.... > 70 jaar zo in de buurt.
En de volgende generatie(s) staan al klaar om dan het bakken op zich te nemen.
De kinderen bakken morgen kniepertjes voor alle mensen die komen.
Drop you like an ill, bad habit
  Miss 200.000.000! maandag 30 december 2019 @ 20:29:40 #175
367000 roos94
pi_190779976
Wilde ik net oliebollen halen hebben ze alleen nog met krenten/Rozijnen en die lust ik niet.

Geen naturel :(
pi_190780107
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar ik ga wafels bakken van oliebollenbeslag. Ben nog in dubio of ik er rozijnen door doe.
pi_190780595
Ondanks meerdere pakken oliebollenmix in huis (gekregen..) ga ik mijn succesrecept van vorig jaar weer gebruiken. Toen samengesteld op allerlei combi's van recepten, o.a. hier uit dit topic, op basis van wat ik zelf lekker vind. Het recept is als volgt:

quote:
1 kg bloem
3 zakjes gist
Zout: 1,7 % (17 gr op 1 kg meel)
Melk: 0,5 l; hefeweizen bier 0,25 l; water: 0,2 l
2 appels (goudrenet of jonagold)
400 g rozijnen, geweld in blanke rum
Citroenrasp (1 citroen) / 50 g
1 ei
30 g (vanille)suiker
Klontje boter erbij

Rozijnen wellen (dit keer in blanke rum). Meel in kom, zout erbij, gist erbij, suiker erbij. Melk+water verwarmen tot 35 graden. Ei in kuiltje in de meel, driekwart melk+water erbij, mixen met deeghaken. Boter smelten en toevoegen. Rest melk en bier langzaam toevoegen. Rozijnen, appel, citroenrasp beetje bij beetje toevoegen.
Rijzen in de oven op 40 graden; minstens 1 uur, met vochtige theedoek over de kom. Beslag halverwege twee keer doorslaan. Voor beginnen met bakken ook doorslaan.
Arachide olie verwarmen tot 175 graden. Ijsschep in een kan met olie zetten, met ingevette ijsschep het beslag in de olie doen. Regelmatig het beslag doorslaan om platte oliebollen te voorkomen. Niet teveel bollen ineens bakken (koelt de olie te hard af). Bollen om de paar minuten omdraaien totdat ze bruin zijn.
Bollen uit het vet scheppen in een zeef/vergiet met keukenpapier (als je ze in een kom doet dan drijven de onderste na het bakken in een laag vet, ondanks keukenpapier).
Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.
freedom is just another word for nothing left to lose
  maandag 30 december 2019 @ 21:18:48 #178
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190782125
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 20:33 schreef Bleie het volgende:
Misschien is het vloeken in de kerk hier, maar ik ga wafels bakken van oliebollenbeslag. Ben nog in dubio of ik er rozijnen door doe.
Zouden die rozijnen niet verbranden, ze zitten bij wafels meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant.
  maandag 30 december 2019 @ 21:20:33 #179
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190782218
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 20:44 schreef Lot_1 het volgende:
Ondanks meerdere pakken oliebollenmix in huis (gekregen..) ga ik mijn succesrecept van vorig jaar weer gebruiken. Toen samengesteld op allerlei combi's van recepten, o.a. hier uit dit topic, op basis van wat ik zelf lekker vind. Het recept is als volgt:
[..]

Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.
Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen... :P
  maandag 30 december 2019 @ 21:24:13 #180
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190782376
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 21:18 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Zouden die rozijnen niet verbranden, ze zitten bij wafels meer aan de buitenkant dan aan de binnenkant.
Rozijnen trekken dat wel, het zijn de krenten die zo knoerthard, verbrand en krakend worden.
  maandag 30 december 2019 @ 21:54:39 #181
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190783857
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 21:24 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Rozijnen trekken dat wel, het zijn de krenten die zo knoerthard, verbrand en krakend worden.
Ah oké, dat wist ik niet.
  maandag 30 december 2019 @ 21:56:16 #182
194233 Friday12
Originele kloon
pi_190783926
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 20:44 schreef Lot_1 het volgende:
Ondanks meerdere pakken oliebollenmix in huis (gekregen..) ga ik mijn succesrecept van vorig jaar weer gebruiken. Toen samengesteld op allerlei combi's van recepten, o.a. hier uit dit topic, op basis van wat ik zelf lekker vind. Het recept is als volgt:
[..]

Ik bak ze voor de oud&nieuw-avond, die ik met een klein groepje vrienden doorbreng. Wat over is (meestal worden er niet heel veel oliebollen gegeten want er wordt ook uitgebreid gedineerd) neem ik nieuwjaarsdag mee naar mijn ouders waar mijn hele familie komt.
en hoeveel bollen maakt dit recept?
  maandag 30 december 2019 @ 22:10:43 #183
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190784645
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2019 21:56 schreef Friday12 het volgende:

[..]

en hoeveel bollen maakt dit recept?
Dat ligt eraan hoe groot je de bollen bakt.
Mijn recept van een pond bloem bakt ongeveer 35 kleine bolletjes (kleine ijsschep). Die wegen ergens 30 gram tegenover 80-100 gram voor de reguliere kraam-maat.
pi_190786591
Bakken jullie ook buiten?

Ik hier wel, even de vuurkorf opstoken en top 2000 aan.
Beetje vuurwerk afsteken ondertussen in de middag, biertje erbij.

Gezellig heur :D
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 30 december 2019 @ 22:52:29 #185
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190786679
Buiten heb ik geen gasfornuis. :N
pi_190787221
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 22:52 schreef Zilverberk het volgende:
Buiten heb ik geen gasfornuis. :N
Frituurpan met verlengsnoer :)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_190787276
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 21:20 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen... :P
@Friday12: ik denk een stuk of 40, maar precies weet ik het niet.


hm.. edit ipv quote :')

[ Bericht 7% gewijzigd door Lot_1 op 31-12-2019 12:03:45 ]
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_190787423
De droge ingrediënten zitten in de kom, de rozijnen zwemmen in de rum, de verdere ingrediënten staan klaar, het gasfornuis is ingepakt in aluminiumfolie en de pan gevuld met olie staat klaar.
Morgen op tijd beginnen want ik wil daarna nog een middagdutje kunnen doen :P
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_190787654
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:03 schreef Lot_1 het volgende:

Citroenrasp van 1 citroen is geen 50 gram, eerder 5 gram. Of je hebt hele grote citroenen...
oeps
Ik ga dan voor de rasp van één citroen, want dat heb ik in huis. Geen flauw idee hoe ik bij 50 gram kom.

@Friday12: ik denk een stuk of 40, maar precies weet ik het niet.

Ik bak binnen. Vorig jaar wel buiten gebakken, saai op het balkon. Maar ik vond de frituurpan irritant klein. Er konden maar drie bollen tegelijk in dus ik stond de helft van de tijd te niksen in de kou.
Het lijkt me wel wat om buiten te bakken met een vuurtje erbij, dat zou nu ook prima kunnen (ben verhuisd, heb een flinke tuin nu). Maar ik heb ook geen prettig gasstel buiten. Mijn kampeersetjes zijn te wankel voor hete olie. Waar bak jij op/in?
Ik bak in een 3 liter frituurpan zonder mandje erin.
Kunnen er 6 tegelijk in dus gaat prima.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:33:49 #190
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190788591
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2019 22:50 schreef junkiexp het volgende:
Bakken jullie ook buiten?

Nee, in de schuur. En geen top 2000 maar de lokale zendpiraat _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190788619
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Nee, in de schuur. En geen top 2000 maar de lokale zendpiraat _O_
Ook leuk!
Rozijnen liggen hier in de whiskey en de trappist trippel staat klaar voor het beslag morgen :9
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:35:20 #192
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190788634
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2019 23:12 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik bak in een 3 liter frituurpan zonder mandje erin.
Kunnen er 6 tegelijk in dus gaat prima.
Hoeveel kilo meel bak je dan? Heb een pan van 8 liter dit jaar, benieuwd hoeveel daar in gaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:37:11 #193
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190788706
Rozijnen staan hier ook te wellen. Morgen rond 7u begin ik.

Nog in twijfel of ik 3 of 4kg bloem ga doen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 30 december 2019 @ 23:37:27 #194
194233 Friday12
Originele kloon
pi_190788718
quote:
0s.gif Op maandag 30 december 2019 22:10 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Dat ligt eraan hoe groot je de bollen bakt.
Mijn recept van een pond bloem bakt ongeveer 35 kleine bolletjes (kleine ijsschep). Die wegen ergens 30 gram tegenover 80-100 gram voor de reguliere kraam-maat.
normaal formaat bedoelde ik dus
  maandag 30 december 2019 @ 23:38:06 #195
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_190788751
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:37 schreef derLudolf het volgende:
Rozijnen staan hier ook te wellen. Morgen rond 7u begin ik.

Nog in twijfel of ik 3 of 4kg bloem ga doen.
Gewoon 4 doen, komt altijd wel op
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:38:26 #196
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190788771
quote:
6s.gif Op maandag 30 december 2019 23:37 schreef Friday12 het volgende:

[..]

normaal formaat bedoelde ik dus
Normaal kraamformaat of normaal zelfbakkersformaat? :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:40:41 #197
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190788899
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:38 schreef Molo het volgende:

[..]

Gewoon 4 doen, komt altijd wel op
Kijk wel even hoe mooi het gaat, wil morgenmiddag ook nog even de hort op.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190788964
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Hoeveel kilo meel bak je dan? Heb een pan van 8 liter dit jaar, benieuwd hoeveel daar in gaan.
Geen idee, ik gebruik gewoon van die kan en klaar pakken.
Volgens mij zit daar een halve kilo in.
Heb 3 pakken.
Zullen iets van 50-60 oliebollen worden schat ik in.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  Moderator maandag 30 december 2019 @ 23:44:46 #199
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190789146
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2019 23:41 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Geen idee, ik gebruik gewoon van die kan en klaar pakken.
Volgens mij zit daar een halve kilo in.
Heb 3 pakken.
Zullen iets van 50-60 oliebollen worden schat ik in.
Oh, ja dan gaat het wel met zo'n pannetje. Een kilo bloem is voor zo'n 60 oliebollen. Dus 20 stuks voor een pond mix kan wel kloppen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 31 december 2019 @ 00:01:45 #200
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190790024
Ik vergeet ze elke keer te tellen, zal ik morgen eens doen. Heb trouwens een speciale frietpan :P voor de oliebollen, denk dat het 4 liter is. ( moet nog van zolder komen)
Verder staat hier ook alles op kamertemperatuur, dus ik kan morgen helemaal los :Y ( morgenmiddag pas, hoor) met de top 2000 _O_
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 00:06:07 #201
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190790263
quote:
2s.gif Op maandag 30 december 2019 22:50 schreef junkiexp het volgende:
Bakken jullie ook buiten?

Ik hier wel, even de vuurkorf opstoken en top 2000 aan.
Beetje vuurwerk afsteken ondertussen in de middag, biertje erbij.

Gezellig heur :D
Gewoon binnen, als je schoon vet hebt (arachide) stinkt het ook niet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190790354
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 00:06 schreef djkoelkast het volgende:

Gewoon binnen, als je schoon vet hebt (arachide) stinkt het ook niet.
Ik gebruik zonnebloemolie.
maar vind het juist wel leuk buiten en het wordt mooi weer.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  dinsdag 31 december 2019 @ 06:30:19 #203
12902 pmponer
One Punch is enough
pi_190796630
Zo de eerste emmers worden gemaakt, succes en veel plezier vandaag :)
Drop you like an ill, bad habit
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 december 2019 @ 07:36:55 #204
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_190797017
Succes allemaal. Ik begin vanmiddag ook. Eerst vanmorgen het deeg maken en 4x terugslaan.Rijzen duurt alles bij elkaar zo'n 3 a 4 uur. En geen Top 2000 maar 192TV.
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 09:08:29 #205
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190797987
quote:
2s.gif Op dinsdag 31 december 2019 00:07 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ik gebruik zonnebloemolie.
maar vind het juist wel leuk buiten en het wordt mooi weer.
Ja, dan gaat het snel stinken inderdaad, zonnebloemolie is echt niet geschikt voor oliebollen. Slaolie ook niet trouwens.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 09:09:55 #206
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190798006
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 07:36 schreef qltel het volgende:
Succes allemaal. Ik begin vanmiddag ook. Eerst vanmorgen het deeg maken en 4x terugslaan.Rijzen duurt alles bij elkaar zo'n 3 a 4 uur. En geen Top 2000 maar 192TV.
Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?
Ik heb eens een paar hele oude kookboeken gepakt, daarin staat in beide gevallen 1 uur rijzen en niets over terugslaan.
Ik deed zelf altijd 30 minuten rijzen, terugslaan, 30 minuten rijzen, bakken.

Maar als langer rijzen en vaker terugslaan een beter effect heeft dan wil ik daar ook wel eens mee experimenteren :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 09:15:40 #207
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190798079
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 09:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?
Ik heb eens een paar hele oude kookboeken gepakt, daarin staat in beide gevallen 1 uur rijzen en niets over terugslaan.
Ik deed zelf altijd 30 minuten rijzen, terugslaan, 30 minuten rijzen, bakken.

Maar als langer rijzen en vaker terugslaan een beter effect heeft dan wil ik daar ook wel eens mee experimenteren :D
Als je langer laat rijzen, kun je met minder gist toe. Ook is er meer tijd om een smaak te ontwikkelen.

Ik laat tenminste 2x45 minuten rijzen. Over kwartier/half uur is de eerste emmer klaar.

De andere emmers rijzen gewoon drie kwartier+tijd totdat ze gebakken worden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 31 december 2019 @ 09:18:02 #208
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_190798120
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 09:09 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Waarom doe je dat? Wordt het daar echt beter van?
Ik heb eens een paar hele oude kookboeken gepakt, daarin staat in beide gevallen 1 uur rijzen en niets over terugslaan.
Ik deed zelf altijd 30 minuten rijzen, terugslaan, 30 minuten rijzen, bakken.

Maar als langer rijzen en vaker terugslaan een beter effect heeft dan wil ik daar ook wel eens mee experimenteren :D
Eerlijk gezegd heb ik het recept van een vriend die hier uitgebreid mee geëxperimenteerd heeft. Eerst sloegen we nog vaker terug, maar daar werden ze te luchtig van. Vandaar dus 3 a 4x. In elk geval is het zo, dat je op deze manier de ingrediënten de tijd geeft om smaak te ontwikkelen. Ik heb vrij veel ervaring met brood en hoe langer een brood rijst, hoe meer smaak. En een oliebol is in de basis eigenlijk gefrituurd brooddeeg.
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 10:27:41 #209
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190799263
Die 8L 3,5kW frituur is echt wel een mooi apparaat _O_
Kranplätze müssen verdichtet sein
  dinsdag 31 december 2019 @ 10:37:32 #210
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_190799520
Ik heb ze 3 uur laten rijzen zonder terugslaan. Ze waren perfect.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_190799821
ik doe ongeveer een uur met een keer doorslaan halverwege en een keer voordat ik begin met bakken.
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_190800876
Zo, beslag staat in de oven voor de eerste rijs. Zo de pan maar eens klaarzetten.

3 kwartier, platslaan/krenten erdoor mixen, en nog 3 kwartier rijzen.
pi_190801009
Zo, de eerste 20 zijn gebakken :9 De eerste is geproefd en ze zijn weer lekker ^O^
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_190801034
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 11:32 schreef Lot_1 het volgende:
Zo, de eerste 20 zijn gebakken :9 De eerste is geproefd en ze zijn weer lekker ^O^
Foto's willen we!
pi_190801399
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 10:37 schreef Tinkepink het volgende:
Ik heb ze 3 uur laten rijzen zonder terugslaan. Ze waren perfect.
Zo lang :o

Ik mag wel opschieten _O-
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 11:59:16 #216
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190801687
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 11:47 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Zo lang :o

Ik mag wel opschieten _O-
2x45min is ook goed :Y
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 11:59:53 #217
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190801703
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 11:33 schreef cafca het volgende:

[..]

Foto's willen we!
Imgur doet kut :( app geüpdate en alles.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190801794
quote:
1s.gif Op maandag 30 december 2019 23:03 schreef Lot_1 het volgende:

[..]

@:Friday12: ik denk een stuk of 40, maar precies weet ik het niet.

ik ben klaar en het zijn er exact 38 :)
freedom is just another word for nothing left to lose
pi_190802021
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
pi_190802089
quote:
^O^
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 14:48:11 #221
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190806269
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 09:18 schreef qltel het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd heb ik het recept van een vriend die hier uitgebreid mee geëxperimenteerd heeft. Eerst sloegen we nog vaker terug, maar daar werden ze te luchtig van. Vandaar dus 3 a 4x. In elk geval is het zo, dat je op deze manier de ingrediënten de tijd geeft om smaak te ontwikkelen. Ik heb vrij veel ervaring met brood en hoe langer een brood rijst, hoe meer smaak. En een oliebol is in de basis eigenlijk gefrituurd brooddeeg.
Leuk, ik ga zo dan maar mijn eerste beslag maken. Ik bak ze altijd net na het eten.

Niet terugslaan vlak voor het bakken: open structuur maar erg vette bollen
Wel terugslaan vlak voor het bakken: wat dichtere structuur maar geen vette bollen

Ik sla dus wel altijd terug vlak voor het bakken (of eigenlijk doe ik dat tijdens het scheppen met de portioneerlepel)

Dan heb je nog die het hele ei gebruiken (doe ik wel) of alleen de dooier. Ik laat per ei 50ml vocht weg uit mijn beslag. Dus 500g meel = 500g vocht meestal, met 2 eieren is het 400g vocht.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190807208
Kan je ook 'half terugslaan' :+ Ik vind mijn bollen namelijk best 'compact' en heb ze liever wat luchtiger. Maar vet vind ik ook niet lekker.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 31 december 2019 @ 15:32:38 #223
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190807543
750 gram bloem leverde hier 49 bollen op. De vulling is alleen niet eerlijk verdeeld, blijkbaar niet goed geroerd. Ik denk dat ik een grotere kom had moeten gebruiken.
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 15:41:18 #224
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190807833
quote:
10s.gif Op dinsdag 31 december 2019 15:22 schreef Isabeau het volgende:
Kan je ook 'half terugslaan' :+ Ik vind mijn bollen namelijk best 'compact' en heb ze liever wat luchtiger. Maar vet vind ik ook niet lekker.
Ja dat is wat ik doe met bakken, dus ik sla niet echt het hele deeg terug, maar schep wat ruwer met de portioneerlepel, dan worden ze niet zo vast vast, maar ook niet te open en vet.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190808087
Wat in vredesnaam is terugslaan?
Ik flikker alles in een kom, laat het minstens een uur staan en ga dan bakken. Ze vallen altijd bij iedereen in de smaak.
  dinsdag 31 december 2019 @ 15:56:22 #226
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190808238
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 15:50 schreef Het_Liegebeest het volgende:
Wat in vredesnaam is terugslaan?
Ik flikker alles in een kom, laat het minstens een uur staan en ga dan bakken. Ze vallen altijd bij iedereen in de smaak.
Terugslaan is het beslag doorroeren nadat het is gerezen. Zo haal je de grote luchtbellen eruit.
pi_190808376
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 15:56 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Terugslaan is het beslag doorroeren nadat het is gerezen. Zo haal je de grote luchtbellen eruit.
Aha, zo leer je nog eens wat.
En dan meteen bakken of weer laten staan?
pi_190809679
Hoe belangrijk is vers vet? Ik heb geen zin om de frituurpan te verversen :X
  Miss 200.000.000! dinsdag 31 december 2019 @ 16:53:54 #229
367000 roos94
pi_190809717
Langs 2 kramen geweest beide hebben ze geen bollen zonder krenten gvd
pi_190810219
quote:
:Y)
pi_190810490
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 16:53 schreef roos94 het volgende:
Langs 2 kramen geweest beide hebben ze geen bollen zonder krenten gvd
Nutella bollen kopen? 😜
pi_190810541
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2019 16:53 schreef Zo-is-dat het volgende:
Hoe belangrijk is vers vet? Ik heb geen zin om de frituurpan te verversen :X
Best wel belangrijk, anders smaken de bollen naar oude olie...
pi_190811817
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 17:20 schreef Yinny het volgende:

[..]

Best wel belangrijk, anders smaken de bollen naar oude olie...
Manlief heeft zich opgeofferd O-) dat worden frisse bollen! *O*
pi_190812101
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2016 08:18 schreef sigme het volgende:

[..]

De meneer in het filmpje hieronder doet het ook in een pannetje. Ik denk dat hij zonnebloemolie gebruikt, kijk het filmpje even, hij noemt wel wat hij gebruikt. Hij vertelt ook dat er vroeger natuurlijk slechts keuze was uit reuzel en geklaarde boter. Dus als je oma ouderwets bakte, gebruikte ze reuzel of geklaarde boter. Reuzel kan je kopen in de supermarkt als 'ossewit'. Geklaarde boter kennen we tegenwoordig onder de naam 'ghee'.
Ik geef de voorkeur aan reuzel.
[..]

Wat een werk! ;(
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 18:04:52 #235
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190812141
quote:
7s.gif Op vrijdag 30 december 2016 08:18 schreef sigme het volgende:

[..]

De meneer in het filmpje hieronder doet het ook in een pannetje. Ik denk dat hij zonnebloemolie gebruikt, kijk het filmpje even, hij noemt wel wat hij gebruikt. Hij vertelt ook dat er vroeger natuurlijk slechts keuze was uit reuzel en geklaarde boter. Dus als je oma ouderwets bakte, gebruikte ze reuzel of geklaarde boter. Reuzel kan je kopen in de supermarkt als 'ossewit'. Geklaarde boter kennen we tegenwoordig onder de naam 'ghee'.
Ik geef de voorkeur aan reuzel.
[..]

Ossewit is toch runder er, daarom osse.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_190813157
quote:
1s.gif Op dinsdag 31 december 2019 18:04 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Ossewit is toch runder er, daarom osse.
Je hebt gelijk :Y
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 18:39:45 #237
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190813290


Ik ben er blij mee. Dit zijn de 'naturel'bollen, krentenbollen moeten nog een uurtje rijzen.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 18:41:01 #238
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190813331
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 december 2019 18:36 schreef sigme het volgende:

[..]

Je hebt gelijk :Y
Met reuzel krijg je 'smoutebollen' en als ze afgekoeld zijn kun je een klein laagje wit vet er op blijven zien.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190813384
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 december 2019 18:41 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Met reuzel krijg je 'smoutebollen' en als ze afgekoeld zijn kun je een klein laagje wit vet er op blijven zien.
Met ossewit krijg je dat witte laagje ook :Y.
Maar ook uit olie vind ik dat je oliebollen nog warm uit 't vet moet eten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator dinsdag 31 december 2019 @ 18:48:11 #240
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190813604
quote:
7s.gif Op dinsdag 31 december 2019 18:42 schreef sigme het volgende:

[..]

Met ossewit krijg je dat witte laagje ook :Y.
Maar ook uit olie vind ik dat je oliebollen nog warm uit 't vet moet eten.
Ossewit smaakt alleen totaal anders dan reuzel. Beiden geven wel smaak mee.
Ik bak mijn patat in ossewit, maar zou er mijn oliebollen niet in bakken.
Is natuurlijk net wat je voorkeur heeft ;) In Duitsland koop je reuzel gewoon in pakjes in de supermarkt, naast de boter.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_190816289
Nomm!

  dinsdag 31 december 2019 @ 21:09:20 #242
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_190817114
Ff cross-posten van overal en nergens.

Vandaag klassiek oliebollen en appelbeignets gemaakt. Mijn vaste recept gebruikt.







Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 1 januari 2020 @ 09:46:56 #243
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190823882
Iedereen de beste wensen voor 2020!
Hier 130 bollen gebakken, maar die zijn nog lang niet op....nog even dooreten dus :P

Het zit er weer op voor een jaar, de zooi kan weer naar zolder toe :)
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 10:42:45 #244
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190824257
Ook veel bollen over, maar die zitten al in de vriezer. Die gaan de komende weken zo af en toe bij de koffie (laten ontdooien en dan in de oven op 150 graden, zijn ze weer heerlijk).
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 20:00:04 #245
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_190830983
Ik heb niet geteld hoeveel ik heb gebakken, allicht zo'n 200/250?
Nog wel een paar over, maar nee, opgewarmd in de oven vind ik ze ook niet zo. Dus die paar die ik nog heb gooi ik weg.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 1 januari 2020 @ 20:10:12 #246
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_190831310
quote:
1s.gif Op woensdag 1 januari 2020 20:00 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb niet geteld hoeveel ik heb gebakken, allicht zo'n 200/250?
Nog wel een paar over, maar nee, opgewarmd in de oven vind ik ze ook niet zo. Dus die paar die ik nog heb gooi ik weg.
Een paar die ik niet zo mooi vond zijn naar de kippen gegaan, de rest zit in de vriezer.
Ik bak er een stuk of 40 maar we eten er 6 ofzo :P
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 1 januari 2020 @ 21:30:44 #247
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_190834350
Nu nog 15 over, dus niet voor niks gebakken :)
  Miss 200.000.000! donderdag 2 januari 2020 @ 13:28:24 #248
367000 roos94
pi_190842007
Net een paar krentenloze oliebollen op de kop kunnen tikken eindelijk _O_
  donderdag 2 januari 2020 @ 15:41:49 #249
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_190843514
Hier waren de bollen voor middernacht al op. :+ Blijkbaar waren het er te weinig.
pi_190919620
Vergeet ik mijn foto te plaatsen, we gingen naar een verjaardag waar we voor de oliebollen leverden

https://imgur.com/gallery/MBAU7l4
pi_195284348
En het wordt ook weer oliebollentijd _O_
  Moderator zondag 27 september 2020 @ 17:47:09 #252
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_195290220
Zin in *O*
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Miss 200.000.000! zondag 27 september 2020 @ 18:26:52 #253
367000 roos94
pi_195290954
Oliebollen zijn het ronde goud voor de tong :9~
pi_195330010
Heb ook wel trek in een lekkere oliebol :9 :Y)
"You can call me Susan if it makes you happy"
  woensdag 30 december 2020 @ 08:51:50 #255
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197083592
Jaaaaa! Het is weer zover, nog 1 dagje en we gaan weer los *O*

Alleen dit jaar niet zoveel, helaas....
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 30 december 2020 @ 09:25:21 #256
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_197084096
Ik ga weer de gewoonlijke hoeveelheid maken.. :) We zijn altijd maar met z'n drieën.

Wel ander soort bloem dit jaar, dus wel wat spannend..
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 10:36:31 #257
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197085760
Ik heb dit jaar voor het eerst mijn eigen granen gemalen voor de oliebollen, dus zelf meel gemaakt.
Al begin deze maand, want je moet granen eerst laten rusten schijnt het. Ik ben benieuwd ;)
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  woensdag 30 december 2020 @ 10:45:12 #258
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_197085993
Zoals gewoonlijk ben ik mijn boekje met m'n oude recepten weer kwijt; het is "ergens opgeruimd in de boekenkast".

Dus nog even... zoeken straks.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 10:54:36 #259
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197086250
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 10:45 schreef fietsie het volgende:
Zoals gewoonlijk ben ik mijn boekje met m'n oude recepten weer kwijt; het is "ergens opgeruimd in de boekenkast".

Dus nog even... zoeken straks.
Dat heb ik dus ook altijd, ik baseer me dit keer op een recept uit een heel oud kookboek. Ik heb de verse biologische gist ook al gehaald, het worden weer topbollen :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197086275
Wat liever: krenten of rozijnen?
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 11:19:37 #261
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197086906
Rozijnen gebruik ik altijd, ik heb nog nooit krenten gebruikt.

Alle ingrediënten zijn hier enige tijd al in huis. Had ze feitelijk voor de kerstdagen ook al kunnen bakken.

Ik bak dit jaar ook minder.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  woensdag 30 december 2020 @ 11:27:09 #262
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_197087118
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 11:19 schreef derLudolf het volgende:
Ik bak dit jaar ook minder.
Ik maak dit jaar exact dezelfde mix, maar ik ga hem verder neerslaan, en vaker neerslaan. Kijken of ik de bollen wat zwaarder per stuk kan krijgen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 30 december 2020 @ 12:08:54 #263
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197088277
Maak anders altijd bollen met soezendeeg erdoor, maar wil dit jaar ook eens wat anders proberen. Zijn die van Holtkamp wat?
En anders heb ik deze nog gevonden:

400 gr bloem
4 dl lauwe melk
2 eieren
40 gr verse bakkersgist of 7 gr (1 zakje) instantgist
1 tl zout
Vulling
150 gr rozijnen
100 gr krenten
75 gr gesnipperde sukade
2 Granny Smith-appels
1 citroen
pi_197088894
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:08 schreef BakkieDoen het volgende:
Maak anders altijd bollen met soezendeeg erdoor, maar wil dit jaar ook eens wat anders proberen. Zijn die van Holtkamp wat?
En anders heb ik deze nog gevonden:

400 gr bloem
4 dl lauwe melk
2 eieren
40 gr verse bakkersgist of 7 gr (1 zakje) instantgist
1 tl zout
Vulling
150 gr rozijnen
100 gr krenten
75 gr gesnipperde sukade
2 Granny Smith-appels
1 citroen
soezendeeg?
pi_197088940
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 10:55 schreef jameshond7 het volgende:
Wat liever: krenten of rozijnen?
Rumrozijnen
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  woensdag 30 december 2020 @ 12:31:38 #266
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197088944
:Y
  Moderator woensdag 30 december 2020 @ 12:51:11 #267
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197089540
Dit jaar:

krenten, sultanarozijnen, blue thompsonrozijnen allemaal geweekt in brandewijn
stukjes gedroogde vijgen
stukjes appel uit eigen tuin
citroenrasp

En ik maak het beslag met een lekker biertje, moet ik nog even uitzoeken.

Alles uiteraard biologisch.

Vorig jaar voor het eerst gebakken met ook wat palmolie (normaal 100% arachide, vorig jaar 95% arachide 5% palm), dat beviel goed. En uiteraard is dat ongeharde palmolie en verantwoorde palmolie, waar geen bossen voor zijn gekapt.

Ik maak ook gewone bollen (zonder vulling), daar gaat een ander bier in.
Ik heb dit jaar spelt, tarwe, emmer en einkorn gebruikt als meelsoorten. Ongezeefd, dus met alles er nog in.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197090053
Ik ga dit jaar ook bakken, eerste keer dat we het thuis vieren. Zijn maar met twee, dus geen grote hoeveelheden.
  woensdag 30 december 2020 @ 13:36:49 #269
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_197091301


Over de appelbeignets ben ik zeer tevreden!
Het oliebollenbeslag staat nu te rijzen en dan zijn die aan de beurt :9
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  woensdag 30 december 2020 @ 19:02:17 #270
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197103488
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:36 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]

Over de appelbeignets ben ik zeer tevreden!
Het oliebollenbeslag staat nu te rijzen en dan zijn die aan de beurt :9
Oeh, zien er goed uit ^O^
pi_197114033
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 13:36 schreef Muck het volgende:
[ afbeelding ]

Over de appelbeignets ben ik zeer tevreden!
Het oliebollenbeslag staat nu te rijzen en dan zijn die aan de beurt :9
Zeer mooi! Met spijs?
  woensdag 30 december 2020 @ 22:54:41 #272
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_197115215
quote:
1s.gif Op woensdag 30 december 2020 22:33 schreef Yinny het volgende:

[..]

Zeer mooi! Met spijs?
Nee, wel gele room :9

En dank jullie *O*
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 10:37:57 #273
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197126886
quote:
0s.gif Op woensdag 30 december 2020 12:08 schreef BakkieDoen het volgende:
Maak anders altijd bollen met soezendeeg erdoor, maar wil dit jaar ook eens wat anders proberen. Zijn die van Holtkamp wat?
En anders heb ik deze nog gevonden:

400 gr bloem
4 dl lauwe melk
2 eieren
40 gr verse bakkersgist of 7 gr (1 zakje) instantgist
1 tl zout
Vulling
150 gr rozijnen
100 gr krenten
75 gr gesnipperde sukade
2 Granny Smith-appels
1 citroen
Hier zit naar mijn idee te veel vloeistof in.
Je wil meel / vloeistof 1 op 1 houden. Een ei is 50ml vloeistof.
Dus op 400 meel doe je 300 melk/bier (ik doe melk en bier weer 50:50) en 2 eieren, dan heb je 400ml vocht.
Zo heb ik het ook in 2 oude boeken staan.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  donderdag 31 december 2020 @ 11:51:54 #274
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_197128798
Zo, deeg staat bij de haard te rijzen. 1 Kilo meel/1 liter melk met appels en rozijnen en dezelfde hoeveelheid gesplitst in “kaal” en rum-rozijnen.

Vanaf twee uur bakken. Ik denk dat ik ze uit ga delen in het dorp. Anders is het toch teveel
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  donderdag 31 december 2020 @ 12:10:09 #275
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197129250
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 10:37 schreef djkoelkast het volgende:

[..]

Hier zit naar mijn idee te veel vloeistof in.
Je wil meel / vloeistof 1 op 1 houden. Een ei is 50ml vloeistof.
Dus op 400 meel doe je 300 melk/bier (ik doe melk en bier weer 50:50) en 2 eieren, dan heb je 400ml vocht.
Zo heb ik het ook in 2 oude boeken staan.
Hmmm...zit wat in. Dit is trouwens ook een oud recept, dat wel.
Het recept van Holtkamp zit ook teveel in dan. Maar dat is aan te passen natuurlijk.
Melk en bier doe ik idd ook altijd half half.
  donderdag 31 december 2020 @ 12:10:57 #276
366512 BakkieDoen
Lekker tjoffie drinken....
pi_197129269
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 11:51 schreef Tinkepink het volgende:
Zo, deeg staat bij de haard te rijzen. 1 Kilo meel/1 liter melk met appels en rozijnen en dezelfde hoeveelheid gesplitst in “kaal” en rum-rozijnen.

Vanaf twee uur bakken. Ik denk dat ik ze uit ga delen in het dorp. Anders is het toch teveel
Heb hier al afnemers gevonden :D
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 12:28:18 #277
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197129766
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 12:10 schreef BakkieDoen het volgende:

[..]

Hmmm...zit wat in. Dit is trouwens ook een oud recept, dat wel.
Het recept van Holtkamp zit ook teveel in dan. Maar dat is aan te passen natuurlijk.
Melk en bier doe ik idd ook altijd half half.
Je moet ook een beetje naar je beslag kijken, omdat ik volkoren maak moet ik vaak nog wel een beetje bier toevoegen na een paar minuten mixen. Op een gegeven moment heb je wel door dat je de juiste structuur hebt.
Er is ook meel dat juist minder vocht opneemt, dan zul je wat meel moeten toevoegen. Maar ongeveer 1 op 1 is wel de normale verhouding.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197132740
O, hier zijn jullie :W

Ik ga zodadelijk voor het eerst oliebollen bakken. Ik vind het best spannend :D

Moet je na de tweede rijs het beslag nog een keer omscheppen voor je de eerste oliebol in de olie gooit?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 14:51:50 #279
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197133501


De naturelbollen zijn bijna klaar.
De krentenbollen staan nog te rijzen.
Recept uit mijn boek sprak van 2tl zout op 400g meel, dat is net te veel. Volgende keer dus 1tl.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 15:13:13 #281
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197134029


Gevulde bollen kan ik over een uur mee beginnen
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197136234

Zo, klaar! Nu nog even uitdelen op 3 adressen en dan even uitrusten
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 18:04:21 #283
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_197139099


En de gevulde zijn ook klaar
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_197139441
Ziet er lekker uit mensen


Moge ze je wel bekomen :Y)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  donderdag 31 december 2020 @ 18:32:24 #285
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_197139997
Die van jullie zijn mooi rond!
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  Moderator donderdag 31 december 2020 @ 18:33:22 #286
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_197140042
quote:
0s.gif Op donderdag 31 december 2020 14:54 schreef Zipportal het volgende:
[ afbeelding ]

@:slobeend
Grunn'n is geen Holland :')
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_197140201
quote:
1s.gif Op donderdag 31 december 2020 18:33 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Grunn'n is geen Holland :')
Holland bestaat niet. :')
pi_197248570
Kick naar CUL. FEE is klaar voor dit seizoen.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 26 november 2021 @ 12:10:51 #289
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_202348182
quote:
0s.gif Op woensdag 6 januari 2021 18:14 schreef Lenny_Leonard het volgende:
Kick naar CUL. FEE is klaar voor dit seizoen.
En weer naar FEE.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  Moderator vrijdag 26 november 2021 @ 12:34:50 #290
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202348584
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:10 schreef borisz het volgende:

[..]
En weer naar FEE.
En bedankt, nu heb ik zin in goede oliebollen. Vorige week kreeg ik er een, van een kraam. Die was gewoon matig te noemen
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_202348821
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 november 2021 12:34 schreef derLudolf het volgende:

[..]
En bedankt, nu heb ik zin in goede oliebollen. Vorige week kreeg ik er een, van een kraam. Die was gewoon matig te noemen
Oeh ja, oliebollen! Misschien maar vast een keer proefbakken.... :9
pi_202749317
Ik heb bij mijn bestelling vanavond de volkoren oliebollen van bakkerij Hartog. Even proeven, nog nooit een volkoren oliebol op...anders toch mijn standaard recept gebruiken.
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 13:14:06 #293
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202751590
Ik heb alweer meel gemalen (biologisch dynamische tarwe, biologische einkorn en biologische spelt). Alles volledig volkoren, maar heel fijn gemalen. Wordt weer super :D
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_202751602
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 09:40 schreef Yinny het volgende:
Ik heb bij mijn bestelling vanavond de volkoren oliebollen van bakkerij Hartog. Even proeven, nog nooit een volkoren oliebol op...anders toch mijn standaard recept gebruiken.
Die van Hartog zijn wel echt heel erg lekker, vind ik!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 13:18:45 #295
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202751641
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 13:15 schreef miss_sly het volgende:

[..]
Die van Hartog zijn wel echt heel erg lekker, vind ik!
Ingrediënten: rozijnen, water, TARWEmeel, volkorenTARWEmeel, EI, gist, Plantaardig Vet(palm, kokos), appel, suiker, Plantaardige Olie(raapzaad, pinda(PINDA'S), katoenzaad), Geheel Gehard Plantaardige Vet(palm), cederappelschil(SULFIET), bakkerszout, dextrose, TARWEbloem, Kruiden En Specerijen(kaneel), glucose-fructosestroop, TARWEgluten, weipoeder(MELK), boterpoeder(MELK), Emulgator(E471, E482, E472e, E322(SOJA)), TARWEbloem (voorverstijfseld), invertsuikerstroop, glucosestroop (gedroogd), Aroma(aroma, vanille), ascorbinezuur(E300), caramelstroop, Conserveermiddel(E202), curcumaextract, enzymen(TARWE), kaliumjodide, Kleurstof(E150a, E160a), rum, Verdikkingsmiddel(E415), zout, Zuurteregelaar(E330, E270)

WAUW!
Dit is echt extreem, wat daar allemaal in gaat.

In die van mij zit:

Volkorenmeel, melk, bier, ei, gist, zout.
En de krentenversie ook krenten, rozijnen, appel, kaneel en Duitse brandewijn om de krenten en rozijnen in te weken.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 13:38:27 #296
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_202751966
Bier heeft niet volgens het Reinheitsgebot is gebrouwen kan misschien ook voor iets meer ingrediënten zorgen?

Ik zit al op iets meer ingrediënten en gebruik: bloem, ei, boter, zout, suiker, gist, melk en bier.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 13:42:27 #297
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202752070
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2021 13:38 schreef derLudolf het volgende:
Bier heeft niet volgens het Reinheitsgebot is gebrouwen kan misschien ook voor iets meer ingrediënten zorgen?

Ik zit al op iets meer ingrediënten en gebruik: bloem, ei, boter, zout, suiker, gist, melk en bier.
Ohja ik vergat de boter. En ik heb Reinheitsgebotweizen, dus dat is water, gerst, tarwe, hop en gist.

Maar dingen als geheel gehard vet (kunstmatig gehard met een kwikcatalysator dus, transvetbommetje), sulfiet, dextrose, glucose-fructosestroop (ook wel vloeibare diabetes), extra toegevoegde gluten, weipoeder, boterpoeder, 4 emulgatoren, voorverstijfselde bloem, invertsuikerstroop, gedroogde glucosestroop, meerdere kunstmatige aroma's, ascorbinezuur, caramelstroop, conserveermiddel Kaliumsorbaat, tarwe-enzymen, jodium, meerdere kleustroffen, verdikkingsmiddel en meerdere zuurteregelaars horen gewoon niet in oliebollen thuis.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_202752531
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 13:18 schreef djkoelkast het volgende:

Ingrediënten: rozijnen, water, TARWEmeel, volkorenTARWEmeel, EI, gist, Plantaardig Vet(palm, kokos), appel, suiker, Plantaardige Olie(raapzaad, pinda(PINDA'S), katoenzaad), Geheel Gehard Plantaardige Vet(palm), cederappelschil(SULFIET), bakkerszout, dextrose, TARWEbloem, Kruiden En Specerijen(kaneel), glucose-fructosestroop, TARWEgluten, weipoeder(MELK), boterpoeder(MELK), Emulgator(E471, E482, E472e, E322(SOJA)), TARWEbloem (voorverstijfseld), invertsuikerstroop, glucosestroop (gedroogd), Aroma(aroma, vanille), ascorbinezuur(E300), caramelstroop, Conserveermiddel(E202), curcumaextract, enzymen(TARWE), kaliumjodide, Kleurstof(E150a, E160a), rum, Verdikkingsmiddel(E415), zout, Zuurteregelaar(E330, E270)

WAUW!
Dit is echt extreem, wat daar allemaal in gaat.

In die van mij zit:

Volkorenmeel, melk, bier, ei, gist, zout.
En de krentenversie ook krenten, rozijnen, appel, kaneel en Duitse brandewijn om de krenten en rozijnen in te weken.
Iets mag alleen volkoren heten* als er meer dan de helft volkorenmeel in zit. Hier staat gewoon tarwemeel vóór volkorentarwemeel vermeldt en dus zit er minder volkoren dan gewoon in en mag het geen volkoren heten. Wat een shitload aan zooi overigens :X Vooral komisch als je 'volkoren oliebollen' koopt omdat je denkt dat dat gezonder is _O-

Jouw bollen mogen wel volkoren heten _O_

* = voor brood moet dat 100% zijn.

[ Bericht 4% gewijzigd door Isabeau op 22-12-2021 14:12:59 ]
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Moderator woensdag 22 december 2021 @ 18:13:41 #299
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_202756359
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 14:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Iets mag alleen volkoren heten* als er meer dan de helft volkorenmeel in zit. Hier staat gewoon tarwemeel vóór volkorentarwemeel vermeldt en dus zit er minder volkoren dan gewoon in en mag het geen volkoren heten. Wat een shitload aan zooi overigens :X Vooral komisch als je 'volkoren oliebollen' koopt omdat je denkt dat dat gezonder is _O-

Jouw bollen mogen wel volkoren heten _O_

* = voor brood moet dat 100% zijn.
Blij dat iemand het met me eens is en niet kop in het zand en "het is toch lekker".
Overigens maal ik zelf wel fijn en heb je dus niet de structuur van supermarktvolkorenbrood. Ik gebruik wel gewoon de volledige graankorrels en zeef er niets uit.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
pi_202756418
O, dat kan wel, hoor. Ik heb daar niet zo’n probleem mee voor een keer. We halen ook wel oliebollen bij een bakker hier in het dorp en daar zal ook wel meer troep in zitten dan wanneer ik ze zelf maak. Ik ben daar nog niet heel bedreven in, dus wij kopen ook oliebollen die we lekker vinden, naast dat ik als het goed is voor de tweede keer in mijn leven zelf oliebollen ga bakken :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_202757585
quote:
0s.gif Op woensdag 22 december 2021 14:07 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Iets mag alleen volkoren heten* als er meer dan de helft volkorenmeel in zit. Hier staat gewoon tarwemeel vóór volkorentarwemeel vermeldt en dus zit er minder volkoren dan gewoon in en mag het geen volkoren heten. Wat een shitload aan zooi overigens :X Vooral komisch als je 'volkoren oliebollen' koopt omdat je denkt dat dat gezonder is _O-

Jouw bollen mogen wel volkoren heten _O_

* = voor brood moet dat 100% zijn.
O, nee, ik koop ze niet omdat ze gezonder zijn! Dan kan je beter geen oliebollen eten en een wortel knagen ;)
Maar ik zag dus recept voor deze bollen en wilde ze proeven voordat ik een hoop tijd kwijt ben om ze zelf te maken
https://www.foodandfriend(...)volkoren-oliebollen/
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')