ik heb die squier van 130, zo'n zwarte bullet strat. die zijn echt heel goed voor de prijs(uberhaupt alle squiers), maar de prijs kwaliteit is bij squier veel beter dan epiphone, kzou geen epi SG kopen.quote:Op maandag 13 maart 2017 10:50 schreef Fer het volgende:
De goedkoopste Squier is 130¤ is die ook zoveel beter dan?
Overigens gaat mijn voorkeur voor "echte" gitaar uit naar een SG achtige, dus Epiphone ofzo. Maar liever leer ik eerst de basics voordat ik ze probeer.
nouja, jij houdt je met metal bezig zie ik?quote:Op maandag 13 maart 2017 14:14 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Vind je?
Ik ben ouder dan 25. Ander voorbeeld: ik heb de afgelopen twee weken ook iedere dag 20 minuten down picking en gallop picking geoefend met de metronoom om sneller te worden en meer uithoudingsvermogen te krijgen.
Downpicking: 66 bpm, 4 keer per klik kan ik een paar minuten volhouden, sneller dan dat tot 80 bpm alleen met pauzes. Gallop picking: maximaal. 120 bpm, drie noten per klik. Alternate picking: 4 noten per klik ook maximaal 120 bpm, daarna "hoor" en "voel" ik het ritme niet precies meer.
Ik ben na twee weken niet sneller geworden en mijn uithoudingsvermogen is zelfs iets gedaald. Op welke termijn en met welk oefenregime zou jij verwachten dat ik dingen als Hardwired en Master of Puppets comfortabel op snelheid kan spelen? Het gaat hier dus om gewoon "dom" de E-snaar aanslaan.
Ik heb dus zelf het idee dat het pas met de jaren komt, of ik doe iets fout (nu twee jaar ervaring; misschien na vijf jaar?).
Niet per se. Ik vind allerlei soorten gitaarmuziek leuk om te oefenen. Metallica, Red Hot Chili Peppers, Rage Against the Machine, Beatles, funk ritmes, 12-bar blues, akkoorden van popliedjes en ritmische lead deuntjes uit (teken)films en videogames...vooral ritmische dingen eigenlijk uit alle muziekstijlen.quote:Op maandag 13 maart 2017 18:18 schreef Pajanus het volgende:
[..]
nouja, jij houdt je met metal bezig zie ik?
als je iets niet oefent kun je het ook niet zomaar nee.
verder, ik speel niet zoveel metal(kan wel redelijk snel spelen)
maar me dunkt dat je zulke liedjes (mits je écht elke dag 20 min speelt) na 2 jaar ervaring wel na een paar maanden moet kunnen iig.
als je nou heel jong bent of heel oud zit het anders, maar ik weet het ook niet zeker hoor Als je langer speelt voelt al het snelle wel langzamer aan, en veel comfortabeler.
Dat bedoel ik. Je zou denken dat het je username een eer aan doet, maar niets is minder waar. Je moet toch even oefenen en goed geconcentreerd zijn om niet na een paar minuten toch een keertje een foutje te maken. Misschien had je jeuk aan je neus, misschien begon het plectrum wat scheef in je vingers te zitten, misschien raakte je de snaar een keer niet goed...quote:
had ook jeuk aan mijn neus vanaf minuut twee ongeveer, eerste wat ik doe bij die rust is mijn neus krabben op 3:40 maar hoe ik hem nu speel is naar mijn mening nog niet strak genoeg, zit echt wel een aantal keer veel te vroeg met aanslaan. maar wilde gewoon ff snel een filmpje makenquote:Op maandag 13 maart 2017 19:12 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Niet per se. Ik vind allerlei soorten gitaarmuziek leuk om te oefenen. Metallica, Red Hot Chili Peppers, Rage Against the Machine, Beatles, funk ritmes, 12-bar blues, akkoorden van popliedjes en ritmische lead deuntjes uit (teken)films en videogames...vooral ritmische dingen eigenlijk uit alle muziekstijlen.
Veel stukken ken ik volledig uit mijn hoofd van begin tot eind, maar de uitvoering blijft lastig.
[..]
Dat bedoel ik. Je zou denken dat het je username een eer aan doet, maar niets is minder waar. Je moet toch even oefenen en goed geconcentreerd zijn om niet na een paar minuten toch een keertje een foutje te maken. Misschien had je jeuk aan je neus, misschien begon het plectrum wat scheef in je vingers te zitten, misschien raakte je de snaar een keer niet goed...
Daarom vind ik zelfs de simpelste dingen best lastig om picobello uit te voeren. Als je op een podium staat na een dag werken en ver reizen, je hebt slecht gegeten, je bent slaperig en honderd mensen staan je aan te gapen, dan wordt de uitdaging nog groter om dit te doen, stel ik me zo voor.
Edit: 1x geprobeerd, meerdere fouten gemaakt, want doorspelen in een pauze en een keer te laat na een pauze, een enkele keer niet helemaal in de pocket. Ik stop met gitaarspelen.
Ding wat gewoon heel belangrijk is bij gitaar spelen, en wat bijna alle gitaristen vergeten, is timing Niet om te zeggen dat ik nou zo geweldig strak speel, maar ik probeer er wel veel mee bezig te zijn, en er aan te werken.quote:Op maandag 13 maart 2017 19:12 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Niet per se. Ik vind allerlei soorten gitaarmuziek leuk om te oefenen. Metallica, Red Hot Chili Peppers, Rage Against the Machine, Beatles, funk ritmes, 12-bar blues, akkoorden van popliedjes en ritmische lead deuntjes uit (teken)films en videogames...vooral ritmische dingen eigenlijk uit alle muziekstijlen.
Veel stukken ken ik volledig uit mijn hoofd van begin tot eind, maar de uitvoering blijft lastig.
[..]
Dat bedoel ik. Je zou denken dat het je username een eer aan doet, maar niets is minder waar. Je moet toch even oefenen en goed geconcentreerd zijn om niet na een paar minuten toch een keertje een foutje te maken. Misschien had je jeuk aan je neus, misschien begon het plectrum wat scheef in je vingers te zitten, misschien raakte je de snaar een keer niet goed...
Daarom vind ik zelfs de simpelste dingen best lastig om picobello uit te voeren. Als je op een podium staat na een dag werken en ver reizen, je hebt slecht gegeten, je bent slaperig en honderd mensen staan je aan te gapen, dan wordt de uitdaging nog groter om dit te doen, stel ik me zo voor.
Edit: 1x geprobeerd, meerdere fouten gemaakt, want doorspelen in een pauze en een keer te laat na een pauze, een enkele keer niet helemaal in de pocket. Ik stop met gitaarspelen.
Ritme/timing vind ik sowieso het leukste aspect om te oefenen.quote:Op maandag 13 maart 2017 20:11 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Ding wat gewoon heel belangrijk is bij gitaar spelen, en wat bijna alle gitaristen vergeten, is timing Niet om te zeggen dat ik nou zo geweldig strak speel, maar ik probeer er wel veel mee bezig te zijn, en er aan te werken.
Vaak zie ik van die coverbandjes spelen, met van die gitaristen die bijvoorbeeld shredsolo's spelen. Allemaal heel leuk en aardig, maar hetgene dat shredden zo vet laat klinken is a) sound en b) timing. Als je dan de juiste noten speelt maar als een dronken matroos gaat zwengelen in je zestiende noten klinkt het voor geen meter.
Dat is ook heel vaak waarom als je iets naspeelt, het niet klinkt zoals het op de opname klinkt, zelfs bij de allersimpelste dingen Als je een goede gitarist hoort spelen zonder band klinkt het vaak gewoon al vet alleen al door de timing. Tip is dus gewoon veel oefenen. Het is belangrijk om met een metronoom in de weer te gaan, en als je met een nummer meespeelt heel erg te luisteren naar hoe jouw gitaarspel 'in het nummer past', als het ware, in plaats van alleen naar je eigen spel te luisteren (iets wat ik voorheen heel veel deed). Als je je met die dingen bezighoudt zul je merken dat je veel beter gaat klinken.
mja, het valt snel tegen ja. Als het nou echt je muziekstijl is niet denk, maar als je alleen blues,rock, en pop speelt heeft t niet veel toegevoegde waarde(rock is wel snel, maar niet zó snel).quote:Op dinsdag 14 maart 2017 10:36 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Ritme/timing vind ik sowieso het leukste aspect om te oefenen.
Houd je van shredden? Eerst dacht ik: wat zou het vet zijn om dat te kunnen, dan ben ik "uitgeleerd". De laatste tijd denk ik: stel, ik kan shredden en dan? Hey Drieklank, speel eens iets leuks. Drieklank: okee, wiedelewiedelewiedelewiedelewieeeeeee!!! Reactie publiek: oké......., maar kun je ook muziek maken?
Misschien helpt heel snel zijn wel om langzamere muziek beter te beheersen en soms wordt het zelfs in een pop context toegepast. Zie hieronder. Hij is nog steeds op tijd ook. Wel te veel van het goede, maar ik stel me voor dat het bij een live optreden als opvulling tussen de zang erg effectief zou zijn. In ieder geval een stuk beter dan wat de "echte" gitarist van haar nu doet live, zie Youtube.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 17:44 schreef Pajanus het volgende:
[..]
mja, het valt snel tegen ja. Als het nou echt je muziekstijl is niet denk, maar als je alleen blues,rock, en pop speelt heeft t niet veel toegevoegde waarde(rock is wel snel, maar niet zó snel).
Nouja dat filmpje...quote:Op dinsdag 14 maart 2017 20:21 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Misschien helpt heel snel zijn wel om langzamere muziek beter te beheersen en soms wordt het zelfs in een pop context toegepast. Zie hieronder. Hij is nog steeds op tijd ook. Wel te veel van het goede, maar ik stel me voor dat het bij een live optreden als opvulling tussen de zang erg effectief zou zijn. In ieder geval een stuk beter dan wat de "echte" gitarist van haar nu doet live, zie Youtube.
jezum.. heb je een linkie of naam?quote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:31 schreef ssebass het volgende:
Ja ik heb ook last van GAS Paar effecten die ik wil hebben. Helaas niet goedkoop. Reverb van meer dan 500e... Prijs doet wel echt pijn maar binnenkort toch maar even proberen.
Strymon big skyquote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:44 schreef Pajanus het volgende:
[..]
jezum.. heb je een linkie of naam?
ben wel benieuwd.
Yup, net gedaan, straks ook maar even voor de verkiezingen.quote:Op woensdag 15 maart 2017 11:33 schreef Bosbeetle het volgende:
Voor alle gitaristen, wel stemmen hè vandaag
Je bedoelt qua toevoegen van melodieën die ook nog eens door de zang heen gaan? Ritmische begeleiding/akkoorden op de achtergrond vind ik wel zijn charme hebben. Roar van Katy Perry vind ik met gitaar wel beter klinken dan zonder bijvoorbeeld. Maar anders leidt het makkelijk af van het geheel.quote:Op dinsdag 14 maart 2017 22:44 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Nouja dat filmpje...
als je naast de zang wéer die melodielijn terugbrengt wordt het wel heel saai. Sowieso vind ik dat je het niet moet proberen met veel popmuziek(gitaren toevoegen enzo).
nouja, op een bepaald moment is een lied zó vol. Dat werkt niet vind ik.quote:Op woensdag 15 maart 2017 12:41 schreef Drieklank het volgende:
[..]
Je bedoelt qua toevoegen van melodieën die ook nog eens door de zang heen gaan? Ritmische begeleiding/akkoorden op de achtergrond vind ik wel zijn charme hebben. Roar van Katy Perry vind ik met gitaar wel beter klinken dan zonder bijvoorbeeld. Maar anders leidt het makkelijk af van het geheel.
wat een ding..quote:Op dinsdag 14 maart 2017 23:28 schreef ssebass het volgende:
[..]
Strymon big sky
http://www.strymon.net/bigsky/
Gebruik wel echte amps en speakers, maar gebruik voor opnames amp of alleen voorversterken die door cab simulator (torpedo live) dan audio interface in en vervolgens de computer in. Hier voorbeeldje van iets dat ik vandaag heb opgenomen met orange micro dark versterker (hybride amp van 175e) door de torpedo live en dan rechtstreeks opnemen in de computer bij bandhub. Dus onge-edit. Bandhub verneukt de kwaliteit van de opname maar qua geluid geeft het wel een beeldquote:Op vrijdag 17 maart 2017 22:57 schreef Fer het volgende:
Wie gebruikt hier een digitale amp en cabinet simulator en vooral, hoe laat je dit spelen? Via een gewone gitaarversterker, een pa speaker, keyboard versterker?
Om je timing te verbeteren zou je op de achtergrond een blues Backtrack kunnen afspelen via YouTube. Er zijn er genoeg te vinden qua tempo en toonsoort.quote:Op zondag 8 januari 2017 11:26 schreef Gaijin het volgende:
Mijn timing zuigt (hard). 1 rondje blues gaat goed, maar daarna verlies ik concentratie ofzo? En dan gaat het alle kanten op. Wie heeft goede oefeningen hiervoor?
Ik ben zelf verre van een goede gitarist maar ik denk dat het helpt wanneer je het stuk wat vaker speelt. Het klinkt wat 'onzeker' en de timing is een beetje off.quote:Op maandag 27 februari 2017 20:38 schreef ChocolateCoco het volgende:
https://soundcloud.com/user-604169942/billwithersample
Dt ben ik op mijn gitaar, speel niet voor anderen dus weet niet of het goed is.:D
Welkom! Theorie is bij gitaar wat mij betreft wat overrated. Denk dat het de grootste groep muzikanten is die weinig verstand heeft van theorie. Wat ik persoonlijk wel kan aanraden is om te leren hoe akkoorden zijn opgebouwd. Dan bij soleren weten welke noten je speelt tijdens de solo. Ben zelf altijd fan van om bij wisselingen van akkoorden op de terts van dat akkoord uit te komen. Majeur is 1 3 5 en mineur 1 m3 5. Bijv Cmaj is C(1) E(3) G(5) en Cmin is C(1) Eb(m3) G(5).quote:Op zaterdag 25 maart 2017 04:03 schreef DikPropje het volgende:
Nieuw in deze topic reeks!
....
Ik heb het gevoel dat ik nu echter wat blijf hangen in mijn progressie. Ik heb vooral moeite met de theorie. Het echt uit mijn hoofd leren van toonladders e.d. is aan mij niet besteed.
Ik heb in mijn directe omgeving helaas niemand waarmee ik samen kan spelen. Erg jammer want ik denk veel te kunnen leren door regelmatig samen met iemand te improviseren. En ik moet bekennen dat de backing tracks op YouTube me mijn keel uitkomen :p
Misschien dat hier nog iemand goede tips/tricks heeft om mijn spel te verbeteren?
Oja ik ben de eigenaar van een (vloeken in de kerk) stagg sw203bk en dit is puur omdat ik niet de financiële middelen heb een betere gitaar aan te schaffen. Dat ding is echt een ramp . Ik merk dat wanneer ik in een gitaar winkel een fatsoenlijke gitaar bespeel het bijna lijkt alsof ik een ander hoor spelen! Geen geratel van snaren en dode frets hoger op de hals doet natuurlijk wonderen.
het soleren is dan ook het gedeelte waar ik echt slecht in ben. Ik kom niet verder dan wat van boven naar beneden rond klooien op pentatonische ladders en een enkele maj/mineur ladder van de basale noten (c,d,e). Daar ga ik dus maar eens mee aan de gang.quote:Op maandag 27 maart 2017 19:24 schreef ssebass het volgende:
[..]
Welkom! Theorie is bij gitaar wat mij betreft wat overrated. Denk dat het de grootste groep muzikanten is die weinig verstand heeft van theorie. Wat ik persoonlijk wel kan aanraden is om te leren hoe akkoorden zijn opgebouwd. Dan bij soleren weten welke noten je speelt tijdens de solo. Ben zelf altijd fan van om bij wisselingen van akkoorden op de terts van dat akkoord uit te komen. Majeur is 1 3 5 en mineur 1 m3 5. Bijv Cmaj is C(1) E(3) G(5) en Cmin is C(1) Eb(m3) G(5).
Gitaar goed afstellen helpt enorm, maar inderdaad bij sommigen is het verloren zaak. Goedkope goede gitaren zijn er wel maar kwestie van het juiste model er tussen uit pakken. Zitten onderling grote verschillen tussen. Kwaliteitscontrole is gewoon beetje magertjes. Goede squier of epiphone koop je voor niet al te veel geld.
Een manier om een solo te bedenken:quote:Op maandag 27 maart 2017 22:13 schreef DikPropje het volgende:
het soleren is dan ook het gedeelte waar ik echt slecht in ben.
Google eens op Jack White van The White Stripes. De docu "It might get loud" is een aanrader. Duurt een uurtje of 2 maar je kan hieronder vast voorproeven.quote:En over het gitaar! Ik zie het voorlopig maar zk: als ik het leer op dit bagger ding dan kan het enkel makkelijker worden.
Is het een idee dit te doen op een suffe E A B 7 backing track? Die akkoorden ken ik namelijk goed.quote:Op maandag 27 maart 2017 22:17 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Een manier om een solo te bedenken:
Je speelt de grondtonen van de akkoorden van het nummer, dan heb je een heel saai langzaam melodietje. Dat speel je heel lang mee, dan maak je van luiigheid en slordigheid wat foutjes. Sommige van die foutjes klinken heel mooi. Die hou je er in. Dan merk je vaak dat je naar zo'n foutje toe moet spelen en zo bedenk je vanzelf nog wat noten. En voor je het weet heb je een heldensolo van een kwartier.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |