abonnement Unibet Coolblue
pi_167570472
Vanaf maandag 12/12 wordt hier de jaarlijkse Kerstpuzzel van de AIVD besproken.

https://www.aivd.nl/publi(...)/12/kerstpuzzel-2016

De volgende regels gelden:

- Plaats nooit (gedeeltelijke antwoorden) op de puzzel, zelfs niet na de uiterste inleverdatum
- Hints plaatsen mag, maar met mate en in spoilertags. Hints mogen nooit direct tot de oplossing leiden, er moet wat te puzzelen blijven
- Bij twijfel, of als je denkt dat een hint te ver gaat, stuur een DM naar Reya

Errata:

Errata
In de kerstpuzzel blijken nog enkele fouten (errata) te zijn geslopen of er zijn bepaalde onduidelijkheden gerezen.

Het antwoordformulier heeft bij iedere vraag een toelichtingsmogelijkheid. Als je antwoord niet het antwoord blijkt te zijn dat de puzzelmakers verwachten dan zullen ze in het toelichtingsveld kijken of je een onverwachte nevenoplossing hebt gevonden of dat het gegeven (deel-)antwoord toch deelpunten waard is.
Zoals ook op Twitter al gezegd: gebruik de afbeeldingen op Twitter niet als hint voor de kerstpuzzel zelf.
Bij sommige vragen is het antwoordveld niet lang genoeg om om het antwoord volledig te bevatten. Hier kun je het toelichtingenveld gebruiken om het volledige antwoord te plaatsen.
In het plaatje van opgave 2 kunnen de twee vakjes linksonder eventueel weggelaten worden.
Bij opgave 3.a moet 'OO ND JU' zijn 'OO ND JUT'.
Bij opgave 3.c is 'SNMTVMBEIS' minder gebruikelijk dan 'SNMTVMBEI'.
Over opgave 16: als er veel ruis op de lijn is kan het voorkomen dat een letter helemaal niet ontvangen wordt, zelfs als je het vijf keer probeert.
Bij opgave 19.b: gebruik voldoende recente informatie, iets oudere bronnen geven andere resultaten.
Bij opgave 26 had 'MILIMETER' natuurlijk 'MILLIMETER' moeten zijn (en aan schoolklassen: dit was om te kijken of jullie een beetje opletten ;-)).
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167570965
Tering hier kom ik in 450 jaar nog niet uit, kan iemand mij eens een paar antwoorden pm/dmen met uitleg?
En nee ik doe niet mee ;) Zag het toevallig maar ben nu ook wel benieuwd op welke manier je zoiets moet bekijken.
Ik zwaai naar dieren.
  zaterdag 24 december 2016 @ 03:59:46 #3
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_167571154
Ik ben klaar. Alles opgelost.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_167571529
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
Gefeliciteerd! Ik hoop na dit weekend ook klaar te zijn met alle opgaves =]
pi_167571536
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:15 schreef Geerd het volgende:
Tering hier kom ik in 450 jaar nog niet uit, kan iemand mij eens een paar antwoorden pm/dmen met uitleg?
En nee ik doe niet mee ;) Zag het toevallig maar ben nu ook wel benieuwd op welke manier je zoiets moet bekijken.
Op de website van de AIVD kun je ook de puzzels van voorgaande jaren vinden, inclusief de uitwerkingen :)
pi_167572608
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
Knap, ik ben pas op drie kwart, maar ik heb nog drie weken voor dat laatste deel.
  zaterdag 24 december 2016 @ 11:18:40 #7
463200 CaptainRoger
Fly me to the moon
pi_167573505
@tigah en Fluffy, thanks voor jullie opmerkingen mbt de sleutel van 3b. Ik ga al mijn antwoorden nog eens analyseren en zal er dan wel uitkomen ;-)
Niet op mijn best nu, met heftig griepje op de bank, tijd zat maar kan me niet echt concentreren,...
  zaterdag 24 december 2016 @ 11:19:25 #8
463200 CaptainRoger
Fly me to the moon
pi_167573512
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 10:25 schreef QIXL het volgende:

[..]

Knap, ik ben pas op drie kwart, maar ik heb nog drie weken voor dat laatste deel.
Respect 👍🏻
pi_167573649
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
Ik ben kaas. Alles opgesaaid!
pi_167574233
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
Kudo's. Het is tot nu toe nog NOOIT voorgekomen dat iemand nul fout had. Historisch!
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167574584
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
_O_

Zoals hierboven... als je alles goed hebt ben je waarschijnlijk de eerste die dat ooit voor elkaar heeft gekregen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167574851
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 03:59 schreef JAM het volgende:
Ik ben klaar. Alles opgelost.
Dat lijkt me heel sterk, het is nog nooit iemand gelukt alles op te lossen en zeker niet zo snel ;-)
pi_167574892
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 december 2016 12:52 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Dat lijkt me heel sterk, het is nog nooit iemand gelukt alles op te lossen en zeker niet zo snel ;-)
Ja eerst antwoorden zien, dan pas geloven ;-)
pi_167574986
quote:
Ja eerst antwoorden zien, dan pas geloven ;-)
DM de antwoorden maar idd. Mijn enige hoop op winst zijn nu nog de kaasbonuspunten.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167575315
De editie van dit jaar lijkt wel makkelijker - vorige jaren zaten er altijd wel puzzels in die bijna niemand wist op te lossen, en dat lijkt dit jaar minder het geval. Wij zijn nu precies op de helft ;-)
pi_167575384
Da lijkt mss maar zo, volgens iedereen is nu nog blij dat ze iets als 2 kunnen oplossen, en over de onmogelijke opgaven, zoals 17c of 21 wordt nog niet gesproken. Dat is in iig mijn eigen ervaring.
pi_167575607
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 13:13 schreef tigah het volgende:
De editie van dit jaar lijkt wel makkelijker - vorige jaren zaten er altijd wel puzzels in die bijna niemand wist op te lossen, en dat lijkt dit jaar minder het geval. Wij zijn nu precies op de helft ;-)
Ja, het is officieel de makkelijkste editie ever :)
Kijk maar eens op AIVD bestelt vast duizend bekers
pi_167576759
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 13:13 schreef tigah het volgende:
De editie van dit jaar lijkt wel makkelijker - vorige jaren zaten er altijd wel puzzels in die bijna niemand wist op te lossen, en dat lijkt dit jaar minder het geval. Wij zijn nu precies op de helft ;-)
Ik had juist het idee dat die puzzel van vorig jaar makkelijker was, toen had ik binnen twee weken meer antwoorden dan nu na bijna twee weken. En dat zonder hints, maar wel met wat collega's overlegd toen.

En de "hints" die hier op Fok staan zijn soms bijna net zo cryptisch als de puzzel zelf.

Volgens CarloV komt de saaie kaas in elk antwoord terug, maar dat lijkt mij sterk ;-)
pi_167576843
Tot nu toe opgelost: 1a, 1b, een gedeelte van 3c, 5a, een gedeelte van 7a en 19a.

Komende twee weken vrij, dus dan zal het wel wat sneller gaan hoop ik.
pi_167577263
ik zit al een paar dagen te staren naar 3a. De hint is "Laatste vragen van 2016?". Ik dacht eerst dat het de eerste letters van woorden waren, maar eigenlijk lijkt het meer op een zin waarbij er letters weggevallen zijn (als getypt met een keyboard waar maar een paar toetsen werken). Nu heb ik al bij een heleboel songteksten van de top 2000 (die lijkt belangrijk te zijn bij de kerstpuzzel) alle letters gemarkeerd die in die regel voorkomen, maar geen match gevonden. Ben ik enigszins op de goede weg?
pi_167577771
Kunnen de gekleurde bolletjes uit opgave twee nu wel of niet worden ontcijferd zonder de betekenis van de "plattegrond' te kennen? de ja of de nee?

- en dan gaat een leukerd natuurlijk "ja" zeggen, omdat het met hogere wiskunde en een supercomputer met frequentieanalyse en het hele internet in intern geheugen vast mogelijk is.

Anders geformuleerd: hebben gewone stervelingen de figuur nodig om tot de betekenis van de bolletjes te komen?

Ik heb op deze tot nu toe een kleine 10 uur op gepuzzeld, en er 20 uur van wakker gelegen.
pi_167577795
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 14:18 schreef danyoromijn het volgende:

[..]
Volgens CarloV komt de saaie kaas in elk antwoord terug, maar dat lijkt mij sterk ;-)
Laat ik gewoon voor het gevoel beginnen bij 1a
SPOILER: Vraag 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167577816
Iemand zin om samen de puzzel op te lossen? Laten we die 100% halen!
Ik heb tot nu toe1,2,3(AB),4,5,6,7(A),15(AC),19 en 26 al opgelost
Jaja
pi_167577831
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:23 schreef CarloV het volgende:

SPOILER: Vraag 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je snel bent, kun je je nog voor de Kerst laten opnemen....
pi_167577840
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:25 schreef traangast het volgende:

[..]

Als je snel bent, kun je je nog voor de Kerst laten opnemen....
Heb ik al gedaan, mijn microfoon deed het erg goed!
pi_167577858
Volgende keer de REC knop ook indrukken gelijk met START
pi_167577876
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:27 schreef traangast het volgende:
Volgende keer de REC knop ook indrukken gelijk met START
Wauw STARTREC, dat is bijna STAR TREK! :)
pi_167577916
quote:
Wauw STARTREC, dat is bijna STAR TREK! :)
Ja nu krijgen we weer trek in kaas! Star = ster = geel is kaas. Star = ster = miljarden jaren branden is saai.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167578518
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:23 schreef CarloV het volgende:

[..]

Laat ik gewoon voor het gevoel beginnen bij 1a
SPOILER: Vraag 1a
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hahaha, zie je wel.
Ik vond trouwens 'In de SAAI van de KAAS' wel een goede film hoor ;-)
pi_167578603
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:21 schreef traangast het volgende:
Kunnen de gekleurde bolletjes uit opgave twee nu wel of niet worden ontcijferd zonder de betekenis van de "plattegrond' te kennen? de ja of de nee?

- en dan gaat een leukerd natuurlijk "ja" zeggen, omdat het met hogere wiskunde en een supercomputer met frequentieanalyse en het hele internet in intern geheugen vast mogelijk is.

Anders geformuleerd: hebben gewone stervelingen de figuur nodig om tot de betekenis van de bolletjes te komen?

Ik heb op deze tot nu toe een kleine 10 uur op gepuzzeld, en er 20 uur van wakker gelegen.
Er komen zoveel vragen over de betekenis van de "plattegrond" van vraag 2, dat ik wel een sterke behoefte voel een hint te geven. Maar ik vraag me af als ik die hint geef of ik dan teveel weg geef? Aan de andere kant: de bedoeling van hints is toch om mensen op weg te helpen en als ik een hele cryptische hint geef, dan heeft niemand er wat aan.

Nou, ik hoop dat mijn hint niet weggejorist wordt, maar laat ik het zo zeggen:
Het eerste woord van de vraag geeft aan wat de "plattegrond" is.
pi_167578673
Dat had je nou niet moeten zeggen, danyoromijn, want dat weet ik al. Misschien kun je wel antwoord geven op wat ik WEL vraag ?
pi_167578734
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:15 schreef traangast het volgende:
Dat had je nou niet moeten zeggen, danyoromijn, want dat weet ik al. Misschien kun je wel antwoord geven op wat ik WEL vraag ?
Ah, ok, ik dacht je dat misschien nog niet wist, al maak je wel duidelijk met "plattegrond"
dat je door hebt dat het geen plattegrond is. Ik denk dat er wel een connectie is tussen de
"plattegrond" en de bolletjes tot op zekere hoogte, maar daarna niet meer. Ik ben er zelf ook
nog niet uit, maar er begint wel iets te dagen, dit aan de hand van het laatste woord van de vraag.
pi_167578876
De kunst van iemand de goede kant op sturen zonder iets te verklappen is aan jou duidelijk niet besteed. Nu heb je al twee maal iets weggegeven waar niet om gevraagd wordt, en datgene wat wel gevraagd wordt weet je zelf niet eens.
Ik zou zeggen: zoek een ander forum.
Je kunt ook de King Williams puzzel gaan doen. Daar wordt alles letterlijk aan elkaar voorgezegd.
pi_167578907
Iemand anders die mijn vraag wel kan beantwoorden?
Is de betekenis van de plattegrond nodig om de bolletjes te ontcijferen?
Ik weet al twee dagen wat de plattegrond is, maar ik kom geen micrometer verder.
pi_167578954
quote:
Iemand anders die mijn vraag wel kan beantwoorden?
Is de betekenis van de plattegrond nodig om de bolletjes te ontcijferen?
Ik weet al twee dagen wat de plattegrond is, maar ik kom geen micrometer verder.
Als je écht weet wat de plattegrond betekent, neem ik aan dat je ook weet wat er op de plek van de bolletjes hoort te staan, staat of kan zitten. En daarmee kun je ontcijferen wie uit de toon valt. Anders later nog vaker naar kijken en nu even laten rusten.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167578961
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:28 schreef traangast het volgende:
De kunst van iemand de goede kant op sturen zonder iets te verklappen is aan jou duidelijk niet besteed. Nu heb je al twee maal iets weggegeven waar niet om gevraagd wordt, en datgene wat wel gevraagd wordt weet je zelf niet eens.
Ik zou zeggen: zoek een ander forum.
Je kunt ook de King Williams puzzel gaan doen. Daar wordt alles letterlijk aan elkaar voorgezegd.
Doe eens even niet zo onvriendelijk zeg.
Ik kan ook gewoon helemaal geen hints geven.
Ik zit hier niet alleen om jou te helpen.
pi_167578981
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:30 schreef traangast het volgende:
Iemand anders die mijn vraag wel kan beantwoorden?
Is de betekenis van de plattegrond nodig om de bolletjes te ontcijferen?
Ik weet al twee dagen wat de plattegrond is, maar ik kom geen micrometer verder.
Gast... Ga puzzelen!
pi_167579034
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:33 schreef Cassa95 het volgende:

[..]

Als je écht weet wat de plattegrond betekent, neem ik aan dat je ook weet wat er op de plek van de bolletjes hoort te staan, staat of kan zitten. En daarmee kun je ontcijferen wie uit de toon valt. Anders later nog vaker naar kijken en nu even laten rusten.
Kijk, dįįr heb ik wat aan. Merci.
pi_167579081
quote:
13s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:34 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Gast... Ga puzzelen!
Doe ik. Ik heb een stuk of 10 vragen al opgelost. Heel eenvoudig vroeg ik een aanwijzing voor de volgorde van oplossen: is dit nodig voor dat. Dat is alles.
pi_167579668
Goed... Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan en heb hier toen een paar weken met volle teugen genoten van alle vriendelijke, vrolijke en gelijkgezinde mensen. Het kan aan mij liggen, maar dit jaar vind ik de sfeer hier niet zo fijn. Zonde!
Ik ga lekker een toastje saaie kaas eten.
:W
pi_167580722
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:15 schreef traangast het volgende:
Dat had je nou niet moeten zeggen, danyoromijn, want dat weet ik al. Misschien kun je wel antwoord geven op wat ik WEL vraag ?
:') :') :')
pi_167580955
Nieuw. Hi allemaal! Ik zwaai gewoon naar iedereen, want zoenend de kring langs, daar krijg ik rillingen van. Die Jan Smit kan puzzels maken zeg.
pi_167581254
Welkom! ^O^
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_167581441
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 17:09 schreef dus_ik_zeg het volgende:
Goed... Ik heb vorig jaar voor het eerst meegedaan en heb hier toen een paar weken met volle teugen genoten van alle vriendelijke, vrolijke en gelijkgezinde mensen. Het kan aan mij liggen, maar dit jaar vind ik de sfeer hier niet zo fijn. Zonde!
Ik ga lekker een toastje saaie kaas eten.
:W
Elke sfeer moet je in je voordeel gebruiken! Zet die negatieve energie om, duurzaam leven is toch hip tegenwoordig! :)
  zaterdag 24 december 2016 @ 19:09:03 #45
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_167581777
Kut. Toch een foutje. Okay, ik heb bijna alles opgelost (een vraagje nog).
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_167582499
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:33 schreef danyoromijn het volgende:


Ik kan ook gewoon helemaal geen hints geven.
Graag.
pi_167586339
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 15:21 schreef traangast het volgende:
Kunnen de gekleurde bolletjes uit opgave twee nu wel of niet worden ontcijferd zonder de betekenis van de "plattegrond' te kennen? de ja of de nee?

- en dan gaat een leukerd natuurlijk "ja" zeggen, omdat het met hogere wiskunde en een supercomputer met frequentieanalyse en het hele internet in intern geheugen vast mogelijk is.

Anders geformuleerd: hebben gewone stervelingen de figuur nodig om tot de betekenis van de bolletjes te komen?

Ik heb op deze tot nu toe een kleine 10 uur op gepuzzeld, en er 20 uur van wakker gelegen.
Je hebt de plattegrond wel nodig om uiteindelijk het antwoord te kunnen vinden. Lees de inleidende zin eens heel goed; daar zit een belangrijke hint in die je op weg helpt!
(en ja, ik ben een gewone sterveling zonder supercomputer, hogere wiskunde en van dat alles)
(veel googelen helpt wel)
pi_167587405
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 21:57 schreef highveener het volgende:

[..]

[knip]
(en ja, ik ben een gewone sterveling zonder supercomputer, hogere wiskunde en van dat alles)
[knip]
SPOILER: Hogere wiskunde
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167588798
Kleine update want ik laat me zelfs door kerstverplichtingen niet van de puzzel afhouden (morgen gewoon stiekem achter de kalkoen langs verder hoor). Ik heb me vanavond een flink eind door 24 heen gegraven (a opgelost). Alles in normale letters omgezet, nu nog even decrypten :)

Bij 3b weet ik nu eindelijk 100% wat er achter zit en dus heb ik nu zeker weten alle oplossingen van 3b goed (twijfelde over een die inderdaad fout was). Poeh! 3a ondertussen doet me ERG aan een opgave van vorig jaar denken (drs P) maar ik ben er nog niet uit. Vorig jaar was de witruimte OOK significant. Dat je het maar weet.

5a en 19a heb ik een mogelijk antwoord maar nog geen zekerheid (de errata zegt voor 19b "voldoende recente bron" dit lijkt me voor 19a ook te gelden).

Ik heb absoluut geen enkel idee bij de veerboot. Je zou toch denken dat dat een significante hint is, maar nope, niks nada zip.

Bij vraag 14 heb ik alles ontcijferd maar ik weet niet hoe het naar woorden in het diagram leidt (op een voor de hand liggende na).

Ja, nog genoeg te doen :) :)
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167588941
Ha, leuk om hier medepuzzelaars te treffen.
Begrijp alleen nog niet goed of het de bedoeling is om elkaar een beetje verder te helpen of juist niet.
pi_167589632
YES YES YES die vreugdemomentjes zijn zo fijn!! Ik schreeuw het uit.
PS: dit juichmoment gaat over opgave 20. Mijn kloppende alinea telt eindelijk 351 mooi verdeelde letters.
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167589813
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 00:53 schreef Cassa95 het volgende:
YES YES YES die vreugdemomentjes zijn zo fijn!! Ik schreeuw het uit.
PS: dit juichmoment gaat over opgave 20. Mijn kloppende alinea telt eindelijk 351 mooi verdeelde letters.
Welcome to the 26-club! (ik weet niet in hoeverre dit een compliment is)
pi_167589852
quote:
Welcome to the 26-club! (ik weet niet in hoeverre dit een compliment is)
Haha dankjewel, ik vind het nu zeker een compliment
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167590105
De club van 27 is de enge, de club van 26 is ok.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167590147
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 01:32 schreef nushae het volgende:
De club van 27 is de enge, de club van 26 is ok.
Ja maar 27 is daarom wel heel stoer, daar wil je bij horen! Nu val je net buiten de boot :P
pi_167590201
Tja, je kunt er misschien wat letters bij verzinnen, kom je misschien nog voorbij de 28...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167590286
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 01:39 schreef nushae het volgende:
Tja, je kunt er misschien wat letters bij verzinnen, kom je misschien nog voorbij de 28...
Met getallen kun je de opgave trivialiseren (dus mensen doe dit niet thuis!), namelijk zet er de volgende vraag neer:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zet dan in de toelichting dat het gaat om een 36-tallig getallenstelsel. Dus heb je 35 letters gebruikt :P

Maar goed dit mogen ze natuurlijk niet goed rekenen!

[ Bericht 0% gewijzigd door CarloV op 25-12-2016 09:53:01 ]
pi_167590362
Ik zat meer te denken aan een tekst over twitter en dan een @ gebruiken als 27e letter
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167590540
Damn. Puzzel met hoog sm-gehalte dit jaar. Chocoladesaus en kaas,even genoeg geweest. Prettige kerstdagen aan makers en oplossers nog.
  Redactie Frontpage / Sport zondag 25 december 2016 @ 08:15:00 #60
426493 crew  PippenScottie
pi_167591484
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 00:53 schreef Cassa95 het volgende:
YES YES YES die vreugdemomentjes zijn zo fijn!! Ik schreeuw het uit.
PS: dit juichmoment gaat over opgave 20. Mijn kloppende alinea telt eindelijk 351 mooi verdeelde letters.
Geen diakrieten en ringel-essen gebruiken om tot meer dan 30 letters te komen. :N

Ben zelf bij 12 letters gestopt, vond het mooi geweest. :)
pi_167592500
Iemand 15c al gevonden? Wil even zeker weten dat er geen fout in zit ;-) (heb wel een idee, maar daar komt niks uit..)
pi_167592655
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 09:54 schreef tigah het volgende:
Iemand 15c al gevonden? Wil even zeker weten dat er geen fout in zit ;-) (heb wel een idee, maar daar komt niks uit..)
Deze is correct! Gewoon blijven proberen!
pi_167594429
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 23:58 schreef nushae het volgende:


(de errata zegt voor 19b "voldoende recente bron" dit lijkt me voor 19a ook te gelden).
Ik vind dit gedeelte van de errata heel erg dubbel. In wezen impliceren ze dat je recente gegevens moet gebruiken, maar dat is niet bij ALLE opgaven zo.
Team van drie
pi_167597278
Ik heb 26 bijna.... maar het lijkt ergens mis te lopen op een bepaald moment...

Ik las ergens dat vraag 27 iets met vraag 26 te maken heeft,
kan iemand dat bevestigen of juist ontkennen? Ik vraag dus niet
om een hint, alleen of er een relatie is tussen vraag 26 en 27.
Ergens is dat natuurlijk ook een kleine hint, maar niet een die
direct tot een oplossing leidt.
pi_167597519
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:24 schreef danyoromijn het volgende:
Ik heb 26 bijna.... maar het lijkt ergens mis te lopen op een bepaald moment...

Ik las ergens dat vraag 27 iets met vraag 26 te maken heeft,
kan iemand dat bevestigen of juist ontkennen? Ik vraag dus niet
om een hint, alleen of er een relatie is tussen vraag 26 en 27.
Ergens is dat natuurlijk ook een kleine hint, maar niet een die
direct tot een oplossing leidt.
Je kunt 26 oplossen zonder 27 te weten :)
pi_167597581
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:32 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Je kunt 26 oplossen zonder 27 te weten :)
Je kunt 27 ook oplossen zonder 26 te weten.

Maar 27 heeft WEL iets met 26 te maken (en dan bedoel ik niet "ze staan in dezelfde pdf" of zoiets flauws).
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167597633
En ineens zie ik 26 helemaal :-) (natuurlijk had ik dat meteen moeten zien, haha)

Maar.... ik zie geen relatie met vraag 27.
D.w.z. om vraag 27 op te lossen heb je volgens mij 26 niet nodig of zie ik dat verkeerd?
pi_167597642
quote:
7s.gif Op zondag 25 december 2016 13:36 schreef danyoromijn het volgende:
En ineens zie ik 26 helemaal :-) (natuurlijk had ik dat meteen moeten zien, haha)

Maar.... ik zie geen relatie met vraag 27.
D.w.z. om vraag 27 op te lossen heb je volgens mij 26 niet nodig of zie ik dat verkeerd?
Denk daar nog maar eens over na.... ;)
pi_167597690
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:36 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Denk daar nog maar eens over na.... ;)
Ja, ok, ik heb wel een idee, maar weet niet zeker of dat goed is
en dan heeft het natuurlijk wel iets met vraag 26 te maken.
pi_167597756
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:38 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Ja, ok, ik heb wel een idee, maar weet niet zeker of dat goed is
en dan heeft natuurlijk wel iets met vraag 26 te maken.
Als je het goede idee te pakken hebt, zul je wel weten dat dat het goede idee is :9
  zondag 25 december 2016 @ 13:43:02 #71
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167597800
Ik heb vraag 6. gekraakt ;-D
pi_167597806
Zit ik in de goede richting als ik zeg dat:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167597839
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:43 schreef PremiumBananas het volgende:
Ik heb vraag 6. gekraakt ;-D
Kraaaaak ! Ik hoorde het ja, wat een herrie gaf dat ;-)

Gefeliciteerd, ik heb nog steeds geen flauw benul.
Zal wel een kwestie zijn van ineens zien, zoals bij meer vragen.
  zondag 25 december 2016 @ 13:55:02 #74
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167598038
Moet je bij 20. de gegeven letters gebruiken of mag je zelf letters kiezen?
pi_167598071
quote:
0s.gif Op zondag 25 december 2016 13:55 schreef PremiumBananas het volgende:
Moet je bij 20. de gegeven letters gebruiken of mag je zelf letters kiezen?
Zou wel moeilijk zijn om aan zes letters te komen als je ze niet alle 26 mocht gebruiken, toch?
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167598346
pffff vorig jaar heb ik er veel meer puzzelplezier aan beleefd. toen kwamen oplossingen nog wel eens in dromen naar me toe. toen was ik tot 1 dag voor de deadline nog aan het puzzelen.

nu heb ik ca. 60 punten in een kleine week binnengeharkt en daarna niks meer. nada noppes :(
vooral van 15 en 17 baal ik, want bij 15 denk ik de hoek wel te weten, maar ik zie het gewoon niet. bij 17 denk ik de benodigde tools wel te weten, maar ook die spreekt maar niet.. grrrrrrr
  zondag 25 december 2016 @ 14:42:04 #77
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167598856
- edit: deze hint geeft iets te veel weg

[ Bericht 94% gewijzigd door Reya op 25-12-2016 17:14:05 ]
pi_167599389
Excuses, had eerder in deze draad gevraagd of er mensen zin hadden samen op te lossen, ik moet alleen 7 dagen een account hebben om te mogen reageren, ik kan de berichten wel zien, dus als je iets stuurt hoe we op een andere manier kunnen communiceren zou ik dat fijn vinden! ;) (of we moeten nog even wachten tot na de zeven dagen, dat is rond oud&nieuw dus dan wordt het pas rond 2 januari dat ik weer puzzel)
Jaja
pi_167599828
Twee avonden aan gezeten, nu 1,2,5a, 7a,8,9,13,19 opgelost... Deze waren goed te doen. Iemand zin om samen te puzzelen en te gaan voor 100%.
  zondag 25 december 2016 @ 17:14:51 #81
66825 Reya
Fier Wallon
pi_167600685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 december 2016 16:28 schreef traangast het volgende:
De kunst van iemand de goede kant op sturen zonder iets te verklappen is aan jou duidelijk niet besteed. Nu heb je al twee maal iets weggegeven waar niet om gevraagd wordt, en datgene wat wel gevraagd wordt weet je zelf niet eens.
Ik zou zeggen: zoek een ander forum.
Je kunt ook de King Williams puzzel gaan doen. Daar wordt alles letterlijk aan elkaar voorgezegd.
Laten we het vriendelijk houden.
pi_167604126
Ik ben bij 14 helemaal van gedachte veranderd over hoe die ingevuld moet worden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167604809
Tussen het kersteten door even 10 en 11 opgelost. Kunnen we weer met een gerust hart gaan slapen ;-)
pi_167607124
Vandaag ineens allerlei ingevingen en 4a, 6, 18b en 27 opgelost. 18a snap ik maar kan nog niet op een woord komen.
En vraag 2 af op geel na.. Echt al zo vaak weer er bijgepakt maar zie het gewoon niet.
pi_167609510
Ik blijf het moeilijk vinden te ontdekken wat de versleutel methode is. Bij vraag 3b weet ik waar het over gaat, heb ik er 4 gevonden, maar geen idee wat erachter zit, en dan is een woord van 4 letters toch lastig. Hoe vind ik zo'n sleutel?
pi_167609615
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 00:50 schreef rita147 het volgende:
Ik blijf het moeilijk vinden te ontdekken wat de versleutel methode is. Bij vraag 3b weet ik waar het over gaat, heb ik er 4 gevonden, maar geen idee wat erachter zit, en dan is een woord van 4 letters toch lastig. Hoe vind ik zo'n sleutel?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167609721
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 00:55 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gebruik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar loop er telkens tegenaan dat ik de sleutel mis.
pi_167609778
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 00:59 schreef rita147 het volgende:

[..]

Ik gebruik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar loop er telkens tegenaan dat ik de sleutel mis.
Dubbel. Ben blijkbaar handiger met puzzelen dan forums, na een wijntje of ik weet het niet meer. Vond nog wel even 4 punten in deze toestand.

Dus als je er geen kaas meer van kunt maken adviseer ik een goede rode wijn. ;-)

En Rita-metdecijfers de volgende is dus voor jou :-)

[ Bericht 9% gewijzigd door gebruiker12345 op 26-12-2016 01:07:32 ]
pi_167609829
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 01:01 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167611131
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 01:03 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op <a href="http://i52.tinypic.com/15yai5k.jpg" target="_blank" rel="nofollow"></a> schreef TheFamousMan
Geef maar toe, eigenlijk ben jij gewoon een keiharde baas, die uit 110% ongelooflijke koninklijkheid bestaat _O_
pi_167613243
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 00:59 schreef rita147 het volgende:

[..]

Ik gebruik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
maar loop er telkens tegenaan dat ik de sleutel mis.
Ik raad je aan wat verder te googlen of eens een kijkje te nemen op wikipedia, waar je wat meer achtergrondinformatie krijgt over de verschillende versleutelingen. Deze website geeft je eigenlijk te weinig inzicht in wat je nu écht aan het doen bent ;)
pi_167613727
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 00:50 schreef rita147 het volgende:
Ik blijf het moeilijk vinden te ontdekken wat de versleutel methode is. Bij vraag 3b weet ik waar het over gaat, heb ik er 4 gevonden, maar geen idee wat erachter zit, en dan is een woord van 4 letters toch lastig. Hoe vind ik zo'n sleutel?
als je weet welke methode wordt gebruikt, weet je waarschijnlijk ook hoe je die methode kan toepassen met een sleutelwoord. zo niet, google even. bij vrijwel elke uitleg van de methode wordt het gebruik van sleutelwoord toegelicht.

als je de versleutelde tekst hebt, de oorspronkelijke tekst hebt gekraakt en ook nog eens het thema weet, dan is het een heel kleine stap om het sleutelwoord 'terug te rekenen'.

als je zo ver bent gekomen dat je deze puzzel doet, dan is dit appeltje-eitje. of met de termen van carlov te spreken saaitje-kaasje.
pi_167614075
Vuistregel: Als het om versleutelingen gaat is het ALTIJD nuttig om zowel het soort encryptie als de sleutel te achterhalen (indien mogelijk). De AIVD gebruikt doorgaans maar een paar verschillende soorten handcijfers (monoalfabetisch, caesar, vigenere, permutatie) dus met een beetje uitproberen vogel je zo uit welke is gebruikt. Althans, dit alles was in voorgaande edities zo, je weet natuurlijk maar nooit ;)

Weten welk cijfer gebruikt is kan je ten eerste een strategie opleveren om naar makkelijker te decoderen stukken te zoeken (bijvoorbeeld "zoek naar de hoogfrequente letters bij monoalfabetische substitutie", of "zoek herhalende fragmenten bij Vigenere"). Dit alles staat uitgelegd op een goede handcijfer uitleg pagina.

Ten tweede is er voor elk handcijfer vaak een traditionele manier om de sleutel op te schrijven / te gebruiken en dat kun je dan ook weer toepassen - je hebt immers TWEE dingen die een betekenisvolle tekst moeten gaan opleveren en bij allebei kun je als je voldoende letters hebt de gaten invullen.

TLDR: De AIVD gebruikt de traditionele manieren van vercijferen en houdt zich aan de conventies, dat staat uitgelegd in uitwerkingen van vorige edities. Die conventies kun je uitbuiten, dus handcijfer-uitleg-met-achtergrond is wel degelijk zinvol.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167614153
Ik moet trouwens wel even kwijt dat ik 17 een erg bijdehante puzzel vind.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167614254
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:08 schreef nushae het volgende:
Ik moet trouwens wel even kwijt dat ik 17 een erg bijdehante puzzel vind.
De opgave is er om je iets bij te brengen over doorzettingsvermogen, denk ik zo.
pi_167614378
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:12 schreef MMunkun het volgende:

[..]

De opgave is er om je iets bij te brengen over doorzettingsvermogen, denk ik zo.
Oh, ik weet precies wat ik moet doen, het was een compliment, geen klacht :)
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167614406
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 10:45 schreef billiebob123 het volgende:

[..]
als je zo ver bent gekomen dat je deze puzzel doet, dan is dit appeltje-eitje. of met de termen van carlov te spreken saaitje-kaasje.
Maar als je het bij elke vraag zo doet als het hoort, is het toch altijd saaie kaas! Daarom denk uit de doos! Vind dingen die niet kunnen! Pas dan zal je de saaiheid overwinnen!
pi_167614571
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:18 schreef CarloV het volgende:

[..]

Maar als je het bij elke vraag zo doet als het hoort, is het toch altijd saaie kaas! Daarom denk uit de doos! Vind dingen die niet kunnen! Pas dan zal je de saaiheid overwinnen!
Nou ja.
Als 42 het antwoord is op alles,
ben je ook snel klaar.

Geen kaas. Toch saai.
pi_167614644
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:17 schreef nushae het volgende:

[..]

Oh, ik weet precies wat ik moet doen, het was een compliment, geen klacht :)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167614664
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 11:25 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Nou ja.
Als 42 het antwoord is op alles,
ben je ook snel klaar.

Geen kaas. Toch saai.
Ja maar nu is je hele argument om aan te tonen dat iets 42 is gewoon pure kaas. Wel zonder gaten, dat weer wel!
pi_167614837
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 11:29 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ja maar nu is je hele argument om aan te tonen dat iets 42 is gewoon pure kaas. Wel zonder gaten, dat weer wel!
Ik voel me gevleid dat ik eindelijk eens door iemand serieus wordt genomen. Maar 'als...dan', is in deze context volgens mij niet meer dan een hypothese ;-)
pi_167615345
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 11:37 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ik voel me gevleid dat ik eindelijk eens door iemand serieus wordt genomen. Maar 'als...dan', is in deze context volgens mij niet meer dan een hypothese ;-)
Ja maar wel de triviale hypothese, en die is gewoon kaas. Stop er dan in ieder geval een flamingo en een theezakje bij!
pi_167616336
Poeh, 17 zit er op. Dat was (kaas)blokken zeg...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
  maandag 26 december 2016 @ 12:48:06 #104
439702 freddifish69
--==<< @ >>==--
pi_167616464
het aantal mogelijkheden bij 17 b en c loopt me boven het hoofd. Heb nu scriptje geschreven om me te helpen maar dan is het alsnog monnikenwerk alles door te pluizen. Zijn er mensen die dit slimmer aanpakken?
pi_167617006
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:48 schreef freddifish69 het volgende:
het aantal mogelijkheden bij 17 b en c loopt me boven het hoofd. Heb nu scriptje geschreven om me te helpen maar dan is het alsnog monnikenwerk alles door te pluizen. Zijn er mensen die dit slimmer aanpakken?
Vraag eens rond zou ik zeggen
pi_167617558
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:48 schreef freddifish69 het volgende:
het aantal mogelijkheden bij 17 b en c loopt me boven het hoofd. Heb nu scriptje geschreven om me te helpen maar dan is het alsnog monnikenwerk alles door te pluizen. Zijn er mensen die dit slimmer aanpakken?
Ik val wellicht een heel klein beetje in herhaling hoor, maar probeer eerst naar saaie dingen te zoeken, zoals kaas.
pi_167617776
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 12:48 schreef freddifish69 het volgende:
het aantal mogelijkheden bij 17 b en c loopt me boven het hoofd. Heb nu scriptje geschreven om me te helpen maar dan is het alsnog monnikenwerk alles door te pluizen. Zijn er mensen die dit slimmer aanpakken?
Ben benieuwd naar je scriptje. Ik had wel iets elegants gebouwd. Qua leesbaarheid. Was op een of andere manier wel wat traag ;-)
pi_167617792
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 13:47 schreef CarloV het volgende:

[..]

Ik val wellicht een heel klein beetje in herhaling hoor, maar probeer eerst naar saaie dingen te zoeken, zoals kaas.
Ik weet inmiddels wel zeker dat resultaten napluizen nog saaier is dan kaas.
pi_167617818
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 13:57 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar je scriptje. Ik had wel iets elegants gebouwd. Qua leesbaarheid. Was op een of andere manier wel wat traag ;-)
Gewoon ouderwets handwerk in onze groep.
Team van drie
pi_167617953
Ik deed aan logisch nadenken en goed googlen en c duurde een kwartiertje hier. Zonder fancy programma want ik kan echt niks met computers.
  maandag 26 december 2016 @ 15:10:24 #111
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167619176
Oehhh, een forum vol met gelijkgezinde gekken als ik. Dat ik dit nog niet eerder ben tegengekomen :O Ik heb het idee dat de puzzel dit jaar wat makkelijker is dan die van vorig jaar.

En gewoon omdat iedereen dat schijnt te doen:
Ik heb met mijn puzzelpartner al: 1 t/m 6, 7a, 8, 12 t/m 14, 15ac, 16, 17, 18b, 19, 20, 24a, 25b en 26.
Making the possible totally impossible
pi_167620667
1, 2 deels, 3b, 3c, 5a, 6, 7a deels, 8, 16, 18b, 19, 23a, 24 deels, 26
pi_167620772
21 was minder duivels dan ik gedacht had :9
pi_167621905
Nog een tip aan de puzzelaars: kook geen soep met lettervermicelli. Je begint van alles te zien.....Ik was al aan het roteren in mijn bord.

Kaas!
pi_167621953
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 18:07 schreef son78 het volgende:
Nog een tip aan de puzzelaars: kook geen soep met lettervermicelli. Je begint van alles te zien.....Ik was al aan het roteren in mijn bord.

Kaas!
Ik denk dat de thee je in de weg zit. Zonder thee gaat dat prima. Soep roteren.

Eet smakelijk.
pi_167622469
Yes! Eindelijk vraag 2 ook af kunnen vinken! Zowat de hele middag mee bezig geweest, maar we kunnen op naar de volgende!
pi_167623102
Klopt het dat permutatieversleuteling eigenlijk gewoon een anagram is, of zijn er verschillen?
pi_167623329
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 19:36 schreef Jurian95 het volgende:
Klopt het dat permutatieversleuteling eigenlijk gewoon een anagram is, of zijn er verschillen?
In principe komt het daar wel op neer, al is er bij een permuatatieversleuteling een regelmaat in het husselen van de letters. Bij een anagram niet per sé.
Team van drie
pi_167624299
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 18:11 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ik denk dat de thee je in de weg zit. Zonder thee gaat dat prima. Soep roteren.

Eet smakelijk.
Je bent een klier, maar ik kom er wel ui.
pi_167625035
Eindelijk weer eens twee puntjes erbij, 8 nu helemaal opgelost.
opgelost:1,2,3c,5a,6,7a,8,9,12a,b,16,19,22, 25b, 26
pi_167625065
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 16:46 schreef MMunkun het volgende:
21 was minder duivels dan ik gedacht had :9
Zegt de vraag al niet genoeg? of missen we dan de clou?
pi_167625430
De 3e van 3c begint me nu echt behoorlijk te frustreren...
pi_167625917
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 19:47 schreef Cregan het volgende:

[..]

In principe komt het daar wel op neer, al is er bij een permuatatieversleuteling een regelmaat in het husselen van de letters. Bij een anagram niet per sé.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens volgens de wiskundige definitie van een permutatie.
quote:
Wikipedia

Een permutatie is een bijectie tussen een verzameling en zichzelf.
De permutatie moet je dus meer zien als de sleutel om naar je anagram te komen. Een permutatie kun je toepassen op elke tekst van geschikte lengte. Een anagram ligt in het beeld van die permutatie. Permutaties hoeven geen regelmaat te hebben, maar goed dat maakt encryptie wel makkelijker :P.

Dus permutatie("rest") = "ster". "ster" is dus een anagram van "rest", terwijl dezelfde permutatie ook permutatie("past") = "stap" maakt.
pi_167625931
@Jurian95

Dat heb ik met de 2e van 3c...
pi_167626335
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:37 schreef CarloV het volgende:

[..]

Daar ben ik het niet helemaal mee eens volgens de wiskundige definitie van een permutatie.

[..]

De permutatie moet je dus meer zien als de sleutel om naar je anagram te komen. Een permutatie kun je toepassen op elke tekst van geschikte lengte. Een anagram ligt in het beeld van die permutatie. Permutaties hoeven geen regelmaat te hebben, maar goed dat maakt encryptie wel makkelijker :P.

Dus permutatie("rest") = "ster". "ster" is dus een anagram van "rest", terwijl dezelfde permutatie ook permutatie("past") = "stap" maakt.
Ik dacht: laat ik het niet te moeilijk maken voor de niet-wiskundigen onder ons :p

Maar dat is eigenlijk wel kaas, dus groot gelijk dat je me verbetert :)
Team van drie
pi_167626580
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:52 schreef Cregan het volgende:

[..]

Ik dacht: laat ik het niet te moeilijk maken voor de niet-wiskundigen onder ons :p

Maar dat is eigenlijk wel kaas, dus groot gelijk dat je me verbetert :)
hehe ;)
Ze moeten wel de methode doorgronden! Dus het kan niet moeilijk genoeg zijn wat mij betreft :P
pi_167626899
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 21:59 schreef CarloV het volgende:

[..]

hehe ;)
Ze moeten wel de methode doorgronden! Dus het kan niet moeilijk genoeg zijn wat mij betreft :P
Het gaat als volgt: van 4 naar 5 dan terug naar 3 en voort naar kaas . Maar thee maakt jou niet uit of is het wel zo?
pi_167627060
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 22:11 schreef son78 het volgende:

[..]

Het gaat als volgt: van 4 naar 5 dan terug naar 3 en voort naar kaas . Maar thee maakt jou niet uit of is het wel zo?
Dat lijkt meer op een compositie van een geforceerde substitutie met een permutatie :P
Maar goed saai is het wel! Thee > Koffie meer zeg ik niet :)
pi_167627381
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 22:18 schreef CarloV het volgende:

[..]

Dat lijkt meer op een compositie van een geforceerde substitutie met een permutatie :P
Maar goed saai is het wel! Thee > Koffie meer zeg ik niet :)
Als ik jou nu als winnaar benoem. Ben jij dan klaar?
Wij stervelingen zijn nog bezig.
pi_167627685
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 22:30 schreef son78 het volgende:

[..]

Als ik jou nu als winnaar benoem. Ben jij dan klaar?
Wij stervelingen zijn nog bezig.
Benoem me zoals je wil, ik ben nooit klaar :D
  dinsdag 27 december 2016 @ 00:41:39 #131
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_167631208
HELP vraag 2... Ik denk de hele tijd aan een kwintencirkel denk ik dat goed? Ik dacht namelijk aan TOON zoals in de titel. Iemand hints?
misschien soms
wel
pi_167632195
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 00:41 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
HELP vraag 2... Ik denk de hele tijd aan een kwintencirkel denk ik dat goed? Ik dacht namelijk aan TOON zoals in de titel. Iemand hints?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167632221
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 20:35 schreef son78 het volgende:

[..]

Je bent een klier, maar ik kom er wel ui.
Tsssk. Onbegrepen maakt onbemind :'-(
pi_167632301
Hoera, weer een vraag gevonden!

[ Bericht 41% gewijzigd door nushae op 27-12-2016 01:51:12 ]
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167632316
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 01:42 schreef nushae het volgende:
Hoera, ....gevonden
Haha! Heel goed, nu snel weghalen. Dat is wel een vrij directe hint.
  dinsdag 27 december 2016 @ 10:36:36 #136
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_167634850
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 01:32 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Euhm hoe bedoel je? Wat hebben die gekleurde bolletjes er mee te maken? En waarom zijn die 2 vakjes in het midden scheef?
misschien soms
wel
pi_167635806
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 10:36 schreef FrietOliebolKaas het volgende:

[..]

Euhm hoe bedoel je? Wat hebben die gekleurde bolletjes er mee te maken? En waarom zijn die 2 vakjes in het midden scheef?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167636413
Voor wie het nog niet doorheeft: CarloV spuugt doorgaans alleen misinformatie uit, want hij is altijd bang dat anderen het beter doen dan hem ;)
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167636630
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:05 schreef nushae het volgende:
Voor wie het nog niet doorheeft: CarloV spuugt doorgaans alleen misinformatie uit, want hij is altijd bang dat anderen het beter doen dan hem ;)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167636781
Heeft iemand een hint (als je die kan verzinnen zonder alles prijs te geven) bij 3C.. ik heb de 5e.. ik snap de versleuteling. Maar blijkbaar niet het overkoepelende thema want ik heb van alles geprobeerd maar er komt helemaal niets uit..
pi_167636870
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:23 schreef mk852015 het volgende:
Heeft iemand een hint (als je die kan verzinnen zonder alles prijs te geven) bij 3C.. ik heb de 5e.. ik snap de versleuteling. Maar blijkbaar niet het overkoepelende thema want ik heb van alles geprobeerd maar er komt helemaal niets uit..
Probeer er nog 1 of 2 te vinden en het overkoepelende thema heb je vrij snel door.
  dinsdag 27 december 2016 @ 12:41:45 #142
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167637101
Iemand een hint voor 14.4, 14.5 en 14.7 - deze zijn spatieloos. Zoeken we hier daadwerkelijk een oplossing zonder spaties?
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:05:07 #143
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167637721
O, 14.4 gevonden
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:51:53 #144
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_167639200
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 11:37 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oké bedankt, iemand anders een tip voor opdracht 2?
misschien soms
wel
pi_167639500
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:41 schreef PremiumBananas het volgende:
Iemand een hint voor 14.4, 14.5 en 14.7 - deze zijn spatieloos. Zoeken we hier daadwerkelijk een oplossing zonder spaties?
Ik heb de zinnen van 14.5 en 14.7 nog niet gedecodeerd, maar ik vermoed dat je een eind kan komen door te googelen op vergelijkbare zinnen en daar te zoeken naar een woord met de letter van 14.5 en 14.7 op een specifieke plek.
pi_167639549
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 12:05 schreef nushae het volgende:
Voor wie het nog niet doorheeft: CarloV spuugt doorgaans alleen misinformatie uit, want hij is altijd bang dat anderen het beter doen dan hem ;)
Dit was een echte hint ;)

Edit: Carlo gaf het zelf ook al aan :)
pi_167639642
Al bijna 10 dagen gek aan het worden van 7a. Zoals al eerder geschreven, eerste 6 woorden al een poos in de pocket, maar daarna...

Iemand die me op weg kan helpen? Zou bijzonder gewaardeerd worden.
pi_167640008
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:06 schreef schulo het volgende:
Al bijna 10 dagen gek aan het worden van 7a. Zoals al eerder geschreven, eerste 6 woorden al een poos in de pocket, maar daarna...

Iemand die me op weg kan helpen? Zou bijzonder gewaardeerd worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167640033
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:02 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Dit was een echte hint ;)

Edit: Carlo gaf het zelf ook al aan :)
Als het al een hint is dan niet voor vraag 2. En dan is het dus misinformatie. Is eigenlijk vrij elementair.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167640373
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:17 schreef nushae het volgende:

[..]

Als het al een hint is dan niet voor vraag 2. En dan is het dus misinformatie. Is eigenlijk vrij elementair.
Niet alles dat je niet begrijpt is gelijk desinformatie
pi_167640471
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:17 schreef nushae het volgende:

[..]

Als het al een hint is dan niet voor vraag 2. En dan is het dus misinformatie. Is eigenlijk vrij elementair.
SPOILER: Vraag 2
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167640564
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:17 schreef mk852015 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 27 december 2016 @ 14:41:30 #153
463200 CaptainRoger
Fly me to the moon
pi_167640788
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:01 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Ik heb de zinnen van 14.5 en 14.7 nog niet gedecodeerd, maar ik vermoed dat je een eind kan komen door te googelen op vergelijkbare zinnen en daar te zoeken naar een woord met de letter van 14.5 en 14.7 op een specifieke plek.
Hoe google je in godsnaam naar een zin of woord met een letter op een vaste plek. Wil ik heel graag weten... Ik heb 14 overigens al maar ben benieuwd naar de google methode ;-)
pi_167640897
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:41 schreef CaptainRoger het volgende:

[..]

Hoe google je in godsnaam naar een zin of woord met een letter op een vaste plek. Wil ik heel graag weten... Ik heb 14 overigens al maar ben benieuwd naar de google methode ;-)
Google naar een site met vergelijkbare zinnen. Control f naar de specifieke letter. Kijk waar die letter terugkomt op de juiste plek met het juiste aantal letters. Bij 14.5 weet ik niet of de zin die ik kreeg matcht met de gecodeerde zin, bij 14.7 kloppen het totaal aantal letters met het aantal gecodeerde letters, dus daar ben ik al wat zekerder. Omdat je op het antwoordformulier alleen het woord hoeft in te vullen, zou ik dus al zonder te decoderen potentieel goede antwoorden kunnen invullen op het antwoordformulier.
  dinsdag 27 december 2016 @ 14:54:06 #155
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167641208
Zucht.
Ik moet nog uitvinden hoe ik van zin naar onvercijferd woord kom....
  dinsdag 27 december 2016 @ 15:02:30 #156
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167641489
Ik ben benieuwd hoeveel van jullie er ook appeltaart aan het eten zijn op een veerboot. Om eerlijk te zijn kan ik daar geen kaas van maken.

Wij hebben hetzelfde probleem met 14.5 en 14.7.
We weten de ontcijferde zinnen, maar nog niet helemaal hoe je er komt.
Making the possible totally impossible
pi_167641754
We hadden hier vroeger twee veerboten maar nu ligt er een tunnel onder de Schelde. Of daar ook appeltaart gegeten wordt weet ik niet. Ik rij er zo doorheen zal ik es kijken.
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
  dinsdag 27 december 2016 @ 15:33:15 #158
463200 CaptainRoger
Fly me to the moon
pi_167642650
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:44 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Google naar een site met vergelijkbare zinnen. Control f naar de specifieke letter. Kijk waar die letter terugkomt op de juiste plek met het juiste aantal letters. Bij 14.5 weet ik niet of de zin die ik kreeg matcht met de gecodeerde zin, bij 14.7 kloppen het totaal aantal letters met het aantal gecodeerde letters, dus daar ben ik al wat zekerder. Omdat je op het antwoordformulier alleen het woord hoeft in te vullen, zou ik dus al zonder te decoderen potentieel goede antwoorden kunnen invullen op het antwoordformulier.
Haha, een mens is slimmer dan een aap ;-)
Maar m.i. niet echt DE methode... maar als t voor je werkt.
Zoals je zelf zegt de 7 woorden moet je ook invullen op t antwoord formulier. Als je dit z.g. woord (horizontaal hebt) dan kan je het ook terug decoderen of te wel re-engineren.
Er leiden meerdere wegen naar .........
pi_167643249
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 15:33 schreef CaptainRoger het volgende:

[..]

Haha, een mens is slimmer dan een aap ;-)
Maar m.i. niet echt DE methode... maar als t voor je werkt.
Zoals je zelf zegt de 7 woorden moet je ook invullen op t antwoord formulier. Als je dit z.g. woord (horizontaal hebt) dan kan je het ook terug decoderen of te wel re-engineren.
Er leiden meerdere wegen naar .........
Tsja, als een woord van 8 of 4 letters bedenken die past in het thema eenvoudiger is dan het ontcijferen van een brei aan letters... Je moet wat he, het is alleen lastig controleren zo zonder zin of ik goed of fout zit...
  dinsdag 27 december 2016 @ 16:30:32 #160
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167644900
Jeuj! 14.2. ontsleuteld!!
pi_167645299
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 15:47 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Tsja, als een woord van 8 of 4 letters bedenken die past in het thema eenvoudiger is dan het ontcijferen van een brei aan letters... Je moet wat he, het is alleen lastig controleren zo zonder zin of ik goed of fout zit...
Zo herkenbaar!
pi_167645357
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 15:02 schreef DrLeQuack het volgende:
Wij hebben hetzelfde probleem met 14.5 en 14.7.
We weten de ontcijferde zinnen, maar nog niet helemaal hoe je er komt.
Als je dit zegt, weet je eigenlijk nog steeds helemaal niks.

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 15:47 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Tsja, als een woord van 8 of 4 letters bedenken die past in het thema eenvoudiger is dan het ontcijferen van een brei aan letters... Je moet wat he, het is alleen lastig controleren zo zonder zin of ik goed of fout zit...
Heel mooi allemaal hoor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door CarloV op 27-12-2016 16:55:08 ]
pi_167645558
Oeps!
  dinsdag 27 december 2016 @ 16:54:25 #164
459006 FrietOliebolKaas
Geld maakt niet gelukkig, maar
pi_167645581
Iemand een hint voor vraag #2?
misschien soms
wel
pi_167645732
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:54 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Iemand een hint voor vraag #2?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167645776
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:54 schreef FrietOliebolKaas het volgende:
Iemand een hint voor vraag #2?
Er is inmiddels al zoveel gehint over puzzel 2 dat onderhand vrijwel de gehele methode hier terug te vinden is. Afgezien van het feit dat ik dat persoonlijk al erg jammer vind, omdat het toch om een wedstrijd gaat, ben ik ook van mening dat men zelf nog wel enigszins wat moet puzzelen. Je wint de Olympmische Spelen ook niet, door op de rug van Dafne Schippers mee te liften ;).

Oww wacht, die heeft ze ook niet gewonnen :P.
pi_167645807
Ik zit paksoi te eten bij de appeltaart die op de veerboot tussen Malta en Polen verduveld vaart. Gelukkig draaien ze wel de top2000.
pi_167645832
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:01 schreef banaanenappel het volgende:
Ik zit paksoi te eten bij de appeltaart die op de veerboot tussen Malta en Polen verduveld vaart. Gelukkig draaien ze wel de top2000.
0002pot
pi_167645916
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:00 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Er is inmiddels al zoveel gehint over puzzel 2 dat onderhand vrijwel de gehele methode hier terug te vinden is. Afgezien van het feit dat ik dat persoonlijk al erg jammer vind, omdat het toch om een wedstrijd gaat, ben ik ook van mening dat men zelf nog wel enigszins wat moet puzzelen. Je wint de Olympmische Spelen ook niet, door op de rug van Dafne Schippers mee te liften ;).

Oww wacht, die heeft ze ook niet gewonnen :P.
Lift Dafne Schippers mee op de rug van haar zelf? :P

Ja het is wel jammer dat ik zoveel hints moet geven, maar ach ik ben een goed mens :)
pi_167646094
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:46 schreef CarloV het volgende:

[..]

Als je dit zegt, weet je eigenlijk nog steeds helemaal niks.

[..]

Heel mooi allemaal hoor.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ja, daar liep ik ook tegenaan
SPOILER: 14.5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167646102
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 14:17 schreef mk852015 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Doe m'n best... Morgen maar weer verder.
pi_167646419
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:10 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Ja, daar liep ik ook tegenaan
SPOILER: 14.5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 4% gewijzigd door CarloV op 27-12-2016 17:26:53 ]
pi_167646636
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:20 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167646667
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:27 schreef Mill61 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167646744
Oplossing 15b was lachen geblazen.
Humor is de beste saus (of was het honger????)
Beetje dizzy, zowat halfweg.

Opgelost: 1a,b, 3b,c, 5a, 6, 14, 15b, 16, 20, 22, 25b, 27
Festina lente...

[ Bericht 1% gewijzigd door mercutio1756 op 27-12-2016 18:06:34 ]
pi_167648825
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 17:10 schreef Mill61 het volgende:

[..]

Ja, daar liep ik ook tegenaan
SPOILER: 14.5
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I see what you did there :P
pi_167649500
Net 12a er bij.

Venenum in cauda...
Opgelost: 1a,b, 3b,c, 5a, 6, 12a, 14, 15b, 16, 20, 22, 25b, 27
pi_167650555
Ik neem aan dat jullie ook een kladexemplaar hebben en een nette? Zou leuk zijn eens kladexemplaren te delen
pi_167650822
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 19:40 schreef son78 het volgende:
Ik neem aan dat jullie ook een kladexemplaar hebben en een nette? Zou leuk zijn eens kladexemplaren te delen
Verwacht je nu dat we onze antwoordformulieren delen, of wat bedoel je precies? :P
pi_167650857
7a ben ik eindelijk aan uitgekomen, na veel gezwoeg. Nu beginnen aan 7b, daar zie ik voor nu helemaal niks in. Dus dat gaan weer een paar dagne hard werk worden |:(
pi_167651686
zo, bijna klaar, nu de moeilijkste nog.

1ab
2
3abc
4ab
5ab
6
7a
8
9
12abc
13
14
15ac
16
17ab
18b
19abc
20
22
23a
24abc
25ab
26
pi_167655676
quote:
11s.gif Op dinsdag 27 december 2016 20:10 schreef Trebleshooter het volgende:
zo, bijna klaar, nu de moeilijkste nog.

1ab
2
3abc
4ab
5ab
6
7a
8
9
12abc
13
14
15ac
16
17ab
18b
19abc
20
22
23a
24abc
25ab
26
Goed bezig! And, hate to break it, maar volgens Pareto ben je dan dus niet bijna klaar ;-)
  dinsdag 27 december 2016 @ 21:43:43 #183
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167655791
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:41 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Goed bezig! And, hate to break it, maar volgens Pareto ben je dan dus niet bijna klaar ;-)
HAHAHA! Right you are! Dan ben ik op nog geen 1% :-(
pi_167655909
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:43 schreef PremiumBananas het volgende:

[..]

HAHAHA! Right you are! Dan ben ik op nog geen 1% :-(
Vrees dat het ook vooral mijn eigen frustratie is hoor. Onopgeloste opgaven, de rest snap ik :-)
pi_167657626
Kun je 25c ook oplossen zonder a gevonden te hebben? (b wel)
Ik zie echt niets in de appeltaart en zalmfilet
Tot nu toe opgelost:1, 2, 3c, 5a, 6, 7a, 8, 9, 12a, 12b, 14, 16, 19, 22, 25b, 26.
  dinsdag 27 december 2016 @ 22:28:09 #186
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167657889
Kan iemand mij een kontje geven met 17?

Vergelijking met eerdere puzzels en oplossing brengen me niet dichter naar een idee aan welk draadje ik moet trekken om hier een begin te vinden.
pi_167658082
December is voor mij de kerstpuzzel van de AIVD. Yes! Dat fijne gevoel om er weer een op te lossen! Gewoon heerlijk.
pi_167658198
Jullie hadden gelijk, 3c is stug doorpuzzelen. Had wel de goede invalshoek. Nog 1tje te gaan. Daarna verder met 3a en 3b..
pi_167658310
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:20 schreef rita147 het volgende:
Kun je 25c ook oplossen zonder a gevonden te hebben? (b wel)
Ik zie echt niets in de appeltaart en zalmfilet
Tot nu toe opgelost:1, 2, 3c, 5a, 6, 7a, 8, 9, 12a, 12b, 14, 16, 19, 22, 25b, 26.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167659026
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:28 schreef PremiumBananas het volgende:
Kan iemand mij een kontje geven met 17?

Vergelijking met eerdere puzzels en oplossing brengen me niet dichter naar een idee aan welk draadje ik moet trekken om hier een begin te vinden.

Je hebt nog een paar weken. Bij vastzitten zijn er drie opties:

* stug staren, associėren googlen
* opgave aan de kant en morgen met frisse blik verder
* hints op publieke forums verzamelen en de puzzel opsturen wetende dat iedere plaats die je toegewezen krijgt, volgens de regels niet de jouwe is en spelers die wel een eerlijk spel spelen, benadelen

Choose wisely :-)
pi_167659389
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 22:39 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Klinkt positief van je, maar ik geloof het niet. Ik ken het rijtje uit mijn hoofd maar krijg er niets logisch uit. Vervelend, want voor 1 punt moet het toch niet zo moeilijk zijn.
  dinsdag 27 december 2016 @ 23:52:36 #192
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_167661329
quote:
0s.gif Op maandag 26 december 2016 16:46 schreef MMunkun het volgende:
21 was minder duivels dan ik gedacht had :9
Hintje?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_167664442
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 23:52 schreef JAM het volgende:

[..]

Hintje?
Had jij de puzzel niet volledig opgelost op een 'foutje' na? Dan lijkt het me dat je deze laatste ook nog wel zelf kunt doen ;)
pi_167664462
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 23:05 schreef rita147 het volgende:

[..]

Klinkt positief van je, maar ik geloof het niet. Ik ken het rijtje uit mijn hoofd maar krijg er niets logisch uit. Vervelend, want voor 1 punt moet het toch niet zo moeilijk zijn.
Voor 1 punt is het idd niet zo moeilijk. Ik raad je aan de opgave even weg te leggen en er over een paar dagen met een heldere blik naar te kijken. Did the trick for me.
pi_167664653
@Rita met de getallen, zie ik nou dat jij de veerboot hebt opgelost??? Hintje?
pi_167668031
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 08:10 schreef banaanenappel het volgende:
@Rita met de getallen, zie ik nou dat jij de veerboot hebt opgelost??? Hintje?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167668600
@rita met de getallen, ik haal 6 en 8 doorelkaar.

@CarloV, dat beschouw ik als een saaie hint. Nee, saaie kaas.
pi_167669427
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 11:39 schreef banaanenappel het volgende:
@rita met de getallen, ik haal 6 en 8 doorelkaar.

@CarloV, dat beschouw ik als een saaie hint. Nee, saaie kaas.
SPOILER: spannende hint
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als je het echt spannend wil maken, raad ik je aan deze zelf op te lossen zonder hints. Want zeg nou zelf, het is toch saai als je direct weet waar je moet zoeken!
pi_167672338
[quote]0s.gif Op woensdag 28 december 2016 11:39 schreef banaanenappel het volgende:
@rita met de getallen, ik haal 6 en 8 doorelkaar.

En de veerbootvraag is 10. Gaat het goed met je?
pi_167672441
Dammm ik moet stoppen met puzzelen...
6 en 8 hebben allebei niets met veerboten te maken....
Nee het gaat niet goed met me 😲😲😲😲😲😲
  woensdag 28 december 2016 @ 15:47:46 #201
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167676253
vraag 7b & 21 zijn om gek van te worden, iemand een kleine hint?
pi_167676364
Van sommigen hier geloof ik echt niet dat ze zoveel opaven helemaal zelf hebben opgelost.
Met veel puzzels zijn de meesten dagen bezig, dus iemand die ze nu bijna allemaal al heeft,
heeft a) intensief samengewerkt met andere puzzelaars, b) duidelijke hints op fora met anderen
uitgewisseld via DM/PM, c) vals gespeeld door (delen van) antwoorden met anderen te delen/ruilen.

Ik heb in ieder geval opgave 8 bijna helemaal zelf opgelost, zonder ook maar 1 hint
(de vraag zelf bevat al genoeg hints), maar goed, die is ook eigenlijk niet zo moeilijk meer,
als je eenmaal doorhebt wat erachter zit.
pi_167676402
Wat heb je aan dit forum, als iedereen alleen maar bezig is een veer in z'n eigen kont te steken?
Men komt hier kijken omdat ze vast zitten! Ik eis daarom betere en NUTTIGE hints op dit forum en wel nu!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 28 december 2016 @ 15:53:32 #204
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167676441
puzzelen is gewoon leuk, maar niet altijd
pi_167676499
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 11:22 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien een extra hint voor CarloV
je broer Martin stond in de krant
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik persoonlijk vind je posts over dit gele goedje niet heel veel toevoegen op dit forum, maar daar zul je zelf ongetwijfeld heel anders over denken....
pi_167676703
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:52 schreef itsallart het volgende:
Wat heb je aan dit forum, als iedereen alleen maar bezig is een veer in z'n eigen kont te steken?
Men komt hier kijken omdat ze vast zitten! Ik eis daarom betere en NUTTIGE hints op dit forum en wel nu!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dit voegt wel veel toe aan het forum!
Als je nou gewoon eens moeite deed de hints te snappen, kwam je al een heel eind vooruit ;)
Tevens te nuttige hints betekenen meestal dat een heel groot deel van de vraag direct wordt weggegeven, laten we dat vooral niet doen. Ten tweede worden dit soort hints weggehaald door de moderators.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:55 schreef tegelkoning het volgende:

[..]

Misschien een extra hint voor CarloV
je broer Martin stond in de krant
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik persoonlijk vind je posts over dit gele goedje niet heel veel toevoegen op dit forum, maar daar zul je zelf ongetwijfeld heel anders over denken....
Ja, het gaat ook niet om de kaas, het gaat meer om de gedachte.
Maar goed als jullie willen dat ik het over iets anders ga hebben dan kaas, vooruit met de geit!
  woensdag 28 december 2016 @ 16:01:48 #207
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167676723
@danyoromijn, zag je bericht, kan je niet antwoorden, te weinig berichten geplaatst
pi_167676761
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:50 schreef danyoromijn het volgende:
Van sommigen hier geloof ik echt niet dat ze zoveel opaven helemaal zelf hebben opgelost.
Met veel puzzels zijn de meesten dagen bezig, dus iemand die ze nu bijna allemaal al heeft,
heeft a) intensief samengewerkt met andere puzzelaars, b) duidelijke hints op fora met anderen
uitgewisseld via DM/PM, c) vals gespeeld door (delen van) antwoorden met anderen te delen/ruilen.

Ik heb in ieder geval opgave 8 bijna helemaal zelf opgelost, zonder ook maar 1 hint
(de vraag zelf bevat al genoeg hints), maar goed, die is ook eigenlijk niet zo moeilijk meer,
als je eenmaal doorhebt wat erachter zit.
Yes! En het geeft zoveel meer voldoening wanneer je hem zelf oplost!
pi_167676852
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:52 schreef itsallart het volgende:
Wat heb je aan dit forum, als iedereen alleen maar bezig is een veer in z'n eigen kont te steken?
Men komt hier kijken omdat ze vast zitten! Ik eis daarom betere en NUTTIGE hints op dit forum en wel nu!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167676982
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 15:55 schreef tegelkoning het volgende:

[..]

Misschien een extra hint voor CarloV
je broer Martin stond in de krant
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik persoonlijk vind je posts over dit gele goedje niet heel veel toevoegen op dit forum, maar daar zul je zelf ongetwijfeld heel anders over denken....
Gezellig kerst daar dan. CarloV die beweert dat alles kaas is en een schreeuwend broertje dat beweert van niet. Hoop dat een en ander inmiddels is bijgelegd? Wat een ellende. En ik dacht dat die puzzel alleen ellendig genoeg was.
  woensdag 28 december 2016 @ 16:09:52 #211
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167677023
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:08 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Gezellig kerst daar dan. CarloV die beweert dat alles kaas is en een schreeuwend broertje dat beweert van niet. Hoop dat een en ander inmiddels is bijgelegd? Wat een ellende. En ik dacht dat die puzzel alleen ellendig genoeg was.
heb wikipedia al uit :)
pi_167677130
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:02 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Yes! En het geeft zoveel meer voldoening wanneer je hem zelf oplost!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 12% gewijzigd door danyoromijn op 28-12-2016 16:20:10 ]
pi_167677192
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:08 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Gezellig kerst daar dan. CarloV die beweert dat alles kaas is en een schreeuwend broertje dat beweert van niet. Hoop dat een en ander inmiddels is bijgelegd? Wat een ellende. En ik dacht dat die puzzel alleen ellendig genoeg was.
Ach joh als hij zo graag gelijk wil hebben, waarom ook niet. Mag hij van mij wikipedia, google, en het hele internet updaten als hij toch fout zat :P
pi_167677249
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:13 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Vooral is echt komisch... en dan sla je jezelf voor je kop dat je dat niet meteen zag ;-)
Ik zag het meteen ;-) En die mag weer weg (of verwoord zonder dat stukje code), je hebt er te lang op gepuzzeld om hem nu weg te geven!
pi_167677364
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:16 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

Ik zag het meteen ;-) En die mag weer weg, je hebt er te lang op gepuzzeld om hem nu weg te geven!
Ach, dit forum is bedoeld voor hints en ik geef eigenlijk niet eens een hint,
vestig alleen de aandacht erop dat iemand deze meteen zou moeten kunnen zien.

Ik heb er een spoiler van gemaakt in ieder geval.
pi_167677415
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:19 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Ach, dit forum is bedoeld voor hints en ik geef eigenlijk niet eens een hint,
vestig alleen de aandacht erop dat iemand deze meteen zou moeten kunnen zien.
De grap is, dat dat dus nu net niet de bedoeling is. Dat maakt namelijk het verschil tussen hem wel en niet oplossen. Ze vinden je wel in dm hoor, als ze zoveel informatie willen. Geloof me.
  woensdag 28 december 2016 @ 16:34:33 #217
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167677952
is er überhaupt iemand die beweert 7b opgelost te hebben?
pi_167678092
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:34 schreef beeke007 het volgende:
is er überhaupt iemand die beweert 7b opgelost te hebben?
U roept, wij beweren.
pi_167678094
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:34 schreef beeke007 het volgende:
is er überhaupt iemand die beweert 7b opgelost te hebben?
7a was al heel erg ingewikkeld, maar 7b lijkt onmogelijk.
Ik heb van alles geprobeerd, maar er komt niets zinnigs uit.
Volgens mij is het een van de moeilijkste opgaven van de puzzel.
pi_167678173
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:20 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

De grap is, dat dat dus nu net niet de bedoeling is. Dat maakt namelijk het verschil tussen hem wel en niet oplossen. Ze vinden je wel in dm hoor, als ze zoveel informatie willen. Geloof me.
Ach, voor diegenen die 8 nog niet opgelost hebben, wordt het wel eens tijd ;-)
Als ik er eerder een keer goed voor was gaan zitten, had ik hem wel eerder opgelost.

Tja, wat voor "hints" zijn dan wel acceptabel op dit forum, behalve vage hints waar niemand
wat mee kan ?
  woensdag 28 december 2016 @ 16:39:50 #221
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167678176
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:37 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

7a was al heel erg ingewikkeld, maar 7b lijkt onmogelijk.
Ik heb van alles geprobeerd, maar er komt niets zinnigs uit.
Volgens mij is het een van de moeilijkste opgaven van de puzzel.
7a ging nog wel, dat wil zeggen met z'n drieėn, maar 7b not a clue
  woensdag 28 december 2016 @ 16:41:03 #222
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167678233
btw, voor vraag 21 heb ik nog niet eens een idee in welke richting ik zou moeten zoeken
  woensdag 28 december 2016 @ 16:41:49 #223
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167678268
quote:
1s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:37 schreef gebruiker12345 het volgende:

[..]

U roept, wij beweren.
je mag je zeggen tegen u :D
pi_167678344
quote:
15s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:34 schreef beeke007 het volgende:
is er überhaupt iemand die beweert 7b opgelost te hebben?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:39 schreef danyoromijn het volgende:

[..]
Tja, wat voor "hints" zijn dan wel acceptabel op dit forum, behalve vage hints waar niemand
wat mee kan ?
Elke hint die niet direct een heel deel van een vraag, of een deel van een denkrichting weggeeft. Er moet nog wel wat te puzzelen blijven, dus zijn mijn hints altijd een puzzel op zich :P
  woensdag 28 december 2016 @ 16:45:50 #225
451675 beeke007
altijd blijven lachen
pi_167678393
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:44 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..]

Elke hint die niet direct een heel deel van een vraag, of een deel van een denkrichting weggeeft. Er moet nog wel wat te puzzelen blijven, dus zijn mijn hints altijd een puzzel op zich :P
welke puzzelhint heb je voor 7b?
pi_167678663
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:45 schreef beeke007 het volgende:
welke puzzelhint heb je voor 7b?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167679050
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 16:45 schreef beeke007 het volgende:

[..]

welke puzzelhint heb je voor 7b?
SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167680972
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 17:09 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw.
pi_167681305
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 17:09 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167681378
Vandaag de kaas gelaten voor wat hij was, kaas is saai, kaas is geel, kaas is geen sake.
Wél heb ik 25 B, C&A opgelost, die volgorde was wat handiger.

Let wel:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167681440
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:35 schreef MMunkun het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167681536
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:40 schreef CarloV het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veerboot.... geit... kool.... alles wordt nu duidelijk ;-)
pi_167681803
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:44 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

Veerboot.... geit... kool.... alles wordt nu duidelijk ;-)
Jij hebt me nu op een gedachte gebracht maar volgens mij zit ik totaal verkeerd :P
pi_167681806
Hoe vergaat het jullie bij 13? Letterwaarden, klinkers en medeklinkers, niets levert wat op. Moet ik de coordinaten tot 1 getal maken? dus bv tomaat 29? of iets anders?
pi_167681999
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:55 schreef pietjekwadraat het volgende:
Hoe vergaat het jullie bij 13? Letterwaarden, klinkers en medeklinkers, niets levert wat op. Moet ik de coordinaten tot 1 getal maken? dus bv tomaat 29? of iets anders?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167682219
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:03 schreef MMunkun het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
begin jij nu ook al? Vanaf nu af aan: saaie kaas = coole geit, ok ?
pi_167682376
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:12 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

begin jij nu ook al? Vanaf nu af aan: saaie kaas = coole geit, ok ?
Nee, dat klopt niet tussen saaie kaas en coole geit zit nog zeker een verschil van drie (of vijf voor de wat trage puzzelaars ;) )
pi_167682391
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:12 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

begin jij nu ook al? Vanaf nu af aan: saaie kaas = coole geit, ok ?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167683203
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 18:55 schreef pietjekwadraat het volgende:
Hoe vergaat het jullie bij 13? Letterwaarden, klinkers en medeklinkers, niets levert wat op. Moet ik de coordinaten tot 1 getal maken? dus bv tomaat 29? of iets anders?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167683784
quote:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
13 saaie kaas? Welnee, 27 is pas saai :p.
pi_167684146
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:57 schreef PZZLD het volgende:

[..]

13 saaie kaas? Welnee, 27 is pas saai :p.
Je hebt het niet begrepen denk ik; bij 27 hebben we het over Nederlandse kazen, niet over saaie kaas...
pi_167684368
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:07 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Je hebt het niet begrepen denk ik; bij 27 hebben we het over Nederlandse kazen, niet over saaie kaas...
Of jij begrijpt mij niet ;)
pi_167684551
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 19:57 schreef PZZLD het volgende:

[..]

13 saaie kaas? Welnee, 27 is pas saai :p.
Ik vond 11 pas saai :')
pi_167684908
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:17 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Ik vond 11 pas saai :')
Die vond ik dan weer leuk
pi_167685125
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:26 schreef PZZLD het volgende:

[..]

Die vond ik dan weer leuk
@15, ik zal eens een tip geven wat 19 aan het doen is. Soms is elke hint een puzzel en soms is elke puzzel een hint. Ik hoop dat je er saai van kan maken *O* .
P.S. 23 is dan weer leuk ;) .
pi_167685172
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:31 schreef QIXL het volgende:
P.S. 23 is dan weer leuk ;)
PZZLD zei gewoon dat hij 11 leuk vond, en daar heeft hij groot gelijk in ;)
pi_167685371
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 20:33 schreef MMunkun het volgende:

[..]

PZZLD zei gewoon dat hij 11 leuk vond, en daar heeft hij groot gelijk in ;)
Hij is zij. Klinkt bijna saai
pi_167686909
Weer 4 vragen af kunnen strepen (7b, 10, 12a, 16)...
AIVD 2016: 1a, 1b, 2, 3a, 3b, 3c, 5a, 5b, 6, 7a, 7b, 8, 10, 12a, 12b, 12c, 13, 15a, 16, 17a, 17b, 18a, 18b, 19a, 19b, 19c, 20, 24a, 25b, 26
pi_167688616
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:11 schreef pjotresq het volgende:
Weer 4 vragen af kunnen strepen (7b, 10, 12a, 16)...
7b? Dan ben je de eerste in dit land voor zover bekend. Hint s.v.p.? ;-)
pi_167688849
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:47 schreef danyoromijn het volgende:

[..]

7b? Dan ben je de eerste in dit land voor zover bekend. Hint s.v.p.? ;-)
Ik vind het tof dat je in je rijtje opgeloste opgaves eerlijk toegeeft dat je sommige opgaves hebt opgelost met hints ^O^
  woensdag 28 december 2016 @ 22:31:53 #251
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167690804
quote:
SPOILER: 7b
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wow, dat is pas een hint. Hoe kan iemand met deze hint 7b niet oplossen :D

Ik ben iig blij dat ik de frambozen uit het frambozenbos eindelijk heb kunnen opeten.
Ze vielen uiteindelijk toch wel een beetje tegen.
Making the possible totally impossible
pi_167690993
Ik moet nog 13 letters "van ruis ontdoen" bij 16. Zo frustrerend. Er zit ook totaal geen patroon in...

Opgelost: 1,2,3b,5,6,7a,8,9,14,15a,15c,17,18,19,20,25b,26
Soort van mee bezig: 3a,3c (nog 3),13,15b,16,25a&c
Nog niet over nagedacht: 11,23,24,27
Voorlopig opgegeven: 4,7b,10,12,21,22
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_167691025
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:31 schreef DrLeQuack het volgende:

[..]

Wow, dat is pas een hint. Hoe kan iemand met deze hint 7b niet oplossen :D
Precies! Hij is nu zo makkelijk misschien halen de mods mijn hele hint wel weg!
pi_167691290
Ook hier weer wat puntjes erbij gesprokkeld..

heb tot nu toe:
1 a en b
2
3 c
4 a en b
5 a
6
7 a half
15 a
19 a
20

Eerst maar eens verder met 7 a..
  woensdag 28 december 2016 @ 22:45:04 #255
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167691442
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:35 schreef Cassa95 het volgende:
Ik moet nog 13 letters "van ruis ontdoen" bij 16. Zo frustrerend. Er zit ook totaal geen patroon in...
Ik denk precies te weten waar bij jou de ruis op de lijn zit.
Even goed zoeken en je komt er wel achter... of niet natuurlijk.
Making the possible totally impossible
pi_167691709
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 22:45 schreef DrLeQuack het volgende:

[..]

Ik denk precies te weten waar bij jou de ruis op de lijn zit.
Even goed zoeken en je komt er wel achter... of niet natuurlijk.
Ik denk precies te weten waar jij op doelt, maar bij mij zat de ruis op een ander stukje van 13 letters.
pi_167692877
Uiteindelijk toch nog 3a gevonden, werd tijd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Opgelost: 1a,b, 3a,b,c, 5a, 6, 12a, 14, 15b, 16, 20, 22, 25a,b, c(in behandeling), 27???
Goed bezig met 7a, 8, 12b,c, 15a,c, 21,
Nog nauwelijks bekeken: 4, 7b, 9, 10, 11, 13, 17, 18, 19, 23, 24, 26.

1 ding tegelijk graag, multitasken momenteel niet van toepassing !!!

(verhuizen en tussendoor puzzelen, damn)
  donderdag 29 december 2016 @ 01:07:51 #258
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167696363
Hoe irritant, ben je lekker bezig met een puzzeltje, gaat je maag opeens klagen.
Dus ik maak een lekker boterhammetje klaar en eet de boterham op.
Blijkt achteraf dat mijn maag toch niet goed tegen de graan van de tarwebloem kan.
En dan heb ik die boterham niet eens met saaie kaas belegd.

Denk ik eindelijk de appeltaart te hebben verteerd, speelt die tarwebloem me parten in mijn maag.
Making the possible totally impossible
pi_167696846
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 01:07 schreef DrLeQuack het volgende:
Hoe irritant, ben je lekker bezig met een puzzeltje, gaat je maag opeens klagen.
Dus ik maak een lekker boterhammetje klaar en eet de boterham op.
Blijkt achteraf dat mijn maag toch niet goed tegen de graan van de tarwebloem kan.
En dan heb ik die boterham niet eens met saaie kaas belegd.

Denk ik eindelijk de appeltaart te hebben verteerd, speelt die tarwebloem me parten in mijn maag.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167697906
Yes, eindelijk 15c opgelost! Toch wel erg bevredigend als je iets zonder hints kunt oplossen ;-)
pi_167700691
quote:
0s.gif Op woensdag 28 december 2016 21:51 schreef MMunkun het volgende:

[..]

Ik vind het tof dat je in je rijtje opgeloste opgaves eerlijk toegeeft dat je sommige opgaves hebt opgelost met hints ^O^
Ja dat is wel zo eerlijk. Ik weet ook niet eens of ik die dan in het antwoordformulier zal opnemen. Dan moet ik toch wel de opgave tenminste voor een groot gedeelte zelf hebben opgelost. Ach, ik doe mee voor de lol, ik weet toch wel dat ik niet de 1e plaats ga halen, sommige anderen zijn al veel verder dan ik. Ik hoop alleen een iets hogere plaats te hebben in de lijst dan vorig jaar, toen bleek ik van de weinige opgaven die ik had opgelost er ook nog eens de helft fout te hebben ;-) (ik had er toen ook veel minder tijd voor dan nu)
pi_167703998
Heb eindelijk vraag 14 de vijfde tekst gevonden...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
... maar welk woord moet ik nu invullen?

Opgelost (nog maar net begonnen): 1ab, 2, 3, 26, 14 bijna
pi_167712143
Ik zie dat verschillende mensen nr 27 al hebben opgelost, dus die moet dan wel te doen zijn vermoed ik. Ga ik ook maar eens mee aan de slag dan!
Net als de meeste volgens mij heb ik nog geen enkel idee voor 4, 7b, 21, 22, 24b/c en 25a/c. En nog bezig met 9, 15b, 17c (maar dat wordt waarschijnlijk ook niks...).
Ik hoop in ieder geval dat ik mijn resultaat van vorig jaar (73 pnt) nog wel kan verbeteren. En ach, nog 2 weken te gaan!
pi_167717332
Heeft iemand een idee bij vraag 10? (de veerbootvraag)

Het zou flauw zijn als het helemaal niets met een veerboot te maken zou hebben,
dat die getallen b.v. een code zijn en dat er een versleuteld bericht staat.
Laten we er even vanuit gaan dat 'veerboot' en 'rijen' wel echt iets met de vraag te maken hebben.

Wat doet een veerboot? Er komen auto's op en die gaan er aan de andere kant ook weer af
en tegelijk komen er dan weer andere auto's voor in de plaats terug. Het lijkt me dat die
verschillen en overeenkomsten daar iets mee te maken hebben.

Nu kan ik daar wel wat mee, maar of er komen verschillende antwoorden uit of een heel flauw
antwoord, dus dat zal dan denk ik niet goed zijn.
pi_167717411
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:25 schreef danyoromijn het volgende:
Heeft iemand een idee bij vraag 10? (de veerbootvraag)

Het zou flauw zijn als het helemaal niets met een veerboot te maken zou hebben,
dat die getallen b.v. een code zijn en dat er een versleuteld bericht staat.
Laten we er even vanuit gaan dat 'veerboot' en 'rijen' wel echt iets met de vraag te maken hebben.

Wat doet een veerboot? Er komen auto's op en die gaan er aan de andere kant ook weer af
en tegelijk komen er dan weer andere auto's voor in de plaats terug. Het lijkt me dat die
verschillen en overeenkomsten daar iets mee te maken hebben.

Nu kan ik daar wel wat mee, maar of er komen verschillende antwoorden uit of een heel flauw
antwoord, dus dat zal dan denk ik niet goed zijn.
Natuurlijk is die veerboot van belang, bij deze puzzels is elk woord zorgvuldig afgewogen ;)
pi_167717462
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:25 schreef danyoromijn het volgende:
Heeft iemand een idee bij vraag 10? (de veerbootvraag)

Het zou flauw zijn als het helemaal niets met een veerboot te maken zou hebben,
dat die getallen b.v. een code zijn en dat er een versleuteld bericht staat.
Laten we er even vanuit gaan dat 'veerboot' en 'rijen' wel echt iets met de vraag te maken hebben.

Wat doet een veerboot? Er komen auto's op en die gaan er aan de andere kant ook weer af
en tegelijk komen er dan weer andere auto's voor in de plaats terug. Het lijkt me dat die
verschillen en overeenkomsten daar iets mee te maken hebben.

Nu kan ik daar wel wat mee, maar of er komen verschillende antwoorden uit of een heel flauw
antwoord, dus dat zal dan denk ik niet goed zijn.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167717658
Finally made it: 25a,b én c opgelost 8)7

Over 3a: letter te veel of letter te weinig als ik echt de puntjes op de i zet.

[ Bericht 13% gewijzigd door mercutio1756 op 29-12-2016 20:35:08 ]
pi_167720439
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 19:35 schreef mercutio1756 het volgende:
Finally made it: 25a,b én c opgelost 8)7

Over 3a: letter te veel of letter te weinig als ik echt de puntjes op de i zet.

Inc of ex errata?
pi_167720657
quote:
1s.gif Op donderdag 29 december 2016 20:57 schreef gebruiker12345 het volgende:
Inc of ex errata?
Ik keek het nog even na, helaas incl errata.
Ik weet om wie het gaat en wat, alle 'wat' s bij elkaar sluiten het niet mooi af.
Venenum in cauda vermoed ik, wellicht iets over het hoofd gezien.
pi_167722703
Ik word stapel van die veerboot, maar denk dat ik goed van wal ben gestoken.
Zal me menig uurtje kosten vrees ik....
pi_167723399
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 21:02 schreef mercutio1756 het volgende:

[..]

Ik keek het nog even na, helaas incl errata.
Ik weet om wie het gaat en wat, alle 'wat' s bij elkaar sluiten het niet mooi af.
Venenum in cauda vermoed ik, wellicht iets over het hoofd gezien.
Hmmm. Het helpt vast niet als ik zeg dat het mij niet is opgevallen. Ligt wellicht aan mij.
pi_167724577
Errata is vandaag weer aangevuld. Ook voor 21 en 23b.
Nu valt alles op zijn plek.
  donderdag 29 december 2016 @ 22:38:01 #273
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167724652
Jee, nieuwe errata...
Nou moeten we ze toch echt allemaal oplossen.
Toch denk ik dat er in 5b ook een foutje zit.
Making the possible totally impossible
  donderdag 29 december 2016 @ 22:45:28 #274
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167725046
Als je zo'n puzzel publiceert, dan kun je je dergelijke fouten toch nauwelijks veroorloven?
pi_167725451
Ik word langzaam gek van 7a
  donderdag 29 december 2016 @ 23:14:09 #276
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167726467
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:53 schreef ilana222 het volgende:
Ik word langzaam gek van 7a
Gek worden is niet zo moeilijk.
In mijn ogen is iedereen gek, en als je wat anders beweert, dan ben je al helemaal gek.
Het gekst zijn nog wel de zogenaamde normale mensen.
Wat een stelletje rare snuiters is dat.
Ik zou het bij deze vraag wat anders zien...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Padam tssh.
Making the possible totally impossible
pi_167726885
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 23:14 schreef DrLeQuack het volgende:

[..]

Gek worden is niet zo moeilijk.
In mijn ogen is iedereen gek, en als je wat anders beweert, dan ben je al helemaal gek.
Het gekst zijn nog wel de zogenaamde normale mensen.
Wat een stelletje rare snuiters is dat.
Ik zou het bij deze vraag wat anders zien...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Padam tssh.
Ja, ik ben op de helft, maar nu houdt het even op.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167727868
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:45 schreef PremiumBananas het volgende:
Als je zo'n puzzel publiceert, dan kun je je dergelijke fouten toch nauwelijks veroorloven?
Ja dat argument ga ik ook gebruiken voor mijn oplossingen die ik instuur ;)

Maar het zijn geen grote fouten, je kunt de puzzel nog steeds oplossen, dus ach :P
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:00:00 #279
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167728446
Dit is onze veiligheidsdienst? Met deze fouten beschermen ze ons? Ik zeg: geitenkaas!
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:02:52 #280
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167728564
Geitenkaas...
De NBV is de dienst die vertrouwelijke gegevens moet beschermen.
Ik zou het eerder gatenkaas noemen.

Aan de andere kant, als ze de dingen met fouten erin coderen, zal het ook lastiger worden voor eventuele coole geiten om achter de originele kaas tussen de gaten te komen.
Making the possible totally impossible
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:04:56 #281
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167728647
Ik gun ze de geiten dan wel gaten tussen de kaas. Saai, zeg.
pi_167728659
quote:
0s.gif Op donderdag 29 december 2016 22:38 schreef DrLeQuack het volgende:
Jee, nieuwe errata...
Nou moeten we ze toch echt allemaal oplossen.
Toch denk ik dat er in 5b ook een foutje zit.
Nee hoor, klopt helemaal. Ik twijfel juist aan 4b.
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:07:12 #283
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167728721
Ik kan je zeggen dat 4b gewoon helemaal logisch te beredeneren is.
Sterker nog, die was na 4a eigenlijk vrij makkelijk.

Bij 5b denk ik dat ze Frankrijk niet helemaal goed bekeken hebben.
Making the possible totally impossible
pi_167728846
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 00:00 schreef PremiumBananas het volgende:
Dit is onze veiligheidsdienst? Met deze fouten beschermen ze ons? Ik zeg: geitenkaas!
Er zat gewoon ruis op de lijn bij het uploaden ;)
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:19:13 #285
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167729110
Ik gooi graag een steen in de vijver: het is onze veiligheidsdienst. Die maakt fouten? Hoe veilig ben jij?
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:24:15 #286
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167729295
Ik ben in ieder geval afgehaakt.
  vrijdag 30 december 2016 @ 00:29:36 #287
329032 PremiumBananas
altijd blijven lachen
pi_167729465
Ruis = geitenkaas. Saai.
pi_167736599
Bah, ik denk vrij zeker te weten om wie het gaat bij 21, maar zie het verband nog niet met de woorden die er staan :p
Team van drie
pi_167737584
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:03 schreef Cregan het volgende:
Bah, ik denk vrij zeker te weten om wie het gaat bij 21, maar zie het verband nog niet met de woorden die er staan :p
waarop baseer je dan je aanname van je antwoord? Het verband moet toch in de woorden zitten.
pi_167738011
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 12:37 schreef tegelkoning het volgende:

[..]

waarop baseer je dan je aanname van je antwoord? Het verband moet toch in de woorden zitten.
De vraag zelf is bij veel opgaven ook een hint.
Team van drie
pi_167741324
Zo... al veel dingen opgelost maar er zijn voor nu nog wat kwelgeesten: van die vragen die ogenschijnlijk makkelijk zouden moeten zijn gezien het puntenaantal maar die ik nog even niet zie:

3a. Zit even op dood spoor. Kwam eenzelfde soort vraag vorig jaar ook voor?
4. Totaal geen idee, zowel bij a als b niet. Kan vooral die grote schommelingen niet verklaren?
12a. Terwijl ik b en c zo uit de mouw schudde, blijf ik op a steken. Wat moet ik met die ö en de -?

Een kleine hint in de goede richting zou fijn zijn. Maar: er moet nog wel wat te puzzelen overblijven! :-)))
pi_167741852
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:18 schreef KingL het volgende:
Zo... al veel dingen opgelost maar er zijn voor nu nog wat kwelgeesten: van die vragen die ogenschijnlijk makkelijk zouden moeten zijn gezien het puntenaantal maar die ik nog even niet zie:

3a. Zit even op dood spoor. Kwam eenzelfde soort vraag vorig jaar ook voor?

dat kun je gewoon opzoeken.

Vind t trouwens heel grappig dat je 12a niet weet .. een gebrek aan basiskennis of denk je gewoon te ingewikkeld (bij b en c weet ik niet eens hoe ik moet beginnen)
pi_167742440
Ik denk altijd weer "deze vragen zijn TE obscuur voor mij" en dan als de uitslag er is sla ik mezelf voor mijn kop...
aivd2018 (41) - 1ab; 2; 3; 4; 7a; 8; 9b; 11ab; 13; 16; 18; 19abcd; 22; 23a; 25
enige voortgang: 12; 17; 23b; 27
pi_167742549
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:29 schreef mk852015 het volgende:

[..]

dat kun je gewoon opzoeken.

Vind t trouwens heel grappig dat je 12a niet weet .. een gebrek aan basiskennis of denk je gewoon te ingewikkeld (bij b en c weet ik niet eens hoe ik moet beginnen)
`

Al zouden de meeste mensen zeggen dat 12b en 12c basiskennis zijn, en 12a niet.
Team van drie
pi_167742716
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:29 schreef mk852015 het volgende:

[..]

dat kun je gewoon opzoeken.

Vind t trouwens heel grappig dat je 12a niet weet .. een gebrek aan basiskennis of denk je gewoon te ingewikkeld (bij b en c weet ik niet eens hoe ik moet beginnen)
Nou basiskennis heb ik genoeg denk ik :-))) alleen deze zie ik echt even niet... ik vermoed dat mijn hele straat een hard ojaaaaaaaaa hoort als ik hem zie...
B en C waren voor mij wel toevalstreffers trouwens. Maar: volkomen logisch!
  vrijdag 30 december 2016 @ 15:39:27 #296
439724 DrLeQuack
Quoque nihil aliquid est
pi_167745323
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:18 schreef KingL het volgende:
Zo... al veel dingen opgelost maar er zijn voor nu nog wat kwelgeesten: van die vragen die ogenschijnlijk makkelijk zouden moeten zijn gezien het puntenaantal maar die ik nog even niet zie:

3a. Zit even op dood spoor. Kwam eenzelfde soort vraag vorig jaar ook voor?
4. Totaal geen idee, zowel bij a als b niet. Kan vooral die grote schommelingen niet verklaren?
12a. Terwijl ik b en c zo uit de mouw schudde, blijf ik op a steken. Wat moet ik met die ö en de -?

Een kleine hint in de goede richting zou fijn zijn. Maar: er moet nog wel wat te puzzelen overblijven! :-)))
Ik zou zo denken dat er bij 12a een paar zeer obscure dingen in de reeks zitten.
Making the possible totally impossible
pi_167757763
quote:
6s.gif Op vrijdag 30 december 2016 14:48 schreef KingL het volgende:

[..]

Nou basiskennis heb ik genoeg denk ik :-))) alleen deze zie ik echt even niet... ik vermoed dat mijn hele straat een hard ojaaaaaaaaa hoort als ik hem zie...
B en C waren voor mij wel toevalstreffers trouwens. Maar: volkomen logisch!
grappig om te zien dat wat voor de een een eitje is, dat voor de ander juist weer niet is.
ik had a in een paar minuten (juist door wat jij zo 'lastig' vindt..), maar krijg niks uit b en c :p
pi_167757786
Bij 3b mis ik het verband waardoor het eerste woord duidelijk zou moeten worden. De rest heb ik.
Van 3a kan ik geen kaas maken.
3c heb ik helemaal.
Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen?
pi_167757998
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:41 schreef CathyCathy het volgende:
Bij 3b mis ik het verband waardoor het eerste woord duidelijk zou moeten worden. De rest heb ik.
Van 3a kan ik geen kaas maken.
3c heb ik helemaal.
Is er iemand die mij een beetje op weg kan helpen?
Ja hoor...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167758125
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:46 schreef KingL het volgende:

[..]

Ja hoor...

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik mis alleen het eerste woord van 3b. De hoek waarin ik moet zoeken is dus wel al duidelijk, maar er is nog een verband, want er zijn anders meerdere antwoorden mogelijk bij het eerste woord :)
pi_167758779
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 20:49 schreef CathyCathy het volgende:

[..]

Ik mis alleen het eerste woord van 3b. De hoek waarin ik moet zoeken is dus wel al duidelijk, maar er is nog een verband, want er zijn anders meerdere antwoorden mogelijk bij het eerste woord :)
Oh sorry had je verkeerd begrepen... da's overigens mijn stopwoord volgens mijn vrouw O-)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')