abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  vrijdag 30 december 2016 @ 22:23:33 #76
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167763265
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 19:43 schreef Jism het volgende:
Iedereen doet net alsof turbo's allemaal vreselijke dingen zijn. In verhouding met een op riem aangedreven compressor kosten ze niets qua energie om in beweging te houden.
Sorry maar dat is echt net zo'n kletskoek als dat de belasting op een dynamo niet uitmaakt omdat hij toch al mee draait.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_167822726
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 22:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

Sorry maar dat is echt net zo'n kletskoek als dat de belasting op een dynamo niet uitmaakt omdat hij toch al mee draait.
Pardon? Een compressor (of ook wel supercharger) past drag toe op de motor. Idem als het draaien met en zonder airco.

Het voordeel van een compressor is de 'instant' respons vergeleken met een turbo, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen en bij een compressor is dat niet zo.

Het nadeel is de extra last die je op je motor toevoegt. Nooit afgevraagd waarom de top snelheid van je auto met airco aan & uit minder is?

Gezien het gesneeuwd heeft afgelopen avond toch nog even het grasveld weten te ploegen O+

full.jpg

Heerlijk dat Quattro in sneeuw.

[ Bericht 15% gewijzigd door Jism op 02-01-2017 05:31:58 ]
pi_167823581
Is lachen idd. Of op weg naar de piste iedereen links inhalen zonder sneeuwkettingen...
_O-
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  maandag 2 januari 2017 @ 11:46:33 #79
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167825595
registreer om deze reclame te verbergen
Maar ey sjonnie wat is het nut van dit topic?

Als het een project is hoezo niet onder het pta project gedeelte?
pi_167825654
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:46 schreef Pinda555 het volgende:
Maar ey sjonnie wat is het nut van dit topic?

Als het een project is hoezo niet onder het pta project gedeelte?
Dan ben ik de boosdoener.
Ik heb hem daar namelijk uitgehaald, omdat ik er nog geen project in zag.
Team Jean
  maandag 2 januari 2017 @ 14:28:57 #81
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167828786
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 04:21 schreef Jism het volgende:

[..]

Pardon? Een compressor (of ook wel supercharger) past drag toe op de motor. Idem als het draaien met en zonder airco.

Het voordeel van een compressor is de 'instant' respons vergeleken met een turbo, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen en bij een compressor is dat niet zo.

Het nadeel is de extra last die je op je motor toevoegt. Nooit afgevraagd waarom de top snelheid van je auto met airco aan & uit minder is?
Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  dinsdag 3 januari 2017 @ 15:59:54 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_167857900
registreer om deze reclame te verbergen
Mooie wagen hoor. Is ie al gejat?
  dinsdag 3 januari 2017 @ 16:40:11 #83
315766 MrBanaan1
Echt fantastisch!
pi_167858773
Prima topic hoor. Leuk verhaal, mooie fotos en gave bak.
pi_167878388
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 14:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
Een turbo is aangedreven door de uitlaat-gassen. Daar komt geen riem of andere vorm van aandrijving bij kijken. Als je bedoeld dat er 40% meer verbruik bij komt kijken heeft puur te maken met de lucht / brandstofverhouding die optimaal moet zijn zodra de turbo werken gaat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 15:59 schreef leolinedance het volgende:
Mooie wagen hoor. Is ie al gejat?
:')

Ik heb ooit 1 poging daartoe gehad, ik kwam zeg maar net op tijd terug. Ze stonden er met z'n 4'en omheen. Als je weet hoe ze snelle audi's jatten dan zijn daar middelen voor:

- OBD poort afsluiten, gewoon onbruikbaar maken dus.
- Bearlock voor op je versnellingsbak
- Killswitch voor bijv. je brandstofpomp
- Goed klasse 4 alarm of hoger

- GPS heeft weinig zin, gezien GPS jammers erg in trek zijn bij dieven. Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg andere RS rijderts zijn die erg zuinig zijn op hun auto.

Als je wilt weten waarom die dingen zo vaak gestolen worden, kijk deze docu maar eens. Komt ook een diefstal van een andere auto in voort.


Wel een dikke RS6 C5 trouwens.
pi_167885562
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 14:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
Heb je daar factueel leesvoer bij? Volgens mij is dat larie.. natuurlijk kost het een soort van vermogen; voor niks gaat de zon op, maar 40% lijkt me een beetje, ehh.. , niet waar.. een turbo is volgens mij efficiënter als een blower omdat een blower mechanisch aangedreven wordt. Daarom gebruikt de industrie meestal een turbo. Als het andersom was zouden we wel allemaal met zo'n jankende blower rondrijden.

Leuke van een blower is dat je 0,0 spooldelay hebt, en je hebt je power gewoon altijd en per direct ter beschikking. Persoonlijk zou ik liever een blower als en turbo hebben, omdat je gewoon meer fun hebt van een blower;stampen = gááán.
Torque makes life easy.
Team Jean
  woensdag 4 januari 2017 @ 19:51:44 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167885580
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 15:04 schreef Jism het volgende:

[..]

Een turbo is aangedreven door de uitlaat-gassen. Daar komt geen riem of andere vorm van aandrijving bij kijken. Als je bedoeld dat er 40% meer verbruik bij komt kijken heeft puur te maken met de lucht / brandstofverhouding die optimaal moet zijn zodra de turbo werken gaat.
Ja, zolang je het zelf maar gelooft.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
  woensdag 4 januari 2017 @ 19:54:47 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167885686
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 19:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb je daar factueel leesvoer bij? Volgens mij is dat larie.. natuurlijk kost het een soort van vermogen; voor niks gaat de zon op, maar 40% lijkt me een beetje, ehh.. , niet waar.. een turbo is volgens mij efficiënter als een blower omdat een blower mechanisch aangedreven wordt. Daarom gebruikt de industrie meestal een turbo. Als het andersom was zouden we wel allemaal met zo'n jankende blower rondrijden.
Een turbo is wel efficiënter als een blower idd, maar TS doet alsof een compressor enorm belastend is en een turbo niks kost "want uitlaatgas". Dat is pas larie natuurlijk.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_167892964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 19:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

Een turbo is wel efficiënter als een blower idd, maar TS doet alsof een compressor enorm belastend is en een turbo niks kost "want uitlaatgas". Dat is pas larie natuurlijk.
De turbo veroorzaakt tegendruk in het spruitstuk waar hij op zit, dat is een vorm van restrictie, maar dat is natuurlijk lang niet zo veel als de mechanische weerstand van iets wat vermogen afneemt dmv een snaar en poelie.
Torque makes life easy.
Team Jean
pi_167893204
Volgens mij was het zo:

Je motor levert ongeblazen 100pk
Turbo heeft 40% = 40pk nodig om te draaien
Turbo levert 1,5bar druk
Motor levert nu met turbo 250pk - 40pk = 210pk netto over.
.
pi_167894043
quote:
3s.gif Op donderdag 5 januari 2017 00:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De turbo veroorzaakt tegendruk in het spruitstuk waar hij op zit, dat is een vorm van restrictie, maar dat is natuurlijk lang niet zo veel als de mechanische weerstand van iets wat vermogen afneemt dmv een snaar en poelie.
Dat ja.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 00:25 schreef Fer het volgende:
Volgens mij was het zo:

Je motor levert ongeblazen 100pk
Turbo heeft 40% = 40pk nodig om te draaien
Turbo levert 1,5bar druk
Motor levert nu met turbo 250pk - 40pk = 210pk netto over.
Ik geloof hier niets van... omdat een turbo aangedreven wordt op basis van uitlaat-gassen, kost dit 40% vermogen van de motor om het gewenste vermogen te verkrijgen?

https://www.carthrottle.c(...)rs-vs-superchargers/

Hier staat een ja vs nee voor zowel een compressor als een turbo. Ik lees hier geen 'drop in horsepower' door het gebruik van een turbo.

Dat er restrictie is geloof ik wel; maar met een 2.5inch uitlaatgas-verzamelaar, turbo en downpipe denk ik niet dat die restrictie zo groot is dat het 40% vergt. Mischien een 15% restrictie maar meer ook niet.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:59:18 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167901070
Heb je wel eens een ventilator proberen aan te blazen?
Dat is echt niet makkelijk. Je doet alsof een turbo nauwelijks energie kost om aan te drijven en dat is echt niet zo. Wat fer zegt heb ik ook begrepen idd. Met lucht mechaniek verplaatsen kost best wat energie.
Het is niet zo dat alleen de uitlaat gassen een schoepenwiel aan moeten drijven, aan de inlaat kant moet er ook nog druk gezet worden.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_167901366
Wat een gezeik over die turbo's, who care's.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  donderdag 5 januari 2017 @ 16:56:56 #93
70357 Hyperdude
Happiness Is a Warm Gun
pi_167904923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 14:15 schreef BoneThugss het volgende:
Wat een gezeik over die turbo's, who care's.
Turbo doet tenminste iets nuttigs met de energie die in de hete uitlaatgassen zit. ^O^


[ Bericht 19% gewijzigd door Hyperdude op 05-01-2017 17:03:57 ]
#ivorytowerlivesmatter
pi_167904999
Dat geld voor die auto had je ook in huis kunnen stoppen maar goed het is wel mooi om te lezen hoe gek je bent met die inmiddels ouwe bak.
pi_167905036
quote:
12s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:02 schreef Stien_Struis het volgende:
Dat geld voor die auto had je ook in huis kunnen stoppen maar goed het is wel mooi om te lezen hoe gek je bent met die inmiddels ouwe bak.
Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167905179
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:05 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
Ik snap het wel hoor, had zelf ooit een Ford F250 met bigblock en 500 PK, helaas wat onbruikbaar in NL omstandigheden.
pi_167905266
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 16:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Turbo doet tenminste iets nuttigs met de energie die in de hete uitlaatgassen zit. ^O^
Ik heb betere ervaringen met turbo's dan met compressors.

Ik heb ooit een Golf G60 gehad, prachtige auto, maar die motor wat een kutding.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
  donderdag 5 januari 2017 @ 21:05:57 #98
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167911049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:05 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
Stroh in der Birne.
pi_167911197
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
Ben je jaloers jochie?

Ga je schamen man, hoe durf je dit een 'tupperware bak' te noemen.
donderdag 6 april 2017 14:17 schreef Red_85 het volgende:
Utopische sprookjes gelovende extremistische milieumongool.
pi_167915917
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
vind jij.

Mijn smaak is het ook niet helemaal, maar eej, ik heb ook wel eens 2 keer de dagwaarde in een auto gestopt waarbij dat verre van bijdehand was.. sommige mensen bouwen een circuitbak die 20k heeft gekost stiekem en lopen elke bocht de kans dat ze hem compleet afschrijven. Een auto van minder dan 50 jaar oud is nooit een goede investering, dat weten we nou onderhand wel :+.
Torque makes life easy.
Team Jean
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')