abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 26 december 2016 @ 19:08:39 #51
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167622694
Te gekke wagen! Leuk dat je 'alles' (ook de minder leuke dingen) eerlijk deelt. Hou ons op de hoogte
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167624321
Ik heb mindere tijden gehad met dat ding, tot op punt van trekken van haren uit m'n hoofd!













Nooit echt grote issues ermee gehad, brandstofpomp die ermee ophield, wiellager (linksachter), een cardan achter dat geluid begon te maken (maar later nooit iets ernstigs bleek te zijn), ik heb een lidmaatschap van ANWB en welgeteld het afgelopen jaar (2016) hier 0 x gebruik van hoeven te maken. :)

Dat was het voorgaande jaar (2015) namelijk wel anders, tot op 3x en de ergste de wiellager in oost-duitsland was. Adac heeft 'm af laten slepen bij de dealer (Audi) en reparaties hier op verricht. Ik kreeg in de tussentijd een gloednieuwe A4 met 10k op de klok, zo kon ik naar nederland (op maandag) en vrijdag weer de auto inbrengen in Duitsland om m'n RS4 op te halen.

Rekening stelde gelukkig ook niets voor, hele auto van binnen en buiten uit ook gewassen als extra stukje service, wel lekker instappen weer. Met zo'n auto als deze heb je vaker kuren dan met een nieuwere, maar het is wel rijden met plezier.
  dinsdag 27 december 2016 @ 13:28:38 #53
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167638456
quote:
1s.gif Op maandag 26 december 2016 18:34 schreef NightFlight het volgende:

[..]

Heb drie keer grapjes gehad met VAG turbo's; 1x ontploft na tanken (te snel uitgezet na rasen) en 2x notlauf programma. Ben blij dat ik nu nog een ongeblazen 6 cil heb. Al is er vast veel verbeterd de afgelopen jaren.
Klinkt vooral als mishandeling in de oren.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_167641202
De beste mod voor mijn gevoel was het upgraden van de subwoofer:



Dat kleine dingetje komt standaard in A4's samen met een Bose symphony set. In 2001 klonk het denk ik allemaal wel oke maar tegenwoordig kan dat dus echt niet mee. Ik wou een sub erin hebben dat niet los slingerde en ook niet ruimte in beslag nam. Ik wou gewoon de kofferbak nog kunnen gebruiken waarvoor die was.

Uiteindelijk via ebay een kist gevonden:



En een behorende woofer:



Oud spul eruit:



Nieuwe versterker in huis:



En na een halve ochtend klussen:



Met het behorende resultaat:



Het geluid is een stuk warmer en 10x beter eerlijk gezegd. Ik werk nog met de oude RNS-D welk een prehistorisch model is gezien navigatie, radio en CD-wisselaar. Het geluid hiervan was kaduuk geraakt (Krakende kanalen, missend vermogen) en had ik goedkoop via Ebay een identiek model gekocht:



Echter wist ik veel dat er verschillen in types RNS-D waren, je hebt bijv de C en de DX variant. Een navigatie CD voor DX werkt natuurlijk niet op de C type.



Het enige dat nog had moeten gebeuren was het front covertje overzetten van de oude naar de nieuwe, anders past het zaakje namelijk niet. Er zit een groot verschil in tussen cover voor een A4, A6 enz.

[img]https://tweakers.net/ext/f/1X9Vzh8VXjKB0fwjK2bRMt6A/full.jpg/img]

Dus... de defecte CD melding betekend dat de navigatie niet gelezen kan worden omdat het een ander type betreft. 8)7 En helaas worden C varianten niet eens meer gemaakt. De laatste is uit 2015 alweer.

Een RNS-E in een Audi A4 B5 kan prima alleen je moet een covertje ergens bestellen, dat gerust in de paar honderden euro's loopt omdat het 'maatwerk' weer is.

[img]https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/43/0d/c4/430dc4fafdca3334117eb91ec58bca3e.jpg[/img]

Zonder dat plaatje heb je speling zo groot als een 2 euro munt aan beide kanten, geen porum.
pi_167644328
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 december 2016 13:28 schreef fathank het volgende:

[..]

Klinkt vooral als mishandeling in de oren.
Viel wel mee hoor... :@
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  dinsdag 27 december 2016 @ 16:58:53 #56
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167645736
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
  Moderator dinsdag 27 december 2016 @ 19:09:02 #57
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167649347
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Waarom? Dat vind ik altijd zielig, het blijft gewoon een auto van 15 jaar oud. En die kunnen ook erg mooi zijn :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167653986
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Stock velgen komen er weer onder, en daar blijft het denk ik bij. Je moet een model audi zoals deze niet vernaggelen met tupperware tuning. Ik vindt de auto zoals die is eigenlijk al harstikke mooi.

Verlagen heeft weinig zin, op het moment schamp ik met downpipes op sommige drempels de boel al. Nog lager wordt nog onpraktischer. Qua upgrades zou ik alleen voor een FIS control willen gaan, en natuurlijk de laatste delen tot een 3.5inch HMS uitlaat die ik al een tijdje op de zaak heb staan (twv ~ ¤ 1000 ).

Ik dacht er ooit aan de complete achterbank eruit te halen, en een kooi constructie in te bouwen en alles te laten bekleden. Echter dan ontgaat het avant idee een beetje.


Of deze, een RS4 B5 met RS6 C5 V8 Bi-turbo motor:


800PK RS4 acceleratie vid:


Of deze.... 8)7


:D


Nja... :) Blijven erg leuke auto's.
  dinsdag 27 december 2016 @ 21:53:09 #59
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167656307
Dat filmpje van Tiff gaat alleen maar over ondersturen. :D
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_167660005
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:53 schreef Hyperdude het volgende:
Dat filmpje van Tiff gaat alleen maar over ondersturen. :D
Het onderstuur is redelijk aan te pakken hoor, hoop upgrades, maar je ontkomt er niet aan dat er gewoon een loodzware motor voorin het voertuig ligt.

Op de ring heb ik enorm plezier beleefd (6x achter elkaar). De upgrades zoals Powerflex rubbers en Bilstein schokbrekers doen wonderen. Hoe stijver de auto hoe beter die door bochten heen slingert.


En natuurlijk waren er met introductie van deze auto ook tuners volop mee aan de gang:


De uitvoering van Sportec was vooral de mooiste... (naar mijn mening)


En eentje van Evotech:


En een vergelijking tussen een 911, M3 & Audi RS4:


De goedkopere "estate" gewoon sneller dan een 140.000 mark kostende 911. :D En een onbekende test met de RS4:


Ja die duitsers waren bestwel trots op hun eerste RS4. :)


En om het af te leren voor vandaag :9



[ Bericht 33% gewijzigd door Jism op 28-12-2016 05:36:38 ]
pi_167661104
Met veel plezier dit topic doorgelezen. _O_
Charity is injurious unless it helps the recipient to become independent of it.
Socialisten vechten allang niet meer tegen het kapitalisme maar tegen de realiteit.
  woensdag 28 december 2016 @ 14:50:25 #62
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_167674388
Ok, goed verhaal
pi_167679733
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 december 2016 19:09 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarom? Dat vind ik altijd zielig, het blijft gewoon een auto van 15 jaar oud. En die kunnen ook erg mooi zijn :)
Mwah kan sommige zijn wel oke boten hoor.
Irene is bae <3
  woensdag 28 december 2016 @ 17:39:05 #64
408143 Vlinderbom
................BOEM!!!!!!!!!!
pi_167679893
Wat een wagen, heerlijk!
  donderdag 29 december 2016 @ 20:27:56 #65
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167719371
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 21:10 schreef Jism het volgende:

[..]

Stock velgen komen er weer onder, en daar blijft het denk ik bij. Je moet een model audi zoals deze niet vernaggelen met tupperware tuning. Ik vindt de auto zoals die is eigenlijk al harstikke mooi.

Verlagen heeft weinig zin, op het moment schamp ik met downpipes op sommige drempels de boel al. Nog lager wordt nog onpraktischer. Qua upgrades zou ik alleen voor een FIS control willen gaan, en natuurlijk de laatste delen tot een 3.5inch HMS uitlaat die ik al een tijdje op de zaak heb staan (twv ~ ¤ 1000 ).

Ik dacht er ooit aan de complete achterbank eruit te halen, en een kooi constructie in te bouwen en alles te laten bekleden. Echter dan ontgaat het avant idee een beetje.


Of deze, een RS4 B5 met RS6 C5 V8 Bi-turbo motor:


800PK RS4 acceleratie vid:


Of deze.... 8)7


:D


Nja... :) Blijven erg leuke auto's.
Kan.

Vind de voorkant alleen zo oubollig heb liever dat strakke gestroomlijnde van de 2010+ versies.
pi_167728221
Ik ben er persoonlijk helemaal weg van.



  vrijdag 30 december 2016 @ 06:37:01 #67
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_167731366
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 december 2016 16:58 schreef Pinda555 het volgende:
Ga je het uiterlijk ook nog aanpakken zodat die er wat moderner uitziet?
Verkrachten bedoel je? Beter laat je m zo origineel mogelijk. Alleen wat licht optic veranderen zoals velgen.
  vrijdag 30 december 2016 @ 09:43:37 #68
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_167732959
Wat een bak zeg _O_

Ik rij zelf in een Skoda Octavia RS van 2002 (zelfde onderstel toch?) en dat vind ik al een heerlijk ding met z'n tot 235pk gechipte 1.8T'tje, maar die valt in het niets bij dit kanon natuurlijk _O_

Overigens heb ik volgens mij ook de K04-turbo zitten (een enkele dan natuurlijk). Momenteel 236k op de teller en still going strong :Y) Dus hopelijk kan ik het vervangen daarvan nog even uitstellen, want dat is geen goedkoop grapje volgens mij _O-
  vrijdag 30 december 2016 @ 09:44:06 #69
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_167732973
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 06:37 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Verkrachten bedoel je? Beter laat je m zo origineel mogelijk. Alleen wat licht optic veranderen zoals velgen.
Sinds wanneer is er wat mis met verkrachten :?
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  Moderator vrijdag 30 december 2016 @ 09:52:19 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167733178
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 december 2016 09:44 schreef fathank het volgende:

[..]

Sinds wanneer is er wat mis met verkrachten :?
In principe staat er celstraf op en tbs als je een moeilijke jeugd hebt gehad :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167735468
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 09:43 schreef Irritatie100 het volgende:
Wat een bak zeg _O_

Ik rij zelf in een Skoda Octavia RS van 2002 (zelfde onderstel toch?) en dat vind ik al een heerlijk ding met z'n tot 235pk gechipte 1.8T'tje, maar die valt in het niets bij dit kanon natuurlijk _O_

Overigens heb ik volgens mij ook de K04-turbo zitten (een enkele dan natuurlijk). Momenteel 236k op de teller en still going strong :Y) Dus hopelijk kan ik het vervangen daarvan nog even uitstellen, want dat is geen goedkoop grapje volgens mij _O-
Turbo volgens mij 800 tot 1200 per stuk, en dan nog arbeid, maar das een stuk minder dan mijn auto in ieder geval, hier moet het blok er gewoon uit.
  vrijdag 30 december 2016 @ 11:27:39 #72
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_167735638
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 11:22 schreef Jism het volgende:

[..]

Turbo volgens mij 800 tot 1200 per stuk, en dan nog arbeid, maar das een stuk minder dan mijn auto in ieder geval, hier moet het blok er gewoon uit.
Ja, ik kan tanken en de ruitenwisservloeistof bijvullen, maar daar houdt mijn technische kennis wel weer mee op, dus die arbeid moet wel :+

Mocht het ooit zover komen ga ik misschien wel een andere turbo erop zetten voor nog wat extra pk's, al weet ik niet of dat verstandig is op de voorwieltjes :D
pi_167738819
Turbo-troubles... hou het voorlopig nog even op de A4.
6 eerlijke ongeblazen cilinders van bij elkaar 3 liter
max 162 kW (220 pk) , 300 Nm trekkracht
aandrijving op alle wieltjes
en met een gemiddeld verbruik (verwarming vol, airco aan, stoelverwarming aan) 1l/ 10 km redelijk te noemen.
20160320_163450s.jpg
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167739422
Snel genoeg (Vmax = 236 km/u) en lekker praktisch (ski-luik etc):
parkplatz002.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door NightFlight op 30-12-2016 16:45:39 ]
niet geschoten is ook niet verkeerd.
pi_167755085
Iedereen doet net alsof turbo's allemaal vreselijke dingen zijn. In verhouding met een op riem aangedreven compressor kosten ze niets qua energie om in beweging te houden. Je gebruikt uitlaas gassen om een turbo te laten spinnen.

Ze hebben allemaal best een lange levensduur, en nog langer als je 'm rustig behandeld waaronder ook het afkoelen (heeeeeel belangrijk).


Het direct uitzetten na het 'blazen' over de snelweg bijv (als je stopt bij een tankstation) is juist funest voor een turbo. Normale olie (geen syntetische) gaat aankoeken en zorgt dat de turbo steeds meer weerstand krijgt op waarop die stuk zal gaan.

Hier op autoblog staat nog een duidelijke uitleg over waarom de noodzaak er is om een turbo af te laten koelen. Maar moderne auto's hebben tegenwoordig (en de mijnes ook) een olie & water gekoelde turbo, tesamen met een electrische olie of waterpomp die bij het uitzetten van de motor nog altijd een klein aantal minuutjes nadraaien.

Zo blijft er flow binnen de turbo en kan het fatsoenlijk afkoelen. Dit is bevorderlijk voor de levensduur dus.

Ik heb gereden tegen een E39 M5. Mijn auto is net ietsjes sneller dankzij gebruik van turbo's. Maar de throttle response van zo'n auto is vreselijk hard. Als je beide gasgeeft dan merk je dat mijn auto altijd een halve seconde nodig heeft eerdat de turbo's pas gaan draaien en dan pas inkickt.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 11:27 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Ja, ik kan tanken en de ruitenwisservloeistof bijvullen, maar daar houdt mijn technische kennis wel weer mee op, dus die arbeid moet wel :+

Mocht het ooit zover komen ga ik misschien wel een andere turbo erop zetten voor nog wat extra pk's, al weet ik niet of dat verstandig is op de voorwieltjes :D
Een 'andere' grotere turbo zet je er niet even op zonder fatsoenlijke remap. Dit omdat je dan andere (boost) verhoudingen gaat krijgen in je motor en dat kan schade toedoen. Hou er ook rekening mee met dat wanneer je een grotere turbo plaatst, het moment dat de turbo echt gaat werken je dit ook verlegt.

Als ik de K04's in mijn auto zou vervangen met T21 turbo's dan verleg ik het toerental van nu 2500rpm naar 3500rpm op waarop ze pas beginnen te werken. Het voordeel is een hogere boost in hogere toeren = sneller maar het nadeel is dat ik de auto vaker in de toeren zou moeten jagen om echt boost te kunnen krijgen.

Daarom dat auto's vaak een semi-mid-range turbo in gebruik hebben die de motor op zowel laag, midden en een stukje hoog 'dekt'. De K04 in dit geval is een mooie middenklasser en stopt op ongeveer 6200 toeren. Mijn auto heeft een revlimit op 7200 toeren.
  vrijdag 30 december 2016 @ 22:23:33 #76
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167763265
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 19:43 schreef Jism het volgende:
Iedereen doet net alsof turbo's allemaal vreselijke dingen zijn. In verhouding met een op riem aangedreven compressor kosten ze niets qua energie om in beweging te houden.
Sorry maar dat is echt net zo'n kletskoek als dat de belasting op een dynamo niet uitmaakt omdat hij toch al mee draait.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_167822726
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 december 2016 22:23 schreef daNpy het volgende:

[..]

Sorry maar dat is echt net zo'n kletskoek als dat de belasting op een dynamo niet uitmaakt omdat hij toch al mee draait.
Pardon? Een compressor (of ook wel supercharger) past drag toe op de motor. Idem als het draaien met en zonder airco.

Het voordeel van een compressor is de 'instant' respons vergeleken met een turbo, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen en bij een compressor is dat niet zo.

Het nadeel is de extra last die je op je motor toevoegt. Nooit afgevraagd waarom de top snelheid van je auto met airco aan & uit minder is?

Gezien het gesneeuwd heeft afgelopen avond toch nog even het grasveld weten te ploegen O+



Heerlijk dat Quattro in sneeuw.

[ Bericht 15% gewijzigd door Jism op 02-01-2017 05:31:58 ]
pi_167823581
Is lachen idd. Of op weg naar de piste iedereen links inhalen zonder sneeuwkettingen...
_O-
niet geschoten is ook niet verkeerd.
  maandag 2 januari 2017 @ 11:46:33 #79
411226 Pinda555
Dit is niet mijn winkel vriend
pi_167825595
Maar ey sjonnie wat is het nut van dit topic?

Als het een project is hoezo niet onder het pta project gedeelte?
pi_167825654
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 11:46 schreef Pinda555 het volgende:
Maar ey sjonnie wat is het nut van dit topic?

Als het een project is hoezo niet onder het pta project gedeelte?
Dan ben ik de boosdoener.
Ik heb hem daar namelijk uitgehaald, omdat ik er nog geen project in zag.
  maandag 2 januari 2017 @ 14:28:57 #81
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167828786
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 04:21 schreef Jism het volgende:

[..]

Pardon? Een compressor (of ook wel supercharger) past drag toe op de motor. Idem als het draaien met en zonder airco.

Het voordeel van een compressor is de 'instant' respons vergeleken met een turbo, een turbo heeft tijd nodig om op te spoelen en bij een compressor is dat niet zo.

Het nadeel is de extra last die je op je motor toevoegt. Nooit afgevraagd waarom de top snelheid van je auto met airco aan & uit minder is?
Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  dinsdag 3 januari 2017 @ 15:59:54 #82
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_167857900
Mooie wagen hoor. Is ie al gejat?
pi_167858773
Prima topic hoor. Leuk verhaal, mooie fotos en gave bak.
pi_167878388
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 14:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
Een turbo is aangedreven door de uitlaat-gassen. Daar komt geen riem of andere vorm van aandrijving bij kijken. Als je bedoeld dat er 40% meer verbruik bij komt kijken heeft puur te maken met de lucht / brandstofverhouding die optimaal moet zijn zodra de turbo werken gaat.

quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 15:59 schreef leolinedance het volgende:
Mooie wagen hoor. Is ie al gejat?
:')

Ik heb ooit 1 poging daartoe gehad, ik kwam zeg maar net op tijd terug. Ze stonden er met z'n 4'en omheen. Als je weet hoe ze snelle audi's jatten dan zijn daar middelen voor:

- OBD poort afsluiten, gewoon onbruikbaar maken dus.
- Bearlock voor op je versnellingsbak
- Killswitch voor bijv. je brandstofpomp
- Goed klasse 4 alarm of hoger

- GPS heeft weinig zin, gezien GPS jammers erg in trek zijn bij dieven. Maar ik kan me voorstellen dat er genoeg andere RS rijderts zijn die erg zuinig zijn op hun auto.

Als je wilt weten waarom die dingen zo vaak gestolen worden, kijk deze docu maar eens. Komt ook een diefstal van een andere auto in voort.


Wel een dikke RS6 C5 trouwens.
  woensdag 4 januari 2017 @ 19:51:18 #85
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167885562
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2017 14:28 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ja en een turbo draait 'gratis' mee volgens jou?
Een turbo kost ook 40% van het motorvermogen om aan te drijven.
Heb je daar factueel leesvoer bij? Volgens mij is dat larie.. natuurlijk kost het een soort van vermogen; voor niks gaat de zon op, maar 40% lijkt me een beetje, ehh.. , niet waar.. een turbo is volgens mij efficiënter als een blower omdat een blower mechanisch aangedreven wordt. Daarom gebruikt de industrie meestal een turbo. Als het andersom was zouden we wel allemaal met zo'n jankende blower rondrijden.

Leuke van een blower is dat je 0,0 spooldelay hebt, en je hebt je power gewoon altijd en per direct ter beschikking. Persoonlijk zou ik liever een blower als en turbo hebben, omdat je gewoon meer fun hebt van een blower;stampen = gááán.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  woensdag 4 januari 2017 @ 19:51:44 #86
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167885580
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 15:04 schreef Jism het volgende:

[..]

Een turbo is aangedreven door de uitlaat-gassen. Daar komt geen riem of andere vorm van aandrijving bij kijken. Als je bedoeld dat er 40% meer verbruik bij komt kijken heeft puur te maken met de lucht / brandstofverhouding die optimaal moet zijn zodra de turbo werken gaat.
Ja, zolang je het zelf maar gelooft.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 4 januari 2017 @ 19:54:47 #87
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167885686
quote:
1s.gif Op woensdag 4 januari 2017 19:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Heb je daar factueel leesvoer bij? Volgens mij is dat larie.. natuurlijk kost het een soort van vermogen; voor niks gaat de zon op, maar 40% lijkt me een beetje, ehh.. , niet waar.. een turbo is volgens mij efficiënter als een blower omdat een blower mechanisch aangedreven wordt. Daarom gebruikt de industrie meestal een turbo. Als het andersom was zouden we wel allemaal met zo'n jankende blower rondrijden.
Een turbo is wel efficiënter als een blower idd, maar TS doet alsof een compressor enorm belastend is en een turbo niks kost "want uitlaatgas". Dat is pas larie natuurlijk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  donderdag 5 januari 2017 @ 00:07:51 #88
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167892964
quote:
0s.gif Op woensdag 4 januari 2017 19:54 schreef daNpy het volgende:

[..]

Een turbo is wel efficiënter als een blower idd, maar TS doet alsof een compressor enorm belastend is en een turbo niks kost "want uitlaatgas". Dat is pas larie natuurlijk.
De turbo veroorzaakt tegendruk in het spruitstuk waar hij op zit, dat is een vorm van restrictie, maar dat is natuurlijk lang niet zo veel als de mechanische weerstand van iets wat vermogen afneemt dmv een snaar en poelie.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_167893204
Volgens mij was het zo:

Je motor levert ongeblazen 100pk
Turbo heeft 40% = 40pk nodig om te draaien
Turbo levert 1,5bar druk
Motor levert nu met turbo 250pk - 40pk = 210pk netto over.
.
pi_167894043
quote:
3s.gif Op donderdag 5 januari 2017 00:07 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

De turbo veroorzaakt tegendruk in het spruitstuk waar hij op zit, dat is een vorm van restrictie, maar dat is natuurlijk lang niet zo veel als de mechanische weerstand van iets wat vermogen afneemt dmv een snaar en poelie.
Dat ja.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 00:25 schreef Fer het volgende:
Volgens mij was het zo:

Je motor levert ongeblazen 100pk
Turbo heeft 40% = 40pk nodig om te draaien
Turbo levert 1,5bar druk
Motor levert nu met turbo 250pk - 40pk = 210pk netto over.
Ik geloof hier niets van... omdat een turbo aangedreven wordt op basis van uitlaat-gassen, kost dit 40% vermogen van de motor om het gewenste vermogen te verkrijgen?

https://www.carthrottle.c(...)rs-vs-superchargers/

Hier staat een ja vs nee voor zowel een compressor als een turbo. Ik lees hier geen 'drop in horsepower' door het gebruik van een turbo.

Dat er restrictie is geloof ik wel; maar met een 2.5inch uitlaatgas-verzamelaar, turbo en downpipe denk ik niet dat die restrictie zo groot is dat het 40% vergt. Mischien een 15% restrictie maar meer ook niet.
  donderdag 5 januari 2017 @ 13:59:18 #91
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167901070
Heb je wel eens een ventilator proberen aan te blazen?
Dat is echt niet makkelijk. Je doet alsof een turbo nauwelijks energie kost om aan te drijven en dat is echt niet zo. Wat fer zegt heb ik ook begrepen idd. Met lucht mechaniek verplaatsen kost best wat energie.
Het is niet zo dat alleen de uitlaat gassen een schoepenwiel aan moeten drijven, aan de inlaat kant moet er ook nog druk gezet worden.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_167901366
Wat een gezeik over die turbo's, who care's.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 5 januari 2017 @ 16:56:56 #93
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_167904923
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 14:15 schreef BoneThugss het volgende:
Wat een gezeik over die turbo's, who care's.
Turbo doet tenminste iets nuttigs met de energie die in de hete uitlaatgassen zit. ^O^


[ Bericht 19% gewijzigd door Hyperdude op 05-01-2017 17:03:57 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_167904999
Dat geld voor die auto had je ook in huis kunnen stoppen maar goed het is wel mooi om te lezen hoe gek je bent met die inmiddels ouwe bak.
pi_167905036
quote:
12s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:02 schreef Stien_Struis het volgende:
Dat geld voor die auto had je ook in huis kunnen stoppen maar goed het is wel mooi om te lezen hoe gek je bent met die inmiddels ouwe bak.
Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_167905179
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:05 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
Ik snap het wel hoor, had zelf ooit een Ford F250 met bigblock en 500 PK, helaas wat onbruikbaar in NL omstandigheden.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-01-2017 17:14:07 ]
pi_167905266
quote:
14s.gif Op donderdag 5 januari 2017 16:56 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Turbo doet tenminste iets nuttigs met de energie die in de hete uitlaatgassen zit. ^O^
Ik heb betere ervaringen met turbo's dan met compressors.

Ik heb ooit een Golf G60 gehad, prachtige auto, maar die motor wat een kutding.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 5 januari 2017 @ 21:05:57 #98
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_167911049
quote:
0s.gif Op donderdag 5 januari 2017 17:05 schreef Athmozz het volgende:

[..]

Voor auto's telt vaak oud = beter. Dat waren tenminste nog echte auto's ipv al die plastic tupperware van tegenwoordig. Leuke auto's kosten geld, maar iedereen kiest toch waar hij het aan uitgeeft? Ik heb het laatste jaar ook al >5k in een auto van 24 jaar oud gepompt. Slimme keuze? Misschien niet, maar je leeft maar 1x :)
Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_167911197
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
Ben je jaloers jochie?

Ga je schamen man, hoe durf je dit een 'tupperware bak' te noemen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 5 januari 2017 @ 23:52:43 #100
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_167915917
quote:
1s.gif Op donderdag 5 januari 2017 21:05 schreef daNpy het volgende:

[..]

Niet om het een of ander maar dit is gewoon een plastic tupperware bak :D
vind jij.

Mijn smaak is het ook niet helemaal, maar eej, ik heb ook wel eens 2 keer de dagwaarde in een auto gestopt waarbij dat verre van bijdehand was.. sommige mensen bouwen een circuitbak die 20k heeft gekost stiekem en lopen elke bocht de kans dat ze hem compleet afschrijven. Een auto van minder dan 50 jaar oud is nooit een goede investering, dat weten we nou onderhand wel :+.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')