Hoi. Ik ben Jeroen, afkomstig uit het oosten van het land, en rij een Audi RS4 B5
Het meest geliefde en gehate voertuig bij criminelen en petjesvolk, ofzo. Destijds maar 6000 van gemaat en inmiddels redelijk schaars aan het worden. De auto is een uitgebouwde uitvoering van oorspronkelijk een Audi A4 Avant aangepakt & getuned door beide Quattro GMBH (dochteronderneming van audi) en Cosworth.
Het betreft een handgeschakelde, 6 versnellings V6 Bi-turbo dat oorspronkelijk in de A4 S4 Avant en A6 Avant gebruikt is, maar met behulp van Cosworth een vermogenstoename van 380PK en 440NM koppel produceert. Het geheel koste destijds ¤ 97.000 bij introductie en was destijds de snelst verkrijgbare station op de markt.
Wat deze auto zo bijzonder maakt los van het vermogen is dat het een complete auto is. Als je erin rijdt is het gewoon een normale auto met enorm veel laadruimte, zeker wanneer je de achterbank naar voren klapt om er een complete verhuizing mee te kunnen doen.
Naast de ideaale roadtrip auto waar je lekker veel in kunt stallen en met een gerust hart de weg op kunt is het ook redelijk zuinig vergeleken met andere 'sportauto's' in deze klasse. De V6 Bi-turbo heeft een verbruik van ongeveer 1 op 7 tot 1 op 11 afhankelijk van je rijgedrag, maar kan enorm opspelen richting 1:2 als je met airco aan volgas durft te gaan. Het verbruik is in verhouding met nieuwere type RS4's of RS6's beter.
De auto is oorspronkelijk uit Zwitserland van jawel, de eerste eigenaar geimporteerd. De import heeft plaatsgevonden door een garage die er een eigen project van wou maken. Dat is in zekere zin ook gelukt. Destijds dat de auto voor 9 maanden in bezit was is er enorm veel verspijkerd aan reparaties. Deze waren hard nodig omdat de laatste eigenaar er weinig meer aan gedaan heeft.
Omdat 6 auto's op prive te duur voor de garage ging worden kwam de garage die mijn vorige auto, een Audi A3 2.0 TDI DSG in onderhoud met de mededeling de RS4 te willen verkopen. Op dat moment zat ik al eigenlijk met iets snellers in gedachten en we vonden elkaar enigzins op het juiste moment ook. Voor een goede prijs + inruil was de RS4 in mijn bezit. Het eerste keer geven van gas op de snelweg met 440PK deed me schijten in m'n broek.
De auto is oorspronkelijk door
Sportec geremapped wat voor ongeveer 420PK en 560NM moet zorgen. Later zijn door de garage de voorste bank van katalysatoren leeggeklopt (er zitten er 4 in) wat zorgt voor ongeveer 440PK en bijna 600NM aan koppel. De topsnelheid grenst tegen de 310kmph aan en van 0 naar 100 gaat in ongeveer 4 seconden. Hard? Ja.
Een auto dat met 440PK komt vergt natuurlijk flink wat onderhoud. In de meer dan 2 jaar dat ik de auto in het bezit heb heb ik soms voor behoorlijke dilemma's gestaan. Zo'n auto zoals dit (of een RS6 C5, om het erger te maken) wordt ook wel een money pit genoemd als je de verkeerde treft. Je komt voor een enorme waslijst aan reparaties te staan, en zult ook puur omdat het een RS betreft, komen te staan voor kosten, serieuze kosten. Kijk niet raar op als zo'n auto zoals deze 3x de dagwaarde aan reparaties doet overstijgen
Vooral het eerste jaar was het flink door de zure appel bijten. Alles dat kapot kon gaan ging wel kapot zeg maar. Een auto zoals deze werk je op basis van preventief onderhoud, en niet wanneer het echt niet meer kan zeg maar. Hieronder een lijst met wat ik zoal aan de auto heb verricht:
- Distributieriem, spanrollen, waterpomp (x2 inmiddels)
- Dynamo
- Stuurpomp
- Cardan achter
- Koppeling (2x, met als laatst een set dat goed is voor 600nm)
- Wiellager(s)
- Veerpootbruggen x2
- Schokbrekers (Nieuwe bilstein's in hoogte & hardheid verstelbaar)
- Powerflex rubbers rondom, complete set
- Verschillende sensoren
- Brandstofpomp
- Fancontrollers, ventilatoren
- Aircopomp / revisie
- Regulier onderhoud, alles x6 natuurlijk
- Vervangen remleiding met stalen remleidingen rondom
- Display, lampjes, lichtjes en troep
- Pakkingen, snufjes en toeters
Meerdere malen op de meest lullige manieren met pech gestaan, uitvallende brandstofpomp na het tanken, een cardan achter dat ineens raar geluid ging maken, wiellager in oost-duitsland met sportvakantie, you name it
De kosten waren explosief, je koopt er een nieuwer type in goede staat RS4 voor als het moet. Maar als je eenmaal zover bent kan je niet of moeilijk terugtrekken. Het is een haat liefde verhouding en aan het einde van de dag, is het ook mijn auto, die het laatste jaar van z'n beste kant ook heeft laten zien:
Ik heb nu naar schatting 64k in 2+ jaar tijd met de auto gereden. Ik gebruik 'm inderdaad voor daily / werk gecombineerd en schuw niet 'm ook te gebruiken waarvoor die is. Ik ben mijn rijbewijs inmiddels 1x kwijtgeraakt door een lullige sprint (meer dan 210kmph over de A1) en een boete van ruim ¤ 1507 opgelopen erdoor. Weerhoudt me dat? Nee. Het is een prachtige auto met karakter, de geur van leder iedere keer als je instapt, en zeer robuust aanvoelt als je ermee rijdt.
De KM-stand? Meer dan 352.xxx. Maak ik me zorgen daarover? Neen. Garagist en ik zijn beide van mening dat de motor in zeer goede staat is, turbo's ook trouwens (2x k04's water & oliegekoeld) en alles valt of staat met goed onderhoud. Dit soort blokken waren destijds ook gemaakt en gebouwd voor de amerikaanse markt. 300.000km is een schijntje terwijl een beetje standaard in amerika ter voorbeeld ruim 300.000 mijl is (492.000). Ons streven is om een gebruikt blok straks op te kopen in DE / PL en deze te reviseren voor een vermogen van ongeveer 800PK en 1000Nm koppel (longblok, 3L met grotere turbo's).
Niet dat je ooit 800PK in NL toe kunt passen (Ik ben regelmatig in duitsland), maar het is wel gaaf om te hebben. De ultimate sleeper, een gewone station / avant met meer vermogen dan 6 lease auto's bij elkaar. De bekendste S4 overigens in Hannover met meer dan 1000PK ter vergelijking:
Voor een auto dat een leeftijd van inmiddels bijna 16 jaar heeft, kan het wel degelijk mee met premium modellen dat tegenwoordig nog worden uitgebracht. Voorzien van Quattro en een uitstekende set banden een zeer fijne auto voor zowel sneeuw, regen, vorst of zelfs de nurburgring.
- Nadelen:
Onderhoud bij zulke auto's kan echt duur uitvallen. Dezelfde sensor bij een S4 vs een RS4 zit zo een prijsverschil van 80 euro in. Bij een beetje reparatie zal het blok eruit moeten omdat de werkruimte erg gering is. Turbo's komen in 2 paar en niet 1, zoals sommige prutsers wel eens doen of gedaan hebben, Quattro is een beste last op het verbruik. Lastig parkeren af en toe gezien de 'groene parkeergarages' in amsterdam en omstreken. Slijt graag banden, korte intervallen onderhoud (riem al met 60.000km).
Ter vergelijking; de originele remmen via Quattro GMBH (voor / achter / schijven + pads) kosten ruim ¤ 4200. En deze slijten vrij snel gezien het gewicht (1600kg leeg).
Poetsen.
Een avant is een slag groter dan een normale auto. Je poetst je ook helemaal scheel (dik 1.5 uur bezig alleen met wax). Het ding wordt snel weer vies en zeker op snelweg wordt het allemaal smerig.
- Voordelen:
Tsjaaaa. Vermogen. Ruimte. Redelijk goed verbruik t.o.v andere auto's met hetzelfde of zelfs meer vermogen. Robuust. Voelt als een blok op de weg.
De auto was voor bouwjaar 2001 z'n tijd ook vooruit. Alles electrisch aangestuurd, cruise control, alarm met bewegingssensoren, stoelverwarming, airco, verwarmde ruiten, heerlijke stoelen trouwens, iets waar ik gerust 6 uur achter elkaar in kan zitten, navigatie, cd-wisselaar (reeds vervangen met MP3 / Spotify), meerdere 12V stekkers en vooral ruimte.
In de media:
^ Chris harris.
[ Bericht 35% gewijzigd door Jism op 23-12-2016 18:28:06 ]