abonnement Unibet Coolblue
pi_168046658
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 16:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het moreel juist om te verkopen via MP. Op de eerste plaats geef je een ander de kans om iets goedkoop te kopen. Op de tweede plaats spaar je grondstoffen en energie. Op de derde plaats ontneem je de staat belastinginkomsten waardoor die zijn genocidiale projecten niet kan uitvoeren.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168053284
quote:
14s.gif Op zaterdag 7 januari 2017 19:02 schreef EP3 het volgende:
EP3
Waar staat het voor?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_168053621
Doet me denken aan The Beta Band.
Aldus.
  woensdag 11 januari 2017 @ 19:08:55 #187
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_168058114
O, het is letterlijk n upgrade van 'DO2'. Dus het betekent eigenlijk geen drol.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_168058289
Ef pmfwfm 3.
Aldus.
  woensdag 11 januari 2017 @ 19:18:05 #189
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_168058373
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 19:15 schreef Z het volgende:
Ef pmfwfm 3.
Dat was mijn tweede optie.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_168058420
DO2 altijd +1.

[ Bericht 33% gewijzigd door #ANONIEM op 11-01-2017 19:19:49 ]
  Moderator woensdag 11 januari 2017 @ 20:47:59 #191
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_168060910
De oneven 2 had ik meer mee dan met EP3 maarja wie ben ik.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_168061894
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:47 schreef Bosbeetle het volgende:
De oneven 2 had ik meer mee dan met EP3 maarja wie ben ik.
Jij bent Bosbeetle.
Aldus.
  Moderator woensdag 11 januari 2017 @ 22:40:19 #193
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_168064613
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 21:18 schreef Z het volgende:

[..]

Jij bent Bosbeetle.
:o ohja...
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 11 januari 2017 @ 22:51:38 #194
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_168065065
quote:
2s.gif Op woensdag 11 januari 2017 20:47 schreef Bosbeetle het volgende:
De oneven 2 had ik meer mee dan met EP3 maarja wie ben ik.
Jij bent Cptcffumf.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  Moderator woensdag 11 januari 2017 @ 22:56:15 #195
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_168065261
quote:
14s.gif Op woensdag 11 januari 2017 22:51 schreef EP3 het volgende:

[..]

Jij bent Cptcffumf.
potje fizzbin dan maar


of toch stiften.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 11 januari 2017 @ 23:00:35 #196
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_168065404
Elleboog op tafel!
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  vrijdag 13 januari 2017 @ 11:47:24 #197
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168100060
Wat houd ik toch van Beethoven. Zo ook heel erg van jazz (en tsja, aanverwante muziek) Kwam ik me gisteren toch een pareltje tegen!

"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 13 januari 2017 @ 11:48:59 #198
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168100106
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_168109377
quote:
0s.gif Op zondag 8 januari 2017 16:09 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik vind het moreel juist om te verkopen via MP. Op de eerste plaats geef je een ander de kans om iets goedkoop te kopen. Op de tweede plaats spaar je grondstoffen en energie. Op de derde plaats ontneem je de staat belastinginkomsten waardoor die zijn genocidiale projecten niet kan uitvoeren.

Het enige wat slecht is, is dat het werkgelegenheid kost
Je hebt helemaal gelijk.
pi_168126662
Ja, dat zal allemaal wel zijn, maar ik heb echt een enorme hekel aan dat mp gedoe. Gelukkig ben ik dan wel weer zo dat ik dingen gewoon gratis weggeef. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 14 januari 2017 @ 13:05:48 #201
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_168126896
Verkopen via Marktplaats is niet mijn hobby, al die vreemde lui die met hun vieze voeten je huis binnenlopen. Kopen via Marktplaats vind ik dan wel weer heel erg leuk; ik veeg altijd mijn voeten, houd me netjes aan de afgesproken prijs, heb natuurlijk gepast geld bij me en blijf zeker niet te lang.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 14 januari 2017 @ 13:08:46 #202
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168126971
Als mensen van ver komen bieden we ze altijd koffie aan.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zaterdag 14 januari 2017 @ 13:24:04 #203
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_168127354
Nee, ik doe dat niet. Het liefst laat ik de koper buiten staan en handel ik het boeltje af aan de voordeur. Als het om grotere bedragen gaat (vanaf 100 euro ongeveer, zo heb ik laatst een verzameling oude camera's verkocht) mag iemand binnenkomen voor een nadere inspectie, maar ik houd de gastvrijheid beperkt.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_168128558
Ik heb er echt heel weinig ervaring mee, maar we hebben een keer onze grote eettafel proberen te verkopen via mp. Duidelijke foto's gemaakt, ook de afmetingen erbij en toch kregen we het voor elkaar dat er een stel kwam kijken die ter plekke bij ons in de woonkamer ruzie kreeg omdat de vrouw wel graag de tafel wilde, maar de man ineens de tafel toch wel 'erg groot' vond etc. Ze gingen na tien minuten chagrijnig weg, zonder tafel uiteraard. Ik ben er dan direct weer klaar mee.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zaterdag 14 januari 2017 @ 15:29:21 #205
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_168129936
Zo'n scène vind ik dan wel weer prachtig.
Los van het feit dat je die verdoemde tafel gewoon gauw kwijt wil. ;(.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_168130051
Nou, precies dat. Ik heb daar helemaal geen geduld voor. Maar dat heb ik in het algemeen niet als het over spullen gaat.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_168150015
Met de zin "Geluk is dat wat ontbreekt." vat AG de essentie van de romanticus samen, die begeert wat hij niet heeft en niet in staat is zijn zegeningen te tellen. Dit leidt tot een vervloekt bestaan waarin de romanticus gedreven wordt door nachtmerries. "Er zijn nachtmerries waar je aan went en die zijn het gevaarlijkst, want verslavend. Op een gegeven moment kun je niet meer zonder ze en ga je denken dat het leven zonder die nachtmerries niets voorstelt." In zijn zoektocht naar het ontbrekende troost de romanticus zich met theorieën. "Theorieën zijn maar al te vaak bedoeld om de pijn te verzachten."
pi_168289053
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168322296
Het kost me veel doorzettingsvermogen om misdaad & straf uit te lezen. Het lijvige werk bestaat bijna volledig uit dialogen waarin de respectievelijke karakters de ene mental breakdown na de andere hebben. Er zitten weinig ideeën in, maar veel gepsychologiseer. Leuk om te zien dat de psychologische literatuur in de 19e eeuw al weinig om het lijf had; misschien is de psychologische literatuur altijd al dood geweest. Het verkennen van de motieven van karakters leidt niet tot inzicht; hoogstens wanneer men de motieven belachelijk maakt. Alles staat in dienst van een simpel plot en de rest is drama, veel drama. Zo veel drama kan ik niet aan, ik heb al genoeg drama in mijn leven.
pi_168322850
Met wat voor een drama heb jij wel niet te maken in jouw leven?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2017 16:47:57 ]
pi_168322946
Dat zitten tussen mijn oren, het zwaarste drama van allemaal.

Een vriend van mij heeft veel positiviteit tussen zijn oren. Ik zei: jij zou zelfs in een concentratiekamp het zonnetje in huis zijn. Ja, zei hij, omdat het ook daar helemaal geen zin heeft om bij de pakken neer te gaan zitten.
  zaterdag 21 januari 2017 @ 17:33:35 #212
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168323602
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 16:45 schreef Mainport het volgende:
Dat zitten tussen mijn oren, het zwaarste drama van allemaal.

Een vriend van mij heeft veel positiviteit tussen zijn oren. Ik zei: jij zou zelfs in een concentratiekamp het zonnetje in huis zijn. Ja, zei hij, omdat het ook daar helemaal geen zin heeft om bij de pakken neer te gaan zitten.
Dat heeft hij goed gezien, die vriend van jou.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_168326757
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 15:56 schreef Mainport het volgende:
psychologische literatuur in de 19e eeuw al weinig om het lijf had
Heb je de boeken van Irvin d yalom wel eens geprobeerd?
pi_168330217
Op jouw advies heb ik zojuist een inkijkexemplaar van Nietzsches tranen gelezen. Het begint met een mooi citaat.

quote:
Je moet bereid zijn jezelf in je eigen vlam te verbranden: hoe kun je nieuw worden als je niet eerst as geworden bent?

Aldus sprak Zarathoestra
Op pagina 3 schrijft Irvin D. Yalom het volgende:

quote:
Het stille water van het Canal Grande, waarin de prachtige paleizen langs de kant flikkerend werden weerspiegeld, werd alleen gerimpeld door het kielzog van een dobberende gondel. Andere gondels sliepen nog, vastgemeerd aan gebeeldhouwde palen die scheef in het kanaal stonden, als speren die in het wilde weg waren neergeworpen door een reus.
Nee, ik word er niet door gegrepen. Hoewel het lijkt alsof Irvin D. Yalom het kip met de gouden eieren heeft gevonden:

1992 - When Nietzsche Wept (Nederlands: Nietzsches tranen)
2005 - The Schopenhauer Cure (Nederlands: De Schopenhauerkuur)
2012 - The Spinoza Problem (Nederlands: Het raadsel Spinoza)
pi_168332702
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 21:57 schreef Mainport het volgende:
Op jouw advies heb ik zojuist een inkijkexemplaar van Nietzsches tranen gelezen. Het begint met een mooi citaat.

[..]

Op pagina 3 schrijft Irvin D. Yalom het volgende:

[..]

Nee, ik word er niet door gegrepen. Hoewel het lijkt alsof Irvin D. Yalom het kip met de gouden eieren heeft gevonden:

1992 - When Nietzsche Wept (Nederlands: Nietzsches tranen)
2005 - The Schopenhauer Cure (Nederlands: De Schopenhauerkuur)
2012 - The Spinoza Problem (Nederlands: Het raadsel Spinoza)
Het is een mooie combinatie, dat psychologische met dat filosofische (in historische context) in een literair werkje. Ik zou je toch aanraden over pagina 3 heen te kijken, dat omschrijvende is namelijk juist niet het kenmerkende van zijn werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 21-01-2017 23:36:23 ]
pi_168332790
JAM, hoe gaat het met de DETOX?
pi_168334097
Bij mijn vorige werkgever (horeca) moest ik sjouwen als een ezel, waarna ik rugklachten heb gekregen waarmee ik elke dag opsta. Ik zou iemand moeten aanklagen, maar wie? De werkgever, de participatiemaatschappij, de democratie? Ik leg uiteraard de verantwoordelijkheid niet bij mezelf, dat is niet mijn religie. Misschien kan ik er een arbeidsongeschiktheidsverklaring uitslepen, of in ieder geval een gratis scootmobiel.

Lichamelijke klachten hebben ook hun voordelen, ze onderdrukken de psychische klachten. Ik zal niet in mijn armen hoeven snijden als ik geplaagd word door demonen. In plaats daarvan zal ik op een barkruk gaan zitten, twee vliegen in een klap.
pi_168336009
Je kunt ook naar een fysiotherapeut gaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  zondag 22 januari 2017 @ 09:08:35 #219
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168336087
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 01:00 schreef Mainport het volgende:
Bij mijn vorige werkgever (horeca) moest ik sjouwen als een ezel, waarna ik rugklachten heb gekregen waarmee ik elke dag opsta. Ik zou iemand moeten aanklagen, maar wie? De werkgever, de participatiemaatschappij, de democratie? Ik leg uiteraard de verantwoordelijkheid niet bij mezelf, dat is niet mijn religie. Misschien kan ik er een arbeidsongeschiktheidsverklaring uitslepen, of in ieder geval een gratis scootmobiel.

Lichamelijke klachten hebben ook hun voordelen, ze onderdrukken de psychische klachten. Ik zal niet in mijn armen hoeven snijden als ik geplaagd word door demonen. In plaats daarvan zal ik op een barkruk gaan zitten, twee vliegen in een klap.
Wat een boek is dat echt bij jou zou resoneren is 'Die Verstummelten'. van Herman Ungar. Ik denk niet dat het in het Nederlands of Engels vertaald is en weet niet of je Duits goed genoeg is, MP. Maar echt een boek voor jou. Je op het lijf geschreven, zogezegd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_168344034
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 09:08 schreef LXIV het volgende:

[..]

Wat een boek is dat echt bij jou zou resoneren is 'Die Verstummelten'. van Herman Ungar. Ik denk niet dat het in het Nederlands of Engels vertaald is en weet niet of je Duits goed genoeg is, MP. Maar echt een boek voor jou. Je op het lijf geschreven, zogezegd.
Bedankt voor de tip, ik heb het meteen besteld, in het Nederlands gelukkig.

Voor wie wil lachen heeft Propria Cures (dat redelijk gehaat wordt) een persiflage van de contemporaine Nederlandse schrijver geplaatst. http://www.propriacures.n(...)llen-mortelschieten/
  zondag 22 januari 2017 @ 17:49:06 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168347724
quote:
0s.gif Op zondag 22 januari 2017 15:23 schreef Mainport het volgende:

[..]

Bedankt voor de tip, ik heb het meteen besteld, in het Nederlands gelukkig.

Voor wie wil lachen heeft Propria Cures (dat redelijk gehaat wordt) een persiflage van de contemporaine Nederlandse schrijver geplaatst. http://www.propriacures.n(...)llen-mortelschieten/
Laat me weten of het boek je bevalt. Doet het dat niet, dan geef ik je je geld terug.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 22 januari 2017 @ 17:54:13 #222
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168347837
Ik wist helemaal niet dat dit toch redelijk obscure werkje in het Nederlands vertaald was, maar toch. In 1991 al!

quote:
Humor die niet lacht

IN 1991 verscheen in Nederland een bijzonder boek. De verminkten heette het. Het was geschreven door Hermann Ungar en vertaald door Carlien Brouwer....
Willem Kuipers 10 oktober 2002, 16:24

De verminkten bleek een enerverend verhaal te zijn over de stipte bankbediende Franz Polzer, wiens leven geleidelijk aan een steeds grotere chaos dreigt te worden. Zijn doodzieke, van de abcessen wegrottende vriend Karl Fanta - die door telkens nieuwe operaties op den duur niet meer dan een romp is, een zeer cynische romp die erin slaagt het leven van zijn vrouw tot een hel te maken - en de vriendin van Polzer, de mollige Klara, die mannen aanzuigt alsof ze zich voortdurend in haar blote kont vertoont, spelen daarbij een belangrijke rol.Maar het verhaal dat Ungar wilde vertellen - en dat maakt zijn boek van een orde die zich ver verheft boven het doorsneegebabbel dat ons door de commercie als literatuur in de maag wordt gesplitst - is het verhaal van een leven dat niet geleefd kan worden. Het is het verhaal van een man die zich er maar al te zeer van bewust is dat elke aanpassing aan 'de anderen', aan de maatschappij, aan wat er sociaal van je verwacht wordt, ten koste gaat van jezelf. Voor hem is alle sociale verkeer angstaanjagend, vooral de omgang met vrouwen, omdat de eigen (wel)lust hen nu eenmaal noodzakelijk maakt.De verminkten verscheen in 1923 onder de titel Die Verstümmelten. De kritiek raakte door het boek in grote verwarring. Aan de ene kant was men niet blind voor Ungars talent, aan de andere kant betoonde men zich geschokt, even geschokt als de naoorlogse kritiek in Nederland, toen men met het werk van Van het Reve, Hermans en Wolkers te beoordelen kreeg. Stefan Zweig repte volgens Jürgen Serke zelfs van een 'antisemitische aanpak'.Het heeft de reputatie van Ungar niet geschaad, integendeel, maar dat hij, anders dan Franz Kafka, met wie Kurt Pinthus hem vergeleek, uit ons bewustzijn is verdwenen is moeilijk te loochenen - en pijnlijk. Waarom hij verdween, laat zich niet zo makkelijk verklaren. Het heeft zeker te maken met de nazi's, die zoveel schrijvers in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog hebben 'kaltgestellt' dat het tot diep in de twintigste eeuw heeft geduurd voordat we ze weer allemaal hadden teruggevonden.Er was een nooit meer gedicht gat geslagen.Ungar deelde met Franz Kafka zijn joodse achtergrond. Net als hij was hij een Duitstalige Tsjech, geboren in het Moravische Boskovice (bij Brünn, het huidige Brno). Hij overleed in 1929 aan een verwaarloosde blindedarmontsteking. Twee jaar daarvoor had hij een nieuwe, indrukwekkende roman gepubliceerd, Die Klasse. Die is nu ook in het Nederlands vertaald, helaas niet door wijlen Carlien Brouwer, maar door Angela Adriaansz.Wie aan De klas begint, zal al gauw het gevoel krijgen dat hij in een Duitse Bint (de beroemde roman van F. Bordewijk uit 1934) terecht is gekomen. Het openingsbeeld is dat van een leraar die zich afvraagt hoe hij het aan hem overgeleverde tuig (zijn klas) onder de duim kan houden. Daar is hem alles aan gelegen. Hij weet dat het collectief hem kan maken en breken. Hij weet dat hem, als hij even de teugels laat vieren, de ondergang wacht.Het staat er met zoveel woorden. En net zo zwaar. Kennelijk was alles wat naar massa zweemde in die jaren voor individuen bedreigender dan in onze tijd, nu de massa alomtegenwoordig is en de boel regeert. Opnieuw is Ungars hoofdpersoon, ditmaal Josef Blau geheten, in een strijd op leven en dood verwikkeld. Hij betwijfelt of hij kan winnen, maar hoewel hij zich diep in zijn hart al bij zijn nederlaag heeft neergelegd - hij is iemand die we tegenwoordig op z'n Amerikaans een loser zouden noemen - doet hij er alles aan om overeind te blijven. Tucht is daarvoor nodig, alleen tucht kan hem, misschien, redden. Alleen als hij zijn dagelijkse omstandigheden en ook zichzelf volledig in de hand kan houden, heeft hij een kans het te redden.Ungar speelt het spel met verve (en, kunnen we rustig aannemen, allerminst vrijblijvend), maar hij weet ook dat iemand met het karakter en de aanleg van Josef Blau het eenvoudigweg niet kán redden.Dat besef verleent deze roman zijn diabolisch paradoxale toon, waarmee bedoeld wordt dat Ungar van Josef Blau, juist doordat hij hem zo opzadelt met die obsessie alles te willen beheersen, een uiterst gevoelig man maakt, een overgevoelig man. Voor de lezer betekent dit dat hem een overstelpende hoeveelheid getob wordt geboden, vaak op het krankzinnige af, maar tegelijkertijd ook een soort humor - lezers van Willem Brakman zullen het begrijpen - die door Thomas Mann, een bewonderaar van Ungar, ooit is omschreven als 'humor die niet lacht'.Het mooist komen de dwanggedachten van Josef Blau aan het licht, als zijn blik op iets lichamelijks valt. Een jongen in zijn klas, Karpel, die later een sleutelrol blijkt te vervullen, ziet hij in het begin zo: 'Zijn baardgroei van pluizige, zwarte haartjes gaf de wangen iets onreins. De gedachte dat ook zijn lichaam reeds behaard was als dat van een man, was verontrustend - vooral omdat Karpel, evenals zijn medeleerlingen, een blouse met lage halsuitsnijding droeg - zoals de aanblik van een als vrouw verklede man verontrustend is voor een kuis persoon, die bang is dat er onverwachts een mannelijk behaarde plek van het lichaam zal worden ontbloot.'Maar niet alleen het kuise jongensschoon verontrust (en prikkelt!) onze leraar. Ook zijn bloedmooie vrouw is een bron van zorg. Terecht, zou je denken, want ze wordt door andere mannen begeerd als een sappige vrucht. Of dat werkelijk zo is, of slechts zo wordt gezien door de abnormaal jaloerse Josef Blau, blijft voor de lezer in het midden. Die moet het doen met het bevel van Blau aan zijn vrouw om voortaan lange rokken te dragen, en later met het nog krankzinniger bevel haar blonde haar af te knippen. Kaalgeschoren zal ze de mannen het hoofd wel niet meer op hol brengen, meent Blau, en de vrouw doet het. Voortaan draagt ze een hoofddoek.Blau bestrijdt elk gevaar dat hem bedreigt zo goed en zo kwaad als hij kan, maar tegen zijn dwanggedachten, zijn jaloezie, zijn overbezorgdheid en angsten is geen kruid gewassen. Er gebeurt ook te veel: een financiële transactie, waardoor hij chantabel denkt te worden, zelfmoord van een van zijn leerlingen die na een bezoek aan een bordeel door Blau wordt betrapt, de geboorte van een zoon. Ungar vertelt er weergaloos over, maar het zijn niet de gebeurtenissen op zichzelf die je tot het laatst toe boeien.Het is ook de atmosfeer, thuis bij Blau, waar de dikke Bobek maar vrolijk zuipt en vreet en op die manier de orde verstoort, het zijn ook de personages, van wie de morbide Modlizki misschien het meest geslaagd mag heten. Hij is een jeugdvriend van Blau, die als een soort dood-van-pierlala door het verhaal waart. Hij symboliseert de klassentegenstelling in die tijd. Hij haat de welgestelden, voor wie hij als bediende werkt, en hij weet zijn rabiate afkeer even logisch als ongerijmd te 'onderbouwen'. Modlizki is de eeuwige radikalinski die, zoals Erasmus al schreef, altijd de indruk wekt 'als door een boze geest te zijn aangeblazen'.Het zijn maar indrukken die hier worden weergegeven. De klas is een boek waarin, overeenkomstig het wereldbeeld van de hoofdpersoon, 'alles met alles samenhangt', en je kunt het dus alleen recht doen door het helemaal, woord voor woord, regel voor regel te lezen, wat bij literatuur in het algemeen een aan te bevelen methode is.Daarbij zal het opvallen dat de vertaalster niet altijd dezelfde vaste hand heeft als Carlien Brouwer had, maar dat geeft niet. Ungar is sterk genoeg om na 75 jaar ook mindere Nederlandse zinnen te kunnen verduren.Hermann Ungar: De klas.
Vertaald uit het Duits door Angela Adriaansz met een nawoord van Ton Naaijkens.
IJzer; 221 pagina's; ¿ 20,50.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 januari 2017 @ 16:45:57 #223
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_168375803
Jongens, vooral Claudia, ik heb zojuist Pope begroet op de Stopera.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_168393110
Ik ben benieuwd hoe het met onze Pope gaat. Ja.
pi_168394158
Op de Stopera?
Aldus.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 14:59:56 #226
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_168395749
quote:
2s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 13:25 schreef Z het volgende:
Op de Stopera?
Het is net Urk.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 15:02:10 #227
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_168395805
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 12:21 schreef Gellius het volgende:
Ik ben benieuwd hoe het met onze Pope gaat. Ja.
Hij heeft niet zo veel haar meer. Maar hij houdt zich wel bezig met allemaal nuttige en nobele zaken zoals de stedenband met Ramallah en eten voor zielige mensen. Ik heb meer haar dan ooit, maar houd me bezig met luchtfietserij.

Zo gaat dat, mensen.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_168395995
Misschien moet je een keer naar de kapper.
Aldus.
  dinsdag 24 januari 2017 @ 15:21:00 #229
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_168396174
Eén van mijn onhebbelijkheden is dat ik er plezier in schep om zo min mogelijk naar de kapper te gaan. De laatste keer was vorig jaar mei.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Moderator dinsdag 24 januari 2017 @ 15:32:36 #230
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_168396446
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:21 schreef I.R.Baboon het volgende:
Eén van mijn onhebbelijkheden is dat ik er plezier in schep om zo min mogelijk naar de kapper te gaan. De laatste keer was vorig jaar mei.
Ik denk ik in 2005 :')

Sindsdien knipt mijn vriendin het zo eens elk 1,5 jaar.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_168400219
Ach. De heilsleer heeft onze Poop bij de kladden.
pi_168449080
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 januari 2017 15:02 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Hij heeft niet zo veel haar meer. Maar hij houdt zich wel bezig met allemaal nuttige en nobele zaken zoals de stedenband met Ramallah en eten voor zielige mensen. Ik heb meer haar dan ooit, maar houd me bezig met luchtfietserij.

Zo gaat dat, mensen.
Waarom heeft-ie eigenlijk zo weinig haar? Is-ie kalend? Dat vraag ik me al geruime tijd af.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168449287
Denken, dat werkt vroegtijdige kaalhoofdigheid in de hand, door verdroging van de schedelhuid. Ik denk bijna nooit, als het even kan.
Aldus.
pi_168449371
quote:
2s.gif Op donderdag 26 januari 2017 19:42 schreef Z het volgende:
Denken, dat werkt vroegtijdige kaalhoofdigheid in de hand, door verdroging van de schedelhuid. Ik denk bijna nooit, als het even kan.
Ik heb er een paar grijze haren door gekregen inmiddels. Daar heb ik het wel eens over met leeftijdsgenoten en die blijken dan al heel behoorlijk grijs te zijn en dat te maskeren. Ik had daar geen benul van - nogal een taboe, klaarblijkelijk.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  donderdag 26 januari 2017 @ 21:09:32 #235
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_168452607
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2017 23:38 schreef LelijKnap het volgende:
JAM, hoe gaat het met de DETOX?
Goed hoor, dank je.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  vrijdag 27 januari 2017 @ 10:02:35 #236
10526 broer
Nutteloze van de nacht.
pi_168461869
Succes ermee, JAM. Ik ben 6,5 jaar geleden gestopt met roken en 4 jaar geleden gestopt met drinken, en ik kan je vertellen dat het allemaal helemaal goed komt.
  vrijdag 27 januari 2017 @ 12:18:25 #237
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_168464220
Ik ben nu 3 maanden van het roken af en het gaat heel goed. Blij dat ik het gedaan heb. Slik ook geen Champix meer.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_168464584
Goed bezig.

Dronk je (te) veel broer?
Aldus.
pi_168464598
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 19:46 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb er een paar grijze haren door gekregen inmiddels. Daar heb ik het wel eens over met leeftijdsgenoten en die blijken dan al heel behoorlijk grijs te zijn en dat te maskeren. Ik had daar geen benul van - nogal een taboe, klaarblijkelijk.
Ik heb grijze haren in mijn 'baard'. Daar wordt ik natuurlijk alleen maar woest aantrekkelijker van.
Aldus.
pi_168464727
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 12:47 schreef Z het volgende:

[..]

Ik heb grijze haren in mijn 'baard'. Daar wordt ik natuurlijk alleen maar woest aantrekkelijker van.
Ik vind grijs niet lelijk. Dat vind ik ook niet bij vrouwen overigens.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_168465190
Heb ik weer de pech dat de mannen in mijn familie pas rond hun zeventigste grijs worden.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2017 13:19:03 ]
pi_168466393
Ar-me Eberhard.
Aldus.
pi_168466407
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 januari 2017 13:18 schreef LelijKnap het volgende:
Heb ik weer de pech dat de mannen in mijn familie pas rond hun zeventigste grijs worden.
Mijn vader (van 1942) is ook nog maar beperkt grijs.Heeft nog steeds, enigszins zwarte, krullen.
Aldus.
pi_168467490
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')