ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
[ Bericht 0% gewijzigd door Darkwing_Duck op 21-12-2016 16:25:50 ]
Hmm.. de reisplanner app op mijn telefoon zegt "Er is gepland onderhoud tijdens uw reis van Deventer naar Enschede". Noemen ze een aanrijding tegenwoordig "gepland onderhoud"?
Op woensdag 21 december 2016 16:43 schreef b2py het volgende: Unieke situatie, ben nog nooit buiten het station in Almelo geweest. #spannend
Één voordeel: ik zit deze weken tijdelijk op stalling Amersfoort, dus ik rij je niet van de sokken. Aan de andere kant: je woont in Hilversum nu toch? Daar rij ik dan wel weer met lijn 70
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 21 december 2016 16:59 schreef Dr_Flash het volgende: Het zou opgelost zijn om 17:30. Deze trein vertrekt om 17:16 uit Enschede. Heel misschien heb ik nčt mazzel.
Op woensdag 21 december 2016 17:03 schreef FredvZ het volgende: Geen treinverkeer Gouda-Utrecht v.v. door een voorwerp in de bovenleiding. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder zelf geëlektrocuteerd te worden
Op woensdag 21 december 2016 17:03 schreef FredvZ het volgende: Geen treinverkeer Gouda-Utrecht v.v. door een voorwerp in de bovenleiding. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder zelf geëlektrocuteerd te worden
Heerlijk weer die NS: Conducteur: trein gaat tot Gouda Stationsomroep: trein gaat tot Rdam Alexander
Op woensdag 21 december 2016 17:03 schreef FredvZ het volgende: Geen treinverkeer Gouda-Utrecht v.v. door een voorwerp in de bovenleiding. Hoe krijg je dat voor elkaar zonder zelf geëlektrocuteerd te worden
Op woensdag 21 december 2016 16:59 schreef Dr_Flash het volgende: Het zou opgelost zijn om 17:30. Deze trein vertrekt om 17:16 uit Enschede. Heel misschien heb ik nčt mazzel.
Via Hengelo-zutphen geen optie? Scheelt als je pech hebt aansluiten in de rij voor de bus.
Op woensdag 21 december 2016 16:59 schreef Dr_Flash het volgende: Het zou opgelost zijn om 17:30. Deze trein vertrekt om 17:16 uit Enschede. Heel misschien heb ik nčt mazzel.
Hij lijkt te rijden, tot Deventer. Gelukkig is dat precies genoeg voor jou
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Één voordeel: ik zit deze weken tijdelijk op stalling Amersfoort, dus ik rij je niet van de sokken. Aan de andere kant: je woont in Hilversum nu toch? Daar rij ik dan wel weer met lijn 70
NS heeft de rechtbank gevraagd te toetsen of de door de VVMC aangekondigde staking voldoet aan het stakingsrecht. De zaak zal dienen op donderdag 22 december 2016 om 13:30 uur bij de rechtbank in Breda.
Mogelijk gaat het reizigertje pesten dus niet door.
Hij lijkt te rijden, tot Deventer. Gelukkig is dat precies genoeg voor jou
Het viel mee idd. Uiteindelijk reed hij na Deventer onder een ander nummer gewoon door naar Schiphol. Tenminste, als er niet onderweg weer van alles mis gaat
Op woensdag 21 december 2016 18:22 schreef James1988 het volgende: Berend Brulboei keert terug bij de NMBS, via de NVA heeft hij een zetel in het bestuur weten te bemachtigen.
Hoe zit dat met die staking vrijdag, moet ik maar lopend gaan om te zorgen dat ik op m'n tentamen kan komen dagen? of valt het wel mee? Ik hoef alleen maar van Arnhem naar Nijmegen
Op woensdag 21 december 2016 19:54 schreef Xetran het volgende: Hoe zit dat met die staking vrijdag, moet ik maar lopend gaan om te zorgen dat ik op m'n tentamen kan komen dagen? of valt het wel mee? Ik hoef alleen maar van Arnhem naar Nijmegen
Op woensdag 21 december 2016 19:54 schreef Xetran het volgende: Hoe zit dat met die staking vrijdag, moet ik maar lopend gaan om te zorgen dat ik op m'n tentamen kan komen dagen? of valt het wel mee? Ik hoef alleen maar van Arnhem naar Nijmegen
Een medewerker op de NS chat beweerde dat men later vandaag met meer informatie zal komen over de gevolgen voor de dienstregeling. Aangezien morgenmiddag eerst een rechter zich moet uitspreken over de legitimiteit van de staking, vermoed ik echter dat dit een leugen was om lastige vragen van klanten voor zich uit te kunnen schuiven.
Een medewerker op de NS chat beweerde dat men later vandaag met meer informatie zal komen over de gevolgen voor de dienstregeling.
Alsof iemand daar een uitspraak over kan doen Het is een staking van alleen VVMC, men weet niet hoeveel van de ingeroosterde mensen vrijdagochtend tussen aanvang dienst en 11:00 lid zijn van VVMC en of die ook allemaal meedoen aan de staking.
Op woensdag 21 december 2016 17:50 schreef Kansenjongere het volgende: NS heeft de rechtbank gevraagd te toetsen of de door de VVMC aangekondigde staking voldoet aan het stakingsrecht. De zaak zal dienen op donderdag 22 december 2016 om 13:30 uur bij de rechtbank in Breda.
Mogelijk gaat het reizigertje pesten dus niet door.
Ik word een beetje misselijk van de VVMC.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ik heb dat ding onder een sneltoets staan. Scheelt zoveel irritatie. Als het koud is.
Ik heb inderdaad ook widgets voor heen- en terugreis die ik altijd voor vertrek controleer, maar kijken hoeveel vertraging je hebt is mijns insziens toch iets anders dan kijken of het personeel zin heeft kunnen vinden om haar werk uit te voeren.
Ik heb inderdaad ook widgets voor heen- en terugreis die ik altijd voor vertrek controleer, maar kijken hoeveel vertraging je hebt is mijns insziens toch iets anders dan kijken of het personeel zin heeft kunnen vinden om haar werk uit te voeren.
Ach, staken is een recht. De rechter kan het verbieden is ook allemaal vastgelegd. Ik zou niet gaan staken maar ik denk dat ze er van overtuigd zijn dat het hun goed recht is. Dus tja. Kweetniet, Kan me er aan storen maar er zijn denk ik ergere dingen.
Op woensdag 21 december 2016 17:50 schreef Kansenjongere het volgende: NS heeft de rechtbank gevraagd te toetsen of de door de VVMC aangekondigde staking voldoet aan het stakingsrecht. De zaak zal dienen op donderdag 22 december 2016 om 13:30 uur bij de rechtbank in Breda.
Mogelijk gaat het reizigertje pesten dus niet door.
Mogen wij dan de NS voor de rechter gooien? Genoeg redenen denk.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
Ach, staken is een recht. De rechter kan het verbieden is ook allemaal vastgelegd. Ik zou niet gaan staken maar ik denk dat ze er van overtuigd zijn dat het hun goed recht is. Dus tja. Kweetniet, Kan me er aan storen maar er zijn denk ik ergere dingen.
Ja, staken is een recht. Maar zeuren dat je werk saai is en de onveiligheidstroefkaart spelen: nee. Oprotten, stelletje dreinende kleuters. Bij de lokale vervoerders wordt pas echt een rondje om de kerk gereden, en de ongelukken daar zijn tot nu toe niet te wijten geweest aan roodseinpassages of zo.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Ja, staken is een recht. Maar zeuren dat je werk saai is en de onveiligheidstroefkaart spelen: nee. Oprotten, stelletje dreinende kleuters. Bij de lokale vervoerders wordt pas echt een rondje om de kerk gereden, en de ongelukken daar zijn tot nu toe niet te wijten geweest aan roodseinpassages of zo.
Op woensdag 21 december 2016 22:18 schreef Xetran het volgende: Viel de vorige keer tegen, al helemaal in de ochtendspits mochten de treinen uit Amsterdam weer eens niet rijden.
Er rijden zes treinen per uur die niet uit Amsterdam komen, komt vast wel goed
Op woensdag 21 december 2016 22:34 schreef Duvel het volgende: Normaal zeg ik niet dat vakbonden moeten oprotten, maar ik ben het even spuugzat vandaag. En de VVMC werkt al jaren op m'n irritatiespier.
Op woensdag 21 december 2016 22:34 schreef Duvel het volgende: Normaal zeg ik niet dat vakbonden moeten oprotten, maar ik ben het even spuugzat vandaag. En de VVMC werkt al jaren op m'n irritatiespier.
Kennelijk is na 20 jaar nog steeds niet het besef ingedaald dat de bomen niet meer tot in de hemel groeien. Hele volksstammen leven nog steeds met het idee dat ze recht hebben op een zo afwisselend mogelijke baan, en als daar aan getornd wordt verklaren ze gewoon zichzelf ongeschikt door te gaan schermen met veiligheid. Dan ben je gewoon niet goed bij je hoofd.
De reiziger kon van NS al heel lang de tering krijgen, en dat is bij de nieuwe dienstregeling alleen maar NOG wat duidelijker ingepeperd. Maar ook het personeel op het veld veegt meer en meer zijn reet met de klant, ter meerdere eer en glorie van hun pretrooster. Tsja, dat gaat heus wel een keer ECHT mis natuurlijk. Zo jammer dit.
Als deze machinisten van mening zijn dat de veiligheid in het geding is wanneer ze vaker hetzelfde traject moeten afleggen, heb ik eigenlijk liever dat NS ze vervangt door wat capabeler lui.
Helaas is het niet verboden omdat de reden zo onzinnig is, maar omdat de veiligheid niet gegarandeerd kan worden. Op 6 januari mag wel gestaakt worden:
quote:
De staking van morgen zou door een gebrek aan politie voor een veiligheidsprobleem zorgen. Op 6 januari mag het personeel wel staken.
Afdeling communicatie is alvast begonnen met het versturen van de mailing. Als je zoveel klanten hebt als NS gaat daar wel wat tijd overheen, dus kun je maar beter op tijd beginnen.
Toch op zich wel grappig hoe zwart-wit mensen kunnen denken. Veel mensen die ik erop zie reageren beschouwen het stakingsverbod voor morgen als een GARANTIE dat de treinen zullen rijden.
Op donderdag 22 december 2016 18:23 schreef Dr_Flash het volgende: Toch op zich wel grappig hoe zwart-wit mensen kunnen denken. Veel mensen die ik erop zie reageren beschouwen het stakingsverbod voor morgen als een GARANTIE dat de treinen zullen rijden.
Nou, dat wordt wat vannacht. Die eerste melding kreeg ik ook al rond 15:00 uur en nu een half uurtje geleden opnieuw een melding dat alles gewoon zou moeten rijden. Gokje: het pushbericht dat de treinen morgen zouden moeten rijden komt om een uur of 3 's nachts?
Als de rechter een staking al verboden heeft, zou dat in een ideale wereld niet zonder consequenties moeten zijn.
Maar goed, ik ben al jaren voorstander van een inperking van het stakingsrecht voor beroepen die bij staking de maatschappij ontwrichten. Eerst toetsen door rechter ipv. tegenpartij laten toetsen of het tegengehouden kan worden.
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
Op donderdag 22 december 2016 19:12 schreef Litpho het volgende: Als de rechter een staking al verboden heeft, zou dat in een ideale wereld niet zonder consequenties moeten zijn.
Vast wel. En wat heeft de reiziger daaraan als hij op weg is naar zijn sollicitatiegesprek?
NS wil haar verschillende reisplannersystemen vervangen door één integraal reisplannersysteem, en deze aansluiten op alle afnemende NS-kanalen (waaronder de reisinformatie borden op het station, in de trein en het internet). De klant merkt hier de volgende voordelen van: - Een multimodaal reisadvies - Eensluidende reisadviezen tussen NS Reizigers en NS International - Alle internationale treinen van Europa (waardoor o.a. in de grensstreek betere reisadviezen gegeven zullen worden)
Zouden ze zelf wat gaan bouwen of gaan ze Hafas gebruiken?
quote:
Samen met de vervoerders NMBS en Arriva en de andere stakeholders, waaronder de Provincie Limburg, onderzoekt NS of zij een nieuwe verbinding tussen Aken en Luik via Maastricht in 2018/2019 kan realiseren.
Wat heeft NS met die verbinding te maken? Ze hebben zich daar nog nooit druk om gemaakt...
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Omg ik realiseer me nu net pas naar aanleiding van een stukje op treinreiziger.nl waarom het handig zou kunnen zijn om om te roepen aan welke kant het perron komt. Wtf ben ik soms toch ook een gigantische faalhaas
VVMC is tegen een betrouwbare dienstregeling (Geen dedicated personeel op ICd) VVMC vertelt dat 67% ontevreden is (ben benieuwd naar de vraagstelling) VVMC vermeld niet hoeveel % stakingsbereid is (Zal wel bijzonder laag zijn, anders melden zij het wel) VVMC is niet bereid mee te denken aan een toekomstvast product voor BV NL maar vooral voor eigen hachje, zie ook het niet meedoen van andere bonden.
Op donderdag 22 december 2016 20:43 schreef DeaDLocK2K het volgende: Omg ik realiseer me nu net pas naar aanleiding van een stukje op treinreiziger.nl waarom het handig zou kunnen zijn om om te roepen aan welke kant het perron komt. Wtf ben ik soms toch ook een gigantische faalhaas
Is er dan iets wat ik er nog steeds niet aan begrijp?
Zouden ze zelf wat gaan bouwen of gaan ze Hafas gebruiken?
[..]
Wat heeft NS met die verbinding te maken? Ze hebben zich daar nog nooit druk om gemaakt...
Ja ze zitten al jaren te flirten met HAFAS om de huidige HPenterprise planner er uit te gooien. Dat is dus de huidigeplanner gebouwd door Eduard Tulp, die het verkocht heeft aan CVI dan EDS. NS heeft iig echt niet de capabiliteiten om iets zelf te maken, had het wel begin jaren 90 maar is dus verkocht.
Overigens wat je tussen de regels kan lezen is de haat-liefde relatie tussen NS en 42% dochter 9292. Multimodaal planner van NS is het vermoorden van 9292
Ja ze zitten al jaren te flirten met HAFAS om de huidige HPenterprise planner er uit te gooien. Dat is dus de huidigeplanner gebouwd door Eduard Tulp, die het verkocht heeft aan CVI dan EDS. NS heeft iig echt niet de capabiliteiten om iets zelf te maken, had het wel begin jaren 90 maar is dus verkocht.
Overigens wat je tussen de regels kan lezen is de haat-liefde relatie tussen NS en 42% dochter 9292. Multimodaal planner van NS is het vermoorden van 9292
Op de hoeveelheid inhuur kan een extra team 'reisplanner bouwen' ook wel bij..
Op de hoeveelheid inhuur kan een extra team 'reisplanner bouwen' ook wel bij..
HAFAS is niet eens zo duur,. In vergelijking daarmee is 9292 als organisatie iig extreem duur (9292 kost 5,5 miljoen per jaar aan contributie vervoerders)
Wel de Duitse bussen voor het overgrote deel. Nederlandse bussen staan er eigenlijk niet in volgens mij, al zou dat met alle open data ook geen probleem moeten zijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Ja, staken is een recht. Maar zeuren dat je werk saai is en de onveiligheidstroefkaart spelen: nee. Oprotten, stelletje dreinende kleuters. Bij de lokale vervoerders wordt pas echt een rondje om de kerk gereden, en de ongelukken daar zijn tot nu toe niet te wijten geweest aan roodseinpassages of zo.
De lokale-vervoerders-doen-het-ook troefkaart hebben we nou zo onderhand ook wel een keer gezien. Slap argument. Je moet je eens voorstellen hoe het is voor een gemiddelde machinist. Twintig jaar terug reed diegene alle treinen in Nederland. Alle reizigerstreinen in ALLE uithoeken van het land. Alle goederentreinen. Alle werktreinen. Rangeren op emplacementen van noord tot zuid. Door bemoeienis van de politiek ( ), van regionaal tot Europees niveau, is dat werkpakket flink kleiner geworden. Goederentreinen en werktreinen zijn volledig afgestoten en daarmee is een HEEL groot deel van de variatie in het vak als machinist al verloren gegaan. 'Machinist' bestaat eigenlijk bijna niet meer, je bent tegenwoordig enkel machinist reizigers of machinist goederen, zelden beide.
Sinds een jaar of 15 vind men het nodig om kleine lijntjes aan te besteden, waardoor buitenlandse bedrijven als Arriva en Veolia opeens voet aan de grond kregen. Her en der verdwijnen steeds meer lijntjes en of het er nou allemaal werkelijk op vooruit gaat weet niemand. 'De punctualiteit is bij die bedrijven hoger', roept een enkeling misschien. Ja logisch als je enkel de punctualiteit tussen dode uithoek A en dode uithoek B mee hoeft te rekenen. Hierdoor wordt het werkpakket nog maar kleiner en kleiner. Ieder jaar weer een beetje extra, want er gaat geen jaar voorbij dat er niet weer ergens een lijntje wordt afgesnoept. Van een eens zo gevarieerd vak blijft weinig meer overeind. Al helemaal sinds de introductie van het rondje om de kerk, iets waar het huidige dienstpakket vol van zit.
Beeld je maar eens iets dergelijks in voor wat betreft je eigen werk. Stel dat je 10 jaar terug bent aangenomen om de administratie te doen, de telefoon aan te nemen en de postzegels te plakken en je nu alleen dat laatste nog maar mag doen. Zou het plezier in je werk daarvan groter of kleiner worden?
Sorry hoor, maar dit vind ik gewoon van A tot Z een slap huilverhaal. Als het je niet bevalt, staat het je vrij om ontslag te nemen en een leukere baan te zoeken. En om dan te gaan staken, terwijl er zat mensen zijn die je werk WEL kunnen, en willen, doen, dan zit je gewoon iedereen tegelijk in de weg.
Men moet toch 10 euro op hun chipkaart te hebben om in te kunnen checken? Ik heb een Voordeeluren abonnement en bij sommige check ik in met lager saldo en bij sommige stations staat er "Saldo te laag". Heeft dat te maken met wel of geen poortjes?
Sorry hoor, maar dit vind ik gewoon van A tot Z een slap huilverhaal. Als het je niet bevalt, staat het je vrij om ontslag te nemen en een leukere baan te zoeken. En om dan te gaan staken, terwijl er zat mensen zijn die je werk WEL kunnen, en willen, doen, dan zit je gewoon iedereen tegelijk in de weg.
Ja jammer dat jouw willetje niet wet is he? Ieder z'n mening iig. Jij die van jouw en de mensen die bij de NS zitten denken er grofweg over zoals ik heb beschreven.
Op vrijdag 23 december 2016 00:00 schreef hemarookworst het volgende: Men moet toch 10 euro op hun chipkaart te hebben om in te kunnen checken? Ik heb een Voordeeluren abonnement en bij sommige check ik in met lager saldo en bij sommige stations staat er "Saldo te laag". Heeft dat te maken met wel of geen poortjes?
Kan het zijn dat andere vervoerders een lager opstaptarief hanteren dan NS?
Best jammer inderdaad. Mensen die, omdat ze het verschil tussen werk en hobby niet snappen, besluiten de klant te gaan treiteren als ze vinden dat hun baas hen niet genoeg in de watten legt, kunnen wat mij betreft beter ander werk gaan zoeken waarbij ze degenen die uiteindelijk hun salaris betalen niet tot last zijn.
Op vrijdag 23 december 2016 00:00 schreef hemarookworst het volgende: Men moet toch 10 euro op hun chipkaart te hebben om in te kunnen checken? Ik heb een Voordeeluren abonnement en bij sommige check ik in met lager saldo en bij sommige stations staat er "Saldo te laag". Heeft dat te maken met wel of geen poortjes?
6 euro is voldoende. Je kunt namelijk 4 euro rood staan.
20 jaar geleden bestond het werk wat ik doe nog niet, de wereld veranderd... deal with it. Ik hoor de vuilnismannen bij mij in de stad ook niet klagen dat ze elke woensdag hetzelfde rondje rijden als week daarvoor. En de dinsdag, en de maandag, en de donderdag, en de vrijdag.
20 jaar geleden bestond het werk wat ik doe nog niet, de wereld veranderd... deal with it. Ik hoor de vuilnismannen bij mij in de stad ook niet klagen dat ze elke woensdag hetzelfde rondje rijden als week daarvoor. En de dinsdag, en de maandag, en de donderdag, en de vrijdag.
Nee, die zijn blij dat ze werk hebben Maar ja, als staken al een beter alternatief lijkt dan op zoek gaan naar een leuke baan..... Dan is "blij zijn dat je werk HEBT" ook voor onze spoormensjes misschien niet zo'n heel raar idee. Enige vorm van realiteitszin is minstens wel op zijn plaats. De het-wordt-saai-en-dat-willen-we-niet-troefkaart hebben we nu wel lang genoeg gehoord. Ik moet zeggen, in dat licht is het ook gewoon een totaal zwaktebod dat NS zegt "op zoek te gaan naar meer variatie in het werk."
Enige vorm van realiteitszin is minstens wel op zijn plaats.
Om die reden zou ik er zelf voorstander van zijn dat de concessie voor het hoofdnet een keer naar een andere partij gaat. Ik heb niet de illusie dat die andere partij wel opeens de reiziger centraal zou gaan stellen, maar het zou misschien wel die houding van "We kunnen alles maken, want uiteindelijk heeft men ons toch wel nodig" die op alle niveaus van NS lijkt te leven kunnen tegengaan.
HAFAS is niet eens zo duur,. In vergelijking daarmee is 9292 als organisatie iig extreem duur (9292 kost 5,5 miljoen per jaar aan contributie vervoerders)
en is nog eens de meest waardeloze planner aller tijden, de keren dat ik daar mevr. Bork op heb gewezen zijn ontelbaar 9292 that is ofkurz
I love tramcars,they go at the proper speed.You can see the world you know.They shake around,people adore them,it's great fun. B.Connolly Wenn Träume sterben...Dann wirst du alt, Du bist dein eigener Schatten nur und du holst dich nicht mehr ein...
Om die reden zou ik er zelf voorstander van zijn dat de concessie voor het hoofdnet een keer naar een andere partij gaat. Ik heb niet de illusie dat die andere partij wel opeens de reiziger centraal zou gaan stellen, maar het zou misschien wel die houding van "We kunnen alles maken, want uiteindelijk heeft men ons toch wel nodig" die op alle niveaus van NS lijkt te leven kunnen tegengaan.
Daarmee wijs je de vakbonden niet de deur, zie conflict met zowel Syntus als Arriva. Kijk naar GVB waar een bestuurder bijna niets meer doet in de metro. Gewoon automatiseren die hap en de mcn er uit
Ik kwam op Facebook een linkje tegen naar de brief met eisen die door de VVMC zijn opgesteld en waar NS dus geen reactie op heeft gegeven.
De eerste eis is direct een leuke:
De ICD/1100 integreren in de normale werklijnen. Dus iedereen mag dan naar de HSL en TRAXX cursus?
Nu al zitten machinisten die er niet frequent op rijden met samengeknepen billen. Als elke machinist op dat spul moet gaan rijden blijven er misschien 1 of 2 ritjes per maand over per persoon. Jep, dat gaat de betrouwbaarheid en punctualiteit ten goede komen
Op vrijdag 23 december 2016 07:23 schreef MTL het volgende: Ik kwam op Facebook een linkje tegen naar de brief met eisen die door de VVMC zijn opgesteld en waar NS dus geen reactie op heeft gegeven.
De eerste eis is direct een leuke:
De ICD/1100 integreren in de normale werklijnen. Dus iedereen mag dan naar de HSL en TRAXX cursus?
Nu al zitten machinisten die er niet frequent op rijden met samengeknepen billen. Als elke machinist op dat spul moet gaan rijden blijven er misschien 1 of 2 ritjes per maand over per persoon. Jep, dat gaat de betrouwbaarheid en punctualiteit ten goede komen
Kijk even op de vorige pagina En ik ben het met je eens, VVMC heeft geen ogen voor de mensen die ervoor zorgen dat ze überhaupt bestaansrecht hebben.
De lokale-vervoerders-doen-het-ook troefkaart hebben we nou zo onderhand ook wel een keer gezien. Slap argument. Je moet je eens voorstellen hoe het is voor een gemiddelde machinist. Twintig jaar terug reed diegene alle treinen in Nederland. Alle reizigerstreinen in ALLE uithoeken van het land. Alle goederentreinen. Alle werktreinen. Rangeren op emplacementen van noord tot zuid. Door bemoeienis van de politiek ( ), van regionaal tot Europees niveau, is dat werkpakket flink kleiner geworden. Goederentreinen en werktreinen zijn volledig afgestoten en daarmee is een HEEL groot deel van de variatie in het vak als machinist al verloren gegaan. 'Machinist' bestaat eigenlijk bijna niet meer, je bent tegenwoordig enkel machinist reizigers of machinist goederen, zelden beide.
Sinds een jaar of 15 vind men het nodig om kleine lijntjes aan te besteden, waardoor buitenlandse bedrijven als Arriva en Veolia opeens voet aan de grond kregen. Her en der verdwijnen steeds meer lijntjes en of het er nou allemaal werkelijk op vooruit gaat weet niemand. 'De punctualiteit is bij die bedrijven hoger', roept een enkeling misschien. Ja logisch als je enkel de punctualiteit tussen dode uithoek A en dode uithoek B mee hoeft te rekenen. Hierdoor wordt het werkpakket nog maar kleiner en kleiner. Ieder jaar weer een beetje extra, want er gaat geen jaar voorbij dat er niet weer ergens een lijntje wordt afgesnoept. Van een eens zo gevarieerd vak blijft weinig meer overeind. Al helemaal sinds de introductie van het rondje om de kerk, iets waar het huidige dienstpakket vol van zit.
Is dat een argument om je baas (NS) die daar niets aan kan doen maar het leven zuur te maken door zo ontzettend veel eisen neer te leggen dat op geen fatsoenlijke manier treintjes kunnen rijden als een situatie tijdelijk gecompliceerd wordt? De regelgeving betreffende materieelkennis en baanvakkennis wordt herhaaldelijk veel strenger, het materieel wat bediend wordt wordt gecompliceerder en daarnaast blijkt uit de praktijk dat machinisten met veel ervaring op de ICd substantieel minder weggesleept hoeven te worden dan collega's die daar zo nu en dan rijden. Hoeveel argumenten moet je hebben om door te hebben dat NS met al deze zaken en daaroverheen een personeelstekort wat ze heel hard aan het oplossen met de rug tegen de muur staat? Is het reëel om te verwachten dat ze even met een toverstokje gaan zwaaien? Nee.
quote:
Beeld je maar eens iets dergelijks in voor wat betreft je eigen werk. Stel dat je 10 jaar terug bent aangenomen om de administratie te doen, de telefoon aan te nemen en de postzegels te plakken en je nu alleen dat laatste nog maar mag doen. Zou het plezier in je werk daarvan groter of kleiner worden?
Slechte vergelijking. Veel mensen met dit soort werk zijn de afgelopen jaren wegbezuinigd. Administratie gaat geautomatiseerd, brieven sturen ook. De telefoon aannnemen wordt door de computer en specialisten gedaan. Vooralsnog heeft het rijdend personeel in vergelijking met heel veel andere beroepen het ENORM royaal. Zeker als je naar een vergelijkbaar werk in andere sectoren kijkt. Hoewel dat zelfs voor de mensen onder de CAO multimodaal geldt denk ik wel dat die flink naar het niveau NS mogen opschuiven omdat goed werk goed beloond moet worden. En op zich is de klaagzang over de huidige situatie nog niet zo'n ramp aangezien het ook vooral een tijdelijke achteruitgang lijkt te zijn. Maar dan wel tijdelijk op zo'n manier dat het wel eens 10 maanden kan duren. Maar onrealistische ultimati en staken? Donder op zeg.
[ Bericht 0% gewijzigd door Mr_Klaasje op 23-12-2016 08:42:29 ]
Ik ga er verder ook niet inhoudelijk op in, ik heb iig aangegeven wat het meest gehoorde argument is over waarom men ontevreden is en daar doe je het maar mee.
Bovendien verkondigd de directie ook aantoonbaar leugens.
Men verkondigde dat de eenheidsworst in het huidige werkpakket werd veroorzaakt door het verliezen van limbabwe, introductie van flirt waar in het begin slechts een beperkte groep op gaat rijden en de ic den haag Eindhoven die deels via hsl gaat rijden en waar dus alleen hsl bevoegde machinisten op gaan rijden.
afgelopen week is de lokale medezeggenschap bij logistiek geweest en hebben zij inzage gekregen in een concept van 1 dag zoals het er eventueel uit zou kunnen gaan zien en daarover was men vrij positief. Het blijkt dus wel degelijk mogelijk te zijn een aantrekkelijker werkpakket aan te bieden echter heeft men dit jaar aangegrepen om het toch weer te proberen in te voeren
Ik ga er verder ook niet inhoudelijk op in, ik heb iig aangegeven wat het meest gehoorde argument is over waarom men ontevreden is en daar doe je het maar mee.
Nee, ik ben er ook wel klaar mee. Blijf lekker op jullie eigen planeet zitten, stelletje verwende verwaande nesten.
Ik ga er verder ook niet inhoudelijk op in, ik heb iig aangegeven wat het meest gehoorde argument is over waarom men ontevreden is en daar doe je het maar mee.
Val je nou serieus over 'donder op zeg'? Ik vind staken 'omdat het werk saai is' eigenlijk al op het randje en het argument dat het wellicht niet handig is iedereen een keer per maand op de ICd te laten rijden, bijvoorbeeld, komt op mij dan vrij sterk over. Daarom vind ik het best jammer dat je er niet inhoudelijk op in gaat, het was verder toch een net betoog vond ik.
Op donderdag 22 december 2016 23:33 schreef GlenSpey het volgende: Beeld je maar eens iets dergelijks in voor wat betreft je eigen werk. Stel dat je 10 jaar terug bent aangenomen om de administratie te doen, de telefoon aan te nemen en de postzegels te plakken en je nu alleen dat laatste nog maar mag doen. Zou het plezier in je werk daarvan groter of kleiner worden?
De wereld veranderd nou eenmaal. Als ik naar mijn eigen werk kijk is dat in 10 jaar tijd enorm veranderd. Waar 10 jaar geleden mensen het hele land doorgingen om machines lokaal aan te passen, wordt dat nu centraal vanaf kantoor gedaan. Die mensen zijn echt niet gaan staken, want ze weten dondersgoed dat dat geen zin heeft.
De tijd dat je vanaf je eerste werkdag tot aan je pensioen hetzelfde werk kan blijven doen is gewoon voorbij.
De wereld veranderd nou eenmaal. Als ik naar mijn eigen werk kijk is dat in 10 jaar tijd enorm veranderd. Waar 10 jaar geleden mensen het hele land doorgingen om machines lokaal aan te passen, wordt dat nu centraal vanaf kantoor gedaan. Die mensen zijn echt niet gaan staken, want ze weten dondersgoed dat dat geen zin heeft.
De tijd dat je vanaf je eerste werkdag tot aan je pensioen hetzelfde werk kan blijven doen is gewoon voorbij.
Ik kan er zelfs chagrijnig van worden als er hardware stuk gaat. Moet ik helemaal naar Enschede, bezoek aanmelden voor het datacenter, wachten op die lui die HDD's komen vervangen, ugh. Het werk is trouwens gewoon grotendeels anders geworden, zeker niet saaier. Als je de mentaliteit "het wordt saaier" als uitgangspunt hebt dan wordt het ook niet anders dan dat.
Ik kan er zelfs chagrijnig van worden als er hardware stuk gaat. Moet ik helemaal naar Enschede, bezoek aanmelden voor het datacenter, wachten op die lui die HDD's komen vervangen, ugh. Het werk is trouwens gewoon grotendeels anders geworden, zeker niet saaier. Als je de mentaliteit "het wordt saaier" als uitgangspunt hebt dan wordt het ook niet anders dan dat.
Het is effectiever om mee te denken en vervolgens invloed te hebben hoe het er uit gaat zien in plaats van je kont tegen de krib te gooien. We doen niet meer alles met de hand, automatisering kost banen maar levert net zo goed banen op. Als je wilt meegaan zal je flexibel moeten zijn, sowieso, hoe erg lijkt machinist zijn nog op vroeger?
Het is effectiever om mee te denken en vervolgens invloed te hebben hoe het er uit gaat zien in plaats van je kont tegen de krib te gooien. We doen niet meer alles met de hand, automatisering kost banen maar levert net zo goed banen op. Als je wilt meegaan zal je flexibel moeten zijn, sowieso, hoe erg lijkt machinist zijn nog op vroeger?
Precies. Daarnaast vraag ik me oprecht af wat er zo erg is aan drie keer op een dag Zwolle-Utrecht vv te doen met een sprinter. Ik zou het wel tof vinden als het rondje om de kerk alleen per dag zou gelden trouwens, maar dat is dus iets waar denk ik best over te praten valt.
Precies. Daarnaast vraag ik me oprecht af wat er zo erg is aan drie keer op een dag Zwolle-Utrecht vv te doen met een sprinter. Ik zou het wel tof vinden als het rondje om de kerk alleen per dag zou gelden trouwens, maar dat is dus iets waar denk ik best over te praten valt.
Ik heb laatst even door die diensten zitten graaien. Er zitten er een paar tussen. Directe Sprinter Den Haag - Zwolle via Amsterdam, schaft in Zwolle en dan de sprinter terug besturen. Dienst van 6:15 grotendeels in een SLT. Maar ook dit soort dingen horen erbij, ik zal later ook niet alleen maar lang leve de lol banen doen. Een planner plant ook de gehele dag alleen maar.
Daarbij ken ik NS als een organisatie met de mogelijkheden om stappen te maken als je dat zelf wilt en ook aangeeft.
Je moest eens weten hoeveel repetitief werk er bij automatisering komt kijken ook al is het heel afwisselend. Je staat ook vaak voor de keuze; okay ik moet een actie doen bij 100 accounts, het schrijven van het complexe script, wat ik echt maar één keer hoef te doen, gaat evenveel tijd kosten als het zelf maar gewoon handmatig doen. Dan kies ik vaak voor handmatig. Als de snelheid er eenmaal inzit dan gaat het toch wel rap. Er zijn altijd leuke en minder leuke aspecten aan een baan en die veranderen met de tijd. Probeer er eens het beste van te maken ofzo.
Botsting leeg materieel NS met trein met reizigers van Arriva te Maastricht en de trein waarin ik net mee gereisd heb van Utrecht naar Hilversum heeft 10 luttele minuten later een aanrijding met persoon gehad te Bussum. Lekkere dag weer
StopTonend Sein-passage. Oftewel, door rood gereden.
Edit: aan de foto te zien lijkt mij dat inderdaad behoorlijke speculaas. De achterste stroomafnemer van de NS trein staat op, dus in de richting van de botsing. Mijn eerste ingeving zou dan zijn dat juist de NS trein door rood is gereden. Maar goed, wat het echt is zal wel uit het onderzoek naar voren komen.
[ Bericht 38% gewijzigd door MTL op 23-12-2016 14:18:59 ]
Op vrijdag 23 december 2016 14:05 schreef MTL het volgende: Ik hoorde dat de Arriva-trein een STS zou hebben gehad, maar het kan goed dat het speculaas is van een bevooroordeelde collega
al wel een heel reëel scenario.... het kan natuurlijk zomaar weer zo'n inhuurkracht zonder fatsoenlijke wegbekendheid zijn. Daar hebben ze bij Arriva wel vaker last van... de Animo om over te stappen van NS naar Arriva met de concessiewisseling was in limburg niet heel erg hoog natuurlijk
Op vrijdag 23 december 2016 14:17 schreef Salatrel het volgende: de Animo om over te stappen van NS naar Arriva met de concessiewisseling was in limburg niet heel erg hoog natuurlijk
al wel een heel reëel scenario.... het kan natuurlijk zomaar weer zo'n inhuurkracht zonder fatsoenlijke wegbekendheid zijn. Daar hebben ze bij Arriva wel vaker last van... de Animo om over te stappen van NS naar Arriva met de concessiewisseling was in limburg niet heel erg hoog natuurlijk
Ik heb standplaats Eindhoven maar woon in Maastricht en ken de collega's aldaar goed. Daar wilde niemand overstappen ivm met een behoorlijke inlevering mbt tot het salaris etc. Dan had je het gemiddeld over 600 euro netto. Niemand van NS is overgestapt. Je zou ook gek zijn om een prima werkgever in te ruilen voor een prijsvechter.
Heb nog niets vernomen over de aanrijding te Maastricht wat de oorzaak is.
Leaseauto ingeleverd en met de trein naar huis. Zitplaats: op de grond. Gelukkig brengt m'n volgende baas in januari een nieuwe.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Lees bij de collega's van S***a dat het betreffende wissel in Maastricht flankbeveiliging zou hebben voor het spoor waar de NS trein op stond. Had de NS trein dus een STS gehad, dan had deze nooit in de rijweg kunnen komen van de Arriva-trein. Enige conclusie zou dan te kunnen zijn dat er een rijweg voor de NS-trein in lag, en dat de Arriva-trein door rood is gereden. Dan zou dus mijn eigen speculaas dat het juist de ns-trein was, onjuist zijn.
Opnieuw, geen idee of het waar is, dus voeg maar een paar kilootjes zout bij het innemen
Langzaam rijden i.v.m. bermjosti's, kon er ook nog wel bij.
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Ja, je zou ook gek zijn om bij een prima werkgever te gaan staken omdat het allemaal NOG niet prima genoeg voor je is.
Dat gaat om drie standplaatsen die het niet eens zijn met het verdelen van de lasten en lusten. Maar laten we wel wezen. Ik werk nu 15 jaar bij NS en nog niet een staking meegemaakt als 1 dag dat een landelijke staking was waar geheel Nederland deels plat lag. Daar deed ook de metaal en vele andere sectoren aan mee. Bovendien is het nu bij deze staking ook nog maar een deel van het personeel van die drie standplaatsen.
Als hier iemand in dit forum een van deze drie standplaatsen heeft zal hij meer weten.
Dat gaat om drie standplaatsen die het niet eens zijn met het verdelen van de lasten en lusten. Maar laten we wel wezen. Ik werk nu 15 jaar bij NS en nog niet een staking meegemaakt als 1 dag dat een landelijke staking was waar geheel Nederland deels plat lag. Daar deed ook de metaal en vele andere sectoren aan mee. Bovendien is het nu bij deze staking ook nog maar een deel van het personeel van die drie standplaatsen.
Als hier iemand in dit forum een van deze drie standplaatsen heeft zal hij meer weten.
volgens mij is (bijna) elke standplaats ontevreden maar hebben ze deze 3 stand plaatsen uitgekozen. Wellicht omdat VVMC daar veel leden heeft die ook aangegeven hebben actie te willen voeren (hier is uit vraag naar gedaan tegelijkertijd met de stemming over ORT nabetaling)
Op vrijdag 23 december 2016 15:33 schreef Jappie111 het volgende: Weet iemand of er een met de tienertoer vergelijkbaar ticket is voor Duitsland (NRW en/of Nedersachsen) of België?
De Finse spoorwegen, VR, bereiden zich voor op de kerstdrukte door een 'supertrein' te laten rijden bestaande uit 15 dubbeldeksrijtuigen die aan 1500 reizigers een zitplaats biedt.
Op vrijdag 23 december 2016 15:03 schreef MTL het volgende: Lees bij de collega's van S***a dat het betreffende wissel in Maastricht flankbeveiliging zou hebben voor het spoor waar de NS trein op stond. Had de NS trein dus een STS gehad, dan had deze nooit in de rijweg kunnen komen van de Arriva-trein. Enige conclusie zou dan te kunnen zijn dat er een rijweg voor de NS-trein in lag, en dat de Arriva-trein door rood is gereden. Dan zou dus mijn eigen speculaas dat het juist de ns-trein was, onjuist zijn.
Opnieuw, geen idee of het waar is, dus voeg maar een paar kilootjes zout bij het innemen
Een foto op L1 laat zien dat er een rijweg is ingesteld voor de leeg matetrieel trein. Maar goed het onderzoek moet dit alles nog maar uitwijzen. Dus blijft het inderdaad speculeren waar het fout is gegaan.
Nu weet ik niet hoe anderen er over denken. Neem de dienstregeling naar Maastricht Randwijck. In vier minuten tijd een kering realiseren met het nemen van een remproef is onmogelijk. Dat gaat vroeg of laat mis. Nu rijd er een pendeltrein al twee weken om dit probleem op te lossen. Vraag me af hoe ze dit gaan oplossen.
Op vrijdag 23 december 2016 17:32 schreef James1988 het volgende: Wanneer moet een remproef worden gedaan, is dat elke keer dat er van cabine wordt gewisseld?
Ja maar ook na het combineren en het onderbreken van je treinleiding(loc wissel etc) Nu heb ik nog geen opleiding Flirt gehad dus ik laat me verassen.
Op vrijdag 23 december 2016 17:32 schreef James1988 het volgende: Wanneer moet een remproef worden gedaan, is dat elke keer dat er van cabine wordt gewisseld?
Op vrijdag 23 december 2016 17:32 schreef James1988 het volgende: Wanneer moet een remproef worden gedaan, is dat elke keer dat er van cabine wordt gewisseld?
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een trein uit Groningen (ICM) in Utrecht in vier minuten keerde en op tijd weer vertrok naar Gouda. Dat was binnen 4 minuten voor elkaar.
Op vrijdag 23 december 2016 17:36 schreef James1988 het volgende: Ik heb het wel eens meegemaakt dat een trein uit Groningen (ICM) in Utrecht in vier minuten keerde en op tijd weer vertrok naar Gouda. Dat was binnen 4 minuten voor elkaar.
Het kan dus wel
Ja tuurlijk, als er een machinist klaar staat om zodra die trein stilstaat de cabine in te klimmen dan kun je gerust in 4 min klaar zijn. Maar is er maar één machinist die van achteren naar voren moeten lopen...
Op vrijdag 23 december 2016 17:36 schreef James1988 het volgende: Ik heb het wel eens meegemaakt dat een trein uit Groningen (ICM) in Utrecht in vier minuten keerde en op tijd weer vertrok naar Gouda. Dat was binnen 4 minuten voor elkaar.
Het kan dus wel
Waarschijnlijk stond dan de aflos al klaar bij binnenkomst te Utrecht. Als je zelf de kering moet doen (ook een van de veelgehoorde kritieken bij huidig dienstrooster) dan is het zo goed als onmogelijk en vertrekt het grootste deel al met vertraging.
Op vrijdag 23 december 2016 17:36 schreef James1988 het volgende: Ik heb het wel eens meegemaakt dat een trein uit Groningen (ICM) in Utrecht in vier minuten keerde en op tijd weer vertrok naar Gouda. Dat was binnen 4 minuten voor elkaar.
Het kan dus wel
Mogelijk zat de passagierende machinist al in de achterop lopende cabine. Maar in je eentje dit in vier minuten als je nog 6 bakken moet terug lopen vraagt om fouten.
Op vrijdag 23 december 2016 17:32 schreef James1988 het volgende: Wanneer moet een remproef worden gedaan, is dat elke keer dat er van cabine wordt gewisseld?
de letterlijke tekst uit het Handboek:
quote:
2.1.5.6 Kleine remproef/rembeproeving U neemt de kleine remproef bij: a. treinstellen • aan het begin van de treindienst op het beginstation; • als de trein langer dan twee uur opgesteld heeft gestaan; • na combineren of splitsen; • bij verandering van de rijrichting; • als de treinleiding verbroken is geweest; • als u de trein niet van uw voorganger hebt overgenomenN
b. SLT Bij SLT voert u een rembeproeving uit: • Aan het begin van de treindienst op het beginstation. • wanneer in het scherm rembeproeving van het diagnosesysteem N één of meerdere beproevingen ongeldig zijn. • na combineren of splitsen.
c. trek-duweenheden en trek-trektreinen • aan het begin van de treindienst op het beginstation; • als de trein langer dan twee uur opgesteld heeft gestaan; • na loc wisselen; • na uitzetten of bijplaatsen van rijtuigen (niet bij afhaken); • bij verandering van de rijrichting; • als de treinleiding verbroken is geweest; • als u de trein niet van uw voorganger hebt overgenomenN.
d. getrokken reizigerstreinen • als de trein langer dan twee uur opgesteld heeft gestaan; • na loc wisselen; • na uitzetten of bijplaatsen van rijtuigen (niet bij afhaken); • als de treinleiding verbroken is geweest; • als u de trein niet van uw voorganger hebt overgenomenN. De specifieke werkwijze vindt u in de Materieelgids.
2.1.5.7 Kleine remproef na splitsen of combineren U controleert de werking van de remmen: • na splitsen: door het waarnemen van aanwijzing van de manometer remcilinder van het draaistel onder de bediende cabine van het afgekoppelde treinstel; • na combineren: van het eerste draaistel achter de combinatie na combineren waar de volledige werking van de remmen kan worden waargenomen.
Bij SLT en FLIRT controleert u de werking van de remmen door het uitvoeren van de rembeproeving. De specifieke werkwijze vindt u in de Materieelgids.
2.1.5.8 Kleine remproef bij één treinstel U neemt de kleine remproef zoals voorgeschreven in de Materieelgids.
2.1.5.9 Kleine remproef bij kopmaken treinstellen en vaste stammen/combinaties U neemt de kleine remproef door het waarnemen van aanwijzing van de manometer remcilinder van het draaistel onder de te bedienen cabine, Bij SLT en FLIRT kan gebruikt worden gemaakt van het diagnosescherm. • Bij één treinstel neemt u de remproef in de voorop lopende cabine zoals in de materieelgids is beschreven. • Bij meerdere treinstellen en geen wijziging in de treinsamenstelling, of als de treinleiding niet verbroken is geweest, neemt u de remproef zoals in de materieelgids is beschreven voor één treinstel.
2.1.5.10 Kleine remproef bij getrokken treinen U controleert de werking van de remmen bij het laatste van remmen voorziene voertuig of draaistel.
2.1.5.11 Kleine remproef bij kopmaken trek-duweenheden en trek-trektreinen U neemt de kleine remproef door het waarnemen van aanwijzing van de manometer remcilinder van het draaistel onder de te bedienen cabine.
Precies. Daarnaast vraag ik me oprecht af wat er zo erg is aan drie keer op een dag Zwolle-Utrecht vv te doen met een sprinter. Ik zou het wel tof vinden als het rondje om de kerk alleen per dag zou gelden trouwens, maar dat is dus iets waar denk ik best over te praten valt.
Het gaat niet alleen maar om het rondje om de kerk alleen. Maar ik kan me voorstellen als jij alleen maar rijd op die lijnen met veel overlast terwijl je collega elders op de mooie lijnen rijd kan ik me voorstellen dat je ontevreden bent.
Zo weet ik nog dat standplaats Den Haag op de zoetermeerlijn een rooster had waar je als beginneling alleen maar op dat lijntje reed. Juist de lijn met de meeste overlast terwijl je collega in Eindhoven daar sporadisch reed.
Dus ook de ovelast op bepaalde lijnen spelen een rol.
Vanaf ehv rijd ik ook bijna niets anders dan Tilburg -Uni/Weert en Deurne Nijmegen. Maar dat is toch iets anders dan datzelfde rijden in de omgeving Almere.
Het gaat niet alleen maar om het rondje om de kerk alleen. Maar ik kan me voorstellen als jij alleen maar rijd op die lijnen met veel overlast terwijl je collega elders op de mooie lijnen rijd kan ik me voorstellen dat je ontevreden bent.
Lijkt me duidelijk dat er wat aan de overlast gedaan moet worden. Ga dáár dan om staken. Maar bleek dat uit de communicatie?
quote:
Zo weet ik nog dat standplaats Den Haag op de zoetermeerlijn een rooster had waar je als beginneling alleen maar op dat lijntje reed. Juist de lijn met de meeste overlast terwijl je collega in Eindhoven daar sporadisch reed.
Het lijkt mij trouwens oprecht handiger dat een collega uit Den Haag dat stuk rijdt dan een collega uit Aidshoven.
quote:
Dus ook de ovelast op bepaalde lijnen spelen een rol.
Ja, en ik ben eigenlijk zo'n klootzak omdat ik een hekel heb aan grijze stoeptegels dus. Ofzo.
quote:
Vanaf ehv rijd ik ook bijna niets anders dan Tilburg -Uni/Weert en Deurne Nijmegen. Maar dat is toch iets anders dan datzelfde rijden in de omgeving Almere.
Als reiziger heb ik in de afgelopen 2 jaar liever Amsterdam-Almere dan de overige routes denk ik
Hetzelfde zie je in Duitsland waar er onder S bahn machinisten een hoog ziekte percentage is. En de ICE machinisten ook nog eens neerkijken op die machinisten. Dit terwijl de ICE machinist van alle gemakken word voorzien en zelden te maken heeft met lastige reizigers
Op vrijdag 23 december 2016 18:40 schreef Cherna het volgende: Hetzelfde zie je in Duitsland waar er onder S bahn machinisten een hoog ziekte percentage is. En de ICE machinisten ook nog eens neerkijken op die machinisten. Dit terwijl de ICE machinist van alle gemakken word voorzien en zelden te maken heeft met lastige reizigers
Het neerkijken is een eenvoudig op te lossen probleem. Geef ze minder salaris omdat de baan makkelijker is. Zo afgelopen.
Lijkt me duidelijk dat er wat aan de overlast gedaan moet worden. Ga dáár dan om staken. Maar bleek dat uit de communicatie?
[..]
Het lijkt mij trouwens oprecht handiger dat een collega uit Den Haag dat stuk rijdt dan een collega uit Aidshoven.
[..]
Ja, en ik ben eigenlijk zo'n klootzak omdat ik een hekel heb aan grijze stoeptegels dus. Ofzo.
[..]
Als reiziger heb ik in de afgelopen 2 jaar liever Amsterdam-Almere dan de overige routes denk ik
De overlast is een maatschappelijk probleem dat NS niet alleen kan oplossen. Daarom dat het personeel roept om dan maar de lasten en lusten te verdelen onder de standplaatsen onderling.
De overlast is een maatschappelijk probleem dat NS niet alleen kan oplossen. Daarom dat het personeel roept om dan maar de lasten en lusten te verdelen onder de standplaatsen onderling.
NS kán het probleem in z'n eentje oplossen hoor. Kost alleen geld en dat willen ze er niet aan uitgeven.
NS kán het probleem in z'n eentje oplossen hoor. Kost alleen geld en dat willen ze er niet aan uitgeven.
Hoe wil je overlast oplossen waarbij je te maken hebt met een maatschappij waarbij vaak de veroorzakers ook nog beschermd worden door media etc. Je moet verdomd goed oppassen met alles wat je onderneemt. Je staat zo op youtube en Facebook.
Hoe wil je overlast oplossen waarbij je te maken hebt met een maatschappij waarbij vaak de veroorzakers ook nog beschermd worden door media etc. Je moet verdomd goed oppassen met alles wat je onderneemt. Je staat zo op youtube en Facebook.
De veroorzakers mķéten beschermd worden. Dat is godverdomme het belangrijkste basisprincipe van een goed functionerende rechtsstaat. Maak het ff.
Waarom zou iemand die overlast veroorzaakt niet beschermd moeten worden? Het zal maar net zijn dat die onder invloed van medicijnen, drugs of alcohol iets geks doet en dat daarna nooit meer neemt. Moet die dan werkeloos blijven omdat ie de telegraaf heeft gehaald? Dan weet je een ding zeker: Die komt in de criminaliteit terecht.
Op vrijdag 23 december 2016 19:03 schreef Mr_Klaasje het volgende: Waarom zou iemand die overlast veroorzaakt niet beschermd moeten worden? Het zal maar net zijn dat die onder invloed van medicijnen, drugs of alcohol iets geks doet en dat daarna nooit meer neemt. Moet die dan werkeloos blijven omdat ie de telegraaf heeft gehaald? Dan weet je een ding zeker: Die komt in de criminaliteit terecht.
Dus de andere zijde hoeft niet beschermd te worden door diezelfde rechtstaat. Is dat het?
Je snapt het maatschappelijk punt niet. Het grijs gebied zegt je niets.
Het grijze gebied zegt me veel meer dan het jou zegt. Ik snap best dat mensen zelfverdedigen maar er zijn (gelukkig! we wonen niet in de VS) grenzen aan wat er is toegestaan. Dat grijze gebied is wat jij nu per definitie richting de NS-medewerkers trekt en wat ik in de handen van de daarvoor bestemde personen binnen de diverse machten zijn wil laten.
Op vrijdag 23 december 2016 19:06 schreef Mr_Klaasje het volgende: Ojawel. Maar dat regel je niet door een overlastgever maar in beeld te brengen. Dus je verkoopt gewoon kolder.
Maar een ambulancier in beeld brengen bijvoorbeeld mag wel.
Op vrijdag 23 december 2016 19:03 schreef Mr_Klaasje het volgende: Waarom zou iemand die overlast veroorzaakt niet beschermd moeten worden? Het zal maar net zijn dat die onder invloed van medicijnen, drugs of alcohol iets geks doet en dat daarna nooit meer neemt. Moet die dan werkeloos blijven omdat ie de telegraaf heeft gehaald? Dan weet je een ding zeker: Die komt in de criminaliteit terecht.
Of juist omdat ze niet onder invloed zijn van medicatie...
Maar een ambulancier in beeld brengen bijvoorbeeld mag wel.
Omdat een ambulance die in beeld komt niet ontslagen wordt en de rest van z'n leven nog dieper in de shit zit. Ik ken serieus iemand die geen verlenging van z'n medicatie kreeg (fout van het ziekenhuis) en terug in een psychose viel en rare dingen heeft gedaan. Is dat het probleem van die persoon zelf? Misschien reden om hem of haar extra in de gaten te houden, ja. Maar wie is de echte schuldige? Moeten we eigenlijk wel naar een schuldige zoeken? Volgens mij ben ik juist degene die het grijze gebied uitstekelbaars snapt....
Jij vindt van niet maar volgens de wet heb ik dat (tot de PVV aan de macht komt, u vindt dat rechtdoor richting april en dan ergens op een woensdag rechtsaf) wel. Mijn manier is aantoonbaar beter met minder recidive en een stabielere samenleving. Het kan me dus niet zoveel interesseren wat een ander daarvan vindt.
Omdat een ambulance die in beeld komt niet ontslagen wordt en de rest van z'n leven nog dieper in de shit zit. Ik ken serieus iemand die geen verlenging van z'n medicatie kreeg (fout van het ziekenhuis) en terug in een psychose viel en rare dingen heeft gedaan. Is dat het probleem van die persoon zelf? Misschien reden om hem of haar extra in de gaten te houden, ja. Maar wie is de echte schuldige? Moeten we eigenlijk wel naar een schuldige zoeken? Volgens mij ben ik juist degene die het grijze gebied uitstekelbaars snapt....
Je snapt het niet. Als die persoon niet instaat is door een psychose over straat te wandelen moet je dit niet door NS laten opknappen maar door de zorginstelling die zorg behoort te geven.
Grijs gebied is dit Wat doe je als er een groep vluchtelingen zonder vervoers bewijs in de trein zitten. Zet je die eruit of sluit je de ogen.
Hoewel daar tegenwoordig ook steeds meer rechten voor het slachtoffer naast komt te staan en in gelijke hoogte, om het volledig te stellen.
Ja. In sommige gevallen een goede ontwikkeling. Niet altijd. Ik ben het niet per definitie eens met het spreekrecht van slachtoffers of de nabestaanden daarvan vanuit juridisch oogpunt. Vanuit menselijk oogpunt dan weer wel.
Weet je, het is een enorme spagaat. "Wat nou als jou dit overkomt..." Ja wat een kutvraag; veruit het overgrote gedeelte van de mensen krijgt er gelukkig niet mee te maken. En het is precies de reden waarom we (zo goed en zo kwaad als dat kan) onafhankelijke rechters hebben.
Je snapt het niet. Als die persoon niet instaat is door een psychose over straat te wandelen moet je dit niet door NS laten opknappen maar door de zorginstelling die zorg behoort te geven.
En soms is die zorginstelling er niet. Dat is een gebrek aan kennis van jouw kant, en nee dat is geen belediging of insinuatie, het is gewoon dagelijkse praktijk.
quote:
Grijs gebied is dit Wat doe je als er een groep vluchtelingen zonder vervoers bewijs in de trein zitten. Zet je die eruit of sluit je de ogen.
Waarom moet dat grijs gebied zijn? Hoe kom je erbij dat dat de enige twee mogelijkheden zouden zijn? Kan je echt niet meer bedenken dan dat? Mijn oplossing: Ze laten zitten en contact opnemen met politie/justitie. Vinden die het best dan zou ik het ook best vinden, misschien zelfs wel een bekeuring uitschrijven en die richten aan het CJIB via het CJIB. Dat zou een leuke clusterfuck kunnen worden. Het lijkt me ook totaal niet moeilijk uit te leggen aan de baas.
En soms is die zorginstelling er niet. Dat is een gebrek aan kennis van jouw kant, en nee dat is geen belediging of insinuatie, het is gewoon dagelijkse praktijk.
[..]
Waarom moet dat grijs gebied zijn? Hoe kom je erbij dat dat de enige twee mogelijkheden zouden zijn? Kan je echt niet meer bedenken dan dat? Mijn oplossing: Ze laten zitten en contact opnemen met politie/justitie. Vinden die het best dan zou ik het ook best vinden, misschien zelfs wel een bekeuring uitschrijven en die richten aan het CJIB via het CJIB. Dat zou een leuke clusterfuck kunnen worden. Het lijkt me ook totaal niet moeilijk uit te leggen aan de baas.
Het word een grijs gebied omdat omstanders er zich mee gaan bemoeien. Je zegt dat ik geen kennis bezit. Prima dan houd de discussie op.
Het word een grijs gebied omdat omstanders er zich mee gaan bemoeien. Je zegt dat ik geen kennis bezit. Prima dan houd de discussie op.
Je bent ten eerste geen verantwoording schuldig aan de reizigers, het is jouw trein. Ten tweede is het eenvoudig te verantwoorden door te zeggen; Ik vind dit ook niet leuk, daarom ga ik de politie bellen. Iedereen die dan nog moeilijk doet mag gelijk mee met de politie.
Als je dit soort vragen moet stellen heb je dan niet gewoon de verkeerde baan gekozen?
Je bent ten eerste geen verantwoording schuldig aan de reizigers, het is jouw trein. Ten tweede is het eenvoudig te verantwoorden door te zeggen; Ik vind dit ook niet leuk, daarom ga ik de politie bellen. Iedereen die dan nog moeilijk doet mag gelijk mee met de politie.
Als je dit soort vragen moet stellen heb je dan niet gewoon de verkeerde baan gekozen?
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Dan heb ik inderdaad de verkeerde baan gekozen.
Het word een grijs gebied omdat omstanders er zich mee gaan bemoeien.
Het wordt een grijs gebied omdat NS en haar werknemers ervoor kiezen het een grijs gebied te maken door enerzijds de regels zo op te stellen dat de reiziger op papier bij twijfel altijd de lul is, en anderzijds de conducteur de mogelijkheid te geven hier in de praktijk naar willekeur vanaf te wijken door coulant te handelen.
Als jij het zegt zal het wel zo zijn. Dan heb ik inderdaad de verkeerde baan.
Ik vind het echt ontzettend verbazingwekkend dat iemand met een punkeravatar en "Fuck the System" als ondertitel zich zo krampachtig aan het systeem probeert vast te houden :S
Ik vind het echt ontzettend verbazingwekkend dat iemand met een punkeravatar en "Fuck the System" als ondertitel zich zo krampachtig aan het systeem probeert vast te houden :S
Ik zeg niet dat je je aan het systeem dient te houden. En juist daarom moet je de lasten en lusten verdelen. Ik heb het steeds over een grijs gebied. Dat is prima maar legt wel meer werkdruk op die bepaalde lijnen. En accepteer dat er zo nu en dan iets mis gaat.
Het punt is dat jij alle verantwoording bij een partij wil leggen namelijk NS terwijl ik het juist bij de maatschappij leg. Eea heeft ook te maken met bezuinigingen in de zorg.
Ik zeg niet dat je je aan het systeem dient te houden. En juist daarom moet je de lasten en lusten verdelen. Ik heb het steeds over een grijs gebied. Dat is prima maar legt wel meer werkdruk op die bepaalde lijnen. En accepteer dat er zo nu en dan iets mis gaat.
En ik ben het daar volledig mee eens maar ik heb net uitgelegd hoe je die werkdruk in ieder geval gedeeltelijk kan afwentelen. En dan komt daar een 'ja zal wel, jij weet niet gast'-reactie op terug. Lekker makkelijk. <insert verhaal over wij hebben ook scholen in die wijk in Gouda>
quote:
Het punt is dat jij alle verantwoording bij een partij wil leggen namelijk NS terwijl ik het juist bij de maatschappij leg. Eea heeft ook te maken met bezuinigingen in de zorg.
Nee, dat zeg ik juist niet Ik zeg dat je als werknemer gewoon die opgelegde verantwoordelijkheid niet moet nemen en eerder moet escaleren. Volgens mij is dit ook precies de enige reden waarom vakbonden nog bestaansrecht hebben, omdat ze in dit soort gevallen achter de werknemer moeten gaan staan.
Lijkt me een goed plan, alleszins beter dan de huidige verdeling waarbij alle lasten bij de reiziger liggen...
De reiziger De reiziger is allang uit beeld verdwenen. Men is nu bezig met ontevreden zijn "omdat een ander die evenveel geld krijgt op een mooier lijntje met lievere mensen mag rijden". Zou je je niet kapot gaan schamen of zo? Primaal gedoe. Wat ik al eerder zei: Blijf vooral lekker op je eigen planeet zitten als het leven op deze kennelijk te zwaar voor je is.
Het hele vervoersbewijs is zodanig ingericht dat in geval van twijfel de kosten/bewijslast altijd bij de reiziger ligt, terwijl die het minste invloed erop heeft. En die leuke afwisselende trajecten die de diva's eisen zorgen ervoor dat bij problemen op het spoor in Oost-Nederland in de ochtend tot in de avondspits het treinverkeer tot ver in het westen ontregeld is en vice versa.
Een foto op L1 laat zien dat er een rijweg is ingesteld voor de leeg matetrieel trein. Maar goed het onderzoek moet dit alles nog maar uitwijzen. Dus blijft het inderdaad speculeren waar het fout is gegaan.
Deze inderdaad. De getoonde wisselstand van de Engelsman maakt het verhaal aannemelijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Het hele vervoersbewijs is zodanig ingericht dat in geval van twijfel de kosten/bewijslast altijd bij de reiziger ligt, terwijl die het minste invloed erop heeft. En die leuke afwisselende trajecten die de diva's eisen zorgen ervoor dat bij problemen op het spoor in Oost-Nederland in de ochtend tot in de avondspits het treinverkeer tot ver in het westen ontregeld is en vice versa.
Er is meer dan NS met hun gek personeel waarom treinen te laat zijn en er verstoringen plaats vinden. Als je denkt dat alle problemen te maken hebben met personeel dat de lusten en lasten wil verdelen waar ik niet tot behoor maar andere collega's wel begrijp dan houd het op.
Er is meer dan NS met hun gek personeel waarom treinen te laat zijn en er verstoringen plaats vinden. Als je denkt dat alle problemen te maken hebben met personeel dat de lusten en lasten wil verdelen waar ik niet tot behoor maar andere collega's wel begrijp dan houd het op.
Sorry maar als een van mijn scholen een onvoldoende krijgt van de inspectie dan trek ik me dat persoonlijk aan, ik lig er niet wakker van maar ik ga zeker mijn best doen om bij te dragen aan een beter resultaat.
Er is meer dan NS met hun gek personeel waarom treinen te laat zijn en er verstoringen plaats vinden. Als je denkt dat alle problemen te maken hebben met personeel dat de lusten en lasten wil verdelen waar ik niet tot behoor maar andete collega's wel begrijp dan houd het op.
Jammer dat je me nu opeens allerlei beweringen in de mond lijkt te willen leggen die ik niet heb gedaan, dan houdt het inderdaad op.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Sorry maar als een van mijn scholen een onvoldoende krijgt van de inspectie dan trek ik me dat persoonlijk aan, ik lig er niet wakker van maar ik ga zeker mijn best doen om bij te dragen aan een beter resultaat.
Geloof mij nu maar dat het overgrote deel van het personeel zijn uiterste best doet. Wat denk je nu zelf dat ik express treinen laat verzuipen. Helaas word het mij steeds moeilijker gemaakt om in een grijs gebied te werken door de strenge regelgeving die is toegenomen sinds we met meerdere vervoerders van hetzelfde spoor gebruik moeten maken.
Waar ik 10 jaar geleden ondanks dat het toen al niet meer mocht de wals van mat 64 op zijn plaats vingerde om van de baan te komen zou ik nu niet meer riskeren als dat mat nu nog zou rijden. Als de verzegeling verbroken was van de ATB en zelf overtuigd was dat het door een schoonmaker per abuis was verbroken en alles getest had moet je dat nu niet meer proberen.
Zelf wissels krukken. Ho maar. Een loc aan hangen ik ben helaas niet meer bevoegd maar zou die werkzaamheden zo kunnen uitvoeren.
[ Bericht 8% gewijzigd door Cherna op 23-12-2016 20:55:22 ]
Geloof mij nu maar dat het overgrote deel van het personeel zijn uiterste best doet. Wat denk je nu zelf dat ik express treinen laat verzuipen. Helaas word het mij steeds moeilijker gemaakt om in een grijs gebied te werken door de strenge regelgeving die is toegenomen sinds we met meerdere vervoerders van hetzelfde spoor gebruik moeten maken.
Ik wéét dat er bijna alleen maar zeer toegewijde mensen bij het spoor werken. Daarom verbaast dit keurslijfgezever me ook best wel.
En trouwens diep respect voor die mensen, want ik weet precies hoe het is om in een bedrijf te werken dat denkt te weten wat het beste is voor z'n mensen, maar waarvan de klanten ook denken te weten wat het beste is voor diezelfde mensen.
Ik wéét dat er bijna alleen maar zeer toegewijde mensen bij het spoor werken. Daarom verbaast dit keurslijfgezever me ook best wel.
Kijk, persoonlijk zou ik meer willen maar de regelgeving beperkt ons steeds meer. Ook dat speelt wel een rol. I&l en T heeft de regelgeving enorm aangescherpt. Daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.
Ik wéét dat er bijna alleen maar zeer toegewijde mensen bij het spoor werken.
Ik betwist niet dat er zeer toegewijde mensen bij het spoor werken, maar ik vrees dat de verhouding tussen het aantal zeer toegewijde mensen en de mensen die er met de pet naar gooien heel wat minder rooskleurig is dan jij nu voorstelt. Anders zou ik de conducteurs wel vaker zien dan alleen als ze op hun fluitje blazen bij het sluiten van de deur.
Op vrijdag 23 december 2016 20:17 schreef DeaDLocK2K het volgende: En trouwens diep respect voor die mensen, want ik weet precies hoe het is om in een bedrijf te werken dat denkt te weten wat het beste is voor z'n mensen, maar waarvan de klanten ook denken te weten wat het beste is voor diezelfde mensen.
Je hoeft er geen diep respect voor te heben. Iemand die klaagt over salaris en scundaire arbeidsvoorwaarden bij NS zou zich moeten schamen. Natuurlijk heb je zoiets als kantine praat.
Maar de frustratie zit meer in de zaken waar je als personeel geen invloed op hebt. En ja ook bij NS werken rotte appels. Als ik vertraging maak treft dat ook mij en zit ik daar niet op te wachten. Ook niet op overvolle treinen. Je belt met bijsturing om te kunnen versterken maar het mat is er niet om dat mogelijk te maken.
Ik denk dat je veel meer invloed hebt dan je denkt eigenlijk.
Spreek collectief af dat je weigert om nog langer met die volle treinen te rijden bijvoorbeeld. Als je de vakbond meehebt zal je zien dat het stiekem opeens heel snel afgelopen is met die te korte en overvolle treinen. Je moet dan ook niet te moeilijk doen op andere plekken, als je weet dat het tussen Overvecht en Centraal proppen wordt vind ik dat je dat voor lief moet nemen. Als een trein uit Hoogeveen al volgepropt vertrekt om 15:15 richting Utrecht en je weet dat het nog véél erger wordt moet je gewoon weigeren dit te pikken en de trein opheffen.
De lokale-vervoerders-doen-het-ook troefkaart hebben we nou zo onderhand ook wel een keer gezien. Slap argument. Je moet je eens voorstellen hoe het is voor een gemiddelde machinist. Twintig jaar terug reed diegene alle treinen in Nederland. Alle reizigerstreinen in ALLE uithoeken van het land. Alle goederentreinen. Alle werktreinen. Rangeren op emplacementen van noord tot zuid. Door bemoeienis van de politiek ( ), van regionaal tot Europees niveau, is dat werkpakket flink kleiner geworden. Goederentreinen en werktreinen zijn volledig afgestoten en daarmee is een HEEL groot deel van de variatie in het vak als machinist al verloren gegaan. 'Machinist' bestaat eigenlijk bijna niet meer, je bent tegenwoordig enkel machinist reizigers of machinist goederen, zelden beide.
Hoi, het vroeger was alles beter, leuker, meer, breder, samen, etc geldt voor de hele spoorwegsector. En toch ligt niet de hele spoorwegsector met grote regelmaat al stakend op z'n gat. Omdat werknemers bij andere (voormalige spoor) bedrijven blijkbaar wel om kunnen gaan met verandering en de daarbij behorende perikelen. Het is geen 1980 meer, NS in die vorm bestaat niet meer. Dan kun je wel gaan staken en heel hard roepen dat het allemaal kut is, maar het is nou eenmaal een gegeven dat de wereld verandert, dus ook je werkpakket. Het wordt bij de reizigers gewoon niet meer geaccepteerd dat doordat de machinisten een pretpakket eisen, een kleine verstoring uitwaaiert over het hele land. Laat staan dat je ervoor gaat staken!
Het stakingsrecht is een groot recht. Het is het laatste en grootste pressiemiddel dat werknemers hebben. Dat moet je zuinig inzetten. Als het gaat om grote loonconflicten, bijvoorbeeld, of ontslagrondes, basale veiligheid. Dan heb je een punt. Maar nu al jaren met enige regelmaat de boel platgooien omdat je als machinist (bji NSR) niet kunt accepteren dat er aan het voortschrijden van de tijd ook nadelen kunnen kleven: voor mij onbegrijpelijk. NSR heeft naar mijn weten een meer dan schappelijke CAO en voor de oudere garde staat tegenover een ingeperkt werkpakket een shitload aan "verworven rechten".
[ Bericht 0% gewijzigd door Duvel op 23-12-2016 21:10:15 ]
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Kijk, persoonlijk zou ik meer willen maar de regelgeving beperkt ons steeds meer. Ook dat speelt wel een rol. I&l en T heeft de regelgeving enorm aangescherpt. Daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.
En dat begrijp ik nou wel weer.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Kijk, persoonlijk zou ik meer willen maar de regelgeving beperkt ons steeds meer. Ook dat speelt wel een rol. I&l en T heeft de regelgeving enorm aangescherpt. Daar heb ik persoonlijk wel moeite mee.
Net als Duvel begrijp ik dit, maar deze regels worden dus wel voornamelijk door NS en ProRail bedacht waarna IL&T ze omzet in regelgeving. Gevalletje "Dat hebben ze daar bedacht (maar zonder mij had het niet bestaan) /manager die een impopulaire maatregel aan 'zijn' mensen moet gaan uitleggen.
Net als Duvel begrijp ik dit, maar deze regels worden dus wel voornamelijk door NS en ProRail bedacht waarna IL&T ze omzet in regelgeving. Gevalletje "Dat hebben ze daar bedacht (maar zonder mij had het niet bestaan) /manager die een impopulaire maatregel aan 'zijn' mensen moet gaan uitleggen.
Nou... het heeft ook te maken met de algemene trend dat er niet meer wordt geaccepteerd dat aan sommige activiteiten risico's kleven. Dan wordt al snel gekozen voor "niet" in plaats van het (geringe) risico te accepteren
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Net als Duvel begrijp ik dit, maar deze regels worden dus wel voornamelijk door NS en ProRail bedacht waarna IL&T ze omzet in regelgeving. Gevalletje "Dat hebben ze daar bedacht (maar zonder mij had het niet bestaan) /manager die een impopulaire maatregel aan 'zijn' mensen moet gaan uitleggen.
Nou... veel van de nieuwe regelgeving is juist door IL&T opgelegd na incidenten.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed. <a href="https://regenrace.nl" target="_blank" rel="nofollow norererer noopener" >regenrace of niet?</a>
Hoe het ook is. Teveel regelgeving werkt verstikkend als die dan ook nog regelmatig wijzigd. Ik ben van mening dat een goed opgeleide machinist weet waar hij mee bezig is. Me dunk de opleiding hier in NL was twee jaar met minimaal 200 rangeerdagen. In Duitsland was die nog langer en begon je met goederen en S bahn en een materieel soort.
Als voorbeeld heb ik drie documenten om een trein van NSR te mogen rijden zonder even rekening te houden met mat. kennis en baanvak kennis. Een EU rijbewijs Een bewijs om voor NSR treinen over de Nl sporen te mogen rijden. Een rijbevoegdheid om te mogen rangeren voor Nedtrain.
Het kan natuurlijk zo zijn omdat de opleiding verkort is en er meer dan alleen NS over de sporen rijd dat het zo moet zijn. En ga ik daar niet vanaf wijken. Die tijd is voorbij ondanks dat ik dat persoonlijk jammer vind.
En laten we niet vergeten dat rechters en advocaten ook dit soort regels in de hand werken. Iedereen wil de handen vrij hebben. Dit speelt niet alleen bij het spoor maar ook bij andere sectoren.
[ Bericht 11% gewijzigd door Cherna op 23-12-2016 21:53:56 ]
Op vrijdag 23 december 2016 20:58 schreef Duvel het volgende: Dan kun je wel gaan staken en heel hard roepen dat het allemaal kut is, maar het is nou eenmaal een gegeven dat de wereld verandert, dus ook je werkpakket.
Dat betekent niet, dat het een ieder niet vrijstaat om te proberen er wél iets van te behouden. En dat is wat men nu dus aan het doen is
Daarnaast zie je in zo'n beetje iedere andere sector wereldwijd, waarin men iets voorelkaar probeert te krijgen, dat de gewone medemens daar last van heeft. Of dat nou een stel tractoren op de snelweg is of een blokkade van politie-uniformen voor de ingang van een publiek gebouw. Dat is gewoon de manier waarop stakingen gaan tegenwoordig. Lastig? Ja. Niemand ontkent dat. Maar zo heeft iedereen dus blijkbaar wel iets te slikken van een veranderend wereldbeeld.
Op vrijdag 23 december 2016 21:40 schreef Cherna het volgende: Het kan natuurlijk zo zijn omdat de opleiding verkort is en er meer dan alleen NS over de sporen rijd dat het zo moet zijn. En ga ik daar niet vanaf wijken. Die tijd is voorbij ondanks dat ik dat persoonlijk jammer vind.
Sinds de nieuwe dienstregeling schijnen machinisten met enige regelmaat vergeten te stoppen op Almere Buiten. Het rondje om de kerk lijkt me bij uitstek een geschikt middel om hen wat sneller te leren wennen aan een gewijzigd traject.
Frankrijk. Daar zou ik wel eens willen rijden over de sporen. Het mooiste spoorland. Schitterend mat. Gelukkig kan ik het wat nabootsen om zelf iets te creëren en om te zetten in een sim. Hobby.
En je met 50 jaren oud met pensioen gaat als machinist. Daar ben ik het ook niet mee eens(zou het zelf niet eens willen). België en Frankrijk gaan te ver. Dat ben ik met je eens. Maar de infrastructuur en mat is geweldig.
En je met 50 jaren oud met pensioen gaat als machinist. Daar ben ik het ook niet mee eens. België en Frankrijk gaan te ver. Dar ben ik met je eens.
Mja, misschien is de levensverwachting ook lager. Of hebben ze het er als staat (want geen pensioenfondsen) voor over. We zijn in Nederland ook soms wel doorgeslagen in alles in termen van geld of kosten te beschrijven.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
En met dat zwaaihandje wil je zeggen...? Toch niet dat ik m'n bek maar moet houden?
Meer dat ik me tegen mijn zin weer een reactie uit heb laten lokken en er nu nogmaals mee klaar ben. Maar interpreteer het voor de rest lekker zoals je zelf wil.
De grootste grap is dat hij waars voor die sim betaald heeft, en dus betaald om virtueel de hele tijd min of meer dezelfde rondjes om de kerk te rijden. Terwijl als zijn werkgever, die hem meer dan royaal beloond, dat wilt opleggen hij meteen op de barricade springt.
Ik heb zelf iets meer met Engeland, maar ik kan me zeker vinden in wat je zegt. Ze hebben echt wel mooie trajecten en materieel in Frankrijk
[..]
Waar doe je dat dan mee?
Niets. Als het af is gooi ik het op het net waar anderen dan van gebruik kunnen maken. Het gaat mij om het creëren van de routes voor de sim. Zie het als een level dat iemand maakt voor een game met een editor.
Meer dat ik me tegen mijn zin weer een reactie uit heb laten lokken en er nu nogmaals mee klaar ben. Maar interpreteer het voor de rest lekker zoals je zelf wil.
We gaan er ook niet uitkomen vrees ik. Ik vind de argumenten van het betreffende deel van het rijdend personeel op z'n minst niet sterk, jij staat aan de andere kant. So be it.
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 23 december 2016 22:43 schreef tripel7 het volgende: De grootste grap is dat hij waars voor die sim betaald heeft, en dus betaald om virtueel de hele tijd min of meer dezelfde rondjes om de kerk te rijden. Terwijl als zijn werkgever, die hem meer dan royaal beloond, dat wilt opleggen hij meteen op de barricade springt.
Eh. Leer eens enigszins Nederlands?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 23 december 2016 22:43 schreef tripel7 het volgende: De grootste grap is dat hij waars voor die sim betaald heeft, en dus betaald om virtueel de hele tijd min of meer dezelfde rondjes om de kerk te rijden. Terwijl als zijn werkgever, die hem meer dan royaal beloond, dat wilt opleggen hij meteen op de barricade springt.
Als ik Train Simulator speel vind ik de "netwerk"-achtige routes wel het leukste om te spelen. Van A naar B en weer terug naar A gaat vervelen.
East Croydon naar Brighton ken ik inmiddels op m'n duimpje, maar de routes via Peckham Rye enzo blijven me verbazen
Niets. Als het af is gooi ik het op het net waar anderen dan van gebruik kunnen maken. Het gaat mij om het creëren van de routes voor de sim. Zie het als een level dat iemand maakt voor een game met een editor.
We gaan er ook niet uitkomen vrees ik. Ik vind de argumenten van het betreffende deel van het rijdend personeel op z'n minst niet sterk, jij staat aan de andere kant. So be it.
Nee klopt. Ik heb eigenlijk ook een hekel aan dit soort discussies op internet. De uitslag kan men vantevoren al voorspellen. Maar soms kan ik het toch niet laten. Leerpuntje voor mij
Nee klopt. Ik heb eigenlijk ook een hekel aan dit soort discussies op internet. De uitslag kan men vantevoren al voorspellen. Maar soms kan ik het toch niet laten. Leerpuntje voor mij
OK, dan zal ik ook proberen het subtieler aan te pakken. Deal?
Niet alles wat geen nut heeft heeft geen zin. Stijn De Paepe
Op vrijdag 23 december 2016 22:43 schreef tripel7 het volgende: De grootste grap is dat hij waars voor die sim betaald heeft, en dus betaald om virtueel de hele tijd min of meer dezelfde rondjes om de kerk te rijden. Terwijl als zijn werkgever, die hem meer dan royaal beloond, dat wilt opleggen hij meteen op de barricade springt.
Ik rij niets in die sim. Puur testen en bouwen. Dat gaat van ter plaatse fotos maken en objecten bouwen met gmax en natuurlijk nog wat Franse vrienden die mij helpen met sporen plannen en andere data.
Hee ik heb in die 15 jaar 1 dag gestaakt. Kijk dat ik het jammer vind dat het beroep uitgehold word mag ik iets van vinden. Zeker als liefhebber. Je hebt ook een bepaalde liefde voor een vak.
We gaan er ook niet uitkomen vrees ik. Ik vind de argumenten van het betreffende deel van het rijdend personeel op z'n minst niet sterk, jij staat aan de andere kant. So be it.
Wat ik jammer vind is dat bijsturing nooit in de discussie word meegenomen. Die zijn onderbezet bij een verstoring. Al heb je een rondje om de kerk dan nog los je hiermee de problemen niet op. Bovendien is er nog wel een nadeel te benoemen. Het personeel is op andere lijnen niet in te zetten waardoor je met verlof ook problemen gaat krijgen. Zelf hebben we een tijd gehad dat machinisten die pas geslaagd waren maar op een traject konden rijden. Die waren dus niet inzetbaar op andere trajecten waadoor er een tekort ontstond. Vergeet ook niet dat je zonder opdracht van bijsturing geen trein mag rijden. Het zijn behoorlijk wat schijven die gepasseerd moeten worden. Van Trdl tot bijsturing en verkeersleiding tot rijdend personeel.
Je zult dus ook wat aan bijsturing moeten doen. Als die onderbezet is bij een calamiteit vinden die het personeel alsnog niet. Zeker al niet als bijvoorbeeld een 800 serie door 4 verschillende machinisten word bereden van A naar B. Als daar al een machinist tussen uitvalt heb je al een probleem. Het rondje om de kerk is er eigenlijk al. En dat al jaren. Ik weet ook niet waar het vandaan komt dat machinisten door het gehele land komen. Al jaren zijn de trajecten Weert-Tilburg en Deurne-Nijmegen de hoofdzakelijke trajecten die je bijna dagelijks rijd vanaf mijn standplaats. Ligt natuurlijk ook aan het rooster waar je in zit.
[ Bericht 3% gewijzigd door Cherna op 24-12-2016 02:55:33 ]
De crime van de bijsturing is de onwetendheid waar pietje is en waar jantje is. Als ieder personeelslid een zendertje heeft en zijn actuele locatie deelt kan je daar wat mee. Sterker nog, dat kan je als input in een model gebruiken dat je direct kan laten rekenen wat een (beste) oplossing is. Nu moet jantje eerst gebeld worden waar hij is, daarna kan er pas actie worden ondernomen. Ja, de bijsturing is een knelpunt, nee dat is imo niet de schuld van de bijsturing
Enerverende week weer op het spoor... Afijn, toch wat weerspiegelingen dan. Met de disclaimer dat dit in geen geval een IenM standpunt is!
Over die treinstaking, ik denk dat de VVMC het heel slim heeft gespeeld (waarmee ik het overigens helemaal niet een gerechtvaardigde reden vind om te gaan staken!!). Kijk, er lopen nog onderhandelingen met de werkgever en kennelijk is er bij het rijdend personeel gemor over dienstroosters. Dus moet de VVMC even van zich laten horen. Dat doen ze, door "een staking" aan te kondigen, terwijl er eigenlijk nog geen conflict is (want er lopen nog gesprekken). Ze weten heel goed dat NS naar de rechter kan stappen. Dat betekent dus publiciteit voor de VVMC en de punten waarvoor ze opkomen. Bovendien drukken ze hiermee de NS in het defensief: in de rest van het onderhandelingsproces kan de VVMC dat uitbuiten. Het kost een paar honderd euro aan juridische kosten (griffie, advocaat e.d.), maar dan heb je ook zendtijd in ALLE media.
Dat die staking door de rechter door de rechter is verboden? Bijzaak. Nu kan VVMC richting de achterban aangeven "we hebben het geprobeerd, maar ja, de rechter verbood het". En richting NS is het "pas op heh! Nu zijn jullie gered door de rechter, maar de volgende poging zijn we al aan het voorbereiden".
Ik denk - met enig terugkijken tijdens een goede kop koffie op zaterdagochtend - dat dit wel eens een vooropgezet plan kan zijn geweest. Bij IenM heb ik overigens weinig enthousiaste reacties gehoord op de stakingsdreiging (lees: de mening van Flash komt aardig in de buurt). Dat geldt voor mij zelf trouwens ook.
De vakbond (FNV in dit geval) is trouwens ook echt een gevalletje "tja...". Het belangrijkste argument tegen het publiek maken van deze vakbond was "ja maar, dan worden ProRailers ambtenaar. En dat is echt heel slecht voor de rechtspositie. Bijna onmenselijk". Dat FNV-spoor in een soort federatie zit met ABVAKABO (de FNV van de publieke sector) - die eind vorig jaar voor de ambtenaren nog wat extraatjes heeft binnengehaald, is kennelijk van ondergeschikt belang. Het meest genante was echter dat ze het punt van de arbeidsvoorwaarden al binnen hadden (want ZBO, dus CAO spoor blijft van kracht).
Dat diezelfde FNV toch eigenlijk ook wel een fan is van meer publieke organisaties t.o.v. het grote boze bedrijfsleven met zijn kwaadaardige werkgevers) lijkt ook even niet te boeien. Afijn, ik ben ietwat bevooroordeeld wellicht...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
Al jaren zijn de trajecten Weert-Tilburg en Deurne-Nijmegen de hoofdzakelijke trajecten die je bijna dagelijks rijd vanaf mijn standplaats. Ligt natuurlijk ook aan het rooster waar je in zit.
Noem je ook wel een standplaats op zeg, Eindhoven.....
Nou... het heeft ook te maken met de algemene trend dat er niet meer wordt geaccepteerd dat aan sommige activiteiten risico's kleven. Dan wordt al snel gekozen voor "niet" in plaats van het (geringe) risico te accepteren
Dit. Denk maar aan Arie Slob die voorstelde om machinisten weer zelf een vastgevroren wissel te laten loswrikken. Dat plan werd in de Kamercommissie gelijk in de pan gehakt omdat het niet in de meer-dan-nul-risico-voor-spoorwegpersoneel-is-onacceptabel-strategie past.
Dit. Denk maar aan Arie Slob die voorstelde om machinisten weer zelf een vastgevroren wissel te laten loswrikken. Dat plan werd in de Kamercommissie gelijk in de pan gehakt omdat het niet in de meer-dan-nul-risico-voor-spoorwegpersoneel-is-onacceptabel-strategie past.
Als de wissel vastgevroren is er toch geen treinverkeer toch? Kan een machinist hem best even lostikken
Maar als het zoals je zegt al bijna zo is dat er rondjes rond de kerk gereden wordt, wat is dan het probleem van de VVMC?
Ik denk meer de roosters die per standplaats natuurlijk verschillen. Ik ken de werkpaketten niet van de drie genoemde standplaatsen. Hoe zit het met keringen en plaspauzes en lijnen met veel overlast.
Als de wissel vastgevroren is er toch geen treinverkeer toch? Kan een machinist hem best even lostikken
Zou het graag willen doen. Kijk ik heb meer moeite met de inhoud van het vak dan de trajecten waar ik op moet rijden. Maar dat is persoonlijk. Met inhoud bedoel ik de uitholling. Ik blijf het jammer vinden dat ik niet eens meer een loc. mag aanhangen terwijl ik dat voorheen jaren lang gedaan heb. En zo zijn er meer zaken. Ik wil meer maar door de strenge regelgeving kan het doodeenvoudig niet.
Maar zo zal iedere machinist daar anders over denken. Zo draai ik ontzettend graag Ret diensten waar je juist veel met materieel bezig bent terwijl een andere collega daar een hekel aan heeft. Ieder zo zijn voorkeur
[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 24-12-2016 12:32:35 ]
Op zaterdag 24 december 2016 09:21 schreef b2py het volgende: De crime van de bijsturing is de onwetendheid waar pietje is en waar jantje is. Als ieder personeelslid een zendertje heeft en zijn actuele locatie deelt kan je daar wat mee. Sterker nog, dat kan je als input in een model gebruiken dat je direct kan laten rekenen wat een (beste) oplossing is. Nu moet jantje eerst gebeld worden waar hij is, daarna kan er pas actie worden ondernomen. Ja, de bijsturing is een knelpunt, nee dat is imo niet de schuld van de bijsturing
Dat gaat al niet meer telefonisch Maar via de railpocket word je aangestuurd. Bij een calamiteit is er een onderbezetting. Bijsturing stuurt niet alleen personeel bij. Er moeten ook weer rijwegen aangevraagd worden en prorail zal daar ook een rol in spelen. Ik zeg ook niet dat het de schuld is van bijsturing maar het is een feit dat zij bij een calamiteit met een onderbezetting te maken hebben waar ze inderdaad niets aan kunnen doen. Bovendien kan ik iets voorstellen maar moet dat weer door een hele molen gaan.
Zo kan het zijn dat ze een machinist en HC hebben maar is de goedkeuring van de rijweg er nog niet etc.
[ Bericht 7% gewijzigd door Cherna op 24-12-2016 12:45:34 ]
Op vrijdag 23 december 2016 15:33 schreef Jappie111 het volgende: Weet iemand of er een met de tienertoer vergelijkbaar ticket is voor Duitsland (NRW en/of Nedersachsen) of België?
Op zaterdag 24 december 2016 09:21 schreef b2py het volgende: De crime van de bijsturing is de onwetendheid waar pietje is en waar jantje is. Als ieder personeelslid een zendertje heeft
Verplicht een chip implanteren bij de sollicitatie
Zou het graag willen doen. Kijk ik heb meer moeite met de inhoud van het vak dan de trajecten waar ik op moet rijden. Maar dat is persoonlijk. Met inhoud bedoel ik de uitholling. Ik blijf het jammer vinden dat ik niet eens meer een loc. mag aanhangen terwijl ik dat voorheen jaren lang gedaan heb. En zo zijn er meer zaken. Ik wil meer maar door de strenge regelgeving kan het doodeenvoudig niet.
Maar zo zal iedere machinist daar anders over denken. Zo draai ik ontzettend graag Ret diensten waar je juist veel met materieel bezig bent terwijl een andere collega daar een hekel aan heeft. Ieder zo zijn voorkeur
genoeg collega's van NSR die een dag in de week bij ons bijklussen
Die railpocket kan als zender fungeren, of bedrijfstelefoon
En dan hoeft het nog niet eens op de meter nauwkeurig te zijn ivm de privacy (de baas hoeft niet te zien in welke winkel jij wat te eten haalt in je pauze), maar als het alleen het station al aangeeft zou het al genoeg zijn.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven