abonnement Unibet Coolblue
pi_167491922
Iemand die me uit kan leggen hoe dit werkt in Belgie? Graag geen links omdat deze niet eenduidig of niet geheel compleet de info voorleggen voor mijn situatie. Ik wil naar België emigreren, maar blijf in Nederland werken.

Ik zie percentages die per stad gehanteerd worden. Dit percentage zou over mijn betaalde belasting per jaar geheven worden en dat is dan mijn (aanvullende?) gemeentebelasting. Maar omdat ik in België (nog) geen inkomen genereer zal dit nul zijn.

Vragen:

1) Wat is de "basis" gemeentebelasting? Waar kan ik dit toetsen?
2) Daarop betaal ik agglomeratiebelasting, ongeveer 35 per jaar, klopt dit?
3) Moet ik aanvullende gemeentebelasting betalen? Volgens mij niet.

Netto zou dit betekenen dat ik op jaarbasis ongeveer 70 euro aan deze post kwijt bent?

Thanks!
  woensdag 21 december 2016 @ 08:01:09 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_167491950
Even bellen met de Belgische ambassade?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_167492017
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:01 schreef Megumi het volgende:
Even bellen met de Belgische ambassade?
Dat is er een die ik niet zag aankomen. Zijn zij een referentie die dit aan mij kunnen uitleggen? Is dat niet meer voor internationale zaken? Sorry, ben onwetend op dit vlak.
  woensdag 21 december 2016 @ 08:16:06 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_167492022
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:14 schreef gr1mlock het volgende:

[..]

Dat is er een die ik niet zag aankomen. Zijn zij een referentie die dit aan mij kunnen uitleggen? Is dat niet meer voor internationale zaken? Sorry, ben onwetend op dit vlak.
Ik zou zeggen probeer dat even. Kwaad kan het nooit. Of even contact opnemen met de gemeente waar je wil gaan wonen?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_167492305
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik zou zeggen probeer dat even. Kwaad kan het nooit. Of even contact opnemen met de gemeente waar je wil gaan wonen?
Ja, kan ook, maar volgens mij zit ik aardig dicht bij de oplossing. Zodoende zou het makkelijk zijn als iemand dit kan bevestigen. Scheelt me weer een ritje van een paar honderd kilometer totaal :) In ieder geval bedankt voor je tijd.
pi_167492917
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 08:56 schreef gr1mlock het volgende:

[..]

Ja, kan ook, maar volgens mij zit ik aardig dicht bij de oplossing. Zodoende zou het makkelijk zijn als iemand dit kan bevestigen. Scheelt me weer een ritje van een paar honderd kilometer totaal :) In ieder geval bedankt voor je tijd.
Want gemeenten in België doen niet aan e-mail en telefonie?
pi_167495264
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 09:46 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Want gemeenten in België doen niet aan e-mail en telefonie?
Klopt, dat hebben ze niet. Ofwel, dit is allang geprobeerd en ze kunnen geen eenduidig antwoord geven omdat de officiële documenten tegenstrijdige informatie geven. Ik zal je niet belasten hiermee. Daarom kijk ik juist verder, ik heb zelfs 4 gemeentes dezelfde vraag gestuurd en alle vier komen ze met een ander antwoord.
pi_167495671
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:08 schreef gr1mlock het volgende:

[..]

Klopt, dat hebben ze niet. Ofwel, dit is allang geprobeerd en ze kunnen geen eenduidig antwoord geven omdat de officiële documenten tegenstrijdige informatie geven. Ik zal je niet belasten hiermee. Daarom kijk ik juist verder, ik heb zelfs 4 gemeentes dezelfde vraag gestuurd en alle vier komen ze met een ander antwoord.
Als de gemeenten in België het zelf al niet weten verwacht ik niet dat je hier een antwoord gaat krijgen. Bizar trouwens dat ze het antwoord op een toch voor hun vrij simpele vraag niet weten.
pi_167495726
quote:
0s.gif Op woensdag 21 december 2016 12:23 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Als de gemeenten in België het zelf al niet weten verwacht ik niet dat je hier een antwoord gaat krijgen. Bizar trouwens dat ze het antwoord op een toch voor hun vrij simpele vraag niet weten.
We zijn hier in Nederland heel erg verwent. Ze wilden me zelfs naar de Nederlandse ambassade sturen, in Nederland... Toen ik het adres vroeg kregen ze een rood hoofd. Dus ik kijk inderdaad wel uit voordat ik in de auto stap en met dit soort antwoorden weer naar huis terugkeer :)
pi_167520400
24. Met betrekking tot artikel 23, paragraaf 1
a. Voor het bepalen van de aanvullende belastingen die door de Bel-
gische gemeenten en agglomeraties worden vastgesteld, worden in Bel-
gië, niettegenstaande de bepalingen van artikel 23, paragraaf 1, sub-
paragraaf a en elke andere bepaling van dit Verdrag, de beroepsinkomsten
die volgens artikel 23, paragraaf 1, subparagraaf a zijn vrijgesteld, in
aanmerking genomen. Deze aanvullende belastingen worden berekend
op de belasting die in België verschuldigd zou zijn in het geval bedoelde
inkomsten uit Belgische bronnen werden verkregen.

Als ik dit naar het Nederlands vertaal dan staat er volgens mij dat ik ook in België aanvullende gemeentebelasting moet betalen. Iemand die dit kan bevestigen?
pi_178224412
Bij deze. Elke inwoner van de gemeente betaalt daar gemeentebelasting, ongeacht of je nu in NL inkomstenbelasting betaalt of niet.
pi_178408880
Belgie is heel rommelig.
Zaken zijn daar slecht geregeld.

In Nederland betaal je inkomstenbelasting.
De Nederlandse overheid verdeeld deze weer deels onder de gemeentes.

In België is dit niet het geval.
In Belgische inkomstenbelasting heet persoonsbelasting.
Dat is een federaal deel en deel voor de gemeentes.
De gemeentes heffen daar apart direct met een bepaald aantal opcentiemen.

Als je in Nederland werkte en woont in Belgie:
Dan mag Belgie alleen (volgens het belastingverdrag) heffen over het belastingvrij deel van je Nederlands inkomen.
Je betaald namelijk al indirect aan de Nederlandse gemeentes.

Met je belgisische electronische ID kun je veel te weten komen.
(inloggen op Internet bij bijvoorbeeld mijn dossier)

Belastingtarief % kun je natuurlijk ook zo bij de Buren vragen
(Als je daar contact mee hebt :-) )

Groet Rudolf
pi_178524405
Dit vertelt Fod Financien:
https://financien.belgium(...)te/gemeentebelasting
https://financien.belgium(...)tebelasting-2018.pdf

rekentool
http://margeregeling.be/p(...)e-personenbelasting/

Ik heb nu net dus geleerd dat ik (wonend en werkend in Vlaanderen) dus via mn loon en belasting aangifte dus ook gemeente belasting betaal... :?
Maar goed hier zijn wel meer dingen "vreemd" geregeld, met dank aan de wildgroei aan overheden en veel onduidelijkheid. Ben het ondertussen gewoon geworden en haal mn schouders over op, maak mij er niet (meer) druk om net zoals iedereen dat doet.

Ik krijg elk jaar ook een mooie bruine enveloppe van de gemeente waar ik woon. Ik mag 40 euro per jaar naar mijn gemeente overschrijven. Dit is ook gebaseerd op je samenstelling van je gezin en kan per gemeente verschillen.
Dit zelfde voor de provincie Antwerpen, die innen elk jaar ook een euro of 40.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')