abonnement Unibet Coolblue
pi_167451678
Ik wil van het voorjaar de kozijnen van een schuur in de hoogglans verf zetten (kleur: ral 9004). Nu heb ik gekeken naar de merken en ben ik op zoek naar een hele goede hoogglans verf.
Het gaat me vooral om het glansbehoud, dekking en vloeiing.

Nu kom ik uit op deze types:
- Sigma S2U (allure) Gloss
- Sikkens Rubbol XD High Gloss
- Wijzonol LBH SDT Ultra Hoogglanslak

Welke verf van deze 3 kan ik nu het beste nemen ? Wellicht zijn er nog andere merken/types.
Nu heb ik afgelopen zomer een aantal kozijnen van een chalet geschilderd met Sigma S2U Semi-gloss. Het nadeel van deze verf is dat ik hem vrij dik vond, dus de vloei vond ik tegenvallen. Daarom heb ik deze moeten verdunnen alleen gaat dat weer ten koste van de kwaliteit en glans(behoud) heb ik mij laten vertellen.
pi_167454363
Sikkens en sigma worden als beste gezien (en geven het langst garantie op hun producten).
De vloei eigenschappen komen door het lage vos gehalte waar verven tegenwoordig aan moeten voldoen. Dunner schilderen is het devies, je schildert snel veel te dik is mijn ervaring.

Als alternatief kan je naar lijnolie verven kijken. Duurzaam en zeer bolle glans. Echter wel een compleet ander product dan de genoemde sikkens/sigma dus even goed kijken of het geschikt is.
  Moderator dinsdag 20 december 2016 @ 00:08:08 #3
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_167463558
Caparol maakt ook goede verven :) Dat zit bij mijn ouders op het huis, al flink wat jaren in de zon en ziet er nog goed uit :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_167465525
Ik heb vorig jaar het huis aan de buitenkant laten schilderen met de Sigma die je noemt. Ik heb zelf het balkon en de tuinhekken ermee geschilderd. Moet zeggen dat ik dat dikke wel herken maar ik vond het juist mooi "vol" uitvloeien. Met de andere merken geen ervaring. Sigma heeft trouwens 10 jaar garantie, hoe dat precies werkt weet ik niet.
Feel the fuzz!
pi_167467222
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2016 19:33 schreef hiburg het volgende:
Welke verf van deze 3 kan ik nu het beste nemen ? Wellicht zijn er nog andere merken/types.
Nu heb ik afgelopen zomer een aantal kozijnen van een chalet geschilderd met Sigma S2U Semi-gloss. Het nadeel van deze verf is dat ik hem vrij dik vond, dus de vloei vond ik tegenvallen. Daarom heb ik deze moeten verdunnen alleen gaat dat weer ten koste van de kwaliteit en glans(behoud) heb ik mij laten vertellen.
Klopt helemaal; vooral als het iets warmer wordt, is die Sigma S2U een erg stroperige verf en natrekken met je kwast is bijna niet te doen

Toch vind ik na veel schilderwerk buiten, die Sigma de beste verf. Niet in de zon werken en bij voorkeur bij temperaturen <15 graden.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167467240
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:42 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Als alternatief kan je naar lijnolie verven kijken. Duurzaam en zeer bolle glans. Echter wel een compleet ander product dan de genoemde sikkens/sigma dus even goed kijken of het geschikt is.
Alsjeblieft niet. Op mijn 100 jaar oude huis heb ik dat eens moeten verwijderen om er met een alkydverf over te kunnen gaan. Complete ramp, een soort van kauwgom laag bleek het.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167467529
quote:
13s.gif Op dinsdag 20 december 2016 09:42 schreef blomke het volgende:

[..]

Op mijn 100 jaar oude huis heb ik dat eens moeten verwijderen om er met een alkydverf over te kunnen gaan.
Het heeft er wel 100 jaar opgezeten en dat gaat die alkydverf nooit redden. Je had het gewoon met lijnolieverf moeten overschilderen.
pi_167467575
quote:
1s.gif Op maandag 19 december 2016 19:33 schreef hiburg het volgende:
- Sigma S2U (allure) Gloss
- Sikkens Rubbol XD High Gloss
Met beide ervaring, beide zijn goed maar S2U schildert toch net wat lekkerder.
pi_167467601
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 december 2016 10:02 schreef machtpen het volgende:
Het heeft er wel 100 jaar opgezeten en dat gaat die alkydverf nooit redden. Je had het gewoon met lijnolieverf moeten overschilderen.
Nuancering: de vorige eigenaren hadden er diverse andere lagen (lijnolie én alkyd) overheen gekliederd. Dat bleek een dusdanig slechte laag geworden, dat ik besloot alles te verwijderen. De laatste laag van de vorige eigenaar was dus een alkydlaag en dat was i.c.m. lijnolieverf echt prutswerk.

Mijn advies voor buitenschilderwerk blijft bij urethaanverf op alkydbasis. voor binnen een acrylverf.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_167467701
quote:
0s.gif Op maandag 19 december 2016 20:42 schreef klaaskootstra1 het volgende:
Als alternatief kan je naar lijnolie verven kijken. Duurzaam en zeer bolle glans. Echter wel een compleet ander product dan de genoemde sikkens/sigma dus even goed kijken of het geschikt is.
Dat kan ook. Je zal je er wel wat meer in moeten verdiepen inderdaad, het laat zich toch net wat anders verwerken dan alkyd en het is wat minder makkelijk om informatie te vinden erover. Maar als het goed wordt aangebracht gaat het lang mee, en als het wat dof wordt na verloop van tijd kan je de glans terug laten komen het op te wrijven met lijnolie.
  dinsdag 20 december 2016 @ 15:10:08 #11
309770 Tanin
de vreemdeling
pi_167474402
Die eerste twee staan heel goed aangeschreven, wijzonol heb ik persoonlijk prima ervaring mee
"Dit? Dit zijn mijn oorlogswonden, heb jarenlang oorlog gevoerd met mezelf, maar ik heb gewonnen!"
pi_167580403
Dank voor de reacties, ik hou het dus maar op de Sigma voorlopig. Eventueel iets verdunnen als het wat warmer is, want ik schilder vaak als het warmer is dan 15 graden. Wel jammer dat deze verf wat dikker is maar dat heeft ook met regelgeving te maken las ik al ergens.
pi_167582236
De Rubbol vond ik echt heerlijk smeren ^O^
Laat die handjes wapperen!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')