abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 december 2016 @ 20:45:49 #1
132806 tokko1
Wat Shiz zegt ..
pi_167428983


De “BlitzWolf® BW-D1 120G 2.5 inch SATA3 Solid State Drive SSD Hard Disk” is een van de nieuwere producten die Blitzwolf aanbied. Het is een harde schrijf die in je pc, laptop of externe behuizing geplaatst kan worden en voor 120 Gb extra ‘solid state’opslag zorgt. Een soort opslag dat een stuk sneller is dan de traditionele harde schijf met ronddraiende platters. Banggood stuurde mij er eentje op om deze te testen. Hieronder mijn bevindingen wat betreft installatie en prestatie(winst).

De schrijf werd geleverd in een dikke zwarte envelop. Daarin dat de SSD in een doosje welke met bubblewrap omwikkeld was. In de doos zaten naast de SSD nog een garantiekaart (18 maanden garantie) en een kleine handleiding (in engels).



Het model BW-D1 SSD van Blitzwolf is een standaard 2.5” inch SSD. Met zijn SATA3 aansluiting kan hij in ongeveer elke gemiddelde desktop of laptop met uitbreidingsmogelijkheden. De geheugencellen in de schrijf zorgen in totaal voor 120Gb extra opslag.
Daarnaast heeft de schijf heeft de standaard features die tegenwoordig op bijna alle SSD’s te vinden zijn zoals; TRIM (slim met data omgaan), S.M.A.R.T (monitoring van de SSD), NCQ (slimme buffers) en Wear-leveling (de opslag cellen slim gebruiken om zo overbelasting van een cel te voorkomen).
• Capaciteit: 120Gb
• Interface: 6Gbps SATA-Ⅲ
• Snelheid: 500MB/S Read Speed
• Formaat: 2.5inch (100*69.85*7mm)


Voor de installatie van de schrijf is deze geplaatst in een HP laptop met SATA3 aansluiting. Dit proces is bij elke pc/laptop in principe verschillend maar relatief eenvoudig. Zoek de plek op waar de aansluiting in jou apparaat zit, sluit de SSD aan (let hierbij goed op dat de connector helemaal in elkaar geschoven zit) en schroef de schrijf vast met de vier schroeven aan de zijkant.
Na de installatie wordt de schrijf als het goed is automatisch herkend door de PC, alleen dient deze nog geformatteerd te worden (de schrijf is nog niet zichtbaar in mijn computer). Met het volgende stappenplan is dit zo gedaan.
1. Open het “Disk management” scherm (bij Windows zoeken type je “format”).
2. Selecteer de schrijf waar bij staat “unallocated”
3. Creëer een “New Simple Volume..” door er met de rechter muisknop op te drukken en deze optie te selecteren.
4. De schrijf is nu bruikbaar in je computer.




Volgens Blitzwolf zou de SSD snelheden rond de 500 MB/s moeten halen. En uit verschillende tests blijkt deze schijf inderdaad prima rond dat snelheidsniveau te liggen. Vergeleken met je standaard harde schrijf gaat het dus een prima snelheidswinst opleveren. De schrijfsnelheid is met ongeveer 380 MB/s ook prima, al kan je met een wat duurdere SSD hier nog wel winst op behalen. Maar bij dagelijks gebruik merk je vooral iets van de leessnelheden.

Benchmarks:
CrystalDiskMark 5.2: Lees 538.4 MB/s, Schrijf: 377.7 MB/s
ATTO Disk Benchmark: Lees 530 MB/s, Schrijf 380 MB/s



Over de duurzaamheid van de cellen kan ik weinig zeggen behalve dat SSD’s tegenwoordig voor consumenten gebruik ongeveer net zo betrouwbaar zijn als HDD’s. De gebruikte opslag komt van Marvell 88NV1120 chips (TCL NAND Flash memory), een type veelgebruikt geheugen van een betrouwbaar OEM merk. Dus bij normaal gebruik is de kans dat je het langzaam verouderen van de cellen fouten krijgt die de SSD niet zelf kan herstellen klein. En ‘veroudering’ is dus niet meer een argument om geen SSD te nemen zoals dat in de eerste dagen van SSD’s wel was.


Heb je nog geen SSD in je computer en wil je je PC een boost geven? Dan doe je met deze Blitzwolf SSD geen miskoop. De prijs/prestatie verhouding is prima en de schrijf werkt bij mij ook zoals je mag verwachten. Qua prijs zit hij (helemaal met kortingscode) iets onder de westerse prijzen. Al zal met een goede zoektocht hier ook wel een schrijf te vinden zijn die met acties in datzelfde prijs segment kan duiken. Deze schijf is door Blitzwolf slim ingekocht bij Marvell en als Blitzwolf direct aan de consument verkocht ipv via een westerse keten. Een prima direct-china aankoop wat mij betreft.

Voor meer informatie over deze SSD kan je terecht op de officiële website van Blitzwolf hier. En de Blitzwolf SSD is te krijgen bij Banggood. Op moment van schrijven voor ¤52,55 (vanuit HK warehouse).
Check mijn china reviews op Reviewblog.tweakers.net
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')