abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 4 november 2017 @ 15:32:02 #201
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_174864371
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 14:59 schreef Goitske het volgende:
In de koelkast gewoon op een bord. Als hij mee gaat in een taartdoos. Heb een hele mooie stevige met lift plateau gekocht
maar dek je het af in de koelkast? Want nu met de vruchtengelei ging dat niet omdat je het dan beschadigt .
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_174864386
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 15:32 schreef madeliefff het volgende:

[..]

maar dek je het af in de koelkast? Want nu met de vruchtengelei ging dat niet omdat je het dan beschadigt .
nee ik dek het eigenlijk nooit af, meestal ook niet nodig
  zaterdag 4 november 2017 @ 15:33:40 #203
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_174864390
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2017 15:33 schreef Goitske het volgende:

[..]

nee ik dek het eigenlijk nooit af, meestal ook niet nodig
ah oke
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_174893456
Toch nog een beetje zondag bakdag. Kerstkoekjes testdraaien vandaag amandelkoekjes. Heerlijk bros en wat zijn ze lekker!

Voor de liefhebber
250 gram amandelmeel
250 gram poedersuiker
2 eieren

Eieren en poedersuiker romig mixen, amandelmeel erbij. Volgens het recept hoopjes maken met een lepel maar dat lukte mij niet zo goed dus hop in de spuitzak en kleine hoopjes maken. Lopen wel iets uit dus niet te dicht op elkaar maken.
Uur laten staan op je aanrecht zodat de toplaag wat droogt
Oven op 150 graden en dan 10-15 minuten bakken
Als de koekjes afgekoeld zijn worden ze knapperig dus zacht uit de oven!
  zondag 5 november 2017 @ 22:03:03 #205
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_174893697
Lekker!

En tof blik ook O+
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_174987590
Al een paar jaar staat het koekboek in mijn kast gekocht op taart en trends eerste of tweede jaar.. kortom vriendin van mij roept elk jaar : hey Goits kijk eens volgens mij staat dat boek in jou kast, nog steeds niks uit gebakken?

Dus nu eindelijk wel de kaneelkoekjes! Het vanille deeg voor de koekjes ligt nog in de koelkast voor de jongens om morgen wat te maken. Planning is in ze nog te versieren met royal icing maar eerst kijken of mij dat lukt.. anders worden ze gewoon zo opgegeten
http://www.dekoekenbakkers.com/blog/het-perfecte-koekje
  vrijdag 10 november 2017 @ 20:41:00 #207
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_174987653
Dammit wat maak jij toch mooie en lekkere dingen ^O^
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_174987933
Thanks! De tip uit het boek leg 2 dunne latjes neer en laat je deegroller daar overheen lopen zodat je die dikte krijgt. Ik heb 2 verf roer houtjes gebruikt. Daardoor de koekjes allemaal even dik
  vrijdag 10 november 2017 @ 21:25:33 #209
380389 madeliefff
soms ook madeboosss
pi_174988728
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 november 2017 20:37 schreef Goitske het volgende:
Al een paar jaar staat het koekboek in mijn kast gekocht op taart en trends eerste of tweede jaar.. kortom vriendin van mij roept elk jaar : hey Goits kijk eens volgens mij staat dat boek in jou kast, nog steeds niks uit gebakken?

Dus nu eindelijk wel de kaneelkoekjes! Het vanille deeg voor de koekjes ligt nog in de koelkast voor de jongens om morgen wat te maken. Planning is in ze nog te versieren met royal icing maar eerst kijken of mij dat lukt.. anders worden ze gewoon zo opgegeten
http://www.dekoekenbakkers.com/blog/het-perfecte-koekje
[ afbeelding ]
royal icing aanbrengen is niet zo moeilijk hoor. Ik doe dat elk jaar bij 1 van de kerstkoekjes soorten die wij dan maken. Als je spuitgaatje maar dun is en je t mengsel niet te warm laat worden omdat t dan smelt en t een kliederboel word.

Wij gaan altijd 2 weken voor kerst starten met tsjechische kerstkoekjes maken, ik heb er nu zin in gekregen :D
1-Op vrijdag 22 mei 2015 19:53 schreef Working_Class_Hero het volgende:
Niet weten dat Madeliefff KLB godin is en dus alles kan, zelfs jou doen verdwijnen.
2-Ik ben een Rivella...
pi_174993575
Heb je een recept voor mij van die kerstkoekjes? Ik ben wel benieuwd er naar

Ik heb speciale fineliner zakjes gekocht dus met wegwerp tipjes er aan die ook afsluitbaar zijn (leek mij wel zo veilig met 2 kleine kinderen om mij heen)
pi_174997343


En de vanille koekjes zijn ook klaar
pi_174997948
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 12:55 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]

En de vanille koekjes zijn ook klaar
is dat links een enorme cookiecutter ?
pi_174998706
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2017 13:26 schreef HaverMoutKoekje het volgende:

[..]

is dat links een enorme cookiecutter ?
jep!
pi_175023870


Vandaag voor het eerst met royal icing gewerkt viel mij niet tegen!
pi_175024503
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 17:37 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag voor het eerst met royal icing gewerkt viel mij niet tegen!
Gaaf!
Somebody that I used to know
pi_175024741
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 17:37 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag voor het eerst met royal icing gewerkt viel mij niet tegen!
O+
Go hard or go home
pi_175024926
quote:
1s.gif Op zondag 12 november 2017 17:37 schreef Goitske het volgende:
[ afbeelding ]

Vandaag voor het eerst met royal icing gewerkt viel mij niet tegen!
die rode wantjes ^O^
pi_175025446
Thnx :@
pi_175026609
Moest gisteren nog even aan je denken, Goitske, bij het horen van dit fragment:

http://www.nporadio1.nl/n(...)ring?share=43292&t=0

Over hoeveel kookboeken mensen kunnen hebben :P

(vind zijn mening overigens wel wat kort door de bocht, maar dat terzijde)
Somebody that I used to know
pi_175027851
quote:
2s.gif Op zondag 12 november 2017 19:16 schreef Postbus100 het volgende:
Moest gisteren nog even aan je denken, Goitske, bij het horen van dit fragment:

http://www.nporadio1.nl/n(...)ring?share=43292&t=0

Over hoeveel kookboeken mensen kunnen hebben :P

(vind zijn mening overigens wel wat kort door de bocht, maar dat terzijde)
haha
Ik gebruik mijn boeken wel, en heb geen keuken met snufjes moet het met een normale oven doen _O-
pi_175139459
Sinterklaas dripcake met pepernoten botercreme, chocolade ganache, chocolade letters, chocolade pepernoten en chocolade munten


Het recept snel uitgeschreven aangezien ik hem zelf heb bedacht en een beetje uit diverse bakboeken heb

Sinterklaas dripcake met pepernoten botercreme, chocolade ganache, chocolade letters, chocolade pepernoten en chocolade munten

Ik heb 2 van die 18 cm springvormen van de Lidl gebruikt

Biscuit
Au bain Marie verwarmen tot 40 graden: 5 eieren, 150 gram suiker, 1/4 theelepel zout, 1/2 citroen, rasp
Daarna in de keukenmachine mixen en terug kloppen tot hij afgekoeld is. Hier mee krijg je lucht er in dus stevig kloppen.
150 gram bloem er door heen spatelen
160 graden voorverwarmde oven, afbakken tijdsduur uhmmm tot hij licht bruin en gaar is (evt testen door zachtjes er op te drukken bij terug veren is hij klaar of prikken met een saté prikker)

Laat goed afkoelen! Evt invriezen zodat het makkelijker snijd!

Botercreme
250 gram boter en 60 gram poedersuiker 10 minuten mixen.
Ondertussen banketbakkersroom maken:
450 ml melk met 1 vanille peul doormidden gesneden en leeg gehaald alles (incl peul) verwarmen in een pannetje.
In ander bakje 2 eierdooiers, 50 ml melk, 100 gram suiker mengen en 45 gram maizena erbij.
Als de melk kookt peul er uit halen. Deel van de melk mengen met het ei mengsel en daarna alles in het pannetje doen en 1-2 al roerend koken tot hij stevig is. Af laten koelen in de koelkast met een plasticfolie er over ivm een velletje wat er anders op komt.

Als alles klaar is boter/suiker en banketbakkersroom mengen. Naar smaak gemalen pepernoten er door ( ik heb 1 bakje van de staafmixer er door heen gedaan)

Snijd de 2 biscuits door midden zodat je 4 lagen hebt.
Smeer op elke laag een laagje botercrčme en leg de volgende er op.
Smeer het geheel goed af met botercrčme maar geen mega dikke laag dat is niet lekker

Zet in de koelkast zodat hij goed koud wordt.
Gooi je botercrčme restant niet weg!

Maak de ganache:

Ganache voor de bovenkant en druppels
150 ml slagroom en 150 gram pure chocolade au bain Marie smelten. In een spuitzak even in de koelkast laten koelen. Niet te lang dat hij te stevig wordt!

Pak de taart en maak druppels smeer de bovenkant dun af.

Versier naar wens in mijn geval kleine chocolade letters van de Lidl, chocolatier, choco pepernoten. Plak evt aan de zijkant ook dingen vast met wat over gehouden botercreme

[ Bericht 47% gewijzigd door Goitske op 17-11-2017 21:06:24 ]
pi_175213320
Ziet er prachtig en lekker uit! <O)
  dinsdag 21 november 2017 @ 10:33:23 #223
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_175213479
Wat een toffe, Goitske!
With the stars as her umbrella
pi_175217516
Oh wow, wat geweldig!
pi_175223944
Thanks!
Heb ook een kerst versie nog te maken. Zoon van mijn collega zat wat te ouwehoeren dus heb gezegd weet je wat? Ik maak er wel eentje voor jullie _O-
  dinsdag 21 november 2017 @ 20:26:56 #226
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_175224951
Wow, tof weer!
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_175307173
quote:
1s.gif Op zondag 5 november 2017 21:54 schreef Goitske het volgende:
Toch nog een beetje zondag bakdag. Kerstkoekjes testdraaien vandaag amandelkoekjes. Heerlijk bros en wat zijn ze lekker!

Voor de liefhebber
250 gram amandelmeel
250 gram poedersuiker
2 eieren

Eieren en poedersuiker romig mixen, amandelmeel erbij. Volgens het recept hoopjes maken met een lepel maar dat lukte mij niet zo goed dus hop in de spuitzak en kleine hoopjes maken. Lopen wel iets uit dus niet te dicht op elkaar maken.
Uur laten staan op je aanrecht zodat de toplaag wat droogt
Oven op 150 graden en dan 10-15 minuten bakken
Als de koekjes afgekoeld zijn worden ze knapperig dus zacht uit de oven!
[ afbeelding ]

Deze heb ik net gemaakt, maar dan met kristalsuiker ipv poedersuiker. De structuur van de kristallen blijf je een beetje proeven, maar echt hinderlijk vind ik het niet, eerder een beetje crunchy.

Omdat ik een restje deeg over had dat niet meer op het bakblik paste, heb ik dat met de batch zandkoekjes gemengd. Ben benieuwd wat dat geworden is.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175307669
Weten jullie een lekkere lactose- en koemelkeiwitvrije vulling voor een beschuit?

Aantal allergische eters.
pi_175310504
Aardbeienjam of een andere fruitvulling? En valt kokosmelk ook onder lactose? Anders zou je daar ook nog iets mee kunnen doen, al weet ik niet precies wat.
Somebody that I used to know
pi_175312206
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 00:44 schreef Postbus100 het volgende:
Aardbeienjam of een andere fruitvulling? En valt kokosmelk ook onder lactose? Anders zou je daar ook nog iets mee kunnen doen, al weet ik niet precies wat.
Kokosmelk is lactose vrij aangezien het een plantaardige melk is netzo als amandelmelk en sojamelk
pi_175312253
Ik zou misschien kijken of je een soort botercrčme kunt maken van margarine (let op echt plantaardige dus lees het etiket goed) en sojamelk

Ik ben blij dat ik alleen nootvrij en pindavrij moet bakken met verjaardagen enzo
En onze zoon zit op lactose beperkt maar kan wel met gewone boter bakken. Moet geen mega slagroomfestijn. Er van maken ofzo dan gaat het mis
pi_175312265
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 21:44 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Deze heb ik net gemaakt, maar dan met kristalsuiker ipv poedersuiker. De structuur van de kristallen blijf je een beetje proeven, maar echt hinderlijk vind ik het niet, eerder een beetje crunchy.

Omdat ik een restje deeg over had dat niet meer op het bakblik paste, heb ik dat met de batch zandkoekjes gemengd. Ben benieuwd wat dat geworden is.

Oh hoe is dat gegaan met die zandkoekjes?

Ik heb net amandelmeel uit Duitsland iets grovere dan uit Nederland maar wel een stuk goedkoper! Ik bijna 5 euro per 200 gram 1.89 per 100 gram. Dus ben benieuwd hoe dat verwerkt
Ik heb het ook in macarons een keer gebruikt. Structuur was iets grover maar smaakt prima
  zondag 26 november 2017 @ 08:55:31 #233
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_175312310
Het harde vet uit een blik kokosmelk (let op vetgehalte) kun je opkloppen tot romig en gebruiken als botercrčme. Smaakt natuurlijk wel licht naar kokos, moet je van houden, maar is qua textuur enzo heerlijk.

Ik heb weleens sojaroom gegeten verwerkt tot botercreme die heel prima was, en neutrale smaak.
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_175313784
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 22:09 schreef Tegan het volgende:
Weten jullie een lekkere lactose- en koemelkeiwitvrije vulling voor een beschuit?

Aantal allergische eters.
er is ook lactosevrije slagroom?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_175314271
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]

er is ook lactosevrije slagroom?
check even de free from shop online. Misschien dat zij het hebben die hebben een groot assortiment
pi_175315448
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]

er is ook lactosevrije slagroom?
heb ik volgens mij gezien bij grotere AH, een langhoudbare variant buiten de koeling. MinusL?
pi_175315705
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:07 schreef tombolafan het volgende:

[..]

er is ook lactosevrije slagroom?
In lactosevrije poducten zit koemelkeiwit.

Ik heb goede ervaringen met kokosvet i.p.v. boter in vlaaideeg, maar nog nooit geprobeerd in vulling zeg maar.

In cake is plantaardige olie i.p.v. boter ook lekker.

In beschuit zit dus sowieso geen vet maar dan nu dus de vulling. Ik wil wel iets luchtigs. Ik dacht aan eiwitschuim ofzo als vulling? En dan afsmeren met pure chocolade.
pi_175315812
Aardbeien- of kersenjam + eiwitschuimvulling klinkt wel enorm lekker moet ik zeggen i.c.m. pure chocolade voor het afsmeren. Ga denk ik van de week een mini proefbakken dan laat ik het wel weten. Andere suggesties zijn ook welkom!

Bedankt nog voor alle tips trouwens. Ga denk ik ook kokosmelkvet proberen op te kloppen.
pi_175315880
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 12:52 schreef Tegan het volgende:

[..]

In lactosevrije poducten zit koemelkeiwit.

Ik heb goede ervaringen met kokosvet i.p.v. boter in vlaaideeg, maar nog nooit geprobeerd in vulling zeg maar.

In cake is plantaardige olie i.p.v. boter ook lekker.

In beschuit zit dus sowieso geen vet maar dan nu dus de vulling. Ik wil wel iets luchtigs. Ik dacht aan eiwitschuim ofzo als vulling? En dan afsmeren met pure chocolade.
Ik dacht dat t andersom was :D

Maar ik bedoelde eigenlijk die van Alpro (Alpro om op te kloppen), dat is 100% plantaardig ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_175316021
Mijn familie zit vol met lastige eters en dat terwijl ik zelf alles mag :P.

Een mag geen kiwi, een geen steenvruchten, een is dus extreem lactose-intolerant en een met koemelkeiwitallergie. Pfff. Maar bakken is toch leuker voor anderen!

[ Bericht 0% gewijzigd door Tegan op 26-11-2017 15:06:36 ]
pi_175316111
Ik noteer trouwens al jullie tips op de boodschappenlijst en dan van de week vullingproeven. Is geen straf!
pi_175317397
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 12:52 schreef Tegan het volgende:

[..]

In lactosevrije poducten zit koemelkeiwit.

Ik heb goede ervaringen met kokosvet i.p.v. boter in vlaaideeg, maar nog nooit geprobeerd in vulling zeg maar.

In cake is plantaardige olie i.p.v. boter ook lekker.

In beschuit zit dus sowieso geen vet maar dan nu dus de vulling. Ik wil wel iets luchtigs. Ik dacht aan eiwitschuim ofzo als vulling? En dan afsmeren met pure chocolade.
Beide kan
Volgens mij is het lactose zit ook in koemelk vrije producten aangezien lactose een melksuiker is die dus ook in andere dierlijke melk soorten zit. Maar lactose zit in veel meer producten zelfs waar je het niet in verwacht
pi_175319100
Volgens mij is dat inderdaad zoals jij zegt. Ik bedoelde dat lactosevrije producten niet perse de oplossing waren want koemelkeiwit. Ik ben verder geen kenner. Maar diegene met koemelkeiwitallergie mag inderdaad wel mozzarella en melkproducten van andere dieren. Dat i.c.m. iemand met lactose-intolerantie maakt het een extra uitdaging.

Koemelkeiwitvrije producten worden denk ik nooit zo gelabeld want geit* o.i.d. ervoor is voldoende. Ik heb dat nog nooit gezien namelijk.
pi_175319185
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 15:11 schreef Tegan het volgende:
Volgens mij is dat inderdaad zoals jij zegt. Ik bedoelde dat lactosevrije producten niet perse de oplossing waren want koemelkeiwit. Ik ben verder geen kenner. Maar diegene met koemelkeiwitallergie mag inderdaad wel mozzarella en melkproducten van andere dieren. Dat i.c.m. iemand met lactose-intolerantie maakt het een extra uitdaging.

Koemelkeiwitvrije producten worden denk ik nooit zo gelabeld want geit* o.i.d. ervoor is voldoende. Ik heb dat nog nooit gezien namelijk.
Toevallig zit ik wel in het lactose vrij. Werk voor een mdl arts en mijn zoon eet lactose beperkt. Kan de touwtjes iets meer laten vieren maar het danoontje wat ik als test of hij er overheen was heb gegeven is niet goed gegaan
pi_175319335
Pff vervelend zeg. Lactose is echt een vervelende allergie. Een kennis van me vertelde dat haar lactose-intolerante moeder maanden ziek was en dat toen pas duidelijk was dat dat kwam door een nieuw merk lactosevrije melk waar 0,00x% lactose in zat. Blijkbaar mag het dan al zo heten.
pi_175319794
Nou zo erg is het bij hem niet gelukkig. Hij kan wel tegen lage hoeveelheden. Dus kan wel gewone koekjes eten en taart waar melk in zit etc
Maar melk, toetjes en ijs enzo is geen optie
Dus hoef met bakken weinig rekening te houden met hem. En naar verjaardagen neem ik iets mee wat hij lekker vindt
pi_175320969
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 15:21 schreef Tegan het volgende:
Pff vervelend zeg. Lactose is echt een vervelende allergie.
het is geen allergie :+ je darm bacteriën kunnen de lactose niet verwerken
pi_175321347
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 08:39 schreef Goitske het volgende:
Ik zou misschien kijken of je een soort botercrčme kunt maken van margarine (let op echt plantaardige dus lees het etiket goed) en sojamelk

Ik ben blij dat ik alleen nootvrij en pindavrij moet bakken met verjaardagen enzo
En onze zoon zit op lactose beperkt maar kan wel met gewone boter bakken. Moet geen mega slagroomfestijn. Er van maken ofzo dan gaat het mis
roomboter is zo goed als lactosevrij. Ik wist het ook niet totdat de ouders van een kind van een lactose-intolerant-kind mij erop wezen.
Maakt het leven als iets makkelijker.
pi_175322271
Ik weet niet of ik dat risico zou durven nemen Oceanonix. Bij sommige mensen is ook een beetje lactose te veel...

Ik bakte vandaag met mijn dochter sinterklazige cupcakes (met speculaaskruiden erdoor). Heerlijk geworden. Best lastig kloppen nog, maar 6 cupccakes, mijn standmixer kon er niet zo veel mee, dus ze waren niet zo luchtig als ik had gewild, maar wel prima.

abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')