abonnement Unibet Coolblue
pi_169534532
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat dus, maar dat geldt voor de koper, niet voor de schrijver.
Ik wil wel wat opties kopen, wel groot risico dus :+

Waar moet je op letten? Ik bedoel, het is niet dat het net als bij aandelen een giga groep is met uniforme producten of wel?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169534627
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:35 schreef ludovico het volgende:
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen, je verzekerd je winst omdat je de winst in de vorm van premies ontvangt, dat is bovenop de verkoopprijs die daarbij is vastgezet. Als premie + verkoopprijs lager is dan de koers in de toekomst doet de optiekoper goede zaken.
Ja, kort door de bocht klopt dat wel. Alleen, als de koers ver wegzakt, heb je als schrijver ook het nadeel van de koersdaling, zolang je je aandelen in bezit houdt t.b.v. de optiehouder.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169534706
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Ja, kort door de bocht klopt dat wel. Alleen, als de koers ver wegzakt, heb je als schrijver ook het nadeel van de koersdaling, zolang je je aandelen in bezit houdt t.b.v. de optiehouder.
Dat laatste snap ik niet, want als de koers wegzakt is de optiehouder zijn geld kwijt, immers, de optie om het te kopen tegen 15 euro is leuk, maar op de aandelenmarkt kan je het voor 10 kopen.

De aandeelhouder behoudt zijn aandelen, ook al worden die minder waard, maar heeft wel premies opgestreken, de netto winnaar is de aandeelhouder die premiegelden heeft opgestreken en daarmee een deel van zijn verlies heeft gereduceerd vanwege de daling van de aandelenprijs.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169534716
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:36 schreef ludovico het volgende:

Ik wil wel wat opties kopen, wel groot risico dus :+

Waar moet je op letten? Ik bedoel, het is niet dat het net als bij aandelen een giga groep is met uniforme producten of wel?
Je kan het nog gaan zien als anticiperen op een koersstijging, zonder dat je de aandelen hoeft te kopen. Ik heb vandaag Aperam april call uitoefenprijs 38, gekocht voor ¤10,30. Inmiddels is de k Aperam koers ¤48,45 en de waarde van de optie gestegen tot plm. ¤10,50 (Alles x 100, de contract grootte). Heb ik dus ¤20 winst in 1,5 uur op een investering van ¤1030
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169534753
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:44 schreef ludovico het volgende:

Dat laatste snap ik niet, want als de koers wegzakt is de optiehouder zijn geld kwijt, immers, de optie om het te kopen tegen 15 euro is leuk, maar op de aandelenmarkt kan je het voor 10 kopen.

De aandeelhouder behoudt zijn aandelen, ook al worden die minder waard, maar heeft wel premies opgestreken, de netto winnaar is de aandeelhouder die premiegelden heeft opgestreken en daarmee een deel van zijn verlies heeft gereduceerd vanwege de daling van de aandelenprijs.
Punt is, dat als de schrijver niet short was gegaan, maar wel zijn aandelen had verkocht, z'n verlies niet was opgetreden. Het gedekt schrijven van opties vereist nl. dat je je onderliggende aandelen in portefeuille houdt en het verlies op de koop toeneemt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169534784
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:46 schreef blomke het volgende:

[..]

Punt is, dat als de schrijver niet short was gegaan, maar wel zijn aandelen had verkocht, z'n verlies niet was opgetreden. Het gedekt schrijven van opties vereist nl. dat je je onderliggende aandelen in portefeuille houdt.
Anyhow, je bent een stukje gehedged, de premiegelden verzilver je direct, bij koersdaling compenseert dat een stukje verlies, bij winst is je winst wat minder hoog.

Je loopt altijd risico op de markt natuurlijk, alleen als optieschrijver verlaag je dat risico iets, en als optiekoper is dat risico naar mijn idee vrij hoog.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169534998
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:44 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan het nog gaan zien als anticiperen op een koersstijging, zonder dat je de aandelen hoeft te kopen. Ik heb vandaag Aperam april call uitoefenprijs 38, gekocht voor ¤10,30. Inmiddels is de k Aperam koers ¤48,45 en de waarde van de optie gestegen tot plm. ¤10,50 (Alles x 100, de contract grootte). Heb ik dus ¤20 winst in 1,5 uur op een investering van ¤1030
Ik ga even bedenken of ik snap wat je schrijft.

Je mag Aperam in April kopen, dat is op de 3e vrijdag van de maand dat je die optie kunt uitoefenen? Of hoe werkt het met uitoefenen precies? Dat moet op een bepaalde tijd toch?

Je mag het kopen voor 38 euro, je hebt voor dat recht 10.3 betaalt, de koers is 48.45 en dus 10.45 hoger dan 38, je premiegeld heb je dus voor 15 cent per aandeel al als winst op dit moment.

Je hebt 100 contracten, als in 100 aandelen opties, maakt 15 euro winst wat je op dit moment staat.

De optie is pas 0 waard onder de 38, dus ehm, de hefboom in opties ga je terugvinden bij lagere premies en hogere uitoefenprijzen?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169536717
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:57 schreef ludovico het volgende:

Je mag Aperam in April kopen, dat is op de 3e vrijdag van de maand dat je die optie kunt uitoefenen? Of hoe werkt het met uitoefenen precies? Dat moet op een bepaalde tijd toch?
Op elk moment t/m de 3-de vrijdag in april, althans, dat is in Europa het geval.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:57 schreef ludovico het volgende:

Je mag het kopen voor 38 euro, je hebt voor dat recht 10.3 betaalt, de koers is 48.45 en dus 10.45 hoger dan 38, je premiegeld heb je dus voor 15 cent per aandeel al als winst op dit moment.

Je hebt 100 contracten, als in 100 aandelen opties, maakt 15 euro winst wat je op dit moment staat.
Bijna goed, ik heb één contract en daarmee het recht 100 aandelen voor ¤38 te kopen.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:57 schreef ludovico het volgende:

De optie is pas 0 waard onder de 38, dus ehm, de hefboom in opties ga je terugvinden bij lagere premies en hogere uitoefenprijzen?
De uitoefenprijs blijft onveranderd, wel fluctueert de koers van het onderliggende aandeel AP (Aperam) en daarmee de koers van de optie. Echter, bijna nooit exact één op één maar meestal lager.

Wat als je op dit moment naar een andere optie van Aperam kijkt:

Call AP April uitoefenprijs 48.00 koers ¤1,73 (plm),
Koers Aperam ¤48,40

Hoe komt nu die koers van ¤1,73 tot stand, immers 48 + 1,73 >> 48,40. Dat komt door de verwachtingswaarde, ingebouwd t.g.v. het toekomstige koersverloop (stijging) van het aandeel. De optiekoper verwacht t/m 3 vrijdag april nog verdere AP koersstijging en de schrijver (die de 100 AP heeft) verwacht minder of geen koersstijging en wil wel de optiepremie ontvangen en schrijft die optie april 48. Op basis van het historische koersverloop (volatiliteit), de actuele koers én de resterende looptijd, wordt er een deel verwachtingswaarde verwerkt door de optiekoper.

In bovenstaand voorbeeld is de intrinsieke optiewaarde (belangrijke term!!) het verschil tussen de huidige koers en de uitoefenprijs: dus ¤0,40. De overige optiepremie is de verwachtingswaarde t.g.v. verwachte koersstijging, dus ¤1,33.

Kortweg: optiepremie = intrinsieke waarde + verwachtingswaarde.

Gaan we nu terug naar jouw voorbeeld-vraag over een koersdaling van Aperam tot ¤38 (koers en toevallig ook de uitoefenprijs) dan is de intrinsieke component in de optie gelijk aan ¤0,00 MAAR...er is weer verwachtingswaarde in de optiepremie geslopen zodat er nog een deel optiewaarde overblijft TENZIJ we aan het einde van de optielooptijd zijn gekomen, want als er geen tijd meer is voor koersstijging (of daling) dan is ook de verwachtingswaarde gelijk aan ¤0,00. En daarmee de totale waarde......

Je moet maar eens a.s. vrijdag (afloop maart opties) kijken naar opties "at the money" (d.w.z. de uitoefenprijs gelijk aan de aandeelkoers)i.c.m. bijbehorend aandeel, hoeveel er gehandeld wordt en hoe de opties naar nul gaan (ach. van het aandeel koersverloop).

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 15-03-2017 15:26:45 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169536948
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:21 schreef blomke het volgende:
Op elk moment t/m de 3-de vrijdag in april, althans, dat is in Europa het geval.
En als je niet uitoefent verliest je optie gelijk zijn waarde?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169537007
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:33 schreef ludovico het volgende:
En als je niet uitoefent verliest je optie gelijk zijn waarde?
Dan sluit de bank die positie voor je op de afloopdatum (na "sluitingstijd"), tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt. In dat geval ben je je waarde kwijt.

Je kan dus of uitoefenen (exercisen) , vaak rekent een bank ¤10 extra kosten, of pos. sluiten (=verkopen)

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 15-03-2017 15:47:16 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169537127
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:36 schreef blomke het volgende:

[..]

Dan sluit de bank die positie voor je op de afloopdatum (na "sluitingstijd"), tenzij je aangeeft dat je dat niet wilt. In dat geval ben je je waarde kwijt.

Je kan dus of uitoefenen (exerceren) , vaak rekent een bank ¤10 extra kosten, of pos. sluiten (=verkopen)
Ah, netjes geregeld.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169545412
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 15:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Op elk moment t/m de 3-de vrijdag in april, althans, dat is in Europa het geval.

Wut??? Gewoon goed advies hoor: als je je bezig gaat houden met opties zou ik me eerst eens verdiepen in de basics.

"Er wordt een onderscheid gemaakt tussen Amerikaanse en Europese opties. Amerikaanse opties kunnen tijdens de hele looptijd van de optie uitgeoefend worden. Europese opties kunnen alleen op de afloopdatum uitgeoefend worden. Bovendien vindt bij de opties Amerikaanse stijl de afwikkeling fysiek plaats terwijl bij de opties Europese stijl dit cash gebeurt.[1] Exotische opties zoals de Bermudan en Canarian opties zijn een soort mengvorm, deze kunnen alleen tussen vooraf gestelde intervallen uitgeoefend worden. De benaming Amerikaans of Europees heeft verder geen enkele betrekking op de opties in de Verenigde Staten of in Europa; op beide markten zijn aandelenopties over het algemeen "Amerikaans" en indexopties "Europees". "

https://nl.wikipedia.org/(...)rsus_Europese_opties

Tipje: Wat in deze tijd dus van belang is met deze positie, die "deep in-the-money" is, en evt uit te keren dividend is het feit dat je geld weggooit als je voordat het aandeel ex-div gaat de optie niet verkoopt of uitoefent! ex-div van meer dan enkele dubbeltjes zoals wel eens bij Aperam van toepassing kan zijn (nu toevallig net geweest) betekend met Am. Style dat de koper dus bij niet uitoefenen het div weggooit.
pi_169548844
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 20:48 schreef dawigga het volgende:

Wut??? Gewoon goed advies hoor: als je je bezig gaat houden met opties zou ik me eerst eens verdiepen in de basics.

basic kennis: hier aan de Amsterdamse beurs kan je voor de afloopdatum je optie uitoefenen, conform de Amerikaans stijl en krijg je de aandelen in bezit. Uitgezonderd zijn de indexopties: die worden op de afloop cash afgewikkeld, conform Europese stijl. Dat heeft niets met geografie te maken.

quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 20:48 schreef dawigga het volgende:

Tipje: Wat in deze tijd dus van belang is met deze positie, die "deep in-the-money" is, en evt uit te keren dividend is het feit dat je geld weggooit als je voordat het aandeel ex-div gaat de optie niet verkoopt of uitoefent! ex-div van meer dan enkele dubbeltjes zoals wel eens bij Aperam van toepassing kan zijn (nu toevallig net geweest) betekend met Am. Style dat de koper dus bij niet uitoefenen het div weggooit.
Nou wil het feit dat een aandeel dat ex-dividend noteert, in koers daalt met een bedrag gelijk aan de dividend uitkering, los van markteffecten. I.h.a. schiet je er dus geen fluit mee op als je voortijdig je long call optie uitoefent, integendeel, je vernietigt verwachtingswaarde een de bank rekent maakt extra kosten voor het exercisen.

Kan je beter een dag voor de ex dividend datum, je optie verkopen (incl. tijdswaarde) , de aandelen kopen en het dividend incasseren.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 16-03-2017 07:56:17 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169568459
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 21:34 schreef blomke het volgende:

[..]

basic kennis: hier aan de Amsterdamse beurs kan je voor de afloopdatum je optie uitoefenen, conform de Amerikaans stijl en krijg je de aandelen in bezit. Uitgezonderd zijn de indexopties: die worden op de afloop cash afgewikkeld, conform Europese stijl. Dat heeft niets met geografie te maken.

[..]

Nou wil het feit dat een aandeel dat ex-dividend noteert, in koers daalt met een bedrag gelijk aan de dividend uitkering, los van markteffecten. I.h.a. schiet je er dus geen fluit mee op als je voortijdig je long call optie uitoefent, integendeel, je vernietigt verwachtingswaarde een de bank rekent maakt extra kosten voor het exercisen.

Kan je beter een dag voor de ex dividend datum, je optie verkopen (incl. tijdswaarde) , de aandelen kopen en het dividend incasseren.
Lijkt mij toch dat je wel uit mag gaan van efficiënte markt hypothese.... Wat dit betreft.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169606933
Voor de Belgen onder ons of wie interesse heeft in de Belgische beurs, de total return index staat inmiddels op recordhoogte: http://beursig.com/2017/0(...)ling-beleggen-index/
pi_169607212
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

De optie is pas 0 waard onder de 38, dus ehm, de hefboom in opties ga je terugvinden bij lagere premies en hogere uitoefenprijzen?
Misschien is het wel interessant om dit in je achterhoofd te houden:



De delta is de verandering in de waarde van de optie als de onderliggende waarde (Aperam bijv.) met ¤1 stijgt. Als de onderliggende waarde rond de strike price noteert dan is je leverage vaak groot. Bij een delta van 0.5 neemt de waarde van je optie met 50 cent toe als Aperam ¤1 stijgt. Wanneer de optie daarvoor bijvoorbeeld ¤2,5 waard was is de procentuele toename in de waarde van de optie zelfs 10%! De hefboom kan nog veel hoger zijn wanneer je heel kort op de expiratiedatum zit. Als je wilt gokken op kwartaalcijfers bijv. kun je dat het beste doen met opties die bijna aflopen. Je leverage is het hoogst als de onderliggende waarde net onder de strike price noteert en de tijd tot expiratie kort is.

Je ziet ook dat wanneer een optie far out of the money is je delta juist heel laag is. Een flinke beweging in de onderliggende waarde heeft dan vaak maar een kleine invloed op de waarde van je optie. De delta is 1 wanneer de optie deep in the money is. Je leverage is echter dan niet het hoogst, want een eventuele stijging van ¤1 vind dan al plaats vanaf een punt waarop je optie een hoge koers heeft (en dus de procentuele verandering niet groot zal zijn).

De delta van een optie is dus niet stabiel. De verandering in de waarde van delta (1e afgeleide) is Gamma. Je kunt de gamma zien als proxy voor je leverage.



In dit plaatje is de kortste tijd tot expiratie 3 maanden. Je kunt je voorstellen dat de gamma nog veel hoger is wanneer die tijd een dag of een week is. Je hoeft de option greeks overigens helemaal niet door en door te kennen, maar het voorkomt frustraties als je opties zich niet gedragen zoals je had verwacht. Blomke gaf het al aan, maar de verwachings + intrinsieke waarde is key daarin.
pi_169607322
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 13:22 schreef WebBeestje het volgende:
Voor de Belgen onder ons of wie interesse heeft in de Belgische beurs, de total return index staat inmiddels op recordhoogte: http://beursig.com/2017/0(...)ling-beleggen-index/
Ik vind dat zo'n rare beurs hé. Ken misschien 3 of 4 bedrijven die erop zitten. Hebben ze nog wel rgote bedrijven in België?
pi_169622647
Het grootste bedrijf is volgens mij AB Inbev en dat is ook de grootste brouwerij ter wereld. Verder inderdaad weinig bekende multinationals. Engie is bekend, voorheen volgens mij GDF Suez, van de afvalverwerking en energiecentrales. Bedrijven als Ageas, KBC en Umicore zijn daar bekend maar in Nederland niet.
pi_169624478
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 10:26 schreef WebBeestje het volgende:
Engie is bekend, voorheen volgens mij GDF Suez, van de afvalverwerking en energiecentrales.
Dacht dat dat Frans was, van Gas De France samengegaan met een overheidsbedrijf dat het Suezkanaal heeft gegraven (kan je nagaan.....).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169631632
quote:
0s.gif Op woensdag 15 maart 2017 13:57 schreef ludovico het volgende:
De optie is pas 0 waard onder de 38, dus ehm, de hefboom in opties ga je terugvinden bij lagere premies en hogere uitoefenprijzen?
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 maart 2017 13:41 schreef Lol_broke het volgende:

De delta van een optie is dus niet stabiel. De verandering in de waarde van delta (1e afgeleide) is Gamma. Je kunt de gamma zien als proxy voor je leverage.

[ afbeelding ]

In dit plaatje is de kortste tijd tot expiratie 3 maanden. Je kunt je voorstellen dat de gamma nog veel hoger is wanneer die tijd een dag of een week is. Je hoeft de option greeks overigens helemaal niet door en door te kennen, maar het voorkomt frustraties als je opties zich niet gedragen zoals je had verwacht. Blomke gaf het al aan, maar de verwachings + intrinsieke waarde is key daarin.
Als het gaat om leverage kan je ook andere strategieën erbij betrekken: wat ik nogal eens doe, is een put optie schrijven (short positie) en van de premie een call optie (van hetzelfde aandeel uiteraard) kopen (long positie). Met een beetje stijging op termijn, krijg je gratis geld binnen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 19 maart 2017 @ 22:57:30 #221
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169641414
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 17:03 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Als het gaat om leverage kan je ook andere strategieën erbij betrekken: wat ik nogal eens doe, is een put optie schrijven (short positie) en van de premie een call optie (van hetzelfde aandeel uiteraard) kopen (long positie). Met een beetje stijging op termijn, krijg je gratis geld binnen.
En met een beetje daling kun je meer geld verliezen dan je had!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_169644752
quote:
0s.gif Op zondag 19 maart 2017 22:57 schreef LXIV het volgende:
En met een beetje daling kun je meer geld verliezen dan je had!
Jee zeg, wat een scherpzinnigheid.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 20 maart 2017 @ 08:37:36 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_169644863
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Jee zeg, wat een scherpzinnigheid.
Mensen vergeten dat nog al eens in hun dromen over rendement.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 20 maart 2017 @ 10:02:12 #224
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_169646311
Hoi, ik handel vaak in cryptocurrencies, maar ik wil ook eens in aandelen beleggen. Nu heb ik een account aangemaakt op Degiro en volgens mij moet ik minstens 2 euro commissie betalen om een aandeel te kopen, dat is wel aardig duur om met kleine bedragen te spelen. Dus ik zag dat er ook ETF's waren waarbij eenmalig per maand 0 euro transactie kosten zijn. Dus ik heb 2 "iShares BRIC 50 UCITS ETF" gekocht, nu vroeg ik me af, betalen die ETF's ook dividenden, en zo ja, ook op Degiro?

Hebben jullie ook nog beginnerstips?
Spatieboos
pi_169646700
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:02 schreef Spatieloos het volgende:
Hoi, ik handel vaak in cryptocurrencies, maar ik wil ook eens in aandelen beleggen. Nu heb ik een account aangemaakt op Degiro en volgens mij moet ik minstens 2 euro commissie betalen om een aandeel te kopen, dat is wel aardig duur om met kleine bedragen te spelen. Dus ik zag dat er ook ETF's waren waarbij eenmalig per maand 0 euro transactie kosten zijn. Dus ik heb 2 "iShares BRIC 50 UCITS ETF" gekocht, nu vroeg ik me af, betalen die ETF's ook dividenden, en zo ja, ook op Degiro?

Hebben jullie ook nog beginnerstips?
Ligt aan de etf. Daarnaast zijn transacties eigenlijk nooit kosteloos, zelfs als er geen transactiekosten zijn. Denk bijvoorbeeld aan spread (koop vs verkoopprijs op de zelfde onderliggende waarde), valutakosten, rente bijv bij turbo's, tijdswaardeverlies bij opties, dividendbelasting boven de 15% waardoor het niet terug te krijgen is bij de belastingaangifte, etc.

Beste tip voor beginner is om in ieder geval de kosten en risico's van de verschillende instrumenten te bekijken. Wat hierboven al genoemd wordt is heel belangrijk. Opties schrijven kun je meer verliezen dan je inlegt, net als bij cfd's. Daar zijn trucjes voor het dit af te dekken maar niet echt beginnersmateriaal. Dus let op kosten, risico en dan rendement. Verwar korte termijn niet met lange termijn. Je kunt jaren >20% rendement pakken om daarna als nog alles kwijt te raken door het risico zo groot te houden. Mijn tactiek is meer slow en steady met af en toe wat speelgeld voor wat derivaten omdat ik het leuk vind. Laatste is speculeren en niet echt beleggen, wat voor mooie theorien en berekeningen je er ook op los laat.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_169646783
Oh nog iets. ETFs klinkt alsof je heel goed je risico spreid maar dit kan ook een schijnveiligheid zijn. Bijv als je kijkt naar de aex, Shell en Unilever zijn samen zo'n 30% van de index. Doe daar nog ING, ASML en Ahold bij en je zit al op 55%.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  maandag 20 maart 2017 @ 10:34:17 #227
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_169646914
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:20 schreef ssebass het volgende:

[..]

Ligt aan de etf. Daarnaast zijn transacties eigenlijk nooit kosteloos, zelfs als er geen transactiekosten zijn. Denk bijvoorbeeld aan spread (koop vs verkoopprijs op de zelfde onderliggende waarde), valutakosten, rente bijv bij turbo's, tijdswaardeverlies bij opties, dividendbelasting boven de 15% waardoor het niet terug te krijgen is bij de belastingaangifte, etc.

Beste tip voor beginner is om in ieder geval de kosten en risico's van de verschillende instrumenten te bekijken. Wat hierboven al genoemd wordt is heel belangrijk. Opties schrijven kun je meer verliezen dan je inlegt, net als bij cfd's. Daar zijn trucjes voor het dit af te dekken maar niet echt beginnersmateriaal. Dus let op kosten, risico en dan rendement. Verwar korte termijn niet met lange termijn. Je kunt jaren >20% rendement pakken om daarna als nog alles kwijt te raken door het risico zo groot te houden. Mijn tactiek is meer slow en steady met af en toe wat speelgeld voor wat derivaten omdat ik het leuk vind. Laatste is speculeren en niet echt beleggen, wat voor mooie theorien en berekeningen je er ook op los laat.
Bedankt. Maar waar zou ik de dividend informatie kunnen vinden over de ETF? Ik neem aan dat het op deze pagina moet staan maar ik zou niet weten waar: https://www.ishares.com/n(...)roducten/251603/BRIC

En ja dat ETF niet heel erg risico verspreid heb ik al ergens gelezen, ik koos deze vooral omdat het een "gratis" transactie is en ik veel verwacht van BRIC landen.
Spatieboos
pi_169647127
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:25 schreef ssebass het volgende:
Oh nog iets. ETFs klinkt alsof je heel goed je risico spreid maar dit kan ook een schijnveiligheid zijn. Bijv als je kijkt naar de aex, Shell en Unilever zijn samen zo'n 30% van de index. Doe daar nog ING, ASML en Ahold bij en je zit al op 55%.
Ik zou shell niet willen hebben i.v.m. toekomst, de overige bedrijven... komt redelijk solide op mij over
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169647736
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:20 schreef ssebass het volgende:
Dus let op kosten, risico en dan rendement.
Welke broker zou jij aanraden om de kosten zo laag mogelijk te houden?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169647745
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:34 schreef Spatieloos het volgende:

[..]

Bedankt. Maar waar zou ik de dividend informatie kunnen vinden over de ETF? Ik neem aan dat het op deze pagina moet staan maar ik zou niet weten waar: https://www.ishares.com/n(...)roducten/251603/BRIC

En ja dat ETF niet heel erg risico verspreid heb ik al ergens gelezen, ik koos deze vooral omdat het een "gratis" transactie is en ik veel verwacht van BRIC landen.
Als ik het goed zie keren zij dat gewoon uit. Zijn vaak twee opties, uitkeren als winst of herinvesteren (gebalanceerd). Misschien is er wel een derde methode waar ze het gewoon achter houden ;) Het is niet zo dat ETFs risico nooit goed spreiden maar zal gewoon even de samenstelling en weging bekijken. Zoals het voorbeeld van de AEX is naar mijn idee veel te top heavy voor een mooie balans. Twee bedrijven zijn al een derde van je portfolio en met vijf bedrijven zit je al over de helft van je portfolio. De vraag is of je dat wilt.

Ik investeer persoonlijk eigenlijk nooit in ETFs. Houd het liever zelf meer in de hand en aangezien ik alleen maar lange termijn posities koop en rustig uitbreid (meestal per kwartaal) kost mij dit niet zo veel. Maar inderdaad wel iets om rekening mee te houden. Als je op 100 euro 12 euro transactiekosten betaalt begin je dus al lekker met 12 euro verlies. Eigenlijk nog meer als je ook de spread mee neemt.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_169647747
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 10:45 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik zou shell niet willen hebben i.v.m. toekomst, de overige bedrijven... komt redelijk solide op mij over
Hoe bedoel je de toekomst? Shell richt zich voornamelijk op gas tegenwoordig. Dit blijft naar mijn mening nog lang bestaan.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_169647844
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Welke broker zou jij aanraden om de kosten zo laag mogelijk te houden?
In ieder geval een broker met bankgarantie. Daarnaast beetje platform afhankelijk, wat wil je waarin trade je. Als je veel met opties doet is het wel handig dat je goede berekeningen en inzichten kan maken met de grieken zoals ze dat noemen (delta, theta, etc). Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit aangezien ik niet frequent handel. Heb wat bij banken en handel zelf via binck omdat ik daar al lang zat. Heb ook een account bij Alex maar doe ik niets mee. Volgens mij is op dit moment Lynx de beste. Maargoed ik heb mij daar niet echt in verdiept want ik kan doen wat ik wil, kosten zijn ok (kan goedkoper), maar heb vooral geen zin om mijn portefuille te verhuizen.

Ik weet dat er ook iets bestaat als trader zonder transactiekosten. Weet niet precies hoe de vork in de steel zit, maar zit even te kijken of ik dat mogelijk ga gebruiken voor algoritme trading die ik dan zelf schrijf. Dan wil je wel lage transactiekosten. Dat is Robin hood broker. Maar zou dat niet voor mijn gewone beleggingen doen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_169648111
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:22 schreef ssebass het volgende:
Volgens mij is op dit moment Lynx de beste. Maargoed ik heb mij daar niet echt in verdiept want ik kan doen wat ik wil, kosten zijn ok (kan goedkoper), maar heb vooral geen zin om mijn portefuille te verhuizen.
Zoiets heb ik ook met m'n portefeuille bij ING. Ik heb m'n pakket van die SNS rukkers overgezet naar ING en dt gaf me een gedoe om dat (gratis) voor elkaar te krijgen.... Ik handel veel in opties (¤2,25 transactiekosten per contract bij ING, ook al doe je er 10), dus zal eens bij Alex en Lynx kijken
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_169649177
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:16 schreef ITrade het volgende:

[..]

Hoe bedoel je de toekomst? Shell richt zich voornamelijk op gas tegenwoordig. Dit blijft naar mijn mening nog lang bestaan.
Lang bestaan sowieso, maar als die markt 90% krimpt moet je maar eens zien of de kostprijs van Shell bij de laagste van de wereld hoort, afgezien van de afschrijvingen die gelijk blijven bij lagere omzet vanwege de lagere marktprijs... Dan draait een bedrijf gewoon verliezen met positieve cashflow... Dan hoef je niet bang te zijn dat ze het niet gaan redden, maar of het een goede investering is...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169649259
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 11:22 schreef ssebass het volgende:

[..]

In ieder geval een broker met bankgarantie. Daarnaast beetje platform afhankelijk, wat wil je waarin trade je. Als je veel met opties doet is het wel handig dat je goede berekeningen en inzichten kan maken met de grieken zoals ze dat noemen (delta, theta, etc). Voor mij persoonlijk maakt het niet zo veel uit aangezien ik niet frequent handel. Heb wat bij banken en handel zelf via binck omdat ik daar al lang zat. Heb ook een account bij Alex maar doe ik niets mee. Volgens mij is op dit moment Lynx de beste. Maargoed ik heb mij daar niet echt in verdiept want ik kan doen wat ik wil, kosten zijn ok (kan goedkoper), maar heb vooral geen zin om mijn portefuille te verhuizen.

Ik weet dat er ook iets bestaat als trader zonder transactiekosten. Weet niet precies hoe de vork in de steel zit, maar zit even te kijken of ik dat mogelijk ga gebruiken voor algoritme trading die ik dan zelf schrijf. Dan wil je wel lage transactiekosten. Dat is Robin hood broker. Maar zou dat niet voor mijn gewone beleggingen doen.
Ik merk op dat ik wat moet leren over opties... De wikipedia lijkt mij niet voldoende, iemand een goede site voor wat meer diepgang?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_169650113
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:25 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ik merk op dat ik wat moet leren over opties... De wikipedia lijkt mij niet voldoende, iemand een goede site voor wat meer diepgang?
Vind investopedia online altijd wel handig als ik iets niet weet, maar weet niet of dit soort dingen er ook op staan. Beetje googlen is denk ik het best bijv voor de gieken:

https://www.lynx.nl/kenni(...)ta-gamma-vega-theta/

En gewoon optie strategien:

http://www.optiesvoordummies.nl/category/optie-strategieen

Met schrijven zou ik oppassen met oog op mogelijk verlies groter dan aankoop, indien niet goed gedekt of juiste strategie.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_169650937
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:22 schreef ludovico het volgende:

[..]

Lang bestaan sowieso, maar als die markt 90% krimpt moet je maar eens zien of de kostprijs van Shell bij de laagste van de wereld hoort, afgezien van de afschrijvingen die gelijk blijven bij lagere omzet vanwege de lagere marktprijs... Dan draait een bedrijf gewoon verliezen met positieve cashflow... Dan hoef je niet bang te zijn dat ze het niet gaan redden, maar of het een goede investering is...
90% van geen één markt waar Shell zich in zit zal voor 90% verdwijnen. Natuurlijk gaan er op termijn dingen veranderen, maar dat zien zei ook wel in en daar innoveren ze ook naar toe.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_169651393
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:41 schreef ITrade het volgende:

[..]

90% van geen één markt waar Shell zich in zit zal voor 90% verdwijnen. Natuurlijk gaan er op termijn dingen veranderen, maar dat zien zei ook wel in en daar innoveren ze ook naar toe.
Zeker wel, de vraag is alleen, in hoeveel tijd.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  maandag 20 maart 2017 @ 20:15:38 #239
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_169661426
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 13:59 schreef ludovico het volgende:

[..]

Zeker wel, de vraag is alleen, in hoeveel tijd.
Volgens mij richt Shell zich nu ook veel op duurzame energie, maar ja dat betekent ook niet dat ze hun glorie behouden.
Spatieboos
  maandag 20 maart 2017 @ 21:04:27 #240
441812 KetchupFTW
Klassenstrijd der snacksauzen
pi_169663366
Ik wil wat serieuzer kennis gaan vergaren over aandelen, opties en de beurs zelf. Wat zijn goede instapboeken om uit te leren?
“As everybody knows, but the haters & losers refuse to acknowledge, I do not wear a “wig.” My hair may not be perfect but it’s mine.” - Donald Trump, 45th president of the United States.
pi_169666578
quote:
0s.gif Op maandag 20 maart 2017 21:04 schreef KetchupFTW het volgende:
Ik wil wat serieuzer kennis gaan vergaren over aandelen, opties en de beurs zelf. Wat zijn goede instapboeken om uit te leren?
Veel gelezen en om eerlijk te zijn het beste boek om te begonnen is beleggen voor dummies. Beleggen is namelijk heel breed en dit geeft en goed overzicht van alles. Van daaruit kun je boeken zoeken gericht op wat je interessant vindt. Ik ben zelf erg fan van the ultimate dividend playbook.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  zaterdag 25 maart 2017 @ 20:09:12 #242
331651 Spatieloos
Het komt wel goed, watje
pi_169772641
Waarom is dit topic zo inactief? Waar chatten/praten jullie met mensen over de beurs en aandelen?
Spatieboos
  zaterdag 25 maart 2017 @ 20:21:34 #243
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_169772939
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:09 schreef Spatieloos het volgende:
Waarom is dit topic zo inactief? Waar chatten/praten jullie met mensen over de beurs en aandelen?
op iex.nl, jeweetzelf ^O^
pindazakje
pi_169772964
Waar vind je informatie over EV/Ebit terug? Wil me daar graag in verdiepen.
Had onlangs gelezen dat Warren Buffet bv. alleen rekening houdt met bedrijven die lager noteren dan 15.
Dus hoe dichter bij de 0, hoe groter de kant op meerwaarde.

Of is dit nonsens?
Cindy De Vuyst
  zaterdag 25 maart 2017 @ 20:49:07 #245
256829 Sokz
Livin' the life
pi_169773799
Semi-nonsens. EV/EBIT is een der velen multiples (http://macabacus.com/valuation/multiples) die men kan gebruiken. In de industrie wordt doorgaans meer naar EV/EBITDA en P/E (Price/Earnings) gekeken.

Een lagere multiple betekend doorgaans dat een aandeel goedkoper gewaardeerd wordt maar vaak is er een goede reden waarom het ene bedrijf verschilt van de ander. Om Buffet te quoten:

quote:
" It's far better to buy a wonderful company at a fair price than a fair company at a wonderful price."
Wat impliceert dat je voor kwaliteit vaak een hogere prijs betaald en je dat niet moet schromen.
  zaterdag 25 maart 2017 @ 23:42:15 #246
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_169781408
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:09 schreef Spatieloos het volgende:
Waarom is dit topic zo inactief? Waar chatten/praten jullie met mensen over de beurs en aandelen?
r/investing
  zondag 26 maart 2017 @ 12:17:09 #247
463823 Rodgrod
Lekker met vanillekwark
pi_169787867
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 maart 2017 20:09 schreef Spatieloos het volgende:
Waarom is dit topic zo inactief? Waar chatten/praten jullie met mensen over de beurs en aandelen?
Reddit en Yahoo Finance conversations voornamelijk. Vetr om te kijken wat het sentiment rondom een bepaald aandeel is.
❤️🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤🐤❤️
Doet rubber om staven
pi_169815062
Hoe gaan jullie eigenlijk om met het risico van beleggen in dollars? (op de Amerikaanse beurs?)

Op dit moment zorgt een sterkere wordende euro ervoor dat een hoop van mn winst in rook opgaat. Vanwege de grote hoeveelheid informatie beleg ik liever op de Amerikaanse beurs, maar daarin ben je erg afhankelijk van de EUR/USD koers, waar ik geen zin in heb. Iemand een idee hoe ik dit neutraliseer?
pi_169815391
quote:
1s.gif Op maandag 20 maart 2017 12:22 schreef ludovico het volgende:
Lang bestaan sowieso, maar als die markt 90% krimpt moet je maar eens zien of de kostprijs van Shell bij de laagste van de wereld hoort, afgezien van de afschrijvingen die gelijk blijven bij lagere omzet vanwege de lagere marktprijs... Dan draait een bedrijf gewoon verliezen met positieve cashflow... Dan hoef je niet bang te zijn dat ze het niet gaan redden, maar of het een goede investering is...
Het dividendrendement van Shell is wel aardig natuurlijk.
Hoe de energiewereld er over 15/20/30 jaar uitziet dat weten we niet.
Maar weet jij wat andere bedrijven over 15/20/30 jaar doen ?
pi_169815771
quote:
0s.gif Op maandag 27 maart 2017 15:54 schreef DaggerOne het volgende:
Hoe gaan jullie eigenlijk om met het risico van beleggen in dollars? (op de Amerikaanse beurs?)

Op dit moment zorgt een sterkere wordende euro ervoor dat een hoop van mn winst in rook opgaat. Vanwege de grote hoeveelheid informatie beleg ik liever op de Amerikaanse beurs, maar daarin ben je erg afhankelijk van de EUR/USD koers, waar ik geen zin in heb. Iemand een idee hoe ik dit neutraliseer?
Een groot gedeelte van je winst is dan ook veroorzaak doordat een hele tijd de dollar sterker werd. Wanneer je voor een lange termijn belegd zou ik me er niet zo druk over maken.

http://www.morningstar.nl(...)ge-or-not-hedge.aspx
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')