pfaf | zondag 11 december 2016 @ 15:50 |
2016 editie. MUZ / Jaarlijstjes 2004 MUZ / Jaarlijstjes 2005! MUZ / Jaarlijstjes 2006! MUZ / Jaarlijstjes 2007! MUZ / Jaarlijstjes 2008! MUZ / Jaarlijstjes 2009! MUZ / Jaarlijstjes 2011! MUZ / Jaarlijstjes 2012! MUZ / Jaarlijstjes 2013! MUZ / Jaarlijstjes 2014! en MUZ / Jaarlijstjes 2015!
| |
pfaf | zondag 11 december 2016 @ 15:52 |
Een paar toffe platen dit jaar, maar allemaal zo weinig beluisterd dat ik ze niet op een volgorde durf en kan te zetten. Amber Arcades - Fading Lines Angel Olsen - MY WOMAN BADBADNOTGOOD - IV Black Mountain - IV Case / Lang / Veirs - Selftitled Crying - Beyond the Fleeting Gales Damien Jurado - Visions of Us on the Land Hexvessel - When we are Death Jóhann Jóhannsson - Orphée Mitski - Puberty 2 Okkervil RIver - Away PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project Radiohead - A Moon Shaped Pool Tjing Tjing - Bang Zullen Ze Leven Wilco - Schmilco | |
methodmich | zondag 11 december 2016 @ 16:36 |
Kijk, een traditie blijft in stand. Onze pfaf opent het jaarlijstjestopic! Binnenkort alles maar weer eens op een rijtje zetten, maar ik wil eigenlijk nog minstens twee platen kopen om aan een mooi rond aantal te komen. | |
kciR | zondag 11 december 2016 @ 16:54 |
Jaa! Daar is die weer. Laat de lijstjes maar binnen stromen! (Ik zal wel weer tellen. Alle lijstjes die in dit topic, in 2016, zijn gepost neem ik mee in de eindlijst. Dan volgt 1 of 2 januari de uitslag) | |
cafca | maandag 12 december 2016 @ 22:25 |
Voila: 1.Monica Heldal-The One in the Sun 2.Iris Penning-Spreken met suiker 3.Max Meser-Change 4.The Green Pajamas-To the End of the Sea 5.Mozes and The Firstborn-Great Pile of Nothing 6.Pete Yorn-ArrangingTime 7.Frightened Rabbit-Painting of a Panic Attack 8.Money-Suicide Songs 9.Ashley Shadow-Ashley Shadow 10.Kevin Morby-Singing Saw 11.Max Jury-Max Jury 12.David Bowie-★ 13.De Rosa-Weem 14.Tindersticks-Yhe Waiting Room 15.The Saint Johns-Dead of Night (2016) 16.Seafret-Tell Me It's Real 17.Billy Bragg & Joe Henry-Shine a Light 18.Joseph Arthur-The Family 19.Steve Gunn-Eyes on the Lines 20.Ben Watt-Fever Dream 21.The Veils-Yotal Depravity 22.Foy Vance-The Wild Swan 23.Damien Jurado-Visions of Us on the Land 24.Dexys-Let the Record Show: Dexys Do Irish and Country Soul 25.Mark Kozelek-Mark Kozelek Sings Favorites Volgorde na de 10 is redelijk willekeurig [ Bericht 1% gewijzigd door cafca op 13-12-2016 07:10:02 ] | |
IAmKloot | maandag 12 december 2016 @ 22:35 |
mooie lijst...en geen radiohead | |
cafca | maandag 12 december 2016 @ 22:42 |
Had je die verwacht dan | |
IAmKloot | maandag 12 december 2016 @ 22:46 |
ik vind het een saaie plaat,maar ik had hem in 99% van de lijstjes wel verwacht | |
Maxerazzi | maandag 12 december 2016 @ 23:20 |
1. Frank Ocean - Blond(e) 2. David Bowie - Blackstar 3. A Tribe Called Quest - We Got It From Here...Thank You 4 Your Service 4. The Field - The Follower 5. James Blake - The Colour In Anything 6. Radiohead - A Moon Shaped Pool 7. Danny Brown - Atrocity Exhibition 8. Anderson .Paak - Malibu 9. Angel Olsen - MY WOMAN 10. Masayoshi Fujita & Jan Jelinek - Schaum 11. Kendrick Lamar - untitled unmastered. 12. Mammal Hands - Floa 13. Wilco - Schmilco 14. Kanye West - The Life of Pablo 15. Nick Cave & the Bad Seeds - Skeleton Tree 16. Rival Consoles - Night Melody 17. Chance the Rapper - Coloring Book 18. Nicolas Jaar - Sirens 19. Car Seat Headrest - Teen Denial 20. The Avalanches - Wildflower [ Bericht 2% gewijzigd door Maxerazzi op 12-12-2016 23:27:48 ] | |
Norrage | dinsdag 13 december 2016 @ 09:41 |
Pfaf | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 13 december 2016 @ 14:57 |
Volgende week maar eens een lijstje maken dan | |
methodmich | dinsdag 13 december 2016 @ 19:02 |
Zo te zien ga ik er maar 1 dubbelen met cafca op mijn voorlopige top 58. Dat is wel eens meer geweest! Met Maxerazzi worden het er zo te zien twee. Ook niet bijster veel. | |
cafca | dinsdag 13 december 2016 @ 20:23 |
Ik ben benieuwd! | |
Beregd | dinsdag 13 december 2016 @ 21:23 |
Ziehier de lijst der lijsten Beregds top 30 2016, de nummer één was makkelijk, de rest van de top 10 was spannender 1) Mitski - Puberty 2 2) Jess Williamson - Heart Song 3) Dana Falconberry & The Medicine Bow - From The Forest Came The Fire 4) Parquet Courts - Human Performance 5) Car Seat Headrest - Teens Of Denial 6) Angel Olsen - My Woman 7) David Bowie - Blackstar 8) Damien Jurado - Visions Of The Land 9) Hamilton Leithauser + Rostam - I Had A Dream That You Were Mine 10) The Avalanches - Wildflower 11) My Bubba - Big Bad Good 12) Day Of The Dead 13) Kevin Morby - Singing Saw 14) Lambchop - Flotus 15) White Lung - Paradise 16) Nick Cave And The Bad Seeds - Skeleton Tree 17) Danny Brown - Atrocity Exhibition 18) Carla Del Forno - You Know What It's Like 19) Wilco - Schmilco 20) Josephine Foster - No More Lamps In The Morning 21) Bon Iver - 22, A Million 22) Weyes Blood - Front Row Seat To Earth 23) Dr Dog - Psychadelic Swamp 24) Okkervil River - Away 25) Steve Gunn - Eyes On The Lines 26) Noname - Telefone 27) Rachael Yamagata - Tightrope Walker 28) Alex Cameron - Jumping The Shark 29) The Divine Comedy - Foreverland 30) Richmond Fontaine - You Can't Go Back If There's Nothing To Go Back To Toch weer een erg leuk muzikaal jaar [ Bericht 1% gewijzigd door Beregd op 14-12-2016 06:52:52 ] | |
Geluiden | dinsdag 13 december 2016 @ 21:28 |
1. Pinegrove – Cardinal 2. David Bowie – Blackstar 3. Autechre - elseq 1–5 4. Swans – The Glowing Man 5. Car Seat Headrest - Teens Of Denial 6. Nick Cave & The Bad Seeds – Skeleton Tree 7. Kevin Morby – Singing Saw 8. Pedro Vian - Beautiful Things You Left Us for Memories 9. Black Mountain – IV 10. Xiu Xiu – Plays the Music of Twin Peaks 11. Danny Brown - Atrocity Exhibition 12. Cass McCombs – Mangy Love 13. William Tyler – Modern Country 14. Demdike Stare - Wonderland 15. Hope Sandoval and the Warm Inventions – Until the Hunter 16. Steve Gunn – Eyes on the Lines 17. True Widow – Avvolgere 18. Huerco S. - For Those of You Who Have Never (And Also Those Who Have) 19. Emma Ruth Rundle – Marked for Death 20. The Caretaker – Everywhere at the End of Time 21. Preoccupations - Preoccupations 22. A Tribe Called Quest - We Got It From Here... Thank You 4 Your Service 23. Andy Stott – Too Many Voices 24. S U R V I V E – 7349 25. Weval - Weval 26. Ryley Walker – Golden Sings That Have Been Sung 27. Angel Olsen – My Woman 28. Dorisburg - Irrblos 29. Glenn Jones – Fleeting 30. Lambchop - Flotus 31. SHXCXCHCXSH - SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs 32. Whitney – Light Upon the Lake 33. 40 Watt Sun – Wider Than the Sky 34. Various Artists – Sky Girl 35. Tim Hecker – Love Streams 36. The Field – The Follower 37. Christian Löffler – Mare 38. Nothing – Tired of Tomorrow 39. Immune – Breathless 40. Roly Porter – Third Law 41. Troller - Graphic 42. Lucy Dacus – No Burden 43. Radiohead - A Moon Shaped Pool 44. Carla dal Forno – You Know What It’s Like 45. Jenny Hval – Blood Bitch 46. Biosphere – Departed Glories 47. Nicolas Jaar – Sirens 48. Nite Jewel – Liquid Cool 49. Amber Arcades – Fading Lines 50. Segue – Over the Mountains [ Bericht 0% gewijzigd door Geluiden op 14-12-2016 07:35:42 ] | |
Lord-Ronddraai | dinsdag 13 december 2016 @ 21:34 |
Lekker lijstje hoor geluiden, zie er echt een stuk of 15 die ik ook overweeg erin te zetten. Leuk ook om Emma Ruth Rundle, True Widow, Biosphere te zien. | |
Beregd | dinsdag 13 december 2016 @ 22:05 |
Fijne lijst, maar die nr 25 vond ik echt niet om aan te horen Goede lijst, zeker de top tien. Leuke nummer één ook, ik ontdek ze nu pas met de eindejaarslijstjes te doorkruisen. | |
kciR | dinsdag 13 december 2016 @ 22:11 |
Ik kan er nog wel een weekje aan schaven, maar ik ben er wel tevreden mee 1. Klangstof - Close Eyes To Exit 2. Eefje de Visser - Nachtlicht 3. V.A. - Day Of The Dead 4. Michael Kiwanuka - Love & Hate 5. Whitney - Light Upon The Lake 6. Bon Iver - 22, A Million 7. Lambchop - Flotus 8. Anohni - Hopelessness 9. Poliça - United Crushers 10. Frank Ocean - Blonde 11. The Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect 12. Kevin Morby - Singing Saw 13. Cass McCombs - Mangy Love 14. Aafke Romeijn - Je Doet Je Best Maar 15. Bazart - Echo 16. Palace - So Long Forever 17. Aidan Knight - Each Other 18. De Rosa - Weem 19. Moderat - III 20. Iris Penning - Spreken Met Suiker 21. Shearwater - Jet Plane and Oxbow 22. Wild Beasts - Boy King 23. Local Natives - Sunlit Youth 24. Savages - Adore Life 25. El Pino and The Volunteers - El Pino and The Volunteers 26. Iggy Pop - Post Pop Depression 27. Red Hot Chili Peppers - Getaway 28. Radiohead - A Moon Shaped Pool 29. Indian Askin - Sea Of Ethanol 30. Bell X1 - Arms 31. Keaton Henson - Kindly Now 32. The Range - Potential 33. Ólafur Arnalds - Island Songs 34. How To Dress Well - Care 35. Wilco - Schmilco 36. A Tribe Called Quest - We Got It from Here... Thank You 4 Your Service 37. The Veils - Total Depravity 38. Leonard Cohen - You Want It Darker 39. Money - Suicide Songs 40. Minor Victories - Minor Victories 41. Roald van Oosten - Oh Dark Hundreds 42. Blood Orange - Freetown Sound 43. Amber Arcades - Fading Lines 44. M83 - Junk 45. Explosions In The Sky - The Wilderness 46. The Magnetic North - Prospect Of Skelmersdale 47. Alcest - Kodama 48. Pinegrove - Cadmium 49. James Blake - The Colour In Anything 50. De Staat - O
| |
ranja | dinsdag 13 december 2016 @ 23:09 |
Mijn lijst is eigenlijk ook wel klaar. De top 7 staat al tijden zo vast als een huis en de nummers 8-13 kunnen onderling wel eens van plaats wisselen maar veel verder ook niet. Ik verwacht ook geen nieuwe albums meer van dit jaar. Duidelijk een erg goed jaar voor de Nederlandse bands bij mij. In de top 50 maar liefst 11 waarvan 3 in de top 5. 01 Bird on the Wire - Elephanta [Nederland - dreampop/alt.rock] 02 Misty Miller - The Whole Family Is Worried [UK - alt.rock/singer-songwriter] 03 Tessa Belinfante - Fly as We Fall [Nederland - pop] 04 The Jezabels - Synthia [Australië - alt.rock] 05 Eerie Wanda - Hum [Nederlands - dreampop] 06 Sophie Ellis-Bextor - Familia [UK - pop] 07 Emma Pollock - In Search of Harperfield [USA - singer-songwriter] 08 Tancred - Out of the Garden [USA - alt.rock/college rock] 09 Honeyblood - Babes Never Die [UK - alt.rock] 10 Olivia Ruiz - À nos corps-aimants [Frankrijk - pop/chanson] 11 Amber Arcades - Fading Lines [Nederland - dreampop/alt.rock] 12 Weezer - Weezer [White Album] [USA - britpop/nerdrock] 13 Hunt - Branches [Zweden - dreampop] 14 Minor Victories - Minor Victories [UK - shoegaze/post-rock] 15 Garbage - Strange Little Birds [USA - dancerock] 16 The Wedding Present - Going, Going... [UK - britpop/alt.rock] 17 Clio - Clio [Frankrijk - pop/singer-songwriter] 18 Tjing Tjing - Bang zullen ze leven [Nederland - Pop/blues] 19 Ward Thomas - Cartwheels [UK - countrypop] 20 Eins Zwei Orchestra - Hope Sign Community [Nederland - conceptalbum/alt.rock] 21 Aubrie Sellers - New City Blues [USA - country/blues] 22 An Pierlé - Arches [België - singer-songwriter met kerkorgel] 23 Heron Oblivion - Heron Oblivion [USA - noiserock] 24 Lera Lynn - Resistor [USA - singer-songwriter] 25 Bess Atwell - Hold Your Mind [UK - singer-songwriter] 26 Mitski - Puberty 2 [USA - alt.rock/singer-songwriter] 27 Big Thief - Masterpiece [USA - alt.rock] 28 The Julie Ruin - Hit Reset [USA - punk/alt.rock] 29 AURORA - All My Demons Greeting Me as a Friend [Noorwegen - Electro/singer-songwriter] 30 Angel Olsen - MY WOMAN [USA - singer-songwriter] 31 Bettie Serveert - Damaged Good [Nederland - alt.rock] 32 Norah Jones - Day Breaks [UK - singer-songwriter/jazzpop] 33 The Tuts - Update Your Brain [UK - punkrock] 34 Roos Blufpand - Hoe dan [Nederland - singer-songwriter] 35 Lisa Hannigan - At Swim [UK - singer-songwriter] 36 Hinds - Leave Me Alone [Spanje - punkrock] 37 Margaret Glaspy - Emotions and Math [USA - singer-songwriter] 38 Mourn - Ha, Ha, He. [Spanje - Pinkrock] 39 Savages - Adore Life [UK - punk/alt.rock] 40 Alice on the Roof - Higher [België - electro/pop] 41 Tegan and Sara - Love You to Death [Canada - singer-songwriter/pop] 42 Pinkshinyultrablast - Grandfeathered [Rusland - shoegaze] 43 Tacocat - Lost Time [USA - punkrock] 44 September Girls - Age of Indignation [Ierland - shoegaze] 45 Eefje de Visser - Nachtlicht [Nederland - singer-songwriter] 46 Curlee Wurlee! - Birds and Bees [Duitsland - mod/punkrock] 47 Max Meser - Change [Nederland - singer-songwriter] 48 Iris Penning - Spreken met suiker [Nederland - singer-songwriter] 49 Alicja Janosz - RetroNowa [Polen - pop] 50 Sia - This Is Acting [Australië - pop] | |
IAmKloot | dinsdag 13 december 2016 @ 23:11 |
mooie lijstjes, Weval en Pinegrove er al door ontdekt | |
Moody | woensdag 14 december 2016 @ 00:12 |
Altijd het onderzoeken waard. Daarvoor dank! Het is Ranja-eigen om albums die alom geprezen worden uit je lijst laat, met name Blackstar van David Bowie. Waardeloos album of niet geluisterd? | |
ranja | woensdag 14 december 2016 @ 00:14 |
Ik heb de single(s) wel gehoord maar vind Bowie verder niet interessant genoeg om meer te luisteren. Ik heb lang niet al z'n albums (understatement) dus waarom zou ik dan met z'n laatste beginnen... | |
Moody | woensdag 14 december 2016 @ 00:16 |
True enough.. Maar als muziekliefhebber zou je toch dingen kunnen uitproberen die niet perse in je straatje liggen? Gek doen enzo. | |
ranja | woensdag 14 december 2016 @ 00:28 |
Er komt teveel goede muziek uit om veel tijd te besteden aan andere/mindere. Daarnaast zou dat dan alsnog m'n lijst niet halen. Daarbij, een hoop van de bands in m'n lijst kende ikvoorheen nog niet dus heb ik wel degelijk ontdekt door een nummer te proberen en bij goed bevallen meer te luisteren. Daar staan er heel veel tegenover waarbij het eerste nummer dat ik probeerde niet beviel of bij meer luisteren tegenviel. | |
Moody | woensdag 14 december 2016 @ 00:35 |
Ik herken je standpunt wel. Ik luister ook geen metal of hiphop, omdat dat niet in mijn straatje past. Maar de laatste geniale stuiptrekkingen als een fenomeen als Bowie niet eens een paar luistergeurtjes gunnen....dat lijkt op een principekwestie | |
ranja | woensdag 14 december 2016 @ 00:43 |
Nee hoor, ik ben er totaal niet mee bezig geweest of ik die wel of niet wilde luisteren en waarom wel of niet. | |
Moody | woensdag 14 december 2016 @ 00:57 |
Dan vrees ik dat je het album nooit zal luisteren. Begin dit jaar was het voor de liefhebbers, daarna voor de fans en in de toekomst voor de menigte. Het zal altijd een meesterwerk blijven, dus niet iets voor jou helaas. Al heeft het 100 miljoen views, het zou stiekem toch eens goed kunnen zijn toch? | |
cafca | woensdag 14 december 2016 @ 07:02 |
Ik had er in het begin ook moeite mee, maar ben hem na een tijdje toch gaan waarderen. Wel echt een plaat voor op bepaalde momenten, niets iets wat je altijd kunt draaien. In tegenstelling tot de nr.1 bijvoorbeeld | |
cafca | woensdag 14 december 2016 @ 07:15 |
Misschien wel, maar zelfs al "is" het een goed album, dan hoeft ranja het nog niet mooi te vinden? | |
ranja | woensdag 14 december 2016 @ 11:03 |
Tja, kom ik terug op mijn eerdere punt... ik ken Bowie als artiest best wel, heb 2 of 3 albums en een handjevol singles van hem, zelfs al zou ik het album wel ok vinden, dan is het nog een flinke stap om het ook te kopen (want zoals al eerder gezegd waarom dan niet eerst Ziggy Stardust of een best-of) laat staan dat het dan de top 50 van het jaar zou halen. Zie verder voor Bowie MUZ / Fok! Bowie top 100 allertijden Overigens heeft Sophie Ellis-Bextor weliswaar geen 100 miljoen maar toch wel ca. 1 miljoen views en die kom ik nergens anderes tegen in de lijstjes; idem voor Norah Jones [ Bericht 5% gewijzigd door ranja op 14-12-2016 11:37:28 ] | |
methodmich | woensdag 14 december 2016 @ 13:24 |
Bij mij ook geen Bowie in de lijst, ook om de reden dat ik die plaat niet heb aangeschaft en ook de behoefte niet echt meer voelde. Zelfde voor de laatste Cohen. Ik mis wel de korte beschrijvingen ranja. Tijdgebrek of komen die nog? Wij gaan er trouwens vier - of misschien nog vijf - dubbelen. Met kciR heb ik de meeste overlap tot nu toe, tien stuks. | |
Norrage | woensdag 14 december 2016 @ 13:25 |
Bowie komt er bij wel in hoor! En hoog ook. Maar ik ben dan én een Bowie fan én een jazzfan en de band die Bowie ondersteunt zijn stuk voor stuk super-jazz helden. Komen sommige ook individueel van in mijn lisjtje. | |
Norrage | woensdag 14 december 2016 @ 13:26 |
Hamilton zo laag? | |
ranja | woensdag 14 december 2016 @ 13:26 |
Mwah, ik zag die nog bij niemand dus heb ik het zelf ook maar beperkt gehouden. | |
methodmich | woensdag 14 december 2016 @ 13:28 |
Viel mij ook op idd. Zit zelf nog te twijfelen of ik er weer tijd in ga steken met verhaaltjes of niet. Misschien plemp ik binnenkort ook wel gewoon de lijst neer. Scheelt wel een hoop tijd. | |
Moody | woensdag 14 december 2016 @ 16:09 |
Tuurlijk niet, maar dat is een open deur. | |
Norrage | woensdag 14 december 2016 @ 16:14 |
Ik ga wel weer schrijven hoor!! | |
Beregd | woensdag 14 december 2016 @ 16:30 |
Ik heb getwijfeld, zelfs begonnen eraan, maar wist niet zeker of het iemand zou boeien. | |
Zocalo | woensdag 14 december 2016 @ 16:32 |
Ik ontdek juist elk jaar wel weer een paar mooie albums, vaak vanwege de omschrijving erbij. Zonder ben ik toch te lui voor om het uit te gaan pluizen wat me leuk lijkt | |
pfaf | woensdag 14 december 2016 @ 20:41 |
En die songtitels ook.. Mooie lijsten ook allemaal, ik kom de kerstvakantie wel door. | |
OMG | woensdag 14 december 2016 @ 20:53 |
Eens een top 10 bedacht die ik ook weer eens op RYM zet; 1. Jeff Rosenstock - Worry 2. Swans - The Glowing Man 3. Joyce Manor - Cody 4. David Bowie - Blackstar 5. Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks 6. Anohni - Hopelessness 7. Hesitation Wounds - Awake for Everything 8. Preoccupations - Preoccupations 9. Pinegrove - Cardinal 10. James Blake - The Colour in Anything [ Bericht 0% gewijzigd door OMG op 15-12-2016 15:04:33 ] | |
iRemco | donderdag 15 december 2016 @ 14:57 |
1. Solange - A Seat at the Table 2. Chance the Rapper - Coloring Book 3. Noname - Telefone 4. Frank Ocean - Blonde 5. Anderson .Paak - Malibu 6. Jamila Woods - HEAVN 7. Kaytranada - 99.9% 8. Amber Arcades - Fading Lines 9. ScHoolboy Q - Blank Face 10. Isaiah Rashad - The Sun's Tirade 11. Kendrick Lamar - Untitled Unmastered 12. Whitney - Light Upon The Lake 13. YG - Still Brazy 14. Hamilton Leithauser / Rostam - I Had a Dream That You Were Mine 15. David Bowie - Blackstar | |
methodmich | vrijdag 16 december 2016 @ 20:02 |
Is wel altijd een leuk extraatje, vind ik. | |
peaceman | vrijdag 16 december 2016 @ 21:49 |
ik ken te weinig albums (goed genoeg) van dit jaar helemaal om echt een lijstje te maken, maar de albums die ik wel helemaal/grotendeels ken en ik zeker niet verkeerd vond, zijn van: (in compleet willekeurige volgorde dus) Anohni Radiohead David Bowie Weezer The Coral Ray Lamontagne DMA's Anderson.Paak Michael Kiwanuka Moderat Eefje de Visser | |
Lord-Ronddraai | vrijdag 16 december 2016 @ 22:20 |
Ik vind van die verhaaltjes erbij wel leuk. Of ik het zelf doe weet ik niet, vind het zelf altijd erg moeilijk om muziek te beschrijven dus dat houd me wel een beetje tegen. He valt nog mee hoe onpraktisch het is. Je kunt gewoon zien aan de hoeveelheid S (klein s kan ook) welk # het is. Beter dan hoe ze hun eerste EP's en albums tracks noemden. Wel een stap terug van Linear S Decoded wat gewoon normale tracknames had en wat waarschijnlijk hun hoogtepunt zal blijven. | |
Scorpion_17 | zaterdag 17 december 2016 @ 18:47 |
1. Nick Cave - Skeleton tree Cave maakt sinds het overlijden van een van zijn zoons geen verhaaltjes meer maar nummers die voortkomen uit gevoel. Deze plaat zit dan ook echt op je huid als je m hoort: de immer duistere stem van Cave, het idee dat deze plaat gaat over verlies en de wederom grandioze instrumentatie van Warren Ellis. Het is zo intens. Cave probeerde het one more time with feeling..prachtige documentaire ook. 2. David Bowie - Blackstar 3. Leonard Cohen - You want it darker 4. Anderson Paak - Malibu 5. PJ Harvey - The Hope Sixth Demolition Project 6. Last Shadow Puppets - Everything you've come to expect 7. Glass Animals - How to be a human being 8. Radiohead - A moon shaped pool 9. Bazart - Echo 10. Wilco - Schmilco | |
EP3 | zondag 18 december 2016 @ 23:13 |
Ben toch nog tot 50 albums gekomen waarvan ik oprecht kan zeggen dat ze ( mijn ) 2016 kleur hebben gegeven: 01 Mitski - Puberty 2 02 A Tribe Called Quest - We Got it from Here... Thank You 4 Your Service 03 Solange - A Seat at the Table 04 Frank Ocean - Blonde 05 Jenny Hval - Blood Bitch 06 David Bowie - Blackstar 07 Angel Olsen - My Woman 08 Kevin Morby - Singing Saw 09 Kanye West - Life of Pablo 10 Radiohead - A Moon Shaped Pool 11 Ital Tek - Hollowed 12 The Field - The Follower 13 The Avalanches - Wildflower 14 Danny Brown - Atrocity Exhibition 15 Anna Meredith - Varmints 16 Case/Lang/Veirs - case/lang/veirs 17 PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project 18 Leonard Cohen - You Want it Darker 19 Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree 20 Parquet Courts - Human Performance 21 Jessy Lanza - Oh No 22 Car Seat Headrest - Teens of Denial 23 Esperanza Spalding - Emily's D+Evolution 24 Blood Orange - Freetown Sound 25 Noname - Telefone 26 Chance the Rapper - Coloring Book 27 Kendrick Lamar - untitled unmastered. 28 Frankie Cosmos - Next Thing 29 Anderson .Paak - Malibu 30 ANOHNI - Hopelessness 31 Kate Tempest - Let Them Eat Chaos 32 Whitney - Light Upon the Lake 33 Masayoshi Fujita & Jan Jelinek - Schaum 34 PUP - The Dream Is Over 35 Bon Iver - 22, A Million 36 Pinegrove - Cardinal 37 Weyes Blood - Front Row Seat to Earth 38 Hamilton Leithauser + Rostam - I Had a Dream that You Were Mine 39 Preoccupations - Preoccupations 40 James Blake - The Colour in Anything 41 Tim Hecker - Love Streams 42 Andy Stott - Too Many Voices 43 Savages - Adore Life 44 Venetian Snares - Traditional Synthesizer Music 45 Pedro Vian - Beautiful Things You Left Us for Memories 46 Cass McCombs - Mangy Love 47 Huerco S. - For Those of You Who Have Never ( And also Those Who Have ) 48 Lucy Dacus - No Burden 49 Kamaiyah - A Good Night in the Ghetto 50 Let's Eat Grandma - I, Gemini Misschien volgt er morgen nog n kleine toelichting of omschrijving, maar mezelf kennende ben ik daar veel te lui voor, en blijft het hierbij. [ Bericht 0% gewijzigd door EP3 op 18-12-2016 23:19:07 ] | |
methodmich | maandag 19 december 2016 @ 15:58 |
Leuke lijst hoor DO2! Ik denk dat ik er een stuk of acht tot tien met je zal dubbelen. | |
Norrage | maandag 19 december 2016 @ 16:02 |
Niemand meer met tekstjes | |
methodmich | maandag 19 december 2016 @ 16:04 |
Ben hard bezig. Heb de eerste 19 van 60 gehad. Zaterdag verwacht ik het af te hebben. Wel weer een berg werk, dat wel. | |
Norrage | maandag 19 december 2016 @ 16:05 |
| |
Norrage | maandag 19 december 2016 @ 16:12 |
Maar de al geposte lijstjes zijn ook zonder tekstjes leuk. Maar jammer dat er geen tekstjes bij staan ;-) | |
iRemco | maandag 19 december 2016 @ 16:58 |
| |
ranja | maandag 19 december 2016 @ 17:03 |
tja slecht voorbeeld doet slecht volgen | |
OMG | maandag 19 december 2016 @ 17:27 |
Ik dacht eraan, was lui, maar dan toch maar;
| |
chansadres | maandag 19 december 2016 @ 17:43 |
Mijn lijstje van albums gekocht in 2016 (uit 2016 natuurlijk) 1. Bear's Den - Red Earth & Pouring Rain 2. Sturgill Simpson - A Sailor's Guide to Earth 3. David Bowie - ★ 4. White Lies - Friends 5. Bastille - Wild World 6. The Boxer Rebellion - Ocean by Ocean 7. Dizzy Mizz Lizzy - Forward in Reverse 8. Brian Fallon - Painkillers 9. Iggy Pop - Post Pop Depression 10. The Hunna - 100 11. Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect 12. Band of Horses - Why Are You OK 13. Volbeat - Seal The Deal & Let's Boogie 14. Avantasia - Ghostlights 15. Mark Knopfler & Evelyn Glennie - Altamira 16. Walking on Cars - Everything This Way 17. The Feeling - The Feeling 18. Young the Giant - Home of the Strange 19. Radiohead - A Moon Shaped Pool 20. Meat Loaf - Braver Than We Are [ Bericht 4% gewijzigd door chansadres op 19-12-2016 17:56:43 ] | |
OMG | maandag 19 december 2016 @ 17:50 |
2x Iggy Pop? | |
chansadres | maandag 19 december 2016 @ 17:57 |
Oepsie, meteen een fix | |
CynicusRomanticusRob | maandag 19 december 2016 @ 19:09 |
1 Steven Tyler - We're All Somebody From Somewhere 2 Red Hot Chili Peppers - Getaway 3 Metallica - Hardwired…To Self-Destruct 4 Explosions In The Sky - The Wilderness 5 DNCE - DNCE 6 Eric Clapton - I Still Do 7 Bruno Mars - 24K Magic 8 Kiefer Sutherland - Down in a Hole 9 Radiohead - A Moon Shaped Pool 10 Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree | |
BoerBert | maandag 19 december 2016 @ 19:21 |
Vanavond even volgorde fixen en misschien nog een hoe en waarom. | |
IAmKloot | maandag 19 december 2016 @ 20:10 |
Ik vond het een geweldig muziek jaar maar toch miste in een beetje een absolute uitschieter. Ook miste ik een echte top rock n roll plaat, Dat resulteert in een lijstje dat bol staat van de melancholie. 01Conor Oberst – Ruminations Slechts begeleid door een gitaar of piano bezingt Oberst zn pijn en frustraties van de laatste moeilijke jaren en het levert zn meest oprechte plaat tot nu toe op. De Carrie & Lowel van 2016 en dus wat mij betreft een terechte nummer 1 02 Ryley Walker – Golden Sings That Have Been Sung De toch al geweldige jazzy folk sound van Walker wordt op deze plaat uitgebreid met wat psychedelica. Dat levert een meeslepend geheel op dat door het nog sterkere song materiaal met gemak zn vorige platen overstijgt. 03 The Veils – Total Depravity Een slechte plaat heeft Finn Andrews nog niet gemaakt met The Veils maar na plaat 3 had ik het wel een beetje gehad. Vooral de stem van Andrews irriteerde mij, het klonk als een trucje. Mede dankzij rapper/producer EL-P klinkt Total Depravity een stuk frisser en spontaner zonder aan de bekende Veils intensiteit te hebben ingeboet. 04 Nick Cave & The Bad Seeds – Skeleton Tree Net als bij David Bowie kreeg deze plaat extra lading door de dood, in dit geval van de zoon van Cave. Hoewel de meeste teksten geschreven bleken te zijn voor deze gebeurtenis kun je de plaat er niet los van zien. Muzikaal borduurt het aardig voort op de even briljante voorganger Push The Sky Away maar de sfeer is nog grimmiger 05 Wilco – Schmilco Wilco koos dit keer voor iets meer eenvoud, al is dat bij deze band relatief want ook de kleinste liedjes verraden weer zoveel klasse dat Schmilco gewoon weer bij het beste hoort wat 2016 te bieden had. 06 Daughter – Not To Disappear Heerlijke duistere plaat waarop Daughter chaos en rust perfect combineert. Tel daarbij de veelzijdigheid van de vocalen van zangeres Elana Tonra en je krijgt een geweldig album die nog altijd groeit. 07 James Blake – The Colour In Anything 77 minuten lang weet James Blake mij te boeien en te ontroeren tot kippenvel aan toe. Unieke plaat van een volstrekt unieke artiest. 08 Damien Jurado – Visions Of Us On The Land Deel 3 van de trilogie over het fictieve land Maraqopa klinkt als de meest ambitieuze van de 3. De soms filmische liedjes met invloeden uit de folk, latin en psychedelica zijn zonder uitzondering geweldig en door de unieke stem van Jurado kun je gerust spreken van een briljante plaat. 09 David Bowie – Black Star Black Star kreeg door de bij vlagen morbide teksten na de onverwachte dood van David Bowie nog meer lading. Maar Black Star maakt meteen na release op alle vlakken een enorme indruk en bevestigd maar weer eens hoe uniek Bowie tot aan zn dood is gebleven 10 Ultimate Painting – Dusk Als The Velvet Underground en Teenage Fanclub ooit een plaat hadden gemaakt moet hij ongeveer hebben geklonken als Dusk. Toegegeven ik was niet meteen overtuigd, maar lang duurde het niet tot de liedjes een verslavende werking kregen. 11 Connections – Midnight Run Ik hoorde Midnight Run voor het eerst in platenzaak Elpee in Groningen. Het klonk als een live opgenomen demo tape van Guided By Voices en dus heb ik hem meteen gekocht. Nooit spijt van gehad want er staan gewoon 14 liedjes op die in een perfecte wereld allemaal hits zouden zijn. 12 Wray – Hypatia Wray klonk aanvankelijk als een kloon van Real Estate maar wel een verdomd goeie. Net als Real Estate houdt Wray van Johnny Marr achtige gitaar lijntjes en goeie melodieën maar het is allemaal net even wat steviger. Maar de liedjes zijn minstens zo geweldig. 13 Aidan Knight – Each Other Deze Canadese singer songwriter is gezegend met een prachtige stem en het talent om zeer fraaie melancholische liedjes te schrijven die muzikaal ook nog eens geweldig in elkaar zitten. Voor mij een van de grote ontdekkingen van het afgelopen jaar 14 Steve Mason – Meet The Humans Voorganger Monkey Minds In The Devil's Time was een politiek getint concept album maar op Meet The Humans kiest de voormalig Beta Band zanger voor een meer persoonlijke aanpak.Dat resulteert in een album dat qua stijlen alle kanten opgaat maar toch als een geheel klinkt. Dat heeft alles te maken met de kwaliteit van de 11 liedjes, die zonder uitzondering erg hoog ligt. 15 Kevin Morby – Singing Saw Ik kende zijn werk in The Babies en Woods al wel maar Singing Saw is mijn eerste kennismaking met zijn solo werk, en die kennismaking is uitgegroeid in een vriendschap voor het leven. Hele mooie rijk georkestreerde popsongs worden afgewisseld met iets meer ingetogen werk maar altijd met een killer melodie. [ Bericht 0% gewijzigd door IAmKloot op 19-12-2016 20:27:42 ] | |
OMG | maandag 19 december 2016 @ 20:20 |
Bedoel je Ruminations op 1? Fijn album wel. | |
IAmKloot | maandag 19 december 2016 @ 20:27 |
oopsie | |
BoerBert | maandag 19 december 2016 @ 21:34 |
Heb er ook wat bijgetypt, alleen niet heel consequent. Sommige albums vind ik ook gewoon goed zonder dat ik daar misschien een goede reden voor heb, dus dan staat er maar een suffe reden. 1 | Radiohead | A Moon Shaped Pool Vind ik goed door: Verrassende nummers, warme productie, strijkerarrangementen. Favoriete nummer: Daydreaming, Present Tense 2 | James Blake | The Colour in Anything - Vind ik goed door: Door de lengte kan je altijd een ander deel luisteren, weinig eentonigheid binnen nummers. - Favoriete nummer: Noise Above Our Heads 3 | David Bowie | Blackstar - Vind ik goed door: De jazzinvloeden, donkere stijl. - Favoriete nummer: Dollar Days 4 | Bon Iver | 22, A Million - Vind ik goed door: Studiotrucjes, fijne combinatie met z'n traditionele folky stijl. - Favoriete nummer: 33 GOD 5 | Klangstof | Close Eyes to Exit - Vind ik goed door: Fijne combinatie van indie rock met electronica en een vleugje post-rock - Favoriete nummer: Doolhof 6 | Nicolas Jaar | Sirens - Vind ik goed door: Unieke productiestijl, variatie. - Favoriete nummer: Killing Time 7 | Weval | Weval - Vind ik goed door: Precies de goede mix tussen 'liedje' en 'techno-ish', geweldige drums. - Favoriete nummer: You're Mine 8 | Frank Ocean | Blonde - Vind ik goed door: Combinatie tussen de rustige, introverte stijl met de gebruikte warme instrumentatie - Favoriete nummer: Seigfried 9 | A Tribe Called Quest | We Got It From Here… Thank You 4 Your Service - Vind ik goed door: Beats vind ik gewoon leuk - Favoriete nummer: Melatonin 10 | Ulrika Spacek | The Album Paranoia - Vind ik goed door: Het enigszins hectische, rommelige, lo-fi geluid - Favoriete nummer: Porcelain 11 | Whitney | Light Upon the Lake Opm: No Woman, leuk live-optreden 12 | Ólafur Arnalds, Nils Frahm | Trance Frendz Opm: Kijk ook de video ervan op YT 13 | Xiu Xiu | Plays the Music of Twin Peaks Opm: Wederom gedragen door het live-optreden, wat ongelofelijk leuk is om te zien 14 | Iggy Pop | Post Pop Depression 15 | Roly Porter | Third Law Opm: Komt ook door de live-show, die veel indruk maakte. Headphone-album. 16 | BADBADNOTGOOD | IV 17 | Mica Levi, Oliver Coates | Remain Calm 18 | Suuns | Hold/Still Opm: Translate-gitaarlijn. 19 | C Duncan | The Midnight Sun 20 | Kendrick Lamar | untitled unmastered. 21 | Wilco | Schmilco 22 | Oliver Coates | Upstepping 23 | Ryley Walker | Golden Sings That Have Been Sung 24 | Kaitlyn Aurelia Smith | EARS Opm: Mooie productiestijl 25 | Lubomyr Melnyk | Illirion 26 | Various Records | DJ Koze Presents Pampa, Vol. 1 27 | Lakker | Struggle & Emerge 28 | Mark Pritchard | Under the Sun 29 | Leon Vynehall | Rojus (Designed To Dance) 30 | Simian Mobile Disco | Welcome To Sideways 31 | Roman Flügel | All The Right Noises 32 | Banabila | Macrocosms 33 | Ital Tek | Hollowed 34 | Olafur Arnalds | Late Night Tales 35 | Sonic Youth | Spinhead Sessions 36 | Airtime & Pieterson | Music on Data 37 | Christian Löffler | Mare 38 | Scott Walker | The Childhood of a Leader OST 39 | ANOHNI | Hopelessness 40 | Angel Olsen | MY WOMAN | |
Zocalo | dinsdag 20 december 2016 @ 18:33 |
Dit moet hem worden. Ik ben heel slecht in muziek omschrijven, dus ik heb er bij de top nummers bijgezet die ik goed vond. Omdat ik nu op werk muziek kan luisteren heb ik veel meer beluisterd dan afgelopen jaren. Ik zag mijn top van 2015 voorbij komen en daar had ik er maar 15 en luister ik er bijna niets meer van, dus 2016 is duidelijk een beter jaar geweest. Ik merk dat ik een jaar ouder geworden ben: Ik ben meer richting de langzamere muziek gegaan, kan klassieke invloeden goed waarderen en dus een stuk minder (hardere) rockmuziek in de lijst en meer folk/soul dan afgelopen jaren. 1. Michael Kiwanuka - Love & Hate Ideale mix tussen soul, blues en pop, bijna geen filler en enkele nieuwe all-time favorites. Kan hem eigenlijk altijd wel aanzetten. + Cold Little Heart, Love & Hate, Final Frame 2. Radiohead - A Moon Shaped Pool Het album waardoor ik Radiohead meer ben gaan waarderen. + Present Tense, Decks Dark, Ful Stop 3. Warhaus - We Fucked A Flame Into Being + Machinery, Memory 4. The Slow Show - Dream Darling + Ordinary Lives, Hurts 5. Travis - Everything At Once + 3 Miles High, Magnificint Time 6. Nada Surf - You Know Who You Are + Out Of The Dark, Friend Hospital 7. Jamie T - Trick + Tescoland, Power Over Men 8. Leonard Cohen - You Want It Darker + You Want It Darker, On The Level 9. Nessi Gomes - Diamonds & Demons + These Walls, Long Way Home 10. Sivert Høyem - Lioness + Sleepwalking Man, Lioness 11. Gregory Porter - Take Me To The Alley 12. The Weeknd - Starboy 13. The Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect 14. case/lang/veirs - case/lang/veirs 15. Daugther - Not To Dissapear 16. Whitney - Night Upon The Lake 17. De Staat - O 18. Blood Orange - Freetown Sound 19. Junius Meyvant - Floating Harmonies 20. Zimmerman - The Afterglow 21. Alicia Keys - Here 22. Suede - Night Thoughts 23. Agnes Obel - Citizen Of Glass 24. Yeasayer - Amen & Goodbye 25. Andrew Bird - Are You Serious 26. M83 - Junk 27. Glass Animals - How To Be A Human Being 28. Bear's Den - Red Earth & Pouring Rain 29. Indian Askin- Sea Of Ethanol 30. PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project 31. Amber Arcade - Fading Lines 32. A Balladeer - A Wolf At The Door 33. Jagwar Ma - Every Now & Then 34. Danny Brown - Atrocity Exhibition 35. Kevin Morby - Singing Saw [ Bericht 1% gewijzigd door Zocalo op 20-12-2016 18:43:38 ] | |
Norrage | donderdag 22 december 2016 @ 13:27 |
Mijn deel 1 van mijn top 50. (ik ga ze hier niet 1 voor 1 posten hoor, maar je kan het even volgen terwijl ik de stukjes schrijf ) https://pat-sounds.blogsp(...)bums-2016-50-40.html 50. The Low Anthem – Eyeland Ik zag het drietal ze jaren geleden al samen met een 20tal anderen als voorprogramma van M. Ward, en het was fantastisch. Sindsdien hebben ze twee vrij succesvolle albums uitgebracht, maar deze derde breekt nog niet echt door. Maar het is een experimenteel krachtpatsalbum met fijne freejazz-folk arrangementen dat zeker thuishoort in de jaarlijstjes! 49. Neil Cowley Trio - Spacebound Apes Een van de latere ontdekte albums van dit jaar is dit fraaie jazz-album, met elektronische invloeden doorspekt. Nergens ontoegankelijk en op vele plekken groovy is dit een jazz-album dat voor velen geschikt kan zijn 48. The Slow Show - Dream Darling Ik vond het vorige album saai en een heuse ‘slow show’. Een van mijn concertmaatjes ging ze echter live zien en ik dacht huh? Dus even dit tweede album geluisterd en het is toch best aardig. Een soort The National maar dan (nog) trager, maar dankzij de mooie blazersarrangementen toch zeker de moeite waard. 47. Apneu - This Will Never Happen to Us Twee jaar terug maakten deze Amsterdammers al het lekkerste korte album van het jaar (alle nummers onder de drie minuten) en nu gaan ze gemiddeld wel een minuutje langer door. Maar de plaat is daardoor wel des te beter geworden en met heerlijke knallers als Desperate en Jennifer rocken ze als nooit tevoren. 46. The T.S. Eliot Appreciaton Society - Turn It Golden! Een andere Nederlandse inbreng is het tweede album van Tom Gerritsen, die ik destijds nog vergeleek met Jason Molina. Dit album is wat uitbundiger en rockt er af en toe zelfs op los. Elektronica en krautrock-achtige passages zitten er ook op, dus dan ben je bij mij wel binnen. 45. Weval – Weval Deze Nederlander brak zelfs internationaal een beetje door met een positieve recensie op Pitchfork. En terecht; lekker stuwende elektronische muziek die bij vlagen zelfs een beetje lijkt op de winnaar van ons 2014 jaarlijstje Darkside. 44. Steve Mason - Meet the Humans Geen Beta Band meer, wel al een paar goede solo-albums uitgebracht. Zo ook deze plaat die in tegenstelling tot zijn vorige niet té lang is. Lekkere funky nummers met een folk-randje, en af en toe die typische Beta Band geintjes. 43. Tindersticks - The Waiting Room De eerste nummers die Tindersticks releasten van dit album waren een pak anders en veel meer uptempo dan dat we van ze gewend zijn. De rest van het album is wat 'normaler', als vanouds gedragen door de stem van Stuart Staples, en de combinatie van stijlen maakt deze plaat een zeer geslaagde. Met vooral een paar enorm goede uitschieters, zoals het het beangstigende We Are Dreamers! ver voorop. 42. LVL UP - Return to Love Een andere plaat die ik laat ontdekte is LVLUP, dat na 1 luisterbeurt al deed denken aan een mix van Pavement en Neutral Milk Hotel. Niet slecht dus! Heerlijke indierock met een poppy inslag en een soms overslaande stem. Het perfecte indie-plaatje dus. 41. Whyte Horses - Pop or Not Whyte Horses staat niet eens op MusicMeter en dat is jammer. Dit zo te zien onbekende album is funky, psychedelisch en garagerock ineen. Pakkende tweestemmige zang en groovy melodie- en baslijntjes grijpen je 17 korte nummers bij de kraag. https://pat-sounds.blogsp(...)bums-2016-50-40.html [ Bericht 0% gewijzigd door Norrage op 22-12-2016 17:17:45 ] | |
methodmich | donderdag 22 december 2016 @ 16:51 |
Leuk begin, Nor! Ik zit nu op 46 van de 60, gaat de goede kant op. | |
Gehenna | donderdag 22 december 2016 @ 16:55 |
Kijk aan, wist niet eens dat hij al een tweede album had. Klinkt interessant. | |
Norrage | donderdag 22 december 2016 @ 17:05 |
Vooral deze is erg fijn! | |
EP3 | donderdag 22 december 2016 @ 17:07 |
Goed bezig, Nor. | |
Zocalo | donderdag 22 december 2016 @ 17:48 |
Goed bezig! Maar een kleine correctie: Darkside was uit 2013 en stond 'slechts' op 6 | |
Norrage | donderdag 22 december 2016 @ 17:56 |
De patsounds #1, niet de Fok #1 Maar inderdaad, het is wel 2013 | |
BoerBert | donderdag 22 december 2016 @ 18:26 |
En Weval is een duo, geen eenling . | |
Norrage | vrijdag 23 december 2016 @ 11:22 |
Check. Ik maakte de vergelijking ook mede daarom met Darkside | |
Norrage | vrijdag 23 december 2016 @ 12:24 |
Ik heb mijn lijstje af, dus jullie krijgen de premiere. Op het blog zal ik het nog 1 voor 1 gaan posten ---- Mijn top 50 van 2016! We hebben Pat-Sounds een beetje opgegeven, maar mijn jaarlijstje kan natuurlijk niet ontbreken! Zie het maar meteen als 50 korte recensies, hebben we het hele jaar ook maar meteen gehad. 50. The Low Anthem – Eyeland Ik zag het drietal ze jaren geleden al samen met een 20tal anderen als voorprogramma van M. Ward, en het was fantastisch. Sindsdien hebben ze twee vrij succesvolle albums uitgebracht, maar deze derde breekt nog niet echt door. Maar het is een experimenteel krachtpatsalbum met fijne freejazz-folk arrangementen dat zeker thuishoort in de jaarlijstjes! 49. Neil Cowley Trio - Spacebound Apes Een van de latere ontdekte albums van dit jaar is dit fraaie jazz-album, met elektronische invloeden doorspekt. Nergens ontoegankelijk en op vele plekken groovy is dit een jazz-album dat voor velen geschikt kan zijn 48. The Slow Show - Dream Darling Ik vond het vorige album saai en een heuse ‘slow show’. Een van mijn concertmaatjes ging ze echter live zien en ik dacht huh? Dus even dit tweede album geluisterd en het is toch best aardig. Een soort The National maar dan (nog) trager, maar dankzij de mooie blazersarrangementen toch zeker de moeite waard. 47. Apneu - This Will Never Happen to Us Twee jaar terug maakte ze al het lekkerste korte album van het jaar (alle nummers onder de drie minuten) en nu gaan ze gemiddeld wel een minuutje langer door. Maar de plaat is daardoor wel des te beter geworden en met heerlijke knallers als Desperate en Jennifer rocken ze als nooit tevoren. 46. The T.S. Eliot Appreciaton Society - Turn It Golden! Een andere Nederlandse inbreng is het tweede album van Tom Gerritsen, die ik destijds nog vergeleek met Jason Molina. Dit album is wat uitbundiger en rockt er af en toe zelfs op los. Elektronica en krautrock-achtige passages zitten er ook op, dus dan ben je bij mij wel binnen. 45. Weval – Weval Deze Nederlanders braken zelfs internationaal een beetje door met een positieve recensie op Pitchfork. En terecht; lekker stuwende elektronische muziek die bij vlagen zelfs een beetje lijkt op de winnaar van ons 2013 jaarlijstje Darkside. 44. Steve Mason - Meet the Humans Geen Beta Band meer, wel al een paar goede solo-albums uitgebracht. Zo ook deze plaat die in tegenstelling tot zijn vorige niet té lang is. Lekkere funky nummers met een folk-randje, en af en toe die typische Beta Band geintjes. 43. Tindersticks - The Waiting Room De eerste nummers die Tindersticks releasten van dit album waren een pak anders en veel meer uptempo dan dat we van ze gewend zijn. De rest van het album is wat 'normaler', als vanouds gedragen door de stem van Stuart Staples, en de combinatie van stijlen maakt deze plaat een zeer geslaagde. Met vooral een paar enorm goede uitschieters, zoals het het beangstigende We Are Dreamers! ver voorop. 42. LVL UP - Return to Love Een andere plaat die ik laat ontdekte is LVLUP, dat na 1 luisterbeurt al deed denken aan een mix van Pavement en Neutral Milk Hotel. Niet slecht dus! Heerlijke indierock met een poppy inslag en een soms overslaande stem. Het perfecte indie-plaatje dus. 41. Whyte Horses - Pop or Not Whyte Horses staat niet eens op MusicMeter en dat is jammer. Dit zo te zien onbekende album is funky, psychedelisch en garagerock ineen. Pakkende tweestemmige zang en groovy melodie- en baslijntjes grijpen je 17 korte nummers bij de kraag. 40. Brad Mehldau Trio - Blues and Ballads Brad Mehldau zocht het alternatieve en zelfs elektronische pad op de laatste jaren, maar keert hier terug met zijn trio en met een fijn piano-jazz album met mooie jazz en blues covers. 39. Woods - City Sun Eater in the River of Light 2016 was voor mij onder andere het jaar van Kevin Morby, de bassist van Woods. Maar ook zonder hem brengt Woods een goed album uit. Wat heet, zelfs hun beste! Heerlijke blazers, kneiterlekkere funk en tientallen opzwepende grooves. Wat een lekkere plaat. 38. Howe Gelb - Future Standards Howe Gelb, je weet wel hij van Giant Sand en de ‘godfather of alt-country’, deed, net als al een paar keer eerder, een poging tot een piano-jazz album. En dat is hem wederom wonderwel gelukt. Toegankelijke melodieën, gedurfde improvisaties, genoeg invloeden uit de country en daarmee een album dat de hele luisterduur boeit. 37. Golden Dawn Arkestra – Stargazer Golden Dawn Arkestra stal de show op menig festival met hun excentrieke spacy costuums en hun naar Sun Ra neigende expirementele maar zeer opzwepende jazz. Soms wel héél experimenteel, vaak genoeg ook funky en spiritueel. Precies Sun Ra dus, en dus ook heel goed. 36. Exmagician - Scan the Blue Eén van de opvallendste debuten van het jaar komt van Exmagician. Op hun stoere EP en vooral op het nummer Kiss That Wealth Goodbye kwamen blazers, gitaarrifs en melodieuze pop samen. Daardoor smachtte ik al het hele jaar al naar de release van hun ‘full-length’. Deze ‘Car Seat Headrest-light’ plaat is niet zo goed als de EP, maar ruim voldoende voor een plek in de top 50. 35. Devendra Banhart - Ape in Pink Marble Van de freak-folk van vroeger wordt Devendra tegenwoordig steeds vriendelijker, en zo ook deze perfecte in elkaar gestoken folk-plaat voor de lome zomeravond. Schattige zangstemmetjes, tokkelende gitaartjes, maar gelukkig ook nog een klein beetje gefreak. 34. F.S. Blumm & Nils Frahm - Tag Eins Tag Zwei Nils Frahm heeft mijn hart ondertussen wel gestolen met zijn minimalistische en experimentele pianomuziek. Maar deze samenwerking had ik wel een tijd gemist. Samen improviserend in de studio en zonder af te mixen is deze plaat in sneltreinvaart samengesteld. Niet zo goed als het meer doordachte werk van Frahm, maar daardoor ook wel terug naar de basis en zeer de moeite waard, zeker ook dankzij de toevoeging van Blumm’s eigenzinnige gitaarspel. 33. Yussef Kamaal - Black Focus Een andere jazz-notering is de plaat van Yussef Kamaal. Door velen vergeleken als de Kamasi Washington van 2016, en dat is geen misselijke vergelijking. Hij mixt hiphopstijlen met jazz en brengt een serieus eerbetoon aan de hedendaagse jazz uit, dat verschillende genres aanraakt. 32. Dinosaur - Together, as One Omschreven als het beste jazz-debuut van 2016 steelt dit viertal al de show in Engeland. De rest van Europa zal niet lang op zich laten wachten, want ze veroveren prijs na prijs. De plaat is mooi in lijn met de “contemporary” jazz van bijvoorbeeld GoGo Penguin en Polar Bear en de improvisaties van deze door een saxofoonvrouw gedreven band verdient dat ten zeerste. 31. Mammal Hands – Floa Grappig, 3 jazz-albums op rij! Waar GoGo Penguin al jaren vooraan staat in de hedendaagse jazz-wereld met originele en genredoorbrekende jazz, doet Mammal Hands, dat uitkomt op hetzelfde label (Gondwana van Matthew Halsall), dat op de achtergrond ook goed. Vooral te omschrijven als GoGo Penguin met een sax als toevoeging. Dus energiek groovende jazz waarbij je niet kan stilzitten! 30. Yeasayer – Amen & Goodbye Yeasayer is een beetje het oudere broertje van Alt-J. Vage zang, ontregelende elektronica en vooral geen enkel normaal melodielijntje. Deze laatste leg van de band uit Brooklyn is misschien wel een van hun betere. Niet zo heel erg samenhangend en de nummers gaan vaak van de hak op de tak, maar met grote uitschieters zoals I Am Chemistry kan je ze niet negeren. 29. Polica - United Crushers Een andere uitgave dat het vooral moet hebben van een paar goede nummers en niet zozeer van de samenhang is de nieuwste van Polica. De luchtige electropop van deze zangeres is heerlijk, en kenmerkt zich vooral door puntgave baslijntjes. Vooral het loopy Lime Habit blijft hangen. 28. Tjing Tjing - Bang Zullen Ze Leven Roos heeft al 2x mijn jaarlijstje gewonnen. Ook deze plaat die ze samen met een andere van mijn helden, Andre Manuel, heeft opgenomen is heel goed, maar net wat eentoniger en ook heel wat harder dan we van haar kennen. De speelvreugde druipt er echter vanaf en met Neil Youngesque jams als die op Junkie rockt deze plaat een eind weg in de top 50. 27. The Veils - Total Depravity De donkere rock van The Veils haalt een hoogtepunt op Total Depravity. Stomende grooves en melancholische baslijnen maken van deze plaat misschien wel hun beste album. Vooral het al eerder live uitgevoerde nummer Iodine & Iron is een ware parel en laat de band van hun intiemste kant zien. Verder rockt de plaat vooral heel hard, met ruim voldoende afwisseling om continu te boeien. 26. Lisa Hannigan - At Swim Al 2 platen lang heeft Lisa laten zien dat ze het ook best zonder Damien Rice kan. Met deze nieuwe plaat, geproduceerd door The National’s Aaron Dessner, overtreft ze zichzelf. Weg is (gedeeltelijk) de muzikale maar wat luchtige folk van de vorige albums. Verschenen is een meer duistere en spannender gearrangeerde plaat waarin haar zwoele stemgeluid er extra bovenop komt te liggen. 25. Lambchop – FLOTUS Lambchop goes Kanye West. Interessante vergelijking, maar inderdaad, Lambchop gaat aan de autotune. Je zou zeggen, dat werkt niet. Maar het werkt wel degelijk en dit is de beste plaat die Lambchop in jaren heeft gemaakt. Mooie melancholische tracks die soms wel meer dan 10 minuten duren. En toch die karakteristieke Lambchop feel. Prachtige plaat en ze tonen aan zichzelf nog altijd als vanouds te kunnen vernieuwen. 24. Idris Ackamoor & The Pyramids - We Be All Africans Een comeback plaat van Sun Ra adept Idris Ackamoor. Mooie spirituele jazz-plaat met genoeg free-jazz gefreak om het spannend te houden. Uiteraard horen we ook de fijne invloeden van de Afrikaanse muziek, wat dit een muzikaal zeer veelzijdige plaat maakt met allerlei bijna nooit gebruikte instrumenten. Ook live was het weer genieten tijdens LeGuessWho. 23. Jim James - Eternally Even De laatste My Morning Jacket platen waren helaas slaapverwekkend. Dat Jim James het solo tegenwoordig eigenlijk beter doet bewijst deze plaat (en de vorige soloplaat). Van soulvol stuitert het album naar rock en psychedelica en is daardoor ontzettend afwisselend. Een plaat die geen moment verveelt en My Morning Jacket doet vergeten. 22. Joshua Redman & Brad Mehldau – Nearness De tweede plaat van Mehldau in deze lijst is de samenwerking met Joshua Redman, paar jaar geleden live opgenomen. Op North Sea Jazz werkte dat destijds al wonderwel, en dat is op deze uitgave haarfijn te horen. Slechts met hun tweeën, sax en piano, is het continu genieten. Mehldau is op zijn best als ie in duo’s te horen is. 21. Warhaus - We Fucked a Flame Into Being Een van de twee Balthasar spinoffs (Zimmerman wist de top 50 net niet te halen), en bij uitstek de beste. De wat kinderlijke albumtitel doet geen eer aan het volwassen album, dat doet wat Balthasar ook doet, maar met een wat instrumentaler karakter. Alhoewel de stem van Devildere naar het einde toe een beetje begint te irriteren, is de losbandigheid van nummers als Leave With Me, Machinery en The Good Lie misschien nog wel spannender dan de laatste plaat van Balthasar zelf. 20. Eefje de Visser – Nachtlicht De teksten van Eefje versta ik nog steeds niet, en qua zangkwaliteit vind ik haar zelfs achteruit gegaan sinds plaat 1. Maar qua melancholie en instrumentatie blijft ze zichzelf overtreffen. Dit is Het Is in het kwadraat en misschien wel haar beste. Heerlijk die stuwende baslijntjes en die bijna geheel elektronische inslag op sommige nummers. 19. David Bowie – Blackstar Bowie mag natuurlijk niet ontbreken. En dat komt niet alleen door zijn overlijden, en het vooruitzicht daarop dat deze plaat achteraf bleek te zijn. Nee, zelfs op zijn allerlaatste plaat wist Bowie zichzelf te vernieuwen en opnieuw uit te vinden. De geweldige jazzband, met 3 persoonlijke jazz-favorieten van mijzelf (Lindner, McCaslin en Guiliana), maakt deze plaat een instant klassieker ongeacht wat er met Bowie later zou gebeuren. 18. Okkervil River – Away Okkervil River R.I.P. zegt het eerste nummer. Ja, dit is eigenlijk een Will Sheff solo-album met een nieuwe band. Maar in tegenstelling tot de meer poppy route die Okkervil River met de vorige twee albums was ingeslagen, is dit weer Okkervil River als vanouds. Donkere sfeervolle nummers waarin de teksten van Sheff de boventoon hebben. Het kabbelt op een gegeven moment een beetje teveel voort, maar weinig platen zijn zo prachtig mooi geproduceerd als deze. Met hoogtepunten Okkervil River RIP en The Industry. 17. Villagers - Where Have You Been All My Life? Een van twee live albums in deze lijst. Dat deze erin staat heeft vooral te maken met dat ik tot het luisteren hiervan geen fan was van The Villagers. Maar de liveregistratie en de extra mooie uitvoeringen van hun repertoire is machtig mooi. En na dit album ben ik zelfs de andere albums meer gaan waarderen. Hoogtepunt? De langgerekte versie van The Waves. Weinig nummers waren dit jaar zo goed en intens. 16. case/lang/veirs - case/lang/veirs Dit trio excentrieke dames met super stemgeluid kon bijna geen geflopte plaat uitbrengen. De samenzang is super en ze voegen precies aan elkaar toe wat ze individueel missen. Vrolijke folkpop wisselt melancholische pop af en zelden hoorden we een supergroep zo overtuigend. Misschien komt dat wel door Case haar ervaring met Broken Social Scene. 15. Melanie De Biasio - Blackened Cities Één nummer, 25 minuten. En na afloop heb je het gevoel dat je naar 5 albums in één hebt lopen luisteren. Wat een ontzettend mooie plaat waarin de spannende jazz-arrangementen je op het puntje van je stoel laten zitten, continu. Continu onvoorspelbaar, continu intrigerend en vooral baanbrekend origineel. De Belgische De Biasio legt hier een van de beste jazz-platen van het jaar op de mat. 14. High Water – Crush Daar is dan eindelijk die ‘full-length’ van Will Epstein, één van de maatjes van Nicolas Jaar (die zelf overigens deze jaarlijst bij lange na niet wist te halen). In de basis een elektronische plaat in de stijl van Jaar/Darkside, maar High Water doet wat extra’s: De saxofoon van Epstein geeft het een jazzy randje, en de donkere zang op nummers als Changed the Locks maakt dit in een instant klassieker. De verwachtingen die na de EP The Beautiful Moon werden opgeroepen worden meer dan waargemaakt. 13. The Notwist - Superheroes, Ghostvillains & Stuff Het tweede live-album van deze lijst is van The Notwist. Dit keer vooral omdat dit een van de beste live-tours van de afgelopen jaren perfect vast legt. De extra experimentele inslag van de band in deze tour, en de fantastische rendities van nummers als Run, Run, Run en Pilot, laten zien dat de band dan eindelijk ook een epische live-status heeft bemachtigd. 12. De Rosa – Weem De Rosa is een nagenoeg onbekend bandje, maar timmert al vele jaren aan de weg. Met Weem overtreffen ze zichzelf en de bezwerende shoegaze van De Rosa komt perfect samen met de meerstemmige zang en het ingetogen gitaargetokkel en pianogepingel. 11. Cross Record - Wabi-Sabi De protege van Shearwater zanger Jonathan Meiburg is Emily Cross. Samen met Dan Duszynski maakte ze deze prachtige dreampop plaat. Niet zo uitbundig als Shearwater zelf, maar net zo goed als Shearwater straalt dit album uit hoe de natuur zou klinken als het een muziekgenre was. Perfect voor de donkere herfstdagen en ook perfect klein gehouden, terwijl het toch groot klinkt. 10. Hamilton Leithauser + Rostam - I Had a Dream That You Were Mine Het beste nummer van het jaar komt van The Walkmen zanger Hamilton Leithauser: A 1000 Times. Dit nummer heeft alles wat een nummer behoort te hebben. Een pakkende melodie, origineel stemgeluid en een perfecte opbouw. De rest van het album, waarop Vampire Weekend instrumentalist Rostam meedoet, gaat in die stijl door en verveelt nergens. Dansbare poprock zoals die van Vampire Weekend, de meer melancholisch rock in de stijl van Walkmen, overal is Leithauser de verbindende kracht. 9. Damien Jurado - Visions of Us on the Land Deel drie van zijn drieluik aan albums over het fictieve land Maroqopa is de beste. Hier komen alle pluspunten van de vorige albums prachtig samen, met samples van vorige platen, korte experimentele intermezzo’s tot aan prachtige rock-songs die nog niet eerder zo goed klonken zoals Exit 353. Het Magnum Opus van Jurado. 8. Michael Kiwanuka - Love & Hate Man wat vond ik die vorige plaat saai, zoetsappig en overhyped. En man wat is deze plaat goed. Dit is de reincarnatie van Marvin Gaye, terwijl Kiwanuku origineel genoeg blijft dat we niet van een letterlijke kopie hoeven te spreken. Opener Cold Little Heart is als Gaye meets Pink Floyd en is een van de beste nummers van het jaar, en Love & Hate is de hedendaagse vertolking van Inner City Blues in het kwadraat. En alles perfect geproduceerd en continu spannend. Met stip in de top 10. 7. Radiohead - A Moon Shaped Pool Radiohead kan niet veel fout meer doen tegenwoordig. Telkens vinden ze zichzelf opnieuw uit, en ook nu weer. Met opvallend veel strijkersarrangementen en een wat meer klassieke en ingetogen inslag sloeg deze plaat in als een bom. Alleen de laatste nummers zijn een beetje saai, en ook het feit dat sommige nummers eigenlijk al bestonden en op deze plaat eigenlijk minder goed zijn dan de originelen, zorgt ervoor dat Radiohead niet hoger staat in deze lijst. Maar The Numbers, Ful Stop en Decks Dark horen tot het beste dat de band ooit maakte. 6. Ryley Walker - Golden Sings That Have Been Sung Ryley Walker bracht al een paar goede platen uit, wat zich culmineert in deze ultieme krachtuitspatting. Op 8 langgerekte nummers is dit Ryley Walker meets Tim Buckley. Ondersteund door een heuse jazz-band experimenteert en improviseert de band er heerlijk op los, en openbaart het ongekende talent van Walker zich. Dat de wereld hem begint te kennen is ook duidelijk: van 10 mensen tijdens LeGuessWho 2014, naar een volle uitgeputte Pandora tijdens LeGuessWho 2016. 5. King Creosote - Astronaut Meets Appleman Mijn ontdekking van het jaar, dankzij LeGuessWho. Nog nooit had ik van deze man gehoord, maar hij gaat zeker al 20 jaar mee. Op Astronaut Meets Appleman probeert hij alles uit, en elk nummer is geslaagd. Het donkere bijna instrumentale en langgerekte openingsnummer You Just Want spant de kroon, maar ook de meer poppy nummers zijn overtuigend en toveren bij vlagen zelfs een lach op je gezicht. Weinig albums zijn zo mooi gearrangeerd, zo donker en zo luchtig tegelijk. 4. Car Seat Headrest - Teens of Denial Niemand kon dit jaar om Car Seat Headrest heen. Ze werden met allerlei legendarische bands vergeleken, van Nirvana tot aan Pavement. Deze lange plaat heeft dan ook alles in zich. Sommige nummers duren meer dan 10 minuten (en boeien die tijdsduur ook) en zijn bijzonder experimenteel (Vincent), andere nummers zijn toegankelijke meebrullers zoals Drunk Driver/Killer Whales waar de festivalweides op hebben gestuiterd. 3. Bon Iver - 22, A Million Als er een artiest is die niet schuwt zichzelf te vernieuwen is het Bon Iver wel. Deed hij op zijn selftitled al iets wat niemand had verwacht, op 22, A Million doet hij al helemaal iets bizars. Met stemvervormer, pretentieuze songtitels, free-jazz passages, uit elkaar brekende instrumentatie, een bewust overslaande stem, en met zwoele gitaar-loopjes doet hij elk nummer wel iets wat je niet verwacht. En het valt allemaal wonderwel als puzzelstukjes in elkaar. Elke verrassing is perfect getimed, en onrust en zachtaardige melancholiek wisselen elkaar precies af wanneer het moet. 2. Kevin Morby - Singing Saw Goede muziek maakt Kevin Morby, dat wist ik wel langer. Echt beklijven deed het echter nog niet. Dat werd wel anders na hem live te hebben gezien. Weinig zangers + band hebben een zo’n perfect optreden op de mat gelegen als Morby in de EKKO dit jaar. Daarna viel zijn muziek ineens op zijn plek. Ineens bleek dit Singing Saw misschien wel de plaat van het jaar. Morby is de Bob Dylan van de 21 eeuw en raakt continu de juiste snaar met zijn wonderschone teksten, zijn zorgvuldig samengestelde instrumentatie. 1. GoGo Penguin - Man Made Object Het was lang wikken en wegen, maar het piano/bas/drum trio uit Manchester staat op #1. Weinig jazz-bands zijn de laatste jaren in staat geweest popzalen uit te verkopen, en om prijzen te winnen die doorgaans aan traditionele (rock)bands zijn vergeven. GoGo Penguin flikt het allemaal. Met hun akoestische setup weten ze een elektronische geluid te creeren dat schuurt aan elektronische muziek, en de balans tussen melodie en experiment is 100% raak. | |
pfaf | vrijdag 23 december 2016 @ 16:58 |
Hulde. | |
Zocalo | vrijdag 23 december 2016 @ 18:30 |
Ja, goed bezig Norrage. Heb al een paar zeer mooie albums ontdekt door je lijstje die ik anders gemist zou hebben, en er zullen nog zeker meer volgen. | |
bazbo | vrijdag 23 december 2016 @ 19:24 |
Een poging. Na nummer twintig is de volgorde nogal willekeurig. 1 Damian Wilson & Adam Wakeman - Weir Keeper's Tale 2 Jon Balke - Warp 3 King Crimson - Radical Action (To Unseat The Hold Of Monkey Mind) (Tour Edition: 3cd/2dvd/bluray) 4 Anouar Brahem - Souvenance 5 Steve Jansen - Tender Extinction 6 Big Big Train - Folklore 7 Mike Keneally - Scambot 2 8 Jane Getter Premonition - On 9 Jon Anderson & Roine Stolt - Invention Of Knowledge 10 iamthemorning - Lighthouse 11 Dave Sturt - Dreams & Absurdities 12 Wardruna - Runaljod - Ragnarok 13 Hexvessel - When We Are Death 14 Knifeworld - Bottled Out Of Eden 15 Rikard Sjöblom - The Unbendable Sleep 16 Perfect Beings - Perfect Beings II 17 The Mute Gods - Do Nothing Till You Hear From Me 18 David Bowie - Blackstar 19 Headspace - All That You Fear Is Gone 20 The Claypool Lennon Delirium - Monolith Of Phobos 21 Vangelis - Rosetta 22 Steven Wilson - 4 1/2 23 Carla Bley, Andy Sheppard & Steve Swallow - Andando el Tiempo 24 We Are Kin - And I Know 25 Mantra Vega - The Illusion's Reckoning 26 Joe Satriani - Shockwave Supernova 27 Gandalf's Fist - The Clockwork Fable 28 Pat Metheny - The Unity Sessions 29 Opeth - Scorceress 30 Marillion - F.E.A.R. 31 An Endless Sporadic - Magic Machine 32 Seven Impale - Contrapasso 33 Steve Jansen & Richard Barbieri - Lumen 34 Big Big Train - A Stone's Throw From The Line 35 Frank Zappa - Meat Light 36 Cosmograf - The Unreasonable Silence 37 The K Fellowship (Kate Bush) - Before The Dawn 38 Pink Floyd - Cre/ation - The Early Years 1967-1972 39 Nosound - Scintilla 40 Jean-Michel Jarre - Oxygene Trilogy 41 Dizrhythmia - Too 42 Wolverine - Machina Viva 43 Syd Arthur - Apricity 44 Stick Men - Prog Noir 45 Southern Empire - Southern Empire 46 King Gizard and the Lizard Wizard - Managon Infinity 47 Afro Celt Sound System - The Source 48 Frank Zappa - Chicago '78 49 Van Der Graaf Generator - Do Not Disturb 50 Glass Hammer - Valkyrie 51 Frank Zappa - The Crux Of The Biscuit 52 The Keith Emerson Trio - The Keith Emerson Trio 53 Monomyth - Exo 54 Karmakanic - . (DOT) 55 Tiles - Pretending 2 Run 56 DeWolff - Roux-Ga-Roux 57 Fish On Friday - Godspeed 58 Amsterdam Klezmer Band - Oyoyoy 59 Tortoise - The Catastrophist 60 Frank Zappa - Little Dots 61 Värttina - Viena 62 Cuong Vu Trio & Pat Metheny - Cuong Vu Trio meets Pat Metheny 63a Steven Wilson & Dirk Serries - Continuum I 63b Steven Wilson & Dirk Serries - Continuum II 64 Goat - Requiem 65 Riverside - Eye Of The Soundscape 66 Steve Hackett - Total Experience Live in Liverpool 67 Levin Minnemann Rudess - From The Law Offices Of 68 Robert Reed - Sanctuary II 69 Frank Zappa - Frank Zappa For President 70 The Neal Morse Band - The Similitude Of A Dream 71 Steve Vai - Modern Primitive 72 Lion Shepherd - Hiraeth 73 Gong - Rejoice! I'm Dead! 74 Frank Zappa - Road Tapes venue 3 75 The Neal Morse Band - Alive Again 76 Inventionis Mater - Zapping 77 Lifesigns - Live in London - Under The Bridge 78 Greg Lake & Geoff Downes - Ride The Tiger 79 King Crimson - Live in Toronto 80 Andy Jackson - 73 Days At Sea 81 Daevid Allen's Weird Quartet - Elevenses 82 Paul Draper - EP One 83 CIRCA: - Valley Of The Windmill 84 Dweezil Zappa - Via Zammata' Re-issues 1 Yes - Tales From Topographic Oceans 2 Gandalf - To Another Horizon 3 Gandalf - Magic Theatre 4 XTC - Skylarking 5 King Crimson - Three Of A Perfect Pair 6 King Crimson - Beat 7 Jethro Tull - Stand Up - The Elevated Edition 8 Jethro Tull - Aqualung (2cd/2dvd box) 9a The Move - The Move (Deluxe Edition) 9b The Move - Shazam (Deluxe Edition) 9c The Move - Looking On (Deluxe Edition) 10 Steve Hackett - Please Don't Touch 11 Steve Hackett - Defector 12 Badger - One Live Badger 13 Rick Wakeman - Journey To The Centre Of The Earth (Deluxe 3cd/dvd box) 14 Greg Lake - Greg Lake & Manoeuvres 15 The Move - Something Else Verzamel 1 King Crimson - The Elements Tour Box 2016 2 Steven Wilson - Transcience (cd) 3 Frank Zappa - Zappatite | |
methodmich | vrijdag 23 december 2016 @ 20:02 |
Leuk gedaan! We gaan er een paar dubbelen ook. Sowieso mooi dat je 'eindelijk' King Creosote hebt ontdekt. Dook de afgelopen jaren al in diverse jaarlijstjes op, maar maakte toen vermoedelijk nog te weinig indruk. Het enige dat ik me echter afvroeg na het lezen is wanneer Neko Case in Broken Social Scene heeft gezeten. Bedoel je daar The New Pornographers of bestaat er een plaat van BSS met Neko die ik heb gemist? | |
cafca | vrijdag 23 december 2016 @ 20:12 |
Steve Jansen, is dat die van Japan? | |
bazbo | vrijdag 23 december 2016 @ 23:15 |
| |
Norrage | zaterdag 24 december 2016 @ 00:32 |
Oh haalde ik ff 2 bands door elkaar Pornographers natuurlijk beide Canadese supergroepen... | |
EP3 | zaterdag 24 december 2016 @ 01:42 |
Allemaal leuk en aardig, maar lijsten zonder Mitski en/of ATCQ zijn natuurlijk niet noemenswaardig. | |
Slobeend | zaterdag 24 december 2016 @ 02:46 |
Heel fijn Norrage. Nog een aantal onbekenden (Cross Record?) voor me, maar eens luisteren. | |
Beregd | zaterdag 24 december 2016 @ 07:20 |
achteraf bekeken had ATCQ gewoon in mn lijst moeten staan en best hoog, beetje te snel geweest. Cross record ook trouwens. Mss op 31. | |
Norrage | zaterdag 24 december 2016 @ 10:37 |
Vind die beide helemaal niks | |
Maxerazzi | zaterdag 24 december 2016 @ 10:57 |
Norrage mijn voor je uitgebreide lijst; mijn voor bovenstaande opmerking. | |
Norrage | zaterdag 24 december 2016 @ 11:14 |
Ik ben groot fan van ATCQ, maar deze plaat vind ik iets te gekunsteld ofzo. Ik weet het niet precies. Teveel met de tijd mee ofzo | |
methodmich | zaterdag 24 december 2016 @ 15:02 |
Zo, het is even een klus geweest, maar hierbij al mijn aangeschafte of gekregen albums uit 2016 op volgorde. Precies zestig, dus het is een Top 60 geworden. Mooi aantal. 60. ALAMO RACE TRACK - Swan Lake Jakop Ahlbom vroeg Alamo Race Track om de originele muziek van Tsjaikovsky te verbouwen toen hij bezig was met zijn bewerking van het Zwanenmeer. Het resultaat is 'a dark remake of an iconic fairytale'. Ongetwijfeld was de uitvoering van Swan Lake op de planken een spetterend en spectaculair gebeuren, maar zonder de voorstelling is het toch lastiger om een beeld bij de verzameling songs te krijgen. Daarom wordt het wat mij betreft nooit een kwestie van 'zwaan kleef aan'. Favoriete track: Leopards, Tigers Play 59. ADAM GREEN - Aladdin Adam Green knutselde deze keer eens geen verzameling melodieuze popliedjes met een knipoog naar de sixties in elkaar, maar een heuse soundtrack. Green maakte een eigen versie van Aladdin. Ongetwijfeld is de film nog maffer dan knotsgek, want zoiets is de voormalige helft van The Moldy Peaches wel toevertrouwd. De soundtrack is leuk, maar benadert nooit het hoge niveau van zijn normale platen. Zelfs niet als je heel hard over de wonderlamp wrijft. Favoriete track: Never Lift A Finger 58. BENT VAN LOOY - Pyjama Days Pyjamadagen. Ze winnen aan populariteit. Wie een beetje mee wil gaan met de tijd, heeft minimaal één huispak om op dagen waarop niets hoeft lekker lui op de bank te blijven hangen. Bent Van Looy, jurylid van de Vlaamse versie van The Voice en bovenal frontman van de Belgische band Das Pop, is er vermoedelijk dol op. Je ziet hem al zitten, in zijn gestreepte pyjama van de coverfoto, achter de piano. Mooie liedjes spelend. Meer hoeft er even niet. Favoriete track: High And Dry 57. MARBLE SOUNDS - Tautou De Belg Pieter Van Dessel weet hoe hij aansprekende liedjes moet schrijven, nadat hij in 2013 met zijn band Marble Sounds een kersthit in een modern jasje scoorde met 'Leave A Light On'. Op Tautou voert melancholie de boventoon. Op de hoes kijkt een vaag, verdwaald ogend mannetje ons aan vanuit het bos, de muziek dient als bijpassende soundtrack. Favoriete track: These Paintings Never Dry 56. THE SORE LOSERS - Skydogs Als je wint, heb je vrienden, zongen Brood & Vrienten al eens. In het geval van The Sore Losers geldt dat ook wel een beetje als je verliest. De Belgen besloten op hun derde plaat namelijk maar eens voor een stevigere sound te gaan. Een geluid dat beter aansluit bij hun energieke live-optredens. Meer Led Zeppelin dan Tom Petty & the Heartbreakers deze keer. Moet kunnen, ook blaffende Skydogs bijten immers niet! Favoriete track: Dirty Little Pretty Thing 55. TANGARINE - There And Back Jan, Pier, Tjoris en Corneel, die hebben baarden. Arnout & Sander Brinks ook, de broers die samen al jaren optreden als Tangarine. Hun grootste troef is en blijft de tweestemmigheid. Ook op het in de Verenigde Staten opgenomen There And Back, mede geproduceerd door Joey Burns van Calexico, is dat het geval. De jaren zestig en Simon & Garfunkel blijven de voornaamste invloeden, maar soms gaat het tempo iets omhoog. Dat had van mij best vaker gemogen. Favoriete track: Where Did My Happiness Go 54. EL PINO AND THE VOLUNTEERS - Self Titled El Pino and The Volunteers... Dat was toch die Americana-band op Excelsior? Met die gedachte in mijn achterhoofd begon ook ik met het beluisteren van dit titelloze derde album. Het zit er inderdaad nog steeds in, al putten de heren hier voor hun inspiratie ook meer uit de jaren zestig en zeventig van vorige eeuw. Favoriete track: Waiting, Honey 53. ROALD VAN OOSTEN - Oh Dark Hundred Ineens was Roald van Oosten weer helemaal terug, met een plaat onder zijn eigen naam nog wel. De voormalig frontman van Excelsior-vlaggenschip Caesar zoekt het nog altijd in melancholieke gitaarpop, maar ook de referenties naar zijn vorige project Ghost Trucker zijn duidelijk aanwezig. Goed om weer iets van hem te horen! Favoriete track: Pilots Of Luna 52. LUCIUS - Good Grief De voetballoopbaan van Theo Lucius is inmiddels definitief ten einde. De voormalig international vermaakt zich tegenwoordig vooral langs de waterkant en in zijn eigen café. Deze band uit Brooklyn heeft zich vast niet naar Theo vernoemd, maar maakte twee jaar terug met Wildewoman wel een plaat die qua status past bij een international. Waar de voorganger nog goed was voor het spreekkoor 'Theo in Oranje', is Lucius op Good Grief nu toch vooral een degelijke clubspeler. Favoriete track: Almost Makes Me Wish For Rain 51. CRYING BOYS CAFE - The Keys Not The People Indiepop zonder gitaar, kan dat? Natuurlijk, er zijn al meer bands die het bewezen hebben. Crying Boys Cafe sluit aan bij dat rijtje. Toetsen, bas, drums en af en toe wat strijkers, meer hebben de mannen niet nodig. Die huilende jongens in het café kunnen hun tranen drogen zodra iemand dit plaatje uit de jukebox laat knallen. Zeker als de heren ook een stukje bossanova verwerken in een van de songs. Er mag gedanst worden! Favoriete track: Licke 50. THE JEZABELS - Synthia Deze Australische band maakte al enkele prima platen, waarvan Prisoner uit 2011 mijn favoriet is. De soms intense zang van zangeres Hayley Mary is ook op dit album weer een voorname troef. Toch weet de plaat mij minder te pakken dan de voorgangers. Kan een kwestie van smaak zijn. De één zal Synthia graag op date vragen, ik kies toch voor een andere dame. Favoriete track: Flowers In The Attic 49. SMETVIS - De Vis Die Niet Kon Zwemmen Melle de Boer, vaak vergeleken met Neil Young, brengt al jaren muziek uit. Onder de naam John Dear Mowing Club of Smutfish bijvoorbeeld. Soms samen met Henk Koorn van Hallo Venray, dan zijn ze gewoon Melle & Henk. Voor deze plaat benaderde De Boer een groot aantal Nederlandse schrijvers, dichters en muzikanten om een Nederlandstalige versie van zijn werk te maken. Vandaar Smetvis. Zelf zong hij de vertalingen. Het resultaat is op zijn minst bijzonder. Favoriete track: Blaadjesballade 48. ARNO - Human Incognito Oh la la, weer een nieuwe plaat van Arno Hintjes! En de 'vieux motherfucker', zoals hij zichzelf op deze plaat omschrijft, kan het nog steeds. Inmiddels al in de zestig en met een donkerdere, meer krakende stem dan ooit bezingt de Belg beurtelings in het Frans en het Engels het leven. Met zoveel levenswijsheid kun je dat ook makkelijk doen natuurlijk. Favoriete track: Je Veux Vivre 47. THE KILLS - Ash & Ice The Kills is ongetwijfeld een van de meest broeierige gemengde muziekduo's van de laatste jaren. De coole Jamie Hince, lange tijd de levenspartner van topmodel Kate Moss, en natuurlijk de geweldige Alison Mosshart maakten al een rij fantastische platen. Midnight Boom uit 2008 is mijn favoriet. Sterke songs en Alison hitsig als de pest, zoals ze daar haar dampende vocalen op plaat zette. Op Ash & Ice ligt de gevoelstemperatuur mij echter net iets te dicht bij het vriespunt dan bij het kookpunt. Favoriete track: Doing It To Death 46. DANNY VERA - The Outsider Danny Vera werd bekend dankzij talkshow Voetbal International, waarin hij samen met zijn band wekelijks de muziek verzorgde rond de schaterlach van René van der Gijp en de opmerkelijke oneliners van Johan Derksen. Op The Outsider laat hij horen meer te zijn dan de man die een goed bekeken televisieprogramma mag begeleiden. Vera speelt zichzelf in de basis met een dozijn knappe alt. countrysongs. Niks mis mee, zou Van der Gijp zeggen, terwijl Derksen goedkeurend knikt. Favoriete track: Loving Her Alone 45. DIVERSE ARTIESTEN - De Jeugd, Vertegenwoordigd Een keur aan Nederlandse en Vlaamse artiesten bleek bereid om, ter ere van de verjaardag van een van de meest originele groepen van ons land, een eigen versie van een song van De Jeugd Van Tegenwoordig op te nemen. Het leukst zijn de verrassende momenten. Volkszanger Peter Beense die 'Get Spanish' omdoopt in een meezinger, Trafassi dat een feestje maakt van 'De Stofzuiger' en de dampende rockuitvoering van 'Sexy Beesten' door Triggerfinger bijvoorbeeld. Leuk tussendoortje, al blijven de originelen ongeëvenaard. Favoriete track: Sexy Beesten 44. FRANKIE COSMOS - Next Thing Greta Kline, begin twintig en de dochter van acteur Kevin Kline, werkt onder haar artiestennaam Frankie Cosmos gestaag aan haar loopbaan. Ze schudt moeiteloos liedjes uit haar mouw. Niet zo gek, want meestal haalt ze grens van twee minuten net of helemaal niet. Hoeft ook niet, want waarom zou je meer tijd nemen als je de boodschap al vlugger kunt overbrengen? Haar lo-fi muziek rammelt lekker en doet geregeld denken aan Courtney Barnett en Guided By Voices. Favoriete track: If I Had A Dog 43. NIGHTMAN - Chapters De Belg Tijs Delbeke is van vele markten thuis. Tal van artiesten uit Nederland en België deden al een beroep op hem om hen muzikaal bij te staan, terwijl hij ook met zijn eigen band Sir Yes Sir aan de weg timmerde. Onder zijn alter ego Nightman zoekt speelt hij vooral donkere songs met een prettig rafelrandje. Beurtelings knipoogt Delbeke naar Alex Chilton en Afghan Whigs. Aangename nachtmuziek! Favoriete track: The Night 42. BLUE GRASS BOOGIEMEN - Grassified Om het 25-jarig jubileum te vieren bracht Blue Grass Boogiemen deze verzameling werk uit, vol songs die ze ooit opnamen met artiesten die zij tijdens een van hun vele tours ontmoetten. Een uiteenlopend gezelschap. Of het nu Def P, Ernst Jansz, Roos Rebergen, Tim Knol, Bennie Jolink of Freek de Jonge is; ze leverden allemaal even enthousiast een track die door de Utrechters van een bluegrasstintje werd voorzien. Er is geen zeurende oom of overdreven tante aanwezig, dus dit verjaardagsfeestje is meer dan geslaagd! Favoriete track: Ruimtetuin 41. JACK & AMANDA PALMER - You Got Me Singing Amanda Palmer is nooit te beroerd om iets te doen dat mensen wellicht niet snel verwachten. De voormalige helft van Dresden Dolls besloot dat het tijd werd om vader Jack eens in de muzikale schijnwerpers te zetten. Pa pakte zijn gitaar, dochterlief nam plaats achter de piano, ze kozen twaalf nummers uit die ze allebei konden waarderen, van Leonard Cohen tot Sinéad O'Connor en van Kimya Dawson tot John Grant, en begonnen gewoon lekker te spelen. De stemmen mixen bovendien prima. Favoriete track: Black Boys On Mopeds 40. THE JERRY HORMONE EGO TRIP - Stout! Stout! Stout! Kinderboekenschrijver en punker Jeroen Aalbers heeft onder zijn alter ego Jerry Hormone een heerlijk simpel punkpopplaatje gemaakt. Eenvoudige riffjes, lekker brullen op z'n Rotterdams en stiekem nog een beetje stouter dan Heleen en Marlies samen. Tussen alle vuilbekkerij en meligheid duiken echter ook enkele pareltjes op. Nummers die het verdienen om een breder publiek te bereiken. Zal wel niet gebeuren, maar dat kan Hormone vermoedelijk ook niet schelen. Favoriete track: Josefien 39. MARTHA WAINWRIGHT - Goodnight City Weinig zangeressen kunnen zich zo in een tekst inleven als Martha Wainwright. Ook op Goodnight City zijn weer momenten vol intense zang te horen. Wainwright ís haar songs, zelfs als ze door anderen zijn geschreven. Daardoor is ook dit album weer de moeite waard, al vermoed ik dat ze de pure emotie van haar majestueuze debuut nooit meer zal evenaren. Favoriete track: One Of Us 38. SAVAGES - Adore Life Ja, boze vrouwen! Woest waren deze feministische powerrockers op hun vorige plaat Silence Yourself. Ze gingen flink tekeer, met frontvrouw Jehnny Beth als een soort nieuwe Siouxsie. Op Adore Life nemen de dames iets vaker gas terug. Alsof ze beseffen dat een beetje liefde ook geen kwaad kan. Dat ze misschien het leven maar beter kunnen omarmen, zowel de mooie als de duistere kant. En dan af en toe toch nog gewoon lekker boos zijn, dat mag best. Favoriete track: Adore 37. BEN HARPER & THE INNOCENT CRIMINALS - Call It What It Is Folkzanger Ben Harper is sinds zijn debuut in de jaren negentig een garantie voor goede platen. Het ene album wint het wellicht op punten van het andere, maar dat is ook een kwestie van persoonlijke voorkeuren. Met Call It What Is bewijst de sociaal bewogen Harper, zonder echt te verrassen, opnieuw zijn vakmanschap. Zeg het maar gewoon zoals het is. Favoriete track: Call It What It Is 36. LUCINDA WILLIAMS - The Ghosts Of Highway 20 De vrouw met de schuurpapieren stembanden, toch al de zestig gepasseerd, levert opnieuw een album af dat kan wedijveren met de toppers in het Americana-genre. Williams liet zich voor deze dubbelaar inspireren door de Interstate 20, een Amerikaanse snelweg die langs diverse steden voert. Plaatsen die een belangrijke rol in haar leven speelden en daar zingt ze dan vol passie over, gesteund door een ijzersterke band. Favoriete track: If My Love Could Kill 35. AN PIERLÉ - Arches De eigenzinnige Vlaamse zangeres An Pierlé brak door als het Belgische antwoord op Tori Amos. Ze bracht haar grillige pianoliedjes ten gehore terwijl ze op een skippybal zat. In de loop der jaren vond ze steeds meer haar eigen stijl en nam de vergelijking met Amos per album af. Inmiddels klinkt Pierlé qua zang zelfs meer als Kate Bush. Het verhaal achter Arches is bijzonder. Pierlé zette namelijk een kerkorgel in en dat levert een geluid op dat ze nog niet eerder liet horen. Favoriete track: The Road Is Burning 34. HOPE SANDOVAL AND THE WARM INVENTIONS - Until The Hunter Al jaren is Hope Sandoval een van de beste zangeressen als het aankomt op dromerige popmuziek. Of ze het nu met Mazzy Star deed of met haar eigen Warm Inventions, het resultaat was altijd van hoog niveau. Muziek om lekker bij te mijmeren, terwijl Sandoval je toezingt. Af en toe ontsnapt haar een zucht waar Leo Beenhakker wat van kan leren. Die klinken lekker. Geen idee wie die jager uit de albumtitel is, maar Sandoval schiet op dit album heel vaak raak. Favoriete track: Into The Trees 33. JOAN AS POLICE WOMAN / BENJAMIN LAZAR DAVIS - Let It Be You Joan Wasser maakt al jaren muziek onder haar alter ego Joan As Police Woman. Luisterliedjes, doorgaans omlijst door piano en viool. Voor dit album arresteerde ze Benjamin Lazar Davis, die ook in Okkervil River zat, als muzikale partner. Het resultaat is een verzameling bedrieglijk luchtige songs met tweestemmige zang. Als je dan toch staande wordt gehouden door een politievrouw, laat het dan de wulpse Joan zijn. Favoriete track: Let It Be You 32. THE THERMALS - We Disappear Wie zin heeft in een portie rammelende rock met een altijd onder het oppervlak aanwezige melodieuze kant zit al jaren goed bij The Thermals. Iedere plaat is weer een nieuwe energiebom op zich. Ook We Disappear sluit moeiteloos aan bij de rest van het oeuvre. Ze hebben betere platen gemaakt, dat durf ik wel te beweren, maar ach... Er valt genoeg te genieten, want minstens vier songs horen thuis op de tracklist van een ultieme Thermals Best Of. Favoriete track: My Heart Went Cold 31. CASE / LANG / VEIRS - Self Titled Op voorhand al een mooie combinatie. De dromerige indiedame Laura Veirs, alt. country nachtegaal Neko Case en de eigenzinnige singer/songwriter k.d. lang bundelden voor deze plaat de krachten. Muzikaal vakmanschap en het plezier dat de dames tijdens het maken van deze plaat hebben gehad, zet zich duidelijk om in luisterplezier. Over de hele linie mis ik echter net die paar onvergetelijke songs die dit album een unieke status hadden kunnen bezorgen. Favoriete track: Delirium 30. AAFKE ROMEIJN - Je Doet Je Best Maar Voormalig docente Nederlands, fervent twitteraar, columniste en eigenzinnig singer/songwriter Aafke Romeijn speelt ook op haar tweede Nederlandstalige album moeiteloos met woorden en zinnen. Ze verrast en ontroert. Het levert een van de beste Nederlandstalige platen van dit jaar op. Natuurlijk zullen er mensen zijn die dan met andere namen komen. Geen probleem, je doet je best maar! Favoriete track: Blokken 29. SHEARWATER - Jet Plane And Oxbow Vogelspotter Jonathan Meiburg heeft met zijn band Shearwater al een hele reeks fraaie albums op zijn naam staan, vol melodramatische songs met plotse, meeslepende uitbarstingen. Op Jet Plane And Oxbow is er meer ruimte voor elektronische invloeden, maar de sterke punten van Shearwater zijn uiteraard gebleven. Als Meiburg in vol ornaat begint te zingen, geloof je hem meteen. Favoriete track: Only Child 28. THE PRETTIOTS - Funs Cool De dames van The Prettiots hebben ongetwijfeld voor een van de leukste plaatjes van dit jaar gezorgd. Kay Kasparhauser en Lulu Landolfi brengen onbezorgde tienerromantiek, met de ukelele als onderscheidend instrument in hun naar sixties girlgroups knipogende sound. De dames zingen over dates met jongens met wie ze op de middelbare school zaten, droommannen, een zielig meisje met een hondje en nog veel meer. Een honingzoete meisjesversie van Weezer. Favoriete track: Boys (That I Dated In High School) 27. WEYES BLOOD - Front Row Seat To Earth Natalie Mering, die zich bedient van de artiestennaam Weyes Blood, klinkt als een oude ziel in een jong lichaam. Met haar loepzuivere geschoolde stem maakt ze folk zoals ze dat in de jaren zestig en zeventig deden. Een beetje zoals Vashti Bunyan. Haar jeugdige leeftijd stelt haar echter in staat om in haar teksten eigentijdse onderwerpen aan te pakken, zoals de grote rol voor de smartphone. Bij een cabaretier pas ik wel op om een stoel op de eerste rij te nemen, bij Weyes Blood wil ik het dolgraag. Favoriete track: Used To Be 26. NICK CAVE & THE BAD SEEDS - Skeleton Tree Het is natuurlijk bijna onmogelijk om naar Skeleton Tree te luisteren zonder voortdurend een link te leggen naar het immense familiedrama waar Nick Cave mee te maken kreeg. Die wetenschap geeft de plaat een topzware lading mee die de luisterervaring logischerwijs beïnvloedt. Van het album op zich ben ik uiteindelijk toch minder onder de indruk. Skeleton Tree krijgt een plek in de middenmoot van mijn persoonlijke lijst met favoriete Cave-platen. Favoriete track: Girl In Amber 25. WEAVES - Self Titled Jasmyn Burke, de donkere zangeres van Weaves, is geïnspireerd door Siouxsie en Aaliyah. Zo klinkt ze ook wel en inderdaad ook nog als allebei tegelijk. Haar band zoekt de mosterd een beetje bij Pixies en een beetje bij Pavement. Het collectief uit Toronto klinkt lekker fris en eigentijds op dit debuut, maar bij vlagen ook wat vervreemdend. Want waar gaan ze nu precies heen met die gitaarlijn? En is die zangpartij van Burke nou wel helemaal in de haak? Favoriete track: Shithole 24. INDIAN ASKIN - Sea Of Ethanol Er bestaat een kindermop waarin wordt gevraagd waarom een indiaan met zijn hand boven zijn ogen kijkt. Het antwoord laat zich raden, met zijn hand voor zijn ogen ziet hij niets! Wel nu, die indiaan zal dit album van de veelbelovende Amsterdamse band Indian Askin in elk geval niet met de handen voor de oren beluisteren. Dan hoort hij immers niets en dat is zonde, want dit veelzijdige plaatje is absoluut de moeite waard. Zelf noemen ze hun muziek 'nupunk', een term die de lading best wel dekt. Favoriete track: Really Wanna Tell You 23. FAT WHITE FAMILY - Songs For Our Mothers Nee, dit is geen gezin dat wordt aangezien voor de gemiddelde Donald Trump-stemmers, maar een volslagen maffe psychedelische Britse rockband. De heren zijn niet vies van een portie controverse. Teksten over Goebbels, orale seks en vele andere onderwerpen passeren de revue in gruizige rocksongs, dansbare, funky tracks, melodieuze niemendalletje en ballads. Of je je moeder er een plezier mee doet om dit album onder de kerstboom te leggen is zeer de vraag, maar veel grilliger ga je ze dit jaar niet vinden. Favoriete track: Lebensraum 22. JOHN K SAMSON - Winter Wheat De voormalig frontman van The Weakerthans laat op deze soloplaat opnieuw horen een prima liedjesmaker te zijn. John K Samson komt hier met folkrock waar Neil Young zich niet voor zou schamen en met luisterliedjes waar James Taylor trots op zou zijn. Je gunt Samson, in navolging van zijn behaarde en blaffende naamgenoot, een Gert die Winter Wheat bij een breder publiek onder de aandacht kan brengen. Favoriete track: Select All Delete 21. RYLEY WALKER - Golden Sungs That Have Been Sing Vorig jaar knalde Ryley Walker met het fraaie Primrose Green naar een hoge klassering in mijn jaarlijst. Opvolger Golden Sungs That Have Been Sing doet maar weinig onder voor die fantastische plaat. Toch pakt Walker de zaken net iets anders aan. Het frivole gitaarspel is gebleven, de jazzinvloeden zijn iets meer naar de achtergrond geraakt. Walker zoekt het daarnaast wat meer in fluisterzang dan voorheen. Meer Nick Drake dan Richard Thompson. Ideaal zondagochtendplaatje. Favoriete track: Sullen Mind 20. SOULWAX - Belgica Prima idee om Soulwax te vragen een soundtrack te verzorgen voor de film Belgica. De broers Dewaele zouden echter zichzelf niet zijn als ze dat op een normale manier deden. Nee, ze presenteren zich hier als vijftien fictieve bands of artiesten. Stiekem zijn ze het natuurlijk allemaal zelf, ondersteund door tal van muzikale vrienden. Een ideale gelegenheid om gewoon maar eens van alles uit te proberen, van gitaarpop en keiharde rock tot dance, soul en oosterse invloeden. Opzet meer dan geslaagd, die Oscar voor de beste soundtrack komt straks in Gent te staan. Favoriete track: Don't Wait Up For Me 19. TEGAN AND SARA - Love You To Death De Canadese tweeling Tegan and Sara maakte al veel geweldige platen. Catchy melodieën, fijne samenzang, met een rauw folkrandje. Op de voorganger van deze plaat knipoogden ze voor het eerst echt naar de hitparade. Waarom ook niet, de songs waren prima geschikt voor de radio. Ook op Love You To Death is dat het geval, maar kennelijk durven de DJ's het zelfs zonder het scherpe randje niet aan. Slimme hooks, verrassende bruggetjes en onweerstaanbare refreintjes kietelen je pophart. Even wennen, maar evengoed lekker. Favoriete track: White Knuckles 18. THE VEILS - Total Depravity Finn Andrews, de frontman van The Veils, bezit al sinds de debuutplaat van zijn band een van de mooist gekwelde stemmen in de popmuziek. Rapper / producer El-P, recent vooral bekend van Run The Jewels, bleek al lange tijd fan van de man met de hoed. Hij benaderde Andrews en samen maakten ze dit verrassende album, waarop ook elektronica en hiphopbeats een grote rol spelen. Donker als altijd, maar de sound van The Veils klinkt onheilspellender dan ooit. Angstaanjagend mooi heet dan dan. Favoriete track: Axolotl 17. DRIVE-BY TRUCKERS - American Band PEC Zwolle beleeft tot nu toe een moeizaam seizoen. Ongetwijfeld bezorgt dat trainer Ron Jans de nodige hoofdbrekens. Gelukkig kan hij troost putten uit het feit dat Drive-By Truckers, een van zijn favoriete bands, een nieuwe plaat heeft uitgebracht. Zodra de southern rockers met een voorliefde voor country de gitaren inpluggen en Patterson Hood of Mick Cooley zijn mond opent, zijn de gedachten aan Bram van Polen of Anass Achahbar ver weg. Hopelijk voor Jans hebben zijn spelers na de winterstop dezelfde vorm als Drive-By Truckers op dit album. Favoriete track: Guns Of Umpqua 16. DANIEL ROMANO - Mosey Al vlot na zijn vorig jaar verschenen topplaat If I've Only One Time Askin' besloot Daniel Romano al met een opvolger op de proppen te komen. Het alt. country gehalte is iets afgenomen, de Canadees heeft zich op deze plaat duidelijk meer laten inspireren door Bob Dylan dan door Gram Parsons. Dat levert opnieuw een collectie tijdloze songs op, al raakte de voorganger mij net iets meer. Favoriete track: I'm Alone Now 15. MAURITS PAUWELS - Afscheid In Kloten De Vlaamse volkszanger Maurits Pauwels duikt met deze verzameling levensliederen vol gortdroge observaties in het gat dat Gorki heeft achtergelaten. Iets meer folk dan rock wellicht, maar elk nummer is goed voor een grote glimlach. Wilde moeders, onfortuinlijke meisjes, hervonden levensvreugde en onvermijdelijke afscheidsmomenten; Pauwels bezingt ze bedrieglijk nonchalant. En wacht, als je goed luistert naar muziek en zang, is dat dan niet... Juist! Favoriete track: Wild Meisje 14. PARQUET COURTS - Human Performance Daar zijn ze weer, de mannen van Parquet Courts. De band uit Brooklyn werd al direct na het debuut bestempeld als de ultieme slackers van deze eeuw. Verwijzingen naar Pavement waren 'all over the place'. Niet zo gek, want de prettig nonchalante rammelrock deed in veel opzichten denken aan de jaren negentig. Dit heerlijke album bevestigt hun status alleen maar. Favoriete track: Berlin Got Blurry 13. YAK - Alas Salvation Denk aan een stelletje garagerockers die met elkaar de instrumenten oppakken, beginnen te spelen, zanger Oli Burslem die zijn hart uitstort, schreeuwt, fluistert... Rick de Leeuw zong het al: 'Doe alles wat je doet met hart en ziel'. Nou, dat doen ze. Noise, punk, pop, garagerock, nummers die geschreven kunnen zijn door Iggy Pop, Jack White, Nick Cave of The Strokes. Dan kom je uit bij Yak. Alas Salvation is een geheide kandidaat voor debuutplaat van het jaar. Wat een energie! Favoriete track: Hungry Heart 12. CAR SEAT HEADREST - Teens Of Denial Rond Teens Of Style, een compilatie van werk dat Car Seat Headrest op BandCamp zette, ontstond terecht een flinke buzz. Het talent van songschrijver Will Toledo viel op. De verwachtingen voor deze eerste echte studioplaat waren dan ook hooggespannen. Hij maakt ze volledig waar. Teens Of Denial is een heerlijke indie gitaarplaat vol sterke songs. Toledo laat zich niet beperken en gaat alle kanten op. Als hij zin heeft om een stukje Dido te zingen, dan doet hij dat gewoon. Omdat het kan. Favoriete track: Drunk Drivers / Killer Whales 11. ANOHNI - Hopelessness Antony, die van The Johnsons, is tegenwoordig officieel een zij. Onder de naam Anohni maakte ze van haar eerste plaat direct een bijzonder werkstuk. De stem, die liefhebbers tot tranen toe kan roeren en anderen van schrik de gordijnen injaagt, is gebleven. De muzikale omlijsting is veranderd. De piano en strijkers zijn ingeruild voor de soms donderende beats van Hudson Mohawke en Oneohtrix Point Never. Anohni bezingt de hopeloze toestand waarin de wereld zich volgens haar bevindt en doet dat aangrijpend, loodzwaar, spannend en fraai tegelijk. Favoriete track: Watch Me 10. MASS GOTHIC - Self Titled Noel Heroux, voormalig bandlid van Hooray For Earth, besloot om onder de naam Mass Gothic zichzelf op creatieve wijze te herontdekken. Het resultaat is een collectie grillige songs. Het ene moment lijkt Heroux volledig uit de bocht te vliegen als hij zijn longen uit zijn lijf schreeuwt in een zinderende climax, maar net zo makkelijk schudt hij dansbare soulpop of een indierockpareltje met damesvocalen uit de mouw. Het gaat alle kanten op, maar uiteindelijk altijd de goede. Heerlijk plaatje! Favoriete track: Want To, Bad 9. KATE TEMPEST - Let Them Eat Chaos Het is midden in de nacht. Achttien minuten over vier om precies te zijn. We zijn in Londen, in een willekeurige straat en toevallig zijn er in zeven huizen nog mensen wakker. Het lijkt wel een roman. En eerlijk is eerlijk, de teksten van 'Wu-Tang Clan influenced singer/songwriter' Kate Tempest kunnen ook best in boekvorm verschijnen. Ze neemt je in sterke raps, melodieus en ritmisch, mee langs de overpeinzingen van haar hoofdpersonages. Die worstelen met van alles, het zijn ook chaotische tijden. De clou van dit bijzondere werkstuk ontdek je zelf maar! Favoriete track: Whoops 8. THE LEMON TWIGS - Do Hollywood De broers Michael en Brian D'Addario zijn nog tieners. Op een mooie dag besloten ze de platenkast van hun vader Ronnie, ook een muzikant, eens om te keren. Daar stuitten de jongens op een fijne collectie muziek uit de sixties en seventies. Vol inspiratie gingen ze vervolgens zelf aan de slag. Het resultaat is een heerlijke verzameling songs, geproduceerd door Jonathan Rado van Foxygen. Meerstemmige zang, koortjes, soms over de top, fijne melodieën en altijd met dat sausje van onder meer Beatles, Kinks en Bowie. Genieten. Favoriete track: I Wanna Prove To You 7. STURGILL SIMPSON - A Sailor's Guide To Earth Sturgill Simpson kroop voor dit magnifieke album in de huid van een zeeman, die een brief schrijft aan zijn pasgeboren zoon. Daarin waarschuwt hij hem voor alles wat tijdens zijn leven op zijn pad kan komen. Dat doet Simpson in de vorm van negen schitterende songs. Alt. country met een soulsausje, zwierende strijkers, de wonderschone stem van Simpson, de voorzichtige knipoog naar psychedelica en rock; met dit album als gids kun je de zwaarste stormen doorstaan. Meesterwerk! Favoriete track: All Around You 6. BAZART - ECHO Het is een goed jaar voor België. Ook Bazart bracht een fantastische plaat uit. Nederlandstalig nog wel, al valt dat misschien pas rond track vier echt op. Frontman Mathieu Terryn is getuige zijn donkere teksten een vat vol twijfels. Hoeft niet, want Bazart heeft op Echo een sound te pakken die helemaal past bij nu. Elektronische indiepop met invloeden uit hiphop / r&b en een aantal verslavend goede songs. Favoriete track: Chaos 5. KEATON HENSON - Kindly Now De extreem verlegen singer/songwriter Keaton Henson blijft het liefst de hele dag binnen, omringd door zijn kunst. Het weerhield hem er niet van een schitterend album op te nemen. Strijkers, piano en de indringende stem van Henson komen op Kindly Now wonderschoon samen. De tristesse druipt er vanaf, als Henson openhartig zingt over oude liefdes, mislukte relaties, zijn angsten en alle andere ellende die hij doormaakt. 'Don't forget me', klinkt het ergens. Daar hoeft Henson na deze prachtplaat niet bang voor te zijn. Favoriete track: How Could I Have Known 4. CONOR OBERST - Ruminations Conor Oberst, de man achter Bright Eyes, heeft nogal een lastige periode achter de rug. Hij werd vals beschuldigd van een zedenmisdrijf en dat liet zijn sporen duidelijk na bij de voormalige held van de indierock. Afgelopen winter zat Oberst naar verluidt ingesneeuwd in Omaha met alleen een gitaar, piano en een mondharmonica in de buurt. Hij schreef alle ellende van zich af in tien soms pijnlijk eerlijke songs. Zo mooi heeft hij ze lange tijd niet gemaakt. Hier is een man op indrukwekkende wijze bezig zijn demonen uit te drijven. Hopelijk heeft het hem opgelucht. Favoriete track: Till St. Dymphna Kicks Us Out 3. DMA's - Hills End Iedereen die met weemoed terugdenkt aan de tijd waarin Oasis nog leuk was - zeg maar de eerste twee platen dus - kan zijn hart ophalen met dit album van het Australische DMA's. Alle ingrediënten zijn aanwezig. De snerende zang, de tintelende melodieën, de sterke refreinen. Man, dit is Britpop zoals je het in jaren niet meer gehoord hebt! DMA's, dat ook knipoogt naar The Stone Roses, levert definitely maybe een heerlijke plaat af. Draaien en meebrullen, onbezorgd genieten. Favoriete track: Step Up The Morphine 2. MARLON WILLIAMS - Self Titled De zonderlinge Nieuw-Zeelander Marlon Williams zoekt het op zijn titelloze album in folk, alt. country en een heel klein vleugje soul en psychedelische rock. Moeiteloos neemt hij je mee op een reis langs diverse tijdloze songs. Wonderschoon, vol zeggingskracht en met een hoge kippenvelfactor. Het niveau wordt nog hoger zodra zijn wellicht nog excentriekere vriendin Aldous Harding zich er met haar dromerige stem mee komt bemoeien. Williams noemde haar al eens zijn voornaamste criticus, als zij een song goed vindt, kon die probleemloos op de plaat. Gelukkig heeft hij naar haar geluisterd, want er staat geen zwak nummer op! Favoriete track: Silent Passage 1. WARHAUS - We Fucked A Flame Into Being Balthazar had een jaartje vrijaf. Reden voor de bandleden om aan soloplaten te werken. Zo ook Maarten Devoldere en wat mogen we daar ontzettend blij mee zijn! Onder de naam Warhaus bracht hij een indrukwekkende plaat uit. We Fucked A Flame Into Being - de titel komt uit de roman 'Lady Chatterley's lover' - is tegendraads, donker en persoonlijk. Devoldere neemt je mee het nachtleven in, vol rokerige kroegen, mooie doch moeilijke vrouwen, veel mensen die zich anders voordoen dan ze zijn en nergens gaat het licht aan. Devoldere verkent met succes zijn duistere kant, terwijl de zang van levenspartner Sylvie Kreusch het geheel nog smaakvoller maakt. Wereldplaat! Favoriete track: I'm Not Him | |
ranja | zaterdag 24 december 2016 @ 15:23 |
Grappig, ik vind deze toch veel beter dan hun 2e. Deze komt zelfs bij vlagen in de buurt bij hun debuut die natuurlijk wel onovertroffen blijft, maar daarom staat deze bij mij dus ook wel heel hoog. Het probleem dat ik met The Kills heb, met name de laatste albums, is dat het zo intensief is dat het minimalistisch wordt. Beetje een contradictie maar er zit zoveel in dat alles elkaar opheft en er weinig overblijft, zoiets. Hm... ik heb wel een single van ze gehoord die wel goed was, misschien nog eens meer in verdiepen. | |
Norrage | zaterdag 24 december 2016 @ 17:39 |
Goed bezig MM Goede nummer 1 wel, had ook hoger gekund bij mij | |
EP3 | zaterdag 24 december 2016 @ 18:23 |
Je bent groot fan van ATCQ, en kan helemaal niets met deze plaat?
| |
alpeko | zaterdag 24 december 2016 @ 18:47 |
Wegens drukte iets minder uitgebreid qua tekstjes dan voorgaande jaren maar niet minder gemeend: mijn top 30. Focus lag ook dit jaar weer op IJsland/Scandinavië en instrumentaal/eigentijds klassiek. Geen Bowie. Zegt me niks 01. Kjartan Sveinsson - Der Klang der Offerbarung des Göttlichen Voormalig Sigur Rós toetsenist Kjartan Sveinsson componeerde in 2014 zijn eerste opera bestaande uit 4 delen. Hij liet zich hiervoor inspireren door een boek van de IJslandse schrijver en winnaar van de Nobelprijs voor de Literatuur (in de tijd dat die prijs nog naar schrijvers ging), Halldór Laxness. Nu schrikt opera velen - zelfs mij ondanks voorliefde voor eigentijds klassiek - af, echter verwacht hier geen aria's. Deel I is volledig instrumentaal en doet denken aan Jóhann Jóhannssons meesterwerk Fordlândia. De delen II, III en IV hebben vocalen in de vorm van een koor. Favoriete track: Teil I en Teil IV 02. Ólafur Arnalds & Nils Frahm - Trance Frendz Eigenlijk stond dit album vorig jaar ook al in mijn eindlijst. Destijds als onderdeel van hun Collaborative Works. Dit jaar uitgebracht als op zich zelf staand album incl vinyl release. Twee grote namen in de eigentijds klassieke muziek, de IJslandse Arnalds en de Duitse Frahm, die een avondje doorhalen in het appartement van Frahm in Berlijn en er op los improviseren. Piano voorzien van een elektronische pakpapier dat gedurende de late uurtjes steeds verder wordt uitgepakt. Favoriete track: het hypnotiserende 23.52 waar elektronica de boventoon voert 03. Federico Albanese - The Blue Hour Een volgend pareltje in het 'instrumentale'. Deze Italiaan scoorde al eerder hoog met zijn debut The Houseboat and the Moon in 2014. De moeilijke tweede laat geen verval zien. Zelfde straat als het werk hierboven. Piano, dit keer ook aangevuld met strijkers, en ingekleurd met elektronica. Favoriete track: Time Has Changed en de titelsong The Blue Hour. 04. Ólafur Arnalds - Island Songs Dit jaar trok Arnalds kriskras door zijn eigen land om daar iedere week op een andere locatie met lokale artiesten een track op te nemen. O.a. Nanna Bryndís, de zangeres van Of Monsters and Men deed mee. Zie ook http://www.islandsongs.is/. Favoriete track: Particals met Nanna Bryndís, Árbakkinn met een gedicht van Einar Georg en Raddir met het South Iceland Chamber Choir. 05. Jan Swerts - Schaduwland Jan Swerts is een hogeschool docent en tevens geschoold pianist uit België. Twee jaar geleden werden bij zijn zoon zware neurologische aandoeningen vastgesteld, die de jongen zeer impulsief maken, tot schreeuwen en schelden toe. Swerts zelf kampt met een hooggevoelig zenuwstelsel. De twee mensen lieten zich moeilijk met elkaar verbinden. De artiest moest een gelukkig gezin verlaten, belandde met zijn piano in de jongenskamer van het ouderlijke huis waarna vervolgens zijn moeder stierf aan kanker. Dit waren de ingrediënten voor dit - u begrijpt niet al te vrolijke - album. Net als bij de prachtige voorganger Melancholie van de Anatomie voert de muziek de boventoon en speelt de zang een bijrol. De tracktitels zijn Nederlands, de zang over het algemeen niet. Favoriete track: Breng Me Thuis, Raf. Red Me. Red Me wat dan wel weer Nederlandstalig is 06. Moddi - Unsongs Deze Noorse singer/songwriter breekt met dit album een lans voor het verboden lied. Feitelijk is het gewoon een coveralbum maar dan wel met nummers die ergens ter wereld verboden zijn. Vandaar de titel Unsongs. Niet bepaald bekende covers dus. Ik kende van de gecoverde artiesten alleen Pussy Riot maar die ken ik dan niet van hun muziek. Favoriete track: A Matter of Habit naar een nummer geschreven door Israeli Alona Kimhi waar het verhaal wordt verteld van hoe je als soldaat wordt gehersenspoeld. 07. Ben Lukas Boysen - Spells Berlijnse componist. Protegé van stadsgenoot Nils Frahm. Favoriete track: Golden Times I 08. Radiohead - A Moon Shaped Pool Na 5 jaar na het tegenvallende The King of Limbs een veelzijdig album. Daydreaming doet denken aan Pyramid Song. Ful Stop en Identikit het album Kid A Favoriete track: het kippenvel van het minimale Glass Eyes en daar tegenover het intense Ful Stop 09. Bon Iver - 22, A Million Een stuk meer elektronica dan voorheen, idiote tracktitels maar toch hier en daar nog de Justin Vernon van voorheen. Favoriete track: 8 (Circle) 10. Jóhann Jóhannsson - Orphée Door alle soundtracks/scores van de hand van deze IJslandse bezige componist - die ook dit jaar weer met een score op de proppen kwam - zou je bijna vergeten dat Orphée de opvolger is van meesterwerk Fordlândia als studioalbum. Favoriete track: A Song for Europa 11. The Veils - Total Depravity Op voorhand leek het me geen goede combi: een hip-hop producer, El-P (van Run the Jewels) en Finn Andrews maar het resultaat mag er zijn. De track Axolotl is gelukkig het enige gekke uitstapje. Swimming with the Crocodiles heeft een bescheiden beat en ook met de titeltrack bewijst El-P zijn meerwaarde. Favoriete track: Total Depravity, Swimming with the Crocodiles en het al oudere Iodine & Iron 12. Bear's Den - Red Earth & Pouring Rain Folkband die net als Mumford & Sons de banjo afzweerde voor dit album. Maar i.t.t. Mumford niet kiest voor 13 in een dozijn pop maar voor een 80's folkplaat. Flinke knipoog naar War on Drugs trouwens. Favoriete track: Red Earth & Pouring Rain 13. Bell X1 - Arms Ierse elektro poprock band die al sinds 2000 albums van constant niveau aflevert. Onterecht nog altijd te onbekend. Favoriete track: The Upswing 14. Explosions in the Sky - The Wilderness Schoenleest voor post-rock al slaan ze nu toch wel een iets andere weg in. Iets meer richting ambient. Minder episch gitaargeweld. Favoriete track: het slotstuk Landing Cliffs 15. Daughter - No To Disappear The xx-achtig maar donkerder. Prima opvolger van Elena Tonra op het debuut If You Leave Favoriete track: Doing the Right Thing 16. Local Natives - Sunlit Youth Net als Bear's Den met een knipoog naar de jaren 80. Catchy. Favoriete track: Dark Days 17. Rodrigo Leão & Scott Matthew - Life Is Long Scott Matthew is de man die Whitney Houstons I Wanna Dance with Somebody coverde op zijn coveralbum Unlearned. Op dit album verzorgt hij de vocalen. Rodrigo Leão is een Portugese componist van haast filmische muziek. Werkten al meer samen. Favoriete track: That's Life 18. Adam Bryanbaum Wiltzie - Salero (Original Motion Picture Soundtrack) Solo album van Adam Wiltzie (Stars of the Lid, Dead Texan, A Winged Victory for the Sullen). Ambient/eigentijds klassiek. Favoriete track: The Few of Left Us 19. Immanu El - Hibernation Zweedse Sigor Rós. Favoriete track: Voices 20. Bruno Sanfilippo - The Poet Argentijns/spaanse componist. Doet denken aan Federico Albanese. Favoriete track: Before Nightfall 21. Julianna Barwick - Will Ambient, ethereal soundscapes. Favoriete track: Nebula 22. Rue Royale - Single Eye and an Echo EP Aandoenlijk Londens folkduo. Favoriete track: Adhesive 23. Aafke Romeijn - Je doet je best maar Eefje de Visser/Spinvis. Favoriete track: Blokken en Park Transwijk 24. Hammock - Everything and Nothing Ambient-duo uit Nashville. Favoriete track: We Could Have Been Beautiful Again 25. Message to Bears - Carved From Tides Multi-instrumentalist Jerome Alexander. Ambient. Favoriete track: Blossom 26. Anohni - Hopelessness De productie staat me tegen. Ik zie liever dat AntonyAnohni het kleiner houdt. Favoriete track: Drone Bomb Me 27. Eefje De Visser - Nachtlicht Aafke Romeijn/Spinvis. Favoriete track: Scheef 28. Marble Sounds - Tautou Melancholische pop van Vlaamse bodem. Favoriete track: het lieve Ten Seconds to Count Down 29. Nada Surf - You Know Who You Are Sinds Let it go steeds een beetje minder. Favoriete track: Believe You're Mine 30. Amiina - Fantômas Voormalig strijkkwartet van Sigur Rós. Debuteerde leuk maar dit? Mwah. Favoriete track: Juve & Fandor komt nog een beetje in de buurt van hun debuut. [ Bericht 0% gewijzigd door alpeko op 24-12-2016 23:42:54 ] | |
ranja | zaterdag 24 december 2016 @ 19:37 |
Ik ben toch nog maar begonnen met wat zinnetjes bij m'n lijst te bedenken; bovendien heb ik nog een paar wijzigingen gemaakt. Met name 2 albums die er nog tussengedrongen zijn. Dat komt na de Kerst dan wel. | |
IAmKloot | zaterdag 24 december 2016 @ 20:25 |
Wilco heeft hun favoriete albums van 2016 verpakt in een hele leuke playlist spotify:user:wilcohq:playlist:7sjosd67Utls2mCcXpczpn | |
IAmKloot | zaterdag 24 december 2016 @ 20:31 |
ik vind DMA's meer Shed Seven dan Oasis | |
BoerBert | zaterdag 24 december 2016 @ 21:07 |
Lekker alpeko. Trance Frendz . | |
kciR | zondag 25 december 2016 @ 09:18 |
Wauw, klinkt goed! Wist niet van dit album af, maar ga hem zeker opzetten. Een referentie naar Fordlandia en "geen aria's" beloofd veel goeds. Mooi lijstje ook, ik zie veel post-rock namen staan. Ga ik nog even verder in neuzen, dat genre heb ik dit jaar niet genoeg aandacht gegeven. | |
kciR | zondag 25 december 2016 @ 09:28 |
Leuk om alle lijstjes weer te zien, zitten nog wat onondekte albums tussen, die zeker de moeite zijn. Daar helpen de tekstjes zeker bij Met MM, BoerBert en Zocalo weer veel overlap met mijn lijstje! Norrage, dan was je vast verbaasd dat ik naar Savages ging op 3/4 van King Creosote op LGW? Kevin Morby was wel echt knettergoed ja. | |
#ANONIEM | zondag 25 december 2016 @ 09:33 |
Het nummer Open Letter is geïnspireerd op het volkslied van Algerije. Het volkslied heeft iets carnavalesks, maar het is toch ook wel mooi. | |
Norrage | zondag 25 december 2016 @ 10:09 |
Fijn lijstje Alpeko | |
Norrage | zondag 25 december 2016 @ 10:10 |
Nee hoor, live vond ik het ook wat tegenvallen al kan het ook aan savages liggen natuurlijk [ Bericht 6% gewijzigd door Norrage op 25-12-2016 10:23:40 ] | |
#ANONIEM | zondag 25 december 2016 @ 12:38 |
Ik ben toch veel meer losse nummers-georiënteerd. Ben mijn jaarlijst (nummers) aan het samenstellen uit meer dan 1.800 nummers. Het verbaast me steeds weer hoe weinig van de hier genoemde albums ik ken. Het aanbod is ook zo enorm... | |
ranja | dinsdag 27 december 2016 @ 11:13 |
Vergeet mijn 1e lijstje maar, hier mijn definitieve lijst met 2 toevoegingen qua albums (voor de teller: nr 26 en 30) en dus ook 2 verdwenen (48 en 50) en een paar kleine verschuivingen. Maar nu ook met kleine omschrijvingen er bij voor de geïnteresseerde lezer. 01 Bird on the Wire - Elephanta [Nederland - dreampop/alt.rock] Mooi uitwaaierende gitaren en fijne stemmen; maar het is het spannende drum/percussiewerk dat dit album ver doet uitstijgen boven het gemiddelde dreampop album. Ik leerde de band kennen tijdens een optreden in OT301 met meerdere bands, ze hadden toen net hun debuut uit. Dat bleek een groeiplaattje; deze is echter nog beter. 02 Misty Miller - The Whole Family Is Worried [UK - alt.rock/singer-songwriter] Voor mij klonk dit als een greatest hits aangezien ik bijna alle nummers al kende van eerdere clips en releases. Vorig jaar via crowdfunding op pledgmusic gefinancierd en dit jaar uitgekomen, geweldig album. Lekker rauw. De titel is overigens volledig te begrijpen als je haar vorige album hoort en vooral de 2 covers met elkaar vergelijkt. Typisch een geval van 'de (vorige) platenmaatschappij wil het een en ik wil het ander' 03 Tessa Belinfante - Fly as We Fall [Nederland - pop] Ex-voice deelneemster die eind 2014 al een EP uitbracht en nu een volledig album. Wat een stem heeft ze en de muziek is weliswaar pop maar toch niet radio 3-genoeg blijkbaar. Live speelt ze met volledige band en dat hoor je ook op de plaat, een bandgeluid maar wel met de hoofdrol voor die stem. Wat een stem. 04 The Jezabels - Synthia [Australië - alt.rock] Het 3e album en m.i. een flinke stap vooruit ten opzichte van hun tweede, komt bijna weer in de buurt van hun debuut. Krachtige songs met lekker waaierende gitaren. 05 Eerie Wanda - Hum [Nederlands - dreampop] Eerie Wanda zag ik half 2015 live en sinds die dag keek ik al uit naar hun debuutalbum. Nu is het er en het is geweldig. Vergeleken met mijn nummer 1 een stuk softer maar door zangeres Marina (nee niet Wanda) wel erg mooi en sfeervol (nee niet sferisch). 06 Sophie Ellis-Bextor - Familia [UK - pop] Jazeker Sophie zingt nog. Door Hilversum compleet genegeerd is dit gewoon haar 6e album en het klinkt als vanouds. Kwaliteitspop met wat dance-invloeden en de karakteristieke stem/accent van Sophie. 07 Emma Pollock - In Search of Harperfield [USA - singer-songwriter] Het eerst album van Emma is alweer zo'n beetje 10 jaar oud maar heb ik pas later ontdekt. Ik zie nu pas dat daartussen ook nog een album zit. In elk geval, een nieuwe Emma Pollock is wel een bijzonderheid. En ze maakt het ook waar, erg lekker album. 08 Tancred - Out of the Garden [USA - alt.rock/college rock] Door youtube ontdekt deze zangeres/band en helemaal in mijn straatje. Een flink Letters to Cleo gehalte. Het enige dat niet helemaal klopt is dat ze niet uit Boston maar uit Mineapolis komt. 09 Honeyblood - Babes Never Die [UK - alt.rock] Tweede album van het Schotse duo, fijne singles, lekkere rammelrock maar als geheel net minder dan het debuut. Toch nog ruim genoeg voor een top 10 dit jaar. 10 Olivia Ruiz - À nos corps-aimants [Frankrijk - pop/chanson] Olivia doet het altij goed bij mij, ook nu weer. Prima mix van pop/rock/chanson met de nodige bijzondere instrumentatie waaronder ook weer de zingende zaag. 11 Amber Arcades - Fading Lines [Nederland - dreampop/alt.rock] Ik wil dit album wel hoger zetten maar het lukt niet. Vergeleken met m'n nummers 1 en 5 mist dit album iets. Aan de singles ligt het niet, dat zijn geweldige songs, de rest van het album is niet even consistent. Evenzogoed wel lekker hoog. 12 Weezer - Weezer [White Album] [USA - britpop/nerdrock] Ja, weezer. Jaren 90 rock is bij mij aan een heropleving bezig, waarbij ik ook bands die ik destijds wel kende nu pas meer ga waarderen. Daar hoort Weezer zeker bij. Hun witte album sluit vrijwel naadloos aan op de blauwe en groene (de rode ken ik nog niet) 13 Hunt - Branches [Zweden - dreampop] Veel bands in deze lijst die op elkaar lijken, zie nummers 1, 5 en 11. Hunt heeft minimaal 1 geweldig nummer op hun album staan, als geheel blijft het iets achter bij de anderen maar zeker een erg goed album. 14 Minor Victories - Minor Victories [UK - shoegaze/post-rock] Een echte indie-supergroep die bijna het hele jaar in m'n top 3 heeft gestaan maar nu bij de eindafrekening buiten de top 10 valt. Een handvol geweldige nummers laten het album geweldig lijken maar er zitten toch ook wat erg minimale nummers bij die het geheel een beetje inconsistent maken. 15 Garbage - Strange Little Birds [USA - dancerock] Ja garbage doet het ook nog steeds. En het blijft gewoon goed. Hun vorige album, van 2012, klonk al alsof het uit de 90s kwam en dat is bij deze niet anders. Prima. 16 The Wedding Present - Going, Going... [UK - britpop/alt.rock] Een doorzetter dit album. Eerst 4 instrumentale nummers, daarna barst het geweld los. Het eindigt dan nog met een 10 minuten durend nummer wat mogelijk het hoogtepunt van het album is. Tussedoor afwisselend lekker ratelende gitaartjes en wat opvullertjes. 17 Clio - Clio [Frankrijk - pop/singer-songwriter] Lekker niks-aan-de-hand album, zowel qua muziek als zang. Lentegevoel. 18 Tjing Tjing - Bang zullen ze leven [Nederland - Pop/blues] Roos en Andre samen, het is qua stem een bijzonder combinatie. Voor de rest past het sowieso prima bij elkaar. 2x live gezien, geweldig. 19 Ward Thomas - Cartwheels [UK - countrypop] Engelse tweeling die countrypop maakt? Jahoor waarom niet. Iets traditioneler dan hun debuut volgens mij maar nog steeds zeker de moeite waard. 20 Heron Oblivion - Heron Oblivion [USA - noiserock] Bijzonder plaat dit, hoort misschien wel hoger. Sonic Youth achtige gitaarmuren met engelenzang. Lekker. 21 Aubrie Sellers - New City Blues [USA - country/blues] Op de 'luisterpaal' van NPR gehoord, 1e keer intrigerend, album besteld en best vaak gedraaid. Zeker in de auto erg lekker. Prima rauwe stem, gitaren en eh ja soms een mondharmonica. 22 Eins Zwei Orchestra - Hope Sign Community [Nederland - conceptalbum/alt.rock] Het album is in 2e gedeeld, een vrouwlijke en mannelijke kant over de man die in China voor een tank ging staan. Waarom deed hij dat en hoe ging het verder? Eins Zwei Orchestra heeft er een mooi verhaal van gemaakt in hun eigen stijl. En dan kan een nummer ineens AK47 heten. 23 An Pierlé - Arches [België - singer-songwriter met kerkorgel] An huurde de kerk in Gent af om met het orgel aan de slag te gaan, heel bijzonder hoe de kerkorgelklank binnen de popmuziek verweven wordt. 24 Lera Lynn - Resistor [USA - singer-songwriter] Een van de vele singer/songwriters in m'n lijst waarvan veel niet eens heel hoog staan. Lera is dan eigenlijk de op 1 na hoogste. Broeierig plaatje, fijne sfeer. 25 Mitski - Puberty 2 [USA - alt.rock/singer-songwriter] Mitski staat in vele jaarlijsten hoog en terecht. Soms bizarre mix van singer-songwriterpop en alt.rock/noise met overslaande bassdrums. Tussendoor zijn erg fijne liedjes te vinden. 26 Adia Victoria - Beyond the Bloodhounds [USA - singer-songwriter/country/blues] Volgens Rolling Stone is het gothic country, nou haal dat gothic maar weg. Meeslepende nummers met inderdaad country invloeden, soms meer, soms minder, gewoon erg lekker. 27 Bess Atwell - Hold Your Mind [UK - singer-songwriter] Een album dat enerzijds weinig opvalt maar ook een die ik wel blijf grijpen om weer eens te draaien. 28 Big Thief - Masterpiece [USA - alt.rock] Het titelnummers is prijsnummer hier, de rest van het album is niet allemaal even goed. Alt.rock met een roots randje, met enige fantasie zou je er de oude 10.000 maniacs in kunnen horen. 29 The Julie Ruin - Hit Reset [USA - punk/alt.rock] Kathleen Hanna is voldoende hersteld van de ziekte van Lyme om weer eens een plaatje te maken en op te treden. Met deze band heeft ze de pop/electro van Le Tigre wat meer speelsheid gegeven. De teksten blijven echter bijtend en ze kan nog steeds lekker dreinend zingen. 30 Indian Askin - Sea of Ethanol Nederland - alt.rock] Begin dit jaar kocht ik de ep van de band, daarna hoorde ik het album en was toen overtuigd dat ik aan de ep genoeg had. Na 2x live zien raakte ik toch meer overtuigd dat ik het album ook wilde en terecht. 31 AURORA - All My Demons Greeting Me as a Friend [Noorwegen - Electro/singer-songwriter] Eigenlijk is dit best wel een tegenvaller. Vorig jaar keek ik echt uit naar dit album op bais van haar singles. Nu het er is blijkt een uur Aurora toch wel erg veel. Luchtige electro waar best wat meer pit in mag. 32 Angel Olsen - MY WOMAN [USA - singer-songwriter] Tja, waarom staat deze niet hoger. Dat geldt eigenlijk wel voor alles wat hierna ook nog komt. Enkele geweldige nummers, met name Sister, maar als geheel toch niet veel dat blijft hangen. 33 Bettie Serveert - Damaged Good [Nederland - alt.rock] Prima plaatje van Bettie, nee het is weer geen Palomine, dat hoeft ook niet en verwacht ook niemand meer. 34 Norah Jones - Day Breaks [UK - singer-songwriter/jazzpop] Het vorige soloalbum van Norah was voor mij het 'jaaaaa eindelijk' album van haar waarbij ze haar beloftes bij mij waarmaakte. Iets andere stijl waardoor ze ineens wel ging aanspreken. Met dit album gaat ze een beetje terug naar haar oude werk maar niet helemaal, dus toch nog interessant genoeg met als onbetwist hoogtepunt het nummer Flipside. 35 Roos Blufpand - Hoe dan [Nederland - singer-songwriter] Het 2e album van deze nederlandstalige zangeres bleek ook een groeiplaatje. Erg lekkere stem, veel uptempo nummers, prima teksten. Hiermee wint ze voor mij van een heel regiment andere nederlandstaligen (eefje, aafke, iris etc.) 36 The Tuts - Update Your Brain [UK - punkrock] Via pledgemusic gecorwdfund plaatje, lekker niks aan de hand punkrock. Ook lekker voor soms (best vaak eigenlijk). 37 Lisa Hannigan - At Swim [UK - singer-songwriter] Lisa heeft een geweldige stem; het is jammer dat haar muziek niet iets spannender is. Het is een prima album hoor, maar er blijft zo weinig hangen na een draaibeurt. 38 Hinds - Leave Me Alone [Spanje - punkrock] Spaanse rammelpunkdames speelden vorig jaar op Best Kept Secret, nu het eerste album en het rammelt inderdaad aan alle kanten. En dat mag. 39 Margaret Glaspy - Emotions and Math [USA - singer-songwriter] Intrigerende stem met een aantal prijsnummers (You and I) en een hoop opvullers, zie ook nr 37. 40 Pinkshinyultrablast - Grandfeathered [Rusland - shoegaze] Shoegaze, spreekt voor zich. Dat het dan een russische band is maakt weinig uit. Het ruist lekker. 41 Mourn - Ha, Ha, He. [Spanje - Pinkrock] Het moeilijke 2e album is in dit geval moeilijk omdat het label het niet wilde uitgeven. Het heeft daarom meer dan een jaar op de plank gelegen. Verder een prima punkrockplaatje, voorbij voor jet weet. 42 Alice on the Roof - Higher [België - electro/pop] Franstalige belg met een synth. Ze zingt wel engels trouwens, ook hier weer een paar prijsnummers en verder een kwestie van vaker draaien. Op BKS was ze wel erg goed. 43 Tegan and Sara - Love You to Death [Canada - singer-songwriter/pop] De Canadese tweeling wordt steeds poppier en dat gaat wel ten koste van wat ze bijzonder maakt, de (samen)zang. Dus ja, wel prima maar geen hoogvlieger. 44 Tacocat - Lost Time [USA - punkrock] Het wordt wat eentonig maar ook hier: paar prijsnummers (I hate the weekend) en verder wat prima filler. 45 Savages - Adore Life [UK - punk/alt.rock] Ik weet niet wat het is met de Savages, om een of andere reden vind ik het wel goed maar niet geweldig, pakt het me minder dan het zou moeten. Dat had ik al bij het eerste album en hier nog meer eigenlijk. Zeker de softere nummers doen me weinig maar ja een heel album met alleen de hardste nummers zou ik weer helemaal niet interessant vinden. 46 September Girls - Age of Indignation [Ierland - shoegaze] Aardige shoegazeplaat - met orgel - maar het klinkt allemaal wel erg wazig, te wazig om echt indruk te maken. 47 Eefje de Visser - Nachtlicht [Nederland - singer-songwriter] Tja, Eefje. Ze blijft goed maar haar muziek verandert wel zodanig dat het niet erg hoog meer komt. Ze verliest ook steeds meer haar beste punt van haar debuut: de verstaanbaarheid. Misschien doordat de muziek voller of meer electronisch wordt; haar stem verzuipt in elk geval in galm en dan gaat er bij iets nederlandstaligs toch veel charme verloren. 48 Curlee Wurlee! - Birds and Bees [Duitsland - mod/punkrock] Het orgel is nog steeds erg bepalend bij deze band, lekker uptempo, gezongen in gebroken engels of frans. 49 Alicja Janosz - RetroNowa [Polen - pop] Het 3e album van deze poolse zangeres, weet niet meer hoe ik haar ontdekte maar ze heeft wel iets. Pop met een 60s randje, in het engels of pools gezongen. De ballads hoeven voor mij niet maar hoe meer uptempo hoe beter. 50 Max Meser - Change [Nederland - singer-songwriter] De nederlandse Jake Bugg qua zang maar eigenlijk ook wel qua muziek. [ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 27-12-2016 16:16:14 ] | |
Norrage | dinsdag 27 december 2016 @ 15:00 |
Leuk ranja En eindelijk een Tjing Tjing notering. | |
methodmich | dinsdag 27 december 2016 @ 15:07 |
Heb je toch nog snel gedaan uiteindelijk ! Ik mis alleen Nessi... Het moeilijkst verkrijgbare album van 2016 dus op nummer vijf, keurig. Okee. Ik hoor er toch vooral Oasis in en een beetje Stone Roses, maar dat zal voor iedereen verschillen uiteraard. Die is niet op CD verkrijgbaar helaas en ik vond de vinylversie inclusief CD iets te prijzig vooralsnog. Anders had ik hem zeker gekocht. Nu schat ik in dat het album halverwege 2017 wel in de midprice categorie zal belanden, dus daar wacht ik dan maar even op. Ik zie dat The Jezabels bij jou inderdaad wel vrij hoog staan. Leuk dat je nu ook de omschrijvingen hebt toegevoegd!! En ik snap wel wat je bedoelt met The Kills. Op de eerste platen kwam alles nog wat mooier bij elkaar. Midnight Boom had naast die broeierige spanning ook gewoon goede songs, al vond je die al wat minder worden volgens mij. [ Bericht 20% gewijzigd door methodmich op 27-12-2016 15:16:16 ] | |
ranja | dinsdag 27 december 2016 @ 16:44 |
In 2014 was je niet heel positief over de 2e, al stond die bij jou toen misschien nog wel hoger dan deze 3e dit jaar. Bij mij was de eerste nummer 1 in 2012, de 2e nummer 27 in 2014 en de 3e nu dus nummer 4. | |
methodmich | dinsdag 27 december 2016 @ 16:57 |
Ja, Prisoner vind ik duidelijk de beste. In mijn 2014 lijst stond The Brink op 52 van de 58 overigens. Nu Synthia op 50 van de 60. Redelijk vergelijkbaar dus. Ik had Prisoner ontdekt aan de hand van jouw lijst, dus in 2012 stond die er bij mij niet in. Maar die had anders zeker in de top 10 of net tegen de top 10 aan gestaan. Overigens wel grappig om al die oude lijsten weer eens door te nemen. Zat gisteren mijn Top 10's van 2001 t/m nu te bekijken. Sommige platen waarvan ik me afvroeg waarom ze toen zo hoog kwamen, maar ook wel die ik later eigenlijk hoger had gezet. En een heel rare nummer 1 in 2009, achteraf. Al was dat voor mij sowieso geen topjaar als ik de rest van mijn top 10 zag. | |
ranja | dinsdag 27 december 2016 @ 17:33 |
Ik vind het ook wel leuk om, nu mijn lijst toch klaar is, weer wat oudere albums van de artiesten van dit jaar te draaien. Laatst de 1e van Roos Blufpand, die had ik destijds niet eens in de top 50 staan geloof ik. Nu ik die draai hoor ik inderdaad wel een duidelijk verschil met haar nieuwe die relatief hoog staat. Net ook de 2e van The Jezabels gedraaid. Inschattend waar die in mijn lijst van dit jaar zou staan. Toch een stuk lager dan Synthia, dus dat klopt nog steeds wel. Paar erg gave nummers maar als geheel lang niet zo sterk. Zou waarschijnlijk tussen de 15 en 25 uitkomen. Vandaag ook al de eerste van Emma Pollock gedraaid, dat is ook wel een erg gaaf album hoor en haar nieuwe zit niet eens zoveel uit de buurt qua stijl maar ook qua goedheid. | |
methodmich | dinsdag 27 december 2016 @ 17:52 |
Daar zit wel een topic in. 'Jouw jaarlijsten in retroperspectief'... Hebben we dat niet ooit al eens gedaan? Komt me ergens wel bekend voor. | |
TargaFlorio | dinsdag 27 december 2016 @ 18:29 |
In alfabetische volgorde mijn 15 favoriete albums van 2016. Genre is allemaal Americana en (alt-)country. Baptiste W. Hamon - L'insouciance Case/Lang/Veirs - Case/Lang/Veirs Cody Jinks - I'm Not the Devil Drive-By Truckers - American Band Gillian Welch - Boots No 1: The Official Revival Bootleg Luke Bell - Luke Bell Mandolin Orange - Blindfaller Margo Price - Midwest Farmer's Daughter Reckles Kelly - Sunset Motel Shooter Jennings - Countach (For Giorgio) Slobberbone - Bees and Seas: The Best of Slobberbone Sturgill Simpson - A Sailor's Guide to Earth The Felice Brothers - Life in the Dark Western Centuries - Weight Of The World Wink Burcham - Cleveland Summer Nights | |
kciR | dinsdag 27 december 2016 @ 21:07 |
Bedankt voor het vermelden! Ik ben weer bij, 22 lijstjes tot nu toe. Laat ze maar binnenstromen, het jaar loopt op z'n einde.. | |
Cinsault | dinsdag 27 december 2016 @ 21:42 |
1. Nick Cave & the Bad Seeds Skeleton Tree 2. David Bowie Blackstar 3. Anohni Hopelessness 4. Angel Olsen My Woman 5. Anderson .Paak Malibu 6. Radiohead A moon shaped pool 7. Damien Jurado Visions of us on the land 8. Kevin Morby Singing Saw 9. Bon Iver 22, A Million 10. A Tribe Called Quest We got it from here… 11. Nicolas Jaar Sirens 12. Solange A seat at the table 13. Hope Sandoval & The Warm Inventions Until the hunter 14. Hamilton Leithauser + Rostam I had a dream that you were mine 15. Warhaus We fucked a flame into being 16. C Duncan The Midnight Sun 17. Blood Orange Freetown Sound 18. Ryley Walker Golden sings that have been sung 19. Amber Arcades Fading Lines 20. Steve Gunn Eyes on the lines 21. Car Seat Headrest Teens of denial 22. James Blake The colour in everything 23. Leonard Cohen You want in darker 24. Marlon Williams selftitled 25. Money ` Suicide Songs 26. Case/Lang/Veirs selftitled 27. Michael Kiwanuka Love & Hate 28. Tindersticks The waiting room 29. Bat for Lashes The Bride 30. Lambchop Flotus 31. Kendrick Lamar Untitled unmastered 32. Ian William Craig Centres 33. Donny McCaslin Beyond now 34. The Avalanches Wildflower 35. NxWorries Yes Lawd! 36. Laura Gibson Empire builder 37. King Creosote Astronaut meets appleman 38. Lisa Hannigan At swim 39. Mmoths Luneworks 40. Jim James Eternally even 41. DIIV Is the is are 42. The comet is coming Channel the spirits 43. The Breath Carry your kin 44. Weyes Blood Front row seat to earth 45. Wilco Schmilco 46. Nonkeen The Gamble/ Oddments of the gamble 47. Max Jury selftitled 48. Joe Volk Happenings and killings 49. Fantastic Negrito The last days of Oakland 50. Dans Dans Sand | |
Heufd | woensdag 28 december 2016 @ 13:59 |
1. Kanye West – The Life of Pablo 2. Frank Ocean – Blonde 3. Car Seat Headrest – Teens of Denial 4. Young Thug – JEFFERY 5. The Avalanches – Wildflower 6. Kevin Morby – Singing Saw 7. Drake – Views 8. A Tribe Called Quest – We got it from Here… Thank You 4 Your service 9. Big Thief – Masterpiece 10. Angel Olsen – My Woman 11. Bokoesam – Bokoeyoncé 12. Lil Yachty – Lil Boat 13. Rihanna – ANTI 14. Hamilton Leithauser + Rostam – I Had a Dream That You Were Mine 15. Eli Sostre – Still Up All Night 16. Eerie Wanda – Hum 17. Yuko Yuko – More Than a Facebook Friend | |
Lord-Ronddraai | donderdag 29 december 2016 @ 20:43 |
1 Car Seat Headrest - Teens Of Denial (Matador) Yes! indie is niet dood. Geniale teksten, Nobel prijs over 50 jaar?(Of misschien hang ik gewoon al 10 jaar te lang in mijn 10er fase ) Catchy nummers, epische nummers het heeft het allemaal en misschien wel het belangrijkste deze plaat verveelt me gewoon niet ook al heb ik hem met afstand het meeste geluisterd van al de albums in mijn lijst. 2 Orphx – Pitch Black Mirror (Sonic Groove/ Hands Productions) Zoals de naam van het album zeer duister album. Noise/techno/ebm/industrial het is er allemaal genoeg maar Orphx is beter. Als soundtrack voor een jaar als 2016 is het perfect. 3 Prince Of Denmark – 8 (Forum) Op dit album staat denk ik kwantitatief het grootste aantal aan kwalitatieve tracks. Maar als album is het gewoon te lang om op nummer 1 te zetten. Het is 4 platen dub-techno/house genot. Met ambient nummers als Pulsierendes Leben van 18 minuten. Tot nummers die je ook in de Boiler-room kan horen zoals Tool 517 4 Sortlegeme – Untitled (Moral Defeat) Tof album van onbekend Deens persoon/personen. Techno met tribale techno met wereldmuziek drums en gevoel. Uitgebracht op cassette. 5 Vatican Shadow - Media In Service Of Terror (Hospital Productions) Heerlijk duistere plaat, Vatican Shadow is echt een tof project van Dominik Fernrow/Prurient, maakt vaak noise maar zijn techno is op het moment echt sterk. 6 Daughter - Not To Dissappear (4AD) Stukken beter album dan hun vorige, die een paar topnummers had en verder vrij tam was. Dit album is continue goed. Toffe shoegaze die niet klinkt als een herhaling van zetten. 7 The Field - The Follower (Kompakt) Hij flikt het weer, nog een plaat die klinkt als al zijn andere maar toch niet repetitief aanvoelt voor me. Axel Willner blijft de master van de loop. 8 Croatian Armor - Love Means Taking Action (Posh Isolation) Heel origineel album, geen idée hoe ik het moet omschrijven, ik denk dat ambient het dichtst in de buurt komt alleen is er soms ook zang. Het is allemaal redelijk down of sinister. 9 Convextion – 2845 (A.r.t.less) Futuristische techno met zoveel details dat het een genot blijft om te luisteren. 10 D.Å.R.F.D.H.S. – Förensligandet (Northern Electronics) Experimenteel ambient/techno album, als je bekend ben met Northern Electronics ken je deze sound wel maar dit is wel heel goed. 11 Black Mountain – IV (Jagjaguwar) De 4e van Black Mountain best wel weer een terugkeer in vorm stoner rock met Pink Floyd invloeden. 12 Umwelt – Company Of Lies (Boidae) Moeilijk veel over te zeggen, donker electro plaatje denk Detroit niet electroclash. 13 Marie Davidson - Adieux Au Dancefloor (Cititrax) Tof album van Davidson, die ook te horen is op het album van Orphx in mijn lijst. Coole teksten, in het Engels met meestal een simpele beat eronder de Franse versta ik niet en zijn wat zweveriger. De stijl is van EBM tot spacey techno 14 Death In Vegas – Transmission (Drone) 6e album van Death In Vegas met Sasha Grey op de vocals. Dit album heeft een vrij rare sound, heel broeierig en duister. Het is denk ik ook het eerste album van DiV dat ik echt een goed album vind. Grey is ook geen gimmick maar past echt goed bij deze vrij vreemde plaat, hij zit in tussen de EBM/Darkwave/Techno. 15 Luigi Tozzi - Deep Blue: Volume 2 (Hypnus Records) Heel relaxed techno album. Allemaal zeer ‘diepe’ tracks. Tozzi heeft een beetje die hypnotische diepe stijl die ze in Italië ook vaak bezigen, ala Donato Dozzy, Claudio PRC. Wel dansbaar maar niet per sé gemaakt voor de dansvloer verwacht geen ruige geluiden. 16 Dino Sabatini – Omonimo (Outis Music) Net als Tozzi is Sabatini afgestudeerd aan de italiaanse diepe techno school. Dit album is wel iets anders dat de andere Techno albums in deze lijst. Het tempo ligt een stuk lager, ik geloof ongeveer tussen de 90 en 110 BPM waar normaal 128 de standaard is. Verwacht hypnotische tracks. 17 Black Merlin – Hypnotik Tradisi (Island Of The Gods) Ambient gemaakt met geluiden opgenomen in Bali best wel wat tribale invloeden en grappige samples zoals van vogels. Doet wel een beetje denken aan Demdike stare. 18 The Orb - COW Chill Out World (Kompakt) Chillste album van het jaar. Electronische muziek die allemaal super relaxed/chill is. 19 Daniel Avery - DJ-Kicks (Studio K7!) Techno album zoals ik het graag in de club hoor. Met Nederlandse inbreng van Artefakt en JP Enfant 20 SNTS – Losing Sight (Sacred Court) Super donkere industrial Techno plaat, geen vocals of ander geouwehoer. Naast de rustige opener en afsluiter is het gewoon knallen. 21 The Gods Planet - The Gods Planet 2 (TGP) Ook een diep techno album van Claudio PRC en Ness. Lijkt qua stijl veel op die van Tozzi maar iets meer dansvloer gericht. 22 SHXCXCHCXSH – SsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSsSs (Avian) Deze plaat begint echt als genot om te luisteren, maar na een track 6 wordt het allemaal wat te onprettig om te horen. Het zijn geen slechte tracks alleen ze zijn voor mij iets te zwaar te verteren. Een meesterwerk als hun vorige album is het dus niet. 23 Omar-S – The Best (FXHE Records) Als ik mijn lijst tot nu toe bekijk lijkt het er inderdaad op dat Omar S de beste houseplaat van het jaar heft afgeleverd. 24 Holy Fuck – Congratz (Innovative Leisure Records) Holy Fuck is terug <3 De 3 man electronica band is weer lekker bezig. De beste tracks van het album zijn dit keer echt keihard, waar ze hiervoor toch een wat minder oorbloedende stijl hadden. Al met al goede comeback al vind ik het middenstuk van het album niet zo sterk en het is jammer dat het in tegenstelling tot de vorige albums iets minder een geheel lijkt. 25 Elephant Tree - Elephant Tree (Magnetic Eye Records) Deze gasten hebben goed naar Black Sabbath en Kyuss geluisterd, zo klinken ze in ieder g eval 26 Monomyth – Exo (Suburban Records) Nederlandse stonerrock weinig origineel maar wel lekker. 27 Dinosaur Jr. – Give A Glimpse Of What Yer Not (Jagjaguwar) Ze zijn weer terug in vorm wat mij betreft de beste sinds Farm 28 Petar Dundov – At The Turn Of The Equilibrium. (Music Man Records) Deze Kroaat maakt al een tijdje hetzelfde type Techno, emotionele lange tracks vaak een beetje bezwerend ala de Field maar met minder loops. Dit album is geheel in zijn stijl en luistert dus ook prima weg. 29 Wo Fat – Midnight Commeth (Ripple Music) Als je ze al kent weet je wat er gaat gebeuren, dikke riffs en stoner dingen inclusief cliche teksten. Als je fan bent van het genre vind je dit zeker weten top. 30 Shifted - Appropriation Stories (Hospital Productions) 3e album van Shifted, die voor zijn switch naar techno drum n bass producer was. Voor dit album gebruikt (appropriate) hij Drum & Bass productie technieken. Dat werkt erg goed het is vrij kale techno zoals je wel van hem gewend bent maar toch is er genoeg te horen zodat het niet saai wordt. 31 Michael Mayer - & (!K7 Records) House plaatje, Mayer werkt op elk nummer met een andere producer de meeste vrij bekend samen en dat werkt best goed. Typisch kompakt plaatje daardoor ook weinig uniek maar wel lekker. 32 Hante. – This Fog That Never Ends ( Synth Religion) Darkwave plaat, als je nog in die Stranger Things sferen zit goed te genieten. Franse teksten dus onverstaanbaar voor mij. 33 Mothers Of The Land – Mothers Of The Land Vrij generic stoner-rock maar wel lekker, ze hebben hun plaat uitgebracht zonder label. Te beluisteren op youtube. 34 Monoloc – The Untold Way (Dystopian) Het eerste album op Dystopian (heerlijk techno label). 35 Sunwatchers – Sunwatchers (Castle Face) Dit album is een grote jam soms een beetje jazzy maar voornamelijk psych-achtige rock 36 In Aeternam Vale – Pink Flamingo’s (Dement3d Records) Dit album heeft een beetje hetzelfde probleem als die van Prince Of Denmark, hij is veel te lang. Maar dit album heeft ook een paar mindere nummers en de intermezzo’s zijn ook niet altijd geweldig. De tracks die wel geslaagd zijn zijn top lekkere dubby techno. 37 VC-118A –Shift Register (Tabernacle Records) Electro/techno/dubby album van Samuel van Dijk. Zoals de naam al suggereerd perfect om te luisteren onderweg. Het zijn allemaal goede tracks maar er steekt weinig echt bovenuit daarom relatief laag in mijn lijst. 38 The Kills - Ashe & Ice (Domino) Redelijk album van de Kills ze hebben genoeg beters maar ik vind hem toch wel lekker weg luisteren. 39 Swan Valley Heights - Swan Valley Heights (Oak Island Records) Vrij generic stoner-rock maar wel lekker. De tracks duren allemaal wel even met 7 nummers ben je 65 minuten kwijt. 40 Sortlegeme – DAF (Moral Defeat) Het tweed album van het mysterieuze Sortlegeme in mijn lijst. Ook deze is uitgebracht op cassette maar als album vind ik hem wat minder dan de untitled, hij heeft wel de sterkste track van beide Circles. 41 LVL UP - Return To Love (Sub Pop) Just gimme indierock, dit sort muziek hoor ik veel te weinig tegenwoordig. Klinkt een beetje als Built To Spill. 42 S U R V I V E - rr7349 (Mannequin) Dudes van de Stranger things muziek met een synthwave album. 43 JK Flesh – Rise Above (Electric Deluxe) Industrial-techno/noise-techno alias van Justin Broadrick. Het zijn allemaal tracks die ik graag genoeg zou horen op een groot systeem. Het nadeel is dat er weinig tot niets origineel aan is. Qua dat aangaat kun je dan veel beter eerst bijvoorbeeld die Orphx en SNTS platen die in mijn lijst staan luisteren 44 Huerco S. - For Those Of You Who Have Never (And Also Those Who Have) (Proibito) Lekker ambient album, maar dat waren er meer dit jaar dus geen hele hoge plek. 45 Skee Mask – Shred (Illian Tape) Spacey techno album met veel breakbeats. 46 The Dandy Warhols – Distortland (Dine Alone Records) Lekker kort Dandy Warhols album. 47 Weval – Weval (Kompakt) Prima electronisch album van Nederlands duo. Weinig bijzondere stijl ala Jamie XX maar dan enkele klassen beter. 48 Charity Children – Fabel (Charity Children Records) Vrolijk zelf uitgebracht folk-album. Jammer genoeg is de band al wel gesplitst. 49 Droids Attack – Sci-Fi Or Die (Riff Reaper Records) Riff heavy stoner, zoals alles in het genre niet origineel wel baas. 50 Emma Ruth Rundle – Marked For Death (Sargent House) Sterk folk album maar nogal zware muziek dus ik heb er niet zo vaak zin in. Dit is mijn lijst en daarmee zult u het moeten doen. | |
Gehenna | vrijdag 30 december 2016 @ 20:38 |
Het was imho een geweldig muziek jaar Dit is mijn lijstje geworden: 1. Danny Brown - Atrocity Exhibition Tags: Experimental Hip Hop, Hardcore Hip Hop, Abstract Hip Hop, Industrial Hip Hop 2. Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks Tags: Experimental Rock, Art Rock, Dark Ambient, Drone, Noise Rock 3. David Bowie - ★ [Blackstar] Tags: Art Rock, Jazz-Rock, Experimental Rock, Electronic 4. Darkher - Realms Tags: Gothic Rock, Dark Folk, Doom Metal 5. Swans - The Glowing Man Tags: Post-Rock, Experimental Rock, Noise Rock, Drone, Neofolk, Post-Punk 6. Radiohead - A Moon Shaped Pool Tags: Chamber Pop, Art Pop/Rock, Ambient Pop, Electronic 7. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service Tags: East Coast Hip Hop, Conscious Hip Hop, Jazz Rap, Boom Bap, Political Hip Hop, Experimental Hip Hop, Comeback 8. Joost Dijkema - Sacred Revelations Tags: Dutch, American Primitivism, Singer/Songwriter 9. The Dwarfs of East Agouza - Bes Tags: Experimental Rock, Arabic Music, Psychedelic Rock, Nubian Music 10. Eefje de Visser - Nachtlicht Tags: Dutch, Indie Pop, Singer/Songwriter, Electropop 11. Grieved - Grieved Tags: Hardcore Punk, Atmospheric Sludge Metal 12. Furia - Księżyc milczy luty Tags: Black Metal, Experimental Rock, Doom Metal 13. Autechre - elseq 1–5 Tags: IDM, Glitch 14. LAM - LAM Tags: Post-Minimalism, Avant-Garde Jazz, Ambient 15. Urfaust - Empty Space Meditation Tags: Atmospheric Black Metal, Space Ambient, Doom Metal, Dutch 16. Subrosa - For This We Fought the Battle of Ages Tags: Doom Metal, Atmospheric Sludge Metal, Stoner Metal 17. Virus - Memento Collider Tags: Experimental Rock, Progressive Rock, Avant-Garde Metal, Post-Punk, Post-Hardcore 18. Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree Tags: Singer/Songwriter, Art Rock 19. Ital Tek - Hollowed Tags: IDM 20. Aesop Rock - The Impossible Kid Tags: Abstract Hip Hop, East Coast Hip Hop, Boom Bap, Conscious Hip Hop 21. Schammasch - Triangle Tags: Black Metal, Doom Metal, Ambient, Death Metal, Progressive Metal, Tribal Ambient 22. Tim Hecker - Love Streams Tags: Ambient, Glitch, Progressive Electronic 23. Czarface - A Fistful of Peril Tags: East Coast Hip Hop, Boom Bap 24. Zeal and Ardor - Devil Is Fine Tags: Spirituals, Black Metal, Trap, South Asian Classical Music 25. Cult of Luna & Julie Christmas - Mariner Tags: Atmospheric Sludge Metal, Post-Rock 26. Car Seat Headrest - Teens of Denial Tags: Indie Rock, Power Pop, Garage Rock Revival 27. Tjing Tjing - Bang zullen ze leven Tags: Dutch, Nederpop, Singer/Songwriter 28. Kendrick Lamar - untitled unmastered. Tags: Jazz Rap, Conscious Hip Hop, West Coast Hip Hop, Experimental Hip Hop, Funk, Neo-Soul, EP 29. Savages - Adore Life Tags: Post-Punk, Noise Rock, Gothic Rock 30. Eluvium - False Readings On Tags: Ambient, Drone, Modern Classical, Noise 31. Death Grips - Bottomless Pit Tags: Industrial Hip Hop, Abstract Hip Hop, Experimental Hip Hop, Digital Hardcore, Noise Rock, Glitch Hop, Electro-Industrial, Synth Punk 32. The Wounded - Sunset Tags: Gothic Rock, Alternative Rock, Dutch, Comeback 33. Deftones - Gore Tags: Alternative Metal/Rock, Shoegaze? 34. Roly Porter - Third Law Tags: Dark Ambient, Noise, Drone, Industrial 35. ColdWorld - Autumn Tags: Atmospheric Black Metal, Blackgaze, Depressive Black Metal 36. Perturbator - The Uncanny Valley Tags: Synthwave, Horror Synth, Electro-Industrial 37. Asphyx - Incoming Death Tags: Dutch, Death Metal, Death Doom Metal 38. Ryley Walker - Golden Sings That Have Been Sung Tags: Singer/Songwriter, Chamber Folk, Psychedelic Folk, Folk Baroque 39. Nails - You Will Never Be One of Us Tags: Grindcore, Powerviolence, Sludge Metal, Crust Punk 40. Anohni - Hopelessness Tags: Art Pop, Electropop, Glitch Pop, Alternative R&B 41. Deströyer 666 - Wildfire Tags:Thrash Metal, Black Metal, Speed Metal 42. Ulver - ATGCLVLSSCAP Tags: Experimental Rock, Ambient, Drone, Krautrock, Psychedelic Rock, Post-Rock 43. Venetian Snares - Traditional Synthesizer Music Tags: Drill and Bass, IDM, Breakcore, Progressive Electronic 44. Qluster - Echtzeit Tags: Ambient, Progressive Electronic 45. Ivar Bjørnson & Einar Selvik's Skuggsjá - Skuggsjá: A Piece for Mind & Mirror Tags: Nordic Folk Music, Dark Folk, Folk Metal, Black Metal 46. Wardruna - Runaljod – Ragnarok Tags: Nordic/Norwegian Folk Music, Dark Folk, Tribal/Ritual Ambient 47. Daniël Lohues - AOSEM Tags: Singer/Songwriter, Folk, Dutch, Dialect 48. Lend Me Your Underbelly - The Edge of a Curious Wilderness Tags: Dutch, Psychedelic Rock, Ambient, Experimental Rock, Field Recordings, Drone 49. Witte Wieven - Silhouettes of an Imprisoned Mind Tags: Atmospheric Black Metal, EP, Dutch 50. Meshuggah - The Violent Sleep of Reason Tags: Djent, Progressive Metal De rest staat hier: https://rateyourmusic.com/list/Gehenna/2016/ | |
Gehenna | vrijdag 30 december 2016 @ 20:40 |
En wellicht dat RTJ3 daar nog ergens tussen komt, ik weet nu nog niet zo goed wat ik van die plaat moet denken | |
EP3 | zaterdag 31 december 2016 @ 00:06 |
Lekker lijstje, Gehenna. Ben Death Grips vergeten, realiseer ik me nu. - Wel mooi dat je Venetian Snares noemt. | |
Aisumasen | zaterdag 31 december 2016 @ 01:36 |
1. David Bowie - ★ Tracks: ‘Dollar Days’, ‘Lazarus’, ‘Blackstar’, ‘Girl Loves Me’ 2. The Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect Tracks: ‘Miracle Aligner’, ‘Dracula Teeth’, ‘Bad Habits’, ‘Everything You’ve Come To Expect’, ‘The Dream Synopsis’ 3. A Tribe Called Quest - We got it from Here... Thank You 4 Your service Tracks: ‘Melatonin’, ‘Kids…’, ‘Solid Wall Of Sound’, ‘Dis Generation’, ‘We The People….’ 4. The Avalanches - Wildflower Tracks: ‘Frankie Sinatra’, ‘Because I’m Me’, ‘The Noisy Eater’, ‘Subways’ 5. Jett Rebel - Truck Tracks: ‘Get Well Soon Allyson’, ‘Can't Start Crying Now’, ‘It’s Cruel’, ‘Nothing's Gonna Change My Mind’ 6. Parquet Courts - Human Performance Tracks: ‘Outside’, ‘Berlin Got Blurry’, ‘Captive Of The Sun’, ‘Human Performance’ 7. Iggy Pop - Post Pop Depression Tracks: ‘Sunday’, ‘Gardenia’, ‘Chocolate Drops’, ‘Break Into Your Heart’ 8. Danny Brown - Atrocity Exhibition Tracks: ‘Tell Me What I Don’t Know’, ‘Today’, ‘Rolling Stone’, ‘Pneumonia’ 9. Kanye West - The Life Of Pablo Tracks: ‘Real Friends’, ‘Father Stretch My Hands, Pt. 1’, ‘Feedback’, ‘FML’ 10. Chance The Rapper - Coloring Book Tracks: ’Summer Friends’, ‘All Night’, ‘How Great’, ‘Same Drugs’ 11. Whitney - Light Upon The Lake Tracks: ‘No Matter Where We Go’, ‘No Woman’, ‘The Falls’, ‘Golden Days’ 12. Jett Rebel - Don't Die On Me Now Tracks: ‘Tracks Of Your Tears’, ‘Lucky Boy’, ‘It's Real’, ‘Look At Me Now’ 13. Warhaus - We Fucked A Flame Into Being Tracks: ‘I'm Not Him’, ‘The Good Lie’, ‘Memory’, ‘Time And Again’ 14. James Blake - The Colour In Anything Tracks: ‘Timeless’, ‘Radio Silence’, ‘My Willing Heart’, ‘Love Me In Whatever Way’ 15. ScHoolboy Q - Blank Face LP Tracks: ‘JoHn Muir’, ‘THat Part’, ‘Tookie Knows II’, ‘Black THougHts’ 16. Childish Gambino - Awaken, My Love! Tracks: ‘Redbone’, ‘Me And Your Mama’, ‘Baby Boy’ 17. The Claypool Lennon Delirium - Monolith Of Phobos Tracks: ‘Mr. Wright’, ‘Cricket And The Genie (Movement I, The Delirium)’, ‘The Monolith Of Phobos’ 18. King Gizzard & The Lizard Wizard - Nonagon Infinity Tracks: ‘Invisible Free’, ‘Big Fig Wasp’, ‘Robo Stop’ 19. Preoccupations - Preoccupations Tracks: ‘Anxiety’, ‘Degraded’, ‘Monotony’ 20. Drugdealer - The End Of Comedy Tracks: ‘Easy To Forget’, ‘Sea Of Nothing’, ‘Suddenly’ 21. Leonard Cohen - You Want It Darker Tracks: ‘You Want It Darker’, ‘Steer Your Way’, ‘Treaty’ 22. Wilco - Schmilco Tracks: ‘If I Ever Was A Child’, ‘We Aren't The World (Safety Girl)’, ‘Quarters’, ‘Shrug And Destroy’ 23. Nicholas Allbrook - Pure Gardiya Tracks: ‘Advance’, ‘Karrakatta Cemetery’, ‘Mauerbauertraurigkeit’ 24. The Kills - Ash & Ice Tracks: ‘Doing It To Death’, ‘Impossible Tracks’, ‘Heart Of A Dog’ 25. Skepta - Konnichiwa Tracks: ‘Man (Gang)’, ‘Konnichiwa’, ‘Lyrics’ 26. Cass McCombs - Mangy Love Tracks: ‘Opposite House’, ‘Bum Bum Bum’, ‘Laughter Is The Best Medicine’ 27. The Veils - Total Depravity Tracks: ‘Axolotl’, ‘House Of Spirits’, ‘Swimming With The Crocodiles’ 28. Beyoncé - Lemonade Tracks: ‘Sorry’, ‘6 Inch’, ‘Don’t Hurt Yourself’ 29. AlunaGeorge - I Remember Tracks: ‘I'm In Control’, ‘Not Above Love’, ‘Jealous’, ‘Mediator’ 30. Anderson .Paak - Malibu Tracks: ‘Without You’, ‘Celebrate’, ‘Come Down’ 31. Yoko Ono - Yes, I'm A Witch Too ** Tracks: ‘Soul Got Out Of The Box’, ‘Move On Fast’, ‘Dogtown’ 32. Rihanna - ANTI Tracks: ‘Work’, ‘James Joint’, ‘Consideration’ 33. DIIV - Is The Is Are Tracks: ‘Under The Sun’, ‘Take Your Time’, ‘Blue Boredom (Sky's Song)’ 34. Pusha T - King Push – Darkest Before Dawn: The Prelude * Tracks: ‘M.P.A.’, ‘’M.F.T.R.’, ‘Got Em Covered’ 35. Wild Nothing - Life Of Pause Tracks: ‘A Woman's Wisdom’, ‘Alien’, ‘Adore’ 36. Kaytranada - 99.9% Tracks: ‘Got It Good’, ‘Together’, ‘Vivid Dreams’ 37. Show Me The Body - Body War Tracks: ‘Body War’, ‘Tight SWAT’, ‘Metallic Taste’ 38. Mild High Club - Mild High Club Tracks: ‘Homage’, ‘Skiptracing’ 39. Death Grips - Bottomless Pit Tracks: ‘Eh’, ‘Ring A Bell’ 40. Geneva Jacuzzi - Technophelia Tracks: ‘Macho Island’, ‘God Maker’ * uitgekomen in eind december 2015 ** uitgekomen in 2016, bestaande uit nieuwe versies van oude liedjes EP’s: 1. Good Boy - No Love For Back Home 2. Good Boy - Plum 3. The Last Shadow Puppets - The Dream Synopsis EP 4. The Magic Gang - “EP” 5. serpentwithfeet - blisters 6. Sheer Mag - 7" III 7. Vic Mensa - There's Alot Going On 8. Jouk Mistrow - I’m The Villain So Don't 9. MLiR - Swedish Lo-Life EP 10. Alex Lahey - B-Grade University Overkeken in 2015/te laat om de lijst van 2015 te halen: Big Grams - Big Grams EP Club Kuru - Layla EP Connan Mockasin & Dev Hynes - Myths 001 EP Dante Elephante - Anglo-Saxon Summer LA Priest - Inji Methyl Ethel - Oh Inhuman Spectacle Mild High Club - Timeline The Moonlandingz - The Moonlandingz EP Real Lies - Real Life Royal Headache - High Silicon - Personal Computer Szymon - Szymon Tribute/cover album van het jaar: Grateful Dead - Day of the Dead (Unknown Mortal Orchestra, Cass McCombs, ANOHNI, Angel Olsen, Bill Callahan, Courtney Barnett, Kurt Vile, Wilco en vele anderen) Archief release van het jaar: The Beatles Live At The Hollywood Bowl Geen lijstje met beste bootleg/re-issue/boxset dit jaar. Kan er geen 3 noemen waar ik veel plezier van heb gehad. En die paar die ik in gedachten heb waren verre van foutloos uitgevoerd. Lijstje heeft dan weinig nut. Volgend jaar beter. | |
PBDuke | zaterdag 31 december 2016 @ 03:36 |
1. Jan Swerts - Schaduwland 2. Roald van Oosten - Oh,Dark Hundred 3. Bauer - Eyes Fully Open | |
Norrage | zaterdag 31 december 2016 @ 12:58 |
Vette lijst Aisumasen! Ik vond die Jett Rebel ook wel vet eigenlijk. Paar originele noteringen :-) | |
methodmich | zaterdag 31 december 2016 @ 15:28 |
Skepta, die won de prestigieuze Mercury Prize toch? Nog niet geluisterd, wil ik wel doen. | |
Slobeend | zaterdag 31 december 2016 @ 15:29 |
Gaat mij niet meer lukken vrees ik . | |
methodmich | zaterdag 31 december 2016 @ 15:33 |
Tuurlijk wel, je hebt nog wel een paar uur. Gewoon tijdens de Snob 2000. | |
ranja | zaterdag 31 december 2016 @ 15:46 |
Interessante extra categoriën wel Tribute/cover album van het jaar: * Say Yes! A Tribute to Elliott Smith (met oa Juliana Hatfield, Tanya Donelly, Waxahatchee, Julien Baker, J. Mascis, Lou Barlow) Archief releases van het jaar: * Tanya Donelly - Swan Song Series [3CD] verzameling van haar 5 ep's * p.s. eliot - 2007-2011 [2CD] 2 albums, een ep en diverse bonustracks van de eerdere band van Waxahatchee en haar zus. | |
kciR | zaterdag 31 december 2016 @ 16:54 |
Komt je lijstje nog wel? Ik mis ook nog de lijstjes van een aantal vaste gasten.. Moody, Rellende_Rotscholier, Felagund, Tchock, takkfyrir..... Komen die nog? | |
Norrage | zaterdag 31 december 2016 @ 17:11 |
Ik zou ze even PMen of in indietopic vragen | |
methodmich | zondag 1 januari 2017 @ 15:17 |
Benieuwd of hier ook Bowie, Radiohead en Cave als grootste gemene delers naar voren zullen komen. | |
Slobeend | zondag 1 januari 2017 @ 15:30 |
Mijn lijstje dan toch nog: 1 Kevin Morby — Singing Saw 2 Whitney — Light Upon The Lake 3 Amanda Bergman — Docks 4 Anderson .Paak — MALIBU 5 Nick Cave & The Bad Seeds — Skeleton Tree 6 Hamilton Leithauser + Rostam — I Had a Dream That You Were Mine 7 Jim James — Eternally Even 8 Damien Jurado — Visions Of Us On The Land 9 Ryley Walker — Golden Sings That Have Been Sung 10 Weyes Blood — Front Row Seat To Earth 11 Lisa Hannigan — At Swim 12 Leonard Cohen — You Want It Darker 13 Max Jury — Max Jury 14 Ólafur Arnalds — Island Songs 15 Radiohead — A Moon Shaped Pool 16 Andrew Bird — Are You Serious 17 Conor Oberst — Ruminations 18 Villagers — Where Have You Been All My Life? 19 Klangstof — Close Eyes to Exit 20 Nada Surf — You Know Who You Are 21 Solange — A Seat at the Table 22 Andy Shauf — The Party 23 Marlon Williams — Marlon Williams 24 Júníus Meyvant — Floating Harmonies 25 The Avalanches — Wildflower 26 Car Seat Headrest — Teens Of Denial 27 Cass McCombs — Mangy Love 28 Zimmerman — The Afterglow 29 C Duncan — The Midnight Sun 30 Wild Nothing — Life of Pause 31 Amber Arcades — Fading Lines 32 Warhaus — We Fucked A Flame Into Being 33 Bon Iver — 22, A Million 34 Shearwater — Jet Plane and Oxbow 35 Wilco — Schmilco 36 Oddisee — The Odd Tape 37 Admiral Freebee — Wake Up and Dream 38 Jamie Lidell — Building A Beginning 39 Blood Orange — Freetown Sound 40 Eefje de Visser — Nachtlicht 41 GoGo Penguin — Man Made Object 42 Ray LaMontagne — Ouroboros 43 Agnes Obel — Citizen of Glass 44 Anohni — HOPELESSNESS 45 Ultimate Painting — Dusk 46 Benjamin Francis Leftwich — After the Rain 47 Hinds — Leave me alone 48 Woods — City Sun Eater In The River Of Light 49 El Pino and the Volunteers — El Pino and the Volunteers 50 Keaton Henson — Kindly Now | |
kciR | zondag 1 januari 2017 @ 19:44 |
2017 is inmiddels begonnen, hoogste tijd dus voor een overzicht met de beste platen, democratisch gedestilleerd uit de jaarlijstjes van 29 Fok-users (1 minder dan vorig jaar, 18 minder dan 2015). In deze lijstjes stonden in totaal 551 (!) verschillende albums, waaruit de honderd best beoordeelde logischerwijs de top 100 hebben gehaald. We waren dit jaar vrij eensgezind. David Bowie is wel de overduidelijke winnaar. Er is eigenlijk geen moment geweest tijdens het tellen dat hij niet op #1 stond. Verder neemt Radiohead een hele stevige tweede plaats in. De nummers 3-5 hebben vaak van plek gewisseld, maar uiteindelijk heeft toch Kevin Morby de veteraan Nick Cave net afgetroefd. Het debuut van Car Seat Headrest maakt de top 5 af. Mooie top vijf zo, met 3 veteranen en twee echte indie namen. Behalve in het lijstje van ranja, stond bij iedereen minstens één van deze platen in de lijst. Notering - Band - Albumtitel - (punten / aantal keer genoemd) 001 David Bowie - ★ ( 748 / 17) 002 Radiohead - A Moon Shaped Pool ( 626 / 16) 003 Kevin Morby - Singing Saw ( 444 / 11) 004 Nick Cave & The Bad Seeds - Skeleton Tree ( 440 / 11) 005 Car Seat Headrest - Teens Of Denial ( 417 / 11) 006 A Tribe Called Quest - We Got It From Here... Thank You 4 Your Service ( 359 / 9) 007 Angel Olsen - MY WOMAN ( 313 / 9) 008 Anderson.Paak - Malibu ( 313 / 8) 009 Wilco - Schmilco ( 295 / 10) 010 ANOHNI - Hopelessness ( 292 / 10) 011 Bon Iver - 22, A Million ( 288 / 8) 012 Whitney - Light Upon The Lake ( 287 / 8) 013 Damien Jurado - Visions of Us on the Land ( 283 / 7) 014 Frank Ocean - Blonde ( 277 / 6) 015 Ryley Walker - Golden Sings That Have Been Sung ( 265 / 8) 016 Danny Brown - Atrocity Exhibition ( 265 / 7) 017 James Blake - The Colour in Anything ( 260 / 8) 018 Hamilton Leithauser / Rostam - I Had a Dream That You Were Mine ( 253 / 8) 019 Michael Kiwanuka - Love & Hate ( 248 / 6) 020 The Avalanches - Wildflower ( 246 / 7) 021 Leonard Cohen - You Want It Darker ( 235 / 7) 022 case/lang/veirs - case/lang/veirs ( 232 / 7) 023 Warhaus - We Fucked A Flame Into Being ( 222 / 6) 024 The Veils - Total Depravity ( 214 / 7) 025 Amber Arcades - Fading Lines ( 205 / 8) 026 Eefje de Visser - Nachtlicht ( 200 / 7) 027 Kendrick Lamar - untitled unmastered. ( 178 / 6) 028 Xiu Xiu - Plays the Music of Twin Peaks ( 174 / 4) 029 The Last Shadow Puppets - Everything You've Come To Expect ( 172 / 4) 030 Kanye West - The Life of Pablo ( 171 / 4) 031 Solange - A Seat At The Table ( 168 / 5) 032 Mitski - Puberty 2 ( 166 / 4) 033 Daugther - Not To Dissapear ( 162 / 4) 034 Parquet Courts - Human Performance ( 160 / 4) 035 Lambchop - Flotus ( 149 / 5) 036 Chance the Rapper - Coloring Book ( 149 / 4) 037 Iggy Pop - Post Pop Depression ( 148 / 4) 038 The Field - The Follower ( 145 / 4) 039 Swans - The Glowing Man ( 142 / 3) 040 PJ Harvey - The Hope Six Demolition Project ( 141 / 4) 041 Sturgill Simpson - A Sailor's Guide to Earth ( 133 / 3) 042 Klangstof - Close Eyes To Exit ( 128 / 3) 043 Steve Gunn - Eyes on the Lines ( 124 / 4) 044 Bazart - Echo ( 123 / 3) 045 Nicolas Jaar - Sirens ( 122 / 4) 046 Black Mountain - IV ( 122 / 3) 047 Tjing Tjing - Bang Zullen Ze Leven ( 120 / 4) 048 Preoccupations - Preoccupations ( 118 / 4) 049 Blood Orange - Freetown Sound ( 115 / 5) ___ Weyes Blood - Front Row Seat To Earth ( 115 / 5) 051 Bear's Den - Red Earth & Pouring Rain ( 112 / 3) 052 Pinegrove - Cardinal ( 110 / 4) 053 De Rosa - Weem ( 110 / 3) 054 Cass McCombs - Mangy Love ( 106 / 4) 055 Marlon Williams - Marlon Williams ( 104 / 3) 056 Ólafur Arnalds - Island Songs ( 102 / 3) 057 Conor Oberst - Ruminations ( 100 / 4) 058 Okkervil River - Away ( 100 / 3) 059 Noname - Telefone ( 99 / 3) 060 Nada Surf - You Know Who You Are ( 98 / 3) ___ V.A. - Day Of The Dead ( 98 / 3) 062 Indian Askin - Sea Of Ethanol ( 92 / 4) ___ Lisa Hannigan - At Swim ( 92 / 4) 064 Hope Sandoval and the Warm Inventions -Until the Hunter ( 91 / 3) 065 Explosions In The Sky - The Wilderness ( 90 / 3) ___ Ital Tek - Hollowed ( 90 / 3) 067 C Duncan - The Midnight Sun ( 89 / 3) 068 Ólafur Arnalds, Nils Frahm - Trance Frendz ( 88 / 2) 069 Aafke Romeijn - Je Doet Je Best Maar ( 86 / 3) 070 Autechre - elseq 1–5 ( 86 / 2) ___ Jan Swerts - Schaduwland ( 86 / 2) 072 Jim James - Eternally Even ( 83 / 3) 073 Max Jury - Max Jury ( 82 / 3) 074 Iris Penning - Spreken met suiker ( 81 / 3) ___ Money - Suicide Songs ( 81 / 3) 076 Eerie Wanda - Hum ( 81 / 2) ___ Jóhann Jóhannsson - Orphée ( 81 / 2) 078 Weval - Weval ( 80 / 4) 079 ScHoolboy Q - Blank Face ( 79 / 2) ___ Weezer - Weezer [White Album] ( 79 / 2) 081 Hexvessel - When We Are Death ( 78 / 2) 082 Savages - Adore Life ( 76 / 5) 083 BADBADNOTGOOD - IV ( 75 / 2) 084 Drive-By Truckers - American Band ( 74 / 2) 085 Red Hot Chili Peppers - Getaway ( 73 / 2) 086 Aidan Knight - Each Other ( 72 / 2) ___ Moderat - III ( 72 / 2) 088 Shearwater - Jet Plane and Oxbow ( 69 / 3) 089 Tindersticks - The Waiting Room ( 68 / 3) ___ Villagers - Where Have You Been All My Life? ( 68 / 3) 091 Glass Animals - How To Be A Human Being ( 68 / 2) 092 Keaton Henson - Kindly Now ( 67 / 3) 093 The Claypool Lennon Delirium - Monolith Of Phobos ( 66 / 2) 094 Big Thief - Masterpiece ( 65 / 2) 095 Roly Porter - Third Law ( 64 / 3) 096 Poliça - United Crushers ( 64 / 2) 097 Local Natives - Sunlit Youth ( 63 / 2) 098 Kate Tempest - Let Them Eat Chaos ( 62 / 2) 099 Andrew Bird - Are You Serious ( 61 / 2) 100 GoGo Penguin - Man Made Object ( 60 / 2) ___ Kaytranada - 99.9% ( 60 / 2) ___ King Creosote - Astronaut Meets Appleman ( 60 / 2) In de spoiler nog de platen die vaker dan twee keer zijn genoemd, maar niet de top 100 haalden. Zijn er verrassend weinig. Heel veel platen komen maar in één lijstje voor. De Nederlandse Top 10 Amber Arcades is de hoogst genoteerde Nederlandse act (#25), net boven Eefje de Visser (#26). 01 (025) Amber Arcades - Fading Lines ( 205 / 8) 02 (026) Eefje de Visser - Nachtlicht ( 200 / 7) 03 (042) Klangstof - Close Eyes To Exit ( 128 / 3) 04 (047) Tjing Tjing - Bang Zullen Ze Leven ( 120 / 4) 05 (062) Indian Askin - Sea Of Ethanol ( 92 / 4) 06 (069) Aafke Romeijn - Je Doet Je Best Maar ( 86 / 3) 07 (074) Iris Penning - Spreken met suiker ( 81 / 3) 08 (076) Eerie Wanda - Hum ( 81 / 2) 09 (078) Weval - Weval ( 80 / 4) 10 (111) Roald van Oosten - Oh Dark Hundreds ( 50 / 3) [ Bericht 2% gewijzigd door kciR op 01-01-2017 19:53:26 ] | |
kciR | zondag 1 januari 2017 @ 19:46 |
Je zit er niet veel naast | |
EP3 | zondag 1 januari 2017 @ 20:54 |
Goed werk, kciR. En n prima lijst. | |
riazop | zondag 1 januari 2017 @ 20:55 |
De 20 meest geyoutubede platen van 2016 in Nederlands 1) Sevn Alias - Gass ft. Jason Futuristic, BKO & Jairzinho 21.268.000 views 2) SFB - Nu Sta Je Hier ft. Broederliefde & Ronnie Flex 17.895.000 3) Broederliefde - Mi No Lob 17.646.000 4) Kinderen voor Kinderen - Hupsakee 17.084.000 5) Broederliefde - Alaka ft. KaliBwoy & SBMG 16.662.000 6) BOEF - Lauw 15.437.000 7) Broederliefde - Ik Was Al Binnen ft. Frenna 14.090.000 9) Frenna - My Love ft. Jonna Fraser & Emms 13.532.000 8) B-Brave - One Night Stand ft. Sevn Alias 13.256.000 10 Lil Kleine ft. Ronnie Flex - Niet Omdat Het Moet 10.943.000 11) Jonna Fraser - Do Or Die ft. Broederliefde 10.669.000 12) BOEF - Hosselen 10.225.000 13) BOEF - Studiosessie 224 8.210.000 14) F1rstman & DJ Youss-F ft Boef - Overal 8.004.000 15) Ismo - MOROCASH 8.002.000 16) Two Crooks & F1rstman - Op En Neer 7.313.000 17) Josylvio - Le7nesh ft. Sevn Alias 6.975.000 18) Jairzinho & Two Crooks - Now She See Me ft. Sevn Alias 6.830.000 19) BOEF - Gewoon BOEF 6.631.000 20) Soufiane Eddyani - God Vergeef Me 6.592.000 | |
Norrage | zondag 1 januari 2017 @ 20:58 |
Cool lijstje kciR! Opvallende notering voor Morby ook vergeleken met andere sites | |
Beregd | zondag 1 januari 2017 @ 21:09 |
Mooie top 10 dit jaar | |
Guanabana | zondag 1 januari 2017 @ 22:05 |
Even een vraagje voor de muziekliefhebbers hier. Ik vind zelf dat ik redelijk veel muziek luister, en ook heb ik wel wat favoriete artiesten die ik volg wat betreft het uitkomen van nieuw materiaal. Maar ik zou bij lange na niet zo'n lijstje als dat van jullie kunnen posten over alleen favoriete albums 2016. Denk dat ik dit jaar op een stuk of 5? albums kom uit 2016. Voor de rest luister ik oudere muziek. Luisteren jullie nu zo absurd veel muziek en is dit een wel erg fanatiek clubje mensen, of doe ik iets verkeerd? Hoe komen jullie uberhaupt aan zoveel nieuw materiaal? Is het een sport om gewoon te volgen wat er nieuw uitkomt en te beluisteren? Ik zoek en beluister vrij veel (voor mij) nieuwe muziek, maar dat hoeft dus totaal geen muziek van datzelfde jaar te zijn. | |
Zocalo | zondag 1 januari 2017 @ 23:07 |
Ik loop vergeleken met veel in dit topic achter de feiten aan, maar ik vind het leuk nieuwe muziek te ontdekken. Zeker nu ik ook meer tijd heb te beluisteren en meer wil dan de oude albums die ik al ken. Ik haal mijn nieuwe albums vooral van Musicmeter, die elke week bijgewerkt wordt met nieuwe albums en het Indie topic hier. Dus dan blijf ik nog redelijk 'mainstream'. Maar toch zo'n 40-50 albums ontdekt vorig jaar die ik het waard vind meer dan 1x te luisteren. Maar dat ligt ook erg aan het jaar, dit jaar vond ik gewoon erg goed. | |
riazop | zondag 1 januari 2017 @ 23:28 |
Ik luister zelden oud materiaal, en de meeste albums interesseren me weinig omdat ze vaak vol staan met "vullers". Dan hou je veel tijd over voor nieuwe muziek. | |
#ANONIEM | zondag 1 januari 2017 @ 23:56 |
Ik luister wekelijks - structureel - nieuwe muziek, maar vooral losse nummers die verschijnen. Ik let minder op albums. Ik heb een Top 100 van songs gemaakt, maar zou grote moeite hebben om een Top 10 van albums te maken. | |
ranja | maandag 2 januari 2017 @ 08:29 |
Via de luisterpaal van 3voor12 en iets vergelijkbaars van NPR probeer ik regelmatig iets op basis van omschrijving, via een site als deze en pledgemusic, gods jukebox en thegirlsare kom ik in aanraking met nieuwe muziek en dan is er nog spotify en youtube die dingen tippen. Vaak beluister ik van een album eerst een los nummer en als die bevalt luister ik meer van het album. [ Bericht 1% gewijzigd door ranja op 02-01-2017 10:59:11 ] | |
Gehenna | maandag 2 januari 2017 @ 10:04 |
Ik luister eigenlijk wel de hele dag door muziek. Mijn werk is programmeren, en dat lukt me het beste met een koptelefoon op en thuis staat ook altijd wel iets aan. Daarnaast vind ik het inderdaad gewoon leuk om een beetje bij te houden wat er uitkomt. Zo luister ik elke bijna dagelijks wel een (voor mij) nieuw album. | |
Felagund | maandag 2 januari 2017 @ 12:00 |
Mooi lijstje wel, van Amber Arcades heb ik nog niets gehoord, dus die maar eens luisteren. Ik heb dit vorig jaar te weinig geluisterd om een representatief lijstje te maken. Daarnaast was ik in December veel weg, anders had ik misschien nog wel een top 25 gemaakt. | |
ranja | maandag 2 januari 2017 @ 12:13 |
Overigens blij te zien dat ik niet de enige ben die Eerie Wanda en Amber Arcades heeft opgepikt Nu Bird on the Wire nog | |
Norrage | maandag 2 januari 2017 @ 12:20 |
Lastige plaat: in Europa komt ie pas in 2017 uit, in Canada al 2016: https://www.musicmeter.nl/album/591005 Maar als ie had meegedaan was ie in mijn top 5 geeindigd | |
Bosbeetle | maandag 2 januari 2017 @ 13:07 |
het lukt mij ook nooit... sowieso al om dingen in lijstjes te rangschikken... maar zoveel nieuwe muziek ook niet. Dus meestal gebruik ik gewoon dit soort topics om nieuwe muziek te ontdekken | |
Guanabana | maandag 2 januari 2017 @ 13:26 |
Bedankt voor jullie antwoorden! Naast dat het niet zou lukken, vind ik het ook gewoon 'zonde' ofzo, om alleen bezig te zijn met wat er nieuw uitkomt, terwijl er ook zoveel andere muziek te ontdekken is (en te luisteren wat je al hebt). En lang niet alles is mijn smaak ook, dus dan zou ik een hoop dingen horen die me verder toch niet interesseren. | |
Bosbeetle | maandag 2 januari 2017 @ 13:35 |
Ik denk ook dat er bijna niemand in dit topic zit die zich uitsluitend met nieuwe muziek bezig houdt. | |
#ANONIEM | maandag 2 januari 2017 @ 13:38 |
Ik heb afgelopen jaar ook genoeg muziek ontdekt die ouder is dan 2016. Dankzij Spotify loop je vanzelf tegen van alles aan. | |
Guanabana | maandag 2 januari 2017 @ 13:39 |
Nee oke, maar raizop bijvoorbeeld zegt dat hij nauwelijks oud materiaal luistert. Dan vraag ik me af wat ik me daarbij voor moet stellen. | |
ranja | maandag 2 januari 2017 @ 13:46 |
Volgens mij vraagt iedereen zich af wat-ie zich bij riazop moet voorstellen, maar dat terzijde Op dezelfde manier als ik nieuwe muziek ontdek, ontdek ik ook nog wel oude muziek. Alleen sommige sites hebben alleen nieuwe muziek (bv luisterpaal), andere gemengd. En zelf een filter leggen op wat je interessant lijkt en wat niet helpt ook | |
Slobeend | maandag 2 januari 2017 @ 14:24 |
Luister regelmatig KEXP Radio en daar wordt Amber Arcades nu ook gewoon gedraaid. Die doen het goed. | |
PaRoDiUzZ | maandag 2 januari 2017 @ 19:48 |
1. Run The Jewels -- Run The Jewels 3 2. De La Soul -- And The Anonymous Nobody 3. Aesop Rock -- The Impossible Kid 4. Anderson .Paak -- Malibu 5. Elzhi -- Lead Poison 6. Oddisee -- Alwasta 7. Noname -- Telefone 8. Domo Genesis -- Genesis 9. Czarface -- A Fistful Of Peril! 10. Apollo Brown & Skyzoo -- The Easy Truth [ Bericht 1% gewijzigd door PaRoDiUzZ op 02-01-2017 20:03:19 ] | |
methodmich | woensdag 4 januari 2017 @ 19:59 |
Dat zat er wel een beetje in. Maar wel weer een leuke lijst geworden uiteindelijk, mooi om te zien. Dank voor het telwerk! | |
Durmada | zaterdag 7 januari 2017 @ 21:34 |
1. RTJ - RTJ 3 2. Logic - Bobby Tarantino 3. 21 Savage - 21 Gang 4. MHD - MHD 5. Skepta - Konnichiwa 6. E-40 - The D-Boy Diary 7. Lil Yachty - Lil Boat 8. YG - Still Brazy 9. Donnie - Loei Ordinair 10. Riff Raff - Peach Panter |