abonnement Unibet Coolblue
pi_175637520
Hier winterbanden (verplicht door gevaarmillenials bij de leasemaatschappij). Resultaat: veel minder grip boven de ±4 graden, gisteren met sneeuw geen verschil..

(wat wel helpt is traction control, stability control, 4WD én 3 jaar ervaring met rallysprints)

Een slipcursus is 100 x effectiever dan winterbanden, die zijn alleen maar goed voor de bandenfabrikanten.
pi_175638171
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 07:24 schreef Lunatiek het volgende:
Het valt me op dat in extreme omstandigheden mensen gaan roepen over de veiligheid van winterbanden terwijl dat in de sneeuwrijke buitenlanden omstandigheden zijn waarbij de spijkerbanden of sneeuwkettingen op hun plaats zijn. Winterbanden zijn geen magische truc om onder alle winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden alsof het zomer is.
Nooit met kettingen gereden zeker? Gisteren waren er geen omstandigheden die vroegen om kettingen in Nederland. Misschien ergens op een verdwaalt heuveltje, maar voor het overgrote dee was het in combinatie met winterbanden heel goed te doen.
pi_175638195
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 07:54 schreef en_agua het volgende:
Hier winterbanden (verplicht door gevaarmillenials bij de leasemaatschappij). Resultaat: veel minder grip boven de ±4 graden, gisteren met sneeuw geen verschil..

(wat wel helpt is traction control, stability control, 4WD én 3 jaar ervaring met rallysprints)

Een slipcursus is 100 x effectiever dan winterbanden, die zijn alleen maar goed voor de bandenfabrikanten.
Ga even klagen bij degene die jou een licentie heeft gegeven als jij denkt dat je veel minder grip hebt onder normale omstandigheden en evenveel met sneeuw.
  maandag 11 december 2017 @ 09:20:11 #104
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175638457
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 23:22 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Zit wel wat in natuurlijk. Maar het is ook drukker geworden en wagens gaan sneller/trekken sneller op, mensen lijken minder op te letten. Etc. Winterbanden kunnen dan gewoon helpen het net even veiliger te maken. Dat je bijv. wel net de auto voor je mist ipv tegen de bumper aan te knallen. Heb vandaag 3 ongelukjes (blikschade) gezien terwijl ik een halfuurtje op de weg zat. Geen idee of dat door zomerbanden of onkunde kwam. Maar dat gezegd hebbende, ook wij gingen vroeger gewoon met de 626, zonder gordels op de achterbank en met zomerbanden naar Tirol in de winter. En we leven nog steeds :D
Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.
Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit.

Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden. :|W
Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175639243
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2017 09:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.
Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit.

Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden. :|W
Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte.
Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.

Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen.
  Vis een optie? maandag 11 december 2017 @ 10:11:26 #106
70532 loveli
N
pi_175639413
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 00:07 schreef Tomatenboer het volgende:
Vaak worden de effecten en verwachtingen van winterbanden ook enorm overdreven.

De eerste keer dat ik in de sneeuw reed (net m'n rijexamen achter de kiezen, pre-abs) kwam ik erachter dat rechtuit een makkie was, sturen niet echt werkte en dat remmen dat sturen onmogelijk maakte. Gelukkig knalde ik met 20 km/h tegen de stoep en niet de auto een meter verderop.

Toen ik m'n eerste auto ophaalde op een winterse avond tussen kerst en nieuwjaar bleek dat nog steeds te gelden.

Tien jaar later reed ik met winterbanden (en abs) in een sneeuwstorm naar huis vanuit Oostenrijk zonder de controle een keer te verliezen. Op de Duitse radio waren continu berichten van ongelukken wegens "sommerreiffen"

Diezelfde winter raakte ik in een automaat met abs + zomerbanden bijna van de weg.

Verschillende auto's gehad met verschillende banden, ook in de bergen gereden in winters weer. Met zomerbanden had ik dat echt niet moeten proberen.

Steekproef n=1 met een stuk of 10 verschillende auto's waarvan 5 met winterbanden. Met zomerbanden heb je in dit weer een stuk minder controle over je auto.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 11 december 2017 @ 10:14:04 #107
70532 loveli
N
pi_175639452
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2017 09:20 schreef Sounddragon het volgende:
Opel Meriva
Off topic, hoe makkelijk stapt een stramme bejaarde in een Meriva? Was aangenaam verrast door de instap van de Agila, maar wat minder over de binnenruimte. Vraag me af of ik een bejaard stel in een Meriva moet laten proefrijden.
crap in = crap out
  maandag 11 december 2017 @ 10:19:15 #108
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175639517
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 10:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.

Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen.
Mjah, maar 4x4 doet denk ik meer voor je in de sneeuw als winterbanden onder een 2WD.. dénk ik.. zelfs op gewone all seasons.. bochten op ijs maak je rollend, niet trekkend.. zodra je spint ga je domweg rechtdoor.

Maargoed, wederom gewoon het bewijs dat je gewoon moet kunnen rijden in die omstandigheden.. techniek gaat je echt niet redden..
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 11 december 2017 @ 10:20:45 #109
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175639541
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 10:14 schreef loveli het volgende:

[..]

Off topic, hoe makkelijk stapt een stramme bejaarde in een Meriva? Was aangenaam verrast door de instap van de Agila, maar wat minder over de binnenruimte. Vraag me af of ik een bejaard stel in een Meriva moet laten proefrijden.
Noem je mij nou een stramme bejaarde? :( }:|

Ding is van mijn schoonouders, je zit lekker rechtop, en de instap is ook navenant :Y
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175639772
quote:
10s.gif Op zondag 10 december 2017 20:18 schreef bokkepoot het volgende:

[..]

Dat is waar, maar dat krampachtige roepen naar winterbanden van iedereen is ook overdreven.

Maar ik kom liever een bewuste bestuurder tegen die voertuigcontrole heeft en zomerbanden dan iemand die dat niet heeft en wel winterbanden onder zijn auto.
Ik ben dan ook van mening dat je prima kan doorrijden met zomerbanden, alleen even bewust zijn van de mogelijkheden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mee eens.

Ik vind het evident dat gedrag in het verkeer allesbepalend is omtrent veiligheid. Winterbanden zijn zeer nuttig, maar imo bijzaak en maar een klein deel van alle veiligheidsmaatregelen die je kan treffen. Ik begrijp de bijna ziekelijke obsessie van sommigen omtrent winterbanden niet zo. Met het weer van gistermiddag en vanmiddag is het voor iedereen onverantwoord de weg op te gaan.

Dat winterbanden nuttig zijn lijkt me duidelijk, ik rijd er zelf ook mee. Het is in Nederland (helaas) echter niet verboden om met extreem winters weer met je zomerbanden de weg op te gaan. En dan kom je op het volgende uit: rekening houden met elkaar. Als je dan leest dat iemand met zn winterbanden het geduld niet kan opbrengen om rekening te houden met anderen, getuigt dat (wellicht onbedoeld) van enige asocialiteit en is het cirkeltje strooien met verwijten en elkaar in hokjes plaatsen weer rond.

Daarbij wordt constant met de term 'krenterig' gestrooid. Wat is daarvan de relevantie? De keuze voor winterbanden is een economische afweging. Ja, ja het is veiliger, maar waarom zou je voor je koekblik met een dagwaarde van krap 1000 euro een extra set winterbanden aanschaffen? Alsof de aanwezigheid van dit soort auto's (al dan niet met winterbanden) een meerwaarde gaat bieden tov algehele veiligheid in het verkeer. Lijkt mij niet.

Ga je echt voor veiligheid, investeer dan meteen in een hypermoderne auto, voorzien van alle elektronische hulpmiddelen die je maar kan bedenken, winterbanden en niet vergeten vierwielaandrijving (ook nuttig met winterweer). Maar nee, we focussen ons liever op een zeer specifiek onderdeel. De mate van tunnelvisie is bijna tenenkrommend.

Gisteren heb ik het zelf ook meegemaakt. Van Zwolle naar Middelburg meegereden in een 18 jaar oude auto met zomerbanden van vermoedelijk al tig jaar oud. Veilig voelde ik me niet, maar de bestuurder was bekwaam genoeg om rekening te houden met anderen en 99% van de andere weggebruikers hielden ook keurig rekening met elkaar.

Ongeacht aanwezigheid van winterbanden is weggedrag aanpassen bij extreem weer dat bij voorbaat verstandig.
pi_175640855
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 23:23 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Dat telt voor beide kampen. En beide zijn eigenlijk niet voor rede vatbaar.
Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_175641282
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:
Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Datzelfde geldt voor systemen als ABS, traction control, stability control en zelfs 4WD.
Als je daardoor te overmoedig wordt dan komt er een moment dat die systemen je ook niet meer kunnen redden.
pi_175641372
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 07:24 schreef Lunatiek het volgende:
Het valt me op dat in extreme omstandigheden mensen gaan roepen over de veiligheid van winterbanden terwijl dat in de sneeuwrijke buitenlanden omstandigheden zijn waarbij de spijkerbanden of sneeuwkettingen op hun plaats zijn. Winterbanden zijn geen magische truc om onder alle winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden alsof het zomer is.
Ooit gereden met die banden, heb 2 identieke wagens. Haha ziek hoeveel meer grip je hebt met of zonder. En spikes en sneeuwkettingen is ook niet alles. 6 jaar in Zweden gewoont, platteland mag je spikes. Toch grotendeels grindwegen. Maar de steden zijn ze gewoon een no go en verboten. het probleem ligt gewoon bij de gebruiker ervan niet het product of de omstandigheden.
  maandag 11 december 2017 @ 11:59:48 #114
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175641533
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 10:35 schreef Justinn het volgende:
Het is in Nederland (helaas) echter niet verboden om met extreem winters weer met je zomerbanden de weg op te gaan.
Gast.. Ik ben vanmorgen op de scooter door de sneeuw gereden op zomerbanden.. (niet eens allseason, zou wel beter zijn)
Wat heeft NL nou voor weer dat andere banden rechtvaardigt? Het is vrijwel het hele jaar warmer dan 5 graden..

Als je met dit weer al problemen hebt om op vier wielen te rijden dan kun je beter gewoon nooit meer in een auto stappen.. zo moeilijk is het allemaal niet..
  maandag 11 december 2017 @ 12:18:10 #115
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_175641973
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 23:14 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Niet harder rijden als je kunt nadenken. En ja, dat is voor iedereen verschillend, met of zonder winterbandjes, gewoon beetje rekening mee houden, dan komt alles goed.

Heppie sliding ^O^
Dat is ook een hele belangrijke. Ik snap dat het vervelend is als je achter een angsthaas zit die voor jou te langzaam gaat, maar liever dat dan dat diegene dan maar iets sneller gaat en dan niet meer kan corrigeren. Of nog erger, dat de ander gaat bumperkleven... En ook dat heb ik gisteren midden in de sneeuwbuien zien gebeuren :N
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Vis een optie? maandag 11 december 2017 @ 12:22:43 #116
70532 loveli
N
pi_175642064
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Waarom gebruikers van zomerbanden en all-seasons op dezelfde hoop schuiven? Voor goede all seasons hoef je je ook niet te schamen imho.
crap in = crap out
  Vis een optie? maandag 11 december 2017 @ 12:24:00 #117
70532 loveli
N
pi_175642102
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2017 10:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Noem je mij nou een stramme bejaarde? :( }:|

Ding is van mijn schoonouders, je zit lekker rechtop, en de instap is ook navenant :Y
Tx. Ook namens Opel.
crap in = crap out
pi_175642491
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Bedankt voor de bevestiging. Een typische zomerbandrijder reactie:
"Winterbandrijders voelen zich superieur".
  maandag 11 december 2017 @ 12:42:42 #119
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_175642519
quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 11:32 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ik denk dat zomer/vierseizoenenbandrijders, schrijver dezes incluis, meer zoiets hebben van, je mag het allemaal zelf weten. Het enige wat mij tegen zit is van winterbandrijders die zichzelf superieur wanen, alleen omdat ze winterbanden hebben.
Wat mij tegen valt van zomerbanden rijders is dat als ze een ongeluk Hebben, het nooooooooooit aan de banden gelegen kon hebben ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_175642751
Ik had in het verleden all season banden en nu zomerbanden (leaseauto) en ik merk best een groot verschil in de sneeuw. Ik denk wel dat voor de Nederlandse winters all-season banden voldoende zijn.

Ik heb eens bij verschillende mensen nagevraagd in Colorado waar ze hele strenge winters hebben en daar wisselt werkelijk niemand hun banden en rijdt vrijwel iedereen op all-season banden (ze keken me zelfs een beetje raar aan toen ik het vroeg). Ze hebben wel sneeuwkettingen voor in de bergen indien nodig.

Lijkt toch iets Europees te zijn, die bandenwissel elk jaar, terwijl we hier toch stukken mildere winters hebben dan elders (behalve in de Alpen etc.)
Alpha kenny one
pi_175643171
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2017 09:20 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ja precies wat ik dus zei, die winterband moet dus het laatste restje menselijk falen ook nog gaan compenseren.
Drukker verkeer betekent meer rekening houden met anderen, optrekken regel je met je fuckin' rechtervoet, opletten? je rijdt in de sneeuw, lijkt me dat je dan gewoon strak in de auto zit.

Ik zag gisteren een faalkonijn in nota bene een RAV4 rechtdoor gaan in een bochtje voor me.. hoekie tok, op een verkeersbord, natuurlijk plemp je hem dan in zijn achteruit en ruk je je voorbumper er effe vanaf en zet je hem 20 meter verder alsnog aan de kant nadat je over je eigen bumper heen bent gereden. :|W
Niet gehinderd door enige kennis en/of inzicht, in een 4X4 rechtdoor in een flutbochtje, waar ik achteraan reed in een Opel Meriva op mixed all seasons en winterbanden en zonder noemenswaardige problemen hetzelfde bochtje maakte.
Ja dat laatste had ik ook al ergens geplaatst, denk in het irritaties topic. Een 4x4 is handig als je wilt optrekken in de sneeuw, maar je remweg wordt er echt niet korter van. Misschien dat je in de bocht net wat meer controle hebt (al betwijfel ik dat al, tenzij je een rallycoureur bent). Maar toch zie je ze stoer hard rijden, maar die komen zichzelf nog wel tegen, zoals bij jou :P

quote:
1s.gif Op maandag 11 december 2017 10:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het verschil was dan waarschijnlijk vooral dat jij banden had die geschikt zijn voor de weersomstandigheden en de ‘fake UV’ op zomerbanden stond. Wat dan ook wel weer prima past bij het gebrekkige inzicht verder.

Voordeel van zo’n meriva is bovendien dat dat geen lifestyle auto is, dus gewoon dunnere bandjes (uitstekend in de sneeuw), niet overdreven hoog gezet (bij een FUV is dat lachwekkend, omdat die totaal niet vooruit kunnen in het terrein) wat de wegligging verslechtert en dat geeft dan ook geen vals gevoel van ‘mijn auto helpt mij wel uit de shit’, wat auto’s onder dit soort omstandigheden maar beperkt kunnen doen.
Weten ook weinig mensen, dat smalle banden handiger zijn. Dan zie je weer mensen met een redelijk dikke, oudere auto die het dan raar vinden dat ze geen grip hebben. Omdat ze voor een winterset gewoon weer 20" en zo breed mogelijk nemen (en als het even kan met Landsails) :'(

In 2004 had ik een fijne BMW E30 met zomerbandjes. Moest toen voor de spits naar m'n werk en er lag wel wat sneeuw. Ik kwam toen amper over de middenstreep heen (waar dus zeg maar een wat hoger laagje lag). Meteen daarna winterbanden besteld en dat ging verder prima. Later nog in extreem weer naar de Franse Alpen geweest voor de wintersport. Moest uiteindelijk wel verplicht winterbanden er op, voor het laatste stukje op de berg.
pi_175643192
Ik heb overigens winterbanden.

Wel overwogen keuze om voor Bridgestones te gaan. Uit de meest recente testen kwamen deze het beste naar voren op nat wegdek (het type wat in de winter het meeste voorkomt). In de sneeuw zijn ze wat minder dan Conti's, maar goed, als het sneeuwt staat het toch stil op de Nederlandse wegen. En verder wil ik graag thuis het bergje van 7% omhoog komen als er wel sneeuw ligt. Geen zin om de auto ruim een kilometer voor mijn woning onder aan de heuvel achter te moeten lagen.

Maar ik denk inderdaad ook dat in Nederland, behalve Zuid-Limburg, je niet perse winterbanden hoeft te hebben. :)
  maandag 11 december 2017 @ 13:14:18 #123
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175643341
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 12:52 schreef falling_away het volgende:
Ik had in het verleden all season banden en nu zomerbanden (leaseauto) en ik merk best een groot verschil in de sneeuw. Ik denk wel dat voor de Nederlandse winters all-season banden voldoende zijn.

Ik heb eens bij verschillende mensen nagevraagd in Colorado waar ze hele strenge winters hebben en daar wisselt werkelijk niemand hun banden en rijdt vrijwel iedereen op all-season banden (ze keken me zelfs een beetje raar aan toen ik het vroeg). Ze hebben wel sneeuwkettingen voor in de bergen indien nodig.

Lijkt toch iets Europees te zijn, die bandenwissel elk jaar, terwijl we hier toch stukken mildere winters hebben dan elders (behalve in de Alpen etc.)
Er zit wel echt veel verschil tussen allseason banden onderling en ook de compound speelt een grote rol.. een allseason band in een ander werelddeel heeft ook andere temperatuureigenschappen..

Over het algemeen is de grootste tijd van het jaar het wegdek nat en is dat dus de factor die het belangrijkst is om naar te kijken bij de aanschaf van banden..

Ik ken allseasonbanden die aan de weg plakken bij nat en koud weer.. en banden die dat zelfs niet lukt bij droog en warm weer..
pi_175643493
quote:
14s.gif Op maandag 11 december 2017 10:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, maar 4x4 doet denk ik meer voor je in de sneeuw als winterbanden onder een 2WD.. dénk ik.. zelfs op gewone all seasons.. bochten op ijs maak je rollend, niet trekkend.. zodra je spint ga je domweg rechtdoor.

Maargoed, wederom gewoon het bewijs dat je gewoon moet kunnen rijden in die omstandigheden.. techniek gaat je echt niet redden..
4x4 is voor idioten eerder een gevaar, want het helpt vooral om de vaart erin te krijgen, niet om die er weer uit te halen. Daarnaast heeft zo’n FUV vaak als ze al 4wd hebben een systeem zonder goede sperren. Nou, dat helpt ook niet.
  maandag 11 december 2017 @ 13:23:42 #125
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_175643631
quote:
7s.gif Op maandag 11 december 2017 13:09 schreef RealBizkit666 het volgende:
Ik heb overigens winterbanden.

Wel overwogen keuze om voor Bridgestones te gaan. Uit de meest recente testen kwamen deze het beste naar voren op nat wegdek (het type wat in de winter het meeste voorkomt). In de sneeuw zijn ze wat minder dan Conti's, maar goed, als het sneeuwt staat het toch stil op de Nederlandse wegen. En verder wil ik graag thuis het bergje van 7% omhoog komen als er wel sneeuw ligt. Geen zin om de auto ruim een kilometer voor mijn woning onder aan de heuvel achter te moeten lagen.

Maar ik denk inderdaad ook dat in Nederland, behalve Zuid-Limburg, je niet perse winterbanden hoeft te hebben. :)
Ik rij scooter.. Maar Bridgestone (Molas ML50) is dus zo'n voorbeeldje van een plakband en mijn all time favoriet.. en dat ze wat sneller slijten is mij best... wat ik er voor terugkrijg is subliem plakken bij koud nat modderig herfstweer..
In de auto merk je het niet maar op twee wielen geeft het zoveel meer rijcomfort en vertrouwen door de grip..

Ik rij nu nu op de fabrieksmontage (Sava).. maar dat lijken wel nylon banden.. bij 1 drup voel je al dat je moet gaan oppassen.. zolang het boven de 20 graden en droog is zijn dat verder prima banden.. (ik zou er niemand anders mee laten rijden als het nat is, laat staan sneeuwt)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')