abonnement Unibet Coolblue
pi_167189785
Originele OP:

Game on. :)

Welkom bij het Centrale topic over Bijbel en Christendom :).

Wat is de bedoeling van dit topic?:

Discussiëren / vragen stellen over:

- (de geschiedenis en de oorsprong van) het christendom
- de verschillende stromingen
- prominente christenen / theologen / godsdienstwetenschappers
- de Bijbel, als ook de apocriefe geschriften
- godsbeeld (hoe zie je God etc)

Daarnaast zijn boekentips welkom, als ook interessante linkjes ^O^.

Doe maar liever niet:

- De bekende one-liners
- Topic kapen

Probeer een beetje respect op te brengen voor andermans denkwijze ;).

Deel 1: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom
Deel 2: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 2
Deel 3: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom # 3
Deel 4: F&L / [centraal] Bijbel en christendom #4
Deel 5: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #5
Deel 6: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #6
Deel 7: F&L / [Centraal] Bijbel en christendom #7
Deel 8: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #8
Deel 9: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #9
Deel 10: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #10
Deel 11: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #11
Deel 12: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #12
Deel 13: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #13
Deel 14: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #14
Deel 15: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #15
Deel 16: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #16
Deel 17: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #17
...
Deel 21: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #21
Deel 22: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #22
Deel 23: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #23
Deel 24: F&L / [Centraal] Bijbel en Christendom #24
Links

-Early Christian Writings: Teksten over het vroege christendom
-Biblija.net: De bijbel in allerlei talen en vertalingen
-CCEL.org: Teksten van de kerkvaders tot het concilie van Nicea
-(Link naar discussie over (mogelijke) verwijzingen naar Jezus buiten de bijbel; als iemand een goede link heeft hoor ik dat graag)
pi_167190933
Habbezak schreef: "Ik hoopte dat u dit zou zeggen, u vindt blijkbaar dat kinderen op school geindoctrineerd worden. Dat is niet waar. Er wordt op school niet eenzijdig onderwezen. Het is niet de bedoeling dat op school alles kritiekloos wordt aanvaard maar kritiek wordt juist gestimuleerd. En wat er op school geleerd wordt is aan verandering onderhevig ten gevolge van wat we leren op wetenschappelijk gebied. In tegenstelling tot religie die al eeuwenlang onveranderd is. (kritiekloos aanvaarden)

Er is geen eenduidige atheïstische visie. Er is geen kerk. geen boek die beschrijft hoe een Atheist moet denken er is geen Atheistische leer die kinderen kunnen volgen. U wilt hier niet op ingaan, maar beschuldigt mij vervolgens dat ik nooit inhoudelijk reageer.. Ik reageer louter inhoudelijk. U heeft echter nog steeds geen goed argument aangedragen dat het kind verplichten mee te gaan naar een kerk geen indoctrinatie is. Jammer dat ik hier wederom om moet vragen.

U zegt dat ik inhoudelijk niet reageer.. Ik reageer op alles wat u aandraagt inhoudelijk. Ik begrijp niet wat u met deze opmerking bedoeld.. misschien kunt u hier voorbeelden van geven. Ik denk dat wij een andere definitie van inhoudelijk hanteren. Als we toch inhoudelijk gaan reageren misschien kunt u beginnen met antwoord geven op bovengenoemde vraag. En overigens geeft u verder ook helemaal geen antwoorden op de andere vragen die ik stelde:
quote:
Of is er geen weerstand als iemand in uw kerk vraagtekens zet bij het lachwekkende scheppingsverhaal. Kunt u vrijuit uw twijfels trekken bij de wonderen van Jezus? Of wordt u misschien scheef aangekeken wanneer u in de kerk zegt dat God toch wel vrede daden op zijn geweten heeft?
Over inhoudelijk reageren gesproken. U zegt dat u geen kerk heeft maar verteld wel over preken en dat u uw 'snotneus' mee zou nemen, worteltjes in de oren verhaal. Ik ben zelf een aantal jaren meegegaan met mijn toenmalige vriendin naar de kerk. En ik kan u vertellen dat er geen ruimte is voor kritiek op de daden van God en Jezus christus nog dat het in twijfel trekken van een scheppingsverhaal of wonderen in het oude en nieuwe testament geaccepteerd wordt. De kerk stimuleerde haar om mij te verlaten. Over indoctrinatie gesproken."


Nee, jij zelf schreef in je eerdere post: "Het verschil zit hem in het verplichten ervan. daar zit de scheiding tussen onderwijzen en indoctrineren."
Nu draai je dat maar even om. Met de verplichting van een kind om naar school te gaan, haak ik aan je eigen onjuiste stelling aan; zo laat ik uitkomen dat de indoctrinatie zelf niet door de verplichting wordt bepaald. Ik ben niet dol op het spelletje dat je hier speelt.

Ook heb ik aangegeven dat het een kind of wie maar ook altijd vrij moet zijn om kritische vragen te stellen, zeker als het gaat om geloofszaken. Net zoals dat op onze scholen het geval is. Dat wil niet zeggen negatief kritisch, daar dan je intentie niet is om te leren maar om te zeuren, ondermijnen, tweedracht zaaien e.d.

Dat dat wat er op school wordt geleerd aan verandering onderhevig is, is weer zo'n non-antwoord; da's dan fijn. Geeft dan kennelijk aan dat de 'nieuwe' inzichten de oudere hebben verdrongen. De eerdere onjuiste visie die werd onderwezen ook maar omschrijven als indoctrinatie? Absolute waarheden zijn overigens niet aan verandering onderhevig.

I.t.t. jou heb ik binnen religies helaas wél veranderingen gezien en nare ook. Valse leer heeft de oorspronkelijke leer vervangen, precies als voorzegd overigens. Wat resulteert is een Kerk die zich heeft ontwikkeld tot machtsinstituut en zich tegen Jezus’ leringen in ging mengen in de politiek. Vandaar ook zo vele oorlogen. Betrek daarbij nog de vele valse leringen die vanuit machtsperspectief zijn overgenomen van ‘heidense’ volkeren en Jezus zou zich in z’n graf omdraaien als hij er nog lag.

Wat maakt het uit of er wel of geen eenduidige atheïstische visie is? Is eenduidigheid dan nu je criterium?
Daarnaast maakt de KK af en toe ook wel wat ommezwaaien.
En beslist is er wel een atheïstische leer die kinderen moeten volgen. Weleens over het onderwijs in de voormalige Sovjet Unie gelezen? Dát was indoctrinatie op de scholen.
Ook studenten aan universiteiten worden op grote schaal geïndoctrineerd, vaak zelfs zonder veel woorden. Velen aanvaarden er zodoende de evolutie theorie, zonder die zelf goed te kennen of te hebben getoetst. Groepsdruk speelt een nadrukkelijke rol, iets waar jongelui nogal gevoelig voor zijn.
Daarnaast meen ik wel degelijk valide argumenten te hebben aangedragen dat het meenemen van je kind naar een kerk geen indoctrinatie is. Het probleem is eerder dat jij enkel wilt horen wat jou bevalt. Lees graag mijn eerdere posts nog eens door.

En nee, ik bezoek geen kerk, behalve dan als bezienswaardigheid. Daarnaast heb ik geen snotneus van elf. Dus hypothetisch.

Ook mag je het scheppingsverslag lachwekkend vinden, ik heb je al eerder gezegd dat jij je onderbouwde alternatieve versie mag geven over hoe alles wat is, begon. Maar je hebt tot heden daarop niet gereageerd. Ik vind het eerder wat lachwekkend als je die versie niet hebt, maar wel het scheppingsverslag afserveert.
Wat bezie jij overigens als onmogelijk aan het scheppingsverslag?

Dan schrijf je eindelijk waar 'm de angel zal zitten.
Maar had jij "een aantal jaren" nodig om je keuze te maken om wel of niet als 'christen' (wat dat ook wezen mag) door het leven te gaan? Beste man, dat is wat je krijgt als je kool en geit wilt sparen.
Zoals je zelf spreekt over 'lachwekkend' i.r.t. bijbelse verslagen, had ik m'n biezen veel eerder gepakt want je stoorde je in die kerk toch allang aan wat jou toescheen als onzin. Meisjes genoeg elders, misschien niet met dezelfde principes, maar da's jouw feestje. En wat deed dat 'gelovige' meisje eigenlijk met jou? Ze had de kat uit de boom moeten kijken en moeten afwachten welke keuze jij zou maken i.p.v. een relatie met je aan te gaan.
De Bijbel ontmoedigt een huwelijk tussen een christen en een niet-christen en dat niet voor niets. Maar dat wist je natuurlijk allang en toch bleef je naar die kerk gaan; dat meisje wilde je per slot van rekening ook niet kwijt.
En dat de kerk stimuleerde om jou te verlaten, waarom is dat indoctrinatie?
Ter illustratie, wat denk je als ik mijn dochter zou laten omgaan met een dealer op de hoek, zou zij dan hem van het slechte pad afbrengen of hij haar veranderen in een gebruiker of nog erger? Met alle respekt verder voor het voorbeeld, maar een (echte) christen beziet zijn geloof als een kwestie van leven of dood.
Die kerk heeft haar het juiste advies gegeven.
Ik zou stoppen met mokken en m'n leven oppakken hoe ik dat zelf wil. En voor een volgende keer 'bezint eer je bemint'. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 09-12-2016 19:58:52 ]
pi_167228499
quote:
0s.gif Op woensdag 7 december 2016 18:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het gaat er mij meer om (en ik denk bij Aton ook) wat Marcus zijn toehoorders wilde vertellen en daarin ben ik overtuigd dat Marcus zijn boodschap verromaniseerde.
Wat je zou willen, is een verzameling criteria waarmee je duidelijk kunt krijgen wat fictie is en wat historisch bedoeld is. Op mij komt het nu wat willekeurig over wat als historisch wordt opgevat en wat niet. Op die manier ontstaan ook al die verschillende Jezustypes.
-
  zaterdag 10 december 2016 @ 11:39:39 #4
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167230132
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat je zou willen, is een verzameling criteria waarmee je duidelijk kunt krijgen wat fictie is en wat historisch bedoeld is. Op mij komt het nu wat willekeurig over wat als historisch wordt opgevat en wat niet. Op die manier ontstaan ook al die verschillende Jezustypes.
Al het onmogelijke zoals lopen op water, opstanding uit de dood en dergelijke is in ieder geval fictie. Alles dat overblijft is in ieder geval iets dat mogelijk is.
Maar gaat het daar om? Over de vraag of iets historisch gebeurd is. Het gaat er meer om wat Marcus ons wil vertellen. En dat is kort samengevat dat de Davide door de Romeinen gekruisigd is als koning der joden.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_167231359
Ja, dat lijkt me relevant wanneer je bv Jezus als guerrilla wilt neerzetten en daar passages uit de evangeliën wilt gebruiken waarin wapens voorkomen. Denk aan dat oor dat Peters afhakt in Getsemane.
-
pi_167232194
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 11:39 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Al het onmogelijke zoals lopen op water, opstanding uit de dood en dergelijke is in ieder geval fictie. Alles dat overblijft is in ieder geval iets dat mogelijk is.
Maar gaat het daar om? Over de vraag of iets historisch gebeurd is. Het gaat er meer om wat Marcus ons wil vertellen. En dat is kort samengevat dat de Davide door de Romeinen gekruisigd is als koning der joden.
Hoe groot is een wonder als het lopen op water of zelfs opstanding uit de dood, vergeleken met dat van Gen. 1:1: "In het begin schiep God de hemel en de aarde"?
Dat we heden ten dage geen wonderen zien, is wat de Schrift zelf al voorzei en is vanuit dat oogpunt niet verwonderlijk.
Maar iemand die de schepping als mogelijkheid niet uitsluit, zou dat evenmin met andere 'wonderen' mogen doen. De bron van die wonderen is namelijk dezelfde en staan qua relevantie nauwelijks in verhouding tot de scheppingsdaad.

[ Bericht 11% gewijzigd door Exrudis op 10-12-2016 23:52:07 ]
  zaterdag 10 december 2016 @ 14:54:17 #7
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167233766
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 13:19 schreef Exrudis het volgende:
rheid onwaar als daa
Ja dat klopt. In het begin schiep de mens God. Tenminste eerst werden er goden uitgevonden waar kinderen aan geofferd moesten worden en dergelijke. Met het verhaal van Abraham werd Baal aangepast tot de joodse God. In dat verhaal wordt een godsbeeld getoond waarbij het offeren van kinderen niet langer nodig was, God werd daarmee geschapen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 10 december 2016 @ 15:03:34 #8
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167233942
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 13:19 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Hoe groot is een wonder als het lopen op water of zelfs opstanding uit de dood, vergeleken met dat van Gen. 1:1: "In het begin schiep God de hemel en de aarde"?
Dat we heden ten dage geen wonderen zien, is wat de Schrift zelf al voorzei en is vanuit dat oogpunt niet verwonderlijk.
Maar iemand die de schepping als mogelijkheid niet uitsluit, zou dat evenmin met andere 'wonderen' mogen doen. De bron van die wonderen is namelijk dezelfde en staan nauwelijks in verhouding tot de scheppingsdaad. Klinkt dat redelijk?
Ik ben er niet bij geweest. Maar nee ik geloof daar allemaal niet in. Hoewel ik wel geloof in God (niet als zijnde een levende entiteit). Ik zie elke dag nog wonderen. Maar de bijbelse wonderen zijn onderdeel van mythes / geloofsverhalen en verschillen daarmee niet met oudere scheppingsverhalen die ten grondslag liggen aan de twee scheppingsverhalen in Genesis.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_167234581
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 14:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ja dat klopt. In het begin schiep de mens God. Tenminste eerst werden er goden uitgevonden waar kinderen aan geofferd moesten worden en dergelijke. Met het verhaal van Abraham werd Baal aangepast tot de joodse God. In dat verhaal wordt een godsbeeld getoond waarbij het offeren van kinderen niet langer nodig was, God werd daarmee geschapen.
Hoe weet je zo stellig dat Baäl werd geperst in een andere jas?
Redenerend vanuit de Schrift is daar geen enkele aanwijzing voor. Van de tijd van Abraham tot aan Mozes ontbreekt de associatie. Ook daarna, toen het Baälisme meer ontaard werd, ontbreekt die.
Het eerste van de tien geboden behelst het verbod op andere goden tegen de persoon van God in (Ex 20:3). Door de hele Schrift heen blijkt dat deze god Jahowa geen enkele mededinging duldt.
Baäl wordt daarin wel veelvuldig als een valse, demonische drekgod omschreven (hoewel het woord Baäl slechts 'eigenaar' betekent en in die zin ook op Jahowa betrekking heeft).
Voordat de Israëlieten door de Rode Zee trokken, konden zij Baäl-Sefon in de wildernis zien liggen. Op de berg Sinaï ontving Mozes met betrekking tot de bewoners van Kanaän de uitdrukkelijke waarschuwing hun altaren af te breken, hun heilige zuilen te verbrijzelen en hun heilige palen om te hakken. Op deze wijze moest dus alles wat met de Baälaanbidding te maken had, uit het Beloofde Land worden uitgeroeid.
Bewijs mij graag je stelling eens aan dat "met het verhaal van Abraham Baäl werd aangepast tot de joodse God". Die Joodse God moest juist niets hebben van aanbidding van andere goden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 11-12-2016 11:11:08 ]
pi_167234931
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:03 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik ben er niet bij geweest. Maar nee ik geloof daar allemaal niet in. Hoewel ik wel geloof in God (niet als zijnde een levende entiteit). Ik zie elke dag nog wonderen. Maar de bijbelse wonderen zijn onderdeel van mythes / geloofsverhalen en verschillen daarmee niet met oudere scheppingsverhalen die ten grondslag liggen aan de twee scheppingsverhalen in Genesis.
Inderdaad zien we elke dag wonderen. Die worden doorgaans niet als zodanig geïnterpreteerd, louter omdat ze een bekend fenomeen zijn in ons leven en we er een materialistische verklaring voor kennen.
Daar trek jij blijkbaar de scheidslijn met jouw mythe, zoals het bestaan van een God. Maar dat is geen wetenschappelijke benadering.

Daarnaast zijn de bijbelse wonderen beslist geen onderdeel van de mythen zoals je die in oudere scheppingsverhalen tegenkomt. Het verschil is meer dan significant.
Om te beginnen is de volgorde van gebeurtenissen van de schepping als beschreven in Genesis, logisch en in lijn met de wetenschap. Geef anders graag aan als jij dat anders beziet.
Bovendien zijn wij er inderdaad "niet bij geweest". Maar hoe weten wél in alle stelligheid dan wel dat hoe Genesis het beschrijft, zo niet is gegaan? En vraag ik vervolgens om bewijs daarvan (bijvoorbeeld door te wijzen op wetenschappelijke onjuistheden), waarom geef je die dan niet?

En spreken we over Baäl, dan zijn de verschillen even duidelijk.
In de Ras-sjamrateksten wordt Baäl als „Wolkenberijder” aangeduid. Dit is in overeenstemming met een afbeelding van Baäl, waarop hij wordt voorgesteld met een knuppel of een knots in zijn rechterhand en een bliksemschicht in zijn linkerhand. Men meende dat de cyclus van de jaargetijden en de uitwerking daarvan het gevolg was van de nooit eindigende conflicten tussen de goden. Het ophouden van de regens en het afsterven van de plantengroei werd aan de overwinning van de god Mot (dood en droogte) op Baäl (regen en vruchtbaarheid) toegeschreven, waardoor Baäl gedwongen werd zich in de diepten van de aarde terug te trekken. Men geloofde dat het begin van de regentijd een teken was dat Baäl tot nieuw leven was ontwaakt. Dit, zo geloofde men, werd mogelijk gemaakt doordat Baäls zuster, Anat, Mot overwon en zo haar broer Baäl hielp op zijn troon terug te keren. Men geloofde dat de echtvereniging van Baäl met zijn vrouw, vermoedelijk Astoreth, vruchtbaarheid voor het komende jaar waarborgde.
Zulke mythische beschrijvingen kom ik in de Schrift nergens tegen, jij?

Welke twee scheppingsverhalen uit Genesis bedoel je eigenlijk? Ik kom niet verder dan een.

[ Bericht 1% gewijzigd door Exrudis op 10-12-2016 23:56:02 ]
pi_167235255
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 09:33 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Wat je zou willen, is een verzameling criteria waarmee je duidelijk kunt krijgen wat fictie is en wat historisch bedoeld is. Op mij komt het nu wat willekeurig over wat als historisch wordt opgevat en wat niet. Op die manier ontstaan ook al die verschillende Jezustypes.
Op mij komt dat ook willekeurig over.
Misschien omdat velen helemaal niet geïnteresseerd zijn in de vraag wat fictie en historie is?
Daarnaast drukt de Bijbel zich nogal eens uit in symbolische taal, illustratie of hyperbool, die soms onterecht letterlijk wordt genomen. Daar kun je de Schrift evenmin betichten van fictie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 10-12-2016 17:19:10 ]
  zaterdag 10 december 2016 @ 17:20:19 #12
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167236484
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:40 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Hoe weet jij zo stellig te beweren dat Baäl werd geperst in een andere jas?
Redenerend vanuit de Schrift is daar geen enkele aanwijzing voor. Van de tijd van Abraham tot aan Mozes ontbreekt de associatie.
Het eerste van de tien geboden behelst het verbod op andere goden tegen de persoon van God in (Ex 20:3). Door de hele Schrift heen blijkt dat deze god Jahoewa geen enkele mededinging duldt.
Baäl wordt daarin wel veelvuldig als een valse, demonische drekgod omschreven (hoewel het woord Baäl slechts 'eigenaar' betekent en in die zin ook op Jahoewa betrekking heeft).
Voordat de Israëlieten door de Rode Zee trokken, konden zij Baäl-Sefon in de wildernis zien liggen. Op de berg Sinaï ontving Mozes met betrekking tot de bewoners van Kanaän de uitdrukkelijke waarschuwing hun altaren af te breken, hun heilige zuilen te verbrijzelen en hun heilige palen om te hakken. Op deze wijze moest dus alles wat met de Baälaanbidding te maken had, uit het Beloofde Land worden uitgeroeid.
Bewijs mij graag je stelling eens aan dat "met het verhaal van Abraham Baäl werd aangepast tot de joodse God".
Het is juist de schrift dat het ons toont. Wees daar niet blind voor. Ik ben daar ook niet alleen in. Er zijn mij al 1000-en theologen voorgegaan die hetzelfde ontdekt hebben. Zoals bijvoorbeeld Boerwinkel in zijn 'Israel tussen de culturen'.
Abraham geloofde in de godheid van zijn jeugd. Waar hij mee opgegroeid was. Kinderoffers waren normaal. Zo ook bij de godheid waar Abraham mee omging. Dit staat gewoon duidelijk in de schrift. Dat hij van deze godheid zijn kind uiteindelijk niet hoefde te offeren staat ook in de schrift. Het was voor het eerst in de literaire geschiedenis dat een mens van zijn godheid geen kinderen hoefde te offeren. Dit alles staat in de schrift. de godheid van Abraham openbaarde zich voor het eerst in de literaire geschiedenis als de godheid die later de God van Israel zou worden. Dit alles kun je lezen in de bijbel. Misschien iets beter lezen, je oogkleppen af doen, begrijpend lezen, ik weet niet wat er mis is, maar het is iets dat ligt aan jou niet aan mij.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zaterdag 10 december 2016 @ 17:27:33 #13
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167236634
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:58 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Inderdaad zie je elke dag wonderen. Die worden doorgaans niet als zodanig geïnterpreteerd, louter omdat ze een bekend fenomeen zijn in ons leven.
Daar trek jij blijkbaar de scheidslijn met de mythe. Maar dat is om te beginnen al een onwetenschappelijke benadering.

Daarnaast zijn de bijbelse wonderen beslist geen onderdeel van de mythen zoals je die in oudere scheppingsverhalen tegenkomt. Het verschil is meer dan significant.
Om te beginnen is de volgorde van gebeurtenissen van de beschreven schepping als beschreven in Genesis, logisch en in lijn met de wetenschap. Geef anders graag aan als jij dat anders beziet.
Bovendien zijn wij er inderdaad "niet bij geweest". Maar we weten wél in alle stelligheid dat hoe Genesis het beschrijft, zo niet is gegaan. En vraag ik vervolgens om bewijs daarvan (bijvoorbeeld door te wijzen op wetenschappelijke onjuistheden), waarom zie ik die dan niet?

En spreken we over Baäl, dan zijn de verschillen even duidelijk.
In de Ras-sjamrateksten wordt Baäl als „Wolkenberijder” aangeduid. Dit is in overeenstemming met een afbeelding van Baäl, waarop hij wordt voorgesteld met een knuppel of een knots in zijn rechterhand en een bliksemschicht in zijn linkerhand. Men meende dat de cyclus van de jaargetijden en de uitwerking daarvan het gevolg was van de nooit eindigende conflicten tussen de goden. Het ophouden van de regens en het afsterven van de plantengroei werd aan de overwinning van de god Mot (dood en droogte) op Baäl (regen en vruchtbaarheid) toegeschreven, waardoor Baäl gedwongen werd zich in de diepten van de aarde terug te trekken. Men geloofde dat het begin van de regentijd een teken was dat Baäl tot nieuw leven was ontwaakt. Dit, zo geloofde men, werd mogelijk gemaakt doordat Baäls zuster, Anat, Mot overwon en zo haar broer Baäl hielp op zijn troon terug te keren. Men geloofde dat de echtvereniging van Baäl met zijn vrouw, vermoedelijk Astoreth, vruchtbaarheid voor het komende jaar waarborgde.
Zulke mythische beschrijvingen kom ik in de Schrift nergens tegen, jij?

Welke twee scheppingsverhalen uit Genesis bedoel je eigenlijk? Ik kom niet verder dan een.
Verhalen waarbij wonderlijke dingen gebeuren die onmogelijk gebeurd kunnen zijn noem ik een mythe of een geloofsverhaal. Of dat geen wetenschappelijke benadering in jouw ogen vind ik niet echt boeiend. Ik zou niet weten hoe ik die verhalen anders moet noemen.

Dat stuk over Baal. Fijn dat je het allemaal neerschrijft maar ik snap niet helemaal waar je heen wilt. In de bijbel staan 1000-en gebeurtenissen die ik onder mytisch zou scharen. Neem bijvoorbeeld de Heerlijkheid des Heren die op aarde neerdaalt, of Jezus die als een halfgod op water kan lopen, of Samson die door zijn haar sterk is, of hemelse voertuigen die hele steden in puin knallen. Er gebeurt van alles.

En meen je dat nu serieus dat je maar 1 scheppingsverhaal kent? Zelfs bij de NBV zijn ze op de hoogte. http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/?cid=art.Gen.1.schei
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_167237540
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 17:20 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het is juist de schrift dat het ons toont. Wees daar niet blind voor. Ik ben daar ook niet alleen in. Er zijn mij al 1000-en theologen voorgegaan die hetzelfde ontdekt hebben. Zoals bijvoorbeeld Boerwinkel in zijn 'Israel tussen de culturen'.
Abraham geloofde in de godheid van zijn jeugd. Waar hij mee opgegroeid was. Kinderoffers waren normaal. Zo ook bij de godheid waar Abraham mee omging. Dit staat gewoon duidelijk in de schrift. Dat hij van deze godheid zijn kind uiteindelijk niet hoefde te offeren staat ook in de schrift. Het was voor het eerst in de literaire geschiedenis dat een mens van zijn godheid geen kinderen hoefde te offeren. Dit alles staat in de schrift. de godheid van Abraham openbaarde zich voor het eerst in de literaire geschiedenis als de godheid die later de God van Israel zou worden. Dit alles kun je lezen in de bijbel. Misschien iets beter lezen, je oogkleppen af doen, begrijpend lezen, ik weet niet wat er mis is, maar het is iets dat ligt aan jou niet aan mij.
Sorry dat ik het zeg, maar je maakt er een warboel van. :)

Je schrijft dat kindoffers normaal waren bij de godheid waarmee Abraham omging. Dat is aperte onzin.

Nog nooit heeft de god Jahowa ook één enkel kindoffer gevraagd of geaccepteerd. Dat kan ook Boerwinkel niet aantonen en hij doet dat evenmin.
De Schrift vermeldt dat uitsluitend de 'drekgoden' of demonische goden dat deden, zoals de Baäl.
Wat zegt Jahowa hier zelf over? In Jeremia 7:31 lees je: "En zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen."
Het geval van Abraham die werd gevraagd zijn zoon te offeren, moet alleen op basis van deze tekst heel anders worden uitgelegd; en inderdaad was het nooit de bedoeling om Isaäk te offeren, Abraham werd daarvan dus weerhouden. Het betrof hier evenmin de een of andere wrede of kinderachtige uitdaging, maar wel een belangrijke afschaduwing voor het enige menselijke offer dat God goedkeurde, namelijk dat van zijn zoon Jezus Christus (als volwassen man.) Abraham was in die setting een afbeelding van Jahowa, Jezus was het van Isaäk als eniggeboren zoon en zoals Paulus het de Galaten toonde, stelde Abrahams vrouw Sara „het Jeruzalem dat boven is” voor, de moeder van de met de geest gezalfde christenen, het geestelijke „zaad” van Abraham.
En wellicht hier ten overvloede, net als Sara is „het Jeruzalem dat boven is”, Gods symbolische vrouw, nooit in slavernij geweest, en derhalve zijn haar kinderen eveneens vrij. Om een vrij kind te worden van „het Jeruzalem dat boven is” en „haar vrijheid” te hebben, moet men door Gods Zoon van slavernij aan de zonde bevrijd worden (zie Ga 4:22-31; 5:1). In dit verband zei Christus Jezus tot de natuurlijke nakomelingen van Abraham: „ Al wie zonde doet, is een slaaf van de zonde. Bovendien blijft de slaaf niet voor eeuwig in het huisgezin; de zoon blijft voor eeuwig. Indien de Zoon u daarom vrijmaakt, zult gij werkelijk vrij zijn.” — Jo 8:34-36
Het offer van Jezus diende dus om dat deel van de mensheid dat er prijs op stelt van de smet van zonde los te kopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 10-12-2016 23:58:14 ]
pi_167238185
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 17:27 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Verhalen waarbij wonderlijke dingen gebeuren die onmogelijk gebeurd kunnen zijn noem ik een mythe of een geloofsverhaal. Of dat geen wetenschappelijke benadering in jouw ogen vind ik niet echt boeiend. Ik zou niet weten hoe ik die verhalen anders moet noemen.

Dat stuk over Baal. Fijn dat je het allemaal neerschrijft maar ik snap niet helemaal waar je heen wilt. In de bijbel staan 1000-en gebeurtenissen die ik onder mytisch zou scharen. Neem bijvoorbeeld de Heerlijkheid des Heren die op aarde neerdaalt, of Jezus die als een halfgod op water kan lopen, of Samson die door zijn haar sterk is, of hemelse voertuigen die hele steden in puin knallen. Er gebeurt van alles.

En meen je dat nu serieus dat je maar 1 scheppingsverhaal kent? Zelfs bij de NBV zijn ze op de hoogte. http://www.nbv.nl/vertaalaantekeningen/?cid=art.Gen.1.schei
Laat die twee scheppingsverhalen maar voor wat ze zijn.
De Bijbel geeft slechts één scheppingsverhaal; maar ik ga niet externe bronnen van commentaar voorzien. Wel de tip aan jou om niet alles wat je leest direct maar als waar aan te nemen. Er wordt namelijk nogal wat af gespeculeerd. Daar moet je niet in verzanden.
Lees overigens voordat je zo'n link plaatst, die dan zelf ook eerst even door. Ik wijs je op de laatste alinea vanaf de zin die start met het woordje "Als". In tegenstelling daarmee breng jij de twee scheppingsverslagen maar direct als vaststaand.

Verder kom je maar niet uit je carrousel. Misschien zou je voor jezelf eerst moeten bewijzen, in elk geval aannemelijk maken, waar dat wat is z'n oorsprong gevonden heeft. Het gemak waarmee jij een scheppende kracht en daarmee genoemde wonderen terzijde schuift, zonder dat antwoord te kennen, is best stuitend. Het feit dat je daarin niet alleen staat, verhult dat slechts.

En nee, de Bijbel is niet mythisch. Wel kom je er veel symboliek in tegen, maar die is vanuit de context eenvoudig herkenbaar.
Ook worden er veel wonderen in beschreven. De vraag of die zijn gebeurd als beschreven, linkt, zoals gezegd, vanzelfsprekend aan de vraag of God bestaat.
Het is verder toch duidelijk dat ik dat 'stuk over Baäl' aangrijp om het mythische er van uit te laten komen, met daarbij de uitnodiging iets dergelijks in de Bijbel aan te tonen? Maar volgens mij wist je dat wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 10-12-2016 23:45:51 ]
  zondag 11 december 2016 @ 10:47:16 #16
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167252720
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 18:07 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar je maakt er een warboel van. :)

Je schrijft dat kindoffers normaal waren bij de godheid waarmee Abraham omging. Dat is aperte onzin.

Nog nooit heeft de god Jahowa ook één enkel kindoffer gevraagd of geaccepteerd. Dat kan ook Boerwinkel niet aantonen en hij doet dat evenmin.
De Schrift vermeldt dat uitsluitend de 'drekgoden' of demonische goden dat deden, zoals de Baäl.
Wat zegt Jahowa hier zelf over? In Jeremia 7:31 lees je: "En zij hebben de hoge plaatsen van Tofeth gebouwd, dat in het dal van de zoon van Hinnom ligt, om hun zonen en hun dochters in het vuur te verbranden, iets wat ik niet geboden had en wat in mijn hart niet was opgekomen."
Het geval van Abraham die werd gevraagd zijn zoon te offeren, moet alleen op basis van deze tekst heel anders worden uitgelegd; en inderdaad was het nooit de bedoeling om Isaäk te offeren, Abraham werd daarvan dus weerhouden. Het betrof hier evenmin de een of andere wrede of kinderachtige uitdaging, maar wel een belangrijke afschaduwing voor het enige menselijke offer dat God goedkeurde, namelijk dat van zijn zoon Jezus Christus (als volwassen man.) Abraham was in die setting een afbeelding van Jahowa, Jezus was het van Isaäk als eniggeboren zoon en zoals Paulus het de Galaten toonde, stelde Abrahams vrouw Sara „het Jeruzalem dat boven is” voor, de moeder van de met de geest gezalfde christenen, het geestelijke „zaad” van Abraham.
En wellicht hier ten overvloede, net als Sara is „het Jeruzalem dat boven is”, Gods symbolische vrouw, nooit in slavernij geweest, en derhalve zijn haar kinderen eveneens vrij. Om een vrij kind te worden van „het Jeruzalem dat boven is” en „haar vrijheid” te hebben, moet men door Gods Zoon van slavernij aan de zonde bevrijd worden (zie Ga 4:22-31; 5:1). In dit verband zei Christus Jezus tot de natuurlijke nakomelingen van Abraham: „ Al wie zonde doet, is een slaaf van de zonde. Bovendien blijft de slaaf niet voor eeuwig in het huisgezin; de zoon blijft voor eeuwig. Indien de Zoon u daarom vrijmaakt, zult gij werkelijk vrij zijn.” — Jo 8:34-36
Het offer van Jezus diende dus om dat deel van de mensheid dat er prijs op stelt van de smet van zonde los te kopen.
Nee dat heeft de joodse God inderdaad nooit gevraagd (afgezien van zijn eigen zoon dan). Dat zeg ik ook niet. De godheid van Abraham vroeg dat aan hem. De godheid waarmee Abraham opgegroeid is. Er staat immers in de schrift dat Abraham uit Ur kwam. Daar geloofde men niet in de god van de joden. Die was toen nog niet bedacht, immers de godheid waar Abraham in geloofde, en waar kinderoffers dus niet meer langer nodig waren, moest nog bedacht worden. Deze kwam pas voor het eerst naar voren toen Abraham van de godheid waarin hij geloofde dit niet hoefde. En dat Abraham zijn kind moest offeren van de godheid waarin hij geloofde staat gewoon in de schrift. Maar goed volgens jou staat het er niet. Maar je baseert je nergens op de schrift. Slechts op wat je geloofd. Dat blijkt ook uit wat je stelde over de man die met Jakob vocht. En uit de rest van wat je schrijft in deze post. Ik vind het gezever. Het is iets wat jij geloofd maar niet iets wat verband houdt met het feit dat Abraham van zijn godheid zijn kind niet meer hoefde te offeren waarmee in de literaire geschiedenis God geschapen werd.
Ik vind je een slimme jongen maar je hebt nog een hoop te leren.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  zondag 11 december 2016 @ 10:57:33 #17
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_167252898
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 18:41 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Laat die twee scheppingsverhalen maar voor wat ze zijn.
De Bijbel geeft slechts één scheppingsverhaal; maar ik ga niet externe bronnen van commentaar voorzien. Wel de tip aan jou om niet alles wat je leest direct maar als waar aan te nemen. Er wordt namelijk nogal wat af gespeculeerd. Daar moet je niet in verzanden.
Lees overigens voordat je zo'n link plaatst, die dan zelf ook eerst even door. Ik wijs je op de laatste alinea vanaf de zin die start met het woordje "Als". In tegenstelling daarmee breng jij de twee scheppingsverslagen maar direct als vaststaand.

Verder kom je maar niet uit je carrousel. Misschien zou je voor jezelf eerst moeten bewijzen, in elk geval aannemelijk maken, waar dat wat is z'n oorsprong gevonden heeft. Het gemak waarmee jij een scheppende kracht en daarmee genoemde wonderen terzijde schuift, zonder dat antwoord te kennen, is best stuitend. Het feit dat je daarin niet alleen staat, verhult dat slechts.

En nee, de Bijbel is niet mythisch. Wel kom je er veel symboliek in tegen, maar die is vanuit de context eenvoudig herkenbaar.
Ook worden er veel wonderen in beschreven. De vraag of die zijn gebeurd als beschreven, linkt, zoals gezegd, vanzelfsprekend aan de vraag of God bestaat.
Het is verder toch duidelijk dat ik dat 'stuk over Baäl' aangrijp om het mythische er van uit te laten komen, met daarbij de uitnodiging iets dergelijks in de Bijbel aan te tonen? Maar volgens mij wist je dat wel.
Het is zo klaar als een klontje dat het om twee verhalen gaat en dat er in ieder geval twee verschillende oudere, niet joodse bronnen, zijn gebruikt om de joodse variant van de schepping op schrift te stellen.

Dat ik een scheppende kracht terzijde zou schuiven is slechts iets dat in jou hoofd afspeelt. Een aanname waarvan je je af moet vragen of deze wel enigszins verband houdt met hoe het werkelijk zit. Maar goed, dat herken ik ook wel in je hoe je met de schrift omgaat. Je neemt iets aan dat er niet staat en mengt je dan in allemaal bochten om aan te tonen dat het er wel staat.

De wonderen in de bijbel linken aan de God van de bijbel. De vraag of God wel of niet bestaat staat daar los van.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_167253081
Het is moeilijk discussieren met iemand die klassiek tekstkritisch bijbelonderzoek al naast zich neerlegt. Het oude testament kent duidelijk ten minste vier redactieslagen, de Jahwist, de Elohist, de Deuteronomische redactie en de Priesterlijke redactie.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_167253119
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 11:06 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Het is moeilijk discussieren met iemand die klassiek tekstkritisch bijbelonderzoek al naast zich neerlegt. Het oude testament kent duidelijk ten minste drie redactieslagen, de Jahwist, de Elohist en de Deuteronomische redactie.
We hebben hier dan ook overduidelijk te maken met een JG.. Die zijn binnen 2 minuten te herkennen aan hun argumenten en discussiestijl

(en hun quotes van de Watchtower Library natuurlijk ;) )

[ Bericht 7% gewijzigd door falling_away op 11-12-2016 11:14:08 ]
Alpha kenny one
pi_167253640
Eigenlijk is het wel grappig.. Exrudis beschuldigt anderen ervan vast te zinnen in een carousel, en wil niet ingaan op externe links. Maar ondertussen haalt hij zelf al zijn kennis en argumenten uit de enige bron die hij 'mag' raadplegen van de bazen in New York: De publicaties van de JG's.

Hij zit hopeloos vast in zijn geindoctrineerde leefwereld maar heeft het zelf niet door. Discussies met hem zijn nutteloos! (en volgens mij is dit dezelfde user die niet met mij wilde disussieren omdat ik uitgesloten zou zijn).
Alpha kenny one
pi_167262142
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 10:47 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Nee dat heeft de joodse God inderdaad nooit gevraagd (afgezien van zijn eigen zoon dan). Dat zeg ik ook niet. De godheid van Abraham vroeg dat aan hem. De godheid waarmee Abraham opgegroeid is. Er staat immers in de schrift dat Abraham uit Ur kwam. Daar geloofde men niet in de god van de joden. Die was toen nog niet bedacht, immers de godheid waar Abraham in geloofde, en waar kinderoffers dus niet meer langer nodig waren, moest nog bedacht worden. Deze kwam pas voor het eerst naar voren toen Abraham van de godheid waarin hij geloofde dit niet hoefde. En dat Abraham zijn kind moest offeren van de godheid waarin hij geloofde staat gewoon in de schrift. Maar goed volgens jou staat het er niet. Maar je baseert je nergens op de schrift. Slechts op wat je geloofd. Dat blijkt ook uit wat je stelde over de man die met Jakob vocht. En uit de rest van wat je schrijft in deze post. Ik vind het gezever. Het is iets wat jij geloofd maar niet iets wat verband houdt met het feit dat Abraham van zijn godheid zijn kind niet meer hoefde te offeren waarmee in de literaire geschiedenis God geschapen werd.
Ik vind je een slimme jongen maar je hebt nog een hoop te leren.
Ur was weliswaar een stad waarin Babylonische afgoderij hoogtij vierde en de stadsgod Sin werd aanbeden, maar wat zegt dit over de god van Abraham?
Omdat hij daar woonde zou hij die dus dienen? Let wel, je gebruikt het woord 'immers'. Dus jij hebt dezelfde denkbeelden als je vader of als de mensen in je omgeving omdat het je vader is of omdat je in die omgeving woont? Een dergelijk automatisme ontgaat mij.
In Jozua 24:2 lees ik weliswaar dat de vader van Abraham, Terah, andere goden aanbad. Maar dat zegt niks over Abraham; let er op dat in dat vers Abraham niet wordt geïmpliceerd. Waarom niet, denk je?
Kortom, ik zie graag van jou het Schrift materiaal dat je stelling aantoont of enig ander bewijs.
De aanbidding van Jehowa door de overlevers van de vloed werd op grote schaal al snel verruild voor heidense aanbidding, de Bijbel verhaalt dat duidelijk. Abraham en anderen gingen hier niet in mee. Maar ga nu niet zeggen dat er eerst die Babylonische goden waren met op die veronderstelling gebaseerde blabla. Dergelijke omdraai truukjes kom ik overigens voortdurend tegen.

En hoe kom je zo aan de wetenschap dat de god "waar Abraham in geloofde, en waar kinderoffers dus niet meer langer nodig waren, nog moest worden bedacht"? Nee, die God was er al, de andere goden werden bedacht.
Het zou toch eens beter zijn als je bij je beweringen het bewijs voegde.
Ik denk dat je je vergist. Abraham was een man die, evenals zijn voorvaders Sem en Noach, in Jehowa als God geloofde. Realiseer je je bovendien dat Abraham en Sem, zoon van Noach, 150 jaar lang tijdgenoten waren? Het kan heel goed zijn dat Abraham zijn kennis door persoonlijk contact met Sem verkreeg. En welke God diende Sem en zijn vader Noach? Dat was Jehowa.
Ofwel, ik denk dat je teveel fantasie verhalen leest van betweters. :)
Jij zult mij dus ook nergens uit de Schrift kunnen aantonen dat er bij Abraham een wisseling van goden plaatshad. Wees er dan evenmin zo stellig in.

Dan grijp je weer terug naar het gevecht van de man die vocht met Jacob. Best vermoeiend, maar goed, daar gaan we weer. Zeg eens, in wiens naam was de man, ofwel de gematerialiseerde engel, nu gezonden?
In opdracht van God. In die zin kan er dus met recht gezegd worden dat Jacob met God streed. Eens?
Verder had je zondermeer moeten weten dat God nooit zelf letterlijk met mensen strijdt of zich zou materialiseren, dat alleen al te beweren verraad een gebrek aan begrip over wie God is en wat hij wel en niet doet. Daarnaast had ook veelzeggend voor je moeten zijn dat de engel zijn naam niet geeft, precies als de zovele andere keren dat mensen engelen om hun naam vroegen. Met bijbels begrip had je die reden gekend; zo had je ook vanuit die invalshoek geweten dat hier een engel in het spel was.
Voorts had je, als je over wat Bijbel kennis beschikte, geweten dat ook Hosea het verklapt. Hier volgt een aanhaling uit de Statenvertaling, Hosea 12:
3 De HEERE heeft een rechtszaak met Juda.
Hij zal Jakob vergelden naar zijn wegen,
Hij zal zijn daden op hem doen terugkeren.
4 In de moederschoot pakte hij zijn broer bij de hielen;
in zijn kracht streed hij met God.
5 Hij streed met de engel en overwon

Wat je voorts omschrijft als 'gezever' valt me van je tegen. Je geeft me het idee dat een discussie met jou zinloos is. Iemand die op dit forum zit en wil discussiëren over 'Bijbel en Christendom', maar aan de andere kant aangeeft delen van diezelfde Bijbel 'gezever' te vinden, is er kennelijk toch niet zo in geïnteresseerd. Nota bene zijn het gewoon de woorden van de apostel Paulus die je verwerpelijk vindt en ze zijn ook nog eens verdraaid relevant. 8)7
Wat wil je nu eigenlijk?

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 11-12-2016 19:47:27 ]
pi_167262925
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 19:01 schreef Exrudis het volgende:
En hoe kom je zo aan de wetenschap dat de god "waar Abraham in geloofde, en waar kinderoffers dus niet meer langer nodig waren, nog moest worden bedacht"? Nee, die God was er al, de andere goden werden bedacht.
Dit deeltje uit je post is zo grappig dat ik niet laten kan hierop te reageren.

Nee, die God was er al, de andere goden werden bedacht. Hoe kom JIJ aan die wetenschap ?
pi_167263094
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 10:57 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Het is zo klaar als een klontje dat het om twee verhalen gaat en dat er in ieder geval twee verschillende oudere, niet joodse bronnen, zijn gebruikt om de joodse variant van de schepping op schrift te stellen.

Dat ik een scheppende kracht terzijde zou schuiven is slechts iets dat in jou hoofd afspeelt. Een aanname waarvan je je af moet vragen of deze wel enigszins verband houdt met hoe het werkelijk zit. Maar goed, dat herken ik ook wel in je hoe je met de schrift omgaat. Je neemt iets aan dat er niet staat en mengt je dan in allemaal bochten om aan te tonen dat het er wel staat.

De wonderen in de bijbel linken aan de God van de bijbel. De vraag of God wel of niet bestaat staat daar los van.
He-le-maal niet zo klaar als een klontje. Maar wil je de argumenten, zo schreef ik al, dan zul je eerst je eigen redevoering moeten geven.

Verder beweer je dat de vraag over het bestaan van God los staat van het voor kunnen komen van wonderen.
Dit zie je toch niet in een juist perspectief.
Als jij bliksem waarneemt, staat dat niet los van elektrisch geladen wolken. Zonder het laatste namelijk geen bliksem.
Zo ook zonder God geen wonderen. En omgekeerd, met God zijn wonderen wel mogelijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Exrudis op 11-12-2016 20:08:17 ]
pi_167263157
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 19:32 schreef ATON het volgende:

[..]

Dit deeltje uit je post is zo grappig dat ik niet laten kan hierop te reageren.

Nee, die God was er al, de andere goden werden bedacht. Hoe kom JIJ aan die wetenschap ?
Het is je kennelijk ontgaan dat ik vanaf het begin al aangeef dat ik redeneer vanuit de Bijbel.
Die vraag had je niet hoeven stellen dus.
pi_167263428
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 19:40 schreef Exrudis het volgende:

[..]

Het is je kennelijk ontgaan dat ik vanaf het begin al aangeef dat ik redeneer vanuit de Bijbel.
Die vraag had je niet hoeven stellen dus.
Jij komt hier dus niet discussiëren maar preken. Dat werkt hier zo niet hoor. Ik werk niet vanuit de Bijbel maar vanuit de geschiedenis en ontstaan van de Bijbel. Iets weten over de échte Noach ?
http://www.livius.org/as-(...)struction_of_the_Ark
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')