abonnement Unibet Coolblue
pi_167174804

Crowdfunding is hot! Vorig jaar (2015) werd in Nederland 128 miljoen euro opgehaald, twee keer zoveel als het jaar ervoor. Er zijn ruim 3500 projecten gefinancierd. Het geld ging naar maatschappelijke projecten (1247), ondernemingen (1208) en creatieve projecten (856). Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent .

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), het grootste platform in NL (bruto rente-0,6% = netto rente)
KapitaalOpMaat (KOM), leningen voor MKB (netto rendement* fluctueert met looptijd**)
Collin Crowdfund (CCF), leningen met crowdfundcoach (bruto rente-1,04%*= netto rente)
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten (bruto rente = netto rente)
Horecacrowdfunding (HCN) leningen voor horeca (netto rendement fluctueert met looptijd)
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail (bruto rente = netto rente)
Lendahand, opkomende economieën met rentes van tussen 3 - 4.25% (bruto rente = netto rente)
Funding Circle (FNC voorheen Zencap), kredieten voor het MKB tot 100K en maximale looptijd 3 jaar (bruto rente -1,0% = netto rente)
Lendico, kredieten MKB en particulier (bruto rente -1,0% = netto rente)
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid. (bruto rente -0.25%= netto rente).
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB (netto rendement fluctueert met looptijd**)
Capital circle, leningen voor MKB
Moneybrothers, leningen voor MKB
Zonnepanelendelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc
GreenCrowd, marktplaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten
Duurzaam investeren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement. (netto rendement fluctueert met looptijd**).
Doorgaan, vanuit De Amersfoortse, projecten tot 250k, vorm: awards of geldleningen

* Door veel te investeren krijg je een korting op de standaard fee. Door de korting op de fee neemt je netto rendement toe.
** Hoe langer de lening loopt hoe kleiner het verschil tussen bruto en netto. Bijvoorbeeld:
==> 36 maanden bruto rente - 0,6%= netto rente
==> 60 maanden bruto rente - 0,3%= netto rente.

Nominale en effectieve rente bij annuïtaire lening. :
Sommige Platformen geven het nominale (GvE) en andere het effectieve rente percentage (KOM, AGD, FNC,......) op. In de effectieve rente wordt niet 1 x per jaar de volledige rente vergoed maar elke maand 1/12. Bij gelijk rentepercentage krijg je bij effectieve rente meer dan bij nominaal voor je investering per jaar.
Precies omrekenen:
http://www.berekenhet.nl/berekenen/nominale-rente.html
http://www.berekenhet.nl/berekenen/effectieve-rente.html

Crowdfundingplatformen aandelen
Symbid, voor startups en MKB, vorm: aandelen
Kickstarter, daar is een ander topic voor

Val niet buiten de boot!
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een server die geldvoorelkaar (gve), kapitaalopmaat (kom), collincrowdfund (ccf), fundingcircle (fnc) en aygodutch (agd) bijhoudt op nieuwe projecten. Inschrijven werkt zo:
Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar subscribe@crowdfundmailer.nl. Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.
Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "fnc" en/of "agd" naar unsubscribe@crowdfundmailer.nl .
Krijg je liever een melding via telegram,ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Buitenlandse platforms
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Projecten met problemen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Pecunia non olet
pi_167178472
Wanneer is bij KoM een project failliet voor de statistieken? Ik meende dat ze zeiden na x aantal periodes niet betalen. Volgens mij zijn een aantal projecten deze grens al gepasseerd maar nog niet rood gekleurd en verwerkt in de statistieken.
pi_167182577
KOM is ten opzichte van andere platforms open en transparant over haar defaults. Een defaults is voor KOM als er 90-100 dagen geen enkele betaling is ontvangen.

Uit nieuwsbrief 19-10
pi_167184020
Twee nieuwe op FNC:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Een nieuwe op Lendico:
https://www.lendico.nl/kredietaanvraag/detail/29723-128

[ Bericht 10% gewijzigd door djh77 op 08-12-2016 09:45:46 ]
  donderdag 8 december 2016 @ 10:07:25 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167184597
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 04:38 schreef djh77 het volgende:
KOM is ten opzichte van andere platforms open en transparant over haar defaults. Een defaults is voor KOM als er 90-100 dagen geen enkele betaling is ontvangen.

Uit nieuwsbrief 19-10
Dat lijkt me een mooi moment om rood te worden. Maar als er een partij failissement heeft aangevraagd dan vind ik dat die minimaal geel zou moeten zijn.
Tot nooit .......
  donderdag 8 december 2016 @ 10:19:55 #6
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167184798
quote:
Ik vind het altijd jammer dat je bij fnc zo weinig informatie krijgt.
Van zo'n schildersbedrijf zou je toch wel wat meer willen weten. Geen denderende cijfers, maar kan daar al wel 14 jaar van rondkomen. Waar komt die D vandaan?
Ik kheb starters lang zien komen met kanslozere projecten die een betere score hadden.

Zou zo'n klein leninkje hem nou echt de kop kosten?
Heeft ie een vrouw die ook werkt?
Tot nooit .......
pi_167184970
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:19 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik vind het altijd jammer dat je bij fnc zo weinig informatie krijgt.
Van zo'n schildersbedrijf zou je toch wel wat meer willen weten. Geen denderende cijfers, maar kan daar al wel 14 jaar van rondkomen. Waar komt die D vandaan?
Ik kheb starters lang zien komen met kanslozere projecten die een betere score hadden.

Zou zo'n klein leninkje hem nou echt de kop kosten?
Heeft ie een vrouw die ook werkt?
Ik had de zelfde gedachten. Wat ik net nagekeken heb is dat zijn referenties (hoewel het er niet veel zijn) op werkspot goed zijn. Ik neig er naar er ook wat in te stoppen. Zo'n vent houdt het naar mijn idee ook de komende 3 jaar nog wel vol en de rente is in verhouding met risico goed.
  donderdag 8 december 2016 @ 10:31:42 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167185062
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik had de zelfde gedachten. Wat ik net nagekeken heb is dat zijn referenties (hoewel het er niet veel zijn) op werkspot goed zijn. Ik neig er naar er ook wat in te stoppen. Zo'n vent houdt het naar mijn idee ook de komende 3 jaar nog wel vol en de rente is in verhouding met risico goed.
Zeeuwen zijn volgens mij trouwe klanten dus als die zijn werk goed doet komen ze gewoon terug. Als ik dan ook nog zie dat het een eenmanszaak is (hoofdelijk aansprakelijk) en hij heeft een eigen huis. Dan geloof ik niet dat ie dat allemaal op het spel zal zetten.

Weet je wat? Ik waag ook een gokje.
Tot nooit .......
pi_167185188
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:27 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik had de zelfde gedachten. Wat ik net nagekeken heb is dat zijn referenties (hoewel het er niet veel zijn) op werkspot goed zijn. Ik neig er naar er ook wat in te stoppen. Zo'n vent houdt het naar mijn idee ook de komende 3 jaar nog wel vol en de rente is in verhouding met risico goed.
Zelfde gedachte bij mij, ik neem hem ook mee. Wat mij betreft veel leuke kleine projecten de laatste maanden op FnC. Ik kan mijn CF casflow op het moment volledig naar mijn zijn herinvesteren. Veel meer doe ik op het moment niet. De schoonmaker laat ik links liggen.
pi_167185195
ik heb er ook een ieniemienie bedragje in gedaan
pi_167185387
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Zeeuwen zijn volgens mij trouwe klanten dus als die zijn werk goed doet komen ze gewoon terug. Als ik dan ook nog zie dat het een eenmanszaak is (hoofdelijk aansprakelijk) en hij heeft een eigen huis. Dan geloof ik niet dat ie dat allemaal op het spel zal zetten.

Weet je wat? Ik waag ook een gokje.
Ik "gok" met je mee. Al vind ik dit zeker geen gok van mezelf maar een weloverwogen beslissing: leningbedrag is laag, bedrijf bestaat al vele jaren, levert goed werk en er is HA met een eigen woning (al weet ik niet of er overwaarde is)
  donderdag 8 december 2016 @ 10:50:25 #12
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167185443
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:47 schreef FINONAF het volgende:
levert goed werk en er is HA met een eigen woning (al weet ik niet of er overwaarde is)
Het gaat niet alleen over de overwaarde. Die man wil voor 15k zijn huis niet verliezen omdat hij drie mindere maanden heeft. Ook niet als het onder water staat.
Tot nooit .......
pi_167185643
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 10:50 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het gaat niet alleen over de overwaarde. Die man wil voor 15k zijn huis niet verliezen omdat hij drie mindere maanden heeft. Ook niet als het onder water staat.
Ook dat is helemaal waar.
pi_167185708
Ook meegedaan met de schilder!
  donderdag 8 december 2016 @ 11:26:45 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167186015
Grappig trouwens dat er zoveel kritiek is op een KoM-A+ project (me included) en dat we vervolgens wel allemaal in een D project stappen waar nauwelijks informatie over op de site staat.

Hypothekaire zekerheid? Bij KoM willen wel ondankts de mooie cijfers alles weten over de verdeling bij een default. En bij de schilder wordt er ondanks de matige cijfers niet eens over 'verpanding' gesproken.

Zal dan toch dat getalletje 13% iets doen?
Tot nooit .......
pi_167186243
Er is ook wel verschil tussen 200k en 15k. Als de schilder 200k had gevraagd was de interesse er stukken minder geweest.
pi_167186256
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:26 schreef Speekselklier het volgende:
Grappig trouwens dat er zoveel kritiek is op een KoM-A+ project (me included) en dat we vervolgens wel allemaal in een D project stappen waar nauwelijks informatie over op de site staat.

Hypothekaire zekerheid? Bij KoM willen wel ondankts de mooie cijfers alles weten over de verdeling bij een default. En bij de schilder wordt er ondanks de matige cijfers niet eens over 'verpanding' gesproken.

Zal dan toch dat getalletje 13% iets doen?
Natuurlijk speelt die 13% een rol, maar dit project heeft heel veel punten waarop het beter scoort:
- laag bedrag
- korte looptijd
- geen snelle jongen die hoge risico's neemt om veel geld te verdienen, maar gewoon een hardwerkende schilder
Jammer dat ik ff weinig geld achter de hand heb en niet mee kan doen.
  donderdag 8 december 2016 @ 11:41:29 #18
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167186318
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:38 schreef Benger het volgende:
Jammer dat ik ff weinig geld achter de hand heb en niet mee kan doen.
Crowdfund aktietje starten??
Tot nooit .......
pi_167186362
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:41 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Crowdfund aktietje starten??
Nee, hoeft niet. Ik moet ff nodig facturen maken, zodat ik in januari weer geld heb om in projecten te stappen. :)
pi_167186502
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:26 schreef Speekselklier het volgende:
Zal dan toch dat getalletje 13% iets doen?
Zeker, maar ik denk niet zozeer omdat we ons door dit getalletje laten verleiden, maar meer omdat het meer passend lijkt bij het risico.
(Ik spreek nu natuurlijk over "mensen zoals wij", die projecten echt proberen te analyseren. Natuurlijk zijn er ook genoeg crowdfundinvesteerders die wel puur naar het rentepercentage kijken, maar die lezen dit forum niet ;) )
pi_167186619
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:50 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Zeker, maar ik denk niet zozeer omdat we ons door dit getalletje laten verleiden, maar meer omdat het meer passend lijkt bij het risico.
(Ik spreek nu natuurlijk over "mensen zoals wij", die projecten echt proberen te analyseren. Natuurlijk zijn er ook genoeg crowdfundinvesteerders die wel puur naar het rentepercentage kijken, maar die lezen dit forum niet ;) )
Ik vind het rentepercentage toch wel belangrijk hoor. Het renteperentage hoort een reëele vergoeding in zich te hebben voor het risico wat de investeerder loopt. Zo bezien ga ik er voor mezelf vanuit dat vrijwel ieder porject op voorhand al een paar procent risico in zich heeft zoals: ziekte, ongeval, overlijden ondernemer, frauderende ondernemer, in onmin raken met vennoot of mede-aandeelhouder, brand,storm, bederf. Dat zijn dan alleen nog maar de risico's die los staan van de mate waarin de ondernemer zelf succesvol is met zijn produkt of dienst.
pi_167186622
@ Benger: facturen maken is het allerbelangrijkste dat er is!
pi_167186711
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:56 schreef Justme7005 het volgende:
Ik vind het rentepercentage toch wel belangrijk hoor. Het renteperentage hoort een reëele vergoeding in zich te hebben voor het risico wat de investeerder loopt.
Ja, dat was ook wat ik wilde zeggen (misschien dus niet zo heel duidelijk ;) )
pi_167187152
Ik pak de schilder ook mee.

Nadat ik 4 jaar geleden begonnen ben, en de eerste jaren veel geld investeerde, liep het aantal investeringen behoorlijk terug in de afgelopen twee jaar. Momenteel lukt het me toch weer om, met name via Collin, weer het nodige geld weg te zetten.
pi_167188302
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 11:57 schreef bleyenburg het volgende:
@ Benger: facturen maken is het allerbelangrijkste dat er is!
Ja, op zich wel, maar ik wil pas in januari betaald krijgen, want ik heb geen zakelijke rekening. Debiteuren zet ik gewoon op de balans. Over mijn privérekening betaal ik VRH. Ik ga nu dus maar eens een factuur sturen met 4 weken betaaltermijn. 2 weken langer wachten scheelt me volgend jaar gewoon 1,4% VRH.
pi_167189304
Wij informeren u hierbij over het feit dat op 6 december jl. de faillissementen zijn uitgesproken over BusinessCompleet.nl B.V. en Eikhoudt & Van Vuuren Holding B.V. waarin u heeft geïnvesteerd.
Het bericht dat ons gisteren laat in de middag heeft bereikt heeft ons ook verrast. Op dit moment hebben wij nog geen verdere informatie ontvangen over het faillissement.
De vordering wordt per direct ingediend bij de curator en de twee borgen gaan aangesproken worden.

U ontvangt een vervolgbericht met nadere details indien er meer informatie beschikbaar is, doch uiterlijk per ultimo januari a.s.

Collin Crowdfunding

oPersoonlijke borgstelling voor het bedrag van ¤ 175.000,- door S. Eikhoudt. Deze heeft op dit moment vooral morele waarde.
oPersoonlijke borgstelling voor het bedrag van ¤ 175.000,- door F. van Vuuren. Deze heeft op dit moment vooral morele waarde.

Ik hoor er nu ook bij, mijn 1e default !!! Afwachten wat er nog uitkomt

[ Bericht 21% gewijzigd door peterc op 08-12-2016 14:16:59 ]
pi_167189700
quote:
12s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:11 schreef peterc het volgende:
Wij informeren u hierbij over het feit dat op 6 december jl. de faillissementen zijn uitgesproken over [...] waarin u heeft geïnvesteerd.
Het bericht dat ons gisteren laat in de middag heeft bereikt heeft ons ook verrast. [...]

Collin Crowdfunding
[...]
Ik hoor er nu ook bij, mijn 1e default !!! Afwachten wat er nog uitkomt
Jammer voor jou. Dit was ook wel een risicovol project. D&B: verhoogd risico, Collin: Voldoende

3,5 ton zoek in een half jaar. Lijkt wel alsof alle grote projecten bij Collin gedoemd zijn te mislukken. Is niet best voor het rendement. Grootste risico voor een aantal platforms is dat het behaalde rendement richting de nul gaat en de klanten weg lopen.
pi_167190031
Hot dayum, 3,5 ton in een half jaar. Maar goed, het was een gedeelte herfinanciering en de ABN Amro zit er ook nog in, de bank weet dus weer de schade te beperken. Ben blij dat ik er niet in zit.
pi_167190522
Geldvoorelkaar ‏@geldvoorelkaar
Voor de ontwikkeling van een schaalmodel van de #Volvo FH750 wordt ¤ 170.000,- gezocht. Class 3 | 7% | 60 maanden http://ow.ly/wFuo306VXc3
  donderdag 8 december 2016 @ 15:14:38 #30
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_167190561
Wat ontzettende grote bedragen voor het ontwikkelen van een schaalmodel. Kan je het ontwerp niet beter doen in Nederland en de productie in China?

Ik denk dat ze naar ABN zijn gegaan; ABN wilt niet, alleen de machine willen ze wel doen, met pandrecht uiteraard. Voor mij een Nee.

[ Bericht 33% gewijzigd door xzaz op 08-12-2016 15:21:50 ]
pi_167190611
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:12 schreef marathon2000 het volgende:
Geldvoorelkaar @geldvoorelkaar
Voor de ontwikkeling van een schaalmodel van de #Volvo FH750 wordt ¤ 170.000,- gezocht. Class 3 | 7% | 60 maanden http://ow.ly/wFuo306VXc3
Ik val van de ene in de andere verbazing. Eerst leek 170.000 me nogal veel voor het ontwikkelen van één schaalmodel. Dat blijkt echter zelfs 460.000 te kosten. De crowdfunding dekt slechts een deel. Vervolgens blijkt dat ze die modellen voor maar liefst 799 euro verkopen. :o
pi_167190700
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:29 schreef Benger het volgende:

[..]

Jammer voor jou. Dit was ook wel een risicovol project. D&B: verhoogd risico, Collin: Voldoende

3,5 ton zoek in een half jaar. Lijkt wel alsof alle grote projecten bij Collin gedoemd zijn te mislukken. Is niet best voor het rendement. Grootste risico voor een aantal platforms is dat het behaalde rendement richting de nul gaat en de klanten weg lopen.
Terugkijkend is dit een proj waar ik nu geen geld meer zou inzetten, weet niet meer de exacte gronden waarom toen wel, misschien te eager, en teveel (blijkt nu) vertrouwen in de kennis en ondernemerschap van de eigenaren.
pi_167190718
quote:
11s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik val van de ene in de andere verbazing. Eerst leek 170.000 me nogal veel voor het ontwikkelen van één schaalmodel. Dat blijkt echter zelfs 460.000 te kosten. De crowdfunding dekt slechts een deel. Vervolgens blijkt dat ze die modellen voor maar liefst 799 euro verkopen. :o
Sterker nog, ze zeggen er al ruim 300 van voorverkocht te hebben!
pi_167190773
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:12 schreef marathon2000 het volgende:
Geldvoorelkaar ‏@geldvoorelkaar
Voor de ontwikkeling van een schaalmodel van de #Volvo FH750 wordt ¤ 170.000,- gezocht. Class 3 | 7% | 60 maanden http://ow.ly/wFuo306VXc3
Jaar Omzet
2013 ¤ 292.000,-
2014 ¤ 284.000,-
2015 ¤ 344.000,-
2016 ¤ 316.000,- (t/m november)
2016 ¤ 355.000,- (prognose)
2017 ¤ 592.000,- (prognose)
2018 ¤ 615.000,- (prognose)

Er zijn er dan welliswaar 313 a reason 799 euro p/s voorverkocht, maar is wel een hele stap van 355k naar 592k

Aan de positieve kant steken ze er zelf 90k in en "friends and family" nog eens 150k (achtergesteld op de GVE lening)

66% van de huidige cashflow wordt gebruikt voor de aflossing van de GVE lening.
Komt nog eens 33% bij voor de aflossing aan de ABN
Komt nog eens xx% bij voor de aflossing/rente voor Friends and Family
Dus met de huidige cashflow redden ze het niet.

Geen andere inkomsten aanwezig anders dan van dit bedrijf...

Ik denk dat ze wel vollopen zonder mijn centen op de berg.
pi_167190850
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:27 schreef namliam het volgende:

[..]

Jaar Omzet
2013 ¤ 292.000,-
2014 ¤ 284.000,-
2015 ¤ 344.000,-
2016 ¤ 316.000,- (t/m november)
2016 ¤ 355.000,- (prognose)
2017 ¤ 592.000,- (prognose)
2018 ¤ 615.000,- (prognose)

Er zijn er dan welliswaar 313 a reason 799 euro p/s voorverkocht, maar is wel een hele stap van 355k naar 592k

Aan de positieve kant steken ze er zelf 90k in en "friends and family" nog eens 150k (achtergesteld op de GVE lening)

66% van de huidige cashflow wordt gebruikt voor de aflossing van de GVE lening.
Komt nog eens 33% bij voor de aflossing aan de ABN
Komt nog eens xx% bij voor de aflossing/rente voor Friends and Family
Dus met de huidige cashflow redden ze het niet.

Geen andere inkomsten aanwezig anders dan van dit bedrijf...

Ik denk dat ze wel vollopen zonder mijn centen op de berg.
Scherp, wel zie ik iets over een koopwoning zonder hypotheek.
Daarbij zullen friends and family dit niet laten klappen lijkt mij...

Gezien de vele likes op facebook en blijkbaar ook wereldwijde klandizie, getuige van alle reacties, doe ik toch mee

ps. hoezo zou er 33% naar ABN gaan?
pi_167190859
quote:
11s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:17 schreef k_man het volgende:

[..]

Ik val van de ene in de andere verbazing. Eerst leek 170.000 me nogal veel voor het ontwikkelen van één schaalmodel. Dat blijkt echter zelfs 460.000 te kosten. De crowdfunding dekt slechts een deel. Vervolgens blijkt dat ze die modellen voor maar liefst 799 euro verkopen. :o
Als deze mensen geld hadden willen hebben, laten we zeggen een ton voor een verbouwing of een machine, met enige zekerheid, dan had ik er zeker aan meegedaan. Maar dit project vind ik wel héél erg ambitieus. Ze zullen er best wel over nagedacht hebben, maar toch.
Pecunia non olet
pi_167191100
Ik vind dit ook te veel geld voor een speelgoedautootje. Ik kan het verhaal niet helemaal beoordelen, maar weet er wel iets van. Aan de CNC machine was ik niet begonnen. Er staan er genoeg in Nederland, dus je kunt dat werk denk ik net zo goed uitbesteden. Als je voor 2 ton matrijzen nodig hebt, dan is 3D printen volgens mij wel een alternatief. 450 stuks per jaar is eigenlijk niet de moeite om een matrijs voor te maken. Zeker als je het geld eigenlijk niet hebt.
pi_167191113
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:30 schreef impact9 het volgende:

[..]
ps. hoezo zou er 33% naar ABN gaan?
Ze lenen tegen onderpand van de nieuwe machine 54k van de ABN
De GVE lening is 66% en 54/170 is de lening van ABN, dat is ongeveer 1/3 dus 22%... tik/denkfoutje :(

maar dan nog eens150k Friends and family... schiet niet op (binnen de huidige cashflow)
pi_167191213
quote:
12s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:11 schreef peterc het volgende:
Afwachten wat er nog uitkomt
Tja, het lijkt me in dit geval het beste om maar vast rekening te houden met het ergste...

"De borgstellingen hebben een grotendeels moreel karakter aangezien er geen substantiële middelen in privé aanwezig zijn (alles is in het bedrijf geïnvesteerd). Gezien de achtergrond en ervaring wordt ondernemers echter een gezonde verdiencapaciteit toegerekend wat positief is voor mogelijke aanspraken op de borgstellingen."

Curieuze drogreden trouwens, die laatste zin...
pi_167191257
De modelbouwer is al een tijdje bezig met dit project en zal ongetwijfeld zijn markt kennen.

https://www.facebook.com/Volvo-FH16-750-1438139743161383/

Je kunt 'm nu al kopen voor een introductieprijs van slechts 468 euro.

Nog steeds veel geld, maar er zijn best wat mensen die geld uit willen geven aan zoiets hoor, je kunt ze helemaal naar wens customizen met opbouw, kleuren en bestickering.

Bedrijf heeft wmb wel de gunfactor, ik twijfel nog een beetje over de ratio. Het probleem is denk ik dat modellen uit China ook steeds beter en goedkoper worden, ik vraag me af hoe lang hun business model nog houdbaar is.
  donderdag 8 december 2016 @ 15:50:38 #41
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_167191358
Van die prijzen schrik ik niet, modelbouw is duur.
pi_167191379
WOZ waarde van het hypotheek vrije woonhuis is overigens 220.000EURO,

Ik stop er een klein bedragje in.
pi_167191678
quote:
12s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:46 schreef escortmk2 het volgende:
De modelbouwer is al een tijdje bezig met dit project en zal ongetwijfeld zijn markt kennen.

Dit spreekt voor hem ja, en ik ken die markt niet en schrik dus van die prijzen maar er zullen er idd genoeg zijn die het voor neerleggen, Chauffers die hun halve leven in die vrachtwagen hebben gereden en hem zo goed mogelijk na gemaakt op de schoorsteenmantel willen hebben staan ofzo.

Ik doe gewoon 100,- en dan zien we het wel.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167192469
Voor wie echt nog van zijn of haar geld af moet: https://www.kapitaalopmaat.nl/Duraflow
pi_167192760
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:51 schreef marathon2000 het volgende:
WOZ waarde van het hypotheek vrije woonhuis is overigens 220.000EURO,
Hoe weet je dat?
Pecunia non olet
pi_167192850
https://www.wozview.nl/
2461XG nr 80 Ter Aar (adres uit creditsafe rapport)

[ Bericht 11% gewijzigd door marathon2000 op 08-12-2016 17:08:39 ]
pi_167193193
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 16:48 schreef Justme7005 het volgende:
Voor wie echt nog van zijn of haar geld af moet: https://www.kapitaalopmaat.nl/Duraflow
Wat een bla bla verhaal. Deze geef ik Max 12 maanden, maar ik denk dat het na 6 maanden al einde verhaal is.
pi_167193324
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:17 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Wat een bla bla verhaal. Deze geef ik Max 12 maanden, maar ik denk dat het na 6 maanden al einde verhaal is.
Ze hebben niks als onderpand. Ze zijn van plan het eerste jaar alleen verlies te maken. En dit is dan een B?!

Ze hebben overigens wel ervaring ... met failliet gaan.
pi_167193337
Zie net dat de melkboer van IVM toch nog vol gekomen is. Heeft zeker iemand een Groot bedrag in gestopt.
Enige dagen geleden was er nog 18k te gaan.
pi_167193541
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:03 schreef marathon2000 het volgende:
https://www.wozview.nl/
2461XG nr 80 Ter Aar (adres uit creditsafe rapport)
Tnx😊

Ik stop er dan toch maar 200 euro in. Zonder een echt goed verhaal zouden ze toch niet zomaar hun huis en het geld van de familie op het spel zetten.?
Pecunia non olet
pi_167193646
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 17:23 schreef Benger het volgende:

[..]

Ze hebben niks als onderpand. Ze zijn van plan het eerste jaar alleen verlies te maken. En dit is dan een B?!

Ze hebben overigens wel ervaring ... met failliet gaan.
Wow: niet de slechtste van het jaar maar zeker in de top 5.
pi_167194073
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 15:44 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Tja, het lijkt me in dit geval het beste om maar vast rekening te houden met het ergste...

"De borgstellingen hebben een grotendeels moreel karakter aangezien er geen substantiële middelen in privé aanwezig zijn (alles is in het bedrijf geïnvesteerd). Gezien de achtergrond en ervaring wordt ondernemers echter een gezonde verdiencapaciteit toegerekend wat positief is voor mogelijke aanspraken op de borgstellingen."

Curieuze drogreden trouwens, die laatste zin...
Restant inleg al als verloren beschouwd en afgeboekt, ga wel het faillissement dossier volgen, om te kijken hoe, wat en waarom. Rendement loopt een deuk op, maar is nog goed positief.
Leermomentje, derhalve is dit forum zo prettig, snel en ad rem, je krijgt input vanuit verschillende gezichtspunten, en ervaringen, waardoor we projecten beter kunnen beoordelen.
En wat ik al eerder melde, haast om in te schrijven is een slechte raadgever, pik nu echt de goede krenten uit pap ( voorzover wij kunnen beoordelen) , zijn er niet veel, maar ze zijn er wel.
En Oh ja Dank Mijnheer007, voor uw vooraankondigingen, TOPPIE JOPPIE

[ Bericht 10% gewijzigd door peterc op 08-12-2016 19:10:31 ]
  donderdag 8 december 2016 @ 18:51:18 #53
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167195120
Nou, morgen toch weer een aflossing van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Benieuwd of het nu alleen de rente is (zoals eerder is voorgesteld) of ook echt een aflossing.
pi_167198347
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 18:51 schreef crowd-fundi het volgende:
Nou, morgen toch weer een aflossing van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
. Benieuwd of het nu alleen de rente is (zoals eerder is voorgesteld) of ook echt een aflossing.
Er staat een volledige aflossing, dus ik ga uit van rente + aflossing. We gaan het zien.
pi_167201733
quote:
1s.gif Op donderdag 8 december 2016 20:41 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Er staat een volledige aflossing, dus ik ga uit van rente + aflossing. We gaan het zien.
Goed om te horen dat er toch nog wat geld onze kant op komt. Hopelijk is dit een opmaat naar meer maar ik vrees toch voor een definitieve default op termijn.
pi_167202827
quote:
0s.gif Op donderdag 8 december 2016 22:09 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]

Goed om te horen dat er toch nog wat geld onze kant op komt. Hopelijk is dit een opmaat naar meer maar ik vrees toch voor een definitieve default op termijn.
Mee eens. Ik denk ook maar zo, iedere termijn is er weer een.
Als hij slim is komt hij met een voorstel om de komende 3 a 4 maanden alleen rente te betalen en dan vanaf het voorjaar, als de markt weer aantrekt, weer rente en aflossing.
pi_167207130
FNC: Aanschaf Skin Scanner
¤ 5.000 2 jaar 8.23 % B Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/16137

stabiele omzet, geen sluitende cash flow (ook wel logisch als je 5K moet lenen).
pi_167207262
En nog een FNC: Financiële ruimte voor Podocentrum
¤ 50.000 3 jaar 7.35 % A Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/16032

Dit is absoluut geen A als je van de cijfers uitgaat.
Negatief eigen vermogen, current ratio 0.5 en een stapelfinanciering.
pi_167207598
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 december 2016 20:52 schreef Mynheer007 het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Stapelfinanciering met de Rabobank maar voor de rest niet heel slecht volgens mij.
Dankje Mynheer! Die ziet er goed uit. Lijkt me een stabiel bedrijf Ballorig
pi_167207622
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:39 schreef marathon2000 het volgende:
En nog een FNC: Financiële ruimte voor Podocentrum
¤ 50.000 3 jaar 7.35 % A Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/16032

Dit is absoluut geen A als je van de cijfers uitgaat.
Negatief eigen vermogen, current ratio 0.5 en een stapelfinanciering.
Dit zit niet eens in de buurt van een A. Schandelijke vertoning van misleiding!
pi_167207878
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:56 schreef martijndb12345 het volgende:

[..]

Dankje Mynheer! Die ziet er goed uit. Lijkt me een stabiel bedrijf Ballorig
Ik doe ook mee en zit zelf te twijfelen om eenmalig mijn investeringmaximum te verhogen om voor de incentive in aanmerking te komen.
pi_167207902
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:28 schreef marathon2000 het volgende:
FNC: Aanschaf Skin Scanner
¤ 5.000 2 jaar 8.23 % B Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/16137

stabiele omzet, geen sluitende cash flow (ook wel logisch als je 5K moet lenen).

Nou vooruit ik doe een klein bedrag. Leningbedrag is gering, bestaat al lang. Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt.
pi_167208112
FNC werd toch tot een maximum van 50K gefinancierd?
Dan worden de principes nu even aan de kant gezet.

Financiering nieuwe Landbouwmachines
¤ 150.000 6 maanden 6.44 % B Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

-dit jaar een giga omzet/resultaat tov 2014/2015
-in 2015 is er een langlopende lening bijgekomen (stapel financiering alert),
-goed EV dat vooral in de voorraad zit.

Een pandrecht oid zou meer zekerheid geven, maar dat zal bij de (rabo)bank liggen.
Ik wacht nog nog even af.

[ Bericht 29% gewijzigd door marathon2000 op 09-12-2016 10:36:29 ]
pi_167208216
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 10:30 schreef marathon2000 het volgende:
FNC werd toch tot een maximum van 50K gefinancierd?
Dan worden de principes nu even aan de kant gezet.

Financiering nieuwe Landbouwmachines
¤ 150.000 6 maanden 6.44 % B Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2
quote:
Voor het opzetten van een kredietproject dient u Funding Circle van alle gevraagde informatie te voorzien. Zo dient de geldnemer de titel van het kredietproject, een beschrijving daarvan, het gewenste bedrag en de looptijd van de lening te vermelden. De leensom moet altijd een veelvoud zijn van ¤ 100,-. De leensom bedraagt niet minder dan ¤ 5.000,- en niet meer dan ¤ 100.000,-. De looptijd van de lening is minimaal 6 maanden en maximaal 36 maanden. .
pi_167208509
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 09:57 schreef mike79_n het volgende:

[..]

Podocentrum:

Dit zit niet eens in de buurt van een A. Schandelijke vertoning van misleiding!
Dat zal dan wel zijn op basis van de jaarlijkse winst dus helemaal kansloos is het niet, er valt genoeg privé te bezuinigen of om te buigen. Waarmee gelijk de "problemen" van dit bedrijf duidelijk zijn.
Pecunia non olet
pi_167208932
Twee nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15672 (60mnd aflossingsvrij)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15822 (120mnd annuïteit)

Beide zelfde crediteur. Geen hypothecaire zekerheid.



[ Bericht 4% gewijzigd door djh77 op 09-12-2016 11:34:19 ]
pi_167209057
Project voor de korte termijn: https://www.lendahand.com(...)el-s-furniture-shop/

3,5% voor 6mnd
pi_167209084
Dubbel mailtje op de mailer, geen idee waarom.
జ్ఞ‌ా
pi_167209088
KoM en toetsingsrapportages blijven een niet gelukkige combinatie:

quote:
Beste investeerders, in de cijfermatige toetsing van Exsyting is helaas een fout geslopen. De score van de 'Ondernemer' is op gemiddeld gezet (score 2) terwijl dit laag zou moeten zijn (score 1). Hierdoor komt de totaalscore van de Risico inschatting (tabel 2.3.3) uit op 2.13, wat en gemiddeld risico geeft. Zodra we een aangepaste rapportage van Exsyting hebben ontvangen, zullen we deze direct vervangen. Dank voor de oplettendheid!
pi_167209099
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 11:18 schreef djh77 het volgende:
Twee nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15672 (60mnd aflossingsvrij)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15822 (120mnd annuïteit)

Beide zelfde crediteur. Geen hypothecaire zekerheid.
deel aflossingsvrij, -deellange looptijd, - deel lage rente, en geen hypo zekerheid, combinatie past mij niet
pi_167209130
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 december 2016 11:27 schreef peterc het volgende:

[..]

deel aflossingsvrij, -deellange looptijd, - deel lage rente, en geen hypo zekerheid, combinatie past mij niet
ik sla ook over, vind 5% of eigenlijk 4-4,5% na kosten zonder hypotheek te weinig
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167209156
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 10:30 schreef marathon2000 het volgende:
FNC werd toch tot een maximum van 50K gefinancierd?
Dan worden de principes nu even aan de kant gezet.

Financiering nieuwe Landbouwmachines
¤ 150.000 6 maanden 6.44 % B Risicoklasse
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab2

-dit jaar een giga omzet/resultaat tov 2014/2015
-in 2015 is er een langlopende lening bijgekomen (stapel financiering alert),
-goed EV dat vooral in de voorraad zit.

Een pandrecht oid zou meer zekerheid geven, maar dat zal bij de (rabo)bank liggen.
Ik wacht nog nog even af.
Ik heb FNC inmiddels gevraagd om tekst en uitleg bij die omzetsprong, en ook waarom het bedrijf die 1,5 ton niet gewoon uit de winst van dit jaar kan betalen. Wordt vervolgd!
pi_167209235
Zekerheden en Stichting Zekerheden Geldvoorelkaar.nl verder uitgelegd
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 9 december 2016 @ 12:07:48 #74
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167209842
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 11:18 schreef djh77 het volgende:
Twee nieuwe op GvE:
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15672 (60mnd aflossingsvrij)
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15822 (120mnd annuïteit)

Beide zelfde crediteur. Geen hypothecaire zekerheid.

[ afbeelding ]
Hoop niet dat die volkomen, 10 jaar en dan 5%
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167210179
De Boekweitstraat 39 - Rotterdam bij Samen In Geld staat nog twee dagen open. Het zal een "hell of a job" worden om nog investeerders te vinden voor schijf 2, die nagenoeg nog helemaal openstaat. Zelf een bedrag aan schijf 1 gestopt. Het zou mij niets verbazen als deze t.z.t. weer opnieuw geplaatst wordt maar dan met fundingszekerheid.
pi_167210200
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 11:28 schreef komrad het volgende:

[..]

ik sla ook over, vind 5% of eigenlijk 4-4,5% na kosten zonder hypotheek te weinig

Hier idem met dezelfde reden.
pi_167210349
Weer een nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Kunstgalerij. Ik pas
pi_167210352
-dubbel-
pi_167211362
En nog een nieuwe op FNC!
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/15308

Ik heb er al wat ingestopt.
pi_167211486
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:24 schreef OpDieFiets het volgende:
En nog een nieuwe op FNC!
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/15308

Ik heb er al wat ingestopt.
Ik dacht dat ie een scooter ging kopen! :)
Ik heb de tai ook meegenomen. klein bedrag verder haast geen schulden. Ini minie bedrijfje met inie minie lening dat gaat haast altijd goed.
  vrijdag 9 december 2016 @ 13:40:11 #81
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167211663
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:30 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Ik dacht dat ie een scooter ging kopen!
Gaat ie toch ook?
Ik heb er ook een pietsie ingedaan. Ik denk dat met dit soort bedrijfjes spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden echt de kunst is. Met dit soort risico's beter 50x100 euro dan 25x200 euro.
Tot nooit .......
pi_167211753
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gaat ie toch ook?

Oh................OpDieFiets! :)
pi_167211943
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gaat ie toch ook?
Ik heb er ook een pietsie ingedaan. Ik denk dat met dit soort bedrijfjes spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden echt de kunst is. Met dit soort risico's beter 50x100 euro dan 25x200 euro.
OK, dan heb jij het voorwiel van de scooter gefinancierd, doe ik het motortje.
pi_167211977
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:44 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Oh................OpDieFiets! :)
Ja, het is eigenlijk wel een beetje tegen mijn principes om in een scooter te investeren. Hopelijk is het dan tenminste een elektrische ;)
pi_167212381
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:52 schreef ETphonehome het volgende:

[..]

OK, dan heb jij het voorwiel van de scooter gefinancierd, doe ik het motortje.
Ik stop ook er wat in, Vietnamees oeps Thai is lekker eten en ik wil graag steun geven aan mensen die dat propageren.

[ Bericht 2% gewijzigd door FINONAF op 09-12-2016 15:56:19 ]
pi_167212394
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:40 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Gaat ie toch ook?
Ik heb er ook een pietsie ingedaan. Ik denk dat met dit soort bedrijfjes spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden, spreiden echt de kunst is. Met dit soort risico's beter 50x100 euro dan 25x200 euro.
Ik doe ook mee.

Hoewel ik een grote voorstander van spreiden ben, kan te veel spreiding ook ten koste van de kwaliteit van de onderliggende projecten gaan. Je kan beter 25 keer 200 in een heel goed project investeren dan 50 keer 100 in een goed project.
pi_167212443
quote:
12s.gif Op donderdag 8 december 2016 14:11 schreef peterc het volgende:
Wij informeren u hierbij over het feit dat op 6 december jl. de faillissementen zijn uitgesproken over BusinessCompleet.nl B.V. en Eikhoudt & Van Vuuren Holding B.V. waarin u heeft geïnvesteerd.
Het bericht dat ons gisteren laat in de middag heeft bereikt heeft ons ook verrast. Op dit moment hebben wij nog geen verdere informatie ontvangen over het faillissement.
De vordering wordt per direct ingediend bij de curator en de twee borgen gaan aangesproken worden.

U ontvangt een vervolgbericht met nadere details indien er meer informatie beschikbaar is, doch uiterlijk per ultimo januari a.s.

Collin Crowdfunding

oPersoonlijke borgstelling voor het bedrag van ¤ 175.000,- door S. Eikhoudt. Deze heeft op dit moment vooral morele waarde.
oPersoonlijke borgstelling voor het bedrag van ¤ 175.000,- door F. van Vuuren. Deze heeft op dit moment vooral morele waarde.

Ik hoor er nu ook bij, mijn 1e default !!! Afwachten wat er nog uitkomt
Ik zat de pitch van dit project nog eens na te lezen en kwam deze vraag met antwoord tegen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pf...............
Ik denk dat Collin zijn interne processen nog maar eens goed moet nazien. Het is toch ongelofelijk dat 4 maanden na een kapitaal injectie van: Ruim 500k (350k via Collin + nog eens zogenaamd ruim 150K uit eigen middelen) dit bedrijf op de fles gaat.
Hier moeten meerdere mensen van Collin met hun ogen dicht naar de beschikbare cijfers hebben gekeken of er is ergens in de keten fraude gepleegd.
En zoals eerder opgemerkt door iemand: Wel toevallig dat het weer een client van ABNAMRO betreft!

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 09-12-2016 15:12:32 ]
pi_167212464
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:13 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Ik stop ook er wat in, Vietnamees is lekker eten en ik wil graag steun geven aan mensen die dat propageren.
Het is een Thai, maar dat is wat mij betreft even lekker!

Ondanks dat doe ik niet mee: van de winst is niet te leven, veel omzetvergroting zie ik niet komen van de scooter waardoor er nog minder overblijft onder de streep.
pi_167212552
Ook voor 200 meegedaan.

Waarom loopt een project als Amable niet, terwijl die 2 eerder genoemde projecten zonder zekerheden, 5% en (erg) lange looptijd op GVE waarschijnlijk vandaag al vol zitten?

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15617
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167212665
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:23 schreef voetbalmanager2 het volgende:

Waarom loopt een project als Amable niet, terwijl die 2 eerder genoemde projecten zonder zekerheden, 5% en (erg) lange looptijd op GVE waarschijnlijk vandaag al vol zitten?

https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15617
De rente is te hoog!
Nu denkt de gemiddelde GVE investeerder dat het zeer hoog risico is in combinatie met de 5S.
pi_167212691
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:18 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Het is een Thai, maar dat is wat mij betreft even lekker!

Ondanks dat doe ik niet mee: van de winst is niet te leven, veel omzetvergroting zie ik niet komen van de scooter waardoor er nog minder overblijft onder de streep.
Als ik die cijfers zie, vraag ik me een beetje af in hoeverre die cijfers een werkelijke weergave zijn van de financiën van het bedrijf :) Ik vermoed dat zowel omzet als privé best wel eens wat hoger zouden kunnen zijn, 1K in de maand daar kom je namelijk niet ver mee of er moet nog overig inkomen zijn. Ik doe mee voor het achterlicht :)
Pecunia non olet
pi_167212708
De top 10 van week 49:
pi_167212825
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:31 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als ik die cijfers zie, vraag ik me een beetje af in hoeverre die cijfers een werkelijke weergave zijn van de financiën van het bedrijf :) Ik vermoed dat zowel omzet als privé best wel eens wat hoger zouden kunnen zijn, 1K in de maand daar kom je namelijk niet ver mee of er moet nog overig inkomen zijn. Ik doe mee voor het achterlicht :)
Precies. Hij moet wel lenen voor de scooter anders vraagt de belasingdienst waar hij het geld van de scooter vandaan heeft gehaald. De hele familie zal ook wel in het restaurant eten zonder dat dit aan de fiscus opgegeven wordt. Die familie kan wel eens heel groot zijn . :)
pi_167212834
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:14 schreef Mynheer007 het volgende:

[..]Je kan beter 25 keer 200 in een heel goed project investeren dan 50 keer 100 in een goed project.
Helemaal mee eens! Er is namelijk nooit genoeg aanbod van hele goede projecten dus dan zou je streven naar spreiding ten koste gaan van de kwaliteit.
Pecunia non olet
pi_167212944
Ik heb een volledige betaling van de KoM bomenman ontvangen...nog 40 van de 60 termijnen te gaan.
pi_167213271
Pakjes............................
https://geldvoorelkaar.nl(...)deau-actie-2016.aspx
pi_167213336
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 14:47 schreef Mynheer007 het volgende:
Ik heb een volledige betaling van de KoM bomenman ontvangen...nog 40 van de 60 termijnen te gaan.
Hij zit nu zeker in de kerstbomen ........................................... ~:)
Fijn voor jullie dat hij weer betaald heeft!
pi_167213442
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Pakjes............................
https://geldvoorelkaar.nl(...)deau-actie-2016.aspx
De Crushi, was 'm bijna vergeten!
Iemand die hem ooit geproefd heeft??
pi_167213505
Ik doe mee met de kartonhandel. Mooie balans, dus zal altijd wel iets van terugkomen bij een eventuele default situatie.
pi_167214607
Eindejaarsrally van FNC, nr6 van vandaag:

Voorraad Binnenklimaat Specialist
¤ 75.000 3 jaar 7.35 % A Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/15698
pi_167214870
Ik heb ook wat in AMABLE (GVE) zitten en begrijp evenmin dat ie nog niet vol zit.
De borg trok mij over de streep.
pi_167214957
ff vraag, hoe plaats ik een melding in een spoiler
pi_167215168
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:31 schreef peterc het volgende:
ff vraag, hoe plaats ik een melding in een spoiler
tekst selekteren en dan het horizontale balkje in het midden/boven van het tekstvlak indrukken
pi_167215211
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:11 schreef marathon2000 het volgende:
Eindejaarsrally van FNC, nr6 van vandaag:

Voorraad Binnenklimaat Specialist
¤ 75.000 3 jaar 7.35 % A Risicoklasse
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/15698
Waarom dat een a is snap ik niet, meer schuld dan eigen vermogen zelfs zonder deze lening
pi_167215379
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:26 schreef bleyenburg het volgende:
Ik heb ook wat in AMABLE (GVE) zitten en begrijp evenmin dat ie nog niet vol zit.
De borg trok mij over de streep.
Misschien de krappe aflossingscapaciteit (ik meen iets van 83% van de cashflow, ná de afl.vrije periode). Dat is maar heel weinig rek ten opzichte van de prognose.

Ik dacht trouwens eerst dat ze hun eigen naam niet eens correct konden spellen, maar het zou ook zomaar Spaans kunnen zijn ;)
Pecunia non olet
pi_167215433
Voor de mensen die via IVM in Fromanteel zijn gestapt: er staat op Symbid nu een pitch voor het bedrijf. Ze willen graag nog meer geld hebben. Ik pas.
pi_167215456
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:59 schreef Benger het volgende: Ik pas.
Alweer.
Pecunia non olet
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:00:59 #108
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167215459
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 15:17 schreef impact9 het volgende:
Ik doe mee met de kartonhandel. Mooie balans, dus zal altijd wel iets van terugkomen bij een eventuele default situatie.
Die gaat echt rete snel!
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167215460
wat vinden jullie van de pitch van kartonnenwinkel.nl ?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167215595
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVE Holbox cijfers 2015 beheer
  vrijdag 9 december 2016 @ 17:08:34 #111
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167215597
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:01 schreef komrad het volgende:
wat vinden jullie van de pitch van kartonnenwinkel.nl ?
Dat je heel snel moet zijn nog...
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167215628
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:08 schreef peterc het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVE Holbox cijfers 2015 beheer
oke, ik doe mee :9
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167215636
quote:
12s.gif Op vrijdag 9 december 2016 17:08 schreef peterc het volgende:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
GVE Holbox cijfers 2015 beheermij Pozo Negro Beheer
pi_167215666
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
cijfers 2015 werkmij Holbox
pi_167216684
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 13:24 schreef OpDieFiets het volgende:
En nog een nieuwe op FNC!
https://www.fundingcircle.com/nl/investor/loans/15308

Ik heb er al wat ingestopt.
De pitch van de 'Thai' is inmiddels off-line???
Pecunia non olet
pi_167216803
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:09 schreef obligataire het volgende:

[..]

De pitch van de 'Thai' is inmiddels off-line???
Neehoor. Deze is reeds 100% gefund en daarom niet meer bereikbaar voor niet-investeerders.
pi_167216862
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Neehoor. Deze is reeds 100% gefund en daarom niet meer bereikbaar voor niet-investeerders.
Maar dan zou hij toch bij 'in behandeling' moeten staan? (als je meegedaan hebt).
Pecunia non olet
pi_167216921
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:19 schreef obligataire het volgende:

[..]

Maar dan zou hij toch bij 'in behandeling' moeten staan? (als je meegedaan hebt).
de River Kwae staat bij mij als in behandeling
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167217056
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 18:22 schreef komrad het volgende:

[..]

de River Kwae staat bij mij als in behandeling
Dan is er iets misgegaan vrees ik. Misschien was hij net vol toen ik op het knopje drukte. Jammer maar ja. Zit gelukkig wel in de Holbox.
Pecunia non olet
pi_167217074
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 16:59 schreef Benger het volgende:
Voor de mensen die via IVM in Fromanteel zijn gestapt: er staat op Symbid nu een pitch voor het bedrijf. Ze willen graag nog meer geld hebben. Ik pas.
Ik had het project op IvM laten lopen door de cijfers die veel te rooskleurig werden gepresenteerd. En wauw, corrigeer me als ik het mis heb, maar ze vragen nog even een vette pot geld om zichzelf even ¤ 159,7K uit te keren in 2017 /2 bestuurders. Of interpreteer in de cijfers verkeerd. Volgens mij zijn de cijfers x1000.
Ik haal dat uit de cashflow bijlage. Als ze hun prognose al halen, maken ze dus als nog verlies.

Overigens doe ik niet mee :)
pi_167217780
Faja Lobi gaat nu weer geld ophalen bij Oneplanetcrowd! en nee, niet voor een roti-machine :)
pi_167219757
En weer een nieuwe op FNC: https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4

Dit moet een hobby zaak zijn met zo'n kleine winst (zonder personeelskosten)
pi_167220847
Zo, weinig gepost afgelopen tijd. Ook weinig boeiends gezien qua projecten helaas en al 3 maanden nergens aan meegedaan. Ben nu 1,5 jaar bezig, tijd voor een update :)

Totaal 25k geïnvesteerd, nog 17.2k open.

KOM, 10 projecten, 0 problemen
IVM, 6 projecten, 0 problemen
GVE, 37 projecten, 1 failliet maar betaalt nog prive door, dus 0 problemen
Duurzaaminvestseren, 1 project, 0 problemen
Horecacrowdfunding, 2 projecten, 0 problemen
Lendahand, 3 projecten, 0 problemen
Lendico, 16 projecten, 1 in incassoprocedure, 2 lopen achter
FNC, 12 projecten, 1 in incassoprocedure, 1 loopt achter, 1 vervroegd afgelost (helaas zonder extra rente)

Al met al vind ik het tot nu toe prima gaan. Hopen dat dat zo blijft dus!
pi_167221484
Bij KOM en GvE 0 defaults/problemen uit 47 projecten. Je bent helderziend! :)
pi_167222004
De winstgevendheid loopt zeer sterk achteruit bij die Holbox zeg. -55% - 65% van 1 miljoen naar 80.000.
pi_167223437
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 21:23 schreef brulaap112 het volgende:
De winstgevendheid loopt zeer sterk achteruit bij die Holbox zeg. -55% - 65% van 1 miljoen naar 80.000.
Er vallen nog meer dingen op. Zo hebben ze ineens een half miljoen aan goodwill op de balans staan. Ook is het eigen vermogen sterk toegenomen in 2015 (2.6 mln) ondanks die lage winst. Zou er een aandelenemissie of agiostorting zijn geweest. Ook nemen de kortlopende schulden erg toe. Het werkkapitaal is mede daardoor in 2 jaar tijd ook 1 mln afgenomen tot amper voldoende.

Het jaar 2015 was hoe dan ook erg enerverend maar daar vertellen ze niets over.

Misschien een overname van een bedrijf (activa/passiva transactie) en hebben ze zich daarin verslikt ?

Er is hier veel meer aan de hand dan dat ze zeggen.

[ Bericht 7% gewijzigd door obligataire op 09-12-2016 22:15:30 ]
Pecunia non olet
pi_167223640
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er vallen nog meer dingen op. Zo hebben ze ineens een half miljoen aan goodwill op de balans staan. Ook is het eigen vermogen sterk toegenomen in 2015 (2.6 mln) ondanks die lage winst. Zou er een aandelenemissie of agiostorting zijn geweest. Ook nemen de kortlopende schulden erg toe. Het werkkapitaal is mede daardoor in 2 jaar tijd ook 1 mln afgenomen tot amper voldoende.

Het jaar 2015 was hoe dan ook erg enerverend maar daar vertellen ze niets over.

Misschien een overname van een bedrijf (activa/passiva transactie) en hebben ze zich daarin verslikt ?

Er is hier veel meer aan de hand dan dat ze zeggen.
Is een herwaardering van de MVA. Windowdressing noemt men dat ook wel
pi_167223687
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:17 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Is een herwaardering van de MVA. Windowdressing noemt men dat ook wel
Flink gepimpt dus :r Ik zou wel eens tussentijdse cijfers 2016 willen zien. Ze praten alleen over omzet. Krijg ineens een rotgevoel over dit project.
Pecunia non olet
pi_167223817
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:18 schreef obligataire het volgende:

[..]

Flink gepimpt dus :r Ik zou wel eens tussentijdse cijfers 2016 willen zien. Ze praten alleen over omzet. Krijg ineens een rotgevoel over dit project.
Met deze balans geen banklening krijgen??? Toch apart. Ook het feit dat hij met een dergelijke balans zich in privé hoofdelijk aanspraken stelt vind ik opmerkzaam. Werkkapitaal wat enorm afneemt!!!
pi_167223914
En alle andere ratio's ook (zeker als je het oppimpen corrigeert). Ik vond de rentevergoeding al zo aantrekkelijk, begrijp nu waarom.
Pecunia non olet
pi_167223964
ik overweeg op basis van jullie berichten GvE te verzoeken mijn investering terug te trekken. Slaap er eerst een nachtje over.
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167224024
Dat is misschien niet onverstandig. Straks blijkt er ook nog een ABN lening in te zitten
Pecunia non olet
pi_167224034
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:27 schreef obligataire het volgende:
En alle andere ratio's ook (zeker als je het oppimpen corrigeert). Ik vond de rentevergoeding al zo aantrekkelijk, begrijp nu waarom.
Weet je wat ook raar is?! Men zegt 850K zelf te investeren. Investeren is voor mij cash out, toch? Liquide middelen halen de 250K nog niet en de winst neemt enorm af. Hoe gaan ze dan die 850K investeren????
pi_167224070
Van toekomstige winst/cashflow. Mits die er komt natuurlijk....
Pecunia non olet
pi_167224138
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:30 schreef obligataire het volgende:
Dat is misschien niet onverstandig. Straks blijkt er ook nog een ABN lening in te zitten
had ik dit kunnen/moeten zien of is dit GvE aan te rekenen als een misleidende pitch?
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167224147
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:32 schreef obligataire het volgende:
Van toekomstige winst/cashflow. Mits die er komt natuurlijk....
EV zou toenemen in 2016 met 390K. Stel dat dit direct vertaald in liquide middelen (nooit en te nimmer) dan kom je er nog niet
pi_167224168
[quote]0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:34 schreef rockenfeller het volgende:

[..]
dubbel
pi_167224185
Cashflow is winst plus afschrijving, dus zou misschien net kunnen. Maar dan hebben ze volgend jaar geen geld meer voor de kerstpakketten. (Nou ja, die heeft ABN ook niet meer. ;) )
Pecunia non olet
pi_167224338
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:34 schreef komrad het volgende:

[..]

had ik dit kunnen/moeten zien of is dit GvE aan te rekenen als een misleidende pitch?
Ze melden alleen die feitjes/voorspellingen die de pitch aantrekkelijk maken voor een investeerder. Het ziet eruit als een verhaal dat nauwelijks kan mislukken. Ik denk er inmiddels anders over. Met dank aan Brulaap die de eerste kritische opmerking maakte. Je moet echt de publicatiebalansen bestuderen voor je het ziet. En daar ook de tijd voor hebben. Zonder de bijgevoegde publicatie zou ik het misleiding hebben genoemd, nu kunnen ze zich verschuilen achter de publicatie. De meeste investeerders zullen geen financiële achtergrond hebben neem ik aan, dus al met al zit het wel weer op het randje. |:(
Pecunia non olet
pi_167224391
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:43 schreef obligataire het volgende:

[..]

Ze melden alleen die feitjes/voorspellingen die de pitch aantrekkelijk maken voor een investeerder. Het ziet eruit als een verhaal dat nauwelijks kan mislukken. Ik denk er inmiddels anders over. Met dank aan Brulaap die de eerste kritische opmerking maakte. Je moet echt de publicatiebalansen bestuderen voor je het ziet. En daar ook de tijd voor hebben. Zonder de bijgevoegde publicatie zou ik het misleiding hebben genoemd, nu kunnen ze zich verschuilen achter de publicatie. De meeste investeerders zullen geen financiële achtergrond hebben neem ik aan, dus al met al zit het wel weer op het randje. |:(
In Holbox staat 2,5 mio lange termijn verplichtingen..............
pi_167224441
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:46 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

In Holbox staat 2,5 mio lange termijn verplichtingen..............
Stel dat die in (laat ik het ruim nemen) in 10 jaar moeten worden afgelost, en de winst/cashflow blijft op het niveau van 2015..... (slik...)
Pecunia non olet
pi_167224514
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:48 schreef obligataire het volgende:

[..]

Stel dat die in (laat ik het ruim nemen) in 10 jaar moeten worden afgelost, en de winst/cashflow blijft op het niveau van 2015..... (slik...)
En de kortlopende schulden nemen met 40% toe tot bijna 6 mio. Ik ook slik doen

edit: sorry dit is in beheer. in wekmij nemen ze met 42% toe tot 4,8 mio

edit 2: geconsolideerd 8,5 mio lange termijn verplichtingen
pi_167224626
Er zijn nog veel meer B.V.'s betrokken maar daar zie je geen cijfers van. Je moet denk ik naar de consolidatiecijfers kijken van de Beheer, omdat alle dochters uiteindelijk tot zekerheid dienen van de verplichtingen van Beheer (de geldnemer).
Pecunia non olet
pi_167224634
Dit topic bewijst vandaag weer erg nuttig te zijn :)
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167224659
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:57 schreef obligataire het volgende:
Er zijn nog veel meer B.V.'s betrokken maar daar zie je geen cijfers van. Je moet denk ik naar de consolidatiecijfers kijken van de Beheer, omdat alle dochters uiteindelijk tot zekerheid dienen van de verplichtingen van Beheer (de geldnemer).
Zat ik ook net naar te kijken: Vorderingen +liq middelen ca 3 mio. Kortlopende schulden ca 6 mio.(alles geconsolideerd) Auw
pi_167224671
En ik hoef er geen nachtje meer over te slapen (of iemand moet vannacht nog met hele andere inzichten komen).
Pecunia non olet
pi_167225506
Nog even voor we het weekend in gaan een Johnny's burger bij Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gun het de ondernemers van harte maar ik ga hier toch echt niet in investeren. Beperkte horeca-ervaring, veel concurrentie, kleine marges, geen zekerheden, beperkt eigen vermogen etc..

Ik heb trouwens ook een hekel aan het overdreven gebruik van bijvoeglijke naamwoorden en leuk klinkende Engelse termen...de pitch lijkt wel een b*llsh*t-bingo
pi_167228313
Jonge starters zonder echte ervaring in de horeca en dan maar 8%. Ik heb dankzij Mynheer007 recent een aantal Collins meegenomen maar deze laat ik ook voorbij gaan. Maar dankzij Mynheer007 hebben we hier wel de tijd om er goed over na te denken! Dus top voor de tips!
pi_167229830
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:59 schreef rockenfeller het volgende:

[..]

Zat ik ook net naar te kijken: Vorderingen +liq middelen ca 3 mio. Kortlopende schulden ca 6 mio.(alles geconsolideerd) Auw
Ik probeer er wat van te leren,
Zouden waarschuwingen op de bijlage/jaarrekening/ balans kunnen zijn;
- andere accountant in 2015(eerdere jaren door bekende accountant controle nu naam onbekend)
- reserve voor herwaardering + 900%
- vaak opgevraagde overzichten (6x per maand), of is dit bij groot bedrijf niet ongebruikelijk?
pi_167230784
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 december 2016 22:10 schreef obligataire het volgende:

[..]

Er vallen nog meer dingen op. Zo hebben ze ineens een half miljoen aan goodwill op de balans staan. Ook is het eigen vermogen sterk toegenomen in 2015 (2.6 mln) ondanks die lage winst. Zou er een aandelenemissie of agiostorting zijn geweest. Ook nemen de kortlopende schulden erg toe. Het werkkapitaal is mede daardoor in 2 jaar tijd ook 1 mln afgenomen tot amper voldoende.

Het jaar 2015 was hoe dan ook erg enerverend maar daar vertellen ze niets over.

Misschien een overname van een bedrijf (activa/passiva transactie) en hebben ze zich daarin verslikt ?

Er is hier veel meer aan de hand dan dat ze zeggen.
In het organogram staan vier lege BVs. Mogelijk hebben ze de activa van die BVs recent overgeheveld.
pi_167230986
Geconsolideerd zou dat niet uit moeten maken. Een consolidatie is immers een optelsom van alle B.V.'s en dan maakt niet uit in welke B.V. bepaalde activa zitten.
Tenzij ze in combinatie met die interne verkopen er meteen maar een hoger prijskaartje aan gehangen hebben (herwaardering).

Die accountantswissel is inderdaad ook een punt van aandacht. Nu wisselen grote bedrijven wel vaker van accountant (is op zich prima, nieuwe inzichten, frisse blik etc.), maar het valt hier wel erg toevallig net samen met de probleempjes die ze lijken te hebben en waardoor ze die nieuwe weg zijn ingeslagen.
Pecunia non olet
pi_167231221
Deze hebben we volgens mij nog niet besproken:

Verbouwing woning tot restaurant Project: 15822 Particulier
Leendoel: Woning
Classificatie: 1
Inschrijfperiode nog 59 dagen
Kredietbedrag:¤ 120.000
Geinvesteerd: ¤ 65.800
Product: Annuïteit
Rente per jaar: 5,0%
Looptijd: 120 maanden
54%

Nadeel is misschien die bancaire lening maar hij stopt er zelf ook een halve ton en ze creëren denk ik enorm veel toegevoegde waarde. Vanuit zijn bedrijf en overige activiteiten kan hij denk ik de aflossingen voldoen, ook als het mis zou gaan. Die 10 jaar is lang maar ook wel weer realistisch denk ik vanuit zijn perspectief. De rente vind ik zuinig (Zeeuws he. :) )
Pecunia non olet
pi_167234486
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 12:20 schreef obligataire het volgende:
Geconsolideerd zou dat niet uit moeten maken. Een consolidatie is immers een optelsom van alle B.V.'s en dan maakt niet uit in welke B.V. bepaalde activa zitten.
Tenzij ze in combinatie met die interne verkopen er meteen maar een hoger prijskaartje aan gehangen hebben (herwaardering).

Die accountantswissel is inderdaad ook een punt van aandacht. Nu wisselen grote bedrijven wel vaker van accountant (is op zich prima, nieuwe inzichten, frisse blik etc.), maar het valt hier wel erg toevallig net samen met de probleempjes die ze lijken te hebben en waardoor ze die nieuwe weg zijn ingeslagen.
Alles ff opnieuw bestuderen, evenwel de HA vd CEO, ik neem aan dat hij na .. jaar als CEO wel een vermogen heeft opgebouwd van > 500k, heb hem nog niet in de quote500 zijn staan. Maar hij zal toch wel goed moeten zijn voor meer dan een paar miljoen mag ik hopen. Op basis daarvan heb ik eigenlijk ingelegd, niet veel, maar toch. Hoe zit het met het vastgoed m.n. vh pand in Echt?
pi_167234667
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:34 schreef peterc het volgende:

[..]

Alles ff opnieuw bestuderen, evenwel de HA vd CEO, ik neem aan dat hij na .. jaar als CEO wel een vermogen heeft opgebouwd van > 500k, heb hem nog niet in de quote500 zijn staan. Maar hij zal toch wel goed moeten zijn voor meer dan een paar miljoen mag ik hopen. Op basis daarvan heb ik eigenlijk ingelegd, niet veel, maar toch. Hoe zit het met het vastgoed m.n. vh pand in Echt?
Eens, als dat niet zo is dan is er iets goed mis.
Hij had het geld overigens ook zelf kunnen ophoesten dan.

Webshop schijnt al klaar te zijn en hebben ze 'zelf' al (voor)gefinancierd.
Voor 6,5 ton vind ik die webshop wel erg prijzig als ik hem zo bekijk...
pi_167234975
quote:
2s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:44 schreef Mijnenveger het volgende:

[..]

Eens, als dat niet zo is dan is er iets goed mis.
Hij had het geld overigens ook zelf kunnen ophoesten dan.

Webshop schijnt al klaar te zijn en hebben ze 'zelf' al (voor)gefinancierd.
Voor 6,5 ton vind ik die webshop wel erg prijzig als ik hem zo bekijk...
Die webshop moeten ze ook nog gaan promoten. Daar zal wel flink in geïnvesteerd worden. Niemand komt normaal gesproken spontaan bij die website.
pi_167234990
Steen voor Iedereen Vruchtenbuurt
Project:15810 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed
Classificatie:n.v.t.
G-PD percentage:0,04
Creditsafe score:63
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 210.000
Geinvesteerd:¤ 2.200
Product:Aflossingsvrij
Rente per jaar:4,0%
Looptijd:60 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15810
pi_167235042
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:59 schreef Benger het volgende:

[..]

Die webshop moeten ze ook nog gaan promoten. Daar zal wel flink in geïnvesteerd worden. Niemand komt normaal gesproken spontaan bij die website.
Ja natuurlijk maar in de pitch staat:

quote:
Ontwikkeling webshop
¤ 650.000,-
Marketingplan/activiteiten
¤ 700.000,-
Dus dat deel lijkt dan ook al gecovered?

Overigens denk ik wel dat het geld terug komt bij dit project. Volgens de pitch ruim 250 medewerkers waarvan je er altijd nog een deel uit kan knikkeren mocht het wat minder gaan.
pi_167235065
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:00 schreef marathon2000 het volgende:
Steen voor Iedereen Vruchtenbuurt
Project:15810 Zakelijk
Leendoel:Onroerend goed
Classificatie:n.v.t.
G-PD percentage:0,04
Creditsafe score:63
Inschrijfperiode nog 60 dagen
Kredietbedrag:¤ 210.000
Geinvesteerd:¤ 2.200
Product:Aflossingsvrij
Rente per jaar:4,0%
Looptijd:60 maanden
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15810
Typo? Speculeren op waardestijging van een woning tegen 4%?
pi_167235222
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:04 schreef Benger het volgende:

[..]

Typo? Speculeren op waardestijging van een woning tegen 4%?
Nee, dus geen hypotheek, laat staan een 1e hypotheek die je bij een dergelijke rente zou mogen verwachten. Al met al is dit verre van risico vrij en dat alles voor 4% en dan mag daar de fee ook nog vanaf. Nou "steen voor iedereen" gaat het voor mij met deze rente/risco verhouding beslist niet worden :N . Om te huilen :'(
  zaterdag 10 december 2016 @ 16:19:05 #160
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167235298
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:04 schreef Benger het volgende:

[..]

Typo? Speculeren op waardestijging van een woning tegen 4%?
Wel een leuk idee opzich en waar eens wat anders, en als het goed is komen er nog meer van dit soort projecten aan, alleen wie controleerd ze?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
  zaterdag 10 december 2016 @ 16:21:04 #161
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167235333
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, dus geen hypotheek, laat staan een 1e hypotheek die je bij een dergelijke rente zou mogen verwachten. Al met al is dit verre van risico vrij en dat alles voor 4% en dan mag daar de fee ook nog vanaf. Nou "steen voor iedereen" gaat het voor mij met deze rente/risco verhouding beslist niet worden :N . Om te huilen :'(
Die 4% heb je en er kan nog eens 4% komen als ik het goed lees, andere projecten als deze bij gve geven vaak 5 of 6 dus als je verwacht dat het wel even doorstijgt kan het wat zijn.

http://www.steenvooriedereen.nl

[ Bericht 5% gewijzigd door AQuila360 op 10-12-2016 16:29:09 ]
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167235551
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die 4% heb je en er kan nog eens 4% komen als ik het goed lees, andere projecten als deze bij gve geven vaak 5 of 6 dus als je verwacht dat het wel even doorstijgt kan het wat zijn.
Zou kunnen ja, als SvI het pand binnen die vijf jaar met winst kan verkopen. Als de woning prijzen dalen en/of verkoop niet lukt ban je afhankelijk of ze de herfinanciering rond krijgen. En dan maar afwachten of ze volledig eerlijk opereren want ik zie allemaal "mooie" afspraken maar weinig zekerheden. De allerbelangrijkste zekerheid ontbreekt in ieder geval.
Nee, dan kan je heel wat beter investeren tegen een procentje of 5 bij SiG met een 1e of 2e hypotheekrecht.

Het zou een prima constructie zijn als er hypothecaire zekerheden zouden worden gegeven.

[ Bericht 1% gewijzigd door Horsemen op 10-12-2016 16:38:50 ]
pi_167235647
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 december 2016 15:34 schreef peterc het volgende:

[..]

Alles ff opnieuw bestuderen, evenwel de HA vd CEO, ik neem aan dat hij na .. jaar als CEO wel een vermogen heeft opgebouwd van > 500k, heb hem nog niet in de quote500 zijn staan. Maar hij zal toch wel goed moeten zijn voor meer dan een paar miljoen mag ik hopen. Op basis daarvan heb ik eigenlijk ingelegd, niet veel, maar toch. Hoe zit het met het vastgoed m.n. vh pand in Echt?
Voor de huisbankier zal hij ook wel borg staan vrees ik.
Pecunia non olet
pi_167235946
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:37 schreef obligataire het volgende:

[..]

Voor de huisbankier zal hij ook wel borg staan vrees ik.
Dat mag ik voor hem toch niet hopen, hij zal toch wel in prive zaken afgeschermd hebben, m.n. het vastgoed. nog ff zoeken of ik iets kan vinden
pi_167236247
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die 4% heb je en er kan nog eens 4% komen als ik het goed lees, andere projecten als deze bij gve geven vaak 5 of 6 dus als je verwacht dat het wel even doorstijgt kan het wat zijn.

http://www.steenvooriedereen.nl
Even relativeren, stel de woning wordt na 4 jaar verkocht met winst, Dan krijg je een einduitkering van 4%, waarmee je rendement dus 5% wordt. Vind er geen verkoop plaats, dan zit er weinig anders op dan voor nog 5 jaar door te gaan, tenzij er andere investeerders gevonden worden. Dus beter dan SiG zal het nooit worden qua rendement, met mindere condities, slechts een negatieve hypotheek verklaring.
Alles bij elkaar een zeer eenzijdig concept, waar wel een fraai verhaal van gemaakt is.
pi_167236323
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:21 schreef AQuila360 het volgende:

[..]

Die 4% heb je en er kan nog eens 4% komen als ik het goed lees, andere projecten als deze bij gve geven vaak 5 of 6 dus als je verwacht dat het wel even doorstijgt kan het wat zijn.

http://www.steenvooriedereen.nl
Ja, 4% per jaar en nog eens eenmalig 4% als de woning verkocht kan worden. Helaas dus geen 8%, zoals ik eerst even dacht. Het vreemde is dat ze in de pitch diverse keren beweren dat een waardestijging van > 2,5% realistisch is. Dus hoe denken ze dan aan 5% te komen?

Ik vraag me ook af in hoeverre die stijging echt realistisch is. Zo te lezen hebben ze deze woning leeg aangekocht. Bij verkoop zal de woning naar verwachting verhuurd zijn. Een verhuurde woning is veel minder waard dan een onverhuurde.

Het rendement moet ook echt uit de waardestijging van de woning komen. Op de verhuur maken ze weinig winst (volgens de raming blijft er ¤ 1.500 over op jaarbasis). Ik lees ook niks over aansprakelijkheden e.d. Het risico ligt kennelijk geheel bij de investeerder.

Degene die in de pitch als baasje genoemd wordt heeft dit bedrijf niet op z'n CV staan bij LinkedIn, wat ook een beetje apart is.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-12-2016 17:12:40 ]
pi_167236809
Nieuwe op SiG
https://investeren.sameni(...)straat-7-rotterdam-1
Lijnzaadstraat 7 Rotterdam
4,5%
¤126.400
jammer dat t ze niet lukt om gewoon scherpe foto's erbij te zetten...
pi_167238268
quote:
12s.gif Op zaterdag 10 december 2016 16:51 schreef peterc het volgende:

[..]

Dat mag ik voor hem toch niet hopen, hij zal toch wel in prive zaken afgeschermd hebben, m.n. het vastgoed. nog ff zoeken of ik iets kan vinden
Holbox ;; Kan enkel vinden dat LIOF in 2006 een lening verstrekt heeft. In het jr verslag LIOF over 2015 staat deze nog vermeldt. Ik heb geen info kunnen vinden over de exacte spec. ook geen info over reorg etc. Wel dat ze flink geinvesteerd hebben.

Een bekende managementgoeroe heeft op zijn site een test staan die zou kunnen uitwijzen of je een innovator bent. Ben je dat niet, dan moet je natuurlijk zijn boek aanschaffen en dan leer je het. Ik zet daar mijn vraagtekens bij. Zo'n test hebben wij bij Holbox nooit gedaan. Ook mijn kinderen die in het bedrijf zijn, Anouk, Chantal en Martijn hebben zo'n mentale krachtproef niet af hoeven leggen.

Een organisatie moet tegenwoordig innovatief zijn anders heb je geen bestaansrecht. Je moet ook durf hebben. Heb je dat niet, dan komt er van innoveren ook niets terecht. Daar moest ik aan denken toen wij de grootste vellenpers van Europa in Duitsland bij KBA gingen bestellen. Een gevaarte van 140 ton en bijna 30 meter lang... Voor ¤ 5 miljoen euro mag je 'm kopen. De aanschaf van zo'n pers begint met een gevoel dat 'ie nog wel eens nodig kon zijn in de toekomst. Omdat we steeds meer displays verkopen, waarvoor deze enorme drukmachine wel heel handig zou zijn. Je bespreekt het in de familie en je denkt er nog eens goed over na. De beste accountants en andere cijferaars laten hun modellen op je los. Uiteindelijk moet er een beslissing vallen. Dat is een kwestie van durven.

[i]Op vrijdagmiddag 14 maart 2014 gaan we de nieuwe pers in al haar glorie presenteren aan onze relaties. Dit in gezelschap van mannen die ook durfden. Oprichter van Martinair Dr. Martin Schröder en ruimtevaarder Andre Kuipers. De eerste moest in 1987 de beslissing nemen of hij een paar Jumbo's ging bestellen. Het begon met een gevoel. Hij durfde en bestelde ze. Vandaag de dag is Martinair de grootste vervoerder van luchtvracht ter wereld. Andre Kuipers durfde heel lang in de ruimte te verblijven met alle risico's van dien. Hij kwam terug met een enorme geestelijke bagage waar we allemaal van kunnen profiteren. Durf? Als je je kansen van tevoren goed berekent dan is er niets aan. Het gevolg is: innovatie. Dat is een proces dat nooit meer ophoudt. Daar kan geen testje tegenop.
[/i]

[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 10-12-2016 18:55:05 ]
pi_167238533
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 17:36 schreef najra1990 het volgende:
Nieuwe op SiG
https://investeren.sameni(...)straat-7-rotterdam-1
Lijnzaadstraat 7 Rotterdam
4,5%
¤126.400
jammer dat t ze niet lukt om gewoon scherpe foto's erbij te zetten...
De looptijd is maar 1 jaar. Daarom zal je uiteindelijk niet meer rendement halen als ongeveer 3% netto. Dit zit hem in a. De fee en b. Dat het al met al, als je nu zou investeren, een week of 6 duurt voordat het project van start gaat.
pi_167238761
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 december 2016 18:58 schreef Horsemen het volgende:

[..]

De looptijd is maar 1 jaar. Daarom zal je uiteindelijk niet meer rendement halen als ongeveer 3% netto. Dit zit hem in a. De fee en b. Dat het al met al, als je nu zou investeren, een week of 6 duurt voordat het project van start gaat.
Rendement is volgens mij 4% netto. Je hoeft pas na funding te betalen. Hierna gaat de rente volgens mij bijna gelijk lopen.
pi_167238911
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 19:11 schreef djh77 het volgende:

[..]

Rendement is volgens mij 4% netto. Je hoeft pas na funding te betalen. Hierna gaat de rente volgens mij bijna gelijk lopen.
Ja sorry, je hebt gelijk. Ik heb ging even uit van 0,4% -/- nog eens 0,5%. Dus 2x de fee meegenomen. :Z
  zaterdag 10 december 2016 @ 19:26:34 #172
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167239044
Horsemen, ET en k_man jullie hebben idd gelijk over SvI.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167239281
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 december 2016 23:42 schreef Mynheer007 het volgende:
Nog even voor we het weekend in gaan een Johnny's burger bij Collin
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik gun het de ondernemers van harte maar ik ga hier toch echt niet in investeren. Beperkte horeca-ervaring, veel concurrentie, kleine marges, geen zekerheden, beperkt eigen vermogen etc..

Ik heb trouwens ook een hekel aan het overdreven gebruik van bijvoeglijke naamwoorden en leuk klinkende Engelse termen...de pitch lijkt wel een b*llsh*t-bingo
Keizersgracht 23 = goede locatie , er tegenover zit RPEL zie (HCN) crowdfunding en om de hoek zit een Ribs factory, , (collin doet Den Bosch) wordt druk
pi_167242896
Bij gebrek aan voldoende mooie projecten toch maar wat geld in dat nieuwe SiG project gestopt.
Mijnheer007 ook zo te zien ;)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167254034
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 december 2016 21:58 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Bij gebrek aan voldoende mooie projecten toch maar wat geld in dat nieuwe SiG project gestopt.
Mijnheer007 ook zo te zien ;)
Ik heb ook, nog net op tijd, wat gestopt in schijf 1. Benieuwd of schijf 2 de komende tijd vol gaat komen, bij het andere project in Rotterdam lijkt dat niet te gaan lukken.
pi_167258753
quote:
Ik heb ook, nog net op tijd, wat gestopt in schijf 1. Benieuwd of schijf 2 de komende tijd vol gaat komen, bij het andere project in Rotterdam lijkt dat niet te gaan lukken.
Ik heb ook iets in het nieuwe SiG project gestoken.

Nu is mijn vraag: waarom zou het andere project niet vollopen (hij loopt bijna af)

Zit het hem puur in de looptijd van 5 jaar? Het nieuwe project is 1 jaar, wat het voor mij heel aantrekkelijk maakt.
Liep de eerste schijf het andere project ook zo snel vol als het nieuwe?
pi_167259941
Ik zag net dat bij IVM het project Milksupply weer open staat.
pi_167260114
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 17:31 schreef Ernie58 het volgende:
Ik zag net dat bij IVM het project Milksupply weer open staat.
Bij Investormatch hoef je pas te betalen als het project volgeschreven is. Waarschijnlijk kwam er 1 investeerder niet over de brug en werd zijn aandeel weer vrijgegeven.

quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 16:36 schreef chocoboy het volgende:

[..]

Ik heb ook iets in het nieuwe SiG project gestoken.

Nu is mijn vraag: waarom zou het andere project niet vollopen (hij loopt bijna af)

Zit het hem puur in de looptijd van 5 jaar? Het nieuwe project is 1 jaar, wat het voor mij heel aantrekkelijk maakt.
Liep de eerste schijf het andere project ook zo snel vol als het nieuwe?
Je bent de 4e van fok! die in dit project stapt!

De korte looptijd zal zeker een rol spelen ja.
Waarom er in dat project bijna niemand in de 2e schijf stapt is omdat je minder zekerheden hebt waar nauwelijks iets tegenover staat.

Dat er in de 2e schijf annuitair wordt afgelost is nauwelijks een voordeel. Zeker als je moet gaan betalen om die aflossingen iedere maand uit je wallet op te 'mogen' nemen.

Het zou mij ook verbazen als die 2e schijf in het nieuwe project snel vol zal zitten.

[ Bericht 50% gewijzigd door voetbalmanager2 op 11-12-2016 17:49:34 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167262452
quote:
Je bent de 4e van fok! die in dit project stapt!

De korte looptijd zal zeker een rol spelen ja.
Waarom er in dat project bijna niemand in de 2e schijf stapt is omdat je minder zekerheden hebt waar nauwelijks iets tegenover staat.

Dat er in de 2e schijf annuitair wordt afgelost is nauwelijks een voordeel. Zeker als je moet gaan betalen om die aflossingen iedere maand uit je wallet op te 'mogen' nemen.

Het zou mij ook verbazen als die 2e schijf in het nieuwe project snel vol zal zitten.
29 investeerders, en 4 op FOK! FOK! rules!!

Ik denk zelf dat de tweede schijf nog wel vol zal lopen, gezien de korte looptijd.
Ik vind het risico van de tweede schijf nog steeds erg laag.
Ik verwacht niet dat binnen een jaar de waarde van het onderpand met zon groot percentage zal dalen bij een eventuele executie.

Het ander project zal niet vollopen verwacht ik.
pi_167262528
Ik ben ook ingestapt in dit project. Eerste project op sameningeld :)
pi_167263324
Ook ingestapt, inmiddels mijn 4e bij samen in geld... wel allemaal in de 1 e schijf... de hypothecaire zekerheid doet het hem voor mij. Ik ben inmiddels voorzichtiger geworden met de andere platforms.. ik zit daar in projecten waarvan ik me afvraag of ik alles ga terug zien..
pi_167263424
Nog ¤850,- te gaan in de 1e schijf voor wie nog wil.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167270101
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 19:14 schreef chocoboy het volgende:

[..]

29 investeerders, en 4 op FOK! FOK! rules!!

Ik denk zelf dat de tweede schijf nog wel vol zal lopen, gezien de korte looptijd.
Ik vind het risico van de tweede schijf nog steeds erg laag.
Ik verwacht niet dat binnen een jaar de waarde van het onderpand met zon groot percentage zal dalen bij een eventuele executie.

Het ander project zal niet vollopen verwacht ik.
Ik vraag me alleen af of het bedrag van het onderpand klopt.

Google de straat maar eens er zijn afgelopen tijd in die straat alleen maar voor lagere bedragen gekocht/verkocht.
Die zijn ook nog in onverhuurde staat en geen executie
pi_167272854
quote:
Ik vraag me alleen af of het bedrag van het onderpand klopt.

Google de straat maar eens er zijn afgelopen tijd in die straat alleen maar voor lagere bedragen gekocht/verkocht.
Die zijn ook nog in onverhuurde staat en geen executie
Wat ik op Funda zie staan zijn of alleen de boven woning of alleen de beneden woning.
Dit is weer een bovenwoning en heeft een garage.in de voormalige beneden woning.

Is dus moeilijk te vergelijken.
  maandag 12 december 2016 @ 08:31:24 #185
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167273281
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 07:31 schreef chocoboy het volgende:
Wat ik op Funda zie staan zijn of alleen de boven woning of alleen de beneden woning.
Dit is weer een bovenwoning en heeft een garage.in de voormalige beneden woning.
Die garage is NIET inclusief volgens mij. Dat kan niet voor die prijs in dit soort wijken. Garages zijn in dit soort wijken een zeldzaamheid en kosten een klein vermogen. Een huis boven een garage is vaak goedkoper dan een huis boven een woning (overlast).

Wat betreft de waardestijging, daar geloof ik inderdaad niets van.
Als het een executieveiling wordt dan moet waardestijfing nogal wat zijn. Eerst komen extra kosten als:

• onverhuurd -> verhuurd huis
• vrijwillige verkoop -> onvrijwillige verkoop
• veiling en notatiskosten. (kunnen wel 10k zijn, op dit soort huizen tikt dat aan)
• zakelijke achterstanden als VVe en OZB worden van de opbrengst afgetrokken.

Ik gok dat het huis wel 30k meer waard zou moeten worden voordat bovenstaande verliesposten zijn terugverdient.
Tot nooit .......
pi_167273389
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 08:31 schreef Speekselklier het volgende:

Die garage is NIET inclusief volgens mij. Dat kan niet voor die prijs in dit soort wijken. Garages zijn in dit soort wijken een zeldzaamheid en kosten een klein vermogen. Een huis boven een garage is vaak goedkoper dan een huis boven een woning (overlast).
Staat volgens mij vrij duidelijk dat het gaat over 6 A EN B. Boven- en ondergedeelte van de lijnzaadstraat.
  maandag 12 december 2016 @ 08:51:40 #187
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167273457
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 08:42 schreef djh77 het volgende:
Staat volgens mij vrij duidelijk dat het gaat over 6 A EN B. Boven- en ondergedeelte van de lijnzaadstraat.
Ik zie wel 6AB staan maar nergers onder en bovengedeelte. Kan net zo goed een samengetrokken bovenwoning zijn.

Als de garage er daadwerkelijk bij zit (foto's ??) dan verklaard ook de marktwaarde. En vind ik het raar dat er op de site niet over gesproken wordt. Dat is dan niet het grote voordeel van dit pand.
De appartementen staan voor 120k op Funda. Kijk niet gek op dat zo'n garage ook gewoon 100k doet.
Tot nooit .......
pi_167273494
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 08:51 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik zie wel 6AB staan maar nergers onder en bovengedeelte. Kan net zo goed een samengetrokken bovenwoning zijn.

Als de garage er daadwerkelijk bij zit (foto's ??) dan verklaard ook de marktwaarde. En vind ik het raar dat er op de site niet over gesproken wordt. Dat is dan niet het grote voordeel van dit pand.
De appartementen staan voor 120k op Funda. Kijk niet gek op dat zo'n garage ook gewoon 100k doet.
In de tekst wordt garage gewoon genoemd.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  maandag 12 december 2016 @ 09:17:10 #189
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167273701
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 08:56 schreef Aalsmeer15 het volgende:
In de tekst wordt garage gewoon genoemd.
Er wordt gesproken over 'woning'. Ik ga er niet blind vanuit dat de garage bij het project zit. Het zijn kadastraal ook twee verschillende objecten. Als de garage erbij zit is het voor de investeerders in elk geval belangrijk om na te gaan of de hypotheek op beide objecten zit.

De garage zal bepalend zijn bij een verkoop.
Tot nooit .......
pi_167274244
nieuwe op FNC: bootje
pi_167274348
ik denk dat ik in het bootje stap (FNC, NAVLI).
sterker nog, ik ben er al in gestapt.
pi_167274385
quote:
0s.gif Op zondag 11 december 2016 16:36 schreef chocoboy het volgende:

[..]

Ik heb ook iets in het nieuwe SiG project gestoken.

Nu is mijn vraag: waarom zou het andere project niet vollopen (hij loopt bijna af)

Zit het hem puur in de looptijd van 5 jaar? Het nieuwe project is 1 jaar, wat het voor mij heel aantrekkelijk maakt.
Liep de eerste schijf het andere project ook zo snel vol als het nieuwe?
Eerste schijf Boekweitstraat liep minder snel vol, denk inderdaad dat dat met de looptijd te maken heeft. De Crowd vindt blijkbaar de voorwaarden van schijf 2 niet aantrekkelijk genoeg om daar in te investeren. Risico is in schijf 2 toch wat hoger, dan schijf 1 terwijl de vergoeding voor dit risico hetzelfde is.
pi_167274661
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 10:11 schreef bleyenburg het volgende:
ik denk dat ik in het bootje stap (FNC, NAVLI).
sterker nog, ik ben er al in gestapt.
Ik vind de FNC projecten lastig te beoordelen. Ik zie dat de brutomarge behoorlijk is afgenomen maar waardoor blijft gissen. Het zal misschien te maken hebben met dat het eerst geen b.v. was en nu wel waardoor de directeur op de loonlijst moet staan....
pi_167274707
Zo te zien zijn personeelskosten/DGA salaris van 2016 in de bruto marge verrekend.

Ik doe ook het bootje; eigen vermogen is goed, nette marge na DGA salaris, geen stapelfinanciering.
Het zal een C zijn omdat het een jong bedrijf is...
pi_167274713
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 09:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Er wordt gesproken over 'woning'. Ik ga er niet blind vanuit dat de garage bij het project zit. Het zijn kadastraal ook twee verschillende objecten. Als de garage erbij zit is het voor de investeerders in elk geval belangrijk om na te gaan of de hypotheek op beide objecten zit.

De garage zal bepalend zijn bij een verkoop.
Ik ga het eens navragen bij SiG. Als het object in een normale situatie het aangegeven bedrag waard is dan zie ik in een worstcase scenario altijd wel 55 procent van de waarde terug komen.

En ik ga gelijk even aangeven dat ze anoniem investeren als standaardkeuze moeten doen want nu moet je dat bij elke investering weer aangeven.
pi_167274757
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 10:11 schreef bleyenburg het volgende:
ik denk dat ik in het bootje stap (FNC, NAVLI).
sterker nog, ik ben er al in gestapt.
Ik twijfel over de financiele zeewaardigheid van dit bootje, en stap er dus niet in. Bedrijfsresultaat is matig, ik neem aan dat de beste man alleen werkt, dus zichzelf een prima salaris geeft, dit gecombineerd met zo'n 12 jaar in de sector, waarvan 2.5 jaar in Dubai had hij zo'n bedrag makkelijk zelf beschikbaar moeten hebben.
pi_167275516
Ik doe wel mee. Mooie rente, beperkt risico denk ik.
Pecunia non olet
pi_167277680
"Restaurant Tribeca in Heeze kreeg in een keer twee sterren, drie maanden nadat het zijn deuren opende. "Ik weet amper waar mijn potjes en pannetjes staan", zei chefkok Jan Sobecki. "

http://nos.nl/artikel/214(...)nt-in-nederland.html

Tribeca is gefinancieerd via Horeca Crowd Funding en ik mag er binnenkort een keer uit eten :)
pi_167277687
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 10:14 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Eerste schijf Boekweitstraat liep minder snel vol, denk inderdaad dat dat met de looptijd te maken heeft. De Crowd vindt blijkbaar de voorwaarden van schijf 2 niet aantrekkelijk genoeg om daar in te investeren. Risico is in schijf 2 toch wat hoger, dan schijf 1 terwijl de vergoeding voor dit risico hetzelfde is.
Dit is nou weer slordig van SIG.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens hun site is er maar 70% volgeschreven. Meer mensen deze e-mail ontvangen en SIG gecontacteerd?
pi_167277895
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:15 schreef FINONAF het volgende:

[..]

Dit is nou weer slordig van SIG.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Volgens hun site is er maar 70% volgeschreven. Meer mensen deze e-mail ontvangen en SIG gecontacteerd?
Iemand heeft nadat de termijn verstreken was het project volgegooit. Dat zal mogelijk iemand van
woonrendement.nl zelf zijn geweest omdat hij anders die 70% van schijf 1 kwijt zou zijn.

Hoe dan ook, project is 100% gefund.

edit: nu staat 'ie weer op 70% met nog 10 minuten te gaan :?
edit 2: en nu staat 'ie weer op 100% _O-

[ Bericht 4% gewijzigd door voetbalmanager2 op 12-12-2016 13:34:55 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167278238
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Iemand heeft nadat de termijn verstreken was het project volgegooit. Dat zal mogelijk iemand van
woonrendement.nl zelf zijn geweest omdat hij anders die 70% van schijf 1 kwijt zou zijn.

Hoe dan ook, project is 100% gefund.

edit: nu staat 'ie weer op 70% met nog 10 minuten te gaan :?
Ik vind het wel vervelend al die onduidelijkheid bij SIG. Ik hou niet van gerommel, ik verwacht degelijkheid van bedrijven die ik mijn geld toevertrouw. Ik zal voor alsnog even niet op het betalingsverzoek ingaan. :(

[ Bericht 2% gewijzigd door NaRegenDeZon op 12-12-2016 13:44:03 ]
pi_167278245
quote:
12s.gif Op maandag 12 december 2016 13:15 schreef escortmk2 het volgende:
"Restaurant Tribeca in Heeze kreeg in een keer twee sterren, drie maanden nadat het zijn deuren opende. "Ik weet amper waar mijn potjes en pannetjes staan", zei chefkok Jan Sobecki. "

http://nos.nl/artikel/214(...)nt-in-nederland.html

Tribeca is gefinancieerd via Horeca Crowd Funding en ik mag er binnenkort een keer uit eten :)
Kijk, dat zijn nou de leuke meevallers!
Alvast veel plezier en eet smakelijk maar dat zal wel lukken ;)
pi_167278321
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:37 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik vind het wel vervelend al die onduidelijkheid bij SIG. Ik hoe niet van gerommel ik verwacht degelijkheid van bedrijven die mijn geld toevertrouw. Ik zal voor alsnog even niet op het betalingsverzoek ingaan. :(
Dit soort zaken maar vooral dat de terugbetaling niet goed en zeer onduidelijk is hebben er voor mij ook voor gezorgd dat ik sinds twee weken niet meer bij SiG investeer zolang dit niet is opgelost.
pi_167278498
Steen voor iedereen bij GvE loopt, zoals te verwachten zonder hypotheek, ook voor geen meter. Ze zitten “al” op 5% van het doel bedrag.
pi_167278703
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 13:48 schreef Horsemen het volgende:
Steen voor iedereen bij GvE loopt, zoals te verwachten zonder hypotheek, ook voor geen meter. Ze zitten “al” op 5% van het doel bedrag.
Ik had ze al gevraagd naar de reden van deze zeer magere rente. Antwoord was: Uitstekende zekerheden en ze waren ervan overtuigd dat dit passend is (mede vanwege bonusrente). :N
pi_167279015
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:56 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik had ze al gevraagd naar de reden van deze zeer magere rente. Antwoord was: Uitstekende zekerheden en ze waren ervan overtuigd dat dit passend is (mede vanwege bonusrente). :N
Met een rente van 4% zou er op zijn minst een 1e hypotheek moeten worden geboden of een rente die 2 punten hoger ligt. Zelf zou ik hem alleen meepakken als de hypotheek er zou komen.
pi_167279044
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 14:14 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Met een rente van 4% zou er op zijn minst een 1e hypotheek moeten worden geboden of een rente die 2 punten hoger ligt.
Ben het helemaal met je eens. GvE (nog) niet. Ze geven aan dat de constructie met een bv per woning net zo sterk is als een hypotheek.
pi_167279088
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:15 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ben het helemaal met je eens. GvE (nog) niet. Ze geven aan dat de constructie met een bv per woning net zo sterk is als een hypotheek.
Ik hoop voor GvE dat ze snel uit deze droom ontwaken.
pi_167279217
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 13:56 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik had ze al gevraagd naar de reden van deze zeer magere rente. Antwoord was: Uitstekende zekerheden en ze waren ervan overtuigd dat dit passend is (mede vanwege bonusrente). :N
GvE zal toch geldnemers moeten overtuigen dat de rente omhoog moet. Er staan inmiddels 6 projecten open. Op deze manier gaan die niet allemaal vol komen.
pi_167279245
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:23 schreef Benger het volgende:

[..]

GvE zal toch geldnemers moeten overtuigen dat de rente omhoog moet. Er staan inmiddels 6 projecten open. Op deze manier gaan die niet allemaal vol komen.
Of zorgen dat de zekerheden beter worden.
pi_167279341
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:23 schreef Benger het volgende:

[..]

GvE zal toch geldnemers moeten overtuigen dat de rente omhoog moet. Er staan inmiddels 6 projecten open. Op deze manier gaan die niet allemaal vol komen.
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 14:24 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Of zorgen dat de zekerheden beter worden.
Ik ben blij dat de projecten niet volkomen. Het geeft aan dat de rente nu niet veel meer kan dalen via CF en dat is een goede zaak want de afgelopen jaar is de rente al behoorlijk afgenomen.

Daarnaast moeten de zekerheden inderdaad een belangrijke prioriteit zijn voor de platformen...want zoals NRDZ al aangaf gaat dat voor veel mensen bepalen of er een positief of negatief rendement gemaakt gaat worden.
pi_167279481
Ik zag toevallig net in de GvE nieuwsbrief van afgelopen vrijdag dat de pitch van Pizza Hut is aangepast, waarbij diverse kritiekpunten die hier op dit forum aan de orde zijn gesteld zijn geadresseerd (meer duidelijkheid over lokaties en commitment van Yum/PH Europe).
pi_167279608
quote:
14s.gif Op maandag 12 december 2016 14:17 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik hoop voor GvE dat ze snel uit deze droom ontwaken.
Mee eens.
Een belegger wil, zeker bij dit soort lage rentes gewoon de zekerheid van een hypotheek.
Bij een (1ste) hypotheek is het onderpand niet te onttrekken aan de investeerder.
Bij constructies als een B.V. per pand en wat men er ook verder omheen verzint, is het- zeker als de lener ter kwader trouw is- altijd mogelijk het pand aan de investeerder te onttrekken.
Helaas is het zo dat we in CF wel vaker gezien hebben dat leners er met de buit vandoor willen gaan.
Dat risico wil je gewoon niet lopen.
Ik vraag me af waarom er geen hypotheek gegeven wordt? Men heeft de stichting toch voor dit doel!!!!
Jammer dat GvE zich nog steeds niet in de gedachten van zijn klanten investeerders kan verplaatsen!
  maandag 12 december 2016 @ 14:43:47 #214
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_167279718
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Jammer dat GvE zich nog steeds niet in de gedachten van zijn klanten investeerders kan verplaatsen!
Ik betwijfel ook ten zeerste als dat het doel is van GvE. Ik wil niet zuur overkomen maar in dit soort projecten met deze rente mag best wel wat zekerheid worden geboden.
  maandag 12 december 2016 @ 14:44:03 #215
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167279724
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]


Bij een (1ste) hypotheek is het onderpand niet te onttrekken aan de investeerder.
Bij constructies als een B.V. per pand en wat men er ook verder omheen verzint, is het- zeker als de lener ter kwader trouw is- altijd mogelijk het pand aan de investeerder te onttrekken.

Het OG gaat bij problemen op in de boedel van de BV en ook anderen hebben er dan recht op. Inclusief eventuele belastingdienst. Bij een 1e hypotheek is dat niet het geval dat vind ik toch echt een heel belangrijk verschil.
Tot nooit .......
pi_167279745
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:34 schreef OpDieFiets het volgende:
Ik zag toevallig net in de GvE nieuwsbrief van afgelopen vrijdag dat de pitch van Pizza Hut is aangepast, waarbij diverse kritiekpunten die hier op dit forum aan de orde zijn gesteld zijn geadresseerd (meer duidelijkheid over lokaties en commitment van Yum/PH Europe).
Ik heb het gelezen. Maar dit gaat het project niet helpen het heeft een valse start gemaakt en gaat zeker niet vol komen.
De enige manier om verder te gaan is om de boel op te knippen in 3 afzonderlijke Pizza hut vestigingen. Utrecht (waar men volgens de nieuwe pitch ver mee gevorderd is) opstarten met lening 1a en als men resultaten kan tonen 1B en 1 C op de markt brengen. Als men zo door blijft modderen als men nu doet helpt zelfs een rente verhoging naar 12 % niet.
pi_167279864
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:45 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen. Maar dit gaat het project niet helpen het heeft een valse start gemaakt en gaat zeker niet vol komen.
De enige manier om verder te gaan is om de boel op te knippen in 3 afzonderlijke Pizza hut vestigingen. Utrecht (waar men volgens de nieuwe pitch ver mee gevorderd is) opstarten met lening 1a en als men resultaten kan tonen 1B en 1 C op de markt brengen. Als men zo door blijft modderen als men nu doet helpt zelfs een rente verhoging naar 12 % niet.
Eens. Maar wel leuk om te zien dat wat hier op dit forum besproken wordt blijkbaar gezien wordt en dat er soms zelfs wat mee wordt gedaan ;)
pi_167279875
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:44 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Het OG gaat bij problemen op in de boedel van de BV en ook anderen hebben er dan recht op. Inclusief eventuele belastingdienst. Bij een 1e hypotheek is dat niet het geval dat vind ik toch echt een heel belangrijk verschil.
Helemaal mee eens. We wachten wel tot het kwartje valt bij GvE en men de investeerder gaat begrijpen bij dit soort projecten.
pi_167279960
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:39 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Bij constructies als een B.V. per pand en wat men er ook verder omheen verzint, is het- zeker als de lener ter kwader trouw is- altijd mogelijk het pand aan de investeerder te onttrekken.
Helaas is het zo dat we in CF wel vaker gezien hebben dat leners er met de buit vandoor willen gaan.
Zie in dit verband ook dit bericht op nu.nl vandaag...
http://www.nu.nl/ondernem(...)faillissementen.html
pi_167280149
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 14:53 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Zie in dit verband ook dit bericht op nu.nl vandaag...
http://www.nu.nl/ondernem(...)faillissementen.html
Dank voor het delen!
ook uit het artikel:
De totale schuldenlast van failliete ondernemingen steeg met 13,6 procent naar 4,9 miljard euro. De onbetaalde schuld nam toe met 14,1 procent naar 4,4 miljard euro.

Dus uit alle faillissementen komt dus gemiddeld maar 10% van de schulden (0.5 miljard) terug naar de schuldeisers. En daarvan gaat natuurlijk het meeste naar Belasingdienst , UWV, en preferente schuldeisers als banken met pandrecht.
pi_167280876
Crowdfunding krijgt onafhankelijk toezicht

Stichting Crowdfundersbelangen is in november 2016 opgericht als onafhankelijke toezichthouder op ondernemingen
http://www.emerce.nl/wire(...)afhankelijk-toezicht
http://crowdfundersbelangen.nl/
pi_167281033
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 15:44 schreef marathon2000 het volgende:
Crowdfunding krijgt onafhankelijk toezicht

Stichting Crowdfundersbelangen is in november 2016 opgericht als onafhankelijke toezichthouder op ondernemingen
http://www.emerce.nl/wire(...)afhankelijk-toezicht
http://crowdfundersbelangen.nl/
Ai. Ben benieuwd wat hun verdienmodel is. Het is een stichting, dus er zijn geen leden die contributie betalen. Er is dus ook geen zeggenschap over het beleid bij de crowdfunders. Ik ben nog niet enthousiast.
pi_167281192
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 15:53 schreef Benger het volgende:

[..]

Ai. Ben benieuwd wat hun verdienmodel is. Het is een stichting, dus er zijn geen leden die contributie betalen. Er is dus ook geen zeggenschap over het beleid bij de crowdfunders. Ik ben nog niet enthousiast.
Geheel mee eens! Heb het idee dat hier een aantal mensen uit de ruif mee willen gaan eten. Bijvoorbeeld door plaats te nemen in besturen van stichting zekerheden of derden gelden.
  maandag 12 december 2016 @ 16:05:28 #224
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167281250
Ik ben niet gelijk enthousiast maar ik kan ook niet vinden wat ze nou precies gaan doen..
Als ze plaats willen nemen in de verschillende stichtingen hoeft dat niet verkeerd te zijn. Nu zitten er medewerkers van de platformen in en de mannen (en dame*) achter stichting hebben op het eerste gezicht een aardige CV.

* Is afgestudeerd in de economische wetenschappen aan de Universidad Nacional de Tucumán (Argentinië). Ze zal in elk geval kennis hebben van failissementen. :)

[ Bericht 20% gewijzigd door Speekselklier op 12-12-2016 16:16:24 ]
Tot nooit .......
pi_167281516
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:05 schreef Speekselklier het volgende:
Ik ben niet gelijk enthousiast. Aan de andere kant als ze plaats willen nemen in de verschillende stichtingen hoeft dat niet gelijk verkeerd te zijn. Nu zitten er medewerkers van de platformen in en de mannen (en dame*) achter stichting hebben op het eerste gezicht een aardige CV.

* Is afgestudeerd in de economische wetenschappen aan de Universidad Nacional de Tucumán (Argentinië). Ze zal in elk geval kennis hebben van failissementen. :)

Tja. Ik zou ook graag zien dat er een crowdfunder in de stichting zat. Geen idee of ze wel ervaring hebben met crowdfunden. Ik zal ze eens mailen.
  maandag 12 december 2016 @ 16:17:32 #226
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167281545
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:16 schreef Benger het volgende:

[..]

Tja. Ik zou ook graag zien dat er een crowdfunder in de stichting zat. Geen idee of ze wel ervaring hebben met crowdfunden. Ik zal ze eens mailen.
of gewoon even afwachten en kijken wat de plannen zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit start als je zelf geen CF-er bent.
Tot nooit .......
pi_167281580
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

of gewoon even afwachten en kijken wat de plannen zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit start als je zelf geen CF-er bent.
Tja, er zijn mensen die gewoon een kans zien om een baantje voor zichzelf te creëren. Het is geen Anbi dus vermoedelijk doen ze dit niet als vrijwilliger.
  maandag 12 december 2016 @ 16:25:07 #228
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167281672
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:19 schreef Benger het volgende:

[..]

Tja, er zijn mensen die gewoon een kans zien om een baantje voor zichzelf te creëren. Het is geen Anbi dus vermoedelijk doen ze dit niet als vrijwilliger.
Anbi is ook niet alleen met vrijwilligers toch? Er zijn regelmatig grootverdiende directeuren op tv geweest die werkte voor een Anbi. Er zijn ook clubs als stichtingBeleggersbelangen. Daar wordt ook geld verdient maar ik heb wel het idee dat ze ook 'iets' goed doen.

quote:
Een directeur van een stichting kan zonder probleem in loondienst gaan werken, en daaruit een marktconform salaris ontvangen. Het kan wel zo zijn dat als een salaris erg hoog is, eventuele donateurs of subsidieverstrekkers wellicht minder gul worden omdat ze zien dat hun geld wordt besteed aan hoge salarissen. Dit blijkt immers uit de jaarrekening van de stichting.
Tot nooit .......
pi_167281811
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:25 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Anbi is ook niet alleen met vrijwilligers toch? Er zijn regelmatig grootverdiende directeuren op tv geweest die werkte voor een Anbi. Er zijn ook clubs als stichtingBeleggersbelangen. Daar wordt ook geld verdient maar ik heb wel het idee dat ze ook 'iets' goed doen.
Er is een verschil tussen het bestuur en de directeur. Deze stichting heeft zo te zien geen directeur of ander personeel. Het bestuur van een Anbi kan een vergoeding krijgen voor het bijwonen van vergaderingen, maar daar zit een maximum aan per vergadering. Dit is een onkostenvergoeding: het bestuurswerk wordt bij een Anbi verder onbezoldigd (als vrijwilliger) gedaan. Ze kunnen zichzelf inderdaad ook nog gaan inhuren voor het verrichten van niet-bestuurstaken. Probleem is dat dat in het jaarverslag komt, wat men als Anbi verplicht op het internet moet plaatsen.
  maandag 12 december 2016 @ 16:52:13 #230
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167282190
Er komt weer een vervroegde aflossing aan bij GVE: Dutch Queen (17 van de 36 zonder problemen voldaan).
Daarvoor in de plaats komt vandaag een nieuwe leningaanvraag, ook bij GVE

Edit: helaas slechts 6% ipv de huidige 7

[ Bericht 16% gewijzigd door crowd-fundi op 12-12-2016 17:04:12 ]
pi_167282422
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:52 schreef crowd-fundi het volgende:
Er komt weer een vervroegde aflossing aan bij GVE: Dutch Queen (17 van de 36 zonder problemen voldaan).
Daarvoor in de plaats komt vandaag een nieuwe leningaanvraag, ook bij GVE

Edit: helaas slechts 6% ipv de huidige 7
Op zich logisch. Herfinanciering heeft weinig nut als het percentage gelijk blijft.
  maandag 12 december 2016 @ 17:11:24 #232
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167282501
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2016 17:06 schreef k_man het volgende:
Op zich logisch. Herfinanciering heeft weinig nut als het percentage gelijk blijft.
Ben ik nou gek of komt in de hele pitch het woord 'winst' niet voor?

edit: ja toch, een keer:
quote:
Als gevolg van een aantal materiële tegenslagen met de aangeschafte vervoersmiddelen en tegenvallende weersomstandigheden heb ik de geprognotiseerde omzet en winst, zoals weergegeven bij het vorige project, niet kunnen realiseren.
Tot nooit .......
pi_167282550
De geprognotiseerde omzet in 2016 bedraagt ¤ 112.000,- met een winst van ¤ 15.540.

Vind het een matig verhaal, 2ton omzet verwachting (met 73k EBIT) is 1.1ton geworden in 2016.
Van een '5' naar een '2', maar het risico lijkt mij niet zo sterk afgenomen...

Ze wil graag haar maandlasten verlagen, slim: lager % en langere looptijd.
Minder florissante handel dan ze verwacht had...
  maandag 12 december 2016 @ 17:14:40 #234
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167282575
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:13 schreef marathon2000 het volgende:
De geprognotiseerde omzet in 2016 bedraagt ¤ 112.000,- met een winst van ¤ 15.540,
je hebt gelijk
Tot nooit .......
pi_167282713
quote:
7s.gif Op maandag 12 december 2016 17:06 schreef k_man het volgende:

[..]

Op zich logisch. Herfinanciering heeft weinig nut als het percentage gelijk blijft.
Wel bij een langere looptijd, bijvoorbeeld.

Ik stap niet opnieuw in, trouwens.
Pecunia non olet
pi_167282742
quote:
Sommige producten zijn flink aan de prijs en deze zullen bij eigen productie met een 3D printer aanzienlijk lager kunnen zijn.
Als ik dit goed lees wil ze producten van anderen na gaan maken en verkopen. Zou ze weten dat dat niet zo maar mag?
  maandag 12 december 2016 @ 17:23:49 #237
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167282752
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 17:22 schreef obligataire het volgende:

Ik stap niet opnieuw in, trouwens.
Ik heb 'm dit keer ook laten lopen
  maandag 12 december 2016 @ 17:31:29 #238
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167282869
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:23 schreef Benger het volgende:

[..]

Als ik dit goed lees wil ze producten van anderen na gaan maken en verkopen. Zou ze weten dat dat niet zo maar mag?
Ik vraag me ook wat er dan zo aan de prijs is. Het meeste van haar handel wat 3D-printer-compatible is komt denk ik per container uit China en hoeft dus niet aan de prijs te zijn. Het meeste wat je met een 3D printer kan is in China veel goedkoper. Tenzij het one-of-kinds zijn.

(nog los van dat ze dan eerst nog een behoorlijke technische tekening van het product moet hebben)
Tot nooit .......
pi_167283329
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Ik vraag me ook wat er dan zo aan de prijs is. Het meeste van haar handel wat 3D-printer-compatible is komt denk ik per container uit China en hoeft dus niet aan de prijs te zijn. Het meeste wat je met een 3D printer kan is in China veel goedkoper. Tenzij het one-of-kinds zijn.

(nog los van dat ze dan eerst nog een behoorlijke technische tekening van het product moet hebben)
Mogelijk koopt ze gewoon niet handig in en zit er veel te veel tussenhandel tussen.
  maandag 12 december 2016 @ 19:23:39 #240
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167284859
De bijna laatste zin in de pitch van de Dutch Queen vind ik niet zo leuk:
quote:
Bij verstrekken van deze lening zal de resterende hoofdsom van lening 10117 worden afgelost.
Resterende hoofdsom? Is er een aanpassing geweest van de voorwaarden? Het was toch altijd: hoofdsom plus rente?
pi_167285197
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 17:13 schreef marathon2000 het volgende:
De geprognotiseerde omzet in 2016 bedraagt ¤ 112.000,- met een winst van ¤ 15.540.

Vind het een matig verhaal, 2ton omzet verwachting (met 73k EBIT) is 1.1ton geworden in 2016.
Van een '5' naar een '2', maar het risico lijkt mij niet zo sterk afgenomen...

Ze wil graag haar maandlasten verlagen, slim: lager % en langere looptijd.
Minder florissante handel dan ze verwacht had...

niet deelgenomen, markthandel is vluchtige handel, handel komt en gaat. En er is niet altijd een kassasysteem. Dus het minder florissante zal deels op het 1e gezicht zijn. Blijft dat het toch wel concurrerende business is met hard werken.
pi_167285889
Mail van GvE inzake de Kartonnenwinkel.nl. Wat vinden jullie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Pecunia non olet
pi_167288570
Toeval of niet, daags na mijn melding over 12372 (GVE) krijg ik een mail
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167288949
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 20:03 schreef obligataire het volgende:
Mail van GvE inzake de Kartonnenwinkel.nl. Wat vinden jullie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
heb dezelfde mail ook gehad. Bij twijfel niet inhalen dus ik blijf bij mijn annulering
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_167289125
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 21:28 schreef komrad het volgende:

[..]

heb dezelfde mail ook gehad. Bij twijfel niet inhalen dus ik blijf bij mijn annulering
Idem. Als er te veel uitleg nadien nodig is bij cijfers, haak ik af.
pi_167289371
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 19:23 schreef crowd-fundi het volgende:
De bijna laatste zin in de pitch van de Dutch Queen vind ik niet zo leuk:

[..]

Resterende hoofdsom? Is er een aanpassing geweest van de voorwaarden? Het was toch altijd: hoofdsom plus rente?
Volgens mij is het nog steeds zo dat bij GvE bij vervroegd aflossen rest hoofdsom + resterende rente wordt betaald. Ik zou niet weten waarom nu niet. Jij hebt toch niet gevraagd om vervroegde aflossing?
pi_167289598
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 21:17 schreef Incitatus3 het volgende:
Toeval of niet, daags na mijn melding over 12372 (GVE) krijg ik een mail
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nee, dit is geen toeval. Na jou melding hebben twee leden van de GvE klankbordgroep hier vragen over gesteld bij GvE. De ondernemer had helaas, ook in dit geval, GvE niet in kennis gesteld. Eigenlijk te gek voor woorden maar dat terzijde. GvE heeft vervolgens contact opgenomen met ondernemer met deze mail als resultaat. Dank voor je oplettendheid en melding hier op het forum.
pi_167289702
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 21:40 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]

Volgens mij is het nog steeds zo dat bij GvE bij vervroegd aflossen rest hoofdsom + resterende rente wordt betaald. Ik zou niet weten waarom nu niet. Jij hebt toch niet gevraagd om vervroegde aflossing?
Ik zou er vooralsnog maar vanuit gaan dat je gewoon aflossing en rente gaat ontvangen.
pi_167290258
quote:
1s.gif Op maandag 12 december 2016 21:46 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Nee, dit is geen toeval. Na jou melding hebben twee leden van de GvE klankbordgroep hier vragen over gesteld bij GvE. De ondernemer had helaas, ook in dit geval, GvE niet in kennis gesteld. Eigenlijk te gek voor woorden maar dat terzijde. GvE heeft vervolgens contact opgenomen met ondernemer met deze mail als resultaat. Dank voor je oplettendheid en melding hier op het forum.
Aha. Dank. Handig dat die lijntjes er zijn!
pi_167293388
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 22:07 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Aha. Dank. Handig dat die lijntjes er zijn!
Ik denk dat het goed is om informatie over deze klankbordgroep en de KoM-groep op te nemen in de OP.De trouwe volgers van dit topic weten misschien wel van het bestaan maar voor nieuwe members kan het ook nuttig zijn om te weten dat de lijntjes er zijn.

Tevens zouden we een soort van open sollicitatie richting platformen er in op kunnen nemen onder mom van "als jullie nog input nodig hebben van de crowd dan kunnen wij wel een aantal ervaren crowdfunders afvaardigen".
pi_167295433
Beste deskundigen. Hoe beoordelen jullie de pitch van hoorhetgoed op het platform van crowdpartners ?
pi_167295599
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 21:28 schreef komrad het volgende:

[..]

heb dezelfde mail ook gehad. Bij twijfel niet inhalen dus ik blijf bij mijn annulering
(Kartonnenwinkel.nl)

Het haalt wat scherpe kantjes weg maar de enkelvoudige cijfers roepen nog steeds de nodige vraagtekens op waaronder de scherpe daling van het resultaat, plus wat merkwaardige verschuivingen in de balans. Ik laat hem lopen uit voorzichtigheid.
Pecunia non olet
pi_167295747
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 21:33 schreef Incitatus3 het volgende:

[..]

Idem. Als er te veel uitleg nadien nodig is bij cijfers, haak ik af.
Ik heb vandaag ook annuleringsverzoek voor mijn investering verstuurd. Eerste keer overigens dat ik dit doe bij GVE.
pi_167295960
Voor de mensen die in Pacogi zitten (zoals ik zelf :'( ). De voorraad heeft nagenoeg niets opgeleverd als ik deze verkoop prijzen zie.

https://www.partijhandela(...)-ca-6021-stuks/13738
pi_167296113
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 08:56 schreef Bernard4 het volgende:
Beste deskundigen. Hoe beoordelen jullie de pitch van hoorhetgoed op het platform van crowdpartners ?
Om het kort samen te vatten:
Er worden te veel sporen tegelijk gevolgd, webshop, huis aan huis, flagship store, en die omzet, wow, wat een hockeystick. En dat voor 7.5%!
Voor mij een absolute no-go qua project, en buiten dat een no-go voor het platform, want: wallet.

[ Bericht 0% gewijzigd door ETphonehome op 13-12-2016 09:55:37 ]
pi_167296531
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 08:56 schreef Bernard4 het volgende:
Beste deskundigen. Hoe beoordelen jullie de pitch van hoorhetgoed op het platform van crowdpartners ?
Zijn de kosten voor de investeerder bij jullie 1% per jaar? Lijkt me niet echt marktconform
pi_167296771
ik snap de no-go niet voor het platform: wat is wallet ?
pi_167296815
@ Mijnheer 007: Een "open sollicitatie" naar platforms toe om crowdfunders af te vaardigen vind ik prima.
Wel wil ik hierbij aangeven dat ik mij hiervoor niet beschikbaar ga stellen.
Momenteel zit ik in klankbordgroep voor 2 platforms en daar gaat genoeg tijd in zitten.

Dat het nuttig is lijkt evident. Hierbij verdienen de platforms ook een pluim omdat die de input wel degelijk serieus nemen en daar waar mogelijk ook concreet actie ondernemen.

maar nogmaals: het gemak waarmee nu wordt gezegd dat er ff een open sollicitatie uitgaat om afgevaardigden te leveren doet m.i. niet helemaal recht aan de tijd en inspanning die een en ander vergt.
Uit ervaring kan ik u zeggen dat de huidige leden hun taak serieus nemen en er werkelijk nogal wat tijd en aandacht aan besteden.
Zulks gebeurt ook nog tegen een nul tarief, waarvan akte ;)
pi_167296856
wat is jullie oordeel over de MAYA op het platform weforsea?
pi_167296878
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:33 schreef Bernard4 het volgende:
ik snap de no-go niet voor het platform: wat is wallet ?
Dat de (terug)betalingen op een rekening bij het platform staan en dus niet rechtstreeks van/naar je eigen bankrekening gaan.

De kosten voor investeerders zijn dus:
Totaal geïnvesteerd bedrag ≤ ¤50.000,00
1,0 % p.a. over het daadwerkelijk geïnvesteerde bedrag.

Dat betekent dus dat ik de 1% ook betaal over dat deel van de investering dat al afgelost is??
pi_167296894
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:38 schreef Bernard4 het volgende:
wat is jullie oordeel over de MAYA op het platform weforsea?
Bernard4, wellicht goed als je jezelf even voorstelt waarbij je ook aangeeft wat jouw banden zijn met de door jou genoemde platforms.
pi_167296946
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:33 schreef Bernard4 het volgende:
ik snap de no-go niet voor het platform: wat is wallet ?
Een wallet is een (virtuele) rekening bij het platform waar je geld op moet storten om te kunnen investeren, en waar uitbetalingen op terecht komen. Dat wil ik niet, ik wil dat uitbetalingen rechtstreeks op mijn eigen bankrekening komen, en niet dat ik dat zelf handmatig met of zonder kosten moet overboeken. Ik heb investeringen lopen via 4 platforms, en wil mijn cashflow zonder gedoe beschikbaar hebben voor herinvesteringen. En ja, dat verschuift van platform naar platform.
pi_167297101
Ok nu snap ik de term Wallet.
Ik investeer via vier platformen, te weten Investormatch, Crowdpartners, Collincrowdfund en GVE.
Ik heb nog een account bij Symbid, maar daar heb ik nooit deelgenomen aan een project.

Bij de platformen waar ik via investeer krijg ik overigens elke maand mijn aflossingen en rente op mijn eigen rekening betaald.
Ik heb nog even gekeken bij Crowdpartners, maar ook daar krijg ik een keer per maand het totaal aan aflossingen en rente betaald op mijn eigen bankrekening. Wel is het daar zo geregeld dat ik het te investeren bedrag overmaak op een derderekening. Maar dat is dus alleen de heenbetaling.

Ik heb geïnvesteerd in een aantal binnenschepen via weforsea en vroeg mij af waarom de maya niet loopt. De overige schepen betalen netjes terug. IK heb nog geen default opgelopen.
Er is een investering via Investormatch die achterloopt.
pi_167297147
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:40 schreef BillieCF het volgende:
Dat betekent dus dat ik de 1% ook betaal over dat deel van de investering dat al afgelost is??
Volgens mij niet, want in de toelichting op hun website staat:
"De rekeningkosten worden maandelijks geïncasseerd en berekend op basis van 1,0 % / 12 over het totaal daadwerkelijk geïnvesteerde bedrag per ultimo van de voorafgaande maand.".
Dus ik interpreteer dit zo dat je betaalt over het nog uitstaande bedrag.
pi_167297235
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:59 schreef OpDieFiets het volgende:

[..]

Volgens mij niet, want in de toelichting op hun website staat:
"De rekeningkosten worden maandelijks geïncasseerd en berekend op basis van 1,0 % / 12 over het totaal daadwerkelijk geïnvesteerde bedrag per ultimo van de voorafgaande maand.".
Dus ik interpreteer dit zo dat je betaalt over het nog uitstaande bedrag.
Ik interpreteer dat toch anders, vooral omdat ik zie staan dat leners betalen: 0,5% p.a. over uitstaande leningbedrag gedurende de looptijd van de lening. Bij investeerders staat toch echt een andere term (daadwerkelijk geïnvesteerde bedrag).
pi_167297425
Ok, dat had ik niet gezien. Hoe dan ook is de beschrijving van de kostenstructuur dus niet duidelijk.
pi_167297825
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 16:17 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

of gewoon even afwachten en kijken wat de plannen zijn. Ik kan me ook niet voorstellen dat je dit start als je zelf geen CF-er bent.
Ik heb gemaild en gebeld. Zo te horen zijn het zelf geen CF-ers. Ze zien er business in om toezicht te houden op de platforms. Ze noemen zich onafhankelijk, maar het lijkt me dat de platforms dat zullen moeten betalen. Het kan wat mij betreft weinig kwaad als een professionele derde partij meekijkt bij de platforms, maar dit zie ik niet als een vervanger voor een belangenvereniging. Opvallend was dat ze vooralsnog weinig behoefte hadden aan input vanuit de crowdfunders. Ze willen de belangen van de crowdfunders behartigen zonder input vanuit diezelfde crowdfunders.
  dinsdag 13 december 2016 @ 11:51:37 #268
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167297912
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:46 schreef Benger het volgende:
Ze noemen zich onafhankelijk, maar het lijkt me dat de platforms dat zullen moeten betalen.
Dat is op zich niks geks. De AFM wordt gefinancieerd door de banken.
En als je je dan bedenkt dat de AFM ook toezicht houdt op CF-platformen dan weet ik niet waar je slechter uit bent.

Of je nou door de kat of door de hond gebeten wordt, het doet allebij pijn.
quote:
Opvallend was dat ze vooralsnog weinig behoefte hadden aan input vanuit de crowdfunders.
Wat dat aangaat trekken ze dan weer 1 lijn met de AFM. Die houden het ook bij een jaarlijke enquete met wat open deuren.
Tot nooit .......
pi_167298071
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:21 schreef OpDieFiets het volgende:
Ok, dat had ik niet gezien. Hoe dan ook is de beschrijving van de kostenstructuur dus niet duidelijk.
Inderdaad niet erg duidelijk.

Ik ben niet echt onder de indruk van het platform of de aangeboden projecten; er gaat geen geld van mij naar ze toe.
pi_167298213
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 11:46 schreef Benger het volgende:
Opvallend was dat ze vooralsnog weinig behoefte hadden aan input vanuit de crowdfunders. Ze willen de belangen van de crowdfunders behartigen zonder input vanuit diezelfde crowdfunders.
Op de website staat wel een meldpunt genoemd:
quote:
Meldpunt
Bent u op de hoogte van een probleem bij een project dat door middel van crowdfunding is gefinancierd ? Meld het ons dan via contact@crowdfundersbelangen.nl
pi_167298315
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:08 schreef djh77 het volgende:

[..]

Op de website staat wel een meldpunt genoemd:

[..]

Misschien een ideetje om de OP-lijst met probleemprojecten op te sturen??
pi_167298567
Dat lijkt me in deze fase misschien wat overdreven. Bij veel zaken kan je niet direct een probleem richting het platform aanwijzen. Wat misschien wel zou kunnen is het project Bussmann. Wellicht kan de stichting ondersteunen bij de Kifid procedure.

[ Bericht 0% gewijzigd door djh77 op 13-12-2016 12:32:00 ]
pi_167298659
Als ze onafhankelijk zijn van de platformen dan moet dit betaald worden door de crowdfunders zelf.
Moet ik het dan zien als een door ons betaalde stichting zekerheden.
pi_167298676
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:26 schreef djh77 het volgende:
Dat lijkt me in deze fase misschien wat overdreven. Bij veel zaken kan je niet direct een probleem richting het platform aanwijzen. Wat misschien wel zou kunnen is het project Bussmann. Wellicht kan de stichting ondersteunen bij de Kifid procedure.
Ik weet niet of ik mij wij wil laten ondersteunen door een stichting die nog weinig kaas heeft gegeten van crowdfunding.
Daar komt nog bij dat er dan nog meer schijven tussen zitten. Ik wacht eerst wel eens de reactie van het Kifid af op de nu ingediende zaken.
pi_167298787
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:32 schreef Horsemen het volgende:

[..]

Ik weet niet of ik mij wij wil laten ondersteunen door een stichting die nog weinig kaas heeft gegeten van crowdfunding.
Ik weet ook niet of jij dat wil. Ik zeg ook niet dat ze namens de investeerder de procedure moeten starten oid. Maar bv vooraf advies over de juiste juridische formuleringen in de aanmelding van de zaak bij het Kifid zodat je de juiste pijnpunten benoemd om meer kans te maken op een positieve uitkomst. Uiteindelijk kan je dan zelf de zaak bij het Kifid toelichten als cf-deskundige.

Misschien komen ze zich nog een keer voorstellen op dit forum en wordt het wat duidelijker wat ze kunnen betekenen.
  dinsdag 13 december 2016 @ 12:50:43 #276
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167299099
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 20:03 schreef obligataire het volgende:
Mail van GvE inzake de Kartonnenwinkel.nl. Wat vinden jullie?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb hem nog niet gehad, maar dit is toch eerder positief dan negatief?
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167299343
[..]

Wat dat aangaat trekken ze dan weer 1 lijn met de AFM. Die houden het ook bij een jaarlijke enquete met wat open deuren.
[/quote]

Dit ben ik niet met je eens. De AFM doet naast de enquêtes toch wel wat meer in de branche. Heel wat veranderingen die je nu ziet gebeuren t.a.v van bijvoorbeeld de transparantie zijn mede onder druk van de AFM tot stand gekomen.
Het is niet altijd zichtbaar voor ons maar de AFM doet wel degelijk wat met klachten uit de markt. Natuurlijk zou het naar veler idee wel eens wat sneller kunnen gaan met sturen en ingrijpen van de AFM. Maar dat er niets gebeurd dat klopt niet.
pi_167299372
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:13 schreef BillieCF het volgende:

[..]

Misschien een ideetje om de OP-lijst met probleemprojecten op te sturen??
Ik heb vooralsnog helemaal niets met deze stichting.Bovendien geeft men zelf aan geen behoefte te hebben aan contact met crowdfunders. Zie opmerking ik dacht van Benger.
  dinsdag 13 december 2016 @ 13:14:11 #279
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167299451
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 12:32 schreef Horsemen het volgende:
Ik weet niet of ik mij wij wil laten ondersteunen door een stichting die nog weinig kaas heeft gegeten van crowdfunding.
Het zijn behoorlijk zware financieel juristen. Je hoeft geen kaas hebben gegeten van Crowdfunding om te constateren dat heel veel overeenkomsten niet in de haak zijn. Zelfs wij als amateur weten er al de nodige fouten uit te halen. Financieel specialisten kennen we genoeg. Alle gezichten achter de platforms hebben een financiele achtergrond en kunnen je prima de rendementen voor rekenen. Het gaat vooral mis bij het juridische deel.

Ik geef ze toch echt een kans.

Crowdfunding is vooral het deel wat aan de lening vooraf is gegaan. De overeenkomst van een crowdfund lening zal niet anders zijn dan een lening die door meerdere wordt gefinancieerd. Daar hoef je geen kennis van CF voor te hebben maar een (financieel) juridische achtergrond.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 17% gewijzigd door Speekselklier op 13-12-2016 13:29:00 ]
Tot nooit .......
pi_167301590
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15746
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Naam: Soul Community
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,02

Ik kan de link alleen niet openen.
pi_167301719
Nieuwe op Lendico:
LendicoNL twitterde op dinsdag 13-12-2016 om 14:11:46 #crowdfunding #investering #MKB: tot 5,43 % #Rendement > 'Gereedschap en opslagruimte', ¤ 10.000, 3 jr, klasse B, https://t.co/406O26CWqw reageer retweet
pi_167301784
Actie Lendahand:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_167302090
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:19 schreef djh77 het volgende:
Actie Lendahand:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt voor onder attentie brengen van deze actie! Ik heb net gratis mijn eerste investering gedaan bij Lendahand. ¤50 investeren dmv van de actie ¤50 korting = ¤0,- betalen.

Hebben ze niet echt goed over nagedacht. Toen ik actie las ging ik er vanuit dat ik ¤50 moest investeren en dan een extra ¤50 zou krijgen om de investering naar ¤100,- te brengen.

Maar zo loop ik helemaal geen risico en dat voor p2p 8)7
pi_167302256
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15746
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Naam: Soul Community
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,02

Ik kan de link alleen niet openen.
Ik (nu) wel :s).
జ్ఞ‌ా
pi_167302407
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:42 schreef µ het volgende:

[..]

Ik (nu) wel :s).
Tja ik ook, vol!
Klein bedrag 20k.
Waarvan 10k borg van familie.
Nette rente voor risico.
Jonge mensen dit gaat wel terug komen.
Leuk klein projectje die je niet te vaak ziet.
pi_167302445
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:34 schreef Yoica1606 het volgende:

[..]

Bedankt voor onder attentie brengen van deze actie! Ik heb net gratis mijn eerste investering gedaan bij Lendahand. ¤50 investeren dmv van de actie ¤50 korting = ¤0,- betalen.

Hebben ze niet echt goed over nagedacht. Toen ik actie las ging ik er vanuit dat ik ¤50 moest investeren en dan een extra ¤50 zou krijgen om de investering naar ¤100,- te brengen.

Maar zo loop ik helemaal geen risico en dat voor p2p 8)7
Zat al een tijdje te denken om ook bij Lendahand te beginnen. Niet zozeer voor het rendement, als wel voor het 'goede gevoel'.

Deze actie heeft mij over de streep getrokken, met name door de investering van EUR 0,-!

P.S. Echte goede gevoel komt pas als ik echt heb geïnvesteerd...
pi_167302843
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:10 schreef Horsemen het volgende:
Nieuw project op geldvoorelkaar:
Link: https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=15746
Reeks: Topicreeks: Crowdfunding topic

Naam: Soul Community
Leendoel: Onroerend goed
Bedrag: 20.000 euro
Rente: 9,0%
Looptijd: 60 maanden
Classificatie: 5s
Graydon rating: 0,02

Ik kan de link alleen niet openen.
Was er net op tijd bij! Een onverwacht pareltje hoor, deze: klein bedrag, twee jonge mensen en een borgtocht voor de helft van het bedrag. Is mijn eerste GvE-project sinds weken.
pi_167302873
quote:
19s.gif Op dinsdag 13 december 2016 16:10 schreef dbrmnn het volgende:

[..]

Was er net op tijd bij! Een onverwacht pareltje hoor, deze: klein bedrag, twee jonge mensen en een borgtocht voor de helft van het bedrag. Is mijn eerste GvE-project sinds weken.
Het is dat hij even offline gehaald was.anders had ik ook wel meegedaan
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_167303029
quote:
14s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:42 schreef µ het volgende:

[..]

Ik (nu) wel :s).
mmm, jammer. Nu heb ik hem gemist.
pi_167303119
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 15:19 schreef djh77 het volgende:
Actie Lendahand:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt.
Ik ga van mijn vrouw maar eens een "nieuwe uitlener" maken.
pi_167303411
quote:
Bedankt.
Ik ga van mijn vrouw maar eens een "nieuwe uitlener" maken.
Sinds begin oktober ben ik hier aan het meelezen en inmiddels ook aardig verslaafd geraakt met het CF virus. In twee maandjes tijd geïnvesteerd in een project of 20 met relatief kleine bedragen. Nu de investeringen een tijdje op een rustig pitje en eens kijken hoe het allemaal gaat verlopen. Dit Lendahand project kon ik ook niet laten lopen en ook mijn vrouw maar als nieuwe investeerder aangemeld...
pi_167303640
@ Horsemen: Ik neem aan dat je niet bedoelt dat je je vrouw uit gaat lenen? ;)

verder jammer dat ik die laatste GVE miste. :(
  dinsdag 13 december 2016 @ 16:50:41 #293
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167303664
Ik heb ook wat in SimGas gestopt als bestaande uitlener.
Met moeite. De geur van die projecten bij GVE (die luchtfietserij van SERI) raak ik niet kwijt.
pi_167303761
quote:
7s.gif Op dinsdag 13 december 2016 16:37 schreef ErWee7 het volgende:

[..]

Sinds begin oktober ben ik hier aan het meelezen en inmiddels ook aardig verslaafd geraakt met het CF virus. In twee maandjes tijd geïnvesteerd in een project of 20 met relatief kleine bedragen. Nu de investeringen een tijdje op een rustig pitje en eens kijken hoe het allemaal gaat verlopen. Dit Lendahand project kon ik ook niet laten lopen en ook mijn vrouw maar als nieuwe investeerder aangemeld...
Welkom. CF is gewoon erg verslavend en je moet oppassen dat je niet roekeloos gaat investeren. Verstandig dus dat je even de investeringen op een rustig pitje zet en de boel even aankijkt.
pi_167303817
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 10:36 schreef bleyenburg het volgende:
@ Mijnheer 007: Een "open sollicitatie" naar platforms toe om crowdfunders af te vaardigen vind ik prima.
Wel wil ik hierbij aangeven dat ik mij hiervoor niet beschikbaar ga stellen.
Momenteel zit ik in klankbordgroep voor 2 platforms en daar gaat genoeg tijd in zitten.

Dat het nuttig is lijkt evident. Hierbij verdienen de platforms ook een pluim omdat die de input wel degelijk serieus nemen en daar waar mogelijk ook concreet actie ondernemen.

maar nogmaals: het gemak waarmee nu wordt gezegd dat er ff een open sollicitatie uitgaat om afgevaardigden te leveren doet m.i. niet helemaal recht aan de tijd en inspanning die een en ander vergt.
Uit ervaring kan ik u zeggen dat de huidige leden hun taak serieus nemen en er werkelijk nogal wat tijd en aandacht aan besteden.
Zulks gebeurt ook nog tegen een nul tarief, waarvan akte ;)
Zo was mijn opmerking niet helemaal bedoeld want ik besef dat er vele uren onbezoldigd werk inzitten, en ik doelde meer op een constructie van dat platformen bij ons kunnen aankloppen wanneer ze input willen, en dat vrijwilligers zich dan wel zelf kunnen melden die hier een bijdrage aan willen leveren.
  dinsdag 13 december 2016 @ 17:41:30 #296
442908 crowd-fundi
ik bankier, dus ik ben
pi_167304509
Iemand waagt het te vragen waarom de uitnodiging voor een open dag alleen maar in het Q&Agedeelte van KOM is vermeld en niet via de mail.
Je zult maar zo'n antwoord krijgen :'(
quote:
Beste investeerder van 13 dec 2016, Als investeerder lijkt het ons juist zo belangrijk om een 2 a3 maal eens in te loggen op de door u gedane donaties in de diverse projecten
U blijft dan ook goed op de hoogte van de updates .
U wilt toch ook feeling houden met ondernemingen?
Huh? Donaties bij KOM? En dan een paar keer (per dag? week? maand?) inloggen? Je bent echt niet de enige die een project heeft lopen bij KOM.
pi_167307551
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 december 2016 17:41 schreef crowd-fundi het volgende:
Iemand waagt het te vragen waarom de uitnodiging voor een open dag alleen maar in het Q&Agedeelte van KOM is vermeld en niet via de mail.
Je zult maar zo'n antwoord krijgen :'(

[..]

Huh? Donaties bij KOM? En dan een paar keer (per dag? week? maand?) inloggen? Je bent echt niet de enige die een project heeft lopen bij KOM.
Lol, dat was een reactie op mijn suggestie om de uitnodiging voor een open dag de volgende keer via KOM per email te verspreiden. Dank voor het hier posten, anders had ik de reactie pas over 6 maanden gelezen :D

Tot nu toe heb ik de perenkweeker trouwens wel hoog zitten. Lijkt me een project dat de einddatum wel gaat halen. Maar het moet natuurlijk geen donatie worden...
pi_167308124
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 11:05 schreef marathon2000 het volgende:
Voor de statistieken:
Collin Crowdfund ‏@CollinCrowdfund
Nieuwe leningaanvraag: #Yasemin. Leenbedrag: ¤ 450.000 – rente: 7,5% – looptijd: 7,5 jaar. #crowdfunding #Altforst http://ow.ly/jiHj306OfVt
68% nu.....ik ben benieuwd of deze nog vol komt. De vaart is er al lang uit. Misschien met verbeterde voorwaarden?
Pecunia non olet
pi_167308344
quote:
Bedankt.
Ik ga van mijn vrouw maar eens een "nieuwe uitlener" maken.
Niet alleen mijn vrouw..... het hele gezin!!!!
pi_167316726
https://www.duurzaaminves(...)agerwey-windturbines

Ik zit er over te denken om hier aan mee te doen. Het investeringsbedrag is eigenlijk wel iets te hoog maar ik vind het wel een mooi bedrijf. Zekerheden zijn op zich wel oké met een hypothecaire inschrijving van tussen de 1.5 en 2.7 miljoen op een pand ter waarde van 4.7 miljoen. Wanneerde verkoopbaarheid van de fabriekshal tegen valt is de kans toch wel groot dat ten minste de waarde van de hypotheek terug komt.

Nadeel van duurzaaminvesteren is wel dat de fee met 3 procent hoog is en er gedurende looptijd niet afgelost wordt.
pi_167317243
peterverhaar twitterde op maandag 12-12-2016 om 21:22:07 beste @AutoriteitFM mij rest niet anders dan een klacht in te dienen over https://t.co/A2cL7jnY86; weigeren een JUISTE portefeuille te maken reageer retweet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')