abonnement Unibet Coolblue
  zondag 4 december 2016 @ 20:23:08 #1
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167102636
Hallo mede-FOK!kers :)

Ik ben een meisje uit Nederland en sinds drie maanden geleden woon ik in het zuiden van Zweden met 7 andere nederlanders. Super leerzaam om in een groep te leven! Je individuele spelletjes worden gezien en je wordt je meer bewust van je intenties. We hebben samen veel avonturen meegemaakt en allemaal ideeën werden in het rond gegooid. Zo hebben we uiteindelijk besloten om naar Lapland te verhuizen, naar een stuk land wat we daar hebben gekocht. Hier willen we simpel leven, met de materialen van de natuur en slechts de bare essentials. We geloven namelijk dat de natuur ruimte maakt in je gedachtes voor creativiteit en geluk. De natuur is een plek om jezelf en je dromen te ontdekken. En niet te vergeten, het avontuur daar roept!

Nu zijn we een project begonnen: The Way Out. We willen naast onszelf ook anderen de kans geven om dit avontuur te beleven. Mijn vraag voor jullie is: wie willen er met een groep enthousiaste avonturiers een jaar in Lapland spenderen?
Let nature bring us together
pi_167102738
Nee man.

De natuur moet vooral natuur blijven, oftewel mensen wegblijven.
pi_167102999
Geen internet = geen leven.
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_167104248
Zou ik wel willen.

Ik heb echter een vaste baan, en ben te laf om mijn zekerheden op te geven. :@
pi_167104706
Een jaar in Lapland lijkt me geweldig. Zou er zo kunnen wonen, maar aan je project doe ik niet mee. Ben echter wel benieuwd naar je ervaringen. Blijf je wel updates posten hier?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  zondag 4 december 2016 @ 21:36:15 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_167105096
Been there done that. Succes verder, het zuiden van Zweden en Lapland is een wereld van verschil.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_167106947
Veel vragen komen in mij op. Hoe woon je nu eigenlijk? In een woongroep, commune? En hoe voorzien jullie nu in je levensonderhoud dan? Vertel eens wat meer...waar gaan jullie precies heen? Wat zijn de plannen? Hoe ga je van de natuur leven in de winter?
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  Meest relativerende user 2022 zondag 4 december 2016 @ 23:36:03 #8
357044 Budapestenaar
pi_167108907
Het idee spreekt me aan, maar het leven in een groep schrikt me een beetje af. Hoe voorkom je dat dominante types de overhand krijgen? Hoe neem je als groep beslissingen? Heb je privacy?

Mijn droom is op een heuvel in Schotland wonen met een stel honden. En een goede internetverbinding voor mijn dagelijkse portie Fok!...

Einzelgänger, I know. :@
pi_167108984
quote:
1s.gif Op zondag 4 december 2016 20:23 schreef the_wayout het volgende:
Je individuele spelletjes worden gezien
wat moet ik daar onder verstaan? :?
pi_167109623
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:40 schreef vaduz het volgende:

[..]

wat moet ik daar onder verstaan? :?
Wat denk je ;)
Je zou mij willen zijn gladde sales boy en na het werk crimi
pi_167109636
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 00:11 schreef MrSalazar het volgende:

[..]

Wat denk je ;)
Ik heb geen idee, daarom vraag ik het.
  maandag 5 december 2016 @ 14:37:28 #12
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167118534
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:27 schreef Knutknuttsson het volgende:
Een jaar in Lapland lijkt me geweldig. Zou er zo kunnen wonen, maar aan je project doe ik niet mee. Ben echter wel benieuwd naar je ervaringen. Blijf je wel updates posten hier?
Het project is juist andere mensen naast onze eigen groep bij het avontuur daar betrekken, om met ons te wonen in Tentipi's naast het meer. Natuurlijk! Ik kan wel wat blijven updaten over de experience daar :) je kan het ook volgen op onze site, forum.fok.nl of op onze facebook! Wat lijkt jou het leukst aan Lapland?

[ Bericht 4% gewijzigd door static op 05-12-2016 14:44:49 ]
Let nature bring us together
  maandag 5 december 2016 @ 14:39:25 #13
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167118567
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 21:36 schreef Dven het volgende:
Been there done that. Succes verder, het zuiden van Zweden en Lapland is een wereld van verschil.
Oh interessant! Zou je misschien wat ervaringen kunnen delen? Ben erg benieuwd naar hoe dat voor jou was :) We zijn er twee keer met een roadtrip naartoe geweest en inderdaad een groot verschil. Lapland lijkt dan wel het Zweedse Alaska vergeleken bij het zuiden.
Let nature bring us together
pi_167118749
En je bent niet bang dat zo'n tentipi in de winter een beetje koud wordt?
  maandag 5 december 2016 @ 15:01:21 #15
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167119102
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 22:31 schreef Knutknuttsson het volgende:
Veel vragen komen in mij op. Hoe woon je nu eigenlijk? In een woongroep, commune? En hoe voorzien jullie nu in je levensonderhoud dan? Vertel eens wat meer...waar gaan jullie precies heen? Wat zijn de plannen? Hoe ga je van de natuur leven in de winter?
Wow ja dat zijn veel vragen! Op dit moment wonen we met z'n achten in het zuiden van Zweden. Vijf van ons in een huisje en de andere drie hebben hun eigen huisje. Er staan verder nog veel caravan's en kleine hutjes op ons land hier waar we in de zomer in hebben gewoond. Vijf van ons zijn Zweeds, maar oorspronkelijk zijn het nederlanders dus we kunnen allemaal nederlands met elkaar praten. Deze zomer zijn ik en nog twee andere nederlanders bij deze zweden ingetrokken, omdat hun way of life ons erg aanspreekt. Het leven hier is erg goedkoop want we gebruiken geen stromend water en geen verwarming. Slechts twee van het Zweedse gezin hebben werk in een outdoor winkel, waarmee we wat verdienen en daarnaast kunnen we nog wat verdienen met ons project via subsidies en als avonturenteam.

Volgend jaar in april gaan we een stuk naarons stuk land hiken, zodat we in mei echt kunnen beginnen aan ons jaar. Ons stuk land is ter grootte van 2,5 hectare en ligt aan een meer. We moeten zelf ook nog super veel leren over het simpele outdoor leven, maar dit doen we graag met iedereen die ons wil joinen ;) we zouden heel graag ons eigen eten willen verbouwen, maar de grond is lastig te bewerken en er is niet genoeg grond om iedereen te onderhouden, dus bepaalde items zullen we wel moeten kopen, maar we hopen groentes zoveel mogelijk te kunnen verbouwen. Die gaan we dan conserveren voor de winter. Daarnaast proberen we wel zoveel mogelijk van de wilde natuur te kunnen leven; vissen, jagen, bessen plukken en andere wilde planten eten. Ons plan is om in tentipi's daar te leven, zo simpel mogelijk, maar nog wel met bepaalde items, de bare essentials. En niet te vergeten, we willen fun, dus hier en daar een kano tocht, een feestje of een hike kunnen we niet missen! Ik hoop dat dit een beetje een beeld geeft van hoe wij nu het leven daar voor ons zien! Voor meer info kan je naar onze site gaan: forum.fok.nl

[ Bericht 1% gewijzigd door static op 05-12-2016 15:04:47 ]
Let nature bring us together
pi_167119160
Vraag me vooral af hoe je van de natuur wil leven in de lange en donkere winter daar. Het is een vrij onvergeeflijk stuk land te noemen om back to basic te gaan.

Het is doenbaar, maar wel heel erg karig. Gaan jullie jagen, hebben jullie "koelkelders" om wat jullie verbouwen/jagen/verzamelen op te slaan? Hoe gaan jullie dat aanpakken met ook nog eens bezoekers erbij die een aanslag maken op de voorraden?

En 2.5 hectare voor zoveel mensen, dat is echt extreem weinig. Alleen al voor het verbouwen van groentes is dat veelste weinig.
Je hebt minstens anderhalve hectare nodig per persoon, jachtrechten zouden ook meer dan handig zijn trouwens... Je mag echt niet zomaar overal jagen namelijk...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 december 2016 @ 15:05:01 #17
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_167119203
Stop eens met het spammen van je site.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  maandag 5 december 2016 @ 15:07:26 #18
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167119267
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:36 schreef Budapestenaar het volgende:
Het idee spreekt me aan, maar het leven in een groep schrikt me een beetje af. Hoe voorkom je dat dominante types de overhand krijgen? Hoe neem je als groep beslissingen? Heb je privacy?

Mijn droom is op een heuvel in Schotland wonen met een stel honden. En een goede internetverbinding voor mijn dagelijkse portie Fok!...

Einzelgänger, I know. :@
Ik snap je helemaal! Ik was eerst de loner van de klas, wilde me aan geen enkele groep binden. Dit was anders voor een of een andere reden. De mensen hier denken om je. We kijken veel naar intenties en gevoel. Als iemand de overhand zou krijgen en het voelt niet goed, dan wordt er wel wat van gezegd. Het gaat hier veel om bewust maken van je gedrag. En wat betreft privacy, die kan je nemen als je daar behoefte aan hebt. Je moet je natuurlijk wel goed kunnen blijven voelen, dat is ook voor de sfeer van de hele groep dan beter :)

Schotland klinkt ook niet verkeerd! Ik hoop ook dat we in Lapland honden kunnen hebben, zou wel heel gaaf zijn!
Let nature bring us together
  maandag 5 december 2016 @ 15:08:38 #19
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167119289
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 14:46 schreef Polenbatser het volgende:
En je bent niet bang dat zo'n tentipi in de winter een beetje koud wordt?
We hebben een kachel in de tipi, die kan je heel goed opstoken, als je wil kan het zelfs als een sauna zo warm worden!
Let nature bring us together
pi_167119335
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 15:08 schreef the_wayout het volgende:

[..]

We hebben een kachel in de tipi, die kan je heel goed opstoken, als je wil kan het zelfs als een sauna zo warm worden!
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:40 schreef vaduz het volgende:

[..]

wat moet ik daar onder verstaan? :?
Beantwoord eens mijn vraag, TS.
pi_167119353
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 15:07 schreef the_wayout het volgende:

[..]

Ik snap je helemaal! Ik was eerst de loner van de klas, wilde me aan geen enkele groep binden. Dit was anders voor een of een andere reden. De mensen hier denken om je. We kijken veel naar intenties en gevoel. Als iemand de overhand zou krijgen en het voelt niet goed, dan wordt er wel wat van gezegd. Het gaat hier veel om bewust maken van je gedrag. En wat betreft privacy, die kan je nemen als je daar behoefte aan hebt. Je moet je natuurlijk wel goed kunnen blijven voelen, dat is ook voor de sfeer van de hele groep dan beter :)

Schotland klinkt ook niet verkeerd! Ik hoop ook dat we in Lapland honden kunnen hebben, zou wel heel gaaf zijn!
Kan je wat met die honden dan? Want anders heb je er verdomd weinig aan.
En die moeten ook eten he, dat met 2.5 hectare en nog geen jachtrecht erbij hebbende. Waardoor je op vele plaatsen nog geen vis uit het water mag halen (catch and release komt daar erg veel voor).

Waar gaan jullie het hout om te stoken vandaan halen zonder geld trouwens? Want ook daarvoor kom je tekort met je 2.5 hectare.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 december 2016 @ 15:13:40 #22
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167119403
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:40 schreef vaduz het volgende:

[..]

wat moet ik daar onder verstaan? :?
Bijvoorbeeld het manipuleren van mensen, egoisme, slechte intenties. Ik hoop dat dit het wat duidelijker kan maken ;)
Let nature bring us together
  maandag 5 december 2016 @ 15:19:58 #23
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167119507
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:03 schreef erodome het volgende:
Vraag me vooral af hoe je van de natuur wil leven in de lange en donkere winter daar. Het is een vrij onvergeeflijk stuk land te noemen om back to basic te gaan.

Het is doenbaar, maar wel heel erg karig. Gaan jullie jagen, hebben jullie "koelkelders" om wat jullie verbouwen/jagen/verzamelen op te slaan? Hoe gaan jullie dat aanpakken met ook nog eens bezoekers erbij die een aanslag maken op de voorraden?

En 2.5 hectare voor zoveel mensen, dat is echt extreem weinig. Alleen al voor het verbouwen van groentes is dat veelste weinig.
Je hebt minstens anderhalve hectare nodig per persoon, jachtrechten zouden ook meer dan handig zijn trouwens... Je mag echt niet zomaar overal jagen namelijk...
Daar zeg je een aantal goeie dingen! We zullen inderdaad nog veel op moeten bouwen enzo en we kunnen dus niet tot in heel grote mate back to basic gaan. Jachtvergunning hebben we, nu zijn we nog bezig om jachtgrond erbij te kunnen krijgen.
Let nature bring us together
pi_167119748
quote:
1s.gif Op maandag 5 december 2016 15:19 schreef the_wayout het volgende:

[..]

Daar zeg je een aantal goeie dingen! We zullen inderdaad nog veel op moeten bouwen enzo en we kunnen dus niet tot in heel grote mate back to basic gaan. Jachtvergunning hebben we, nu zijn we nog bezig om jachtgrond erbij te kunnen krijgen.
Is het niet verstandiger dit eerst goed uit te zoeken (en eigen te maken) voordat je daar aan dat avontuur begint? Want zonder plekken om te mogen jagen, veelste weinig plek om voedsel te verbouwen voor het aantal mensen en veelste weinig ruimte om aan genoeg stookhout te komen kom je al snel heel erg in de problemen.

Nu werken er nog een aantal mensen, komt er geld binnen. Maar als jullie daarheen verkassen stopt dat, er is niet veel werk daar en de oude werkplek is veelste ver weg om op te blijven rekenen. Beetje toerisme zou geld binnen kunnen brengen, maar als jullie de boel niet voor elkaar hebben zal dat niet echt van de grond komen. Je zal moeten concureren met andere aanbieders die vaak een prachtige combi van "luxe" en dat back to basic gevoel aanbieden. In de wintertijd (die daar lang duurt!) is het echt heel erg stilletjes op het gebied van toerisme en moet je echt hele goede dingen aan kunnen bieden ipv half om half gedoe waar je maar bar weinig mensen mee aantrekt en ook nog eens de mensen met een minder goedgevulde beurs.

Hoe gaan jullie straks bv om met het donker dat daar fikse tijd overheerst (bv rond midwinter maar een paar uur dat de zon net wat licht geeft)? Want zonder al die prachtige moderne middelen zit je gewoon in je tipi duimen te draaien.
Hoe wil je je gaan verplaatsen in die (lange) tijd? Honden, sneeuwscooters, dat soort zaken kosten allemaal geld en moeten onderhouden worden. Hebben jullie daar verstand van?
Neem bv die sledehonden, klinkt echt hartstikke leuk, maar die moeten wel aardig wat vreten willen ze zich warm kunnen houden in de winter. En zijn geen schattige voor de verwarming liggende golden retrievers. Als je daar niet (goed) mee om kan gaan lig je voor je het weet met je slee ergens in de barre wildernis zonder hulp die binnen handbereik is.
Zelfde met andere vervoersmiddelen, dat wat in zuid Zweden prima werkt werkt daar niet. Met krakkemikken zooi zit je daar gewoon vast op je plek.

Het zuiden van Zweden is echt heel erg schattig vergeleken bij het noorden, onderschat de invloed van de duisternis niet daar en onderschat niet hoeveel die winter vraagt van mensen daar, hoe moeilijk het is echt back to basic te gaan in dat soort gebieden. Er is geen ruimte voor wat proberen en aanlummelen, het is redelijk gevaarlijk en erg hard.

[ Bericht 1% gewijzigd door erodome op 05-12-2016 15:39:17 ]
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  maandag 5 december 2016 @ 21:44:19 #25
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167130353
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 15:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Is het niet verstandiger dit eerst goed uit te zoeken (en eigen te maken) voordat je daar aan dat avontuur begint? Want zonder plekken om te mogen jagen, veelste weinig plek om voedsel te verbouwen voor het aantal mensen en veelste weinig ruimte om aan genoeg stookhout te komen kom je al snel heel erg in de problemen.

Nu werken er nog een aantal mensen, komt er geld binnen. Maar als jullie daarheen verkassen stopt dat, er is niet veel werk daar en de oude werkplek is veelste ver weg om op te blijven rekenen. Beetje toerisme zou geld binnen kunnen brengen, maar als jullie de boel niet voor elkaar hebben zal dat niet echt van de grond komen. Je zal moeten concureren met andere aanbieders die vaak een prachtige combi van "luxe" en dat back to basic gevoel aanbieden. In de wintertijd (die daar lang duurt!) is het echt heel erg stilletjes op het gebied van toerisme en moet je echt hele goede dingen aan kunnen bieden ipv half om half gedoe waar je maar bar weinig mensen mee aantrekt en ook nog eens de mensen met een minder goedgevulde beurs.

Hoe gaan jullie straks bv om met het donker dat daar fikse tijd overheerst (bv rond midwinter maar een paar uur dat de zon net wat licht geeft)? Want zonder al die prachtige moderne middelen zit je gewoon in je tipi duimen te draaien.
Hoe wil je je gaan verplaatsen in die (lange) tijd? Honden, sneeuwscooters, dat soort zaken kosten allemaal geld en moeten onderhouden worden. Hebben jullie daar verstand van?
Neem bv die sledehonden, klinkt echt hartstikke leuk, maar die moeten wel aardig wat vreten willen ze zich warm kunnen houden in de winter. En zijn geen schattige voor de verwarming liggende golden retrievers. Als je daar niet (goed) mee om kan gaan lig je voor je het weet met je slee ergens in de barre wildernis zonder hulp die binnen handbereik is.
Zelfde met andere vervoersmiddelen, dat wat in zuid Zweden prima werkt werkt daar niet. Met krakkemikken zooi zit je daar gewoon vast op je plek.

Het zuiden van Zweden is echt heel erg schattig vergeleken bij het noorden, onderschat de invloed van de duisternis niet daar en onderschat niet hoeveel die winter vraagt van mensen daar, hoe moeilijk het is echt back to basic te gaan in dat soort gebieden. Er is geen ruimte voor wat proberen en aanlummelen, het is redelijk gevaarlijk en erg hard.
First off, take a chill pill ;p We zijn al druk bezig met alles opzoeken en we gaan in mei naar Lapland om juist te ontdekken wat echt nodig is. Ik heb het idee dat je een primitief leven voor je ziet, maar we bedoelen een simpel leven met wel bepaalde items in ons leven, zoals lanterns en kettingzagen. We hebben al veel van de nodige gear, en voor eten is erg een eindje verderop een dorp. Misschien helpt het begrip 'outdoor lifestyle' een beetje om het beter te begrijpen?
Let nature bring us together
pi_167134325
Waar in Lapland heb je een stuk grond? Mag ook bij benadering als je niet teveel informatie daar over wil geven. Of via PM.
Verder klinkt het echt als een bijzonder project/avontuur, maar ook als bijzonder zwaar. Een Noordse winter helemaal te moeten doorbrengen in een tenttipi lijkt me afschuwelijk en vanwege de extremen ook nauwelijks haalbaar. Maar ben dan ook niet bekend met dit soort "outdoor lifestyle"
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  dinsdag 6 december 2016 @ 19:28:58 #27
462810 the_wayout
Because life is a Party
pi_167150502
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 23:54 schreef Knutknuttsson het volgende:
Waar in Lapland heb je een stuk grond? Mag ook bij benadering als je niet teveel informatie daar over wil geven. Of via PM.
Verder klinkt het echt als een bijzonder project/avontuur, maar ook als bijzonder zwaar. Een Noordse winter helemaal te moeten doorbrengen in een tenttipi lijkt me afschuwelijk en vanwege de extremen ook nauwelijks haalbaar. Maar ben dan ook niet bekend met dit soort "outdoor lifestyle"
Het is in de buurt van Åsele! Dat is nog in het zuiden van Lapland. Ja klopt, het wordt zeker afzien, maar het is wel een groot avontuur. Ik ben nu 18 en ik heb het gevoel dat ik juist op deze manier echt het leven leef. Wanneer ik dan 20 ben, kan ik zeggen dat ik een stuk land in Lapland heb en dit heb meegemaakt. Datis een beetje wat het hem voor mij doet :)
Let nature bring us together
  woensdag 7 december 2016 @ 04:48:58 #28
131755 joekeloekes
Mijn hond is de liefste
pi_167161156
Ik woon al in Lapland, zo'n 160km noordelijker dan Åsele. De winters zijn niet heel erg donker daar, dat valt erg mee. Wel vraag ik me af hoe je zo'n tent de hele winter warm gaat stoken, Ik stook met mijn prima geīsoleerde huis al 25 kuub hout erdoor in 1 winter, in een tent ga je echt veel meer nodig hebben, 100 kuub ofzo :)

Je wilt ergens in mei deze kant op trekken, hou er wel rekening mee dat het groeiseizoen van de zomer erg kort is. Veel groenten etc moet je al binnenshuis of in een kasje gaan opkweken in die tijd. Als je pas ermee begint als echt geen nachtvorst meer is dan zijn er nog maar weinig zaken die je goed kunt verbouwen.
Volg mijn Zweedse avonturen op www.zwederlander.nl
  woensdag 7 december 2016 @ 05:12:27 #29
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_167161162
Wacht, je krijgt hier subsidie voor? :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_167161166
Ik zou de boel wel goed plannen. Ik heb midden in de winter 2 weken in Lapland gekampeerd en allerlei survival en bushcraft cursussen gedaan. Vooral langere tijd overleven van de natuur gaat daar echt niet gemakkelijk zijn.

Een tent bij - 25, ook met kachel is echt koud. Zorg dus dat je weet waaraan je begint. Bij deze temperatuur heb je echt een paar rendiervellen en een heel goede slaapzak nodig. Dan nog lig je er in met je muts op en thermokleding aan...
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')