abonnement Unibet Coolblue
pi_175102011
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 18:55 schreef strykerke het volgende:
Hallo,

Ik heb sinds vandaag mijn Evohome WiFi systeem aan het werk. Ik heb 10 zones. 4 zones met de hr92 en 6 zones met de hr80. Aangezien ik in de woonkamer 2 radiatoren heb staan heb ik deze beide voorzien van een hr80 en de Evotouch (dat is het schermpje geloof ik) als temperatuursensor als ik nu de temperatuur verhoog van 1 van de radiatoren dan zie ik geen verhoging op de evotouch en de andere hr80 wordt ook niet aangepast. Is dit normaal of heb ik iets verkeerd ingesteld?

Mvg Koen
Ik heb twee HR92 in een zone waarbij een "round" zorgt voor de communicatie, en ik heb een zone waarin twee HR92's direct aan de evotouch zitten. In beide gevallen zie ik op de evotouch de temperatuurinstelling als ik aan één knop van de zone heb gedraaid. Ook zie ik het op de app.
pi_175102143
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 20:49 schreef strykerke het volgende:
Nog een zaak die ik net merk. De woonkamer staat ingesteld op 19 graden, maar stopt op 20,5 op de andere zones op de andere zones is het mij nog niet opgevallen. Is dit een gekend probleem? De 20,5 graden kloppen wel op de thermometer dus is dit niet echt een calibratie probleem denk ik of zit ik hier mis?

Mvg Koen
Het systeem heeft een inleerperiode van een aantal dagen nodig. Wacht dat even af, is het niet opgelost, dan kun je de unit kalibreren.

In veel gevallen staat de keteltemperatuur ook veel te hoog, waardoor je zogenaamde overshoot krijgt. Omlaag stellen naar bijvoorbeeld 60gr help dan vaak. Gaat het vriezen, dan kun je weer een wat hogere temperatuur instellen. Dit is ook goed voor je stook rendement.
pi_175102315
Hallo,

Speciaal voor dit topic geregistreerd op FOK (oude registratie uit mijn jeugdjaren werkte niet meer, leuk om hier weer terug te zijn :-) ).

Anyway, weet iemand wat het verschil is tussen de HR92 & HR92RT. De laatste is te koop in Duitsland (waar ik vaker wat haal) en is veel goedkoper dan de NL versie, ik weet alleen niet of er een verschil is tussen beiden.
pi_175105833
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 23:45 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik heb twee HR92 in een zone waarbij een "round" zorgt voor de communicatie, en ik heb een zone waarin twee HR92's direct aan de evotouch zitten. In beide gevallen zie ik op de evotouch de temperatuurinstelling als ik aan één knop van de zone heb gedraaid. Ook zie ik het op de app.
Ik heb nog eens liggen te testen. Als ik op 1 hr80 de temperatuur hoger zet in de woonkamer dan wordt deze warm op de evotouch veranderd er niets ook op de andere hr80 is er geen verandering. Pas ik de andere hr80 in dezelfde zone aan op dezelfde temperatuur als de andere hr80 veranderd de gevraagde temperatuur wel op de evotouch. Pas ik de temperatuur aan op de evotouch dan wordt de temperatuur wel aangepast op de beide hr80 in deze zone. Zou dit een verkeerde instelling zijn of is dit gewoon het communicatie verschil tussen hr80 en hr92?
pi_175115335
Ik heb de hr80 ook eens vervangen door de hr92 in de woonkamer. Identiek hetzelfde. Dus als je op 1 hr de temperatuur opdrijft geeft ie het door naar de evotouch maar de evotouch geeft het niet door naar de andere hr in dezelfde zone.
pi_175123102
quote:
0s.gif Op donderdag 16 november 2017 18:16 schreef strykerke het volgende:
Ik heb de hr80 ook eens vervangen door de hr92 in de woonkamer. Identiek hetzelfde. Dus als je op 1 hr de temperatuur opdrijft geeft ie het door naar de evotouch maar de evotouch geeft het niet door naar de andere hr in dezelfde zone.
Dat laatst weet ik niet, ik zie alleen dat de temp in de zone gewijzigd is, op een blauwe balk in de display.
pi_175186117
Momenteel moet ik bij het gebruik van de app steeds mijn mail en wachtwoord invoeren. Ik dacht dat dat bij de laatste update verbeterd was, maar het is weer net als begin van het jaar. Wel heb ik een update van OSX gehad. Zou het daar aan liggen?
pi_175201977
quote:
0s.gif Op maandag 13 november 2017 10:09 schreef Freeco het volgende:
Ik denk dus dat ik een round wireless wat dichter bij mijn werkplek moet hangen. Maar een belangrijke vraag daarmee: gaat de HR92 luisteren naar de round wireless als die zegt dat er moet gestookt worden, of gaat de HR92 z'n eigen meting volgen en de kraan dichthouden? Ik zou verwachten dat de round wireless dan de baas wordt, maar ja... is dat ook zo? :) Zoals je zelf al aangeeft, het is toch belangrijk dat de ketel z'n warmte voldoende kwijtgeraakt.
ik wou gewoon nog effe meegeven dat ik sinds vrijdag nog een round wireless in de zone van m'n bureau heb bijgevoegd, en sindsdien is er er veel aangenamer warm tov enkel de HR92 op de radiator.
pi_175280377
quote:
0s.gif Op maandag 20 november 2017 19:46 schreef Freeco het volgende:

[..]

ik wou gewoon nog effe meegeven dat ik sinds vrijdag nog een round wireless in de zone van m'n bureau heb bijgevoegd, en sindsdien is er er veel aangenamer warm tov enkel de HR92 op de radiator.
Dat is mooi. De meting is nauwkeuriger, zeker als de HR92 in de warmtestroom van de radiator hangt.
pi_175335312
quote:
0s.gif Op woensdag 15 november 2017 23:45 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik heb twee HR92 in een zone waarbij een "round" zorgt voor de communicatie, en ik heb een zone waarin twee HR92's direct aan de evotouch zitten. In beide gevallen zie ik op de evotouch de temperatuurinstelling als ik aan één knop van de zone heb gedraaid. Ook zie ik het op de app.
Hierover toch een paar vragen:

- kies ik voor OF een centrale thermostaat (EvoHome/Round) OF voor individuele koppeling?
- in het geval van directe koppeling van twee knoppen aan de Evohome binnen één zone: als ik dus aan één van de twee radiatoren draai stuur ik hier de gehele zone mee? Dus de andere radiator zou dan mee moeten gaan?

Ik heb een vrij grote woonkamer waarbij de radiatoren in het zitgedeelte hangen, het EvoHome bedieningspaneel is aan de muur opgehangen aan de andere kant van de woonkamer, bij doorgang naar keuken. Ik zou eigenlijk zowel de twee HR92's als het bedieningspaneel willen laten fungeren als thermostaat voor één zone maar weet niet of het kan. Volgens mij moet ik kiezen tussen een centrale thermostaat (bedieningspaneel) OF voor individuele koppeling van de HR92's?

[ Bericht 18% gewijzigd door Joseba op 27-11-2017 12:17:11 ]
pi_175336635
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 11:34 schreef Joseba het volgende:

[..]

Hierover toch een paar vragen:

- kies ik voor OF een centrale thermostaat (EvoHome/Round) OF voor individuele koppeling?
- in het geval van directe koppeling van twee knoppen aan de Evohome binnen één zone: als ik dus aan één van de twee radiatoren draai stuur ik hier de gehele zone mee? Dus de andere radiator zou dan mee moeten gaan?

Ik heb een vrij grote woonkamer waarbij de radiatoren in het zitgedeelte hangen, het EvoHome bedieningspaneel is aan de muur opgehangen aan de andere kant van de woonkamer, bij doorgang naar keuken. Ik zou eigenlijk zowel de twee HR92's als het bedieningspaneel willen laten fungeren als thermostaat voor één zone maar weet niet of het kan. Volgens mij moet ik kiezen tussen een centrale thermostaat (bedieningspaneel) OF voor individuele koppeling van de HR92's?
Als je een zone hebt van twee radiatoren en je zet de temperatuur van de zone omhoog (via round of bedienpaneel, dan gaan de twee radiatoren verwarmen. Draai je aan de HR92 dan gaat die radiator aan en de andere in de zone.

Wat je wil met de twee radiatoren en het beddenpaneel aan de andere kant van de kamer kan wel, alleen is het niet verstandig om een te grote afstand te hebben tussen de radiatoren en de thermostaat die de temperatuur meet. Als je radiatoren aan de ene kant van de kamer hebt hangen en het bedienpaneel (die als thermostaat werkt) aan de andere kant, is de kans dat je een te hoge temperatuur in de zitkamer krijgt.

Het duurt namelijk even voordat die warmte zich verspreid heeft. Je kunt dan beter een extra thermostaat in het zitgedeelte hangen die de twee HR92's aanstuurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 29-11-2017 12:51:47 ]
pi_175337149
Dank voor dit antwoord. Je geeft aan dat het dus wel kan.... waar stel ik het in en hoe? Heb nu in het menu bij de instelling van de zone alleen gevonden dat ik een keuze moeten maken tussen "remote devices" of een centrale thermostaat. Hoe krijg ik het bedieningspaneel als derde thermostaat in die zone ingesteld? Als het me dan niet bevalt dan kan ik altijd nog terugstellen.
pi_175348313
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 13:24 schreef Joseba het volgende:
Dank voor dit antwoord. Je geeft aan dat het dus wel kan.... waar stel ik het in en hoe? Heb nu in het menu bij de instelling van de zone alleen gevonden dat ik een keuze moeten maken tussen "remote devices" of een centrale thermostaat. Hoe krijg ik het bedieningspaneel als derde thermostaat in die zone ingesteld? Als het me dan niet bevalt dan kan ik altijd nog terugstellen.
Lees de handleiding of kijk op youtube, daar staat het goed uitgelegd. Voor mij is het twee jaar geleden dat ik het heb ingesteld.
pi_175361762
Het systeem draait hier nu al bijna 2 weken naar bijna volle tevredenheid. Er valt mij op dat in mijn slaapkamer ‘s morgens fijn de gevraagde temperatuur gehaald wordt. Door de dag komt de temperatuur soms 2 tot 3 graden onder de gevraagde temperatuur zonder dat de her systeem het er op de gevraagde temperatuur houd. Verder is het mij al opgevallen dat als ik de temperatuur verander via de hr of via de app dat de evotouch het terug veranderd naar de vorige temperatuur. Als ik het een 2de keer verander via hr of app dan veranderd de evotouch de temperatuur niet meer naar de vorige gevraagde temperatuur. Ik heb hier ook de adaptieve start op staan maar deze werkt niet op elke ruimte. Bepaalt het systeem zelf ruimte per ruimte of dit nodig is of niet? Heeft er iemand ook deze problemen of niet en wat kan ik hieraan doen dat alles 200% loopt?
pi_175363247
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 14:39 schreef strykerke het volgende:
Het systeem draait hier nu al bijna 2 weken naar bijna volle tevredenheid. Er valt mij op dat in mijn slaapkamer ‘s morgens fijn de gevraagde temperatuur gehaald wordt. Door de dag komt de temperatuur soms 2 tot 3 graden onder de gevraagde temperatuur zonder dat de her systeem het er op de gevraagde temperatuur houd. Verder is het mij al opgevallen dat als ik de temperatuur verander via de hr of via de app dat de evotouch het terug veranderd naar de vorige temperatuur. Als ik het een 2de keer verander via hr of app dan veranderd de evotouch de temperatuur niet meer naar de vorige gevraagde temperatuur. Ik heb hier ook de adaptieve start op staan maar deze werkt niet op elke ruimte. Bepaalt het systeem zelf ruimte per ruimte of dit nodig is of niet? Heeft er iemand ook deze problemen of niet en wat kan ik hieraan doen dat alles 200% loopt?
Het is mij niet duidelijk wat je bedoelt. Kun je aangeven hoe je systeem is opgebouwd, welke componenten je hebt en wat er niet goed gaat?
Wat ik alvast wel kan zeggen over het terugveranderen: als je bijvoorbeeld om 11.00 uur de temperatuur handmatig tijdelijk verandert op de knop, app of evotouch, en in het schema wordt deze om 11.30 ook veranderd, dan gaat de temperatuur van het schema voor.

Als je adaptieve start hebt ingeschakeld, moet de ruimte op het juiste moment warm zijn. Hier is enige inleertijd voor nodig. Dus schakel je het vandaag in, werkt het niet direct morgen al. Daarnaast gaat zo'n systeem "nat" bij grote temperatuurverschillen. Dus gaat het morgen ineens 10 graden vriezen, dan is het alsnog te koud.
pi_175364168
Mijn systeem heeft 4zones met hr92 en 6zones met hr80. In 1 van de zones met een hr92 (onze slaapkamer) vraag ik ‘s morgens 17graden dat doet de Evohome goed. Door de dag als we niet thuis zijn staat deze zone op 15 graden maar ik merk op dat de temperatuur er zakt tot 12 á 13 graden en dan wordt er in deze zone nog altijd niet bijgewarmd.
pi_175372124
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 16:42 schreef strykerke het volgende:
Mijn systeem heeft 4zones met hr92 en 6zones met hr80. In 1 van de zones met een hr92 (onze slaapkamer) vraag ik ‘s morgens 17graden dat doet de Evohome goed. Door de dag als we niet thuis zijn staat deze zone op 15 graden maar ik merk op dat de temperatuur er zakt tot 12 á 13 graden en dan wordt er in deze zone nog altijd niet bijgewarmd.
Waarmee meet je de temperatuur en wat geeft de HR92 op dat moment aan?
pi_175376864
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 22:39 schreef bertpit het volgende:

[..]

Waarmee meet je de temperatuur en wat geeft de HR92 op dat moment aan?
Ik heb de temperatuur gemeten met een thermometer en op het display van de evotouch gaf hij dezelfde waarde aan na calibratie. Maw de warmtegraad is 15 graden, in de slaapkamer zakt het tot 13 graden zonder dat de ruimte begint te verwarmen. Als je 15 graden wilt hebben en op de evotouch staat ook 15 graden en huidige temp 13 dan zou de circulatiepomp toch moeten draaien.
pi_175380536
quote:
1s.gif Op woensdag 29 november 2017 09:51 schreef strykerke het volgende:

[..]

Ik heb de temperatuur gemeten met een thermometer en op het display van de evotouch gaf hij dezelfde waarde aan na calibratie. Maw de warmtegraad is 15 graden, in de slaapkamer zakt het tot 13 graden zonder dat de ruimte begint te verwarmen. Als je 15 graden wilt hebben en op de evotouch staat ook 15 graden en huidige temp 13 dan zou de circulatiepomp toch moeten draaien.
De HR92 meet de temperatuur. Al die 14,5 graden aangeeft, springt de ketel aan. In werkelijkheid kan de temperatuur in de kamer afwijken. Als kalibreren niet helpt, en je wil het goed krijgen, overweeg dan een round te plaatsen. De round is veel nauwkeuriger in zijn meting omdat deze niet in de warmtestroom van de radiator zit.
pi_175483567
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 21:08 schreef bertpit het volgende:

[..]

Lees de handleiding of kijk op youtube, daar staat het goed uitgelegd. Voor mij is het twee jaar geleden dat ik het heb ingesteld.
Het is volgens mij toch een keuze tussen OF de HR92's of de EvoHome Touch, niet alledrie als sensor.

Een ander dingetje: mijn EvoHome heeft een eigen willetje en springt soms automatisch in de ecostand. In het programma verwarm ik woonkamer en keuken tot 's avonds 22 uur op 20 graden. Ik voel soms gewoon dat het afkoelt (bijvoorbeeld rond 21 uur), als ik dan op de EvoTouch kijk zie ik de gevraagde temp terug naar 12 graden en staan er groene eurotekens in die twee zones. Andere mensen hier ervaring mee?
pi_175486054
quote:
0s.gif Op maandag 4 december 2017 08:46 schreef Joseba het volgende:

[..]

Het is volgens mij toch een keuze tussen OF de HR92's of de EvoHome Touch, niet alledrie als sensor.

Een ander dingetje: mijn EvoHome heeft een eigen willetje en springt soms automatisch in de ecostand. In het programma verwarm ik woonkamer en keuken tot 's avonds 22 uur op 20 graden. Ik voel soms gewoon dat het afkoelt (bijvoorbeeld rond 21 uur), als ik dan op de EvoTouch kijk zie ik de gevraagde temp terug naar 12 graden en staan er groene eurotekens in die twee zones. Andere mensen hier ervaring mee?
Die groene euro tekens betekenen optimale stop. Dat houd in dat de Evohome berekent hoe snel je ruimte afkoelt, en berekend dan dat op uw programma eindtijd de ruimte max 0,5 graden afwijkt. Druk maar een op je evotouch op menu, daarna optimalisatie, dan zie je adaptieve start en optimale stop staan. Het ? Geeft je uitleg. Daar kan je deze zaken ook uitschakelen of inschakelen.
pi_175522933
Ik heb voorzover ik weet namelijk wel een adaptieve start ingeschakeld maar de optimale stop niet. Ga ik checken, dank!!
pi_175577024
goede middag,
ik begreep dat er een update was, hier al iemand binnen gehad?
quote:
All

We have decided to skip the intermediate update and combine into a more major update. By doing this we can make best use of the deployment roll out window and get out to you quicker.

Our Beta tester & F&F testers would have received this over weekend, and by tomorrow (takes a few days, the push servers do in blocks based on verification and retries)

If final testing goes well - you should have this well in time for Christmas.

WiFi 02.00.17.00 and Application 02.00.17.03
- Hot water boost function (if you have Stored HW)
- Icon change on Hot water
- Wi-Fi channels 12/13 fix
- Ghost zone fix (for the few users that still had it)
- Heat demand per zone is indicated (inside settings)
- Electric zone support
- Outside weather display
- Plus other maintenance and security improvements
pi_175596409
Ik wil het Evohome systeem gaan aanschaffen voor de zoneregeling van mijn cv. Ik heb een aantal ruimtes die met radiatoren worden verwarmd, en een aantal d.m.v. vloerverwarming. Alle 6 vloerverwarmingsgroepen zijn aangesloten op één verdeler. Ik wil de radiatoren gaan uitrusten met HR92 knoppen en de vloerverwarming gaan sturen met een hce80. Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HReco uit 2015. Deze is voorzien van een RF module. De Intergas site zegt hierover: "Rechtstreeks communicatie met draadloze kamerthermostaten van Honeywell (T87 RF1003 Round RF/ DTS92 / CMS927)".

Ik heb de volgende vragen:
- Raden jullie voor de ketelsturing een Opentherm of Aan/Uit uitvoering aan? De Honeywell systeem configurator raadt een Opentherm aansturing aan. Maar ik lees op dit forum over problemen met Opentherm icm vloerverwarming gestuurd door een zoneklep. Als ik de aansturing doe met een hce80, zijn er dan ook problemen te verwachten met een Opentherm regeling?
- Omdat de ketel al voorzien is van een RF module, heb ik dan nog een ketelmodule van Honeywell nodig? (bijvoorbeeld de R8810A1018)
- Ik moet een aantal extra thermostatische ventielen bijkopen. In de bestaande installatie heb ik ventielen van Danfoss (RA) en Heimeier. Ik lees dat er met de HR92 knoppen soms problemen zijn bij het instellen van een kleine openstand. Wat voor nieuwe ventielen combineren het beste met de HR92 knoppen?

[ Bericht 12% gewijzigd door galanthus op 09-12-2017 13:06:41 ]
pi_175599048
Ik heb me ingeschreven voor een kickstarter project genaamd Novo te vinden op

https://www.kickstarter.c(...)rtest-radiator-valve

Aangezien hier een hoop evohome gebruikers zitten ben ik benieuwd of jullie voor/nadelen zien ten opzichte wat ze aanbieden.

Het systeem lijkt me in grote lijnen overeen te komen met wat evohome doet tegen een veel schappelijkere prijs.
pi_175601147
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 12:50 schreef galanthus het volgende:
Ik wil het Evohome systeem gaan aanschaffen voor de zoneregeling van mijn cv. Ik heb een aantal ruimtes die met radiatoren worden verwarmd, en een aantal d.m.v. vloerverwarming. Alle 6 vloerverwarmingsgroepen zijn aangesloten op één verdeler. Ik wil de radiatoren gaan uitrusten met HR92 knoppen en de vloerverwarming gaan sturen met een hce80. Mijn ketel is een Intergas Kombi Kompakt HReco uit 2015. Deze is voorzien van een RF module. De Intergas site zegt hierover: "Rechtstreeks communicatie met draadloze kamerthermostaten van Honeywell (T87 RF1003 Round RF/ DTS92 / CMS927)".

Ik heb de volgende vragen:
- Raden jullie voor de ketelsturing een Opentherm of Aan/Uit uitvoering aan? De Honeywell systeem configurator raadt een Opentherm aansturing aan. Maar ik lees op dit forum over problemen met Opentherm icm vloerverwarming gestuurd door een zoneklep. Als ik de aansturing doe met een hce80, zijn er dan ook problemen te verwachten met een Opentherm regeling?
- Omdat de ketel al voorzien is van een RF module, heb ik dan nog een ketelmodule van Honeywell nodig? (bijvoorbeeld de R8810A1018)
- Ik moet een aantal extra thermostatische ventielen bijkopen. In de bestaande installatie heb ik ventielen van Danfoss (RA) en Heimeier. Ik lees dat er met de HR92 knoppen soms problemen zijn bij het instellen van een kleine openstand. Wat voor nieuwe ventielen combineren het beste met de HR92 knoppen?
Ik heb zelf het evohome systeem met 2x een HCE80, alleen vloerverwarming en heb een Intergas ketel Kombi Kompakt HRE uit 2017.
Ik had in eerste instantie een aan/uit ketelrelais en ben sinds een aantal weken overgestapt op een open therm module R8810A1018. Met de opentherm module werkt het beter. Met de aan/uit module merkte ik regelmatig dat er wel een zone werd aangestuurd maar de ketel niet werd aangestuurd. Andersom gebeurde het ook, de ketel werd aangestuurd maar er werd geen zone aangestuurd. Het leek regelmatig niet synchroon te lopen.
De ketel heeft wel een RF module maar ondersteunt niet de evotouch is mij verteld.
pi_175645332
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 17:17 schreef JosP het volgende:

[..]

Ik heb zelf het evohome systeem met 2x een HCE80, alleen vloerverwarming en heb een Intergas ketel Kombi Kompakt HRE uit 2017.
Ik had in eerste instantie een aan/uit ketelrelais en ben sinds een aantal weken overgestapt op een open therm module R8810A1018. Met de opentherm module werkt het beter. Met de aan/uit module merkte ik regelmatig dat er wel een zone werd aangestuurd maar de ketel niet werd aangestuurd. Andersom gebeurde het ook, de ketel werd aangestuurd maar er werd geen zone aangestuurd. Het leek regelmatig niet synchroon te lopen.
De ketel heeft wel een RF module maar ondersteunt niet de evotouch is mij verteld.
Laat je hierover even goed voorlichten door iemand met kennis van zaken. Toen ik twee jaar geleden de Evohome heb samengesteld was de HCE80 uitsluitend beschikbaar in een aan/uit module.

Laat je alle segmenten open staan dan is er geen probleem om deze met Opentherm aan te sturen. In alle andere gevallen is er ook geen probleem alleen verstook je meer gas. Ik het Opentherm protocol zit geen klepsturing. Als je wel gebruik maakt van zone's, dan zal evohome af en toe een zone open of dicht zetten. Het Opentherm protocol heeft geen klepsturing. Dit resulteert er in dat de CV nog water verwarmt als de zone al dicht gestuurd is door Evohome. Mocht een andere zone open staan, niets aan de hand, dan gaat het warme water daar naar toe. Of door je bypass.

Wat hierboven gezegd wordt over het onwillekeurig aan en uit gaan van de CV heeft ook niets te maken met opentherm of aan/uit, maar met de communicatie tussen de HR92 of andere draadloze units en de RF module aan de ketel. Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor dit wordt veroorzaakt, meestal door slechte batterijen, maar ook bijvoorbeeld het plaatsen van een stalen wasrek voor de ketelmodule kan een oorzaak zijn.
pi_175656599
Wat je zegt klopt, de HCE80 kan alleen een aan/uit relais aansturen. Op het moment dat ik de HCE 80’s de ketel aan liet sturen via het aan/uit relais werkte het prima. Je merkte ook dat eerst de zone werd aangestuurd en daarna pas de ketel werd aangestuurd. Zodra ik het aan/uit relais liet sturen door de evotouch ging het mis. Het ketelrelais hangt verder dan 50 cm van de ketel en verder staat er niets van metaal in de buurt. Ook met de evotouch dichtbij het ketelrelais gaf het geen goed resultaat. Zoals gezegd ging het met de sturing vanaf de HCE80’s wel goed. Ik heb alleen thermische motoren op de vloerverwarmingsverdeler, geen radiatoren dus ook geen HR 92’s of iets dergelijks. Ik heb wel een zone in de berging geknepen open staan zonder themische motor, dit om te voorkomen dat de ketel zijn warme water niet kwijt kan cq. Over de bypass rondpompt zodra alle andere zones dicht staan. Feit is wel dat ik nu de ruimtes een stuk sneller warm heb en dit op een lagere aanvoertemperatuur. Zeg maar waar dat aan ligt, bij mij telt het resultaat en ik ben blij met de open therm module.
pi_175665628
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 21:07 schreef JosP het volgende:
Wat je zegt klopt, de HCE80 kan alleen een aan/uit relais aansturen. Op het moment dat ik de HCE 80’s de ketel aan liet sturen via het aan/uit relais werkte het prima. Je merkte ook dat eerst de zone werd aangestuurd en daarna pas de ketel werd aangestuurd. Zodra ik het aan/uit relais liet sturen door de evotouch ging het mis. Het ketelrelais hangt verder dan 50 cm van de ketel en verder staat er niets van metaal in de buurt. Ook met de evotouch dichtbij het ketelrelais gaf het geen goed resultaat. Zoals gezegd ging het met de sturing vanaf de HCE80’s wel goed. Ik heb alleen thermische motoren op de vloerverwarmingsverdeler, geen radiatoren dus ook geen HR 92’s of iets dergelijks. Ik heb wel een zone in de berging geknepen open staan zonder themische motor, dit om te voorkomen dat de ketel zijn warme water niet kwijt kan cq. Over de bypass rondpompt zodra alle andere zones dicht staan. Feit is wel dat ik nu de ruimtes een stuk sneller warm heb en dit op een lagere aanvoertemperatuur. Zeg maar waar dat aan ligt, bij mij telt het resultaat en ik ben blij met de open therm module.
Het resultaat telt en waar het aan ligt of gelegen heeft is lastig te zeggen. Dat laatste vind ik een nadeel van het hele Evohome systeem. Door het ontbreken van een soort management informatie kun je bij problemen niet of moeilijk vaststellen wat de oorzaak is.

In jouw specifieke geval met de overflow die je gecreëerd hebt is Opentherm geen nadeel, want de eventueel overgebleven warmte wordt afgevoerd.
pi_175670578
Ben bezig om een huis te bouwen en wil graag zoneregeling aanschaffen.
Heb 9 zones die ik apart wil regelen, allemaal vloerverwarming.

Hierbij de onderdelen die Honeywell berekend heeft voor de bovenstaande setup:
- ATP951M3118 evohome connected pakket, opentherm ketelsturing x1
- HRA80 antenne t.b.v. vloerverwarmingsregelaar x1
- T87RF2025 draadloze digitale ruimtethermostaat x9
- HCE80-NL draadloze zone-/vloerverwarmingsregelaar x1

Heb de volgende vragen:
- Ik maak me erg zorgen over de communicatie. Volgens mij maakt het Evo bedieningspaneel verbinding naar de ketelsturing via RF signaal. De ketel hangt boven op 2de verdieping en het bedieningspaneel zal in de woonkamer komen te hangen. Vraag me af of het signaal sterk genoeg is om door zoveel staal en beton heen te gaan. Is er een manier om dit te testen? (raspberry pi e.d) Voordat ik een systeem van 1400 euro aan ga schaffen? Of kan ik de ketel aansturing ook (bedraad) verplaatsen naar beneden?

- In de opsomming staat 9x digitale ruimtethermostaten, dit lijkt me een beetje overkill bij vloerverwarming. Kunnen dit geen gewoon "domme" vloer voelers zijn die alleen temperatuur teruggeven aan het systeem? Het regelen van de temperatuur per zone doe ik wel via de app of via het evo bedieningspaneel in woonkamer.

Hopelijk zijn mijn zorgen en vragen duidelijk :)
pi_175683559
"Of kan ik de ketel aansturing ook (bedraad) verplaatsen naar beneden?"

Dat kan. De RF unit wordt aangesloten op de klemmen waarop de thermostaat zit. Hoe lang die draad is maakt niets uit, dus de RF unit kun je hangen waar je wilt.
pi_175684068
"- In de opsomming staat 9x digitale ruimtethermostaten, dit lijkt me een beetje overkill bij vloerverwarming. Kunnen dit geen gewoon "domme" vloer voelers zijn die alleen temperatuur teruggeven aan het systeem? Het regelen van de temperatuur per zone doe ik wel via de app of via het evo bedieningspaneel in woonkamer."

Evohome bestaat uit standaard componenten. Voor zover mij bekend, zijn er geen domme vloer voelers. Dus de vraag is welke domme vloervoeler zou je dan willen gebruiken en hoe koppel je die voeler aan Evohome.

In deze fase is het ook verstandig om je te laten informeren over de vv verdeler. Er zijn goede lage temperatuur verdelers (LTV), die een voordeel bieden ten opzichte van de ouderwetse. Hoe dat precies zit weet ik niet, wel weet ik dat veel installateurs datgene gebruiken wat ze 25 jaar terug ook installeerden. En er is veel veranderd sindsdien.

Lees ook even een paar posts hierboven over Opentherm vs aan/uit. Opentherm klinkt sexy maar zal waarschijnlijk minder efficiënt zijn.
pi_175743171
Beste forumleden,

Ik ben ook in de markt voor een systeem voor Evohome. De reden hiervoor is dat ik één ruimte in huis heb die ik niet goed kan verwarmen. Onze huidige thermostaat (Remeha Isense) die de CV-ketel aanstuurt (Remeha Calenta CW4) heeft de woonkamer waar de thermostaat hangt zo snel warm, dat de werkkamer waar vloerverwarming in zit niet warm wordt. De overige ruimtes (3 slaapkamers, bijkeuken, hal, wc en badkamer) worden wel warm, maar de werkkamer dus niet.

Het Evohome systeem lijkt dit probleem op de kunnen lossen. Ik heb al veel gelezen over dit systeem, maar één ding is mij nog niet duidelijk. Ik weet niet wat ik nu moet aanschaffen voor mijn werkkamer met vloerverwarming. De situatie is als volgt.

We hebben een grote woonkamer en keuken (1 zone) waar in totaal 4 radiatoren in geplaatst zijn. Het is mijn idee om voor deze ruimte een draadloze Round thermostaat aan wil schaffen om te voorkomen dat ik 4 HR92 knoppen moet aanschaffen. Kan ik de gewone radiatorknoppen op deze radiatoren laten zitten?

Verder moeten er 3 slaapkamers verwarmd worden waar per kamer 1 radiator in hangt. Daar zou ik graag 3 HR92 radiatorknoppen voor willen aanschaffen.

Voor de badkamer (die grenst aan de woonkamer), de hal en de bijkeuken wil ik de huidige radiatorknoppen laten zitten. Die hoef ik niet per zone te regelen en mogen wat mij betreft 'meelopen' met de rest. Dat is mogelijk toch?

Dan rest nog de werkkamer/speelkamer. Dat is een ruimte van ongeveer 22 m2 waar alleen vloerverwarming in zit, dus geen radiator. De verdeler bevindt zich in de ruimte achter een luikje. Ik heb in een topic gelezen dat ik op de aanvoerleiding (voor de huidige knop die de watertemperatuur regelt) een HR92 knop zou kunnen installeren. Dit zou behoorlijk in de prijs schelen ten opzichte van de vloerverwarmingssystemen die Evohome aanbiedt. Ik zou ook het bedieningspaneel van de Evohome in deze ruimte willen ophangen.

Als ik dit zo inschat, zou ik genoeg hebben aan deze pakketten

- https://wifithermostaten.(...)rpakket-aan-uit.html
- https://wifithermostaten.nl/round-wireless.html

Klopt dit of mis ik nog iets?

Als jullie andere (goedkopere) oplossingen weten voor mijn probleem (de koude werkkamer) is dat natuurlijk ook welkom. We zijn tevreden over de verwarming van de andere ruimtes, dus daar hoeven we niet per se een Evohome systeem voor.

Ik hoor graag. Alvast bedankt!
  vrijdag 15 december 2017 @ 22:17:34 #234
473676 milestone3012
Geïnteresseerd
pi_175752398
Bete Forum leden,

Ik ben hier nieuw met een vraag over mijn evohome systeem icm Remeha Avanta 28c met OpenTherm.

Ik heb 7 zones. Waarvan 1 zone met drie radiatoren. Dus in totaal 9 Hr92 knoppen. Badkamer heeft een gewone thermostaatknop. Ik heb ook een bypass.

Het werkt prima, zones komen mooi op gevraagde temperatuur alles reageert goed en geen noemenswaardige overshoots.

Wat ik zie als er warmtevraag is en de temperatuur is op zijn ingestelde waarde (van een zone) de ketel heel vaak werkcode 5 (antipendel) en werkcode 8 (regelstop) aan neemt. De pomp blijft dan draaien. Ik zou verwachten dat de ketel, als de brander uit gaat, in werkcode 6 (pomp draait na) zou gaan.

Honeywell vind het normaal en verwijst me naar Remeha en viceversa.

Is er iemand op het forum die dit ook heeft. Is het erg. En zo ja is er een oplossing voor.

Alvast dank voor reacties. Grt Frank
pi_175762490
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 15:53 schreef BeVe het volgende:
Beste forumleden,

Ik ben ook in de markt voor een systeem voor Evohome. De reden hiervoor is dat ik één ruimte in huis heb die ik niet goed kan verwarmen. Onze huidige thermostaat (Remeha Isense) die de CV-ketel aanstuurt (Remeha Calenta CW4) heeft de woonkamer waar de thermostaat hangt zo snel warm, dat de werkkamer waar vloerverwarming in zit niet warm wordt. De overige ruimtes (3 slaapkamers, bijkeuken, hal, wc en badkamer) worden wel warm, maar de werkkamer dus niet.

Het Evohome systeem lijkt dit probleem op de kunnen lossen. Ik heb al veel gelezen over dit systeem, maar één ding is mij nog niet duidelijk. Ik weet niet wat ik nu moet aanschaffen voor mijn werkkamer met vloerverwarming. De situatie is als volgt.

We hebben een grote woonkamer en keuken (1 zone) waar in totaal 4 radiatoren in geplaatst zijn. Het is mijn idee om voor deze ruimte een draadloze Round thermostaat aan wil schaffen om te voorkomen dat ik 4 HR92 knoppen moet aanschaffen. Kan ik de gewone radiatorknoppen op deze radiatoren laten zitten?

Verder moeten er 3 slaapkamers verwarmd worden waar per kamer 1 radiator in hangt. Daar zou ik graag 3 HR92 radiatorknoppen voor willen aanschaffen.

Voor de badkamer (die grenst aan de woonkamer), de hal en de bijkeuken wil ik de huidige radiatorknoppen laten zitten. Die hoef ik niet per zone te regelen en mogen wat mij betreft 'meelopen' met de rest. Dat is mogelijk toch?

Dan rest nog de werkkamer/speelkamer. Dat is een ruimte van ongeveer 22 m2 waar alleen vloerverwarming in zit, dus geen radiator. De verdeler bevindt zich in de ruimte achter een luikje. Ik heb in een topic gelezen dat ik op de aanvoerleiding (voor de huidige knop die de watertemperatuur regelt) een HR92 knop zou kunnen installeren. Dit zou behoorlijk in de prijs schelen ten opzichte van de vloerverwarmingssystemen die Evohome aanbiedt. Ik zou ook het bedieningspaneel van de Evohome in deze ruimte willen ophangen.

Als ik dit zo inschat, zou ik genoeg hebben aan deze pakketten

- https://wifithermostaten.(...)rpakket-aan-uit.html
- https://wifithermostaten.nl/round-wireless.html

Klopt dit of mis ik nog iets?

Als jullie andere (goedkopere) oplossingen weten voor mijn probleem (de koude werkkamer) is dat natuurlijk ook welkom. We zijn tevreden over de verwarming van de andere ruimtes, dus daar hoeven we niet per se een Evohome systeem voor.

Ik hoor graag. Alvast bedankt!
Ik zou eens beginnen met de werkkamer. Zet alle radiatoren dicht en schakel de CV aan op basis van de (te lage) woonkamer temperatuur. Check of je werkkamer nu wel warm wordt. Als dat niet zo is, kun je je een hoop moeite besparen, want dan is je vloerverwarming niet geschikt voor het tijdelijk verwarmen. Waarschijnlijk moet die verwarming altijd aan staan om het aangenaam te houden.

Wordt je werkkamer wel warm als al het andere dicht staat, dan betekent het dat je gehele systeem niet goed waterzijdig is ingeregeld. Je zou kunnen overwegen om dat eerst te doen. Evohome maakt het waterzijdig inregelen voor een groot deel overbodig doordat het vraaggestuurd is, maar dan moet je het wel overal inzetten en niet half.

Voor je woonkamer adviseer ik dus wel om HR92 knoppen te nemen. Anders staat je woonkamer altijd aan en dat veroorzaakt nu juist het probleem. Of je moet gaan knijpen en wat "aanmodderen", maar dan blijf je achter de feiten aanlopen.

Ofwel doe het goed of doe het niet.
pi_175762785
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 december 2017 22:17 schreef milestone3012 het volgende:
Bete Forum leden,

Ik ben hier nieuw met een vraag over mijn evohome systeem icm Remeha Avanta 28c met OpenTherm.

Ik heb 7 zones. Waarvan 1 zone met drie radiatoren. Dus in totaal 9 Hr92 knoppen. Badkamer heeft een gewone thermostaatknop. Ik heb ook een bypass.

Het werkt prima, zones komen mooi op gevraagde temperatuur alles reageert goed en geen noemenswaardige overshoots.

Wat ik zie als er warmtevraag is en de temperatuur is op zijn ingestelde waarde (van een zone) de ketel heel vaak werkcode 5 (antipendel) en werkcode 8 (regelstop) aan neemt. De pomp blijft dan draaien. Ik zou verwachten dat de ketel, als de brander uit gaat, in werkcode 6 (pomp draait na) zou gaan.

Honeywell vind het normaal en verwijst me naar Remeha en viceversa.

Is er iemand op het forum die dit ook heeft. Is het erg. En zo ja is er een oplossing voor.

Alvast dank voor reacties. Grt Frank
Hallo Frank, je zou die vraag eens op het forum van klusidee kunnen stellen. Daar zitten specialisten op het gebied van CV. Ik vermoed dat je ketel te groot is om de soms geringe warmtevraag aan te kunnen. Ofwel voorheen sprong "het hele huis " aan en nu soms een klein radiatortje. Je ketel stookt met een minimaal vermogen dat dan te groot is voor dat kleine radiatortje en gaat pendelen.

Wat je zou kunnen proberen is het minimaal vermogen van je ketel naar beneden te schroeven.
pi_175783356
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 december 2017 15:10 schreef bertpit het volgende:

[..]

Ik zou eens beginnen met de werkkamer. Zet alle radiatoren dicht en schakel de CV aan op basis van de (te lage) woonkamer temperatuur. Check of je werkkamer nu wel warm wordt. Als dat niet zo is, kun je je een hoop moeite besparen, want dan is je vloerverwarming niet geschikt voor het tijdelijk verwarmen. Waarschijnlijk moet die verwarming altijd aan staan om het aangenaam te houden.

Wordt je werkkamer wel warm als al het andere dicht staat, dan betekent het dat je gehele systeem niet goed waterzijdig is ingeregeld. Je zou kunnen overwegen om dat eerst te doen. Evohome maakt het waterzijdig inregelen voor een groot deel overbodig doordat het vraaggestuurd is, maar dan moet je het wel overal inzetten en niet half.

Voor je woonkamer adviseer ik dus wel om HR92 knoppen te nemen. Anders staat je woonkamer altijd aan en dat veroorzaakt nu juist het probleem. Of je moet gaan knijpen en wat "aanmodderen", maar dan blijf je achter de feiten aanlopen.

Ofwel doe het goed of doe het niet.
Bedankt Bert voor je reactie. Ik heb laatst al eens de radiatoren in de woonkamer dichtgedraaid en toen werd de werkkamer wel behaaglijk warm. Het probleem is echt dat de woonkamer te snel warm wordt en de CV niet lang genoeg stookt om de werkkamer warm te krijgen. Ik heb al geprobeerd om alleen de radiator die het dichtst bij de thermostaat staat te knijpen, maar dat hielp niet voldoende.

Zou het eventueel ook een (goedkopere) oplossing zijn om een draadloze thermostaat te kopen voor de werkkamer, zodat de CV pas uitschakelt als de werkkamer op temperatuur is? Ik zou dan op de radiatoren in de woonkamer thermostaatknoppen kunnen doen, zodat die ook op temperatuur komt.

Ik hoor het graag.
pi_175784850
quote:
0s.gif Op maandag 11 december 2017 14:20 schreef bertpit het volgende:

[..]

Laat je hierover even goed voorlichten door iemand met kennis van zaken. Toen ik twee jaar geleden de Evohome heb samengesteld was de HCE80 uitsluitend beschikbaar in een aan/uit module.

Laat je alle segmenten open staan dan is er geen probleem om deze met Opentherm aan te sturen. In alle andere gevallen is er ook geen probleem alleen verstook je meer gas. Ik het Opentherm protocol zit geen klepsturing. Als je wel gebruik maakt van zone's, dan zal evohome af en toe een zone open of dicht zetten. Het Opentherm protocol heeft geen klepsturing. Dit resulteert er in dat de CV nog water verwarmt als de zone al dicht gestuurd is door Evohome. Mocht een andere zone open staan, niets aan de hand, dan gaat het warme water daar naar toe. Of door je bypass.

Wat hierboven gezegd wordt over het onwillekeurig aan en uit gaan van de CV heeft ook niets te maken met opentherm of aan/uit, maar met de communicatie tussen de HR92 of andere draadloze units en de RF module aan de ketel. Er kunnen allerlei omstandigheden zijn waardoor dit wordt veroorzaakt, meestal door slechte batterijen, maar ook bijvoorbeeld het plaatsen van een stalen wasrek voor de ketelmodule kan een oorzaak zijn.
Naar aanleiding van je opmerking om mij hierover goed voor te laten lichten heb ik de Honeywell consumentenservice mijn situatie voorgelegd. Honeywell bevestigt dat het technisch wel mogelijk is om mijn ketel modulerend aan te sturen icm vloerverwarming, maar dat het in de praktijk toch net iets anders uit kan pakken. Ze adviseren mij om, voor een optimaal comfort, te kiezen voor een aan/uit systeem.
pi_175834879
Beste medegebruikers van EvoHome,

Sinds ongeveer een jaar heb ik de EvoHome thuis in gebruik, bijna volledig naar tevredenheid. Er is één vervelend probleem dat ik maar niet opgelost krijg en dat is raar gedrag van de ketel.

De EvoHome stuurt een Nefit Proline HRC 24 CW4 (geïnstalleerd in 2016) aan. Deze ketel is voorzien van OpenTherm dus op zich is de communicatie tussen EvoHome en ketel prima.

Echter: in de winter, wanneer deze ketel de CV verwarmt, start deze vrijwel altijd opnieuw op zodra er na het gebruik van warm tapwater de kraan dicht wordt gedraaid. In het display wordt dan "OU" weergegeven. Dit probleem speelde niet toen de EvoHome nog niet geïnstalleerd was.

Is iemand bekend met dit probleem en is er een oplossing voor?
pi_175861217
Sinds enkele dagen heb ik ook een Evohome systeem in mijn huis. Nu merk ik dat de huiskamer zone te pas en te onpas terugschakelt naar 5 graden, terwijl in het programma andere temperaturen genoemd worden. Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? En hoe zou dat op te lossen zijn?
pi_175862741
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 december 2017 12:20 schreef Rangemaster het volgende:
Beste medegebruikers van EvoHome,

Sinds ongeveer een jaar heb ik de EvoHome thuis in gebruik, bijna volledig naar tevredenheid. Er is één vervelend probleem dat ik maar niet opgelost krijg en dat is raar gedrag van de ketel.

De EvoHome stuurt een Nefit Proline HRC 24 CW4 (geïnstalleerd in 2016) aan. Deze ketel is voorzien van OpenTherm dus op zich is de communicatie tussen EvoHome en ketel prima.

Echter: in de winter, wanneer deze ketel de CV verwarmt, start deze vrijwel altijd opnieuw op zodra er na het gebruik van warm tapwater de kraan dicht wordt gedraaid. In het display wordt dan "OU" weergegeven. Dit probleem speelde niet toen de EvoHome nog niet geïnstalleerd was.

Is iemand bekend met dit probleem en is er een oplossing voor?
Dit lijkt me een communicatieprobleem tussen evohome en de ketel. Hoe het OT protocol er uitziet weet ik niet maar er gaat iets fout in de sturing lijkt me. Blijkbaar zet hij de ketel uit. Het is overigens code 0U, met een nul. Op het Forum van Klusidee zitten veel kenners van CV ketels. wellicht dat je daar een antwoord op je vraag kunt krijgen.
pi_175862764
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:22 schreef vanzea12 het volgende:
Sinds enkele dagen heb ik ook een Evohome systeem in mijn huis. Nu merk ik dat de huiskamer zone te pas en te onpas terugschakelt naar 5 graden, terwijl in het programma andere temperaturen genoemd worden. Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? En hoe zou dat op te lossen zijn?
Wat voor competenten heb je? Dus de knoppen, voelers, et cetera. Heb je het zelf geprogrammeerd? Heb je een app?

[ Bericht 0% gewijzigd door bertpit op 21-12-2017 22:05:30 ]
pi_175890016
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 11:22 schreef vanzea12 het volgende:
Sinds enkele dagen heb ik ook een Evohome systeem in mijn huis. Nu merk ik dat de huiskamer zone te pas en te onpas terugschakelt naar 5 graden, terwijl in het programma andere temperaturen genoemd worden. Iemand iets vergelijkbaars meegemaakt? En hoe zou dat op te lossen zijn?
Dit lijkt op de raam open funktie, als de HR92 een snelle temperatuurdaling ziet dan schakelt deze uit.
Dit kun je instellen op de HR92 zelf, aan of uit of meer of minder gevoelig
pi_175890165
Heb me vandaag geregistreerd, wil iedereen bedanken, heb (bijna) alles eerst doorgelezen en daarna het systeem aangeschaft en getweaked, het lijkt goed te werken , maar pas 3 dagen nu :-)

Ik heb een ATAG Blauwe Engel 2 via de aan-uit module, 4 HR92 knoppen.
Voorheen gebruikte ik de BRAIN thermostaat van ATAG.
Het enige verschil is dat mijn warm water een stuk warmer is?!
Ik vermoed dat in de BRAIN een Eco instelling actief was, op de tower programmeren kan ik dit niet vinden, weet iemand de parameter hiervan?

En prettige feestdagen iedereen!
pi_175892672
Even een wat algemenere vraag onder hopelijk wat kenners en ervaringsdeskundigen hier. Wij hebben een woning gekocht in een voormalig ambachtsschool. Deze wordt getransformeerd naar in totaal 9 (tussen)woningen. Nu zijn zowel beneden als boven de plafonds 4 meter hoog. Wij denken er over om de gehele woning te voorzien van vloerverwarming (als hoofdverwarming). Wij willen een woonbeton vloer, dit geleid de warmte natuurlijk goed. De woning wordt zeer goed geïsoleerd.

Nu is de vraag: is het inderdaad verstandig ook ook boven op de slaapkamers vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen? In de praktijk zal de verwarming hier minimaal aan staan. Radiatoren vinden wij niet mooi en deze laten wij liever achterwege. Het idee is dan ook om alle kamers aan te sluiten op het Honeywell Evohome systeem.

Hoor graag jullie mening/tips.
pi_175905714
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 12:49 schreef Herman2604 het volgende:
Heb me vandaag geregistreerd, wil iedereen bedanken, heb (bijna) alles eerst doorgelezen en daarna het systeem aangeschaft en getweaked, het lijkt goed te werken , maar pas 3 dagen nu :-)

Ik heb een ATAG Blauwe Engel 2 via de aan-uit module, 4 HR92 knoppen.
Voorheen gebruikte ik de BRAIN thermostaat van ATAG.
Het enige verschil is dat mijn warm water een stuk warmer is?!
Ik vermoed dat in de BRAIN een Eco instelling actief was, op de tower programmeren kan ik dit niet vinden, weet iemand de parameter hiervan?

En prettige feestdagen iedereen!
Pagina 6
http://www.atagverwarming(...)20engelii%20s-hr.pdf
pi_175906032
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 14:38 schreef DeGrote het volgende:
Even een wat algemenere vraag onder hopelijk wat kenners en ervaringsdeskundigen hier. Wij hebben een woning gekocht in een voormalig ambachtsschool. Deze wordt getransformeerd naar in totaal 9 (tussen)woningen. Nu zijn zowel beneden als boven de plafonds 4 meter hoog. Wij denken er over om de gehele woning te voorzien van vloerverwarming (als hoofdverwarming). Wij willen een woonbeton vloer, dit geleid de warmte natuurlijk goed. De woning wordt zeer goed geïsoleerd.

Nu is de vraag: is het inderdaad verstandig ook ook boven op de slaapkamers vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen? In de praktijk zal de verwarming hier minimaal aan staan. Radiatoren vinden wij niet mooi en deze laten wij liever achterwege. Het idee is dan ook om alle kamers aan te sluiten op het Honeywell Evohome systeem.

Hoor graag jullie mening/tips.
Ik heb er wel een mening over, maar geen advies of tips. Naar mijn mening moet je bij nieuwbouw of verbouw er zoveel mogelijk rekening mee houden dat je "lage temperatuur verwarming" installeert. Dit is namelijk de eenvoudigste weg naar een woning zonder gasaansluiting. Vloerverwarming is dan de meest logische keuze, naast natuurlijk een uitstekende isolatie en warmteterugwinning.
pi_175937521
quote:
0s.gif Op donderdag 21 december 2017 14:38 schreef DeGrote het volgende:

Nu is de vraag: is het inderdaad verstandig ook ook boven op de slaapkamers vloerverwarming als hoofdverwarming te nemen? In de praktijk zal de verwarming hier minimaal aan staan. Radiatoren vinden wij niet mooi en deze laten wij liever achterwege. Het idee is dan ook om alle kamers aan te sluiten op het Honeywell Evohome systeem.

Hoor graag jullie mening/tips.
Tja, ook wij zijn geen specialisten en slechts ervarings- "deskundigen" . Hebben een boerderijtje waar we alle ruimtes op de begane grond hebben voorzien van vloerverwarming, elke ruimte heeft z'n eigen lussen. In de open woon kamer/woonkeuken hebben we zelfs 2 zones, het keukengedeelte en het zit gedeelte. Ervaringen sinds 4 jaar met dit systeem zijn prima. Geen ontsierende radiatoren, lage keteltemperatuur en natuurlijk de luxe van elke ruimte apart regelbaar. Badkamer alleen 's-ochtends even op tijd aan, keuken/eettafel overdag maar 's-avonds uit en zitgedeelte juist 's-avonds weer iets warmer. Kantoorruimtes naar behoefte, kortom, als je de mogelijkheid hebt zoveel mogelijk ruimtes apart en middels vloerlussen regelbaar maken. In totaal hebben wij 12 aparte lussen !
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_176059140
Voor een studentenwoning zoek ik een systeem waarbij er per kamer verwarmd kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat de temperatuur van de kamer 3x per dag gereset wordt naar 16 graden zodat de student de verwarming zelf nooit uit hoeft te zetten als hij weg gaat.

Naar mijn idee is dit mogelijk met Honeywell. Klopt dat? Zo ja, heeft iemand een tip waar en welke versie ik het beste kan kopen? Ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn. Zelf ga ik het niet installeren overigens, het lijkt me dat een willekeurige CV-installateur het systeem wel geïnstalleerd krijgt, nietwaar?
pi_176062201
quote:
0s.gif Op woensdag 27 december 2017 23:19 schreef Beatific het volgende:
Voor een studentenwoning zoek ik een systeem waarbij er per kamer verwarmd kan worden. Daarnaast is het belangrijk dat de temperatuur van de kamer 3x per dag gereset wordt naar 16 graden zodat de student de verwarming zelf nooit uit hoeft te zetten als hij weg gaat.

Naar mijn idee is dit mogelijk met Honeywell. Klopt dat? Zo ja, heeft iemand een tip waar en welke versie ik het beste kan kopen? Ik wil zo goedkoop mogelijk uit zijn. Zelf ga ik het niet installeren overigens, het lijkt me dat een willekeurige CV-installateur het systeem wel geïnstalleerd krijgt, nietwaar?
Als je goedkoop wil, dan kom je vaak in een ouder model terecht. De nieuwe modellen geven een handmatig gewijzigde temperatuur op een HR92 knop, weer op de display van de evotouch. De oudere doen dat niet en de evotouch merkt een gewijzigde temperatuur niet op.

Stel dat je als basis temperatuur 16gr hebt en je wil hem drie keer resetten per dag, dan is het verstandig om voor de reset telkens een halve graad af te wijken. Dus bijvoorbeeld 12.00 uur 16gr, 18.00 uur 15,5gr en 23.00 uur weer 16gr. Zo weet je zeker dat er gereset wordt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')