abonnement Unibet Coolblue
pi_168241117
Helaas blijft mijn Remeha Tzerra ook doorstoken lijkt het. Althans de ketel blijft doorpompen ofzo. Dit is zichtbaar door mijn minimale aantal kWh wat ik per dag verbruik. Normaal is dit rond de 92 watt en nu 150/160watt minimaal per dag.

Bij het uitzetten van de verwarming van alle zones gaat de ketel wel uit. Kan het zijn dat mijn gewone themostaatkoppelingen dan nog steeds om een soort warmte vragen? Aantal schakelingen staat op 3 per uur nu. Het is natuurlijk erg koud buiten dus het zou ook kunnen zijn dat de ketel moet blijven stoken om het overal 15 graden te kunnen krijgen. :)
Verder heb ik 4 radiatoren die altijd wat open staan om doorstroming te garanderen en deze zijn nog niet voorzien van een HR92.

Ik heb de OT module als laatst toegevoegd en installatie NEE ingevuld of de ketel moet activeren bij warmtevraag. Ik ga van de week wel wat klooien met de settings van de ketel. Heb een kabel in bestelling die via USB aan te sluiten is.
pi_168262746
Ik had vanochtend wat raars. 3 zones waren ingesteld om om 07.30 te beginnen met opwarmen.
Helaas bleef het stil. Pas om 07:50 schakelde de CV-ketel in.
Op de Evotouch ziet alles er goed uit: om 07:31 stond het temperatuursetpoint van bv. de woonkamer op 19°, met een actuele temperatuur van 15°. Om 07:30 hoor ik ook de ventielen opengaan. Alleen de ketel wordt niet aangestuurd.

Een paar weken terug had ik deze zones op een starttijd van 07:50 staan. Het lijkt erop dat dat setpoint nog ergens is blijven hangen, maar ik snap niet waar.
pi_168269196
Ik lees dat een aantal van jullie de inlaat- en uitlaat-temperaturen van de CV meten. Met wat voor soort sensoren doen jullie dat?
pi_168270429
quote:
0s.gif Op maandag 12 december 2016 10:41 schreef Rakett het volgende:
Hallo,

Ik lees het meer maar vraag mij af of er een oorzaak of oplossing bekent is.

Wanneer alle zones (geregeld door de EvoTouch) 's avonds om 21:00 een stuk lager gezet worden blijft het systeem zeker nog een half uur warmte vragen aan de ketel. Totaal onnodig want alle relevante radiatoren staan dan dicht.

Het is net alsof de Evotouch zelf pas na een half uur in de gaten heeft dat er iets is veranderd in de temp instelling (automatisch) en dan pas de aan/uit module uit schakelt. Voor het verbruik neit handig.

Ik heb ook geen idee hoe je en of je de evotouch kan updaten (heb geen WIFI erop zitten)
Ik heb hetzelfde fenomeen, tot nu toe nog niet opgelost. Wat voor soort configuratie heb je ? Misschien vinden we overeenkomsten. Ik merk ook extra schakelingen (via aan/uit relais) tot +/- half uur na het verlagen van de laatste zone (= woonkamer). Wat ik tot nu toe oa geprobeerd heb:

- HR92 in woonkamer 1 voor 1 een paar avonden deactiveren (batterijen eruit) --> hielp niet
- HR92 van ruimtes/zone veranderen --> hielp niet
- hele systeem resetten en zones opnieuw configureren (inclusief alle onderdelen loskoppelen, resetten, terug koppelen). Langzaamaan alle zones terug programmeren met tussenstappen van enkele dagen --> leek aan het begin wel te helpen, tot het te koud werd en ik klachten kreeg van de rest van het gezin dat verwarming op andere plekken aan moest :-) Met volledige opstelling is het probleem er weer. Als ik een keer kan test ik nog eens zonder de zolder, aangezien dit een van de laatste zones was die ik toevoegde. Misschien dat de DTS92 ergens voor conflicten zorgt als een "ouder" onderdeel ...

Een paar andere observaties:
- het lijkt ook te gebeuren bij andere verlagingen overdag, bv als ik alle zones op eco stand zet als ik een paar uur weg ben.
- de extra schakelingen zijn niet altijd 1 min (=min inschakeltijd instelling bij mij), maar ook wel eens langer

Mijn opstelling, totaal 6 zones en 9 HR92's

woonkamer:
3 HR92
evotouch (zonder wifi, verbonden met losse gateway)
round wireless (als temp sensor)
BDR91 aan/uit module

3 slaapkamers:
1 HR92

badkamer:
1 HR92
round wireless (als temp sensor)

zolder:
2 HR92
DTS92 (als temp sensor)
pi_168281720
quote:
0s.gif Op woensdag 18 januari 2017 12:16 schreef knny het volgende:
Helaas blijft mijn Remeha Tzerra ook doorstoken lijkt het. Althans de ketel blijft doorpompen ofzo. Dit is zichtbaar door mijn minimale aantal kWh wat ik per dag verbruik. Normaal is dit rond de 92 watt en nu 150/160watt minimaal per dag.

Bij het uitzetten van de verwarming van alle zones gaat de ketel wel uit. Kan het zijn dat mijn gewone themostaatkoppelingen dan nog steeds om een soort warmte vragen? Aantal schakelingen staat op 3 per uur nu. Het is natuurlijk erg koud buiten dus het zou ook kunnen zijn dat de ketel moet blijven stoken om het overal 15 graden te kunnen krijgen. :)
Verder heb ik 4 radiatoren die altijd wat open staan om doorstroming te garanderen en deze zijn nog niet voorzien van een HR92.

Ik heb de OT module als laatst toegevoegd en installatie NEE ingevuld of de ketel moet activeren bij warmtevraag. Ik ga van de week wel wat klooien met de settings van de ketel. Heb een kabel in bestelling die via USB aan te sluiten is.
2/3 van je gasverbuik verstook je in 4 maanden. Dus bij de huidige temperatuur gaat het harder en als je een automatische pomp hebt zal deze ook wat meer energie vragen. Normale thermostaatkranen lopen mee in je systeem maar zetten je CV niet aan of uit. dit doen de HR92's wel.

Met die kabel kun je binnenkort echt zien wat er gebeurt.
pi_168281739
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 15:30 schreef toniw het volgende:
Ik lees dat een aantal van jullie de inlaat- en uitlaat-temperaturen van de CV meten. Met wat voor soort sensoren doen jullie dat?
Bij mij meet de ketel dat zelf. Remeha Calenta.
pi_168281941
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 16:29 schreef DeeCeeGee het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde fenomeen, tot nu toe nog niet opgelost. Wat voor soort configuratie heb je ? Misschien vinden we overeenkomsten. Ik merk ook extra schakelingen (via aan/uit relais) tot +/- half uur na het verlagen van de laatste zone (= woonkamer). Wat ik tot nu toe oa geprobeerd heb:

- HR92 in woonkamer 1 voor 1 een paar avonden deactiveren (batterijen eruit) --> hielp niet
- HR92 van ruimtes/zone veranderen --> hielp niet
- hele systeem resetten en zones opnieuw configureren (inclusief alle onderdelen loskoppelen, resetten, terug koppelen). Langzaamaan alle zones terug programmeren met tussenstappen van enkele dagen --> leek aan het begin wel te helpen, tot het te koud werd en ik klachten kreeg van de rest van het gezin dat verwarming op andere plekken aan moest :-) Met volledige opstelling is het probleem er weer. Als ik een keer kan test ik nog eens zonder de zolder, aangezien dit een van de laatste zones was die ik toevoegde. Misschien dat de DTS92 ergens voor conflicten zorgt als een "ouder" onderdeel ...

Een paar andere observaties:
- het lijkt ook te gebeuren bij andere verlagingen overdag, bv als ik alle zones op eco stand zet als ik een paar uur weg ben.
- de extra schakelingen zijn niet altijd 1 min (=min inschakeltijd instelling bij mij), maar ook wel eens langer

Mijn opstelling, totaal 6 zones en 9 HR92's

woonkamer:
3 HR92
evotouch (zonder wifi, verbonden met losse gateway)
round wireless (als temp sensor)
BDR91 aan/uit module

3 slaapkamers:
1 HR92

badkamer:
1 HR92
round wireless (als temp sensor)

zolder:
2 HR92
DTS92 (als temp sensor)
Dat kan ook in de ketel instellingen zitten. Zoek eens in de ketel instellingen en kijk of je warm wat er voorverwarmd wordt. Soms gebeurt dat in een spiraal, soms in een klein vat. Je hebt dan iets sneller warm water, maar je gebruikt meer gas.
pi_168378822
Afgelopen weekend aan het stoeien geweest met mijn evohome setje
Maar nu draai ik weer op mijn vertrouwde I-sense
En wel om de volgende reden,

Even vertellen wat ik heb,
Ketelmodule R8810A1018 modulerend
Werkkamer 1 x HR92 warmte bron 1 radiator
Tuinkamer 1 x HR92 warmte bron 1 radiator
Woonkamer 2 x HR92 1 x DTS92 temperatuuropnemer warmte bron 2 Convectoren (Jaga)

Werkkamer en Tuinkamer doen wat ze moeten doen wel met wat pieken en dalen maar evohome
moet nog in leren

Woonkamer daar zit het probleem.
Als de DTS92 vragend is dan gaat de cv netjes aan maar als de ingestelde temperatuur bijna
bereikt is dan gaan de HR92 al een beetje knijpen lijkt mij prima maar de ene gaat naar 67% en de andere naar 24%
En die 24% is dus het probleem bij convectoren er komt dan geen warmte meer van af
Dus de ingestelde temp gaat niet gehaald worden,met als gevolg een heel warm huis

Wie weet een oplossing

Met vriendelijke groet,
Henk

[ Bericht 0% gewijzigd door minicraft op 24-01-2017 20:34:52 ]
pi_168437346
Staat de kraanslag (parameter 6) van de HR92 in de woonkamer hetzelfde ingesteld? Als die verschillend zijn, verklaart dat het verschil tussen 67% en 24% opening.
pi_168438891
quote:
0s.gif Op maandag 23 januari 2017 19:01 schreef minicraft het volgende:
Afgelopen weekend aan het stoeien geweest met mijn evohome setje
Maar nu draai ik weer op mijn vertrouwde I-sense
En wel om de volgende reden,

Even vertellen wat ik heb,
Ketelmodule R8810A1018 modulerend
Werkkamer 1 x HR92 warmte bron 1 radiator
Tuinkamer 1 x HR92 warmte bron 1 radiator
Woonkamer 2 x HR92 1 x DTS92 temperatuuropnemer warmte bron 2 Convectoren (Jaga)

Werkkamer en Tuinkamer doen wat ze moeten doen wel met wat pieken en dalen maar evohome
moet nog in leren

Woonkamer daar zit het probleem.
Als de DTS92 vragend is dan gaat de cv netjes aan maar als de ingestelde temperatuur bijna
bereikt is dan gaan de HR92 al een beetje knijpen lijkt mij prima maar de ene gaat naar 67% en de andere naar 24%
En die 24% is dus het probleem bij convectoren er komt dan geen warmte meer van af
Dus de ingestelde temp gaat niet gehaald worden,met als gevolg een heel warm huis

Wie weet een oplossing

Met vriendelijke groet,
Henk
Zit de HR92 in de convectorput? Is het mogelijk om de HR92 daar uit te halen en elders in de aanvoer te zetten? Ik heb al meerdere malen gelezen dat ondanks een externe thermostaat, de knop ook het een en ander doet. Ik vermoed dat het probleem dan is opgelost.
Het feit dat bij het bijna bereiken van de ingestelde temperatuur hij gaat knijpen zit in het OT protocol.
pi_168447392
De HR92 zit niet in een convectorput
Het zijn convectoren van het merk Jaga die gewoon boven de grond staan
En het knijpen van de HR92 dat is mij ook bekent
Maar zoals ik al zij knijpen naar 24% is te veel, de convector geeft dan geen warmte meer af
De kraanslag (parameter 6) van de HR92 in de woonkamer staan het zelfde ingesteld

Maar het weekend komt er weer aan dus we kunnen weer gaan prutsen

Met vriendelijke groet,
Henk
pi_168462189
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:27 schreef minicraft het volgende:
De HR92 zit niet in een convectorput
Het zijn convectoren van het merk Jaga die gewoon boven de grond staan
En het knijpen van de HR92 dat is mij ook bekent
Maar zoals ik al zij knijpen naar 24% is te veel, de convector geeft dan geen warmte meer af
De kraanslag (parameter 6) van de HR92 in de woonkamer staan het zelfde ingesteld

Maar het weekend komt er weer aan dus we kunnen weer gaan prutsen

Met vriendelijke groet,
Henk
Succes, check in elk geval even of de HR 92 in beide gevallen goed gemonteerd zit. Ik herinner me dat in mijn geval er één knop niet correct reageerde, dit was te wijten aan de adapter die iets te ver op de kraan gemonteerd was. Het was slechts een millimeter of zo, maar had wel effect.
pi_168474506
quote:
0s.gif Op donderdag 19 januari 2017 23:12 schreef bertpit het volgende:

[..]

Dat kan ook in de ketel instellingen zitten. Zoek eens in de ketel instellingen en kijk of je warm wat er voorverwarmd wordt. Soms gebeurt dat in een spiraal, soms in een klein vat. Je hebt dan iets sneller warm water, maar je gebruikt meer gas.
Nee, het is echt het aan/uit relais (BDR91) dat aanspringt, aangestuurd door de evotouch, terwijl alle zones al op een lage temperatuurinstelling zijn gegaan.
pi_168511772
quote:
0s.gif Op donderdag 26 januari 2017 18:27 schreef minicraft het volgende:
De HR92 zit niet in een convectorput
Het zijn convectoren van het merk Jaga die gewoon boven de grond staan
En het knijpen van de HR92 dat is mij ook bekent
Maar zoals ik al zij knijpen naar 24% is te veel, de convector geeft dan geen warmte meer af
De kraanslag (parameter 6) van de HR92 in de woonkamer staan het zelfde ingesteld

Maar het weekend komt er weer aan dus we kunnen weer gaan prutsen

Met vriendelijke groet,
Henk
Zo voor mij is het 2e test weekend tot een einde gekomen
Ben vrijdag middag begonnen het is nu zondag middag, ik kan maar 1 ding zeggen
dit gaat het niet worden
De software waar de evohome op draait kan niet met convectoren om gaan
De software heeft niet door dat convectoren zeer snel opwarmen en dan veel warmte afgeven
De software denkt dan op een bepaalt moment knijpen die handel (ok prima)
Maar er wordt dan te ver geknepen tot wel tussen de 10% en 30% (klep positie)
Ja en dan heeft een convector geen warmte afgifte meer ,met al resultaat dat de ketel heel de dag niet uit gaat
De software begrijpt niet dat het openen van de radiator kranen het probleem oplost
Dit zijn dus hele duren les uren

Met vriendelijke groet
Henk
pi_168512545
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 12:31 schreef minicraft het volgende:

[..]

Zo voor mij is het 2e test weekend tot een einde gekomen
Ben vrijdag middag begonnen het is nu zondag middag, ik kan maar 1 ding zeggen
dit gaat het niet worden
De software waar de evohome op draait kan niet met convectoren om gaan
De software heeft niet door dat convectoren zeer snel opwarmen en dan veel warmte afgeven
De software denkt dan op een bepaalt moment knijpen die handel (ok prima)
Maar er wordt dan te ver geknepen tot wel tussen de 10% en 30% (klep positie)
Ja en dan heeft een convector geen warmte afgifte meer ,met al resultaat dat de ketel heel de dag niet uit gaat
De software begrijpt niet dat het openen van de radiator kranen het probleem oplost
Dit zijn dus hele duren les uren

Met vriendelijke groet
Henk
Hi Henk,

Natuurlijk wordt een convector erg snel warm en een vloerverwarming erg langzaam, echter voor de correcte werking van Evohome mag dat niets uitmaken. Ik denk dat er wat anders aan de hand is.

Ik zag dat je een iSense gebruikt, heb je ook een Remeha ketel? Ik heb een Remeha Calenta en langs verschillende wegen werd mij geadviseerd niet op Open Therm te stoken. Nu wordt dat in dit forum openlijk bestreden, maar in dit forum zijn ook heel wat posters overgestapt op aan/uit en de problemen zijn ermee opgelost. Het protocol (ooit ontwikkeld door Honeywell) werkt in sommige gevallen niet lekker met het dialect van Remeha en geeft een onvoorstelbaar gedrag. Ik heb daar Remeha 2 jaar geleden over gebeld, die zeggen doodleuk op de vraag of daar een iets afwijkend protocol in zit: "zou kunnen, wij testen niet alle thermostaten, dus wij kunnen daarin niet adviseren, bel Honeywell".

Aangezien mijn ketel ook op aan/uit al heel mooi moduleert en probeert in het HR gebied te stoken, blijft het stookgedrag wel lekker zuinig.
pi_168513827
Sorry ik kan hier niet helemaal in mee gaan
Dat er wat problemen zijn met OT of aan/uit kan ik niet tegen spreken alleen Honeywell kan dat
Maar in mijn geval is het dat de thermosstaat vragend blijft en de klep positie tussen de 10% en 30% blijft, de water temp is dan ongeveer 60 a70 graden Ketel moduleert dan
Met al gevolg heel veel branderstops,aanvoer en retour water hebben zelfde temp
De software moet dan ingrijpen en de kranen openen (zeker na een dag)
denk dat ik dit probleem ook met aan/uit zou hebben

Met vriendelijke groet
Henk
pi_168532838
quote:
0s.gif Op zondag 29 januari 2017 13:34 schreef minicraft het volgende:
Sorry ik kan hier niet helemaal in mee gaan
Dat er wat problemen zijn met OT of aan/uit kan ik niet tegen spreken alleen Honeywell kan dat
Maar in mijn geval is het dat de thermosstaat vragend blijft en de klep positie tussen de 10% en 30% blijft, de water temp is dan ongeveer 60 a70 graden Ketel moduleert dan
Met al gevolg heel veel branderstops,aanvoer en retour water hebben zelfde temp
De software moet dan ingrijpen en de kranen openen (zeker na een dag)
denk dat ik dit probleem ook met aan/uit zou hebben

Met vriendelijke groet
Henk
Maarrr... 60 graden is al erg hoog voor Jaga's. Als aanvoer en retour ongeveer dezelfde waarde hebben, krijg je allerlei problemen in de ketel, onder andere pendelen gepaard gaande met veel branderstops. Ik zou eerst de maximale temperatuur naar beneden stellen. Maar wellicht geeft je hele CV ketel meer warmte af op het minimale vermogen dan je radiatoren kunnen afgeven. Dat kan bij een goed geïsoleerd huis hoopjes problemen geven. Een iSense kan dat veel beter regelen dan de Evohome. Meer kennis specifiek over de Jaga's tref je in dit forum aan: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229
pi_168681357
Hallo iedereen!

Na een hoop gelezen te hebben ben ik al heel wat wijzer geworden.
Ik ben bezig met de samenstelling voor ons nieuwbouw huis. Kunnen jullie is kijken of ik het een beetje begrepen heb?😉

Beganegrond.
Zone 1 woonkamer:
3 of 4x radiator.
Aansluiten via een zoneregeling ipv losse HR92's.
Zonneregeling Y-VC8615AG1100 i.c.m. een BDR91.
Regelen met de Evohome

Zone 2 keuken:
Vloerverwarming.
Aansluiten op de HCE80 met HRA80 m.b.v. een MT4 op de verdeler
Regelen met een T87RF2025

Zone 3 bijkeuken:
Vloerverwarming.
Aansluiten op de HCE80 met HRA80 m.b.v. een MT4 op de verdeler
Regelen met een T87RF2025

Verder een radiator in de hal onder de kapstok.
Deze wou ik aansluiten met een thermokraan voor bypass.

Eerste Verdieping.
Zone 4 badkamer:
Vloerverwarming.
Aansluiten op de HCE80 met HRA80 m.b.v. een MT4 op de verdeler
Regelen met een T87RF2025
Handdoek radiator.
Aansluiten met een thermokraan voor bypass.

Zone 5 slaapkamer 1:
1 radiator.
Aansluiten en regelen met HR92

Zone 6 slaapkamer 2:
1 radiator.
Aansluiten en regelen met HR92

Zone 7 slaapkamer 3:
1 radiator.
Aansluiten en regelen met HR92

Zolderverdieping.
Zone 8 slaapkamer 4:
1 radiator.
Aansluiten en regelen met HR92

Verder in de andere zolderkamer een radiator met een thermokraan die inprincipe altijd uit zal staan (berging)

Ketel wordt waarschijnlijk een Remeha Calenta cw5 of cw6.

Al het advies is enorm welkom!
pi_168688953
Zorg voor een goede Drukverschil-overstortregelaar bijvoorbeeld met de https://products.ecc.emea(...)atdata/pg_du145.html DU145 van Honeywell
In de 22mm aanvoer en retour minimaal 6 meter van de cv vandaan
Een radiator als bypass werkt niet goed de pomp van de cv zit in de 22mm leiding
Een radiator is aangesloten met 15mm en de kraan op die radiator heeft maar een kleine doorstroming in vergelijking met de 22mm leiding
met als gevolg een hoop herrie en gefluit

Met vriendelijke groet,
Henk
pi_168690307
Ziet er prima uit, op die thermostaatkraan als bypass na zoals Henk al aangeeft. Een thermostaatkraan kan ook nog eens dicht staan op het moment dat de kachel aan slaat.

Een tip als je de zaak graag programmeren: Het is handig om eens per dag bijvoorbeeld om 23.00 uur de temperatuur een halve graad te veranderen. Met name bij de HR92 zones. Dit voorkomt dat een handmatig ingestelde temperatuur continue doorloopt.
pi_168690343
Tip voor Nefit eigenaren:
CV-ketelfabrikant Nefit heeft 11.000 installateurs aangeschreven om zo snel mogelijk de originele branders te vervangen van de types type Nefit TopLine, TopLine Compact of Nefit TopLine AquaPower (Plus).
Het gaat om exemplaren die zijn geproduceerd van 2006 tot en met 2009. Volgens Nefit is al in 2009 vastgesteld dat de originele brander niet altijd voldoende kan worden afgesloten. Daardoor kunnen onderdelen gaan smelten en bestaat er risico op brand.

Bij ongeveer 40.000 ketels is het onderdeel al vervangen, maar bij naar schatting 88.000 andere nog niet, aldus Nefit. De fabrikant wil meer haast maken met de vervangingsoperatie en roept monteurs op bij de eerstvolgende servicebeurt de brander kosteloos te vervangen voor een nieuwe.

De fabrikant wil de "terugroepactie" uiterlijk eind volgend jaar voltooid hebben.
Bron Nu.nl
  donderdag 9 februari 2017 @ 18:52:11 #122
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_168784085
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 januari 2017 17:51 schreef PLAE@ het volgende:
Het systeem heeft ook mijn interesse, ik heb:

Begane grond
Gang 1R (nooit verwarmd)
Garage 1R (nooit verwarmd)
Studeerkamer 1R (regelmatig verwarmd)

1e verdieping
Woonkamer: 3 R (regelmatig verwarmd)
Gang: 1 R (nooit verwarmd)
Keuken: 1R (regelmatig verwarmd)

2e verdieping
Slaapkamer 1R (nooit verwarmd)
Slaapkamer 1R (nooit verwarmd)
Slaapkamer 1R (nooit verwarmd)
Badkamer 1R (nooit verwarmd).

Totaal 12 radiatoren met 10 potentiële zones.

Ik wil de studeer-, woon- en badkamer als aparte zone net als de keuken.
De rest vind ik handmatig eigenlijk wel prima omdat ik het vrijwel nooit verwarm.

Optie 1 (kan dit?)
4 zones en de rest handmatig houden?

Optie 2
All the way gaan en 10 zones maken met op alle 12 de radiatoren een HR92.

Wat zouden beide opties inclusief installatie ongeveer kosten is jullie ervaring/kennis?

Valt mij overigens op dat de HR92 in Duitsland een stuk goedkoper is met ¤60 (en dan lees ik hierboven ook nog over kortingen op Amazon).

Heb een paar dagen terug een offerte opgevraagd voor optie 2 maar daar nog niks over gehoord. Ik denk dat ik met optie 1 echt kan besparen en met optie 2 vooral luxe in huis haal. Het is allebei wat waard natuurlijk :)


Ik vind het nogal pittig. Zou mij ongeveer ¤700 kosten aan materiaal toch? En hun dus waarschijnlijk ¤550 ofzo. Ze mogen er best wat aan verdienen maar het ging over een halve dag werk :{ . Laat ik er ¤100 af halen voor offerte + bestellen materiaal + plannen en je hebt nog een uurloon van ¤150 ofzo.
pi_168786823
Ik denk dat hij de duurdere Wifi variant levert, die zou ik ook nemen. Dat scheelt circa 150 Euro. De oudere heeft een los wifi kastje en is goedkoper.

starterpakket wifi = 535
2 extra HR92 = 150
3 X kraan = 45
bypass = 100
totaal 830 Euro materiaal.

Het installeren van drie kranen betekent meestal heel de installatie leegmaken kranen monteren, bypass monteren en afstellen het systeem vullen, ontluchten en testen. Dat wordt doorwerken voor deze man.

Het zal wellicht ergens ietwat goedkoper kunnen, maar als dit een goede betrouwbare lokale vakman is, die ook je CV repareert als deze op kerstavond defect raakt, heeft het ook waarde om hem zoiets te gunnen.

Het hangt er ook vanaf wat je zelf kunt en hoe handig/technisch je bent. Zelf betaal ik graag een paar procent meer voor een goede vakman die iets doet wat ik zelf niet kan of wil doen.
  donderdag 9 februari 2017 @ 21:45:19 #124
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_168789177
Thanks, dit is een groot installatiebedrijf. Ik hoef ook niet te schrapen ofzo. Kwaliteit mag iets kosten en tuurlijk mogen ze winst maken. Heb alleen de indruk dat zij goedkoper in zullen kopen, wat de marge nog een stukje groter maakt.
pi_168790924
quote:
0s.gif Op donderdag 9 februari 2017 21:45 schreef PLAE@ het volgende:
Thanks, dit is een groot installatiebedrijf. Ik hoef ook niet te schrapen ofzo. Kwaliteit mag iets kosten en tuurlijk mogen ze winst maken. Heb alleen de indruk dat zij goedkoper in zullen kopen, wat de marge nog een stukje groter maakt.
Ik heb even gerekend waar ik het voor inkoop en ze hebben best een goede marge met de arbeid erbij.


Ik kom op een internetprijs uit van 720 euro uit.
Die bypass kost maar iets van 15 euro, stelt niets voor.

Ik kom dan op 10 uur arbeid uit wat er over blijft als ze 55 euro per uur rekenen.
Gun iedereen zijn werk maar zou het zelf kopen en alleen de 3 kranen en de bypas laten plaatsen.
De rest kan je allemaal makkelijk zelf, stelt niets voor.

Die kranen en bypass plaatsen is max 2 uur werkt inc. vullen en aftappen.

Evohome installeren is een kwestie van de knoppen op de kranen draaien, 2 draadjes aansluiten op het ketelrelais.
Dan rest je alleen nog het instelwerk, en dat is erg eenvoudig.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_168796440
Jongens wat een rekenwerk.

De gemiddelde installateur betaald ook hiervoor ¤ 725,00 incl. de BTW. (Nieuwe wifi variant)
Hierbij zit dan wel een goeie bypass van Honeywell zelf de DU 145. Zit op inkoop op ¤ 53,00 incl. de BTW.

Op deze prijs zit dan dus ook nog geen winstmarge en zou de installateur dus zo weg moeten geven.

En de uren van de beste man dienen ook betaald te worden eveneens als zijn bestelbus.

De prijs die gerekend wordt is gewoon heel redelijk.

Bertpit weet waarschijnlijk het beste he de markt steekt.
pi_168884345
Bedankt voor het advies op mijn vorige post! Ik zal zorgen voor een echte bypass in de installatie.

Wel zit ik nog met het volgende:
Zoals eerder vermeld ben ik van plan om drie groepen vloerverwarming aan te leggen. Op de begane grond in de keuken en bijkeuken en op de eerste verdieping in de badkamer. Hiervoor zal ik dus met twee verdelers moeten werken. Om nu voor beide verdelers een eigen hce80 aan te schaffen is wel erg prijzig. Hebben jullie daar nog een goed idee voor? Ik dacht zelf aan een verdeler met de hce80 voor de begane grond, en een zoneregelaar voor de badkamer. Alleen hoe kan ik de pomp van de verdeler op de verdieping dan aan/uit zetten? Of is het misschien een optie om een verdeler zonder pomp te nemen voor deze kleine groep en het laten rondpompen door de cv-ketel? Deze bevind zich boven de badkamer.
pi_168890502
quote:
1s.gif Op maandag 13 februari 2017 22:24 schreef Topone01 het volgende:
Bedankt voor het advies op mijn vorige post! Ik zal zorgen voor een echte bypass in de installatie.

Wel zit ik nog met het volgende:
Zoals eerder vermeld ben ik van plan om drie groepen vloerverwarming aan te leggen. Op de begane grond in de keuken en bijkeuken en op de eerste verdieping in de badkamer. Hiervoor zal ik dus met twee verdelers moeten werken. Om nu voor beide verdelers een eigen hce80 aan te schaffen is wel erg prijzig. Hebben jullie daar nog een goed idee voor? Ik dacht zelf aan een verdeler met de hce80 voor de begane grond, en een zoneregelaar voor de badkamer. Alleen hoe kan ik de pomp van de verdeler op de verdieping dan aan/uit zetten? Of is het misschien een optie om een verdeler zonder pomp te nemen voor deze kleine groep en het laten rondpompen door de cv-ketel? Deze bevind zich boven de badkamer.
Goeie vraag. Er zijn ook kleine pompen die weinig energie gebruiken. Eventueel te combineren met een pompschakelaar (verkrijgbaar bij tercalshop.nl).
Ik weet niet of je zonder pomp wel voldoende doorstroming krijgt in het segment. Er zijn ook posters die niet eens een klep hebben gemonteerd maar alleen een HR92. Zoek daar eens op. Een klep betekent dat je je ketel aanstuurt op aan/uit. Dat is wel belangrijk. OT stuurt de klep dicht en blijft daarna nog doorstoken.
pi_168933003


[ Bericht 100% gewijzigd door DeeCeeGee op 16-02-2017 22:08:30 ]
pi_168933023
Heeft iemand van jullie al ervaring met de recent uitgebrachte evohome security onderdelen, evt in combinatie met het evohome verwarmingssysteem ?
  vrijdag 17 februari 2017 @ 12:23:43 #131
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_168958494
De prijs is ¤50 gezakt in de nieuwe offerte bij mij. Eens even bedenken of ik het doe.
pi_169260447
Een nieuw probleem: vanmorgen is er geen enkel ingesteld programma begonnen.

Iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
pi_169263813
Is het al opgelost?
Ik zou eerst bekijken of de communicatie nog in orde is. Dat kan op je kastje bij de instellingen. Ook kun je instellen dat bij communicatieverlies automatisch de verbinding opnieuw wordt opgebouwd. Is er iets gewijzigd aan de CV kant? Beb je bijvoorbeeld een stalen kast geplaatst of iest dergelijks?
pi_169265363
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 14:39 schreef bertpit het volgende:
Is het al opgelost?
Ik zou eerst bekijken of de communicatie nog in orde is. Dat kan op je kastje bij de instellingen. Ook kun je instellen dat bij communicatieverlies automatisch de verbinding opnieuw wordt opgebouwd. Is er iets gewijzigd aan de CV kant? Beb je bijvoorbeeld een stalen kast geplaatst of iest dergelijks?
Ik ben nu aan het werk, ga straks meteen kijken. Het gekke is dat op het kastje juist ook de "lage" temperaturen waren ingesteld.

Overigens is er helemaal niets veranderd in huis.
pi_169298100
Ik heb een vraag aan alle evohome gebruikers met een woonkamer met minimaal 2 radiatoren
Of convectoren.
Kunnen jullie mij eens vertellen wat het klep gedrag is van de HR92 tijdens het opwarmen
Ik bedoel dus lopen ze gelijkmatig open en dicht of willekeurig
En gaan ze tijdens het opwarmen ook wel eens weer een stukje verder open als het lang duurt om de gevraagde temperatuur te bereiken.
En hoeveel graden moet het warmer zijn dan de gevraagde temperatuur om de HR92 volledig dicht te laten lopen.
Mijn ingestelde temp op de Central Controller is 20 graden maar bij 20.5 lopen de HR92 nog steeds niet dicht.

Met vriendelijke groet,
Henk

[ Bericht 19% gewijzigd door minicraft op 05-03-2017 09:19:53 ]
pi_169310867
Dus je temperatuur op de bediening is ingesteld op 20 en het wordt 20.5 en de HR92 gaan nog steeds niet dicht? Dan zou ik eerst een kijken met welke temperatuur je CV het water opwarmt. Het zou kunnen dat dat met een te hoge temperatuur is ter opzichte van de isolatie van je woning. Je krijgt dan overshoot.

Als je een redelijk geïsoleerde woning hebt en je cv warmt tot bijvoorbeeld 80 graden dan kan dat te hoog zijn, zet hem terug naar 60 graden of nog lager. Is ook goed voor je verbruik.
pi_169311713
Water temp staat op 70 graden moet voor convectoren ook niet minder worden
Huis is uit 1935

Maar wat maakt het uit of je met 60 of 70 graden water aan het stoken bent
of van mijn part met 50
20.5 is 20.5 de vraag is wanneer stuurt de Central Controller de beide HR92 dicht

heb je verder nog info over de andere vragen ?

Met vriendelijke groet,
Henk
pi_169327916
Ik heb geen ervaring met convectoren. In principe is de centrale unit niet erg nauwkeurig qua temperatuur. Wel kun je deze kalibreren. Als je vindt dat het te warm wordt, kalibreer dan de temperatuur op de centrale unit naar boven.

Daarnaast is het een overweging om een round te installeren zeker in combinatie met een convector. De HR92 moet natuurlijk dicht gaan als de temp is bereikt. Het je OT dan zou deze ook gedeeltelijk open kunnen blijven. Zoek eens op overshoot. er staat info op de vorige fora delen.

Wat de watertemperatuur uitmaakt, is dat bij een hoge watertemperatuur er meer kans is op overshoot. Zeker als wat overcapaciteit in de radiatoren hebt.
pi_169333989
berpit even een vraag aan jou

mag ik jouw vragen waar jou cv installatie uit bestaat
Wat heb jij allemaal van evohome geinstalleerd

Met vriendelijke groet,
Henk
pi_169348945
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 maart 2017 16:06 schreef okzbow het volgende:

[..]

Ik ben nu aan het werk, ga straks meteen kijken. Het gekke is dat op het kastje juist ook de "lage" temperaturen waren ingesteld.

Overigens is er helemaal niets veranderd in huis.
De volgende dag werkte alles weer zonder problemen, gek. Het lijkt op een datum issue, het weekendprogramma werd al op vrijdag gevolgd.
pi_169362557
Ik zie veel mensen met problemen dat de ketel blijft draaien / pendelen e.d. . Een van de oorzaken kan zijn dat de HR92 een beetje open gaat, maar niet voldoende om het warme water door de radiator te laten stromen. Op die manier warmt het niet op en blijft de ketel draaien. Dit kan ook gebeuren als de temperatuur op het setpoint ligt (of misschien zelfs 0.5c erboven bij een dalende temperatuur - weet ik niet zeker).

Als je kijkt naar je radiatorkraan zie je een pin. Standaard is het verschil, oftewel de mate waarin de HR92 de pin laat terugkomen, tussen dicht (positie 0) en open (positie 100) 1.5mm, oftewel 1 rondje. Met 'full stroke' is het verschil 3mm, 2 rondjes. Probleem wat ik had is dat
- Die HR92 bij het aanbrengen de pin helemaal dicht duwt. Met vrij grote kracht overigens - hij duwt hem voorbij het punt waarop je echt al weerstand voelt als je zelf met een tangetje duwt tegen die pin.
- Vervolgens gaat water pas stromen als hij de pin +-0.6mm terug laat komen (positie 40). Tot die positie is bereikt zit de kraan feitelijk dicht.
- Wanneer de temperatuur niet fors onder het setpoint ligt gaat de HR92 echter niet naar die positie, maar blijft steken op bijvoorbeeld positie 17.
- Dan stroomt het water dus niet. Full stroke lost dat ook niet op, bij full stroke moet de positie minimaal naar 20.

Superirritant. Je kan de kraan de schuld geven, dat daar teveel speling in zit (dat doet Honeywell natuurlijk ook), je kan stellen dat Evohome na verloop van tijd moet leren dat de kamer niet opwarmt onder een bepaalde positie (in tegenstelling tot wat Honeywell beweert dat doet ie dat dus niet.. niet betrouwbaar in ieder geval). Maar IMO moet die adapter waar je de HR92 op klikt stelbaar zijn en/of je moet een minimale positie kunnen instellen in het menu van de HR92. Die kranen zijn allemaal anders en veranderen ook gedurende de levensduur. Een normale knop zet je dan van standje 2 naar 2.5, probleem opgelost. Maar met deze dure kranen valt er niets te stellen.

Ik heb de mazzel dat de pin van mijn kraan een diameter heeft van 2mm, de diameter van de pin in de adapter van de HR92 is 3mm. Wat ik heb gedaan is dunne ringetjes (Conrad heeft ze vanaf 0.1mm) met een binnendiameter (het gat) van 2.2mm om de pin van mijn radiatorkraan schuiven, daarmee bepaal ik tot waar die HR92 de pin in kan drukken. Zo zorg ik dat er _net_ geen water meer stroomt als de HR92 die pin dicht heeft geduwd (de pin van de HR92 komt dan tegen de ringetjes aan). Gaat de HR92 een beetje open (vanaf positie 5-10 ofzo) gaat het water stromen.

Triest dat Honeywell hier geen goede oplossing voor biedt, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met dit probleem. Maargoed, ik hoop dat iemand wat heeft aan deze workaround.
pi_169362767
Dat lijkt me inderdaad niet goed. Wat voor merk kranen heb je? Want blijkbaar zijn de adapters voor die kranen niet goed.
Zelf heb ik Danfoss kranen, de bijgeleverde adapter had ik bij één kraan te ver naar achteren gemonteerd, waardoor het door jou geschetste probleem ontstond.
pi_169362853
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 11:56 schreef okzbow het volgende:

[..]

De volgende dag werkte alles weer zonder problemen, gek. Het lijkt op een datum issue, het weekendprogramma werd al op vrijdag gevolgd.
Bij ons thuis wordt nog wel eens het "speciale dag" programma ingeschakeld, als iemand eerder thuis is. Hij schakelt dan het weekend programma in. Als je dat niet in de gaten hebt loopt dat de volgende dag ook door, met als gevolg een koud huis om 07.00 uur.
pi_169363355
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 22:42 schreef bertpit het volgende:
Dat lijkt me inderdaad niet goed. Wat voor merk kranen heb je? Want blijkbaar zijn de adapters voor die kranen niet goed.
Zelf heb ik Danfoss kranen, de bijgeleverde adapter had ik bij één kraan te ver naar achteren gemonteerd, waardoor het door jou geschetste probleem ontstond.
Ik heb 'comap sar' kranen. Wat bedoel je met te ver naar achteren gemonteerd.. Te strak aangedraaid ? Ik heb ze ook wel wat losser gehad, maar dat werkt bij mij niet goed - dan zit die hele HR92 los. Nog wat geprutst met gastape ertussen om dat te fixen.. maar ik werd daar chagrijniger van dan van die ringetjes :)

Als je die adapter opendraait kan dat op een gegeven moment niet verder omdat er 2 plasticjes tegen elkaar komen. Zo zit er ook een soort 'ribbel' aan de binnenkant van die adapter waar een plasticje tegenaan komt zodat hij op een gegeven moment niet verder dicht kan. Als dat punt is bereikt zit de pin echter al te ver ingeduwd om vervolgens bij een lage positie (bv 17) water te laten stromen. Bij een van de adapters kan hij hem zelfs voorbij die ribbel duwen, die adapter is niet goed en heeft teveel speling oid.

Goed, ik vind die adapter maar een gaar ding. Die ribbel is niet degelijk, en hij moet verstelbaar zijn zodat je afhankelijk van de kraan die je hebt zelf kan 'stellen' tot waar de HR92 de pin van de kraan kan dichtduwen.
pi_169506085
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 maart 2017 23:04 schreef K1wi het volgende:
comap sar'
Ik ken Comap Sar kranen niet. Maar bij de HR92 worden standaard een paar soorten verloopstukjes meegeleverd van de meest verkochte kranen. Dit om de HR92 perfect te laten passen op diverse merken kranen.

Voor mijn kraan (de Danfoss) is er ook een verloopstuk. Die schuif je er op, als een ring om een vinger. Duw je het te ver naar achteren, dan kan de kraan nooit helemaal open. Het is dus zaak om het juiste verloopstuk op de correcte wijze te monteren.
pi_170475728
Ik heb nogal wat stromingsgeluid in mijn systeem. Dit is gekomen nadat ik de oude kranen heb vervangen door thermostatische kranen voor de Evohome.

Bij koud weer stookt de CV op een hogere temperatuur en is er minder stromingsgeluid. Wordt het warmer, dan komen de geluiden weer terug, doordat de aanvoertemperatuur lager is.

De opbouw van mijn CV is als volgt: ik heb drie segmenten voor, midden en achter, die onafhankelijk van elkaar kunnen verwarmen). Als alles tegelijk openstaat is er niets aan de hand.

Maar wordt er een zone apart verwarmd dan zijn de stromingsgeluiden zo hoog dat dit erg stoort. Toen ik 6 jaar geleden mijn CV verving heb ik deze een maatje groter genomen, dit begint nu tegen te werken. De pompsnelheid kan ik niet omlaag brengen deze draait op 20%. Er zit een Avdo in. Maar mijn vraag is, moet er wellicht een Avdo per segment in? (voor achter midden)
pi_170703783
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 21:57 schreef Bigs het volgende:
Hier in huis begint inmiddels ook wel interesse te ontstaan voor een Evohome systeem, dus ik ben een beetje een planning aan het maken en ik ben benieuwd naar jullie mening over twee dingen:

De bypass: Nefit adviseert bij mijn Trendline HRC30 altijd een bypass te plaatsen in geval van zoneregeling. Het lijkt mij echter niet nodig aangezien ik met een lage temperatuur stook (vloerverwarming) en de aansturing modulerend is. Bovendien staan er twee radiatoren in het huis altijd half open dus er kan altijd wat warmte worden afgevoerd. Het is overigens een modern huis dus de radiatoren zijn aangesloten op centrale verdelers. Hoe is jullie ervaring, bypass of niet?

Voeding van de ATF600 wandplaat: Dit nieuwe model wandplaat bevat een losse trafo die je in de inbouwdoos kunt plaatsen. Gelukkig zit mijn huidige thermostaat op een inbouwdoos dus dat is geen probleem. Echter moet ik dan wel de thermostaatdraad vervangen door 230V bedrading. Zou ik ook de voeding op zolder bij de ketel kunnen plaatsen en de uitvoer via de oude thermostaatdraad naar de wandplaat kunnen voeren?
Ik heb zojuist de ATF600 wandmontageplaat in de woonkamer gekoppeld aan de bestaande thermostaatdraden waar eerst een Honeywell Chronotherm IV hing.
In de inbouwdoos op zolder bij de ketel heb ik de DC 5V naar 230v converter geplaatst. Thermostaatdraden er in en extra 230V stroomdraad gekoppeld.
Werkt perfect.
pi_170704121
Hoezo zijn er eigenlijk al 10 over deze, maar niks over Nest, is er geen Nest liefde hier? :P
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_170714282
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 13:53 schreef delano.888 het volgende:
Hoezo zijn er eigenlijk al 10 over deze, maar niks over Nest, is er geen Nest liefde hier? :P
Nest is zo Amerikaans. In Europa gebruik je beter Evohome of Tado.

Bovendien is Google Nest zo aan het verwaarlozen dat het nog maar de vraag is of dat bedrijf nog lang blijft bestaan.
pi_170714633
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 21:44 schreef Bigs het volgende:

[..]

Nest is zo Amerikaans. In Europa gebruik je beter Evohome of Tado.

Bovendien is Google Nest zo aan het verwaarlozen dat het nog maar de vraag is of dat bedrijf nog lang blijft bestaan.
Maar een Nest is zoveel mooier (imo), en word tegenwoordig ook door Essent geleverd enz, maar geen enkel topic.
Anyway ik ben erg blij met mijn Nest V3. Voor 200 euro inclusief installatie krijg je (imo) wel waar voor je geld.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')