Ik heb dit met het oude model ATF300 exact zo gedaan. Het hangt uiteraard wel van lengte en kwaliteit van de bestaande draden af. Ik heb destijds de multimeter er even op gezet en er bleef voldoende vermogen over.quote:Voeding van de ATF600 wandplaat: Dit nieuwe model wandplaat bevat een losse trafo die je in de inbouwdoos kunt plaatsen. Gelukkig zit mijn huidige thermostaat op een inbouwdoos dus dat is geen probleem. Echter moet ik dan wel de thermostaatdraad vervangen door 230V bedrading. Zou ik ook de voeding op zolder bij de ketel kunnen plaatsen en de uitvoer via de oude thermostaatdraad naar de wandplaat kunnen voeren?
Bypass: die zou ik er altijd in plaatsen. Op het moment dat je de evohome installeert kun je alles goed afwegen en besluiten die radiatoren altijd open te zetten.quote:Op donderdag 1 december 2016 21:57 schreef Bigs het volgende:
De bypass: Nefit adviseert bij mijn Trendline HRC30 altijd een bypass te plaatsen in geval van zoneregeling. Het lijkt mij echter niet nodig aangezien ik met een lage temperatuur stook (vloerverwarming) en de aansturing modulerend is. Bovendien staan er twee radiatoren in het huis altijd half open dus er kan altijd wat warmte worden afgevoerd. Het is overigens een modern huis dus de radiatoren zijn aangesloten op centrale verdelers. Hoe is jullie ervaring, bypass of niet?
Je moet thermostatische kranen hebben. Dus systeem leegmaken, kranen vervangen, opvullen, ontluchten etc.quote:Op zondag 4 december 2016 13:58 schreef knny het volgende:
Ik denk ook na om het Evo home systeem aan te schaffen de huidige Toon de deur uit te doen.
Ik heb vrij nieuwe radiatoren, maar ze zijn allemaal nog voorzien van een normale knop en geen thermostaat. In totaal heb ik 11 radiatoren in de woning. Ik wil graag 5 belangrijke zone's kunnen controleren, namelijk de woonkamer, 3 slaapkamers en de badkamer. Is het lastig om die knoppen te vervangen voor thermostaatknoppen en moet dan het hele systeem weer ontlucht worden?
Ik zit te denken om eerst het starterspakket aan te schaffen met 4 knoppen en dit later uit te breiden naar meer. Mijn ketel is een Remeha Tzerra dus ik zou via open therm moeten kunnen werken toch?
Of is het zinvoller nog te wachten en in 1x die 11 knoppen te kopen? Dan wordt het wel een uitgave in 1x.
Ok dus als ik het goed begrijp is het beter om gelijk alles te laten vervangen met thermostaatkranen. Dan krijg ik dus 4 slimme en 7 domme thermostaatkranen. Dan hoeft het systeem maar 1x leegquote:Op zondag 4 december 2016 15:27 schreef bertpit het volgende:
[..]
Je moet thermostatische kranen hebben. Dus systeem leegmaken, kranen vervangen, opvullen, ontluchten etc.
Als je begint met een deel op Evohome, houd er dan rekening mee dat alle cv kranen die openstaan altijd meedoen in de verwarming.
Bedankt voor je bericht. Zojuist de knop even losgedraaid. Hier het resultaat.quote:Op zondag 4 december 2016 17:55 schreef junkiexp het volgende:
@knny, voordat je de kranen helemaal gaat of laat vervangen, een hoop handkranen zijn thermostatisch voorbereid, dit kan je zien als je de knop eraf haalt, dan zie je schroefdraad aan de buitekant van de kraan zitten.
Als dat het geval is hoef je alleen het binnenwerk maar te vervangen, scheelt geld en je hoeft het leidingwerk niet aan te passen.
Als je een foto plaatst van de kraan zonder knop kan ik het direct zeggen.
Ik overweeg dat n.a.v. mijn eerdere topic ook. Moet alleen nog even een loodgieter vinden die er zin in heeft. En dan hopen dat het slaagt met tien jaar oude kranenquote:Op zondag 4 december 2016 17:55 schreef junkiexp het volgende:
@knny, voordat je de kranen helemaal gaat of laat vervangen, een hoop handkranen zijn thermostatisch voorbereid, dit kan je zien als je de knop eraf haalt, dan zie je schroefdraad aan de buitekant van de kraan zitten.
Als dat het geval is hoef je alleen het binnenwerk maar te vervangen, scheelt geld en je hoeft het leidingwerk niet aan te passen.
Als je een foto plaatst van de kraan zonder knop kan ik het direct zeggen.
Zo te zin is het geen probleem, heb je een foto met vooraanzicht?quote:Op zondag 4 december 2016 18:11 schreef knny het volgende:
[..]
Bedankt voor je bericht. Zojuist de knop even losgedraaid. Hier het resultaat.
[ afbeelding ]
Over het algemeen geen probleem hoor, en een loodgieter is eigenlijk niet nodig.quote:Op zondag 4 december 2016 18:51 schreef Bigs het volgende:
[..]
Ik overweeg dat n.a.v. mijn eerdere topic ook. Moet alleen nog even een loodgieter vinden die er zin in heeft. En dan hopen dat het slaagt met tien jaar oude kranen
waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpenquote:Op woensdag 30 november 2016 13:31 schreef Divinity0 het volgende:
Beste evohome medestanders en volgers.
Ik ben toch wel trotse eigenaar van het evohome systeem, al begint er links en recht wel iets van het trots af te nemen door onduidelijkheden. Mijn configuratie is als volgt:
Remeha calenta 40c
Evohome colour met internet module
HCE80 +antenne met 4xservomotor tbv vloerverwarming voor de woonkamer (3 lussen) en keuken (1lus)
6 HR92 tbv voor de radiatoren van de boven verdieping (3x slaapkamer en de badkamer)
De R8810 Opentherm ketelrelais.
By-pass aanwezig, plus een radiator in de bijkeuken welke een fractie openstaat.
Na een complete woning renovatie heeft deze installatie 2 jaar lang de boel verwarmd met af en toe wat slingeringen in de temperaturen, maar ivm 'andere prioriteiten' niks mee gedaan. Nu ik er wat tijd voor vrij maak en verbruiken ga vergelijken kom ik er achter dat ik relatief (geen huis/installatie is gelijk) veel gas verbruik.
Ik heb al een hele hoeveelheid van dit forum onderwerp gelezen met vele tips en trucs.
O.a heb ik regelmatig gelezen dat er wordt afgeraden om een R8810 (opentherm) ketelrelais te gebruiken. -Soms vanwege de servomotortjes die bij de vloerverwarming gebruikt worden. - anderszijds omdat de ketel niet goed zou functioneren met het opentherm protocol van honeywell.
Na dit te hebben gelezen (ook op andere sites) heb ik besloten om mijn O/T ketel relais te gaan vervangen voor een BDR91 ofwel aan/uit.
Na een ietswat stugge herstart (alle geinstalleerde zones verwijderd en opnieuw verbonden) heb ik het systeem weer in de benen, wat wil zeggen dat alles communiceert. de ketel verwarmd en de HCE80 pomp het in de vloer en de slaapkamers worden warm wanneer we dit nodig vinden.
Maar..
Het valt mij regelmatig op dat de HCE80 en de ketel niet synchroon lopen. Dus de ketel stookt en de HCE heeft de pomp af en de kleppen dicht (dus gas verstoken over de bypass voor niks) of andersom; de HCE pompt met de kleppen open terwijl de ketel in standby staat (koud water wordt de voer ingepompt)
Uiteindelijk lijkt het er wel op dat ik iets minder verbruik maar ik ben nog niet tevreden.
Hopelijk zijn er gebruikers die mij kunnen vertellen wat ik moet veranderen/doen.
-extra info
op de HCE80 zijn dus 4 servomotors geinstalleerd waarvan 3 op zone1 (woonkamer) en 1 op zone 2 (keuken)
verder heb ik de toewijzing gedaan vanuit evohome, met de installatie procedure. Met eerst de woonkamer (voeler is de evohome) verbinden, terug en nog een keer verbinden (lampje groen) en daarna de keuken (voeler DTS92) op dezelde manier.
en daarna de boven verdieping handmatig toegevoegd.
Ik zou beginnen met te kijken of de eco stand van je ketel aan of uit staat. Staat deze aan, dan wordt er iets sneller warm water geleverd voor douche en dergelijke. Echter slaat je ketel wel vaker aan om het op te warmen. Is dat niet zo, dan kan het liggen aan een defect onderdeel, of een instelling. En dan wordt het lastig. Wat je zou kunnen doen is telkens een component uitprogrammeren, om er achter te komen of er dan een verandering optreedt in het ketelgedrag.quote:Op zondag 4 december 2016 23:22 schreef Divinity0 het volgende:
[..]
waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpen
Schiet nog wat te binnen: Heb je wellicht een weersafhankelijk regeling?quote:Op zondag 4 december 2016 23:22 schreef Divinity0 het volgende:
[..]
waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpen
Ik was eigenlijk heel sceptisch, maar mijn nieuwsgierigheid won het ervan, dus ik heb de stap genomen en sinds een dag of 10 mijn modulerende 'Draadloze OpenTherm module - R8810A1018' vervangen door een 'Draadloze aan/uit-module - BDR91A1000'.quote:Op zaterdag 5 november 2016 17:54 schreef bertpit het volgende:
[..]
Dat zul je aan de kant van de CV moeten meten. Je kunt dan zien dat deze zonder warmtevraag toch aanspringt, daardoor is het verbruik te hoog. De vlamhoogte wordt niet goed geregeld en daardoor wordt het gedrag onvoorspelbaar. Wanneer je een klep gebruikt voor de vloerverwarming werkt dat ook niet goed. (wordt te snel dicht gestuurd) En de vloerverwarmingverdeled zijn ook op basis van aan/uit.
Ahh, goed te horen dat het nu eens met een meting bevestigd wordt.quote:Op maandag 5 december 2016 22:24 schreef ouwe-schaterhand het volgende:
"Mijn Remeha Calenta lijkt prima te werken het (modulerende) Evohome WiFi systeem, ik gebruik vloerverwarming en gewone verwarning. Hoe zou ik kunnen zien/merken dat er een probleem is?"
[..]
Ik was eigenlijk heel sceptisch, maar mijn nieuwsgierigheid won het ervan, dus ik heb de stap genomen en sinds een dag of 10 mijn modulerende 'Draadloze OpenTherm module - R8810A1018' vervangen door een 'Draadloze aan/uit-module - BDR91A1000'.
Ondanks dat ik niet bepaald zuinig ben omgesprongen met mijn gasgebruik, heb ik toch 0,464 per m3/graaddag gehaald. Dat was vorige maand nog 0,509 en vorig jaar, toen ik net begonnen was, 0,575.
Met andere woorden, een BDR91A1000 lijkt wel degelijk wat uit te maken met de Calenta
Weet je zeker dat het een aan uit module is en niet een opentherm? Zie je dat de relais module (aan de ketel kant) de CV wel uitschakelt? Als dat zo is zit het in de ketel instellingen. Het kan best zijn dat je ketel de warmte nog wil afvoeren nadat hij uitgezet is. Soms kun je de pomp nadraaitijd zelf bepalen, soms niet.quote:Op maandag 12 december 2016 10:41 schreef Rakett het volgende:
Hallo,
Ik lees het meer maar vraag mij af of er een oorzaak of oplossing bekend is.
Wanneer alle zones (geregeld door de EvoTouch) 's avonds om 21:00 een stuk lager gezet worden blijft het systeem zeker nog een half uur warmte vragen aan de ketel. Totaal onnodig want alle relevante radiatoren staan dan dicht.
Het is net alsof de Evotouch zelf pas na een half uur in de gaten heeft dat er iets is veranderd in de temp instelling (automatisch) en dan pas de aan/uit module uit schakelt. Voor het verbruik niet handig.
Ik heb ook geen idee hoe je en of je de evotouch kan updaten (heb geen WIFI erop zitten)
Late reactie van mij, maar bedankt. Dit klinkt wel goed.quote:Op vrijdag 11 november 2016 13:35 schreef bertpit het volgende:
[..]
Ik heb een jaren 30 woning (1933) met spouwmuur en dubbel glas. Vorig jaar heb ik spouwmuurisolatie laten aanbrengen, in de avond stoken we de woonkamer op tot 20gr maar het in de ochtend is het niet verder afgekoeld dan 18gr. We wonen aan de kust: veel wind maar iets mildere temperaturen dan de rest van het land.
Als je voornamelijk je huiskamer stookt, kan er veel warmte verloren gaan via een open deur naar de gang. Kruip ook eens over de vloer en voel of er tocht is door gaten van bijvoorbeeld de ankers waar je radiatoren mee afgehangen zijn.
2 onder 1 kapquote:Op woensdag 14 december 2016 10:13 schreef ufopiloot het volgende:
[..]
Late reactie van mij, maar bedankt. Dit klinkt wel goed.
Onze spouwmuur waait wel flink door. Onder de vloer is het inderdaad ook lekker tochtig en soms vochtig, de vloer is in de winter ijskoud. Heb je een tussenwoning of een hoekhuis?
In de UK zijn dat soort knoppen standaard en daar verkopen ze dus een ander model.. de HR92UK (in plaats van de HR92WE die je hier krijgt). Die is hier niet officiëel te krijgen. Bij Tado speelt hetzelfde probleem trouwens. Erg vreemd, want je komt in Nederland best wel eens van die verticale knoppen tegen tegen, zowel in oude als nieuwe huizen.quote:Op woensdag 14 december 2016 22:56 schreef knny het volgende:
Een aantal radiatoren van mij hebben een verticale aansluiting. In veel Engelse youtube filmpjes zie je HR92 die verticaal geplaatst wordt (lijkt ander type). Is deze versie wel geschikt voor verticale plaatsing, aangezien dit door vele wordt afgeraden.
Qua techniek zijn ze volgens mij gewoon hetzelfde, alleen zit de aflezing van het schermpje verkeerd. In de UK verkopen ze de modellen met het gekantelde schermpje.quote:Op donderdag 15 december 2016 16:03 schreef Bigs het volgende:
[..]
In de UK zijn dat soort knoppen standaard en daar verkopen ze dus een ander model.. de HR92UK (in plaats van de HR92WE die je hier krijgt). Die is hier niet officiëel te krijgen. Bij Tado speelt hetzelfde probleem trouwens. Erg vreemd, want je komt in Nederland best wel eens van die verticale knoppen tegen tegen, zowel in oude als nieuwe huizen.
Dit kun je beter even op klusidee.nl vragen. Het gaat er om hoeveel vermogen er over de kabel gaat. In principe is het zo dat hoe lager het voltage hoe dikker de kabel moet zijn (bij gelijk vermogen). Daarom zie je bij auto's met een 12 volt geluidsinstallatie en hoog vermogen van die dikke laskabels.quote:Op donderdag 15 december 2016 11:10 schreef delano.888 het volgende:
Mag ik even een heel kort dom vraagje stellen, ik zie geen nest topic, en een apart topic voor deze korte vraag leek me zonde.
Ik heb tussen 2 apparaten (heat link - ketel) een 24v aansluiting nodig. Daar kan ik toch gewoon prima een 230v 2,5mm stroomkabel voor gebruiken? Zeg maar, een te dikke draad bestaat toch niet?
Nouja mijn vraag is dus eigenlijk gewoon of je een thermostaat ook met een te dikke draad kan aansluiten. Ik dacht dat weten mensen hier ook wel. Dan hoef ik niet speciaal dunnere draad te kopen.quote:Op vrijdag 16 december 2016 12:16 schreef bertpit het volgende:
[..]
Dit kun je beter even op klusidee.nl vragen. Het gaat er om hoeveel vermogen er over de kabel gaat. In principe is het zo dat hoe lager het voltage hoe dikker de kabel moet zijn (bij gelijk vermogen). Daarom zie je bij auto's met een 12 volt geluidsinstallatie en hoog vermogen van die dikke laskabels.
Kan prima, een draad kan nooit te dik zijn, wel te dun ! Meestal wordt via de thermostaat een relais in de ketel aangestuurd, zowel thermostaat als bedrading worden nauwelijks belast.quote:Op vrijdag 16 december 2016 13:16 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nouja mijn vraag is dus eigenlijk gewoon of je een thermostaat ook met een te dikke draad kan aansluiten. Ik dacht dat weten mensen hier ook wel. Dan hoef ik niet speciaal dunnere draad te kopen.
Als ik zoek op de mogelijkheden voor het gebruik van Recom software op een Calenta ketel is een USB kabel vereist. Los van de hoge aanschafprijs van deze kabel zou ik eigenlijk via UTP de verbinding willen maken aangezien er in de CV ruimte geen PC staat en ik het liefst zou monitoren op de laptop die gewoon dagelijks in gebruik is in ons thuisnetwerkquote:
Hoe je het koppelt maakt niet uit, het begint bij een FTDI kabel met een RJ10 koppelvlak. hier heb je er een:quote:Op vrijdag 16 december 2016 22:45 schreef roadrats het volgende:
[..]
Als ik zoek op de mogelijkheden voor het gebruik van Recom software op een Calenta ketel is een USB kabel vereist. Los van de hoge aanschafprijs van deze kabel zou ik eigenlijk via UTP de verbinding willen maken aangezien er in de CV ruimte geen PC staat en ik het liefst zou monitoren op de laptop die gewoon dagelijks in gebruik is in ons thuisnetwerk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |