abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_167010449
Het vervolg op het volgeraakte forum van de Honeywell Evohome gebruikers.
Deel hier al je kennis, vragen et cetera betreffende het Evohome systeem.

Evohome is het systeem voor zone verwarming: in plaats van het aanzetten van de verwarming in je woning zet je het per ruimte aan. En ook op afstand te bedienen. Voor velen is hier een leuke besparing te genereren, tel uit je winst.

[ Bericht 57% gewijzigd door bertpit op 30-11-2016 21:18:05 ]
pi_167033913
Hier in huis begint inmiddels ook wel interesse te ontstaan voor een Evohome systeem, dus ik ben een beetje een planning aan het maken en ik ben benieuwd naar jullie mening over twee dingen:

De bypass: Nefit adviseert bij mijn Trendline HRC30 altijd een bypass te plaatsen in geval van zoneregeling. Het lijkt mij echter niet nodig aangezien ik met een lage temperatuur stook (vloerverwarming) en de aansturing modulerend is. Bovendien staan er twee radiatoren in het huis altijd half open dus er kan altijd wat warmte worden afgevoerd. Het is overigens een modern huis dus de radiatoren zijn aangesloten op centrale verdelers. Hoe is jullie ervaring, bypass of niet?

Voeding van de ATF600 wandplaat: Dit nieuwe model wandplaat bevat een losse trafo die je in de inbouwdoos kunt plaatsen. Gelukkig zit mijn huidige thermostaat op een inbouwdoos dus dat is geen probleem. Echter moet ik dan wel de thermostaatdraad vervangen door 230V bedrading. Zou ik ook de voeding op zolder bij de ketel kunnen plaatsen en de uitvoer via de oude thermostaatdraad naar de wandplaat kunnen voeren?
pi_167043262
quote:
Voeding van de ATF600 wandplaat: Dit nieuwe model wandplaat bevat een losse trafo die je in de inbouwdoos kunt plaatsen. Gelukkig zit mijn huidige thermostaat op een inbouwdoos dus dat is geen probleem. Echter moet ik dan wel de thermostaatdraad vervangen door 230V bedrading. Zou ik ook de voeding op zolder bij de ketel kunnen plaatsen en de uitvoer via de oude thermostaatdraad naar de wandplaat kunnen voeren?
Ik heb dit met het oude model ATF300 exact zo gedaan. Het hangt uiteraard wel van lengte en kwaliteit van de bestaande draden af. Ik heb destijds de multimeter er even op gezet en er bleef voldoende vermogen over.
Nou heeft de ATF600 wel andere specs, meen ik, dus of het daar ook werkt, durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Anyhow, zeker het proberen waard, grote kans dat het gewoon werkt.
pi_167043764
quote:
0s.gif Op donderdag 1 december 2016 21:57 schreef Bigs het volgende:

De bypass: Nefit adviseert bij mijn Trendline HRC30 altijd een bypass te plaatsen in geval van zoneregeling. Het lijkt mij echter niet nodig aangezien ik met een lage temperatuur stook (vloerverwarming) en de aansturing modulerend is. Bovendien staan er twee radiatoren in het huis altijd half open dus er kan altijd wat warmte worden afgevoerd. Het is overigens een modern huis dus de radiatoren zijn aangesloten op centrale verdelers. Hoe is jullie ervaring, bypass of niet?

Bypass: die zou ik er altijd in plaatsen. Op het moment dat je de evohome installeert kun je alles goed afwegen en besluiten die radiatoren altijd open te zetten.

Als je echter over drie jaar ook de knoppen van de radiatoren ook een keer vervangt door thermostaatknoppen en vergeet er een bypass in te plaatsen..... Of het zijn nu al thermostaatknoppen.... Die kunnen vanzelf dicht gaan.
pi_167046404
Ok er zit wel een 3 bar veiligheidsventiel in de aanvoer dus ik zal m'n ketel niet opblazen, maar misschien als het systeem leeg gaat toch maar een shunt of bypass plaatsen voor het geval dat een van de huisgenoten per ongeluk de laatste radiator dicht draait.

Verder zit ik nu op de kleinste slaapkamer nog met 1 radiatorknop die in een dik gordijn hangt (de enige radiator in die kamer). Als ik daar een hr92 op zet gaat die denk ik nooit goed de temperatuur kunnen meten (de huidige knop voelt altijd vrij warm aan). Maar om er nu meteen weer een losse voeler of thermostaat tegen aan te gooien? :{ Misschien eerst maar eens kijken hoe dat gaat lopen.
pi_167082378
Ik heb een zoneklep die de keuken bedient, aangestuurd door een DTS92 voeler. Er hangt nu tijdelijk een radiator bij die niet op de zoneklep is aangesloten. Maar ik wil wel graag dat hij meedraait met die zone. Kan dit? Kan ik een zoneklep + radiatorknop in 1 zone configureren?
pi_167090613
Hallo Allemaal,

Ik heb mij ook op dit forum aangemeld vanwege de kennis over het Honywell Evohome systeem.

Ik heb sinds anderhalf jaar het systeem in huis. Toen nog met een oude Vaillant ketel (Die inmiddels is vervangen omdat er van alles aan kapot ging) en nu een gloednieuwe Nefit Trendline II HRC 30.

Wat ik heb aan Evohome:
1x evotouch kleurenscherm zonder WIFI.
Het geheel wordt geschakeld met en aan/uit module die bij de evotouch hoort.
4x HR92 verdeeld in:

Zone 1; ''huiskamer'': 1 radiator onder het raam aan de voorkant van het huis, 1 convectorput in de Serre, 1 radiator in de keuken (open doorgang naar de serre en woonkamer)
HR92 in de keuken en serre heb ik op volledig openen ingesteld om maximaal warm water hierheen te laten stromen.

Zone 2: Kantoor, 1 radiator onder het raam.

Het geheel is geïnstalleerd door een CV monteur. Maar zoals bekent blijft alles dan over het algemeen in fabriek instellingen staan.

Ons huis is uit de jaren 70 en standaard matig geïsoleerd. Zeker de serre die er door de vorige bewoners later is aangebouwd zorgt voor een slechte isolatie. In de winter voel je best goed de kou van de kanaalplaten op het dak komen. In de zomer wordt het bloed heet.
Oftewel, die gaat er een keer uit en dan komt er een fatsoenlijke aanbouw. Maar tot die tijd willen we het wel gewoon aangenaam warm hebben :)

Ik ben nu we een paar dagen koud weer hebben gehad druk geweest met het begrijpen van het EvoHome systeem en de ketel. Frustrerend kan ik je zeggen....

Een paar pijnpunten in de installatie:

- als het goed koud is buiten krijg ik de woonkamer niet op temperatuur. Niet omdat het niet zou kunnen maar omdat de ketel in wachtstand gaat. (pendelen heet dat?) Hij warmt het water naar de radiatoren dan niet verder op dan 40 graden. de delta t is dan ook 0 want de retour is dan ook 40 graden.
het is dus niet het probleem dat het niet kan maar dat het simpelweg niet gebeurd.

De ketel is ingesteld op een max. aanvoer van 80 graden. En een minimale pompsnelheid van 30%. Verder is die nu ingesteld op een vermogen van 25,2 KW. Maar voordat ik dat kan finetunen naar onder moet natuurlijk eerst goed verwarmt worden....

Ik heb veel gelezen en het zou kunnen dat er te veel weerstand op het systeem zit en de ketel denkt dat er door de radiatoren geen warmtevraag is? Ik ben nu aan het proberen dit te bevestigen / ontkrachten door meer radiatoren open te zetten. De radiator in de gang en in de badkamer staan nu vol open. Maar mogelijk weten de kenners hier meer.

Het stomme is dat als de ketel wel aan slaat ik gewoon een delta t heb van 10 á 15 graden die volgens mij gewoon respectabel is?

- Het aansturen van de ketel zonder dat er een zone is met warmtevraag. Alle zones ingesteld op ruim 5 graden (of meer) onder de huidige kamer temperatuur blijft af en toe het relais schakelen in de aan/uit module. Stoken om niks.... Niet slim en niet zuinig en niet goed voor de ketel neem ik aan. Dit probleem lees ik meer maar telefonisch kon Honywell mij melden dat ze niet op de hoogte zijn dat meer mensen er last van hebben. Tevens dat ik een monteur moest bellen die wel de juiste mensen kan bereiken bij Honywell.
Een monteur gaat echter niet 2 dagen hier zitten om het systeem te monitoren en fine te tunen. Dus waarom zou ik dat niet zelf kunnen?

Ik heb de evotouch terug gezet naar fabrieksinstellingen. Het heeft geholpen, ik hoor hem 's nachts niet meer aanspringen. Maar voor hoelang? Ik heb het idee dat het te maken heeft met het slimme aanleren die op een gegeven moment domme beslissingen maakt waar je geen invloed op kan hebben door middel van bijv. instelling.

Ik hoop dat de kenners met mij mee willen denken.
Bij voorbaat dank in ieder geval!
Mvg,<br />Robert
pi_167093500
Allereerst zonde dat je het Evohome systeem niet via opentherm heb aangesloten, je Nefit ketel gebruikt geen Opentherm protocol maar is wel modulerend via het EMS protocol, en hier is een converter voor:
https://www.saniglow.nl/n(...)-ems-7746901847.html

Dit kan je uiteraard altijd nog toepassen door de BDR91 van je systeem te veranderen naar een R8810.

Het lijkt erop dat de ketel zijn warmte niet goed kwijt kan op de een of andere manier, is het alleen de woonkamer?
Als je de woonkamer aanstuurt en je haalt de HR92 even van de radiator af, gaat het dan wel goed?

Heb je voldoende druk in je systeem? Bij sommige Nefit ketels heb je een beveiliging, als de installatiedruk onder een bepaalde druk komt dan gaat de ketel stoken met een max aanvoer temp van 40 graden oid.
De druk knippert dan ook in het display van de ketel bij het opstarten hiervan.

Misschien moet je de pompsnelheid wel verhogen, als er teveel weerstand in het systeem blijkt te zijn.
Je kan het sowieso even proberen.

Maar als de ketel warm water van dezelfde temperatuur weer in de retour krijgt dan gaat deze inderdaad pendelen, maar dat zou niet zo mogen zijn als er radiatoren openstaan.
Dus ergens gaat iets mis.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_167094151
Ik denk ook na om het Evo home systeem aan te schaffen de huidige Toon de deur uit te doen.
Ik heb vrij nieuwe radiatoren, maar ze zijn allemaal nog voorzien van een normale knop en geen thermostaat. In totaal heb ik 11 radiatoren in de woning. Ik wil graag 5 belangrijke zone's kunnen controleren, namelijk de woonkamer, 3 slaapkamers en de badkamer. Is het lastig om die knoppen te vervangen voor thermostaatknoppen en moet dan het hele systeem weer ontlucht worden?

Ik zit te denken om eerst het starterspakket aan te schaffen met 4 knoppen en dit later uit te breiden naar meer. Mijn ketel is een Remeha Tzerra dus ik zou via open therm moeten kunnen werken toch?
Of is het zinvoller nog te wachten en in 1x die 11 knoppen te kopen? Dan wordt het wel een uitgave in 1x. :(
pi_167094986
@JunkieXP

Bedankt voor je reactie. Ik heb nog wel de intentie om de boel via OpenTherm aan te sluiten. Maar het moment van aanschaffen van de Nefit was ongepland en daardoor al een lekkere uitgave eventjes.
Werkt dit goed dan want ik lees ook veel over mensen die terug stappen naar de aan/uit module omdat ze vooral problemen hebben met de opentherm module.

Vanochtend kreeg ik het weer niet naar de gewenste temperatuur. Ik heb dus de radiator in de badkamer helemaal open gedraaid en de minimale pompsnelheid verhoogd naar 45%. En hoppa de woonkamer was binnen 20 min van 17 naar 18,5 graden.

Ik heb nog niet geprobeerd om de HR92's ervanaf te halen. Zal ik proberen zodra het zich weer voor doet. Wat ik vanochtend wel heb gezien is dat de HR92 in de serre 85% open stond volgens de knop. Je zou toch denken dat zolang je nog anderhalve graad van de gewenste temp af zit die dingen 100% open blijven.

De druk in het systeem is 1.8 bar (koud). Dat zou toch voldoende moeten zijn? Ik zie niks knipperen wanneer hij in wachtstand staat.
Als je bij Nefit kijkt naar die melding 202 dan zeggen ze: De ketel krijgt vader dan 1x per 10 min warmtevraag via aan/uit. Maar dat zou niet mogen, de Evotouch staat ingesteld op max 6 keer per uur. Dat heb ik uiteraard gelijk al bekeken.

Ik ben benieuwd hoe het morgen ochtend gaat. Vannacht wordt weer een koude nacht met een koude dag morgen. Zijn wel mooie dagen om te zien hoe je CV zich gedraagt als je echt warmte nodig hebt.

Overigens wordt mijn kantoor altijd goed warm. Maar dat is ook een kleine ruimte met 1 radiator.
Mvg,<br />Robert
pi_167096253
@Rakett Het lijkt me dat je hele systeem niet optimaal ingeregeld is. Afgezien van je Evohome systeem heb je normaalgesproken te maken met twee belangrijke zaken:
1) Alle ketel instellingen, daar ben je al mee bezig.
2) Waterzijdige inregeling. Dit is de gelijkmatige verdeling van het warme water over alle radiatoren. Dit doe je door voetventielen op de radiator die het dichtst bij de CV zit te knijpen en de voetventielen van de verste wat verder open te zetten. Soms zit er een instelling op je thermostatische kraan, in plaats van voetventielen.

Meestal is waterzijdig inregelen niet heel belangrijk bij Evohome, omdat de knoppen zelf de hoeveelheid kraanopening regelen. Maar op het moment dat je je hele huis moet opwarmen en alles dus tegelijk openstaat is het wel degelijk belangrijk dat de verste radiator ongeveer even warm wordt als de radiator die het dichtst bij de ketel staat.

Meer info over waterzijdig inregelen tref je hier aan:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1619229
pi_167096370
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 13:58 schreef knny het volgende:
Ik denk ook na om het Evo home systeem aan te schaffen de huidige Toon de deur uit te doen.
Ik heb vrij nieuwe radiatoren, maar ze zijn allemaal nog voorzien van een normale knop en geen thermostaat. In totaal heb ik 11 radiatoren in de woning. Ik wil graag 5 belangrijke zone's kunnen controleren, namelijk de woonkamer, 3 slaapkamers en de badkamer. Is het lastig om die knoppen te vervangen voor thermostaatknoppen en moet dan het hele systeem weer ontlucht worden?

Ik zit te denken om eerst het starterspakket aan te schaffen met 4 knoppen en dit later uit te breiden naar meer. Mijn ketel is een Remeha Tzerra dus ik zou via open therm moeten kunnen werken toch?
Of is het zinvoller nog te wachten en in 1x die 11 knoppen te kopen? Dan wordt het wel een uitgave in 1x. :(
Je moet thermostatische kranen hebben. Dus systeem leegmaken, kranen vervangen, opvullen, ontluchten etc.

Als je begint met een deel op Evohome, houd er dan rekening mee dat alle cv kranen die openstaan altijd meedoen in de verwarming.
pi_167099306
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 15:27 schreef bertpit het volgende:

[..]

Je moet thermostatische kranen hebben. Dus systeem leegmaken, kranen vervangen, opvullen, ontluchten etc.

Als je begint met een deel op Evohome, houd er dan rekening mee dat alle cv kranen die openstaan altijd meedoen in de verwarming.
Ok dus als ik het goed begrijp is het beter om gelijk alles te laten vervangen met thermostaatkranen. Dan krijg ik dus 4 slimme en 7 domme thermostaatkranen. Dan hoeft het systeem maar 1x leeg
pi_167099368
@ Rakett, dan lijkt het er toch op dat het aan de pomp snelheid ligt 1.8 bar is ruim voldoende.
Ben benieuwd of het morgenochtend beter gaat, ik denk van wel.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_167099392
@knny, voordat je de kranen helemaal gaat of laat vervangen, een hoop handkranen zijn thermostatisch voorbereid, dit kan je zien als je de knop eraf haalt, dan zie je schroefdraad aan de buitekant van de kraan zitten.
Als dat het geval is hoef je alleen het binnenwerk maar te vervangen, scheelt geld en je hoeft het leidingwerk niet aan te passen.
Als je een foto plaatst van de kraan zonder knop kan ik het direct zeggen.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_167099685
quote:
2s.gif Op zondag 4 december 2016 17:55 schreef junkiexp het volgende:
@knny, voordat je de kranen helemaal gaat of laat vervangen, een hoop handkranen zijn thermostatisch voorbereid, dit kan je zien als je de knop eraf haalt, dan zie je schroefdraad aan de buitekant van de kraan zitten.
Als dat het geval is hoef je alleen het binnenwerk maar te vervangen, scheelt geld en je hoeft het leidingwerk niet aan te passen.
Als je een foto plaatst van de kraan zonder knop kan ik het direct zeggen.
Bedankt voor je bericht. Zojuist de knop even losgedraaid. Hier het resultaat.
pi_167100619
quote:
2s.gif Op zondag 4 december 2016 17:55 schreef junkiexp het volgende:
@knny, voordat je de kranen helemaal gaat of laat vervangen, een hoop handkranen zijn thermostatisch voorbereid, dit kan je zien als je de knop eraf haalt, dan zie je schroefdraad aan de buitekant van de kraan zitten.
Als dat het geval is hoef je alleen het binnenwerk maar te vervangen, scheelt geld en je hoeft het leidingwerk niet aan te passen.
Als je een foto plaatst van de kraan zonder knop kan ik het direct zeggen.
Ik overweeg dat n.a.v. mijn eerdere topic ook. Moet alleen nog even een loodgieter vinden die er zin in heeft. En dan hopen dat het slaagt met tien jaar oude kranen ;)
pi_167107477
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 18:11 schreef knny het volgende:

[..]

Bedankt voor je bericht. Zojuist de knop even losgedraaid. Hier het resultaat.
[ afbeelding ]
Zo te zin is het geen probleem, heb je een foto met vooraanzicht?
Dan graag die tas oid er ook ff af, vaak staat er wel een merklogo op en kan ik zien wat voor merk het is.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_167107504
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 18:51 schreef Bigs het volgende:

[..]

Ik overweeg dat n.a.v. mijn eerdere topic ook. Moet alleen nog even een loodgieter vinden die er zin in heeft. En dan hopen dat het slaagt met tien jaar oude kranen ;)
Over het algemeen geen probleem hoor, en een loodgieter is eigenlijk niet nodig.
Het is een kwestie van het systeem leeg laten lopen, met een bahco het hand binnenwerk eruit draaien en dan het th binnenwerk weer monteren.
Stelt niet zoveel voor.

En dan weer vullen en ontluchten uiteraard ;)
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  zondag 4 december 2016 @ 23:22:04 #20
462712 Divinity0
Doet het zelf
pi_167108570
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 13:31 schreef Divinity0 het volgende:
Beste evohome medestanders en volgers.

Ik ben toch wel trotse eigenaar van het evohome systeem, al begint er links en recht wel iets van het trots af te nemen door onduidelijkheden. Mijn configuratie is als volgt:

Remeha calenta 40c
Evohome colour met internet module
HCE80 +antenne met 4xservomotor tbv vloerverwarming voor de woonkamer (3 lussen) en keuken (1lus)
6 HR92 tbv voor de radiatoren van de boven verdieping (3x slaapkamer en de badkamer)
De R8810 Opentherm ketelrelais.
By-pass aanwezig, plus een radiator in de bijkeuken welke een fractie openstaat.

Na een complete woning renovatie heeft deze installatie 2 jaar lang de boel verwarmd met af en toe wat slingeringen in de temperaturen, maar ivm 'andere prioriteiten' niks mee gedaan. Nu ik er wat tijd voor vrij maak en verbruiken ga vergelijken kom ik er achter dat ik relatief (geen huis/installatie is gelijk) veel gas verbruik.

Ik heb al een hele hoeveelheid van dit forum onderwerp gelezen met vele tips en trucs.
O.a heb ik regelmatig gelezen dat er wordt afgeraden om een R8810 (opentherm) ketelrelais te gebruiken. -Soms vanwege de servomotortjes die bij de vloerverwarming gebruikt worden. - anderszijds omdat de ketel niet goed zou functioneren met het opentherm protocol van honeywell.

Na dit te hebben gelezen (ook op andere sites) heb ik besloten om mijn O/T ketel relais te gaan vervangen voor een BDR91 ofwel aan/uit.

Na een ietswat stugge herstart (alle geinstalleerde zones verwijderd en opnieuw verbonden) heb ik het systeem weer in de benen, wat wil zeggen dat alles communiceert. de ketel verwarmd en de HCE80 pomp het in de vloer en de slaapkamers worden warm wanneer we dit nodig vinden.

Maar..

Het valt mij regelmatig op dat de HCE80 en de ketel niet synchroon lopen. Dus de ketel stookt en de HCE heeft de pomp af en de kleppen dicht (dus gas verstoken over de bypass voor niks) of andersom; de HCE pompt met de kleppen open terwijl de ketel in standby staat (koud water wordt de voer ingepompt)

Uiteindelijk lijkt het er wel op dat ik iets minder verbruik maar ik ben nog niet tevreden.

Hopelijk zijn er gebruikers die mij kunnen vertellen wat ik moet veranderen/doen.

-extra info
op de HCE80 zijn dus 4 servomotors geinstalleerd waarvan 3 op zone1 (woonkamer) en 1 op zone 2 (keuken)
verder heb ik de toewijzing gedaan vanuit evohome, met de installatie procedure. Met eerst de woonkamer (voeler is de evohome) verbinden, terug en nog een keer verbinden (lampje groen) en daarna de keuken (voeler DTS92) op dezelde manier.
en daarna de boven verdieping handmatig toegevoegd.
waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpen
pi_167111156
https://www.amazon.de/gp/(...)Bhd9l08WL&ref=plSrch

Heb net een HR92 besteld via amazon.de voor 45 euro na invoeren kortingscode. Ik zie wel adapters hr92we en dit is 92HRT. Ik kon geen verschillen vinden behalve dat deze standaard 30 aansluiting heeft. Iemand enig idee wat het verschil is?
pi_167119402
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:22 schreef Divinity0 het volgende:

[..]

waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpen
Ik zou beginnen met te kijken of de eco stand van je ketel aan of uit staat. Staat deze aan, dan wordt er iets sneller warm water geleverd voor douche en dergelijke. Echter slaat je ketel wel vaker aan om het op te warmen. Is dat niet zo, dan kan het liggen aan een defect onderdeel, of een instelling. En dan wordt het lastig. Wat je zou kunnen doen is telkens een component uitprogrammeren, om er achter te komen of er dan een verandering optreedt in het ketelgedrag.

Gebruik je de recom software al?
pi_167119645
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 23:22 schreef Divinity0 het volgende:

[..]

waarschijnlijk door iedereen gemist maar bij deze alsnog de vraag of iemand mij hiermee kan helpen
Schiet nog wat te binnen: Heb je wellicht een weersafhankelijk regeling?
pi_167126398
Zo vandaag heeft het hele systeem goed gewerkt. Vanochtend in één keer van 14 naar 20 graden. (ouders kwamen oppassen dus moest lekker warm zijn).

Hopelijk blijft dat zo :) Dan binnenkort maar eens kijken welke verbeteringen er nog meer door kunnen. Voor nu is het belangrijk dat het warm wordt met deze buiten temperaturen :)
Mvg,<br />Robert
pi_167131887
"Mijn Remeha Calenta lijkt prima te werken het (modulerende) Evohome WiFi systeem, ik gebruik vloerverwarming en gewone verwarning. Hoe zou ik kunnen zien/merken dat er een probleem is?"

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 november 2016 17:54 schreef bertpit het volgende:

[..]

Dat zul je aan de kant van de CV moeten meten. Je kunt dan zien dat deze zonder warmtevraag toch aanspringt, daardoor is het verbruik te hoog. De vlamhoogte wordt niet goed geregeld en daardoor wordt het gedrag onvoorspelbaar. Wanneer je een klep gebruikt voor de vloerverwarming werkt dat ook niet goed. (wordt te snel dicht gestuurd) En de vloerverwarmingverdeled zijn ook op basis van aan/uit.
Ik was eigenlijk heel sceptisch, maar mijn nieuwsgierigheid won het ervan, dus ik heb de stap genomen en sinds een dag of 10 mijn modulerende 'Draadloze OpenTherm module - R8810A1018' vervangen door een 'Draadloze aan/uit-module - BDR91A1000'.
Ondanks dat ik niet bepaald zuinig ben omgesprongen met mijn gasgebruik, heb ik toch 0,464 per m3/graaddag gehaald. Dat was vorige maand nog 0,509 en vorig jaar, toen ik net begonnen was, 0,575.
Met andere woorden, een BDR91A1000 lijkt wel degelijk wat uit te maken met de Calenta :)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')