abonnement Unibet Coolblue
pi_166979118
Ik wil leraar maatschappijleer worden.

Heb alleen een HBO opleiding journalistiek dus ik moet een master halen om bevoegd te zijn.

Zijn er mogelijkheden om voor de klas te staan zonder deze master? Hoe gaat dat in zijn werk? Ervaringen?

Groet
pi_166979262
Het is niet nodig om een master te halen. Je kan het beste zij-instromer worden in het VO. Je mag dat 2 jaar zonder getuigschrift toch docent zijn. Maatschappijleer is in het onderwijs maar een heel klein vak. Als je kijkt naar echte tekorten zou je misschien beter kunnen kiezen voor een lerarenopleiding Nederlands. Hiermee heb je zowat een baangarantie.

quote:
Met de juiste vooropleiding en ervaring kunt u als zij-instromer lesgeven in het onderwijs. Dit moet blijken uit een onderzoek. Bent u geschikt dan mag u tegelijk lesgeven en scholing volgen.

U bent een zij-instromer als u vanuit een ander beroep leraar wilt worden. Of als u al bevoegd bent maar les wilt geven in een ander vak.

Eisen zij-instromer (speciaal) voortgezet onderwijs

Om zij-instromer te worden in het voortgezet onderwijs moet u beschikken over:
minimaal een afgeronde hbo-opleiding;
voor het onderwijs voldoende maatschappelijke ervaring en beroepservaring;
een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Geschiktheidsonderzoek zij-instromer voortgezet onderwijs

Om te zien of u geschikt bent om les te geven krijgt u een geschiktheidsonderzoek (assessment). De school, een lerarenopleiding of uzelf kunt dit onderzoek aanvragen. Na het onderzoek moet blijken:
of u voldoende bekwaam bent om direct voor de klas te staan;
of u daarnaast binnen 2 jaar een bevoegdheid kunt halen;
welke aanvullende scholing en begeleiding u nodig heeft.

Ervaringscertificaat (EVC) telt mee bij assessment

Heeft u een ervaringscertificaat (EVC) waarin uw vaardigheden staan? Dan kan dit meetellen bij het geschiktheidsonderzoek. Een EVC alleen is niet genoeg om zij-instromer te worden. Ook vervangt een EVC geen getuigschrift van een hogeschool of een universiteit.

Aanstelling als zij-instromer voortgezet onderwijs

Blijkt na het geschiktheidsonderzoek dat u geschikt bent om les te geven? Dan sluit u een scholings- en begeleidingsovereenkomst af met de school en een lerarenopleiding.

De school benoemt u maximaal 2 jaar als leraar. In deze periode geeft u les en volgt u scholing. U krijgt hierbij begeleiding van de school en de lerarenopleiding.

Binnen 2 jaar legt u een bekwaamheidsonderzoek af. Slaagt u, dan krijgt u een getuigschrift bekwaamheidsonderzoek. U bent dan een volledig bevoegd leraar in het vak dat u gaat geven.

Nog niet geschikt om les te geven

U mag geen les geven als uit het geschiktheidsonderzoek blijkt dat u nog niet geschikt bent als leraar. U kunt dan eerst een lerarenopleiding volgen. In overleg met de lerarenopleiding kunt u voor bepaalde onderdelen mogelijk vrijstelling krijgen.
pi_166980281
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 14:31 schreef djh77 het volgende:
Met de juiste vooropleiding en ervaring kunt u als zij-instromer lesgeven in het onderwijs. Dit moet blijken uit een onderzoek. Bent u geschikt dan mag u tegelijk lesgeven en scholing volgen.
Thanks!
pi_166980654
Het word lastig om tussen te komen. Zonder master is je vakgebied erg klein en er zijn meer MLdocenten dan banen
Of je moet in Groningen wonen

Waarom niet gewoon die master halen?
Docent zijn is ook niet makkelijk als je zomaar in het diepe springt
  dinsdag 29 november 2016 @ 15:49:10 #5
462674 Veldmedewerker
Professioneel realist
pi_166980665
Waarom niet een gesprek aangaan en je didactische vaardigheden verkopen?
Gek work k van die klapjosties ant ent van de straot, gek zeg ik je. Zo, en nu gaak om een bal gehakt!
pi_166980808
20% van de leraren is tegenwoordig onbevoegd, dus dat is op korte termijn niet iets om je direct zorgen om te maken. Hoe het met maatschappijleer zit: geen idee, als zoals hierboven gesteld het aanbod aan leraren daar wel groot is, zal het wellicht wat lastiger zijn. Had je Natuurkunde gedaan, dan was de kans veel groter geweest om onbevoegd les te kunnen geven.
pi_174436385
Update. Heb een master geprobeerd, vond dat enorm saai. Als invaller gewerkt als docent Nederlands, nu een prachtbaan als docent communicatie op een particuliere mbo waarbij ik veel interne begeleiding en cursussen krijg en veel dingen kan proberen en m'n eigen vakken kan kiezen.
  zondag 15 oktober 2017 @ 20:10:33 #8
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_174437629
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:03 schreef Koewam het volgende:
Update. Heb een master geprobeerd, vond dat enorm saai. Als invaller gewerkt als docent Nederlands, nu een prachtbaan als docent communicatie op een particuliere mbo waarbij ik veel interne begeleiding en cursussen krijg en veel dingen kan proberen en m'n eigen vakken kan kiezen.
^O^
pi_174437864
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 19:03 schreef Koewam het volgende:
Update. Heb een master geprobeerd, vond dat enorm saai. Als invaller gewerkt als docent Nederlands, nu een prachtbaan als docent communicatie op een particuliere mbo waarbij ik veel interne begeleiding en cursussen krijg en veel dingen kan proberen en m'n eigen vakken kan kiezen.
En ik neem aan dat je nu een pedagogisch didactische aantekening hebt? Zo nee, je mag ook in het mbo maar 2 jaar onbevoegd voor de klas. Die aantekening (te halen via een opleiding bij een hbo of via het loi) is je bevoegdheid.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174437934
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:23 schreef d.k. het volgende:

[..]

En ik neem aan dat je nu een pedagogisch didactische aantekening hebt? Zo nee, je mag ook in het mbo maar 2 jaar onbevoegd voor de klas. Die aantekening (te halen via een opleiding bij een hbo of via het loi) is je bevoegdheid.
Nee, dat van die twee jaar is een officieuze afspraak in het bekostigde mbo.

Zou wel willen, maar de subsidieregeling om die opleiding te volgen is alleen beschikbaar voor docenten in het bekostigd onderwijs. Normale kosten rond de ¤20.000.

Dus voorlopig cursussen.
pi_174438051
Als SJD'er zie ik eerlijk gezegd ook geen mogelijkheid om dit voor elkaar te krijgen :(
pi_174440204
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 20:26 schreef Koewam het volgende:

[..]

Nee, dat van die twee jaar is een officieuze afspraak in het bekostigde mbo.

Zou wel willen, maar de subsidieregeling om die opleiding te volgen is alleen beschikbaar voor docenten in het bekostigd onderwijs. Normale kosten rond de ¤20.000.

Dus voorlopig cursussen.
Correctie: 6000 euro. Nog steeds veel geld maar het is de enige manier. En met subsidie hebben zowel school als ik eigenlijk niets betaald. Die cursussen zijn leuk maar helpen je binnen het bekostigde onderwijs niet verder.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174440653
quote:
1s.gif Op zondag 15 oktober 2017 21:54 schreef d.k. het volgende:

[..]

Correctie: 6000 euro. Nog steeds veel geld maar het is de enige manier. En met subsidie hebben zowel school als ik eigenlijk niets betaald. Die cursussen zijn leuk maar helpen je binnen het bekostigde onderwijs niet verder.
Ah, ja. Geen idee meer waar ik ¤20.000 van haalde, misschien is dat het subsidiebedrag.

Voor de toekomst dan. Dat zal een onderhandelingspunt zijn als ik van werkgever verander of er al een tijdje werk.

Heb wel op een reguliere ROC gewerkt en dat was verschrikkelijk, zit nu even niet in de plannen daar snel nog op te oriėnteren.
pi_174441408
De subsidie is inderdaad 20.000. Ik denk dat het ook erg aan het soort opleiding en het ROC ligt. Heb zelf bijvoorbeeld ook bij tio gekeken maar de manier van betalen vond ik niet fijn. Nu krijg ik gewoon elke maand betaald, wel zo fijn.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174444261
quote:
0s.gif Op zondag 15 oktober 2017 22:40 schreef d.k. het volgende:
De subsidie is inderdaad 20.000. Ik denk dat het ook erg aan het soort opleiding en het ROC ligt. Heb zelf bijvoorbeeld ook bij tio gekeken maar de manier van betalen vond ik niet fijn. Nu krijg ik gewoon elke maand betaald, wel zo fijn.
Wat doe je dan en hoe kwam je daar?
pi_174444819
Ik heb -onbevoegd- gesolliciteerd bij een gewoon ROC en geef nu marketing en communicatie. De opleiding doe ik ernaast. Bij tio ging destijds ook via een sollicitatie maar daar zou ik per vak en les betaald worden en van september tot juli.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174448026
Oke interessant. Ik zal daar volgend semester of schooljaar even naar kijken. Zware opleiding? Leuk?
pi_174455041
Ik vind het veel maar niet moeilijk (Ik heb hiervoor een master afgerond). Je moet wel echt ernaast werken of stage lopen, anders kan je de opleiding niet doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174461565
Hoeveel uur werken en hoeveel studeren? 60ECTS in een jaar lijkt me wat veel naast werk, tenzij lesgeven ook meetelt voor je credits natuurlijk, maar dat lijkt mij flauw. Heb je het in 1 jaar gedaan?
pi_174464127
Werk telt mee ja in het totaal aantal uren, dat is verplicht. Anderhalf jaar, studiebelasting 0,5 fte en formeel 60 ects. Ik werk daarnaast 0,6 fte.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_174466183
En krijg je loon betaald voor die fte's die je studeert?
pi_174466581
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 oktober 2017 10:16 schreef Koewam het volgende:
En krijg je loon betaald voor die fte's die je studeert?
Ik niet, maar dat is iets tussen je school en jij zelf. Bij ons is het nu zo geregeld dat ik een deel van de subsidie gekregen heb die school voor mij kreeg in de vorm van extra fte voor een bepaalde tijd. En er wordt in de roosters rekening gehouden met mijn onderwijsdag. Die is overigens niet elke week, zeker niet nu in het laatste half jaar.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_176726628
Update, nu al drie weken docent maatschappijleer! :)

(Niet helemaal wat ik ervan verwacht had maar nog even doorzetten en experimenteren).
  woensdag 24 januari 2018 @ 22:16:21 #24
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_176726851
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 22:04 schreef Koewam het volgende:
Update, nu al drie weken docent maatschappijleer! :)

(Niet helemaal wat ik ervan verwacht had maar nog even doorzetten en experimenteren).
Wat had je verwacht dan?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_176726907
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:48 schreef Allures het volgende:
Of je moet in Groningen wonen

Zelfs in Groningen is het lastig, aangezien daar de lerarenopleiding van Maatschappijleer is gevestigd (en sociologie).
Somebody that I used to know
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')