abonnement Unibet Coolblue
pi_167067204
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 08:17 schreef snoopy40 het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom het risico 'laag' is bij het nieuwe collin project, beperkte eigen inleg, geen onderpand, geen garanties en starter in horeca. Ook bij collin worden de classificaties steeds onduidelijker.
Waarom de D&B score laag is kan ik niet uitleggen. D&B gebruikt zowel 'big data' als bedrijfsgegevens en daar rolt een score uit. Dit wordt berekend middels een complex model waar ik weinig kennis van heb.
Waarom de Collin credit score ruim voldoende is, kan ik wel toelichten. Dat komt omdat de Collin credit score rekening houdt met verwachte toekomstige ontwikkeling en niet alleen gebaseerd is op de werkelijke situatie bij aanvang. Daarnaast worden 3 aspecten gemiddeld, waardoor een bedrijf wat volgens 1 aspect vrijwel failliet is, maar wel voor de andere aspecten mooie verhalen kan ophangen gemiddeld genomen toch ruim voldoende kan scoren.
Als de uitgangssituatie matig is, zoals bij veel starters het geval is, kan er gemiddeld genomen toch nog een prima Collin credit score uit rollen. Ook bij dit project zie je dat de liquiditeit bij aanvang matig is. Door uitmiddelen en het meenemen van toekomstige ontwikkelingen valt dat weg in de score, maar het vormt natuurlijk wel een reëel risico.
Door deze benadering zegt de Collin credit score feitelijk weinig over het risico van een project op het moment van investeren.

Edit: wiskundig klopt er geen reet van. Risico's uitmiddelen is misleiding. Bij statistische berekeningen tel je risico's normaal gesproken bij elkaar op. Dat geldt zowel voor het uitmiddelen over de looptijd (aanvangssituatie + verwachtingen) als voor het uitmiddelen tussen verschillende aspecten.

[ Bericht 1% gewijzigd door Benger op 03-12-2016 10:43:59 ]
pi_167068191
De autohandelaar bij FnC heeft niet het volledige bedrag opgehaald maar gaat toch door.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_167068215
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 23:59 schreef wou het volgende:

[..]

En moet de dga die afkoop dan perse in cash doen en mag dat niet via bijv. een RC met het bedrijf? Want dat lijkt me wellicht toch aantrekkelijker in plaats van er vreemd vermogen voor aan te trekken.
Mocht Collin er een regeling bij doen dat de afkoopsom gelijk onderpand is en pas evenredig gebruikt kan worden met de aflossing, dan lijkt het me overigens wel interessant.
Ik denk dat het oppompen van een schuld in de RC-verhouding door de dga weer problemen kan geven met de fiscus?

Wat al eerder gemeld werd is de vraag of de 'huisfinancier' dat niet wil voorfinancieren, die zal ook een onderpand vragen, dus waarom via crowdfunding?
Een derde tot de helft van de afkoopsom moet met de fiscus afgerekend worden, dus het onderpand is het overblijende bedrag, dus zal de bank ook extra onderpand willen, bijv. op zijn huis of de aandelen van het bedrijf?
De vraag is dan weer als de bank er niet in stapt, waarom niet?
En waarom wij dan wel?
Wij zullen in de loop van 2017 ongetwijfeld wel meer hierover horen.
pi_167068777
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 09:44 schreef Benger het volgende:

[..]

Waarom de D&B score laag is kan ik niet uitleggen. D&B gebruikt zowel 'big data' als bedrijfsgegevens en daar rolt een score uit. Dit wordt berekend middels een complex model waar ik weinig kennis van heb.
Waarom de Collin credit score ruim voldoende is, kan ik wel toelichten. Dat komt omdat de Collin credit score rekening houdt met verwachte toekomstige ontwikkeling en niet alleen gebaseerd is op de werkelijke situatie bij aanvang. Daarnaast worden 3 aspecten gemiddeld, waardoor een bedrijf wat volgens 1 aspect vrijwel failliet is, maar wel voor de andere aspecten mooie verhalen kan ophangen gemiddeld genomen toch ruim voldoende kan scoren.
Als de uitgangssituatie matig is, zoals bij veel starters het geval is, kan er gemiddeld genomen toch nog een prima Collin credit score uit rollen. Ook bij dit project zie je dat de liquiditeit bij aanvang matig is. Door uitmiddelen en het meenemen van toekomstige ontwikkelingen valt dat weg in de score, maar het vormt natuurlijk wel een reëel risico.
Door deze benadering zegt de Collin credit score feitelijk weinig over het risico van een project op het moment van investeren.

Edit: wiskundig klopt er geen reet van. Risico's uitmiddelen is misleiding. Bij statistische berekeningen tel je risico's normaal gesproken bij elkaar op. Dat geldt zowel voor het uitmiddelen over de looptijd (aanvangssituatie + verwachtingen) als voor het uitmiddelen tussen verschillende aspecten.
De D&B score van een starter hangt nauw samen met de bedrijfsvorm: B.V. en eenmanszaak verhoogd risico. V.O.F. laag risico. Dit laatste vanwege de meervoudige hoofdelijke aansprakelijkheid. Dit is natuurlijk deels een schijn zekerheid zeker als de VOF in een huishouding zit.
pi_167068977
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 december 2016 08:16 schreef djh77 het volgende:

[..]

Ik verwacht ook dat er wel geld is. Bovendien Horeca familie. Kans op startersfouten is daarom klein. Lijkt me geen verkeerd project. Laatst was er een blog van Horeca Crowdfunding dat dit soort bedragen binnen 3/4 jaar terugbetaald moeten kunnen worden. Project voldoet hier ook prima aan. Ik steek liever 100 euro in dit project dat 500 euro in het Horeca project van ccf
Wat betreft die borgstelling van de vader: het pand wordt van hem gehuurd, dus als het misgaat zou hij zelf ook een flinke vordering mbt achterstallige huur kunnen hebben. Hoe hard wordt de borgstelling aan de GVE lening gekoppeld?
En waar zie je dat het een horecafamilie is? De vader zit zo te zien in het vastgoed.
Bovendien vraag ik me af of een restaurant met 100 plekken niet erg groot is voor zo'n dorp?
pi_167069333
Ik heb op Twino vandaag mijn 3e default van een lening zonder buyback. Mijn rendement op die leningen is nog net boven de nul. Ik ga nu al een tijdje weer volledig voor leningen met buyback. Dat gaat wel lekker.
pi_167069585
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 10:51 schreef ITrade het volgende:
De autohandelaar bij FnC heeft niet het volledige bedrag opgehaald maar gaat toch door.
Ditzelfde is gebeurd bij de kozijnenman uit Apeldoorn: 2x op de site gestaan, ruim 90% gefund, wat mij betreft been probleem, KoM doet dit vergelijkbaar.
pi_167071577
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 09:44 schreef Benger het volgende:

[..]Waarom de Collin credit score ruim voldoende is, kan ik wel toelichten. Dat komt omdat de Collin credit score rekening houdt met verwachte toekomstige ontwikkeling en niet alleen gebaseerd is op de werkelijke situatie bij aanvang. Daarnaast worden 3 aspecten gemiddeld, waardoor een bedrijf wat volgens 1 aspect vrijwel failliet is, maar wel voor de andere aspecten mooie verhalen kan ophangen gemiddeld genomen toch ruim voldoende kan scoren.
Als de uitgangssituatie matig is, zoals bij veel starters het geval is, kan er gemiddeld genomen toch nog een prima Collin credit score uit rollen. Ook bij dit project zie je dat de liquiditeit bij aanvang matig is. Door uitmiddelen en het meenemen van toekomstige ontwikkelingen valt dat weg in de score, maar het vormt natuurlijk wel een reëel risico.
Door deze benadering zegt de Collin credit score feitelijk weinig over het risico van een project op het moment van investeren.

Edit: wiskundig klopt er geen reet van. Risico's uitmiddelen is misleiding. Bij statistische berekeningen tel je risico's normaal gesproken bij elkaar op. Dat geldt zowel voor het uitmiddelen over de looptijd (aanvangssituatie + verwachtingen) als voor het uitmiddelen tussen verschillende aspecten.
Hele goede analyse. Je hebt volkomen gelijk. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Als een project op één aspect nauwelijks voldoende scoort, is het project als geheel dus ook nooit beter dan nauwelijks voldoende maar eerder nóg slechter.
Pecunia non olet
pi_167071665
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:41 schreef Benger het volgende:
Ik heb op Twino vandaag mijn 3e default van een lening zonder buyback. Mijn rendement op die leningen is nog net boven de nul. Ik ga nu al een tijdje weer volledig voor leningen met buyback. Dat gaat wel lekker.
Dat probleem heb ik bij Bondora ook, virtueel een prachtig rendement maar als ik ervan uitga dat de donkerrode projecten niet meer terugkomen dan zou het hooguit nog op nul kunnen uitkomen. Ik doe alleen nog maar buyback leningen.
Pecunia non olet
pi_167072010
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 11:41 schreef Benger het volgende:
Ik heb op Twino vandaag mijn 3e default van een lening zonder buyback. Mijn rendement op die leningen is nog net boven de nul. Ik ga nu al een tijdje weer volledig voor leningen met buyback. Dat gaat wel lekker.
Er zouden al Russische leningen zijn voor 14% met BB. Nog niet gezien, maar dat is een mooi rendement.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_167073005
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 13:30 schreef obligataire het volgende:

[..]

Hele goede analyse. Je hebt volkomen gelijk. Een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel. Als een project op één aspect nauwelijks voldoende scoort, is het project als geheel dus ook nooit beter dan nauwelijks voldoende maar eerder nóg slechter.
Inderdaad. Ik vind het ook een te ambitieus project met te weinig zekerheden voor een starter in de hotel branche. 500 euro is mij dan te veel risico.
pi_167073008
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 13:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er zouden al Russische leningen zijn voor 14% met BB. Nog niet gezien, maar dat is een mooi rendement.
Ik heb er een paar via auto-invest. Speciaal aangezet omdat ik al verwachtte dat ik anders te laat zou kunnen zijn.
pi_167074678
He mensen, zoals jullie gemerkt hebben, heb ik de afgelopen tijd weinig gepost.
De reden is dat ik een beetje klaar ben met crowd financiering.

Ik zie maar weinig goede projecten meer langs komen. Dat is misschien ook logisch omdat ik van steeds meer kanten hoor dat de banken weer normaal krediet verstrekken voor haalbare plannen. Wat over blijft zijn de restjes waarin het risico voor mij te hoog is om in te investeren.

Daarnaast ben ik niet gelukkig met hoe de platformen omgaan met dit risico. De informatievoorziening laat te wensen over en als het mis gaat blijkt er vaak ook van alles niet te kloppen rondom de zekerheden.

Op dit moment heb ik 21 projecten in portefeuille, maar ik denk dat ik het hier bij laat. Hopelijk heb ik de bedrijven die het nodig hadden in de crisis hiermee kunnen helpen. Maar deze rol zie ik nu niet meer voor mij weggelegd. Dus ik ga het wat rustiger aan doen.

Het liefst zou ik trouwens een aantal projecten afstoten, maar daar is geen optie voor toch?

Ik ben iedereen hier op het forum heel dankbaar voor alle kennis die ze gedeeld hebben. Hier heb ik veel aan gehad.

Succes mensen. Dat 2017 maar een jaar zonder defaults mag worden!
pi_167074875
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 16:00 schreef dyna18 het volgende:
He mensen, zoals jullie gemerkt hebben, heb ik de afgelopen tijd weinig gepost.
De reden is dat ik een beetje klaar ben met crowd financiering.

Ik zie maar weinig goede projecten meer langs komen. Dat is misschien ook logisch omdat ik van steeds meer kanten hoor dat de banken weer normaal krediet verstrekken voor haalbare plannen. Wat over blijft zijn de restjes waarin het risico voor mij te hoog is om in te investeren.

Daarnaast ben ik niet gelukkig met hoe de platformen omgaan met dit risico. De informatievoorziening laat te wensen over en als het mis gaat blijkt er vaak ook van alles niet te kloppen rondom de zekerheden.

Op dit moment heb ik 21 projecten in portefeuille, maar ik denk dat ik het hier bij laat. Hopelijk heb ik de bedrijven die het nodig hadden in de crisis hiermee kunnen helpen. Maar deze rol zie ik nu niet meer voor mij weggelegd. Dus ik ga het wat rustiger aan doen.

Het liefst zou ik trouwens een aantal projecten afstoten, maar daar is geen optie voor toch?

Ik ben iedereen hier op het forum heel dankbaar voor alle kennis die ze gedeeld hebben. Hier heb ik veel aan gehad.

Succes mensen. Dat 2017 maar een jaar zonder defaults mag worden!
Jammer dat je er geen brood meer in ziet, maar ik kan je niet heel ongelijk geven.

Projecten verkopen kan nog niet. Bij Symbid kan het wel, al gaat dat wat omslachtig. Ik weet wel dat platforms met de AFM in overleg zijn om een manier te bedenken om dit met leningen mogelijk te maken. Of het er ooit van komt is afwachten.
pi_167075869
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 december 2016 16:00 schreef dyna18 het volgende:
He mensen, zoals jullie gemerkt hebben, heb ik de afgelopen tijd weinig gepost.
De reden is dat ik een beetje klaar ben met crowd financiering.

Ik zie maar weinig goede projecten meer langs komen. Dat is misschien ook logisch omdat ik van steeds meer kanten hoor dat de banken weer normaal krediet verstrekken voor haalbare plannen. Wat over blijft zijn de restjes waarin het risico voor mij te hoog is om in te investeren.

Daarnaast ben ik niet gelukkig met hoe de platformen omgaan met dit risico. De informatievoorziening laat te wensen over en als het mis gaat blijkt er vaak ook van alles niet te kloppen rondom de zekerheden.

Op dit moment heb ik 21 projecten in portefeuille, maar ik denk dat ik het hier bij laat. Hopelijk heb ik de bedrijven die het nodig hadden in de crisis hiermee kunnen helpen. Maar deze rol zie ik nu niet meer voor mij weggelegd. Dus ik ga het wat rustiger aan doen.

Het liefst zou ik trouwens een aantal projecten afstoten, maar daar is geen optie voor toch?

Ik ben iedereen hier op het forum heel dankbaar voor alle kennis die ze gedeeld hebben. Hier heb ik veel aan gehad.

Succes mensen. Dat 2017 maar een jaar zonder defaults mag worden!
Jij ook bedankt voor je bijdrage en hopelijk lopen je projecten probleemloos tot hun einddatum. Misschien tot later.
  zaterdag 3 december 2016 @ 17:46:59 #191
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_167077153
Inmiddels bemoeit iedereen zich met crowdfunding. 'professoren' en de Telegraaf.
Het zal niet lang duren of er wordt ook bij de kapper over crowfundig besproken.

En je kent de bekende uitspraak:
"Als iedereen (inclusief je kapper) praat over beleggen dan is de markt op zijn hoogtepunt."

Ik snap dus dat je niet meer investeert. Ik merk ook op dat ik in 2015 bijna 20x meer heb geinvesteerd dan in 2016. Mijn nulpunt is dus ook bijna bereikt. Ik denk dat ik je snel zal volgen met het stoppen met investeren. Wat niet weg neemt dat ik uit zal blijven kijken naar leuke projecten (de oorlogskas is intussen flink gevuld :) ).

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 03-12-2016 17:52:54 ]
Tot nooit .......
  zondag 4 december 2016 @ 11:01:26 #192
158038 AQuila360
Xbox Ultimate
pi_167090291
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 december 2016 13:40 schreef ETphonehome het volgende:
En weer een nieuwe groeilening op GvE: restaurant amable, 45 maanden, waarvan 9 aflossingsvrij. Voor: horecafamilie, Borg van Vader. Tegen: weinig eigen inbreng, startend ondernemer. Ik pak hem mee.
Ik doe hem ook vanwege de pluspunten die jij al opsomt. Ook goed dat dat pand ook van de vader is, als het wat slechter loopt dan verwacht is er met de huur ook nog wel wat mogelijk lijkt me.
Shaderon: i say boom boom boom now let me hear you say weehooo
SpankmasterC: Tut mir leit Herr AQuila, es soll nicht wieder passieren!
RickoKun: Hey hoi! Ik kom bij dit topiqueje checken weetjuh!
pi_167099458
Volgens mij hier nog niet langs gekomen. Dirk Scheringa zoekt een tweede ronde geld:

https://www.crowdfundinga(...)cs-factoring-ronde-2

Ik doe om dezelfde rede als ronde 1 niet mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-12-2016 18:06:01 ]
pi_167099915
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 17:58 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Volgens mij hier nog niet langs gekomen. Dirk Scheringa zoekt een tweede ronde geld:

https://www.crowdfundinga(...)cs-factoring-ronde-2

Ik doe om dezelfde rede als ronde 1 niet mee.
Als je de voorgeschiedenis niet zou kennen, was het misschien niet eens zo'n slecht project. Via die Stichting Pandrecht lijken de zekerheden redelijk geborgd. Het is een erg winstgevende activiteit zo te zien. De solvabiliteit is nog erg matig met 11% maar die zal komende jaren wel gaan toenemen bij gelijkblijvende winstgevendheid.

Als hij zich maar ver houdt van dure hobbies O-)
Pecunia non olet
pi_167104422
quote:
0s.gif Op zondag 4 december 2016 18:20 schreef obligataire het volgende:

[..]

Als je de voorgeschiedenis niet zou kennen, was het misschien niet eens zo'n slecht project. Via die Stichting Pandrecht lijken de zekerheden redelijk geborgd. Het is een erg winstgevende activiteit zo te zien. De solvabiliteit is nog erg matig met 11% maar die zal komende jaren wel gaan toenemen bij gelijkblijvende winstgevendheid.

Als hij zich maar ver houdt van dure hobbies O-)
Heb het idee dat de reverse listning waar Scheringa al lang mee bezig is een beetje stinkt. Zijn ook de verkeerde mensen bij betrokken. De Vries van Vallue 8 heeft zich niet voor niets terug getrokken uit Lavide.

https://www.ftm.nl/artike(...)inga-van-doen-hebben

En deze aangaande dubieuze debiteuren en eventuele geschillen met belastingdienst.

http://www.belegger.nl/Be(...)ij-CS-Factoring.aspx

[ Bericht 10% gewijzigd door NaRegenDeZon op 04-12-2016 21:25:50 ]
pi_167110934
Voor wie nog wil investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (55% waarde) kan nog net terecht bij het project in Rotterdam van SiG. Er is nu nog voor max 9 4 investeerders plek in schijf 1: https://investeren.sameni(...)raat-39-ab-rotterdam

[ Bericht 3% gewijzigd door djh77 op 05-12-2016 10:01:03 ]
pi_167111818
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 05:39 schreef djh77 het volgende:
Voor wie nog wil investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (55% waarde) kan nog net terecht bij het project in Rotterdam van SiG. Er is nu nog voor max 9 investeerders plek in schijf 1: https://investeren.sameni(...)raat-39-ab-rotterdam
De nieuwe foto's hebben me over de streep gehaald. Het is natuurlijk een buurt met oude huizen maar er is inderdaad aan het huis het een en ander opgeknapt waardoor het er nu goed verhuurbaar uit ziet.
pi_167113076
Ook het project van Brickfund in Breda is nu eindelijk bijna vol. Staat op 93%.
pi_167113464
Voor de statistieken:
Collin Crowdfund ‏@CollinCrowdfund
Nieuwe leningaanvraag: #Yasemin. Leenbedrag: ¤ 450.000 – rente: 7,5% – looptijd: 7,5 jaar. #crowdfunding #Altforst http://ow.ly/jiHj306OfVt
pi_167115636
quote:
0s.gif Op maandag 5 december 2016 05:39 schreef djh77 het volgende:
Voor wie nog wil investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid (55% waarde) kan nog net terecht bij het project in Rotterdam van SiG. Er is nu nog voor max 9 4 investeerders plek in schijf 1: https://investeren.sameni(...)raat-39-ab-rotterdam
Zolang SiG de onduidelijke, niet inzichtelijke en onjuiste betaling van de rente van verschillende projecten niet op orde heeft investeer ik er even helemaal niets meer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')