abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 26 november 2016 @ 15:22:57 #1
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166911932
...etc.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 26 november 2016 @ 15:33:32 #2
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166912140
Wisten jullie dat Brahms zo'n verschrikkelijke hekel aan katten hat, dat hij met een harpoen van pijl en boog (d.w.z; er zat een stuk touw aan de pijl zodat hij het weer gemakkelijk naar binnen kon halen) uit zijn raam op straatkatten schoot? Wat een vreemde mensen zijn er toch op de wereld.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 26 november 2016 @ 15:35:01 #3
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166912167
...en ik hoorde ook nog dat prinses Alexandra (van Bavaria) dacht dat ze als klein kind een glazen piano had doorgeslikt. Daardoor dorste ze niet recht door deuren te lopen, uit angst dat ze zich zou stoten en de piano in haar dan zou breken. Ze liep dus altijd zijwaarts door deuren heen. Wat een mafkikkers zeg.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zaterdag 26 november 2016 @ 15:36:15 #4
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166912188
Doe ik er nog eentje. De Noord-Koreaanse jaartelling begint op de dag dat de Titanic zonk.

...maar dat is meer een toevalligheidje.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166912301
Heeft iemand hier de film Agora gezien?

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 26-11-2016 15:44:52 ]
pi_166920860
Oja, ik zou JAM nog interviewen.

M. Port:
Wat vind je van de neoliberale werkelijkheid?
JAM:
Je denkt dat je iets slims bedacht hebt maar meer dan oppervlakkige onzin waar mijn Japanse peuter zich nog voor zou schamen komt er niet uit.

M. Port:
Vertel jij dan eens wat over je ideeën.
JAM:
Krijg de kanker met je vragen.

M. Port:
Is dat veelvuldige gevloek een act of ben je gewoon dronken?
JAM:
Ik drink bijna elke dag geen alcohol. Maandag bijna niet, dinsdag bijna niet...

M. Port:
Kostte het veel moeite om je arbeidsongeschikt te laten verklaren?
JAM:
Nee hoor, mijn psychiatrisch verleden toonde dat ruimschoots aan. Het regelen van een convenantrekening was ingewikkelder. Daar heb ik vervolgens een gedicht over geschreven.

M. Port:
De ene wordt ingeslikt door de maatschappij, de andere uitgespuugd. Zou je graag met broer van plek willen wisselen?
JAM:
Wat denk je zelf? Ik sta open voor elke manier tot zelfdestructie.

M. Port:
Hoe vaak per dag heb je een moment van helderheid dat je met absolute walging naar jezelf kijkt?
JAM:
Ik ben in de dertig. Inmiddels niet meer of minder dan andere mannen van mijn leeftijd.
  zaterdag 26 november 2016 @ 22:17:42 #7
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166921245
Deze serie mag je voortzetten, MP.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zaterdag 26 november 2016 @ 22:39:10 #8
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166921755
Treffend! :D.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166922708
_O-
  zondag 27 november 2016 @ 01:35:59 #10
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166924912
Voor wie dat trouwens gemist heeft, het is nog waar ook. Uit de oude doos:

'Fraaie historie ende alwaer,
mag ik u tellen, hoort ernaer,
het was op ene middagstonde,
dat keizer Tjeerd pinnen begonde,
hij wandelde rustig naar de pinautomaat
en daar kreeg hij het al gauw te kwaad
want wat bemerkte onze vrome Tjeerd?
men had zomaar zijn rekening geblokkeerd
'Wat nu! Dat slaat op niets!'
dacht hij, en sprong op de fiets
hij reed kalmpjes naar het bankkantoor
voor een staaltje hoor en wederhoor
wat bleek daar tot zijn frustratie?
er was een fout gemaakt bij het aangaan van deze bankrelatie,
waarschijnlijk door een spelfout op het oorspronkelijke aangiftebiljet
(met dank aan het rijmwoordenboek)
kreeg hij geen convenantrekening, maar een doodnormaal basispakket.

Ik zal een andere keer verder gaan.'

:D.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166925187
Een post van mij op Reddit is binnen een paar uur op 750 karmapunten komen te staan. Normaal gesproken hecht ik geen waarde aan karmapunten omdat ik mijzelf wijsmaak dat het aantal punten geen relevante indicatie geeft van de inhoudelijke waarde van een post. Dat moest ik mijzelf ook wel vertellen omdat het gros van mijn posts op rond de -1 tot + 1 karmapunten eindigde. En toch ben ik nu stiekem best wel trots. Maar bovenal ben ik gefascineerd. Gefascineerd met het hele wereldwijde forumfenomeen. Helaas kan je alleen het nettototaal zien, en niet het totaal aantal up en- downvotes, maar gezien Reddit over de gehele linie aardig verdeeld is over het onderwerp en het betreffende topic in een neutraal subforum staat, kan je er rustig vanuit gaan dat er ook minstens 300 mensen mijn post hebben gedownvote. Dat betekent dat er meer dan 1000 mensen mijn post hebben geupvote en 1300 mensen in totaal een mening over mijn post hebben gehad. Nee, correctie; 1300 mensen die een mening over mijn post hebben gehad en de moeite namen deze up of down te voten. Het is namelijk geheel niet onwaarschijnlijk dat er ook een redelijk grote groep mensen is geweest die niet diezelfde moeite hebben genomen. We zouden het hier zomaar over nog eens 500 mensen kunnen hebben die mijn post gelezen hebben. Een reële inschatting is misschien wel dat minstens 1500 (vijftienhonderd!) mensen mijn post hebben gelezen. Een mening van een mannetje ergens in Nederland, gelezen en beoordeeld door mensen wonend in New York, Californië, Parijs, Toronto, Litouwen en misschien wel verder weg. Het zegt nog steeds niets over de inhoud, maar de impact... dat is toch wel even andere koek dan FOK! of wat slap geouwehoer over de politiek in de kroeg.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2016 14:05:25 ]
  zondag 27 november 2016 @ 02:23:08 #12
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166925216
Was het iets lelijks over donkerharige vreemdelingen met een eenkennige godsgedachte? Of heb je eindelijk een hoofs gedicht geschreven?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_166925228
Je kan er van uit gaan dat 60% dezelfde mening(en) al deelde. Via hen blijft de impact, buiten de bevestigende kracht die mijn post leverde, miniem. 30% was het ronduit met mij oneens en zal ongewijzigd blijven in zijn/haar standpunt. Dan houd je misschien nog 10% over, 150 mensen, die iets opgestoken hebben. Als daarvan 40% de aankomende tijd mijn mening herhaald en doorverteld aan een derde, dan heb ik het met het schrijven van een post van 500 woorden, misschien wel 60 + 150 = 210 mensen politiek beïnvloed; wijzer gemaakt of besmet.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 27-11-2016 02:55:09 ]
pi_166925301
quote:
11s.gif Op zondag 27 november 2016 02:23 schreef Ringo het volgende:
Was het iets lelijks over donkerharige vreemdelingen met een eenkennige godsgedachte? Of heb je eindelijk een hoofs gedicht geschreven?
Toevallig genoeg ging mijn post over de reden van het onvermijdelijke failliet van soortgelijk gebrabbel en waarom het heeft geleid tot het ongebreidelde succes van The_Donald.
  zondag 27 november 2016 @ 03:17:01 #15
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166925403
quote:
6s.gif Op zondag 27 november 2016 02:40 schreef LelijKnap het volgende:
Toevallig genoeg ging mijn post over de reden van het onvermijdelijke failliet van soortgelijk gebrabbel en waarom het heeft geleid tot het ongebreidelde succes van The_Donald.
Ja, het zijn bittere tijden.
Hoe dan ook, zo werkt het, dat is de lol van social media: op één avond een aanhang verwerven waarvoor je in de oude wereld minstens een halfjaar lang een luidruchtig plein bij elkaar had moeten schreeuwen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  zondag 27 november 2016 @ 18:13:07 #16
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166937080
Herhaalt... doorvertelt...
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 27 november 2016 @ 18:13:54 #17
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166937109
.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 27 november 2016 @ 20:52:54 #18
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166942338
quote:
6s.gif Op zondag 27 november 2016 02:40 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Toevallig genoeg ging mijn post over de reden van het onvermijdelijke failliet van soortgelijk gebrabbel en waarom het heeft geleid tot het ongebreidelde succes van The_Donald.
Zelf denk ik trouwens (dat zal ik vast eens eerder hebben gezegd) dat het succes van Trump voornamelijk komt door een raar gevoel van een ongeletterde onderklasse die meent dat de overheid hen iets schatplichtig is. Aangezien politici - van vrijwel elke partij - al jarenlang roepen 'wij gaan dit regelen, stem op ons dan wordt het beter, wij gaan aan het werk voor dit land, dit land is van ons, etc.' komt vrijwel niemand meer op de gedachten dat a) de overheid daar überhaupt niet toe in staat is b) je maar moest waken voor een overheid die alles voor je probeert te regelen en beslissen c) de VS en West-Europa bijzonder fatsoenlijke, goed functionerende landen zijn waarbij het eigen falen negen van de tien keer vooral aan zichzelf te wijten valt.
Het hele gedoe over immigratie en het geloof en die zaken spelen lang niet zo'n grote rol van betekenis als men iedereen maar voor wil houden. Daar zal ook bij Trump ook echt niet zo'n hoge prioriteit gaan spelen in zijn beleid als hij in de campagne voor heeft gehouden. Dat is gewoon een fijne scapegoat; zolang alles maar de schuld is van iemand anders (de buitenlanders, de bankiers, de communisten, de joden, de globalisatie, de Chinezen, etc.) hoef je zelf lekker geen flikker uit te voeren. Als het leven dan vier jaar later niet beter is geworden, dan stem je gewoon op de volgende schreeuwlelijk.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  zondag 27 november 2016 @ 20:59:03 #19
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166942617

Partij tegen de Burger. Ik zou direct op ze stemmen.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166949173
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 20:52 schreef JAM het volgende:

[..]

Zelf denk ik trouwens (dat zal ik vast eens eerder hebben gezegd) dat het succes van Trump voornamelijk komt door een raar gevoel van een ongeletterde onderklasse die meent dat de overheid hen iets schatplichtig is. Aangezien politici - van vrijwel elke partij - al jarenlang roepen 'wij gaan dit regelen, stem op ons dan wordt het beter, wij gaan aan het werk voor dit land, dit land is van ons, etc.' komt vrijwel niemand meer op de gedachten dat a) de overheid daar überhaupt niet toe in staat is b) je maar moest waken voor een overheid die alles voor je probeert te regelen en beslissen c) de VS en West-Europa bijzonder fatsoenlijke, goed functionerende landen zijn waarbij het eigen falen negen van de tien keer vooral aan zichzelf te wijten valt.
Het hele gedoe over immigratie en het geloof en die zaken spelen lang niet zo'n grote rol van betekenis als men iedereen maar voor wil houden. Daar zal ook bij Trump ook echt niet zo'n hoge prioriteit gaan spelen in zijn beleid als hij in de campagne voor heeft gehouden. Dat is gewoon een fijne scapegoat; zolang alles maar de schuld is van iemand anders (de buitenlanders, de bankiers, de communisten, de joden, de globalisatie, de Chinezen, etc.) hoef je zelf lekker geen flikker uit te voeren. Als het leven dan vier jaar later niet beter is geworden, dan stem je gewoon op de volgende schreeuwlelijk.
The_Donald is een subreddit en het succes daarvan komt door een meervoud aan redenen. Buiten de politieke situatie in de VS en West-Europa is het bovenal een reactie op het (mod) beleid op de grotere algemene subreddits. Het is verworden tot een bastion van dissidenten en de verworpene.

Om toch op jouw analyse in te gaan; het is niet veel meer dan door neoliberalisme gemotiveerde lariekoek waar de Mainports geen brood van lusten. Het is de overheid geweest die de Amerikaanse middenklasse binnen enkele decennia uit elkaar heeft getrokken. Chomsky, in een documentaire op Netflix, kan dat beter toelichten dan ik. De overheid, als ze toch bestaat, moet veranderen; ze moet (weer) in dienst komen te staan van de portemonnee van de Amerikaan i.p.v. zichzelf (regulering, corruptie), en wel degelijk 'de globalisering', wat codetaal is voor 'een open markt voor (en van) bedrijven' of mogelijk zelfs 'een globale regering'. Als de overheid niets kan of hoeft te doen voor de (ongeletterde) burger, dan heeft de overheid toch evenmin het recht of de middelen om het de burger te bemoeilijken - onmogelijk te maken? En toch doet ze dat.

Bernie en Trump stonden, in woord, eigenlijk voor hetzelfde. Bernie bereikte de hoogopgeleide doch naïeve millennials en Trump de domme doch meer wijze midden en- onderklasse. Bernie legde de schuld bij Wall Street en Trump voegde daar migranten aan toe.
In het corrupte systeem wordt de burger wat muntjes toegeworpen. De Trump stemmers willen dat weinige dat toegedeeld wordt niet ook nog eens verdelen met migranten terwijl Bernie zich opwierp als Robin Hood van alle (niet blanke - 'They know no poverty') burgers, illegaal en legaal, Mexicaan een Zuid-Amerikaan. Daarmee is hij een wezenlijk deel van het probleem, want illegale migranten dienen niemand dan de migranten zelf en de neoliberale (en nu globale) competitiestrijd opgelegd door bedrijven met als kerndoel het in stand houden van de goedkope arbeid. Pas zodra het eigenlijke en werkelijke probleem, de vorm van het systeem (FED), aangepakt is, mag je op economisch gebied toegeeflijkheid t.a.z. migranten verwachten.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 28-11-2016 09:28:54 ]
  maandag 28 november 2016 @ 14:28:42 #21
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166955049
Kijk nu! Het is net alsof je in mijn opmerkingen de wil hebt gezien er verder over te praten. Daar is natuurlijk geen enkele sprake van. Ik ben toch niet de een of andere plebejer.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166955658
Ik wacht dan maar weer tot de fles naast het toetsenboord staat en je op heel ondoorzichtige wijze reageert in een zogenaamd hieraan ongerelateerde post gevuld met dedain en cynisme in een poging mij het laatste woord te ontnemen.
  maandag 28 november 2016 @ 17:58:42 #23
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166958730
Had ik dat vanmiddag dan nog niet gedaan?
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  maandag 28 november 2016 @ 18:02:39 #24
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_166958814
Met een opmerking trouwens, 'Als de overheid niets kan of hoeft te doen voor de (ongeletterde) burger, dan heeft de overheid toch evenmin het recht of de middelen om het de burger te bemoeilijken - onmogelijk te maken?' ben ik het roerend eens. Ik ervaar daarom dus ook geen enkele schaamte nu al járen een uitkering te trekken. Het is een matige compensatie, smartengeld, voor alle beperkingen die me van staatswege op worden gelegd. Dat heb je goed gezien!

[ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 29-11-2016 00:30:42 ]
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_166976252
quote:
0s.gif Op zondag 27 november 2016 20:52 schreef JAM het volgende:

Zelf denk ik trouwens (dat zal ik vast eens eerder hebben gezegd) dat het succes van Trump voornamelijk komt door een raar gevoel van een ongeletterde onderklasse die meent dat de overheid hen iets schatplichtig is.
Wat een nonsens. De Trumpstemmer is doorgaans iemand die uit ideologische motieven voor een kleine overheid is. Dat is iets waar menig sociaal-democraat zich over verbaast omdat het juist tegen het eigenbelang van diezelfde Trumpstemmer in zou druisen.

Hochschild heeft hier veel zinnigere dingen over gezegd, bijvoorbeeld:

Dat ‘diepe verhaal’ van rechts, conservatief Amerika heeft ze verpakt in een metafoor en het gaat als volgt (Freke Vuijst beschreef het ook al in haar bespreking van Strangers in Their Own Land in VN):

Je staat in een rij. Het is als een pelgrimstocht. Ergens aan de horizon bevindt zich de Amerikaanse Droom. De rij is tot stilstand gekomen. Er zit al een tijdje geen beweging in. Je staat al een tijd geduldig te wachten met een zekere hoopvolle verwachting. Voor je zie je met name andere blanken, vooral mannen, wat ouder, veelal christenen. Sommigen hebben geleerd, anderen niet. Allemaal hebben ze altijd hard gewerkt en hun best gedaan, net als jij. Dan zie je opeens mensen die voordringen. Het zijn zwarten die dankzij programma’s voor positieve discriminatie voorrang krijgen bij huisvesting of onderwijs. Het zijn vrouwen die ineens baantjes toebedeeld krijgen die voorheen altijd naar mannen gingen. Het zijn immigranten en vluchtelingen, die helemaal niet in de Verenigde Staten zijn geboren, maar ook al een speciale behandeling krijgen. Er wordt om begrip gevraagd. Ach, je ziet jezelf als een goed mens met een goed hart, dus enig begrip voel je wel. Maar toch klopt er iets niet.

En dan zie je de president, Barack Hussein Obama. Hij zwaait vrolijk naar al die mensen die zijn voorgedrongen. En ineens besef je: verrek, dát is de vent die al die anderen laat voorgaan! Trouwens, is hij zelf niet ook voorgedrongen? Hoe kon die Obama eigenlijk op Harvard studeren, als zoon van een alleenstaande moeder? En wacht eens even: de rij staat helemaal niet stíl, je wordt terúggedrongen! Hij geeft zelfs voorrang aan bedreigde diersoorten, want zelfs díe vindt hij belangrijker dan jou. Dit is niet langer jouw president. Dit is niet de overheid die jouw steun verdient.

Telkens als Hochschild dit verhaal voorlegde in Louisiana, ontmoette ze instemming. U leest mijn gedachten, zeiden ze. Dit is precies hoe ik het voel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_166976506
Dat idee van een overheid die je iets verschuldigd is, schatplichtig is, dat lees ik hier ook wel in terug. Maar het is een heel logische gedachte als diezelfde overheid en veel politici die verwachtingen scheppen.

Dat verhaal in VN heb ik ook gelezen, was wel boeiend. Tegelijkertijd vind ik het toch elke keer weer stuitend om te merken en te lezen hoe over Trump stemmers wordt geschreven, gesproken, gedacht alsof het aapjes in een dierentuin zijn die je bestudeert alsof ze je wezensvreemd zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Franny_G op 29-11-2016 20:56:09 ]
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 13:55:38 #27
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166978523
Mensen die denken dat ze in de rij staan. Ik denk voornamelijk dat ik rondjes loop en telkens toevallig ergens tegen aan bots... En als ik stil ga staan wordt ik alsnog in rondjes gebots en kom ik op dezelfde plekken uit. Zit weinig sturing in..
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_166978962
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 13:55 schreef Bosbeetle het volgende:
Mensen die denken dat ze in de rij staan. Ik denk voornamelijk dat ik rondjes loop en telkens toevallig ergens tegen aan bots... En als ik stil ga staan wordt ik alsnog in rondjes gebots en kom ik op dezelfde plekken uit. Zit weinig sturing in..
Ook jij bent op weg naar de dood.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 14:26:57 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166979154
quote:
4s.gif Op dinsdag 29 november 2016 14:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ook jij bent op weg naar de dood.
Klopt :Y maar niet in een rechte lijn. Meer als een kronkelpad naast een afrond waar je ook wel een misstap kunt maken.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_166979221
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2016 14:26 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Klopt :Y maar niet in een rechte lijn. Meer als een kronkelpad naast een afrond waar je ook wel een misstap kunt maken.
Best een aardige metafoor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 15:53:30 #31
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166980748
quote:
14s.gif Op dinsdag 29 november 2016 14:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Best een aardige metafoor.
Ik geef mijn gereformeerde opvoeding de schuld.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  dinsdag 29 november 2016 @ 16:12:23 #32
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166981134
quote:
2s.gif Op dinsdag 29 november 2016 12:38 schreef Franny_G het volgende:
Tegelijkertijd vind ik het toch elke keer weer stuitend om te merken en te lezen hoe over Trump stemmers wordt geschreven, gesproken, gedacht alsof het aapjes in een dierentuin zijn die je bestudeerd alsof ze je wezensvreemd zijn.
Toch is dat hoe ik het liefst de hele mensheid zou beschouwen, Trump-stemmer of niet: als een stoet laboratoriumratten, een leger tinnen soldaatjes of een kudde halfwilde apen, in elk geval een verzameling elementen waar ikzelf geen deel van ben. Alleen een gevoel van medemenselijkheid kan je aan die positie doen twijfelen. Voor je het weet oordeel je over jezelf, terwijl je een standpunt inneemt over de ander. Dat besef vervuilt toch een beetje de discussie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Ringo op 29-11-2016 16:17:41 ]
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_166982124
Dat herken ik, Ringo. Maar is wel veranderd met het krijgen van een kind: ik ben niet langer de geamuseerde toeschouwer, maar onderdeel van.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166982225
quote:
9s.gif Op dinsdag 29 november 2016 15:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik geef mijn gereformeerde opvoeding de schuld.
Dat lijkt me zeer terecht. Je bent waarschijnlijk doorlopend geïndoctrineerd met het beeld van de rechte weg in vergelijking met het kronkelige pad der zondaars.


1
Welzalig hij, die in der bozen raad,
Niet wandelt, noch op 't pad der zondaars staat,
Noch nederzit, daar zulken samenrotten,
Die roekeloos met God en godsdienst spotten;
Maar 's Heeren wet blijmoedig dag en nacht
Herdenkt, bepeinst en ijverig betracht.

2
Want hij zal zijn gelijk een frisse boom,
In vetten grond geplant bij enen stroom,
Die op zijn tijd met vruchten is beladen,
En sierlijk pronkt met onverwelkte bladen.
Hij groeit zelfs op in ramp en tegenspoed.
Het gaat hem wel, 't gelukt hem wat hij doet.

3
Gans anders is 't met hem, die 't kwaad bemint:
Hij is als kaf, dat wegstuift voor den wind.
Geen zondaar zal 't gewis verderf ontkomen,
Als in 't gericht door God wordt wraak genomen.
Hij, die van deugd en godsvrucht is ontaard,
Zal niet bestaan, waar 't vrome volk vergaart.

4
De Heer' toch slaat der mensen wegen ga,
En wendt alom het oog van Zijn gena,
Op zulken, die, oprecht en rein van zeden,
Met vasten gang het pad der deugd betreden.
God kent hun weg, die eeuwig zal bestaan,
Maar 't heilloos spoor der bozen zal vergaan.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166982296
Maar nog even voor een vrolijke noot. Ik heb gisteren oude foto's zitten kijken bij mijn ouders, en zag deze foto van mijn moeder, tien jaar oud, op bevrijdingsdag 1945. (Zij staat in het midden.)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166982816
Ik heb geen zin om het te herlezen, maar ik denk vaak aan dit stuk:
Het spook van de rechtse arbeidersklasse[quote][/quote]
Sociologische Gids | Jaargang 50 2003

quote:
Er waart een spook door de klassenanalyse, het spook van de rechts stemmende
arbeidersklasse. In onderzoek naar klassenpositie en stemgedrag
wordt er vanuit gegaan dat het electoraat geneigd is zijn stem te gunnen
aan ‘the natural party of their class’ (Heath e.a. 1995: 564).]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 29 november 2016 @ 19:07:34 #37
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_166984035
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 17:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dat lijkt me zeer terecht. Je bent waarschijnlijk doorlopend geïndoctrineerd met het beeld van de rechte weg in vergelijking met het kronkelige pad der zondaars.
Mijn vader vertelde onlangs trots dat mijn broertje gevraagd had of hij geen exemplaar van De Brede En De Smalle Weg kon krijgen, en die hangt nu in zijn gezellige gezinswoning. Er is nu ook een eenentwintigsteeeuwuitvoering, trouwens.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_166986480
Ik kon het als kind nooit uit elkaar houden: wat nu de goede weg was, de brede of de smalle. Ik denk dat het daar mis is gegaan. :') .
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 22:31:01 #39
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166989274
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 17:14 schreef Franny_G het volgende:

[..]

Dat lijkt me zeer terecht. Je bent waarschijnlijk doorlopend geïndoctrineerd met het beeld van de rechte weg in vergelijking met het kronkelige pad der zondaars.

Erm andersom toch het brede rechte pad der zondaars en het moeilijk te belopen kronkel paadje van de rechtvaardige mens.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 22:32:40 #40
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166989333
quote:
10s.gif Op dinsdag 29 november 2016 20:54 schreef Franny_G het volgende:
Ik kon het als kind nooit uit elkaar houden: wat nu de goede weg was, de brede of de smalle. Ik denk dat het daar mis is gegaan. :') .
Ach ik zie het leven niet als pad eerder als moshpit.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator dinsdag 29 november 2016 @ 22:38:46 #41
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166989550
Ik heb hier 2 kopietjes van de bijbel staan, één oude vertaling en één "bijbel in gewone taal", die laatste heb ik van mijn moeder gekregen zij denkt dat zij mij daar een plezier mee doet, en ik denk dat ik er haar een plezier mee doe dat ik het niet afwijs. Dat hij hier thuis tussen de the origin of species en the god delusion staat weet ze geloof ik niet. Ik heb mijzelf voorgenomen om mij bij de kerk uit te schrijven als mijn moeder overlijdt, tot die tijd gun ik het haar het idee dat ik nog op het rechtschapen pad terecht kom na haar dood... Troost is iets wat het geloof sommigen kan bieden.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_166993201
quote:
e0s.gif Op dinsdag 29 november 2016 22:31 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Erm andersom toch het brede rechte pad der zondaars en het moeilijk te belopen kronkel paadje van de rechtvaardige mens.
Oh zie je, ik snap het nog steeds niet.
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166993335
De weg loopt rond.

quote:
1s.gif Op maandag 11 oktober 2010 19:23 schreef sigme het volgende:
Pots, het duurde even voor ik een grotere versie te pakken had.


Ter vergelijk, de oude versie:


Van het refdag:
Wat hetzelfde bleef zijn bijvoorbeeld de richtingwijzer naar de twee wegen, de poorten naar de beide wegen, het kruis op de smalle weg en het eindpunt van de wegen: de hel en de hemel.

De personen zijn vervangen door hedendaagse types. Zo is de landloper rechts op de voorgrond vervangen door twee mensen: een vrouw in klederdracht en een moslima. De berouwvolle man op het bankje is getatoeëerd. In plaats van een rijtuig met paard rijdt een brommer de brede weg op. Het bordeel vlak na de ingang is zo te zien een pand in Amsterdam.

Sommige afbeeldingen zijn fors veranderd. Het bord met ”Welkom” boven de brede weg is vervangen door een afbeelding van het gouden kalf. De huizen van barmhartigheid op de smalle weg zijn nu een gevangenis, die aan de kant van de brede weg overgaat in een schouwburg, met op de daken camera’s die alles registreren. Mensen worden via roltrappen naar de hel gevoerd. Van de hemel zijn alleen de muren, in de vorm van honingraten, afgebeeld. De leeuw op de weg naar de hemel is een Tyrannosaurus rex geworden.

Helemaal nieuw zijn een beeldscherm met daarop het gezicht van een jonge vrouw, een auto met een afbeelding die sterk doet denken aan de Staatsloterij en een vol supermarktkarretje dat symbool staat voor de genotscultuur en het gemaksdenken. Anders is ook een afbeelding van het Pantheon met op het dak een grote zwarte spin die staat voor het world wide web. Mensen dansen op muziek van een dj. Uit speakers komen de woorden „doom, doom, doom.” Een vijver in het midden toont links een wegzinkende kerk en rechts een bron – van levend water.

De Wit wijst erop dat op de plaat van links naar rechts de trits ellende, verlossing en dankbaarheid is uitgebeeld. Deze slaat niet alleen op de persoonlijke verlossing, maar ook op die van de hele schepping, die komt vanuit Sion. Het symbool daarvan is het molentje. „Door de Heilige Geest blaast deze de helse walmen weg, waardoor het zicht op het nieuwe Jeruzalem behouden blijft.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_166993416
Haha, met de roltrap naar de hel.

Bosbeetle, ik heb mij direct op mijn 18e laten uitschrijven. Ik was toen naar mijn ouders toe heel zelfbewust maar ook behoorlijk meedogenloos: reken er niet op dat ik ooit gelovig zal zijn of nog bekeerd zal worden, want ik weet heel zeker dat ik dat niet ben.

Dat kwam natuurlijk heel hard aan maar mijn moeder is altijd blijven hopen en ze hoopt nog steeds. We zijn inmiddels ruim twintig jaar verder...
"All that maybe the slightly better ones do is sort of get inside your head and leave something there"
pi_166993718
Oh, er zijn nog meer leuke varianten.

Een Belg (die ik tamelijk onbegrijpelijk vind, al ziet het er goed schematisch uit):


Een oude:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator woensdag 30 november 2016 @ 09:27:41 #46
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166994104
;( Ik met mijn verdorven analogiën... maakt meer topics kapot dan je lief is.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  woensdag 30 november 2016 @ 09:57:07 #47
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166994488
Kapot? Topic leeft eindelijk weer eens op.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_166994519
quote:
2s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:57 schreef Ringo het volgende:
Kapot? Topic leeft eindelijk weer eens op.
De vorige variant vond ik leuker!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  woensdag 30 november 2016 @ 10:11:29 #49
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_166994702
quote:
0s.gif Op woensdag 30 november 2016 08:49 schreef sigme het volgende:
Oh, er zijn nog meer leuke varianten.

Een Belg (die ik tamelijk onbegrijpelijk vind, al ziet het er goed schematisch uit):
[ afbeelding ]


Geen wonder dat ik al jaren de weg kwijt ben, :D.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
  woensdag 30 november 2016 @ 10:14:16 #50
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_166994760
quote:
12s.gif Op woensdag 30 november 2016 09:59 schreef sigme het volgende:
De vorige variant vond ik leuker!
Dat jouw bijdragen een verademing zijn? Maar natuurlijk.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')