abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 8 september 2017 @ 08:32:09 #31
37248 BertV
Handgemaakt
pi_173652220
quote:
0s.gif Op donderdag 7 september 2017 22:09 schreef Tyr80 het volgende:
Net voor het eerst gecontacteerd door een familielid, de dochter van de broer van mijn oma, toch leuk om te zien dat het klopt.
Veel mensen hebben dat in hun achterhoofd hoor.
Hoe kunnen ze nu zoveel info halen uit een klodder spuug. _O-

Ook hier een op papier te controleren "hit" met een man uit Friesland.
We hebben een stel uit 1850 als voorouders aan mijn moeders kant.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_173676837
kicken toch.

Ik werd pas gecontacteerd door een Amerkaanse met een Griekse achternaam, bleek ze een voorouder uit Nederland te hebben die rond 1850 was geėmigreerd naar de VS.
8% kwam overeen. En ze leek verdomd veel op een tante van me :')

Bizar..
Hey
  zaterdag 9 september 2017 @ 18:11:03 #33
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_173679696
Leuk inderdaad! En als je van zo lang geleden nog zoveel dna meeneemt, dan ondersteunt dat ook het verhaal dat je niet alleen een mix bent van je ouders, maar van meer generaties terug (ik meen 7 of 8).

6.25% bij mij, en dat met enkel een gemeenschappelijke overgrootouder.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_173682219
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 18:11 schreef Tyr80 het volgende:
Leuk inderdaad! En als je van zo lang geleden nog zoveel dna meeneemt, dan ondersteunt dat ook het verhaal dat je niet alleen een mix bent van je ouders, maar van meer generaties terug (ik meen 7 of 8).

6.25% bij mij, en dat met enkel een gemeenschappelijke overgrootouder.
Klopt.

Als mijn broer bijv. dezelfde test zou ondergaan, zou het zomaar kunnen zijn dat hij slechts 3% deelt.


Ben trouwens echt benieuwd wat ze in de toekomst kunnen uitvogelen met DNA. Ik heb al eens gelezen van een kip die tanden kreeg als ze een deeltje zouden wissen.
Hey
  zondag 10 september 2017 @ 07:26:05 #35
37248 BertV
Handgemaakt
pi_173688271
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 september 2017 18:11 schreef Tyr80 het volgende:
Leuk inderdaad! En als je van zo lang geleden nog zoveel dna meeneemt, dan ondersteunt dat ook het verhaal dat je niet alleen een mix bent van je ouders, maar van meer generaties terug (ik meen 7 of 8).

6.25% bij mij, en dat met enkel een gemeenschappelijke overgrootouder.
...tot zo'n 7 a 8 generaties kun je nog een zekere directe link vinden met een enkel persoon.

Je kunt veel verder, maar dan verschuift het (langzaam) richting "groepen" met dezelfde afkomst.
Uiteindelijk, hoe verder je terug gaat, hoe meer gemeenschappelijke voorouders.

[ Bericht 0% gewijzigd door BertV op 10-09-2017 07:32:48 ]
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_173688275
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 22:35 schreef Dakterras het volgende:
Ik heb hem binnen,

3,1 Neanderthaler.

Vaderslijn voornamelijk te vinden rondom de golf van Biskaje, sterke concentratie. Wel 17000 jaar terug..
Moeder Iran, 38000 jaar terug..

100% kaas bij mijn weten.

Die ziektes wel interessant, kloppen allemaal aardig, incluis. Alzheimer. (2 familieleden vroeg overleden)

Welke test heb jij gedaan? Ik weet wel mijn haplogroepen, maar kreeg geen veel voorkomende ziektes.
La ma, heb het al gevonden. :)

Haplogroeptopic

[ Bericht 4% gewijzigd door _I op 10-09-2017 07:39:06 ]
pi_177280056
Zojuist een kit besteld bij ancestry.com. Duurt wel ff voor ik hem binnen heb.

Ik is benieuwd!
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177280593
Heb 23andme gedaan, voordat de FDA hun flink beperkten (dus ik heb de medische informatie). Geen wereldschokkende slechte informatie, leuke tidbits wat betreft afkomst (mijn vrouw en ik zijn gerelateerd, wel ver gelukkig). We hebben allebei links met doggerland, wat nu de Noordzee is bijvoorbeeld. En het grappigste is dat ik 0.1% sub-saharan African achtergrond heb, terwijl ik zo blank als wat ben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ben nu ook Helix aan het doen, resultaten worden nu geanalyseerd. Dat is exome analyse, 23andme doet alleen SNPs.

En ja, ze mogen absoluut mijn DNA profiel gebruiken. Daar heb ik helemaal geen problemen mee, als het voor research gebruikt wordt. Voor zinvolle resultaten moet je nou eenmaal grote databases hebben, en daar wil ik best onderdeel van itmaken. Er zijn wettelijke beschremingen wat ze kunnen doen. En als iemand echt kwaad in de zin heeft, kunnen ze ook mijn gehele sequence oppikken van het glas dat waar ik net uit gedronken heb.
pi_177302438
Via Myheritage zo'n DNA kit besteld, in de aanbieding. :)

Na een tijdje kwam mijn DNA uitslag:

Europa
100,0%
Noord- en West-Europa
100,0%
Noord- en West-Europees
73,2%
Scandinavisch
26,8%

c_/
pi_177303575
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2018 16:41 schreef Broomer het volgende:
Heb 23andme gedaan, voordat de FDA hun flink beperkten (dus ik heb de medische informatie). Geen wereldschokkende slechte informatie, leuke tidbits wat betreft afkomst (mijn vrouw en ik zijn gerelateerd, wel ver gelukkig). We hebben allebei links met doggerland, wat nu de Noordzee is bijvoorbeeld. En het grappigste is dat ik 0.1% sub-saharan African achtergrond heb, terwijl ik zo blank als wat ben.
pas maar op dat je niet in de maling genomen wordt. sommige dingen gebeuren uit politieke overwegingen.

..///
pi_177303790
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:28 schreef wipes66 het volgende:

[..]

pas maar op dat je niet in de maling genomen wordt. sommige dingen gebeuren uit politieke overwegingen.

[ afbeelding ]
Ik geloof dat niet zo. Snopes ook niet.

https://www.snopes.com/dn(...)tests-screw-racists/

Je moet ook bedenken, van al die segmenten wordt specifiek aangegeven waar die precies op het chromosoom liggen. Dus dat is zeker te checken met de juiste tools (alhoewel ik dat zelf niet ga doen), en dat zou best wel een schandaal zijn. En het eind van dat bedrijf.
pi_177305283
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 17:38 schreef Broomer het volgende:

[..]

Ik geloof dat niet zo. Snopes ook niet.

https://www.snopes.com/dn(...)tests-screw-racists/

Je moet ook bedenken, van al die segmenten wordt specifiek aangegeven waar die precies op het chromosoom liggen. Dus dat is zeker te checken met de juiste tools (alhoewel ik dat zelf niet ga doen), en dat zou best wel een schandaal zijn. En het eind van dat bedrijf.
Volgens mij zijn die segmenten zelf slechts een statische benadering, want afkomst gaat uiteindelijk om combinaties van genen die xx% voorkomen in bepaalde gebieden. Dus die 0.1% kan dus gewoon kloppen, maar ook ruis zijn. En dan heb je als bedrijf toch wel enigszins speelruimte in hoe je een uitslag weergeeft, zonder dat je echt iets fout doet.
..///
pi_177305458
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 18:56 schreef wipes66 het volgende:

[..]

En dan heb je als bedrijf toch wel enigszins speelruimte in hoe je een uitslag weergeeft, zonder dat je echt iets fout doet.
Het idee dat die speelruimte, zover die er is, wordt gebruikt om een "politiek correct beeld" te creeren lijkt vooralsnog toch volledig uit de duim gezogen te zijn. Maar misschien iets voor BNW? ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177305470
quote:
0s.gif Op maandag 19 februari 2018 18:56 schreef wipes66 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn die segmenten zelf slechts een statische benadering, want afkomst gaat uiteindelijk om combinaties van genen die xx% voorkomen in bepaalde gebieden. Dus die 0.1% kan dus gewoon kloppen, maar ook ruis zijn. En dan heb je als bedrijf toch wel enigszins speelruimte in hoe je een uitslag weergeeft, zonder dat je echt iets fout doet.
Niet genen, maar SNPs (single nucleotide polymorphisms, een verschil op een bepaalde positie in het genoom) -- het gaat hier om 23andme. Die SNPs kunnen in een gen liggen of erbuiten. En in zo'n segment vind je dan veel SNPs die vooral in een bepaalde regio voorkomen.

Maar dat kan zeker ruis zijn.
pi_177305586
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 april 2017 22:35 schreef Dakterras het volgende:
Ik heb hem binnen,

3,1 Neanderthaler.

Vaderslijn voornamelijk te vinden rondom de golf van Biskaje, sterke concentratie. Wel 17000 jaar terug..
Moeder Iran, 38000 jaar terug..

100% kaas bij mijn weten.


Die ziektes wel interessant, kloppen allemaal aardig, incluis. Alzheimer. (2 familieleden vroeg overleden)
Donker type, rhesus negatief?
>:O
Whatever...
  zondag 4 maart 2018 @ 18:41:56 #46
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_177606587
Nou, hij zit op de post. Nu 2 maanden wachten. (Best lang.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 4 maart 2018 @ 21:34:36 #47
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_177610278
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_177612938
quote:
Ze gebruiken allebei Illumina BeadChips, als ik het wel heb. Die technologie is erg betrouwbaar. Maar waarschijnlijk niet dezelfde set SNPs, al zal het flink overlappen.

En dan de database en de interpretatie - ik denk dat daar het grootste verschil in zit.

Anyway, ik heb net Helix resultaten binnen ("exome+" sequencing). Via 23andme had ik 0.1% sub saharan african, dat kwam er bij Helix niet uit (alleen Europees).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is overigens wel via een hele andere technologie, alhoewel ook van Illumina.

Verder ook de hond gedaan (mars wisdom panel), want dat is een vuilnisbak waar we niks van wisten. Ook interessant! Weten we toch een beetje wat zijn afkomst is.
  woensdag 14 maart 2018 @ 09:15:40 #49
37248 BertV
Handgemaakt
pi_177810785


Ik heb weer een test gedaan bij een ander bedrijf; LivingDNA.
Het is nog even wachten op nieuwe referentie groepen op het vaste land.

Wel weer de klassieke "fout"; Je ziet hier Zuid-Engeland, maar feitelijk zijn dat de Friezen / Saksen die 1500 jaar geleden naar Engeland vertrokken.

Omstreeks diezelfde tijd trokken Scandinaviėrs naar Nederland wat dat andere percentage kan verklaren.

23andme krijgt binnenkort ook een update voor meer detail.
Er lijkt ontwikkeling te zitten in de precisie!
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 14 maart 2018 @ 15:25:57 #50
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177817900
Zat ik vanmorgen dit topic te lezen, vertelt mijn moeder me net dat mijn vader op dat moment haar test naar het postkantoor aan het brengen was, dit is het cadeau voor haar 77ste verjaardag.
Ben benieuwd.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 maart 2018 @ 15:34:06 #51
37248 BertV
Handgemaakt
pi_177818049
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:25 schreef Leandra het volgende:
Zat ik vanmorgen dit topic te lezen, vertelt mijn moeder me net dat mijn vader op dat moment haar test naar het postkantoor aan het brengen was, dit is het cadeau voor haar 77ste verjaardag.
Ben benieuwd.
Ben ook benieuwd of ze positief gaat reageren.
Mijn vader reageerde alsof ik hem van een strafbaar feit beschuldigde. }:|

Test aan een collega verkocht.
Als vrouw krijg je helaas geen Y-haplogroup. (mannelijke lijn) alleen mtDNA (vrouwelijke lijn)
Mannen krijgen allebei. Wij hebben namelijk een X-chromosoom, en een Y.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 14 maart 2018 @ 15:37:32 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177818119
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:34 schreef BertV het volgende:

[..]

Ben ook benieuwd of ze positief gaat reageren.
Mijn vader reageerde alsof ik hem van een strafbaar feit beschuldigde. }:|

Test aan een collega verkocht.
Als vrouw krijg je helaas geen Y-haplogroup. (mannelijke lijn) alleen mtDNA (vrouwelijke lijn)
Het was wel jammer voor haar dat ik niet heel enthousiast reageerde op het achterlaten van je DNA bij een bedrijf :D
Maar ik weet dat ze dit soort dingen leuk vindt, moet ze dat lekker doen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 14 maart 2018 @ 15:49:18 #53
37248 BertV
Handgemaakt
pi_177818348
quote:
1s.gif Op woensdag 14 maart 2018 15:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het was wel jammer voor haar dat ik niet heel enthousiast reageerde op het achterlaten van je DNA bij een bedrijf :D
Maar ik weet dat ze dit soort dingen leuk vindt, moet ze dat lekker doen.
Nieuwsgierigheid won het van privacy in mijn geval.

Feitelijk is er geen enkele link naar de geteste persoon als je het bijv laat bezorgen op je werk.
Een slimme meter is ingrijpender en persoonlijker.

...en natuurlijk gaat zo'n bedrijf verder geld verdienen aan je DNA door medisch onderzoek /database vergelijk etc.

Om te relativeren; 0,1% van je DNA is "uniek".
En van die 0,1% zijn bepaalde segmenten weer zo gelijk aan land/ streek-genoten dat je je afkomst kan bepalen. Als die stukken langer zijn dan heb je te maken met "familie" (met geluk te achterhalen op papierenstamboom niveau)
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  woensdag 14 maart 2018 @ 16:06:36 #54
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177818751
De slimme meter weiger ik dan ook zolang ik daarmee wegkom ;)
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 15 maart 2018 @ 09:23:33 #55
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_177832307
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 16:06 schreef Leandra het volgende:
De slimme meter weiger ik dan ook zolang ik daarmee wegkom ;)
Jij bent er zo eentje die irritant doet als ik zo'n ding kom ophangen :')
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
pi_178473862
And the results are in.

Niet meer aanwezig in dit forum.
  vrijdag 13 april 2018 @ 08:57:16 #57
37248 BertV
Handgemaakt
pi_178484706
quote:
6s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:02 schreef Molurus het volgende:
And the results are in.

[ afbeelding ]
Mooi! Ik neem aan allemaal Nederlandse voorouders voor zover bekend?
Waar 23andMe en LivingDNA teveel Brits geven, geeft AncestryDNA teveel Scandinavisch.

Hebben ze ook een gedeelte waar je verre familie kunt vinden?
Dat is op langere termijn het meest interessante van zo'n test, iedere keer meer connecties als er meer mensen testen.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
  vrijdag 13 april 2018 @ 09:19:36 #58
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178484919
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 09:23 schreef WoordenShuffelaar het volgende:

[..]

Jij bent er zo eentje die irritant doet als ik zo'n ding kom ophangen :')
Nee hoor, ik heb al doorgegeven dat je niet hoeft te komen, dus ik doe niet irritant, je komt niet eens binnen zolang mijn meter niet afgekeurd is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 april 2018 @ 09:36:36 #59
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178485094
quote:
6s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:02 schreef Molurus het volgende:
And the results are in.

[ afbeelding ]
Weet je iets over Scandinavische voorouders of weet je qua voorouders niets buiten NL?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 13 april 2018 @ 09:46:03 #60
37248 BertV
Handgemaakt
pi_178485253
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 april 2018 09:36 schreef Leandra het volgende:

[..]

Weet je iets over Scandinavische voorouders of weet je qua voorouders niets buiten NL?
De percentages verschillen per DNA-test-aanbieder.

Nederlanders "scoren" altijd Scandinavisch aangezien deze resultaten op populatieniveau 1500 jaar terug kijken.

Vandaar dat ze ook Brits geven.
Britten zijn gedeeltelijk Saksisch + Deens. Precies het "mengsel" wat nu in Friesland woont.
Erg lastig voor dit soort bedrijven dus.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')