abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 21 november 2016 @ 20:23:59 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809085
Ik heb een domeinnaam geregistreerd staan. Al een aantal jaar inmiddels. Het is een domeinnaam van een Engels merk. De Nederlandse dealer van dat merk belde mij onlangs met de vraag of ik de domeinnaam op wil geven. Daar heb ik nee op gezegd omdat ik daar geen reden toe zie en ik wellicht zelf wat met die domeinnaam wil gaan doen. Vandaag belde de dealer weer en dreigde met juridische stappen. Hij stuurde heel erg op de vraag of hij de domeinnaam niet wilde kopen.

Mijn vraag:
- In hoeverre staat hij in zijn recht. Online recht websites zijn nogal wazig.
- Mag ik een webshop starten met producten van de concurrent?
- Als ik niets met die domeinnaam doe, kunnen ze mij gerechtelijk dwingen hem af te staan?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_166809169
Was jouw domeinnaam er eerder dan (de registratie van) het merk?
pi_166809234
Ze kunnen juridisch niks.
  maandag 21 november 2016 @ 20:32:35 #4
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809416
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2016 20:26 schreef Waterdrinker het volgende:
Was jouw domeinnaam er eerder dan (de registratie van) het merk?
Nee, merk bestond al. Alleen in England overigens en nu richten ze zich op de internationale markt. Merk is naast een merknaam ook een 'ding' in England. In hoeverre het dus echt een merk of handelsnaam is, is nog maar de vraag.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 21 november 2016 @ 20:33:27 #5
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809446
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:27 schreef JanCees het volgende:
Ze kunnen juridisch niks.
Blijkt uit welke bron?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 21 november 2016 @ 20:38:14 #6
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_166809644
Ga je verliezen. Snel in overleg treden en voor een redelijke prijs overdragen.
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_166809716
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:33 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Blijkt uit welke bron?
https://domeingeschil.nl/(...)-wanneer-mag-dat-nu/
  maandag 21 november 2016 @ 20:41:43 #8
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809765
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 20:38 schreef hmmmz het volgende:
Ga je verliezen. Snel in overleg treden en voor een redelijke prijs overdragen.
Blijkt uit welke bron?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_166809768
http://blog.iusmentis.com(...)rkhouder-dat-vraagt/

Volgens mij ligt echt aan de rechter. Kans is denk ik klein dat je wint mocht het echt een groot bedrijf zijn die er geld voor over hebben om dure advocaten in te huren.

Of als het een overheids instantie is wat ik op zich wel begrijp:

http://blog.iusmentis.com(...)beroep-bij-de-staat/

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 20:43:18 ]
  maandag 21 november 2016 @ 20:43:24 #10
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809821
quote:
quote:
Het lastigste punt bij handelsnamen is dat ze beschrijvend mogen zijn, in tegenstelling tot merken. Dat “De Warme Bakker” is dus een geldige handelsnaam, en de buurman mag zich dan niet “De Warmste Bakker” of iets dergelijks noemen. Wat voor internetbedrijven betekent dat er in heel Nederland geen twee actief mogen zijn met ongeveer dezelfde beschrijvende naam. En dat voelt heel oneerlijk: hoezo mag ik niet bloemenwinkel.nl gebruiken omdat er al iemand is die “De Bloemenwinkel” heet bij de KVK?
en hoe ziet het hier mee dan?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 21 november 2016 @ 20:44:10 #11
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166809844
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:41 schreef Syd het volgende:
http://blog.iusmentis.com(...)rkhouder-dat-vraagt/

Volgens mij ligt echt aan de rechter. Kans is denk ik klein dat je wint mocht het echt een groot bedrijf zijn die er geld voor over hebben om dure advocaten in te huren.

Of als het een overheids instantie is wat ik op zich wel begrijp:

http://blog.iusmentis.com(...)beroep-bij-de-staat/
Ook door een dealer? Waarom zou die meer recht op die merknaam hebben dan ik? En wat als ik er een wordpress blogje opzet die over dat product schrijft? Dan staat het volledig los van de merknaam.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_166809888
Als je er geen reet mee doet, dan is het een stuk moeilijker hard te maken.
  maandag 21 november 2016 @ 20:47:07 #13
167941 hmmmz
Verlicht Despoot
pi_166809975
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:41 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Blijkt uit welke bron?
Mijn ervaring
Op vrijdag 12 juni 2015 21:03 schreef Danny het volgende:
Jup. Ben dan ook apetrots op je ;)
pi_166810057
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:44 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Ook door een dealer? Waarom zou die meer recht op die merknaam hebben dan ik? En wat als ik er een wordpress blogje opzet die over dat product schrijft? Dan staat het volledig los van de merknaam.
Ik denk ook inderdaad wanneer jij aantoont dat je er echt iets mee doet en het al gebruikte voor dat het bedrijf opgericht was dat je redelijk in je recht staat. Maar gezien er niks op staat en bedrijf blijkbaar instaat is er een rechtszaak van te maken ivm economisch belang voor het bedrijf dat je vrij weinig kans maakt.

Ik zal nu onderhandelen over een leuk prijsje, anders zal het je alleen maar geld kosten mocht er een rechtszaak komen. Ligt puur aan de domeinnaam maar denk maar niet aan honderden euros.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-11-2016 20:52:40 ]
  maandag 21 november 2016 @ 20:51:26 #15
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166810138
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:45 schreef Adames het volgende:
Als je er geen reet mee doet, dan is het een stuk moeilijker hard te maken.
Lastig te zeggen voor ze. Er staat al die tijd een "wij werken aan deze website" banner. Hoelang ik er over doe om een website te bouwen moet ik natuurlijk zelf weten. Niets mee doen valt dan niet te bewijzen.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_166810626
Waar gebruik je de domeinnaam voor?

Het merkenrecht dient ter bescherming van a) de herkomst van producten/diensten, en b) de goodwill van producent/leverancier. Inbreuk maken op een merkrecht kan dus door die twee "functies" van een merk te verstoren.

Je zou inbreuk maken op de herkomstfunctie als er bij klanten verwarring over kan ontstaan. Als jij bijvoorbeeld een gelijksoortig product of een gelijksoortige dienst aan gaat bieden op de website, is het aannemelijk dat consumenten de link leggen met het geregistreerde merk en jouw domeinnaam. Dan wordt het geregistreerde merk beschermd.

Als je er andere commerciėle activiteiten mee ontplooit kan het zijn dat je ongeoorloofd voordeel trekt uit de goodwill van het geregistreerde merk: Microsoft investeert miljoenen in haar reputatie, en als jij dan de domeinnaam Microsoft.nl zou gebruiken om klanten te trekken, is dat ongeoorloofd.

Ander (niet noodzakelijk commercieel) gebruik van de domeinnaam kan ongeoorloofd zijn indien het schade berokkent aan het geregistreerde merk. Stel je voor dat je een domeinnaam met de naam van een bekend merk erin gebruikt om allerlei onsmakelijke content aan te bieden aan de bezoekers, dan wordt de reputatie van het bedrijf daarmee beschadigd, en maak je inbreuk op het merk.
pi_166811980
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 20:51 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Lastig te zeggen voor ze. Er staat al die tijd een "wij werken aan deze website" banner. Hoelang ik er over doe om een website te bouwen moet ik natuurlijk zelf weten. Niets mee doen valt dan niet te bewijzen.
Het is veel genuanceerder dan dat, maar als jij het zo goed weet succes
pi_166812015
Ik weet dat oa in Duitsland zoiets speelde met Gmail. Google kon Gmail.de niet vastleggen omdat iemand anders dat al eerder had gedaan, maar die kon aannemelijk maken dat in zijn geval gmail een afkorting van zijn dienst of product was.
Zomaar een domeinnaam kapen houdt volgens mij in de rechtzaal geen stand.
pi_166813671
Dealer heeft trouwens sowieso geen merkrecht op het merk van de fabrikant ofzo. Waarschijnlijk wil hij gewoon de domeinnaam en daar dan zelf de spullen van de fabrikant op verkopen.
pi_166813766
quote:
7s.gif Op maandag 21 november 2016 22:23 schreef Waterdrinker het volgende:
Dealer heeft trouwens sowieso geen merkrecht op het merk van de fabrikant ofzo. Waarschijnlijk wil hij gewoon de domeinnaam en daar dan zelf de spullen van de fabrikant op verkopen.
Dealer kan prima gemachtigd zijn om namens fabrikant lokaal op te treden. Als fabrikant dealer direct aangesteld heeft en bepaalde exclusiviteit heeft toegezegd bijvoorbeeld.
  maandag 21 november 2016 @ 22:39:40 #21
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166814200
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 22:26 schreef pwmh82 het volgende:

[..]

Dealer kan prima gemachtigd zijn om namens fabrikant lokaal op te treden. Als fabrikant dealer direct aangesteld heeft en bepaalde exclusiviteit heeft toegezegd bijvoorbeeld.
En als ik dan bij een andere dealer dezelfde producten inkoop en die dan zelf via dat domein verkoop? Waarom zou de dealer meer recht hebben?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_166817183
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 22:39 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

En als ik dan bij een andere dealer dezelfde producten inkoop en die dan zelf via dat domein verkoop? Waarom zou de dealer meer recht hebben?
Omdat jij geen dealer bent, althans niet door de fabrikant aangesteld. Dus jij hebt geen enkele directe relatie met de fabrikant, de dealer wel. Sterker nog, op die manier zou je positie alleen maar zwakker worden want dan profiteer je ook nog eens opzettelijk van de situatie.

Als nuance moet ik wel stellen dat je nog wel eens het voordeel van de twijfel kan krijgen als de fabrikant in de uk nooit internationaal merkrecht heeft aangevraagd. Protocol van Madrid heet dat. Heeft ie dat wel gedaan, heb je zeker geen poot om op te staan als je geen legitieme reden hebt om dat domein te gebruiken zoals in het Gmail voorbeeld.
  dinsdag 22 november 2016 @ 08:46:12 #23
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_166819201
TS stelt dat het een ding is? Wat voor ding?
Dum de dum
pi_166891014
Neem er afstand van. Je gebruikt hem niet en nu kan je nog een leuk bedrag binnen halen.

Geef aan de tegenpartij aan dat je al diverse kosten hebt gemaakt zoals huisstijl, webdesign enz enz. Je wil best het domein overdragen maar je wil wel minimaal kosteloos gesteld worden. Laat hun vooral een bod doen, en ga nooit in op het eerste bod en doe altijd een tegenbod en kom dan ergens in het midden uit.

Is een vrij gangbaar iets in de domein handel. Als er een rechter om de hoek komt kijken moet je deze dingen kunnen aantonen (wat je niet kan) en dan mag je het met een fooi doen.
....because open source matters!
  maandag 28 november 2016 @ 22:02:08 #25
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_166965218
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 08:46 schreef Fe2O3 het volgende:
TS stelt dat het een ding is? Wat voor ding?
Ga ik even niet op in. Doet er niet toe en is te specifiek.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')