quote:Ook machinist treinongeluk Winsum verdachte, vrachtwagenchauffeur vrijgelaten
De politie heeft ook de treinmachinist van het ongeluk in Winsum verhoord. Het gaat om een 52-jarige man uit Slochteren. De vrachtwagenchauffeur is inmiddels weer vrijgelaten.
De vrachtwagenchauffeur, een 29-jarige man uit Coevorden, werd vrijdagmiddag aangehouden voor verhoor. Beide mannen blijven verdachte in de zaak. Het Openbaar Ministerie moet uiteindelijk beslissen of en wie er vervolgd wordt.
Bij het ongeluk aan de Voslaan raakten 18 mensen gewond. Hoe het nu met de slachtoffers gaat is niet bekend. http://www.rtvnoord.nl/ni(...)hauffeur-vrijgelaten
quote:Laatste treinstel ongeluk Winsum geborgen
De berging van de ontspoorde trein bij Winsum is voorspoedig verlopen. Zaterdagmiddag rond de klok van 16.00 uur is het laatste treinstel naar Zuidbroek gebracht. De melktankwagen wordt nu weggehaald.
De bergingswerkzaamheden zijn in de nacht van vrijdag op zaterdag begonnen. Om de grote kranen op de juiste plek te krijgen, moest een tijdelijke weg worden aangelegd. Door het weiland liggen nu stalen platen over een lengte van 150 meter.
Total loss
De trein lijkt total loss. Medewerkers van Arriva waren ook ter plaatse om de persoonlijke bezittingen van de passagiers veilig te stellen. De treinstellen worden naar Zuidbroek gebracht.
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)eluk-Winsum-geborgen
Dat is in dalfsen.. das maar een klein stukje van winsum ofzo hoor..quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:16 schreef RAVW het volgende:
Ik heb net even gekeken op die link van Google maps
maar het lijkt me best een overzichtelijk punt daar
maar als je dan kijk naar het gedeelte naar de bomen dan kan je inderdaad de trein pas laat opmerken en zeker als ze daar vol gas rijden
maar de andere kant is wel vrij zicht
maar het is wel een overgang zonder lichten , alleen 1 kruis
maar is dit nu dezelfde overgang waar laatst die hoogwerker werd aangereden of is dat weer een andere punt ?
Ik weet het niet komt uit de Randstad :-)quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:18 schreef Zolderkamer het volgende:
Verder:
[..]
Dat is in dalfsen.. das maar een klein stukje van winsum ofzo hoor..
Koop eens een kompas.. Dalfsen ligt pal naast zwolle.. en zwolle is geen noorden..quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:21 schreef RAVW het volgende:
[..]
Ik weet het niet komt uit de Randstad :-)
dus ik weet niet hoe het daar in het Noorden is ....
Sneek , Zwolle weet ik een beetje te vinden maar verder niet
terwijl mijn oma uit Groningen kwam , en mijn Opa een fries was :-)
terwijl aardrijkskunde een goed vak was van mij... maar goed dat was het laatste in de jaren 80 :-)quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:25 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Koop eens een kompas.. Dalfsen ligt pal naast zwolle.. en zwolle is geen noorden..
Edit.. ah gelukkig.. zo leer je nog eens iets op fok..
Ik had dat met de trein richting zwolle/leeuwarden geloof ik..quote:Op zaterdag 19 november 2016 19:27 schreef RAVW het volgende:
[..]
terwijl aardrijkskunde een goed vak was van mij... maar goed dat was het laatste in de jaren 80 :-)
De grote plaatsen weet ik wel maar die kleine dorpen wat minder want die veranderen ook met de jaren
Heb het al met Beuningen ...... ooit eens op het verkeerde spoor gestaan ;-)
Beuningen (Gelderland)( maar ik moest hier wezen )
Beuningen (Overijssel) (Ik stond hier )
dan heb je nog geluk .. :-) ik ken die splitsing van de treinen .. ik ben heel vaak richting Sneek gereden ( Leeuwarden - Groningen ) word gesplitstquote:Op zaterdag 19 november 2016 19:56 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Ik had dat met de trein richting zwolle/leeuwarden geloof ik..
Ik ga nooit met de trein,maar dat ding word onderweg afgekoppeld en als je dan te ver naar voren of naar achteren loopt zit je in het verkeerde deel, en ga je dus totaal de ander kant op..
Gelukkig kon de conductrice wel lachen om mn totaal verkeerde kaartje in een verkeerde trein, geloof dat ik er ergens bij amersfoort achter kwam oid....
quote:Op zaterdag 19 november 2016 20:03 schreef RAVW het volgende:
[..]
dan heb je nog geluk .. :-) ik ken die splitsing van de treinen .. ik ben heel vaak richting Sneek gereden ( Leeuwarden - Groningen ) word gesplitst
ooit wel eens in Oberhausen wakker gemaakt worden ... .... zijn we al in Arnhem dan .. pfff
quote:donderdag 17 december 2015,
Dus bericht van een jaar geleden
Bureau Steinfort: 'Opgeofferd op het spoor'
Het leek zo mooi. Een allesomvattende regeling, waardoor een gang naar de rechter op het laatste moment voorkomen kon worden. Begin mei werd er alsnog overeenstemming bereikt over de aanpak van één van de gevaarlijkste onbewaakte spoorwegovergangen van ons land: die aan de Voslaan in Winsum.
Het is spoorwegbeheerder ProRail die uiteindelijk onder de druk bezwijkt, de juridische druk van een civiele procedure en een kort geding. De procedures zijn aangespannen door Nanning Kazemier. Hij houdt ProRail aansprakelijk voor de dood van zijn zoon. De 24-jarige veehandelaar komt in oktober 2014 om het leven als hij in z'n auto wordt gegrepen door een trein. Het is het tweede dodelijke slachtoffer aan de Voslaan in een paar maanden tijd.
Kazemier eist niet alleen dat er onmiddellijk iets aan de onveilige situatie wordt gedaan, hij vraagt ook om een onkostenvergoeding van dertigduizend euro. 'Gerjon is opgeofferd op het spoor, zo voelt het voor mij. Het was geen roekeloosheid wat hem fataal geworden is. Daarom zeg ik, morgen de schop in de grond. Kan dat niet dan zet je er maar iemand neer, maar doe iets.'
De advocaat van Nanning Kazemier maakt het akkoord met ProRail begin mei wereldkundig. 'Er wordt eerst een tijdelijke noodweg langs het spoor aangelegd. Die weg moet er binnen een paar weken liggen. We schuiven het zeker niet op de lange baan. Ongelukken zoals die aan de Voslaan zijn gebeurd zullen zeker niet meer voorkomen', zo laat hij weten. Ook over de civiele procedure hebben beide partijen kennelijk overeenstemming bereikt. 'Het gaat om een allesomvattende regeling. We hebben afgesproken om daar verder geen mededelingen over te doen.'
De spoorwegbeheerder heeft waarschijnlijk dus betaald om een gang naar de rechter te voorkomen. En het is duidelijk niet de bedoeling dat de 'details' openbaar worden gemaakt. Ook ProRail zelf doet er het zwijgen toe. Geld in ruil voor geheimhouding? Het zou mij niets verbazen, al was het alleen maar om andere nabestaanden niet op een idee te brengen. De afgelopen vier jaar zijn er in Nederland namelijk 47 ongelukken op onbewaakte overwegen gebeurd. Daarbij vielen in totaal dertien doden.
Stel dat Nanning Kazemier inderdaad door ProRail is betaald, valt hem dan iets te verwijten? Nee, in zijn geval zou ik waarschijnlijk hetzelfde gedaan hebben. Onder het mom van: je hebt principes en vaste lasten. Bovendien heeft hij destijds een handtekening gezet in de veronderstelling dat er op korte termijn iets zou veranderen. Dat er ruim een half jaar later nog steeds geen actie is ondernomen moet ook voor hem een hard gelag zijn. Laat staan voor de mensen die dagelijks gebruik maken van de onbewaakte overweg.
Het laatste nieuws is dat ProRail recent een bod heeft uitgebracht op de landbouwgrond langs het spoor. Mocht de eigenaar akkoord gaan, dan zou de noodweg op z'n vroegst volgend jaar maart aangelegd kunnen worden. Tot die tijd blijft het advies: uitkijken bij het oversteken.
Door: RTV Noord http://www.rtvnoord.nl/ni(...)eofferd-op-het-spoor
quote:dinsdag 22 december 2015
Gesteggel over onbewaakte spoorovergang Winsum
Het is nog volkomen onduidelijk wanneer de onbewaakte spoorovergang bij de Voslaan in Winsum gaat verdwijnen
Op die overgang kwamen in 2014 twee mensen onder een trein. In oktober 2014 kwam een 24-jarige man om het leven. Een half jaar eerder overleed een 67-jarige man uit Adorp. Hij had in de dichte mist de trein niet zien aankomen.
Oplossing
Buurtbewoners willen dat er zo snel mogelijk maatregelen worden genomen. Spoorbeheerder ProRail heeft inmiddels een oplossing bedacht. Een volledig automatisch beveiligde overgang is te duur. In plaats daarvan wordt de overgang afgesloten. Vanaf de Voslaan komt een nieuwe weg naar de dichtstbijzijnde beveiligde overweg aan de Meeden.
Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. ProRail is al maanden aan het onderhandelen met de eigenaar van de strook grond, waar de nieuwe weg moet komen. In die gesprekken lijkt voorlopig weinig schot te zitten.
Permanent
De boer - die niet met zijn naam wil worden genoemd - dacht dat hij met ProRail in onderhandeling was over een tijdelijke weg. Totdat hij vorige week een brief van ProRail in de bus kreeg.
Daarin zegt de spoorbeheerder dat de nieuwe weg geen tijdelijke, maar de definitieve oplossing is. Volgens de boer was dit niet de afspraak. In feite beginnen de onderhandelingen opnieuw, zegt hij.
Eisen
De boer wijst onder meer op zijn mestquotum. Als hij een stuk grond (1 hectare) kwijtraakt aan ProRail, mag hij minder mest produceren. Daar kan een financiële compensatie tegenover staan, maar liever krijgt hij er een ander stuk grond voor terug.
De spoorbeheerder verwacht er uit te komen met de boer, maar verder houdt woordvoerder Lucas Stassen de kaken op elkaar: 'Daar zeg ik helemaal niets over'.
Het 'O-woord'
Dat geldt ook voor wethouder Jaap Hoekzema (Gemeentebelangen) van de gemeente Winsum. Ook hij verwacht dat ProRail en de boer tot overeenstemming komen. Over een eventuele onteigening van de grond wil hij het niet hebben. 'Voor zover ik weet verlopen de gesprekken in constructieve sfeer. Begin volgend jaar gaan die verder. Onteigening is helemaal niet aan de orde.'
Testcase
De overgang op de Voslaan is een soort testcase voor Winsum en ProRail. 17 van de 23 spoorovergangen binnen de gemeentegrens zijn (deels) onbeveiligd. Vier of vijf daarvan gaan mogelijk ook dicht, net als bij de Voslaan. Als ook in die gevallen een omleidingsweg moet worden aangelegd over boerenland, dan kunnen ook daar de nodige moeilijkheden worden verwacht.
Knelpunten
Er ligt 6,5 miljoen euro klaar om de veiligheid van de overgangen in Winsum te verbeteren. Het Rijk neemt daarvan de helft voor zijn rekening. De provincie en de gemeente betalen ieder een kwart.
Geld is dus het probleem niet. Of, en wanneer, de grootste knelpunten op het spoor in Winsum worden aangepakt, zal vooral afhangen van de uitkomst van de onderhandelingen tussen ProRail en de betrokken landeigenaren. http://www.rtvnoord.nl/ni(...)spoorovergang-Winsum
Wel eens van satelliet gehoord?quote:Op zaterdag 19 november 2016 09:26 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Jij kan dat bepalen vanaf je computer thuis? Internetheld.
Nee, dat weet ik niet, maar als ik een verhoging zie met rails er op, dan trek ik normaliter de conclusie dat er wel eens een trein aan kan komen. Er zit geen bocht in de rails daar, die een aankomende trein kan verbergen en ook niet in de weg die de rails kruist. Laagstaande zon kan uiteraard een factor zijn, maar als ik het goed heb begrepen, is het ongeluk rond 1200lt gebeurd?quote:Op zaterdag 19 november 2016 09:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat er echt helemaal niets staat? Niet eens een waarschuwings-/ knipperlicht.
quote:ProRail zet 'veiligheidspersoon' bij spoorwegovergang Winsum
Bij de onbewaakte spoorwegovergang op de Voslaan bij Winsum komen speciale borden te staan om naderend verkeer te alarmeren. Totdat die borden er staan, zet ProRail een 'veiligheidspersoon' bij de overgang. Dat zegt Aldert Baas van ProRail.
Op de overgang botste afgelopen vrijdag een trein op een melktankauto. In de trein vielen achttien gewonden, van wie drie zwaargewond. De chauffeur van de vrachtwagen raakte lichtgewond. De machinist kwam met de schrik vrij.
'Omgeving is gesaneerd'
De berging van de ontspoorde trein is zaterdagmiddag afgerond. De melktankwagen is ook weggehaald. Beide voertuigen hadden brandstof bij zich. Op het land, het spoor en in een sloot lag diesel. Volgens ProRail-woordvoerder Baas is dat allemaal opgeruimd. Nu moet het spoor worden vervangen. Ook de ondergrond is verzakt.
Volgens schema
Ondanks het slechte weer verlopen de herstelwerkzaamheden volgens schema, zegt Baas. Hij gaat ervan uit dat er maandagmorgen weer treinen kunnen rijden op het traject Groningen-Roodeschool. Wel raadt hij reizigers aan om de reisplanner te raadplegen.
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)orwegovergang-Winsum
quote:'Veiligheidspersoon' overgang Winsum komt niet; matrixborden zijn er al
Er komen toch geen 'veiligheidspersonen' bij de onbewaakte spoorovergang aan de Voslaan in Winsum te staan. De beloofde matrixborden zijn er op tijd. Dat laat een woordvoerder van ProRail weten.
Eerder meldde de spoorbeheerder dat er tijdelijk verkeersregelaars bij de spoorovergang zouden komen, om verkeer erop te wijzen dat er een trein langskomt. Die zouden er staan, totdat de borden kwamen. Maar die zijn er dus maandagmorgen al.
Knipperende bol
Op de matrixborden staat de tekst: 'Let op overweg'. Daarbij komt een 'oranje knipperende bol' te staan, om de aandacht van het verkeer te trekken.
Naar verwachting wordt de spoorwegovergang maandagochtend weer in gebruik genomen. De herstelwerkzaamheden verliepen volgens schema.
Achttien gewonden
Vrijdag rond het middaguur botsten een welkwagen en een trein op elkaar op de beruchte overgang aan de Voslaan. Er vielen achttien gewonden, waarvan drie zwaargewond. Zowel de machinist als de bestuurder van de vrachtwagen zijn aangehouden voor verhoor.
Twee jaar geleden kwamen bij twee verschillende aanrijding twee automobilisten om het leven op de onbewaakte overgang. ProRail wil de overgang sluiten. Er zou nog worden gesteggeld over de aankoop van grond voor een noodweg.
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)rixborden-zijn-er-al
Ehm, als ik op google streetview kijk zie ik anders de volgende bebording staan:quote:Op zaterdag 19 november 2016 09:48 schreef AchJa het volgende:
[..]
Je weet dat er echt helemaal niets staat? Niet eens een waarschuwings-/ knipperlicht.
nee, hij is alleen gehoord, meer nietquote:
quote:Nabestaanden slachtoffer Winsum eisen actie van ProRail
De nabestaanden van Gerjon Kazemier willen dat de beruchte spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum alsnog wordt aangepakt. Dat zegt advocaat Arvid Kolder namens de familie.
'Het kort geding is destijds aangehouden omdat er goede aspraken zijn gemaakt over het aanpakken van de overgang', zegt Kolder. 'Eigenlijk hadden we alsnog doorzetten van het kort geding in voorbereiding. En daar is het ongeluk tussendoor gekomen.'
'Onbegrijpelijk'
Volgens Kolder wil de familie, die zich heeft verenigd in stichting Gerjon Kazemier, dat de betrokken instanties hun verantwoordelijkheid nemen. 'Het is onbegrijpelijk dat Arriva en ProRail met de beschuldigende vinger naar de landeigenaar wijzen. Zij zijn primair verantwoordelijk voor de onbeveiligde spoorwegovergang, niet de landeigenaar.'
'We geven ze de kans'
Wanneer ProRail, Arriva en de gemeente Winsum niet tot actie overgaan en de spoorwegovergang veiliger maken, zal het kort geding alsnog doorgaan.
'Het kort geding is aangehouden, we kunnen dat zo weer activeren. We willen Arriva, de gemeente Winsum en ProRail de kans geven in actie te komen. Ze moeten op zeer korte termijn in actie komen. Gebeurt dat niet, dan gaat het kort geding alsnog door.'
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)en-actie-van-ProRail
quote:'ProRail is nalatig en schuift alle verantwoordelijkheden af'
Na de familie Kazemier, mengt nu ook Reinder Torrenga zich in de discussie over de spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum. Hij is de zoon van de krantenbezorger, die net als Gerjon Kazemier, twee jaar geleden om het leven kwam bij een aanrijding met de trein.
Het is voor het eerst dat hij zijn verhaal doet. Ook Torrenga wil zich opnieuw inzetten voor een veiliger overgang. Het duurt allemaal veel te lang, zegt hij.
Voor ProRail heeft hij geen goed woord over: 'ProRail is nalatig. Zij zijn degene die alle verantwoordelijkheden blijven afschuiven, maar uiteindelijk gewoon eindverantwoordelijke voor het spoor en de veiligheid zijn', zegt Torrenga. 'Ook hoop ik dat de gemeente ingrijpt.'
De nabestaanden van Gerjon Kazemier, die ook overleed na een ongeluk op dezelfde plek, dreigen met een kort geding als de situatie niet snel wordt aangepakt. 'Ik hoop dat ProRail en de gemeente deze druk voelen en snel ingrijpen', zegt Torrenga. http://www.rtvnoord.nl/ni(...)ntwoordelijkheden-af
quote:Twee passagiers van treinongeluk liggen nog in ziekenhuis
Twee passagiers van het treinongeluk in Winsum liggen nog in het ziekenhuis. Negen zijn inmiddels weer thuis. Dat meldt de gemeente Winsum.
Afgelopen vrijdag raakten in totaal achttien treinreizigers gewond toen een melkwagen aan de Voslaan in Winsum botste met een Arriva-trein. Elf mensen werden opgenomen in het ziekenhuis.
Over de twee passagiers die nu nog in het ziekenhuis liggen, kan de gemeente Winsum uit privacy-overwegingen geen verdere mededelingen doen.http://www.rtvnoord.nl/ni(...)en-nog-in-ziekenhuis
quote:Open brief boer Winsum: 'Wij zorgden niet voor vertraging overgang'
'Vrijdag, even voor twaalf uur 's middags, zie ik de RMO van Friesland Campina op de Voslaan richting de provinciale weg rijden. Voor mij een bekend plaatje en niets vreemds. Ik loop de stal in en ik ben nog niet binnen of...'
Zo begint Willem Stavenga zijn open brief over het treinongeluk dat vrijdagmiddag plaatsvindt in Winsum, waarbij een trein en truck botsten en 18 gewonden vallen. Stavenga is de boer die het land bij de spoorwegovergang in Winsum heeft.
Hij is al lange tijd in gesprek met ProRail en de gemeente Winsum over een deal met de grond, die aanpassingen aan de spoorwegovergang mogelijk moeten maken. Vrijdagmiddag op de persconferentie is ProRail-directeur Pier Eringa stellig: de grondeigenaar zou naast een aanbod tot koop van de grond, ook een aanbod om de grond te huren van de hand hebben gewezen.
Nu schrijft Willem Stavenga zijn kant van het verhaal in een open brief. We plaatsen hem in zijn geheel:
'... Ik hoor een niet te beschrijven geluid, een straaljager door de geluidsbarrière maar toch anders. Ik loop naar buiten en zie onmiddellijk dat de trein is ontspoord. Dat hij in botsing is geraakt met de RMO staat voor mij op dat moment al vast. Ik bel onmiddellijk 112 en geef door dat alle hulpdiensten nodig zijn.'
'De man aan de lijn vraagt meer informatie, maar ik ben zo'n 500 meter verwijderd. Zo snel mogelijk ga ik met mijn vrouw Sieta richting overweg. Buren van de Omslaan zijn ook onderweg. Ik probeer ondertussen de man aan de andere kant van de lijn bij te praten over wat ik zie. Van 50 meter afstand zie ik een verwrongen tankauto en vertel hem dat er onmogelijk iemand levend uit kan komen. Bij de overweg aangekomen staat de chauffeur voor mijn neus en ziet er lichamelijk vrij ongeschonden uit. Wat een opluchting!'
Twee benen in de coupé
'Er wordt gevraagd of er ook slachtoffers in de trein zitten. Ik loop langs de trein en hoor dat voor in de trein iemand ligt. Ik kijk naar binnen en zie niemand in de machinistenkamer, maar wel twee benen in de treincoupé. Teruggelopen klim ik halverwege het treinstel naar binnen waar mijn buren proberen een aantal mensen naar buiten te helpen. Ik help een vrouw mee naar buiten te komen, maar omdat het treinstel nogal scheef hangt, is dit nog een hele klus en geef ik de vrouw over aan mijn vrouw. Een jongeman ligt onder een bank met een grote hoofdwond maar is wel aanspreekbaar. De twee benen die ik in de voorste coupé heb gezien zijn van een oudere dame en zij is ook goed aanspreekbaar. De hulpdiensten zijn gearriveerd . Ik kan niets meer doen. Het contact met de alarmlijn wordt verbroken.'
'Buiten het treinstel praat ik na met bekende omstanders en buren. Opluchting dat er geen dodelijke slachtoffers zijn. Verbijstering dat het wéér hier moest gebeuren. Een trein later en onze dochter had er in gezeten.'
'Onbewust weet je al dat je weer betrokken wordt bij een situatie waar je zelf niet om gevraagd hebt, omdat je eigenaar bent van een stuk grond waar ProRail of de gemeente Winsum een ontsluitingsweg voor de Voslaan wil aanleggen zodat de gevaarlijke overweg gesaneerd kan worden.'
Wat vooraf ging
'De betreffende grond is circa 20 jaar in gebruik en werd voorheen ontsloten via een onbewaakte spoorwegovergang, gelegen tussen de nu nog bestaande overwegen op de Meeden en de Voslaan. Omdat de afrastering waarvan de onderhoudsplicht bij ProRail lag van zeer slechte kwaliteit was (regelmatig vee op de spoorbaan) en de afwatering te wensen over liet, is er op eigen grond zo'n 15 jaar geleden een nieuwe sloot gegraven en de overweg aan de oostzijde op eigen kosten opgeruimd.'
'Sinds mei 2015 wordt er door de gemeente en/of ProRail contact (mede onder druk van de Gerjon Kazemier Stichting) gezocht om een noodweg over ons perceel te realiseren. Wij hebben hier van begin af aan volledige medewerking aan verleend en zijn deze gesprekken constructief aangegaan, ook wij waren en zijn ons ervan bewust dat een mensenleven zwaarder telt dan een stuk grond. In eerste instantie was er sprake van aanleg van een noodweg, een tijdelijke voorziening, dus die na een aantal jaar weer in de oorspronkelijke staat terug gebracht zou worden. Dit was te overzien. Huurcontract en tekeningen voor de weg werden gerealiseerd.'
Toezeggingen niet waargemaakt
'Tussentijds werd er druk nagedacht over de definitieve oplossing. Hierin werd mede door de omwonenden gepleit voor een beveiligde overgang. Aan het eind van het jaar 2015 was er ineens sprake van een definitieve weg en wilde men overgaan tot aankoop. Voor beveiliging werd niet gekozen, omdat dit te duur zou zijn. Omdat er nu ineens sprake was van blijvend verlies van grond wilden wij, mede gelet op alles wat op onze melkveesector af kwam qua mestwet regelingen, graag grond voor grond zodat de bedrijfsvoering gewoon door kon gaan. D at werd in maart 2016 ook toegezegd.'
Deze toezeggingen zijn tot op de dag van vandaag niet waargemaakt door de gemeente. Ze zouden in juli terugkomen op de afspraken, maar bij het laatste contact in september 2016, wilde ProRail weer overgaan tot een huurovereenkomst met dezelfde voorwaarden die wij hen in eerste instantie in 2015 al aangeboden hadden. De conceptovereenkomst hiervan laat al twee maanden op zich wachten.
Geen vertragende factor
'U kunt ervan uitgaan dat wij van onze kant geen vertragende factor in het onder- handelingsproces zijn geweest. Al vanaf het eerste overleg op het gemeentehuis 18 mei 2015 hebben zowel buren als wij aangegeven dat het niet zo zou moeten zijn dat incompetentie van gemeente of ProRail ons in de schoenen geschoven zou worden.'
Zijn wij verantwoordelijk?
'Vrijdag 18 november 16.00 u: er vindt een persconferentie plaats op het gemeentehuis in aanwezigheid van o.a. burgemeester Rinus Michels en ProRail-directeur Pier Eringa.'
'Binnen vier uur tijd word je van hulpverlener gedegradeerd tot schuldige aan dit ongeval. Wat dit met je doet is met geen pen te beschrijven, een groot gevoel van onrecht maakt zich van je meester. Zijn wij verantwoordelijk voor het risico dat genomen is? Zijn wij verantwoordelijk voor de veiligheid op het spoor?'
ProRail en de gemeente namen het risico
'Het zijn ProRail en de gemeente Winsum die bewust dit risico hebben genomen, neem daar dan ook zelf de verantwoordelijkheid voor! Nu zijn wij in de landelijke media weggezet als een op geld beluste boer terwijl wij altijd volledige medewerking hebben verleend. Vooraf informatie inwinnen bij uw eigen ambtenaren had uw eigen geblunder kunnen verhullen en was ons imago schade bespaard gebleven.
Bedankt heer Michels, de ferme taal die u spreekt, getuigt van veel daadkracht. Voor een volgende keer zou ik de ambtsketting vervangen voor het boetekleed, dat staat u veel beter. Bedankt heer Eringa, de voortvarendheid waarmee de troep op de Voslaan wordt opgeruimd beloofd veel voor de toekomst.'
Langs deze weg willen wij de slachtoffers veel sterkte wensen en iedereen bedanken die ons tot steun is geweest.'
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)-vertraging-overgang
quote:Kabinet: 'Snel oplossing voor overweg Winsum'
Voor het eind van het jaar zal er duidelijkheid zijn over wat er gaat gebeuren met de onbewaakte spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum waar vorige week een trein in botsing kwam met een tankwagen.
De betrokken partijen - de gemeente, ProRail en de eigenaar van de grond - gaan snel om de tafel zitten om tot een oplossing te komen. Dat zei minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken) dinsdag in de Tweede Kamer op vragen van de PvdA.
'Lang geduurd'
Hij verving verantwoordelijk staatssecretaris Sharon Dijksma die op handelsmissie in Indonesië is. Bij het ongeval vrijdag raakten achttien mensen gewond. Het heeft 'lang geduurd' voordat er een oplossing komt voor deze overgang, zei de bewindsman.
'Aanvullende preventieve maatregelen'
Verder wordt er ook gekeken naar 'aanvullende preventieve maatregelen' voor de circa nog honderd onbewaakte spoorwegovergangen in het land. Daarbij moet gedacht worden aan drempels of extra borden, aldus Asscher. http://www.rtvnoord.nl/ni(...)-voor-overweg-Winsum
Ja handig, extra drempels. Dan kan zo'n melkwagen er nog minder snel overheen.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |