quote:ProRail kan grond voor noodweg Winsum huren voor 10.000 euro
Tienduizend euro. Dit is het huurbedrag waarvoor ProRail het land van boer Willem Stavenga kan huren voor de aanleg van een noodweg. Dat zegt de melkveehouder in Noord Vandaag.
Volgens Stavenga is er gesproken over verhuur van zijn land na het verongelukken van Gerjon Kazemier op de onbewaakte spoorwegovergang aan de Voslaan. ProRail heeft één hectare nodig voor de aanleg. 'Onder druk van de Gerjon Kazemier Stichting moest er snel iets gebeuren. Er was sprake van een noodweg. Toen hebben we het over een huurovereenkomst gehad. Het gaat om 10.000 euro per hectare per jaar.'
'Ze vonden het te duur'
'We zijn in overleg geweest sinds mei 2015 en vanuit ons heeft dat nooit gehaperd. In oktober 2015 heb ik een voorstel gedaan aan ProRail. Dat is afgewezen; ze vonden het te duur.'
Stavenga is boos op de gemeente Winsum en ProRail. Hij vindt dat hij ten onrechte de schuld krijgt van het treinongeluk omdat hij zou dwarsliggen om zijn grond beschikbaar te stellen voor een veilige spoorwegovergang.
'Asscher beter ingelicht dan ProRail en de gemeente'
'Als je om 13 uur eerste hulp verleent en er om 16 uur verantwoordelijk voor wordt gehouden..', zegt hij met betraande ogen. Vanuit de landelijke politiek krijgt hij steun van onder andere minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 'Het verbaast me dat minister Asscher beter ingelicht is dan Eringa (ProRail) en burgemeester Michels.'
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)ren-voor-10-000-euro
quote:Bestuurder melktankwagen: 'Ik heb de trein gewoon niet gezien'
'Het was een enorme knal en daarna ging het licht even uit.' Dat zegt Gert Kiers, de bestuurder van de melktankwagen, die vrijdag bij Winsum op een trein botste. Woensdag nam hij voor het eerst een kijkje bij de onbewaakte spoorwegovergang.
Hulp van een omstander
Kiers raakte lichtgewond en kon met hulp van een omstander uit zijn vrachtwagen komen. 'Ik ben er gewoon uitgelopen, maar je verkeert in een shock.'
Op de vraag naar de oorzaak van de botsing zegt Kiers: 'Het was mooi weer en hoe het heeft kunnen gebeuren, zeg het maar'.
Vaker deze route gereden
De chauffeur kwam niet voor de eerste keer bij de boerderij van de familie Stavenga. 'Ik heb de route al tien tot vijftien keer gereden. Ik heb de trein gewoon gemist: over het hoofd gezien. De machinist mij denk ik ook, want hij heeft niet getoeterd.' http://www.rtvnoord.nl/ni(...)n-gewoon-niet-gezien
quote:Burgemeester Winsum: excuses aan boer Stavenga
Burgemeester Rinus Michels van Winsum biedt zijn excuses aan aan boer Stavenga naar aanleiding van het treinongeluk afgelopen vrijdag.
Volgens Michels heeft hij in de persconferentie over het treinongeluk uitspraken gedaan waarbij de boer, die eigenaar van het land is rondom de plek des onheils, in een kwaad daglicht wordt gesteld.
Excuses
Dat is volgens Michels niet zijn bedoeling geweest en hij biedt daarom zijn excuses aan. 'Dinsdag heb ik een zeer indringend gesprek gehad met de familie Stavenga. Mij is duidelijk geworden dat mijn uiting tijdens de persconferentie over mogelijk te nemen stappen en de reacties daarop in de sociale media de familie diep geraakt heeft'.
Michels hoopt dat alle partijen er in goed overleg zo snel mogelijk uitkomen.
Woedend
Tijdens de persconferentie werd de indruk gewekt dat Stavenga dwars zou hebben gelegen bij onderhandelingen over de aankoop van zijn grond voor maatregelen rond het spoor aan de Voslaan. Stavenga was daar woedend over.
De boer eiste dinsdag publiekelijke excuses van de gemeente Winsum en van ProRail. Winsum heeft dat bij monde van Michels nu gedaan. Of ProRail ook excuses gaat aanbieden is nog onduidelijk.
Achtien mensen gewond
Afgelopen vrijdag raakten rond het middaguur achtien mensen gewond, toen een melkwagen op een trein van Arriva botste. Twee passagiers liggen nog in het ziekenhuis. In 2014 vielen op dezelfde plek twee dodelijke slachtoffers bij twee ongevallen. Daarna zouden veiligheidsmaatregelen worden getroffen. Dat was nog niet gebeurd.
Lees hier de brief van burgemeester Michels. http://www.rtvnoord.nl/ni(...)es-aan-boer-Stavenga
Ik denk dat het verhaal nu wel aardig compleet is...quote:Boer Stavenga: 'Excuses zijn aanvaard'
'Wij zijn neergezet als de vertragende factor in de onderhandelingen en dat is nu rechtgezet.' Dat zegt boer Willem Stavenga, die bij de onbewaakte spoorwegovergang aan de Voslaan in Winsum woont.
Dwarsliggen
Tijdens een persconferentie vorige week vrijdag van ondermeer de gemeente Winsum en ProRail werd de indruk gewekt dat Stavenga dwars zou hebben gelegen bij onderhandelingen over de aankoop van zijn grond. Die grond is nodig voor de aanleg van een parallelweg, waardoor de onbewaakte spoorwegovergang overbodig wordt.
Excuses
Stavenga was woedend over deze uitspraak. 'Burgemeester Michels van Winsum is gisteren bij ons geweest en vanmorgen heeft hij zijn excuses aangeboden. Daar zijn we heel blij mee', vertelt de boer. 'Volgende week dinsdag heb ik een afspraak met ProRail. Daar verwacht ik ook nog excuses.'
Constructief
Voor de aanleg van een parallelweg naast het spoor zou Stavenga ongeveer een bunder land moeten afstaan. 'Eerst was er sprake van een noodweg, een tijdelijke oplossing', zegt Stavenga. 'Nu wil ProRail kopen. Maar ik wil niet dat mijn bedrijf krimpt, dus ik vraag daar wel grond voor terug. Ik heb me altijd constructief opgesteld bij de onderhandelingen en dat zal ik blijven doen.' http://www.rtvnoord.nl/ni(...)xcuses-zijn-aanvaard
Je weet dat je per hectare maar een bepaalde hoeveelheid koeien mag hebben? Ik zou ook zuinig zijn op mijn land danquote:Op donderdag 24 november 2016 10:19 schreef Idisrom het volgende:
[..]
¤ 10.000 per hectare per jaar.
Hij is een doodordinaire landjemelker.
Maar de hectareprijs was daar gemiddeld ¤ 54.000 per hectare, dan kom je op een rendement van 18½ %.quote:Op donderdag 24 november 2016 10:36 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Je weet dat je per hectare maar een bepaalde hoeveelheid koeien mag hebben? Ik zou ook zuinig zijn op mijn land dan
Prima, maar hij wil z'n bedrijf niet zien krimpen.quote:Op donderdag 24 november 2016 10:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar de hectareprijs was daar gemiddeld ¤ 54.000 per hectare, dan kom je op een rendement van 18½ %.
Ik denk dat deze boer de vergoedingsprijzen van de NAM in zijn hoofd heeft.
Edit: ik zie nu dat de graslandprijzen nog verder dalen, naar beneden de ¤ 50.000 per ha.
http://www.boerderij.nl/H(...)g-grasland-2906349W/
En wat ga je doen als huurder het na een bepaalde tijd niet meer hoeft?quote:Op donderdag 24 november 2016 10:45 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Maar de hectareprijs was daar gemiddeld ¤ 54.000 per hectare, dan kom je op een rendement van 18½ %.
Ik denk dat deze boer de vergoedingsprijzen van de NAM in zijn hoofd heeft.
Edit: ik zie nu dat de graslandprijzen nog verder dalen, naar beneden de ¤ 50.000 per ha.
http://www.boerderij.nl/H(...)g-grasland-2906349W/
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)e-Voslaan-weggehaaldquote:Wie heeft die toeterborden langs het spoor bij de Voslaan weggehaald?
De strijd rond de omstreden spoorwegovergang bij de Voslaan in Winsum lijkt zich te verharden. Onbekenden hebben de borden weggehaald die machinisten verplichten te claxonneren als ze de overweg naderen.
Het claxonneren ('tyfoneren' in spoorjargon') is veel omwonenden een doorn in het oog. Het getoeter houdt hen uit de slaap en bovendien doet het hen voortdurend denken aan de ongelukken die op de overgang zijn gebeurd.
Toeteren bij gevaar
Normaal claxonneren machinisten alleen bij daadwerkelijk gevaar, bijvoorbeeld iemand die voor een aanstormende trein nog wil oversteken. Maar als er tyfoneerborden staan - ruitvormige borden met een F - zijn machinisten verplicht te claxonneren, of er nu wel of geen gevaar dreigt.
De plaatsing van de borden bij de overweg op de Voslaan is een maatregel die voortvloeit uit de rechtzaak die de Gerjon Kazemierstichting had aangespannen tegen ProRail, Arriva en de gemeente Winsum.
'Op één lijn met omwonenden'
'Mijn cliënten hebben dit zo niet gewild', zegt advocaat Arvin Kolder. 'Wij zitten op één lijn met de omwonenden. Allemaal willen we dat machinisten alleen claxonneren als er echt gevaar is. Die borden mogen weg, als de machinisten maar worden geïnstrueerd dat ze ook echt claxxoneren waar dat nodig is. Want dat is bij de ontsporing in november en het ongeluk waarbij Gerjon Kazemier om het leven kwam, niet gebeurd.'
Werken aan akkoord
Kolder probeert achter de schermen met alle betrokken partijen een akkoord te bereiken. Maar kennelijk duurt sommige omwonenden dit te lang en hebben ze het heft in eigen hand genomen. Een buurtbewoner: 'Ik weet niet wie, maar ik heb zo mijn vermoedens'.
Kolder is ongelukkig met de ontwikkelingen: 'Ik ben hard bezig een oplossing te vinden en ik denk dat dit ook gaat lukken. Maar ik distantieer mij van dit soort acties. Dat geldt ook voor de direct omwonenden, ook zij willen in goed overleg tot een oplossing komen'.
De borden zijn vermoedelijk vrijdagnacht uit de grond getrokken en in een sloot langs de spoorbaan gegooid. Spooraannemer Strukton heeft zaterdagmiddag in opdracht van ProRail de borden teruggeplaatst.
Toen ik de eerste keer al hoorde over de noodoplossing van het toeteren, dacht ik: nou, lekker als je daarnaast woont. Hoe lang zou het duren totdat daar klachten over komen?quote:Op zaterdag 24 december 2016 15:03 schreef Zipportal het volgende:
[..]
http://www.rtvnoord.nl/ni(...)e-Voslaan-weggehaald
Nu geen klachten meer in ieder geval.quote:Op zaterdag 24 december 2016 22:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Toen ik de eerste keer al hoorde over de noodoplossing van het toeteren, dacht ik: nou, lekker als je daarnaast woont. Hoe lang zou het duren totdat daar klachten over komen?
Hier het zelfde. Maar de hoge geleerden snappen er niks van.quote:Op zaterdag 24 december 2016 22:38 schreef Postbus100 het volgende:
[..]
Toen ik de eerste keer al hoorde over de noodoplossing van het toeteren, dacht ik: nou, lekker als je daarnaast woont. Hoe lang zou het duren totdat daar klachten over komen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |