abonnement Unibet Coolblue
pi_166710810
Reactie kinderen op kaaspiet:

Poll: Willen we, in Nederland, meer, of minder Zwarte Pieten?
Minder, minder!
Meer Zwarte Pieten!
Weg. Racisme schaf je niet een beetje af.
Het aantal Pieten moet constant blijven.
Zwarte Piet = liefde.
Geen mening.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
quote:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

In het Algemeen Dagblad vandaag een interview met Perez Jong Loy. Wie? Zeg maar de Quincy Gario voordat Quincy Gario dé Quincy Gario werd. Een vrij extreme anti-zwarte piet-actievoerder dus, die elk mogelijk middel dat hij kan vinden tegen de geschminkte kindervriend inzet.

Nu is dat op zich geen nieuws: sinds een aantal jaar schieten dit soort lui als paddestoelen uit de grond. Maar het uitzonderlijke aan Jong Loy is dat hij gewoon eerlijk is over zijn einddoel: demonstreren tegen zwarte piet is slechts een middel. Uiteindelijk gaat het om aandacht gegeneren voor slavernij, en het idee dat Nederland nakomelingen van voormalige slaven geld moet betalen. Veel geld:

De strijd tegen Piet is voor hem direct verbonden met de financiële compensatie voor het slavernijverleden: hij vindt het 'verbijsterend' dat daar nog steeds niet over te praten valt. ,,Joodse mensen zijn terecht gecompenseerd voor de Tweede Wereldoorlog. Dus waarom de nazaten van de slaven niet? Omdat het te lang geleden is? Voor ons voelt het dichtbij. Mijn voorouders werkten nog als slaven."

Het gaat hem dan niet om 'zoiets onbenulligs' als een tientje per familie, maar om de oprichting van miljardenfondsen voor de nazaten van slaven. ,,Wij hebben op elk gebied een achterstand in de maatschappij. Zo worden de capaciteiten van donkere kinderen jaar na jaar lager ingeschat dan die van blanke. Zij komen veel vaker op het vmbo en moeten opleidingen stapelen voor ze naar de universiteit kunnen. Dat kan door zulke fondsen worden gecompenseerd."

Jong Loy doet denken aan de werkelijke agenda van de Jamaicaanse VN-onderzoeker Verene Shepherd. Ook zij was maar matig geïnteresseerd in ons "kerstfeest," en had eigenlijk als doel om momentum te creëren voor de schadevergoedingsactie van de anti-slavernij beweging.

Mensen als Shepherd en Jong Loy proberen dus uiteindelijk te construeren dat zwarte mensen in Nederland 'slachtoffers' zijn van slavernij, omdat enkelen van hun vooruders slaven zouden zijn geweest. Blanke Nederlanders die nu leven zijn kennelijk ook per definitie afstammelingen van slavenhandelaars, en daarom ook 'daders'. Laat mij nog eenmaal duidelijk maken hoe ik hier over denk:

Ga gewoon weg. Geachte heer Jong Loy: neemt u gewoon een baan en werkt u gaarne voor uw geld. Dat is pas een eerlijke manier om aan uw geld te komen. En wat betreft de Nederlandse regering? Die moeten meegaan in het verhaal dat "we" daar achter zaten en dat "we" dat "hen" hebben aangedaan. U en ik hebben immers niet in slaven gehandeld, en deze Perez en zijn tijdgenoten zijn geen slachtoffer van slavernij. Achterstand in de maatschappij? Klinkklare onzin.

Hoe dan ook hoop ik dat we deze discussie snel kunnen sluiten. Nederland gaat nu al lang genoeg gebukt onder de tirannie van de pietenpesters, en nu ze ook een grote mond gaan krijgen over 'miljardenfondsen' is het helemáál tijd om dit af te kappen. Iedereen de spandoeken weer naar binnen! De demonstratie is over; tijd om weer aan het werk te gaan.
Zwarte Piet = vrede:


tegen Zwarte Piet = geen vrede:


Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin. Het beste zou natuurlijk zijn geweest als de docu, net zoals het Sinterklaasfeest, een onderdeel van het publieke domein zou zijn geweest maar jammer genoeg zit het vooralsnog achter een betaalmuur.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/

quote:
Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord.
De strijd om zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. De mensen raakten geïrriteerd, de pro- en anti Pietenmensen lijken in een parallel universum te leven. Maar er is ook een positieve kant. Steeds meer mensen zijn intussen geïnteresseerd geraakt in de ouderdom van het Sinterklaasfeest en de werkelijke oorsprong van Zwarte Piet. De zoektocht naar de Sint en zijn begeleiders leidt onherroepelijk naar onze eigen oorsprong, de ontrafeling van de mythe van de mijter.
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Enkele liederen:



Bericht van Sint en Piet aan de haters:


En verder!

8} ~O> <O)

[ Bericht 8% gewijzigd door DrDentz op 19-11-2016 16:05:33 ]
standaarddrinker
pi_166710946
  donderdag 17 november 2016 @ 12:01:36 #3
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166710971
quote:
En dan word je morgenochtend wakker en is er een implementatie geweest waardoor dit ieders UI op FOK! is. Niet te verwijderen.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166711104
quote:
Belg ontslagen na beledigen Sylvana Simons op Facebook

Een kraanmachinist van het Gentse Arcelor Mittal is ontslagen nadat hij racistische en seksistische leuzen over Sylvana Simons schreef op Facebook.

AD Redactie 17-11-16, 09:39 Laatste update: 09:40

In naam van Zwarte Piet schreef de man 'een gedichtje voor die bruine griet', waarin hij schrijft dat hij 'dat wijf in de zak zou steken'. Hij dreigde onder meer met verkrachting zodat het 'gedaan is met al haar praatjes', weet Het Laatste Nieuws. Simons is uitgesproken tegenstander van Zwarte Piet.

Een Nederlandse vrouw merkte het bericht op en stapte naar Arcelor Mittal. De staalgigant maakte openlijk excuses op Facebook en besloot de man meteen te ontslaan. ,,Dit is in strijd met de waarden van onze onderneming en getuigt van een volledig gebrek aan respect voor anderen", schrijft Arcelor Mittal Gent.

De kraanmachinist, vader van twee kinderen uit het Belgische Ertvelde, heeft zijn Facebookprofiel inmiddels verwijderd.

Getweet door ArcelorMittal Gent
op dinsdag
Wij betreuren het ten zeerste om een racistisch en seksistisch bericht te moeten lezen van een medewerker. Dit is in strijd met de waarden van onze onderneming en getuigt van een volledig gebrek aan respect voor anderen.
Vader had zich beter met zijn gezin kunnen bezighouden.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166711111
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

En dan word je morgenochtend wakker en is er een implementatie geweest waardoor dit ieders UI op FOK! is. Niet te verwijderen.
O+
pi_166711113
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:01 schreef Copycat het volgende:

[..]

En dan word je morgenochtend wakker en is er een implementatie geweest waardoor dit ieders UI op FOK! is. Niet te verwijderen.
Welnee. Aan de banners, online-icoontjes en emoticons te zien staat Danny wel vrij neutraal in deze disscussie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
standaarddrinker
pi_166711148
quote:
11s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:10 schreef Manono het volgende:

[..]

Vader had zich beter met zijn gezin kunnen bezighouden.
Ik snap dat nooit, racistische taal spuien onder eigen naam op Facebook. Doe dat lekker anoniem op Fok! ofzo. Erg onvoorzichtig van de man.
standaarddrinker
pi_166711150
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:10 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Welnee. Aan de banners, online-icoontjes en emoticons te zien staat Danny wel vrij neutraal in deze disscussie.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
zwpietsmile.gif
  donderdag 17 november 2016 @ 12:15:21 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166711194
quote:
11s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:10 schreef Manono het volgende:

[..]

Vader had zich beter met zijn gezin kunnen bezighouden.
Lijkt mij geen geldige reden voor ontslag. Slechte actie van de werkgever - als dit verhaal al waar en compleet is.
  donderdag 17 november 2016 @ 12:18:47 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166711245
quote:
11s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:10 schreef Manono het volgende:

Vader had zich beter met zijn gezin kunnen bezighouden.
Belgian Tokkie is gonna Tokkie.
En waarschijnlijk snapt pa-lief ook niks van zijn ontslag. Ik zeg gewoon wat ik denk, jonguh!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166711252
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:12 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik snap dat nooit, racistische taal spuien onder eigen naam op Facebook. Doe dat lekker anoniem op Fok! ofzo. Erg onvoorzichtig van de man.
Blijkbaar was hij nogal geobsedeerd door Sylvana, met zijn fantasietjes.

Ok en bedreigen doe je dus anoniem....

Mooi kinderfeest :+
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166711266
Nu heeft hij wel meer tijd voor de feestdagen met de kinderen.
standaarddrinker
pi_166711309
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:19 schreef DrDentz het volgende:
Nu heeft hij wel meer tijd voor de feestdagen met de kinderen.
En voor handgemaakte presentjes :+
Jusqu'ici tout va bien...
  donderdag 17 november 2016 @ 12:23:52 #14
3542 Gia
User under construction
pi_166711335
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 12:19 schreef DrDentz het volgende:
Nu heeft hij wel meer tijd voor de feestdagen met de kinderen.
Kan hij bij gaan beunen als Zwarte Piet!
pi_166711935
Ik kon een zekere glimlach niet onderdrukken bij 'ho ho amigo jij mag straks'
standaarddrinker
pi_166715083
Zou iemand dit even in de OP kunnen zetten?

De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin. Het beste zou natuurlijk zijn geweest als de docu, net zoals het Sinterklaasfeest, een onderdeel van het publieke domein zou zijn geweest maar jammer genoeg zit het vooralsnog achter een betaalmuur.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/

quote:
Aan het maken ervan is meer dan 30 jaar research voorafgegaan, waarbij in een periode van de laatste 20 jaar in bijna alle Europese landen Sint Nicolaas- en midwinterriten zijn gefilmd, maar ook daarbuiten en twee jaar lang is vervolmaakt en gemonteerd. Uit ruim honderd uur materiaal is een film ontstaan die een totaal ander licht werpt op het Sinterklaasfeest en op de kwestie Zwarte Piet. Met nieuwe inzichten van deskundigen welke nooit op de televisie werden gezien of gehoord.
De strijd om zwarte Piet woedt in Nederland al jaren. De mensen raakten geïrriteerd, de pro- en anti Pietenmensen lijken in een parallel universum te leven. Maar er is ook een positieve kant. Steeds meer mensen zijn intussen geïnteresseerd geraakt in de ouderdom van het Sinterklaasfeest en de werkelijke oorsprong van Zwarte Piet. De zoektocht naar de Sint en zijn begeleiders leidt onherroepelijk naar onze eigen oorsprong, de ontrafeling van de mythe van de mijter.
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/
pi_166715183
dus degene die het nieuwe deel opent, mag de OP volledig weggooien en allemaal fanatieke onzin erin knallen? okee...
  donderdag 17 november 2016 @ 16:23:13 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166715506
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:06 schreef pokkerdepok het volgende:
dus degene die het nieuwe deel opent, mag de OP volledig weggooien en allemaal fanatieke onzin erin knallen? okee...
Klagen in feedback.

Arnold-Jan Scheer is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met zijn documentaire, waarvoor hij heel wat werk heeft verzet. Het lijkt me logisch dat je deze man met een serieuze bijdrage mag belonen door zijn dvd te kopen, of, als je toch gierig bent, de online versie betaalt.
pi_166715769
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klagen in feedback.

Arnold-Jan Scheer is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met zijn documentaire, waarvoor hij heel wat werk heeft verzet. Het lijkt me logisch dat je deze man met een serieuze bijdrage mag belonen door zijn dvd te kopen, of, als je toch gierig bent, de online versie betaalt.
spam.
pi_166715773
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klagen in feedback.

Arnold-Jan Scheer is naar eigen zeggen jaren bezig geweest met zijn documentaire, waarvoor hij heel wat werk heeft verzet. Het lijkt me logisch dat je deze man met een serieuze bijdrage mag belonen door zijn dvd te kopen, of, als je toch gierig bent, de online versie betaalt.
Uiteraard maar Jan met de pet zal niet zomaar bij deze docu uitkomen. De bevindingen van Arnold Jan Scheer moeten net zo'n groot onderdeel worden van de landelijke discussie als de 'bewijslast' van de Anti-Pieten Brigade. Anders zal de traditie het gewoonweg niet overleven. Soms moeten mensen gewoon onderwezen worden.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:36 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

spam.
Ja, rot dan gewoon op uit dit topic als je een nutteloze discussie wil voeren waar het gelijk altijd enkel aan eigen zijde ligt.
  donderdag 17 november 2016 @ 16:41:48 #22
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166715855
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:36 schreef SuicideErrorist het volgende:

[..]

Uiteraard maar Jan met de pet zal niet zomaar bij deze docu uitkomen. De bevindingen van Arnold Jan Scheer moeten net zo'n groot onderdeel worden van de landelijke discussie als de 'bewijslast' van de Anti-Pieten Brigade. Anders zal de traditie het gewoonweg niet overleven. Soms moeten mensen gewoon onderwezen worden.
Ik zou graag zien dat deze documenaire op de nationale TV zou worden uitgezonden.
Zolang dat niet het geval is, vind ik "bied het dan gratis aan!" geen goede optie. Scheer heeft investeringen gedaan om deze documenaire tot stand te brengen en heeft daarom m.i. het recht om daarvoor geld te vragen, al was het maar om uit de kosten te komen.
Het is niet bepaald dat die dvd of de Vimeo-versie overdreven duur is of zo. Als je dat geld al niet over hebt voor de traditie, lazer dan gelijk op naar Spanje.
pi_166715959
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik zou graag zien dat deze documenaire op de nationale TV zou worden uitgezonden.
Zolang dat niet het geval is, vind ik "bied het dan gratis aan!" geen goede optie. Scheer heeft investeringen gedaan om deze documenaire tot stand te brengen en heeft daarom m.i. het recht om daarvoor geld te vragen, al was het maar om uit de kosten te komen.
Het is niet bepaald dat die dvd of de Vimeo-versie overdreven duur is of zo. Als je dat geld al niet over hebt voor de traditie, lazer dan gelijk op naar Spanje.
Ik zeg ook niet dat het onterecht of oneerlijk is maar een documentaire zoals deze kan een enorme invloed hebben op het publieke debat en daardoor zelfs de maatschappij. Daarom ben ik van mening dat het zonde is om zoiets achter een betaalmuur te zetten. Juist omdat de docu dan niet het gewenste resultaat zal hebben. Maar ik begrijp ook zeker dat je zoiets niet gratis het web op kunt slingeren, daarom was het vinden van een televisiemaatschappij de meest ideale optie geweest. Scheer wordt beloond voor zijn werk en het bereik is duizendmaal zo groot.

Overigens heb ik de DVD gewoon besteld hoor ;)
pi_166716334
Heb 't erbij gezet.
standaarddrinker
pi_166717387
Bestaan er ook zwarte Nederlanders die pro zwarte Piet zijn.
  donderdag 17 november 2016 @ 18:03:42 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166717411
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:02 schreef KingRadler het volgende:
Bestaan er ook zwarte Nederlanders die pro zwarte Piet zijn.
Een meerderheid zelfs. Of iig niet anti.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166717461
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:06 schreef pokkerdepok het volgende:

dus degene die het nieuwe deel opent, mag de OP volledig weggooien en allemaal fanatieke onzin erin knallen? okee...
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Klagen in feedback.
Is al gebeurd. Mods zitten te slapen denk ik.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166717498
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:02 schreef KingRadler het volgende:
Bestaan er ook zwarte Nederlanders die pro zwarte Piet zijn.
Prachtnegerin twitterde op zaterdag 12-11-2016 om 10:37:50 Ik moest er net aan denken.Tijdens de rellen in Gouda paar jaar geleden heeft de krant mijn foto geplaatst om te la… https://t.co/YOv9Wy2P3D reageer retweet



En:


[ Bericht 4% gewijzigd door Physsic op 17-11-2016 18:20:40 ]
pi_166717625
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 16:06 schreef pokkerdepok het volgende:
dus degene die het nieuwe deel opent, mag de OP volledig weggooien en allemaal fanatieke onzin erin knallen? okee...
Ik volg gewoon het beleid van NWS?

quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 18:13 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee, zorg maar dat je de LAPO hebt
standaarddrinker
pi_166718316
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:03 schreef Perrin het volgende:

[..]

Een meerderheid zelfs. Of iig niet anti.
Oh dat is jammer. Als het een minderheid was geweest konden we de "Nederland is geen democratie van de meerderheid"-retoriek aanvoeren.
Conscience do cost.
  donderdag 17 november 2016 @ 18:48:16 #31
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166718400
quote:
Het verschil tussen een neger en een Zwarte Piet lijkt me hier meer dan duidelijk.
pi_166718469
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het verschil tussen een neger en een Zwarte Piet lijkt me hier meer dan duidelijk.
Daarom noemen we het 1 een karikatuur van een neger, en het ander niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 17 november 2016 @ 20:38:26 #33
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166721132
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:44 schreef ems. het volgende:

[..]

Oh dat is jammer. Als het een minderheid was geweest konden we de "Nederland is geen democratie van de meerderheid"-retoriek aanvoeren.
Kan nog steeds :P En ik vind het percentage nog aan de hoge kant eerlijkgezegd. Maar in dit topic zijn er volgens mij weinig Nederlanders negerts die aan de antipiet-zijde meebabbelen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166721395
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:07 schreef Physsic het volgende:

[..]

Prachtnegerin twitterde op zaterdag 12-11-2016 om 10:37:50 Ik moest er net aan denken.Tijdens de rellen in Gouda paar jaar geleden heeft de krant mijn foto geplaatst om te la… https://t.co/YOv9Wy2P3D reageer retweet
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En:
Jezus, zij is irritant.
pi_166721516
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarom noemen we het 1 een karikatuur van een neger, en het ander niet.
is dit een karikatuur van een Schot?
pi_166725062
Was Paul de Leeuw al langs geweest hier? Zo grappig :p



[ Bericht 81% gewijzigd door maryen65 op 17-11-2016 22:31:57 ]
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_166727944
Tegenstanders Zwarte Piet kondigen nieuwe actie aan

Actievoerders hebben aangekondigd tegen Zwarte Piet te willen protesteren bij 'De Club van Sinterklaas', een groot Sinterklaasfeest op zondag 27 november in Ahoy in Rotterdam. De actievoerders zeggen vreedzaam te willen protesteren.

De organisatie is door de politie op de hoogte gesteld dat tegenstanders van Zwarte Piet actie willen voeren in Rotterdam, zegt woordvoerder Maxime Bezembinder. ,,Verder weten we nog niets.'' Een woordvoerder van burgemeester Ahmed Aboutaleb vertelt dat de komende dagen met de organisatie wordt gesproken over de actie.

Afgelopen zaterdag werden in Rotterdam bijna tweehonderd demonstranten opgepakt door de politie. Zij wilden in plaats van bij de nationale intocht in Maassluis demonstreren bij de intocht van Sinterklaas in Rotterdam. Omdat de burgemeester voor die dag een demonstratieverbod had ingesteld, werden ze opgepakt. Later op de avond werden ze - op één na - weer vrijgelaten. Amnesty Intenational heeft de arrestatie van de demonstranten afgekeurd. De mensenrechtenorganisatie vindt dat de politie onderzoek moet doen naar het geweld dat is gebruikt.

'Heel erg leuk feest'
De Club van Sinterklaas is oorspronkelijk een televisieserie over de avonturen van de Sint en zijn Pieten, de laatste jaren zijn er ook bioscoopfilms gemaakt. Het Feest van de Club van Sinterklaas is een theatershow die al jaren afwisselend in Ahoy en onder meer de Jaarbeurs in Utrecht wordt opgevoerd. Deze editie is nog niet uitverkocht, meldt de organisatie. ,,Maar we hopen volgende week wel uitverkocht te zijn. Het wordt gewoon een heel erg leuk feest.''
http://www.ad.nl/rotterda(...)-actie-aan~a6188bbd/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166728052
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:10 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Tegenstanders Zwarte Piet kondigen nieuwe actie aan

Actievoerders hebben aangekondigd tegen Zwarte Piet te willen protesteren bij 'De Club van Sinterklaas', een groot Sinterklaasfeest op zondag 27 november in Ahoy in Rotterdam. De actievoerders zeggen vreedzaam te willen protesteren.

De organisatie is door de politie op de hoogte gesteld dat tegenstanders van Zwarte Piet actie willen voeren in Rotterdam, zegt woordvoerder Maxime Bezembinder. ,,Verder weten we nog niets.'' Een woordvoerder van burgemeester Ahmed Aboutaleb vertelt dat de komende dagen met de organisatie wordt gesproken over de actie.

Afgelopen zaterdag werden in Rotterdam bijna tweehonderd demonstranten opgepakt door de politie. Zij wilden in plaats van bij de nationale intocht in Maassluis demonstreren bij de intocht van Sinterklaas in Rotterdam. Omdat de burgemeester voor die dag een demonstratieverbod had ingesteld, werden ze opgepakt. Later op de avond werden ze - op één na - weer vrijgelaten. Amnesty Intenational heeft de arrestatie van de demonstranten afgekeurd. De mensenrechtenorganisatie vindt dat de politie onderzoek moet doen naar het geweld dat is gebruikt.

'Heel erg leuk feest'
De Club van Sinterklaas is oorspronkelijk een televisieserie over de avonturen van de Sint en zijn Pieten, de laatste jaren zijn er ook bioscoopfilms gemaakt. Het Feest van de Club van Sinterklaas is een theatershow die al jaren afwisselend in Ahoy en onder meer de Jaarbeurs in Utrecht wordt opgevoerd. Deze editie is nog niet uitverkocht, meldt de organisatie. ,,Maar we hopen volgende week wel uitverkocht te zijn. Het wordt gewoon een heel erg leuk feest.''
http://www.ad.nl/rotterda(...)-actie-aan~a6188bbd/
Waarom gaan ze niet gewoon op het Malieveld staan? Nu lijkt het toch echt alsof ze doelbewust de confrontatie opzoeken en kinderen het leven zuur willen maken.
pi_166728116
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Waarom gaan ze niet gewoon op het Malieveld staan? Nu lijkt het toch echt alsof ze doelbewust de confrontatie opzoeken en kinderen het leven zuur willen maken.
Dat lijkt niet alleen zo..
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 november 2016 @ 00:26:08 #40
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166728128
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Waarom gaan ze niet gewoon op het Malieveld staan? Nu lijkt het toch echt alsof ze doelbewust de confrontatie opzoeken en kinderen het leven zuur willen maken.
Dat is al jaren hun strategie. De echte felle tegenstanders vormen een zeer triest groepje met een minderwaardigheidscomplex van hier tot Tokyo. Blijkt maar weer eens...
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_166728130
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Waarom gaan ze niet gewoon op het Malieveld staan? Nu lijkt het toch echt alsof ze doelbewust de confrontatie opzoeken en kinderen het leven zuur willen maken.
ze willen de kinderen natuurlijk duidelijk maken dat ze racistisch zijn
pi_166728135
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Waarom gaan ze niet gewoon op het Malieveld staan? Nu lijkt het toch echt alsof ze doelbewust de confrontatie opzoeken en kinderen het leven zuur willen maken.
Doodziek van die lui en zwak van de politiek om onze cultuur niet te beschermen. Die lui gan nooit stoppen met onze gewoontes te verneuken en het begint steeds meer te kriebelen bij velen
pi_166728145
Aan de andere kant, zwart is racistisch? Dan moet er nog meer blank komen dus, ik zie wel oplossingen in deze situatie.
pi_166728149
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:26 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

Doodziek van die lui en zwak van de politiek om onze cultuur niet te beschermen. Die lui gan nooit stoppen met onze gewoontes te verneuken en het begint steeds meer te kriebelen bij velen
Wat begint te kriebelen?
pi_166728157
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:27 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Wat begint te kriebelen?
De onderbuik
standaarddrinker
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 18 november 2016 @ 00:29:00 #46
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166728168
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:27 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

Wat begint te kriebelen?
Polarisatie, een moderne 'opstand'. Brexit en Trump zijn mooie eerste voortekenen.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_166728169
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:27 schreef kurk_droog het volgende:
Aan de andere kant, zwart is racistisch? Dan moet er nog meer blank komen dus, ik zie wel oplossingen in deze situatie.
Moet jij geen samenvatting voetbal of zo gaan kijken?
pi_166728224
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:27 schreef kurk_droog het volgende:
Aan de andere kant, zwart is racistisch? Dan moet er nog meer blank komen dus, ik zie wel oplossingen in deze situatie.
"Blank" is ook racistisch
pi_166728346
Onlangs is een bakker beklad omdat er Zwarte Piet in de etalage lag.

Dat premier Rutte deze bakker niet openlijk heeft ondersteund is veel zeggend. Het is een smerige landverrader.

Het linkse facisme openbaart zich. Net zoals in de jaren '30 begint het met bekladdingen.
pi_166728352
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 00:29 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Polarisatie, een moderne 'opstand'. Brexit en Trump zijn mooie eerste voortekenen.
Ook zwart en links geweld, zoals bekladding van een bakker, agressie van anti-Piet 'activisten', wijken waar de politie geen controle meer op heeft en aanslagen van zwarten op blanken in de VS. De derde wereldoorlog is een burgeroorlog van westers tegen niet-westers, van wit tegen zwart. En het is nog maar de vraag wie wint aangezien etnische Europeanen inmiddels een minderheidsgroep zijn op veel plekken.
pi_166728398
Een all out race war? Zijn we daarvoor niet veel te veel gemengd?
standaarddrinker
  vrijdag 18 november 2016 @ 01:11:37 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166728408
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 18:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daarom noemen we het 1 een karikatuur van een neger, en het ander niet.
Nou, nee. Hier zie je een karikatuur van een neger (Arie Bleekjes) en Zwarte Piet (John Doorzon):

Deze strip van Gerrit de Jager is een must-read voor iedereen in de discussie, btw.
pi_166728424
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:09 schreef DrDentz het volgende:
Een all out race war? Zijn we daarvoor niet veel te veel gemengd?
We zijn helemaal niet gemengd.

Zelfs GroenLinksers zetten hun kinderen op witte scholen.

Het zijn juist zwarte mensen, vertegenwoordigd door oa. Sylvana Simons, die voortdurend de scheiding tussen wit en zwart maken en het vuurtje opstoken.
pi_166728430
Sylvana is wel getrouwd met een grote witte man.
standaarddrinker
pi_166728444
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:17 schreef DrDentz het volgende:
Sylvana is wel getrouwd met een grote witte man.
Ik kan mij niet voorstellen dat iemand wil trouwen met iemand die zo lelijk is, zowel van buiten als van binnen.
  vrijdag 18 november 2016 @ 01:23:48 #56
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166728463
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:17 schreef DrDentz het volgende:
Sylvana is wel getrouwd met een grote witte man.
Sinterklaas?
pi_166728471
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Sinterklaas?
Aha en dan is zij dus ..
pi_166728481
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:19 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Ik kan mij niet voorstellen dat iemand wil trouwen met iemand die zo lelijk is, zowel van buiten als van binnen.
Ligt vooral aan hoe ze haar haar heeft. Met dat geblondeerde kroeshaar was het een vreemd gezicht. :L Nu is ze knap! En ze is super intelligent en ik denk ook erg vriendelijk.
pi_166728488
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:27 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ligt vooral aan hoe ze haar haar heeft. Met dat geblondeerde kroeshaar was het een vreemd gezicht. :L Nu is ze knap! En ze is super intelligent en ik denk ook erg vriendelijk.
Intelligent? In vergelijking met Sylvana heeft zelfs Britt Dekker ineens intellect.

Vriendelijk? Ze is de grootste zaaier van haat en verdeeldheid op dit moment.
pi_166728499
Sylvana had gewoon lekker soulplaatjes moeten blijven aankondigen, R&B, daar was niets mis mee. Toen ze regelmatig bij DWDD aan tafel ging moest ze zich opeens gaan bemoeien met politieke onderwerpen en door de reacties daarop is ze geradicaliseerd en bij DENK gegaan. Waarschijnlijk zit ze nu in een soort psychose waarin ze denkt een Nederlandse Mandela of Martin Luther King te zijn, als ze ooit nog ontwaakt en zich realiseert dat ze bij een Erdogan-partij zit moet dat toch een shock zijn en kan ze de realiteit misschien niet meer aan.
standaarddrinker
pi_166728505
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:28 schreef JanKorteachternaam het volgende:

[..]

Intelligent? In vergelijking met Sylvana heeft zelfs Britt Dekker ineens intellect.

Vriendelijk? Ze is de grootste zaaier van haat en verdeeldheid op dit moment.
Ja ze lijkt me erg intelligent, zo komt ze over dan. En verder vind ik niet dat zij haatzaait maar dat mensen dat tegenover haar doen. Ze mag doodgewenst worden, uitgescholden, etc etc.. omdat ze haar mening geeft.

:{
pi_166728520
Ik heb wel medelijden met haar. Het lijkt me verschrikkelijk (al is het tokkie Nederland) als er zo laag over je wordt gesproken. Maar 't laat wel zien dat ze gelijk heeft.
pi_166728528
Als er social media was in de tijd dat Seedorf die strafschop miste kon hij ook wel aangifte doen tegen miljoenen mensen.. wat er in die tijd allemaal wel niet voor racistische taal naar de tv is geroepen..
standaarddrinker
pi_166728542
Sylvana denkt dat ze intelligent is en dat wil ze dan ook graag uitstralen, met d'r kinnetje in de lucht. Zelfs bij linkse talkshows brengt ze zichzelf al in problemen. Kan er alleen maar naar uitkijken wanneer ze op politiek niveau het debat aan zal gaan.
pi_166728558
Het maakt het er niet anders op. Het geeft alleen maar aan dat door social media duidelijk wordt hoe (tokkie) Nederland denkt. Al die scheldwoorden mbt haar afkomst, haar huidskleur, etc. En alle andere nieuwsberichten waarin de walgelijkste dingen worden gezegd over vluchtelingen, allochtonen en gewoonweg de 'minderheden'. En dus heeft ze gelijk dat racisme nog erg speelt in onze maatschappij. En ook is het haar goed recht om dat aan te kaarten.
pi_166728573
Je mag in je huiskamer in principe zo racistisch zijn als je zelf wilt, alleen er is nu dus een stroom vanuit de huiskamers het internet op (internet = open riool), waardoor het een meer openbaar karakter krijgt.
standaarddrinker
pi_166728575
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:40 schreef Uitgezonderd het volgende:
Het maakt het er niet anders op. Het geeft alleen maar aan dat door social media duidelijk wordt hoe (tokkie) Nederland denkt. Al die scheldwoorden mbt haar afkomst, haar huidskleur, etc. En alle andere nieuwsberichten waarin de walgelijkste dingen worden gezegd over vluchtelingen, allochtonen en gewoonweg de 'minderheden'. En dus heeft ze gelijk dat racisme nog erg speelt in onze maatschappij. En ook is het haar goed recht om dat aan te kaarten.
Ze wil een hoge boom zijn, dan moet ze ook maar leren buigen want anders breekt ze misschien.
Wat denk je dat Anouk allemaal naar haar kop geslingerd kreeg en vele andere Nederlanders wiens mening niet welgevallig was?
Heeft niets met racisme te maken, wel met de mening van Nederland of in ieder geval een groot deel van de bevolking.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166728592
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:45 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Ze wil een hoge boom zijn, dan moet ze ook maar leren buigen want anders breekt ze misschien.
Wat denk je dat Anouk allemaal naar haar kop geslingerd kreeg en vele andere Nederlanders wiens mening niet welgevallig was?
Heeft niets met racisme te maken, wel met de mening van Nederland of in ieder geval een groot deel van de bevolking.
Ik denk dat het toch wel met racisme te maken heeft. Had ik nooit gedacht, maar als ik zie dat 1,2K mensen allemaal dingen zeggen in de trant van dat Sylvana terug moet naar de bananenrepubliek of 20K mensen het oke vinden dat ze wordt uitgemaakt voor vieze neger of aap, dan begin ik dat toch te denken. Terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat zoveel mensen die denkwijze hadden.. Nu is het me wel duidelijk. Anouk wordt ook op die manier uitgescholden (dat ze met 'negers' gaat, dat dat niet kan en dan op schunnige wijze). Al is het tokkie Nederland, deze mensen zijn er. Het is een deel haat tegenover de persoon, maar er speelt racisme. Ben ik inmiddels van overtuigd. En ik vind het wel best dat mensen daartegen willen vechten. Het is ook bizar in deze tijd.
pi_166728594
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:45 schreef DrDentz het volgende:
Je mag in je huiskamer in principe zo racistisch zijn als je zelf wilt, alleen er is nu dus een stroom vanuit de huiskamers het internet op (internet = open riool), waardoor het een meer openbaar karakter krijgt.
Dat is zo. Maar dat betekent toch gewoon dat die racisme speelt en er is bij veel mensen. Of vind je van niet.
pi_166728600
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:40 schreef Uitgezonderd het volgende:
Het maakt het er niet anders op. Het geeft alleen maar aan dat door social media duidelijk wordt hoe (tokkie) Nederland denkt. Al die scheldwoorden mbt haar afkomst, haar huidskleur, etc. En alle andere nieuwsberichten waarin de walgelijkste dingen worden gezegd over vluchtelingen, allochtonen en gewoonweg de 'minderheden'. En dus heeft ze gelijk dat racisme nog erg speelt in onze maatschappij. En ook is het haar goed recht om dat aan te kaarten.
Niet alleen 'tokkie' Nederland natuurlijk. Aan de andere kant zie je het ook steeds vaker. Als je soms ziet wat er over de autochtone Nederlander wordt geroepen...

Mensen gebruiken alles (in dit geval racisme) om de 'tegenstander' zo hard mogelijk te kwetsen. Betekent niet dat racisme op zich toegenomen is.
pi_166728601
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:52 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ik denk dat het toch wel met racisme te maken heeft. Had ik nooit gedacht, maar als ik zie dat 1,2K mensen allemaal dingen zeggen in de trant van dat Sylvana terug moet naar de bananenrepubliek of 20K mensen het oke vinden dat ze wordt uitgemaakt voor vieze neger of aap, dan begin ik dat toch te denken. Terwijl ik er nooit bij stil had gestaan dat zoveel mensen die denkwijze hadden.. Nu is het me wel duidelijk. Anouk wordt ook op die manier uitgescholden (dat ze met 'negers' gaat, dat dat niet kan en dan op schunnige wijze). Al is het tokkie Nederland, deze mensen zijn er. Het is een deel haat tegenover de persoon, maar er speelt racisme. Ben ik inmiddels van overtuigd. En ik vind het wel best dat mensen daartegen willen vechten. Het is ook bizar in deze tijd.
Het is niet bizar, verre van zelfs, noord-oost/zuid-west, overal hetzelfde laken en pak.
Een samenleving zonder discriminatie is een utopie.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166728606
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:54 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Niet alleen 'tokkie' Nederland natuurlijk. Aan de andere kant zie je het ook steeds vaker. Als je soms ziet wat er over de autochtone Nederlander wordt geroepen...

Mensen gebruiken alles (in dit geval racisme) om de 'tegenstander' zo hard mogelijk te kwetsen. Betekent niet dat racisme op zich toegenomen is.
Over en weer inderdaad.. zo is het ook altijd al geweest en het zal niet anders zijn in de toekomst.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166728610
Naast racist zullen veel mensen ook pedofiel zijn, moordfantasieën hebben, vrouwenhaters, etc etc maar ik zou niet voor een soort gedachtepolitie willen pleiten. Hou het lekker een beetje in de huiskamer en val anderen niet teveel lastig met je duistere kanten.
standaarddrinker
  vrijdag 18 november 2016 @ 02:02:01 #74
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166728616
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:58 schreef DrDentz het volgende:
Naast racist zullen veel mensen ook pedofiel zijn, moordfantasieën hebben, vrouwenhaters, etc etc maar ik zou niet voor een soort gedachtepolitie willen pleiten. Hou het lekker een beetje in de huiskamer en val anderen niet teveel lastig met je duistere kanten.
Precies. En voor de kinderen maakt het geen fuck uit, dus weg met Zwarte Piet.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
pi_166728625
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:54 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Niet alleen 'tokkie' Nederland natuurlijk. Aan de andere kant zie je het ook steeds vaker. Als je soms ziet wat er over de autochtone Nederlander wordt geroepen...

Mensen gebruiken alles (in dit geval racisme) om de 'tegenstander' zo hard mogelijk te kwetsen. Betekent niet dat racisme op zich toegenomen is.
Op social media is de haat tegen allochtonen groots juist. Ik zie dat niet echt stelselmatig tegenover autochtonen, maar echt dagelijks over allochtonen op social media onder berichten over islam, vluchtelingen/asielzoekers, zwarte piet, Sylvana Simons, Trump, zelfs als er een boot met vluchtelingen is verdronken wordt er nog massaal gezegd 'eigen schuld hadden ze maar niet moeten vluchten'. En daar zijn dan weer 3K likes op.

Ik sta daar wel van te kijken. Misschien is dat naief maar ik sta er echt van te kijken. Heb NOS en RTL maar ontvolgd want werd er cynisch van.
pi_166728634
Ik moet zeggen dat ik de Minion-pieten nog best leuk vond.



Ik zou water bij de wijn willen doen en Zwarte Piet willen vervangen door Minions bij de intocht, op voorwaarde dat er niemand gaat protesteren omdat ze een gele huid hebben en slechts één oog.
standaarddrinker
pi_166728642
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:07 schreef DrDentz het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de Minion-pieten nog best leuk vond.

[ afbeelding ]

Ik zou water bij de wijn willen doen en Zwarte Piet willen vervangen door Minions bij de intocht, op voorwaarde dat er niemand gaat protesteren omdat ze een gele huid hebben en slechts één oog.
Heel erg schattig zo
pi_166728651
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:04 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Op social media is de haat tegen allochtonen groots juist. Ik zie dat niet echt stelselmatig tegenover autochtonen, maar echt dagelijks over allochtonen op social media onder berichten over islam, vluchtelingen/asielzoekers, zwarte piet, Sylvana Simons, Trump, zelfs als er een boot met vluchtelingen is verdronken wordt er nog massaal gezegd 'eigen schuld hadden ze maar niet moeten vluchten'. En daar zijn dan weer 3K likes op.

Ik sta daar wel van te kijken. Misschien is dat naief maar ik sta er echt van te kijken. Heb NOS en RTL maar ontvolgd want werd er cynisch van.
Ik denk dat je dat niet te serieus moet nemen. Alleen het uitschot zie je zo reageren en ja, er wonen nu eenmaal meer autochtonen in ons land dus daar zul je er ook meer van zien.

Mijn ervaring is dat dat soort mensen in het dagelijks leven gewoon heel vriendelijk zijn tegenover allochtonen. Het is gewoon een uitlaatklep die niet op personen gericht is.
pi_166728687
standaarddrinker
pi_166728693
quote:
Meh...beetje flauwtjes.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_166728890
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nou, nee. Hier zie je een karikatuur van een neger (Arie Bleekjes) en Zwarte Piet (John Doorzon):
[ afbeelding ]
Deze strip van Gerrit de Jager is een must-read voor iedereen in de discussie, btw.
Goeie visualisatie. Zou eigenlijk standaard in de OP moeten.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166728898
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:02 schreef Gutmensch het volgende:

[..]

Precies. En voor de kinderen maakt het geen fuck uit, dus weg met Zwarte Piet.
Aangezien het geen fuck uitmaakt kan Zwarte Piet dus gewoon bljjven.

Aangezien we het feest blijkbaar niet zodanig aan kunnen passen dat iedereen blij is, laat het dan dus een feest zijn waar we de meeste mensen blij mee maken.

Het is dus inderdaad eigenlijk allemaal erg eenvoudig.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 18 november 2016 @ 06:54:16 #83
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166728949
Is racisme toegenomen? Niks van gemerkt. Waarschijnlijk verwar je racisme met dingen als xenofobie en de angst voor de islam, plus een soort nationalisme/protectionisme - met ras heeft het allemaal niks te maken, want daar is men te inconsequent voor. Daarnaast *is* er ook een concreet probleem met bepaalde groepen mensen met een migratieachtergrond die bepaalde lichamelijke kenmerken hebben (signalementsloze bontkraagjes). Maar kijk naar "minder, minder": Wilders pleit voor minder Marokkanen in *Nederland*, niet voor een oorlog met Marokko om alle Marokkanen van de aarde weg te vagen.
Idem Turken: we zien Turken maar al te graag langs de Turkse rivièra of Istanboel, supergastvrije mensen, maar liever niet op de ellenlange wachtlijst voor een huurwoning in de gemiddelde Nederlandse stad.

Maar leg mij uit hoe het kan dat vermeende racisten, die de zwarte medemens verachten, Zwarte Piet bijna als een god vereren, hun kinderen leren ontzag voor hem te hebben, hun kinderen als Zwarte Piet verkleden of het een superheld is en niemand van die "racisten" er iets tegen heeft dat Zwarte Piet door kinderen en volwassenen op handen wordt gedragen.
  vrijdag 18 november 2016 @ 07:01:03 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166728959
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:07 schreef DrDentz het volgende:
Ik moet zeggen dat ik de Minion-pieten nog best leuk vond.

[ afbeelding ]

Ik zou water bij de wijn willen doen en Zwarte Piet willen vervangen door Minions bij de intocht, op voorwaarde dat er niemand gaat protesteren omdat ze een gele huid hebben en slechts één oog.
Het grote nadeel van dat soort dingen vind ik dat het zo commercieel is. Er zijn mensen die flink geld verdienen aan licenties om er als minion bij te mogen lopen, het is reclame voor de films en merchandise. Zwarte Piet en andere figuren uit de folklore hebben dat niet, er zit geen prijsjaartje aan het uitbeelden van Zwarte Piet.

Nog los ervan dat zo'n minion nergens op slaat en geen andere rol heeft dan vermaak voor de kinderen.
pi_166729217
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:35 schreef DrDentz het volgende:
Als er social media was in de tijd dat Seedorf die strafschop miste kon hij ook wel aangifte doen tegen miljoenen mensen.. wat er in die tijd allemaal wel niet voor racistische taal naar de tv is geroepen..
Maar als veel Nederlanders inderdaad zo racistisch zijn, is het niet belangrijk om groepen die daar slachtoffer van zijn te beschermen?

Zou sylvana zo hard strijden omdat ze de duivel zelf is, of omdat ze reële problematiek ziet die haar aan het hart gaat?
  vrijdag 18 november 2016 @ 08:23:29 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166729341
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 08:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Zou sylvana zo hard strijden omdat ze de duivel zelf is, of omdat ze reële problematiek ziet die haar aan het hart gaat?
Geen van beide. Maar het is makkelijker om Zwarte Piet de wereld uit te chanteren dan echt anti-racismebeleid voor te stellen. Vooral omdat dat racisme voor de wet niet bestaat in Nederland.
pi_166729621
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 08:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Geen van beide. Maar het is makkelijker om Zwarte Piet de wereld uit te chanteren dan echt anti-racismebeleid voor te stellen. Vooral omdat dat racisme voor de wet niet bestaat in Nederland.
Ik denk dat je een punt hebt, al heb ik me niet genoeg verdiept in de ideeën van DENK om een oordeel te kunnen vellen.

Jammer dat we ons niet wat welwillender richting DENK op kunnen stellen, ondanks dat we in dit topic hebben vastgesteld dat a) er zeer veel racisme is, en b) voor de mensen die strijden tegen racisme het aanpassen van ZP erg belangrijk is.
pi_166729652
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:31 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ja ze lijkt me erg intelligent, zo komt ze over dan. En verder vind ik niet dat zij haatzaait maar dat mensen dat tegenover haar doen. Ze mag doodgewenst worden, uitgescholden, etc etc.. omdat ze haar mening geeft.

:{
Wtf.
We kunnen van mening verschillen of Sylvana leuk is of niet, maar het is toch wel duidelijk dat ze een domme gans is?

Door te stellen dat alle blanken er al die jaren naast hebben gezeten en (ongewust) racistisch zijn zaait zij haat. Nog los van de toon. Zij discussieert niet maar eist.
pi_166729712
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 08:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik denk dat je een punt hebt, al heb ik me niet genoeg verdiept in de ideeën van DENK om een oordeel te kunnen vellen.

Jammer dat we ons niet wat welwillender richting DENK op kunnen stellen, ondanks dat we in dit topic hebben vastgesteld dat a) er zeer veel racisme is, en b) voor de mensen die strijden tegen racisme het aanpassen van ZP erg belangrijk is.
Ik waag te betwijfelen dat er 'zeer veel' racisme is. Iedereen heeft wel een tikkeltje racisme in zich, maar dat is normaal gesproken nauwelijks een probleem. In de media en social media kom je dan ook alleen de extremen tegen, en dan 'lijkt' het misschien dat er veel racisme is. Ik vermoed dat het echte, problematische, racisme voorbehouden is aan een kleine groep extremisten (aan beide kanten). Niettemin kan verdere polarisatie tot uitbreiding van beide groepen leiden door op het opwerpen van barricades waarachter men zich dan opstelt. En dat kunnen dan ook Jeffrey, Sandra, Rachida, of Jan Karel zijn die normaal gesproken zich niet echt racistisch gedragen (omdat zij niet racistisch denken/zijn) maar zich min of meer toch gedwongen voelen om stelling te nemen. Je ziet dat nu heel sterk door de krampachtige tunnelvisiehouding van de anti-Piet activisten en de, voor Jan Publiek overdreven, stuip reacties van bv Sylvana die in alles en iedereen meteen 'racisme' ziet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 18 november 2016 @ 09:11:30 #90
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_166729788
Nog maar een paar weken en dan zijn we er weer vanaf. Kunnen we weer topics over vuurwerk gaan maken. En daarna de dodenherdenking. Wat een fantastisch land is het toch.
pi_166729940
Vuurwerk moeten ze afschieten! :(
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  vrijdag 18 november 2016 @ 09:40:34 #92
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166730115
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 08:54 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik denk dat je een punt hebt, al heb ik me niet genoeg verdiept in de ideeën van DENK om een oordeel te kunnen vellen.

Jammer dat we ons niet wat welwillender richting DENK op kunnen stellen, ondanks dat we in dit topic hebben vastgesteld dat a) er zeer veel racisme is, en b) voor de mensen die strijden tegen racisme het aanpassen van ZP erg belangrijk is.
Linkse knuffelpraktijken :r

Die gasten van Denk. Tuig van de richel man.
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 18 november 2016 @ 09:46:33 #93
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166730194
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:53 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Dat is zo. Maar dat betekent toch gewoon dat die racisme speelt en er is bij veel mensen. Of vind je van niet.
Heus, maar ook bij negers. Of dacht je dat Sylvana en haat pietenmaatjes allemaal zo van de blanke man hielden?
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 18 november 2016 @ 10:05:05 #94
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166730488
quote:
11s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:11 schreef Twiitch het volgende:
Nog maar een paar weken en dan zijn we er weer vanaf. Kunnen we weer topics over vuurwerk gaan maken. En daarna de dodenherdenking. Wat een fantastisch land is het toch.
Vergeet Koningsdag, Bevrijdingsdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren niet. Allemaal beledigend voor onze nieuwe landgenoten met migratie-achtergrond.
pi_166730624
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:05 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Vergeet Koningsdag, Bevrijdingsdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren niet. Allemaal beledigend voor onze nieuwe landgenoten met migratie-achtergrond.
"landgenoten met migratie-achtergrond"

dat alleen al is een topic waard.. :')
pi_166730656
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:46 schreef matthijst het volgende:

[..]

Heus, maar ook bij negers. Of dacht je dat Sylvana en haat pietenmaatjes allemaal zo van de blanke man hielden?
Wat ik al zei: ik zie echt niet dagelijks onder nieuwsberichten dat Nederlanders massaal worden uitgescholden. Als Nederlanders worden uitgescholden, is dat af en toe door een dom asociaal vloggertje als Ismail Ilgun ofzo. En daar valt iedereen dan ook terecht over. Maar het is echt niet dagelijks op bekende social media. En dat buitenlanders constant met de grond gelijk gemaakt worden (kijk onder nieuwsberichtjes over zwarte piet, Sylvana, vluchtelingen, de Islam, etc etc op NOS/RTL, maar net zo goed op fok) dan is dat prima en moeten we het maar negeren want het is maar social media.
  vrijdag 18 november 2016 @ 10:19:00 #97
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166730695
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:46 schreef matthijst het volgende:

[..]

Heus, maar ook bij negers. Of dacht je dat Sylvana en haat pietenmaatjes allemaal zo van de blanke man hielden?
Ik heb ze nog niet gehoord over het afschaffen van die Sinterklaas.
  vrijdag 18 november 2016 @ 10:26:27 #98
423584 begaaierd
Ik Begaai, Hij Begaait, Wij...
pi_166730805
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 01:27 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ligt vooral aan hoe ze haar haar heeft. Met dat geblondeerde kroeshaar was het een vreemd gezicht. :L Nu is ze knap! En ze is super intelligent en ik denk ook erg vriendelijk.
Intelligent?? Verklaar je nader aub. Door welke factoren schaal jij haar in onder het kopje "intelligent"?
pi_166730838
Parodie op "Amsterdam huilt"...

Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166730907
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik waag te betwijfelen dat er 'zeer veel' racisme is. Iedereen heeft wel een tikkeltje racisme in zich, maar dat is normaal gesproken nauwelijks een probleem. In de media en social media kom je dan ook alleen de extremen tegen, en dan 'lijkt' het misschien dat er veel racisme is. Ik vermoed dat het echte, problematische, racisme voorbehouden is aan een kleine groep extremisten (aan beide kanten). Niettemin kan verdere polarisatie tot uitbreiding van beide groepen leiden door op het opwerpen van barricades waarachter men zich dan opstelt. En dat kunnen dan ook Jeffrey, Sandra, Rachida, of Jan Karel zijn die normaal gesproken zich niet echt racistisch gedragen (omdat zij niet racistisch denken/zijn) maar zich min of meer toch gedwongen voelen om stelling te nemen. Je ziet dat nu heel sterk door de krampachtige tunnelvisiehouding van de anti-Piet activisten en de, voor Jan Publiek overdreven, stuip reacties van bv Sylvana die in alles en iedereen meteen 'racisme' ziet.
Ja oke, dan ben je voor zwarte piet en dan vind je Sylvana een irritant schreeuwerig mens. Prima. Dat kan je op een normale manier uiten. Maar dan nog hoef je niet via social media racistische uitspraken te doen, dat is een keuze. En dat gebeurt. Waarom zou dat goed gepraat (het valt wel mee) of ontkend moeten worden? Het valt helemaal niet mee als duizenden mensen het oké vinden als er bootvluchtelingen zijn verdronken 'want dan hadden ze maar niet moeten vluchten'. Of het oké vinden om te zeggen dat de 'aap' Sylvana maar terug moet naar de bananenrepubliek of maar weer in een kooi moet dansen want das wat slaven gewend waren. En daar dan vele likes op en dat zijn dan superveel mensen met zulke reacties in die trant.

Laat ik zeggen dat het mijn stijl niet is om zo te reageren. Ik vind het dus wel bizar en vind echt dat het abnormaal is. Ook al is het iets wat allang speelt, dat maakt het in mijn ogen niet minder kwalijk.
pi_166730992
In bepaalde groepen van de samenleving is dit normaal taalgebruik. Al heel lang. Die schelden hun buurman uit voor 'kutmarokkaan' en aan het eind van de dag drinken ze samen een biertje.
Door social media wordt dit zichtbaar voor mensen die normaal gesproken niet in contact komen met deze mensen. En die schrikken nu. :P
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166731099
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:40 schreef matthijst het volgende:

[..]

Linkse knuffelpraktijken :r

Die gasten van Denk. Tuig van de richel man.
Klopt. Ik ben ook voor theedrinken. Ik geloof daarin wetenschapper Beatrice de Graaf, dat dat beter werkt. De regeerperiodes van LPF en PVV (en in mindere mate VVD) hebben mij niet doen overtuigen dat een harde aanpak werkt. Sterker nog, de problematiek -die zeker bestaat- is mijns inziens sindsdien alleen maar groter geworden.
pi_166731179
Zwarte Piet zeggen = Racisme
Kumarokkaan zeggen = Racisme
Kut Kaaskop zeggen = Normaal

:')
pi_166731190
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 09:04 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik waag te betwijfelen dat er 'zeer veel' racisme is. Iedereen heeft wel een tikkeltje racisme in zich, maar dat is normaal gesproken nauwelijks een probleem. In de media en social media kom je dan ook alleen de extremen tegen, en dan 'lijkt' het misschien dat er veel racisme is. Ik vermoed dat het echte, problematische, racisme voorbehouden is aan een kleine groep extremisten (aan beide kanten). Niettemin kan verdere polarisatie tot uitbreiding van beide groepen leiden door op het opwerpen van barricades waarachter men zich dan opstelt. En dat kunnen dan ook Jeffrey, Sandra, Rachida, of Jan Karel zijn die normaal gesproken zich niet echt racistisch gedragen (omdat zij niet racistisch denken/zijn) maar zich min of meer toch gedwongen voelen om stelling te nemen. Je ziet dat nu heel sterk door de krampachtige tunnelvisiehouding van de anti-Piet activisten en de, voor Jan Publiek overdreven, stuip reacties van bv Sylvana die in alles en iedereen meteen 'racisme' ziet.
Met mijn opmerking over veel racisme in Nl volgde ik juist een felle voorstander van zwarte Piet in dit topic.

Ben met je eens dat je vooral de extremen ziet op de sociale media. Maar zoals iemand al aangaf hier: ik schrik echt van het volume van extreem negatieve of zelfs racistische reacties op sociale media, en ik schrik nog meer van de hoeveelheid likes van die reacties.

En de polarisatie is het probleem. Met pimmetje is deze problematiek erger geworden, met Geert is het erger geworden, met sylvana is het erger geworden. Het is duidelijk dat schreeuwen niet helpt. Maar wat wel? Waarschijnlijk begripvol dialoog, maar de partijen die dat proberen worden ook uitgekotst.
pi_166731193
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Klopt. Ik ben ook voor theedrinken. Ik geloof daarin wetenschapper Beatrice de Graaf, dat dat beter werkt. De regeerperiodes van LPF en PVV (en in mindere mate VVD) hebben mij niet doen overtuigen dat een harde aanpak werkt. Sterker nog, de problematiek -die zeker bestaat- is mijns inziens sindsdien alleen maar groter geworden.
Vaak lijkt mij een combinatie een beter idee.
pi_166731279
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:48 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Vaak lijkt mij een combinatie een beter idee.
Zoiets als schuldigen hard straffen, onschuldigen die dezelfde afkomst hebben niet? Aangevuld met dialoog zoeken, diepere oorzaken blootleggen, en die ook proberen aan te pakken? Ik denk dat dat precies is wat de uitgekotste partijen voorstellen.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:03:33 #107
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166731425
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Maar wat wel? Waarschijnlijk begripvol dialoog, maar de partijen die dat proberen worden ook uitgekotst.
Welke zijn dat dan?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166731534
quote:
5s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Welke zijn dat dan?
De meeste klassieke politieke partijen wel volgens mij. GroenLinks, PvdA en D66 leggen er het meeste nadruk op, maar volgens mij staan SP, CDA en VVD er ook zo in. Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt (regeren), deze partijen zeer weinig van elkaar verschillen wat betreft het aanpakken van de problematiek. Bijvoorbeeld in deze discussie: PvdA is voor aanpassing van ZP, VVD is voor behoud van ZP, maar beide willen ze niet van hogerhand opleggen hoe het feest gevierd wordt.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:15:12 #109
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166731618
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:16 schreef Uitgezonderd het volgende:
Wat ik al zei: ik zie echt niet dagelijks onder nieuwsberichten dat Nederlanders massaal worden uitgescholden.
Haha, alsof de gemiddelde neger dagelijks wordt uitgescholden :O

Vergelijk reacties op Sylvana eens met reacties op Wilders.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_166731637
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:15 schreef matthijst het volgende:

[..]

Haha, alsof de gemiddelde neger dagelijks wordt uitgescholden :O

Vergelijk reacties op Sylvana eens met reacties op Wilders.
Eh ja, kijk eens op social media. :') Haat tegenover allochtonen is groot (op social media dan he!!!).
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:17:03 #111
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166731649
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:16 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Eh ja, kijk eens op social media. :')
Aha, dus jij hebt zwarte vrienden en die worden op social media random uitgescholden?
_O-

Ga toch weg man.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_166731672
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:17 schreef matthijst het volgende:

[..]

Aha, dus jij hebt zwarte vrienden en die worden op social media random uitgescholden?
_O-

Ga toch weg man.
Ik heb nu al 3x gezegd dat je het gewoon duizend keer onder nieuwsberichten ziet. Dat gebeurt gewoon. Ik begrijp niet dat mensen dat willen ontkennen.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:23:03 #113
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166731711
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:19 schreef Uitgezonderd het volgende:
Ik heb nu al 3x gezegd dat je het gewoon duizend keer onder nieuwsberichten ziet. Dat gebeurt gewoon. Ik begrijp niet dat mensen dat willen ontkennen.
Ja duh, onder berichten over zwarte piet.
Lekkere maatstaaf voor racisme :')

Dacht dat je het over echt racisme had, niet over die actie=reactie posts op die kut van een Sylvana.
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:23:49 #114
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166731723
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:19 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ik heb nu al 3x gezegd dat je het gewoon duizend keer onder nieuwsberichten ziet. Dat gebeurt gewoon. Ik begrijp niet dat mensen dat willen ontkennen.
Je ziet allerlei bagger onder nieuwsberichten op bepaalde sites. Ik zou je leven er niet door laten vergallen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:24:02 #115
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166731726
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]
Bijvoorbeeld in deze discussie: PvdA is voor aanpassing van ZP, VVD is voor behoud van ZP, maar beide willen ze niet van hogerhand opleggen hoe het feest gevierd wordt.
En dat is natuurlijk prima.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166731858
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:23 schreef matthijst het volgende:

[..]

Ja duh, onder berichten over zwarte piet.
Lekkere maatstaaf voor racisme :')

Dacht dat je het over echt racisme had, niet over die actie=reactie posts op die kut van een Sylvana.
Over alles waarbij allochtonen in voor komen. Bootvluchtelingen verdronken > eigen schuld moet je maar blijven in je apenlanden. Iemand tegen zwarte piet > neger moet oprotten. Vluchtelingen uit Syrië > komen hier voor een nieuw gebit de profiteurs. :') Blabla. Dat zie je gewoon constant op social media, sites als NOS en RTL. Dat kun je niet ontkennen. Maar ik neem dat soort dingen wel serieus als in dat ik ervan schrik en dat ik wel denk dat er idd racisme speelt. Ik weet niet hoe je het anders zou moeten zien. :o
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:34:36 #117
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166731942
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:30 schreef Uitgezonderd het volgende:
Over alles waarbij allochtonen in voor komen. Bootvluchtelingen verdronken > eigen schuld moet je maar blijven in je apenlanden. Iemand tegen zwarte piet > neger moet oprotten. Vluchtelingen uit Syrië > komen hier voor een nieuw gebit de profiteurs. :') Blabla. Dat zie je gewoon constant op social media, sites als NOS en RTL. Dat kun je niet ontkennen. Maar ik neem dat soort dingen wel serieus als in dat ik ervan schrik en dat ik wel denk dat er idd racisme speelt. Ik weet niet hoe je het anders zou moeten zien. :o
Als botte humor :)
De pest is gewoon dat op social media alles maar geroepen wordt.
En dat iedereen opeens hypergevoelig is. Die rel over Giel en Derksen over Sylvana. Sjongejonge, vroeger lachte je erom, tegenwoordig heb je bijkant kamervragen en politie aan de deur.
Haters everywhere but I don't really care.
pi_166731944
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je ziet allerlei bagger onder nieuwsberichten op bepaalde sites. Ik zou je leven er niet door laten vergallen.
Dat niet, maar het is wel een graadmeter. Een graadmeter van de onvrede die heerst. En in dezen ook een graadmeter van racisme.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:36:26 #119
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166731974
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:30 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Over alles waarbij allochtonen in voor komen. Bootvluchtelingen verdronken > eigen schuld moet je maar blijven in je apenlanden. Iemand tegen zwarte piet > neger moet oprotten. Vluchtelingen uit Syrië > komen hier voor een nieuw gebit de profiteurs. :') Blabla. Dat zie je gewoon constant op social media, sites als NOS en RTL. Dat kun je niet ontkennen. Maar ik neem dat soort dingen wel serieus als in dat ik ervan schrik en dat ik wel denk dat er idd racisme speelt. Ik weet niet hoe je het anders zou moeten zien. :o
Lees je ook wel eens commentaar onder andersoortige nieuwsberichten?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166731980
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Je ziet allerlei bagger onder nieuwsberichten op bepaalde sites. Ik zou je leven er niet door laten vergallen.
Nee dat is zo. Maar hoe moet je zulke uitspraken niet serieus nemen? Ik vins het iig schrikken.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:37:40 #121
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166732004
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat niet, maar het is wel een graadmeter. Een graadmeter van de onvrede die heerst. En in dezen ook een graadmeter van racisme.
Maar, afhankelijk van de site waar je komt, wel slechts een graadmeter van een beperkte deelgroep. Ik zou voorzichtig zijn dat naar de maatschappij als geheel te extrapoleren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166732009
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:36 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Lees je ook wel eens commentaar onder andersoortige nieuwsberichten?
Ja zeker. Maar sinds kort niet echt meer omdat het me irriteert.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:37:59 #123
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166732011
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:35 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Dat niet, maar het is wel een graadmeter. Een graadmeter van de onvrede die heerst. En in dezen ook een graadmeter van racisme.
Tsja, racisme, ik denk dat een hoop mensen gewoon strontziek worden van dat gejank over zwarte piet. Daardoor krijg je steeds lompere reacties. Of die reaguurders dan allemaal racisten zijn?
Mwah...
Pas weer een kaartje in de krant: misschien 10-15 steden waar zwarte piet aangepast is (randstad, jeu). Maar wat heb je daar in Schubbekutteveen mee te maken, waar 1x per kwartaal een neger langskomt (of was het de schoorsteenveger)?
Haters everywhere but I don't really care.
pi_166732072
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:30 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Over alles waarbij allochtonen in voor komen. Bootvluchtelingen verdronken > eigen schuld moet je maar blijven in je apenlanden. Iemand tegen zwarte piet > neger moet oprotten. Vluchtelingen uit Syrië > komen hier voor een nieuw gebit de profiteurs. :') Blabla. Dat zie je gewoon constant op social media, sites als NOS en RTL. Dat kun je niet ontkennen. Maar ik neem dat soort dingen wel serieus als in dat ik ervan schrik en dat ik wel denk dat er idd racisme speelt. Ik weet niet hoe je het anders zou moeten zien. :o
Als je nou gewoon eens stopt met alles op social media te lezen, dan ziet de wereld er al een heel stuk anders uit. Zelfde met FOK! overigens, als je nooit buiten zou komen en alleen maar de berichtgeving hier leest zou je de indruk krijgen dat we op de rand van een burgeroorlog staan, maar dan ga je even naar buiten en zie je dat mensen nog steeds normaal tegen elkaar doen en elkaar soms zelfs goedendag zeggen, en sta je ineens weer in de realiteit. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:42:02 #125
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166732081
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:11 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Heel erg schattig zo
Minions, die leven om kwaadaardige meesters te dienen, schattig noemen :')

Minions willen gebruiken voor een kinderfeest :')
pi_166732087
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:37 schreef Perrin het volgende:

[..]

Maar, afhankelijk van de site waar je komt, wel slechts een graadmeter van een beperkte deelgroep. Ik zou voorzichtig zijn dat naar de maatschappij als geheel te extrapoleren.
Voor sites als GeenStijl en Telegraaf gaat dat op. Maar media als NOS, RTL en nu.nl zijn in principe neutrale media met zeer brede doelgroepen. Het racisme is er niet van de lucht.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:43:59 #127
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166732117
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:37 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ja zeker. Maar sinds kort niet echt meer omdat het me irriteert.
Dan zul je zien dat extremen heersen. En, zoals dus ook bij jou, gematigden blijven op een gegeven moment weg. Dat geeft een vertekend beeld. Het aantal mensen dat racistische opmerkingen maakt op internet is hoog, maar net zo hoog als het aantal mensen dat oproept om politici op te knopen, homo's verbieden te adopteren etcetera. Allemaal problematisch.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166732124
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:37 schreef matthijst het volgende:

[..]

Tsja, racisme, ik denk dat een hoop mensen gewoon strontziek worden van dat gejank over zwarte piet. Daardoor krijg je steeds lompere reacties. Of die reaguurders dan allemaal racisten zijn?
Mwah...
Pas weer een kaartje in de krant: misschien 10-15 steden waar zwarte piet aangepast is (randstad, jeu). Maar wat heb je daar in Schubbekutteveen mee te maken, waar 1x per kwartaal een neger langskomt (of was het de schoorsteenveger)?
Er is wel een verschil tussen racist zijn en racistisch gedrag vertonen inderdaad. Maar dan nog vind ik racistisch gedrag niet fraai. En het is overigens vanaf het eerste moment dat de ZP discussie begon hoor, dus niet omdat er doorgedramd wordt.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:44:46 #129
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166732136
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Voor sites als GeenStijl en Telegraaf gaat dat op. Maar media als NOS, RTL en nu.nl zijn in principe neutrale media met zeer brede doelgroepen. Het racisme is er niet van de lucht.
Want er staan zoveel reacties op Nos, RTL en nu.nl?
Dan kijk ik er zeker overheen, want zie nooit een "reageerknop"?
Haters everywhere but I don't really care.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:45:31 #130
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166732156
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:42 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Voor sites als GeenStijl en Telegraaf gaat dat op. Maar media als NOS, RTL en nu.nl zijn in principe neutrale media met zeer brede doelgroepen. Het racisme is er niet van de lucht.
Heb je een linkje naar zo'n artikel op een van die laatste drie sites?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166732157
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:44 schreef matthijst het volgende:

[..]

Want er staan zoveel reacties op Nos, RTL en nu.nl?
Dan kijk ik er zeker overheen, want zie nooit een "reageerknop"?
Nu.nl heeft NuJij onlangs afgeschaft, maar NOS en RTL plaatsen hun artikelen ook op Facebook en daar wordt er volop op gereageerd.
pi_166732162
Weetje wat eigenlijk nog het ergste is, dat wij als hard werkende mensen gewoon uitgebuit worden, elke maand maar belasting betalen voor deze droeftoetters, elke maand lekker je gratis geld ontvangen maar daarnaast wel gaan lopen zeiken en zeuren, we worden gewoon dubbel genaaid en prachtig vinden zij het, wij domme Tatta`s 8}
pi_166732163
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:41 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als je nou gewoon eens stopt met alles op social media te lezen, dan ziet de wereld er al een heel stuk anders uit. Zelfde met FOK! overigens, als je nooit buiten zou komen en alleen maar de berichtgeving hier leest zou je de indruk krijgen dat we op de rand van een burgeroorlog staan, maar dan ga je even naar buiten en zie je dat mensen nog steeds normaal tegen elkaar doen en elkaar soms zelfs goedendag zeggen, en sta je ineens weer in de realiteit. :')
En dan wint Wilders opeens met overmacht de verkiezingen en zag je dat totaal niet aankomen. Nee, social media zijn juist erg belangrijk om in de gaten te houden om een beeld te krijgen van wat er speelt.
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:46:02 #134
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166732177
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef Chai het volgende:

[..]

Nu.nl heeft NuJij onlangs afgeschaft, maar NOS en RTL plaatsen hun artikelen ook op Facebook en daar wordt er volop op gereageerd.
Ahja, Facebook.. En NuJij was echt erg ja
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166732182
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:41 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als je nou gewoon eens stopt met alles op social media te lezen, dan ziet de wereld er al een heel stuk anders uit. Zelfde met FOK! overigens, als je nooit buiten zou komen en alleen maar de berichtgeving hier leest zou je de indruk krijgen dat we op de rand van een burgeroorlog staan, maar dan ga je even naar buiten en zie je dat mensen nog steeds normaal tegen elkaar doen en elkaar soms zelfs goedendag zeggen, en sta je ineens weer in de realiteit. :')
Ja, en dat vraag ik me dus al helemaal af juist door social media. Ik heb op straat en in m'n leven nooit ergens last van, echt nooit (ben lichtgetint enzo), maar ik durf te wedden dat ik weleens dagelijks mensen tegenkom die op social media zulke taal uitkramen en in het echte leven poeslief doen. Maar als je zoiets op social media neerplempt, dan is dat toch gewoon je mening/denkwijze lijkt mij? Waarom typ je het anders?

En ik hoef liever geen contact met iemand die op social media schreeuwt dat alle buitenlanders apen zijn, maar in mijn gezicht heel beleefd doet. Is dat raar? :P
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:48:02 #136
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166732213
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:46 schreef Uitgezonderd het volgende:

En ik hoef liever geen contact met iemand die op social media schreeuwt dat alle buitenlanders apen zijn, maar in mijn gezicht heel beleefd doet. Is dat raar? :P
Begrijpelijk..

Aan de andere kant denken we van bijna iedereen in onze omgeving wel eens: wat een lul/trut, terwijl we vriendelijk glimlachen..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166732217
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 08:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Maar als veel Nederlanders inderdaad zo racistisch zijn, is het niet belangrijk om groepen die daar slachtoffer van zijn te beschermen?

Zou sylvana zo hard strijden omdat ze de duivel zelf is, of omdat ze reële problematiek ziet die haar aan het hart gaat?
Maar als je op forum.marokko kijkt, dan is het ook feest iedere keer dat een Nederlander sneuvelt. Ik denk niet dat 'racisme' iets is wat alleen aan Nederlanders is besteed. We zijn nu eenmaal met meer dus je hoort het ook harder.
standaarddrinker
pi_166732223
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

En dan wint Wilders opeens met overmacht de verkiezingen en zag je dat totaal niet aankomen. Nee, social media zijn juist erg belangrijk om in de gaten te houden om een beeld te krijgen van wat er speelt.
Wilders gaat de grootste worden en of wij daar blij moeten zijn? Maar door dit allemaal maar toe te laten is het eigen schuld dikke bult, mensen zijn het zat en het wordt steeds rechtser zo..
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:49:17 #139
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166732236
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:46 schreef Uitgezonderd het volgende:
En ik hoef liever geen contact met iemand die op social media schreeuwt dat alle buitenlanders apen zijn, maar in mijn gezicht heel beleefd doet. Is dat raar? :P
Da's wel een heel extreem voorbeeld, maar de iets minder lompe reacties zou ik niet teveel waarde aan hecten :D
Haters everywhere but I don't really care.
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 11:50:51 #140
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166732259
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:45 schreef WhateverWhatever het volgende:
Weetje wat eigenlijk nog het ergste is, dat wij als hard werkende mensen gewoon uitgebuit worden, elke maand maar belasting betalen voor deze droeftoetters, elke maand lekker je gratis geld ontvangen maar daarnaast wel gaan lopen zeiken en zeuren, we worden gewoon dubbel genaaid en prachtig vinden zij het, wij domme Tatta`s 8}
wat dacht je van mij ... niet alleen betaal ik elke belasting voor het werkloze volk in het andere kamp dat vind dat ik met mijn kleurtje maar in een of ander Afrikaans apenland mijn kip moet gaan zitten eten

en daarnaast ook nog eens voor die droeftoeters waar jij zo'n hekel aan hebt!!

das pas echt zuur, jij hebt niets te klagen w/
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 11:50:55 #141
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732260
De mensen zien hun baanzekerheid verdwijnen, erosie van overige sociale zekerheden, spaargelden die weinig meer opleveren, pensioenen die verdampen, de participatiewet waardoor je als je ongeluk hebt voor een habbekrats envelopjes mag vouwen, uitkleden van de zorg etcetera.

Maar dat zijn abstracte zaken; de onvrede die dat allemaal veroorzaakt wordt nu gericht op tastbare en bekende zaken: Zwarte Piet. En straks ongetwijfeld ook weer vuurwerk.

De onvrede is begrijpelijk; de wijze waarop die wordt geuit en welke onderwerpen daarbij als hoofdmoot dienen, blijft voor mij onbegrijpelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 november 2016 @ 11:54:14 #142
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166732311
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:50 schreef sp3c het volgende:

[..]

wat dacht je van mij ... niet alleen betaal ik elke belasting voor het werkloze volk in het andere kamp dat vind dat ik met mijn kleurtje maar in een of ander Afrikaans apenland mijn kip moet gaan zitten eten

en daarnaast ook nog eens voor die droeftoeters waar jij zo'n hekel aan hebt!!

das pas echt zuur, jij hebt niets te klagen w/
Haha ja.. Daar zit je dan, tussen wal en schip.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 11:55:21 #143
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732333
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:05 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Vergeet Koningsdag, Bevrijdingsdag, Pasen, Hemelvaart en Pinksteren niet. Allemaal beledigend voor onze nieuwe landgenoten met migratie-achtergrond.
Sorry, maar ik heb het vermoeden dat het gros van de Nederlanders tegenwoordig niet eens meer weet waar Pasen, Hemelvaart en Pinksteren voor staan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 11:55:57 #144
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732344
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 10:47 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zwarte Piet zeggen = Racisme
Kumarokkaan zeggen = Racisme
Kut Kaaskop zeggen = Normaal

:')
Volgens wie dan?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732355
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Sorry, maar ik heb het vermoeden dat het gros van de Nederlanders tegenwoordig niet eens meer weet waar Pasen, Hemelvaart en Pinksteren voor staan.
Pasen: Paashaas en eieren
Hemelvaart: Dauwtrappen
Pinksteren: PInkpop

.... valt best mee...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 11:57:01 #146
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166732362
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Volgens wie dan?
volgens een heleboel 'domme tattas' natuurlijk

het is mode om je gediscrimineerd te voelen, daar hebben negers echt geen alleenrecht op
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 11:57:04 #147
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732363
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Pasen: Paashaas en eieren
Hemelvaart: Dauwtrappen
Pinksteren: PInkpop

.... valt best mee...
_O-
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732394
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Volgens wie dan?
de praktijk
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:00:09 #149
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732403
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:59 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

de praktijk
Ja, welke praktijk? Word eens concreet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 12:00:12 #150
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166732405
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:59 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

de praktijk
voorbeeld?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166732420
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:00 schreef sp3c het volgende:

[..]

voorbeeld?
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:00 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja, welke praktijk? Word eens concreet.
Als blanke wordt je toch nooit gediscrimineerd? Maar pas op als je zwart zegt of kut Marokkaan dan ben je aan het discrimineren
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:02:18 #152
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732444
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:01 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

[..]

Als blanke wordt je toch nooit gediscrimineerd? Maar pas op als je zwart zegt of kut Marokkaan dan ben je aan het discrimineren
Hier kan ik niks mee, sorry.

Word een beetje moe van die blanke slachtofferrol.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732455
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hier kan ik niks mee, sorry.

Word een beetje moe van die blanke slachtofferrol.
Haha, en ik van die zwarte en met mij nog zo`n 84% hoor
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:05:25 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732518
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:01 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

[..]

Als blanke wordt je toch nooit gediscrimineerd? Maar pas op als je zwart zegt of kut Marokkaan dan ben je aan het discrimineren
Ik heb overigens nooit de aandrang om 'kutmarokkaan' te zeggen. Jij wel?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732526
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:46 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Ja, en dat vraag ik me dus al helemaal af juist door social media. Ik heb op straat en in m'n leven nooit ergens last van, echt nooit (ben lichtgetint enzo), maar ik durf te wedden dat ik weleens dagelijks mensen tegenkom die op social media zulke taal uitkramen en in het echte leven poeslief doen. Maar als je zoiets op social media neerplempt, dan is dat toch gewoon je mening/denkwijze lijkt mij? Waarom typ je het anders?

En ik hoef liever geen contact met iemand die op social media schreeuwt dat alle buitenlanders apen zijn, maar in mijn gezicht heel beleefd doet. Is dat raar? :P
Nee, daar heb je wel gelijk in, maar op internet is nu eenmaal niks wat het lijkt.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:05:53 #156
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732531
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:02 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Haha, en ik van die zwarte en met mij nog zo`n 84% hoor
Ja en in 1977 vond 84% van de wereldbevolking disco muziek helemaal top.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732576
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ja en in 1977 vond 84% van de wereldbevolking disco muziek helemaal top.
Goeden vergelijking mang
pi_166732584
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:05 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik heb overigens nooit de aandrang om 'kutmarokkaan' te zeggen. Jij wel?
Alleen na het zien van Opsporing Verzocht
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:08:24 #159
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732590
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:07 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Goeden vergelijking mang
Inderdaad... een meerderheid wil namelijk niet zeggen dat iets ook correct is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:09:47 #160
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732621
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:08 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Alleen na het zien van Opsporing Verzocht
Hmm, nee, zelfs dan niet. Het zal wel policor gutmensch linksdenken zijn, maar het idee dat men iedere persoon individueel op diens karakter en niet diens achtergrond dient te beoordelen is voor mij een natuurwet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732638
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Hmm, nee, zelfs dan niet. Het zal wel policor gutmensch linksdenken zijn, maar het idee dat men iedere persoon individueel op diens karakter en niet diens achtergrond dient te beoordelen is voor mij een natuurwet.
Maar waarschijnlijk is 'de kutmarokkaan' bij jou alleen theorie, en kom je niet in aanraking met groepen Marokkanen die je buurtje terroriseren.
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:12:02 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732658
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:10 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk is 'de kutmarokkaan' bij jou alleen theorie, en kom je niet in aanraking met groepen Marokkanen die je buurtje terroriseren.
Lieverd, ik heb Marokkanen in mijn directe naaste omgeving.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732677
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:12 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Lieverd, ik heb Marokkanen in mijn directe naaste omgeving.
Lekker voor je, schatje.
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:13:35 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732686
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:12 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Lekker voor je, schatje.
Jammer he? Hoe moet je nu het over één kam scheren van een hele groep gaan rechtvaardigen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732700
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jammer he? Hoe moet je nu het over één kam scheren van een hele groep gaan rechtvaardigen?
Ik ben genoeg in aanraking gekomen met groepen jonge mannelijke Marokkanen om te stellen dat 'de kutmarokkaan' geen uitzondering is.
standaarddrinker
pi_166732727
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:14 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik ben genoeg in aanraking gekomen met groepen jonge mannelijke Marokkanen om te stellen dat 'de kutmarokkaan' geen uitzondering is.
Idem, sterker nog bijna een baksteen op mijn hoofd gehad...
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:16:17 #167
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732732
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:14 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik ben genoeg in aanraking gekomen met groepen jonge mannelijke Marokkanen om te stellen dat 'de kutmarokkaan' geen uitzondering is.
Oh we gaan al nuanceren... het zijn nu jonge en mannelijke Marokkanen.

Maar omgedraaid, wanneer een Sylvana hetzelfde zegt qua ervaringen met racisme, is ze een huilie en scheert ze alle blanken over één kam.

De hypocrisie in dit topic is om te janken.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732734
Overigens hebben kutmarokkanen niks met Zwarte Piet te maken. Ze zijn er niet voor en ze zijn er niet tegen, het interesseert ze niet, het maakt geen onderdeel uit van de kutmarokkaanse cultuur.
standaarddrinker
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 12:16:51 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166732740
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:01 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

[..]

Als blanke wordt je toch nooit gediscrimineerd? Maar pas op als je zwart zegt of kut Marokkaan dan ben je aan het discrimineren
eigenaardige mening
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:17:01 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732742
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:16 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Idem, sterker nog bijna een baksteen op mijn hoofd gehad...
Degene die die gooide is dan ook een klootzak; wat Mohammed van 3 hoog achter in Maastricht-Centrum daar mee te maken heeft is mij verder onduidelijk.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:18:03 #171
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732764
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:16 schreef DrDentz het volgende:
Overigens hebben kutmarokkanen niks met Zwarte Piet te maken. Ze zijn er niet voor en ze zijn er niet tegen, het interesseert ze niet, het maakt geen onderdeel uit van de kutmarokkaanse cultuur.
Wat laat jij je ware kleuren zien, zeg...

Je UI klopt wel... want wanneer iemand objectief feiten presenteert over zaken als slavernijverleden, Jim Crow of Apartheid, loop je te huilen dat jij daar niks mee te maken hebt puur omdat je blank bent.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732781
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

eigenaardige mening
toch vrij vaak in het nieuws de laatste tijd.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:20:08 #173
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732799
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

toch vrij vaak in het nieuws de laatste tijd.
Inderdaad, ik voel me als blanke, mannelijke, heteroseksuele Helmondenaar echt als een neger in het Alabama van 1963.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166732805
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Degene die die gooide is dan ook een klootzak; wat Mohammed van 3 hoog achter in Maastricht-Centrum daar mee te maken heeft is mij verder onduidelijk.
Man man man,
pi_166732810
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat laat jij je ware kleuren zien, zeg...

Je UI klopt wel... want wanneer iemand objectief feiten presenteert over zaken als slavernijverleden, Jim Crow of Apartheid, loop je te huilen dat jij daar niks mee te maken hebt puur omdat je blank bent.
Dat is toch ook onzin.. wat mij betreft heb je alleen te maken met feiten waar je zelf invloed op hebt. Dus als Trump president wordt en ik heb op hem gestemd dan mag je mij dat aanrekenen. Maar Apartheid?..
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:21:56 #176
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732829
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:20 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat is toch ook onzin.. wat mij betreft heb je alleen te maken met feiten waar je zelf invloed op hebt. Dus als Trump president wordt en ik heb op hem gestemd dan mag je mij dat aanrekenen. Maar Apartheid?..
Aha, maar de misdaden van bepaalde Marokkanen mag je wel onder de term 'kutmarokkanen' een hele groep aanrekenen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 12:22:01 #177
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166732831
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

toch vrij vaak in het nieuws de laatste tijd.
voorbeeld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166732848
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Aha, maar de misdaden van bepaalde Marokkanen mag je wel onder de term 'kutmarokkanen' een hele groep aanrekenen?
Nee, maar er zijn wel veel kutmarokkanen.
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:25:38 #179
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166732886
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:22 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nee, maar er zijn wel veel kutmarokkanen.
Als dan doorslaggevend is dat iets iemand 'kut' maakt vanwege zijn eigen individuele handeling, dan snap ik de noodzaak voor die term sowieso niet.

Je zegt net zelf dat je enkel afgerekend dient te worden op zaken waar jij invloed op hebt. Geldt dat alleen voor blanken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 november 2016 @ 12:31:19 #180
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166732961
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:55 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Sorry, maar ik heb het vermoeden dat het gros van de Nederlanders tegenwoordig niet eens meer weet waar Pasen, Hemelvaart en Pinksteren voor staan.
True.

Maar dat idee heb ik ook bij Bevrijdingsdag. Dat staat voor veel mensen tegenwoordig vooral synoniem aan zuipen, gek doen en allerlei muziekfeesten die niet per se iets van doen hebben met de Nederlandse bevrijding van WO2.
pi_166733020
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:25 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als dan doorslaggevend is dat iets iemand 'kut' maakt vanwege zijn eigen individuele handeling, dan snap ik de noodzaak voor die term sowieso niet.

Je zegt net zelf dat je enkel afgerekend dient te worden op zaken waar jij invloed op hebt. Geldt dat alleen voor blanken?
Er zijn buitenproportioneel veel jonge Marokkaanse mannen die zichzelf 'kut' maken door eigen individuele handelingen (kutmarokkanen). Daar heeft Mohammed van 3 hoog achter in Maastricht-Centrum verder niets mee te maken (geen kutmarokkaan).
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:35:49 #182
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166733040
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:34 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Er zijn buitenproportioneel veel jonge Marokkaanse mannen die zichzelf 'kut' maken door eigen individuele handelingen (kutmarokkanen). Daar heeft Mohammed van 3 hoog achter in Maastricht-Centrum verder niets mee te maken (geen kutmarokkaan).
Mohammed hoeft zich dus niet aangesproken te voelen door die term?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166733060
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:35 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Mohammed hoeft zich dus niet aangesproken te voelen door die term?
Nee. Ik voel me ook niet aangesproken als kankerkaaskop. Ik heb die ziekte niet en eet amper kaas.
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:37:11 #184
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166733069
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:36 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nee. Ik voel me ook niet aangesproken als kankerkaaskop. Ik heb die ziekte niet en eet amper kaas.
Maar waarom wel meteen in een stuip schieten wanneer historische zaken als slavernij en apartheid worden besproken?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166733090
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:37 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Maar waarom wel meteen in een stuip schieten wanneer historische zaken als slavernij en apartheid worden besproken?
Schiet ik in een stuip?
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:38:27 #186
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166733095
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:37 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Schiet ik in een stuip?
Uhm.. 69 draden over Zwarte Piet en waarom het geen racisme is...

Tja.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166733106
Even weer on topic?

Zwarte Piet = vrede
pi_166733119
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Uhm.. 69 draden over Zwarte Piet en waarom het geen racisme is...

Tja.
Ik heb net aangegeven dat ik Zwarte Piet wil inruilen voor Minions, zodat het feest weer een feest kan zijn.
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 12:40:20 #189
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166733133
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:39 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik heb net aangegeven dat ik Zwarte Piet wil inruilen voor Minions, zodat het feest weer een feest kan zijn.
Het punt is, als je zelf weet dat zp geen racisme is (waar ik het mee eens ben) waarom dan 69 draden erover? Kennelijk is er toch iets behoorlijk getriggered.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166733197
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het punt is, als je zelf weet dat zp geen racisme is (waar ik het mee eens ben) waarom dan 69 draden erover? Kennelijk is er toch iets behoorlijk getriggered.
Omdat de Zwarte Piet-discussie nu eenmaal bij de feestdagen hoort, het is een soort van nieuwe traditie sinds 2010.
standaarddrinker
pi_166733227
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:10 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Maar waarschijnlijk is 'de kutmarokkaan' bij jou alleen theorie, en kom je niet in aanraking met groepen Marokkanen die je buurtje terroriseren.
Ben ik wel mee in aanraking geweest. Dan denk ik hufters/klootzakken/eikels, kortom, direct mbt tot dat groepje die dat rotgedrag laat zien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 18 november 2016 @ 12:58:57 #192
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166733492
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:40 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Het punt is, als je zelf weet dat zp geen racisme is (waar ik het mee eens ben) waarom dan 69 draden erover? Kennelijk is er toch iets behoorlijk getriggered.
Ja dat er een leuk kinderfeest verneukt wordt....en dat triggered veel mensen.
pi_166733783
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:58 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja dat er een leuk kinderfeest verneukt wordt....en dat triggered veel mensen.
En omdat mensen voor racist uitgemaakt worden als men pro piet zijn.
  vrijdag 18 november 2016 @ 13:25:25 #194
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166734008
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:46 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Maar als je zoiets op social media neerplempt, dan is dat toch gewoon je mening/denkwijze lijkt mij? Waarom typ je het anders?
Om stoer te doen, laten zien dat je echt wel durft iets racistisch te typen? Om anderen te overtroeven in botheid? Om erbij te horen? Omdat je af wilt reageren?

Ik heb vaak de indruk dat het antisemitisme op Fok! ook op die manier werkt, mekaar opFok!ken, kijken wie het verst kan gaan hoewel het ultieme verboden is (ontkenning holocaust). Dat is ook niet fraai :N en zonde van vooral BNW.
  vrijdag 18 november 2016 @ 13:30:15 #195
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166734093
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 13:14 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

En omdat mensen voor racist uitgemaakt worden als men pro piet zijn.
[ afbeelding ]
Door mensen die niet eens Nederlander zijn gezien de gebrekkige Engelse tekst.
  vrijdag 18 november 2016 @ 13:33:00 #196
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166734147
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Inderdaad, ik voel me als blanke, mannelijke, heteroseksuele Helmondenaar echt als een neger in het Alabama van 1963.
Ja maar dan heb je het over Helmond. Doe de groeten aan Vanflessa.

Welke kleur hebben jullie Pieten? Ik meen zwart te hebben gezien.
pi_166734532
Ik heb wel eens Zwarte Piet cadeautjes meegenomen in Zwarte Piet-cadeaupapier toen ik bij vrienden in Amerika kerst ging vieren. Ze zeiden dat het daar extremely offensive was, maar wisten ook dat ik geen racist was omdat dit nu eenmaal normaal is in mijn cultuur.
standaarddrinker
pi_166734606
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 13:55 schreef DrDentz het volgende:
Ik heb wel eens Zwarte Piet cadeautjes meegenomen in Zwarte Piet-cadeaupapier toen ik bij vrienden in Amerika kerst ging vieren. Ze zeiden dat het daar extremely offensive was, maar wisten ook dat ik geen racist was omdat dit nu eenmaal normaal is in mijn cultuur.
Ik ben het met stierenvechten ook niet eens, maar om te eisen dat ze daarmee moeten stoppen gaat gewoon te ver, mooie vergelijking met Sinterklaas.
pi_166734628
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 13:59 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Ik ben het met stierenvechten ook niet eens, maar om te eisen dat ze daarmee moeten stoppen gaat gewoon te ver, mooie vergelijking met Sinterklaas.
Ik bemoei niet met andere culturen.
standaarddrinker
pi_166734667
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:00 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik bemoei niet met andere culturen.
Precies..

  vrijdag 18 november 2016 @ 14:02:44 #201
3542 Gia
User under construction
pi_166734681
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 12:20 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Inderdaad, ik voel me als blanke, mannelijke, heteroseksuele Helmondenaar echt als een neger in het Alabama van 1963.
Het is Helmonder. Niet Helmondenaar.
pi_166734694
Al vind ik dierenmishandeling wel van een geheel andere orde dan zwarte schmink op je gezicht smeren, maar dat geheel terzijde.
standaarddrinker
  vrijdag 18 november 2016 @ 14:03:58 #203
3542 Gia
User under construction
pi_166734695
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 13:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja maar dan heb je het over Helmond. Doe de groeten aan Vanflessa.

Welke kleur hebben jullie Pieten? Ik meen zwart te hebben gezien.
Volgens mij zijn ze overwegend donkerbruin.
Tegen het zwart aan!

  vrijdag 18 november 2016 @ 14:04:05 #204
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166734697
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:02 schreef Gia het volgende:

Het is Helmonder. Niet Helmondenaar.
Het is nog altijd kattenmepper.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  vrijdag 18 november 2016 @ 14:06:51 #205
3542 Gia
User under construction
pi_166734725
quote:
18s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:04 schreef Copycat het volgende:

[..]

Het is nog altijd kattenmepper.
Keijebijter, Houtse Kluppel, Spekzulleke en katten smaken prima. :9
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 14:21:29 #206
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166734947
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Het is Helmonder. Niet Helmondenaar.
Boeiend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 november 2016 @ 14:30:37 #207
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166735102
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Boeiend.
Jazeker.

Had nog graag antwoord gehad:

Ja dat er een leuk kinderfeest verneukt wordt....en dat triggered veel mensen.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 14:46:04 #208
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166735403
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:30 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Jazeker.

Had nog graag antwoord gehad:

Ja dat er een leuk kinderfeest verneukt wordt....en dat triggered veel mensen.
Dat is volgens mij voor veel mensen helemaal niet de trigger.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166735458
Toch ook wel met interessante antwoorden van het Ministerie van Sociale Zaken op de vragen van Bontes en van Klaveren over 'lespaketten over Zwarte Piet'.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20162017-502.html

quote:
Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Anti-Zwarte Piet indoctrinatie van schoolkinderen»?1
Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoe oordeelt u over het feit dat er vanuit een gemeentelijke overheid omstreden lespakketten worden verspreid op basisscholen over de Zwarte Piet-figuur?

Antwoord 2

Vanuit de gemeente Maassluis worden geen lespakketten onder basisscholen verspreid. De gemeente heeft slechts geholpen bij het leggen van het contact tussen scholen en Stichting Nederland Wordt Beter. Het is aan scholen zelf om te bepalen hoe zij hun onderwijs inrichten en welk lesmateriaal daarbij wordt gebruikt.

Vraag 3

Deelt u de mening dat het feit dat de figuur Zwarte Piet wordt verklaard vanuit het slavernijverleden politiek-correct gebeuzel is en geen recht doet aan de werkelijkheid? Zo nee, waarom niet? Kunt u een inhoudelijke reactie geven?

Antwoord 3

Over de ontstaansgeschiedenis van de figuur Piet bestaan meerdere visies. Het kabinet hangt niet een bepaalde lezing van deze geschiedenis aan.

Vraag 4

Ziet u in hoe kwalijk de karikaturenquiz is, die onderdeel uitmaakt van het pakket, met vraag-antwoord-combinaties als «Willen de mensen die Zwarte Piet spelen, echte zwarte mensen plagen?». Goede antwoord: «meestal niet»? Kunt u in uw reactie in gaan op dit racistische element van het pakket?

Antwoord 4

Elke vorm van racisme is verwerpelijk. Het Sinterklaasfeest is een traditie die veel mensen altijd met vreugde vieren. Deze mensen kunnen niet zomaar als racist worden bestempeld. Tegelijkertijd kan men constateren dat de vertolking van de figuur Piet sommige mensen onbedoeld kwetst.

Vraag 5

Denkt u niet dat het verstandiger is dat de mensen die problemen hebben met de Zwarte Piet-figuur zich verdiepen in de materie, onder andere door de documentaire «Zwarte Piet, Racisme of Folklore?» van Arnold-Jan Scheer eens te bekijken? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 5

Het is voor iedereen goed zich te verdiepen in standpunten van een ander.

Vraag 6

In hoeverre deelt u de visie dat Nederlandse tradities en folklore nooit mogen worden opgegeven voor multiculti-geneuzel?

Antwoord 6

Het sinterklaasfeest is een traditie die wordt vormgegeven door de samenleving, en die is blijven bestaan door te veranderen. Dat zal ook in de toekomst zo zijn.

Vraag 7

Bent u bereid de burgemeester van Maassluis op te roepen om af te zien van het onzinnige voornemen om de lespakketten onder basisscholen te verspreiden? Zo neen, waarom niet?

Antwoord 7

Zie beantwoording op vraag 2.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  vrijdag 18 november 2016 @ 14:48:37 #210
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166735487
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:46 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Dat is volgens mij voor veel mensen helemaal niet de trigger.
Wat dan wel?
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 14:54:49 #211
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166735635
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:48 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Wat dan wel?
Eerder de roeptoeterij van een enkeling over racisme en slavernij.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 18 november 2016 @ 15:03:36 #212
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166735825
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Eerder de roeptoeterij van een enkeling over racisme en slavernij.
Ja dat domme gelul helpt ook altijd wel lekker mee.
Lekker intolerante kut maatschappij gaat dit worden.
Volgende wat weg gaat wordt Kerst want de dikkerds voelen zich beledigt?
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 15:07:57 #213
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166735899
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 14:54 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Eerder de roeptoeterij van een enkeling over racisme en slavernij.
nog eerder de huidskleur van die roeptoeter een die extreme reactie is wat het kinderfeestje aan het verpesten is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 15:08:27 #214
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166735906
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

nog eerder de huidskleur van die roeptoeter een die extreme reactie is wat het kinderfeestje aan het verpesten is
correct.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 15:08:47 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166735911
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:03 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Ja dat domme gelul helpt ook altijd wel lekker mee.
Lekker intolerante kut maatschappij gaat dit worden.
Volgende wat weg gaat wordt Kerst want de dikkerds voelen zich beledigt?
er gaat niets weg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 18 november 2016 @ 15:10:20 #216
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166735946
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:08 schreef sp3c het volgende:

[..]

er gaat niets weg
Weet je dat wel zeker?
Ik zie de VN straks wederom een poging doen om dit kinderfeest te vernaaien....
pi_166735951
Maar ik zou dus bijvoorbeeld Belgen aan kunnen spreken op het beleid van Leopold in Congo? En als hij dan zegt 'daar heb ik geen invloed op gehad hè matje' dan zeg ik: niet in een stuip schieten?
standaarddrinker
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 15:14:02 #218
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166736015
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:10 schreef DrDentz het volgende:
Maar ik zou dus bijvoorbeeld Belgen aan kunnen spreken op het beleid van Leopold in Congo? En als hij dan zegt 'daar heb ik geen invloed op gehad hè matje' dan zeg ik: niet in een stuip schieten?
Je begint al fout. Er hoeft helemaal niemand aangesproken te worden op beleid uit het verleden; simpelweg de historie benoemen, zonder enige verwijzing naar 'schuld', is voor genoeg types hier al reden om zich direct aangesproken te voelen.

Dat is juist het punt. Ik zie zwarte piet niet als racisme; wat een Sylvana roept, trek ik me niet aan. Als er echter ergens iets gezegd wordt over de geschiedenis van slavernij of apartheid, is de eerste reactie van een hoop pro-pieten hier: "DAAR HEB IK GEEN SCHULD AAN". Wie heeft het over schuld? Dat is wat ik bedoel met in een stuip schieten.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 15:16:15 #219
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166736051
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:10 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Weet je dat wel zeker?
Ik zie de VN straks wederom een poging doen om dit kinderfeest te vernaaien....
dat kan de VN helemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166736120
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:14 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je begint al fout. Er hoeft helemaal niemand aangesproken te worden op beleid uit het verleden; simpelweg de historie benoemen, zonder enige verwijzing naar 'schuld', is voor genoeg types hier al reden om zich direct aangesproken te voelen.

Dat is juist het punt. Ik zie zwarte piet niet als racisme; wat een Sylvana roept, trek ik me niet aan. Als er echter ergens iets gezegd wordt over de geschiedenis van slavernij of apartheid, is de eerste reactie van een hoop pro-pieten hier: "DAAR HEB IK GEEN SCHULD AAN". Wie heeft het over schuld? Dat is wat ik bedoel met in een stuip schieten.
Even buiten jouw mening om dan: de anti-Piet lobby draait verder om herstelbetalingen aan nazaten van slaven. Dan heb je het wel over een schuldvraag,
standaarddrinker
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 15:23:31 #221
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166736180
gek genoeg zijn het nagenoeg alleen propieten die het over herstelbetalingen hebben

doodsbang zijn ze
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166736194
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  vrijdag 18 november 2016 @ 15:40:56 #223
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166736489
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:23 schreef sp3c het volgende:
gek genoeg zijn het nagenoeg alleen propieten die het over herstelbetalingen hebben

doodsbang zijn ze
Herstelbetalingen? Aan wie dan?
pi_166736538
Waar ik me nog het meest aan stoor is niet eens zo deze discussie, maar aan volwassen mensen die doelbewust het kinderfeest lopen te verstoren met hun acties. Demonstratieverbod negeren, iemand bijna tegen een rijdende auto duwen en half-jankende en verbaasde kinderen die aan de zijlijn staan. Er zijn nog meer acties aangekondigd. Doe dat lekker op een ander tijdstip, waar de kinderen er dan geen last van hebben. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn.
  vrijdag 18 november 2016 @ 15:50:38 #225
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_166736680
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:43 schreef Rattataki het volgende:
Waar ik me nog het meest aan stoor is niet eens zo deze discussie, maar aan volwassen mensen die doelbewust het kinderfeest lopen te verstoren met hun acties. Demonstratieverbod negeren, iemand bijna tegen een rijdende auto duwen en half-jankende en verbaasde kinderen die aan de zijlijn staan. Er zijn nog meer acties aangekondigd. Doe dat lekker op een ander tijdstip, waar de kinderen er dan geen last van hebben. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn.
Stelletje rel pieten....
  vrijdag 18 november 2016 @ 15:53:45 #226
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166736734
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:43 schreef Rattataki het volgende:
Waar ik me nog het meest aan stoor is niet eens zo deze discussie, maar aan volwassen mensen die doelbewust het kinderfeest lopen te verstoren met hun acties. Demonstratieverbod negeren, iemand bijna tegen een rijdende auto duwen en half-jankende en verbaasde kinderen die aan de zijlijn staan. Er zijn nog meer acties aangekondigd. Doe dat lekker op een ander tijdstip, waar de kinderen er dan geen last van hebben. Ik hoop dat ze trots op zichzelf zijn.
Erg naar en laag volk idd. Ze hebben ook veelal erg agressieve koppen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Moderator vrijdag 18 november 2016 @ 16:49:15 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166737716
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:40 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Herstelbetalingen? Aan wie dan?
weet ik toch niet :?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166737842
Willen we meer of minder Zwarte Pieten in Nederland???

:') 8}
pi_166738688
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 16:56 schreef WhateverWhatever het volgende:
Willen we meer of minder Zwarte Pieten in Nederland???

:') 8}
Na 5 December wil ik er absoluut minder.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  Beste debater 2022 vrijdag 18 november 2016 @ 17:51:37 #230
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166738858
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:20 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Even buiten jouw mening om dan: de anti-Piet lobby draait verder om herstelbetalingen aan nazaten van slaven. Dan heb je het wel over een schuldvraag,
Ja, maar waarom zou je je daar iets van aantrekken?

Ik ken de geschiedenis, de duistere bladzijden... maar ik voel me geen seconde schuldig aan evenementen begaan door lieden die toevalligerwijze dezelfde kleur hadden als ik.

Déze mensen kunnen roepen wat ze willen, ik lig er niet wakker van. Mij interesseert slechts de geschiedenis.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166738961
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 15:20 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Even buiten jouw mening om dan: de anti-Piet lobby draait verder om herstelbetalingen aan nazaten van slaven. Dan heb je het wel over een schuldvraag,
Van het land, van die geschiedenis, niet over de schuld van jou als individu.

Dat gezegd hebbende ben ik geen voorstander van herstelbetalingen. Wel van erkenning van die geschiedenis.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166740751
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 11:10 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

De meeste klassieke politieke partijen wel volgens mij. GroenLinks, PvdA en D66 leggen er het meeste nadruk op, maar volgens mij staan SP, CDA en VVD er ook zo in. Ik denk dat als het puntje bij paaltje komt (regeren), deze partijen zeer weinig van elkaar verschillen wat betreft het aanpakken van de problematiek. Bijvoorbeeld in deze discussie: PvdA is voor aanpassing van ZP, VVD is voor behoud van ZP, maar beide willen ze niet van hogerhand opleggen hoe het feest gevierd wordt.
En jouw oplossing is wat en via welke partij?
  vrijdag 18 november 2016 @ 20:52:44 #233
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166742950
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 17:58 schreef erodome het volgende:

[..]

Van het land, van die geschiedenis, niet over de schuld van jou als individu.

Dat gezegd hebbende ben ik geen voorstander van herstelbetalingen. Wel van erkenning van die geschiedenis.
Als de staat het moet betalen, gaat het wel om ons belastinggeld. Dat we dan niet voor iets zinnigers kunnen gebruiken. Het is niet bepaald zo dat er nog ergens een WIC-spaarpotje is om de slachtoffers uit te kunnen betalen.

Erkennen van de geschiedenis: volgens mij doen wij dat al voor wat betreft de slavernij in voormalige koloniën. Compleet met slavernijmonument en Keti Koti. De vraag is hoelang je bij het verleden moet stilstaan, bij andere ingrijpende gebeurtenissen hebben we het ook al achter ons gelaten, daar staan we ook niet dagelijks bij stil, hoe gruwelijk of ingrijpend het ook was.
Waar onze geschiedenis nog niet wordt erkend, is in de historie van Zwarte Piet, waardoor er nog steeds mensen zijn die denken dat het iets met het slavernijverleden heeft te maken.
  vrijdag 18 november 2016 @ 20:53:34 #234
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166742988
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 16:49 schreef sp3c het volgende:

[..]

weet ik toch niet :?
Aan de nazaten van de slaven uiteraard.
pi_166743006
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 20:52 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als de staat het moet betalen, gaat het wel om ons belastinggeld. Dat we dan niet voor iets zinnigers kunnen gebruiken. Het is niet bepaald zo dat er nog ergens een WIC-spaarpotje is om de slachtoffers uit te kunnen betalen.

Erkennen van de geschiedenis: volgens mij doen wij dat al voor wat betreft de slavernij in voormalige koloniën. Compleet met slavernijmonument en Keti Koti. De vraag is hoelang je bij het verleden moet stilstaan, bij andere ingrijpende gebeurtenissen hebben we het ook al achter ons gelaten, daar staan we ook niet dagelijks bij stil, hoe gruwelijk of ingrijpend het ook was.
Waar onze geschiedenis nog niet wordt erkend, is in de historie van Zwarte Piet, waardoor er nog steeds mensen zijn die denken dat het iets met het slavernijverleden heeft te maken.
Het gaat erom dat dat niet persoonlijk is bedoeld naar jou of mij als individu.
Verder ben ik het geheel met je eens, vandaar ook dat ik niet voor hetstelbetalingen ben.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166743413
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 16:56 schreef WhateverWhatever het volgende:
Willen we meer of minder Zwarte Pieten in Nederland???

:') 8}
Meer!, Meer!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_166750096
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 november 2016 02:04 schreef Uitgezonderd het volgende:

[..]

Op social media is de haat tegen allochtonen groots juist. Ik zie dat niet echt stelselmatig tegenover autochtonen, maar echt dagelijks over allochtonen op social media onder berichten over islam, vluchtelingen/asielzoekers, zwarte piet, Sylvana Simons, Trump, zelfs als er een boot met vluchtelingen is verdronken wordt er nog massaal gezegd 'eigen schuld hadden ze maar niet moeten vluchten'. En daar zijn dan weer 3K likes op.

Ik sta daar wel van te kijken. Misschien is dat naief maar ik sta er echt van te kijken. Heb NOS en RTL maar ontvolgd want werd er cynisch van.
Dan lees je wel heel selectief..
pi_166750161
Het wordt tijd dat het Sint en Pietengilde zich gaat manifesteren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166750244
Poll: Willen we, in Nederland, meer, of minder Zwarte Pieten?
Minder, minder!
Meer Zwarte Pieten!
Weg. Racisme schaf je niet een beetje af.
Het aantal Pieten moet constant blijven.
Zwarte Piet = liefde.
Geen mening.
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier
standaarddrinker
pi_166754918
Voor de beeldvorming... reactie van een Amerikaan:

Ik:

quote:
I'm curious, do you know the tradition? Do you see racism in it?

I often wonder how this looks to outsiders.
Reactie:

quote:
I'll tell you...I'm a retired Marine and had the chance to do a bit of travel in my day and learned to respect the cultures of others. I don't have to like or accept it...but I can respect it as theirs.

Here's what I think I know:
Black Pete is an elf...He's a helper to Santa Claus. He's black because he travels through the chimney so much that he is covered in soot...but also because he is presumed to be a Moor. (Mind you Santa Claus does so as well and is not 'black'). Nothing in the lore makes Pete derogatory...he's not dumb, sneaky, dangerous, lecherous, drunk or anything else. He is just the helper...much like Batman's Robin.

Here's what I think.
Black Pete is a minor character in the Santa Claus theme. The fact that he is given so much attention makes me wonder "why". I think today he's become an 'excuse' to dress up in blackface and get away with it and less as a celebration of Black Pete himself. The fact that he is called "Black" Pete has its own racial undertones much like Nigger Jim in the book "Huckleberry Finn". Once you put "Nigger" in front of a name we're calling attention to his race....same with "Black" .

Conclusion:
Black Pete himself is not racist and more than Santa Claus is.
Certainly it must be possible to celebrate Black Pete without the blackface. I'm not sure why people can't let that go.

The Dutch are free to celebrate their own culture history and traditions in any way they like (as long as it is not harmful....not advocating cannibalism because it's 'our tradition'.)
Personally, if people see Black Pete in a positive way...as a good, decent person...similar to Santa Claus...who brings joy to children...why not.

If someone wanted to do any one thing that would affect this event....try just calling him Pete...Santa's helper. Or Pete the Elf. Something like that.

That's my 3.14 cents
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:05:42 #241
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166754937
ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het geen anti zwarte-piet protest is
maar een anti autochtone Nederlander
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166754969
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:05 schreef Onnoman het volgende:
ik begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het geen anti zwarte-piet protest is
maar een anti autochtone Nederlander
Als je dat maar vaak genoeg herhaalt ga je het vanzelf geloven.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:09:52 #243
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166755000
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:04 schreef Molurus het volgende:
I think today he's become an 'excuse' to dress up in blackface and get away with it and less as a celebration of Black Pete himself.
Maar dit is natuurlijk niet waar. Verder heeft die Amerikaan het goed gezien.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166755016
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:09 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar dit is natuurlijk niet waar. Verder heeft die Amerikaan het goed gezien.
Dat dat niet waar is ligt niet echt voor de hand. Als ik dit topic zo nu en dan zie zou hij daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. De mate waarin men hecht aan de kleur is absurd, iets wat deze Amerikaan ook duidelijk niet begrijpt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:12:36 #245
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166755046
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat dat niet waar is ligt niet echt voor de hand. Als ik dit topic zo nu en dan zie zou hij daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. De mate waarin men hecht aan de kleur is absurd, iets wat deze Amerikaan ook duidelijk niet begrijpt.
Maar men hecht waarde aan de kleur uit traditionele overwegingen. Als het altijd al 'groene piet' was geweest hadden mensen absurd veel waarde aan die kleur toegekend.

Of denk aan oranje als kleur bij het voetbal.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166755302
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat dat niet waar is ligt niet echt voor de hand. Als ik dit topic zo nu en dan zie zou hij daar best wel eens gelijk in kunnen hebben. De mate waarin men hecht aan de kleur is absurd, iets wat deze Amerikaan ook duidelijk niet begrijpt.
En je maakt wederom iedereen die ZP oké vindt uit voor racist die ZP gebruiken om blackface te kunnen spelen. Toppertje weer.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166755330
quote:
Personally, if people see Black Pete in a positive way...as a good, decent person...similar to Santa Claus...who brings joy to children...why not.
Dit zegt natuurlijk alles. Het feit dat de anti pieten niet in staat zijn dit te kunnen terwijl dom volk zoals Amerikanen het wel kunnen is natuurlijk bedroevend.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:34:18 #248
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166755349
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je dat maar vaak genoeg herhaalt ga je het vanzelf geloven.
ik geloof het ook..
demonstreren tegen het sinterklaas feest staat symbool met anti Nederland gevoelens in mijn optiek
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166755350
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:30 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

En je maakt wederom iedereen die ZP oké vindt uit voor racist die ZP gebruiken om blackface te kunnen spelen. Toppertje weer.
En wederom met stropoppen aan het strooien. Chapeau.

Dit heb ik nergens gezegd, noch gesuggereerd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166755361
quote:
2s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:12 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Maar men hecht waarde aan de kleur uit traditionele overwegingen.
Daar geloof ik helemaal niks van.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166755370
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

En wederom met stropoppen aan het strooien. Chapeau.

Dit heb ik nergens gezegd, noch gesuggereerd.
Je refereert naar een Amerikaan die die stelling aanhangt en dus impliceer je dat wel degelijk.
Waarom je dat ontkent is mij een raadsel.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 19 november 2016 @ 13:44:50 #252
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166755486
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar geloof ik helemaal niks van.
Dat wil je niet geloven omdat je graag mensen voor racist uit wilt maken.

Nou ja, ieder z'n ding.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166755509
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat wil je niet geloven omdat je graag mensen voor racist uit wilt maken.

Nou ja, ieder z'n ding.
Ik snap ook niet dat Molurus dat blijft ontkennen, dat is zeg maar zijn enige drijfveer in dit topic.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166755573
quote:
1s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik snap ook niet dat Molurus dat blijft ontkennen, dat is zeg maar zijn enige drijfveer in dit topic.
Volgens mij gaat het niet om Piet, maar om het moment dat tolerantie veranderd in "over je heen laten lopen."

Piet is gewoon een symbool.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166755621
Of het moet zo zijn, dat als morgen Piet paars is met een steile pruik, dat dan alles ineens wee pais en vree is :Y

Maar dat betwijfel ik.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166755801
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:44 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat wil je niet geloven omdat je graag mensen voor racist uit wilt maken.

Nou ja, ieder z'n ding.
Het zou wel helpen als mensen een goed argument hadden om piet zwart te houden. Ik moet echter constateren dat de liefhebbers vrijwel zonder uitzondering daarvoor in de geschiedenis moeten duiken die, op het moment dat ze daaraan beginnen, voor hen totaal onbekend is.

Dat zegt voor mij al genoeg. Dan wordt het naar de gewenste conclusie toe redeneren.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166755883
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zou wel helpen als mensen een goed argument hadden om piet zwart te houden. Ik moet echter constateren dat de liefhebbers vrijwel zonder uitzondering daarvoor in de geschiedenis moeten duiken die, op het moment dat ze daaraan beginnen, voor hen totaal onbekend is.

Dat zegt voor mij al genoeg. Dan wordt het naar de gewenste conclusie toe redeneren.
Het komt door al dat roet in de schoorsteen :D

Daarom is hij zwart :D

En dat is een traditie. Als dat je niet bevalt flikker je op naar je eigen land

:D

Dit is eigenlijk gewoon heel erg grappig _O-
pi_166756176
En dan te bedenken dat Piet oorspronkelijk helemaal niet zelf door de schoorsteen ging en het zwart van de schoorsteen een verzonnen verhaaltje is om alles 'goed' te praten :D

Zwarte Piet and Cultural Aphasia in the Netherlands

[ Bericht 27% gewijzigd door Kijkertje op 19-11-2016 14:35:51 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166756226
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 13:54 schreef tesssssssss het volgende:
Of het moet zo zijn, dat als morgen Piet paars is met een steile pruik, dat dan alles ineens wee pais en vree is :Y

Maar dat betwijfel ik.
Aangezien KOZP de hele situatie gijzelt is het pas oké als er herstelbetalingen zijn gedaan.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 19 november 2016 @ 14:36:29 #260
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166756264
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het zou wel helpen als mensen een goed argument hadden om piet zwart te houden. Ik moet echter constateren dat de liefhebbers vrijwel zonder uitzondering daarvoor in de geschiedenis moeten duiken die, op het moment dat ze daaraan beginnen, voor hen totaal onbekend is.

Dat zegt voor mij al genoeg. Dan wordt het naar de gewenste conclusie toe redeneren.
Voor jou, ja. Jij zet dan een stroman op.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166756265
Dat de propietkant zelf standpunten van de antipieters moet bedenken om een punt te kunnen maken zegt op zich wel genoeg.
  zaterdag 19 november 2016 @ 14:37:31 #262
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166756272
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:36 schreef Jigzoz het volgende:
Dat de propietkant zelf standpunten van de antipieters moet bedenken om een punt te kunnen maken zegt op zich wel genoeg.
Wat doe jij hier eigenlijk? Het is toch al lang klaar?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166756295
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:37 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Wat doe jij hier eigenlijk? Het is toch al lang klaar?
Hé, jij vindt mij een achterlijke lul en ik vind jou een achterlijke lul, dus ik denk dat je beter tegen iemand anders kunt praten.
pi_166756327
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hé, jij vindt mij een achterlijke lul en ik vind jou een achterlijke lul, dus ik denk dat je beter tegen iemand anders kunt praten.
Weer lekker aan het trollen?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166756360
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Weer lekker aan het trollen?
Kijk, jullie vinden elkaar vast lief. Zelfde niveau en persoonlijkheid. Bram, dit is vuurvlieg, vuurvlieg dit is Bram. Geen kinderen maken alsjeblieft, maar verder veel geluk gewenst samen.
pi_166756906
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:29 schreef Kijkertje het volgende:
En dan te bedenken dat Piet oorspronkelijk helemaal niet zelf door de schoorsteen ging en het zwart van de schoorsteen een verzonnen verhaaltje is om alles 'goed' te praten :D

Zwarte Piet and Cultural Aphasia in the Netherlands
Of Zwarte Piet zwart is vanuit cultuur historisch perspectief qua oertraditie óf dat hij zwart is door de schoorsteen, in beide gevallen stelt hij niet die neger voor die de anti-Pieten wel in hem zien.

Dus wat boeit het dan dat degenen die hem als zwart van de schoorsteen zien niet op de hoogte zijn van de oertraditie? In beide gevallen is er geen sprake van de intentie om een neger te karikaturiseren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 19 november 2016 @ 15:29:16 #267
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_166757037
LOL op dit moment op L1 intocht van sinterklaas en de verslaggever wacht vol belangstelling op de tegen demonstratie. :D

Trieste boel....

http://www.1limburg.nl/ve(...)en?context=section-1
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  zaterdag 19 november 2016 @ 15:32:25 #268
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166757101
Ik reed vanochtend door een dorpje in Gelderland en daar was toevallig ook een intocht. Alle pieten pikzwart. Net zoals overal hier in de regio.
pi_166757309
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 14:29 schreef Kijkertje het volgende:
En dan te bedenken dat Piet oorspronkelijk helemaal niet zelf door de schoorsteen ging en het zwart van de schoorsteen een verzonnen verhaaltje is om alles 'goed' te praten :D

Zwarte Piet and Cultural Aphasia in the Netherlands
Goh, geschiedvervalsing is ook een Nederlandse traditie.. _O-

Apart, dus pro-pieten doen hier een oogje toe, omdat ze Nederlandse tradities zuiver willen houden. Logisch. _O-

quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:21 schreef Montagui het volgende:

[..]

Of Zwarte Piet zwart is vanuit cultuur historisch perspectief qua oertraditie óf dat hij zwart is door de schoorsteen, in beide gevallen stelt hij niet die neger voor die de anti-Pieten wel in hem zien.

Dus wat boeit het dan dat degenen die hem als zwart van de schoorsteen zien niet op de hoogte zijn van de oertraditie? In beide gevallen is er geen sprake van de intentie om een neger te karikaturiseren.
Tuurlijk. En die geschiedvervalsing heeft plaatsgevonden, waarom denk je? :')
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 19 november 2016 @ 15:50:33 #270
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166757406
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:44 schreef Manono het volgende:

[..]

Goh, geschiedvervalsing is ook een Nederlandse traditie.. _O-

Apart, dus pro-pieten doen hier een oogje toe, omdat ze Nederlandse tradities zuiver willen houden. Logisch. _O-

[..]

Tuurlijk. En die geschiedvervalsing heeft plaatsgevonden, waarom denk je? :')
'Cultural aphasia' serieus nemen :D. Wat een idioot moet je dan zijn :').
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166757559
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'Cultural aphasia' serieus nemen :D. Wat een idioot moet je dan zijn :').
Haha, ja.

Gek genoeg ben ik ik in alle honderdduizend delen op Fok nog niet 1 steekhoudende historische verklaring tegengekomen waarom zwarte piet rond 1850 van een duivelse verschijning in een negroide verschijning veranderde.

Hoe een boot vol zwartgeschminkte 'fantasiefiguurtjes' met kroeshaar, 'in dienst' bij 1 witte oude heilige kerel 'zomaar' onze historie binnen kwam varen! Allemaal dezelfde naam met toevoeging van functie, inpakpiet, hoofdpiet. En thuis heeft Sinterklaas ook vast wel een huispiet en een veldpiet. :+
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:03:12 #272
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166757591
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:00 schreef Manono het volgende:

[..]

Haha, ja.

Gek genoeg ben ik ik in alle honderdduizend delen op Fok nog niet 1 steekhoudende historische verklaring tegengekomen waarom zwarte piet rond 1850 van een duivelse verschijning in een negroide verschijning veranderde.

Hoe een boot vol zwartgeschminkte 'fantasiefiguurtjes' met kroeshaar, 'in dienst' bij 1 witte oude heilige kerel 'zomaar' onze historie binnen kwam varen! Allemaal dezelfde naam met toevoeging van functie, inpakpiet, hoofdpiet. En thuis heeft Sinterklaas ook vast wel een huispiet en een veldpiet. :+
Zal best, maar dat is dan ook helemaal niet relevant.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166757607
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:03 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Zal best, maar dat is dan ook helemaal niet relevant.
We maken elkaar in elk geval aan het lachen.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166757618
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:32 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik reed vanochtend door een dorpje in Gelderland en daar was toevallig ook een intocht. Alle pieten pikzwart. Net zoals overal hier in de regio.
Ik ook toevallig, nog naar ze gezwaaid. Leuke traditie!
standaarddrinker
pi_166757636
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 15:50 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

'Cultural aphasia' serieus nemen :D. Wat een idioot moet je dan zijn :').
Even Googelen leert mij dat deze term door de socioloog zelf is bedacht, vermoedelijk om naam te maken. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166757694
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Even Googelen leert mij dat deze term door de socioloog zelf is bedacht, vermoedelijk om naam te maken. :)
Kan zeker kloppen maar hoe je geschiedvervalsing noemt is ook niet zo belangrijk. :+
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166757697
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:12 schreef Manono het volgende:

[..]

Kan zeker kloppen maar hoe je geschiedvervalsing noemt is ook niet zo belangrijk. :+
En dat. :)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_166757736
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:00 schreef Manono het volgende:

[..]

Haha, ja.

Gek genoeg ben ik ik in alle honderdduizend delen op Fok nog niet 1 steekhoudende historische verklaring tegengekomen waarom zwarte piet rond 1850 van een duivelse verschijning in een negroide verschijning veranderde.
Zwarte Piet is niet opeens van een duivelse verschijning naar een negroïde verschijning gegaan.

Het is moeilijk na te gaan hoe Zwarte Piet precies ontstaan is, Schenkman heeft een versie opgetekend die toen al bestond. Waarschijnlijk heeft hij diverse elementen als de Spaanse Bisschop en Moorse knecht wel zelf bedacht. Maar ook dat is gissen.

Voor de tweede wereldoorlog was er maar één Zwarte Piet. Het schijnt zo te zijn dat de Canadese bevrijders van één Piet naar meerdere Pieten gegaan zijn. Onder het motto, één Piet is leuk, maar meer Pieten is leuker.
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:17:55 #279
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166757754
quote:
10s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:04 schreef Manono het volgende:

[..]

We maken elkaar in elk geval aan het lachen.
Het geluk is met de dommen, blijkbaar.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:20:14 #280
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166757777
De anti-piet demonstraties zijn alweer aan het uitsterven niet? Beduidend minder aandacht afgelopen week dan ervoor.
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:22:42 #281
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166757824
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:00 schreef Manono het volgende:

[..]

Haha, ja.

Gek genoeg ben ik ik in alle honderdduizend delen op Fok nog niet 1 steekhoudende historische verklaring tegengekomen waarom zwarte piet rond 1850 van een duivelse verschijning in een negroide verschijning veranderde.

Hoe een boot vol zwartgeschminkte 'fantasiefiguurtjes' met kroeshaar, 'in dienst' bij 1 witte oude heilige kerel 'zomaar' onze historie binnen kwam varen! Allemaal dezelfde naam met toevoeging van functie, inpakpiet, hoofdpiet. En thuis heeft Sinterklaas ook vast wel een huispiet en een veldpiet. :+
Het is maar hoe selectief je bent: http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/

Het was indertijd geen "boot vol", gewoon 1 Pint, 1 Siet.
Allemaal dezelfde naam is dus niet van toepassing, dat is van na de tweede wereldoorlog en pas lang daarna ingeburgerd door het Sinterklaasjournaal.

Nadere bestudering van de periode 1850 kan je leren dat het toen door de kringen van Schenkman minder fortuinlijk werd geacht om kinderen aan heidense demonen bloot te stellen, dus moest er een "zwart" alternatief worden bedacht. Slaven waren de opvolgers geenszins, Schenkman was tegen slavernij. Voorts is het onwaarschijnlijk (zie bovenstaande link) dat men op het platteland als neger dan wel slaaf zag, omdat de eigen slavernij pas enkele decennia was afgeschaft (1795) en men er nooit een neger tegenkwam, terwijl het archetype van de doods/vruchtbaarheidsdemon wel bekend was.
pi_166757883
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:16 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zwarte Piet is niet opeens van een duivelse verschijning naar een negroïde verschijning gegaan.

Het is moeilijk na te gaan hoe Zwarte Piet precies ontstaan is, Schenkman heeft een versie opgetekend die toen al bestond. Waarschijnlijk heeft hij diverse elementen als de Spaanse Bisschop en Moorse knecht wel zelf bedacht. Maar ook dat is gissen.

Voor de tweede wereldoorlog was er maar één Zwarte Piet. Het schijnt zo te zijn dat de Canadese bevrijders van één Piet naar meerdere Pieten gegaan zijn. Onder het motto, één Piet is leuk, maar meer Pieten is leuker.
Dit zou natuurlijk allemaal kunnen. Maar het zou ook goed kunnen, dat de slavernij wel een rol heeft gespeeld, aangezien Nederland mede door driehoekshandel in slaven rijk is geworden.

Wat mij opvalt bij de pro-pieten, is dat ze alles overwegen, maar dat elke invloed van de slavernij bij voorbaat in alle toonaarden ontkend wordt, terwijl het simpelweg Nederlandse historie is. Bijna alle mooie, Nederlandse koopmanshuisjes dateren uit de 16e en 17e eeuw.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166757975
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:20 schreef WheeledWarrior het volgende:
De anti-piet demonstraties zijn alweer aan het uitsterven niet? Beduidend minder aandacht afgelopen week dan ervoor.
Iemand plaatste een link van de intocht bij L1.

Ik zag misschien 10 demonstranten. En dan nog veel mensen er omheen die aan het discussiëren waren.

De anti-Pieten zijn gewoon geen grote groep. Het lukt ze nog wel om een groep van 200 demonstranten op te trommelen voor een belangrijke intocht. Maar niet om aanwezig te zijn bij veel intochten.
pi_166758042
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Iemand plaatste een link van de intocht bij L1.

Ik zag misschien 10 demonstranten. En dan nog veel mensen er omheen die aan het discussiëren waren.

De anti-Pieten zijn gewoon geen grote groep. Het lukt ze nog wel om een groep van 200 demonstranten op te trommelen voor een belangrijke intocht. Maar niet om aanwezig te zijn bij veel intochten.
Bij ons is het 1 mevrouw die sowieso overal tegen is, beetje rare mevrouw. En die had dit jaar wat mensen van buitenaf opgetrommeld, vorig jaar was ze nog alleen in haar protest. Er zit sowieso een steekje los bij die mensen heb ik het idee. Verder wel hele leuke intocht.
standaarddrinker
pi_166758068
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Iemand plaatste een link van de intocht bij L1.

Ik zag misschien 10 demonstranten. En dan nog veel mensen er omheen die aan het discussiëren waren.

De anti-Pieten zijn gewoon geen grote groep. Het lukt ze nog wel om een groep van 200 demonstranten op te trommelen voor een belangrijke intocht. Maar niet om aanwezig te zijn bij veel intochten.
Bij de intocht in Leiden ook zo'n 10. Schijnt dat het publiek daar massaal omheen is gaan staan zodat hun boodschap niet of nauwelijks overkwam.
quote:
Nico Fokker Ik was in leiden. Daar waren 10 anti zwarten pieten betogers. Het publiek ging er massaal om heen staan. Ze stonden compleet voor lul.
What's in a name by the way... :D
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166758083
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is maar hoe selectief je bent: http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/

Het was indertijd geen "boot vol", gewoon 1 Pint, 1 Siet.
Allemaal dezelfde naam is dus niet van toepassing, dat is van na de tweede wereldoorlog en pas lang daarna ingeburgerd door het Sinterklaasjournaal.

Nadere bestudering van de periode 1850 kan je leren dat het toen door de kringen van Schenkman minder fortuinlijk werd geacht om kinderen aan heidense demonen bloot te stellen, dus moest er een "zwart" alternatief worden bedacht. Slaven waren de opvolgers geenszins, Schenkman was tegen slavernij. Voorts is het onwaarschijnlijk (zie bovenstaande link) dat men op het platteland als neger dan wel slaaf zag, omdat de eigen slavernij pas enkele decennia was afgeschaft (1795) en men er nooit een neger tegenkwam, terwijl het archetype van de doods/vruchtbaarheidsdemon wel bekend was.
Met alle respect, waar heb je het over? Het huidige Nederlandse 'platteland' (en vooral in het Noorden) floreerde in de 17 en 18e eeuw, mede dankzij de slavenhandel. De slavenkust in Afrika was pakweg 100 jaar onder beheer van de Nederlandse WIC en die vervoerden zelf de slaven naar Noord en Zuid Amerika.

Het 'nooit een neger tegenkomen' is geen voorwaarde tegen kromme ideeën hoor, die ontstaan juist bij onbekendheid De meeste pro-pieters wonen in de provincie, zegt genoeg.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166758124
quote:
7s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:40 schreef Manono het volgende:

[..]

Met alle respect, waar heb je het over? Het huidige Nederlandse 'platteland' (en vooral in het Noorden) floreerde in de 16 en 17e eeuw, mede dankzij de slavenhandel. De slavenkust in Afrika was pakweg 100 jaar onder beheer van de Nederlandse WIC en die vervoerden zelf de slaven naar Noord en Zuid Amerika.

Het 'nooit een neger tegenkomen' is geen voorwaarde tegen kromme ideeën hoor, die ontstaan juist bij onbekendheid De meeste pro-pieters wonen in de provincie, zegt genoeg.
Het platteland floreerde door de slavenhandel?

Op het platteland was veel armoede hoor met keuterboeren en horigen.
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:44:58 #288
28167 matthijst
In a New York State of Mind
pi_166758147
Haters everywhere but I don't really care.
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:46:47 #289
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_166758166
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het platteland floreerde door de slavenhandel?

Op het platteland was veel armoede hoor met keuterboeren en horigen.
Mijn voorouders uit het noorden hadden veel te maken met armoede en kindersterfte. Die zogenaamde verworvenheden van de gouden eeuw zijn aan hen voorbijgegaan.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_166758186
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:43 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het platteland floreerde door de slavenhandel?

Op het platteland was veel armoede hoor met keuterboeren en horigen.
.

Dat moest zijn 17e 18e eeuw natuurlijk.
Jusqu'ici tout va bien...
  zaterdag 19 november 2016 @ 16:49:24 #291
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166758206
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:48 schreef Manono het volgende:

[..]

Tuurlijk joh.

Driehonderd jaar rond de tijd dat onze Zwarte Piet geboren werd, van plm 1610 tot na WO2, was Nederland een bezetter die rijkdommen van andere landen exporteerde/importeerde

Daar krijgt iedereen die zich als zwarte piet verkleedt natuurlijk een lekker harde plasser van!
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166758218
quote:
Die stinkhippie zal er wel even een leuk kinderfeest van maken. :')
standaarddrinker
pi_166758234
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ja en tot nu toe komt het enkel van de Nederlandse kant. Wij moeten alle culturen maar accepteren en respecteren maar andersom, ho maar..
Tuurlijk joh.

Driehonderd jaar rond de tijd dat onze Zwarte Piet geboren werd, van plm 1610 tot na WO2, was Nederland een bezetter die rijkdommen van andere landen exporteerde/importeerde.

Koloniën onder heerschappij van de VOC:
Amboina en de Banda-eilanden (de Molukken in het huidige Indonesië);
Batavia en Java's Noordoostkust (op Java in het huidige Indonesië);
Bengalen (in het huidige Bangladesh);
Ceylon (tegenwoordig Sri Lanka);
Kaapkolonie (tegenwoordig Zuid-Afrika);
Kust van Coromandel (in het huidige India);
Nederlands-Celebes (Sulawesi in het huidige Indonesië);
Nederlands-Formosa (westelijke vlakte van Taiwan);
Nederlands-Malabar (eveneens in India, in Malabar);
Nederlands-Malakka (in het huidige Maleisië);
Suratte (in het huidige India);
Westkust van Sumatra rond Padang (in het huidige Indonesië).

Onder heerschappij van de WIC:
Arguin (eiland langs de kust van Mauritanië);
Curaçao, inclusief Aruba en Bonaire;
Loango-Angolakust (in het huidige Angola);
Nederlands-Brazilië (lag in het huidige Brazilië);
Nederlands-Guiana, bestaande uit Essequebo en Demerary, Berbice en Suriname (het huidige Guyana en Suriname);
Nederlandse Goudkust (lag in het huidige Ghana);
Nederlandse Maagdeneilanden (de huidige Amerikaanse en Britse Maagdeneilanden);
Nieuw-Nederland (lag in de huidige staat New York);
Nieuw Walcheren (lag op het eiland Tobago);
Sint Maarten;
Sint Eustatius, inclusief Saba;
Slavenkust (lag onder andere in Benin, Togo en Nigeria).

Na de Franse tijd bleven het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden en later het Koninkrijk der Nederlanden aanvankelijk de baas in:
Curaçao en Onderhorigheden (vanaf 1948 de Nederlandse Antillen genoemd);
Nederlands-Indië (inclusief Nederlands-Nieuw-Guinea);
Suriname.
(lijst: Wikipedia)

Slaven, tabak, suiker en cacao waren in aanvang belangrijke handelsproducten voor Nederland, ook in de handel met Spanje en Portugal (eerlijk zullen we alles delen, suikergoed en marsepein hihi)

Nederland speelde een sleutelrol in de Afrikaans-Amerikaanse slavenhandel:
http://international.loc.gov/intldl/awkbhtml/kb-1/kb-1-2-3.html
http://www.encyclo.nl/begrip/Slavenkust

Het volkslied tussen 1815 and 1932 en wat zingt bv van 'Wien Neêrlandsch bloed door d'aderen vloeit, van vreemde smetten vrij', werd gezien de foute toon veranderd. Positief natuurlijk, maar wb andere rassen en culturen, was Nederland net zo racistisch als iedereen in die tijd. Als de pest dus en Schenkman wist waarschijnlijk niet beter. Dit volkslied werd wel ruim 100 jaar verplicht gezongen door burgers in Nederlandse koloniën die ook onze geschiedenis (in plaats van hun eigen geschiedenis) en Moriaantje Zwart Als Roet door de strot geduwd kregen. Want het waren toch 'wilden'. Term werd nog gebruikt toen ik klein was en ben wel oud maar niet uit de 17e eeuw.

En niet dat iedereen die nu nog met ZP viert een racist is, maar ff tav wederzijds respect voor culturen. :+

[ Bericht 0% gewijzigd door Manono op 19-11-2016 17:04:53 ]
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166758257
quote:
14s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:49 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Daar krijgt iedereen die zich als zwarte piet verkleedt natuurlijk een lekker harde plasser van!
Alsof er toen sprake was van 1 Nederland. Dat hing allemaal als los zand aan elkaar. Een boer uit het gewest Drenthe had geen reet te maken met de VOC.
standaarddrinker
pi_166758289
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:52 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Alsof er toen sprake was van 1 Nederland. Dat hing allemaal als los zand aan elkaar. Een boer uit het gewest Drenthe had geen reet te maken met de VOC.
Zou inderdaad heel goed kunnen, maar wil niet zeggen dat bepaalde beelden of ideeën niet in die tijd zijn ontstaan
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166758303
Maar jij ziet Zwarte Piet als iets dat in de Republiek ontstaan is? Dat is wel interessant.
standaarddrinker
pi_166758319
Intocht van de Sint in Leiden was behoorlijk grimmig vandaag.
pi_166758334
Die moesten echt niets hebben van katholieken hoor. Kan me niet voorstellen dat ze Sint-Nicolaas (uit Spanje!!!!) destijds warm zouden onthalen, met een feestelijke intocht. Dan ging Sint-Nicolaas zijn kop eraf. (17e eeuw)
standaarddrinker
pi_166758344
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 16:54 schreef DrDentz het volgende:
Maar jij ziet Zwarte Piet als iets dat in de Republiek ontstaan is? Dat is wel interessant.
Nou, ik zie dat elke link met de slavernij hard ontkend wordt, terwijl het gewoon een deel van onze geschiedenis is en het dus niet gek zou zijn als er in onze tradities nog iets van te zien is.
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166758455
Er werd vooral commercieel gedacht, en Afrikanen waren goed handelswaar, centjes verdienen. Wat dat betreft past de Sinterklaastraditie wel in die tijdsgeest: het is vooral de middenstand die veel wil verkopen tijdens de feestmaanden.
standaarddrinker
pi_166758644
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 november 2016 17:04 schreef DrDentz het volgende:
Er werd vooral commercieel gedacht, en Afrikanen waren goed handelswaar, centjes verdienen. Wat dat betreft past de Sinterklaastraditie wel in die tijdsgeest: het is vooral de middenstand die veel wil verkopen tijdens de feestmaanden.
Je zegt het goed mi. Er werd vooral commercieel gedacht - zoals Nederland altijd doet - maar mensenhandel wel op basis dat andere rassen minderwaardig waren. Want zo werd er gewoon gedacht in die tijd.

Dus of het nou om een negroide man gaat, of een Moorse slaaf en evt een weldoenende witte sint, waarom zou het niet kunnen dat er een link ligt met de huidige ZP?

Ik heb echt niet de mening dat iedereen die nu met ZP viert, achter slavenhandel staat, oid. Maar het huidige plaatje kan best een overblijfsel zijn.
Jusqu'ici tout va bien...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')