abonnement Unibet Coolblue
pi_166693486
Overzicht van de standpunten en argumenten zoals samengevat door Lunatiek:

Ik heb het eerste topic van augustus 2015 bekeken (de eerste van de reeks met de huidige nummering), en kom tot de volgende conclusie:

Er worden vanuit de anti-piet kant de volgende argumenten gebruikt:

• Het buitenland vind het maar vreemd (Had het afgelopen zaterdag met een maatje uit Ierland over het fenomeen Zwarte Piet. Die vindt het echt een van de meest bizarre en politiek incorrecte dingen die hij ooit heeft gezien - KoosVogels)
Tegenargumenten:
- Waarom moeten wij door het buitenland laten bepalen hoe wij onze volksfeesten vieren?
- Maakt "het buitenland" zich werkelijk zo druk om Zwarte Piet?

• ,,Wij zijn van mening dat de slavernij, een misdaad tegen de menselijkheid, niet gebagatelliseerd mag worden omwille van een kinderfeest” (gequote door Childofthe90s, onbekend waarvandaan, het klinkt als een valide argument)
Tegenargumenten:
- Het Sinterklaasfeest heeft niets met slavernij te maken
- Zwarte Piet was een door Sinterklaas bevrijde slaaf (volgens de hagiografie)

• Zwarte Piet is een neger/blackface, zwarte mensen vinden het beledigend op die manier geïmiteerd te worden.
Tegenargumenten:
- Niet alle negers hebben er een probleem mee
- Zwarte Piet is geen neger/blackface
- Zwarte Piet is nooit bedoeld om negers te beledigen.

• Zwarte Piet = racisme
Tegenargument:
- Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken
- Ik heb niks tegen Zwarte Piet en ik ben géén racist

Uit de extreme anti-piet hoek komen niet echt argumenten, maar meer beschuldigingen over white privilege, white guilt en dergelijke.

Maryen65 citeert een tekst met uitspraken van anti-pietgroepen over het besluit van De Bijenkorf om gouden pieten te gebruiken:

quote:
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
Argumenten die hiermee samenhangen:
- Het is ook nooit goed
- Tegenstanders van Zwarte Piet gaan door tot de herstelbetalingen zijn betaald (chantage)
- We weten niet wanneer het genoeg is voor de tegenstanders (ethische slavernij)

Dan is er een groep die niet geheel anti-piet is, maar wel graag veranderingen ziet om het feest voor alle kinderen gezellig te houden. Zij zien graag Pieten in verschillende kleuren en/of het verwijderen van racistische, stereotype kenmerken.

• Iedereen moet gezellig aan het Sinterklaasfeest mee kunnen doen (Ik vind het maar een raar stuk, wat is er op tegen om een bedachte figuur aan te passen zodat ook die kleine groep tevreden is en we allemaal gezellig Sinterklaas kunnen vieren? - Wespensteek)
• Als er kinderen zijn die met de huidige situatie problemen hebben zie ik alleen verbetering als dat wordt opgelost. (Wespensteek)
Tegenargumenten:
- Het is niet verplicht Sinterklaas te vieren
- Sinterklaas is niet alleen een kinderfeest
- Er is onvoldoende bewijs dat er kinderen zijn die problemen hebben met de huidige situatie (het onderzoek van de Kinderombudsman wordt gezien als niet-wetenschappelijk, uit onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat kinderen geen problemen hebben met de huidige situatie, bij Paul de Leeuw bleek dit eveneens)

Er is ook een kleine groep die op zich wel wil overwegen veranderingen in Zwarte Piet wil doorvoeren, maar "niet als het op deze manier moet". Dit is de groep die zich geïntimideerd voelt door de militante, agressieve anti-piet-groepen, refererend aan de Slag in Gouda van 2014. Dus: rustig polderen over wijzigingen, niet de druk van anti-piet-acties leidend laten zijn.
Dit kun je ook zien als de "kont tegen de krib"groep, mensen die menen "wie vraagt wordt overgeslagen". Zwarte Piet niet willen veranderen, omdat ze van mening zijn dat de aanpassing niet afgedwongen mag worden.
Tegenargument:
- als er geen dwang aan te pas komt, wordt er nooit iets veranderd.

Aan de gematigde pro-piet kant zijn de volgende argumenten te horen:

• Het is een Nederlandse traditie, waarom zou je dat willen veranderen?
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is al heel oud en is altijd al veranderd, dus waarom nu dan niet?
- De tijden zijn verandert, je kunt niet meer aankomen met een stereotype uit de slaventijd
- Schenkman heeft Zwarte Piet bedacht in 1850, die traditie is niet zo oud.

In de historische hoek zijn de volgende argumenten te horen:

• Sinterklaas maakt met Zwarte Piet deel uit van het immaterieel cultureel erfgoed van Nederland en dat verdient bescherming
• Aangezien er geen enkel historisch bewijs is voor een racistische opvatting van Zwarte Piet, zijn wijzigingen om die reden niet gewenst
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is racistisch geworden en dat is voldoende reden om het te wijzigen
- Zulk erfgoed is verwerpelijk

De meer extreme argumenten uit het pro-piet kamp:
• Als je het er niet mee eens bent, rot je maar op naar je eigen land!!1!1!11
• Ze moeten zich niet met onze cultuur bemoeien, wij bemoeien ons ook niet met hun cultuur!
Tegenargumenten:
- Het zijn mensen die hier zijn geboren

Tot zover. Misschien komen er nog aanvullingen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166693805
Wanneer neemt men gewoon even de moeite om een nette OP te plaatsen en/of te behouden?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166693819
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

Toch gek dat je met zulke zaken wel rekening houdt als je solliciteert, op bezoek gaat bij familie, etc.

Je houdt alleen rekening met anderen als jij daar zelf direct belang bij hebt?
In mijn huis heb je rekening te houden met mijn gewoonten, in jouw huis gelden de jouwe.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166693853
quote:
8s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:39 schreef Prutzenberg het volgende:
Wanneer neemt men gewoon even de moeite om een nette OP te plaatsen en/of te behouden?
Ik vind hem netjes en to the point, en in alle eerlijkheid vond ik het verbergen/verstoppen daarvan in een spoiler geen verbetering. Het gaat tenslotte om de argumenten.

Als je het daar niet mee eens bent zou ik het even aan een mod vragen --> NWS / [NWS FeedBack]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166693869
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:39 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

In mijn huis heb je rekening te houden met mijn gewoonten, in jouw huis gelden de jouwe.
En buiten huis? We leven niet als kluizenaars natuurlijk. Niet ten opzichte van je eigen woning, en Nederland is ook geen geisoleerd eiland.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166693912
quote:
3s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind hem netjes en to the point, en in alle eerlijkheid vond ik het verbergen daarvan in een spoiler geen verbetering. Het gaat tenslotte om de argumenten.

Als je het daar niet mee eens bent zou ik het even aan een mod vragen --> NWS / [NWS FeedBack]
Dan haal je de spoiler weg en laat je de rest staan? Nu heb je alle verwijzingen naar de geschiedenis en vergelijkbare gebruiken er uit gehaald. Paste niet in je straatje?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166693932
quote:
Beste Sylvana,

Ik denk dat we even moeten praten. Want als ik heel eerlijk ben, begin ik een beetje bang te worden van jou en de ‘politieke’ beweegredenen achter DENK. Ik vind Geert Wilders al spannend maar meid, jullie kunnen er ook wat van! Niet alleen hetgeen wat je tot discussiepunt maakt ook de manier waarop je dit ter sprake brengt, maakt dat ik na lang stilzwijgen het nu toch ga wagen er een woordje over te schrijven.

Per toeval las ik gister dat in jullie verkiezingsprogramma staat geschreven dat jullie een speciale racismepolitie willen. Nu weet ik dat je niet zo’n waarde hecht aan wat er op social media wordt geschreven en alleen bewegend beeld voor waar aanneemt, maar ik neem aan dat wat de NOS schrijft wel mag geloven toch? Nou, bij deze zou ik graag de eerste aangifte willen indienen! Discriminatie lijkt een term te zijn geworden die enkel gebruikt mag worden door mensen met een donkere of gekleurde of getinte huidskleur (ik weet niet welk woord gepast is om niet racistisch over te komen, dus kies jij maar uit welke je goed dunkt!), maar in het geval een bleekscheet of kaaskop als ik niet gebruikt mag worden! In elk geval word ik dan niet serieus genomen. Toch begin ik steeds meer het idee te krijgen dat ik, als Nederlander zijnde met de uiterlijke kenmerken van het Ariës-ras, wordt aangekeken op het land waar ik vandaan kom. De cultuur waar ik in opgegroeid ben, met de bijbehorende normen en waarden. Dat de mening die ik erop na houdt, niet gehoord mag worden omdat deze niet aansluit bij die van andere etnische achtergronden. Dus omdat ik niet dezelfde mening deel over, bijvoorbeeld Zwarte Piet, ben ik in jouw ogen een racist. Nou vraag ik je, is dat niet je puurste discriminatie? Kijk, persoonlijk vind ik niks mis met Zwarte Piet. Ik weet natuurlijk niet met welk beeld jij bent opgevoed, maar ik vond Zwarte Piet altijd leuker dan de Sint zelf! Hij was degene waar ik de pepernoten van kreeg en laten we wel wezen, daar is het kinderen vooral om te doen. En dan kom ik ook precies op het punt wat me wringt. Want wat de geschiedenis van Zwarte Piet dan ook is, waar wij ook van mening over verschillen, kinderen zijn per definitie géén racisten. Dat jij er persoonlijk door geraakt wordt, kan ik me met moeite nog voorstellen. Maar dat je het geheel betiteld als een racistisch kinderfeest, maakt me een beetje boos. Nog nooit heb ik een kind horen zeggen: “Kijk! Daar is zwarte piet! Het slaafje van Sinterklaas!” Racisme is iets wat men leert, niet wat men is. Jullie vinden dat mensen die discrimineren verplicht in contact moeten treden met de mensen die zij discrimineren. Bij deze nodig ik je van harte uit om samen met mij en mijn nichtjes van 6 en 4 hierover te praten. Met warme chocolademelk en pepernoten! Een grapje kan je wel hebben, toch?
Verder willen jullie dat de namen van straten, bruggen en tunnels gedekoloniseerd moeten worden, met als voorbeeld de Coentunnel. Vind je dat zelf ook niet een beetje ver gezocht? Zeg eens eerlijk, hoe vaak ben jij door de Coen-tunnel gereden en heb je gedacht: “Dat is nou nog eens een discriminerende tunnel! Bah!” Het komt op mij over alsof ik m’n vriend vragen om het huis te stoffen en zuigen, hij dit netjes doet en zelfs ongevraagd de was opvouwt en ik bij thuiskomst m’n vinger over de bovenkant van de boekenkast haal. Of die keer dat m’n moeder werd aangehouden bij een algemene politiecontrole. Lampjes in orde, gordeltje netjes om, niks aan het handje. “Ach, u heeft geen kentekenbewijs bij u, mevrouw?” En zo ontving mijn moeder voor het eerst in 30 jaar auto rijden haar eerste bekeuring.
Snap je een beetje wat ik bedoel? Als je blijft zoeken, is er altijd wel wat te vinden. Maar moet je dat willen? Het komt zo verbitterd over.

Buiten de dingen die je zegt, is het voor mij ook vooral de manier waarop je ze brengt die mij tegen de borst stuit. Waarschijnlijk zul je het zelf als daadkrachtig momschrijven, het komt bij mij vooral vrij agressief over. Er is geen ruimte voor discussie want dat wat jij vindt is de waarheid en bij een andere mening, wordt er gediscrimineerd.

Jullie pleiten voor het verdwijnen van de term ‘integratie’ wat plaats moet maken voor ‘wederzijdse acceptatie’. Laat ik me daar nou volledig achter kunnen scharen! Laten we dan ook direct de woorden ‘racisme’ en ‘discriminatie’ schrappen uit elk argument en vervangen door ‘meningsverschil’ en ‘discussiepunt’. Dan zijn we elkaar alweer een heel eind tegemoet gekomen, DENK je ook niet?

Groetjes Ilona
https://ilonaoskam.wordpress.com/
pi_166693935
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:43 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dan haal je de spoiler weg en laat je de rest staan? Nu heb je alle verwijzingen naar de geschiedenis en vergelijkbare gebruiken er uit gehaald. Paste niet in je straatje?
Deze lijst is nota bene niet door mij opgesteld maar door Lunatiek, en de OP die jij in een spoiler had verstopt is door een mod teruggezet. (Terecht, wat mij betreft.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166693938
Waar is Quinsy eigenlijk gebleven?

Ik hoor en zie hem niet meer.

Niet dat ik dat als vervelend ervaar maar toch.
pi_166693990
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:45 schreef DrMabuse het volgende:

Waar is Quinsy eigenlijk gebleven?
No one really cares. Het anti-kamp sowieso niet. Het pro-kamp lijkt hem wel heel interessant te vinden though. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694018
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat proberen we al 50 jaar, met echt nul komma nul resultaat.

En het idee dat we maar schijt moeten hebben aan wat de buitenwereld hiervan denkt ben ik eigenlijk ook niet heel enthousiast over.

Het is voor buitenstaanders alsof je met een hakenkruisvlag wappert en vervolgens uitlegt dat je geen Nazi bent. Ik kan dat eerlijk gezegd ook niet uitleggen. Als wij daar na 67 topicdelen nog niet uit zijn kunnen we dat zeker niet uitleggen aan buitenstaanders.
Als het bevooroordeeld beeld van het buitenland alleen maar wil luisteren naar de fanatieke AP-activisten (omdat die hun 'blackface' beeld bevestigen) dan is het meer dat zij niet 'willen' luisteren. Wanneer er dan geen dialoog mogelijk is dan zit er niets anders op dan je schouder ophalen "dan maar niet". En zolang er geen economische gevolgen zijn en men 'ons' alleen maar meewarig aankijkt of als 'raar' bestempeld (zoals in het interview in Alabama) dan zie ik geen kwaad in het negeren van het buitenland.

Blijft verder vreemd dat menig 'zwarte schmink' traditie minder fel, of helemaal niet, aangevallen wordt, en ook de Santa Semana traditie met hun puntmutsen wordt met rust gelaten.

Zou er m.b.t. de Zwarte Piet hetze er dan toch misschien iets meer achter steken?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166694024
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

No one really cares. Het anti-kamp sowieso niet. Het pro-kamp lijkt hem wel heel interessant te vinden though. :P
Tuurlijk, hoe meer Quincy, hoe minder het anti kamp serieus wordt genomen.

Maargoed, Sunny Bergman en consorten hebben datzelfde effect.
pi_166694071
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:49 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Tuurlijk, hoe meer Quincy, hoe minder het anti kamp serieus wordt genomen.

Maargoed, Sunny Bergman en consorten hebben datzelfde effect.
Quinsy heeft zich een tijdje geleden al teruggetrokken en Sunny heeft zich bij de arrestatie als gevolg van de recente demonstratie ook niet van haar beste kant laten zien....
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166694096
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:49 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Tuurlijk, hoe meer Quincy, hoe minder het anti kamp serieus wordt genomen.
En terecht, en dat zeg ik als anti-pieter.

Ik vind het echter ook wel een zwaktebod van het pro-kamp om de pijlen te richten op de zwakste vertegenwoordiger van het standpunt. Te makkeljk en niet geloofwaardig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694118
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 14:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt je ook beter informeren voordat je onzin praat:
http://sintenpietengilde.(...)s-is-Zwarte-Piet.pdf
Verder zijn er talloze boeken over de geschiedenis van het Sinterklaasfeest verschenen.
me even informeren bij het sint en pieten gilde, jaja.. :')

en; een schilderij uit 17-zoveel..... dat is dus kennelijk de vroegste bron. geen piet te bekennen, trouwens, alleen wat joker/harlekein-achtige figuren. allemaal wit gezicht.

dus, wat is jouw geinformeerde oordeel dan? weg met zwarte piet, want hij is niet historisch?

[ Bericht 13% gewijzigd door pokkerdepok op 16-11-2016 15:59:11 ]
pi_166694121
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Deze lijst is nota bene niet door mij opgesteld maar door Lunatiek, en de OP die jij in een spoiler had verstopt is door een mod teruggezet. (Terecht, wat mij betreft.)
Niks mod. Je hebt er zelf voor gekozen om de achtergrondinfo weg te laten. Spoilertag weghalen had ook gekund, maar dan was de OP erg lang geworden. Het is niet de eerste keer dat de achtergrondinfo wordt weggehaald door een Piet-kritisch-persoon vanwege 'te partijdig.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166694169
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:49 schreef Montagui het volgende:

[..]

Als het bevooroordeeld beeld van het buitenland alleen maar wil luisteren naar de fanatieke AP-activisten (omdat die hun 'blackface' beeld bevestigen) dan is het meer dat zij niet 'willen' luisteren.
Op het moment dat buitenstaanders hiernaar kijken en (wat mij betreft begrijpelijk) denken "wat een racistisch kutzooitje" dan is er van luisteren nog geen sprake geweest. Niet naar het AP-kamp en niet naar het PP-kamp. Die uitleg moet dan nog volgen.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:49 schreef Montagui het volgende:

Wanneer er dan geen dialoog mogelijk is dan zit er niets anders op dan je schouder ophalen "dan maar niet". En zolang er geen economische gevolgen zijn en men 'ons' alleen maar meewarig aankijkt of als 'raar' bestempeld (zoals in het interview in Alabama) dan zie ik geen kwaad in het negeren van het buitenland.
Ik wel. Ik ben gaarne bereid om op te komen voor zaken die ze in het buitenland vreemd vinden die het echt waard zijn om te verdedigen. Homohuwelijk, drugsbeleid, etc. Maar dit is het voor mij echt niet waard.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:49 schreef Montagui het volgende:

Zou er m.b.t. de Zwarte Piet hetze er dan toch misschien iets meer achter steken?
Het enige dat ik kan bedenken is zeer fanatiek verborgen racisme in het pro-kamp.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694182
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:53 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Niks mod. Je hebt er zelf voor gekozen om de achtergrondinfo weg te laten.
Ik heb letterlijk geen letter ge-edit aan de OP.

Hier moet je zijn: NWS / [NWS FeedBack]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694201
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

En terecht, en dat zeg ik als anti-pieter.

Ik vind het echter ook wel een zwaktebod van het pro-kamp om de pijlen te richten op de zwakste vertegenwoordiger van het standpunt. Te makkeljk en niet geloofwaardig.
Tsja wel logisch de beste meneer schoof tot voor kort ook het meest aan in programmas en had een groot bereik op bijv. twitter.

Maar zoals ik al vaker zei is dat het probleem, de meest extreme/zwakste meningen aan beide kanten komen ook het meest in de media.
pi_166694238
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:58 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Tsja wel logisch de beste meneer schoof tot voor kort ook het meest aan in programmas en had een groot bereik op bijv. twitter.
Om precies dezelfde reden! Het is zo makkelijk schieten. Het is pure clickbait.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:58 schreef skysherrif het volgende:

Maar zoals ik al vaker zei is dat het probleem, de meest extreme/zwakste meningen aan beide kanten komen ook het meest in de media.
Daar kunnen we de media natuurlijk de schuld van geven, maar eigenlijk zijn wij daar zelf schuldig aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694302
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om precies dezelfde reden! Het is zo makkelijk schieten. Het is pure clickbait.

[..]

Daar kunnen we de media natuurlijk de schuld van geven, maar eigenlijk zijn wij daar zelf schuldig aan.
Ghehe ja klopt wel, mocht Gario/Simons vanavond ergens aanschuiven ga ik zeker kijken :@
pi_166694340
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:02 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Ghehe ja klopt wel, mocht Gario/Simons vanavond ergens aanschuiven ga ik zeker kijken :@
En zo houden we met z'n allen de idioterie in stand. Dit mechanisme is vrees ik ook verantwoordelijk voor het gebrek aan inhoud en de verkiezing van Trump in de Amerikaanse politiek.

En als men dat nou werkelijk zo wil... prima. Maar dan is er natuurlijk ook geen enkele reden om daarover te klagen.

Er is ieg geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om vanavond naar Gario en Simons te gaan kijken. Als ik 1 van beide op tv zie gaat ie echt direct op een andere zender.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 16:11:12 #24
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166694508
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij betreft is de meest relevante in dit rijtje 3).
Dat is nogal een vreemde redenering. Er is geen enkele aanwijzing op wat voor manier dan ook dat wat het 'buitenland' van zwarte piet vindt enige invloed op Nederland als geheel heeft.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166694538
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat is nogal een vreemde redenering. Er is geen enkele aanwijzing op wat voor manier dan ook dat wat het 'buitenland' van zwarte piet vindt enige invloed op Nederland als geheel heeft.
En dat vind jij een goed criterium?

Jij houdt ook alleen rekening met anderen als je daar zelf iets aan hebt?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 16:15:41 #26
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166694597
quote:
11s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat vind jij een goed criterium?

Jij houdt ook alleen rekening met anderen als je daar zelf iets aan hebt?
Hoho wacht even. Jij stelt dat hoe het 'buitenland' naar ZP kijkt belangrijk is. De vraag is hoe en waarom.

Of het 'buitenland' uberhaupt op wat voor manier dan ook geinteresseerd is in zwarte piet zal je eerst moeten aantonen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166694623
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:15 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoho wacht even. Jij stelt dat hoe het 'buitenland' naar ZP kijkt belangrijk is. De vraag is hoe en waarom.
Ik vind het belangrijk dat buitenstaanders die "de speciale uitleg" nog niet hebben gehad niet naar onze tradities kijken en denken "wat een racistisch kutzooitje". Dat mag jij onbelangrijk vinden, ik hecht eraan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694629
quote:
11s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat vind jij een goed criterium?

Jij houdt ook alleen rekening met anderen als je daar zelf iets aan hebt?
Rekening houden met is iets heel anders dan voor anderen bedenken wat zij vinden om daar vervolgens naar te handelen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 16 november 2016 @ 16:18:30 #29
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166694645
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind het belangrijk dat buitenstaanders die "de speciale uitleg" nog niet hebben gehad niet naar onze tradities kijken en denken "wat een racistisch kutzooitje".
Doet men dat dan?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 16 november 2016 @ 16:18:47 #30
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166694650
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Rekening houden met is iets heel anders dan voor anderen bedenken wat zij vinden om daar vervolgens naar te handelen.
Bovendien is het buitenland helemaal geen homogeen geheel. Wellicht vindt de meerderheid het een prachtige traditie die we moeten koesteren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166694653
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:17 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Rekening houden met is iets heel anders dan voor anderen bedenken wat zij vinden om daar vervolgens naar te handelen.
Ik heb volgens mij ook nooit iets anders beweerd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694661
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:18 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Doet men dat dan?
Ja.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 16:20:06 #33
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166694679
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja.
Op wat voor schaal?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166694682
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Bovendien is het buitenland helemaal geen homogeen geheel. Wellicht vindt de meerderheid het een prachtige traditie die we moeten koesteren.
Er zijn ongetwijfeld bepaalde delen van de VS die dit prachtig vinden ja. Maar ook daar kan ik echt niet trots op zijn.

Er zit ook variatie in de manier waarop het buitenland kijkt naar bijvoorbeeld het homohuwelijk. Maar dat is het tenminste waard om te verdedigen. Dit niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694686
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:56 schreef Molurus het volgende:

Het enige dat ik kan bedenken is zeer fanatiek verborgen racisme in het pro-kamp.
Jammer dat het anti-kamp daarvoor per se Zwarte Piet nodig heeft. Je kan racisme ook aan de kaak stellen zonder een populair kinderfeest figuur te misbruiken. Nu ze dat wel gedaan hebben en ze aangetoond hebben dat racisme in Nederland voorkomt kunnen ze er ook voor kiezen om Zwarte Piet te laten voor wat die is en zich focussen op 'racisme', wat er echt toe doet, en waarvoor ze vanuit de maatschappij veel meer steun kunnen verwachten. Zwarte Piet wordt nu toch wel aangepast. Maar nee, ze gaan nog fanatieker door tegen Zwarte Piet. Dat rijmt niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166694694
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:20 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Op wat voor schaal?
Wat wil je? Een schaal van 1 tot 10? Statistieken? Wil je dat ik bij 7 miljard mensen gedachten ga lezen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166694737
Het maat mij vrij weinig uit wat het buitenland vind van onze tradities.
pi_166694743
quote:
Haha, wat een held:
quote:
'Andere Sylvana'
Je zou denken dat het nummer aan Sylvana Simons is gericht, maar de zanger zegt tegen Omroep Brabant dat het een andere Sylvana betreft. "Nu krijg ik alle kritiek over me heen, zo heb ik het niet bedoeld", aldus Van Daal.

Het lied zou gaan over een meisje dat haar Russische vriendje uitzwaait. "Het overkomt je", zegt Van Daal over de ontstane commotie.
http://www.omroepbrabant.(...)carnavalskraker.aspx
  woensdag 16 november 2016 @ 16:25:03 #39
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166694780
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat wil je? Een schaal van 1 tot 10? Statistieken? Wil je dat ik bij 7 miljard mensen gedachten ga lezen?
Iets meer dan 'het is zo en ik vind het belangrijk' zou wel fijn zijn ja. Want op dezelfde manier kun je ook zeggen dat je het niet belangrijk vindt hoe het buitenland tegen tradities aan kijkt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166694925
standaarddrinker
pi_166694936
Het feit dat een ZP-traditie als de onze in andere landen als ondenkbaar wordt geacht zegt al genoeg. Dat is iig wat ik een Zweedse correspondent op de radio afgelopen week nog hoorde zeggen.

Dat wij het 'normaal' vinden omdat hele generaties er mee opgroeien maakt het voor andere landen niet minder afkeurenswaardig. Het is ook niet voor niets dat deze traditie alleen in Nederland bestaat en nergens anders.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166694969
Dus als alle andere landen in de sloot springen moeten wij ook in de sloot springen?
There are only 151 Pokémon.
pi_166694973
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
Het feit dat een ZP-traditie als de onze in andere landen als ondenkbaar wordt geacht zegt al genoeg. Dat is iig wat ik een Zweedse correspondent op de radio afgelopen week nog hoorde zeggen.

Dat wij het 'normaal' vinden omdat hele generaties er mee opgroeien maakt het voor andere landen niet minder afkeurenswaardig. Het is ook niet voor niets dat deze traditie alleen in Nederland bestaat en nergens anders.
Want belgie doet niet meer mee.

Die zweed bemoeit zich maar lekker met zijn eigen zaken :P
pi_166694991
Laten we dan ook ons euthanasiebeleid, homohuwelijk en drugsbeleid maar aanpassen, daar kijken ze heel raar naar in het buitenland. En de Euromast afbreken.

standaarddrinker
pi_166694995
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:32 schreef Kijkertje het volgende:
Het feit dat een ZP-traditie als de onze in andere landen als ondenkbaar wordt geacht zegt al genoeg. Dat is iig wat ik een Zweedse correspondent op de radio afgelopen week nog hoorde zeggen.

Dat wij het 'normaal' vinden omdat hele generaties er mee opgroeien maakt het voor andere landen niet minder afkeurenswaardig. Het is ook niet voor niets dat deze traditie alleen in Nederland bestaat en nergens anders.
In dat geval wordt het tijd dat dingen als stierenvechten ook verdwijnen. Eigenlijk zouden andere landen gewoon moeten beslissen of een bepaald land een bepaalde traditie mag hebben.
pi_166695018
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:34 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Want belgie doet niet meer mee.

Die zweed bemoeit zich maar lekker met zijn eigen zaken :P
Dat Pietenpact in BE is alweer in de ijskast gezet. Werd niet echt goed ontvangen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166695124
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:35 schreef Physsic het volgende:

[..]

In dat geval wordt het tijd dat dingen als stierenvechten ook verdwijnen. Eigenlijk zouden andere landen gewoon moeten beslissen of een bepaald land een bepaalde traditie mag hebben.
Stierenvechten is ook niet echt een traditie waar je trots op kan zijn imo. Maar nee ik zeg nergens dat andere landen daarover beslissen, maar ze hebben er wel een mening over
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166695194
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Stierenvechten is ook niet echt een traditie waar je trots op kan zijn imo. Maar nee ik zeg nergens dat andere landen daarover beslissen, maar ze hebben er wel een mening over
Je zegt dat de mening van andere landen "al genoeg zegt".
  woensdag 16 november 2016 @ 16:47:01 #52
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166695227
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:35 schreef DrDentz het volgende:
Laten we dan ook ons euthanasiebeleid, homohuwelijk en drugsbeleid maar aanpassen, daar kijken ze heel raar naar in het buitenland. En de Euromast afbreken.

[ afbeelding ]
Daarom twijfel ik dus of het criterium "wat zullen de buren er wel niet van denken" zo'n verstandige is..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166695250
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:45 schreef Physsic het volgende:

[..]

Je zegt dat de mening van andere landen "al genoeg zegt".
Dat was nav de vraag hoe buitenlanders tegen onze traditie aankijken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166695316
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:47 schreef Perrin het volgende:

[..]

Daarom twijfel ik dus of het criterium "wat zullen de buren er wel niet van denken" zo'n verstandige is..
Er zijn standpunten die de moeite waard zijn om te verdedigen (homo-, euthanasiebeleid oa). Zwarte Piet valt daar bij mij niet onder.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166695339
Ook Limburg kan er niet meer aan ontkomen: :'(
quote:
Limburg krijgt voor het eerst een officiële protestactie tegen Zwarte Piet. Komende zaterdag willen actievoerders met protestborden aanwezig zijn bij een Sinterklaasfeest in het centrum van Geleen.
Dat zeggen ze tegen L1. Ze willen zaterdag vlak naast het podium van de Sint 'stil' protesteren.

Beladen discussie
De actie is opgezet door Janneke en Sanne, twee vrouwen uit de regio Parkstad. Gelet op de beladen discussie willen zij alleen met hun voornamen in de publiciteit. Zij hebben de Facebookpagina genaamd Alternatief Sinterklaasfeest Limburg opgericht en hopen op die manier medestanders te werven. "Tot nu toe lijkt de Zwarte Piet-discussie een Hollandse aangelegenheid, maar ook in Limburg zijn er genoeg mensen die Zwarte Piet racisme vinden."

Vreedzaam protest
De dames realiseren zich dat ze zich mengen in een beladen discussie, waarbij de gemoederen flink verhit zijn geraakt tussen beide kampen. Ze zeggen dat ze een vreedzaam protest willen en hopen dat hun actie niet gekaapt wordt door radicalere actievoerders. Omgekeerd hopen zij ook dat mensen die géén moeite hebben met Zwarte Piet, zich niet tegen hen keren in het bijzijn van de kinderen. Volgens de organisatie hebben ze bij de gemeente een schriftelijke melding gemaakt van hun actie en zijn ze van mening dat er geen formele vergunning nodig is.

Geleen
Oorspronkelijk wilden de actievoerders zich aansluiten bij het landelijke protest in Maassluis, afgelopen weekend. Maar daar zagen ze vanaf, omdat ze zichtbaar willen zijn in de nabijheid van de Sint en niet ergens in een apart demonstrantenvak uit het zicht van de menigte. "Geleen is enigszins toevallig gekozen als locatie omdat dit de eerste de beste gelegenheid was waar de Sint zich in een stadscentrum zou begeven", aldus Janneke en Sanne.

Zorgwekkend
Een van de oprichters van de Facebookpagina heeft een kindje met Afrikaanse roots, dat wel eens geplaagd wordt met opmerkingen over Zwarte Piet. "Dit is zorgwekkend, er is weinig aandacht voor kinderen die in Limburg minder plezier ervaren aan het Sinterklaasfeest. En daarbij komt dat ieder kind dat het Sinterklaasfeest met Zwarte Piet viert onbewust wordt geïndoctrineerd met het beeld van de witte baas met zijn zwarte knechten. Veel kindjes maken de vergelijking tussen Zwarte Piet en zwarte mensen."

Alternatief feest
Zoals de naam al zegt, willen de initiatiefnemers een alternatief Sinterklaasfeest. "Omdat wij vinden dat de discussie lang genoeg geduurd heeft en een mooi kinderfeest niet verloren willen laten gaan, hebben wij het initiatief 'Alternatief Sinterklaasfeest Limburg' in het leven geroepen. Wij willen ons hiermee inzetten voor een zogenoemd 'inclusief Sinterklaasfeest' voor álle kindjes. Zonder uitsluiting, zonder racistische stereotypering en zonder een zwart geschminkte Piet maar met een mooi alternatief hiervoor in de plaats."

http://www.1limburg.nl/ee(...)ie-tegen-zwarte-piet
pi_166695373
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:35 schreef DrDentz het volgende:
Laten we dan ook ons euthanasiebeleid, homohuwelijk en drugsbeleid maar aanpassen, daar kijken ze heel raar naar in het buitenland.
Die vind ik nog wel de moeite van het verdedigen waard. ZP niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166695389
Zwarte Piet = vrede



tegen Zwarte Piet = tegen vrede

standaarddrinker
pi_166695392
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die vind ik nog wel de moeite van het verdedigen waard. ZP niet.
Dus we moeten alleen de mening serieus nemen van het buitenland als het in jullie straatje valt? :P
pi_166695419
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:53 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Dus we moeten alleen de mening serieus nemen van het buitenland als het in jullie straatje valt? :P
Dat noemt men 'cherry picking'
standaarddrinker
  woensdag 16 november 2016 @ 17:04:04 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166695620
Het buitenland weet helemaal niks van die traditie af, tenzij ze ermee worden overvallen door een anti-pietpersoon die een shockerende reactie wil vastleggen.
pi_166695710
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:04 schreef Lunatiek het volgende:
Het buitenland weet helemaal niks van die traditie af, tenzij ze ermee worden overvallen door een anti-pietpersoon die een shockerende reactie wil vastleggen.
Precies! Het choqueert dus en is daarmee een uiting die in het buitenland ondenkbaar zou zijn ivm de beladenheid van de karikatuur.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166695715
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 16:55 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat noemt men 'cherry picking'
Als je een onderscheid maken tussen:

- het belang van homorechten en het recht op euthanasie, en
- het belang van zwarte piet

uitlegt als 'cherry picking' dan spoor je wat mij betreft niet helemaal.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 16-11-2016 17:14:29 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166695819
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:04 schreef Lunatiek het volgende:
Het buitenland weet helemaal niks van die traditie af, tenzij ze ermee worden overvallen door een anti-pietpersoon die een shockerende reactie wil vastleggen.
Clickbaiting doen ze in het buitenland ook aan hoor. :D

http://edition.cnn.com/20(...)ry-zwarte-piet-feat/

Als het semi-spectaculair is wil men het zien.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166695917
:D
  woensdag 16 november 2016 @ 17:18:34 #66
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166695919
quote:
hahah
zag hem net op dumpert

kom..laten we de fok fanfare lopen
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166696005
Het is dus heel wat anders om ons beleid op het gebied van homoseksualiteit, drugs en euthanasie te verdedigen (want dat is het gevolg van voortschreidend inzicht) dan Zwarte Piet (een karikaturaal stereotype van een neger en overblijfsel uit ons slavernijverleden).
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166696037
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:22 schreef Kijkertje het volgende:
Het is dus heel wat anders om ons beleid op het gebied van homoseksualiteit, drugs en euthanasie te verdedigen (want dat is het gevolg van voortschreidend inzicht) dan Zwarte Piet (een karikaturaal stereotype van een neger en overblijfsel uit ons slavernijverleden).
Zo kijk jij er tegen aan :p
  woensdag 16 november 2016 @ 17:25:41 #69
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166696073
zwarte piet heeft niks met slavernij te maken,net als dat kindermisbruik niks met de katholieke kerk te maken heeft en dat ISIS niks met vrede te maken heeft

misschien is ooit 150 jaar geleden door een idioot zwarte piet in context gebracht met slavernij, dat wil nog steeds niet zeggen dat heel Nederland toen zwarte piet zag als slaaf

het wordt allemaal zo overdreven uit de context gerukt
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166696141
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:22 schreef Kijkertje het volgende:
Het is dus heel wat anders om ons beleid op het gebied van homoseksualiteit, drugs en euthanasie te verdedigen (want dat is het gevolg van voortschreidend inzicht) dan Zwarte Piet (een karikaturaal stereotype van een neger en overblijfsel uit ons slavernijverleden).
Heb jij de slavernij bewust meegemaakt dan, indirect is het ook jouw schuld van je voorouders, dat gezeik en zielig doen om niks steeds, maak je druk om echte problemen dan om een onschuldig kinderfeestje.
pi_166696230
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:28 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Heb jij de slavernij bewust meegemaakt dan, indirect is het ook jouw schuld van je voorouders, dat gezeik en zielig doen om niks steeds, maak je druk om echte problemen dan om een onschuldig kinderfeestje.
Je hele UI is gebaseerd op dat gezeik over dat feestje, te samen met de wat bozige toon van je berichtje heb ik het idee dat jij je misschien drukker kan maken om echte problemen.

Oh ja, door dat bozige toontje haal ook jij het onschuldige element weg van dit ooit zo onschuldige kinderfeestje.
  woensdag 16 november 2016 @ 17:34:17 #72
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166696260
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:28 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Heb jij de slavernij bewust meegemaakt dan, indirect is het ook jouw schuld van je voorouders, dat gezeik en zielig doen om niks steeds, maak je druk om echte problemen dan om een onschuldig kinderfeestje.
kulargumenten, slavernij heeft ook onder blanke mensen bestaan

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vs-3249915-a1512441
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166696352
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:34 schreef Onnoman het volgende:

[..]

kulargumenten, slavernij heeft ook onder blanke mensen bestaan

https://www.nrc.nl/nieuws(...)-vs-3249915-a1512441
Als er in Noord-Afrika blanken wonen die ieder jaar geconfronteerd worden met een karikatuur van blanke slaven uit vervlogen tijden zouden ze idd ook een punt hebben om daar tegen te protesteren :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 16 november 2016 @ 17:42:54 #74
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166696390
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:08 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Precies! Het choqueert dus en is daarmee een uiting die in het buitenland ondenkbaar zou zijn ivm de beladenheid van de karikatuur.
Het shockeert alleen omdat de mensen ermee overvallen worden, het gebeurt niet in een natuurlijke situatie. Bovendien wordt er onvoldoende context over gegeven. Als je een filmpje van allemaal blije kindertjes (in alle kleurstellingen) laat zien die Zwarte Piet dansen en hem figuurlijk op handen dragen, dan heb je al een heel ander verhaal.
pi_166696424
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het shockeert alleen omdat de mensen ermee overvallen worden, het gebeurt niet in een natuurlijke situatie. Bovendien wordt er onvoldoende context over gegeven. Als je een filmpje van allemaal blije kindertjes (in alle kleurstellingen) laat zien die Zwarte Piet dansen en hem figuurlijk op handen dragen, dan heb je al een heel ander verhaal.
Nee het choqueert omdat volwassenen zich bewust zijn van wat die karikatuur inhoudt. Kinderen weten dat (nog) niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 16 november 2016 @ 17:45:38 #76
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166696453
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:22 schreef Kijkertje het volgende:
Het is dus heel wat anders om ons beleid op het gebied van homoseksualiteit, drugs en euthanasie te verdedigen (want dat is het gevolg van voortschreidend inzicht) dan Zwarte Piet (een karikaturaal stereotype van een neger en overblijfsel uit ons slavernijverleden).
Alleen kent het buitenland onze Zwarte Piet niet, maar zijn we wel beroemd en berucht om euthanasie, homoseksualiteit, pedofilie en het overtolerante druggebruik. De kans dat een buitenlandsbedrijf geen handel wil met Nederland vanwege Zwarte Piet, is veel kleiner dan dat het geen handel wil vanwege een van de andere bekende features van Nederland.
Om maar te zwijgen van onze goede naam in de islamitische wereld, na Fitna van G.W.
  woensdag 16 november 2016 @ 17:48:35 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166696506
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:44 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee het choqueert omdat volwassenen zich bewust zijn van wat die karikatuur inhoudt. Kinderen weten dat (nog) niet.
Nee, ze weten het niet. Omdat ze de context niet kennen en niet te horen krijgen. Zwarte Piet hoort gewoon niet thuis in de zuidelijke staten van de USA.
Kijk ook naar Donald Trump. Wij (Nederlanders over het algemeen, zie diverse media) vinden het afschuwelijk wat hij allemaal voorstelt, maar ondertussen vindt men het in de USA helemaal oké. Gaat Trump aftreden vanwege de mening van het buitenland? Natuurlijk niet.
pi_166696517
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:45 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Alleen kent het buitenland onze Zwarte Piet niet, maar zijn we wel beroemd en berucht om euthanasie, homoseksualiteit, pedofilie en het overtolerante druggebruik. De kans dat een buitenlandsbedrijf geen handel wil met Nederland vanwege Zwarte Piet, is veel kleiner dan dat het geen handel wil vanwege een van de andere bekende features van Nederland.
Om maar te zwijgen van onze goede naam in de islamitische wereld, na Fitna van G.W.
Qua liberaal drugsbeleid zijn we inmiddels al links en rechts ingehaald door een aantal landen. Zo uniek zijn we niet meer.
pi_166696611
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:48 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, ze weten het niet. Omdat ze de context niet kennen en niet te horen krijgen. Zwarte Piet hoort gewoon niet thuis in de zuidelijke staten van de USA.
Kijk ook naar Donald Trump. Wij (Nederlanders over het algemeen, zie diverse media) vinden het afschuwelijk wat hij allemaal voorstelt, maar ondertussen vindt men het in de USA helemaal oké. Gaat Trump aftreden vanwege de mening van het buitenland? Natuurlijk niet.
De context die we zelf verdoezeld hebben door ZP niet langer zwart te laten zijn vanwege zijn huidskleur maar vanwege het roet van de schoorsteen :')
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166696678
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je een onderscheid maken tussen:

- het belang van homorechten en het recht op euthanasie, en
- het belang van zwarte piet

uitlegt als 'cherry picking' dan spoor je wat mij betreft niet helemaal.
Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen maar ik heb alleen het argument 'het buitenland kijkt er raar tegenaan' even van tafel geveegd door er andere vraagstukken bij te halen waarin Nederland uniek en/of voorloper was/is.
standaarddrinker
pi_166696757
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:58 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je wil zeggen maar ik heb alleen het argument 'het buitenland kijkt er raar tegenaan' even van tafel geveegd door er andere vraagstukken bij te halen waarin Nederland uniek en/of voorloper was/is.
Dus Nederland is nu uniek en een voorloper in het herintroduceren van een oude verwerpelijke karikatuur van een neger of zo en het buitenland wordt aangemoedigd dat vooral ook te gaan doen :? _O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166696794
quote:
10s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dus Nederland is nu uniek en een voorloper in het herintroduceren van een oude verwerpelijke karikatuur van een neger of zo en het buitenland wordt aangemoedigd dat vooral ook te gaan doen :? _O-
standaarddrinker
pi_166696824
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:05 schreef DrDentz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166696886
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:42 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het shockeert alleen omdat de mensen ermee overvallen worden, het gebeurt niet in een natuurlijke situatie. Bovendien wordt er onvoldoende context over gegeven. Als je een filmpje van allemaal blije kindertjes (in alle kleurstellingen) laat zien die Zwarte Piet dansen en hem figuurlijk op handen dragen, dan heb je al een heel ander verhaal.
Zou het een idee zijn om op scholen (voorbij de "geloof" leeftijd) de sint periode ook eens te gebruiken voor wat geschiedenislessen over deze traditie?

Helpt niet zozeer voor het buitenland, maar denk wel dat het bij kan dragen binnen dit land.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166697070
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:05 schreef DrDentz het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Moeimakers die mensen inderdaad die het alleen maar naar zichzelf interpreteren.

Laat maar gaan joh, die weet niet beter. Fanatiekelingetje is van smorgens vroeg tot savonds laat niets anders aan het doen. Beetje bluesdude, want is nog zo gek als een deur ook.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166697495
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Zou het een idee zijn om op scholen (voorbij de "geloof" leeftijd) de sint periode ook eens te gebruiken voor wat geschiedenislessen over deze traditie?

En wat zouden die geschiedenislessen dan moet vertellen over deze traditie volgens jou?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166697571
Ik heb de indruk dat deze discussie in de Belgische media wat evenwichtiger gevoerd word. http://nieuws.vtm.be/binn(...)te-piet-en-slavernij
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 16 november 2016 @ 18:44:32 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166697755
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De context die we zelf verdoezeld hebben door ZP niet langer zwart te laten zijn vanwege zijn huidskleur maar vanwege het roet van de schoorsteen :')
Nee, de context is dat het een winterfeest is in Nederland, en dat het een lange traditie heeft die zijn oorsprong heeft in heidense tijden, toen er in heel Noordwesteuropa nog geen neger was te bekennen. Etc etc.
De foute context is het platteland van het zuiden van de USA.
  woensdag 16 november 2016 @ 18:46:19 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166697795
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:09 schreef erodome het volgende:

[..]

Zou het een idee zijn om op scholen (voorbij de "geloof" leeftijd) de sint periode ook eens te gebruiken voor wat geschiedenislessen over deze traditie?

Helpt niet zozeer voor het buitenland, maar denk wel dat het bij kan dragen binnen dit land.
Het lijkt me in alle gevallen een verrijking van het onderwijs als er meer aandacht komt voor
- folklore
- integratie en problemen daarbij
- racisme
- ons slavernijverleden (in alle tijden, met alle kleuren)
- maatschappijleer: hoe kunnen anderen iets opvatten, hoe leg je uit dat ze er geen aanstoot aan hoeven te nemen?
  woensdag 16 november 2016 @ 18:47:04 #90
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166697815
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:37 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik heb de indruk dat deze discussie in de Belgische media wat evenwichtiger gevoerd word. http://nieuws.vtm.be/binn(...)te-piet-en-slavernij
Logisch, daar is geen militantie anti-pietgroep die elk compromis blokkeert.
pi_166697874
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:34 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

En wat zouden die geschiedenislessen dan moet vertellen over deze traditie volgens jou?
Zou de "whatever-kleur-Piet-discussie" nog wel gaan over Piet, of over opgekropte onderhuidse spanningen tussen bepaalde bevolkingsgroepen?

Dat vraag ik me wel eens af.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166697996
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, de context is dat het een winterfeest is in Nederland, en dat het een lange traditie heeft die zijn oorsprong heeft in heidense tijden, toen er in heel Noordwesteuropa nog geen neger was te bekennen. Etc etc.
De foute context is het platteland van het zuiden van de USA.
De context was er in Nederland voor 1850 al (het jaar dat Schenkman hem daadwerkelijk afbeeldde in zijn boekje) door St. Nikolaas te laten vergezellen door een negerfiguur/ bediende/knecht. Door hem steeds meer het uiterlijk te geven van het negatieve stereotype, dat wel degelijk ook in Nederland bekend was, hebben we het steeds 'foutiever' gemaakt. Dat hebben we weer enigszins geprobeerd af te zwakken door het verhaal van het roet van de schoorsteen als excuus te gebruiken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166698015
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:49 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Zou de "whatever-kleur-Piet-discussie" nog wel gaan over Piet, of over opgekropte onderhuidse spanningen tussen bepaalde bevolkingsgroepen?

Dat vraag ik me wel eens af.
Dat vraag je je terecht af. Ik denk dat je zelf antwoord op je vraag gegeven hebt.
pi_166698235
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:55 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dat vraag je je terecht af. Ik denk dat je zelf antwoord op je vraag gegeven hebt.
Misschien staat Piet wel symbool voor de polarisatie in ons land.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166698368
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:03 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Misschien staat Piet wel symbool voor de polarisatie in ons land.
Dat we op deel 68 zijn beland is wel een signaal dat dit onschuldige kinderfeestje meer leeft dan de zorgen rondom ouderenzorg, de gezondheidszorg in het algemeen, milieu, dat soort belangrijke zaken.

Of het is een signaal dat het best goed gaat in ons land als dit de #1 collectieve kopzorg is.

Of het is een signaal dat dit de uitlaatklep is van onze frustraties tegenover mensen die andere gewoonten hebben, een andere kleur hebben, taal spreken, of een andere god aanbidden. En dat we het heel erg vinden dat die mensen er zijn.

Ik kies voor optie 2. Maar ik vrees de meerderheid voor optie 3.
pi_166698488
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:08 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Dat we op deel 68 zijn beland is wel een signaal dat dit onschuldige kinderfeestje meer leeft dan de zorgen rondom ouderenzorg, de gezondheidszorg in het algemeen, milieu, dat soort belangrijke zaken.

Of het is een signaal dat het best goed gaat in ons land als dit de #1 collectieve kopzorg is.

Of het is een signaal dat dit de uitlaatklep is van onze frustraties tegenover mensen die andere gewoonten hebben, een andere kleur hebben, taal spreken, of een andere god aanbidden. En dat we het heel erg vinden dat die mensen er zijn.

Ik kies voor optie 2. Maar ik vrees de meerderheid voor optie 3.
Ik kies absoluut voor optie 3. Je kan beter het schelden aanpakken, dan hetgene waarmee gescholden wordt. Denk ik, dan.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166698699
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:12 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ik kies absoluut voor optie 3. Je kan beter het schelden aanpakken, dan hetgene waarmee gescholden wordt. Denk ik, dan.
Het is al lang geen discussie meer. In een discussie voert men argumenten op, inderdaad zonder te schelden, en met respect. Maar nog belangrijker: Men luistert ook naar de argumenten van de discussiepartner. Dat punt waren we al voorbij toen de Pieten discussie begon. Het is gewoon 2 maanden lang dezelfde kreten posten die vorig jaar ook gepost werden. Wel elk jaar iets feller.
pi_166698723
Er staan altijd veel hoofddoekjesmevrouwtjes met hun kleine Ismails te kijken bij de intochten, moslims zijn niet per definitie tegen Sinterklaas en Zwarte Piet, het merendeel niet schat ik. Intocht = wordt snoep uitgedeeld = moslims houden van zoetigheid = intocht is leuk. Daarbij kijken Marokkanen/Turken neer op negers en hebben zij ook daarom geen problemen met een leuke karikatuur van Zwarte Piet.

Sinterklaasintochten verbroederen Hollanders en moslims.
standaarddrinker
pi_166698902
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 17:25 schreef Onnoman het volgende:
zwarte piet heeft niks met slavernij te maken,net als dat kindermisbruik niks met de katholieke kerk te maken heeft en dat ISIS niks met vrede te maken heeft
hilarisch acherlijke stelling. vertel dat maar aan die kinderen die door de katholieke kerk misbruikt zijn, dat het er helemaal niks mee te maken had.

en als je nou isis niks met terrorisme had geschreven, had het nog ergens op geslagen.
pi_166699070
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:20 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Het is al lang geen discussie meer. In een discussie voert men argumenten op, inderdaad zonder te schelden, en met respect. Maar nog belangrijker: Men luistert ook naar de argumenten van de discussiepartner. Dat punt waren we al voorbij toen de Pieten discussie begon. Het is gewoon 2 maanden lang dezelfde kreten posten die vorig jaar ook gepost werden. Wel elk jaar iets feller.
Het is inderdaad nooit een discussie geweest, dat is ook helemaal niet de bedoeling geweest van de APs die de 'discussie' zijn gestart. Ze hebben nooit opengestaan voor argumenten.
pi_166699145
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:27 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hilarisch acherlijke stelling. vertel dat maar aan die kinderen die door de katholieke kerk misbruikt zijn, dat het er helemaal niks mee te maken had.

en als je nou isis niks met terrorisme had geschreven, had het nog ergens op geslagen.
Ze zijn niet door de katholieke kerk misbruikt..
pi_166699361
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:27 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hilarisch acherlijke stelling. vertel dat maar aan die kinderen die door de katholieke kerk misbruikt zijn, dat het er helemaal niks mee te maken had.

Ze zijn niet door de katholieke kerk misbruikt, maar door mensen. Het is wel zo dat de katholieke kerk haar volgelingen de hand boven het hoofd heeft gehouden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166699448
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De context was er in Nederland voor 1850 al (het jaar dat Schenkman hem daadwerkelijk afbeeldde in zijn boekje) door St. Nikolaas te laten vergezellen door een negerfiguur/ bediende/knecht. Door hem steeds meer het uiterlijk te geven van het negatieve stereotype, dat wel degelijk ook in Nederland bekend was, hebben we het steeds 'foutiever' gemaakt. Dat hebben we weer enigszins geprobeerd af te zwakken door het verhaal van het roet van de schoorsteen als excuus te gebruiken.
Heb jij dat allemaal gedaan? Ik niet, namelijk.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 16 november 2016 @ 19:50:07 #104
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166699545
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:54 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De context was er in Nederland voor 1850 al (het jaar dat Schenkman hem daadwerkelijk afbeeldde in zijn boekje) door St. Nikolaas te laten vergezellen door een negerfiguur/ bediende/knecht. Door hem steeds meer het uiterlijk te geven van het negatieve stereotype, dat wel degelijk ook in Nederland bekend was, hebben we het steeds 'foutiever' gemaakt. Dat hebben we weer enigszins geprobeerd af te zwakken door het verhaal van het roet van de schoorsteen als excuus te gebruiken.
Dit zijn geen feiten, maar hoe jij het ziet. Groot verschil.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166699823
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:33 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het is inderdaad nooit een discussie geweest, dat is ook helemaal niet de bedoeling geweest van de APs die de 'discussie' zijn gestart. Ze hebben nooit opengestaan voor argumenten.
Nee, maar je ziet wel hoe lang deze kwestie zich blijft voortslepen. Het wordt ook steeds agressiever.-------->
Als verf je Piet pimpelpaars met gouden stipjes ( wat mij persoonlijk niks zou uitmaken hoor?) daarmee is het probleem niet opgelost. Volgens mij, dan.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166699885
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:00 schreef tesssssssss het volgende:

Als verf je Piet pimpelpaars met gouden stipjes ( wat mij persoonlijk niks zou uitmaken hoor?) daarmee is het probleem niet opgelost. Volgens mij, dan.
Houdt nooit op ivb structurele ontevredenheid

Dus als Zwarte Piet weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moet 4 mei nog weg.
Dus als 4 mei weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moeten alle koloniale namen als Coentunnel nog weg.
Dus als alle koloniale namen weg zijn ben je tevreden?
Neeee... dan moet er meer aandacht komen voor het foute verleden van Nederland (oa slavernij)
Dus als er meer aandacht komt voor de foutheid van Nederland ben je tevreden?
Neeee... dan moet er een miljardenfonds komen voor nazaten van slaven.
Dus als er een miljardenfonds komt voor nazaten van slaven ben je tevreden?
Neeee... (etc etc vul maar in)
standaarddrinker
pi_166700281
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:00 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Nee, maar je ziet wel hoe lang deze kwestie zich blijft voortslepen. Het wordt ook steeds agressiever.-------->
Als verf je Piet pimpelpaars met gouden stipjes ( wat mij persoonlijk niks zou uitmaken hoor?) daarmee is het probleem niet opgelost. Volgens mij, dan.
Je ziet niet wat daaraan vooraf gegaan is. Het heftige politie optreden was absoluut gerechtvaardigd.

Het heeft niks met ZP te maken. Als ZP weg is vinden ze wel weer wat anders om hun chronische slachtoffer en minderwaardigheidscomplex op te projecteren.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 16 november 2016 @ 20:18:50 #108
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166700315
Dat er überhaupt discussie is over het ingrijpen van de politie bij die figuren.. :N
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166700486
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:03 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Houdt nooit op ivb structurele ontevredenheid

Dus als Zwarte Piet weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moet 4 mei nog weg.
Dus als 4 mei weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moeten alle koloniale namen als Coentunnel nog weg.
Dus als alle koloniale namen weg zijn ben je tevreden?
Neeee... dan moet er meer aandacht komen voor het foute verleden van Nederland (oa slavernij)
Dus als er meer aandacht komt voor de foutheid van Nederland ben je tevreden?
Neeee... dan moet er een miljardenfonds komen voor nazaten van slaven.
Dus als er een miljardenfonds komt voor nazaten van slaven ben je tevreden?
Neeee... (etc etc vul maar in)
Precies, het heeft werkelijk niks met Zwarte Piet te maken.
pi_166700500
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:34 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

En wat zouden die geschiedenislessen dan moet vertellen over deze traditie volgens jou?
In dit geval, in de sfeer van het sinterklaasfeest, bv die oude traditie van ht zwart schminken, die symboliek van licht vs duister, leven vs dood e.d.. Wat aandacht geven aan de andere traditie's in die hoek in de geschiedenis en in andere landen. De geschiedenis van "schrikfiguren" en hun functie, hoeveel die toegepast werden vroeger.

Het is best een interessant onderwerp, een leuk uitganspunt om eens wat te leren over onze voorvaderen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166700580
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het lijkt me in alle gevallen een verrijking van het onderwijs als er meer aandacht komt voor
- folklore
- integratie en problemen daarbij
- racisme
- ons slavernijverleden (in alle tijden, met alle kleuren)
- maatschappijleer: hoe kunnen anderen iets opvatten, hoe leg je uit dat ze er geen aanstoot aan hoeven te nemen?
Geheel mee eens!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166700600
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:03 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Houdt nooit op ivb structurele ontevredenheid

Dus als Zwarte Piet weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moet 4 mei nog weg.
Dus als 4 mei weg is ben je tevreden?
Neeee... dan moeten alle koloniale namen als Coentunnel nog weg.
Dus als alle koloniale namen weg zijn ben je tevreden?
Neeee... dan moet er meer aandacht komen voor het foute verleden van Nederland (oa slavernij)
Dus als er meer aandacht komt voor de foutheid van Nederland ben je tevreden?
Neeee... dan moet er een miljardenfonds komen voor nazaten van slaven.
Dus als er een miljardenfonds komt voor nazaten van slaven ben je tevreden?
Neeee... (etc etc vul maar in)
We brengen vanalles en nog wat dat niets te maken heeft met ZP in verband met de ZP discussie om vervolgens te bepleiten dat het niets met ZP te maken heeft.

Het heeft wel iets heel contra-intuïtiefs.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166700630
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:18 schreef Straatcommando. het volgende:
Dat er überhaupt discussie is over het ingrijpen van de politie bij die figuren.. :N
De APs plaatsen bewust filmpjes waarop alleen te zien is dat er hardhandig wordt ingegrepen door de politie en niet wat er aan vooraf is gegaan. Ik weet voor 99℅ zeker dat ze de politie ook daadwerkelijk bewust hebben geprovoceerd om dit soort filmpjes te kunnen maken.
pi_166700693
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:25 schreef erodome het volgende:

[..]

In dit geval, in de sfeer van het sinterklaasfeest, bv die oude traditie van ht zwart schminken, die symboliek van licht vs duister, leven vs dood e.d.. Wat aandacht geven aan de andere traditie's in die hoek in de geschiedenis en in andere landen. De geschiedenis van "schrikfiguren" en hun functie, hoeveel die toegepast werden vroeger.

Het is best een interessant onderwerp, een leuk uitganspunt om eens wat te leren over onze voorvaderen.
Dat is inderdaad een heel interessant onderwerp! Lijkt me niet verkeerd om kinderen daar over te onderwijzen.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 16 november 2016 @ 20:32:29 #115
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166700702
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

De APs plaatsen bewust filmpjes waarop alleen te zien is dat er hardhandig wordt ingegrepen door de politie en niet wat er aan vooraf is gegaan. Ik weet voor 99℅ zeker dat ze de politie ook daadwerkelijk bewust hebben geprovoceerd om dit soort filmpjes te kunnen maken.
Dat denk ik ook, maar de voorgeschiedenis van die dag helpt ook niet mee. Het was nogal duidelijk dat ze niet uit waren om alles volgens de regels te doen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166700985
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:17 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je ziet niet wat daaraan vooraf gegaan is. Het heftige politie optreden was absoluut gerechtvaardigd.

Het heeft niks met ZP te maken. Als ZP weg is vinden ze wel weer wat anders om hun chronische slachtoffer en minderwaardigheidscomplex op te projecteren.
Jawel, ze mochten daar niet demonstreren. Dus de politie had bevel om in te grijpen. Dat wisten ze van tevoren. Ik bedoelde meer "kijk eens hoe dat gevecht om Piet al verhardt, kan je nagaan hoe het straks met de verkiezingen wordt."
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166701032
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:32 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat denk ik ook, maar de voorgeschiedenis van die dag helpt ook niet mee. Het was nogal duidelijk dat ze niet uit waren om alles volgens de regels te doen.
Ze hebben het heel bewust zo gedaan, ze hebben er heel bewust voor gezorgd dat het gegaan is zoals het is gegaan zodat ze weer lekker in hun slachtofferrol konden kruipen.
pi_166701121
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:25 schreef erodome het volgende:

[..]

In dit geval, in de sfeer van het sinterklaasfeest, bv die oude traditie van ht zwart schminken, die symboliek van licht vs duister, leven vs dood e.d..
Het zwart schminken van ZP werd gedaan omdat hij als neger werd beschreven en getekend.
Dit werd al snel een raciaal karikatuur, omdat negers niet zwart zijn, maar bruin, donkerbruin of donkerpaars.
Het heeft niks te maken met licht vrs duister.
Het is racisme om de duisternis uit te laten beelden als een mens met donkere huid. Maar dat werd zo niet bedoeld en de samenleving heeft dat zo ook niet opgepikt . Als dat wel zo was, dan hebben de mensen die zeggen ' zp =racisme' toch gelijk.
pi_166701134
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:43 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Jawel, ze mochten daar niet demonstreren. Dus de politie had bevel om in te grijpen. Dat wisten ze van tevoren. Ik bedoelde meer "kijk eens hoe dat gevecht om Piet al verhardt, kan je nagaan hoe het straks met de verkiezingen wordt."
Jij ziet/begrijpt dat maar dat kun je in het filmpje niet zien en de mensen die alleen naar dat filmpje kijken en het niet in een bredere context kunnen zien, zien dat als bewijs van hun slachtofferschap.
pi_166701415
Kan iemand mij uitleggen waarom de Zwarte Piet op 48 sec. er nog steeds een Surinaams accent uit probeert te persen? Dat is één van de kenmerken die Zwarte Piet in de vorige eeuw lange tijd had maar tegenwoordig vermeden wordt.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166701524
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:00 schreef Kijkertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de Zwarte Piet op 48 sec. er nog steeds een Surinaams accent uit probeert te persen? Dat is één van de kenmerken die Zwarte Piet in de vorige eeuw lange tijd had maar tegenwoordig vermeden wordt.

Was toch eentje die nederlands probeerde te persen of niet?
pi_166701526
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:00 schreef Kijkertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de Zwarte Piet op 48 sec. er nog steeds een Surinaams accent uit probeert te persen? Dat is één van de kenmerken die Zwarte Piet in de vorige eeuw lange tijd had maar tegenwoordig vermeden wordt.

Ja hallo! Stadskanaal! Daar lopen ze 50 jaar achter joh. :7
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166701615
quote:
17s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:04 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ja hallo! Stadskanaal! Daar lopen ze 50 jaar achter joh. :7
_O- Ik weet het, ik bedoelde: als het nooit een neger geweest zou zijn is dat toch wel heel mal.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166702049
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:00 schreef Kijkertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de Zwarte Piet op 48 sec. er nog steeds een Surinaams accent uit probeert te persen? Dat is één van de kenmerken die Zwarte Piet in de vorige eeuw lange tijd had maar tegenwoordig vermeden wordt.

Dat moet je aan die vrouw die ZP speelt vragen..

Wellicht deed ze het om te laten zien dat ook niet vloeiend Nederlands sprekende mensen ZP kunnen zijn?
pi_166702128
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:20 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wellicht deed ze het om te laten zien dat ook niet vloeiend Nederlands sprekende mensen ZP kunnen zijn?
Eerlijk gezegd lijkt dat me best wel sterk. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702145
quote:
10s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

_O- Ik weet het, ik bedoelde: als het nooit een neger geweest zou zijn is dat toch wel heel mal.
Als het een neger zou zijn zou het toch wel heel vreemd zijn dat 99℅ accentloos Nederlands spreekt?
pi_166702184
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Als het een neger zou zijn zou het toch wel heel vreemd zijn dat 99℅ accentloos Nederlands spreekt?
Ik ken eerlijk gezegd ook wel wat pietliefhebbers die denken dat het een neger moet voorstellen, en ik twijfel er niet aan dat die mevrouw in dat filmpje er ook zo 1 is.

Kennelijk komt dat 'misverstand' toch wel vaker voor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702201
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het zwart schminken van ZP werd gedaan omdat hij als neger werd beschreven en getekend.
Dit werd al snel een raciaal karikatuur, omdat negers niet zwart zijn, maar bruin, donkerbruin of donkerpaars.
Zwarte Piet is van een duivelse boeman (o.a.) door Schenkman veranderd in een (voor die tijd) pedagogisch verantwoorde knecht. De Moor heeft model gestaan daarvoor en niet de neger. Zo'n Noord-Afrikaan waar je niet zo lang daarvoor heel bang moest zijn. Anders was je slaaf.
quote:
Het heeft niks te maken met licht vrs duister.
Het is racisme om de duisternis uit te laten beelden als een mens met donkere huid. Maar dat werd zo niet bedoeld en de samenleving heeft dat zo ook niet opgepikt . Als dat wel zo was, dan hebben de mensen die zeggen ' zp =racisme' toch gelijk.
Waarom is het racisme om de duisternis met zwart uit te beelden? Als mens.?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166702215
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Eerlijk gezegd lijkt dat me best wel sterk. :P
Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom ze dat deed en zelfs al zou ze het hebben gedaan omdat ze ZP als karikatuur van een neger ziet, dan is dat nog steeds geen bewijs dat Zwarte Piet ook daadwerkelijk een neger is.
pi_166702246
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom ze dat deed en zelfs al zou ze het hebben gedaan omdat ze ZP als karikatuur van een neger ziet, dan is dat nog steeds geen bewijs dat Zwarte Piet ook daadwerkelijk een neger is.
Maar wel dat er zowel voor- als tegenstanders van ZP zijn die dat zo zien. Dat lijkt me toch relevanter dan de historische achtergrond.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702270
Het accent werd er met de komst van Surinamers/ Antillianen naar Nederland aan toegevoegd, lange tijd gebruikt en blijkbaar is het nog niet tot iedereen doordrongen dat dat best wel kwetsend was/ is.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166702371
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik ken eerlijk gezegd ook wel wat pietliefhebbers die denken dat het een neger moet voorstellen, en ik twijfel er niet aan dat die mevrouw in dat filmpje er ook zo 1 is.

Kennelijk komt dat 'misverstand' toch wel vaker voor.
Echt? Ik niet..


Maar zelfs hè, zelfs al het een neger moeten voorstellen, waarom zou iemand zich daar inhemelsnaam gekwetst door voelen? Zwarte Piet is een kinderheld, kinderen adoreren Zwarte Piet. Mijn grootste droom (en die van vele andere kinderen) was om Zwarte Piet te worden!
pi_166702477
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:29 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar wel dat er zowel voor- als tegenstanders van ZP zijn die dat zo zien. Dat lijkt me toch relevanter dan de historische achtergrond.
Uuhm het probleem was toch juist dat ZP oorspronkelijk een neger slaaf moest voorstellen? Maar omdat dat blijkbaar toch niet klopt is de geschiedenis ineens niet meer belangrijk?
pi_166702553
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:30 schreef Kijkertje het volgende:
Het accent werd er met de komst van Surinamers/ Antillianen naar Nederland aan toegevoegd, lange tijd gebruikt en blijkbaar is het nog niet tot iedereen doordrongen dat dat best wel kwetsend was/ is.
Alleen maar accentloos sprekende Zwarte Pieten lijkt me een beetje discriminerend in onze huidige multiculturele samenleving.. Alsof alleen accentloos Nederlands sprekende mensen goed genoeg zijn om Zwarte Piet kunnen worden..
pi_166702575
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:34 schreef madam-april het volgende:

[..]

Echt? Ik niet..

Maar zelfs hè, zelfs al het een neger moeten voorstellen, waarom zou iemand zich daar inhemelsnaam gekwetst door voelen? Zwarte Piet is een kinderheld, kinderen adoreren Zwarte Piet. Mijn grootste droom (en die van vele andere kinderen) was om Zwarte Piet te worden!
Mja, zo blijven we van perspectief switchen. Op het moment dat we dat hebben gehad zijn we weer bij "het moet trouwens geen neger voorstellen". :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702600
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Uuhm het probleem was toch juist dat ZP oorspronkelijk een neger slaaf moest voorstellen? Maar omdat dat blijkbaar toch niet klopt is de geschiedenis ineens niet meer belangrijk?
Ik heb dat ieg nooit als probleem geopperd. Komt dat uit de koker van de clowns Gario en Simons?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702767
ZP heeft nooit een negerslaaf voorgesteld, maar ooit wel een neger en het beeld daarvan begon in de tijd dat we nog actief slavernij bedreven en we nog dachten dat negers een apart ras zou kunnen zijn en dan hoogst waarschijnlijk een ras ergens tussen mensen en apen in. Daar werd ook uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166702804
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, zo blijven we van perspectief switchen. Op het moment dat we dat hebben gehad zijn we weer bij "het moet trouwens geen neger voorstellen". :D
Het moet ook geen neger voorstellen maar zelfs als mensen dat toch zo interpreteren is er niks kwetsends aan.. Zwarte Piet is geen minderwaardig figuur het is een held.
pi_166702931
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, zo blijven we van perspectief switchen.
Zo nieuw is dit perspectief niet. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166702974
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het moet ook geen neger voorstellen maar zelfs als mensen dat toch zo interpreteren is er niks kwetsends aan.. Zwarte Piet is geen minderwaardig figuur het is een held.
Sja, dan kunnen we natuurlijk de discussie gaan voeren of de manier waarop ZP een neger voorstelt wel of niet smaakvol is, maar dan wordt alles dat daarin gezegd wordt aan het einde van de rit toch ongeldig verklaard "want het moet geen neger voorstellen".

Dan heeft het verder ook weinig zin om *die* discussie te voeren natuurlijk.

Eerst zou ik dan wel willen weten: in welke mate zou het voor jou relevant zijn als een substantieel deel van de mensen, voorstanders, tegenstanders, buitenstaanders, *denkt* dat het een neger voorstelt?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166702983
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:52 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Zo nieuw is dit perspectief niet. :)
Nee, dat krijg je met switchen. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166703079
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:47 schreef Kijkertje het volgende:
ZP heeft nooit een negerslaaf voorgesteld, maar ooit wel een neger en het beeld daarvan begon in de tijd dat we nog actief slavernij bedreven en we nog dachten dat negers een apart ras zou kunnen zijn en dan hoogst waarschijnlijk een ras ergens tussen mensen en apen in. Daar werd ook uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
Maar als hij slechts een neger moest voorstellen is daar toch niets mis mee? Of is het racistisch om een neger af te beelden? Waarom zou het eigenlijk geen neger mogen zijn? Dat lijkt me ook een beetje racistisch..

Negers zijn ook een ander ras..
pi_166703165
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, dan kunnen we natuurlijk de discussie gaan voeren of de manier waarop ZP een neger voorstelt wel of niet smaakvol is, maar dan wordt alles dat daarin gezegd wordt aan het einde van de rit toch ongeldig verklaard "want het moet geen neger voorstellen".

Dan heeft het verder ook weinig zin om *die* discussie te voeren natuurlijk.

Eerst zou ik dan wel willen weten: in welke mate zou het voor jou relevant zijn als een substantieel deel van de mensen, voorstanders, tegenstanders, buitenstaanders, *denkt* dat het een neger voorstelt?
Is het uberhaupt relevant of het wel of niet ooit een neger voorstelde? Ik denk overigens dat de meerderheid Zwarte Piet niet als neger ziet. Zwarte Piet is een entiteit op zichzelf geworden. En daardoor ook geen karikatuur of representatie van wat dan ook
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166703185
standaarddrinker
pi_166703197
standaarddrinker
pi_166703203
quote:
De meeste anti-pieters zijn geen immigranten. :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166703254
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

De meeste anti-pieters zijn geen immigranten. :{w
Ik tel altijd wel veel zwarte kopjes in die protestgroepjes. Met wat AFA--tuig.
standaarddrinker
pi_166703306
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:00 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Is het uberhaupt relevant of het wel of niet ooit een neger voorstelde?
Wat mij betreft is de definitie daarvan hoe het begrepen wordt door de mensen van nu, zowel mensen die het vieren als die ernaar kijken, eerder dan een mystieke zoektocht naar de oorsprong.

Dat laatste heeft veel weg van de zoektocht naar de historische Jezus.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:00 schreef Tango5Romeo het volgende:

Ik denk overigens dat de meerderheid Zwarte Piet niet als neger ziet. Zwarte Piet is een entiteit op zichzelf geworden. En daardoor ook geen karikatuur of representatie van wat dan ook
Het zou mij echt verbazen als je daar gelijk in hebt. Persoonlijk krijg ik de indruk dat de meeste pro-pieters zich uberhaupt pas sinds deze discussie zijn gaan verdiepen in de geschiedenis erachter in de hoop iets te vinden dat ZP vrijpleit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166703317
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:04 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ik tel altijd wel veel zwarte kopjes in die protestgroepjes. Met wat AFA--tuig.
Je weet dat mensen met een kleurtje in Nederland geboren kunnen worden?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166703337
Kijkcijfers Sinterklaasjournaal prime time 18.00 uur

wo 09-11: 1.114.000
do 10-11: 1.058.000
vr 11-11: 830.000
za 12-11: 996.000
zo 13-11: 513.000
ma 14-11: 794.000
di 15-11: 670.000

Zakt toch aardig in zo te zien.

https://kijkonderzoek.nl/(...)133/file,dp-0-47-0-p
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166703381
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je weet dat mensen met een kleurtje in Nederland geboren kunnen worden?
Ooohhh.. dus dan zijn het opeens geen nazaten van slaven... want die hadden we hier niet..
standaarddrinker
pi_166703405
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:57 schreef madam-april het volgende:

[..]

Maar als hij slechts een neger moest voorstellen is daar toch niets mis mee? Of is het racistisch om een neger af te beelden? Waarom zou het eigenlijk geen neger mogen zijn? Dat lijkt me ook een beetje racistisch..

Negers zijn ook een ander ras..
Er zou niets mis mee geweest zijn als ZP door de eeuwen heen als gelijkwaardig zou zijn voorgesteld, maar dat is niet zo. Het negroide 'ras' is eeuwenlang uitgebuit, gediscrimineerd en als minderwaardig beschouwd. Dat laat littekens na bij nakomelingen en kan dus nog steeds kwetsend zijn.

Overigens delen we de mensheid tegenwoordig liever niet meer in 'rassen' in omdat ook dat een beladen onderwerp werd ivm superioriteit/ inferioriteit. Er is ook nergens een duidelijke scheidslijn tussen verschillende rassen. We zijn allemaal 'gewoon' mensen met verschillende uiterlijke kenmerken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166703409
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:06 schreef Montagui het volgende:
Kijkcijfers Sinterklaasjournaal prime time 18.00 uur

wo 09-11: 1.114.000
do 10-11: 1.058.000
vr 11-11: 830.000
za 12-11: 996.000
zo 13-11: 513.000
ma 14-11: 794.000
di 15-11: 670.000

Zakt toch aardig in zo te zien.

https://kijkonderzoek.nl/(...)133/file,dp-0-47-0-p
Die van mij kijken nu oude Sinterklaasjournaals op youtube.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166703415
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:08 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ooohhh.. dus dan zijn het opeens geen nazaten van slaven... want die hadden we hier niet..
Dat zei ik niet. Ik zeg alleen dat de plaatjes die je post bullshit zijn. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 22:09:54 #156
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166703425
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Die van mij kijken nu oude Sinterklaasjournaals op youtube.
Die van mij kijkt ze ook allemaal.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166703426
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat zei ik niet. Ik zeg alleen dat de plaatjes die je post bullshit zijn. ;)
Dat lijkt me niet, want die hebben op Facebook gestaan.
standaarddrinker
pi_166703448
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet, want die hebben op Facebook gestaan.
Ach ja... facebook heeft altijd gelijk.

Ik geef op. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166703458
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:05 schreef Molurus het volgende:

Het zou mij echt verbazen als je daar gelijk in hebt. Persoonlijk krijg ik de indruk dat de meeste pro-pieters zich uberhaupt pas sinds deze discussie zijn gaan verdiepen in de geschiedenis erachter in de hoop iets te vinden dat ZP vrijpleit.
Omdat de geschiedenis niet heel erg interessant is. Zwarte Piet is gewoon Zwarte Piet en er hoeft niets gezocht te worden om hem vrij te pleiten. Er is niets kwetsends aan en hij heeft geen slavernijverleden. Het is een veelal een intelligent, vrolijk en genereus persoon. En hij is zwart. Dat hoort bij de entiteit die hij is geworden.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166703502
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er zou niets mis mee geweest zijn als ZP door de eeuwen heen als gelijkwaardig zou zijn voorgesteld, maar dat is niet zo. Het negroide 'ras' is eeuwenlang uitgebuit, gediscrimineerd en als minderwaardig beschouwd. Dat laat littekens na bij nakomelingen en kan dus nog steeds kwetsend zijn.

Overigens delen we de mensheid tegenwoordig liever niet meer in 'rassen' in omdat ook dat een beladen onderwerp werd ivm superioriteit/ inferioriteit. Er is ook nergens een duidelijke scheidslijn tussen verschillende rassen. We zijn allemaal 'gewoon' mensen met verschillende uiterlijke kenmerken.
Ja, alle negers en van de andere 'rassen' niemand. Kom op zeg. :')
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166703587

In dit lied wordt uiteengezet waarom bepaalde mensen een bepaalde afkeer hebben van kleurlingen. Het zijn niet de uiterlijke kenmerken, het is voornamelijk de instelling bij bepaalde lieden die bepaalde lieden tegen de borst stuit. Als ze dan ook nog gaan zeuren over 'onze' tradities is de maat vol.
standaarddrinker
pi_166703611
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:12 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ja, alle negers en van de andere 'rassen' niemand. Kom op zeg. :')
Waar zeg ik dat? Het punt is dat we hier in Nederland daar mee te maken hebben en niet met andere uitgebuite, gediscrimineerde volken die we ieder jaar in de vorm van een beladen karikatuur laten herleven tijdens een kinderfeest.

We hebben bv ook de Indonesische kolonien gehad en daar mensen uitgebuit. Maar daar hebben dan weer geen karikatuur van gemaakt die we jaarlijks laten herleven.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166703698
quote:
15s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:16 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het punt is dat we hier in Nederland daar mee te maken hebben en niet met andere uitgebuite, gediscrimineerde volken die we ieder jaar in de vorm van een beladen karikatuur laten herleven tijdens een kinderfeest.
Zwarte Piet is een entiteit. Geen karikatuur of representatie van een ras.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166703728
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sja, dan kunnen we natuurlijk de discussie gaan voeren of de manier waarop ZP een neger voorstelt wel of niet smaakvol is, maar dan wordt alles dat daarin gezegd wordt aan het einde van de rit toch ongeldig verklaard "want het moet geen neger voorstellen".

Dan heeft het verder ook weinig zin om *die* discussie te voeren natuurlijk.

Eerst zou ik dan wel willen weten: in welke mate zou het voor jou relevant zijn als een substantieel deel van de mensen, voorstanders, tegenstanders, buitenstaanders, *denkt* dat het een neger voorstelt?
Laten we vooropstellen dat Zwarte Piet door minimaal 99℅ van de voorstanders wordt gezien als een kinderheld en niet als een minderwaardig figuur. Zij hebben geen negatieve associatie bij Zwarte Piet, ongeacht wat ze denken dat hij moet voorstellen.

De figuur Zwarte Piet is, zeker tegenwoordig, geen minderwaardig figuur. Zwarte Piet wordt gezien als een held.


In hoeverre het relevant is voor mij als een substantieel deel van de mensen hem als een neger zou zien? Tsja om eerlijk te zijn niet zo heel relevant aangezien hij, iig tegenwoordig, geen negatief/minderwaardig figuur is. Dus of het nou een blanke, een neger of een smurf moet voorstellen, het is geen negatief figuur.
pi_166703739
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:19 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Zwarte Piet is een entiteit. Geen karikatuur of representatie van een ras.
Een entiteit waarvan het uiterlijk en gedrag hier in Nederland gebaseerd was/ is op het stereotype van neger.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166703846
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:20 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een entiteit waarvan het uiterlijk en gedrag hier in Nederland gebaseerd was/ is op het stereotype van neger.
Nee dat is wat jij erin wilt zien..
pi_166703858
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:27 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Zwarte Piet is van een duivelse boeman (o.a.) door Schenkman veranderd in een (voor die tijd) pedagogisch verantwoorde knecht.
Welnee ... er was geen knechttraditie in Nederland

quote:
De Moor heeft model gestaan daarvoor en niet de neger. Zo'n Noord-Afrikaan waar je niet zo lang daarvoor heel bang moest zijn. Anders was je slaaf.
Moren zijn ook negers van negroide afkomst whatever. Het gaat niet om het juiste etiket.
Het item is nu de associatie van donkere mensen met grote slechtigheid

quote:
Waarom is het racisme om de duisternis met zwart uit te beelden? Als mens.?
Het is racisme om mensen met een donkere huid met opzet te associëren met "duisternis"
Wat het geval zou zijn als men persé zp een donkere huid wilde geven omdat hij duisternis en het kwaad moest symboliseren. Dit was niet het geval zover ik Schenkman begreep en hoe het volk zp uitbeeldde.
pi_166703995
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er zou niets mis mee geweest zijn als ZP door de eeuwen heen als gelijkwaardig zou zijn voorgesteld, maar dat is niet zo. Het negroide 'ras' is eeuwenlang uitgebuit, gediscrimineerd en als minderwaardig beschouwd. Dat laat littekens na bij nakomelingen en kan dus nog steeds kwetsend zijn.

Overigens delen we de mensheid tegenwoordig liever niet meer in 'rassen' in omdat ook dat een beladen onderwerp werd ivm superioriteit/ inferioriteit. Er is ook nergens een duidelijke scheidslijn tussen verschillende rassen. We zijn allemaal 'gewoon' mensen met verschillende uiterlijke kenmerken.
Maar dat is nu toch sowieso allang niet meer van toepassing? Het is een relatief hele korte periode geweest waarin dat zo was en tegenwoordig helemaal niet meer van toepassing..

Niet alleen het negroïde ras is eeuwenlang uitgebuit..

En op een gegeven moment is het tijd om het verleden achter je te laten en in het heden te gaan leven.

Wie zijn 'we'?
pi_166704019
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee dat is wat jij erin wilt zien..
Nee. Ik begrijp best dat jij er iets heel anders in ziet omdat voor jou ZP alleen maar leuke herinneringen heeft achter gelaten. Maar niet iedereen heeft dat zo ervaren in de afgelopen eeuwen. Ik zou net zo goed tegen jou kunnen zeggen dat dat is wat jij er niet in wil zien ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166704023
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welnee ... er was geen knechttraditie in Nederland

[..]

Moren zijn ook negers van negroide afkomst whatever. Het gaat niet om het juiste etiket.
Het item is nu de associatie van donkere mensen met grote slechtigheid

[..]

Het is racisme om mensen met een donkere huid met opzet te associëren met "duisternis"
Wat het geval zou zijn als men persé zp een donkere huid wilde geven omdat hij duisternis en het kwaad moest symboliseren. Dit was niet het geval zover ik Schenkman begreep en hoe het volk zp uitbeeldde.
Zwarte huid niet zwarte huidskleur..
pi_166704184
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welnee ... er was geen knechttraditie in Nederland
Klopt. Er was een zwartschminktraditie. Enkele eeuwen ondergronds vanwege het verbod op het Sinterklaasfeest door de kerk, maar die was er zeker wel.
quote:
[..]

Moren zijn ook negers van negroide afkomst whatever. Het gaat niet om het juiste etiket.
Het item is nu de associatie van donkere mensen met grote slechtigheid

[..]

Het is racisme om mensen met een donkere huid met opzet te associëren met "duisternis"
Wat het geval zou zijn als men persé zp een donkere huid wilde geven omdat hij duisternis en het kwaad moest symboliseren. Dit was niet het geval zover ik Schenkman begreep en hoe het volk zp uitbeeldde.
Hoe wil je duisternis anders uitbeelden van met zwart? En waarom zou rekening moeten houden met donkere mensen als je iets duisters wilt spelen. Daar hebben zij toch niets mee te maken? :?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166704255
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:36 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ze zijn niet door de katholieke kerk misbruikt..
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:43 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Ze zijn niet door de katholieke kerk misbruikt, maar door mensen. Het is wel zo dat de katholieke kerk haar volgelingen de hand boven het hoofd heeft gehouden.
dat snapt iedereen, ja.
pi_166704266
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee. Ik begrijp best dat jij er iets heel anders in ziet omdat voor jou ZP alleen maar leuke herinneringen heeft achter gelaten. Maar niet iedereen heeft dat zo ervaren in de afgelopen eeuwen. Ik zou net zo goed tegen jou kunnen zeggen dat dat is wat jij er niet in wil zien ;)
Er zijn duizenden zwarte mensen met 'dezelfde' achtergrond die het niet zo zien..
pi_166704325
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:39 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]


[..]

dat snapt iedereen, ja.
Jij blijkbaar niet

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 19:27 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hilarisch acherlijke stelling. vertel dat maar aan die kinderen die door de katholieke kerk misbruikt zijn, dat het er helemaal niks mee te maken had.

en als je nou isis niks met terrorisme had geschreven, had het nog ergens op geslagen.
pi_166704360
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:40 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn duizenden zwarte mensen met 'dezelfde' achtergrond die het niet zo zien..
Klopt en daar is ook geen discussie over. Maar er is ook nog steeds een groep mensen die het wel kwetsend vindt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166704399
Ik vind het toch wel interessant dat die gebruiken rond Sinterklaas en Midwinter zo hardnekkig zijn blijven bestaan. De katholieke kerk heeft geprobeerd het uit te bannen maar het uiteindelijk maar verchristelijkt. De protestante kerk heeft Sinterklaas verboden omdat het heiligenverering zou zijn en het feest verplaatste zich van het openbare naar het privédomein. De Duitsers hebben geprobeerd om Zwarte Piet uit te bannen want hij zou een te positief beeld van donkere mensen geven (zij hadden het toen ook al niet begrepen).

Wat is dat toch dat die zwarte maskerade maar niet uit die volksziel (wat dat ook moge zijn) te halen is?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166704447
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Welnee ... er was geen knechttraditie in Nederland
Wel een zwarte schmink traditie, en de zwarte klazen en veel meer zwarte duistere figuren.
quote:
Moren zijn ook negers van negroide afkomst whatever. Het gaat niet om het juiste etiket.
Het item is nu de associatie van donkere mensen met grote slechtigheid
En Moren waren bij uitstek de slavenhandelaren van West en Noord Europa, dus ja, wat nu?
quote:
Het is racisme om mensen met een donkere huid met opzet te associëren met "duisternis"
Wat het geval zou zijn als men persé zp een donkere huid wilde geven omdat hij duisternis en het kwaad moest symboliseren. Dit was niet het geval zover ik Schenkman begreep en hoe het volk zp uitbeeldde.
JIJ maakt die interpretatie van 'het kwaad' met 'neger', ik niet. Ik associeer 'het kwaad' met de kleur zwart, niet met 'neger'. Niet dat je het hiermee eens hoeft te zijn, maar kan je je die interpretatie ook voorstellen?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166704501
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:44 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat die gebruiken rond Sinterklaas en Midwinter zo hardnekkig zijn blijven bestaan. De katholieke kerk heeft geprobeerd het uit te bannen maar het uiteindelijk maar verchristelijkt. De protestante kerk heeft Sinterklaas verboden omdat het heiligenverering zou zijn en het feest verplaatste zich van het openbare naar het privédomein. De Duitsers hebben geprobeerd om Zwarte Piet uit te bannen want hij zou een te positief beeld van donkere mensen geven (zij hadden het toen ook al niet begrepen).

Wat is dat toch dat die zwarte maskerade maar niet uit die volksziel (wat dat ook moge zijn) te halen is?
De meeste mensen maken die associatie ook helemaal niet meer op die manier? Qua traditie is er sws weinig overgebleven van het oorspronkelijk Sinterklaasfeest wat dat betreft, het is vnl een commercieel feest geworden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166704578
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De meeste mensen maken die associatie ook helemaal niet meer op die manier? Qua traditie is er sws weinig overgebleven van het oorspronkelijk Sinterklaasfeest wat dat betreft, het is vnl een commercieel feest geworden.
Ondanks dat zit het best diep. Ook bij mezelf, merk ik.

Vergelijk het met kerstfeest. Er zijn hele volksstammen die wel kerst vieren maar amper iets van het kerstverhaal weten, laat staan de voor-christelijke symboliek. Moet je ook niet aan tornen. Het weghouden van kerstbomen wordt al niet gewaardeerd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Prutzenberg op 16-11-2016 23:01:13 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166704692
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:55 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ondanks dat zit het best diep. Ook bij mezelf.

Vergelijk het met kerstfeest. Er zijn hele volksstammen die wel kerst vieren en amper iets van het kerstverhaal weten, laat staan de voor-christelijke symboliek. Moet je ook niet aan tornen. Het weghouden van kerstbomen wordt ook niet gewaardeerd.
Dat komt omdat het de indrukken die het jou als kind heeft achtergelaten blijvend zijn. Als je nooit een Kerstfeest met boom hebt meegemaakt, mis je die boom ook niet en vindt je het wsl maar een vreemde gewoonte om een boom om te kappen, in je huis te zetten en te versieren met ballen :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166704704
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt en daar is ook geen discussie over. Maar er is ook nog steeds een groep mensen die het wel kwetsend vindt.
Er zijn mensen die ervoor kiezen om zich gekwetst te voelen.
pi_166704826
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:01 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er zijn mensen die ervoor kiezen om zich gekwetst te voelen.
Als jij gekwetst wordt ergens door, kies je daar dan voor? Het is meer een gevoel dat je ergens bij krijgt. De één heeft daar meer last van dan de ander en de één kan zich er ook gemakkelijker overheen zetten dan de ander. Dat heeft te maken met eerdere ervaringen en aanleg.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166704877
quote:
10s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat komt omdat het de indrukken die het jou als kind heeft achtergelaten blijvend zijn. Als je nooit een Kerstfeest met boom hebt meegemaakt, mis je die boom ook niet en vindt je het wsl maar een vreemde gewoonte om een boom om te kappen, in je huis te zetten en te versieren met ballen :D
Uiteraard. Ik denk dat het nog verder gaat. Ik heb die gewoonte overgenomen van mijn ouders en in direct mijn grootouders etc. Duizenden jaren lang, met als enige constante het zwart maken van het gezicht. Zo iets slijt in een volksziel. De felle reactie vóór Zwarte Piet die zo breed gedragen wordt, die moet toch ergens vandaan komen, anders dan racisme, boosheid op buitenlanders en wat dan ook?

Ik kan me voorstellen dat je er anders tegenaan kijkt als je directe voorouders hier niet vandaan komen. Al heb ik genoeg allochtonen gekend die het prettig vonden om deze feesten mee te vieren tijdens de donkere dagen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Prutzenberg op 16-11-2016 23:13:54 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166705044
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:08 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Uiteraard. Ik denk dat het nog verder gaat. Ik heb die gewoonte overgenomen van mijn ouders en in direct mijn grootouders etc. Zo iets slijt in een volksziel. De felle reactie vóór Zwarte Piet die zo breed gedragen wordt. Dat moet toch ergens vandaan komen?

Ik kan me voorstellen dat je er anders tegenaan kijkt als je directe voorouders hier niet vandaan komen. Al heb ik genoeg allochtonen gekend die het prettig vonden om deze feesten mee te vieren tijdens de donkere dagen.
Ik denk ook dat er ergens in onze genen een gevoeligheid voor vastlegd wordt en doorgegeven aan volgende generaties op den duur. Ik zag ooit bijv eens een opname van chimpansees in een dierentuin waar een nep-slang in het buitenverblijf werd geplaatst. De chimps waren allemaal geboren en getogen in die dierentuin en hadden nog nooit in hun leven een slang gezien en toch raakten ze er allemaal in totale paniek van.....
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705073
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik denk ook dat er ergens in onze genen een gevoeligheid voor vastlegd enwordt doorgegeven aan volgende generaties op den duur. Ik zag ooit bijv eens een opname van chimpansees in een dierentuin waar een nep-slang in het buitenverblijf werd geplaatst. De chimps waren allemaal geboren en getogen in die dierentuin en hadden nog nooit in hun leven een slang gezien en toch raakten ze er allemaal in totale paniek van.....
Dus Zwarte Piet spelen zit er bij ons genetisch ingebakken? Zodra de dagen korter worden ontstaat er een drang om mijn bakkus zwart te maken :P

Het is daarom wel iets om rekening mee te houden. :Y
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166705143
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:15 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dus Zwarte Piet spelen zit er bij ons genetisch ingebakken? ;)

Het is daarom wel iets om rekening mee te houden. :Y
:D Zou heel goed mogelijk zijn evenals onze liefde voor die figuur, maar dat betekent ook dat als je uit een andere cultuur komt je dus weer heel andere ingebakken voorliefdes en angsten zou kunnen hebben.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705215
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:D Zou heel goed mogelijk zijn evenals onze liefde voor die figuur, maar dat betekent ook dat als je uit een andere cultuur komt je dus weer heel andere ingebakken voorliefdes en angsten zou kunnen hebben.
Dat denk ik ook. Daarom botsen culturen wel eens. Omdat een handeling of symbool tegengestelde betekenissen kunnen hebben.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166705256
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:21 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Dat denk ik ook. Daarom botsen culturen wel eens. Omdat een handeling of symbool tegengestelde betekenissen kunnen hebben.
En wederzijds begrip is dus belangrijk O+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705262
Ik vind dan ook dat de intentie van de persoon die de handeling doet of het symbool gebruikt, het zwaarst weegt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166705295
Het getuigt wel van enig respect om je te verdiepen in de cultuur van de ander ipv je eigen oordeel te vellen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166705296
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:47 schreef Molurus het volgende:

[..]

No one really cares. Het anti-kamp sowieso niet. Het pro-kamp lijkt hem wel heel interessant te vinden though. :P
Waarom gingen ze dan zeuren? _O-
pi_166705322
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:25 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Waarom gingen ze dan zeuren? _O-
Wie zijn "ze" in deze?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166705345
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:23 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik vind dan ook dat de intentie van de persoon die de handeling doet of het symbool gebruikt, het zwaarst weegt.
Klopt en heel veel onderdelen en gedragingen van ZP zijn ook al aangepast om verschillende redenen en daardoor is ZP ook veel vriendelijker geworden.
Je kunt alleen de intentie van mensen niet aflezen aan de buitenkant en dat kan op zich dus al kwetsend zijn.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705351
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wie zijn "ze" in deze?
De mensen tegen Zwarte Piet.
pi_166705362
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:27 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

De mensen tegen Zwarte Piet.
Dat is zeker niet begonnen met Gario. Ik weet dat men dat graag denkt, maar dat is niet zo.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166705483
quote:
15s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:06 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Als jij gekwetst wordt ergens door, kies je daar dan voor? Het is meer een gevoel dat je ergens bij krijgt. De één heeft daar meer last van dan de ander en de één kan zich er ook gemakkelijker overheen zetten dan de ander. Dat heeft te maken met eerdere ervaringen en aanleg.
Zij kiezen ervoor om vast te houden aan hun eigen interpretatie ipv te accepteren dat hun interpretatie niet juist is dus ja zij kiezen ervoor om zich gekwetst te voelen.
pi_166705641
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt en heel veel onderdelen en gedragingen van ZP zijn ook al aangepast om verschillende redenen en daardoor is ZP ook veel vriendelijker geworden.
Je kunt alleen de intentie van mensen niet aflezen aan de buitenkant en dat kan op zich dus al kwetsend zijn.
Stel nou dat Joden ineens zouden vinden dat alle molens verboden zouden moeten worden omdat zij molens zouden associëren met de Swastika en zich daarom gekwetst voelen door molens.. Zouden alle molens dan gesloopt moeten worden?
pi_166705676
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is zeker niet begonnen met Gario. Ik weet dat men dat graag denkt, maar dat is niet zo.
Met wie is de de huidige discussie dan begonnen?
pi_166705705
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:39 schreef madam-april het volgende:

[..]

Stel nou dat Joden ineens zouden vinden dat alle molens verboden zouden moeten worden omdat zij molens zouden associëren met de Swastika en zich daarom gekwetst voelen door molens.. Zouden alle molens dan gesloopt moeten worden?
Stel nou eens dat we ieder jaar Sinterklaas zouden vieren met karikaturen van Joden en een Sint die met een swastika zwaait? Dat vind ik een veel beter voorbeeld.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705766
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:41 schreef madam-april het volgende:

[..]

Met wie is de de huidige discussie dan begonnen?
Er was in de jaren '80 al discussie over, Gerda Havertong bijvoorbeeld. Maar wie voor het eerst opmerkte dat de symboliek ervan wellicht een beetje ongepast is zou ik echt niet weten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166705770
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:25 schreef Prutzenberg het volgende:
Het getuigt wel van enig respect om je te verdiepen in de cultuur van de ander ipv je eigen oordeel te vellen.
Precies..
pi_166705800
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:25 schreef Prutzenberg het volgende:
Het getuigt wel van enig respect om je te verdiepen in de cultuur van de ander ipv je eigen oordeel te vellen.
Dat moet dan wel van twee kanten komen ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705805
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er was in de jaren '80 al discussie over, Gerda Havertong bijvoorbeeld. Maar wie voor het eerst opmerkte dat de symboliek ervan wellicht een beetje ongepast is zou ik echt niet weten.
De huidige discussie is toch echt begonnen met Gario en consorten..
pi_166705818
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

De huidige discussie is toch echt begonnen met Gario en consorten..
Ik begrijp best dat je Gario wilt uitroepen tot de profeet van het anti-pietisme, maar dat is toch echt onzin. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166705825
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:47 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat moet dan wel van twee kanten komen ;)
Ja en tot nu toe komt het enkel van de Nederlandse kant. Wij moeten alle culturen maar accepteren en respecteren maar andersom, ho maar..
pi_166705837
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik begrijp best dat je Gario wilt uitroepen tot de profeet van het anti-pietisme, maar dat is toch echt onzin. :D
Zij zijn de aanstichters van de huidige discussie..
pi_166705853
quote:
14s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt en heel veel onderdelen en gedragingen van ZP zijn ook al aangepast om verschillende redenen en daardoor is ZP ook veel vriendelijker geworden.
Je kunt alleen de intentie van mensen niet aflezen aan de buitenkant en dat kan op zich dus al kwetsend zijn.
Ofwel, door de Zwarte Piet spelers is er al veel aangepast om tegemoet te komen aan de grieven van de zich gekwetst voelenden. Is het dan nu niet eens een keer tijd om hen te vragen ook eens empathie te hebben voor de Zwarte Piet spelers? Zoals Prutzenberg al aangaf, de zwarte schmink traditie is mogelijk toch een onderdeel geworden van het wezen van de bevolking die al eeuwenlang in deze contreien woont. Blijkbaar kwetst het deze mensen ook door te eisen dat ook de kleur zwart moet verdwijnen. Vandaar ook de fanatieke tegenstand, die jammerlijk ook latent? racisme naar boven heeft gebracht bij een aantal extremisten. Vandaar ook dat, buiten wat randstedelijke incidentenn Zwarte Piet in den lande zo goed als helemaal zwart is gebleven.

En als daar nou gewoon niet de intentie om te kwetsen in zit, waarom moeten deze fanatieke anti-Pieten dan blijven doorgaan? Waarom geen dialoog? Waarom moet er alleen naar hen geluisterd worden, en niet ook naar de Zwarte Piet voorstanders? Hiermee blijven zij de boel polariseren en ligt onwenselijke escalatie op de loer.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166705855
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ja en tot nu toe komt het enkel van de Nederlandse kant. Wij moeten alle culturen maar accepteren en respecteren maar andersom, ho maar..
Zo zwart-wit is het niet ;) Er is van beide kanten in meer of mindere mate begrip en onbegrip
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166705877
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:49 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zij zijn de aanstichters van de huidige discussie..
Dat is waar jij arbitrair de grens trekt zodat je Gario naar voren kunt schuiven als de vertegenwoordiger van anti-pieten. Het is niet alsof er voor Gario geen discussie over was.

Er is bij mijn weten niet 1 anti-pieter in dit topic die zich door Gario vertegenwoordigd voelt volgens mij, dus dat gaat nergens over.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166705977
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er was in de jaren '80 al discussie over, Gerda Havertong bijvoorbeeld. Maar wie voor het eerst opmerkte dat de symboliek ervan wellicht een beetje ongepast is zou ik echt niet weten.
En in de jaren 60 Riet Grünbauer.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166706211
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Stel nou eens dat we ieder jaar Sinterklaas zouden vieren met karikaturen van Joden en een Sint die met een swastika zwaait? Dat vind ik een veel beter voorbeeld.
Nee want het gaat er nou juist om dat ZP geen karikatuur van een neger is maar slechts zo wordt geïnterpreteerd door een kleine groep mensen.

Molens hebben niks met een Swastika te maken net zoals Zwarte Piet niks met een neger te maken heeft. Maar je kunt wel overeenkomsten zien tussen een molen en Swastika en ook tussen ZP en een neger.
pi_166706232
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:51 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is waar jij arbitrair de grens trekt zodat je Gario naar voren kunt schuiven als de vertegenwoordiger van anti-pieten. Het is niet alsof er voor Gario geen discussie over was.

Er is bij mijn weten niet 1 anti-pieter in dit topic die zich door Gario vertegenwoordigd voelt volgens mij, dus dat gaat nergens over.
Nee ik heb het gewoon over de huidige discussie en niet over eerdere discussies over dit onderwerp.
pi_166706297
Mijn Nederlands is bagger dat is bij mij bekend !!!!
pi_166706421
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:12 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee want het gaat er nou juist om dat ZP geen karikatuur van een neger is maar slechts zo wordt geïnterpreteerd door een kleine groep mensen.

Molens hebben niks met een Swastika te maken net zoals Zwarte Piet niks met een neger te maken heeft. Maar je kunt wel overeenkomsten zien tussen een molen en Swastika en ook tussen ZP en een neger.
Het sterotype van een neger bestaat o.a. uit
Zwarte huidskleur
Zwart kroeshaar
Brede mond
Dikke rode lippen
Gebroken taaltje
Dom gedrag

Terug te vinden in ZP? Ja.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166706439
Brede mond?
Dan vallen er al een helehoop af!
pi_166706472
quote:
6s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het sterotype van een neger bestaat o.a. uit
Zwarte huidskleur
Zwart kroeshaar
Brede mond
Dikke rode lippen
Gebroken taaltje
Dom gedrag

Terug te vinden in ZP? Ja.
Bij de meeste zwarte pieten blijven alleen nog de zwarte kleur en soms het kroeshaar over.
Dom gedrag en een gebroken taaltje zijn bijna nergens nog te vinden.

Maar de zwarte huidskleur is voor de meeste tegenstanders al aanleiding genoeg om gekwetst te zijn.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_166706523
quote:
Vrolijk deuntje :)
standaarddrinker
pi_166706533
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:36 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Bij de meeste zwarte pieten blijven alleen nog de zwarte kleur en soms het kroeshaar over.
Dom gedrag en een gebroken taaltje zijn bijna nergens nog te vinden.

Maar de zwarte huidskleur is voor de meeste tegenstanders al aanleiding genoeg om gekwetst te zijn.
Klopt die zijn om dezelfde reden al aan verandering onderhevig. Waarom zou dat zijn als ZP helemaal niets te maken had met de karikatuur van een neger?
Ik weet niet in hoeverre er nog bezwaren zouden zijn geweest als je de kleur zwart had behouden en de rest vanaf het begin van de protesten (50 jaar geleden) totaal had veranderd en dan niet in kleine stapjes. Ergens heb ik het gevoel dat dat veel beter zou zijn geweest, maar dat is koffiedik kijken. ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166706557
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:42 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Vrolijk deuntje :)
Al vindt ik het niet passen daar het bij sommige al heet gebakken is, althans zo komt het over!
pi_166706565
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:47 schreef john2406 het volgende:

[..]

Al vindt ik het niet passen daar het bij sommige al heet gebakken is, althans zo komt het over!
Ik zie mezelf wel polonaise lopen op die beat.
standaarddrinker
  donderdag 17 november 2016 @ 00:53:35 #222
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706615
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt die zijn om dezelfde reden al aan verandering onderhevig. Waarom zou dat zijn als ZP helemaal niets te maken had met de karikatuur van een neger?
Ja, omdat men naar goede Neerlandsch volksaard wilde polderen met de minderheid die zich gekwetst voelde.
Ofwel: om van het gezeik af te zijn.
pi_166706634
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, omdat men naar goede Neerlandsch volksaard wilde polderen met de minderheid die zich gekwetst voelde.
Ofwel: om van het gezeik af te zijn.
Je kunt ophouden met polderen idd en veel mensen willen dat nu ook. Of onze samenleving daar gezelliger op wordt betwijfel ik.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 17 november 2016 @ 00:57:17 #224
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

JIJ maakt die interpretatie van 'het kwaad' met 'neger', ik niet. Ik associeer 'het kwaad' met de kleur zwart, niet met 'neger'. Niet dat je het hiermee eens hoeft te zijn, maar kan je je die interpretatie ook voorstellen?
Ik heb al eens het verschil tussen negro en ater proberen uit te leggen.
pi_166706654
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt die zijn om dezelfde reden al aan verandering onderhevig. Waarom zou dat zijn als ZP helemaal niets te maken had met de karikatuur van een neger?
Ik weet niet in hoeverre er nog bezwaren zouden zijn geweest als je de kleur zwart had behouden en de rest vanaf het begin van de protesten (50 jaar geleden) totaal had veranderd en dan niet in kleine stapjes. Ergens heb ik het gevoel dat dat veel beter zou zijn geweest, maar dat is koffiedik kijken. ;)
Eigenlijk heeft Schenkman, ondanks al zijn goeie bedoeling het feest kindvriendelijker te maken, er uiteindelijk voor gezorgd dat we nu met deze impasse zitten. Had hij bv gewoon een (qua uiterlijk) zwarte Klaas naast Sinterklaas opgevoerd dan had niemand ooit daar een 'neger' in gezien. Alhoewel ik de 'die hard' anti-Blackface adepten daar niet 100% van kan uitsluiten.

Maar goed, de Zwarte Piet in de vorm van 1850 tot nu is al genoeg aangepast. Het is tijd dat de anti-Pieters ook eens empathie tonen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 17 november 2016 @ 01:02:03 #226
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706688
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:50 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

De meeste mensen maken die associatie ook helemaal niet meer op die manier? Qua traditie is er sws weinig overgebleven van het oorspronkelijk Sinterklaasfeest wat dat betreft, het is vnl een commercieel feest geworden.
Dat ligt eraan hoe je het viert. Ik krijg niet eens cadeaus meer met Sinterklaas, toch vind ik het het fijnste en mooiste feest van het hele jaar vanwege het geheimzinnige gedoe, o.a.
Het enige wat we kopen is strooigoed en een chocoladeletter...
pi_166706695
Bruine chocoladeletter? Of wit?
standaarddrinker
pi_166706702
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Eigenlijk heeft Schenkman, ondanks al zijn goeie bedoeling het feest kindvriendelijker te maken, er uiteindelijk voor gezorgd dat we nu met deze impasse zitten. Had hij bv gewoon een (qua uiterlijk) zwarte Klaas naast Sinterklaas opgevoerd dan had niemand ooit daar een 'neger' in gezien. Alhoewel ik de 'die hard' anti-Blackface adepten daar niet 100% van kan uitsluiten.

Maar goed, de Zwarte Piet in de vorm van 1850 tot nu is al genoeg aangepast. Het is tijd dat de anti-Pieters ook eens empathie tonen.
Ik denk dat als Schenkman dit geweten had, hij er idd voor gekozen zou hebben het anders in te vullen. Hij heeft er totaal niet bij stil gestaan en hij heeft het ook nog eens niet zelf bedacht.
Ik heb ook begrepen dat zijn boekje vnl. bedoeld was om de gegoede burgerij er toe aan te zetten om zich meer om arme kinderen te bekommeren.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 17 november 2016 @ 01:07:47 #229
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706727
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 21:00 schreef Kijkertje het volgende:
Kan iemand mij uitleggen waarom de Zwarte Piet op 48 sec. er nog steeds een Surinaams accent uit probeert te persen? Dat is één van de kenmerken die Zwarte Piet in de vorige eeuw lange tijd had maar tegenwoordig vermeden wordt.

Iemand van overzeese komaf die graag Piet wilde spelen?
pi_166706766
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Iemand van overzeese komaf die graag Piet wilde spelen?
Volgens mij is toch een rasechte Stadskanaalse met een slechte uitvoering van het Surinaamse accent :D
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166706823
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Volgens mij is toch een rasechte Stadskanaalse met een slechte uitvoering van het Surinaamse accent :D
Waar zie jij dat aan onder die zwarte verf?
  donderdag 17 november 2016 @ 01:17:44 #232
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706825
quote:
6s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Er zou niets mis mee geweest zijn als ZP door de eeuwen heen als gelijkwaardig zou zijn voorgesteld, maar dat is niet zo. Het negroide 'ras' is eeuwenlang uitgebuit, gediscrimineerd en als minderwaardig beschouwd. Dat laat littekens na bij nakomelingen en kan dus nog steeds kwetsend zijn.
Hm. Door de eeuwen heen WAS Zwarte Piet gelijkwaardig aan Sinterklaas, vooral omdat hij óók Sinterklaas/Zwarte Klaas was.
Ik begrijp je redenering dus niet.

quote:
Overigens delen we de mensheid tegenwoordig liever niet meer in 'rassen' in omdat ook dat een beladen onderwerp werd ivm superioriteit/ inferioriteit. Er is ook nergens een duidelijke scheidslijn tussen verschillende rassen. We zijn allemaal 'gewoon' mensen met verschillende uiterlijke kenmerken.
... dus bestaat racisme ook niet?
pi_166706848
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Waar zie jij dat aan onder die zwarte verf?
Ik ga dan ook meer af op haar stem dan op haar uiterlijk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166706849
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Volgens mij is toch een rasechte Stadskanaalse met een slechte uitvoering van het Surinaamse accent :D
Omdat anders bekende kinderen haar stem herkennen, je moet een raar accentje opzetten.
standaarddrinker
pi_166706856
quote:
12s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:20 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik ga dan ook meer af op haar stem dan op haar uiterlijk.
Surinaams probeert nederlands erbij?

Of is het dat nou ook al nog erbij, zou men mij niet uitlachen in Holland met mijn zachte G niet dat ik me er wat van aantrek, zouden die ook eens kunnen proberen, niks van aantrekken het is niet tegen hun hoor!

[ Bericht 17% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2016 01:24:01 ]
pi_166706863
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:04 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik denk dat als Schenkman dit geweten had, hij er idd voor gekozen zou hebben het anders in te vullen. Hij heeft er totaal niet bij stil gestaan en hij heeft het ook nog eens niet zelf bedacht.
Ik heb ook begrepen dat zijn boekje vnl. bedoeld was om de gegoede burgerij er toe aan te zetten om zich meer om arme kinderen te bekommeren.
Maar vind jij dan dat de traditionalisten dan maar alles moeten toegeven aan de anti-Piet activisten? Dat ook de kleur zwart per se weg moet?

En stel dat Zwarte Piet zodanig veranderd zou worden dat hij meer op een Zwarte Klaas/Duivel lijkt, denk je dat de anti-Piet activisten dan tevreden zijn?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 17 november 2016 @ 01:24:54 #237
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706881
quote:
15s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:16 schreef Kijkertje het volgende:

We hebben bv ook de Indonesische kolonien gehad en daar mensen uitgebuit. Maar daar hebben dan weer geen karikatuur van gemaakt die we jaarlijks laten herleven.
Eigenlijk wel raar, waarom zou Schenkman, als hij dan zo nodig een knechtslaaf van exotische herkomst wilde uitbeelden, geen Indo hebben gekozen? Dat was voor veel Nederlanders een bekendere verschijning dan een neger.
  donderdag 17 november 2016 @ 01:27:24 #238
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706904
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:03 schreef DrDentz het volgende:
Bruine chocoladeletter? Of wit?
... witte chocola is geen echte chocola ... :( .... net zo nep als een roetveegpiet.
pi_166706923
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hm. Door de eeuwen heen WAS Zwarte Piet gelijkwaardig aan Sinterklaas, vooral omdat hij óók Sinterklaas/Zwarte Klaas was.
Ik begrijp je redenering dus niet.
Door de eeuwen was de Sint ook alleen. Feit is dat op een gegeven moment in de geschiedenis er een metgezel kwam en later steeds meer metgezellen die heel veel kenmerken hadden van de stereotype neger. Dat had te maken met de tijdgeest en de toen heersende blanke cultuur.
Wat er allemaal daarvoor gebeurd was is niet meer van toepassing in de huidige situatie.

quote:
... dus bestaat racisme ook niet?
:D Zolang mensen nog op grond van uiterlijke kenmerken worden gediscrimineerd noemen we het iig nog racisme
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166706933
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

:D Zolang mensen nog op grond van uiterlijke kenmerken worden gediscrimineerd noemen we het iig nog racisme
Dat zal ik eens uitproberen mijn oudste sloffie aan en ongeschoren, dat ze het eens durven!

Dan maak ik zo een geschreven text als hun met racisme text erop, droevig toch of niet?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2016 01:32:11 ]
pi_166706942
Laten jullie de kinderen ook een sigaar voor de Sint in de schoen stoppen, en een banaan voor Zwarte Piet?
standaarddrinker
  donderdag 17 november 2016 @ 01:33:38 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706956
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Eigenlijk heeft Schenkman, ondanks al zijn goeie bedoeling het feest kindvriendelijker te maken, er uiteindelijk voor gezorgd dat we nu met deze impasse zitten. Had hij bv gewoon een (qua uiterlijk) zwarte Klaas naast Sinterklaas opgevoerd dan had niemand ooit daar een 'neger' in gezien. Alhoewel ik de 'die hard' anti-Blackface adepten daar niet 100% van kan uitsluiten.

Maar goed, de Zwarte Piet in de vorm van 1850 tot nu is al genoeg aangepast. Het is tijd dat de anti-Pieters ook eens empathie tonen.
Ik begin me inmiddels af te vragen of Schenkman niet bedoelde "de nikker met zijn krooskop" (zie ook Evangelie van de Spinrok), maar dat de verwijzing naar die demon is vervangen door iets christelijkers.
pi_166706964
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:22 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar vind jij dan dat de traditionalisten dan maar alles moeten toegeven aan de anti-Piet activisten? Dat ook de kleur zwart per se weg moet?
Nee hoor, maar ik denk wel dat vijandigheid averechts werkt.

quote:
En stel dat Zwarte Piet zodanig veranderd zou worden dat hij meer op een Zwarte Klaas/Duivel lijkt, denk je dat de anti-Piet activisten dan tevreden zijn?
Ja als je er een duidelijke duivel/ zwarte Klaas van gaat maken zijn de problemen ook voorbij denk ik. Maar denk jij dat de pro-Pieten dan tevreden zouden zijn?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 17 november 2016 @ 01:37:03 #244
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166706970
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:31 schreef DrDentz het volgende:
Laten jullie de kinderen ook een sigaar voor de Sint in de schoen stoppen, en een banaan voor Zwarte Piet?
Nee. Bakje water voor het vale paard en ook de peen en het hooi in de schoen zijn voor de trouwe achtvoeter.
Tekening en ballade voor Sint en Piet.
pi_166706972
quote:
6s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja als je er een duidelijke duivel van gaat maken zijn de problemen ook voorbij denk ik. Maar denk jij dat de pro-Pieten dan tevreden zouden zijn?
zouden de anti pieten dan tevreden zijn daar jij niet gemachtigd bent om voor hun te speken, maar dat geef jij al aan door denk ik te schrijven!
Ik denk van niet, trouwens als er nog maar een plukje kroeshaar te vinden is zeuren ze door! Denk ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-11-2016 01:38:52 ]
pi_166706988
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:29 schreef Kijkertje het volgende:

:D Zolang mensen nog op grond van uiterlijke kenmerken worden gediscrimineerd noemen we het iig nog racisme
Zwarte Piet discrimineert niemand op uiterlijk. Iedereen kan Zwarte Piet spelen. Dat is het voordeel van zwarte schmink, iedereen is gelijk. Of je nu wit, geel rood bruin of nog donkerder bent, via de zwarte schmink is iedereen zwart. Zwarte schmink is juist het toppunt van non-discriminatie. Daarbij is zwarte schmink ook nog de meest mysterieuze van alle kleuren omdat juist zwart gelaatstrekken laat vervagen waardoor de magie van het mysterie, het onbekende bevorderd wordt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166707016
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:38 schreef john2406 het volgende:

[..]

zouden de anti pieten dan tevreden zijn daar jij niet gemachtigd bent om voor hun te speken, maar dat geef jij al aan door denk ik te schrijven!
Ik denk van niet, trouwens als er nog maar een plukje kroeshaar te vinden is zeuren ze door! Denk ik.
Voor je kijken doorlopen
standaarddrinker
pi_166707021
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:41 schreef Montagui het volgende:

[..]

Zwarte Piet discrimineert niemand op uiterlijk. Iedereen kan Zwarte Piet spelen. Dat is het voordeel van zwarte schmink, iedereen is gelijk. Of je nu wit, geel rood bruin of nog donkerder bent, via de zwarte schmink is iedereen zwart. Zwarte schmink is juist het toppunt van non-discriminatie. Daarbij is zwarte schmink ook nog de meest mysterieuze van alle kleuren omdat juist zwart gelaatstrekken laat vervagen waardoor de magie van het mysterie, het onbekende bevorderd wordt.
Ja de zwarte schmink op zich wel. Het probleem is alleen dat die karikatuur nog steeds leeft bij sommige mensen. Je zou de figuur daarvoor verder drastisch moeten veranderen.

Overigens denk ik dat er sws bij de volgende generaties minder problemen zullen zijn. Als de meeste zwarte kinderen steeds vaker het Sinterklaasfeest ook meemaken en er mooie herinneringen aan over houden tenminste. Als ze gepest worden of buitengesloten natuurlijk niet. De ouders en onderwijzers kunnen daar een belangrijke rol in spelen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166707032
quote:
6s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:35 schreef Kijkertje het volgende:

Ja als je er een duidelijke duivel/ zwarte Klaas van gaat maken zijn de problemen ook voorbij denk ik. Maar denk jij dat de pro-Pieten dan tevreden zouden zijn?
Verdiep je eens in het anti-Piet/Afa volk en je ziet het fanatisme. Check hun twitter en hun facebook accounts. Die zijn blind voor alles. Hun tunnelvisie van wat zij als 'goed' beschouwen is puur egoïsme en narcisme. Je ziet dat vaak aan de extreem 'linkse en rechtse' kant

De pro-Pieten zijn m.i. al tevreden als Zwarte Piet in ieder geval alvast zwart mag zijn. Geen idee hoe zij zouden reageren op een zwarte sidekick van de Sint die wat minder 'zoet' is. Maar die discussie ga ik liever aan dan de huidige (weg met zwart) discussie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166707041
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:49 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja de zwarte schmink op zich wel. Het probleem is alleen dat die karikatuur nog steeds leeft bij sommige mensen. Je zou de figuur daarvoor verder drastisch moeten veranderen.

Overigens denk ik dat er sws bij de volgende generaties minder problemen zullen zijn. Als de meeste zwarte kinderen steeds vaker het Sinterklaasfeest ook meemaken en er mooie herinneringen aan over houden tenminste. Als ze gepest worden of buitengesloten natuurlijk niet. De ouders en onderwijzers kunnen daar een belangrijke rol in spelen.
Wat dat betreft kan je een vergelijking maken met het geloof. De ouders bepalen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166707053
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:52 schreef Montagui het volgende:

[..]

Verdiep je eens in het anti-Piet/Afa volk en je ziet het fanatisme. Check hun twitter en hun facebook accounts. Die zijn blind voor alles. Hun tunnelvisie van wat zij als 'goed' beschouwen is puur egoïsme en narcisme. Je ziet dat vaak aan de extreem 'linkse en rechtse' kant

De pro-Pieten zijn m.i. al tevreden als Zwarte Piet in ieder geval alvast zwart mag zijn. Geen idee hoe zij zouden reageren op een zwarte sidekick van de Sint die wat minder 'zoet' is. Maar die discussie ga ik liever aan dan de huidige (weg met zwart) discussie.
Ik heb me daarin verdiept en aan extreme visies doe je niets en daar hoef je ook niet aan toe te geven.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166707106
quote:
14s.gif Op donderdag 17 november 2016 01:49 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja de zwarte schmink op zich wel. Het probleem is alleen dat die karikatuur nog steeds leeft bij sommige mensen. Je zou de figuur daarvoor verder drastisch moeten veranderen.

Overigens denk ik dat er sws bij de volgende generaties minder problemen zullen zijn. Als de meeste zwarte kinderen steeds vaker het Sinterklaasfeest ook meemaken en er mooie herinneringen aan over houden tenminste. Als ze gepest worden of buitengesloten natuurlijk niet. De ouders en onderwijzers kunnen daar een belangrijke rol in spelen.
Uiteraard kunnen ze dat, door ze geen frustraties mee te geven in het leven!
pi_166707115
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 22:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

Jij blijkbaar niet

[..]

enable noemen ze dat in engels. je kan het niet zomaar ontkoppelen, als die kern niet direct de opdracht gegeven heeft, maar er wel bij staat te kijken.
zelfde met zwarte piet. jullie denken dat je alle connectie kan wegwuiven. kan niet.
pi_166707177
Werden Joden niet als slaven gehouden door Egyptenaren (Afrikanen)?
Hoezo white privilege?
standaarddrinker
pi_166707636
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 23:49 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zij zijn de aanstichters van de huidige discussie..
Maar die "huidige" discussie is verre van nieuw - die was er al in de jaren 60. En 70, En 80.
En hij is aanzienlijk feller geweest - compleet met terroristische dreigingen als zwarte Piet niet snel zou verdwijnen.

Dus nee, hem "de schuld" geven is niet geheel terecht.
pi_166707676
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:14 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee ik heb het gewoon over de huidige discussie en niet over eerdere discussies over dit onderwerp.
Er zijn geen 'andere discussies'. De discussie is nooit weg geweest.

Gario is gewoon 1 van de vele mensen die er in de loop der tijd een mening over heeft gegeven. Hij staat niet los van de rest ofzo. In die zin is er geen 'huidige discussie'.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708106

Zelfs Dwight moest uiteindelijk toegeven dat Zwarte Piet te ver gaat :D
  donderdag 17 november 2016 @ 08:30:38 #258
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166708137
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:28 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

Zelfs Dwight moest uiteindelijk toegeven dat Zwarte Piet te ver gaat :D
Ik denk dat je het doorslaggevende argument hebt gevonden.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166708169
quote:
9s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik denk dat je het doorslaggevende argument hebt gevonden.
Voor mensen die Dwight kennen wel neem ik aan, een van de meest extreme personages uit de geschiedenis van de comedy.

Waarschijnlijk laat niemand zich overtuigen in deze periode, hakken staan te ver in het zand. Maar het is wel interessant hoe de rest van de wereld hiernaar kijkt.
pi_166708187
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Maar het is wel interessant hoe de rest van de wereld hiernaar kijkt.
Dat is het zeker. Als je het mij vraagt denken veel mensen hier dat de rest van de wereld het helemaal niet ziet of het 'wel koddig' vindt.

De rest van de wereld ziet het wel degelijk en begrijpt er niks van. (En dat is niet zo vreemd.. wij begrijpen het zelf ook niet.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708204
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Voor mensen die Dwight kennen wel neem ik aan, een van de meest extreme personages uit de geschiedenis van de comedy.

Waarschijnlijk laat niemand zich overtuigen in deze periode, hakken staan te ver in het zand. Maar het is wel interessant hoe de rest van de wereld hiernaar kijkt.
Ik vind het interessanter om te weten hoe buitenlanders reageren als ze de achtergronden kennen. Als ik zo naar het publiek van een gemiddelde Sinterklaasintocht kijk, vieren ze het feestje graag mee. Mijn Amerikaanse stiefmoeder voelde zich het eerste jaar wat ongemakkelijk en nu geniet ze van het hele feest. (Nee, ze is geen Trump-stemmer)
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166708251
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vind het interessanter om te weten hoe buitenlanders reageren als ze de achtergronden kennen.
Nou, ongeveer zo:

http://edition.cnn.com/20(...)ry-zwarte-piet-feat/

Tenzij je wilt stellen dat mensen die er geen begrip voor hebben per definitie de achtergrond niet kennen natuurlijk. :D Maar dan begint het wel veel weg te krijgen van een religie, waar geloof ook een harde voorwaarde is voor 'begrip'.

Maar dit is dus het beeld dat men van ons sinterklaasfeest heeft in het buitenland... laat dat sowieso even doordringen. Veel mensen lijken dat niet door te hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 17 november 2016 @ 08:45:01 #263
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166708266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is het zeker. Als je het mij vraagt denken veel mensen hier dat de rest van de wereld het helemaal niet ziet of het 'wel koddig' vindt.

De rest van de wereld ziet het wel degelijk en begrijpt er niks van. (En dat is niet zo vreemd.. wij begrijpen het zelf ook niet.)
Delen van de rest van de wereld. Andere delen snappen niks van allerlei andere aspecten van onze cultuur en samenleving. Vergeet de nuance niet.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166708272
Ik snap ook niks van onze cultuur.
my ambition is handicapped by my laziness
pi_166708285
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:45 schreef Perrin het volgende:

[..]

Delen van de rest van de wereld.
True, er zijn ook delen van de wereld die dusdanig onbeschaafd zijn dat ze zich zeker niet druk maken om wat er gebeurt met ZP in Nederland.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:45 schreef Perrin het volgende:

Andere delen snappen niks van allerlei andere aspecten van onze cultuur en samenleving. Vergeet de nuance niet.
Zaken zoals homohuwelijk en euthanasie, ja. Maar die zijn het zoals gezegd wel waard om te verdedigen. Dat lijkt me wel een heel ander soort discussie.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708359
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, ongeveer zo:

http://edition.cnn.com/20(...)ry-zwarte-piet-feat/

Tenzij je wilt stellen dat mensen die er geen begrip voor hebben per definitie de achtergrond niet kennen natuurlijk. :D Maar dan begint het wel veel weg te krijgen van een religie, waar geloof ook een harde voorwaarde is voor 'begrip'.

Maar dit is dus het beeld dat men van ons sinterklaasfeest heeft in het buitenland... laat dat sowieso even doordringen. Veel mensen lijken dat niet door te hebben.
Die titel alleen al......

Blackface is een blanke die zich zwart schminkt
Niet elke blanke die zich zwart schminkt is blackface

Zolang Amerikanen dat niet snappen denk ik niet dat je Zwarte Piet aan Amerikanen kunt uitleggen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166708400
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Die titel alleen al......

Blackface is een blanke die zich zwart schminkt
Niet elke blanke die zich zwart schminkt is blackface

Zolang Amerikanen dat niet snappen denk ik niet dat je Zwarte Piet aan Amerikanen kunt uitleggen.
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze logica ook totaal niet volg.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708492
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vind het interessanter om te weten hoe buitenlanders reageren als ze de achtergronden kennen. Als ik zo naar het publiek van een gemiddelde Sinterklaasintocht kijk, vieren ze het feestje graag mee. Mijn Amerikaanse stiefmoeder voelde zich het eerste jaar wat ongemakkelijk en nu geniet ze van het hele feest. (Nee, ze is geen Trump-stemmer)
Ik denk hetzelfde als 99% van de Nederlanders: door niet van standpunt te veranderen. Pro- en anti ZP weten de achtergronden zo onderhand, ik heb in deze periode niemand van standpunt zien veranderen. Over de jaren heen zijn er wel wat mensen van pro- naar anti- ZP gegaan, maar volgens mij gebeurt dat vooral in de tijd tussen de discussie.

Overigens, buitenlanders gaan zich natuurlijk nooit verdiepen in de kwestie, zoals wij dat ook niet doen in kwesties in landen ver weg (terwijl we daar wel een mening of beeld van hebben). Dus we kunnen helaas beter accepteren dat ze Nederland een racistisch landje vinden.
pi_166708545
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Overigens, buitenlanders gaan zich natuurlijk nooit verdiepen in de kwestie, zoals wij dat ook niet doen in kwesties in landen ver weg (terwijl we daar wel een mening of beeld van hebben). Dus we kunnen helaas beter accepteren dat ze Nederland een racistisch landje vinden.
Dit is in elk geval waar een voorstander vrede mee zal moeten hebben inderdaad. Toch heb ik nog geen enkele voorstander van ZP dit zo stellig horen uitspreken.

Persoonlijk heb ik toch wel moeite met deze implicatie ervan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708578
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:43 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nou, ongeveer zo:

http://edition.cnn.com/20(...)ry-zwarte-piet-feat/

Tenzij je wilt stellen dat mensen die er geen begrip voor hebben per definitie de achtergrond niet kennen natuurlijk. :D Maar dan begint het wel veel weg te krijgen van een religie, waar geloof ook een harde voorwaarde is voor 'begrip'.

Maar dit is dus het beeld dat men van ons sinterklaasfeest heeft in het buitenland... laat dat sowieso even doordringen. Veel mensen lijken dat niet door te hebben.
De schande :o Ik begrijp je bro, High five. Onze voorouders waren ook compleet gestoord. _O- Ik bedoel maar; euthanasie :r , abortus :r , drugsgebruik niet strafbaar stellen :r , prostitutie niet strafbaar stellen :r . De hele wereld keek op ons neer. Plaatsvervangende schaamte krijg ik voor mijn voorouders. Ben blij dat ik een lotgenoot in jou gevonden heb. ^O^
pi_166708607
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De schande :o Ik begrijp je bro, High five. Onze voorouders waren ook compleet gestoord. _O- Ik bedoel maar; euthanasie :r , abortus :r , drugsgebruik niet strafbaar stellen :r , prostitutie niet strafbaar stellen :r . De hele wereld keek op ons neer. Plaatsvervangende schaamte krijg ik voor mijn voorouders. Ben blij dat ik een lotgenoot in jou gevonden heb. ^O^
Ja, euthanasie, abortus, drugsgebruik en ZP noemen we natuurlijk ook gewoon in 1 adem. Allemaal hetzelfde. Natuurlijk, bro. :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708614
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, euthanasie, abortus, drugsgebruik en ZP noemen we natuurlijk ook gewoon in 1 adem. Allemaal hetzelfde. Natuurlijk, bro. :{w
De schande, denk aan de schande tov van de rest van de wereld. :o
pi_166708634
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:14 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

De schande, denk aan de schande tov van de rest van de wereld. :o
Er is niks schandaligs aan opkomen voor morele waarden waar je in gelooft. Maar ZP is echt niet het soort morele waarde waar ik voor op zou willen komen.

Wat mij betreft zijn euthanasie, abortus en homorechten oneindig veel belangrijker. Die zijn ook veel makkelijker te verdedigen trouwens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708669
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is het zeker. Als je het mij vraagt denken veel mensen hier dat de rest van de wereld het helemaal niet ziet of het 'wel koddig' vindt.

De rest van de wereld ziet het wel degelijk en begrijpt er niks van. (En dat is niet zo vreemd.. wij begrijpen het zelf ook niet.)
Aan de andere kant kan je je afvragen of het wel relevant is.
Een paar jaar terug was er ook ophef in de VS over een Australische advertentie waarin een neger gelijkwaardig medemens met een zwarte huidskleur met een geroosterde kip werd afgebeeld. En inderdaad, in de VS is dat een beladen beeld met stereotiepe racistische ondertoon. In Australië bestaat het "neger/meloen/kip" beeld echter niet - want Australië heeft een heel andere geschiedenis. En ook hier in Nederland zouden weinig mensen een neger gelijkwaardig medemens met een zwarte huidskleur met kip een racistisch beeld vinden - tenzij ze veel Amerikaanse tv kijken.

Maar dat begrijpen was voor veel protesteerders te moeilijk. Als het in hun ogen racistisch was kon het onmogelijk iets anders zijn.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kassamiep op 17-11-2016 09:29:32 ]
pi_166708805
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er is niks schandaligs aan opkomen voor morele waarden waar je in gelooft. Maar ZP is echt niet het soort morele waarde waar ik voor op zou willen komen.

Wat mij betreft zijn euthanasie, abortus en homorechten oneindig veel belangrijker. Die zijn ook veel makkelijker te verdedigen trouwens.
Ja dat zeg je nu maar afgaande op je argument, dat het belangrijk is wat de rest van de wereld denkt, kan je er wel vanuit gaan dat je tegen abortus, euthanasie e.d. was of zou zijn toen het decennia geleden gedoogd werd.
pi_166708863
quote:
10s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik deze logica ook totaal niet volg.
Wat bedoel je met 'deze logica'?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166708879
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:26 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ja dat zeg je nu maar afgaande op je argument, dat het belangrijk is wat de rest van de wereld denkt, kan je er wel vanuit gaan dat je tegen abortus, euthanasie e.d. was of zou zijn toen het decennia geleden gedoogd werd.
Nee, dat volgt daar helemaal niet uit.

Als (een deel van) de rest van de wereld onze gebruiken afkeurt is dat wat mij betreft alleen een probleem als dat gebruiken zijn die ik het zelf niet waard vind om te verdedigen. Abortus, euthanasie, etc vind ik het wel waard en daarom heb ik er geen probleem mee dat een deel van de wereld dat afkeurt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Molurus op 17-11-2016 09:39:58 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166708976
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, dat volgt daar helemaal niet uit.

Of de rest van de wereld onze gebruiken afkeurt is wat mij betreft alleen een probleem als dat gebruiken zijn die ik het zelf niet waard vind om te verdedigen. Abortus, euthanasie, etc vind ik het wel waard en daarom heb ik er geen probleem mee dat een deel van de wereld dat afkeurt.
Laten we het eens over die morele waarden van jou hebben. Als jij het moreel verwerpelijk vindt dat Piet zwart is dan ben jij ook kritisch t.o.v. de mensen die Piet zwart willen houden. Wat nou het geval is is dat bijna de helft van de Surinamers en Antillianen piet zwart willen houden. Vind je dat verderfelijk?
pi_166708990
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:40 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Laten we het eens over die morele waarden van jou hebben. Als jij het moreel verwerpelijk vindt dat Piet zwart is dan ben jij ook kritisch t.o.v. de mensen die Piet zwart willen houden. Wat nou het geval is is dat bijna de helft van de Surinamers en Antillianen piet zwart willen houden. Vind je dat verderfelijk?
Of ik de symboliek ervan smakeloos vind is inderdaad niet afhankelijk van de kleur van degene die het doet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709068
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of ik de symboliek ervan smakeloos vind is inderdaad niet afhankelijk van de kleur van degene die het doet.
Dus jij als blanke legt je morele waarden op aan gekleurde mensen? De ouderwetse VOC-mentaliteit. "Schaamt u zich niet als kleurling voor ZP? Schande, shame on you". Zoiets? Zie je niet in dat daar ook wat kwalijks in zit?
  donderdag 17 november 2016 @ 09:47:40 #281
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_166709071
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vind het interessanter om te weten hoe buitenlanders reageren als ze de achtergronden kennen.
Waarom maakt het eigenlijk in hemelsnaam iets uit wat buitenlanders vinden van een traditie? Ook genoeg gebruiken in de wereld waar mijn wenkbrauwen van gaan fronzen. het honden- doodmartelen-festival in Korea of China bijvoorbeeld, maar ja, niet ieder volk is hetzelfde.
pi_166709084
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:47 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dus jij als blanke legt je morele waarden op aan gekleurde mensen?
Waarom zou ik wel een mening mogen hebben over de moraliteit van dingen die blanken doen, maar niet over de moraliteit van dingen die gekleurde mensen doen?

Het idee dat het wel of niet moreel zijn van handeling X zou afhangen van de kleur van degene die het doet lijkt me een nogal racistisch uitgangspunt eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709196
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is in elk geval waar een voorstander vrede mee zal moeten hebben inderdaad. Toch heb ik nog geen enkele voorstander van ZP dit zo stellig horen uitspreken.

Persoonlijk heb ik toch wel moeite met deze implicatie ervan.
Snap ik. Ik heb maar geaccepteerd dat we niet meer een vooruitlopend liberaal en tolerant land zijn. Sinds 2002, toen "de linkse elite" haar laatste president geleverd had, viert het conservatisme hoogtij in Nederland. Pim Fortuyn en Geert Wilders in de regering, en Balkenende en Rutte als premiers. Tja.
pi_166709211
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zou ik wel een mening mogen hebben over de moraliteit van dingen die blanken doen, maar niet over de moraliteit van dingen die gekleurde mensen doen?

Het idee dat het wel of niet moreel zijn van handeling X zou afhangen van de kleur van degene die het doet lijkt me een nogal racistisch uitgangspunt eigenlijk.
Waarom ben jij tegen ZP? Omdat jij het zielig vind voor een bepaalde groep mensen die eronder lijden (omdat ze ZP onterecht op zichzelf projecteren). Wat jij nu hier doet is tegen elke gekleurde mens zeggen: Jij moet gekwetst zijn, jij moet je zielig vinden, jij moet boos zijn anders ben je niks waard". Zie je niet in dat je dat ook als racistisch kan zien of iig als iets kwalijks kan zien?
pi_166709225
Tja
quote:
‘Zwarte Piet’ doet aangifte tegen Sylvana Simons

Gepubliceerd: Vandaag 08:28

In Nijmegen gaan een aantal Zwarte Pieten maandag aangifte doen tegen Sylvana Simons wegens opruiing en haatzaaierij. Dat heeft Nijmegenaar Andy Tuasela via zijn Facebookpagina bekendgemaakt.

Tuasela hoopt dat er maandag 21 november om 12.30 uur zoveel mogelijk mensen naar het politiebureau aan de Stieltjesstraat zullen komen om de aangifte te ondersteunen met een demonstratie.
http://www.hartvannederla(...)egen-sylvana-simons/

Alhoewel ik niet denk dat het zin heeft getuige een recente handtekeningenactie:
quote:
Bij deze is de handtekeningenactie beëindigd. Het OM buigt zich niet over de zaak, omdat er -volgens hen- geen voldoende en duidelijk bewijs zal zijn.
http://www.petities24.com/a/159352
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166709264
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Snap ik. Ik heb maar geaccepteerd dat we niet meer een vooruitlopend liberaal en tolerant land zijn. Sinds 2002, toen "de linkse elite" haar laatste president geleverd had, viert het conservatisme hoogtij in Nederland. Pim Fortuyn en Geert Wilders in de regering, en Balkenende en Rutte als premiers. Tja.
Ja, ik word er ook niet vrolijk van. En deze tendens beperkt zich niet tot Nederland helaas, het populisme lijkt het te gaan winnen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709266
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:57 schreef Montagui het volgende:
Tja

[..]

http://www.hartvannederla(...)egen-sylvana-simons/

Alhoewel ik niet denk dat het zin heeft getuige een recente handtekeningenactie:

[..]

http://www.petities24.com/a/159352
Ze stelt dateen atletisch multigetalenteerd persoon, die een bejaarde verzorgt en overall een positieve bijdrage levert aan de maatschappij, die overal vreugde brengt etc. etc niet vergeleken mag worden met mensen met een zwarte huidskleur.

Ik zie wel enig racisme ;) Of iig een minderwaardigheidscomplex.
pi_166709277
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:56 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Waarom ben jij tegen ZP?
Zie OP, daar is ie voor.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:56 schreef Braindead2000 het volgende:

Omdat jij het zielig vind voor een bepaalde groep mensen die eronder lijden (omdat ze ZP onterecht op zichzelf projecteren). Wat jij nu hier doet is tegen elke gekleurde mens zeggen: Jij moet gekwetst zijn, jij moet je zielig vinden, jij moet boos zijn anders ben je niks waard".
Nee, dat zeg ik helemaal niet.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 09:56 schreef Braindead2000 het volgende:

Zie je niet in dat je dat ook als racistisch kan zien of iig als iets kwalijks kan zien?
Ik twijfel niet aan je vermogen om racistische stropoppen te bedenken. Niet dat die heel interessant zijn.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709308
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 08:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Ik vind het interessanter om te weten hoe buitenlanders reageren als ze de achtergronden kennen. Als ik zo naar het publiek van een gemiddelde Sinterklaasintocht kijk, vieren ze het feestje graag mee. Mijn Amerikaanse stiefmoeder voelde zich het eerste jaar wat ongemakkelijk en nu geniet ze van het hele feest. (Nee, ze is geen Trump-stemmer)
De traditie is een traditie uit de lage landen, zoals wij het vieren. Wat maakt een buitenlander het dan uit? Alsof wij om iedere traditie uit het buitenland moeten malen?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166709342
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zie OP, daar is ie voor.

[..]

Nee, dat zeg ik helemaal niet.

[..]

Ik twijfel niet aan je vermogen om racistische stropoppen te bedenken. Niet dat die heel interessant zijn.
Ik ben inmiddels erachter gekomen dat progressieven in een eendimensionale wereld leven waar hun idealen alleen maar geweldige gevolgen hebben en ze nooit verantwoordelijkheid willen nemen voor de negatieve gevolgen maar ik ga het toch proberen. Als ik jouw ideeën serieus neemt en daar logisch op doorredeneert dan kom je toch echt ook op een vorm van racisme uit of iets dat als racisme gezien wordt.
pi_166709370
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:07 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik ben inmiddels erachter gekomen dat progressieven in een eendimensionale wereld leven waar hun idealen alleen maar geweldige gevolgen hebben en ze nooit verantwoordelijkheid willen nemen voor de negatieve gevolgen maar ik ga het toch proberen. Als ik jouw ideeën serieus neemt en daar logisch op doorredeneert dan kom je toch echt ook op een vorm van racisme uit of iets dat als racisme gezien wordt.
Nee. Je probeert het trouwens niet eens, je roept maar wat.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709402
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Je probeert het trouwens niet eens.
Dan stel ik nogmaals de vraag die je al twee keer ontweken hebt: Als jij in Zwarte piet een neger ziet dan zie jij in een neger ook Zwarte Piet. Laat dat nou net iets zijn wat negers als racistisch ervaren. Hebben ze ongelijk?
pi_166709469
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:12 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dan stel ik nogmaals de vraag die je al twee keer ontweken hebt: Als jij in Zwarte piet een neger ziet dan zie jij in een neger ook Zwarte Piet.
Nee. Dat kun je blijven proberen, maar het blijft nee.

quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:12 schreef Braindead2000 het volgende:

Laat dat nou net iets zijn wat negers als racistisch ervaren. Hebben ze ongelijk?
Als dat geen stropop was wel.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166709486
Heel simpel, je KAN als ander land niet eens een mening over zwarte piet hebben, want je spreekt geen Nederlands.
Als je geen Nederlands spreekt of kennis van hebt, kan je onmogelijk een discussie over een HOMONIEM voeren, gezien je geen recht van spreken hebt.
Daarnaast is het zo dat in het engels Black race and nigger hetzelfde is, maar hier hebben we het niet over het zwarte ras, maar over het negroide ras.
Iedereen die dus Zwart gebruikt voor het aanduiden van het negroide ras, is dus per defintie een probleem van de andere kant van de Atlantische oceaan hierheen aan het halen.
Hoe dan ook keihard wegwezen met dat eeuwige opzoeken en overschrijden van de grenzen van ongeschreven regels. Tollerantie is hier hoog, maar dit soort discussies zullen dat afbouwen tot aan de grond. Goede actie van de anti-ZP beweging en zogenaamde BLM rotzooi. Je eigen ruiten alvast ingooien, voordat er uberhaubt een actie is geweest
pi_166709518
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. Dat kun je blijven proberen, maar het blijft nee.

[..]

Als dat geen stropop was wel.
Jij vindt dat een monitor wel op een tv lijkt maar een tv niet op een monitor. Jij vindt dat een mandarijn wel op een sinaasappel lijkt maar een sinaasappel niet op een mandarijn? Tja, als je dat soort logica hebt dan heeft het weinig nut om over dit onderwerp te discussiëren.
pi_166709569
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:21 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Jij vindt dat een monitor wel op een tv lijkt maar een tv niet op een monitor. Jij vindt dat een mandarijn wel op een sinaasappel lijkt maar een sinaasappel niet op een mandarijn? Tja, als je dat soort logica hebt dan heeft het weinig nut om over dit onderwerp te discussiëren.
Volgens mij heeft hij ook moeite met deze logica:

Blackface is een blanke die zich zwart schminkt
Niet elke blanke die zich zwart schminkt is blackface

Maar omdat hij daar nog geen antwoord op gegevens heeft weet ik dat niet zeker.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166709650
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volgens mij heeft hij ook moeite met deze logica:

Blackface is een blanke die zich zwart schminkt
Niet elke blanke die zich zwart schminkt is blackface

Maar omdat hij daar nog geen antwoord op gegevens heeft weet ik dat niet zeker.
Dat is ook wel een goeie. Helaas kom je met logica niet ver in deze reeks. De logica in de progressieve sprookjeswereld is ondoorgrondelijk.
pi_166709669
Nieuw betogingen tegen Zwarte Piet op komst

Ze kunnen beter zichzelf nuttig maken om een baan te vinden en te solliciteren
pi_166710530
quote:
0s.gif Op donderdag 17 november 2016 10:32 schreef WhateverWhatever het volgende:
Nieuw betogingen tegen Zwarte Piet op komst

Ze kunnen beter zichzelf nuttig maken om een baan te vinden en te solliciteren
De lange wapenstok erover, neerknuppelen het schorriemorrie.
standaarddrinker
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')