ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen. Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is. Geilt stiekem op blonde S&V meisjes Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje. Flodder450, Is een keer komen aanlopen en is sindsdien van de partij in deze reeks! b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC. Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails) Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens. dennistd, Fantacolist, civiel vervoer. Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( ) Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn. DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is. Igen: Elektrische tractie ftw! MTL, Speelt wel eens met echte treintjes
• In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft. Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.
• Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk. Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.
• Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit. Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!
Op dinsdag 15 november 2016 20:35 schreef Darkwing_Duck het volgende: De SNCF heeft zn app geupdate. Tussen Parijs en Lyon kan je nu eten bestellen en dat brengt men dan naar je plek...
Edit: ofzoiets....
Is dat te hachelen of kun je beter vers gebakken pizza's op het perron laten bezorgen?
Ik heb die enquête waar Fles het eerder vandaag over had ook ontvangen. Het lijkt erop dat NS bij de reizigers bevestiging zoekt voor het inzetten van een LUD...
Op dinsdag 15 november 2016 22:36 schreef James1988 het volgende: Ik heb die enquête waar Fles het eerder vandaag over had ook ontvangen. Het lijkt erop dat NS bij de reizigers bevestiging zoekt voor het inzetten van een LUD...
Als je bij de eerste 2 vragen "begrijp" en "denk" omwisselt komt er echt totaal iets anders uit. Maar nu is het gewoon vragen naar wat je wilt horen. Zaadbedrijf.
Ja dat was die vorige enquête, had Fles twee topics terug gepost ofzo. 'Bent u naar Londen gegaan?' *ja/nee* 'Wat vond u van de treinreis naar Londen?' Zoiets
Ik vind het ook wel geestig dat ze aan de ene kant een campagne hebben of hadden lopen waarin ze mensen waarschuwen voor phishingmails met als belangrijkste boodschap dat je nooit op links moet klikken op mails die beweren afkomstig zijn van ns maar naar een ander domein leiden en dan voor dit soort onderzoeken weer met een uiterst dubieus ogende URL komen aanzetten.
Alles Zowel de liefde als de haat voor het materieel, het spoor, de drukte in de trein e.c.t.
Het gaat best ver denk ik. Zo kijk ik als ik op het perron ben hoelang de trein is en wel materieel. Zo weet ik precies waar de deur stopt terwijl de rest als een kip zonder kop rondrent. Een soort zitplek garantie in de spits.
En volgend jaar ga ik mij inschrijven voor de machinisten opleiding.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
Op dinsdag 15 november 2016 22:56 schreef Prins_Pils het volgende: Ja dat was die vorige enquête, had Fles twee topics terug gepost ofzo. 'Bent u naar Londen gegaan?' *ja/nee* 'Wat vond u van de treinreis naar Londen?' Zoiets
Nou dat was ook iets godverdomme bizars zeg de tering
Wat een wereldvreemde wilsonbekwamen lopen daar rond joh Het is echt zorgwekkend gewoon.
Op dinsdag 15 november 2016 23:40 schreef dennistd het volgende: In Frankrijk zou ik ook conducteur zijn toch? Of geldt dat alleen voor bestuurders van treinen en trams?
Op dinsdag 15 november 2016 23:40 schreef dennistd het volgende: In Frankrijk zou ik ook conducteur zijn toch? Of geldt dat alleen voor bestuurders van treinen en trams?
Als je ziet wat voor mongolen in Frankrijk al legaal "bestuurder" genoemd moeten worden, dan vind ik alles prima
Ja, die was het geloof ik niet echt eens met het overal tegenaan schoppen van Fles toonzetting van een paar berichten, dus die was 'm toch alweer gepeerd?
Op woensdag 16 november 2016 08:25 schreef MTL het volgende: Ja, die was het geloof ik niet echt eens met het overal tegenaan schoppen van Fles toonzetting van een paar berichten, dus die was 'm toch alweer gepeerd?
(Behalve het vast laten lopen van een AVM Outdoor cipkaart oplaadpaal (van enzosystems) door het laden van een samenreiskortingsproduct 365/366 dagen op voorhand)
Op woensdag 16 november 2016 08:25 schreef MTL het volgende: Ja, die was het geloof ik niet echt eens met het overal tegenaan schoppen van Fles toonzetting van een paar berichten, dus die was 'm toch alweer gepeerd?
Oh ja, hij. Volgens mij was ie nog geen HC, maar nog bezig met examens om Boa te worden toch?
(Behalve het vast laten lopen van een AVM Outdoor cipkaart oplaadpaal (van enzosystems) door het laden van een samenreiskortingsproduct 365/366 dagen op voorhand)
Rogue wifi access points aanbieden onder de naam "Ouigo Gratuit"?
Als ik me verveel in de trein dan hernoem ik m'n SSID naar Wifi in de trein, haal de beveiliging eraf en ga ik gezellig rondneuzen wat mensen onderweg zoal doen.
Op dinsdag 15 november 2016 22:56 schreef Prins_Pils het volgende: Ja dat was die vorige enquête, had Fles twee topics terug gepost ofzo. 'Bent u naar Londen gegaan?' *ja/nee* 'Wat vond u van de treinreis naar Londen?' Zoiets
Doet me denken aan de sprekende reisinfokompjoeter van de NS jaren geleden. - Vanaf welk station wilt u vertrekken? "Elst". - Hoe laat wilt u vertrekken vanaf station Delft? "..."
It's always around me, all this noise But not nearly as loud as the voice saying "Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good) Just let it happen, let it happen"
Had je daar niet toevallig ontvangst van 'Wifi naast de trein'?
Ik ben er mee gestopt een poging te doen om te verbinden met 'Wifi in de trein'. Zelfs afgelopen maandag rond 12u (ik had de bovenverdieping de de bak DDZ zo ongeveer voor me alleen) kon ik niet fatsoenlijk internetten. De Wifi van Arriva doet het tussen Mariënberg en Ommen zelfs nog beter
Op woensdag 16 november 2016 14:32 schreef James1988 het volgende: Dat is inderdaad mijn (thuis)netwerk, maar die is wel gewoon beveiligd. Mensen die willen internetten gebruiken maar lekker het wifi van KPN
Kan jij eigenlijk op de kpn meuk? Gewoon onbeperkt enzo?
Is 13 minuten vertraging tegenwoordig genoeg om een trein op te heffen of moet er een quotum gehaald worden? De IC Zwolle - Den Haag rijdt iniedergeval niet vanwege een "te grote vertraging"
Na Amersfoort zou je dan nog wel eens in de knoei kunnen komen omdat de volgende er dan heel dicht achterop zit en dat past allemaal niet in Utrecht. Lijkt me
Op woensdag 16 november 2016 17:00 schreef Prins_Pils het volgende: Na Amersfoort zou je dan nog wel eens in de knoei kunnen komen omdat de volgende er dan heel dicht achterop zit en dat past allemaal niet in Utrecht. Lijkt me
Dat ding gaat via Almere, niet dat daar veel lucht over is overigens
Op woensdag 16 november 2016 17:09 schreef b2py het volgende: He Dennis, de sprinter Apeldoorn - Almelo gaat in de daluren leeg naar Hengelo om daar een kwartier te keren. Dat je het weet!
Gewoon na aankomst op 2b (eventueel na passeren van een goederentrein) rechterspoor de tunnel in, en na het goederenpad ri. Deventer er weer uit naar 4b.
PM mij! Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
Op woensdag 16 november 2016 16:58 schreef desbarts het volgende: Is 13 minuten vertraging tegenwoordig genoeg om een trein op te heffen of moet er een quotum gehaald worden? De IC Zwolle - Den Haag rijdt iniedergeval niet vanwege een "te grote vertraging"
Hij kwam zojuist met 140 door Lelystad heen geknald. Zonder passagiers de vertraging dus aan het inhalen.
Het KPN-netwerk op de stations is voor iedereen gratis toegankelijk. Het 'KPN Fon'-netwerk is toegankelijk voor KPN-klanten en voor klanten van andere providers die ook FON aanbieden.
Op andere plekken waar wifi van KPN aanwezig is zou ik daar ook moeten kunnen inloggen, als KPN-klant.
Gewoon na aankomst op 2b (eventueel na passeren van een goederentrein) rechterspoor de tunnel in, en na het goederenpad ri. Deventer er weer uit naar 4b.
Ik moet mensen ook maar niet gewoon kopieren zie ik
Het KPN-netwerk op de stations is voor iedereen gratis toegankelijk. Het 'KPN Fon'-netwerk is toegankelijk voor KPN-klanten en voor klanten van andere providers die ook FON aanbieden.
Op andere plekken waar wifi van KPN aanwezig is zou ik daar ook moeten kunnen inloggen, als KPN-klant.
Log je in met dezelfde gegevens als voor de interactieve TV app van KPN?
Op woensdag 16 november 2016 18:41 schreef Kansenjongere het volgende: WTF? Ik wilde eens kijken naar die NS International aanbieding voor Berlijn en krijg een melding dat er nog 2100 wachtenden voor me zijn...
Hoe zit t dat dan als iemand connect? want verder dan een hotspotje opzetten kom ik niet
Ooit wel eens gedaan. In een IC met WiFi had het geen ruk nut, want de zender van de trein zijn sterker, dus komt er geen hond op mijn hotspot. In een sprinter had ik wel beet: Direct na het opzetten had ik al 15 mensen die er zaten te connecten, veel waren autoamtisch opgezette verbindingen die 'Wifi in de Trein'als voorkeur hadden opgegeven.
Het laat dus duidelijk zien wat de zwakte van WiFi nou werkelijk is. Ik had 'als ik de juiste software had' alle dataverkeer kunnen loggen, maar dat truukje zie je elk jaar wel in een onderzoeksprogramma op televisie.
Beter hadden ze iets met certificaten en signatures op WiFi-accesspoint moeten maken, maar het is te laat om zoiets nog te realiseren, vrees ik . Het zou wel tof zijn als je fake-hotspots kon detecteren met een PC of telefoon.
Het kan nog veel makkelijker. Veel apparatuur (alle kuthardware van Apple bijvoorbeeld), zoeken naar specifieke SSID's en zenden uit naar welke SSID ze zoeken. Dus ze zoeken "Wifi Thuis" of "SitecomA1B8F34D" en dan antwoord mijn hardware "Dat ben ik! Connect maar!" en hoppa, weer een vis gevangen.
Ooit wel eens gedaan. In een IC met WiFi had het geen ruk nut, want de zender van de trein zijn sterker, dus komt er geen hond op mijn hotspot. In een sprinter had ik wel beet: Direct na het opzetten had ik al 15 mensen die er zaten te connecten, veel waren autoamtisch opgezette verbindingen die 'Wifi in de Trein'als voorkeur hadden opgegeven.
Het laat dus duidelijk zien wat de zwakte van WiFi nou werkelijk is. Ik had 'als ik de juiste software had' alle dataverkeer kunnen loggen, maar dat truukje zie je elk jaar wel in een onderzoeksprogramma op televisie.
Beter hadden ze iets met certificaten en signatures op WiFi-accesspoint moeten maken, maar het is te laat om zoiets nog te realiseren, vrees ik . Het zou wel tof zijn als je fake-hotspots kon detecteren met een PC of telefoon.
Een WPA2-PSK beveiligd netwerk met in de naam "wachtwoord: trein" zou al voldoende zijn.
Leuk, ga je voor de interne NS-opleiding of voor een van de ROC-opleidingen?
Ik hoop toch voor die van NS zelf. ROC schijnt nogal haken en ogen te zitten, zoals niet meerijden met de trein, minder kansen, geen geld krijgen. (Klopt dit?)
En ben nog altijd benieuwd hoe het met die keuringen zit. Ben medisch super gezond, geen bril enzo, maar toch nieuwschierig. Vooral omdat iemand uit mijn vriendengroep is weggestuurd omdat zijn reactievermogen niet goed genoeg was.
De kassamiep laten scannen is silver maar zelfscannen is goud!
Ik hoop toch voor die van NS zelf. ROC schijnt nogal haken en ogen te zitten, zoals niet meerijden met de trein, minder kansen, geen geld krijgen. (Klopt dit?)
En ben nog altijd benieuwd hoe het met die keuringen zit. Ben medisch super gezond, geen bril enzo, maar toch nieuwschierig. Vooral omdat iemand uit mijn vriendengroep is weggestuurd omdat zijn reactievermogen niet goed genoeg was.
Klopt, de ROC-opleiding duurt iets langer (twee jaar ipv een jaar bij de interne NS-opleiding), je krijgt geen geld tot je 'grote' stage begint (tweede helft van het tweede jaar) en in het eerste jaar mag je inderdaad niet zelf rijden. Doe je de NS-opleiding dan krijg je vanaf dag 1 gewoon salaris en rij je direct onder begeleiding van een mentor-machinist. De interne opleiding is wel een stuk moeilijker om binnen te geraken, want om in aanmerking te komen ga je een gewone sollicitatieprocedure in en voor iedere vacature machinist zijn er letterlijk honderden sollicitanten
Dat je niet mag rijden in je eerste jaar van de ROC-opleiding en geen stagevergoeding krijgt zijn trouwens wel allebei zaken die men wil veranderen (maar wanneer het er daadwerkelijk doorheen komt is nog een groot vraagteken). Voordeel van de ROC-opleiding is dat het iets breder is, je leert naast reizigerstreinen met dito NS-regelgeving ook over goederentreinen en infra plus je krijgt de kans om ook in die wereld stage te lopen mocht je daar interesse in hebben. Ook heb je op het eind van de rit een MBO-diploma, wat je bij de interne opleiding niet hebt. Baangarantie is er niet zal men zeggen, maar eigenlijk heeft tot nog toe vrijwel iedereen die de opleiding af heeft gemaakt er een job aan over gehouden
Voor wat betreft de keuringen, die zijn behoorlijk streng en loodzwaar. Ze bestaan uit 2 delen: medisch en psychologisch. In de eerste word je algemene gezondheid getoetst; je gehoor, je hart, je bloedsuiker en er word gekeken of je wel 100% alle kleuren kan zien.
De psychologische keuring is de echte bitch, daar valt ongeveer 80% van alle deelnemers op af. Je krijgt onder andere concentratietests, tests op je reactievermogen, verlengde aandachtstests en een persoonlijkheidsonderzoek + gesprek met een psycholoog. Klinkt niet al te moeilijk, maar is het wel! Een leuk voorbeeld is het 'grijze blokje'. Twee keer een halfuur lang moet je met volle concentratie naar een wit scherm staren met daar in het midden een grijs blokje. Zodra het blokje iets donkerder kleurt moet je zo snel mogelijk op een knop drukken. Hoe sneller hoe beter, maar probeer uiteraard zo weinig mogelijk 'missers' te maken. En damn wat duurt een halfuur dan opeens lang... Een andere beruchte test is de knoppentest. Je hebt een paneel voor je met allemaal knoppen die corresponderen met een kleur of geluid van de computer. Zodra de betreffende kleur op het scherm verschijnt (bijvoorbeeld rood), druk je zo snel mogelijk op de rode knop. Deze test begint langzaam, maar gaat alsmaar sneller en sneller tot je het niet meer bij kan houden de kleuren verschijnen alsmaar sneller en sneller, sneller dan jij drukken kan. Heb al diverse medekandidaten stuk zien gaan op deze test...
Ik heb geen blokje gehad met de concentratietest, ik kreeg steeds een rij van zeven driehoekjes te zien die hooguit drie seconden in beeld stonden. Als er drie met de punt naar beneden stonden moest je drukken. Die knoppentest vond ik heel erg meevallen eigenlijk. Glansrijk geslaagd (en daar bleef het ook bij eigenlijk )
Op woensdag 16 november 2016 23:43 schreef Prins_Pils het volgende: Ik heb geen blokje gehad met de concentratietest, ik kreeg steeds een rij van zeven driehoekjes te zien die hooguit drie seconden in beeld stonden. Als er drie met de punt naar beneden stonden moest je drukken. Die knoppentest vond ik heel erg meevallen eigenlijk. Glansrijk geslaagd (en daar bleef het ook bij eigenlijk )
Heb de test nu drie keer gemaakt maar heb m nog nooit anders gezien. Was dit voor NS machinist? Waar ben je uiteindelijk op blijven steken dan?
Heb de test nu drie keer gemaakt maar heb m nog nooit anders gezien. Was dit voor NS machinist? Waar ben je uiteindelijk op blijven steken dan?
Voor de MBO-opleiding in Rotterdam, voor machinist ja. Heb de keuring in Driebergen gedaan, naast het station bij de parkeerplaats zit op het oog een trafogebouw maar dat blijkt het testcentrum te zijn Ben blijven steken op de medische keuring, mijn linkeroog is te slecht. Met rechts zie ik als een havik maar hier moeten beide ogen een bepaalde score halen, ook al zie je met één oog nog zo goed. Later bleek dat lenzen of een bril niet zouden helpen dus gestopt. Het schijnt dat in B en D wél naar de overall-score wordt gekeken.
Voor de MBO-opleiding in Rotterdam, voor machinist ja. Heb de keuring in Driebergen gedaan, naast het station bij de parkeerplaats zit op het oog een trafogebouw maar dat blijkt het testcentrum te zijn Ben blijven steken op de medische keuring, mijn linkeroog is te slecht. Met rechts zie ik als een havik maar hier moeten beide ogen een bepaalde score halen, ook al zie je met één oog nog zo goed. Later bleek dat lenzen of een bril niet zouden helpen dus gestopt. Het schijnt dat in B en D wél naar de overall-score wordt gekeken.
Ah, wreed. Verschil zó groot dan?! Ik zie met beide ogen geen steek zonder lenzen of bril. Van de testassistent moest ik mijn lenzen uit doen en de letters lezen net zoals bij de opticien. Ja dat ging m dus niet worden want ik kon niet eens zien welke letters ze precies aanwees Maar zolang ik lenzen draag is het blijkbaar geen probleem...