abonnement Unibet Coolblue
pi_166685585
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 01:30 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Nee want ik blijf binnen de Sint-Nicolaaskerk (hoor dus niet bij de antipieters), maar ben wel een purist, ik wil een zwarte demoon als Piet en ik zal alle commerciële uitwassen als Coole Piet en Sintergoogle verbranden.
Nee dat klopt niet, je hangt al lang niet meer het oorspronkelijke geloof van de Sint-Nicolaaskerk aan. Dan denk ik meer aan Montegui als echte purist. Jij gelooft wat je ouders je geleerd hebben en dat waren afvalligen, die van de demoon een neger hebben gemaakt -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166685594

Pascal Stikkelorum is mijn profeet.
standaarddrinker
  woensdag 16 november 2016 @ 04:39:02 #278
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166686503
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 01:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij schiep wel zwarte piet. Als purist moet je dat erkennen en zijn idee aanhangen.
Je bent abuis. Dit is allang weerlegd.
http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/
pi_166687533
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 01:50 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Hij schiep wel zwarte piet.
Welnee. Eigenlijk heeft Schenkman Zwarte Piet eerder kindvriendelijker opgevoerd door hem niet meer als echt 'duivels' te laten portretteren. Zie ook de link van Lunatiek over de 'Zwarte Klazen'.

http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/

Niet vreemd eigenlijk, aangezien hij schoolmeester en erg met kinderen begaan was, getuige ook zijn actie voor het 'beurstrommelen' (door Amsterdamse kinderen), wat dankzij hem in 1852 weer in ere werd hersteld, en zijn talloze kindergedichten.

http://www.onsamsterdam.n(...)014?showall=&start=3

Zwarte Piet is dan ook pertinent niet door Schenkman 'bedacht'. Hij heeft hem zelfs niet eens de naam 'Zwarte Piet' gegeven. Wat hem te verwijten valt is dat hij hem 'gelijkend op een neger' heeft laten afbeelden. Met als gevolg dat de onwetenden over het zwarte uiterlijk van Zwarte Piet hem ook als neger interpreteren. De als karikaturaal op te vatten uitdossing (gelijkend op die van de karikaturale neger) vanaf eind 19e een en een groot deel van de 20e eeuw heeft daar niet bij geholpen. Integendeel zoals we met name vanaf de jaren 60 hebben kunnen merken en wat nu lijkt te escaleren. Zwarte Piet is door de tijd heen constant aangepast naar de culturele, en opvoedkundige, opvattingen van die tijd. Wat als karikaturaal kon worden opgevat is inmiddels zodanig aangepast dat de huidige Zwarte Piet eigenlijk niet meer als de (negatieve) karikatuur zou hoeven te worden opgevat. Reden waarom m.i. Zwarte Piet door de AP-activisten hem nu eerder 'misbruiken' voor hun eigen agenda dan dat hij daadwerkelijk racistisch is. Zeker ook omdat ze hem als 'neger' zien en niet het archetype wat hij werkelijk is. Dát gaat hun voorstellingsvermogen blijkbaar te boven, of ze wíllen het gewoon niet weten (ivm dus die eigen agenda die niet per se herselbetalingen hoeft te zijn, maar ook het daadwerkelijke zich gekwetst voelen).

Mij maakt het verder niet uit hoe Zwarte Piet/Zwarte Klaas er verder uit komt te zien, als hij maar gitzwart blijft. En sommige onderdelen die 'betekenis' hebben voor het Sinterklaasfeest, zoals de roe, zouden terug moeten komen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166688849
Zwarte Piet is gewoon ooit ontstaan zodat oom Henk dan ongezien Zwarte Piet kon spelen zonder dat de kinderen dit door zouden hebben, hoe moet oom Henk nu nog ongezien Zwarte Piet kunnen spelen??

Ook wordt alles nu onder een vergrootglas gelegd als er maar iets racistisch is richting de donkere medemensch maar als een blanke een Tatta of kaaskop genoemd wordt is dit allemaal heel gewoon en niet erg, dan mag of moet je niet zeuren, maar als je voor Zwarte Piet bent ben je toch een racist of een PVV Tokkie, je wordt moedeloos van deze discussie, sorry kinderen maar de volwassen mensen maken jullie feestje kapot om een kleurtje... :')

[ Bericht 4% gewijzigd door WhateverWhatever op 16-11-2016 10:48:28 ]
pi_166688957
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 10:42 schreef WhateverWhatever het volgende:
Zwarte Piet is gewoon ooit ontstaan zodat oom Henk dan ongezien Zwarte Piet kon spelen zonder dat de kinderen dit door zouden hebben, hoe moet oom Henk nu nog ongezien Zwarte Piet kunnen spelen??
Klopt, daarom zie ik ook grote kansen in de Zwarte Piet discussie. Waarom pakken we het niet wat meer big budget aan? Hollywood kwaliteit make-up effecten en maskers, een verdieping van de mythe rond Zwarte Piet, misschien wat elementjes lenen van onze voorouders.



Een hele nieuwe look. Niet alleen wat andere schmink, maar een compleet nieuw concept. Alla Krampus zouden we zelfs een fusie kunnen doen van Sinterklaas en Halloween. Hoe cool is dat?

Of we huren gewoon echte Spanjaarden in om toch dat exotische karakter erin te houden. Die mensen zijn zo na de crisis allemaal arm, lekker goedkoop om elke december een maandje in Nederland te laten wonen.

Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_166689122
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 10:49 schreef NgInE het volgende:

[..]

Klopt, daarom zie ik ook grote kansen in de Zwarte Piet discussie. Waarom pakken we het niet wat meer big budget aan? Hollywood kwaliteit make-up effecten en maskers, een verdieping van de mythe rond Zwarte Piet, misschien wat elementjes lenen van onze voorouders.

[ afbeelding ]

Een hele nieuwe look. Niet alleen wat andere schmink, maar een compleet nieuw concept. Alla Krampus zouden we zelfs een fusie kunnen doen van Sinterklaas en Halloween. Hoe cool is dat?

Of we huren gewoon echte Spanjaarden in om toch dat exotische karakter erin te houden. Die mensen zijn zo na de crisis allemaal arm, lekker goedkoop om elke december een maandje in Nederland te laten wonen.

[ afbeelding ]
Waarom big budget? Mensen met minder geld moeten het ook gewoon kunnen vieren, mensen moeten gewoon niet zeiken en moeilijk doen om niks. 2 weken in het jaar een feest voor kinderen, je kan het er mee eens zijn of niet, niets meer niets minder.
pi_166689139
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 10:49 schreef NgInE het volgende:

[..]

Klopt, daarom zie ik ook grote kansen in de Zwarte Piet discussie. Waarom pakken we het niet wat meer big budget aan? Hollywood kwaliteit make-up effecten en maskers, een verdieping van de mythe rond Zwarte Piet, misschien wat elementjes lenen van onze voorouders.

[ afbeelding ]

Een hele nieuwe look. Niet alleen wat andere schmink, maar een compleet nieuw concept. Alla Krampus zouden we zelfs een fusie kunnen doen van Sinterklaas en Halloween. Hoe cool is dat?

Of we huren gewoon echte Spanjaarden in om toch dat exotische karakter erin te houden. Die mensen zijn zo na de crisis allemaal arm, lekker goedkoop om elke december een maandje in Nederland te laten wonen.

[ afbeelding ]
Dat lijkt mij VRESELIJK.
pi_166689337
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 04:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je bent abuis. Dit is allang weerlegd.
http://sintenpietengilde.nl/zwarte-klaas-is-zwarte-piet-2/
Er is niks weerlegd. Een Klaas met roetvegen is niet Piet als neger .
Zwarte Piet is een creatie van Schenkman ca 1850 . Zijn model was Knecht Ruprecht uit Duitsland. Die hij combineerde met Piet-me-knecht die 20 jaar eerder in Amsterdam eens verscheen op een nicolaasmiddag ( Alberding Thijm)

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 08:57 schreef Montagui het volgende:

Welnee. Eigenlijk heeft Schenkman Zwarte Piet eerder kindvriendelijker opgevoerd door hem niet meer als echt 'duivels' te laten portretteren. Zie ook de link van Lunatiek over de 'Zwarte Klazen'.
Er was geen knechttraditie in Nederland voor 1850 .Al dan niet als duivels uitgebeeld.
Er was geen zwarte piet.
pi_166689594
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is niks weerlegd. Een Klaas met roetvegen is niet Piet als neger .
Zwarte Piet is een creatie van Schenkman ca 1850 . Zijn model was Knecht Ruprecht uit Duitsland. Die hij combineerde met Piet-me-knecht die 20 jaar eerder in Amsterdam eens verscheen op een nicolaasmiddag ( Alberding Thijm)

[..]

Er was geen knechttraditie in Nederland voor 1850 .Al dan niet als duivels uitgebeeld.
Er was geen zwarte piet.

Na 1850 hadden we ook geen knechttraditie.
Voor 1850 bestond er wel zeker een zwartschminktraditie. Die traditie is ouder dan Sint Nicolaas.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166689626
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:02 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Waarom big budget? Mensen met minder geld moeten het ook gewoon kunnen vieren
Ik bedoel bij televisie optredens. Uiteraard zullen er ook voor arme mensen goedkoop, doch mooie oplossingen komen om als Piet 2.0 verkleed te gaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:02 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]
, mensen moeten gewoon niet zeiken en moeilijk doen om niks. 2 weken in het jaar een feest voor kinderen, je kan het er mee eens zijn of niet, niets meer niets minder.
Ik denk dat het er minden mee te maken heeft dat Zwart Piet er uit ziet als een ''black face'' en meer dat veel allochtonen in onze samenleving zich buitengesloten voelen. Zwarte Piet is hier een uitlaatklep voor.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_166689769
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:40 schreef NgInE het volgende:

[..]

Ik bedoel bij televisie optredens. Uiteraard zullen er ook voor arme mensen goedkoop, doch mooie oplossingen komen om als Piet 2.0 verkleed te gaan.

[..]

Ik denk dat het er minden mee te maken heeft dat Zwart Piet er uit ziet als een ''black face'' en meer dat veel allochtonen in onze samenleving zich buitengesloten voelen. Zwarte Piet is hier een uitlaatklep voor.
Ja zou kunnen, heel triest allemaal, maak je gewoon niet zo druk en laat mensen in hun waarde, doe ik ook tenminste.
  woensdag 16 november 2016 @ 13:18:03 #288
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166691224
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:18 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Er is niks weerlegd. Een Klaas met roetvegen is niet Piet als neger .
Zwarte Piet is een creatie van Schenkman ca 1850 . Zijn model was Knecht Ruprecht uit Duitsland. Die hij combineerde met Piet-me-knecht die 20 jaar eerder in Amsterdam eens verscheen op een nicolaasmiddag ( Alberding Thijm)

[..]

Er was geen knechttraditie in Nederland voor 1850 .Al dan niet als duivels uitgebeeld.
Er was geen zwarte piet.

Lees gewoon eens wat van onder die link staat en probeer het eens te bekijken met andere ogen dan "Zwarte Piet moet en zal een neger zijn, zodat we Nederlanders van racisme kunnen beschuldigen".
  woensdag 16 november 2016 @ 13:19:27 #289
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166691258
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 10:49 schreef NgInE het volgende:

[..]

Klopt, daarom zie ik ook grote kansen in de Zwarte Piet discussie. Waarom pakken we het niet wat meer big budget aan? Hollywood kwaliteit make-up effecten en maskers, een verdieping van de mythe rond Zwarte Piet, misschien wat elementjes lenen van onze voorouders.

[ afbeelding ]

Een hele nieuwe look. Niet alleen wat andere schmink, maar een compleet nieuw concept. Alla Krampus zouden we zelfs een fusie kunnen doen van Sinterklaas en Halloween. Hoe cool is dat?

Of we huren gewoon echte Spanjaarden in om toch dat exotische karakter erin te houden. Die mensen zijn zo na de crisis allemaal arm, lekker goedkoop om elke december een maandje in Nederland te laten wonen.

[ afbeelding ]
Een nieuwe traditie is er al:


Geen negers, geen knechten, gewoon derdegraads verbrande zeerovers en een sadistische bisschop.
pi_166691529
Die trailer heb ik toch vorig jaar al gezien of is er een vervolg op gekomen?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 16-11-2016 13:33:01 ]
  woensdag 16 november 2016 @ 13:40:22 #291
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166691708
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 13:32 schreef john2406 het volgende:
Die trailer heb ik toch vorig jaar al gezien of is er een vervolg op gekomen?
Nee, is al een oudje. Traditie is om hem nu op 5 december, ik-pak-je-avond, te bekijken.

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 10:49 schreef NgInE het volgende:

Ik denk dat het er minden mee te maken heeft dat Zwart Piet er uit ziet als een ''black face'' en meer dat veel allochtonen in onze samenleving zich buitengesloten voelen. Zwarte Piet is hier een uitlaatklep voor.
Eens. Dan kun je beter lekker meedoen met de Nederlandse tradities dan je er verder tegen afzetten. Juist door een zwarte Zwarte Piet (en een witte Sinterklaas) kan letterlijk iedereen meedoen aan het feest, niemand wordt buitengesloten tenzij die dat zelf wil.
En waar het probleem van buitensluiten opduikt, het aanpakken, niet het gekozen symbool daarvan.

Zwarte Piet verbieden om buitensluiting, discriminatie of racisme tegen te gaan is zoiets als roze lintjes verbieden om borstkanker de wereld uit te helpen.
pi_166692033
quote:
1s.gif Op woensdag 16 november 2016 11:38 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Na 1850 hadden we ook geen knechttraditie.
Voor 1850 bestond er wel zeker een zwartschminktraditie. Die traditie is ouder dan Sint Nicolaas.
laten we toch vooral even vaststellen, dat sinterklaas een marginaal feestje was. er zijn dus, van voor schenkman.
neimadn weet de geschiedenis echt, en afbeeldingen zijn er niet. dat is toch wel vrij onbelangrijk dan, lijkt me.
pi_166692544
Er zijn voldoende vermeldingen van het Sinterklaasfeest op verschillende plaatsen en tijden, in verschillende vormen. Het gewone volk, grotendeels ongeletterd, niet in het bezit van een camera en niet vermogend genoeg om hun Sinterklaasfeest te laten tekenen, vierde gewoon hun lokale versie van dit feest. Genoeg vermeldingen van Zwarte Klazen, Sunderklazen en Kinderklaas met zijn duivels.

Dat men tegenwoordig dwangmatig elke scheet moet vastleggen betekent niet dat men dat vroeger ook belangrijk vond.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 16 november 2016 @ 14:39:11 #294
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166692756
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 13:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

laten we toch vooral even vaststellen, dat sinterklaas een marginaal feestje was. er zijn dus, van voor schenkman.
neimadn weet de geschiedenis echt, en afbeeldingen zijn er niet. dat is toch wel vrij onbelangrijk dan, lijkt me.
Je kunt je ook beter informeren voordat je onzin praat:
http://sintenpietengilde.(...)s-is-Zwarte-Piet.pdf
Verder zijn er talloze boeken over de geschiedenis van het Sinterklaasfeest verschenen.
pi_166693183
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 14:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt je ook beter informeren voordat je onzin praat:
http://sintenpietengilde.(...)s-is-Zwarte-Piet.pdf
Verder zijn er talloze boeken over de geschiedenis van het Sinterklaasfeest verschenen.
Maar wat doet die geschiedenis er nu precies toe? Dat is de vraag die ik mijzelf hier stel.

Er zijn een paar dingen waar we naar zouden kunnen kijken:

1) hoe ZP oorspronkelijk bedoeld was.
2) hoe ZP momenteel wordt bedoeld.
3) hoe ZP momenteel overkomt op de buitenwereld.

Het is mij niet geheel duidelijk waarom 1) relevanter zou zijn dan 2) of 3). Wat mij betreft is de meest relevante in dit rijtje 3). Er is ook geen enkele uitleg die er kan worden gegeven aan 1) of 2) die ook maar een klein beetje invloed heeft op 3).
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166693220
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar wat doet die geschiedenis er nu precies toe? Dat is de vraag die ik mijzelf hier stel.

Er zijn een paar dingen waar we naar zouden kunnen kijken:

1) hoe ZP oorspronkelijk bedoeld was.
2) hoe ZP momenteel wordt bedoeld.
3) hoe ZP momenteel overkomt op de buitenwereld.

Het is mij niet geheel duidelijk waarom 1) relevanter zou zijn dan 2) of 3). Wat mij betreft is de meest relevante in dit rijtje 3). Er is ook geen enkele uitleg die er kan worden gegeven aan 1) of 2) die ook maar een klein beetje invloed heeft op 3).
3 is niet relevant en op te lossen door 1 en 2 te vertellen.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166693231
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:10 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

3 is niet relevant en op te lossen door 1 en 2 te vertellen.
Dat proberen we al 50 jaar, met echt nul komma nul resultaat.

En het idee dat we maar schijt moeten hebben aan wat de buitenwereld hiervan denkt ben ik eigenlijk ook niet heel enthousiast over.

Het is voor buitenstaanders alsof je met een hakenkruisvlag wappert en vervolgens uitlegt dat je geen Nazi bent. Ik kan dat eerlijk gezegd ook niet uitleggen. Als wij daar na 67 topicdelen nog niet uit zijn kunnen we dat zeker niet uitleggen aan buitenstaanders.

[ Bericht 8% gewijzigd door Molurus op 16-11-2016 15:18:17 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 15:18:45 #298
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166693351
Wat mij betreft bemoeien buitenstaanders zich lekker met zichzelf.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166693363
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 15:18 schreef Perrin het volgende:
Wat mij betreft bemoeien buitenstaanders zich lekker met zichzelf.
Ah ja, de "schijt aan de buitenwereld" benadering. Zoals gezegd... dat lijkt me geen al te snuggere houding in deze wereld.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 16 november 2016 @ 15:20:04 #300
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166693383
Mij lijkt het niet al te snugger om je de hele tijd druk te maken om wat de buren van vanalles denken. :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')