FOK!forum / Cultuur & Historie / Nederlandse oorlogsgraven in Javazee verdwenen
Cobra4dinsdag 15 november 2016 @ 14:43
Nederlandse oorlogsgraven in Javazee verdwenen

Door onbekende oorzaak lijken 3 Nederlandse oorlogsgraven voor de kust van Indonesië geheel of gedeeltelijk van de zeebodem verdwenen. Het gaat om marineschepen die vergingen tijdens de Slag in de Javazee op 27 februari 1942.

Daarbij vonden meer dan 900 Nederlandse en ruim 250 Indisch-Nederlandse militairen een zeemansgraf. Onder hen schout-bij-nacht Karel Doorman. Amateurduikers vonden de schepen in 2002 terug.

De wrakken van Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Java lijken geheel vermist. Van Hr. Ms. Kortenaer ontbreekt een groot deel. Het kabinet heeft kennis genomen van het bericht. Onderzoek moet uitwijzen wat er met de schepen is gebeurd.

Sonaropnamen
Een internationaal duikteam constateerde de verdwijning. Dat was bezig met een expeditie met het oog op de 75e herdenking van de Slag in de Javazee volgend jaar. Het zogeheten Karel Doormanfonds wilde als tastbare erkenning voor nabestaanden een plaquette plaatsen bij de schepen. De stichting beoogde daarmee ook de status van wrakken als oorlogsgraf te onderstrepen. De duikers troffen wel sporen aan en sonaropnamen tonen de afdruk van schepen op de zeebodem.

Ernstig vergrijp
Wrakken van oorlogsschepen vormen de laatste rustplaats van omgekomen militairen en zijn dus oorlogsgraven. Grafschennis is een ernstig vergrijp. Het Karel Doormanfonds informeerde de nog in leven zijnde veteranen van de zeeslag over de vermissing. Ook de nabestaanden zijn op de hoogte gebracht.

Minister Jeanine Hennis-Plasschaert heeft met zorg kennis genomen van de verdwijning. “De Slag op de Javazee maakt deel uit van ons collectief geheugen. De scheepswrakken zijn stille getuigen van deze tragische gebeurtenis en vormen het decor voor de vele verhalen over de verschrikkingen van de oorlog maar ook de kameraadschap tussen opvarenden.”

Slag in de Javazee
Een geallieerd eskader vertrok op 26 februari 1942 vanuit Soerabaja om de Japanse invasie van Oost-Java te verhinderen. Het vlootverband onder leiding van schout-bij-nacht Karel Doorman bestond uit Nederlandse, Britse, Amerikaanse en Australische marineschepen. Bij het treffen met de Japanse vloot op 27 februari 1942 ten noorden van Soerabaja werden de 3 Nederlandse marineschepen Hr. Ms. Kortenaer, Hr. Ms. Java en vlaggenschip Hr. Ms. De Ruyter tot zinken gebracht.

Bron: https://www.defensie.nl/a(...)in-javazee-verdwenen

Opgetakeld als oud ijzer? Net als de O-16? -O-
dimmakdinsdag 15 november 2016 @ 14:50
-O-
-AMG-dinsdag 15 november 2016 @ 14:52
quote:
De Slag op de Javazee maakt deel uit van ons collectief geheugen.
:')

Het liefst laten ze alles over dit gedeelte van de oorlog verdwijnen uit de geschiedenisboeken.
Nibb-itdinsdag 15 november 2016 @ 14:57
De ijzerprijs is gestegen, zeker?
RedFever007dinsdag 15 november 2016 @ 14:59
-O- zeg dat wel :r

De O-16
5156380-3x2-940x627.jpg
A salvage crane was caught stripping the wreck of a Dutch submarine in October 2012.

http://www.abc.net.au/new(...)by-salvagers/5156320
Nibb-itdinsdag 15 november 2016 @ 15:00
Ik heb nou niet het idee dat hier effectief tegen opgetreden kan/zal worden.
RedFever007dinsdag 15 november 2016 @ 17:09
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:00 schreef Nibb-it het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat hier effectief tegen opgetreden kan/zal worden.
Torpederen die boten! }:| :Y
Cobra4dinsdag 15 november 2016 @ 20:20
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 15:00 schreef Nibb-it het volgende:
Ik heb nou niet het idee dat hier effectief tegen opgetreden kan/zal worden.
Het zal wel bij een vermanend vingertje blijven vanuit NL. -O-

Misschien dat de andere betrokken landen ook nog wat van zich laten horen?
Cobra4dinsdag 15 november 2016 @ 21:10
De tekst uit de Kamerbrief:

Verdwijning gezonken schepen

Hierbij informeren wij u mede namens de minister van Buitenlandse Zaken over de ontdekking dat de oorlogswrakken van Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Java door nog onbekende oorzaak van de zeebodem in de Javazee lijken te zijn verdwenen. Ook het wrak van Hr. Ms. Kortenaer lijkt voor een groot deel te ontbreken. Wel zijn er sporen aangetroffen en lieten sonaropnamen de afdruk van de schepen op de zeebodem zien. Op 27 februari 1942, tijdens de Slag in de Javazee, zijn deze schepen vergaan. In 2002 werden zij teruggevonden door amateurduikers.

De verdwijning kwam aan het licht tijdens een door het Karel Doorman Fonds geïnitieerde duikexpeditie die onderzoek deed naar de wrakken. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en de Koninklijke Marine hebben de initiatiefnemers daarbij van advies voorzien. De expeditie vond plaats met het oog op de 75e herdenking van de Slag in de Javazee op 27 februari 2017. Het Karel Doorman Fonds wilde de nabestaanden een tastbare erkenning van de laatste rustplaats van hun dierbaren bieden door het plaatsen van een plaquette bij de schepen. De stichting wilde daarmee de status van de wrakken als oorlogsgraf onderstrepen met het oog op bescherming en behoud ten behoeve van toekomstige generaties.

Nader onderzoek
Op dit moment beschikt het kabinet helaas nog over onvoldoende informatie om de toedracht van de gebeurtenissen vast te stellen. Direct nadat het duikteam de verdwijning ontdekte, heeft het Karel Doorman Fonds de ministeries van Defensie en OCW hierover geïnformeerd. Vervolgens is tijdens interdepartementaal spoedoverleg ook het ministerie van Buitenlandse Zaken geïnformeerd en aansluitend het ministerie van Algemene Zaken. Ook de Amerikaanse, Australische, Britse en Indonesische autoriteiten zijn op de hoogte gebracht van de verdwijning. De overlevenden en nabestaanden worden gelijktijdig met uw Kamer geïnformeerd.

Door middel van nader onderzoek moet worden vastgesteld wat er met de verdwenen schepen is gebeurd. Dit is van groot belang voor de overlevenden en nabestaanden. Voorts is de historische waarde van de schepen voor Nederland groot. Nederland zal verkennen welke mogelijkheden er zijn tot samenwerking met andere betrokken staten.

Juridische status oorlogsschepen/graven ter zee
Alle oorlogsschepen, ook gezonken, vallen volgens Nederland onder de staatsimmuniteit en genieten op grond daarvan onschendbaarheid. Alle handelingen ten aanzien van de oorlogswrakken, inclusief berging van (onderdelen van) deze wrakken, zonder toestemming van Nederland is daarmee onder internationaal recht illegaal. Daarnaast beschermt het internationale humanitaire oorlogsrecht oorlogsgraven, waar zij zich ook mogen bevinden. Grafschennis van wrakken van gezonken oorlogs- en koopvaardijschepen is derhalve niet alleen moreel verwerpelijk, maar ook in strijd met het internationaal recht.

Beleidsmaatregelen
Helaas is het niet de eerste keer dat wrakken van Nederlandse oorlogsschepen worden verstoord. Eerdere incidenten vormden reeds aanleiding tot grote zorg. De ministeries van Defensie en Buitenlandse zaken hebben altijd nauw contact onderhouden met comités van nabestaanden en met vlagstaten van andere oorlogsgraven ter zee in de omgeving van Nederlandse schepen (waaronder Australië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten). Ook met de staten onder wier rechtsmacht illegale verstoringen werden ontdekt, is contact geweest.

Nederland vraagt internationaal geregeld aandacht voor de status van oorlogsgraven ter zee. Zo heeft de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties (AVVN) in 2015, op voorstel van Nederland, in de jaarlijkse Resolutie inzake oceanen en het recht van de zee paragraaf 314 opgenomen waarin zij haar zorgen uitspreekt over de schennis en plundering van graven op zee en staten oproept samen te werken bij het voorkomen hiervan. Daarnaast wil Nederland het bewustzijn vergroten onder de bevolking en bij de autoriteiten van de staten waar oorlogsgraven zich bevinden en gezamenlijke beheerplannen voor de wrakken ontwikkelen. Voor de oorlogsschepen die zijn vergaan bij de slag in de Javazee heeft de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed de eerste stappen gezet om in samenwerking met alle betrokkenen tot een beheerplan voor de vindplaatsen te komen, dat is gericht op behoud op langere termijn.

De uitdagingen voor de bescherming van oorlogsgraven ter zee zijn echter groot. Het is onmogelijk om de graven permanent fysiek te beveiligen. Met het oog op het vergroten van het bewustzijn is samenwerking met de betrokken staten van groot belang ten behoeve van preventie. Handhaving is noodgedwongen gericht op het achteraf optreden tegen overtredingen.

Zodra er meer bekend is over de toedracht van de verdwijning, wordt uw Kamer vanzelfsprekend onmiddellijk geïnformeerd.

DE MINISTER VAN DEFENSIE DE MINISTER VAN ONDERWIJS, CULTUUR en WETENSCHAP

J.A. Hennis-Plasschaert

Jet Bussemaker
Elanwoensdag 16 november 2016 @ 00:45
Wie schond het zeemansgraf van Karel Doorman?
http://www.ad.nl/binnenla(...)el-doorman~a8656590/

Volgens bergingsexperts is het gezien de diepte waarop ze lagen niet rendabel om als oud ijzer op te duiken.

Ook is een derde schip dat er naast ligt geheel in tact.
Cobra4woensdag 16 november 2016 @ 01:17
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 00:45 schreef Elan het volgende:
Wie schond het zeemansgraf van Karel Doorman?
http://www.ad.nl/binnenla(...)el-doorman~a8656590/

Volgens bergingsexperts is het gezien de diepte waarop ze lagen niet rendabel om als oud ijzer op te duiken.

Ook is een derde schip dat er naast ligt geheel in tact.
Deels intact.

En ja. Mammoet zal een stuk duurder, en dus lagere winst, zijn dan bv zo'n schip welk betrapt is op het illegaal ruimen van de O-16. Zie de foto eerder in het topic. Die werken, gok ik, ook iets minder net en wat sneller. En goedkoper.

En of het ongezien kan? Ik heb geen idee eigenlijk of de rustplaatsen van die schepen ver bij scheepvaartroutes vandaan liggen.
Elanwoensdag 16 november 2016 @ 11:08
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 01:17 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Deels intact.

En ja. Mammoet zal een stuk duurder, en dus lagere winst, zijn dan bv zo'n schip welk betrapt is op het illegaal ruimen van de O-16. Zie de foto eerder in het topic. Die werken, gok ik, ook iets minder net en wat sneller. En goedkoper.

En of het ongezien kan? Ik heb geen idee eigenlijk of de rustplaatsen van die schepen ver bij scheepvaartroute vandaan liggen.
Die O-16 was een fractie van deze schepen. En lag daarnaast minder diep.
Waarschijnlijk zijn er naast Mammoet en Smit niet zo heel veel bedrijven in de wereld die de capaciteit hebben om op 65 meter diepte 7000 tot 8000 ton staal te bergen.

Laat staan ongemerkt :P .
Nibb-itwoensdag 16 november 2016 @ 11:20
quote:
Drie Nederlandse scheepswrakken in de Javazee zijn ineens verdwenen
Grafschennis Het idee was om drie scheepswrakken uit de Tweede Wereldoorlog te filmen, als aandenken voor de nabestaanden van de 900 doden. Ze zijn verdwenen.

(...) De wrakken lagen op zo’n honderd kilometer uit de kust, uit het zicht van het land, en buiten grote scheepvaartroutes. Maar je kunt zulke grote schepen „niet zomaar laten verdwijnen zonder dat iemand een oogje toeknijpt”, zegt een maritieme insider.

Het is ook onwaarschijnlijk dat de Indonesische marine - het gebied hoort tot de territoriale zee van Indonesië - niets heeft gemerkt. Want dat hier een zeer omvangrijke operatie heeft plaatsgehad, met kranen om de wrakken boven water te krijgen, staat vast. Het zou niet voor het eerst zijn; in 2013 werd de Nederlandse onderzeeboot O-16 voor de kust van Maleisië vermoedelijk gelicht.

Naar het motief is het gissen. Of de waarde van het ijzer opweegt tegen de bergingskosten, is niet te zeggen, leert navraag onder scheepsslopers. (NRC).


[ Bericht 5% gewijzigd door Nibb-it op 16-11-2016 11:33:36 ]
Cobra4woensdag 16 november 2016 @ 15:47
'Wrakken Nederlandse oorlogsschepen versleept naar Surabaya'

Resten van de Nederlandse oorlogsschepen die zijn verdwenen van de bodem van de Javazee, zijn versleept naar de haven van Surabaya. De Noorse duiker Vidar Skoglie heeft dat tegen de NOS verklaard. Getuigenissen daarover van Indonesische vissers zijn vastgelegd door een Nederlandse cameraploeg die verbonden is aan het Karel Doormanfonds, zei hij in het programma Nieuws en Co.

Skoglie vertelde dat hij de drie wrakken in 2002 ontdekte. Later bleken ze verdwenen; onduidelijk is wanneer de schepen daar zijn verwijderd. Volgens Skoglie zijn ze met behulp van kranen ontmanteld en mogelijk deels met explosieven vernietigd. Aangenomen wordt dat de scheepswrakken gesloopt zijn om het ijzer te verkopen.

Javazee

Het gaat om de schepen Hr.Ms. De Ruyter, Java en Kortenaer. Ze vergingen in 1942 in de Slag om de Javazee met de Japanse marine. Het werd een zeemansgraf voor de 915 Nederlandse opvarenden, onder wie schout-bij-nacht Karel Doorman, en 259 Indonesische bemanningsleden. Gisteren werd met ontzetting gereageerd op de schending van de oorlogsgraven.

Minister Hennis van Defensie verklaarde gisteren dat het voor haar een raadsel is waar de schepen gebleven zijn. Leden van het Karel Doormanfonds wilden naar de scheepswrakken toe, ter herdenking van de Slag om de Javazee, volgend jaar 75 jaar geleden. De expeditie trof alleen nog maar de afdrukken van de schepen aan. Hennis wil in samenwerking met andere landen een onderzoek instellen naar de verdwijning van de schepen.

Bron: http://nos.nl/artikel/214(...)t-naar-surabaya.html
Elanwoensdag 16 november 2016 @ 16:51
https://www.theguardian.c(...)-scavenging-java-sea

Ook Britse en Amerikaanse schepen geplunderd.
Cobra4woensdag 16 november 2016 @ 18:00
Reactie vanuit Indonesië:

The Indonesian Navy, when contacted by the BBC, said they were unaware of the disappearance but said they would investigate.

"To say that the wreckage had gone suddenly, doesn't make sense," Navy spokesman Colonel Gig Sipasulta said. "It is underwater activities that can take months even years."


http://www.bbc.com/news/world-asia-37997640
Wombcatwoensdag 16 november 2016 @ 18:08
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:00 schreef Cobra4 het volgende:
Reactie vanuit Indonesië:

The Indonesian Navy, when contacted by the BBC, said they were unaware of the disappearance but said they would investigate.

"To say that the wreckage had gone suddenly, doesn't make sense," Navy spokesman Colonel Gig Sipasulta said. "It is underwater activities that can take months even years."


http://www.bbc.com/news/world-asia-37997640
Dat pleit dan niet voor hun oplettendheid :P
frietenstampwoensdag 16 november 2016 @ 18:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 november 2016 21:10 schreef Cobra4 het volgende:
In 2002 werden zij teruggevonden door amateurduikers.

Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?
Stephen_Dedaluswoensdag 16 november 2016 @ 18:32
De Indonesische ambassadeur op het matje roepen!
Cobra4woensdag 16 november 2016 @ 18:45
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:16 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?
Goede vraag. :Y

quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Indonesische ambassadeur op het matje roepen!
Dat zal toch wel gebeuren? Hoop ik.....
Nibb-itwoensdag 16 november 2016 @ 18:51
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:32 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
De Indonesische ambassadeur op het matje roepen!
En dan?
Stephen_Dedaluswoensdag 16 november 2016 @ 19:31
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:51 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

En dan?
Als de wrakken naar surubaya zijn gebracht, zoals het er nu op lijkt, kan dit niet zonder medeweten van de Indonesische autoriteiten zijn geweest.

Dat vereist uitleg van de Indonesische overheid waarom ze hier niets van wisten.
Cobra4woensdag 16 november 2016 @ 20:42
'Vooroorlogs schroot is meer waard dan nieuw schroot'

Het nieuws van de Nederlandse oorlogsschepen die zijn verdwenen van de bodem van de Javazee bracht bij Henk Bussemaker herinneringen naar boven. Zijn vader, Anton Bussemaker, was kapitein van een onderzeeër die in 1941 tot zinken werd gebracht. "Het eerste waar ik aan dacht, was de O 16 van mijn vader."

In 1995 werd het wrak gevonden en in 2013 bleek het grotendeels verdwenen te zijn van de zeebodem. "De onderzeeër is niet in zijn geheel opgetakeld, ze hebben het duiklichaam laten liggen", vertelt Bussemaker in Radio EenVandaag.

Volgens Bussemaker, die een boek schreef over zijn vader, is het lucratief om oude schepen op te takelen. "Arbeidskrachten zijn daar in de buurt voor anderhalve cent te koop en als er ongelukken gebeuren, dan heeft niemand daar een probleem mee. Dus het is zeer aantrekkelijk."

Bovendien is het kostbaar materiaal dat in zee ligt. "Het schroot van vooroorlogs materiaal is meer waard dan nieuw schroot", zegt Bussemaker in het radioprogramma van de AVROTROS. "Tegenwoordig zitten er radio-isotopen in het staal. Ik heb mij laten vertellen dat een oude onderzeeër 1 miljoen euro oplevert en kruisers ongeveer 8 miljoen."

Grafschennis

En dus is het voor de vader van minister Jet Bussemaker geen moeilijke vraag waarom de drie Nederlandse oorlogsschepen weg zijn uit de Javazee. "Wat mij betreft is het duidelijk, het is voor geldelijk gewin gebeurd. Dat is natuurlijk volstrekt verboden en bovendien is het grafschennis."

Toch is er weinig aan te doen, vertelt Henk Bussemaker. "De O 16 en die andere schepen zijn eigendom van de Nederlandse Staat, dus de Staat wordt geplunderd. Maar het gebeurt op zee en misdaden op zee zijn niet makkelijk op te lossen."

Hij vindt ook dat er te weinig ophef is over de schepen die zijn verdwenen uit de Javazee. "Stel u voor dat het ereveld Margraten wordt omgeploegd voor geldelijk gewin, dan zou het land te klein zijn. Nu gebeurt het in zee en je hoort er weinig over. Dat is merkwaardig."

Bussemaker heeft geen hoop dat de Nederlandse marineschepen nog ergens opduiken. "Als men snel is, kan men misschien uit verschillende smeltovens wat onderdelen terughalen, maar de schepen zullen we niet meer vinden. Die zijn weg."

Bron: http://nos.nl/artikel/214(...)n-nieuw-schroot.html
Dagonetwoensdag 16 november 2016 @ 20:50
Tja, dit is misschien wel vervelend voor nabestaanden, maar voor toekomstige productie van medische instrumenten en sensoren in satellieten is het nog wat ernstiger als dit soort staal de normale handel in gaat.
Nibb-itwoensdag 16 november 2016 @ 23:05
quote:
Teller aantal verdwenen wrakken uit Javazee nu op zeven
Niet alleen drie Nederlandse wrakken zijn weg, ook drie gezonken Britse schepen en een Amerikaanse onderzeeër zijn verdwenen. (NRC).
Elandonderdag 17 november 2016 @ 00:08
quote:
15s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:50 schreef Dagonet het volgende:
Tja, dit is misschien wel vervelend voor nabestaanden, maar voor toekomstige productie van medische instrumenten en sensoren in satellieten is het nog wat ernstiger als dit soort staal de normale handel in gaat.
Hoezo?
Dagonetdonderdag 17 november 2016 @ 00:19
quote:
1s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:08 schreef Elan het volgende:

[..]

Hoezo?
Heeft te maken met het productieproces, vanaf 1945 en de kernbommen op Japan is de atmosfeer licht radioactief en staal hé t zuurstof nodig in de productie dus al het staal van na 1945 is besmet en niet bruikbaar voor detectieapparatuur die heel minieme straling moeten detecteren. De beste voorraad staal die niet besmet is ligt onder water in scheepswrakken.
Elandonderdag 17 november 2016 @ 00:25
quote:
2s.gif Op donderdag 17 november 2016 00:19 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Heeft te maken met het productieproces, vanaf 1945 en de kernbommen op Japan is de atmosfeer licht radioactief en staal hé t zuurstof nodig in de productie dus al het staal van na 1945 is besmet en niet bruikbaar voor detectieapparatuur die heel minieme straling moeten detecteren. De beste voorraad staal die niet besmet is ligt onder water in scheepswrakken.
Ah weer wat geleerd :)
Zal waarschijnlijk wel per opbod verkocht zijn mag je helaas vanuit gaan .
RedFever007donderdag 17 november 2016 @ 19:18
?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
Sonarbeelden laten duidelijk zien dat Hr. Ms. De Ruyter compleet is verdwenen. In de bodem is duidelijk een gapend gat waar te nemen. © Defensie

Meer hier:
http://www.ad.nl/buitenla(...)is-javazee~a8122e13/

:{ schandalig!
Cobra4vrijdag 18 november 2016 @ 17:34
quote:
Samenwerking met Jakarta over oorlogsschepen

DEN HAAG - Nederland en Indonesië gaan nauw samenwerken om erachter te komen wat er met de verdwenen Nederlandse oorlogsschepen in de Javazee is gebeurd. Dat zei premier Mark Rutte vrijdag. Hij vertrekt zondag voor een handelsmissie naar dat land.

(Telegraaf)
marcb1974vrijdag 18 november 2016 @ 20:50
Bizar dit -O-
Cobra4zaterdag 19 november 2016 @ 13:43
quote:
Nederlandse berger gaat op zoek in Javazee

VIJFHUIZEN - De Nederlandse berger Koole Mammoet is van plan onderzoek te doen in de Javazee om honderd procent zeker te zijn dat de Harer Majesteits De Ruyter en Java zijn verdwenen. Wanneer het bedrijf dat zelf heeft vastgesteld, wil het bekijken wat er nog aan resten ligt.

Ondanks sonarbeelden die Defensie donderdag vrijgaf, is berger Paul Koole niet helemaal van de dramatische verdwijning overtuigd. „Die beelden waren behoorlijk grof. Ik blijf me afvragen of ze op de juiste plek zijn geweest”, motiveert directeur Paul Koole zijn plan.

Het bedrijf ontplooit de activiteit op eigen initiatief en voor eigen rekening. „Het liefst zouden we ontdekken dat die schepen er nog liggen.”

(Telegraaf)
#ANONIEMzondag 20 november 2016 @ 16:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 20:50 schreef marcb1974 het volgende:
Bizar dit -O-
Ja... maar zoals een oude uitspraak luidt: wat doe je er verder aan?
Cobra4maandag 21 november 2016 @ 19:47
quote:
Rutte wil samen met Indonesië onderzoek naar scheepswrakken Javazee

Nederland wil samen met Indonesië een onderzoek beginnen naar de verdwijning van de oorlogsschepen De Ruyter en Java.

Dat zegt premier Rutte, die in Indonesië is voor een handelsmissie. In een gesprek met correspondent Michel Maas zegt hij te hopen op 'klaarheid'. Vorige week werd bekend dat de wrakken van Nederlandse oorlogsschepen zijn verdwenen van de bodem van de Javazee. Mogelijk zijn ze tot oud ijzer verwerkt.

(NOS)
Hyperdudemaandag 21 november 2016 @ 20:01
I'm not saying it was tectonics, but it was tectonics. :P
Cobra4maandag 21 november 2016 @ 20:08
quote:
Zijn de Nederlandse schepen op Indonesische sloop geëindigd?

Correspondent Michel Maas ging kijken op het Indonesische eiland Madura, waar zelfs de grootste schepen in stukjes worden geknipt. Daar zeggen ze van niks te weten. "De Ruyter en Java zijn hier niet, zeker niet", vertelde een van de eilandbewoners. Wellicht zijn er getuigen die iets hebben gezien. Vissers zagen op zee brokstukken voorbij komen die van de oude Nederlandse oorlogsschepen afkomstig zouden kunnen zijn. Mogelijk ging het transport richting het eiland Madura.

(NOS)
Nibb-itmaandag 21 november 2016 @ 20:22
quote:
1s.gif Op maandag 21 november 2016 20:01 schreef Hyperdude het volgende:
I'm not saying it was tectonics, but it was tectonics. :P
Dan had je wel andere feedback op de sonar gezien, lijkt mij. Het heeft er op het moment alle schijn van dat de wrakken gewoon opgevist zijn.
HaverMoutKoekjemaandag 21 november 2016 @ 20:28
Ik lig er niet wakker van eigenlijk. Ook in andere gezonken boten zullen er wel stoffelijke overschotten aanwezig geweest zijn. Als er uberhaubt al iets overblijft na zoveel jaar in de zee
Cobra4donderdag 24 november 2016 @ 16:44
quote:
'Illegaal bergen van scheepswrakken gebeurt ook op de Noordzee'

Niet alleen in de Javazee plunderen bergers wrakken, het gebeurt ook op de Noordzee. Dat zeggen amateurduikers en een maritiem archeoloog na een rondgang van NOS op 3.

Sinds juli is de nieuwe erfgoedwet van kracht. Volgens die wet mag je niets meer uit een wrak meenemen. De Rijksdienst Cultureel Erfgoed is verantwoordelijk voor de handhaving van de wet, maar zegt dat het moeilijk controleren is op de Noordzee.

(NOS)
Elandonderdag 24 november 2016 @ 16:53

In dit kader is de verontwaardiging van Rutte en co wel verrassend.
Cobra4vrijdag 17 februari 2017 @ 12:42
quote:
Onderzoek bevestigt verdwijnen marineschepen uit Javazee

De 3 verdwenen Nederlandse marineschepen in de Javazee zijn daadwerkelijk van hun plek op de zeebodem gehaald. Dat blijkt uit de resultaten van een onderzoek dat Nederland en Indonesië samen hadden ingesteld.

Experts van beide landen concludeerden dat het duikteam van het Karel Doorman Fonds vorig jaar op de juiste locatie zocht. Ook bevestigden ze dat er sprake is geweest van bergingsoperaties om de schepen van hun plek te halen.

Maritiem erfgoed beschermen
De bevindingen zijn aangeboden aan minister Jet Bussemaker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap), die nu in Indonesië is. In het rapport adviseren de onderzoekers verder dat gezamenlijk onderzoek nodig is op de locaties van de verdwenen schepen om meer informatie te verzamelen. Daarnaast zijn Nederland en Indonesië overeengekomen om in de toekomst nauwer samen te werken door onder meer beschikbare informatie en kennis te delen. Zo willen de landen cultureel maritiem erfgoed gezamenlijk beter beschermen.

Oorlogsgraven
De marineschepen Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en Hr. Ms. Kortenaer vergingen tijdens de Slag in de Javazee op 27 februari 1942. Daarbij vonden 915 militairen een zeemansgraf, onder wie ruim 200 Indisch-Nederlandse militairen. Een internationaal duikteam van het Karel Doorman Fonds constateerde de verdwijning eind vorig jaar. Het team was bezig met een expeditie met het oog op de 75e herdenking van de Slag in de Javazee dit jaar.

(Defensie)
Arutha_ConDoinzondag 26 februari 2017 @ 22:02
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 20:42 schreef Cobra4 het volgende:

Volgens Bussemaker, die een boek schreef over zijn vader, is het lucratief om oude schepen op te takelen. "Arbeidskrachten zijn daar in de buurt voor anderhalve cent te koop en als er ongelukken gebeuren, dan heeft niemand daar een probleem mee. Dus het is zeer aantrekkelijk."

Bovendien is het kostbaar materiaal dat in zee ligt. "Het schroot van vooroorlogs materiaal is meer waard dan nieuw schroot", zegt Bussemaker in het radioprogramma van de AVROTROS. "Tegenwoordig zitten er radio-isotopen in het staal. Ik heb mij laten vertellen dat een oude onderzeeër 1 miljoen euro oplevert en kruisers ongeveer 8 miljoen."

Met zulke bedragen begrijp ik waarom mensen dit soort laffe acties uithalen.

Hier kan je niets tegen doen dan ze zelf te bergen en laten rusten in een trog.

Of regel een zak geld en ga met een handjevol satellieten geselecteerde gebieden in de gaten houden.
Als schepen te lang stil blijven staan bij een rustplaats wordt de kustwacht ingeschakeld.
Cobra4maandag 27 februari 2017 @ 10:23
quote:
Slag in de Javazee herdacht in Kloosterkerk

DEN HAAG/SOERABAJA - In de Haagse Kloosterkerk wordt maandagochtend herdacht dat het 75 jaar geleden is dat de Slag in de Javazee plaatsvond. Ruim 450 nabestaanden, één overlevende en de ministers Jeanine Hennis-Plasschaert (Defensie) en Jet Bussemaker (Cultuur) zijn bij de plechtigheid aanwezig.

De zeeslag in 1942 kostte 915 Nederlandse marinemannen het leven, onder wie meer dan tweehonderd Indisch-Nederlandse militairen. Marineschepen probeerden in het huidige Indonesië tevergeefs de Japanse invasievloot, die naar Java op weg was, te stoppen. Schout-bij-nacht Karel Doorman voerde het commando.

Vorig jaar werd bekend dat drie tot zinken gebrachte oorlogsschepen niet meer op de zeebodem liggen. De wrakken zijn vrijwel zeker illegaal geborgen. Ze vormden een officieel oorlogsgraf voor honderden opvarenden.

Ook in Indonesië is er een herdenking. Tientallen nabestaanden wonen een ceremonie bij op het Nederlands Ereveld Kembang Kuning in Soerabaja. Bij het Karel Doorman-monument worden kransen neergelegd. Oud-minister Piet Hein Donner van de Oorlogsgravenstichting is bij de plechtigheid.

(Telegraaf)
Cobra4maandag 27 februari 2017 @ 16:09
quote:
Slag in de Javazee: een geweldige klap en toen lag ik in het water

Hij denkt er niet graag aan terug: de Slag in de Javazee. Felix Jans besloot op zijn achttiende bij de Marine te gaan, zonder zich goed te realiseren waar hij eigenlijk voor tekende. In 1942 trokken Nederlandse, Amerikaanse, Australische en Britse schepen naar de Javazee om Japanse strijdkrachten op weg naar Java tegen te houden. Maar alles liep anders. Jans is een van de laatste Nederlandse overlevenden.

"Er was ineens een geweldige klap en toen lag ik in het water", vertelt de inmiddels 93-jarige oud-marineman. "Zonder te beseffen wat er gebeurd was, hebben we een tijdje rondgedreven. Vasthoudend aan hout en stukken boot." De angst onder de overlevenden was groot. "Diepe angst. Maar we hielden elkaar in de gaten. Gelukkig waren er genoeg wrakstukken om aan vast te klampen."

De Hr.Ms. Kortenaer, waar Jans verantwoordelijk was voor Kanon 1, werd op 27 februari 1942 geraakt door een Japanse torpedo. "We voeren de vijand eigenlijk tegemoet." Het schip brak in tweeën en was niet meer te redden. "We dachten dat de jappen alleen maar derdehands wapens hadden. Maar ze hadden het beste van het beste. Ze schoten goed, ze manoeuvreerden goed. Kansloos!"

Felix Jans weet niet meer precies hoe lang hij in het water heeft gedreven, wachtend op hulp. "Maar het was in ieder geval langer dan tien uur." Hij weet nog wel dat de Kortenaer die dag om 16.13 uur ten onder ging. "En de volgende ochtend kwamen ze ons ophalen."

Hij doelt op de Engelsen, die de schipbreukelingen met de Encounter uit zee oppikten. "We lagen in het schemerdonker. Ineens kwam er een schip voorlangs. Iedereen begon te schreeuwen en te gillen." En dat werkte. De Engelsen merkten de levende drenkelingen op en haalden ze uit zee.

Maar het geluk van oud-marineman Jans en zijn lotgenoten bleek van korte duur. De ellende begon pas echt toen de overlevenden van de slag op Java aan wal werden gebracht. Ze vielen in handen van de Japanners, als krijgsgevangenen.

"Dat is het ergste dat ik in mijn leven heb meegemaakt", zegt Jans. "Het eerste waarmee de jappen ons begroetten waren klappen. Ook schelden, maar we verstonden ze niet." Hij haat ze. "En waarom? Omdat ze laf zijn. Ze waren altijd met twee of drie man op je in aan het slaan."

De toen nog jonge matroos werd in die tijd als krijgsgevangene aan het werk gezet. Hij werkte 3,5 jaar aan de Birma-spoorlijn. Ook wel de Dodenspoorlijn genoemd. "Ik heb er van begin tot eind aan gewerkt. In Bangkok begonnen, dwars door Thailand heen. En dan de over de grens naar Cambodja. Allemaal lopend!"

De Birma-spoorlijn werd aangelegd tussen Nong Pladuk in Thailand en Thanbyauzayat in Myanmar, over een afstand van 415 kilometer. Heel veel krijgsgevangenen bezweken tijdens het werk. Bijna 3000 Nederlanders, 7000 Britten, 4500 Australiërs en 131 Amerikanen kwamen nooit meer thuis.

Ik was altijd een sportidioot. Veel hardlopen, veel zwemmen, boksen.
Felix Jans

Maar Nederlander Felix Jans vocht zich er doorheen. Dat is te danken aan zijn goede lichamelijke conditie, zegt hij. "Ik was altijd een sportidioot. Veel hardlopen, veel zwemmen, boksen. Mijn lichaam was in een geweldige conditie. Misschien dat ik het daardoor kon hebben." De mensen die het niet overleefden, waren volgens Jans de jongens die ongetraind van huis kwamen.

De onverwachte bevrijding van de krijgsgevangenen kan hij zich nog goed herinneren. In augustus 1945. Het moment ontroert hem, tot op de dag van vandaag.

Komende maandag wordt de Slag in de Javazee herdacht. Op 27 februari 2017, precies 75 jaar later, met een herdenkingsceremonie op het ereveld bij het Karel Doorman-monument in Den Haag. Tientallen nabestaanden zijn daarbij aanwezig.

Ook Felix Jans is er maandag bij, al praat hij normaal gesproken vrijwel met niemand over de Slag in de Javazee. “Zelfs niet met mijn dochter. Zij hoeft mijn verdriet niet te delen, het is erg genoeg. Het is op ons neergegooid, voorbij is voorbij. Maar ik denk er wel vaak aan.”

Tóch kan hij niet zeggen dat hij spijt heeft gehad van zijn keuze om bij de Marine te gaan. "Je kreeg je bordje nasi en saté. Zat je niet bij de Marine, dan kreeg je niets. Dus iedereen deed zijn best om bij de Landmacht, de Luchtmacht of de Marine te komen. Want dan had je onderdak, dan had je verzorging. Ze hebben goed voor ons gezorgd. Ze hebben ons niet in de steek gelaten."

(NOS)
Bluesdudemaandag 27 februari 2017 @ 21:02
http://www.omroepmax.nl/s(...)ag-26-februari-2017/

Op zoek naar de verdwenen wrakken
Cobra4dinsdag 28 februari 2017 @ 16:39
quote:
0s.gif Op maandag 27 februari 2017 21:02 schreef Bluesdude het volgende:
http://www.omroepmax.nl/s(...)ag-26-februari-2017/

Op zoek naar de verdwenen wrakken
Dank je. ^O^
vipergtsdinsdag 28 februari 2017 @ 18:18
Maar een kunstmatig rif op de plekken van die 3 schepen maken plaats voor een maquette en goed voor de natuur en de lokale vissers.
Nibb-itwoensdag 1 maart 2017 @ 11:06
quote:
‘Afdruk in zeebodem is wat er nog rest’
De herdenking had extra lading: onlangs bleken zeemansgraven geschonden. „Alsof zo’n veld met die witte kruisjes ineens verdwenen is.” (NRC).
Cobra4woensdag 1 maart 2017 @ 14:48
Minicollege Slag in de Javazee

Wat gebeurde er met de Nederlandse schepen tijdens de Slag in de Javazee? Historicus Anselm van der Peet van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie geeft een minicollege.

Video te zien via: (Defensie)
Cobra4zaterdag 4 november 2017 @ 11:17
The world's biggest grave robbery: Asia’s disappearing WWII shipwrecks

Dozens of warships believed to contain the remains of thousands of British, American, Australian, Dutch and Japanese servicemen from the second world war have been illegally ripped apart by salvage divers, the Guardian can reveal.

An analysis of ships discovered by wreck divers and naval historians has found that up to 40 second world war-era vessels have already been partially or completely destroyed. Their hulls might have contained the corpses of 4,500 crew.

Governments fear other unmarked graves are at risk of being desecrated. Hundreds more ships – mostly Japanese vessels that could contain the war graves of tens of thousands of crew killed during the war – remain on the seabed.

The rusted 70-year-old wrecks are usually sold as scrap but the ships also contain valuable metals such as copper cables and phosphor bronze propellors.

Experts said grave diggers might be looking for even more precious treasures – steel plating made before the nuclear testing era, which filled the atmosphere with radiation. These submerged ships are one of the last sources of “low background steel”, virtually radiation-free and vital for some scientific and medical equipment.

The Guardian revealed last year that the wrecks of some of Britain’s most celebrated warships had been illegally salvaged, leading to uproar among veterans and archaeologists, who accused the UK government of not moving fast enough to protect underwater graves.

Three ships – HMS Exeter, HMS Encounter, and HMS Electra – contained the bodies of more than 150 sailors. All sank during operations in the Java Sea in 1942, one of the costliest sea skirmishes for the Allies during the war.

In 2014, the wrecks of the HMS Repulse and HMS Prince of Wales and the graves for more than 800 Royal Navy sailors were found to have been damaged by scavengers.

The UK’s Ministry of Defence demanded Indonesia protect the ships in its waters. “A military wreck should remain undisturbed and those who lost their lives onboard should be allowed to rest in peace,” a ministry spokesperson said.

Since then, divers in Malaysia have sent photos to the Guardian showing the destruction of three Japanese ships that sank off the coast of Borneo in 1944 during the Pacific War. And one of Australia’s most treasured ships, light cruiser HMAS Perth, has also been ripped up.

Dan Tehan, Australia’s minister for veterans’ affairs, told the Guardian: “The HMAS Perth is the final resting place for more than 350 Australians who lost their lives defending Australia’s values and freedoms, so reports the wreckage has been disturbed are deeply upsetting and of great concern.”

James Hunter, from the Australian National Maritime Museum, was one of the divers who discovered the Perth was “60 to 70% gone”.

Born in the mid-western US, he had been diving with his father since he was nine and worked as a maritime archeologist for close to two decades, including on the archaeological team that investigated the American civil war submarine H L Hunley.

Throughout his career, Hunter had heard of piecemeal salvaging of wrecks – stealing propellers and guns, or sometimes personal items of the crew. But last year, the museum heard stories from the diving community in Indonesia that ships were being destroyed whole-scale.

“I’ve been in this field for 20 years, and I have never heard of a historic wreck, especially a large 8,000-tonne steel hull, being completely removed. I couldn’t believe it. I almost refused to believe it,” he said.

But a month later, staring through the silty water in the Java Sea, Hunter saw how the salvagers had “ripped [the Perth] from one end to the other”.

“You may as well just go into a war cemetery and dig it up. It’s no different to me, at all,” said Hunter, who comes from a military family. “I was completely horrified.”

The US military has sent several delegations to Indonesia to try to protect its wrecks, several of which have been targeted.

Large “crane barges” have been photographed above wreck sites, often with huge amounts of rusted steel on their decks. At the seabed, divers have found ships cut in half. Many have been removed completely, leaving a ship-shaped indent.

Cambodian, Chinese and Malaysian-registered vessels have been spotted above shipwrecks. In some cases, their crews have been arrested. In one case, the looters had acquired a letter from a Malaysian university which said the work was authorised as “research”.

The illicit business, which appears to have rocketed in the past 18 months, remains shrouded in mystery, with some archeologists suggesting selling corroded scrap metal was not worth the costly process of removing it from the sea bed.

“If you look at the amount of money you would be spending to salvage on this scale, the return you would get just to get a bunch of corroded metal, it just doesn’t seem like it adds up,” said Hunter, the marine archeologist.

Another point of confusion is the fact that plenty of accessible modern wrecks in the area have not been targeted. “If you’re simply looking at steel to melt down, go after a modern wreck ... I don’t understand why you would target a ship that is 75 years old and has got marine growth all over it and the metal is all corroded.”

Archeologists believe the criminals might be turning a profit because the hulls are one of the world’s few remaining deposits of “low-background” metals. Having been made before atomic bomb explosions in 1945 and subsequent nuclear tests, the steel is free of radiation. This makes even small quantities that have survived the saltwater extremely useful for finely calibrated instruments such as Geiger counters, space sensors and medical imaging.

Some ancient ships, often centuries-old Roman vessels in European waters, have also been salvaged for their lead, which is also low-radiation and is used in nuclear power stations.

Martijn Manders, the head of the maritime programme at the cultural heritage agency of the Netherlands, has been looking at mystery of three Dutch wrecks that disappeared in the Java Sea.

“We still have people who are living and served in the Battle of the Java Sea or were directly involved in other ways. They see that the ships are being torn apart, which is very painful.”

While there might be small amounts of lead on the second world war wrecks, looters appeared to be more interested in the thick steel hulls, he said, pointing to the fact that salvagers dumped a large part of one ship, the HNLMS Kortenaer, back on the seabed.

That vessel was a lighter destroyer type and its hull was much thinner and more corroded. “All the iron in that ship was extremely rotted and of no value whatsoever,” Manders said.

Others said a booming demand in China for scrap metal might make the salvaging profitable without selling low-background metals. Even poor quality steel can bring in about £1m ($1.3m) a ship, according to some estimates, especially with the added brass from pipework, valued at about £2,000 a tonne, and copper wiring, roughly £5,000 a tonne.

Whatever the motives for destroying historical treasures, hundreds more wrecks that sit in south-east Asian waters are at risk from illegal salvaging.

Many ships from the second world war – some with possibly up to 5,000 dead sailors entombed inside – lie several hundred metres down, way below safe diving limits and have not been assessed since the new wave of salvaging started. But Hunter warned equipment was becoming available to remotely salvage these ships.

“Now we’ve got technology that is enabling people to find and potentially salvage wrecks in extremely deep water. This threat is getting bigger,” said Hunter. “And as the technology develops and as it gets cheaper and as it gets more accessible, I honestly believe this going to become a bigger problem.”

(Guardian)
Cobra4vrijdag 12 januari 2018 @ 12:44
Geen spoor van schepen Javazee

Het Nederlands-Indonesische onderzoek naar wie de Nederlandse oorlogsschepen De Ruyter, Java en Kortenaer in de Javazee heeft geborgen, heeft geen spoor van de daders of de schepen opgeleverd. Het onderzoek, dat vorig jaar begon, is inmiddels afgerond, bevestigen Haagse bronnen naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf.

Nederlandse en Britse oorlogsgraven van de Slag in de Javazee in 1942 bleken in 2016 massaal te zijn geschonden. Nabestaanden reageerden ontzet. Premier Mark Rutte noemde het verdwijnen van de oorlogsschepen eerder "buitengewoon ernstig" en "diep ingrijpend". Hij kondigde aan dat Nederland en Indonesië nauw zouden gaan samenwerken om erachter te komen wat er met de verdwenen Nederlandse oorlogsschepen is gebeurd. De Japanse marine bracht tijdens de invasie toenmalig Nederlands-Indië een groot aantal schepen tot zinken. Hieronder was het vlaggenschip De Ruyter van schout-bij-nacht Karel Doorman. Hij was commandant van het geallieerde eskader dat op de Japanners was afgestuurd.

Aan Nederlandse zijde vonden 915 marinemensen een zeemansgraf.

140226_344020_Hr._Ms._De_Ruyter_Valka.jpg
Hr. Ms. De Ruyter (Foto: Valka)

(Frontpage)
Cobra4zaterdag 20 januari 2018 @ 15:04
Samenwerking bij bescherming Nederlandse oorlogswrakken

Onderzoek door Nederlandse en Indonesische experts toonde aan dat de oorlogswrakken van Hr. Ms. De Ruyter en Hr. Ms. Java volledig zijn verdwenen, en dat Hr. Ms. Kortenaer grotendeels is verdwenen. Het is helaas niet mogelijk vast te stellen wie de schepen heeft geborgen. Indonesië en Nederland hebben afgesproken om nauw samen te werken om Nederlands maritiem erfgoed te behouden en te beschermen.

2158_050997_de-ruyter.jpg
Hr Ms De Ruyter (Foto: Ministerie van Defensie)

Deze afspraken tot verdere samenwerking zijn in februari vorig jaar vastgelegd in een Memorandum of Understanding tussen Nederland en Indonesië. Dit schrijven minister van Defensie Ank Bijleveld-Schouten en minister van Onderwijs Ingrid van Engelshoven in een brief aan de Tweede Kamer welke zij mede namens minister van Buitenlandse Zaken Halbe Zijlstra stuurden.

Niets verdachts, geen schroot
In november 2016 bleek tijdens een duikexpeditie van het Karel Doorman Fonds dat de scheepswrakken (gedeeltelijk) zijn verdwenen. Indonesië en Nederland hebben vastgesteld dat de wrakken zonder vergunning van de Indonesische autoriteiten op industriële wijze zijn geborgen. Indonesische autoriteiten verklaarden dat ze niets verdachts zagen in de dichtstbijzijnde havens in de periode dat de wrakken waarschijnlijk zijn geborgen. Volgens de Indonesische autoriteiten is er, voor zover na te gaan, lokaal geen schroot van de wrakken aangeboden. In Zuidoost-Azië is vaker sprake van (grootschalige) illegale berging.

2158_005319_hr.ms.-java.jpg
Hr Ms Java (Ftoto: Ministerie van Defensie)

De ministers vinden het jammer dat er geen duidelijke antwoorden zijn te geven op de vraag hoe deze scheepswrakken zijn verdwenen. "De nauwe samenwerking met Indonesië is echter gewaardeerd en heeft het wederzijds begrip vergroot over de waarde van oorlogsgraven en de uitdagingen die er zijn bij het beschermen hiervan", schrijft minister Bijleveld. Het gezamenlijke onderzoek legde een stevige basis voor een nauwere samenwerking.

Historische scheepswrakken
Op verzoek van Nederland staan de locaties waar de De Ruyter, de Java en de Kortenaer lagen sinds 7 juli 2017 als 'historic shipwreck' op nautische kaarten van Indonesië. Dat betekent dat er niet meer mag worden gedoken, geankerd of gevist op of rondom de locaties. Beide landen bekijken nog of de locaties van de scheepswrakken ook kunnen worden aangemerkt als Cultural Heritage en plek van herinnering.

2158_050994_kortenaer.jpg
Hr Ms Kortenaer (Foto: Ministerie van Defensie)

Indonesische en Nederlandse deskundigen hebben de suggestie gedaan de locaties van de wrakken verder te onderzoeken, informatie over de locaties van scheepswrakken uit te wisselen en de rechten en plichten van de kuststaat en vlagstaat bij de bescherming van scheepswrakken gezamenlijk verder uit te werken.

Maleisië
In de zeeën rondom Maleisië ligt een aantal Nederlandse onderzeeboten. Ook dit zijn oorlogsgraven. Eén van deze wrakken is zwaar beschadigd door een illegale bergingsoperatie. Om de wrakken te beschermen tegen verdere beschadiging overlegt Nederland met Maleisië over bescherming van de wrakken.

(Defensie)
Bluesdudemaandag 22 januari 2018 @ 14:41
quote:
Nabestaanden slag Javazee willen herbegrafenis stoffelijke resten
Nabestaanden willen dat de menselijke resten die illegaal uit oorlogswrakken in de Javazee werden gehaald en vermoedelijk in een graf zijn gestort, weer worden opgegraven. Daarna zouden ze op een respectvolle manier moeten worden herbegraven.
https://www.ad.nl/binnenl(...)jke-resten~a7107752/
Cobra4donderdag 25 januari 2018 @ 14:57
Onderzoek naar verdwenen schepen Javazee

Het ministerie van Defensie gaat nader onderzoek doen naar de verdwijning van gezonken Nederlandse oorlogsschepen in de Javazee. Aanleiding is de recente berichtgeving in Indonesische en Nederlandse media over de verdwenen schepen. De uitkomst van het officiële onderzoek klopt volgens de berichten niet.

De Indonesische nieuwssite Tirto.id en De Telegraaf berichtten deze maand over de drie verdwenen oorlogsschepen, die tijdens de Tweede Wereldoorlog tot zinken werden gebracht door de Japanners. Met de berging van de De Ruyter, Java en Kortenaer verdwenen ook de lichamen van de militairen die met hun schip ten onder gingen. De uitkomst van het officiële onderzoek klopt volgens Tirto.id niet. Er zouden toch vergunningen zijn afgegeven voor bergingswerkzaamheden in het gebied waar de schepen lagen. Ook zouden menselijke resten in een verzamelgraf zijn begraven.

Minister Ank Bijleveld (Defensie) laat de Kamer donderdag weten dat de berichtgeving is onderzocht, maar dat experts van Defensie en de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed geen nieuw bewijs hebben gevonden van wrakstukken van de schepen. "Voor zover zij nu en op basis van de beschikbare informatie kunnen vaststellen zijn de beelden van scheepsresten al eerder door ons onderzocht", schrijft de minister.

Andere delen van de berichten, over bijvoorbeeld de stoffelijke overschotten, zijn volgens de minister wel aanleiding voor nieuw onderzoek. Ook Indonesië duikt opnieuw in de kwestie, heeft het land laten weten. De Nederlandse ambassadeur spreekt donderdag met de Indonesische minister van Transport.

180125_15474_ffz80iMbsczmFfQ08CEto2MVTmTsksFqkw8hgDUq8hxHmo8M-skTGiufYlx9cbcMs5Bg50TiYi4H5uFXynXg-Qs1024_800_797.jpeg

Frontpage
Nibb-itwoensdag 31 januari 2018 @ 21:46
quote:
De botresten gingen in plastic zakken. Zijn ze van Nederlandse oorlogsslachtoffers?
Zijn op Java gevonden lichamen afkomstig van verdwenen Nederlandse marineschepen? Het lijkt erop, maar bewijs ontbreekt.

Agus wil best laten zien waar hij de zakken met botten heeft begraven. Er zaten volgens hem zelfs een paar intacte schedels bij. Hij vraagt 750.000 Indonesische roepia per locatie, zo’n 45 euro.

Op vier plekken in het Oost-Javaanse kustdorp Sedayulawas heeft hij zakken met menselijke resten begraven, zegt hij. De stoffelijke overschotten zaten tussen wrakstukken van schepen die hier aan land kwamen. Het zouden Nederlandse oorlogsslachtoffers kunnen zijn. (NRC).
SPOILER
Zijn aanbod is misplaatst en onnodig. Eerder op de dag heeft Ilyas, opzichter van de begraafplaats in het dorp, laten zien waar een deel van de menselijke resten ongeveer moet liggen. Hij wijst tussen het hoge gras en de felgekleurde grafstenen. Op de meeste staat alleen een datum, geen naam. Hier begraven worden is gratis. De kisten liggen soms wel vijf lagen dik op elkaar, vertelt Ilyas.

In 1942 vergingen in de Javazee drie Nederlandse oorlogsschepen: Hr. Ms. De Ruyter, Java en Kortenaer. Samen met Amerikaanse, Australische en Britse schepen deden ze een mislukte poging Japan tegen te houden, dat Java wilde binnenvallen. Op de Nederlandse schepen alleen al kwamen ruim negenhonderd mensen om.

De schok kwam in 2016. Een duikploeg wilde de wrakken filmen, maar die bleken verdwenen. Ze hebben dezelfde status als oorlogsgraven, dus dit was grafschennis.

Onlangs kreeg de kwestie opnieuw aandacht. Het ministerie van Defensie presenteerde de conclusie van Indonesisch-Nederlands onderzoek naar de verdwijning: onmogelijk vast te stellen wie de schepen had geruimd. En het was illegaal gebeurd, vergunningen waren niet afgegeven.

Dat bleek te makkelijk opgeschreven. De Indonesische onderzoeksjournalist Aqwam Hanifan ontdekte dat in 2014 en 2015 wel degelijk werkvergunningen zijn afgegeven rond het gebied waar de wrakken lagen. Hij kwam ook met de naam van een Chinees-Indonesisch bergingsbedrijf dat tussen 2014 en 2016 ladingen wrakstukken aan land bracht in Sedayulawas.

Oud ijzer
Hoe zeker is het dat die ladingen oud ijzer de Nederlandse scheepswrakken waren? En de stoffelijk overschotten dus die van Nederlandse marinemensen? Waar die wrakstukken precies vandaan kwamen, zegt een van de inwoners van het dorp, Muhammad Yoto, konden ze niet weten. Te gehavend. „Op zee waren de schepen al in stukken gesneden. Aan land sneden ze het ijzer nog verder op.” Vrachtwagens reden het naar Surabaya, om te smelten en door te verkopen.

Yoto vertelt dat veel buitenlanders – Chinezen, misschien ook Koreanen of Japanners – meehielpen met het werk. „Het mocht eigenlijk niet, maar wij van het dorp namen soms de kleinere brokken mee. Als aandenken of om te verkopen.” Zelf heeft hij een oude bijl bewaard. De letters die erin gegraveerd staan, zijn niet meer te lezen.

Tussen de wrakstukken zat munitie. Kogels, zegt Muhammad Yoto. Andere getuigen, die onderzoeksjournalist Hanifan heeft gesproken, zeiden dat er ook granaten en legerhelmen bij zaten. Zij vertelden hem dat ze zeker wisten dat het om oorlogsschepen ging en dat de Chinezen voor wie zij werkten, dat in de gaten hadden.

Er zijn dus allerlei aanwijzingen. Alleen hard bewijs ontbreekt.

Getuigen hebben naamplaatjes tussen de wrakken gevonden met Nederlandse plaatsnamen: Amsterdam en Rotterdam. Maar dit soort relikwieën kan net zo goed van een koopvaardijschip komen. Goederen met Nederlandse namen op de bodem van de Javazee zijn niet zo vreemd, gezien het koloniale verleden.

Minister van Defensie Ank Bijleveld (CDA) kondigde vorige week nader onderzoek aan. De toon van Den Haag jegens Indonesië was verbolgen, omdat de informatie over de vergunningen niet klopte. Een „buitengewoon kwalijke zaak” dat nu zoveel onduidelijkheid over deze kwestie bestaat, zei minister van Buitenlandse Zaken Halbe Zijlstra (VVD).

Punt is wel dat het onderzoek een gezamenlijke missie was. Premier Mark Rutte en de Indonesische president Joko Widodo waren het roerend eens toen Rutte eind 2016 Jakarta bezocht: in „gezamenlijke inspanning” zou de onderste steen boven komen.

Niet terug in zee
Volgens het eindrapport hebben Indonesische en Nederlandse ambtenaren op „professionele en collegiale manier” samengewerkt. Maar er staat óók in dat „geen forensisch onderzoek” is gedaan in aanloop naar hun bespreking over de zaak. De Nederlandse ambtenaren moeten dus hebben geweten dat het ‘onderzoek’ inhoudelijk weinig voorstelde.

In de haven van Sedayulawas is niets meer te zien van de drukke werkzaamheden. In augustus vorig jaar vertrok het bedrijf PT Jatim Perkasa van het stuk grond dat voor een paar jaar was gehuurd.

De coördinator van de werkzaamheden van toen zit er nog wel, iets verderop in een kantoortje. Haji Ghoni laat bezoek niet binnen en wil eigenlijk niks kwijt. Ja, hij werkte met het bedrijf in kwestie, maar of dat Chinezen waren? Dat wil hij niet zeggen. En of er stoffelijke overschotten mee kwamen? Dat weet hij niet meer.

Haji Ghoni is bang dat hij iets verkeerds zegt. Terwijl juist híj er waarschijnlijk voor heeft gezorgd dat de stoffelijke overschotten begraven werden en niet terug in zee verdwenen. Ghoni vertelde journalist Hanifan dat de ijzerwerkers niet respectvol omgingen met de menselijke resten.

Op de begraafplaats vertelt opzichter Ilyas dat de overschotten niet, „zoals het hoort”, in een kist met een witte doek eromheen zijn begraven, maar in plastic zakken. Daar baalt hij wel van. Waar de menselijke resten vandaan komen, kan hem niet zoveel schelen. „Als familieleden van slachtoffers hier langskomen, zal ik ze natuurlijk het graf wijzen.”
Zolderkamerwoensdag 31 januari 2018 @ 21:52
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 18:16 schreef frietenstamp het volgende:

[..]

Wie heeft toen aan de grote klok gehangen wat de lokatie van de schepen was?
Degene die het leven van vissers niet op het spel willen zetten misschien?
Wrakken zijn leuk maar wel levensgevaarlijk als er een net in blijft hangen..
quote:
0s.gif Op woensdag 16 november 2016 01:17 schreef Cobra4 het volgende:
En of het ongezien kan? Ik heb geen idee eigenlijk of de rustplaatsen van die schepen ver bij scheepvaartroutes vandaan liggen.
Gewoon een paar luchtzakken eraan knopen en net onder het wateroppervlak verslepen is doodsimpel..

Oh fuck.. oud topic enzo..
:')
Cobra4vrijdag 2 februari 2018 @ 14:33
Kabinet biedt hulp aan voor onderzoek Javazee

Nederland heeft Indonesië hulp aangeboden bij de zoektocht naar de verdwenen oorlogswrakken in de Javazee. Het kabinet wil gezamenlijk onderzoek doen naar het illegaal bergen van de Hr. Ms. De Ruyter, Hr. Ms. Java en Hr. Ms. Kortenaer. Die verdwenen vermoedelijk in 2016.

Dat schrijft het kabinet aan de Tweede Kamer. Een eerder onderzoek van beide landen heeft geen spoor van de daders of de schepen opgeleverd. Daarna berichtten Indonesische media dat er vergunningen zouden zijn afgegeven voor bergingswerkzaamheden in het gebied waar de schepen lagen. Ook zouden menselijke resten in een verzamelgraf zijn begraven.

,,We zetten in op gezamenlijk onderzoek en willen ter plekke kijken", aldus minister Ank Bijleveld (Defensie). Het vinden van mogelijke menselijke resten heeft daarbij ,,echt prioriteit". Met de drie schepen gingen in 1942 tijdens de strijd met de Japanners ruim negenhonderd zeelieden van de Nederlandse marine ten onder.

(Frontpage)
Cobra4vrijdag 2 maart 2018 @ 18:19
'Stoffelijke resten Javazee gevonden'

In Indonesië zijn stoffelijke resten gevonden die vermoedelijk toebehoorden aan drie Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn omgekomen bij de Slag in de Javazee. Dat meldt The Jakarta Post. Het zou gaan om opvarenden van de Hr. Ms. De Ruyter.

Het ministerie van Defensie laat weten dat er onderzoek plaatsvindt, maar wil daar verder niet op vooruitlopen.

Eerder kondigde defensieminister Ank Bijleveld al onderzoek aan van Nederland met de Indonesische autoriteiten naar locaties waar mogelijk stoffelijke resten liggen van zeelieden van drie gezonken Nederlandse oorlogsschepen. Zij gingen in 1942 tijdens een slag met de Japanners met meer dan negenhonderd zeelieden ten onder.

De schepen - oorlogsgraven met beschermde status - zijn vermoedelijk in 2016 illegaal geborgen om het ijzer te verkopen. In dat jaar hoorde Nederland pas precies waar de schepen lagen.


(Frontpage)
Bluesdudezaterdag 17 maart 2018 @ 10:53
In zijn woonplaats Den Haag is Felix Jans (94) overleden, de laatste Nederlandse overlevende van de Slag in de Javazee.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-overleden~a4dfce1e/
Cobra4zaterdag 17 maart 2018 @ 13:37
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 10:53 schreef Bluesdude het volgende:
In zijn woonplaats Den Haag is Felix Jans (94) overleden, de laatste Nederlandse overlevende van de Slag in de Javazee.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-overleden~a4dfce1e/
Thx. ^O^

Laatste Nederlandse overlevende Slag in Javazee overleden

In Den Haag is de laatste Nederlandse overlevende van de Slag in de Javazee overleden. Het gaan om matroos der derde klasse b.d. Felix Jans. Jans is 94 jaar oud geworden.

Felix Jans was 18 jaar oud toen hij zich in 1941 vrijwillig meldde bij de Gouvernementsmarine in Nederlands-Indië. Na een opleiding van een paar maanden kwam Jans aan boord van de torpedobootjager Hr. Ms. Kortenaer terecht, waar hij deel uitmaakte van de bediening van kanon 1, voor op het schip.

Tijdens de Slag in de Javazee waren Jans en zijn maten druk bezig met het beschieten van Japanse schepen toen een Japanse Torpedo de Kortenaer in de flank raakte waarop het schip in tweeën brak. Jans viel van het dek in zee. Hij klom vervolgens in een reddingsvlot, samen met onder anderen (toen nog) matroos 3 Giovanni Hakkenberg, de latere marinier en Ridder Militaire Willemsorde. . De Britse torpedobootjager HMS Encounter viste hen later uit zee en bracht de overlevenden naar Surabaya.

Birma-spoorlijn
Nadat de Japanners ook op Java waren geland belandde Jans als krijgsgevangene in Thailand. Hier moest hij meewerken aan de aanleg van de Birma-spoorlijn. "Een wonder dat ik nog leefde" zei Jans 75 jaar later in een interview in de "Alle Hens" van de Koninklijke Marine.

Het hele interview met Felix Jans kun je hier lezen.

180317_168091_05b_felix-jans-foto-5.jpg
Jans rechts op de foto

(Frontpage)
Bluesdudezaterdag 17 maart 2018 @ 13:53
Meer over Giovanni Hakkenberg;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Giovanni_Hakkenberg
Cobra4maandag 8 juli 2019 @ 18:08
En weer is het raak.....

Ditmaal betreft het de wrakken van de O16 en KXVI.

quote:
Twee Nederlandse onderzeeboten die tijdens de Tweede Wereldoorlog zonken in Maleisische wateren, blijken te zijn verdwenen. Eerder dit jaar maakte Nederland nog afspraken met Maleisië over bescherming van de wrakken.

Dat de O16 en de KXVI weg zijn, is ontdekt door een team van Nederlandse en Maleisische experts die de plekken hebben bezocht waar ze waren gezonken. Dat meldt minister Ank Bijleveld (Defensie) vrijdag aan de Tweede Kamer.
https://www.nu.nl/buitenl(...)teren-verdwenen.html
Bluesdudemaandag 8 juli 2019 @ 18:22
quote:
13s.gif Op maandag 8 juli 2019 18:08 schreef Cobra4 het volgende:
En weer is het raak.....

Ditmaal betreft het de wrakken van de O16 en KXVI.
[..]

In Maleisische wateren... niet de verantwoordelijkheid van Indonesië.
Het is een oorlogsgraf van Nederlanders , afgezien dat men in die regio anders omgaan met de doden, de gesneuvelden. is er minder band met de slachtoffers..die niet van de eigen etniciteiten zijn.
In de O16 lagen de resten van de opa van Jet Bussemaker. Die was de kapitein
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jet_Bussemaker
https://nl.wikipedia.org/wiki/Anton_Bussemaker