abonnementen ibood.com bol.com
pi_169437934
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
2s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 16:50 schreef aloa het volgende:
In het zuid/westen van Europa is het inmiddels al goed aan het opwarmen. Tot 30 graden in Spanje.
De vrieskou zit in lapland nog stevig in het zadel, ook in de nachten in Scandinavie nog strenge vorst.

[ afbeelding ]
Ook in ZO-Europa is de winter weer terug. Sneeuwgrens gedaald naar 800 meter en temperaturen die redelijk gemiddeld zijn voor hartje winter.
Дайба
  zaterdag 11 maart 2017 @ 19:07:29 #202
94257 aloa
Steeds harder, steeds sneller
pi_169438247
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 18:51 schreef Dven het volgende:

[..]

Ook in ZO-Europa is de winter weer terug. Sneeuwgrens gedaald naar 800 meter en temperaturen die redelijk gemiddeld zijn voor hartje winter.
Hoe hoog zijn de bergen daar?
pi_169441132
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 19:07 schreef aloa het volgende:

[..]

Hoe hoog zijn de bergen daar?
Er zijn meerdere bergketens. 27,5% is bergachtig, 41% heuvelachtig. Hoogste berg is 2974m dacht ik.

500px-MontañasDeBulgaria.svg.png

Ik zit nét ten noorden van de 'Balcanes' ;)
Дайба
  zondag 12 maart 2017 @ 09:40:04 #204
94257 aloa
pi_169454844
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 maart 2017 20:48 schreef Dven het volgende:

[..]

Er zijn meerdere bergketens. 27,5% is bergachtig, 41% heuvelachtig. Hoogste berg is 2974m dacht ik.

[ afbeelding ]

Ik zit nét ten noorden van de 'Balcanes' ;)
Dat zal dan ook het koudste gebied zijn zeker?
pi_169455077
quote:
1s.gif Op zondag 12 maart 2017 09:40 schreef aloa het volgende:

[..]

Dat zal dan ook het koudste gebied zijn zeker?
Je zou zeggen van wel maar zo werkt het niet altijd. Kan er ook niet echt iets zinnigs over zeggen omdat er zoveel micro-klimaten zijn. Om die reden is de regio rond mijn stad relatief vaak juist één van de warmste gebieden van het land. De koudste plekken liggen (buiten de berggebieden uiteraard) dikwijls in het noordoosten en westen van het land.

Maar nogmaals, het valt allemaal niet echt te vergelijken. Deze kaart is een puinhoop en zeker niet gedetailleerd genoeg maar geeft toch enigszins duidelijkheid over hoe gecompliceerd het klimaat is in een gebied dat uiteindelijk nog steeds maar 2,5 keer zo groot is als Nederland.

koppen.png
Дайба
  zondag 12 maart 2017 @ 10:03:24 #206
94257 aloa
pi_169455114
quote:
0s.gif Op zondag 12 maart 2017 09:59 schreef Dven het volgende:

[..]

Je zou zeggen van wel maar zo werkt het niet altijd. Kan er ook niet echt iets zinnigs over zeggen omdat er zoveel micro-klimaten zijn. Om die reden is de regio rond mijn stad relatief vaak juist één van de warmste gebieden van het land. De koudste plekken liggen (buiten de berggebieden uiteraard) dikwijls in het noordoosten en westen van het land.

Maar nogmaals, het valt allemaal niet echt te vergelijken. Deze kaart is een puinhoop en zeker niet gedetailleerd genoeg maar geeft toch enigszins duidelijkheid over hoe gecompliceerd het klimaat is in een gebied dat uiteindelijk nog steeds maar 2,5 keer zo groot is als Nederland.

[ afbeelding ]
In de winter bedoel ik, omdat de kou uit het noorden komt. (lijkt mij dan).
pi_169455161
quote:
14s.gif Op zondag 12 maart 2017 10:03 schreef aloa het volgende:

[..]

In de winter bedoel ik, omdat de kou uit het noorden komt. (lijkt mij dan).
In de winter zit de meeste koude in het westen en noordwesten. Toch kan de zuidelijke vallei best vaak kouder zijn dan de noordelijke vallei. Misschien omdat de koude redelijk gemakkelijk uitstroomt vanuit het hooggebergte, dat zich met name in het zuidwesten van het land bevindt (Europa's meest zuiderlijke gletsjer ligt ook hier in Bulgarije).

Ach.. Zoals ik al zei. Gecompliceerd voor zo'n klein landje :P
Дайба
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')