abonnement Unibet Coolblue
pi_166647399
Overzicht van de standpunten en argumenten zoals samengevat door Lunatiek:

Ik heb het eerste topic van augustus 2015 bekeken (de eerste van de reeks met de huidige nummering), en kom tot de volgende conclusie:

Er worden vanuit de anti-piet kant de volgende argumenten gebruikt:

• Het buitenland vind het maar vreemd (Had het afgelopen zaterdag met een maatje uit Ierland over het fenomeen Zwarte Piet. Die vindt het echt een van de meest bizarre en politiek incorrecte dingen die hij ooit heeft gezien - KoosVogels)
Tegenargumenten:
- Waarom moeten wij door het buitenland laten bepalen hoe wij onze volksfeesten vieren?
- Maakt "het buitenland" zich werkelijk zo druk om Zwarte Piet?

• ,,Wij zijn van mening dat de slavernij, een misdaad tegen de menselijkheid, niet gebagatelliseerd mag worden omwille van een kinderfeest” (gequote door Childofthe90s, onbekend waarvandaan, het klinkt als een valide argument)
Tegenargumenten:
- Het Sinterklaasfeest heeft niets met slavernij te maken
- Zwarte Piet was een door Sinterklaas bevrijde slaaf (volgens de hagiografie)

• Zwarte Piet is een neger/blackface, zwarte mensen vinden het beledigend op die manier geïmiteerd te worden.
Tegenargumenten:
- Niet alle negers hebben er een probleem mee
- Zwarte Piet is geen neger/blackface
- Zwarte Piet is nooit bedoeld om negers te beledigen.

• Zwarte Piet = racisme
Tegenargument:
- Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken
- Ik heb niks tegen Zwarte Piet en ik ben géén racist

Uit de extreme anti-piet hoek komen niet echt argumenten, maar meer beschuldigingen over white privilege, white guilt en dergelijke.

Maryen65 citeert een tekst met uitspraken van anti-pietgroepen over het besluit van De Bijenkorf om gouden pieten te gebruiken:

quote:
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. ,,Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet", zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die ,,inspirerend is voor andere multinationals". ,,We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven."
Argumenten die hiermee samenhangen:
- Het is ook nooit goed
- Tegenstanders van Zwarte Piet gaan door tot de herstelbetalingen zijn betaald (chantage)
- We weten niet wanneer het genoeg is voor de tegenstanders (ethische slavernij)

Dan is er een groep die niet geheel anti-piet is, maar wel graag veranderingen ziet om het feest voor alle kinderen gezellig te houden. Zij zien graag Pieten in verschillende kleuren en/of het verwijderen van racistische, stereotype kenmerken.

• Iedereen moet gezellig aan het Sinterklaasfeest mee kunnen doen (Ik vind het maar een raar stuk, wat is er op tegen om een bedachte figuur aan te passen zodat ook die kleine groep tevreden is en we allemaal gezellig Sinterklaas kunnen vieren? - Wespensteek)
• Als er kinderen zijn die met de huidige situatie problemen hebben zie ik alleen verbetering als dat wordt opgelost. (Wespensteek)
Tegenargumenten:
- Het is niet verplicht Sinterklaas te vieren
- Sinterklaas is niet alleen een kinderfeest
- Er is onvoldoende bewijs dat er kinderen zijn die problemen hebben met de huidige situatie (het onderzoek van de Kinderombudsman wordt gezien als niet-wetenschappelijk, uit onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat kinderen geen problemen hebben met de huidige situatie, bij Paul de Leeuw bleek dit eveneens)

Er is ook een kleine groep die op zich wel wil overwegen veranderingen in Zwarte Piet wil doorvoeren, maar "niet als het op deze manier moet". Dit is de groep die zich geïntimideerd voelt door de militante, agressieve anti-piet-groepen, refererend aan de Slag in Gouda van 2014. Dus: rustig polderen over wijzigingen, niet de druk van anti-piet-acties leidend laten zijn.
Dit kun je ook zien als de "kont tegen de krib"groep, mensen die menen "wie vraagt wordt overgeslagen". Zwarte Piet niet willen veranderen, omdat ze van mening zijn dat de aanpassing niet afgedwongen mag worden.
Tegenargument:
- als er geen dwang aan te pas komt, wordt er nooit iets veranderd.

Aan de gematigde pro-piet kant zijn de volgende argumenten te horen:

• Het is een Nederlandse traditie, waarom zou je dat willen veranderen?
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is al heel oud en is altijd al veranderd, dus waarom nu dan niet?
- De tijden zijn verandert, je kunt niet meer aankomen met een stereotype uit de slaventijd
- Schenkman heeft Zwarte Piet bedacht in 1850, die traditie is niet zo oud.

In de historische hoek zijn de volgende argumenten te horen:

• Sinterklaas maakt met Zwarte Piet deel uit van het immaterieel cultureel erfgoed van Nederland en dat verdient bescherming
• Aangezien er geen enkel historisch bewijs is voor een racistische opvatting van Zwarte Piet, zijn wijzigingen om die reden niet gewenst
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is racistisch geworden en dat is voldoende reden om het te wijzigen
- Zulk erfgoed is verwerpelijk

De meer extreme argumenten uit het pro-piet kamp:
• Als je het er niet mee eens bent, rot je maar op naar je eigen land!!1!1!11
• Ze moeten zich niet met onze cultuur bemoeien, wij bemoeien ons ook niet met hun cultuur!
Tegenargumenten:
- Het zijn mensen die hier zijn geboren

Tot zover. Misschien komen er nog aanvullingen.

[ Bericht 46% gewijzigd door Molurus op 14-11-2016 13:25:29 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166647405
De kleur zwart is soweiso heel racistisch, ik zeg afschaffen...
pi_166647408
Ja maar hoink is nu een halfjaar geband, dus waar sta je nu eigenlijk met je OP.
pi_166647426
quote:
99s.gif Op maandag 14 november 2016 13:12 schreef TARDIS. het volgende:
Ja maar hoink is nu een halfjaar geband, dus waar sta je nu eigenlijk met je OP.
Maakt de tekst niet anders. Waarvoor kreeg hij een ban?
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 13:13:28 #5
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166647433
bans bespreken we niet }:|
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166647434
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:13 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Maakt de tekst niet anders. Waarvoor kreeg hij een ban?
Dat zeg ik natuurlijk niet, probeer je mij soms een ban aan te smeren?
pi_166647445
quote:
99s.gif Op maandag 14 november 2016 13:13 schreef TARDIS. het volgende:

[..]

Dat zeg ik natuurlijk niet, probeer je mij soms een ban aan te smeren?
Smeer je hier makkelijk iemand een ban aan dan?
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 13:14:09 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166647453
nee

kappen

kutmensen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166647454
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:11 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie geen grote noodzaak om deze discussie te stoppen. Op basis waarvan zie jij die wel?
Dat het vermoeiend is, compleet ongepast, ongelofelijk irritant, etc is? Maar goed, als jij hier mee door wil gaan; doe je ding. Ik vind je inmiddels een vies vervelende user met een rare kronkel in het hoofd.
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 13:14:44 #10
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166647461
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:14 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat het vermoeiend is, compleet ongepast, ongelofelijk irritant, etc is? Maar goed, als jij hier mee door wil gaan; doe je ding. Ik vind je inmiddels een vies vervelende user met een rare kronkel in het hoofd.
wacht maar tot hij argumenten begint aan te vullen _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166647465
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:13 schreef sp3c het volgende:
bans bespreken we niet }:|
Misschien zou dat wel moeten kunnen. Net als niet meedoen met een discussie onder een mod naam als je de macht hebt een ban te geven.
  Moderator maandag 14 november 2016 @ 13:15:17 #12
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166647472
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:14 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Misschien zou dat wel moeten kunnen. Net als niet meedoen met een discussie onder een mod naam als je de macht hebt een ban te geven.
NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166647473
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:14 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat het vermoeiend is, compleet ongepast, ongelofelijk irritant, etc is? Maar goed, als jij hier mee door wil gaan; doe je ding. Ik vind je inmiddels een vies vervelende user met een rare kronkel in het hoofd.
Het is zoals het werkt.
pi_166647492
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:14 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat het vermoeiend is, compleet ongepast, ongelofelijk irritant, etc is?
Wat stel je dan eigenlijk voor? De discussie verbieden omdat jij hem irritant vindt?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166647506
Straks wonen we in Noord Korea.
  maandag 14 november 2016 @ 13:18:16 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166647528
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 11:30 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je durft niet he? :D Ik vraag niet om 10 argumenten. Eentje maar.
Ik heb het eerste topic van augustus 2015 bekeken (de eerste van de reeks met de huidige nummering), en kom tot de volgende conclusie:

Er worden vanuit de anti-piet kant de volgende argumenten gebruikt:

• Het buitenland vind het maar vreemd (Had het afgelopen zaterdag met een maatje uit Ierland over het fenomeen Zwarte Piet. Die vindt het echt een van de meest bizarre en politiek incorrecte dingen die hij ooit heeft gezien - KoosVogels)
Tegenargumenten:
- Waarom moeten wij door het buitenland laten bepalen hoe wij onze volksfeesten vieren?
- Maakt "het buitenland" zich werkelijk zo druk om Zwarte Piet?

• ,,Wij zijn van mening dat de slavernij, een misdaad tegen de menselijkheid, niet gebagatelliseerd mag worden omwille van een kinderfeest” (gequote door Childofthe90s, onbekend waarvandaan, het klinkt als een valide argument)
Tegenargumenten:
- Het Sinterklaasfeest heeft niets met slavernij te maken
- Zwarte Piet was een door Sinterklaas bevrijde slaaf (volgens de hagiografie)

• Zwarte Piet is een neger/blackface, zwarte mensen vinden het beledigend op die manier geïmiteerd te worden.
Tegenargumenten:
- Niet alle negers hebben er een probleem mee
- Zwarte Piet is geen neger/blackface
- Zwarte Piet is nooit bedoeld om negers te beledigen.

• Zwarte Piet = racisme
Tegenargument:
- Zwarte Piet heeft niets met racisme te maken
- Ik heb niks tegen Zwarte Piet en ik ben géén racist

Uit de extreme anti-piet hoek komen niet echt argumenten, maar meer beschuldigingen over white privilege, white guilt en dergelijke.

Maryen65 citeert een tekst met uitspraken van anti-pietgroepen over het besluit van De Bijenkorf om gouden pieten te gebruiken:
quote:
De tegenstanders van Zwarte Piet hebben gemengde gevoelens na het besluit van de Bijenkorf. Ze vinden het goed nieuws dat de Bijenkorf de traditionele klimpiet goudkleurig maakt, maar betreuren het dat het bedrijf niet toegeeft dat Zwarte Piet stereotyperend is. „Ze verschuilen zich nu achter het argument dat het past binnen het nieuwe winkelbeleid en daarmee nemen ze hun verantwoordelijkheid niet”, zei een woordvoerder van de Stichting Nederland Wordt Beter maandag in een reactie.
Het zou de winkelketen volgens de zegsman sieren als ze de verandering op een manier hadden aangekondigd die „inspirerend is voor andere multinationals”. „We staan nog niet te juichen, eerst zien en dan geloven.”
Argumenten die hiermee samenhangen:
- Het is ook nooit goed
- Tegenstanders van Zwarte Piet gaan door tot de herstelbetalingen zijn betaald (chantage)
- We weten niet wanneer het genoeg is voor de tegenstanders (ethische slavernij)

Dan is er een groep die niet geheel anti-piet is, maar wel graag veranderingen ziet om het feest voor alle kinderen gezellig te houden. Zij zien graag Pieten in verschillende kleuren en/of het verwijderen van racistische, stereotype kenmerken.

• Iedereen moet gezellig aan het Sinterklaasfeest mee kunnen doen (Ik vind het maar een raar stuk, wat is er op tegen om een bedachte figuur aan te passen zodat ook die kleine groep tevreden is en we allemaal gezellig Sinterklaas kunnen vieren? - Wespensteek)
• Als er kinderen zijn die met de huidige situatie problemen hebben zie ik alleen verbetering als dat wordt opgelost. (Wespensteek)
Tegenargumenten:
- Het is niet verplicht Sinterklaas te vieren
- Sinterklaas is niet alleen een kinderfeest
- Er is onvoldoende bewijs dat er kinderen zijn die problemen hebben met de huidige situatie (het onderzoek van de Kinderombudsman wordt gezien als niet-wetenschappelijk, uit onderzoek van het Jeugdjournaal blijkt dat kinderen geen problemen hebben met de huidige situatie, bij Paul de Leeuw bleek dit eveneens)

Er is ook een kleine groep die op zich wel wil overwegen veranderingen in Zwarte Piet wil doorvoeren, maar "niet als het op deze manier moet". Dit is de groep die zich geïntimideerd voelt door de militante, agressieve anti-piet-groepen, refererend aan de Slag in Gouda van 2014. Dus: rustig polderen over wijzigingen, niet de druk van anti-piet-acties leidend laten zijn.
Dit kun je ook zien als de "kont tegen de krib"groep, mensen die menen "wie vraagt wordt overgeslagen". Zwarte Piet niet willen veranderen, omdat ze van mening zijn dat de aanpassing niet afgedwongen mag worden.
Tegenargument:
- als er geen dwang aan te pas komt, wordt er nooit iets veranderd.

Aan de gematigde pro-piet kant zijn de volgende argumenten te horen:

• Het is een Nederlandse traditie, waarom zou je dat willen veranderen?
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is al heel oud en is altijd al veranderd, dus waarom nu dan niet?
- De tijden zijn verandert, je kunt niet meer aankomen met een stereotype uit de slaventijd
- Schenkman heeft Zwarte Piet bedacht in 1850, die traditie is niet zo oud.

In de historische hoek zijn de volgende argumenten te horen:

• Sinterklaas maakt met Zwarte Piet deel uit van het immaterieel cultureel erfgoed van Nederland en dat verdient bescherming
• Aangezien er geen enkel historisch bewijs is voor een racistische opvatting van Zwarte Piet, zijn wijzigingen om die reden niet gewenst
Tegenargumenten:
- Zwarte Piet is racistisch geworden en dat is voldoende reden om het te wijzigen
- Zulk erfgoed is verwerpelijk

De meer extreme argumenten uit het pro-piet kamp:
• Als je het er niet mee eens bent, rot je maar op naar je eigen land!!1!1!11
• Ze moeten zich niet met onze cultuur bemoeien, wij bemoeien ons ook niet met hun cultuur!
Tegenargumenten:
- Het zijn mensen die hier zijn geboren

Tot zover. Misschien komen er nog aanvullingen.
pi_166647533
Treurig dat er aan dit onderwerp ook zoveel aandacht wordt gegeven, ook hier weer op dit forum. 64 delen, waar gaat het over..
pi_166647534
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:17 schreef Jaroon het volgende:
Straks wonen we in Noord Korea.
Ja, want demonstraties verbieden gebeurt alleen daar. Oh, en afgelopen weekend nog in Nederland, maar ach, Noord Korea roepen is zó lekker.
  maandag 14 november 2016 @ 13:19:46 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166647552
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:18 schreef HulkHeld het volgende:
Treurig dat er aan dit onderwerp ook zoveel aandacht wordt gegeven, ook hier weer op dit forum. 64 delen, waar gaat het over..
Die 64 zijn vanaf augustus 2015, daarvoor zijn er nog veel meer.
pi_166647565
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:18 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ja, want demonstraties verbieden gebeurt alleen daar. Oh, en afgelopen weekend nog in Nederland, maar ach, Noord Korea roepen is zó lekker.
Dmv regels kun je de discussie niet de mond snoeren..........dat is de link met N Korea.
pi_166647566
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

^O^

Goed bezig Lunatiek.

Mijn feedback en aanvullingen zal ik tzt posten. En wellicht een goed idee om dit overzicht toe te voegen aan de OP.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166647582
quote:
14s.gif Op maandag 14 november 2016 13:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

^O^

Goed bezig Lunatiek.

Mijn feedback en aanvullingen zal ik tzt posten. En wellicht een goed idee om dit overzicht toe te voegen aan de OP.
Dat de OP straks al 5 A4 tjes is.
pi_166647587
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:19 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dmv regels kun je de discussie niet de mond snoeren..........dat is de link met N Korea.
Wel de massale publiekelijke discussie die vanaf 2011 bezig is.
pi_166647601
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:20 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Wel de massale publiekelijke discussie die vanaf 2011 bezig is.
Nee. Die blijft gewoon.
pi_166647606
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 13:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Nee. Die blijft gewoon.
Oh oke.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')