abonnement Unibet Coolblue
pi_166624906
Hoink zei een tijdje terug:
quote:
Hoewel ik het met je eens ben dat 'Blackface' inderdaad niet op een lijn staat met het fenomeen Zwarte Piet ben ik het niet eens dat de aanmerkingen op Zwarte Piet onterecht zouden zijn puur en alleen omdat Nederland niet dezelfde zeer gespannen rassengeschiedenis kent zoals de VS.

De overeenkomst tussen 'Blackface' en Zwarte Piet is de set van uiterlijke kenmerken die afkomstig zijn van dezelfde Westerse karikatuur. Dat is echter niet genoeg om beide tradities op een lijn te zetten. 'Blackface' is een traditie die ontstaan is om zwarte burgers te weren uit het theatermetier en tegelijkertijd raciale stereotypen te propageren. De oorsprong van Piet als 'zwarte helper' ligt zoals Lunatiek steeds aangeeft in (waarschijnlijk) Germaanse symboliek, vergelijkbaar met Kerst.

Echter zijn beiden deze hun (voor-)christelijke kenmerken grotendeels verloren. Zwarte Piet is geen zwarte duivel zoals Krampus. In de 19e eeuw is de koloniale karikatuur van de Afrikaan in gebruik geraakt. Dit beeld legitimeerde alle acties van Westerse mogendheden in Afrika. De karikatuur met de donkere (vaak zwarte) huid in combinatie met de rode lippen en het kroeshaar is tot in de tweede helft van de 20ste eeuw beeldbepalend geweest en dus ook onze houding t.o.v. donkere mensen bepaald.

Het is bijna geschiedvervalsing om te claimen dat de huidige vorm van Zwarte Piet geen overblijfsel is uit datzelfde discours. In de afgelopen decennia is eerst Zwarte Piet slimmer voorgesteld en bij de influx van Surinamers begon Zwarte Piet een Surinaams accent aan te nemen. Een stap die niet te verklaren valt als Zwarte Piet geen donker persoon zou moeten voorstellen.

De reactie tegen dit protest was zo hevig omdat men de laatste jaren men die link in de perceptie van de blanke bevolking was verdwenen. Maar dat het in de perceptie van de meerderheid niet meer bestond, betekent niet dat de historische beladenheid van de karikatuur niet meer zou bestaan en daarom maar getolereerd moet worden. Die beladenheid bestaat nog steeds voor een minderheid en lijkt ook niet helemaal te zijn verdwenen gezien de reacties op het anti-pieten protest.

In een goed werkende democratie wordt de minderheid beschermt voor de meerderheid. Men moet dus niet buigen voor de wil van de minderheid maar men hoort er voor open te staan en bereid te zijn om compromissen te sluiten. In het geval van Zwarte Piet zou dit maar een kleine compromis zijn.

Zoals Etto aangaf is identity politics overgekomen vanuit de Verenigde Staten via de sociale media. Dit doet niets af aan de legitimiteit van kritiek op een reliek uit een Westers koloniaal verleden. Zwarte Piet heeft namelijk duidelijk gemaakt dat er op vele andere gebieden namelijk ook latente spanningen bestaan binnen de multiculturele samenleving op het gebied van identiteit en inclusiviteit.
pi_166625033
Prima: Zo'n witte en zwarte Klaas.
Er zijn in het katholieke verleden regelmatig tegenpausen geweest. Sommigen zijn zelfs heilig verklaard.
En wat dacht je van de Goddelijke 3-eenheid:
Vader, Zoon en Heilige Geest.
Dus: wat God en de Paus lukt, kan een Bisschop zeker.
Verschijnen in 2 personen.
De nieuwe Sint is trouwens een stuk leniger....
en brengt een heel nieuw muzikaal repertoir mee.


Dus: win-win-situatie...
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166625105
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 14:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Prima: Zo'n witte en zwarte Klaas.
Er zijn in het katholieke verleden regelmatig tegenpausen geweest. Sommigen zijn zelfs heilig verklaard.
En wat dacht je van de Goddelijke 3-eenheid:
Vader, Zoon en Heilige Geest.
Dus: wat God en de Paus lukt, kan een Bisschop zeker.
Verschijnen in 2 personen.
De nieuwe Sint is trouwens een stuk leniger....
en brengt een heel nieuw muzikaal repertoir mee.


Dus: win-win-situatie...
Ook prima om zo de multiculturere samenleving te bevorderen in Nederland, vind het een toffe actie zo. Toch een soort protest, maar in een heel vriendelijk en gezellig jasje.
pi_166625111
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 14:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Prima: Zo'n witte en zwarte Klaas.
Er zijn in het katholieke verleden regelmatig tegenpausen geweest. Sommigen zijn zelfs heilig verklaard.
En wat dacht je van de Goddelijke 3-eenheid:
Vader, Zoon en Heilige Geest.
Dus: wat God en de Paus lukt, kan een Bisschop zeker.
Verschijnen in 2 personen.
De nieuwe Sint is trouwens een stuk leniger....
en brengt een heel nieuw muzikaal repertoir mee.


Dus: win-win-situatie...
Ik vind dat eerlijk gezegd wel een gave Sint :D :Y

Mijn zegen (hihaho) heeft ie..
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_166625121
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 14:36 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Dat doen alle extreemrechtse bewegingen. Kijk de programmapunten van de NVU maar eens door bijvoorbeeld.
Het lijkt erop dat het 'rechts' in 'politiek rechts' en 'extreem-rechts' niet veel met elkaar te maken hebben.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166625138
Goeie OP trouwens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166625192
quote:
10s.gif Op zondag 13 november 2016 14:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat het 'rechts' in 'politiek rechts' en 'extreem-rechts' niet veel met elkaar te maken hebben.
Ja, die benamingen zijn weleens aan vervanging toe. Maar ja, bedenk maar eens wat.
pi_166625265
Gisteren was een fiasco voor de anti-Piet activisten. Op de agenda staan nog protesten bij het Zapp Sinterklaasfeest in de Jaarbeurs op 26 november en het Club van Sinterklaasfeest in de Ahoy op 27 november.

http://stopblackface.com/(...)t-jaarbeurs-utrecht/

http://stopblackface.com/(...)n-zp-ahoy-rotterdam/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166625360
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 14:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, die benamingen zijn weleens aan vervanging toe. Maar ja, bedenk maar eens wat.
Sowieso hebben die twee begrippen een nogal... gekleurde geschiedenis.

Maar inderdaad, een andere benaming lijkt mij wel zinvol. Al is het alleen maar omdat ze nogal vaak door elkaar worden gehaald. Ik zou alleen niet weten welke term het dan zou moeten worden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166625397
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sowieso hebben die twee begrippen een nogal... gekleurde geschiedenis.

Maar inderdaad, een andere benaming lijkt mij wel zinvol. Al is het alleen maar omdat ze nogal vaak door elkaar worden gehaald. Ik zou alleen niet weten welke term het dan zou moeten worden.
Of geen algemene termen voor alle partijen, maar specifieke per partij. 50PLUS valt tenslotte eigenlijk op geen enkele manier te vergelijken met bijvoorbeeld het CDA.
pi_166625421
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:00 schreef Montagui het volgende:
Gisteren was een fiasco voor de anti-Piet activisten. Op de agenda staan nog protesten bij het Zapp Sinterklaasfeest in de Jaarbeurs op 26 november en het Club van Sinterklaasfeest in de Ahoy op 27 november.

http://stopblackface.com/(...)t-jaarbeurs-utrecht/

http://stopblackface.com/(...)n-zp-ahoy-rotterdam/
Hmm, is het wel verstandig dat ze dat zo op hun website zetten? Grote kans dat ook daar dan maatregelen worden getroffen en ze niet eens binnen komen.
pi_166625454
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 14:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:
En wat dacht je van de Goddelijke 3-eenheid:
Vader, Zoon en Heilige Geest.
Vooruit, maken we ervan Vader, Zoon en de Heilige Neger.

Halleluja, is Sylvana ook weer blij gemaakt. :)
pi_166625526
Sylvana is de nieuwe Godwin.
pi_166625548
Ondertussen in Vlaanderen:

quote:
Comédienne Lies Lefever heeft brandhout gemaakt van het pietenpact. Op haar blog schreef ze een vlammend betoog tegen het pietenpact.



Vroeger was Sinterklaas iets waar volwassen mensen héél geheimzinnig over deden. En als je een jaar of negen, tien was en je had hét ontdekt, deed je met plezier mee geheimzinnig voor al diegenen die kleiner waren en hét nog niet wisten.

Later was Jan Decleir de Sint, omringd door een paar zwarte pieten en Bart Peeters was hun goeie vriend. Met veel plezier naar 'Dag Sinterklaas' gekeken altijd. Met veel plezier ook gezongen van 'zwarte piet zo zwart als roet' en later met veel plezier gegniffeld om zwarte pieten die niet zwart genoeg waren. Of de baard van een Sint die net niet vast genoeg zat. Ik begon me pas zorgen te maken toen bleek dat Bart De Wever ook een vriend van Sinterklaas bleek te zijn!!

Maar goed, alle gekheid op een stokje, waarover ik het dus eigenlijk even wil hebben is dat fameuze Pietenpact. Te gek om los te lopen! Wie precies op welk moment is beginnen toeteren over zwarte piet en racisme weet ik niet maar het speelt nu al enkele jaren, overgewaaid uit Nederland. En wij zijn vrolijk mee op die kar gesprongen.

Zelf heb ik nooit, niet toen ik klein was en niet nu ik groot ben, een link gezien tussen zwarte piet en rassenhaat. Het is gewoon folklore. Cultureel erfgoed. We zijn iets te enthousiast bezig met politiek correct zijn. Is er ergens ter lande een comité van allemaal zwarten uit verschillende lagen van de bevolking die zich over de pietenkwestie hebben gebogen en collectief gezegd hebben: wij voelen ons al jaren ontzettend beledigd? Nee. Zover ik weet niet.

Het is nu een hele hoop kunst-en vliegwerk met regenboogpieten en god wat weet ik nog allemaal. Ongelooflijk belachelijk gewoon! Ik hoor bijvoorbeeld ook vaak zeggen dat 'de moslims' hier alles willen veranderen, wat pertinent onwaar is. Nee, het zijn wij die ons in allerhande bochten wringen om zo min mogelijk mensen zogezegd te beledigen.

Zullen we Sneeuwwitje & de zeven dwergen alvast ook op de censuurlijst zetten? Alle dwergen zouden immers beledigd kunnen zijn. En in deze tijd van nieuwe samengestelde gezinnen zullen we de sprookjes met boze stiefmoeders ook al maar gauw schrappen. Mag GAIA binnenkort ook kwaad zijn omdat de wolf steevast als slecht dier wordt afgeschilderd terwijl het in wezen toffe beesten zijn? Mag de kerstman nog op een slee, voortgetrokken door rendieren zitten of is dat onrespectvol tegenover het rendier in het algemeen? En carnaval, dat heidens feest, dat dat nog mag zeg, anno 2016, schandalig gewoon!

De wereld gaat kapot aan te veel correctheid! Straks mag de wetenschap waarschijnlijk ook niet meer over 'het zwarte gat' spreken.Ik wens daar allemaal geen deelgenoot van te zijn. En bij deze wil ik dan ook graag mijn diensten aanbieden: alle mensen die nog een échte zwarte piet over de vloer willen, bel mij gerust. Pietenpact, mijn zwarte gat nondedju!

http://www.lieslefever.be/index.php/2016/11/12/pietenpact/

Sterke teksten!
:D
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
pi_166625554
Sylvana _O_ komt gewoon naast MLK in de boeken.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166625558
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:12 schreef Jigzoz het volgende:
Sylvana is de nieuwe Godwin.
Voor jou misschien bij mij eerder het tegendeel!

Hebben ze daar geen betere persoon voor, eentje die weet hoe die het brengen kan?
  zondag 13 november 2016 @ 15:14:04 #17
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_166625559
Wat is nou de eindstand na de intocht(en)? Ik lees dat een anti-Piet is opgepakt wegens poging tot doodslag/zware mishandeling? Nog iets?
pi_166625587
quote:
11s.gif Op zondag 13 november 2016 15:14 schreef Twiitch het volgende:
Wat is nou de eindstand na de intocht(en)? Ik lees dat een anti-Piet is opgepakt wegens poging tot doodslag/zware mishandeling? Nog iets?
Anti - 0
Pro - 1
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166625589
tot nog toe ook alleen dat gelezen, maar het statement is gemaakt toch?
pi_166625594
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:14 schreef john2406 het volgende:

[..]

Voor jou misschien bij mij eerder het tegendeel!

Hebben ze daar geen betere persoon voor, eentje die weet hoe die het brengen kan?
Het tegendeel... Eh... Hoe langer een discussie duurt, hoe kleiner de kans dat de naam Sylvana valt? Hoe ga je dat ooit constateren?
pi_166625637
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:15 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het tegendeel... Eh... Hoe langer een discussie duurt, hoe kleiner de kans dat de naam Sylvana valt? Hoe ga je dat ooit constateren?
Als ze niet meer op toneel verschijnt misschien?
pi_166625684
quote:
11s.gif Op zondag 13 november 2016 15:14 schreef Twiitch het volgende:
Wat is nou de eindstand na de intocht(en)? Ik lees dat een anti-Piet is opgepakt wegens poging tot doodslag/zware mishandeling? Nog iets?
Wordt weer een leuke nieuwe Dikke van Dalenterm: de anti-Piet. :')
pi_166625685
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:17 schreef john2406 het volgende:

[..]

Als ze niet meer op toneel verschijnt misschien?
Ah. De wet van Sylvana: hoe langer de discussie duurt, hoe groter de kans dat Sylvana op gegeven moment verdwijnt.

Ja, zit wat in.
pi_166625793
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:19 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ah. De wet van Sylvana: hoe langer de discussie duurt, hoe groter de kans dat Sylvana op gegeven moment verdwijnt.

Ja, zit wat in.
Voor mij hoeft die zelf verkozen Nederlandse kop van Jut niet te verdwijnen, hoor.

Een avondje Sylvana is immers puur amusement. Kijk alleen al naar die recente uitzending van Pauw. Dat was toch hilarisch te noemen? Hoe kun je jezelf zo in de zeik zetten? I want more! _O- ^O^
pi_166625797
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:13 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Ondertussen in Vlaanderen:

[..]

Sterke teksten!
:D
Tsja volgens mij is het grootste deel van de donkere bevolking ook nog steeds voor zwarte piet of beter gezegd vind het niet erg.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')