abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 15:29:10 #1
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606248
Hoink zei een tijdje terug:
quote:
Hoewel ik het met je eens ben dat 'Blackface' inderdaad niet op een lijn staat met het fenomeen Zwarte Piet ben ik het niet eens dat de aanmerkingen op Zwarte Piet onterecht zouden zijn puur en alleen omdat Nederland niet dezelfde zeer gespannen rassengeschiedenis kent zoals de VS.

De overeenkomst tussen 'Blackface' en Zwarte Piet is de set van uiterlijke kenmerken die afkomstig zijn van dezelfde Westerse karikatuur. Dat is echter niet genoeg om beide tradities op een lijn te zetten. 'Blackface' is een traditie die ontstaan is om zwarte burgers te weren uit het theatermetier en tegelijkertijd raciale stereotypen te propageren. De oorsprong van Piet als 'zwarte helper' ligt zoals Lunatiek steeds aangeeft in (waarschijnlijk) Germaanse symboliek, vergelijkbaar met Kerst.

Echter zijn beiden deze hun (voor-)christelijke kenmerken grotendeels verloren. Zwarte Piet is geen zwarte duivel zoals Krampus. In de 19e eeuw is de koloniale karikatuur van de Afrikaan in gebruik geraakt. Dit beeld legitimeerde alle acties van Westerse mogendheden in Afrika. De karikatuur met de donkere (vaak zwarte) huid in combinatie met de rode lippen en het kroeshaar is tot in de tweede helft van de 20ste eeuw beeldbepalend geweest en dus ook onze houding t.o.v. donkere mensen bepaald.

Het is bijna geschiedvervalsing om te claimen dat de huidige vorm van Zwarte Piet geen overblijfsel is uit datzelfde discours. In de afgelopen decennia is eerst Zwarte Piet slimmer voorgesteld en bij de influx van Surinamers begon Zwarte Piet een Surinaams accent aan te nemen. Een stap die niet te verklaren valt als Zwarte Piet geen donker persoon zou moeten voorstellen.

De reactie tegen dit protest was zo hevig omdat men de laatste jaren men die link in de perceptie van de blanke bevolking was verdwenen. Maar dat het in de perceptie van de meerderheid niet meer bestond, betekent niet dat de historische beladenheid van de karikatuur niet meer zou bestaan en daarom maar getolereerd moet worden. Die beladenheid bestaat nog steeds voor een minderheid en lijkt ook niet helemaal te zijn verdwenen gezien de reacties op het anti-pieten protest.

In een goed werkende democratie wordt de minderheid beschermt voor de meerderheid. Men moet dus niet buigen voor de wil van de minderheid maar men hoort er voor open te staan en bereid te zijn om compromissen te sluiten. In het geval van Zwarte Piet zou dit maar een kleine compromis zijn.

Zoals Etto aangaf is identity politics overgekomen vanuit de Verenigde Staten via de sociale media. Dit doet niets af aan de legitimiteit van kritiek op een reliek uit een Westers koloniaal verleden. Zwarte Piet heeft namelijk duidelijk gemaakt dat er op vele andere gebieden namelijk ook latente spanningen bestaan binnen de multiculturele samenleving op het gebied van identiteit en inclusiviteit.


[ Bericht 4% gewijzigd door Dr.Mikey op 12-11-2016 15:39:38 ]
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166606261
Sinterklaas heeft gewonnen. Ingrediënten van een succesvol feest voor volgend jaar: weer de anti-pieten uit de stad.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166606264
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:29 schreef Dr.Mikey het volgende:
[ afbeelding ]

Hoink zei een tijdje terug:

[..]

Kunnen we niet naar een meer neutrale OP?
pi_166606266
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:27 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Je bent mad. Wil je erover praten? Klinkt alsof je niet meer uit je woorden kan komen.
Ik moet wel even nadenken wat ik nog tegen zulke koppige onnozelheid in moet brengen inderdaad. Maar als je mij niet gelooft, misschien bestaan er dan websites die je wel gelooft?
pi_166606272
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:29 schreef Dr.Mikey het volgende:
Nederland is veel te lief voor die anti Pieters kunnen we ze niet als terroristen gaan zien?
Daar heb je het al. :D

Noem ze staatsgevaarlijk, dan wordt het makkelijker om ze op te sluiten.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166606285
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:27 schreef Infection het volgende:

[..]

Bedankt voor je nuttige bijdrage aan dit topic.
Graag gedaan. In plaats van meedoen in het geruzie probeer ik de mensen die dat het meest nodig lijken te hebben, een hart onder de riem te steken.
pi_166606293
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Kunnen we niet naar een meer neutrale OP?
Als het aan Denk ligt niet.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_166606295
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:30 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik moet wel even nadenken wat ik nog tegen zulke koppige onnozelheid in moet brengen inderdaad. Maar als je mij niet gelooft, misschien bestaan er dan websites die je wel gelooft?
Het moet voor jou een koud kunstje zijn om websites te vinden waar een ad hominem hetzelfde wordt genoemd als een persoonlijke aanval in 1 zin, toch? Je moet vast tonnen van zulk materiaal hebben.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166606296
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Graag gedaan. In plaats van meedoen in het geruzie probeer ik de mensen die dat het meest nodig lijken te hebben, een hart onder de riem te steken.
Dankje, het doet me goed. Ik voel me al een stuk rustiger.
pi_166606302
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:31 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Als het aan Denk ligt niet.
Maar waarom zou dat aan DENK moeten liggen?

Er is bij mijn weten niemand in dit topic die iets heeft met DENK, ook de anti-pieters hier niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 15:33:08 #11
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606310
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:30 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar heb je het al. :D

Noem ze staatsgevaarlijk, dan wordt het makkelijker om ze op te sluiten.
Hoe haalbaar is dit? Als dit in Rusland was gebeurd had ik wel willen zien wat Putin zou doen.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166606318
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar waarom zou dat aan DENK moeten liggen?

Er is bij mijn weten niemand in dit topic die iets heeft met DENK, ook de anti-pieters hier niet.
Het ging mij meer om het 1 richting denken van Denk in combinatie met een niet neutrale OP.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_166606328
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:33 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Hoe haalbaar is dit? Als dit in Rusland was gebeurd had ik wel willen zien wat Putin zou doen.
Haalbaar is het altijd. Maar ik ben toch best wel blij dat ik niet in Rusland woon, en dat we hier in algemene termen nog steeds vinden dat we mensen niet mogen opsluiten vanwege een afwijkende mening.

Dat veel pro-pieters dit principe zo overboord zetten als het hen wel uitkomt is iets dat mij grote zorgen baart though.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166606330
Dat plaatje in de OP :')
pi_166606338
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:29 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Sinterklaas heeft gewonnen. Ingrediënten van een succesvol feest voor volgend jaar: weer de anti-pieten uit de stad.
De noodverordening heeft prima gewerkt. Voortaan mogen die demonstrerende gekkies op het Maliveld gaan roeptoeteren.
pi_166606353
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:34 schreef OscarMopperkont het volgende:

[..]

Het ging mij meer om het 1 richting denken van Denk in combinatie met een niet neutrale OP.
Ach, de OP is sofar vaker pro-piet dan anti-piet geweest.

Ik denk eigenlijk ook niet dat het mogelijk is om een OP te maken die neutraal is. Maar als jij denkt een OP te kunnen bedenken waarvan iedereen hier zou zeggen 'ja, die is neutraal', voel je vrij om een voorstel te doen. :)

Als het een nette OP is die wordt gezien als neutraal is er vast wel een mod die hem wil plaatsen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 15:38:53 #17
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606384
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:34 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haalbaar is het altijd. Maar ik ben toch best wel blij dat ik niet in Rusland woon, en dat we hier in algemene termen nog steeds vinden dat we mensen niet mogen opsluiten vanwege een afwijkende mening.

Dat veel pro-pieters dit principe zo overboord zetten als het hen wel uitkomt is iets dat mij grote zorgen baart though.
Mij baart zorgen dat er een enge politieke meneer bij de DWDDD ons even gaat vertellen dat de meerderheid pech heeft en we maar moeten volgen omdat een kleine groep zich beledigd voelt.

Plus we zijn het beu dit gaat elke jaar door tot het ze gelukt is kunnen we er beter hard een einde aanmaken.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166606401
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:38 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Mij baart zorgen dat er een enge politieke meneer bij de DWDDD ons even gaat vertellen dat de meerderheid pech heeft en we maar moeten volgen omdat een kleine groep zich beledigd voelt.

Plus we zijn het beu dit gaat elke jaar door tot het ze gelukt is kunnen we er beter hard een einde aanmaken.
Zo werkt het niet Mikey
pi_166606413
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:38 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Mij baart zorgen dat er een enge politieke meneer bij de DWDDD ons even gaat vertellen dat de meerderheid pech heeft en we maar moeten volgen omdat een kleine groep zich beledigd voelt.
En wat mij dan weer zorgen baart is dat zo velen hier denken dat democratie betekent dat de grootste groep altijd haar zin krijgt en dat minderheidsgroeperingen geen rechten hebben.

Ik zie dit wel als een grote tekortkoming van ons onderwijs. Er mag wel wat meer aandacht besteed worden aan maatschappijleer.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166606434
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:32 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Het moet voor jou een koud kunstje zijn om websites te vinden waar een ad hominem hetzelfde wordt genoemd als een persoonlijke aanval in 1 zin, toch? Je moet vast tonnen van zulk materiaal hebben.
Ja, klopt.

http://www.argumentatiecoach.nl/cgibin/artikel.cgi?ID=262
pi_166606471
Op joop.nl zijn ze MAD omdat Stop BlackFace is tegengehouden door de politie.

http://www.joop.nl/nieuws(...)en-politie-maassluis
pi_166606487
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:45 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Op joop.nl zijn ze MAD omdat Stop BlackFace is tegengehouden door de politie.

http://www.joop.nl/nieuws(...)en-politie-maassluis
Joop.nl :')
Waarschijnlijk zullen ze dan ook wel huilen aan tafel bij DWDD aankomende maandag :')
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166606491
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:45 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Op joop.nl zijn ze MAD omdat Stop BlackFace is tegengehouden door de politie.

http://www.joop.nl/nieuws(...)en-politie-maassluis
Levert demonstreren met vergunning en op de aangewezen plekken niet meer genoeg publiciteit op?
pi_166606501
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:45 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Op joop.nl zijn ze MAD omdat Stop BlackFace is tegengehouden door de politie.

http://www.joop.nl/nieuws(...)en-politie-maassluis
Gewoon stoppen met het lezen van die site, het is net als de hoodvlogger, je kijkt het uit leedvermaak maar je bezorgt ze wel hits.
pi_166606510
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

En wat mij dan weer zorgen baart is dat zo velen hier denken dat democratie betekent dat de grootste groep altijd haar zin krijgt en dat minderheidsgroeperingen geen rechten hebben.

Ik zie dit wel als een grote tekortkoming van ons onderwijs. Er mag wel wat meer aandacht besteed worden aan maatschappijleer.
Was je erbij vandaag?

Nee? Zou je sieren je eens te verdiepen voordat je komt blaten...
pi_166606532
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:47 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Was je erbij vandaag?

Nee? Zou je sieren je eens te verdiepen voordat je komt blaten...
Ging dat over de intocht van vandaag? Volgens mij niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 15:49:47 #27
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606538
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

En wat mij dan weer zorgen baart is dat zo velen hier denken dat democratie betekent dat de grootste groep altijd haar zin krijgt en dat minderheidsgroeperingen geen rechten hebben.

Ik zie dit wel als een grote tekortkoming van ons onderwijs. Er mag wel wat meer aandacht besteed worden aan maatschappijleer.
Jij doet mij nu een beetje denken aan die vrouw die bij Pauw,de Trump stemmers voor dommeriken uitmaakte.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166606571
Hier de APV m.b.t. de intocht in Maassluis:

quote:
Aanwijzingsbesluit demonstranten Gemeente Maassluis Intocht Sinterklaas Zaterdag 12 november 2016
https://www.scribd.com/do(...)s-Zaterdag-12Nov2016

en de noodverordening:

quote:
Noodverordening gemeente Maassluis Intocht Sinterklaas Zaterdag 12 november 2016
https://www.scribd.com/do(...)s-Zaterdag-12nov2016
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 12 november 2016 @ 15:52:18 #29
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606572
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:49 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Jij doet mij nu een beetje denken aan die vrouw die bij Pauw,de Trump stemmers voor dommeriken uitmaakte.
Toch heeft hij wel gelijk. Minderheden hebben rechten en soms moet de meerderheid zich daarop aanpassen. Ik bespeur ook de tendens dat maar gedacht wordt dat democratie het recht van de sterkste is. Zo werkt het niet.
Laffe huichelaar
pi_166606592
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

En wat mij dan weer zorgen baart is dat zo velen hier denken dat democratie betekent dat de grootste groep altijd haar zin krijgt en dat minderheidsgroeperingen geen rechten hebben.

Ik zie dit wel als een grote tekortkoming van ons onderwijs. Er mag wel wat meer aandacht besteed worden aan maatschappijleer.
Dat klopt, Clinton had ook meer stemmen, maar Trump won, kiesmannen.

Maar dit groepje anti piet is wel zo klein dat er meer "gekleurde/donkere"(what the hell we tegenwoordig ook moeten zeggen ) mensen zijn die heel leuk mee feesten met sinterklaas dan echt demonstreren
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166606619
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk. Minderheden hebben rechten en soms moet de meerderheid zich daarop aanpassen. Ik bespeur ook de tendens dat maar gedacht wordt dat democratie het recht van de sterkste is. Zo werkt het niet.
Is eigenlijk al eens onderzocht hoeveel van procent van de mensen zich echt gediscrimineerd voelt door zwarte piet?
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 15:56:31 #32
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606627
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk. Minderheden hebben rechten en soms moet de meerderheid zich daarop aanpassen. Ik bespeur ook de tendens dat maar gedacht wordt dat democratie het recht van de sterkste is. Zo werkt het niet.
Raar dat dit alleen selectief werkt dan er zijn genoeg mensenzwakke groepen in Nederland die beter zouden kunnen functioneren met wat kleine aanpassingen gehandicapten en autisten bijvoorbeeld maar daar veranderen we ook niet voor.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  zaterdag 12 november 2016 @ 15:57:16 #33
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606642
Weet je wat ik me nou afvraag hè, wat hebben die anti-pieten nou echt tegen het sinterklaasfeest ondernomen?

Als je zo van je eigen gelijk overtuigd bent dat Zwarte Piet een racistisje karikatuur is en verboden moet worden, neem dan juridische stappen. Doe aangifte als een organisatie iets racistisch doet, sleep de gemeente Maassluis of wie dit dan ook organiseert voor de rechter.

Als je inderdaad het recht aan je kant hebt, is het zo afgelopen. Als het allemaal gewoon is toegestaan, zou je kunnen overwegen je daar ook eens bij neer te leggen. Onze wet beschermt mensen tegen racisme en racistische uitingen. Laat de wet dan ook toetsen of het daadwerkelijk zo is.

Je bent gewoon een trieste droeftoeter als je in plaats daarvan het recht in eigen hand neemt door massaal naar Maassluis te gaan om een kinderfeest te verzieken. Dan vindt je jezelf profileren belangrijker dan het vermeende leed bestrijden, want dat is via de juridische weg to h echt het snelst en effectiefst
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 15:58:47 #34
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606663
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:56 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Raar dat dit alleen selectief werkt dan er zijn genoeg mensenzwakke groepen in Nederland die beter zouden kunnen functioneren met wat kleine aanpassingen gehandicapten en autisten bijvoorbeeld maar daar veranderen we ook niet voor.
Zouden we wel moeten doen dan. Jammer dat die mensen minder goed voor zichzelf op kunnen komen. Logisch natuurlijk, daar de basis van hun minderheid ze ook daadwerkelijk beperkt, maar toch jammer.

Minderheden zouden in Nederland gelijke kansen en een gelijke behandeling moeten hebben. Het zou raar zijn om, als A beter is voor de geote groep A en B beter is voor de minderheid B tegen B te zeggen dat ze de tering kunnen krijgen omdat A de meerserheid is. Dan zou je naar C, D, E of F moeten zoeken. Een compromis
Laffe huichelaar
pi_166606668
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk. Minderheden hebben rechten en soms moet de meerderheid zich daarop aanpassen. Ik bespeur ook de tendens dat maar gedacht wordt dat democratie het recht van de sterkste is. Zo werkt het niet.
Hoho, de rechten worden ook prima gerespecteerd. Het probleem is alleen dat de minderheid in de relmodus schiet, de wet overtreedt en vervolgens gaat huilen dat het fascisme is...
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:00:31 #36
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_166606678
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:57 schreef timmmmm het volgende:
Weet je wat ik me nou afvraag hè, wat hebben die anti-pieten nou echt tegen het sinterklaasfeest ondernomen?

Als je zo van je eigen gelijk overtuigd bent dat Zwarte Piet een racistisje karikatuur is en verboden moet worden, neem dan juridische stappen. Doe aangifte als een organisatie iets racistisch doet, sleep de gemeente Maassluis of wie dit dan ook organiseert voor de rechter.

Als je inderdaad het recht aan je kant hebt, is het zo afgelopen. Als het allemaal gewoon is toegestaan, zou je kunnen overwegen je daar ook eens bij neer te leggen. Onze wet beschermt mensen tegen racisme en racistische uitingen. Laat de wet dan ook toetsen of het daadwerkelijk zo is.

Je bent gewoon een trieste droeftoeter als je in plaats daarvan het recht in eigen hand neemt door massaal naar Maassluis te gaan om een kinderfeest te verzieken. Dan vindt je jezelf profileren belangrijker dan het vermeende leed bestrijden, want dat is via de juridische weg to h echt het snelst en effectiefst
Ze zijn al naar de rechter geweest...

En die gaf ze geen gelijk; geen verbod op Zwarte Piet.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_166606702
Je kunt de tegenstanders toch nooit tevreden stellen, kijk maar naar Vlaanderen.

quote:
Minderhedenforum wil Pietenpact niet ondertekenen: "Gaat nog niet ver genoeg"

Het Minderhedenforum is tevreden met het 'Pietenpact', de intentieverklaring die door het Vlaams-Nederlands huis deBuren werd gelanceerd om Sinterklaas te vieren zonder raciale stereotyperingen. Toch zal het forum het pact nog niet ondertekenen, omdat het nog niet ver genoeg gaat.

http://www.hln.be/hln/nl/(...)iet-ver-genoeg.dhtml
"Roken is slecht. Vooral voor de gordijnen." - Willem van Hanegem
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:03:04 #38
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606716
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ze zijn al naar de rechter geweest...

En die gaf ze geen gelijk; geen verbod op Zwarte Piet.
Waarom doen ze dan zo moeilijk? Ik voel me ook wel eens benadeeld door de wet, maar als de wet zegt dat het geen racisme is en er niks mis mee is, zal je toch moeten accepteren dat je je benadeeld zal blijven voelen
Laffe huichelaar
pi_166606731
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:53 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Dat klopt, Clinton had ook meer stemmen, maar Trump won, kiesmannen.
Dan nog is het een marginaal verschil, in totaal had Clinton iets van 200.000 stemmen meer als ik me niet vergis. Echter geeft het je geen vrijbrief om op de plundertoer te gaan als de uitslag je niet aanstaat.

Als je het niet met het systeem eens bent moet je dat van tevoren proberen te veranderen.
pi_166606743
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:52 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Toch heeft hij wel gelijk. Minderheden hebben rechten en soms moet de meerderheid zich daarop aanpassen. Ik bespeur ook de tendens dat maar gedacht wordt dat democratie het recht van de sterkste is. Zo werkt het niet.
Als een minderheid met terechte argumenten komt wel. Maar racistische blankenhaat en het proberen aftroggelen van excuusgeld voor iets wat eeuwen geleden plaatsvond hoort niet thuis binnen een onschuldig kinderfeest.

Het uiteindelijke doel is volkomen voorbij geschoten. Racisme tussen etnische bevolkingsgroepen is hierdoor juist toegenomen, de al bestaande polarisatie alleen maar verhevigd.

Ik ken ook genoeg donkere mensen die hier echt van balen omdat zo'n schreeuwlelijke racistische minderheid (zowel blank als zwart) zich jaarlijks op zo'n schandalige wijze vertegenwoordigd. Dat is het eerlijke verhaal.
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 16:05:08 #41
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606755
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom doen ze dan zo moeilijk? Ik voel me ook wel eens benadeeld door de wet, maar als de wet zegt dat het geen racisme is en er niks mis mee is, zal je toch moeten accepteren dat je je benadeeld zal blijven voelen
Omdat die mensen strijden vanuit het hart en echt denken dat ze strijders zijn tegen het grote onrecht wat ze is aangedaan door het slechte racistische Nederland.

Die mensen gaan niet stoppen.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:05:25 #42
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_166606758
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom doen ze dan zo moeilijk? Ik voel me ook wel eens benadeeld door de wet, maar als de wet zegt dat het geen racisme is en er niks mis mee is, zal je toch moeten accepteren dat je je benadeeld zal blijven voelen
Volgens deze mensen is je gediscrimineerd VOELEN al voldoende...
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:05:38 #43
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606764
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als een minderheid met terechte argumenten komt wel. Maar racistische blankenhaat en het proberen aftroggelen van excuusgeld voor iets wat eeuwen geleden plaatsvond hoort niet thuis binnen een onschuldig kinderfeest.

Het uiteindelijke doel is volkomen voorbij geschoten. Racisme tussen etnische bevolkingsgroepen is hierdoor juist toegenomen, de al bestaande polarisatie alleen maar verhevigd.

Ik ken ook genoeg donkere mensen die hier echt van balen omdat zo'n schreeuwlelijke racistische minderheid (zowel blank als zwart) zich jaarlijks op zo'n schandalige wijze vertegenwoordigd. Dat is het eerlijke verhaal.
Bedankt, we nemen het mee
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:07:56 #44
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606805
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:05 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Volgens deze mensen is je gediscrimineerd VOELEN al voldoende...
Ja ik voel me ook wel eens gediscrimineerd. Als ik op een baan solliciteer en Achmed, Steve of Willem krijgt hem terwijl ik gekwalificeerder ben, maar zij 5 jaar jonger, is dat ook jammer.

Ga ik ook niet de ruiten ingooien omdat ik me gediscrimineers voel, maar het wel allemaal mag van de overheid
Laffe huichelaar
pi_166606809
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 15:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Levert demonstreren met vergunning en op de aangewezen plekken niet meer genoeg publiciteit op?
Nee, de demonstranten van tegenwoordig denken het beter te kunnen zonder vergunning en op een plek die ze zelf hebben uitgekozen.

quote:
Op Twitter worden er filmpjes gedeeld van demonstranten die zeggen letsel te hebben opgelopen door de confrontatie met politie.

Lieve allen, dit is dus wat er met vreedzame demonstranten gebeurt. Kunnen jullie dit alsjeblieft retweeten voor me?😢 #intocht @jennygtrail pic.twitter.com/smY9hm25po

— Esmeralda (@silvahbullet) 12 november 2016
Nou, het voordeel is wel dat ze waarschijnlijk allemaal kunnen rekenen op een schadevergoeding.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:08:38 #46
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606815
Jammer dat deze lui ervoor kiezen een kinderfeest te verzieken omdat ze denken boven de wet te staan.
Laffe huichelaar
pi_166606828
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan nog is het een marginaal verschil, in totaal had Clinton iets van 200.000 stemmen meer als ik me niet vergis. Echter geeft het je geen vrijbrief om op de plundertoer te gaan als de uitslag je niet aanstaat.

Als je het niet met het systeem eens bent moet je dat van tevoren proberen te veranderen.
Daarbij werkt het Amerikaanse kiessysteem anders. Je hebt veel stemmen nodig, maar ook een gelijkwaardige verspreiding over het land d.m.v. kiesmannen.

Ja, m.i. niet ideaal, maar daar achteraf over zeuren komt niet bepaald sterk over.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:10:12 #48
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606846
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:08 schreef Physsic het volgende:

[..]

Nee, de demonstranten van tegenwoordig denken het beter te kunnen zonder vergunning en op een plek die ze zelf hebben uitgekozen.

[..]

Nou, het voordeel is wel dat ze waarschijnlijk allemaal kunnen rekenen op een schadevergoeding.
Ze wilden een terrein opkomen waar je enkel op mag als deelnemend kind of diens begeleider. Dan houdt de politie je tegen. Word je dan alsnog wild, kan je tegengas verwachten.
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:11:11 #49
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166606867
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:10 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Burgerrechten horen an sich niet bij de gratie van de meerderheid beslist te worden. Ook een minderheid heeft recht om niet geconfronteerd te worden met racistische karikaturen.

Democratie heeft hier verder weinig mee te maken. Een meerderheid heeft zich ook gewoon aan dezelfde spelregels te houden op het gebied van burgerrechten. Klaar. Als er een groep is die zich echt aangesproken voelt hierdoor dan moet er gewoon wat mee gedaan worden.

Sterker nog, dit is juist een voorbeeld waar je de meerderheid niet wilt laten beslissen.
Lekker aan een rechter overlaten of iets racistisch is.
Laffe huichelaar
pi_166606871
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:04 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als een minderheid met terechte argumenten komt wel. Maar racistische blankenhaat en het proberen aftroggelen van excuusgeld voor iets wat eeuwen geleden plaatsvond hoort niet thuis binnen een onschuldig kinderfeest.

Het uiteindelijke doel is volkomen voorbij geschoten. Racisme tussen etnische bevolkingsgroepen is hierdoor juist toegenomen, de al bestaande polarisatie alleen maar verhevigd.

Ik ken ook genoeg donkere mensen die hier echt van balen omdat zo'n schreeuwlelijke racistische minderheid (zowel blank als zwart) zich jaarlijks op zo'n schandalige wijze vertegenwoordigd. Dat is het eerlijke verhaal.
Enkele jaren terug schreef ik dat al, dit gaat alleen maar leiden tot polarisatie omdat dit mensen dwingt om stelling te nemen.
Ik herken er ook helemaal niets van, sinterklaas werd vroeger op school maar ook op de werkvloer altijd leuk gevierd met blanken en negers onder elkaar.
Niets met racisme te maken.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 16:14:46 #51
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166606920
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:10 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Burgerrechten horen an sich niet bij de gratie van de meerderheid beslist te worden. Ook een minderheid heeft recht om niet geconfronteerd te worden met racistische karikaturen.

Dat kan je ook anders oplossen wat dacht je van Piet en pietniet zones bijvoorbeeld.

Dat je in grotere steden gewoon afspraken maakt en bepaalde wijken waar veel mensen tegen zijn geen pieten meer toe laat.

Kunnen de normale mensen gewoon Sinterklaas vieren en die mensen die tegen zijn komen ook geen zwarte Piet tegen.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166606972
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Dan nog is het een marginaal verschil, in totaal had Clinton iets van 200.000 stemmen meer als ik me niet vergis. Echter geeft het je geen vrijbrief om op de plundertoer te gaan als de uitslag je niet aanstaat.

Als je het niet met het systeem eens bent moet je dat van tevoren proberen te veranderen.
Mee eens.
Velen van de demonstranten op straat hebben wss niet eens een stem uitgebracht.
Maar dit gaat wel off topic nu ;)
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166607051
Kom net terug uit Maassluis en we kunnen concluderen dat rechts zich keurig heeft gedragen. Een zwarte NVU Piet deelde zelfs pepernoten uit. De linkse kliek toont weer eens hun ware aard en komen zelfs met kapmessen naar een kinderfeestje. Zieke geesten opgehitst door de SP, PVDA en D66. Tijd dat deze partijen ter verantwoording worden geroepen want zij zijn de ideologische aanjager van dit achterlijke geweld tegen kinderfeestjes. Laten we nooit vergeten dat Pechtold, Roemer, Plassterk, Samsom, Ascher etc. achter deze hetze zitten.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:02 schreef Knurft-Zork3 het volgende:
Je kunt de tegenstanders toch nooit tevreden stellen, kijk maar naar Vlaanderen.

[..]

Zoals ik al vaker heb gezegd dit houdt nooit op. Het gaat niet om negerzoenen, Haribo snoepjes of Zwarte Piet. Het doel is om de boze blanke man/vrouw stelselmatig in de racistische hoek te drukken. Schaf Zwarte Piet af en ze vinden binnen een paar weken weer iets nieuws om het blijkbaar zo gehate blankvolk te vernederen.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_166607082
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:22 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Kom net terug uit Maassluis en we kunnen concluderen dat rechts zich keurig heeft gedragen. Een zwarte NVU Piet deelde zelfs pepernoten uit. De linkse kliek toont weer eens hun ware aard en komen zelfs met kapmessen naar een kinderfeestje. Zieke geesten opgehitst door de SP, PVDA en D66. Tijd dat deze partijen ter verantwoording worden geroepen want zij zijn de ideologische aanjager van dit achterlijke geweld tegen kinderfeestjes. Laten we nooit vergeten dat Pechtold, Roemer, Plassterk, Samsom, Ascher etc. achter deze hetze zitten.

[..]

Zoals ik al vaker heb gezegd dit houdt nooit op. Het gaat niet om negerzoenen, Haribo snoepjes of Zwarte Piet. Het doel is om de boze blanke man/vrouw stelselmatig in de racistische hoek te drukken. Schaf Zwarte Piet af en ze vinden binnen een paar weken weer iets nieuws om het blijkbaar zo gehate blankvolk te vernederen.
Heb verder niks gezien, maar hoe ging het sinterklaas feest, dit keer tijdens de optocht zelf geen problemen hopelijk?
pi_166607122
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:24 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Heb verder niks gezien, maar hoe ging het sinterklaas feest, dit keer tijdens de optocht zelf geen problemen hopelijk?
Nee geen problemen het was gezellig. Hulde voor de politie want die hebben wel heel wat uit de kast moeten trekken om het zo te laten lopen.
God bestaat niet dus geniet van het leven
pi_166607288
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom doen ze dan zo moeilijk? Ik voel me ook wel eens benadeeld door de wet, maar als de wet zegt dat het geen racisme is en er niks mis mee is, zal je toch moeten accepteren dat je je benadeeld zal blijven voelen
Volgens mij gaat het ze ook om het racisme dat ermee gepaard gaat. Bijvoorbeeld dat je op straat vanwege je donkere huidskleur steeds voor zwarte Piet wordt uitgemaakt. Dat kunnen wij belachelijk vinden, maar ik denk niet dat wij ons echt kunnen inleven in hoe dat voelt. En zulke zaken kan je niet via de rechter afdwingen.

En, al dat actie voeren heeft wel degelijk ook positief effect. Ik besefte nooit dat de zin "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" racistisch was. Maar dat is 'ie natuurlijk wel, en ik denk dat het nu dan ook minder gezongen wordt.
pi_166607306
Hier in Enschede alleen maar zwarte pieten vandaag en dat kon ik eigenlijk wel waarderen. Gewoon hetzelfde als altijd alsof het gezeik even niet bestond.
٩๏̯͡๏)۶
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:41:46 #58
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607371
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:17 schreef Spatzmann het volgende:

[..]

Niet helemaal mee eens.

Ik denk niet dat je vanuit de rechtspraak op dit moment hier een compleet neutraal oordeel over kunt krijgen. Het besef moet bij de mensen zelf komen. En dat kan alleen als de minderheden dit aankaarten.
Eerst door maatschappelijke discussie, en als dat niet werkt, door demonstraties. Het beste is ook gewoon dat wij als maatschappij (en de blanke meerderheid) inzien dat het best zo ervaren kan worden. Het gaat er niet om of het racistisch bedoeld is op dit moment, maar het gaat erom hoe het ervaren wordt.

Verandering treedt niet zomaar op, vooral als het zo'n gevoelig onderwerp is bij de blanke meerderheid.
Volgens de wet moet er opzet in het spel zijn wil iets dergelijks niet toegestaan zijn.

Intentie is wettelijk gezien als het om racistische uitingen gaat heel belangrijk en ik denk dat mensen die zich beledigd voelen door Zwarte Piet eens moeten nagaan waarom dat is. Niet alles wat een ander doet is leuk en van sommige dingen voel je je kut. Dat is met alles zo en geldt ook voor iedereen die zich op basis van afkomst of ethniciteit belachelijk gemaakt wordt.

Maar die intentie is belangrijk. Als iemand zich in zo'n intocht zwart verft, doet hij dat dan om zwarten racistisch te bejegenen? Als iemand zijn intocht met zwarte pieten plant, doet hij dat dan om mensen te kwetsen? Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dat niet het geval is. Of je je beledigd of racistisch bejegend voelt is niet meetbaar en daarom voor de rechter niet relevant. Intentie is wél relevant. Iemand trekt een kostuum aan om kinderen blij te maken, dat mensen ervoor kiezen daardoor beledigd te zijn kunnen de vermeende dader niks aan doen.

Zwarte piet zal dus volgens alle regels die we hebben in Nederland nooit als racistisch aangemerkt worden. Waarom zou je het dan wel per se zo willen brandmerken? Als ik een donkere zwarte pietenhater was, zou ik me vooral afvragen waarom iets wat als enige doel heeft kinderen blij maken me zo stoort. Want naar de maatstaven van onze maatschappij ligt het probleem niet bij zwarte piet maar bij het 'slachtoffer'
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:43:18 #59
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607401
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het ze ook om het racisme dat ermee gepaard gaat. Bijvoorbeeld dat je op straat vanwege je donkere huidskleur steeds voor zwarte Piet wordt uitgemaakt. Dat kunnen wij belachelijk vinden, maar ik denk niet dat wij ons echt kunnen inleven in hoe dat voelt. En zulke zaken kan je niet via de rechter afdwingen.

En, al dat actie voeren heeft wel degelijk ook positief effect. Ik besefte nooit dat de zin "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" racistisch was. Maar dat is 'ie natuurlijk wel, en ik denk dat het nu dan ook minder gezongen wordt.
Dat kan je ook op een normale manier zeggen in plaats van naar een kinderfeest te gaan om voor het oog van alle kinderen te willen gaan demonstreren tegen een foctief figuur waar zij heilig van overtuigd zijn dat bestaat.
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:45:16 #60
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607431
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:22 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Kom net terug uit Maassluis en we kunnen concluderen dat rechts zich keurig heeft gedragen. Een zwarte NVU Piet deelde zelfs pepernoten uit. De linkse kliek toont weer eens hun ware aard en komen zelfs met kapmessen naar een kinderfeestje. Zieke geesten opgehitst door de SP, PVDA en D66. Tijd dat deze partijen ter verantwoording worden geroepen want zij zijn de ideologische aanjager van dit achterlijke geweld tegen kinderfeestjes. Laten we nooit vergeten dat Pechtold, Roemer, Plassterk, Samsom, Ascher etc. achter deze hetze zitten.

[..]

Zoals ik al vaker heb gezegd dit houdt nooit op. Het gaat niet om negerzoenen, Haribo snoepjes of Zwarte Piet. Het doel is om de boze blanke man/vrouw stelselmatig in de racistische hoek te drukken. Schaf Zwarte Piet af en ze vinden binnen een paar weken weer iets nieuws om het blijkbaar zo gehate blankvolk te vernederen.
Bedankt, we nemen het mee
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:46:28 #61
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607448
Het is allemaal de schuld van links jongens, u hoorde het hier als eerst.

Gebruik nou toch je hersens eens voor je zo gaat blaten joh. Ik kan er niks serieus van nemen
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:47:05 #62
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166607459
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:41 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Volgens de wet moet er opzet in het spel zijn wil iets dergelijks niet toegestaan zijn.

Intentie is wettelijk gezien als het om racistische uitingen gaat heel belangrijk en ik denk dat mensen die zich beledigd voelen door Zwarte Piet eens moeten nagaan waarom dat is. Niet alles wat een ander doet is leuk en van sommige dingen voel je je kut. Dat is met alles zo en geldt ook voor iedereen die zich op basis van afkomst of ethniciteit belachelijk gemaakt wordt.

Maar die intentie is belangrijk. Als iemand zich in zo'n intocht zwart verft, doet hij dat dan om zwarten racistisch te bejegenen? Als iemand zijn intocht met zwarte pieten plant, doet hij dat dan om mensen te kwetsen? Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat dat niet het geval is. Of je je beledigd of racistisch bejegend voelt is niet meetbaar en daarom voor de rechter niet relevant. Intentie is wél relevant. Iemand trekt een kostuum aan om kinderen blij te maken, dat mensen ervoor kiezen daardoor beledigd te zijn kunnen de vermeende dader niks aan doen.

Zwarte piet zal dus volgens alle regels die we hebben in Nederland nooit als racistisch aangemerkt worden. Waarom zou je het dan wel per se zo willen brandmerken? Als ik een donkere zwarte pietenhater was, zou ik me vooral afvragen waarom iets wat als enige doel heeft kinderen blij maken me zo stoort. Want naar de maatstaven van onze maatschappij ligt het probleem niet bij zwarte piet maar bij het 'slachtoffer'
^O^
pi_166607470
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:46 schreef timmmmm het volgende:
Het is allemaal de schuld van links jongens, u hoorde het hier als eerst.

Gebruik nou toch je hersens eens voor je zo gaat blaten joh. Ik kan er niks serieus van nemen
Links heeft de neiging om alles in een hoekje te plaarsen en iemand met een andere mening uitmaken voor xenofoob of racist.

Veel mensen zijn dat zat

En dan even trump weg gelaten, maar Let op het gedrag van links, alles en iedereen uit maken voor van alles en nog wat
Zogenaam politiek correct zijn my ass.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166607492
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:46 schreef timmmmm het volgende:
Het is allemaal de schuld van links jongens, u hoorde het hier als eerst.

Gebruik nou toch je hersens eens voor je zo gaat blaten joh. Ik kan er niks serieus van nemen
En toch ben ik links en ook weer rechts, hoe kan dat dan nou?
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:55:03 #65
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607623
En nou kan ik wel begrijpen dat et lastig is om dit via de rechter allemaal te laten doen omdat het vooral een gevoelskwestie is.

Als veel mensen zich beledigd voelen, is dat kut en zou daar wat aan gedaan moeten worden. Daar zijn we het denk ik allemaal over eens, want vóór hier een probleem van werd gemaakt ging niemand de straat op om mensen te beledigen met Zwarte Piet, maar om alle kindjes blij te maken. Dat is dus echt de wens. Al zou je het nu niet zeggen met de achterlijke ondeebuikgeluiden die nou als tegenreactie komen.

Helaas echter voelen veel mensen zich ook gekwetst als ze helemaal afstand moeten doen van Zwarte Piet. Daar kan je van vinden wat je wil, dat is evenmin meetbaar of objectief te beoordelen als het gekwetste gevoel van de ander en als je wil dat je niemand kwetst, zal je tot een oplossing moeten komen. Een manier waarop iedereen tevreden is. Maar het is wel belangrijk dat je dan in je achterhoofd houdt dat er nu niks gebeurd wat buiten de regels van onze maatschappij valt.

Wat nu gebeurt, is dat er niet gepraat wordt om nader tot elkaar te komen, maar de ene partij de andere partij dingen oplegt. RTL deelt het standpunt van de anti-pieten, dus vindt het een goede compromis dat zwarte piet niet meer zwart is, zonder daar de andere partij in te kennen. Zo kan je geen compromissen sluiten en dan worden de tegenstellingen eerder groter dan kleiner.
Laffe huichelaar
pi_166607679
Ik zou haast gaan denken dat het haat zaaien is, om tot iets te komen wat niemand wil.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:57:58 #67
460041 Kortak
The Devil's Advocate
pi_166607684
Zo..dat was leuk..Hulde aan de politie dat ze die eikels buiten de stad hielden

Mijn kind heeft genoten
If someone is trying to bring you down, they are already below you.
  zaterdag 12 november 2016 @ 16:58:11 #68
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607691
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:47 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Links heeft de neiging om alles in een hoekje te plaarsen en iemand met een andere mening uitmaken voor xenofoob of racist.

Veel mensen zijn dat zat

En dan even trump weg gelaten, maar Let op het gedrag van links, alles en iedereen uit maken voor van alles en nog wat
Zogenaam politiek correct zijn my ass.
Rechts heeft de neiging racistisch te zijn. Dat kan je ook zeggen want er zijn rechtse racisten.

Als jij kan zeggen dat links de neiging heeft om alles in een hoek te plaatsen omdat er linksen zijn die dat doen, kunnen mensen dat ook gewoon over rechts zeggen. Zelfde logica de andere kant uit, het een veroordeel je maar het ander doe je zelf ook.
Laffe huichelaar
  zaterdag 12 november 2016 @ 17:00:43 #69
460041 Kortak
The Devil's Advocate
pi_166607756
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:22 schreef .Alektorophobia. het volgende:
Kom net terug uit Maassluis en we kunnen concluderen dat rechts zich keurig heeft gedragen. Een zwarte NVU Piet deelde zelfs pepernoten uit. De linkse kliek toont weer eens hun ware aard en komen zelfs met kapmessen naar een kinderfeestje. Zieke geesten opgehitst door de SP, PVDA en D66. Tijd dat deze partijen ter verantwoording worden geroepen want zij zijn de ideologische aanjager van dit achterlijke geweld tegen kinderfeestjes. Laten we nooit vergeten dat Pechtold, Roemer, Plassterk, Samsom, Ascher etc. achter deze hetze zitten.

[..]

Zoals ik al vaker heb gezegd dit houdt nooit op. Het gaat niet om negerzoenen, Haribo snoepjes of Zwarte Piet. Het doel is om de boze blanke man/vrouw stelselmatig in de racistische hoek te drukken. Schaf Zwarte Piet af en ze vinden binnen een paar weken weer iets nieuws om het blijkbaar zo gehate blankvolk te vernederen.
Je had ook Negerzoenen van witte chocolade...Alleen negers zelf vinden het woord neger blijkbaar beledigend
If someone is trying to bring you down, they are already below you.
pi_166607783
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:58 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Rechts heeft de neiging racistisch te zijn. Dat kan je ook zeggen want er zijn rechtse racisten.

Als jij kan zeggen dat links de neiging heeft om alles in een hoek te plaatsen omdat er linksen zijn die dat doen, kunnen mensen dat ook gewoon over rechts zeggen. Zelfde logica de andere kant uit, het een veroordeel je maar het ander doe je zelf ook.
Dat klopt, viceversa.
Maar aangezien links de laatste jaren de overhand heeft gehad zin velen er klaar mee.

Het feit dat sommige echte linkse mensen je tijdens een discussie al rechts noemen of racist terwijl je gewoon op nette manier in discussie bent is vermoeiend.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166607808
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:00 schreef Kortak het volgende:

[..]

Je had ook Negerzoenen van witte chocolade...Alleen negers zelf vinden het woord neger blijkbaar beledigend
lekker zijn ze, duitsland heeft ze nog.

Heten die blanke zoen of hoe is hun naam nog eens?
  zaterdag 12 november 2016 @ 17:04:09 #72
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166607838
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:01 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Dat klopt, viceversa.
Maar aangezien links de laatste jaren de overhand heeft gehad zin velen er klaar mee.

Het feit dat sommige echte linkse mensen je tijdens een discussie al rechts noemen of racist terwijl je gewoon op nette manier in discussie bent is vermoeiend.

Toch ageer ik even wanneer iemand stelt dat de ware aard van heel links is dat ze met kapmessen naar een kinderfeest gaan.

Zulke stuitend slechte redenaties kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Wees gerust, dat zal ik andersom evengoed doen
Laffe huichelaar
pi_166607851
Anno 2016 nog zo in termen als links en rechts denken. Dan begrijp je de kern sowieso al niet.
Dit, dus.
pi_166607886
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:04 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Toch ageer ik even wanneer iemand stelt dat de ware aard van heel links is dat ze met kapmessen naar een kinderfeest gaan.

Zulke stuitend slechte redenaties kan ik niet aan me voorbij laten gaan. Wees gerust, dat zal ik andersom evengoed doen
Dat is ook niet de bedoeling, er zitten overal extremen tussen.
De man met het mes staat niet garant voor iedereen die links is.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166607922
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dat kan je ook op een normale manier zeggen in plaats van naar een kinderfeest te gaan om voor het oog van alle kinderen te willen gaan demonstreren tegen een foctief figuur waar zij heilig van overtuigd zijn dat bestaat.
Dat is nou juist de vervelende crux. Tegen wie moet je dat dan zeggen? Wat voor effect heeft het? Juist sinds het actie voeren is er mogelijkheid gekomen om discussie te voeren in praatprogramma's; daarvoor was er domweg geen aandacht voor.

Niet dat ik het daarmee goedkeur hoor, imo zouden ze wellicht op andere manieren actie kunnen voeren (maar wat voor manier is geoorloofd?). Maar het is om aan te geven hoe lastig de spagaat is als je iets wil doen aan het racisme dat gepaard gaat met het sinterklaasfeest.
pi_166607942
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:04 schreef Buitendam het volgende:
Anno 2016 nog zo in termen als links en rechts denken. Dan begrijp je de kern sowieso al niet.
Nou, vertel jij eens alwetende betweter.

Je maakt een aanname.
We praten over wat we zien en lezen en daar zien wij termen voorbij komen als links en rechts.
Kan het moeilijk vooruit of achteruit noemen.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166608072
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:03 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Waarom doen ze dan zo moeilijk? Ik voel me ook wel eens benadeeld door de wet, maar als de wet zegt dat het geen racisme is en er niks mis mee is, zal je toch moeten accepteren dat je je benadeeld zal blijven voelen
Omdat het uiteindelijk helemaal niet om ZP gaat. In feite gaat het erom om "schuldbetalingen" (lees: afpersingen) te kunnen afdwingen. Daarvoor moet de regering onder druk gezet worden, door alle niet-zwarten collectief een enorm schuldcomplex aan te praten en de racisme-kaart te trekken.

Valt het jou dan niet op, dat er ALTIJD racisme geroepen wordt? En dat als je even doorvraagt waarom het racisme is, er ook ALTIJD de slavernij en het kolonialisme erbij worden gesleept? En dat die anti-piet lui absoluut niet bereid zijn om te polderen (door bijv. een meer geleidelijke verandering of door simpelweg het karakter van ZP aan te passen naar een slimme, stoere en onmisbare regelneef ipv domme knecht)?

Er zit absoluut een dubbele agenda achter. Waarom zo fel tegen ZP, maar tegelijkertijd het stuitend vernederende seksisme van de danseressen van het zomercarnaval koesteren? Dat is dan opeens iets heel anders? Want dat stukje cultuur mag wél?

In het begin maakte het mij niet zoveel uit, maar hoe harder die lui racisme en discriminatie blijven roepen, hoe verder ik mijn hakken in het zand duw en een hele dikke middelvinger naar ze opsteek.
pi_166608202
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:13 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Omdat het uiteindelijk helemaal niet om ZP gaat. In feite gaat het erom om "schuldbetalingen" (lees: afpersingen) te kunnen afdwingen. Daarvoor moet de regering onder druk gezet worden, door alle niet-zwarten collectief een enorm schuldcomplex aan te praten en de racisme-kaart te trekken.

Valt het jou dan niet op, dat er ALTIJD racisme geroepen wordt? En dat als je even doorvraagt waarom het racisme is, er ook ALTIJD de slavernij en het kolonialisme erbij worden gesleept? En dat die anti-piet lui absoluut niet bereid zijn om te polderen (door bijv. een meer geleidelijke verandering of door simpelweg het karakter van ZP aan te passen naar een slimme, stoere en onmisbare regelneef ipv domme knecht)?

Er zit absoluut een dubbele agenda achter. Waarom zo fel tegen ZP, maar tegelijkertijd het stuitend vernederende seksisme van de danseressen van het zomercarnaval koesteren? Dat is dan opeens iets heel anders? Want dat stukje cultuur mag wél?

In het begin maakte het mij niet zoveel uit, maar hoe harder die lui racisme en discriminatie blijven roepen, hoe verder ik mijn hakken in het zand duw en een hele dikke middelvinger naar ze opsteek.
Waar doel je op?

Sluit je echt uit dat onbewust of bewust racisme plaatsvindt in Nederland?
pi_166608263
Racisme vindt plaats dat is zeker, voor mij, maar niet in huidskleuren!

Heeft men echter het kleurtje mee, is dat een optie om dat te gebruiken?

[ Bericht 18% gewijzigd door #ANONIEM op 12-11-2016 17:24:58 ]
pi_166608461
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het ze ook om het racisme dat ermee gepaard gaat. Bijvoorbeeld dat je op straat vanwege je donkere huidskleur steeds voor zwarte Piet wordt uitgemaakt. Dat kunnen wij belachelijk vinden, maar ik denk niet dat wij ons echt kunnen inleven in hoe dat voelt. En zulke zaken kan je niet via de rechter afdwingen.
Mensen met rood haar worden vuurtoren genoemd, met een bril een brillejood, Sws zijn joden populair als scheldnaam en hoe racistisch is dat. En denk je soms dat tata of witmens als compliment bedoeld zijn?

Overigens heb ik als kind nog nooit een neger (man/vrouw/oud/jong) voor zware piet uitgemaakt. Veruit de meeste mensen doen dat ook niet, daar zijn ze nl. veel te fatsoenlijk voor. Maar als je hen categorisch wegzet als racisten, dan moet je niet gek opkijken als er terug gescholden word. Wie kaatst en zo.

quote:
En, al dat actie voeren heeft wel degelijk ook positief effect. Ik besefte nooit dat de zin "ook al ben ik zwart als roet, ik meen het toch goed" racistisch was. Maar dat is 'ie natuurlijk wel, en ik denk dat het nu dan ook minder gezongen wordt.
Niet mee eens. Bij mij heeft het juist een averechts effect gehad. Er zit een heel groot verschil tussen vriendelijk vragen om aanpassingen of met grof verbaal geweld afschaffing afdwingen.
Iets met honing en azijn.....
pi_166608521
WijntuinP twitterde op zaterdag 12-11-2016 om 16:09:54 Wat een verschrikkelijke dag! We vragen maandag meteen het debat aan! @quinsyg @theNUC1 @StopBlackface1 @pvdarotterdam #intocht #Rotterdam reageer retweet
Wordt vervolgd.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166608532
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:00 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Ze zijn al naar de rechter geweest...

En die gaf ze geen gelijk; geen verbod op Zwarte Piet.
Dat is wel heel kort door de bocht. De rechter had alleen geoordeeld dat een burgemeester bij een vergunning niet bevoegd is om naar de inhoud van Zwarte Piet te kijken. Of is er ook al een civiele zaak geweest?
pi_166608553
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:20 schreef john2406 het volgende:
Racisme vindt plaats dat is zeker, voor mij, maar niet in huidskleuren!

Heeft men echter het kleurtje mee, is dat een optie om dat te gebruiken?
Wat vervelend dat daar zo massaal over gelogen wordt dan, waarom is dat denk je?
pi_166608609
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:31 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is wel heel kort door de bocht. De rechter had alleen geoordeeld dat een burgemeester bij een vergunning niet bevoegd is om naar de inhoud van Zwarte Piet te kijken. Of is er ook al een civiele zaak geweest?
Volgens mij niet, misschien dat het eens tijd wordt?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166608749
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:28 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Mensen met rood haar worden vuurtoren genoemd, met een bril een brillejood, Sws zijn joden populair als scheldnaam en hoe racistisch is dat. En denk je soms dat tata of witmens als compliment bedoeld zijn?

Overigens heb ik als kind nog nooit een neger (man/vrouw/oud/jong) voor zware piet uitgemaakt. Veruit de meeste mensen doen dat ook niet, daar zijn ze nl. veel te fatsoenlijk voor. Maar als je hen categorisch wegzet als racisten, dan moet je niet gek opkijken als er terug gescholden word. Wie kaatst en zo.
Jullie zullen mij wel ontiegelijk policor vinden, maar zou het niet prettiger zijn als al die beledigingen niet plaats vinden? In vele gevallen is het namelijk totaal niet grappig.
quote:
[..]

Niet mee eens. Bij mij heeft het juist een averechts effect gehad. Er zit een heel groot verschil tussen vriendelijk vragen om aanpassingen of met grof verbaal geweld afschaffing afdwingen.
Iets met honing en azijn.....
Daar zit wat in. Vergelijkbaar met het effect van Pim Fortuyn en PVV op de moslimproblematiek.
pi_166608806
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat is nou juist de vervelende crux. Tegen wie moet je dat dan zeggen? Wat voor effect heeft het? Juist sinds het actie voeren is er mogelijkheid gekomen om discussie te voeren in praatprogramma's; daarvoor was er domweg geen aandacht voor.

Niet dat ik het daarmee goedkeur hoor, imo zouden ze wellicht op andere manieren actie kunnen voeren (maar wat voor manier is geoorloofd?). Maar het is om aan te geven hoe lastig de spagaat is als je iets wil doen aan het racisme dat gepaard gaat met het sinterklaasfeest.
Wat een hele goede manier was geweest, is simpelweg via de ouderraad of medezeggenschapsraad op de basisschool het verzoek indienen om de teksten van de liedjes (waar nodig) aan te passen (of helemaal nieuwe liedjes te verzinnen) en het kostuum van ZP stapsgewijs aan te passen. Dan was er binnen een paar jaar, vanzelf een verzoek vanuit de scholen richting het sinterklaasjournaal gekomen en waren de veranderingen vrijwel geruisloos doorgevoerd.

Rücksichlöss mensen als racist wegzetten omdat ze houden van hun traditie is gewoon dom en een vorm van omgekeerde discriminatie.
  zaterdag 12 november 2016 @ 17:43:29 #87
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166608920
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:07 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Dat is nou juist de vervelende crux. Tegen wie moet je dat dan zeggen? Wat voor effect heeft het? Juist sinds het actie voeren is er mogelijkheid gekomen om discussie te voeren in praatprogramma's; daarvoor was er domweg geen aandacht voor.

Niet dat ik het daarmee goedkeur hoor, imo zouden ze wellicht op andere manieren actie kunnen voeren (maar wat voor manier is geoorloofd?). Maar het is om aan te geven hoe lastig de spagaat is als je iets wil doen aan het racisme dat gepaard gaat met het sinterklaasfeest.
Het was ver voor dit geflauwekul al bespreekbaar toch? Laatst zag ik nog een fragment met Gerda Havertong die uitlegde dat biet alle donkere mensen zwarte piet zijn en dat beledigend is.

Als je dat normaal vertelt heeft dat denk ik veel meer effect
Laffe huichelaar
pi_166608949
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:18 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Waar doel je op?

Sluit je echt uit dat onbewust of bewust racisme plaatsvindt in Nederland?
Nee, racisme bestaat. OOK onder negers (die bijv. structureel blanken tata's of witten noemen).

Nee, mijn punt is, dat het vooral een politieke actiegroep is, die uit zijn op (veel, heel veel) geld omwille van het slavernijverleden en kolonialisme van NL. De absolute weigering om tot een compromis te komen bewijst dit.

Als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.
pi_166608957
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:00 schreef Kortak het volgende:

[..]

Je had ook Negerzoenen van witte chocolade...Alleen negers zelf vinden het woord neger blijkbaar beledigend
Even hoor, zijn jullie negerzoen zeurders zich er wel van bewust dat het een pr stunt was ipv dat er echt problemen waren met die naam?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166609116
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:37 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Jullie zullen mij wel ontiegelijk policor vinden, maar zou het niet prettiger zijn als al die beledigingen niet plaats vinden? In vele gevallen is het namelijk totaal niet grappig.

knip
Mensen die schelden, hebben meestal niet de bedoeling om vriendelijk of aardig over te komen. Ongeacht of je brillejood, vuurtoren, roetmop of tata genoemd wordt, het is allemaal bedoeld om te kwetsen en wordt iha ook als zodanig ervaren. Maar volwassen mensen weten dat er weinig tegen te doen valt en laten het langs hun rug op de grond vallen. Schelden is kinderachtig. Het is verbaal geweld door hele domme mensen, die niet in staat zijn om met argumenten te komen.
pi_166609184
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:39 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Wat een hele goede manier was geweest, is simpelweg via de ouderraad of medezeggenschapsraad op de basisschool het verzoek indienen om de teksten van de liedjes (waar nodig) aan te passen (of helemaal nieuwe liedjes te verzinnen) en het kostuum van ZP stapsgewijs aan te passen. Dan was er binnen een paar jaar, vanzelf een verzoek vanuit de scholen richting het sinterklaasjournaal gekomen en waren de veranderingen vrijwel geruisloos doorgevoerd.

Rücksichlöss mensen als racist wegzetten omdat ze houden van hun traditie is gewoon dom en een vorm van omgekeerde discriminatie.
Hoe weet je dat dit niet gebeurd is? Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat dat voor grote veranderingen zou zorgen, maar dat is koffiedik kijken.
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:43 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Het was ver voor dit geflauwekul al bespreekbaar toch? Laatst zag ik nog een fragment met Gerda Havertong die uitlegde dat biet alle donkere mensen zwarte piet zijn en dat beledigend is.

Als je dat normaal vertelt heeft dat denk ik veel meer effect
Dat blijkt niet echt uit de feiten, pas in de laatste jaren worden racistische elementen stapsgewijs verminderd.
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:44 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Nee, racisme bestaat. OOK onder negers (die bijv. structureel blanken tata's of witten noemen).

Nee, mijn punt is, dat het vooral een politieke actiegroep is, die uit zijn op (veel, heel veel) geld omwille van het slavernijverleden en kolonialisme van NL. De absolute weigering om tot een compromis te komen bewijst dit.

Als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.
Ik geloof ook wel dat die groep bestaat. Het groepje extremisten, zoals je dat in veel groeperingen ziet. Maar er is ook een veel grotere groep die zich (licht) gekwetst voelt, niet het hele feest wil verpesten, maar wel gebaat zou zijn bij enige aanpassingen. Zoals die ook al zijn geweest: zoals gememoreerd het zwart als roet, maar volgens mij zijn er nu ook minder overdreven lippen en oorringen. Vind je niet dat we die groep tegemoet kunnen komen?
pi_166609249
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:44 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Nee, racisme bestaat. OOK onder negers (die bijv. structureel blanken tata's of witten noemen).

Nee, mijn punt is, dat het vooral een politieke actiegroep is, die uit zijn op (veel, heel veel) geld omwille van het slavernijverleden en kolonialisme van NL. De absolute weigering om tot een compromis te komen bewijst dit.

Als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.
Ook al is dat waar en laat je die groep buiten beschouwing, dan nog zit je met een best wel grote groep mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
pi_166609531
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Even hoor, zijn jullie negerzoen zeurders zich er wel van bewust dat het een pr stunt was ipv dat er echt problemen waren met die naam?
Bron?
  Hardste schreeuwer 2022 zaterdag 12 november 2016 @ 18:16:03 #94
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_166609578
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ook al is dat waar en laat je die groep buiten beschouwing, dan nog zit je met een best wel grote groep mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
Net als dat er een grote groep is die problemen heeft met vluchtelingen moeten we die dan ook maar niet meer toelaten?
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
pi_166609590
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:13 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Bron?
Zie google, dit is echt vrij algemeen bekend. Is een heel gedoe geweest en gewoon vrij ruim in het nieuws geweest.
Vind het best erg dat blijkbaar best veel mensen dit niet weten.

Maar om je op weg te helpen:

quote:
In 2005 veranderde de fabrikant van de Nederlandse negerzoenen de naam van deze chocoladetraktatie in Buys zoenen. De actie bracht heel wat discussie teweeg: uit een peiling van de Telegraaf bleek dat 96 procent van de bevolking tegen de naamsverandering was. Achteraf bleek de actie een goeie pr-stunt. Van Dale heeft het woord negerzoen gehandhaafd in de laatste druk. De redactie wil het woord blijven opnemen zolang het nog voorkomt in ons dagelijks taalgebruik.
http://www.nemokennislink(...)dwoord-of-geuzennaam
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166609618
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:16 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Net als dat er een grote groep is die problemen heeft met vluchtelingen moeten we die dan ook maar niet meer toelaten?
M'n punt was dat de inhoud dan nog steeds relevant is; of er nu schreeuwers zijn of niet.
  zaterdag 12 november 2016 @ 18:18:59 #97
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166609627
Niet weer de negerzoenenmarketingstunt van Buys. Die mag nu toch wel bekend worden geacht.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166609645
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hoe weet je dat dit niet gebeurd is? Heel eerlijk gezegd denk ik niet dat dat voor grote veranderingen zou zorgen, maar dat is koffiedik kijken.
Weet jij niet hoe een OR of MR op een basisschool werkt? En ja, ikzelf heb een aantal jaren in een MR gezeten en moest op een gegeven moment meebeslissen over de aanschaf en herstel van de ZP en Sint kostuums. Toen zijn de gouden oorbellen en de dikke lippen al meteen verdwenen. De zwarte makeup is bewust gebleven ivm de identiteit van de pieten (te herkenbaar als ouder van.....)

De liedjes werden in de kleutergroepen ook al iets aangepast en dat schoof elk jaar dan op. Op die manier kreeg je een nieuwe lichting die gewend waren aan de nieuwe liedjes, maar mochten de oudere kinderen hun vertrouwde liedjes ook blijven zingen.

quote:
[..]

Dat blijkt niet echt uit de feiten, pas in de laatste jaren worden racistische elementen stapsgewijs verminderd.[..]
Er is dus wel degelijk een aanpassing. HET bewijs dat men wel degelijk probeert rekening te houden. Maar dat willen de anti-pieten niet weten. En we praten wel over een behoorlijk oude en geliefde traditie. Een abrupte en grote verandering zit er gewoonweg niet in. Mag je imo ook niet vragen.

quote:
Ik geloof ook wel dat die groep bestaat. Het groepje extremisten, zoals je dat in veel groeperingen ziet. Maar er is ook een veel grotere groep die zich (licht) gekwetst voelt, niet het hele feest wil verpesten, maar wel gebaat zou zijn bij enige aanpassingen. Zoals die ook al zijn geweest: zoals gememoreerd het zwart als roet, maar volgens mij zijn er nu ook minder overdreven lippen en oorringen. Vind je niet dat we die groep tegemoet kunnen komen?
Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.

Het werkt bij de moslims in het geval van jihadisme exact hetzelfde. Het mechanisme kan je niet aanstaan, maar het bestaat en het werkt zo.
pi_166609667
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:00 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ook al is dat waar en laat je die groep buiten beschouwing, dan nog zit je met een best wel grote groep mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
Ik herhaal: als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.

Maar zoals gebruikelijk ga je op dat soort argumenten niet in....
pi_166609682
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:19 schreef stopnaald het volgende:
Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.
Onzin, er zijn genoeg mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet maar niet in de spotlights komen omdat hun mening vrij 'gewoontjes' is. Kijk eens hoe mensen als aasgieren op iemand als Sylvana Simons duiken. Die hoeft maar iets publiekelijk te beweren en alles staat er weer vol mee.
pi_166609684
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:30 schreef Montagui het volgende:
WijntuinP twitterde op zaterdag 12-11-2016 om 16:09:54 Wat een verschrikkelijke dag! We vragen maandag meteen het debat aan! @quinsyg @theNUC1 @StopBlackface1 @pvdarotterdam #intocht #Rotterdam reageer retweet
Wordt vervolgd.
Naar ik begrijp is er ook iemand van GL Amsterdam onder de demonstranten opgepakt in Rotterdam vanmorgen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166609705
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzin, er zijn genoeg mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet maar niet in de spotlights komen omdat hun mening vrij 'gewoontjes' is. Kijk eens hoe mensen als aasgieren op iemand als Sylvana Simons duiken. Die hoeft maar iets publiekelijk te beweren en alles staat er weer vol mee.
Sylvana Simons is dan ook een hypocriet en racist (maar dan tegen niet-zwarten).
pi_166609751
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:08 schreef timmmmm het volgende:
Jammer dat deze lui ervoor kiezen een kinderfeest te verzieken omdat ze denken boven de wet te staan.
Het is ze niet gelukt, het was een topfeest in Maassluis!

Helaas leggen het AD en de NOS liever de nadruk op de anti-pieten in plaats van op het zeer gezellige en perfect verlopen Sinterklaas feest.
  Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 18:29:24 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166609777
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:19 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.

Het werkt bij de moslims in het geval van jihadisme exact hetzelfde. Het mechanisme kan je niet aanstaan, maar het bestaat en het werkt zo.
lol

dus elke propiet is NVU volgens stopnaald??
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166609827
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:24 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Sylvana Simons is dan ook een hypocriet en racist (maar dan tegen niet-zwarten).
Daar gaat het niet om.
pi_166609832
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 16:38 schreef Ronaldsen het volgende:
Hier in Enschede alleen maar zwarte pieten vandaag en dat kon ik eigenlijk wel waarderen. Gewoon hetzelfde als altijd alsof het gezeik even niet bestond.
Maassluis had drie roetpieten die liepen voornamelijk mee voor de camera, verder alleen maar donker bruine pieten.

Ze hadden het centrum van Maassluis geheel rel-vrij. Dus ook geen vervelende hangjongeren, anti Piet aanhangers, scooters of kwallende Marokkanen.

Alleen veel kinderen, ook hele kleintjes, ouders en opa's en oma's en Brace natuurlijk
Erg multi culti, en allemaal verkleed als Sintjes en Pietjes.

Sfeer was ook in Maassluis als van vroeger.
pi_166609849
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:34 schreef ootjekatootje het volgende:

[..]

Maassluis had drie roetpieten die liepen voornamelijk mee voor de camera, verder alleen maar donker bruine pieten.

Ze hadden het centrum van Maassluis geheel rel-vrij. Dus ook geen vervelende hangjongeren, anti Piet aanhangers, scooters of kwallende Marokkanen.

Alleen veel kinderen, ook hele kleintjes, ouders en opa's en oma's en Brace natuurlijk
Erg multi culti, en allemaal verkleed als Sintjes en Pietjes.

Sfeer was ook in Maassluis als van vroeger.
Hulde aan de politie, die hebben dus goed werk geleverd vandaag.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166609852
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:16 schreef erodome het volgende:

[..]

Zie google, dit is echt vrij algemeen bekend. Is een heel gedoe geweest en gewoon vrij ruim in het nieuws geweest.
Vind het best erg dat blijkbaar best veel mensen dit niet weten.

Maar om je op weg te helpen:

[..]

http://www.nemokennislink(...)dwoord-of-geuzennaam
De naamsverandering was een PR stunt en bewust. Buys had wel degelijk een brief ontvangen van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname, als je even verder Googled.
pi_166609856
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Onzin, er zijn genoeg mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet maar niet in de spotlights komen omdat hun mening vrij 'gewoontjes' is. Kijk eens hoe mensen als aasgieren op iemand als Sylvana Simons duiken. Die hoeft maar iets publiekelijk te beweren en alles staat er weer vol mee.
Er zijn ook genoeg mensen die een probleem hebben met mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166609861
Hahahaha mooi weer allemaal mensen.
pi_166609888
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Er zijn ook genoeg mensen die een probleem hebben met mensen die een probleem hebben met Zwarte Piet.
Dat wist ik nog niet, bedankt.
pi_166609910
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:38 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat wist ik nog niet, bedankt.
Niets te danken en graag gedaan.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166609933
200 zwarte pieten opgepakt. _O_
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_166609936
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:21 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Ik herhaal: als het echt alleen maar om ZP ging, waren er wel hele andere en vreedzame manieren om veranderingen doorgevoerd te krijgen.

Maar zoals gebruikelijk ga je op dat soort argumenten niet in....
Het is nu in elk geval nog vrij vlot gegaan als al die dwaze dwarsliggers nu ook nog stoppen met zeuren en de verandering accepteren kunnen we weer gewoon gaan doen.
pi_166609952
quote:
7s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Hulde aan de politie, die hebben dus goed werk geleverd vandaag.
Ja echt, ik snap de media niet. Die leggen juist de nadruk op "ellende" maar die was er echt niet.

Ze zouden juist gemeente Maassluis en de organisatie van het Sinterklaas Journaal en alle vrijwilligers moeten complimenteren met deze mooie dag.

Goed voorbeeld is het AD:
die foto met de Sint en die nieuwe (zwarte Piet) die mocht niet naar binnen en stond bij de politie. Ik heb die man vandaag vier keer gezien, was vriendelijk en lachte veel.
Kinderen moesten erom lachen, ook donkere kinderen. Haha kijk die man is verkleed als Sinterklaas. Kinderen vonden het prachtig, en hij maar zwaaien. Politie hield het goed in de gaten.

Die foto's van die ME wagens, die zijn ook buiten het centrum gemaakt, d'r stonden niet eens ME-ers bij. Zo overdreven.

Ik heb ook geen poorten, hekken en fouilleringen gezien. Geen groepen volwassenen of demonstranten, geen borden. Serieus helemaal niets..
pi_166609970
"Ook al ben ik zwart als roet, meen het toch goed."

Alles veranderd, dat is met de tijd mee gaan.
pi_166610001
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:43 schreef MrSweets het volgende:
"Ook al ben ik zwart als roet, meen het toch goed."

Alles veranderd, dat is met de tijd mee gaan.
Geleidelijk en gematigd, die roetpieten en het verhaal zo zijn prima. Kinderen vinden het grappig.
Al zijn de witte pieten nog geen echte pieten want die zijn niet door de schoorsteen gegaan.

Duidelijk een "tweederangs piet" dat zou Sylvana toch gelukkig moeten maken.
pi_166610147
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:41 schreef superniger het volgende:
200 zwarte pieten opgepakt. _O_
Jammer dat deze brutale snotapen vanavond alweer vrij rondlopen en gewoon verder kunnen gaan met het verpesten van de leefomgeving.
pi_166610585
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:41 schreef superniger het volgende:
200 zwarte pieten opgepakt. _O_
quote:
Onder de arrestanten was het Amsterdamse raadslid Simion Blom (GroenLinks). Dat bevestigt de Amsterdamse fractievoorzitter van GroenLinks, Rutger Groot Wassink.
pi_166610752
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:23 schreef Physsic het volgende:

[..]

[..]

Sylvana niet?

Het was gezellig in Maassluis dus daar was ze ook niet..

Op d'r facebook stond dat ze zou komen. Wat haakt die vrouw vaak af.
  zaterdag 12 november 2016 @ 19:41:50 #121
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166610845
Ik zit even wat foto's te bekijken op de site van de regionale kranten en in alle omliggende gemeenten hier was Piet gelukkig gewoon donker. Hier houden ze zich liefst ver van al die opgeklopte onzin uit het Westen.
pi_166611026
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:41 schreef WheeledWarrior het volgende:
Ik zit even wat foto's te bekijken op de site van de regionale kranten en in alle omliggende gemeenten hier was Piet gelukkig gewoon donker. Hier houden ze zich liefst ver van al die opgeklopte onzin uit het Westen.
De Quincy Gario types hebben lang niet de aantallen om alle middelgrote steden en dorpen te sommeren om niet langer Piet geheel zwart te schminken.
Ze zullen met hooivorken, pek en veren opgewacht worden door de dorpsjongens van "de keet".
Maar: de actievoerders zullen de drogisterijen die zwarte schmink verkopen onder druk zetten.
En dat gebeurt dus al.
http://community.dewereld(...)-pieten-schmink-sets

En dan hebben ze bij nacht en ontij natuurlijk wel een wapen om de winkels op de juiste gedachten te brengen.
En als er geen zwarte schmink meer te koop is, kun je ook geen ouderwetse Zwarte Pieten meer schminken.
Bij deze lieden zal iedere zwarte schmink bij elke Trekpleister/kruidvat worden gezien als een racistische pro-pieten actie.
Dus maak je borst maar nat, in plaats van je gezicht zwart.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166611139
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 17:31 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Wat vervelend dat daar zo massaal over gelogen wordt dan, waarom is dat denk je?
Waarom liegen of wat dan ook, racistisch verwar ik wel met discriminatie hoor, en liegen, men geeft zijn zwakke kant dan toe en het zal alleen maar meer worden dan!
Negeren lijkt me beter, maar is dan nu aan de orde?
Volgens mij willen deze klinkende munten zien?
pi_166611198
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

De naamsverandering was een PR stunt en bewust. Buys had wel degelijk een brief ontvangen van de stichting eer- en herstelbetalingen slachtoffers slavernijverleden Suriname, als je even verder Googled.
Nee, ook dat was niet waar.

quote:
De rel rond de naamsverandering was zorgvuldig door Van der Breggen in scène gezet. Een verzoek tot naamswijziging uit Suriname? Het bleek allemaal klinkklare onzin.
http://www.sprout.nl/arti(...)ende-marketingstunts

http://www.trouw.nl/tr/nl(...)door-marketing.dhtml

Mag daaruit niet quoten... Maar het staat er precies uitgelegd. Eventuele klachten speelde geen enkele rol daarin!
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:05:42 #125
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_166611266
Die allochtonen beroepen zich altijd maar op hun rechten maar als het op plichten aankomt ho maar.
Fade to Black
pi_166611353
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:19 schreef stopnaald het volgende:

[..]

Weet jij niet hoe een OR of MR op een basisschool werkt? En ja, ikzelf heb een aantal jaren in een MR gezeten en moest op een gegeven moment meebeslissen over de aanschaf en herstel van de ZP en Sint kostuums. Toen zijn de gouden oorbellen en de dikke lippen al meteen verdwenen. De zwarte makeup is bewust gebleven ivm de identiteit van de pieten (te herkenbaar als ouder van.....)

De liedjes werden in de kleutergroepen ook al iets aangepast en dat schoof elk jaar dan op. Op die manier kreeg je een nieuwe lichting die gewend waren aan de nieuwe liedjes, maar mochten de oudere kinderen hun vertrouwde liedjes ook blijven zingen.
Hulde. Maar ik kan me ook voorstellen dat het op vele scholen niet zo gaat, en ook dat mensen geen verandering durven te vragen als het niet echt bespreekbaar is - je ziet hoe sommige witte Nederlanders als door een wesp gestoken reageren op suggesties voor verandering.
quote:
[..]

Er is dus wel degelijk een aanpassing. HET bewijs dat men wel degelijk probeert rekening te houden. Maar dat willen de anti-pieten niet weten. En we praten wel over een behoorlijk oude en geliefde traditie. Een abrupte en grote verandering zit er gewoonweg niet in. Mag je imo ook niet vragen.
Hoe weet je dat? Ben je de groep anti-pieten niet aan het generaliseren? Zoals al vaker gezegd: er zijn redelijk veel pro-pieten die zich erg racistisch uitlaten op social media, maar ik vind het zelf niet terecht om dit op de gehele groep af te schuiven.
quote:
[..]

Zolang die grotere groep licht gekwetsten zich muisstil houden, nee. Zolang er geen breed gedragen tegengeluid hoorbaar is, vinden ze het kennelijk wel lekker makkelijk dat die extremisten de kastanjes voor ze uit het vuur halen. Wie zwijgt stemt toe (in dit geval met de extremistische anti-pieten activisten. Noem dat fout, whatever, maar zo werkt het nou eenmaal.
Ik vind het ook weer zo wat dat zij stelling moeten nemen, als je ziet hoe zo'n Sylvana Simons bejegend wordt, dan zou ik denken dat ze al genoeg gestraft wordt. Dan ga je als anti-zwarte piet niet stelling tegen haar nemen.
pi_166611428
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:52 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De Quincy Gario types hebben lang niet de aantallen om alle middelgrote steden en dorpen te sommeren om niet langer Piet geheel zwart te schminken.
Ze zullen met hooivorken, pek en veren opgewacht worden door de dorpsjongens van "de keet".
Maar: de actievoerders zullen de drogisterijen die zwarte schmink verkopen onder druk zetten.
En dat gebeurt dus al.
http://community.dewereld(...)-pieten-schmink-sets

En dan hebben ze bij nacht en ontij natuurlijk wel een wapen om de winkels op de juiste gedachten te brengen.
En als er geen zwarte schmink meer te koop is, kun je ook geen ouderwetse Zwarte Pieten meer schminken.
Bij deze lieden zal iedere zwarte schmink bij elke Trekpleister/kruidvat worden gezien als een racistische pro-pieten actie.
Dus maak je borst maar nat, in plaats van je gezicht zwart.
Niet alleen drogisterijen, ook andere zaken die zwarte schmink verkopen zoals Intertoys krijgen dezelfde brief van Astrid Essed. Een brief vol met aannames, onjuistheden en verwijzingen naar bevooroordeelde (VN) of flut (kinderombudsman) onderzoeken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166611443
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik vind het ook weer zo wat dat zij stelling moeten nemen, als je ziet hoe zo'n Sylvana Simons bejegend wordt, dan zou ik denken dat ze al genoeg gestraft wordt. Dan ga je als anti-zwarte piet niet stelling tegen haar nemen.
Ik vindt dat er nog veel van getolereerd wordt zo onbeschoft als ik deze vond overkomen!
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:13:20 #129
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166611451
Avond-intocht in Elburg was ook super geregeld! Net terug.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166611825
De intocht is weer voorbij. Behalve voor de arrestanten. Heel zinvol en doordacht allemaal. Volgend jaar weer?
pi_166611935
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:30 schreef Jaroon het volgende:
De intocht is weer voorbij. Behalve voor de arrestanten. Heel zinvol en doordacht allemaal. Volgend jaar weer?
Ik heb het idee dat er eigenlijk compleet niks veranderd is en volgende jaar weer niet. Ik heb zelfs het idee dat juist minder gemeentes mee gaan in aangepaste pieten, zo langzamerhand.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166612119
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:35 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Ik heb het idee dat er eigenlijk compleet niks veranderd is en volgende jaar weer niet. Ik heb zelfs het idee dat juist minder gemeentes mee gaan in aangepaste pieten, zo langzamerhand.
In elk geval wordt het draagvlak voor gezeur over dit onderwerp zo langzamerhand erg klein merk ik in mijn omgeving.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:50:34 #133
8369 speknek
Another day another slay
pi_166612232


Gaat weer lekker. En maar klagen dat ze tokkies genoemd worden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_166612319
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:50 schreef speknek het volgende:
[ afbeelding ]

Gaat weer lekker. En maar klagen dat ze tokkies genoemd worden.
Echt... alleen al vanwege dit soort reacties zou ik ZP zo snel mogelijk willen afschaffen. Ongelofelijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612331
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt... alleen al vanwege dit soort reacties zou ik ZP zo snel mogelijk willen afschaffen. Ongelofelijk.
Dat is ook belachelijk natuurlijk.
pi_166612365
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:55 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat is ook belachelijk natuurlijk.
Blij dat je dat ook ziet! :)

En het aantal likes daarbij ook. Kennelijk zijn er grote hoeveelheden mensen die zulke reacties normaal vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612404
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Blij dat je dat ook ziet! :)

En het aantal likes daarbij ook. Kennelijk zijn er grote hoeveelheden mensen die zulke reacties normaal vinden.
De conclusie die jij eraan verbindt vind ik belachelijk. Voor alle duidelijkheid.
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:59:02 #138
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612408


Sint en Piet in de vijftiger jaren. Blijkbaar is er sindsdien ook al eea veranderd aan hun uiterlijk.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612427
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:58 schreef Jaroon het volgende:

[..]

De conclusie die jij eraan verbindt vind ik belachelijk. Voor alle duidelijkheid.
Verbond ik er een conclusie aan?

Ik denk ieg dat zulk volk het zeker niet verdient om haar zin te krijgen ten aanzien van een compleet irrelevant aspect van dit kinderfeestje. Ik zou dat geen conclusie willen noemen, meer mijn persoonlijke mening.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612430
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:59 schreef Kaji het volgende:
[ afbeelding ]

Sint en Piet in de vijftiger jaren. Blijkbaar is er sindsdien ook al eea veranderd aan hun uiterlijk.
:D
wooblabalurg
pi_166612459
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Verbond ik er een conclusie aan?

Ik denk ieg dat zulk volk het zeker niet verdient om haar zin te krijgen ten aanzien van een compleet irrelevant aspect van dit kinderfeestje. Ik zou dat geen conclusie willen noemen, meer mijn persoonlijke mening.
Je wilde ZP alleen al afschaffen door dit soort reacties......
pi_166612485
Ik ben voor een EXTREEM witte albino Sinterklaas volgend jaar. Gewoon om te laten zien wie echt de baas is.
pi_166612498
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:01 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Je wilde ZP alleen al afschaffen door dit soort reacties......
Ja. Ik zie niet hoe dat op wat voor manier dan ook een conclusie is. :)

Dat is gewoon mijn mening over dit volk en de mate waarin ik de mening van dit volk respecteer: niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612517
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja. Ik zie niet hoe dat op wat voor manier een conclusie is. :)

Dat is gewoon mijn mening over dit volk en de mate waarin ik de mening van dit volk respecteer: niet.
Voor jou een conclusie.
pi_166612542
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Jaroon het volgende:
Ik ben voor een EXTREEM witte albino Sinterklaas volgend jaar. Gewoon om te laten zien wie echt de baas is.
wat?
wooblabalurg
pi_166612549
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:03 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Voor jou een conclusie.
Een mening, geen conclusie.

Je spreekt van een conclusie wanneer iets volgt uit iets anders. :P
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:07:11 #147
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612613
Persoonlijke observatie van vandaag in een klein dorpje ten oosten van Rotterdam: de 'officiële' Pieten hadden een traditioneel uiterlijk terwijl een aantal kinderen verkleed waren als roetveegpiet.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612670
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:07 schreef Kaji het volgende:
Persoonlijke observatie van vandaag in een klein dorpje ten oosten van Rotterdam: de 'officiële' Pieten hadden een traditioneel uiterlijk terwijl een aantal kinderen verkleed waren als roetveegpiet.
Ook wel typisch. :)

Overigens kan ik me herinneren dat ik als kind ook een keer als roetveegpiet verkleed ging, maar da's wel echt graven in m'n geheugen.

Het idee dat het uiterlijk komt van het roet van schoorstenen is zeker niet nieuw.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:11:50 #149
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166612733
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 18:19 schreef stopnaald het volgende:

[..]


Er is dus wel degelijk een aanpassing. HET bewijs dat men wel degelijk probeert rekening te houden. Maar dat willen de anti-pieten niet weten. En we praten wel over een behoorlijk oude en geliefde traditie. Een abrupte en grote verandering zit er gewoonweg niet in. Mag je imo ook niet vragen.

[..]

Zo werkt het dus niet. Net zei ik het al de andere kant op maar zo geldt het ook. Een groep mensen is gekwetst door zwarte piet, een hele grote groep is gekwetst als zwarte piet verdwijnt. Als je wil dat niemand zich gekwetst voelt, wat me een nobel streven lijkt, zal je daarin een compromis moeten sluiten die zoveel mogelijk aan de wensen van iederee voldoet.

Dan moet niet van één kant veranderingen doorvoeren wat jij een goede compromis vindt, dan moet ie van beide kanten komen. Wat RTL doet, de roetveegpiet opdringen zonder enig overleg met de pro-pieten, en dan zeggen dat je een compromis hebt werkt niet. Maar de felle lippenstift en oorbellen weghalen en dat als oplossing presenteren aan de anti-pieten zonder ze daarin te kennen werkt ook niet.

Alleen als beide partijen tot een compromis komen, kan je van een compromis spreken. Zomaar wat doen en dan zeggen dat je je best doet voor de ander en ze dan kwalijk nemen geen oplossing te willen omdat ze je compromis niet accepteren slaat imo nergens op
Laffe huichelaar
pi_166612745
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook wel typisch. :)

Overigens kan ik me herinneren dat ik als kind ook een keer als roetveegpiet verkleed ging, maar da's wel echt graven in m'n geheugen.

Het idee dat het uiterlijk komt van het roet van schoorstenen is zeker niet nieuw.
Oorspronkelijk gingen ook alleen de cadeautjes door de schoorsteen. Piet ging er pas doorheen toen het goed uitkwam om het 'zwart' van zwarte Piet anders te verklaren dan het zwart van een neger.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166612754
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:44 schreef Jaroon het volgende:

[..]

In elk geval wordt het draagvlak voor gezeur over dit onderwerp zo langzamerhand erg klein merk ik in mijn omgeving.
Klopt, bijna niemand heeft nog zin om er over in discussie te gaan op verjaardagen of op het werk bijvoorbeeld merk ik in mijn omgeving.

Men viert het massaal zoals ze altijd hebben gedaan en gaan vervolgens weer over tot de orde van de dag.
٩๏̯͡๏)۶
pi_166612791
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Oorspronkelijk gingen ook alleen de cadeautjes door de schoorsteen. Piet ging er pas doorheen toen het goed uitkwam om het 'zwart' van zwarte Piet anders te verklaren dan het zwart van een neger.
Ja, zo herinner ik het me ook ongeveer. :) Dat was hoe de discussie toen ging. Let wel: dat was tientallen jaren geleden.

En nu mensen maar roepen dat de verandering van neger naar roetveegpiet wel wat snel gaat.... :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:15:20 #153
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612805
Waar is de roe van Zwarte Piet eigenlijk gebleven? :(
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612834
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja, zo herinner ik het me ook ongeveer. :) Dat was hoe de discussie toen ging. Let wel: dat was tientallen jaren geleden.

En nu mensen maar roepen dat de verandering van neger naar roetveegpiet wel wat snel gaat.... :o
Ja je ziet hoe je hele generaties groot kunt brengen met de zekerheid dat het zwart van ZP door de schoorsteen komt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166612835
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:15 schreef Kaji het volgende:
Waar is de roe van Zwarte Piet eigenlijk gebleven? :(
Dat is inderdaad wel gek, want nu Zwarte Piet een Roetveegpiet is geworden, heeft hij op zijn minst zijn roe weer nodig!
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:18:32 #156
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612874
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:16 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat is inderdaad wel gek, want nu Zwarte Piet een Roetveegpiet is geworden, heeft hij op zijn minst zijn roe weer nodig!
Weg met die rubberentegelmentaliteit. Piet moet weer eng zijn!
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612890
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:18 schreef Kaji het volgende:

[..]

Weg met die rubberentegelmentaliteit. Piet moet weer eng zijn!
Die roe is gewoon een veger. Zoals ze elders op de wereld nog dagelijks worden gebruikt.

Hedendaagse vegers:


Roe:
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:21:51 #158
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166612929
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Die roe is gewoon een veger. Zoals ze elders op de wereld nog dagelijks worden gebruikt.
Vroeger kregen stoute kindertjes met de roe hè. ;)
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166612931
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:19 schreef Tayu het volgende:

[..]

Die roe is gewoon een veger. Zoals ze elders op de wereld nog dagelijks worden gebruikt.
"Roe" betekent toch wel nadrukkelijk een bundel takken waarmee geslagen wordt.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn

roe·de (de; v(m); meervoud: roeden, roedes), roe (de; v(m); meervoud: roes)

1 samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612957
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Roe" betekent toch wel nadrukkelijk een bundel takken waarmee geslagen wordt.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn

roe·de (de; v(m); meervoud: roeden, roedes), roe (de; v(m); meervoud: roes)

1 samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven
Het is gewoon een veger, en je kan er ook mee slaan als je dat wil.

Dat kun je ook met een asbak.
pi_166612965
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Het is gewoon een veger, en je kan er ook mee slaan als je dat wil.

Dat kun je ook met een asbak.
Of met een stofzuigerslang.
wooblabalurg
pi_166612968
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Tayu het volgende:

[..]

Het is gewoon een veger, en je kan er ook mee slaan als je dat wil.

Dat kun je ook met een asbak.
Zullen we het dan een "veger" noemen, en geen "roe"? Dan is het wel zo duidelijk. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166612978
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Of met een stofzuigerslang.
Jah! :D
pi_166612999
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:02 schreef Jaroon het volgende:
Ik ben voor een EXTREEM witte albino Sinterklaas volgend jaar. Gewoon om te laten zien wie echt de baas is.
Leg eens uit ? Wie is dan echt de baas ?
pi_166613062
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:24 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Leg eens uit ? Wie is dan echt de baas ?
De witte. Hoe witter hoe bazer.
pi_166613076
Het hele feest mag van mij afgeschaft worden.
Je kunt niet ontkennen dat het zijn oorsprong vindt ten tijden van de slavernij.
Daar moet je je gewoon totaal niet mee willen associëren en dit feest houd die associate in stand, hoe je het ook gaat veranderen de oorsprong blijft.

Zwarte piet was de knecht van Sint er klaas, betaald dan wel niet, je snap het idee.

Dat moet je niet willen klaar, mensen uit andere landen kijken heeeeeeel raar naar dit feest, het is gewoon supperawkward. En ik schaam me om Nederlander te zijn met deze "traditie".

Sommige tradities moet je gewoon afstand van doen, omdat ze niet meer in de huidige tijd passen. Verzin gewoon iets anders.
pi_166613086
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

De witte. Hoe witter hoe bazer.
quote:
wooblabalurg
pi_166613125
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zullen we het dan een "veger" noemen, en geen "roe"? Dan is het wel zo duidelijk. ;)
De roe is een heidens vruchtbaarheidssymbool. Komt in andere Sinterklaastradities ook nog veelvuldig voor, o.a. om de knappe meisjes mee te slaan.
pi_166613144
quote:
Betekenis ' roe '

roe zie roede

roe·de (de; v(m); meervoud: roeden, roedes), roe (de; v(m); meervoud: roes)

1 samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven
2 staaf of stang: gordijnen aan koperen roeden
3 penis
Laten we de roe ook weer in ere herstellen en deze gebruiken als vruchtbaarheidssymbool. <O)

quote:
Een symbool van vruchtbaarheid uit heidense tijden. Dit is nog steeds zichtbaar als vruchtbare jonge vrouwen met de roe worden geslagen zoals dat in andere regio’s gebeurt en ook op de waddeneilanden nog een rol speelt.

http://sintenpietengilde.nl/kenmerk/roe/
Ofwel, we laten de mannen weer de vrouwen slaan. oO/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166613153
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef MrSweets het volgende:

Het hele feest mag van mij afgeschaft worden.
Je kunt niet ontkennen dat het zijn oorsprong vindt ten tijden van de slavernij.
Daar moet je je gewoon totaal niet mee willen associëren en dit feest houd die associate in stand, hoe je het ook gaat veranderen de oorsprong blijft.

Zwarte piet was de knecht van Sint er klaas, betaald dan wel niet, je snap het idee.

Dat moet je niet willen klaar, mensen uit andere landen kijken heeeeeeel raar naar dit feest, het is gewoon supperawkward. En ik schaam me om Nederlander te zijn met deze "traditie".

Sommige tradities moet je gewoon afstand van doen, omdat ze niet meer in de huidige tijd passen. Verzin gewoon iets anders.
Mensen vinden culturele verandering heeeeel eng. Ze denken daar een soort houvast aan te hebben die wat mij betreft sowieso al schijn is: of men dat nu leuk vindt of niet, de wereld verandert in een hoog tempo.

En inderdaad, dat kan betekenen dat bestaande tradities op de schop moeten. Big deal. Verzin iets anders inderdaad. :) Ik snap niet waarom men daar zo negatief over doet... het is juist een kans om nieuwe tradities vorm te geven. En als we dat goed doen kan het nog een hele tijd mee zonder maatschappelijke controverses.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613179
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De roe is een heidens vruchtbaarheidssymbool. Komt in andere Sinterklaastradities ook nog veelvuldig voor, o.a. om de knappe meisjes mee te slaan.
Klinkt als een obscure pornofilm.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:32:39 #172
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166613180
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef MrSweets het volgende:
Het hele feest mag van mij afgeschaft worden.
Je kunt niet ontkennen dat het zijn oorsprong vindt ten tijden van de slavernij.
Daar moet je je gewoon totaal niet mee willen associëren en dit feest houd die associate in stand, hoe je het ook gaat veranderen de oorsprong blijft.

Zwarte piet was de knecht van Sint er klaas, betaald dan wel niet, je snap het idee.

Dat moet je niet willen klaar, mensen uit andere landen kijken heeeeeeel raar naar dit feest, het is gewoon supperawkward. En ik schaam me om Nederlander te zijn met deze "traditie".

Sommige tradities moet je gewoon afstand van doen, omdat ze niet meer in de huidige tijd passen. Verzin gewoon iets anders.
Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166613231
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:32 schreef Kaji het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
De eerste vormen van zwarte piet bij het sinterklaasfeest en de afschaffing van slavernij door Nederland vielen wel zo'n beetje samen. Het is wel ontstaan in die tijdgeest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613245
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:32 schreef Kaji het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
Het Sinterklaasfeest niet maar Zwarte Piet werd pas echt populair bij het hele volk na het boekje van Schenkman. In zijn boekje was hij een neger.

Edit: boekje Schenkman 1850
Afschaffing slavernij: 1863
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613306
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:27 schreef TheJanitor het volgende:

[..]

De witte. Hoe witter hoe bazer.
ahhhh het superieure-rastrauma..
doe maar niet het volgend jaar ...

doe deze bijv:
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:39:54 #176
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166613318
Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd. Z'n huidskleur boeide me ook niet echt eigenlijk.
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166613329
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:39 schreef Kaji het volgende:

Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd.
Dan ben je opgevoed met de roetveegpiet in een tijd waarin het uiterlijk van ZP al controversieel was. ;) Net als ik trouwens.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613332
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:39 schreef Kaji het volgende:
Ik ben zelf trouwens opgegroeid met het verhaal dat Piet een schoorsteenveger was. Werkelijk nooit een associatie met negers gelegd. Z'n huidskleur boeide me ook niet echt eigenlijk.
Het was ook de bedoeling dat het 'vergeten' werd
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613354
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:32 schreef Kaji het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest vindt niet zijn oorsprong in de slavernij. Zwarte Piet volgens mij ook niet. Het uiterlijk van Zwarte Piet is wel beïnvloed door karikaturale voorstellingen van negers.
Zijn de meningen over verdeeld.

http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
pi_166613362
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het was ook de bedoeling dat het 'vergeten' werd
En dat is zo goed gelukt dat sommigen hier inderdaad denken dat ZP nooit een neger heeft voorgesteld. :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613438
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Zijn de meningen over verdeeld.

http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
Let op: ik zeg daarmee niet dat ZP per se is bedoeld als een voorstelling van een slaaf. Ik zeg alleen: het uiterlijk van ZP zoals we dat nu kennen is ontstaan rond dezelfde tijd dat slavernij werd afgeschaft.

Om ZP en het uiterlijk daarvan goed te begrijpen moeten we dus begrijpen hoe de tijdgeest van toen was. Dat was een tijd waarin zwarte mensen als minderwaardig werden beschouwd en dat sociaal en maatschappelijk gezien werd als een respectabele mening.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613448
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het Sinterklaasfeest niet maar Zwarte Piet werd pas echt populair bij het hele volk na het boekje van Schenkman. In zijn boekje was hij een neger.

Edit: boekje Schenkman 1850
Afschaffing slavernij: 1863
Maar in die eerste tekeningen in schenkmansboek wordt hij al stereotiep ingekleurd met hele zwarte huid. Terwijl negers bruin tot donkerbruin zijn en alleen zwart lijken in het donker.
Het hele denken in wit en zwart is stereotypering. Die mensen met die kleuren bestaan niet
Denk dan blank en donker. Dat is exacter en niet stereotiep
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 12 november 2016 @ 21:47:33 #183
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_166613470
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat is zo goed gelukt dat sommigen hier inderdaad denken dat ZP nooit een neger heeft voorgesteld. :o
En dat boeit waarom precies?
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_166613481
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dat is zo goed gelukt dat sommigen hier inderdaad denken dat ZP nooit een neger heeft voorgesteld. :o
Klopt. En het was allemaal ook wel goed bedoeld natuurlijk. Alleen is de associatie er bij een gedeelte van de mensen die vanuit onze voormalige kolonien hierheen kwamen nog wel steeds.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613496
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Let op: ik zeg daarmee niet dat ZP per se is bedoeld als een voorstelling van een slaaf. Ik zeg alleen: het uiterlijk van ZP zoals we dat nu kennen is ontstaan rond dezelfde tijd dat slavernij werd afgeschaft.

Om ZP en het uiterlijk daarvan goed te begrijpen moeten we dus begrijpen hoe de tijdgeest van toen was. Dat was een tijd waarin zwarte mensen als minderwaardig werden beschouwd en dat sociaal en maatschappelijk gezien werd als een respectabele mening.
Ja precies. In die tijd volkomen normaal om zo te denken.

Nu niet meer. Daarom. Afschaffen
pi_166613504
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar in die eerste tekeningen in schenkmansboek wordt hij al stereotiep ingekleurd met hele zwarte huid. Terwijl negers bruin tot donkerbruin zijn en alleen zwart lijken in het donker.
Het hele denken in wit en zwart is stereotypering. Die mensen met die kleuren bestaan niet
Denk dan blank en donker. Dat is exacter en niet stereotiep
Ja de sterotypering was er natuurlijk al, die heeft hij niet zelf verzonnen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613535
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:49 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Ja precies. In die tijd volkomen normaal om zo te denken.

Nu niet meer. Daarom. Afschaffen
Hij werd expliciet knecht (betaalde werknemer) en Piet genoemd.

Lijkt me dat als er al een boodschap over slavernij inzit, dit er juist eentje is tegen slavernij.
pi_166613586


Zeker , zie ik wel een kern van waarheid hier, maar in hoeverre is deze cartoon een sterotypering van de boze blanke man.
pi_166613612
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hij werd expliciet knecht (betaalde werknemer) en Piet genoemd.

Lijkt me dat als er al een boodschap over slavernij inzit, dit er juist eentje is tegen slavernij.
Ook dat klopt, maar Schenkman was ook geen voorstander van de slavernij. Het punt is dat het stereotype, dat wij nu als racitisch beschouwen, toen heel normaal was en Schenkman zich daar dus ook aan schuldig maakte door hem zo af te beelden

Overigens zijn er ook plaatjes van hem waarin Piet wel neergezet wordt als een bediende en niet als die karikatuur.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zaterdag 12 november 2016 @ 21:55:45 #190
8369 speknek
Another day another slay
pi_166613627
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:42 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Zijn de meningen over verdeeld.

http://www.volkskrant.nl/(...)kindslaven~a3531694/
Volgens mij had hij in de tijd van Schenkman nog geen pagekostuum. Toen was het gewoon een knecht. Het pagekostuum en de karikaturale kenmerken kwamen later en lijken inderdaad sterk beïnvloed door de slavernij.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_166613634
Alle winterfeesten gaan over licht en donker. Over zwart en wit. Over hoop en wanhoop. Over schaarste en overvloed. Over creatie en destructie. Het zijn winterfeesten!

En overal ter wereld worden die tegenstellingen uitgebeeld.

Zelfs Shiva (de Hindu God) kent een witte en een zwarte versie:

Shiva als de creator:


Shiva als de vernietiger:
pi_166613637
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt. En het was allemaal ook wel goed bedoeld natuurlijk. Alleen is de associatie er bij een gedeelte van de mensen die vanuit onze voormalige kolonien hierheen kwamen er nog wel steeds.
Die associate is er bij iedereen die iets langer gaat nadenken.

Natuurlijk niet bij kinderen.
Iig ik dacht zo totaal niet. ZP is een kindervriend.

Deze traditie komt allen uit een tijd waar er bedenkelijke denkbeelden op na gehouden werden.
Daar moet je als beschaving in 2016 gewoon totale afstand van willen doen. Zoals gebeurd met zoveel tradities uit het verleden waar de denkbeelden anders was. Ook "leuke" positief bedoelde tradities.

Verzin gewoon iets anders. Er is geen enkele reden om deze traditie nog in stand te houden.
pi_166613668
quote:
14s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ook dat klopt, maar Schenkman was ook geen voorstander van de slavernij. Het punt is dat het stereotype, dat wij nu als racitisch beschouwen, toen heel normaal was en Schenkman zich daar dus ook aan schuldig maakte door hem zo af te beelden

Overigens zijn er ook plaatjes van hem waarin Piet wel neergezet wordt als een bediende en niet als die karikatuur.
Dus iemand die ooit tegen slavernij was, is ingehaald door de tijd en nu de bedenker van een racistisch stereotype.

De claim 'Zwarte Piet is racisme' is gewoon niet te maken.

Racisme is een groot verwijt, dan heb je gewoon hard/duidelijk bewijs nodig.
pi_166613680
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:55 schreef speknek het volgende:

[..]

Volgens mij had hij in de tijd van Schenkman nog geen pagekostuum. Toen was het gewoon een knecht. Het pagekostuum en de karikaturale kenmerken kwamen later en lijken inderdaad sterk beïnvloed door de slavernij.
De tekenaar gaf hem een spaans kostuum van de 16e eeuw . Logisch, want het verhaal was dat piet en sint uit Spanje kwam. Rond 1860 waren er veel meer schilderijen en prenten bekend van edele lieden 16e eeuw of iets later met spaanse kraag, wambuis met verticale banen, pofbroek en majo daaronder.
Dat pagekostuum van kennelijk jonge slaven op schilderijen was veel minder bekend en lijkt ook minder op de eerste tekeningen van piet in spaans pak
pi_166613717
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dus iemand die ooit tegen slavernij was, is ingehaald door de tijd en nu de bedenker van een racistisch stereotype.

De claim 'Zwarte Piet is racisme' is gewoon niet te maken.

Racisme is een groot verwijt, dan heb je gewoon hard/duidelijk bewijs nodig.
Dat hij vond dat mensen betaald moesten worden voor arbeid betekent nog niet dat hij een voorvechter was van rassengelijkheid. Die conclusie gaat mij vooralsnog veel te snel in elk geval.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:02:45 #196
289141 Kaji
Debiele homofiele joodse neger
pi_166613723
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:56 schreef MrSweets het volgende:

[..]

Die associate is er bij iedereen die iets langer gaat nadenken.

Natuurlijk niet bij kinderen.
Iig ik dacht zo totaal niet. ZP is een kindervriend.

Deze traditie komt allen uit een tijd waar er bedenkelijke denkbeelden op na gehouden werden.
Daar moet je als beschaving in 2016 gewoon totale afstand van willen doen. Zoals gebeurd met zoveel tradities uit het verleden waar de denkbeelden anders was. Ook "leuke" positief bedoelde tradities.

Verzin gewoon iets anders. Er is geen enkele reden om deze traditie nog in stand te houden.
Bijna alle tradities komen uit een tijd waarin er naar hedendaagse maatstaven bedenkelijke denkbeelden op nagehouden werden. Moeten we Kerst en Pasen en Carnaval ook maar afschaffen? Het hele Sinterklaasfeest afschaffen is in elk geval overdreven omdat de oorsprong ervan niet ligt in de slavernij. Ik zie verder ook geen bezwaar in een zwarte helper van Sint als het geen racistische connotaties heeft (het idee van een zwarte helper van Sint is trouwens ook al ouder dan Schenkman),
Alle mensen zijn voortdurend ontevreden.
pi_166613726
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:58 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dus iemand die ooit tegen slavernij was, is ingehaald door de tijd en nu de bedenker van een racistisch stereotype.

De claim 'Zwarte Piet is racisme' is gewoon niet te maken.

Racisme is een groot verwijt, dan heb je gewoon hard/duidelijk bewijs nodig.
Nee, we vinden tegenwoordig het stereotype (zwart, dikke rode lippen, oorringen, onderdanig, dom etc....) racistisch. Schenkman heeft dat niet verzonnen, hij heeft dat verwerkt in zijn personage van Zwarte Piet samen met ook andere kenmerken. Het was er één onderdeel van.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613734
Was vanmiddag bij de intocht in centrum Den Haag.

En onder het toegestroomde publiek weer veel , heel veel gekleurde toeschouwers en / met kinderen.

En allemaal blij met de mooie Sint en met de mooie zwarte en bruine Pieten.

Geen gezeik , geen valse noten , geen bezwaren.

Kortom , zoals het altijd is geweest.

Dus tegen de ouwehoer en anti racisme Pieten een volmondig "opkankeren" uit Den Haag!
pi_166613757
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:03 schreef DrMabuse het volgende:

Was vanmiddag bij de intocht in centrum Den Haag.

En onder het toegestroomde publiek weer veel , heel veel gekleurde toeschouwers en / met kinderen.

En allemaal blij met de mooie Sint en met de mooie zwarte en bruine Pieten.

Geen gezeik , geen valse noten , geen bezwaren.

Kortom , zoals het altijd is geweest.

Dus tegen de ouwehoer en racisme Pieten een volmondig "opkankeren" uit Den Haag!
Je komt hier klagen dat ze je niet hebben lastiggevallen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613783
quote:
10s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je komt hier klagen dat ze je niet hebben lastiggevallen?
Ik kom melden dat het hier in Den Haag weer leuk / gezellig was.

In tegenstelling tot andere plaatsen in Nederland.

Waar volwassen hysterische lui weer fijn bezig waren.
pi_166613816
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar in die eerste tekeningen in schenkmansboek wordt hij al stereotiep ingekleurd met hele zwarte huid. Terwijl negers bruin tot donkerbruin zijn en alleen zwart lijken in het donker.
Het hele denken in wit en zwart is stereotypering. Die mensen met die kleuren bestaan niet
Denk dan blank en donker. Dat is exacter en niet stereotiep
Die schmink is echt zwart. Niemand op deze hele wereld is zwart.
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_166613868
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:09 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die schmink is echt zwart. Niemand op deze hele wereld is zwart.
Het is dan ook niet zo zwart als roet, maar zo zwart als de nacht. Zoals alle winterfeesten daarop gebaseerd zijn. Waar dan ook.
pi_166613904
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:09 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die schmink is echt zwart. Niemand op deze hele wereld is zwart.
Zwart heeft al eeuwenlang een negatieve bijklank. Hoe zwarter, hoe nagatiever. Daarom is het stereotype dan ook pikzwart.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166613922
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:09 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Die schmink is echt zwart. Niemand op deze hele wereld is zwart.
Het komt ieg niet zo heel veel voor... maar dit is toch behoorlijk zwart:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166613947
En dit is toch behoorlijk zwart:

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:19:33 #206
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166614033
quote:
4s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:31 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Laten we de roe ook weer in ere herstellen en deze gebruiken als vruchtbaarheidssymbool. <O)

[..]

Ofwel, we laten de mannen weer de vrouwen slaan. oO/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar noem je twee zeer belangrijke punten, die in de zwarte piet discussie vandaag de dag maar al te vaak worden ondergesneeuwd.

Er is niks mis met de roede, roe!

En ook niet met de zak van Sinterklaas, godverdomme!

BLIJF AF VAN DE ZAK VAN SINTERKLAAS!
Huig
  zaterdag 12 november 2016 @ 22:19:58 #207
31858 mrspoeZ
crazy catlady
pi_166614046
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het komt ieg niet zo heel veel voor... maar dit is toch behoorlijk zwart:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wauw.
Prrrrr
pi_166614083
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:19 schreef mrspoeZ het volgende:

[..]

Wauw.
Ja, redelijk bizarre foto wel. Ik dacht ook even dat die geschminkt was ofzo.. maar is gewoon een Afrikaans fotomodel, Khoudia Diop.

Edit: Senegal.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166614122
Nog maar weer even plaatsen:

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166614233
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Nog maar weer even plaatsen:

[ afbeelding ]
Gaap. Achterhaald en irrelevant.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166614283
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:19 schreef Orwell het volgende:

BLIJF AF VAN DE ZAK VAN SINTERKLAAS!
Goede raad voor de kindertjes !! well done

Oja... kinderen... blijf ook af van de roede van het duo
pi_166614284
Dus toen we er achter waren gekomen dat zwarte mensen niet een op zich staand 'ras' was, dat minderwaardig was en we dus best als slaven konden gebruiken, was het moreel niet meer aanvaardbaar om ze te bespotten dmv van een stereotype.

De oplossing was de verklaring dat Piet zwart was van het roet van de schoorsteen en zo geschiede..... the rest is history :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166614297
quote:
6s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:31 schreef Kijkertje het volgende:
Dus toen we er achter waren gekomen dat zwarte mensen niet een op zich staand 'ras' was, dat minderwaardig was en we dus best als slaven konden gebruiken, was het moreel niet meer aanvaardbaar om ze te bespotten dmv van een stereotype.

De oplossing was de verklaring dat Piet zwart was van het roet van de schoorsteen en zo geschiede..... the rest is history :P
Ja, zo ging het dus totaal niet. Maar bedankt voor je opmerking.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  zaterdag 12 november 2016 @ 23:30:41 #214
153313 Orwell
aka Huig Molenaar
pi_166615500
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Goede raad voor de kindertjes !! well done

Oja... kinderen... blijf ook af van de roede van het duo
hahahaha
sowieso mischien nog een goede raad voor de kinderen:
Hoed je voor ouwe mannen in jurken die snoep aanbieden. al dan niet met hulp
van knechten.
Huig
pi_166615757
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Nog maar weer even plaatsen:

[ afbeelding ]
Volgens mij heeft "de rest van de wereld" genoeg aan hun eigen "racisme" vraagstukken voordat zij zich met die van ons hoeven bemoeien. :{
  Moderator zaterdag 12 november 2016 @ 23:47:31 #216
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166615815
fuck de rest van de wereld
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166615835
Zijn jullie er al uit?
pi_166615849
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:44 schreef FouteMensenStaff het volgende:

[..]

Volgens mij heeft "de rest van de wereld" genoeg aan hun eigen "racisme" vraagstukken voordat zij zich met die van ons hoeven bemoeien. :{
Het gaat mij ook niet om wat de rest van de wereld er van denkt, maar om de overeenkomsten van het ene en het andere stereotype ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166615878
Wazige intocht in Den Haag Centrum. :P
pi_166615896
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:50 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:
Wazige intocht in Den Haag Centrum. :P
Hoezo wazig?
pi_166615970
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:51 schreef Yasmin23 het volgende:

[..]

Hoezo wazig?
Het was pas rond 17:00 in plaats van eerder. :P
pi_166615996
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:55 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Het was pas rond 17:00 in plaats van eerder. :P
Ja maar die man moet overal naartoe :P
  Moderator zondag 13 november 2016 @ 00:05:11 #223
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166616144
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 23:55 schreef Blue_Panther_Ninja het volgende:

[..]

Het was pas rond 17:00 in plaats van eerder. :P
in DH noemen we dat vroeg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166617047
Wie was die man met die hakbijl? Bluesdude?
standaarddrinker
pi_166617102
Ik heb zo een vermoeden dat het deze was.

http://assets.catawiki.nl(...)875-bfc9c2bd5594.jpg
  Moderator zondag 13 november 2016 @ 00:57:37 #226
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166617114
nee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 13 november 2016 @ 01:01:45 #227
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_166617182
quote:
18s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Echt... alleen al vanwege dit soort reacties zou ik ZP zo snel mogelijk willen afschaffen. Ongelofelijk.
Huil huil
Fade to Black
pi_166617292
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 01:01 schreef Achterhoker het volgende:

[..]

Huil huil
Er moet wel heel veel afgeschaft worden wanneer boze reacties op FB een geldig argument zou zijn _O-
pi_166617416
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 november 2016 22:23 schreef Kijkertje het volgende:
Nog maar weer even plaatsen:

[ afbeelding ]
De persoon links is een piet in wording.
Van één keer door de schoorsteen gaan zal je niet meteen volledig zwart in je gezicht zijn van het roet.
Dat gaat met vlagen natuurlijk.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_166617583
"Are you taking a piss?" Geweldig.


Oud, maar nog steeds grappig:


Maar Sintvierders kwetsen niet met opzet, ze hebben echt niet door dat ze fout bezig zijn en ergens is het aandoenlijk hoe naief ze zijn en hoe ze iets recht kunnen praten wat hartstikke krom is. Het zal echt lang duren voor men het zelf inziet. Het is niet anders, de meerderheid gelooft er al in sinds kind, dat kun je niet even uitwissen, ze zijn allemaal onschuldig en daarom alleen al is het niet goed om te demonstreren maar moet het anders aangepakt worden, over een hele lange tijd.
pi_166617750
timmmmm heeft zo goed als de kern geraakt van het ZP-debat.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 13 november 2016 @ 01:40:00 #232
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166617764
http://m.telegraaf.nl/bin(...)iet-was-zwarte-klaas

Zwarte klazen en de Schenkmanmythe debunked.
  zondag 13 november 2016 @ 01:40:10 #233
108371 sinterklaaskapoentje
Wie komt er alle jaren...
pi_166617769
200 aanhouding, en een boze advocaat. Waarom hebben ze hun demos niet gewoon aangevraagd. De NVU zijn ook niet onomstreden en die konden gewoon demonstreren vóór piet. Pfff
:')
pi_166617812
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 01:16 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

De persoon links is een piet in wording.
Van één keer door de schoorsteen gaan zal je niet meteen volledig zwart in je gezicht zijn van het roet.
Dat gaat met vlagen natuurlijk.
Ja zo werd het dan ook later altijd uitgelegd om te verdoezelen dat het eik een stereotype van een neger was. Zo konden we ze dus lekker allemaal zwart houden en de meeste mensen weten ook niet beter meer.

Maar ik kan me voorstellen dat als jouw voorouders de slachtoffers waren de herinnering daaraan veel langer blijft bestaan.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166617911
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 01:25 schreef User8472 het volgende:

Maar Sintvierders kwetsen niet met opzet, ze hebben echt niet door dat ze fout bezig zijn en ergens is het aandoenlijk hoe naief ze zijn en hoe ze iets recht kunnen praten wat hartstikke krom is. Het zal echt lang duren voor men het zelf inziet. Het is niet anders, de meerderheid gelooft er al in sinds kind, dat kun je niet even uitwissen, ze zijn allemaal onschuldig en daarom alleen al is het niet goed om te demonstreren maar moet het anders aangepakt worden, over een hele lange tijd.
Mja, het is niet alsof we daar pas een paar jaar geleden aan zijn begonnen. Het is een heeeeel moeizaam proces kennelijk. Waar een anderszins vrij progressief land ineens heel star in kan zijn...

Het laatste stukje houvast voor de Nederlander in deze snel veranderende wereld: zwarte piet. :{ Als we het daarvan moeten hebben...
Niet meer aanwezig in dit forum.
  zondag 13 november 2016 @ 01:53:53 #236
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166617927
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:45 schreef Molurus het volgende:

[..]

Om ZP en het uiterlijk daarvan goed te begrijpen moeten we dus begrijpen hoe de tijdgeest van toen was. Dat was een tijd waarin zwarte mensen als minderwaardig werden beschouwd en dat sociaal en maatschappelijk gezien werd als een respectabele mening.
Zwarte mensen werden toen niet als minderwaardig beschouwd. De meeste mensen in Nederland hadden nog nooit een neger beschouwd. Ze waren toen nog niet zo lang geleden zelf minderwaardig geweest, of waren dat nog. Wat kunnen die negers in donker Afrika je schelen als je in de sloppen woont en je kinderen niet te eten kunt geven? Wat interesseert slavernij in de overzeese gebiedsdelen als je zelf in de fabriek wordt uitgebuit?
Daarnaast ontstond rond die tijd het beeld van de nobele wilde die eerder respect afdwong dan minachting.
pi_166618007
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 01:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwarte mensen werden toen niet als minderwaardig beschouwd. De meeste mensen in Nederland hadden nog nooit een neger beschouwd. Ze waren toen nog niet zo lang geleden zelf minderwaardig geweest, of waren dat nog. Wat kunnen die negers in donker Afrika je schelen als je in de sloppen woont en je kinderen niet te eten kunt geven? Wat interesseert slavernij in de overzeese gebiedsdelen als je zelf in de fabriek wordt uitgebuit?
Daarnaast ontstond rond die tijd het beeld van de nobele wilde die eerder respect afdwong dan minachting.
Nee hoor. Het klopt dat er weinig donkere mensen in Nederland (en de rest van Europa) rondliepen, maar het beeld was dat ze minderwaardig waren en dus ook geen recht op onderwijs hadden etc. Ze waren gewoon niet welkom en Europa hield het zwarte ras dan ook zoveel mogelijk buiten de deur, op enkele uitzonderingen na, omdat het hebben van een gekleurde bediende bij de rijken erg modieus was.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618036
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor. Het klopt dat er weinig donkere mensen in Nederland (en de rest van Europa) rondliepen, maar het beeld was dat ze minderwaardig waren en dus ook geen recht op onderwijs hadden etc. Ze waren gewoon niet welkom en Europa hield het zwarte ras dan ook zoveel mogelijk buiten de deur, op enkele uitzonderingen na, omdat het hebben van een gekleurde bediende bij de rijken erg modieus was.
Leuk.

Maar heeft NIETS met Zwarte Piet te maken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 13 november 2016 @ 02:03:48 #239
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166618044
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 21:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

"Roe" betekent toch wel nadrukkelijk een bundel takken waarmee geslagen wordt.

http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=roe&lang=nn

roe·de (de; v(m); meervoud: roeden, roedes), roe (de; v(m); meervoud: roes)

1 samengebonden bundel twijgen om slaag mee te geven
De roe is een "slap stick" zoals Harlekijn die ook heeft. Overigens ook een type met een zwart gezicht en een kleurig pakje, die Harkelijn. Beslist geen neger, maar binnen het tijdsbeeld kan het heel goed een van de invloeden op Zwarte Piet zijn geweest.
pi_166618061
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 01:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, het is niet alsof we daar pas een paar jaar geleden aan zijn begonnen. Het is een heeeeel moeizaam proces kennelijk. Waar een anderszins vrij progressief land ineens heel star in kan zijn...

Het laatste stukje houvast voor de Nederlander in deze snel veranderende wereld: zwarte piet. :{ Als we het daarvan moeten hebben...
Neuh, NL is tolerant maar de veramerikaanste anti-Pieten zijn intolerant met hun totaal misplaatste blackface.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 13 november 2016 @ 02:06:14 #241
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166618065
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor. Het klopt dat er weinig donkere mensen in Nederland (en de rest van Europa) rondliepen, maar het beeld was dat ze minderwaardig waren en dus ook geen recht op onderwijs hadden etc. Ze waren gewoon niet welkom en Europa hield het zwarte ras dan ook zoveel mogelijk buiten de deur, op enkele uitzonderingen na, omdat het hebben van een gekleurde bediende bij de rijken erg modieus was.
Wat heb jij voor idioot beeld van de negentiende eeuw? Je kletst onzin.
pi_166618076
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 02:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De roe is een "slap stick" zoals Harlekijn die ook heeft. Overigens ook een type met een zwart gezicht en een kleurig pakje, die Harkelijn. Beslist geen neger, maar binnen het tijdsbeeld kan het heel goed een van de invloeden op Zwarte Piet zijn geweest.
Harlekijn heeft soms een zwart gezicht maar meestal een masker en dat heeft idd helemaal niets te maken met een karikatuur van een neger zoals ZP dat bij ons wel had.

Edit: de roe heeft van oorsprong ook niets met die karikatuur te maken maar dat hebben we dan ook niet om die reden afgeschaft maar omdat we het slaan van kinderen opvoedkundig niet meer juist vonden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618122
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:07 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Harlekijn heeft soms een zwart gezicht maar meestal een masker en dat heeft idd helemaal niets te maken met een karikatuur van een neger zoals ZP dat bij ons wel had.

Edit: de roe heeft van oorsprong ook niets met die karikatuur te maken maar dat hebben we dan ook niet om die reden afgeschaft maar omdat we het slaan van kinderen opvoedkundig niet meer juist vonden.
De roe is niet het enige onderdeel wat onterecht (uit onwetenheid) is afgeschaft.

De oorbel vind ik bv veel schrijnender.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166618190
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

De roe is niet het enige onderdeel wat onterecht (uit onwetenheid) is afgeschaft.

De oorbel vind ik bv veel schrijnender.
Die oorbellen vind ik ook niet echt belangrijk. De huidskleur is het meest essentiele natuurlijk van het stereotype. Ik kan me bv. heel goed voorstellen dat die oorbellen er aan toegevoegd zijn omdat de Sint en zijn Pieten met de stoomboot kwamen en het dus een referentie aan zeelieden was.

Wel bestond het beeld dat Afrikanen makkelijk te verleiden waren om (voor ons) waardevolle goederen (vooral grondstoffen natuurlijk) te ruilen tegen blinkende sieraden en werden 'wilden' regelmatig afgebeeld met neus- en oorringen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618220
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die oorbellen vind ik ook niet echt belangrijk. De huidskleur is het meest essentiele natuurlijk van het stereotype. Ik kan me bv. heel goed voorstellen dat die oorbellen er aan toegevoegd zijn omdat de Sint en zijn Pieten met de stoomboot kwamen en het dus een referentie aan zeelieden was.

Wel bestond het beeld dat Afrikanen makkelijk te verleiden waren om (voor ons) waardevolle goederen te ruilen tegen blinkende sieraden en werden 'wilden' regelmatig afgebeeld met neus- en oorringen.
Jij vind dus ook dat je je als blanke niet zwart zou mogen schminken ongeacht de context?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166618229
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jij vind dus ook dat je je als blanke niet zwart zou mogen schminken ongeacht de context?
Nee hoor en dat heb ik al eerder gezegd :{
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618257
quote:
15s.gif Op zondag 13 november 2016 02:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor en dat heb ik al eerder gezegd :{
Dus men mag zich wel als Zwarte Piet schminken omdat de context waarom men zich schminkt te maken heeft met Zwarte Piet en niet met 'negers' e/o 'slavernij'?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166618282
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dus men mag zich wel als Zwarte Piet schminken omdat de context waarom men zich schminkt te maken heeft met Zwarte Piet en niet met 'negers' e/o 'slavernij'?
Heel bijzonder soort logica dit.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166618303
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heel bijzonder soort logica dit.
Yup.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166618314
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:35 schreef Montagui het volgende:

[..]

Yup.
Of ik begrijp niet wat je precies suggereert, of het volgt totaal niet uit wat kijkertje zei. Maar het zal wel aan mij liggen. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166618319
De anti-Pieten laten zich weer eens van hun beste kant zien. Protesteren zonder vergunning, mensen bedreigen met wapens en om wat? Een blanke die zich zwart schminkt, haha. Vanmiddag nog 200 euro verdiend door deze zwaar racistische fantasiefiguur te spelen.

Het moge duidelijk zijn, de gekkies zijn weer eens boos en houden zich niet aan de regels.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166618325
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of ik begrijp niet wat je precies suggereert, of het volgt totaal niet uit wat kijkertje zei. Maar het zal wel aan mij liggen. :D
Denk het.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166618409
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 01:40 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
200 aanhouding, en een boze advocaat. Waarom hebben ze hun demos niet gewoon aangevraagd. De NVU zijn ook niet onomstreden en die konden gewoon demonstreren vóór piet. Pfff
Maar die waren dan ook maar met 25 man.

[En hadden gewoon een aanvraag ingediend en hielden zich netjes aan de regels]
pi_166618682
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 02:30 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dus men mag zich wel als Zwarte Piet schminken omdat de context waarom men zich schminkt te maken heeft met Zwarte Piet en niet met 'negers' e/o 'slavernij'?
De context zwart bij ZP is iig lange tijd verweven geweest met negers e/o slavernij. Ik begrijp dat een grote groep dat niet meer als zodanig ervaart, maar de geschiedenis kan je niet zomaar uitwissen. Er zijn nog steeds mensen die dat wel als zodanig herkennen/ ervaren en erdoor gekwetst worden. Daar kan je rekening mee houden of niet, dat is je eigen keuze.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 13-11-2016 03:27:18 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618721
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 02:38 schreef BoneThugss het volgende:
De anti-Pieten laten zich weer eens van hun beste kant zien. Protesteren zonder vergunning, mensen bedreigen met wapens en om wat? Een blanke die zich zwart schminkt, haha. Vanmiddag nog 200 euro verdiend door deze zwaar racistische fantasiefiguur te spelen.

Het moge duidelijk zijn, de gekkies zijn weer eens boos en houden zich niet aan de regels.
Wapens :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618737
quote:
5s.gif Op zondag 13 november 2016 03:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wapens :?
Ja.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166618747
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 03:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja.
Heb je ook een bron?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618833
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618885
quote:
11s.gif Op zondag 13 november 2016 03:28 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Heb je ook een bron?
Je Google is stuk?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166618894
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 03:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je Google is stuk?
Gedaan :Y Kan het niet vinden :@
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166618914
quote:
9s.gif Op zondag 13 november 2016 03:55 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Gedaan :Y Kan het niet vinden :@
Google "Maassluis messen en hakbijl".
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166618927
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 03:59 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Google "Maassluis messen en hakbijl".
Ja die kwam ik wel tegen *O*


Man met kapmes was niet op weg naar sinterklaasintocht


quote:
De man die vandaag in Maassluis met een kapmes is opgepakt, had niets kwaads in de zin. Volgens de politie was de 31-jarige Poolse man met een tas vol gereedschap op weg naar een vriend en niet onderweg naar de intocht van de Sint.

Bij de afzettingen in het centrum van Maassluis werd de man gearresteerd voor verboden wapenbezit. Hij liep richting de feestelijkheden toen de politie hem preventief fouilleerde.

Agenten ontdekten dat hij twee tassen bij zich had met spullen "die niet op een kinderfeest thuishoren". Wat de man met het gereedschap bij zijn vriend wilde doen, zegt de politie niet.
Of bedoel je deze niet :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166619241
quote:
14s.gif Op zondag 13 november 2016 04:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ja die kwam ik wel tegen *O*


Man met kapmes was niet op weg naar sinterklaasintocht


[..]

Of bedoel je deze niet :?
Nee, Elsevier.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166619282
Sinterklaasje kom maar binnen met je.....Piet. "Knecht" mag niet meer, ze zongen "Piet" want het antiracistische Goedvolk dat heeeeeelemaal niet racistisch is :') ziet in elke zwarte piet een neger en in elke neger een slaaf voor wie het woord "knecht" kwetsend is. Maar wij zijn de racisten hoor. |:(
pi_166619300
Dat is gelukkig ook weer voorbij. Ondanks de pogingen van het zichzelf moreel superieure wanende Goedvolk om het feest kapot te maken zullen kinderen, ouders en grootouders liedjes met Zwarte Piet zingen en het over Zwarte Piet hebben als ze gezamenlijk het feest vieren.
pi_166619301
Moeten ze eens in landen zoals Japan flikken ... oh wacht ze komen daar niet eens binnen :z
pi_166619306
En dan hebben ze het altijd over die rechtse onderbuik. De rechtse onderbuik verbleekt bij die van de progressieven . Niks is ze te veel. Met hun haatzaaien roepen de Pietenhaters iedereen op om geweld te gebruiken bij een kinderfeestje.
pi_166619316
Als dat landverradende Vara-uitschot ze geen podium had gegeven in hun praatprogramma's dan was er niks aan de hand geweest. Wat zal ik blij zijn als de publieke omroep definitief kapot gaat.
  zondag 13 november 2016 @ 06:38:32 #269
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166619319
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:00 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee hoor. Het klopt dat er weinig donkere mensen in Nederland (en de rest van Europa) rondliepen, maar het beeld was dat ze minderwaardig waren en dus ook geen recht op onderwijs hadden etc. Ze waren gewoon niet welkom en Europa hield het zwarte ras dan ook zoveel mogelijk buiten de deur, op enkele uitzonderingen na, omdat het hebben van een gekleurde bediende bij de rijken erg modieus was.
Wat heb jij voor idioot beeld van de negentiende eeuw? Je kletst onzin.
  zondag 13 november 2016 @ 07:03:11 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166619392
quote:
6s.gif Op zondag 13 november 2016 02:21 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die oorbellen vind ik ook niet echt belangrijk. De huidskleur is het meest essentiele natuurlijk van het stereotype. Ik kan me bv. heel goed voorstellen dat die oorbellen er aan toegevoegd zijn omdat de Sint en zijn Pieten met de stoomboot kwamen en het dus een referentie aan zeelieden was.

Wel bestond het beeld dat Afrikanen makkelijk te verleiden waren om (voor ons) waardevolle goederen (vooral grondstoffen natuurlijk) te ruilen tegen blinkende sieraden en werden 'wilden' regelmatig afgebeeld met neus- en oorringen.
Dat Sinterklaas en Zwarte Piet fictieve personages zijn, wil niet zeggen dat je hun geschiedenis en achtergrond zomaar uit je duim kunt zuigen en kunt wijzigen al naar gelang je politieke agenda.
Jij en anderen halen er een compleet onbestaande geschiedenis en antropologie bij om toch maar te bewijzen dat het racisme is en niets anders dan racisme kan zijn.

Die geschiedvervalsing stoort me in de discussie nog het meest, vooral omdat het bij hard roepen blijft en er nooit, zoals anderen ook hebben opgemerkt, goed onderbouwde bewijzen zijn. Het blijft bij de cirkelredenering dat Zwarte Piet racistisch is, omdat het Nederlandse volk racistisch is, want ze hebben de racistische Zwarte Piet.

Mensen hebben een beeld van de 19e eeuw in Nedeland voor ogen dat is ingekleurd met feiten uit de Amerikaanse geschiedenis, met z'n segregatie en slavernij, waarin het beeld van "de gewone Nederlander" (de typische Sinterklaasvierder, want het was vooral een boerenfeest) in de 18e/19e eeuw compleet ontbreekt.
pi_166619526
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:12 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niet alleen drogisterijen, ook andere zaken die zwarte schmink verkopen zoals Intertoys krijgen dezelfde brief van Astrid Essed. Een brief vol met aannames, onjuistheden en verwijzingen naar bevooroordeelde (VN) of flut (kinderombudsman) onderzoeken.
Astrid Essed is één van de deelnemers van extreem-linkse sites als "krapuul.nl" en "indymedia.nl". Samen met "Joke Kaviaar" die eigenlijk "Joke Kuyt" of zoiets heet. Compleet gestoorde lieden. Ze vertegenwoordigen vrijwel geen achterban, maar wel helaas lieden waar je rekening mee moet houden. Want ze zijn bereid tot oproepen tot geweld. Vandaar ook dat de winkels snel overstag gaan. De macht van de terreur.
Terwijl ze zelf degene zijn die "rechts" betichten van geweld en terreur. Terwijl de NVU de demonstratie netjes aankondigde en in zijn hok bleef.

Trouwens: Wil je even gruwelen van een Joke Kaviaar-bijdrage over Zwarte Piet:

https://www.indymedia.nl/node/36851

quote:
Zwarte Pieten zwartepieten en nog zien witten geen racisme
Opinie, gepost door: Joke Kaviaar op 09/11/2016 11:09:10
Aanstaande zaterdag zal de zogenaamd goedheiligman, ook wel Sinterklaas genoemd, zijnde een witte vent met een witte baard op een ook al wit paard, zijn intrede weer doen in Neederland. In zijn kielzog de nog altijd niet gekielhaalde 'Zwarte Pieten'.

Zie ginds komt de stoomboot terwijl de wind door de bomen waait en makkers hun wild geraas nog altijd niet staken. Het gaat allemaal gebeuren in Maassluis om vervolgens als een virus door het hele land te waren, op de voet gevolgd door televisie en radio en beschermd en gefinancierd door de politiek en de staat en de gemeenten die in hun volharding deze racistische gewoonte in stand te houden steeds meer hun racistische ware aard laten zien. En die ware aard, die is besmettelijker dan de vogelgriep.

Na vijf jaar recente strijd tegen de top van de ijsberg van oergezellig Neerlands onderbuik racisme ligt de drek duidelijker dan ooit op straat. Hier en daar zwicht een organisatie of een gemeente onder druk, besluit een winkelketen het voor gezien te houden, maar de tegenstand kan bepaald niet worden gestaakt. Integendeel. Deze is harder nodig dan ooit. Omdat het niet alleen over Zwarte Piet gaat.

Dan weer horen we gejammer dat de verandering te snel gaat. Ach arme Gelijdelijke Halbe. Dan weer maakt een radio DJ zogenaamd grappen en is dat natuurlijk hartstikke leuk. Nietwaar, Apengeluid Giel? Dan weer horen we dat de smerissen die Mitch Henriquez hebben vermoord er goed mee wegkomen, hun loon, hun baan en hun extraatjes zelfs mochten behouden. Dan weer trekt de EU zich er niets van aan dat het de oplossing van 'het vluchtelingenprobleem' aan de fascist Erdogan overlaat die steeds meer zijn ware gezicht laat zien.
Afgelopen week waren we weer getuige van onversneden justitieracisme toen het OM tegen rapper Insayno de racistische eis van een jaar cel op tafel smeet, zogenaamd wegens onder andere... opruiing. Hij zou de opstand in de Schilderwijk geheel en al alleen hebben doen ontstaan. Net alsof een enkel persoon daar leidend in zou kunnen zijn en al die mensen die daar waren daar alleen maar waren om hem een plezier te doen. Politie en justitie liegen weer eens dat het gedrukt staat.

Ter vergelijking: al die Pegida en PVV racisten die oproepen om moskeeën in de fik te steken komen weg met een boete, of worden zelfs helemaal niet vervolgd. Check deze berichten maar even:
OM: “Schikking voor aanzetten tot geweld tegen moslims en moskeeën” : “Acht personen die afgelopen januari discriminerende en opruiende uitlatingen hebben gepubliceerd op de Facebookpagina ‘Steun de PVV’ zullen worden beboet. Dat meldt het Openbaar Ministerie. Ze moeten een transactiebedrag betalen dat varieert van 350 tot 450 euro.”
En:
OM onderzoekt oproep brandstichting moskee: “De brand erin, in de moskeeën. Kom maar op politie, arresteer me maar”, daagt ze uit. Bij de politie is volgens Van Zanen aangifte gedaan van een oproep tot geweld.”
Dat laatste heb ik eens verder op internet onderzocht: nergens wordt melding gemaakt van de daadwerkelijke vervolging, laat staan veroordeling, van de tot brandstichting oproepende Nel Stins tijdens een Pegida demonstratie. Intussen mag het Pegida van nazi-vluchtelingenjager Wagensveld maandelijks van de met deze fascisten collaborerende burgemeester Van Aertsen van Den Haag de straten van die stad bevuilen. De burgemeester zorgt ervoor dat de antifascisten die hiertegen in het geweer komen preventief worden opgepakt en worden geconfronteerd met gebiedsverboden en meldplicht.

Het OM is overduidelijk racistisch. Het hele strafrechtsysteem is racistisch. De politiek en de politie zijn racistisch. Racisme is diep ingebed in de samenleving en is institutioneel. Dat gaat niet alleen over de PVV en Pegida. Het racisme is zo diep geworteld in onze samenleving dat het niet alleen is voorbehouden aan 'rechts'. Nee, menig zich links noemende partij, politicus of do-gooder denkt nog altijd te kunnen beweren er niet mee besmet te zijn. En nee, je moet ook er niet raar van opkijken als al die zondebokkenpolitiek de 'gewone' burger het gevoel geeft dat racisme de gewoonste zaak van de wereld is en erger nog: een mening. Een 'mening' die vrijelijk geuit kan worden onder de vlag van de vrijheid van meningsuiting terwijl intussen zwarte activisiten worden bedreigd en aangevallen, gearresteerd, geslagen, vervolgd, veroordeeld en opgesloten om hen de mond te snoeren. Het is beslist geen toeval dat twee activisten die bekend staan als voorvechters voor de afschaffing van blackface Zwarte Piet juist degenen zijn die met zoveel fanatisme vervolgd worden. Het OM denkt als altijd: dat zijn leiders, die pikken we eruit en die stellen we ten voorbeeld. Eerder ging het OM ook al in beroep tegen de vrijspraak van de vals beschuldigde Kno'ledge Cesar en laat zo het zwaard van Damocles andermaal boven zijn hoofd zwaaien.

Het aanwijzen van zondebokken is een kenmerk van fascisme. De zwarte activisten tegen Zwarte Piet zijn een duidelijk voorbeeld. Maar vergeet niet de talloze vluchtelingen en migranten die aan de buitengrenzen en overal in de EU, in steden en kampen en detentiecentra, en in wijken als de Schilderwijk in Den Haag voortdurend blootstaan aan de terreur van het geweldsmonopolie van de staat. De slachtoffers van dat staatsgeweld dragen vervolgens altijd schuld als ze zich verzetten, al is het maar door te protesteren. En om terug te komen op Zwarte Piet: zo meent de goegemeente ook dat juist diegenen die tegen Zwarte Piet protesteren zelf schuldig zijn aan het racisme dat uit de vuilbekken van de verdedigers van de racistische karikatuur komt. Je reinste chantage: hou je kop erover of we maken ons racisme nog erger, dreigen en roepen op tot moord en brandstichting, en dat is dan allemaal jullie eigen schuld. 'Zwartepieten' heet dat, naar het kaartspel. Niet geheel toevallig is het, dat de fictieve figuur 'Zwarte Piet' ook hier weer een negatieve connotatie heeft. Kijk maar naar deze definitie:

= 'zwartepietenspel': Een spel waarbij degene verliest die aan het eind de kaart met de zwarte piet heeft / Het afschuiven van de schuld naar anderen, een geliefde bezigheid in het bedrijfsleven en de politiek =

Witte mensen, geef nu eens toe: het is toch overduidelijk dat de blackface Zwarte Piet een racistische karikatuur is? Het is toch overduidelijk dat Zwarte Piet nog maar het topje van de (witte) ijsberg is? Zwarte Piet is niet los te zien van onze geschiedenis van kolonialisme en de handel in tot slaaf gemaakten. Dit land is groot geworden van landroof door als helden vereerde veroveraars en handelaars van WIC en VOC. Bezettingen, genocide, all in the game. En dat moet gevierd worden, elk jaar weer!

Nee toch?!

Hier is nog een definitie:

= witwassen: Een kwalijke zaak vergoeilijkend trachten voor te stellen =

En dat is wat er gebeurt: de geschiedenis wordt witgewassen. Het racisme wordt witgewassen. En de gezichten worden tenslotte in de maanden november en december zwartgeverfd, want het is toch heerlijk om te lachen om die malle zwarte knecht. Het is heerlijk om de spot te drijven met hen die traditioneel naar onder getrapt dienen te blijven.

Witte witwassers, ik zeg het nog maar weer eens. Ik doe er niet aan mee en sta zij aan zij tegen racisme, koloniale verheerlijking, ontkenning van genocide. Als alles wat naar voren is gebracht om duidelijk te maken dat Zwarte Piet racisme is, en dat racisme geen mening is en simpelweg niet hoort, nu nog altijd niet genoeg is geweest, ga dan eens bij jezelf te rade hoe jij het zo vinden als je voortdurend mikpunt was van spot, discriminatie, ontkenning, arrestaties, valse aanklachten en geweld. En niet alleen jij, maar ook je kinderen.

En als je dan nog niet bereid bent om die zwarte shminck af te doen, dan wordt het tijd dat we al die blackfaces maar eens in de grote wasmachine van dekolonisatie stoppen voor een wasbeurt op 80 graden. Om ze wit te wassen. Letterlijk. En daar stopt het niet. De grauwe koets, de racistische karikaturen op de Efteling, de verheerlijking van koloniale machtswellustelingen, etnisch profileren...

Een pleister kun je het beste snel aftrekken, dan doet het minder pijn.

Joke Kaviaar, 9 november 2016
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166619546
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 07:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Astrid Essed is één van de deelnemers van extreem-linkse sites als "krapuul.nl" en "indymedia.nl". Samen met "Joke Kaviaar" die eigenlijk "Joke Kuyt" of zoiets heet. Compleet gestoorde lieden. Ze vertegenwoordigen vrijwel geen achterban, maar wel helaas lieden waar je rekening mee moet houden. Want ze zijn bereid tot oproepen tot geweld. Vandaar ook dat de winkels snel overstag gaan. De macht van de terreur.
Terwijl ze zelf degene zijn die "rechts" betichten van geweld en terreur. Terwijl de NVU de demonstratie netjes aankondigde en in zijn hok bleef.

Trouwens: Wil je even gruwelen van een Joke Kaviaar-bijdrage over Zwarte Piet:

https://www.indymedia.nl/node/36851

[..]

Beetje lang maar het is inhoudelijk een prima stuk dat de problemen duidelijk weergeeft.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166619695
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 07:42 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Beetje lang maar het is inhoudelijk een prima stuk dat de problemen duidelijk weergeeft.
Even tussendoor:

Moeten we hier ook een probleem van maken?
Ik vind van niet!




Hier zien we een cultuur van de donkere mensen in onze wereld, waarbij deze zich wit schminken.
Oa de Winti-cultuur.
Ik vind dit helemaal niet beledigend naar mij toe.
Deze donkere mensen mogen hun gezicht van mij best wel wit schilderen.
Veel plezier met jullie cultuur!

Overigens vind ik dat donkere mensen in NL nog steeds mogen protesteren tegen ZP.
Ik wil alleen maar even zeggen dat ik als blanke géén problemen heb met donkere mensen die zich wit schminken bij bepaalde culturele uitingen.

Deze post is ook niet bedoeld om naast elkaar te zetten om zodoende aan te geven dat de anti-Zwarte-Pieten grote zeikers zijn.

Nogmaals dus: Het was gewoon even een "tussendoor" om op te merken dat ik als blanke geen moeite heb met culturele uitingen waarbij donkere mensen zich wit schminken.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166619743
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Even tussendoor:

Moeten we hier ook een probleem van maken?
Ik vind van niet!

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Hier zien we een cultuur van de donkere mensen in onze wereld, waarbij deze zich wit schminken.
Oa de Winti-cultuur.
Ik vind dit helemaal niet beledigend naar mij toe.
Deze donkere mensen mogen hun gezicht van mij best wel wit schilderen.
Veel plezier met jullie cultuur!

Overigens vind ik dat donkere mensen in NL nog steeds mogen protesteren tegen ZP.
Ik wil alleen maar even zeggen dat ik als blanke géén problemen heb met donkere mensen die zich wit schminken bij bepaalde culturele uitingen.

Deze post is ook niet bedoeld om naast elkaar te zetten om zodoende aan te geven dat de anti-Zwarte-Pieten grote zeikers zijn.

Nogmaals dus: Het was gewoon even een "tussendoor" om op te merken dat ik als blanke geen moeite heb met culturele uitingen waarbij donkere mensen zich wit schminken.
Ah ja die onderdrukkende Wintis ook altijd met hun geschiedenis van blanke slavenhandel, kolonisatie van blanke landen en blanken belachelijk maken. En dan heb jij als blanke geen probleem met het feit dat zij hun gezicht wit schilderen? Ik vind het knap!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166619768
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 07:37 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Astrid Essed is één van de deelnemers van extreem-linkse sites als "krapuul.nl" en "indymedia.nl". Samen met "Joke Kaviaar" die eigenlijk "Joke Kuyt" of zoiets heet. Compleet gestoorde lieden. Ze vertegenwoordigen vrijwel geen achterban, maar wel helaas lieden waar je rekening mee moet houden. Want ze zijn bereid tot oproepen tot geweld. Vandaar ook dat de winkels snel overstag gaan. De macht van de terreur.
Terwijl ze zelf degene zijn die "rechts" betichten van geweld en terreur. Terwijl de NVU de demonstratie netjes aankondigde en in zijn hok bleef.

Trouwens: Wil je even gruwelen van een Joke Kaviaar-bijdrage over Zwarte Piet:

https://www.indymedia.nl/node/36851

[..]

Samengevat: links is eng en slecht en de NVU is aardig en goed. Ja?
pi_166619823
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 08:21 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ah ja die onderdrukkende Wintis ook altijd met hun geschiedenis van blanke slavenhandel, kolonisatie van blanke landen en blanken belachelijk maken. En dan heb jij als blanke geen probleem met het feit dat zij hun gezicht wit schilderen? Ik vind het knap!
Blanken zijn ook slaven geweest. Zwarten zijn slavenhandelaars geweest. "Blanken belachelijk maken"? Dat is subjectief. Sommige donkere mensen vinden dat ze door ZP niet belachelijk worden gemaakt. Anderen vinden van wel. Sommige blanken zullen zichzelf wellicht belachelijk gemaakt zien door Winti, anderen niet. De meningen zijn verdeeld. Het is een kwestie van smaak en over smaak valt niet te twisten.
Maar overigens: bedankt dat je dat zo knap van mij vindt. Ach ja, ik hou me altijd met belangrijkere zaken bezig dan met de vraag of er ergens op deze aardkloot iemand zichzelf in een bepaald kleurtje schminkt en hoe ik dit moet duiden.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166619850
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:25 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Samengevat: links is eng en slecht en de NVU is aardig en goed. Ja?
Dat zeg ik niet. Ik ben geen NVU Pegida of PVV fan.
Feit is: (en dat zie je nu ook weer in de VS). Links kan niet tegen zijn verlies. Toen 8 jr geleden Obama werd gekozen, hebben de Texaanse rednecks niet gedemonstreerd.
Als Pegida demonstreert gaat AFA zonder vergunning deze demonstratie verstoren.
Pegida verstoort nooit een demonstratie van links.
Iedereen (links en rechts) mag demonstreren. Je moet daarvoor een vergunning aanvragen en in je hok blijven. Pegida en NVU doen dat. Links doet dat niet. Dat zijn feiten. Objectieve feiten.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166619875
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet.
Hm. Kijken waar ik het verkeerd begreep.
quote:
Ik ben geen NVU Pegida of PVV fan.
Feit is: (en dat zie je nu ook weer in de VS). Links kan niet tegen zijn verlies. Toen 8 jr geleden Obama werd gekozen, hebben de Texaanse rednecks niet gedemonstreerd.
Als Pegida demonstreert gaat AFA zonder vergunning deze demonstratie verstoren.
Pegida verstoort nooit een demonstratie van links.
Iedereen (links en rechts) mag demonstreren. Je moet daarvoor een vergunning aanvragen en in je hok blijven. Pegida en NVU doen dat. Links doet dat niet. Dat zijn feiten. Objectieve feiten.
Samengevat: links en centrum is eng en slecht en extreemrechts is aardig en goed. Zo beter?
pi_166619942
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:33 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Blanken zijn ook slaven geweest.
Deze drogredenatie was natuurlijk overmijdelijk.

Maar eh... blanken zijn dus ook slaven geweest. Van de Wintis ja? Daar had je het namelijk over... Of is dat allemaal hetzelfde in jouw optiek?
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166620008
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet. Ik ben geen NVU Pegida of PVV fan.
Feit is: (en dat zie je nu ook weer in de VS). Links kan niet tegen zijn verlies. Toen 8 jr geleden Obama werd gekozen, hebben de Texaanse rednecks niet gedemonstreerd.

Ik zie het...













Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166620044
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

[..]

Samengevat: links en centrum is eng en slecht en extreemrechts is aardig en goed. Zo beter?
Uitstekend verwoord. :)
pi_166620413
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 02:49 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar die waren dan ook maar met 25 man.

[En hadden gewoon een aanvraag ingediend en hielden zich netjes aan de regels]
Hier hoor je de anti Pieten niet over. Deze verheerlijken de gewelddadige acties van de andere anti Pieten die gisteren alles op alles zetten om kindertjes zoveel mogelijk te kwetsen in hun zoektocht voor wraak.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166620434
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 08:37 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Hm. Kijken waar ik het verkeerd begreep.

[..]

Samengevat: links en centrum is eng en slecht en extreemrechts is aardig en goed. Zo beter?
De NVU heeft zich netjes aan de regels gehouden en het 'beschaafde' gutmenschvolk waar jij fan van bent was gisteren de asociale
Tokkie aan het uithangen.

Begrijp je dat wel of heb je wat hulp nodig het te snappen?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166620448
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 09:38 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

De NVU heeft zich netjes aan de regels gehouden en het 'beschaafde' gutmenschvolk waar jij fan van bent was gisteren de asociale
Tokkie aan het uithangen.

Begrijp je dat wel of heb je wat hulp nodig het te snappen?
Stropop en persoonlijke aanval. Je bent toch zo tegen drogredenen?
pi_166620474
Er zitten nog een zooi anti Pieten vast trouwens, genot :D hadden ze maar een vergunning moeten aanvragen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166620502
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 08:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Ik zie het...

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Mooi dit.
pi_166620516
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 09:45 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nee, da's geen schelden, maar constateren.
Je bent een neonazi als je schuimbekkende Gutmenschen erop wijst dat de anti-Pieten waar hij zo fan van js stiekem asociale tokkies zijn die geen vergunning hebben aangevraagd? Doet het zoveel pijn om te constateren dat je stiekem geweld aan het verheerlijken bent en het opneemt voor fascistische antipieten?

Mijn hemel, en dat staat dan voor de klas. Bedroevend niveau dit. Hopelijk sta je ergens in een achterwijkje van Rotterdam.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166620616
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 09:56 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja.
Oké dan.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')