abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 11 november 2016 @ 13:51:53 #1
416020 K44S
The bearded man
pi_166582241
Dit is het grote zelfvertrouwen topic.

Ik lees regelmatig dat mensen moeite hebben met het opbouwen van zelfvertrouwen en vragen zich af hoe zij hier mee om moeten gaan en hoe zij hier aan kunnen werken.

De bedoeling van dit topic:
Deel je ervaring waar door je zelfvertrouwen is aangetast of waar door deze juist is gegroeid!



The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_166582716
Zelfvertrouwen is op dit forum ver te zoeken bij de meeste.
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:22:42 #3
416020 K44S
The bearded man
pi_166582901
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:14 schreef HulkHeld het volgende:
Zelfvertrouwen is op dit forum ver te zoeken bij de meeste.
Daarom is dit topic in het leven geroepen.
Om elkaar tips en tricks tegen om stapje bij beetje (meer) zelfvertrouwen te geven.

Tenslotte kan de coach tips geven, de speler moet uiteindelijk met die tips aan de gang.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_166582918
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:22 schreef K44S het volgende:

[..]

Daarom is dit topic in het leven geroepen.
Om elkaar tips en tricks tegen om stapje bij beetje (meer) zelfvertrouwen te geven.

Tenslotte kan de coach tips geven, de speler moet uiteindelijk met die tips aan de gang.
Nou 0906 kom er maar in!
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:24:42 #5
416020 K44S
The bearded man
pi_166582929
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:23 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Nou 0906 kom er maar in!
Er zijn er wel meer die tips nodig hebben.

Bedoeling is wel, dat die tips GEBRUIKT Worden.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_166582946
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:24 schreef K44S het volgende:

[..]

Er zijn er wel meer die tips nodig hebben.

Bedoeling is wel, dat die tips GEBRUIKT Worden.
Ja dat gebruiken gebeurt dan nauwelijks.
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:26:22 #7
416020 K44S
The bearded man
pi_166582967
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:25 schreef HulkHeld het volgende:

[..]

Ja dat gebruiken gebeurt dan nauwelijks.
Ik ben achter de schermen al aan het overleggen hoe dit te voorkomen.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  Moderator vrijdag 11 november 2016 @ 14:34:49 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166583123
Nooit gehad ik vind het een vrij abstract en ongrijpbaar begrip.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:35:53 #9
416020 K44S
The bearded man
pi_166583151
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:34 schreef Bosbeetle het volgende:
Nooit gehad ik vind het een vrij abstract en ongrijpbaar begrip.
Kan je jezelf wat meer uitleggen?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  Moderator vrijdag 11 november 2016 @ 14:40:12 #10
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166583217
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:35 schreef K44S het volgende:

[..]

Kan je jezelf wat meer uitleggen?
Het is het vertrouwen dat iets op een specifieke manier gaat, ik heb daar geen vertrouwen in. Ik vertrouw dat dingen op een manier, en wel de manier waarop ze gaan gaan, maar vooraf bepalen welke manier dat dan is komt mij over als een onmogelijkheid. Of anders gezegd er zijn teveel factoren om op een eenvoudige manier een eenduidige voorspelling te doen over hoe zaken gaan lopen dus doe ik dat liever niet. Ik bekijk situaties liever achteraf, dan weet ik tenminste zeker hoe ze liepen.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:41:52 #11
416020 K44S
The bearded man
pi_166583244
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is het vertrouwen dat iets op een specifieke manier gaat, ik heb daar geen vertrouwen in. Ik vertrouw dat dingen op een manier, en wel de manier waarop ze gaan, maar vooraf bepalen welke manier dat dan is komt mij over als een onmogelijkheid. Of anders gezegd er zijn teveel factoren om op een eenvoudige manier een eenduidige voorspelling te doen over hoe zaken gaan lopen dus doe ik dat liever niet. Ik bekijk situaties liever achteraf, dan weet ik tenminste zeker hoe ze liepen.
Dus als jij op je sterfbed ligt, dan zou jij nooit zoiets hebben van :Had ik maar.
Tenslotte is dat achteraf.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  Moderator vrijdag 11 november 2016 @ 14:42:59 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166583266
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:41 schreef K44S het volgende:

[..]

Dus als jij op je sterfbed ligt, dan zou jij nooit zoiets hebben van :Had ik maar.
Tenslotte is dat achteraf.
Nee als ik op mijn sterfbed lig dan denk ik (denk ik)... zo is het gegaan en niet anders.

Trouwens ik heb het hier wel eens vaker over gehad op FOK!. R&P / bestaat zelfverzekerdheid (een tijdje geleden trouwens :P 2002 :') )
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:44:48 #13
416020 K44S
The bearded man
pi_166583297
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:42 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Nee als ik op mijn sterfbed lig dan denk ik (denk ik)... zo is het gegaan en niet anders.

Trouwens ik heb het hier wel eens vaker over gehad op FOK!. R&P / bestaat zelfverzekerdheid
Zelfverzekerdheid houd voor mij in: voor iets GAAN waar je nu bang voor bent. Iets positiefs uitstralen. Er vertrouwen op hebben dat je genoeg bent zoals je dus bent ondanks de fouten die gemaakt worden.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  Moderator vrijdag 11 november 2016 @ 14:49:03 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166583370
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:44 schreef K44S het volgende:

[..]

Zelfverzekerdheid houd voor mij in: voor iets GAAN waar je nu bang voor bent. Iets positiefs uitstralen. Er vertrouwen op hebben dat je genoeg bent zoals je dus bent ondanks de fouten die gemaakt worden.
Ik denk dat als je het goed wil uitpluizen je moet beginnen bij wat "zelf" is en dan wel wat het zelf is waar je in het woord zelfvertrouwen je vertrouwen in zou hebben.

Ik heb het grootste vertrouwen in dat ik doe wat ik doe, maar dat is denk ik in dit topic niet aan de orde. Want ik kan namelijk niets anders doen dan dat ik doe.. en daar wordt het lastig want eigenlijk doet iedereen altijd wat diegene doet dus is het raar daar geen vertrouwen in te hebben.

Maar wat dus daadwerkelijk wel het zelf is waar je in het woord zelfvertrouwen vertrouwen in zou moeten hebben kan ik niet helemaal plaatsen en daarom is het dus een abstract gegeven voor mij. Ik kan er niet helemaal bij
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:53:41 #15
416020 K44S
The bearded man
pi_166583453
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:49 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ik denk dat als je het goed wil uitpluizen je moet beginnen bij wat "zelf" is en dan wel wat het zelf is waar je in het woord zelfvertrouwen je vertrouwen in zou hebben.

Ik heb het grootste vertrouwen in dat ik doe wat ik doe, maar dat is denk ik in dit topic niet aan de orde. Want ik kan namelijk niets anders doen dan dat ik doe.. en daar wordt het lastig want eigenlijk doet iedereen altijd wat diegene doet dus is het raar daar geen vertrouwen in te hebben.

Maar wat dus daadwerkelijk wel het zelf is waar je in het woord zelfvertrouwen vertrouwen in zou moeten hebben kan ik niet helemaal plaatsen en daarom is het dus een abstract gegeven voor mij. Ik kan er niet helemaal bij
Op je-zelf-vertrouwen in alles wat je doet, beslissingen die je maakt.
Dat je ondanks (goed bedoelde)-adviezen toch stopt of juist begint met een bepaald doel.
OF omdat je andere mensen hun ongelijk wil bewijzen of omdat jezelf weet: Het wordt niet makkelijk, maar ik ga het doen en ik maak het af. Kosten wat het kost.

Als je het doel eenmaal bereikt hebt, ga je door met het volgende en volgende en volgende.
Zelfvertrouwen bouw je op door, door te gaan met het geen waar van je niet wist dat je het kon.

Zo had ik in 2013 het minimale gevoel dat ik mijn mbo-diploma mbo 3 kon halen omdat het voor mij een pittige opleiding was en ik, gevoelsmatige, niet veel had bereikt (onbewuste competitiestrijd met vrienden die met -het idee- gemak hun hbo afronden). En toch had behaald!
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  vrijdag 11 november 2016 @ 14:55:50 #16
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_166583490
Mijn zelfvertrouwen is redelijk goed. Worstel nu met mijn scriptie.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 11 november 2016 @ 15:57:41 #17
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_166584609
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:24 schreef K44S het volgende:

[..]

Er zijn er wel meer die tips nodig hebben.

Bedoeling is wel, dat die tips GEBRUIKT Worden.
Dat kun je natuurlijk nooit verplichten :). Het is mooi dat het gebeurt, maar is geen vereiste.

Ik hoop dat meer mensen wat aan dit topic kunnen gaan hebben, want gebrek aan zelfvertrouwen komt toch regelmatig bij meer users terug.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_166594297
Hier heb ik ook lang mee geworsteld en af en toe nog wel. Mijn opvoeding heeft me eigenlijk meegegeven dat ik goed ben zoals ik ben, hoe ik ook ben. In de praktijk vonden andere(n) (kinderen eerst) dat niet. Mensen vonden me raar en ik ben gepest. Door mijn opvoeding duurde het lang voordat ik me ben gaan aanpassen.
Ik zal nooit een volledige meeloper worden, maar aanpassen, er in-passen, positieve feedback krijgen op dingen die je doet of hebt of maakt, helpt wel dat je uiteindelijk ook makkelijker dingen doet en onderneemt.

Het heet 'zelf'vertrouwen, maar volgens mij stralen vooral (sociaal) geaccepteerde mensen dit veelal uit.
Voor mij was een breekpunt dat ik op een moment in mijn leven dacht: alles wat ik onderneem kan alleen positief uitpakken, ik zit namelijk voor mijn gevoel op een dieptepunt. Toen ben ik gewoon dingen gaan ondernemen, welke inderdaad positieve ontwikkelingen tot gevolg hadden en zo ben ik gesterkt in mijn zelfvertrouwen.

Niet iedereen is hetzelfde, maar als ook maar één iemand dit leest en denkt.. 'knop om', it's worth it.
And the druids turn to stone...
pi_166594390
Centraal van gemaakt zoals eerder afgesproken tussen TS en Samzz.
Lambo of Rekt
  zaterdag 12 november 2016 @ 12:01:53 #20
416020 K44S
The bearded man
pi_166602370
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 november 2016 22:51 schreef Panthera1984 het volgende:
Hier heb ik ook lang mee geworsteld en af en toe nog wel. Mijn opvoeding heeft me eigenlijk meegegeven dat ik goed ben zoals ik ben, hoe ik ook ben. In de praktijk vonden andere(n) (kinderen eerst) dat niet. Mensen vonden me raar en ik ben gepest. Door mijn opvoeding duurde het lang voordat ik me ben gaan aanpassen.
Ik zal nooit een volledige meeloper worden, maar aanpassen, er in-passen, positieve feedback krijgen op dingen die je doet of hebt of maakt, helpt wel dat je uiteindelijk ook makkelijker dingen doet en onderneemt.

Het heet 'zelf'vertrouwen, maar volgens mij stralen vooral (sociaal) geaccepteerde mensen dit veelal uit.
Voor mij was een breekpunt dat ik op een moment in mijn leven dacht: alles wat ik onderneem kan alleen positief uitpakken, ik zit namelijk voor mijn gevoel op een dieptepunt. Toen ben ik gewoon dingen gaan ondernemen, welke inderdaad positieve ontwikkelingen tot gevolg hadden en zo ben ik gesterkt in mijn zelfvertrouwen.

Niet iedereen is hetzelfde, maar als ook maar één iemand dit leest en denkt.. 'knop om', it's worth it.
Niet helemaal waar. Ik word overal wel geaccepteert (in de sociale kringen) omdat ik een vlotte babbel heb en goed kan aanvoelen welke humor grappig is en welke niet (uitzonderingen daar gelaten).

Wil niet zeggen dat ik extreem veel zelfvertrouwen heb. Voor mij zijn er meerdere factoren (werk, sport, een vriendin).

Momenteel vecht ik met dat eerste en wil ik wat meer doen als het gaat om 2. En die 3e... die schijnt dan vanzelf te komen
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_166602982
Onmisbaar voor dit topic, één van de meest gerespecteerde boeken over dit onderwerp;

Lambo of Rekt
pi_166606324
-Minder nadenken. Ga meer leven i.p.v. piekeren. Dus ook niet nadenken over wat mensen evt van je zouden vinden.
-Als mensen je uilachen is dat veelal om zichzelf beter te voelen. Ze zijn dus zelf fucking onzeker.
-Minder op anderen letten. Als je veel negatief over anderen praat reflecteert dat naar jezelf.
-Als iemand om je lacht, jammer. Niet over nadenken en gewoon doorgaan.

Zal niet zeggen dat ik een hoog zelfvertrouwen heb, maar deze tips helpen wel een beetje
pi_166606492
Zorgen dat je jezelf op de eerste plaats zet.
Je grenzen kennen en niet te vaak daar over heen gaan.
Je eigen normen en waarden hanteren en niet toegeven om anderen te pleasen.


Voel het, bewijs het met het daden en straal het uit.

Niets vervelender dan iemand die A zegt en B doet.
Hell To The Liars
  maandag 14 november 2016 @ 10:47:31 #24
416020 K44S
The bearded man
pi_166645090
Goed, zoals een TS beaamd moet ik ook maar eens wat loslaten:

Ik vind dat ik wel wat (zelf)vertrouwen op diverse vlakken kan gebruiken.

Maar voor dat ik dat blootstel wil ik wel kwijt dat ik over het algemeen een jongeman ben met een vlotte babbel en vrij veel zelfspot heeft. Ik kan met al m'n vrienden grappen en ben meestal de grootste lol broek. Ondanks dat, kan ik wel met al m'n problemen bij m'n vrienden komen en denken we uiteraard wel aan een soort oplossing.

Goed, here it goes:

Werk: Momenteel zit ik werkloos thuis en heb ik inmiddels aardig wat werkgevers gehad. Vooralsnog heb ik nog niet hét werk gevonden wat ik zelfs als hobby zou kunnen doen.
Ik heb hier en daar wel een verward idee wat ik er leuk zou vinden maar ik weet niet goed hoe hier aan te beginnen. En ja, als mensen mij vragen:"hoe zou jij dat dan aan een ander persoon vertellen?" dan weet ik het antwoord weer wel (cliché en ook nog eens een soort paradox).

Vrouwen: Over het algemeen lig ik naar mijn idee goed in de markt.
Vooralsnog besef ik dat ik (helaas?) nog niet toe ben/klaar ben voor een relatie.
Zo vind ik een gesprek vrij snel saai (ik gruwel bij het idee van een date in de kroeg en dat je een soort sollicitatiegesprek voert) en heb ik moeite om geïnteresseerd over te komen.
Ook op seksueel gebied heb ik bepaalde angsten ontwikkeld. Als jij als lezer hier in geïnteresseerd bent, dm je maar... dat vind ik nog te persoonlijk om hier neer te zetten.

Studie: Ik ben pas 25 jaar (goed, over een maand 26) en ik heb het gevoel dat ik totaal niet uitgeleerd ben en ik duik graag weer de boeken in.
"nou, dan doe je dat toch?"
Het probleem: Ik heb alleen een mbo niveau 3 diploma en ik heb al hulp gezocht om hbo 21+ toets te doen. Even er vanuit gaande dat ik de ICT kant op wil, dan wordt er van mij verwacht dat ik wiskunde A kan doen. Ik heb heel veel moeite met wiskunde. Dit is een feit.
Dus ik heb op een bepaald moment besloten om die 21+ toets te laten voor wat het is.

Ook zou het voor mij een stuk interessanter zijn als ik bij een bedrijf binnenstroom die intern een leertraject hebben.

Maar goed, ik kan mij zeer goed voorstellen dat bedrijven zeggen:"ja doei, voor jou 10 ,18+ andere die al een hbo diploma in hun broekzak hebben... ondanks je motivatie wordt dit 'm niet".

Dus ja.

Aan mijn (zelf)vertrouwen mag ook best wat gewerkt worden :)

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_166646080
Je kunt beter werken aan zelf acceptatie dan aan zelfvertrouwen. Dat eerste is onvoorwaardelijk, dat tweede deels afhankelijk van externe factoren.
  maandag 14 november 2016 @ 14:07:38 #26
416020 K44S
The bearded man
pi_166648569
quote:
0s.gif Op maandag 14 november 2016 11:52 schreef Jaeger85 het volgende:
Je kunt beter werken aan zelf acceptatie dan aan zelfvertrouwen. Dat eerste is onvoorwaardelijk, dat tweede deels afhankelijk van externe factoren.
Ik kan mezelf (nog) niet accepteren als ik niet tevreden met mezelf ben.
Daar voor heb ik helaas vertrouwen nodig van externe factoren (bedrijven die mij aannemen/op gesprek laten komen. Een dame die op mij afstapt ipv dat ik achter haar aan moet. Een passie ontdekken of laten groeien.)
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  vrijdag 18 november 2016 @ 22:14:10 #27
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_166745745
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:40 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Het is het vertrouwen dat iets op een specifieke manier gaat, ik heb daar geen vertrouwen in. Ik vertrouw dat dingen op een manier, en wel de manier waarop ze gaan gaan, maar vooraf bepalen welke manier dat dan is komt mij over als een onmogelijkheid. Of anders gezegd er zijn teveel factoren om op een eenvoudige manier een eenduidige voorspelling te doen over hoe zaken gaan lopen dus doe ik dat liever niet. Ik bekijk situaties liever achteraf, dan weet ik tenminste zeker hoe ze liepen.
Maar dat is toch geen definitie van zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heeft toch te maken met zelfbewustheid en niet of je kan voorspellen hoe zaken zullen lopen?
pi_166765078
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:14 schreef the-eye het volgende:

[..]

Maar dat is toch geen definitie van zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heeft toch te maken met zelfbewustheid en niet of je kan voorspellen hoe zaken zullen lopen?
Zelfbewustheid zie ik juist als dat je weet wie je bent ofzo. Zelfvertrouwen heb ik het idee dat je overtuigd bent van je voorkomen en je handelen/kunnen
  Moderator zondag 20 november 2016 @ 20:37:12 #29
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_166787456
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 november 2016 22:14 schreef the-eye het volgende:

[..]

Maar dat is toch geen definitie van zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen heeft toch te maken met zelfbewustheid en niet of je kan voorspellen hoe zaken zullen lopen?
Hoezo heeft zelfvertrouwen met zelfbewustheid te maken, ieder mens (met uitzondering van kasplantjes etc) is zich bewust van zichzelf... juist mensen die geen zelfvertrouwen hebben zijn zich vaak juist bewust van zichzelf.

Ik zou wel graag een definitie zien van zelfvertrouwen want ik kan niet zoveel met het begrip.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 20 november 2016 @ 20:58:03 #30
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_166788209
quote:
2s.gif Op zondag 20 november 2016 20:37 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Hoezo heeft zelfvertrouwen met zelfbewustheid te maken, ieder mens (met uitzondering van kasplantjes etc) is zich bewust van zichzelf... juist mensen die geen zelfvertrouwen hebben zijn zich vaak juist bewust van zichzelf.

Ik zou wel graag een definitie zien van zelfvertrouwen want ik kan niet zoveel met het begrip.
Ik kom deze def. tegen:

Zelfvertrouwen is het gevoel van eigenwaarde. Letterlijk betekent het het vertrouwen van een persoon in zichzelf in dat wat hij of zij kan of hoe diegene is.

https://www.ensie.nl/redactie-ensie/zelfvertrouwen

Ik ben het overigens niet eens met "juist mensen die geen zelfvertrouwen hebben zijn zich vaak juist bewust van zichzelf". Ze zijn zich misschien bewust van hun gebrek aan zelfvertrouwen, van hun onzekerheid.
Ik denk dat zelfvertrouwen vooral het gevoel is dat je (elke) situatie aankan, je niet meer of minder dan anderen voelen.
pi_166791548
Ik denk zelf dat zelfvertrouwen inderdaad het gevoel omvat dat je vertrouwen hebt in je eigen kunnen. Verder denk ik dat mensen met veel zelfvertrouwen zich ook niet uit het veld laten slaan wanneer ze 'falen' en door gaan ook al zitten ze aan de bodem. Naar mijn idee heeft niemand op elk vlak in zijn leven volledig vertrouwen in zichzelf. Ik moet in ieder geval de eerste persoon nog tegenkomen die nergens onzeker over is.
Is zelfvertrouwen aangeboren? Ik weet het niet precies, waarschijnlijk deels wel. Overtuigd ben ik wel dat iedereen zijn zelfvertrouwen kan opkrikken. Hoe? Door juist de dingen te doen waar hij geen zelfvertrouwen in heeft en dit blijft doen net zo vaak tot er (enig) succes zichtbaar is.
  maandag 21 november 2016 @ 22:45:49 #32
241156 M1stral
Denim Connaisseur
pi_166814381
Zelfvertrouwen is voor mij zoals het woord al aanduid. Vertrouwen op jezelf dat je iets tot een goed einde gaat brengen, ondanks de op dat moment geldende omstandigheden of de meningen die mensen hebben over hetgeen waar je aan begint.

Voor een groot deel dus zelfkennis.

Iemand die onzeker is ontbreekt het vaak aan zelfkennis in mijn optiek. Die laten zich te veel beïnvloeden door externe factoren.
[b]Op dinsdag 11 oktober 2011 23:06 schreef zwartemarktplaats het volgende:[/b]
Als Momotaro een voetbalteam was dan had jij waarschijnlijk een stadionverbod :P
Blog
  dinsdag 22 november 2016 @ 09:43:06 #33
416020 K44S
The bearded man
pi_166819894
quote:
0s.gif Op maandag 21 november 2016 22:45 schreef M1stral het volgende:
Zelfvertrouwen is voor mij zoals het woord al aanduid. Vertrouwen op jezelf dat je iets tot een goed einde gaat brengen, ondanks de op dat moment geldende omstandigheden of de meningen die mensen hebben over hetgeen waar je aan begint.

Voor een groot deel dus zelfkennis.

Iemand die onzeker is ontbreekt het vaak aan zelfkennis in mijn optiek. Die laten zich te veel beïnvloeden door externe factoren.
Dit dus.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  dinsdag 22 november 2016 @ 10:50:58 #34
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_166820793
Voor mij is het zelfvertrouwen juist of onder andere jezelf goed genoeg voelen en niet zozeer iets kunnen. Tenminste daar loop ik tegenaan.
Dat ik mezelf niet goed genoeg voel en er bijv niet mag zijn en niet mag zijn met mijn problemen. Het idee hebben dat ik alleen maar tot last ben en daardoor mijn problemen niet durf te delen met andere.
Daardoor stel ik me heel verontschuldigend op (weet niet goed hoe ik anders moet omschrijven). Dan begin ik ook vaak met "Mag ik even storen?, Mag ik iets vragen? Sorry, maar....." :@
Daar moet ik vanaf, ik weet alleen niet hoe... :@ :{
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_166827866
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 10:50 schreef Tyler-Girl het volgende:
Voor mij is het zelfvertrouwen juist of onder andere jezelf goed genoeg voelen en niet zozeer iets kunnen. Tenminste daar loop ik tegenaan.
Dat ik mezelf niet goed genoeg voel en er bijv niet mag zijn en niet mag zijn met mijn problemen. Het idee hebben dat ik alleen maar tot last ben en daardoor mijn problemen niet durf te delen met andere.
Daardoor stel ik me heel verontschuldigend op (weet niet goed hoe ik anders moet omschrijven). Dan begin ik ook vaak met "Mag ik even storen?, Mag ik iets vragen? Sorry, maar....." :@
Daar moet ik vanaf, ik weet alleen niet hoe... :@ :{
Mogelijk bedoel je nog iets meer dan wat je nu omschrijft, maar als het alleen tot uiting komt in 'etiquette' (verontschuldigen bij aanspreken/storen) is er niet per definitie iets mis met je zelfvertrouwen, mijns inziens. Dat heet gewoon beleefd en correct zijn.

Als je je ook daadwerkelijk opgelaten voelt, of niet om kan gaan met een 'nee, komt nu niet zo goed uit.' is het alweer wat anders.

Misschien zou je nog wat meer toe willen lichten waar je tegenaan loopt?
And the druids turn to stone...
  dinsdag 22 november 2016 @ 17:49:35 #36
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_166828443
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 november 2016 17:15 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Mogelijk bedoel je nog iets meer dan wat je nu omschrijft, maar als het alleen tot uiting komt in 'etiquette' (verontschuldigen bij aanspreken/storen) is er niet per definitie iets mis met je zelfvertrouwen, mijns inziens. Dat heet gewoon beleefd en correct zijn.

Als je je ook daadwerkelijk opgelaten voelt, of niet om kan gaan met een 'nee, komt nu niet zo goed uit.' is het alweer wat anders.

Misschien zou je nog wat meer toe willen lichten waar je tegenaan loopt?
Dat je vreemde op straat bijv zo aanspreekt snap ik. Maar ik doe het dus ook bij vrienden op WhatsApp bijvoorbeeld. Als ik weet dat ze het druk hebben of zelf al niet lekker in hun vel zitten, durf ik ze al haast niet lastig te vallen met mijn berichtjes. Omdat mijn problemen vast niet "erg" genoeg zijn. Ben vooral bang dat ik ze tot last ben, ik misschien teveel vraag en niet goed genoeg ben als zij iets van mij vragen.

Ik ben ook pas weer vrijgezel. Dan vraag ik me af of ik ooit nog een relatie zal krijgen. Maar dat zal toch wel niet, want ik ben niet leuk en spontaan enzovoorts.... En ik trek vast toch alleen maar de verkeerde mensen aan.

Heeft dat met zelfvertrouwen te maken, of alleen met mijn eigen zelfbeeld? Zijn het twee losse dingen of juist niet?
Volgens mij wordt het zo niet heel veel duidelijker :@ Ik weet alleen niet hoe ik het anders uit kan leggen...
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  dinsdag 22 november 2016 @ 17:50:31 #37
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_166828467
Ik kijk neer op jullie allemaal!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_166834098
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 17:49 schreef Tyler-Girl het volgende:

[..]

Dat je vreemde op straat bijv zo aanspreekt snap ik. Maar ik doe het dus ook bij vrienden op WhatsApp bijvoorbeeld. Als ik weet dat ze het druk hebben of zelf al niet lekker in hun vel zitten, durf ik ze al haast niet lastig te vallen met mijn berichtjes. Omdat mijn problemen vast niet "erg" genoeg zijn. Ben vooral bang dat ik ze tot last ben, ik misschien teveel vraag en niet goed genoeg ben als zij iets van mij vragen.

Ik ben ook pas weer vrijgezel. Dan vraag ik me af of ik ooit nog een relatie zal krijgen. Maar dat zal toch wel niet, want ik ben niet leuk en spontaan enzovoorts.... En ik trek vast toch alleen maar de verkeerde mensen aan.

Heeft dat met zelfvertrouwen te maken, of alleen met mijn eigen zelfbeeld? Zijn het twee losse dingen of juist niet?
Volgens mij wordt het zo niet heel veel duidelijker :@ Ik weet alleen niet hoe ik het anders uit kan leggen...
Ik zou denken dat je (lage) zelfbeeld (eigendunk) ervoor zorgt dat je weinig vertrouwen hebt. Vertrouwen in hoe je over komt bijv. Deze lage eigendunk zorgt er ook voor dat je je niet competent voelt. En dus niet zeker over je kunnen. Dus het één heeft zeker raakvlakken met het ander zou ik zeggen, maar is niet hetzelfde, denk ik.

Logischerwijs zou ik denken dat een hoger zelfbeeld, leidt tot meer vertrouwen in jezelf, hoe je over komt of wat je kan. Dit zou betekenen dat een zelfbeeld niet altijd beter is om realistisch/kritisch op te zijn. Dat maakt onzeker, wat leidt tot weinig zelfvertrouwen, wat kan leiden tot depressies of andere ongelukkige gevoelens.

Gewoon mijn two pennies aan gedachte.
And the druids turn to stone...
  vrijdag 25 november 2016 @ 15:08:41 #39
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_166892366
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 17:50 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik kijk neer op jullie allemaal!
Das ook niet echt gezond en getuigt niet van een realistisch zelfbeeld
  vrijdag 25 november 2016 @ 15:14:19 #40
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_166892462
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 17:49 schreef Tyler-Girl het volgende:

[..]

Dat je vreemde op straat bijv zo aanspreekt snap ik. Maar ik doe het dus ook bij vrienden op WhatsApp bijvoorbeeld. Als ik weet dat ze het druk hebben of zelf al niet lekker in hun vel zitten, durf ik ze al haast niet lastig te vallen met mijn berichtjes. Omdat mijn problemen vast niet "erg" genoeg zijn. Ben vooral bang dat ik ze tot last ben, ik misschien teveel vraag en niet goed genoeg ben als zij iets van mij vragen.

Ik ben ook pas weer vrijgezel. Dan vraag ik me af of ik ooit nog een relatie zal krijgen. Maar dat zal toch wel niet, want ik ben niet leuk en spontaan enzovoorts.... En ik trek vast toch alleen maar de verkeerde mensen aan.

Heeft dat met zelfvertrouwen te maken, of alleen met mijn eigen zelfbeeld? Zijn het twee losse dingen of juist niet?
Volgens mij wordt het zo niet heel veel duidelijker :@ Ik weet alleen niet hoe ik het anders uit kan leggen...
Ik ben iemand die nou ook niet zo snel leuk gevonden wordt. Wek vaak wrevel bij mensen op. Ik weet dat maar voel me daar niet minder door. Ik heb eigenlijk zoiets van wat zou de wereld toch een stuk mooier zijn als mensen wat meer op mij leken

[ Bericht 2% gewijzigd door the-eye op 25-11-2016 15:19:24 ]
pi_166907541
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 november 2016 17:49 schreef Tyler-Girl het volgende:

[..]

Dat je vreemde op straat bijv zo aanspreekt snap ik. Maar ik doe het dus ook bij vrienden op WhatsApp bijvoorbeeld. Als ik weet dat ze het druk hebben of zelf al niet lekker in hun vel zitten, durf ik ze al haast niet lastig te vallen met mijn berichtjes. Omdat mijn problemen vast niet "erg" genoeg zijn. Ben vooral bang dat ik ze tot last ben, ik misschien teveel vraag en niet goed genoeg ben als zij iets van mij vragen.

Ik ben ook pas weer vrijgezel. Dan vraag ik me af of ik ooit nog een relatie zal krijgen. Maar dat zal toch wel niet, want ik ben niet leuk en spontaan enzovoorts.... En ik trek vast toch alleen maar de verkeerde mensen aan.

Heeft dat met zelfvertrouwen te maken, of alleen met mijn eigen zelfbeeld? Zijn het twee losse dingen of juist niet?
Volgens mij wordt het zo niet heel veel duidelijker :@ Ik weet alleen niet hoe ik het anders uit kan leggen...
Zelfbeeld en zelfvertrouwen staan in verhouding. Laag zelfbeeld=weinig zelfvertrouwen en vice versa
  zaterdag 26 november 2016 @ 12:29:02 #42
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_166908580
Het klinkt allemaal heel logisch en het een heeft zeker verband met het ander, maar wat doe ik eraan???
Het is niet zo dat andere mij niet mogen of dat ze me een naar persoon vinden, maar ik vind mezelf gewoon niet leuk....

Opmerkingen als "je moet gewoon in jezelf geloven" of " je moet vertrouwen hebben in jezelf" kan ik weinig mee. Hoe dan? En waarin moet ik dan geloven?
Ik vind het lastig :@
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
pi_166909621
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 12:29 schreef Tyler-Girl het volgende:
Het klinkt allemaal heel logisch en het een heeft zeker verband met het ander, maar wat doe ik eraan???
Het is niet zo dat andere mij niet mogen of dat ze me een naar persoon vinden, maar ik vind mezelf gewoon niet leuk....

Opmerkingen als "je moet gewoon in jezelf geloven" of " je moet vertrouwen hebben in jezelf" kan ik weinig mee. Hoe dan? En waarin moet ik dan geloven?
Ik vind het lastig :@
Zoek een hobby waar je je ei in kwijt kan. Als je een leuke hobby hebt, vind je jezelf vaak ook leuker. Je maakt jezelf dan als het ware interessanter
  zaterdag 26 november 2016 @ 14:11:39 #44
416020 K44S
The bearded man
pi_166910396
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 12:29 schreef Tyler-Girl het volgende:
Het klinkt allemaal heel logisch en het een heeft zeker verband met het ander, maar wat doe ik eraan???
Het is niet zo dat andere mij niet mogen of dat ze me een naar persoon vinden, maar ik vind mezelf gewoon niet leuk....

Opmerkingen als "je moet gewoon in jezelf geloven" of " je moet vertrouwen hebben in jezelf" kan ik weinig mee. Hoe dan? En waarin moet ik dan geloven?
Ik vind het lastig :@
Hoe vind je jezelf over het algemeen en als je dat in 1 zin moet uitdrukken?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
  zaterdag 26 november 2016 @ 18:07:12 #45
262052 TaMieke
Bah-a-la-la-la-la-la
pi_166915002
Dus als ik ga schaken vind ik mezelf ineens een leuker mens? :P ik heb/had hobby's maar heb er nu even niet de puf voor om die op te pakken. Mijn hoofd staat er niet naar, ik heb die rust niet ofzo :{

Mezelf omschrijven in 1 zin? Jeetje wat lastig :@
Op dit moment vind ik mezelf ergens wel een grote zeur, iemand die teveel negatieve aandacht zoekt, kan ook heel hard zijn naar andere en ben gewoon niet heel gezellig voor de buiten wereld.
Maar ik weet dat ik ergens wel gezellig kan zijn, denk dat ik ook wel wat humor heb en ga er graag op uit....
Op woensdag 13 juni 2018 15:27 schreef gcjoel het volgende:
JIj bent raar, dat snap je wel he? :D
  zaterdag 26 november 2016 @ 18:09:43 #46
416020 K44S
The bearded man
pi_166915049
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 november 2016 18:07 schreef Tyler-Girl het volgende:
Dus als ik ga schaken vind ik mezelf ineens een leuker mens? :P ik heb/had hobby's maar heb er nu even niet de puf voor om die op te pakken. Mijn hoofd staat er niet naar, ik heb die rust niet ofzo :{

Mezelf omschrijven in 1 zin? Jeetje wat lastig :@
Op dit moment vind ik mezelf ergens wel een grote zeur, iemand die teveel negatieve aandacht zoekt, kan ook heel hard zijn naar andere en ben gewoon niet heel gezellig voor de buiten wereld.
Maar ik weet dat ik ergens wel gezellig kan zijn, denk dat ik ook wel wat humor heb en ga er graag op uit....
Als jij positieve energie krijgt van schaken. ... waarom niet?
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_169833075
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:44 schreef K44S het volgende:

[..]

Zelfverzekerdheid houd voor mij in: voor iets GAAN waar je nu bang voor bent. Iets positiefs uitstralen. Er vertrouwen op hebben dat je genoeg bent zoals je dus bent ondanks de fouten die gemaakt worden.
Wat mooi omschreven !!
pi_169861644
Leuk initiatief dit topic :Y
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 november 2016 14:44 schreef K44S het volgende:

[..]

Zelfverzekerdheid houd voor mij in: voor iets GAAN waar je nu bang voor bent. Iets positiefs uitstralen. Er vertrouwen op hebben dat je genoeg bent zoals je dus bent ondanks de fouten die gemaakt worden.
Oké, dan ben ik in elk geval wel zelfverzekerd. Ik doe soms zelfs dingen waar ik doodsbang voor ben...maar ik doe ze tenminste wel.

Ik vertrouw er denk ik wel op dat ik goed genoeg ben (samen met een kleine dosis yolo), maar ik vertrouw er niet meer op dat anderen mijn goed-genoeg-zijn zullen waarderen.
pi_169861658
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 maart 2017 11:57 schreef Audacia het volgende:

[..]

Wat mooi omschreven !!
pi_169861714
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 november 2016 13:30 schreef Fatoeman het volgende:

[..]

Zoek een hobby waar je je ei in kwijt kan. Als je een leuke hobby hebt, vind je jezelf vaak ook leuker. Je maakt jezelf dan als het ware interessanter
Het is meestal belangrijk dat je uitgerekend jezelf daarmee interessanter maakt voor jezelf. Wat anderen interessant vinden is pas een daaropvolgende stap. Mensen die jouw interesses niet delen, moet je ook niet met alle macht gaan trachten te overtuigen. Beter steek je die energie in mensen waarbij je sowieso vanaf t=0 een klik mee hebt of gemeenschappelijke interesses mee kunt delen.

En daarna zie je wel weer verder :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')