Hoe meer ik me begin te verdiepen in de geschiedenis van het libertarisme (en dan niet via de propagandistische internetstukjes en denktanks betaald door het grootkapitaal), des te duidelijker het wordt dat dit een dun laagje chroom over een hele hoop ranzigheid in houdt.
Van het verdedigen van apartheid, het wegtrappen van Indianen van hun grond, aan de 'verkeerde' kant staan bij de 'Civil Rights Act' en het toekennen van basale burgerrechten aan zwarten en minderheden. 95% van de libertarische praathoofden zijn gewoonweg tegen de Civil Rights Acts, en ook tegen de 'door de federale overheid' opgelegde annulering van de Jim Crowe wetten.
Hier geven ze natuurlijk een mooie draai aan zoals dat de Indianen niks met hun grond deden (anders dan jagen en verzamelen). Maar dat soort creatieve twisten en definities omtrent eigendomsrechten geeft nu net aan waarom een inclusieve democratie zo belangrijk is, in plaats van eenzijdig bepalen wat eigendom is en wat niet (wat helaas steeds meer de realiteit is geworden dankzij 30 jaar neoliberalisme).
Ten aanzien van slaven - zijn het mensen, is het bezit, of allebei - zien we dezelfde creativiteit. Namelijk dat het onjuist zou zijn om verworven bezit ongedaan te maken. Om het met een pennenstreek te annuleren. Herstelbetalingen en compensatie zijn helemaal
not done, maar o wee als Coca Cola ergens een fabriek moet sluiten.
Natuurlijk is het altijd verleidelijk om hier een toontje aan te geven van 'die maffe Amerikanen', 'dat was toen', terwijl in de Nederlandse politiek ook wel een paar partijen aanwezig zijn die hun oppositie tegen homorechten en Nelson Mandela vakkundig hebben weggepoetst. Alsmede het doordrukken van creatieve interpretaties - en herijking - van eigendomstitels (waar de monopolistische en sterk geconcentreerde Nederlandse media zéér weinig over berichten).
Dit type zaken - racisme, segregatie, geïnstitutionaliseerde ongelijkheid - zijn zelden oppervlakkig van aard en
zitten diep verankerd in de psyche van de mens. Hoe gek het ook mag klinken, in de toenmalige situatie is het helemaal niet zo raar dat 'witten' niet de hand van 'onhygiënische en barbaarse' zwarten wilden schudden. Maar sommige elites wilden daar wat aan doen, en anderen totaal niet (in het huidige Nederland zijn
D66, VVD, SGP, PVV, CDA deze status quo krachten).
Dat hele populaire libertarische gelul van 'succes is een keuze', is ook nooit de bedoeling geweest. Friedrich Hayek, de held van Mark Rutte, legt het goed uit:
quote:
The events that led to Donald Trump’s election started in England in 1975. At a meeting a few months after Margaret Thatcher became leader of the Conservative party, one of her colleagues, or so the story goes, was explaining what he saw as the core beliefs of conservatism. She snapped open her handbag, pulled out a dog-eared book, and slammed it on the table. “This is what we believe,” she said. A political revolution that would sweep the world had begun.
The book was The Constitution of Liberty by Frederick Hayek. Its publication in 1960 marked the transition from an honest, if extreme, philosophy to an outright racket. The philosophy was called neoliberalism. It saw competition as the defining characteristic of human relations. The market would discover a natural hierarchy of winners and losers, creating a more efficient system than could ever be devised through planning or design. Anything that impeded this process, such as significant tax, regulation, trade union activity or state provision, was counter-productive. Unrestricted entrepreneurs would create the wealth that would trickle down to everyone.
This, at any rate, is how it was originally conceived. But by the time Hayek came to write The Constitution of Liberty, the network of lobbyists and thinkers he had founded was being lavishly funded by multimillionaires, who saw the doctrine as a means of defending themselves against democracy. Not every aspect of the neoliberal programme advanced their interests. Hayek, it seems, set out to close the gap.
He begins the book by advancing the narrowest possible conception of liberty: an absence of coercion. He rejects such notions as political freedom, universal rights, human equality and the distribution of wealth, all of which, by restricting the behaviour of the wealthy and powerful, intrude on the absolute freedom from coercion he demands. Democracy, by contrast, “is not an ultimate or absolute value”. In fact, liberty depends on preventing the majority from exercising choice over the direction that politics and society might take.
He justifies this position by creating a heroic narrative of extreme wealth. He conflates the economic elite, spending their money in new ways, with philosophical and scientific pioneers. Just as the political philosopher should be free to think the unthinkable, so the very rich should be free to do the undoable, without constraint by public interest or public opinion.
The ultra rich are “scouts”, “experimenting with new styles of living”, who blaze the trails that the rest of society will follow. The progress of society depends on the liberty of these “independents” to gain as much money as they want and spend it how they wish. All that is good and useful, therefore, arises from inequality. There should be no connection between merit and reward, no distinction made between earned and unearned income and no limit to the rents they can charge.
Inherited wealth is more socially useful than earned wealth: “the idle rich”, who don’t have to work for their money, can devote themselves to influencing “fields of thought and opinion, of tastes and beliefs.” Even when they seem to be spending money on nothing but “aimless display”, they are in fact acting as society’s vanguard. Everything the rich might do is, by definition, good.
Hayak softened his opposition to monopolies and hardened his opposition to trade unions. He lambasted progressive taxation and attempts by the state to raise the general welfare of citizens. He insisted that there is “an overwhelming case against a free health service for all” and dismissed the conservation of natural resources. It should come as no surprise to those who follow such matters that he was awarded the Nobel Prize for economics.
http://www.monbiot.com/20(...)-behind-trumps-rise/Meritocratie is nooit de bedoeling voor Hayek, Friedman, Ayn Rand (
nog een idool van Mark Rutte) geweest. De pretentie wordt echter opgehouden van wel, "succes is een keuze".
Zoals iemand het treffend en accuraat zei:
"The process of giving life to our constitutional rights has largely been the work of liberals. On the greatest fight of all, to treat blacks as human beings, libertarians supported the other side."[ Bericht 0% gewijzigd door Klopkoek op 26-02-2017 12:35:41 ]