abonnement Unibet Coolblue
pi_166502545

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:






Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.

Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaarooit

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet. Er zijn ook kinderen die graag Zwarte Piet willen spelen maar dat niet meer durven...

...vanwege dit soort idioten. -O-




[ Bericht 14% gewijzigd door Prutzenberg op 09-11-2016 20:47:02 ]
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166503033
Intocht 1942
De Sint kwam voor de 1600 kinderen van frontsoldaten.
Er wordt zowaar een spartelend kind in de zak gegooid.

Gelukkig verandert er af en toe nog wat mbt het feest.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166504083
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Intocht 1942
De Sint kwam voor de 1600 kinderen van frontsoldaten.
Er wordt zowaar een spartelend kind in de zak gegooid.

Gelukkig verandert er af en toe nog wat mbt het feest.
Bij de volgende intocht die kerel maar gelijk arresteren en afvoeren. Wat een vreselijke hufter.
pi_166504175
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Intocht 1942
De Sint kwam voor de 1600 kinderen van frontsoldaten.
Er wordt zowaar een spartelend kind in de zak gegooid.

Gelukkig verandert er af en toe nog wat mbt het feest.
Vast een Joods kindje die binnengedrongen is... alleen ging die niet mee op de boot naar Spanje maar met een ander vervoersmiddel naar een wat kouder oord.
pi_166504742
quote:
11s.gif Op dinsdag 8 november 2016 17:22 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Vast een Joods kindje die binnengedrongen is... alleen ging die niet mee op de boot naar Spanje maar met een ander vervoersmiddel naar een wat kouder oord.
Best een goede plaats om te zijn als joods kind in 1942: Spanje btw. Franco bleef neutraal.
I´m back.
pi_166504896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 15:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om personen, maar om door anti-piet organisaties geschapen groepen.
De zogenaamde afstammelingen van slaven
Ja.... en die afstammelingen zijn dus schuldig aan slavernij volgens jouw tekst:
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is dat het weinig zin heeft om een schadevergoeding te eisen van een dader als je zelf net zo goed dader bent (en de dader evengoed slachtoffer).
Ik snap wel wat je bedoelde. Maar denk eerst even na voordat je mensen gaat beschuldigen van wandaden van hun rasgenoten, cultuurgenoten ed.
pi_166506210
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 16:31 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Intocht 1942
De Sint kwam voor de 1600 kinderen van frontsoldaten.
Er wordt zowaar een spartelend kind in de zak gegooid.

Gelukkig verandert er af en toe nog wat mbt het feest.
Wow, wel redelijk bizar. _O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:11:38 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166506491
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 17:58 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ja.... en die afstammelingen zijn dus schuldig aan slavernij volgens jouw tekst:

Niet allemaal persoonlijk. Maar als groep wel degelijk. Net zo goed als blanken als groep schuldig zijn, maar je niet iedereen er persoonlijk voor aansprakelijk kunt stellen.
Net zomin als iemand als onderdeel van de groep kan claimen persoonlijk slachtoffer te zijn.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:12:20 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166506517
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 17:58 schreef Bluesdude het volgende:

Ik snap wel wat je bedoelde. Maar denk eerst even na voordat je mensen gaat beschuldigen van wandaden van hun rasgenoten, cultuurgenoten ed.
Zeg dat even tegen de Zwarte Piet = Racisme roepers en alle White Guilt brullers.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:14:58 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166506591
quote:
3s.gif Op dinsdag 8 november 2016 16:06 schreef Prutzenberg het volgende:
Hier komt weer een mooie OP. Strakjes...
[ afbeelding ]
Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen
Er zijn nog meer mooie figuren die je kunt uitproberen:

Grýla uit IJsland.

Mooie UI trouwens (Sint!), daar zaten ook boeiende Zwarte Pieten bij.
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 19:18:08 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166506699
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet allemaal persoonlijk. Maar als groep wel degelijk. Net zo goed als blanken als groep schuldig zijn, maar je niet iedereen er persoonlijk voor aansprakelijk kunt stellen.
Net zomin als iemand als onderdeel van de groep kan claimen persoonlijk slachtoffer te zijn.
lijkt me veel te gemakkelijk gedacht

er is niet 'de zwarte' dat zijn allemaal stammen en clubjes en volkjes met een eigen geschiedenis net zoals er niet zoiets is als 'de blanke'

je hebt Duitsers en Nederlanders en Belgen, elk met hun eigen skeletten in de kast maar ze zijn als groep niet schuldig aan bv de holocaust .... je kunt ook niet de Polen verantwoordelijk maken voor ons slavernijverleden omdat ze blank zijn
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166507043
8}
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_166507171
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zeg dat even tegen de Zwarte Piet = Racisme roepers en alle White Guilt brullers.
Ik zeg het tegen jou, omdat jij die fout maakt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet allemaal persoonlijk. Maar als groep wel degelijk. Net zo goed als blanken als groep schuldig zijn, maar je niet iedereen er persoonlijk voor aansprakelijk kunt stellen.
Net zomin als iemand als onderdeel van de groep kan claimen persoonlijk slachtoffer te zijn.
Dit is generaliserend geklets.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:33:10 #14
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166507251
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik zeg het tegen jou, omdat jij die fout maakt.
Dan heb je niet goed gelezen. Ongeveer de vorige 3 topics niet.
pi_166507327
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dan heb je niet goed gelezen. Ongeveer de vorige 3 topics niet.
Ik hoef niet 3 topics terug te lezen.
Het ging om 1 posting van jou met een onzinnige beschuldiging.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:41:23 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166507534
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:18 schreef sp3c het volgende:

[..]

lijkt me veel te gemakkelijk gedacht

er is niet 'de zwarte' dat zijn allemaal stammen en clubjes en volkjes met een eigen geschiedenis net zoals er niet zoiets is als 'de blanke'

je hebt Duitsers en Nederlanders en Belgen, elk met hun eigen skeletten in de kast maar ze zijn als groep niet schuldig aan bv de holocaust .... je kunt ook niet de Polen verantwoordelijk maken voor ons slavernijverleden omdat ze blank zijn
Je hebt helemaal gelijk. En juist daarom is het zo idioot om alle blanken (White Guilt) te beschuldigen van racisme en/of slavernij, net zoals het idioot is om alle zwarten in de slachtofferrol te duwen, wat vooral door de harde anti-piet-kern wordt gedaan (zij identificeren zich met o.a. de Black Panters en allerlei slaven en Rosa Parks, puur en alleen omdat die ook zwart zijn).

Men kan dus ook niet stellen dat "de zwarten" zich gekwetst voelen door Zwarte Piet, dat is iets persoonlijks. Net zoals een trauma wegens slavernijverleden van voorouders persoonlijk is, zodat herstelbetalingen persoonlijk bekeken moeten worden (ik geef ze weinig kans dat ze aantoonbaar zo'n trauma hebben dat herstelbetalingen op zijn plaats zijn).

Aan de andere kant kun je dus niet van "de blanken" of zelfs "de Nederlanders" die herstelbetalingen eisen, daarvoor zul je moeten onderzoeken wie er in deze tijd verantwoordelijk voor gehouden kunnen worden - en als dat "de staat" is, of je het volk dan moet laten betalen voor iets waar ze niet persoonlijk verantwoordelijk voor zijn.

En: of bijna alle Nederlanders hun persoonlijke beleving van Zwarte Piet moeten opgeven omdat enkele anderen vinden dat de groep racistisch is wegens hun persoonlijke viering met Zwarte Piet.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:42:29 #17
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166507570
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik hoef niet 3 topics terug te lezen.
Het ging om 1 posting van jou met een onzinnige beschuldiging.
Fijn dat je zag dat die onzinnig was - dat is ook zo, net als Zwarte Piet = Racisme.
Nu nog de context peroberen te begrijpen, en die context vind je in de laatste drie ZP-topics.
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 19:44:59 #18
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166507675
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:41 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hebt helemaal gelijk. En juist daarom

niet altijd jamaar hunnie ...

dit was een heel slecht, waardeloos argument

punt
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166507738
Zijn jullie inmiddels ook maar 1 stap verder gekomen in de discussie? Iets nieuws geleerd? Eindelijk consensus bereikt over iets?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 19:49:23 #20
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166507854
en begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het in grote lijnen wel met je eens verder maar als je fout zit dan zit je fout toch?

dan kun je beter zeggen 'hey ik zit fout' dan naar de splinters bij de buren in de ogen gaan zitten wijzen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:50:22 #21
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166507900
quote:
14s.gif Op maandag 7 november 2016 19:13 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Allemaal leuk en aardig, maar die vieringen zijn nooit vervlochten geweest met kolonisatie en/of uitbuiting van het negroide ras en dat is in Nederland wel gebeurd. De nazaten daarvan wonen nu hier en zijn Nederlanders geworden. Een hele andere context dus.
De Sinterklaasviering op het Nederlandse platteland was evenmin gekoppeld aan kolonisatie en/of uitbuiting.

Of "de nazaten" "daarvan" (waarvan?) nu in Nederland wonen doet niet echt ter zake, lijkt me. Vooral omdat voor een groot deel van die periode Nederland gewoon onderdeel was van het Heilige Roomse Rijk en later Frankrijk.
pi_166508121
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De Sinterklaasviering op het Nederlandse platteland was evenmin gekoppeld aan kolonisatie en/of uitbuiting.

Of "de nazaten" "daarvan" (waarvan?) nu in Nederland wonen doet niet echt ter zake, lijkt me. Vooral omdat voor een groot deel van die periode Nederland gewoon onderdeel was van het Heilige Roomse Rijk en later Frankrijk.
Lees eens bij over dat Roomse Rijk In welke periode was dat en in welke periode begon de Nederlandse slavernij . Het laatste was na dat Roomse Rijk.
De onafhankelijkheidsstrijd van Nederland was oa omdat van roomse af te zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bluesdude op 08-11-2016 20:11:37 ]
pi_166508164
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Zijn jullie inmiddels ook maar 1 stap verder gekomen in de discussie? Iets nieuws geleerd? Eindelijk consensus bereikt over iets?
Nee... moet dat dan?
Dan is er geen fun meer .
ken nie hoor... dat moet jij toch weten
  dinsdag 8 november 2016 @ 19:58:29 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166508177
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:49 schreef sp3c het volgende:
en begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het in grote lijnen wel met je eens verder maar als je fout zit dan zit je fout toch?

dan kun je beter zeggen 'hey ik zit fout' dan naar de splinters bij de buren in de ogen gaan zitten wijzen
Ik schreef:

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet allemaal persoonlijk. Maar als groep wel degelijk. Net zo goed als blanken als groep schuldig zijn, maar je niet iedereen er persoonlijk voor aansprakelijk kunt stellen.
Net zomin als iemand als onderdeel van de groep kan claimen persoonlijk slachtoffer te zijn.
En dat ging over:

quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 17:58 schreef Bluesdude het volgende:
Het punt is dat het weinig zin heeft om een schadevergoeding te eisen van een dader als je zelf net zo goed dader bent (en de dader evengoed slachtoffer).
Ik zit daarin niet fout. En wel hierom:

Iemand identificeert zich als lid van groep A.
Leden van groep A eisen een schadevergoeding van groep B.

De schade blijkt zowel door verschillende leden van groep A als verschillende leden van groep B te zijn veroorzaakt.
Zowel leden van groep A als groep B hebben daarbij schade ondervonden.

Mag een willekeurig lid van groep A, ethisch gezien, namens en voor alle leden van groep A een schadevergoeding eisen van alle leden van groep B en alle leden van groep B als veroorzakers van de schade aanklagen, terwijl zij de schuld van groep A, noch de schade van groep B erkennen?
pi_166508542
Lunatiek,
Je citeert jezelf, maar op een verkeerde manier. Zo lijkt het alsof ik dat schreef.
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het punt is dat het weinig zin heeft om een schadevergoeding te eisen van een dader als je zelf net zo goed dader bent (en de dader evengoed slachtoffer).
Je blijft volhouden dat je schuldig bent aan slavernij en de holocaust , omdat jij blank bent en of cultuurgenoot van die daders
Stop dan met anderen verwijten dat ze zo gemeen denken over jou en "je groep" .
Je doet het zelf met die tekst.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 dinsdag 8 november 2016 @ 20:27:59 #26
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166509024
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:10 schreef Bluesdude het volgende:
Lunatiek,
Je citeert jezelf, maar op een verkeerde manier. Zo lijkt het alsof ik dat schreef.

[..]

Je blijft volhouden dat je schuldig bent aan slavernij en de holocaust , omdat jij blank bent en of cultuurgenoot van die daders
Stop dan met anderen verwijten dat ze zo gemeen denken over jou en "je groep" .
Je doet het zelf met die tekst.
Ik vind jouw gedachtegang soms maar raar. Dat is niet lunatiek die dat doet, dat zijn de mensen die uit zijn de mensen die uit zijn op herstelbetalingen. Die verwachten immers dat dat geld opgehoest wordt door mensen die dus alleen cultureel of zelfs alleen maar genetisch verwant zijn aan de daders van slavernij
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 8 november 2016 @ 20:35:24 #27
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166509270
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:10 schreef Bluesdude het volgende:
Lunatiek,
Je citeert jezelf, maar op een verkeerde manier. Zo lijkt het alsof ik dat schreef.

[..]

Je blijft volhouden dat je schuldig bent aan slavernij en de holocaust , omdat jij blank bent en of cultuurgenoot van die daders
Stop dan met anderen verwijten dat ze zo gemeen denken over jou en "je groep" .
Je doet het zelf met die tekst.
Lul er niet omheen. Bekijk het dilemma, onderzoek de paralellen met de Zwarte Piet discussie en geef dan eens antwoord:
Vind jij het normaal dat mensen omdat ze zwart zijn eisen dat er een einde komt aan Zwarte Piet en dat er herstelbetalingen moeten komen? Terwijl je weet dat het zeer goed mogelijk is dat hun voorouders zelf daders zijn, en de mensen die ze beschuldigen heel goed zelf kunnen afstammen van slachtoffers?
Vind jij dat normaal? Het is maar een simpele vraag.

Ik vind het niet normaal.
  dinsdag 8 november 2016 @ 20:36:54 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166509329
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik vind jouw gedachtegang soms maar raar. Dat is niet lunatiek die dat doet, dat zijn de mensen die uit zijn de mensen die uit zijn op herstelbetalingen. Die verwachten immers dat dat geld opgehoest wordt door mensen die dus alleen cultureel of zelfs alleen maar genetisch verwant zijn aan de daders van slavernij
En niet alleen dat, maar die ook nog zelf slachtoffer van slavernij kunnen zijn geweest, terwijl de eisers heel goed kunnen afstammen van de slavenhouders.
Ik heb groepsidentificatie eerder genoemd, ergens rond deeltje #40 of zo.
pi_166509338
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik hoef niet 3 topics terug te lezen.
Doe dat maar wel, je oogt nogal dom.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166509361
Ik heb zelfs liever met de gekleurde mens van doen, daar die wel nog moraal hebben!

Wat ik bij de blanke toch wel vaak zoek.

Toch ben ik ertegen dat Piet een andere kleur krijgt!
pi_166509386
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:37 schreef john2406 het volgende:
Ik heb zelfs liever met de gekleurde mens van doen, daar die wel nog moraal hebben!

Wat ik bij de blanke toch wel vaak zoek.

Toch ben ik ertegen dat Piet een andere kleur krijgt!
Zeg het ze John!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166511221
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:37 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Doe dat maar wel, je oogt nogal dom.
Dat oogt zo..... omdat je visie niet klopt.
Maar echte argumenten heb je natuurlijk niet?
  dinsdag 8 november 2016 @ 21:31:55 #33
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166511227
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:35 schreef Toefjes het volgende:

[..]

Mensen die dit zien als groot probleem hebben nooit echt problemen ervaren denk ik.
mensen die niet inzien dat dit het begin is van een veel groter probleem (wat zal komen) zijn zeer naief
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  dinsdag 8 november 2016 @ 21:33:56 #34
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166511296
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 14:40 schreef erodome het volgende:

[..]

Heb dit al eens eerder aan iemand gevraagd, maar toen geen antwoord gekregen. Misschien dat jij dat wel doet.

Heb je vroeger goed opgelet of er wel altijd zwarte pieten bij waren in die reclame's of op artikelen?
Want ik heb het idee dat in veel gevallen dat helemaal niet zo was, maar dat het nu ineens opvalt omdat deze discussie er is.

Bolletje is daar een goed vb van, op hun kruidnoten staan geen pieten, maar die stonden er eerder ook al niet op. Maar ook op tv waren er zat reclame's met alleen de goedheiligman.
mijn antwoord is ja
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166511333
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 20:27 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Ik vind jouw gedachtegang soms maar raar. Dat is niet lunatiek die dat doet, dat zijn de mensen die uit zijn de mensen die uit zijn op herstelbetalingen.
Goed lezen. Het is wel lunatiek die nazaten van slaven beschuldigt van slavernij .
En hij komt met een verhaal van collectieve schuld van de hele groep wbt de wandaden van enkelen.
Dus acht hij ook zichzelf schuldig, mits hij consequent is in die onzin van collectieve schuld.
pi_166511495
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:34 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Goed lezen. Het is wel lunatiek die nazaten van slaven beschuldigt van slavernij .
En hij komt met een verhaal van collectieve schuld van de hele groep wbt de wandaden van enkelen.
Dus acht hij ook zichzelf schuldig, mits hij consequent is in die onzin van collectieve schuld.
Jij bent degene die niet goed leest.. Ik ga verder ook niet meer proberen om jou iets uit te leggen want het komt toch niet bij je binnen..
pi_166511504
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat oogt zo..... omdat je visie niet klopt.
Maar echte argumenten heb je natuurlijk niet?
Aha, mijn 'visie' klopt niet.

Zwarte Piet heeft werkelijk waar niks met slavernij te maken. Een paar vage tekeningen of 'schilderijen' die hier gepost worden bevestigen mijn mening alleen maar. _O-
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166511569
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:31 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat oogt zo..... omdat je visie niet klopt.
Maar echte argumenten heb je natuurlijk niet?
pi_166511673
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:42 schreef madam-april het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dit gaat toch nergens meer over. Die 'Baconbus' kan alleen maar oneliners plaatsen.

En dan krijg je deze mafklapper die bij hoog en laag gaat beweren dat je 'visie' niet klopt en dat je zwart-wit denkt. 8)7 8)7
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 21:54:09 #40
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166511987
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 19:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik schreef:

[..]

En dat ging over:

[..]

Ik zit daarin niet fout. En wel hierom:

Iemand identificeert zich als lid van groep A.
Leden van groep A eisen een schadevergoeding van groep B.

De schade blijkt zowel door verschillende leden van groep A als verschillende leden van groep B te zijn veroorzaakt.
Zowel leden van groep A als groep B hebben daarbij schade ondervonden.

Mag een willekeurig lid van groep A, ethisch gezien, namens en voor alle leden van groep A een schadevergoeding eisen van alle leden van groep B en alle leden van groep B als veroorzakers van de schade aanklagen, terwijl zij de schuld van groep A, noch de schade van groep B erkennen?
ja maar dan zeg je toch hetzelfde?

imo is het een denkfout

Groep A is niet 'de zwarte' maar de nazaten van slaven en Groep B is niet 'de blanke' maar de nazaten van slavenhouders

als groep A zich daadwerkelijk kan identificeren als afstammelingen (een donkere huid garandeerd dat niet) dan zie ik er geen problemen in dat ze proberen die schade vergoed te krijgen, logisch doelwit is dan de staat zelf of bedrijven die er groot mee geworden zijn maar dat is lastig te bewijzen

het is vooral een heel hypothetisch verhaal dat weinig kans van slagen heeft maar op zichzelf zie ik er niets mis mee tbh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166512027
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:45 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dit gaat toch nergens meer over. Die 'Baconbus' kan alleen maar oneliners plaatsen.

En dan krijg je deze mafklapper die bij hoog en laag gaat beweren dat je 'visie' niet klopt en dat je zwart-wit denkt. 8)7 8)7
Er valt geen zinnige discussie met hem (bd) te voeren.. Zijn denkwijze en denkbeelden staan zo ver van de realiteit en hij heeft ook echt 0,0℅ zelfinzicht..
pi_166512029
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar dan zeg je toch hetzelfde?

imo is het een denkfout

Groep A is niet 'de zwarte' maar de nazaten van slaven en Groep B is niet 'de blanke' maar de nazaten van slavenhouders

als groep A zich daadwerkelijk kan identificeren als afstammelingen (een donkere huid garandeerd dat niet) dan zie ik er geen problemen in dat ze proberen die schade vergoed te krijgen, logisch doelwit is dan de staat zelf of bedrijven die er groot mee geworden zijn maar dat is lastig te bewijzen

het is vooral een heel hypothetisch verhaal dat weinig kans van slagen heeft maar op zichzelf zie ik er niets mis mee tbh
Dat hele plan is in theorie leuk, maar in de praktijk onhaalbaar.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 21:56:18 #43
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166512053
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:55 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat hele plan is in theorie leuk, maar in de praktijk onhaalbaar.
ja dat zeg ik, misschien had ik tl;dr voor die laaste zin moeten zetten maar ik heb niet zoveel ervaring met posts langer dan 2 zinnen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166512089
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:55 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er valt geen zinnige discussie met hem (bd) te voeren.. Zijn denkwijze en denkbeelden staan zo ver van de realiteit en hij heeft ook echt 0,0℅ zelfinzicht..
Man man, echt wat een niveau. En maar vragen blijven stellen, zodat je de andere partij voor 'racist' uit kan maken. Ik kijk daar dwars doorheen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166512134
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat zeg ik, misschien had ik tl;dr voor die laaste zin moeten zetten maar ik heb niet zoveel ervaring met posts langer dan 2 zinnen
Neuh, was prima te lezen. Ik ben het er ook mee eens.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166512780
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)

Opgelost *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door Kijkertje op 08-11-2016 23:10:48 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166513506
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar dan zeg je toch hetzelfde?

imo is het een denkfout

Groep A is niet 'de zwarte' maar de nazaten van slaven en Groep B is niet 'de blanke' maar de nazaten van slavenhouders

als groep A zich daadwerkelijk kan identificeren als afstammelingen (een donkere huid garandeerd dat niet) dan zie ik er geen problemen in dat ze proberen die schade vergoed te krijgen, logisch doelwit is dan de staat zelf of bedrijven die er groot mee geworden zijn maar dat is lastig te bewijzen

het is vooral een heel hypothetisch verhaal dat weinig kans van slagen heeft maar op zichzelf zie ik er niets mis mee tbh
Je gaat de Duitsers van nu ook niet meer de schuld geven van WO2.
  Moderator dinsdag 8 november 2016 @ 22:53:27 #48
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166514126
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:35 schreef Canopus het volgende:

[..]

Je gaat de Duitsers van nu ook niet meer de schuld geven van WO2.
nee die waren er dan ook niet bij he

het Duitsland van nu kun je er wel aansprakelijk voor stellen, gebeurt ook nog steeds van tijd tot tijd

maar das niet zo'n goed voorbeeld omdat WO2 nog relatief recent is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166514883
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:17 schreef Kijkertje het volgende:
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)

Opgelost *O*
Ik snap niet zo goed hoe dat een oplossing is..

Het 'probleem' van de mensen die zich gekwetst voelen los je er niet mee op want zij worden nog steeds geconfronteerd met ZP en voor de mensen die vinden dat ZP gewoon zwart moet blijven los je ook niks op..
pi_166515372
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:35 schreef Canopus het volgende:

[..]

Je gaat de Duitsers van nu ook niet meer de schuld geven van WO2.
De Duitsers zijn tot in 2009 aan het betalen geweest voor de puinhoop van Nieuwpoort tot Belfort. Maar dat was veelal nog door mensen die het bewust hadden meegemaakt.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166515502
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:17 schreef Kijkertje het volgende:
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)

Opgelost *O*
Exact. Dus ga jij lekker naar Amsterdam voor je intocht en gaat de rest lekker naar een plek waar ZP wel gewenst is.
Beetje iemand om zn huidskleur uitsluiten, want denk je wel?
Ruim 80% wil zwarte piet, waarom gaat die kleinere groep iets opdringen? Ga weg...
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166515630
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:17 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed hoe dat een oplossing is..

Het 'probleem' van de mensen die zich gekwetst voelen los je er niet mee op want zij worden nog steeds geconfronteerd met ZP en voor de mensen die vinden dat ZP gewoon zwart moet blijven los je ook niks op..
Iedereen kan dan iig zelf kiezen. Maar als jij een betere oplossing hebt?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 8 november 2016 @ 23:43:11 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166515632
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 21:54 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja maar dan zeg je toch hetzelfde?

imo is het een denkfout

Groep A is niet 'de zwarte' maar de nazaten van slaven en Groep B is niet 'de blanke' maar de nazaten van slavenhouders

als groep A zich daadwerkelijk kan identificeren als afstammelingen (een donkere huid garandeerd dat niet) dan zie ik er geen problemen in dat ze proberen die schade vergoed te krijgen, logisch doelwit is dan de staat zelf of bedrijven die er groot mee geworden zijn maar dat is lastig te bewijzen

het is vooral een heel hypothetisch verhaal dat weinig kans van slagen heeft maar op zichzelf zie ik er niets mis mee tbh
Ik heb er niets op tegen als afstammelingen van slachtoffers (via juridische weg) verhaal gaan halen bij de afstammelingen van de daders. Maar dat moet dan wel te bewijzen zijn.
Het bewijs dat nu wordt geleverd is "wij zijn slachtoffer, want zwart" en "jullie zijn dader (en racist), want wit". En dat blijkt een reden te zijn om ZP te veranderen :?

Ik zou weleens willen weten wat de kwartierstaat van zo'n Sylvana of Jeffrey is.
Ik weet wel dat mijn voorouders niks met slaven te maken hadden.
pi_166515914
quote:
14s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Iedereen kan dan iig zelf kiezen. Maar als jij een betere oplossing hebt?
Dat konden ze al.. Het is nog nooit verplicht geweest Sinterklaas te vieren..

Mijn oplossing is dat de mensen die zich gekwetst voelen door ZP zich laten behandelen voor hun minderwaardigheids- en slachtoffercomplex..
pi_166516100
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:43 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik heb er niets op tegen als afstammelingen van slachtoffers (via juridische weg) verhaal gaan halen bij de afstammelingen van de daders. Maar dat moet dan wel te bewijzen zijn.
Het bewijs dat nu wordt geleverd is "wij zijn slachtoffer, want zwart" en "jullie zijn dader (en racist), want wit". En dat blijkt een reden te zijn om ZP te veranderen :?

Ik zou weleens willen weten wat de kwartierstaat van zo'n Sylvana of Jeffrey is.
Ik weet wel dat mijn voorouders niks met slaven te maken hadden.
Hoezo zou je mensen verantwoordelijk kunnen stellen voor iets dat een verre voorouder van hen een verre voorouder van jou heeft aangedaan? Hoezo zou je überhaupt iemand verantwoordelijk kunnen stellen voor iets wat iemand anders, die toevallig familie van hem is, heeft gedaan?
pi_166516181
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:52 schreef madam-april het volgende:

[..]

Dat konden ze al.. Het is nog nooit verplicht geweest Sinterklaas te vieren..

Mijn oplossing is dat de mensen die zich gekwetst voelen door ZP zich laten behandelen voor hun minderwaardigheids- en slachtoffercomplex..
Sorry, ik denk niet in termen van minderwaardigheid/ slachtoffercomplex maar meer in termen van gelijkheid/ vrije keuze.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166516305
quote:
15s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Sorry, ik denk niet in termen van minderwaardigheid/ slachtoffercomplex maar meer in termen van gelijkheid/ vrije keuze.
Het hele punt is dat ze al gelijk zijn en een vrije keuze hebben.. Ze willen niet gelijk zijn, ze willen een speciale behandeling..
pi_166516580
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het hele punt is dat ze al gelijk zijn en een vrije keuze hebben.. Ze willen niet gelijk zijn, ze willen een speciale behandeling..
Dus Piet kan iedere gekozen kleur zijn?
Want vrije keus.
Make my day!
pi_166516744
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:07 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het hele punt is dat ze al gelijk zijn en een vrije keuze hebben.. Ze willen niet gelijk zijn, ze willen een speciale behandeling..
Nu ben je voor die hele groep aan het invullen hoe ze het eik bedoelen en sluit je uit dat er daadwerkelijk mensen zijn die er moeite mee hebben.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166516758
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:17 schreef agter het volgende:

[..]

Dus Piet kan iedere gekozen kleur zijn?
Want vrije keus.
Zwarte Piet heet het karaker.
pi_166517281
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:17 schreef agter het volgende:

[..]

Dus Piet kan iedere gekozen kleur zijn?
Want vrije keus.
Zwarte Piet is zwart.. ze hebben de vrije keus om deel te nemen aan het feest of niet..
pi_166517332
quote:
15s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:24 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nu ben je voor die hele groep aan het invullen hoe ze het eik bedoelen en sluit je uit dat er daadwerkelijk mensen zijn die er moeite mee hebben.
Uuuhm nee
pi_166517696
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:46 schreef madam-april het volgende:

[..]

Uuuhm nee
Ah ja, je bedoelt dat er mensen zijn die niet hetzelfde voelen bij de figuur ZP als jij? Dat klopt, zij hebben daar nare herinneringen aan en jij niet. Jij wil daar geen rekening mee houden en ik wel. Ja dat klopt daar verschillen we in :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator woensdag 9 november 2016 @ 04:53:10 #64
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166523382
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:45 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zwarte Piet is zwart.. ze hebben de vrije keus om deel te nemen aan het feest of niet..
als iemand een feestje met ongeschminkte of gele pieten wil organiseren lijkt mij dat ook zijn of haar vrije keuze

heeft ook verder niemand last van lijkt me
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166524049
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 04:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

als iemand een feestje met ongeschminkte of gele pieten wil organiseren lijkt mij dat ook zijn of haar vrije keuze

heeft ook verder niemand last van lijkt me
Een piet moet onherkenbaar blijven om de kindergeest te blijven prikkelen. Of die nu een zwarte, gele, rode of paarse kleur heeft, dat zal me eerlijk gezegd een worst wezen. Maar een herkenbare ome Jan als roetpiet hoort daar niet bij.
  woensdag 9 november 2016 @ 07:34:49 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166526316
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 november 2016 23:58 schreef madam-april het volgende:

[..]

Hoezo zou je mensen verantwoordelijk kunnen stellen voor iets dat een verre voorouder van hen een verre voorouder van jou heeft aangedaan? Hoezo zou je überhaupt iemand verantwoordelijk kunnen stellen voor iets wat iemand anders, die toevallig familie van hem is, heeft gedaan?
Voor jou een vraag, voor mij ook. Ik hoop het antwoord uit de anti-piethoek te horen, want die vinden dat blijkbaar normaal.

Ik hoop ook dat ze kunnen vertellen hoe ze gekwetst kunnen zijn door iets dat hen niet is overkomen, want concrete voorbeelden van racisme in combinatie met Zwarte Piet heb ik in ruim 50 topics niet voorbij zien komen. Het blijft toch hangen op "zwarte piet is zwart en slaven zijn zwart dus kwets je de zwarte mensen van nu door een geknechte slaaf op te voeren bij het in-en-in racistische Sinterklaasfeest dat alleen door extreem conservatieve nazaten van blanke slavenhouders wordt gevierd om de koloniale tijd te eren en hun superioriteit te tonen". Althans, zo komt dat nu op mij over, na de "argumenten" van diverse harde kern anti-pieten te hebben gelezen.
Die denkwijze en de daarmee samenhangende "blanke schuld" wordt erkend door iedereen die zwarte Piet wil veranderen.
pi_166526351
quote:
14s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ah ja, je bedoelt dat er mensen zijn die niet hetzelfde voelen bij de figuur ZP als jij? Dat klopt, zij hebben daar nare herinneringen aan en jij niet. Jij wil daar geen rekening mee houden en ik wel. Ja dat klopt daar verschillen we in :Y
Wat zijn die nare ervaringen dan?

De slavernij die al 100 jaar is afgeschaft in Nederland?
  woensdag 9 november 2016 @ 08:10:56 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166527106
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 07:36 schreef Canopus het volgende:

[..]

Wat zijn die nare ervaringen dan?

Ik heb alleen Quincy Gario met een min of meer concreet voorbeeld gehoord, een paar jaar terug op tv. Volgens hem (hij was er zelf niet bij) werd zijn moeder voor zwarte piet uitgescholden door een volwassene (ik dacht een ambtenaar, weet dat niet zeker). In welke context dat was, vertelde hij er niet bij. Dat was zijn reden om anti-pietactivist te worden.
  woensdag 9 november 2016 @ 08:13:43 #69
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166527193
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 07:36 schreef Canopus het volgende:

[..]

Wat zijn die nare ervaringen dan?
Dat ze een roe in hun schoen vonden op de ochtend van 6 december. Anderen werden met de zak naar Spanje gedeporteerd, wat onder Franco geen pretje was.
pi_166527368
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 08:10 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik heb alleen Quincy Gario met een min of meer concreet voorbeeld gehoord, een paar jaar terug op tv. Volgens hem (hij was er zelf niet bij) werd zijn moeder voor zwarte piet uitgescholden door een volwassene (ik dacht een ambtenaar, weet dat niet zeker). In welke context dat was, vertelde hij er niet bij. Dat was zijn reden om anti-pietactivist te worden.
Dat is toch een duidelijke reden ;')
  User die overal opduikt 2022 woensdag 9 november 2016 @ 08:20:39 #71
186611 Haags
pi_166527371
Beste Sylvana,
Er kwam de Sint iets naars ter oren
Wat hij toch liever niet zou horen
Jij wilde graag een groene Piet
Een zwarte, nee dat kan echt niet
Geel of blauw is geen bezwaar
Desnoods een zilver exemplaar
Maar bruin of zwart dat is verkeerd
Omdat je dan discrimineert
Zo wordt de Sint de bonte hond
Maar ken jij wel de achtergrond?
Ik denk het niet, maar 't is niet gek
Die kleine zorgt voor tijdgebrek
Daarom legt sint het nu maar uit
Want van jouw visie klopt geen fluit
Mijn Pieten zijn geen echte negers
Maar doodgewone schoorsteenvegers
Ik heb wel wat bewijs daartoe
Wat dacht je van de Piet zijn roe?
En ook zijn prachtige kledij
Is functioneel en hoort daarbij!
Als je vaak door de schoorsteen schiet
Wordt je vanzelf een zwarte piet
Knoop dit maar heel goed in je oren
Mijn Zwarte Pieten, dat zijn Moren
Een Moor, dat is een Arabier
En ik heb ook nog Berbers hier.
Ikzelf sluit daarna de rijen:
Sint Nicolaas komt uit Turkije
Ik ben in Patara getogen
Daar is geen letter van gelogen
Ik zeg het nu dus maar gewoon:
Ik ben een echte allochtoon
Het toppunt van de integratie?
Mijn intocht, waar de hele natie
Voor een Turk en Marokkaan
Vrolijk aan de wal gaat staan
Daar is dus niks racistisch aan...
Dus voor de blauwe variant
Ga je maar naar smurfenland...
Groetjes van de Sint.
Zonder wrijving geen glans
pi_166528829
Het was nooit een probleem (zwarte Piet) dat heeft men ervan gemaakt. Het probleem is dat bepaalde minderheidsgroepen ineens de smaak te pakken hebben gekregen van het zeuren over nietszeggende zaken. En meestal gaat 'Nederland' er nog in mee ook. Wat men niet beseft is dat je op die manier de werkelijk zaken die je moet aanpakken (bijv. echt racisme) ondermijnt. Als je als zwarte Nederlander je nu nog steeds erg gekwetst voelt door slavenhandel dan moet je werkelijk hulp zoeken. Anders kan een groot gedeelte van het Nederlandse volk ook wel in de tijd WW2 blijven hangen.
pi_166529134
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:08 schreef Jaroon het volgende:
Het was nooit een probleem (zwarte Piet) dat heeft men ervan gemaakt. Het probleem is dat bepaalde minderheidsgroepen ineens de smaak te pakken hebben gekregen van het zeuren over nietszeggende zaken. En meestal gaat 'Nederland' er nog in mee ook. Wat men niet beseft is dat je op die manier de werkelijk zaken die je moet aanpakken (bijv. echt racisme) ondermijnt. Als je als zwarte Nederlander je nu nog steeds erg gekwetst voelt door slavenhandel dan moet je werkelijk hulp zoeken. Anders kan een groot gedeelte van het Nederlandse volk ook wel in de tijd WW2 blijven hangen.
nee, je draait het om. wij zijn in die slavenrij blijven hangen, door zwarte piet zo neer te zetten. zij maken daar juist bezwaar tegen, en willen dat we het loslaten. zij zijn verder gegaan, wij niet.
pi_166529320
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, je draait het om. wij zijn in die slavenrij blijven hangen, door zwarte piet zo neer te zetten. zij maken daar juist bezwaar tegen, en willen dat we het loslaten. zij zijn verder gegaan, wij niet.
Het heeft niets met slavernij te maken. Dat heeft men er zelf van gemaakt. De hele ophef maakt het verhaal alleen maar raarder en vervelender voor kinderen trouwens. Dat is/was de bedoeling zgn niet........
pi_166529421
Time for change bitches. Trump en Wilders gaan Zwarte Piet verankeren in de wet.
standaarddrinker
pi_166529709
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 07:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Voor jou een vraag, voor mij ook. Ik hoop het antwoord uit de anti-piethoek te horen, want die vinden dat blijkbaar normaal.

Ik hoop ook dat ze kunnen vertellen hoe ze gekwetst kunnen zijn door iets dat hen niet is overkomen, want concrete voorbeelden van racisme in combinatie met Zwarte Piet heb ik in ruim 50 topics niet voorbij zien komen. Het blijft toch hangen op "zwarte piet is zwart en slaven zijn zwart dus kwets je de zwarte mensen van nu door een geknechte slaaf op te voeren bij het in-en-in racistische Sinterklaasfeest dat alleen door extreem conservatieve nazaten van blanke slavenhouders wordt gevierd om de koloniale tijd te eren en hun superioriteit te tonen". Althans, zo komt dat nu op mij over, na de "argumenten" van diverse harde kern anti-pieten te hebben gelezen.
Die denkwijze en de daarmee samenhangende "blanke schuld" wordt erkend door iedereen die zwarte Piet wil veranderen.
En daarbij menen de anti-Pieten ook te weten dat Zwarte Piet door Schenkman is afgebeeld als een neger(slaaf). Ik denk dat ze bij het Meertens Instituut graag de bron willen weten, want ook John Helsloot waagt zich niet aan die uitspraak:
quote:
In het boekje Sint Nikolaas en zijn knecht (1850) van Jan Schenkman (1806-1863) is Sinterklaas voor het eerst afgebeeld met een ‘knechtje, / Dat zwart is van kleur’. Hoe kwam Schenkman daarbij? Over die vraag hebben velen zich het hoofd gebroken. Allerlei verklaringen zijn voorgesteld. Een definitief uitsluitsel kon echter nog niet worden gegeven. Totdat misschien nog eens een uitspraak van Jan Schenkman zelf gevonden wordt waarin hij zijn keuze uitlegt – en dan nog, zal het blijven bij gissingen, veronderstellingen en ‘circumstantial evidence’. Pas als de digitalisering van afbeeldingen en teksten uit Nederland van voor 1850 voltooid is, komt de mogelijkheid van een enigszins gefundeerde uitspraak in zicht.
Dat is voor mij altijd een belangrijk punt geweest. Niemand weet wie die zwarte knecht nu is. Is hij daadwerkelijk afgeleid van een neger? Of is hij in lijn met de oertraditie een (kind)vriendelijkere allegorische uitvoering van de duivel of ander duister gespuis? Is hij een misschien een tussenvariant in de vorm van de bevrijde Ethiopische slaaf Piter?

Ofwel, IK claim niet de waarheid in pacht te hebben wat dat betreft. Anti-Pieters blijkbaar wel.

Maar op het moment dat niet bewezen kan worden dat Zwarte Piet een neger(slaaf) is valt ook heel de grondslag weg om hem en heel het Sinterklaasvierend volk te beschuldigen van racisme.

Ik heb het hier alleen over de figuur Zwarte Piet zelf, niet over zijn uiterlijk/aankleding. Ik kan me voorstellen dat daar op een gegeven moment 'blackface'- achtige en als karikaturaal op te vatten elementen zijn toegevoegd (die later weer verwijderd zijn, net zoals bij Darkie Day in Cornwall) en waardoor de associatie, in combinatie met zijn zwarte kleur, met racisme/belediging gelegd kan/kon worden en waardoor met zich gekwetst kan voelen. Omdat echter niet bewezen kan worden dat Zwarte Piet een neger(slaaf) moet voorstellen en de als karikaturaal op te vatten elementen al verwijderd zijn is er m.i. nu geen enkele reden meer om hem van kleur te moeten willen veranderen. Zeker als er ook voor de zwarte kleur een cultuur historische basis ligt in de mythen en legenden van het Sinterklaasfeest.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166529812
En dan is daar nog de dubbele agenda van de herstelbetalingen.

Mijn post van 27 oktober 2015 #235 in reeks nr.13 is nog steeds aardig accuraat.

[ Bericht 96% gewijzigd door Montagui op 09-11-2016 09:56:24 ]
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166529989
quote:
15s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Sorry, ik denk niet in termen van minderwaardigheid/ slachtoffercomplex maar meer in termen van gelijkheid/ vrije keuze.
Ik ook. Maar die keuze wordt nu wel heel moeilijk gemaakt om een sinterklaas feest te vieren zoals het hoort, met Zwarte piet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166530007
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:28 schreef DrDentz het volgende:
Time for change bitches. Trump en Wilders gaan Zwarte Piet verankeren in de wet.
:') _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 9 november 2016 @ 10:22:16 #80
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166530742
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:18 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, je draait het om. wij zijn in die slavenrij blijven hangen, door zwarte piet zo neer te zetten. zij maken daar juist bezwaar tegen, en willen dat we het loslaten. zij zijn verder gegaan, wij niet.
Ik lees dat als:
Wij, zwarten, zijn in de slavernij blijven hangen door zwarte piet als negerslaaf neer te zetten. Propieten maken daar juist bezwaar tegen en willen dat de anti-pieten dat slavernijverleden loslaten, De propieten zijn verder gegaan (hebben het losgelaten, zien Zwarte Piet al een hele tijd niet (meer) als neger of slaaf), wij zwarten niet.

Dat slavernijverleden heeft Nederland allang geaccepteerd, we zijn allang verder gegaan. Zwarte Piet heeft al decennialang helemaal niks meer met slavernij of kolonialisme te maken (als je de faux pas van de jaren '70, toen Piet boeman-af was en zogenaam "Surinamer" werd, zo mag interpreteren)
pi_166530774
quote:
15s.gif Op woensdag 9 november 2016 00:02 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Sorry, ik denk niet in termen van minderwaardigheid/ slachtoffercomplex
Je kunt er niet in 'denken', maar als het in een discussie/debat wel gebruikt wordt door 1 partij, dan mag je het ook niet negeren.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  woensdag 9 november 2016 @ 13:22:53 #82
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166534602
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.

Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC

Nou, lekker dan
pi_166534685
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:22 schreef Lunatiek het volgende:
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.

Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC

Nou, lekker dan
[ afbeelding ]
Dit had ik voorspeld toen iemand blij postte dat hij hetzelfde zou blijven. *O*
wooblabalurg
pi_166534794
Zijn er ook Herman Brood-pieten?
standaarddrinker
  woensdag 9 november 2016 @ 13:33:16 #85
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166534805
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:27 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dit had ik voorspeld toen iemand blij postte dat hij hetzelfde zou blijven. *O*
Niet om het een of ander, maar "toeristenpiet" suggereert dat de echte zwart is en dat die anderen na verloop van tijd oplazeren naar hun eigen land, nadat ze hier de beest hebben uitgehangen. Dat, of ze blijven hier de boel verstjeren. Lijkt me niet echt een prettige boodschap voor mensen als gastarbeiders en dergelijke.
Maar goed, ik heb dat hele Sinterklaasjournaal niet gezien, dus misschien kan iemand anders meer zeggen over die verhaallijn.
  woensdag 9 november 2016 @ 13:34:02 #86
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166534822
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:32 schreef DrDentz het volgende:
Zijn er ook Herman Brood-pieten?
Natuurlijk:
pi_166534877
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar "toeristenpiet" suggereert dat de echte zwart is en dat die anderen na verloop van tijd oplazeren naar hun eigen land, nadat ze hier de beest hebben uitgehangen. Dat, of ze blijven hier de boel verstjeren. Lijkt me niet echt een prettige boodschap voor mensen als gastarbeiders en dergelijke.
Maar goed, ik heb dat hele Sinterklaasjournaal niet gezien, dus misschien kan iemand anders meer zeggen over die verhaallijn.
Ze moeten het wel met een verhaal brengen anders zijn er teveel tere Hollandsche zieltjes die gekwetst worden.
Zij zijn zich daar bewust van. Ook Halbe kan dit begrijpen.
wooblabalurg
pi_166534902


Dit vind ik ook wel erg mooi. Maar erg lastig om zo snel een hele groep te schminken zoals gebeurt bij de meeste intochten.
standaarddrinker
  woensdag 9 november 2016 @ 14:01:14 #89
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166535451
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:37 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Dit vind ik ook wel erg mooi. Maar erg lastig om zo snel een hele groep te schminken zoals gebeurt bij de meeste intochten.
Gaat ook helemaal nergens over. Gewoon zwart houden, en dit soort clowns in musea zetten.
pi_166535549
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:22 schreef Lunatiek het volgende:
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.

Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC

Nou, lekker dan
[ afbeelding ]
Vorig jaar het Sinterklaasjournaal afgeschaft. Geeft veel rust bij onze kinderen. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166535658
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:24 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het heeft niets met slavernij te maken. Dat heeft men er zelf van gemaakt. De hele ophef maakt het verhaal alleen maar raarder en vervelender voor kinderen trouwens. Dat is/was de bedoeling zgn niet........
je mist gewoon wat kijk op onze culturele geschiedenis. je ontkenning maakt niet dat het niet zo is.
pi_166535676
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:22 schreef Lunatiek het volgende:
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.

Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC

Nou, lekker dan
[ afbeelding ]
Het klootjesvolk wordt weer in de zeik gezet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166535721
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 10:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik lees dat als:
Wij, zwarten, zijn in de slavernij blijven hangen door zwarte piet als negerslaaf neer te zetten. Propieten maken daar juist bezwaar tegen en willen dat de anti-pieten dat slavernijverleden loslaten, De propieten zijn verder gegaan (hebben het losgelaten, zien Zwarte Piet al een hele tijd niet (meer) als neger of slaaf), wij zwarten niet.

Dat slavernijverleden heeft Nederland allang geaccepteerd, we zijn allang verder gegaan. Zwarte Piet heeft al decennialang helemaal niks meer met slavernij of kolonialisme te maken (als je de faux pas van de jaren '70, toen Piet boeman-af was en zogenaam "Surinamer" werd, zo mag interpreteren)
kennelijk toch wel.... jij, aan de ' blanke' kant van het verhaaltje, hebt besloten dat een eerder stapje terug genoeg was. blijkt nu niet genoeg te zijn, en dan zet je je hakken in het zand.
pi_166535855
quote:
Ik vond hem dat al langer zijn hoor, als ik hem al hoor zet ik geheid de tv uit!

Zie die grijze muts eens rondkijken naar rode plaatjes omhoog.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2016 14:23:18 ]
pi_166536275
quote:
Met andere woorden, tijd voor links om de lesstof weer wat aan te passen, dit kan natuurlijk niet.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 9 november 2016 @ 15:35:07 #98
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166537424
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:14 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kennelijk toch wel.... jij, aan de ' blanke' kant van het verhaaltje, hebt besloten dat een eerder stapje terug genoeg was. blijkt nu niet genoeg te zijn, en dan zet je je hakken in het zand.
Dat gezeik over de slavernij is voor die groep pas afgelopen als er miljarden aan herstelbetalingen zijn uitgekeerd. Aan personen die mogelijk zelf afstammen van daders, door mensen die mogelijk zelf afstammen van slachtoffers. Welk bedrag ook wordt betaald, welk cultuurgoed ook wordt geofferd, het zal nooit genoeg zijn om de chantage te stoppen zolang Nederland nog niet failliet is.
pi_166537802
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 15:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat gezeik over de slavernij is voor die groep pas afgelopen als er miljarden aan herstelbetalingen zijn uitgekeerd. Aan personen die mogelijk zelf afstammen van daders, door mensen die mogelijk zelf afstammen van slachtoffers. Welk bedrag ook wordt betaald, welk cultuurgoed ook wordt geofferd, het zal nooit genoeg zijn om de chantage te stoppen zolang Nederland nog niet failliet is.
ik heb het niet over herstelbetalingen. dat is een apart issue, en daaraan refereren doet werkelijk niets af van wat ik net zei.
pi_166537833
quote:
7s.gif Op woensdag 9 november 2016 14:44 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Met andere woorden, tijd voor links om de lesstof weer wat aan te passen, dit kan natuurlijk niet.
kennelijk snappen die kids nog niet wat er mis mee is.
  Moderator woensdag 9 november 2016 @ 16:04:08 #101
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166537948
er is ook niet echt iets mis mee

sommige mensem leggen al dan niet terecht verbanden met zaken waar wel wat mis mee is
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166538002
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 09:51 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Ik ook. Maar die keuze wordt nu wel heel moeilijk gemaakt om een sinterklaas feest te vieren zoals het hoort, met Zwarte piet.
Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.
Of vindt jij het bestaan van andere pieten naast zp al te lastig?

Mijn mening, we zouden in de discussie veel meer in moeten zetten op die vrijheid van keuze hierin. Dat betekend dat de Q's en co moeten ophouden met zeuren over het ook bestaan van zp, maar dat de hard liners aan de pro piet kant ook op moeten houden met zeuren over andersoortige pieten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166538008
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:37 schreef DrDentz het volgende:
[ afbeelding ]

Dit vind ik ook wel erg mooi. Maar erg lastig om zo snel een hele groep te schminken zoals gebeurt bij de meeste intochten.
Dit is wel tof. Als aanvulling.

Maar effect zal het weinig hebben. Want nog steeds lijkt het op Piet met dat mutsje, kraagje, veertje.. en schmink. Het mag dan wel wit zijn, maar wit doet mij denken aan zwart omdat het een precieze tegenstelling van elkaar is.

En zo zal de discussie met kozp en aanhangsels verder gaan.

Gewoon zwart houden dus. 8}
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166538087
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:22 schreef Lunatiek het volgende:
Sinterklaasjournaal komt belofte na met ‘toeristenpieten’
Pieten van allerlei kleur, vanaf woensdagavond in het Sinterklaasjournaal. De makers willen niet voorop lopen in het Piet-debat.
Mondriaanpieten, witte pieten, roetpieten; het Sinterklaasjournaal, dat woensdagavond weer begint, komt zijn belofte na en brengt een breed scala aan alternatieven voor Zwarte Piet. In het kinderprogramma worden de traditionele zwarte pieten geassisteerd door nieuwe ‘toeristenpieten’ van diverse pluimage. De Vlogpiet maakt ondertussen korte filmpjes en zorgt zo dat er online ook wat te beleven valt.

Dat zegt althans Leon van der Zanden, die zelf de Vlogpiet speelt. Andere, anonieme bronnen bevestigen alleen dat er andersgekleurde pieten in het NTR-programma zullen optreden: „De kleur van piet is wel onderdeel van het verhaal.” Vrijwel niemand wil praten. Wat er precies gaat gebeuren, wordt met de groots mogelijke geheimzinnigheid omkleed.
Lees verder in NRC

Nou, lekker dan
[ afbeelding ]
Wat een onzin :') waarom niet gewoon alleen roetveegpieten zoals bij de intocht.
pi_166538131
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 13:33 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Niet om het een of ander, maar "toeristenpiet" suggereert dat de echte zwart is en dat die anderen na verloop van tijd oplazeren naar hun eigen land, nadat ze hier de beest hebben uitgehangen. Dat, of ze blijven hier de boel verstjeren. Lijkt me niet echt een prettige boodschap voor mensen als gastarbeiders en dergelijke.
Maar goed, ik heb dat hele Sinterklaasjournaal niet gezien, dus misschien kan iemand anders meer zeggen over die verhaallijn.
Damn, jij laat je wel kennen zeg...
And it's only the giving
That makes you
What you are
pi_166538246
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.
Of vindt jij het bestaan van andere pieten naast zp al te lastig?

Mijn mening, we zouden in de discussie veel meer in moeten zetten op die vrijheid van keuze hierin. Dat betekend dat de Q's en co moeten ophouden met zeuren over het ook bestaan van zp, maar dat de hard liners aan de pro piet kant ook op moeten houden met zeuren over andersoortige pieten.
^O^
Ik vind hem helemaal prima Ero.
Maak jezelf op zoals jij dat wilt, ga alleen geen anderen de keuze opdringen. Doe niet zenuwachtig over Zwarte Piet wel of niet in het Sinterklaasjournaal en prop alles er in. Feest voor iedereen.

Maar kozp stopt niet met zeurpieten voordat het hele karakter verwijderd is. Want hoe dan ook, de tweevoetige vrienden van Sinterklaas doen kozp'ertjes denken aan de slavernij. En het is allemaal racisme. Dus komt het allemaal weer terug op tv, winkels, journaals en social media.
Dus blijven we dit soort gejank houden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166538359
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:21 schreef Red_85 het volgende:

[..]

^O^
Ik vind hem helemaal prima Ero.
Maak jezelf op zoals jij dat wilt, ga alleen geen anderen de keuze opdringen. Doe niet zenuwachtig over Zwarte Piet wel of niet in het Sinterklaasjournaal en prop alles er in. Feest voor iedereen.

Maar kozp stopt niet met zeurpieten voordat het hele karakter verwijderd is. Want hoe dan ook, de tweevoetige vrienden van Sinterklaas doen kozp'ertjes denken aan de slavernij. En het is allemaal racisme. Dus komt het allemaal weer terug op tv, winkels, journaals en social media.
Dus blijven we dit soort gejank houden.
Dan zijn jij en ik het helemaal eens met elkaar in deze discussie.

Maar heb het niet alleen over de hardline anti pieters, want de hardline pro pieters zijn net zo stug, alleen dan de andere kant op.

En dat al best heel lang. Ik haal voor de zoveelste keer weer een geval aan uit de jaren '80, waarbij een experiment met witte pieten uit de hand liep omdat een aantal mannen uit het dorp (waarschijnlijk ook wel gesteund door wat vrouwen, geen m/v kwestie van maken) "ludiek" in de zak gestopt werden en afgevoerd werden.
Ook nu zie je het, oproepen tot boycotten tot (verbale) agressie over andersoortige pieten.
De hardliners aan beide kanten lijken meer op elkaar dan ze lief is. En ik vind dat die hardliners de discussie frustreren en steeds hogen opgooien, gewoonweg door geen compromis te willen zoeken met elkaar, elkaar geen ruimte willen geven.

Jij en ik staan daar tussenin en moeten met lede ogen toekijken hoe een fijn kinderfeest een nare smaak krijgt zo. Dat terwijl de oplossing zo simpel is door elkaar gewoon ruimte te gunnen en verschillende vormen te voeren zodat iedereen er wat van kan maken voor zichzelf.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 9 november 2016 @ 16:43:09 #108
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166538690
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:06 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoe dan, want zover ik kan zien is zp nog alom vertegenwoordigt.
Of vindt jij het bestaan van andere pieten naast zp al te lastig?

Mijn mening, we zouden in de discussie veel meer in moeten zetten op die vrijheid van keuze hierin. Dat betekend dat de Q's en co moeten ophouden met zeuren over het ook bestaan van zp, maar dat de hard liners aan de pro piet kant ook op moeten houden met zeuren over andersoortige pieten.
Je snapt het niet hè?

Anti-Piet wil verandering.
Pro-Piet wil geen verandering.
Elke verandering is vóór anti-Piet en tégen pro-Piet. Er is geen compromis. En het erge is dat ondanks alle veranderingen die een tegemoetkoming aan anti-Piet zijn, anti-Piet nog steeds niet tevreden is en dat ook niet zal zijn zolang die herstelbetalingen niet betaald zijn.
  woensdag 9 november 2016 @ 16:44:18 #109
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166538724
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:14 schreef OllieA het volgende:

[..]

Damn, jij laat je wel kennen zeg...
Hoe vat jij de toeristenpieten dan op in het kader van de discussie waarmee je de argumenten van de anti-Pietlobby meeneemt?
pi_166538963
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:27 schreef erodome het volgende:

[..]

Dan zijn jij en ik het helemaal eens met elkaar in deze discussie.

Maar heb het niet alleen over de hardline anti pieters, want de hardline pro pieters zijn net zo stug, alleen dan de andere kant op.

En dat al best heel lang. Ik haal voor de zoveelste keer weer een geval aan uit de jaren '80, waarbij een experiment met witte pieten uit de hand liep omdat een aantal mannen uit het dorp (waarschijnlijk ook wel gesteund door wat vrouwen, geen m/v kwestie van maken) "ludiek" in de zak gestopt werden en afgevoerd werden.
Ook nu zie je het, oproepen tot boycotten tot (verbale) agressie over andersoortige pieten.
De hardliners aan beide kanten lijken meer op elkaar dan ze lief is. En ik vind dat die hardliners de discussie frustreren en steeds hogen opgooien, gewoonweg door geen compromis te willen zoeken met elkaar, elkaar geen ruimte willen geven.

Jij en ik staan daar tussenin en moeten met lede ogen toekijken hoe een fijn kinderfeest een nare smaak krijgt zo. Dat terwijl de oplossing zo simpel is door elkaar gewoon ruimte te gunnen en verschillende vormen te voeren zodat iedereen er wat van kan maken voor zichzelf.
Niet helemaal Ero. Ik sta er wel zo in, maar ben niet van plan toe te geven dat als je pro-piet bent, je automatisch maar een afstammeling van een slavenhouder en institutioneel racist bent. Ik ben ook tegen het ook maar enig ruimte bieden voor de antipieten voor compromissen, wanneer er geen water bij de wijn wordt gedaan door de antipieten en alles maar als racisme gezien wordt in het karakter. En ben ook zwaar tegen dat die kleine minderheid het voor het zeggen krijgt in deze discussie, waar het allemaal wel erg op gaat lijken. En ik ben al helemaal tegen het gebruik van een kinderfeest voor herstelbetalingen.

Sta wel een stuk genuanceerder, maar zodra er allemaal hardliners naar mijn hoofd worden gegooid omdat ik blank ben en ZP ok vind, vind ik uit principe: 8}
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 9 november 2016 @ 18:50:42 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166542085
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 16:12 schreef Arthur_Spooner het volgende:

[..]

Wat een onzin :') waarom niet gewoon alleen roetveegpieten zoals bij de intocht.
De intocht maakt gewoonlijk deel uit van het Sinterklaasjournaal-verhaal. Dat er alleen roetveegpieten zijn bij de intocht-aflevering is niet bevestigd, alleen dat de gemeente Maassluis roetveegpieten gebruikt bij de intocht. Dat zegt niets over de acteurs van het SkJ.
pi_166542146
Net met mn dochters het Sinterklaasjournaal gekeken. Na het zien van de witte Piet kom ik hier nu even alle huilverhalen lezen :D
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  Moderator woensdag 9 november 2016 @ 18:56:49 #113
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166542219
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 18:54 schreef Nielsch het volgende:
Net met mn dochters het Sinterklaasjournaal gekeken. Na het zien van de witte Piet kom ik hier nu even alle huilverhalen lezen :D
valt tegen zeker
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166542237
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 18:56 schreef sp3c het volgende:

[..]

valt tegen zeker
Ja beetje wel :(

Op naar Facebook!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166543287
Ik moest hard lachen bij het Sinterklaasjournaal 'het ziet hier ZWART van de mensen' :')
pi_166543740


Nou, wat een "alternatief", witte piet met kroes haar, en een pagepakje.
Daarnaast een zwarte piet..
Snappen ze het nu echt niet?
  Redactie Sport woensdag 9 november 2016 @ 19:59:27 #117
274204 crew  Mexicanobakker
pi_166544273
quote:
7s.gif Op woensdag 9 november 2016 19:43 schreef ootjekatootje het volgende:
[ afbeelding ]

Nou, wat een "alternatief", witte piet met kroes haar, en een pagepakje.
Daarnaast een zwarte piet..
Snappen ze het nu echt niet?
Doen ze iets, is t weer niet goed.
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Redactie Sport woensdag 9 november 2016 @ 19:59:55 #118
274204 crew  Mexicanobakker
pi_166544295
Heeft trump eigenlijk al gezegd dat zp moet blijven?
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_166544450
In principe interesseert die hele Zwarte Piet discussie me geen fuk. Maar dit geneuzel zou nog weleens een cruciale rol kunnen gaan spelen bij de verkiezingen volgend jaar.
  woensdag 9 november 2016 @ 20:09:13 #120
115121 Arizona
The Grand Canyon State
pi_166544615
Hebben er al "prominente" Pro- en Anti-Pieten gereageerd op de Zwarte Piet en de Witte Piet in het Sinterklaasjournaal?
I'm gonna love you 'til the heavens stop the rain
I'm gonna love you 'til the stars fall from the sky
For you and I
pi_166545415
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  woensdag 9 november 2016 @ 21:04:32 #123
1234 HiZ
Istanbullu
pi_166546606
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.

En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
pi_166547458
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:04 schreef HiZ het volgende:
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.

En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
^O^
pi_166547654
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:04 schreef HiZ het volgende:
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.

En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
Bedankt Hans.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166547724
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:22 schreef J0kkebr0k het volgende:

[..]

^O^
Het probleem zit hem ook in de media die er continu aandacht aan besteden. Als het de media lukt om er geen aandacht aan te besteden, bloedt dit natuurlijk dood.
pi_166548259
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:04 schreef HiZ het volgende:
Ik ben deze hele Zwarte Piet discussie eigenlijk helemaal zat. We zitten met zijn allen net te doen alsof het heel belangrijk en principieel is terwijl het nauwelijks echte relevantie heeft behalve voor de extremisten aan beide zijden. De discussie kan wel beslecht worden door met grote druk een van beide meningen door te drukken, maar je kunt dan gaan zitten wachten op de terugslag ergens op een plek waar het er wel toe doet; het stemhokje.

En vervolgens zijn we allemaal verliezers om dit onzin onderwerp. Ik denk dus dat het midden gewoon moet gaan weigeren mee te doen aan dit spelletje van extremisten.
De discussie zat zijn en vervolgens er zelf vrolijk aan gaan bijdragen. Logisch.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 9 november 2016 @ 21:53:17 #128
862 Arcee
Look closer
pi_166548558
quote:
In het eerste Sinterklaasjournaal was
vanavond zowel een Zwarte als een Witte
Piet te zien.Vanwege de discussie over
het uiterlijk van Piet willen veel
scholen en intochtcomités hun Pieten
aan die in het Sinterklaasjournaal
aanpassen.De NTR heeft gewaarschuwd dat
pas in latere afleveringen duidelijk
wordt hoe alle Pieten eruit zien.
Ben ik de enige die dat Sinterklaasjournaal maar niks vindt? Twee jaar geleden al met die Regenboog Pieten en die idiote Opa Piet die als Sinterklaas verkleed ging, enzo. En vorig jaar ineens weer helemaal terug naar Zwarte Piet. En dan vandaag was er blijkbaar "zowel een Zwarte als een Witte Piet te zien". Met daarbij de wáárschuwing dat later pas... hou toch op. Wat een ontzettend krampachtige prietpraat is dit geworden, zeg. :{w Het rare ontzag ook waarmee angstvallig naar dat Sinterklaasjournaal wordt uitgekeken.

Doe gewoon die Roetveeg Pieten, prima oplossing. Haal de storende kantjes van Zwarte Piet af, zodanig dat-ie nog wel gewoon netjes in het verhaal past. En zie het eerst even een paar jaar aan. Beetje bijkneden nog elk jaar en dan aan beide extreme kanten niet meer janken. <O) 8} ^O^
  woensdag 9 november 2016 @ 21:57:59 #129
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166548685
quote:
Waar is dat?
  woensdag 9 november 2016 @ 22:35:02 #130
429573 KingRadler
A real Zionist
pi_166550009
Waar ik bang voor ben is dat Sinterklaasjournaal nieuwe opnames heeft gemaakt nadat RTL bekend maakte over die roet pieten
pi_166550375
ik vind het sinterklaasjournaal ook helemaal niks. zoals ik al eerder zei, jaren hkwamen ze ineens met poepbruine pieten, die diego heten. echt he... zwarte PIET. niet bruine diego. of is het anders niet weer racistisch-op-een-andere-manier genoeg, ofzo?
  woensdag 9 november 2016 @ 23:07:07 #132
1234 HiZ
Istanbullu
pi_166550903
quote:
1s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:43 schreef Nielsch het volgende:

[..]

De discussie zat zijn en vervolgens er zelf vrolijk aan gaan bijdragen. Logisch.
Zo grappig. Ik heb mezelf in ieder geval voorgenomen om géén mening te hebben en geen partij te kiezen. Verder gaat elke talkshow met een ZP discussie wat mij betreft op zwart en in de krant lees ik er gewoon overheen. Ze bekijken het maar met hun extremisme.
pi_166551486
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 21:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het probleem zit hem ook in de media die er continu aandacht aan besteden. Als het de media lukt om er geen aandacht aan te besteden, bloedt dit natuurlijk dood.
Yep gelijk heb jij, dat is het hele eieren eten, net zo als die waterkoker wat teveel energie gebruikt waar Brussel iets tegen wil ondernemen!
http://www.telegraaf.nl/b(...)et_waterkoker__.html
Hebben ze potjandrie niks beters te doen?

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2016 23:24:14 ]
  woensdag 9 november 2016 @ 23:31:25 #134
1234 HiZ
Istanbullu
pi_166551854
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:21 schreef john2406 het volgende:

[..]

Yep gelijk heb jij, dat is het hele eieren eten, net zo als die waterkoker wat teveel energie gebruikt waar Brussel iets tegen wil ondernemen!
http://www.telegraaf.nl/b(...)et_waterkoker__.html
Hebben ze potjandrie niks beters te doen?
Nee, ze hebben niks beters te doen. Dit is de reden waarom we ze betalen; om te zorgen dat de producten die er in Europa worden verkocht voldoen aan bepaalde normen. Als ze dat niet doen dan betalen we ze echt voor niks. Als je wil dat ze wat 'beters' gaan doen dan moeten wij ze daarvoor een opdracht geven. Ze moeten niet zomaar iets 'beters' gaan doen waarvoor ze geen mandaat hebben.

Ofwel; niks verwachten waarvoor je ze niet hebt.
pi_166551957
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:31 schreef HiZ het volgende:

[..]

Nee, ze hebben niks beters te doen. Dit is de reden waarom we ze betalen; om te zorgen dat de producten die er in Europa worden verkocht voldoen aan bepaalde normen. Als ze dat niet doen dan betalen we ze echt voor niks. Als je wil dat ze wat 'beters' gaan doen dan moeten wij ze daarvoor een opdracht geven. Ze moeten niet zomaar iets 'beters' gaan doen waarvoor ze geen mandaat hebben.

Ofwel; niks verwachten waarvoor je ze niet hebt.
Ben jij het niet eens met me dat ze die tijd voorlopig aan de vreemdelingen kunnen gebruiken en als er iets overblijft voor zoiets?
En mij jeukt het niet wat het gebruikt ze betalen mijn stroomrekening toch niet of wel?
  woensdag 9 november 2016 @ 23:37:05 #136
1234 HiZ
Istanbullu
pi_166552053
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ben jij het niet eens met me dat ze die tijd voorlopig aan de vreemdelingen kunnen gebruiken en als er iets overblijft voor zoiets?
En mij jeukt het niet wat het gebruikt ze betalen mijn stroomrekening toch niet of wel?
Ik snap niet eens wat je probeert te zeggen over vreemdelingen dus ik roep maar van nee. En jou mag het niet interesseren wat je betaalt aan electriciteit, maar voor ons allemaal is het beter als we niet op grote schaal energie verspillen. Een paar steekwoorden, handelsbalans, financiering terroristme en last but not least broeikaseffect.

En dan is het ook nog goed voor de verkoop van de goede Nederlandse oplossing; de Qooker.
pi_166552162
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:37 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik snap niet eens wat je probeert te zeggen over vreemdelingen dus ik roep maar van nee. En jou mag het niet interesseren wat je betaalt aan electriciteit, maar voor ons allemaal is het beter als we niet op grote schaal energie verspillen. Een paar steekwoorden, handelsbalans, financiering terroristme en last but not least broeikaseffect.
Nog een paar steekwoorden hoeveel led lampen heb jij in huis?
En wat voor een comp. hoeveel watt zuigt die van jou, terwijl het met 15 watt ook zou kunnen!
Verbeter de wereld en begin bij jezelf, dit is het niet hoor!
Maar het is het pieten topic toch of zit ik fout?

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 09-11-2016 23:41:11 ]
  woensdag 9 november 2016 @ 23:44:15 #138
1234 HiZ
Istanbullu
pi_166552350
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Nog een paar steekwoorden hoeveel led lampen heb jij in huis?
En wat voor een comp. hoeveel watt zuigt die van jou, terwijl het met 15 watt ook zou kunnen!
Verbeter de wereld en begin bij jezelf, dit is het niet hoor!
Maar het is het pieten topic toch of zit ik fout?
Als je over Pieten wilt praten moet je iemand anders zoeken.
pi_166552382
Ik had jouw niet gequote uit fatsoen gaf ik jou antwoord, maar ongenodigd was ook aan het woord?

Is niet leuk meer he als ik je of een paar feiten druk he, hoeveel watt zuigt die van jouw nou dan?
Dat ze er maar wat aan gaan doen, zodat jouw steekwoorden gaan uitkomen!

[ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 00:31:33 ]
pi_166553903
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 22:46 schreef pokkerdepok het volgende:
ik vind het sinterklaasjournaal ook helemaal niks. zoals ik al eerder zei, jaren hkwamen ze ineens met poepbruine pieten, die diego heten. echt he... zwarte PIET. niet bruine diego. of is het anders niet weer racistisch-op-een-andere-manier genoeg, ofzo?
Coole Piet Diego was niet van het Sinterklaasjournaal.

Verder is de doelgroep van het SKJ 2-7 jarigen...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166553905
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 23:07 schreef HiZ het volgende:

[..]

Zo grappig. Ik heb mezelf in ieder geval voorgenomen om géén mening te hebben en geen partij te kiezen. Verder gaat elke talkshow met een ZP discussie wat mij betreft op zwart en in de krant lees ik er gewoon overheen. Ze bekijken het maar met hun extremisme.
én dat moet je allemaal hier verkondigen. In een discussietopic. Okee.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 10 november 2016 @ 05:39:36 #142
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166554066
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 02:25 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Coole Piet Diego was niet van het Sinterklaasjournaal.

Verder is de doelgroep van het SKJ 2-7 jarigen...
Maar de kleur van de Pieten is een item op het journaal. En alle andere media voor volwassenen.

Vorig jaar Witte Wieven, nu Witte Pieten en gewoon niet doorhebben dat dat "wijs" (wetende) betekenen kan (zoals in Witte Wieven). Blanke pieten is door de hele zwart/wit discussie natuurlijk te racistisch. Het SkJ heeft zich in een onmogelije positie gemanouvreerd, met wijzigingen die mensen zonder het scenario te kennen niet meer aan kinderen kunnen uitleggen, vooral niet als je naast NPO ook RTL en SBS kijkt.
pi_166554123
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 05:39 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maar de kleur van de Pieten is een item op het journaal. En alle andere media voor volwassenen.

Vorig jaar Witte Wieven, nu Witte Pieten en gewoon niet doorhebben dat dat "wijs" (wetende) betekenen kan (zoals in Witte Wieven). Blanke pieten is door de hele zwart/wit discussie natuurlijk te racistisch. Het SkJ heeft zich in een onmogelije positie gemanouvreerd, met wijzigingen die mensen zonder het scenario te kennen niet meer aan kinderen kunnen uitleggen, vooral niet als je naast NPO ook RTL en SBS kijkt.
Heerlijke jankpost, dank je :D

Witte Wieven had te maken met de streek waarin ze aankwamen.

Er hoeft ook niets aan kinderen te worden uitgelegd. Die zien een Piet en willen snoep. Klaar.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 10 november 2016 @ 06:25:40 #144
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166554132
KOZP meldt zich niet voor protest bij de gemeente Maassluis, ze willen ook geen toegewezen protestlocatie: http://www.rijnmond.nl/ni(...)esteren-in-Maassluis
De vraag is hoe de NVU zal reageren op KOZP en welke groepen nog meer onaangekondigd komen "protesteren".
Gezien het event -een tv uitzending voor kinderen- zal de Slag bij Maassluis zo veel mogelijk uit beeld worden gehouden, mocht het zover komen.

Ik denk, stuur die boot op het laatste moment naar Vlaardingen, evacueer de kinderen en hun ouders daarheen en laat Nederland live smullen van de "protesten". Hoge kijkcijfers gegarandeerd.

[ Bericht 58% gewijzigd door Lunatiek op 10-11-2016 06:35:46 ]
  donderdag 10 november 2016 @ 06:34:11 #145
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_166554146
quote:
Prima toch, oppakken en de hele dag vasthouden op een politiebureau ergens in de regio.

quote:
KOZP bestaat uit meerdere groepen tegenstanders, zoals Nederland Wordt Beter, Zwarte Piet Niet en Stop Blackface. Ze zijn van plan met bussen uit Amsterdam en Rotterdam naar Maassluis af te reizen voor een protest tegen de in hun ogen racistische figuur.
Moet niet al te moeilijk zijn.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  donderdag 10 november 2016 @ 06:37:45 #146
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166554158
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 06:22 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Heerlijke jankpost, dank je :D

Witte Wieven had te maken met de streek waarin ze aankwamen.

Er hoeft ook niets aan kinderen te worden uitgelegd. Die zien een Piet en willen snoep. Klaar.
Ben jij een trollpiet of een zeurpiet?
  donderdag 10 november 2016 @ 06:55:54 #147
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166554198
Ongenuanceerd pietenpoetsen op 12 november, agressie als satire:
http://www.schiedamsnieuw(...)arte-piet-maassluis/
Hopelijk krijgen ze geen echte zwarten in handen.
pi_166554219
quote:
18s.gif Op donderdag 10 november 2016 06:25 schreef Lunatiek het volgende:
KOZP meldt zich niet voor protest bij de gemeente Maassluis, ze willen ook geen toegewezen protestlocatie: http://www.rijnmond.nl/ni(...)esteren-in-Maassluis
De vraag is hoe de NVU zal reageren op KOZP en welke groepen nog meer onaangekondigd komen "protesteren".
Gezien het event -een tv uitzending voor kinderen- zal de Slag bij Maassluis zo veel mogelijk uit beeld worden gehouden, mocht het zover komen.

Ik denk, stuur die boot op het laatste moment naar Vlaardingen, evacueer de kinderen en hun ouders daarheen en laat Nederland live smullen van de "protesten". Hoge kijkcijfers gegarandeerd.
Ze hebben van vorig jaar geleerd dat de politie de demonstratie niet zomaar mag beëindigen als ze zich niet houden aan de regels die de gemeente heeft gesteld voor de demonstratie. Dus nu hebben ze waarschijnlijk besloten dat ze dan net zo goed helemaal geen verzoek kunnen indienen bij de gemeente.
pi_166554300
Haha mooi al die butthurt blanke Nederlanders!
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166554309
Zwarte Piet is racisme. Optyfen ermee.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166554355
Top stad! ^O^
quote:
Zwarte Piet blijft zwart in Het Kasteel van Sinterklaas in Helmond

HELMOND - De Zwarte Pieten die dit jaar in Het Kasteel van Sinterklaas in Helmond wonen, blijven onverminderd zwart. Dat meldt de organisatie achter Het Kasteel van Sinterklaas aan Omroep Brabant. Veel Sint-comités wachten af wat Het Sinterklaasjournaal doet met het uiterlijk van de pieten, maar in Helmond laten ze zich daar niet door beïnvloeden.
http://www.omroepbrabant.(...)aas+in+Helmond+.aspx

Toonaangevend in de regio

http://www.hetkasteelvansinterklaas.nl/

8}
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 10 november 2016 @ 07:59:10 #152
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166554418
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 07:48 schreef Montagui het volgende:
Top stad! ^O^

Dat is ook voor het eerst dat Helmond die kwalificatie krijgt.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  donderdag 10 november 2016 @ 07:59:45 #153
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166554422
Oh wacht. Top, stad. Niet topstad.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166554474
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:53 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee die waren er dan ook niet bij he

het Duitsland van nu kun je er wel aansprakelijk voor stellen, gebeurt ook nog steeds van tijd tot tijd

maar das niet zo'n goed voorbeeld omdat WO2 nog relatief recent is
Het volgende probleem doet zich voor:
De topleiders van de nazi's vluchtten in 1945 naar Zuid Amerika of Spanje etc.
Dus moet je die nazaten, die inmiddels Pedro en Maria heten en alleen Spaans praten in Argentinië opsporen en ter verantwoording roepen.
En wat doe je met nazaten in Nederland van enerzijds NSB'ers en anderzijds verzetsstrijders. Want het loopt steeds verder in elkaar over.
Net zoals de Franse overheersing in 1795 niet kon zonder de hulp van Nederlandse patriotten, ging de Duitse bezetting in NL in 1940 ook niet zonder de hulp van Nederlanders (NSB'ers of andere collaborateurs).
En stel: je hebt een nazaat gevonden van een Duitse oorlogsmisdadiger. Bv een kleindochter van de kampbewaker Amon Goeth:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amon_G%C3%B6th
En dat blijkt dan deze mevrouw te zijn:


Dan kan zij weer tegelijkertijd een beroep doen op haar slachtofferschap, omdat ze ook nazaat is van een Nigeriaan, En Nigeria heeft geleden onder het kolonialisme. Dat wordt nog een moeilijke rekensom in de wereld van vandaag die mobiel is en kosmopolitisch.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166554530
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 07:05 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ze hebben van vorig jaar geleerd dat de politie de demonstratie niet zomaar mag beëindigen als ze zich niet houden aan de regels die de gemeente heeft gesteld voor de demonstratie. Dus nu hebben ze waarschijnlijk besloten dat ze dan net zo goed helemaal geen verzoek kunnen indienen bij de gemeente.
Het is een onderdeel van hun plan de campagne, gebaseerd op het 'geweldloos verzet', geïnspireerd door Martin Luther King en Mahatma Gandhi (Satyagraha).

quote:
5. Baseer je op geweldloos verzet
1. Training in technieken van satyagraha
2. Organisatie van publiciteit bij publieke
confrontaties
3. Opzetten van geweldloze ordediensten
4. Oproep aan migranten bij de politie om niet mee
te doen met geweld door de politie: destabiliseer
het geweldsapparaat: liefde versus geweld
http://nucnet.nl/wp-conte(...)warte-Piet-10nov.pdf

De reden ook dat ze gewoon kunnen demonstreren waar ze willen.
quote:
Burgemeester Van der Laan heeft in 2013 aangegeven dat mensen mochten protesteren bij de intocht, maar ze mochten geen spandoeken dragen en geen leuzen scanderen. Dat is een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting. Jelle Klaas, advocaat bij Fischer Advocaten zegt: “De hoofdregel in Nederland is dat er vrijheid van meningsuiting is. Als een burgemeester op grond van de vrees voor verstoring van de openbare orde een inbreuk wil plegen op dit recht, dan mag hij dat doen maar je hoeft het niet te accepteren.”

In de principes van geweldloos verzet gaan we uit dat een onrechtvaardige wet niet gehoorzaamd hoeft te worden.

Daarom is het van groot belang om de geweldloze actie goed voor te bereiden. De voorbereiding houdt onder meer in:

o Al heel vroeg publiekelijk aankondigen dat je wilt gaan demonstreren met spandoeken en leuzen. Jelle Klaas: “Je hebt geen vergunning nodig, maar je moet het wel melden.”
http://www.iisr.nl/category/kennisproductie/zwarte-piet/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 08:16:49 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166554581
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 08:04 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Het volgende probleem doet zich voor:
De topleiders van de nazi's vluchtten in 1945 naar Zuid Amerika of Spanje etc.
Dus moet je die nazaten, die inmiddels Pedro en Maria heten en alleen Spaans praten in Argentinië opsporen en ter verantwoording roepen.
En wat doe je met nazaten in Nederland van enerzijds NSB'ers en anderzijds verzetsstrijders. Want het loopt steeds verder in elkaar over.
Net zoals de Franse overheersing in 1795 niet kon zonder de hulp van Nederlandse patriotten, ging de Duitse bezetting in NL in 1940 ook niet zonder de hulp van Nederlanders (NSB'ers of andere collaborateurs).
En stel: je hebt een nazaat gevonden van een Duitse oorlogsmisdadiger. Bv een kleindochter van de kampbewaker Amon Goeth:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Amon_G%C3%B6th
En dat blijkt dan deze mevrouw te zijn:


Dan kan zij weer tegelijkertijd een beroep doen op haar slachtofferschap, omdat ze ook nazaat is van een Nigeriaan, En Nigeria heeft geleden onder het kolonialisme. Dat wordt nog een moeilijke rekensom in de wereld van vandaag die mobiel is en kosmopolitisch.
ja naja je moet een beetje moeite doen voor gratis geld, dat lijkt me niet meer dan logisch _O-

welk probleem doet zich nu voor?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166554805
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 08:16 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja naja je moet een beetje moeite doen voor gratis geld, dat lijkt me niet meer dan logisch _O-

welk probleem doet zich nu voor?
Welnu: De "Quincy Gario's" vinden dat ze als "donkere lieden" cq nazaten van uitgebuitte slaven recht hebben op erfelijke schadevergoeding vanwege de slavenarbeid van hun voorouders.
Om kort te gaan: Er is sprake van erfschuld en erfvordering. Mijn voorouders zijn uitgebuit door jouw voorouders, dus ik mag nu een vergoeding eisen (geld, excuses, een voorkeursbehandeling) van jou.
Met het voorbeeld van oa "Jennifer Teege" probeer ik aan te geven dat er enorme haken en ogen zitten aan deze "erf-kwestie". Je bent natuurlijk nooit 100% "slachtoffer" of 100% "dader".
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat "een zwarte huid" leidt tot discriminatie anno 2016. Dat kan een redelijke klacht zijn.
Maar de erfelijke vordering aangaande wat voorouders is aangedaan is zeer discutabel.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 10-11-2016 08:54:24 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 10 november 2016 @ 09:07:17 #158
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166555033
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 08:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]
Met het voorbeeld van oa "Jennifer Teege" probeer ik aan te geven dat er enorme haken en ogen zitten aan deze "erf-kwestie". Je bent natuurlijk nooit 100% "slachtoffer" of 100% "dader".
Wat ook al blijkt uit het feit dat zwarten ook slavenhouders waren, zelf vrijgekochte slaven werden slavenhouder.
En natuurlijk vele kinderen die door de eigenaar bij slavinnen werden verwekt.
quote:
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat "een zwarte huid" leidt tot discriminatie anno 2016. Dat kan een redelijke klacht zijn.
Dan nog kun je er een grote, vrij willekeurige groep er niet van beschuldigen.
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 09:30:19 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166555280
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 08:46 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Welnu: De "Quincy Gario's" vinden dat ze als "donkere lieden" cq nazaten van uitgebuitte slaven recht hebben op erfelijke schadevergoeding vanwege de slavenarbeid van hun voorouders.
Om kort te gaan: Er is sprake van erfschuld en erfvordering. Mijn voorouders zijn uitgebuit door jouw voorouders, dus ik mag nu een vergoeding eisen (geld, excuses, een voorkeursbehandeling) van jou.
Met het voorbeeld van oa "Jennifer Teege" probeer ik aan te geven dat er enorme haken en ogen zitten aan deze "erf-kwestie". Je bent natuurlijk nooit 100% "slachtoffer" of 100% "dader".
Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat "een zwarte huid" leidt tot discriminatie anno 2016. Dat kan een redelijke klacht zijn.
Maar de erfelijke vordering aangaande wat voorouders is aangedaan is zeer discutabel.
ja daarom is die epische angst voor herstelbetalingen ook zo ... matig

gebeurt toch niet, dat is het probleem hier ook helemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166555317
Het failliet van de Zwartepietendisussie.


quote:
Onbekende roetveegpieten gezocht: 'Lokale pieten worden herkend'
woensdag 09 november 2016 | 21:31

Omdat Zwarte Piet in Amsterdam bijna nergens meer zwart is, dreigt er op verschillende plekken een tekort aan Pieten. Mensen uit de buurt die het voorheen speelden zijn in de nieuwe vorm ongeschikt.

In een advertentie in Het Parool wordt vandaag gezocht naar Roetveegpieten. 'Voor verschillende activiteiten in de Randstad zijn wij op zoek naar enthousiaste Roetveegpieten. Lokale Pieten voldoen niet meer, aangezien zij herkend worden.'

De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'

Wie zich aan wil melden, kan rekenen op "goede verdiensten".

http://www.at5.nl/artikel(...)ieten-worden-herkend
Tja, dat is dus de reden dat we Zwarte Piet helemaal zwart maken. Het is een mysterieus figuur en dat gaat niet als je de overbuurman herkent.

Maar deze tekst viel mij nog meer op:
"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"

Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.

Kap gewoon met dat gedoe en houd Piet zwart. Niet bruin maar pikzwart. En geef hem de roe weer terug. >:O
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_166555568
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het failliet van de Zwartepietendisussie.

[..]

Tja, dat is dus de reden dat we Zwarte Piet helemaal zwart maken. Het is een mysterieus figuur en dat gaat niet als je de overbuurman herkent.

Maar deze tekst viel mij nog meer op:
"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"

Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.

Kap gewoon met dat gedoe en houd Piet zwart. Niet bruin maar pikzwart. En geef hem de roe weer terug. >:O
Exact, het feest was juist al voor alles en iedereen. Gitzwarte schmink maakt geen onderscheid in huidskleur.

Nu krijg je dit gelazer weer en kunnen mensen zich gediscrimineerd voelen omdat ze geen 'roetpiet' mogen spelen wegens huidskleur.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166555571
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat ook al blijkt uit het feit dat zwarten ook slavenhouders waren, zelf vrijgekochte slaven werden slavenhouder.
En natuurlijk vele kinderen die door de eigenaar bij slavinnen werden verwekt.

[..]

Dan nog kun je er een grote, vrij willekeurige groep er niet van beschuldigen.
Niet beschuldigen, maar je kunt wel "opperen" om er rekening mee te houden.
Een zwarte huid is géén pré op de arbeidsmarkt e.d.
Dat zijn bewezen feiten.
Rekening hiermee houden kan er toe leiden dat wordt voorkomen dat er weer allerlei gefrustreerde "eisen" worden gesteld aan Sinterklaas, Efteling, Gouden Koets. Het is een uitdaging voor onze samenleving om hiermee creatief om te gaan, en (als blanke/witte machthebbers) niet meteen met de hakken in het zand dezelfde verbetenheid te etaleren die de "Quincy Gario's" laten zien.
Laten we het leuk houden. Ik vind de ZP discussie ergens ook wel vermakelijk. Wat mij betreft mag het op de nationale erfgoed-lijst.
En wat is er nu mis mee om een gebruik om de zoveel tijd te wijzigen. Een bedrijf wijzigt ook wel eens een logo. Muv "Douwe Egberts" en "Zwaluw lucifers". Maar dat zijn "oude vertrouwde" no-nonse-producten. En het Sinterklaasfeest is jong en dynamisch. Daar hoort af en toe een wijziging bij. Net als het afscheid nemen van de roe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 10-11-2016 10:17:10 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166555607
Een jong familielid van mij zag bij het Sinterklaas-journaal de witte piet en zei:
Die durft nog niet door de schoorsteen. :D
Zo zie je maar. De wijziging kan tot verrassende nieuwe verhalen komen. ;)
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_166556436
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het failliet van de Zwartepietendisussie.

[..]

Tja, dat is dus de reden dat we Zwarte Piet helemaal zwart maken. Het is een mysterieus figuur en dat gaat niet als je de overbuurman herkent.

Maar deze tekst viel mij nog meer op:
"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"

Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.

Kap gewoon met dat gedoe en houd Piet zwart. Niet bruin maar pikzwart. En geef hem de roe weer terug. >:O
Nu worden gekleurde mensen zelf ook nog buitengesloten. Met dank aan de quincys, de jeffreys en de sylvanas.

Fantastisch. Maar het zal wel racisme zijn. Ofso. Op een of andere manier.
_O-

Weet je wat we moeten doen om dit op te lossen? Gewoon schminken die kop. 8}
Theorie is leuk bedacht, praktische uitwerking weer kut.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166556443
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 15:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kennelijk snappen die kids nog niet wat er mis mee is.
Het merendeel van Nederland begrijpt het blijkbaar niet.
pi_166556480
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een jong familielid van mij zag bij het Sinterklaas-journaal de witte piet en zei:
Die durft nog niet door de schoorsteen. :D
Zo zie je maar. De wijziging kan tot verrassende nieuwe verhalen komen. ;)
Witte pieten zijn dus mietjes en zwarte pieten stoer.
Discriminatie zeg ik je! Racisme!!

Pieten in opleiding, die roetvegen en witte. Wel grappig bedacht van die kleine ;)

Maar oplossen doet het 't niet, want het figuur doet kozp nog steeds aan ZP denken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166556501
quote:
0s.gif Op woensdag 9 november 2016 15:57 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

kennelijk snappen die kids nog niet wat er mis mee is.
Moeilijk he, voor je om te zien dat die koters liever zwarte piet willen. Die dikke homo vond het ook al lastig om mee om te gaan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166556940
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:51 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het merendeel van Nederland begrijpt het blijkbaar niet.
Dat zeiden de media in de VS ook over de Trump aanhangers.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166556958
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:58 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een jong familielid van mij zag bij het Sinterklaas-journaal de witte piet en zei:
Die durft nog niet door de schoorsteen. :D
Zo zie je maar. De wijziging kan tot verrassende nieuwe verhalen komen. ;)
Moraal van het verhaal: geen Sinterklaasjournaal, geen wijzingen. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166557142
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:23 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Dat zeiden de media in de VS ook over de Trump aanhangers.
Wie zegt dat die het wel hebben begrepen dan? Héél Nederland kan wel gaan stemmen op Wilders......dat maakt die keuze nog niet goed.
pi_166557187
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:34 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Wie zegt dat die het wel hebben begrepen dan? Héél Nederland kan wel gaan stemmen op Wilders......dat maakt die keuze nog niet goed.
Maar roepen dat ze 'het niet begrepen hebben' of dat ze 'dom' zijn, gaat ze in ieder geval niet er van overtuigen om naar jou te luisteren. Morele superioriteit vindt niemand leuk.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166557199
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:36 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar roepen dat ze 'het niet begrepen hebben' of dat ze 'dom' zijn, gaat ze in ieder geval niet er van overtuigen om naar jou te luisteren. Morele superioriteit vindt niemand leuk.
Ik denk dat je mijn punt totaal hebt gemist.
pi_166557221
Een klein groepje heeft een probleem met zwarte piet. Een wat groter groepje heeft geen zin meer in de zinloze discussie. Het merendeel ziet het probleem van Sinterklaas met een zwarte piet niet.
pi_166557227
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:37 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Ik denk dat je mijn punt totaal hebt gemist.
Wat bedoelde je dan met "Het merendeel van Nederland begrijpt het blijkbaar niet. "?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  donderdag 10 november 2016 @ 12:13:09 #175
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166557775
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:53 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Maar oplossen doet het 't niet, want het figuur doet kozp nog steeds aan ZP denken.
Ja, het is belachelijk dat er geen constructief overleg is tussen KOZP en het SkJ. Het SkJ gaat vanalles veranderen op eigen initiatief, jaagt daarmee de "traditionelen" op de kast en uiteindelijk hebben ze er zelf last van dat ze niet genoeg naar KOZP luisteren, want die gaan de intocht (onderdeel van het SkJ) verstjeren.
Als het SkJ dan toch per se wil veranderen, kunnen ze het beter goed doen en doen wat de actiegroepen willen voor er doden vallen. En als ze niet meewillen met de actiegroepen, kunnen ze het beter bij het oude laten.
pi_166558291
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 11:39 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Wat bedoelde je dan met "Het merendeel van Nederland begrijpt het blijkbaar niet. "?
Een klein deel ziet een probleem en de rest niet.
pi_166558321
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
pi_166558345
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Niet gezien.....gelukkig. Had ze nog iets zinnigs te melden?
pi_166558608
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:55 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Moeilijk he, voor je om te zien dat die koters liever zwarte piet willen. Die dikke homo vond het ook al lastig om mee om te gaan.
raar he, dat kinderen niet bezig zijn met of iets een racistische oorsprong heeft of niet.

en of iemand dik of homo is.
pi_166558625
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 10:51 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Het merendeel van Nederland begrijpt het blijkbaar niet.
inderdaad.
pi_166558653
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:59 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

raar he, dat kinderen niet bezig zijn met of iets een racistische oorsprong heeft of niet.

en of iemand dik of homo is.
Dus moeten bepaalde volwassenen er zeker niet iets racistisch van maken.
pi_166558709
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niet gezien.....gelukkig. Had ze nog iets zinnigs te melden?
Volgens mij is het al te vinden op uitzending gemist, kijk een oordeel zelf, dat is of was mijn ervaring hoe ik haar vond overkomen!
pi_166558925
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:43 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Een klein deel ziet een probleem en de rest niet.
Denk dat ik je dan inderdaad verkeerd heb begrepen. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166559255
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:02 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dus moeten bepaalde volwassenen er zeker niet iets racistisch van maken.
nee, dus moeten volwassenen daarmee bezig zijn.
en dat je zegt dat er iets racistisch van GEMAAKT wordt, van zwarte piet, door tegenstanders bedoel je neem ik aan? dat is pertinent niet waar. zwarte piet is sinds schenkman al iets racistisch. dat je dat negeert, zegt genoeg over jou.
pi_166559505

Goed nummertje van Richard de Mos
standaarddrinker
pi_166559596
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, dus moeten volwassenen daarmee bezig zijn.
en dat je zegt dat er iets racistisch van GEMAAKT wordt, van zwarte piet, door tegenstanders bedoel je neem ik aan? dat is pertinent niet waar. zwarte piet is sinds schenkman al iets racistisch. dat je dat negeert, zegt genoeg over jou.
De haters hebben hem racistisch gemaakt, daarvoor zag hij er namelijk heul anders uit.
wooblabalurg
pi_166559677
quote:
9s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:44 schreef Baconbus het volgende:

[..]

De haters hebben hem racistisch gemaakt, daarvoor zag hij er namelijk heul anders uit.
wat bedoel je hier precies mee?
pi_166559947
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:59 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

raar he, dat kinderen niet bezig zijn met of iets een racistische oorsprong heeft of niet.

en of iemand dik of homo is.
Inderdaad. Dus willen ze iets zien wat herkenbaar is. Zwarte Piet dus.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166559970
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:00 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Inderdaad. Dus willen ze iets zien wat herkenbaar is. Zwarte Piet dus.
volgend jaar weer nieuwe babies. maakt voor die kinderen toch geen reet uit.
pi_166559977
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 13:25 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee, dus moeten volwassenen daarmee bezig zijn.
en dat je zegt dat er iets racistisch van GEMAAKT wordt, van zwarte piet, door tegenstanders bedoel je neem ik aan? dat is pertinent niet waar. zwarte piet is sinds schenkman al iets racistisch. dat je dat negeert, zegt genoeg over jou.
Nee, dat zegt genoeg over jou en je medestanders. Die zien iets racistisch in iets wat nooit racistisch is geweest. Of ook maar enigszins zo is bedoeld.
Kappen met dat gebazel, want je beweringen hebben gewoon geen waarheidsfundament.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166560040
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, het is belachelijk dat er geen constructief overleg is tussen KOZP en het SkJ.
Helemaal niet belachelijk. Constructief overleg is er niet bij kozp, want zwarte piet moet verdwijnen. En waar het donkere symbool een belangrijk figuur is in het feest, gaat het feest naar de klote als kozp zijn zin krijgt. Niks is goed, alles moet weg.
quote:
Als het SkJ dan toch per se wil veranderen, kunnen ze het beter goed doen en doen wat de actiegroepen willen voor er doden vallen. En als ze niet meewillen met de actiegroepen, kunnen ze het beter bij het oude laten.
Precies daarom. Zodra er ook maar 1 dode valt vanuit de kant van de pietenhaters, is het over. En ja, gezien hun extremisme, is het niet zo verwonderlijk dat kozp en aanhang het kan gaan doen. Met zulke halve tamme mongolen, moet je niet eens willen praten.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166560046
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:01 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

volgend jaar weer nieuwe babies. maakt voor die kinderen toch geen reet uit.
Schijnbaar dus wel. Gezien die 'poll' op de tribune.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166560365
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:46 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Niet gezien.....gelukkig. Had ze nog iets zinnigs te melden?
Als je haar vraag, Woon jij daar, woon jij daar, woon jij daar, woon jij daar...een simpele vraag, zeg ja of nee, zeg ja of nee

Nee er kwam idd geen zinnig woord uit.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_166560397
Asscher gisteren ontkende dat hij ooit gezegd heeft dat de meerderheid zich maar aan de minderheid moet aanpassen.

Maar dat heeft hij wel degelijk gezegd.

En we zullen hem erop afrekenen bij de volgende verkiezingen.
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_166560462
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:20 schreef ietjefietje het volgende:

[..]

Als je haar vraag, Woon jij daar, woon jij daar, woon jij daar, woon jij daar...een simpele vraag, zeg ja of nee, zeg ja of nee

Nee er kwam idd geen zinnig woord uit.
En gelijk over racisme aan de gang, niemand die het erover had, behalve deze, ik zou over gegaan zijn op discriminatie als ik er tussen gezeten had, gelijke monniken gelijke kappen, wie do mir so ich dir!
Niet in de verdediging dus maar in de aanval!

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 14:27:23 ]
pi_166560479
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:22 schreef ietjefietje het volgende:
Asscher gisteren ontkende dat hij ooit gezegd heeft dat de meerderheid zich maar aan de minderheid moet aanpassen.

Maar dat heeft hij wel degelijk gezegd.

En we zullen hem erop afrekenen bij de volgende verkiezingen.
We? Jij vooral.
wooblabalurg
pi_166561788
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:22 schreef ietjefietje het volgende:
Asscher gisteren ontkende dat hij ooit gezegd heeft dat de meerderheid zich maar aan de minderheid moet aanpassen.

Maar dat heeft hij wel degelijk gezegd.

En we zullen hem erop afrekenen bij de volgende verkiezingen.
Schandalig !!!!!
Doe een aangifte bij de politie
pi_166561793
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:22 schreef ietjefietje het volgende:
Asscher gisteren ontkende dat hij ooit gezegd heeft dat de meerderheid zich maar aan de minderheid moet aanpassen.

Maar dat heeft hij wel degelijk gezegd.

En we zullen hem erop afrekenen bij de volgende verkiezingen.
Bron? Hij heeft in mijn beleving gezegd dat het in een democratie ook een kwestie van fatsoen is dat je rekening houdt met minderheden. Dat is heel wat anders. Als jij dat niet wil en de kleur van ZP dermate belangrijk vindt dat 'jullie' :') hem daar bij de volgende verkiezingen op af willen rekenen, vooral doen ^O^
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166562431
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:22 schreef ietjefietje het volgende:
Asscher gisteren ontkende dat hij ooit gezegd heeft dat de meerderheid zich maar aan de minderheid moet aanpassen.

Maar dat heeft hij wel degelijk gezegd.

En we zullen hem erop afrekenen bij de volgende verkiezingen.
Ik heb 'm ook gezien bij DWDD.

Ik dacht toen ook: man, je weet en zegt zelf dat een grote meerderheid voor is maar je brengt het vervolgens zo dat de minderheid z'n gelijk moet gaan krijgen.

Was behoorlijk irritant en brutaal.

De man draait wel vaker als het hem beter / goed uitkomt.

Gladjakker eerste klasse.
pi_166562458
dubbel
  donderdag 10 november 2016 @ 16:27:09 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166562879
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten oO/
pi_166562939
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:01 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee, dat zegt genoeg over jou en je medestanders. Die zien iets racistisch in iets wat nooit racistisch is geweest. Of ook maar enigszins zo is bedoeld.
Kappen met dat gebazel, want je beweringen hebben gewoon geen waarheidsfundament.
het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.
misschien was dat gewoon naiviteit, vroeger. maakt niet uit.
of jij het beledigend vind of bedoelt, dat doet helemaal niet ter zake. maar dat je, ondanks dat je weet dat het beledigend wordt opgevat, en met goede reden, er gewoon mee door wilt gaan, ja. dat zegt wel degelijk iets over jou. sorrie.
  donderdag 10 november 2016 @ 16:30:38 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166562950
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 09:32 schreef Prutzenberg het volgende:
Het failliet van de Zwartepietendisussie.

[..]

"De ondernemer die adverteert is voor de Pieten met roetvegen op hun gezicht vooral op zoek naar mensen die niet van zichzelf al een donkere huidskleur hebben. 'Aangezien Zwarte Piet in veel gemeenten onder vuur ligt, genieten mensen met een lichte huidskleur de voorkeur.'"

Echt, WTF! Donkere mensen worden door die roetpiet nu dus echt buitengesloten van het Sinterklaasspel. Dat was toch niet de bedoeling lijkt me.
Roetveegpiet = Racisme!

Het was te verwachten.
pi_166562985
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 14:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Schijnbaar dus wel. Gezien die 'poll' op de tribune.
zucht...
maak de pieten 5 jaar paars, en vraag dan nog een keer aan zo'n tribune of de paarse piet moet worden veranderd. wat denk je dat ze dan zeggen? nee... de paarse piet moet blijven.

maakt dus geen reet uit voor de kinderen. alleen voor jou, omdat je met racistische negerpiet bent opgegroeid.
  donderdag 10 november 2016 @ 16:35:03 #205
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563036
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Je bedoelt die witte man? _O-
http://www.mediacourant.n(...)ocieerd-met-racisme/
pi_166563041
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:
het is beledigend voor zwarte mensen.
Veel zwarte mensen zijn het hier niet mee eens anders.
pi_166563048
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:30 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

het is beledigend voor zwarte mensen. het is gebaseerd op afschuwelijke stereotypen. toen kon dat niet, en nu al helemaal niet.
misschien was dat gewoon naiviteit, vroeger. maakt niet uit.
of jij het beledigend vind of bedoelt, dat doet helemaal niet ter zake. maar dat je, ondanks dat je weet dat het beledigend wordt opgevat, en met goede reden, er gewoon mee door wilt gaan, ja. dat zegt wel degelijk iets over jou. sorrie.
Jou mening, dat is niet zo. Jou mening is geen feit. Ruim 80% vind nog steeds dat Zwarte Piet prima is en geen verandering behoeft.

Maar waarom doen onze mening niet ter zake in jou ogen, maar wel die van de antipieten?
Dat is een beetje hypocriet op zn minst.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563145
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Ik.
1. ze zat overal ongevraagd tussen.
2. viel personen in de reden
3. kwam met bronnen aan die niet kloppen (doodzonde voor aankomend politicus)
4. liet duidelijk haar minachting blijken na een reactie van personen waar zij het niet mee eens is.
5. lokt wel erg de Zwarte Piet vergelijking uit met haar kapsel

Maar wat was het einde prachtig _O-
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563189
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.

Aangezien niemand de oorsprong van Zwarte Piet kan bewijzen kan je niet zeggen Zwarte Piet MOET een neger voorstellen en dus Zwarte Piet = racisme.

Wat je wel kan zeggen is dat je Zwarte Piet racisme VIND. En dat Zwarte Piet in de 20e eeuw een aantal als karikaturale kenmerken (van een neger) heeft meegekregen die als negatief stereotiep opgevat kunnen worden. Die kenmerken zijn inmiddels weg. Desondanks mag je nog steeds Zwarte Piet racistisch vinden, maar je kan niet claimen dat het zo IS.

En aangezien de claim Zwarte Piet = racisme niet hard gemaakt kan worden is er geen enkele reden om hem van zijn zwarte uiterlijk te ontdoen.

Quinsy had er daarom beter aan gedaan om als opschrift voor zijn t-shirt te gebruiken: "ik vind Zwarte Piet racisme". Maar ja, dat provoceert niet zo.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 10 november 2016 @ 16:45:30 #210
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563228
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 12:45 schreef john2406 het volgende:
Wie heeft gisteren die discusie gezien op tv Paul geloof ik?
Sylvana was er ook bij, wat vond ik dat een onbeschoft gedrag van haar!
Ah, je bedoelt Pauw :) http://pauw.vara.nl/media/366449
pi_166563311
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten oO/
Zet maar in de openingspost.
Twitter het
Facebookddos het naar kozp
Mailbom het in anousha nzume's mailbox
duw het onder de neus van sylvana.
Lees het voor aan quincy totdat hij doof is.

Zegt het voort!
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563350
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:43 schreef Montagui het volgende:
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.

Aangezien niemand de oorsprong van Zwarte Piet kan bewijzen kan je niet zeggen Zwarte Piet MOET een neger voorstellen en dus Zwarte Piet = racisme.

Wat je wel kan zeggen is dat je Zwarte Piet racisme VIND. En dat Zwarte Piet in de 20e eeuw een aantal als karikaturale kenmerken (van een neger) heeft meegekregen die als negatief stereotiep opgevat kunnen worden. Die kenmerken zijn inmiddels weg. Desondanks mag je nog steeds Zwarte Piet racistisch vinden, maar je kan niet claimen dat het zo IS.

En aangezien de claim Zwarte Piet = racisme niet hard gemaakt kan worden is er geen enkele reden om hem van zijn zwarte uiterlijk te ontdoen.

Quinsy had er daarom beter aan gedaan om als opschrift voor zijn t-shirt te gebruiken: "ik vind Zwarte Piet racisme". Maar ja, dat provoceert niet zo.
Sowieso de gestrekte benen van quincy op de enkels van achteren, wordt niet gewaardeerd. Had het beter anders groot onder de aandacht gebracht. En ik denk dat we dan een stuk verder waren geweest.

Maar helaas. Die domme kneus moest dit doen om slavernij herstelbetalingen onder de aandacht te brengen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563395
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten oO/
Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 17:07:35 #214
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166563633
op zich geen onaardig idee om het zwart van zwarte piet te verbergen achter een epische zwarte baard net als de sint zich vermomd met een witte baard

is wat creatief schrijfwerk voor nodig maar een generatie later weet niemand meer beter
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166563722
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ouwe koek. Zwarte Piet is na Schenk in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger. Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde. Die karikatuur stamt uit een tijd dat we het normaal vonden om mensen te discrimineren op grond van hun huidskleur.
Doe je filter af.

quote:
Dat Zwarte Pieten 'negers' zijn is pertinent niet waar, want nogmaals, Zwarte Piet is slechts een verbeelding van deugd en ondeugd. Sinterklaas deelde cadeautje uit en Zwarte Piet strafte de stoute kinderen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166563767
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:27 schreef Lunatiek het volgende:
Breaking: Sinterklaas <O) bestond al voordat er slavenhandel was, zelfs voordat Nederland w/ bestond! Dus daarom kan het feest nooit met slavernij door Nederlanders te maken hebben O-)
Lees hier verder
Vaag verhaal dat rammelt aan alle kanten oO/
Ik lees hier nog iets saillants:
quote:
Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 10 november 2016 @ 17:15:37 #217
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166563776
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:53 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ouwe koek
De stelling kende ik nog niet. Ik wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben.

quote:
Zwarte Piet is na Schenk
Niet Ard Schenk, maar ene Schenkman.

quote:
in de loop van de tijd veranderd in een karikatuur van een neger.
De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.

quote:
Dat is voor een gedeelte van onze medelanders schofferend en kwetsend omdat zij afstammen van slaven waar de WIC in handelde.
Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.
Dat zij uitsluitend van slaven afstammen en niet van slavenhandelaren is onbewezen.
pi_166563792
Regenboog piet veeg piet het is echt ongelofelijk. Komt niet als sinterklaas meer over zo. Kunnen net zo goed kabouters worden. Die 1 keer in het jaar met de grote paddenstoel naar Nederland komt om de kinderen kadoutjes te geven😤
pi_166563804
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Red_85 het volgende:
Sinterklaas zelf kan het eerste exemplaar niet in ontvangst nemen omdat hij pas een dag later in ons land aankomt, dus is Dieuwertje Blok gevraagd om de honneurs waar te nemen. “
Nog saillanter. Ik heb het al zo'n 2 weken in huis. :P
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166563904
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:40 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Maar wat was het einde prachtig _O-
Heb ik het beste gemist?
pi_166563958
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:24 schreef john2406 het volgende:

[..]

Heb ik het beste gemist?
Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166564002
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. sylvana werd publiekelijk op haar hoaxbron gewezen na de intro van Jeroen: 'laten we vrolijk eindigen, we moeten iets rechtzetten... ' Waarna ze met de staart tussen de benen moest toegeven dat ze als aspirant politica haar bronnen niet controleert.
Niet paul maar pauw was het dus!

http://pauw.vara.nl/media/366639
  donderdag 10 november 2016 @ 17:30:20 #223
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166564019
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 november 2016 22:17 schreef Kijkertje het volgende:
Je kan ook gewoon ophouden het nodeloos ingewikkeld te maken. Een gedeelte van onze landgenoten vindt (gezien hun verleden) het beeld van Zwarte Piet beledigend/ kwetsend en kunnen daar ieder jaar in Sinterklaastijd last hebben (bv. uitschelden, pesten, zich er niet prettig bij voelen, uitsluiting)
Als je dat allemaal onzin vindt ga je lekker door met de zwarte Piet. Als je dat een goed argument vindt (zoals ik) hou je daar rekening mee en kies je voor een andere oplossing (roetveegpiet, regenboogpiet etc.)

Opgelost *O*
Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.
pi_166564251
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:30 schreef Zelva het volgende:

[..]

Mijn god, wat ontzettend naïef wat betreft dat cursief gedrukte. Alsof dat zou kunnen met die anti-Pieters. Die gaan net zolang door tot in de diepste krochten van Nederland de laatste mensen die Zwarte Piet leuk vinden als racist worden veroordeeld en ze daar door (publieke) druk ook mee stoppen.
En door met hun gebedel om herstelbetalingen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166564268
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:15 schreef Lunatiek het volgende:

De karikatuur-kenmerken zijn allang weer verwijderd.
Nou ja al lang. Daar is nog niet zo hel erg lang geleden mee begonnen terwijl de discussie veel ouder is.

quote:
Niet alleen de WIC, ook hun bloedeigen voorouders in zowel Afrika als Amerika.
Dat zij uitsluitend van slaven afstammen en niet van slavenhandelaren is onbewezen.
Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend. Evenals het feit dat deze minderheid op grond van hun afstamming hier in Nederland minder kansen krijgt dan de blanke bevolking.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166564329
Er zijn zelfs blanke die minder kans krijgen als andere blanke hoe zou dat nu komen?

Zouden ze gediscrimineerd worden ten opzichte van hun kleur ogen?

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 17:47:43 ]
pi_166564447
Maassluis bereid zich voor. Niet aangemelde demonstraties worden niet getolereerd!
quote:
Bij de intocht van Sinterklaas in Maassluis zijn zaterdag spontane demonstraties niet toegestaan. Dat maakte burgemeester Haan vandaag bekend.

Demonstreren mag alleen in speciale vakken langs de route. Betogers moeten zich van tevoren melden als zij actie willen voeren.

Iedereen die de intocht wil bijwonen, moet door speciale ingangen rond het feestterrein die worden bewaakt door particuliere beveiligers. Zij zullen activisten en demonstranten tegenhouden.

Demonstraties

De Nederlandse Volksunie is de enige groep die zich officieel heeft gemeld om in een van de vakken een pro-Zwarte Piet-demonstratie te houden. In kringen van voetbalsupporters is opgeroepen om naar Maassluis te gaan om anti-pietenacties tegen te houden.

Protestgroep Kick out Zwarte Piet heeft op sociale media al aangegeven dat ze geen gehoor geven aan de eis om in een speciaal vak te demonstreren. Zij willen demonstreren op de markt, waar de intocht eindigt.

De afgelopen week hebben zij in diverse steden mobilisatiebijeenkomsten gehouden om mensen op te roepen naar Maassluis te gaan. Daarbij kregen mensen uitleg over hoe ze moeten demonstreren, en wat ze moeten doen als ze zouden worden aangehouden.

De gemeente heeft een noodbevel en noodverordeningen klaar liggen voor als het mis gaat.
http://nos.nl/artikel/214(...)cht-sinterklaas.html

Vette streep door de rekening van anti-Piet activisten, want zij gaan uit van:
quote:
Burgemeester Van der Laan heeft in 2013 aangegeven dat mensen mochten protesteren bij de intocht, maar ze mochten geen spandoeken dragen en geen leuzen scanderen. Dat is een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting. Jelle Klaas, advocaat bij Fischer Advocaten zegt: “De hoofdregel in Nederland is dat er vrijheid van meningsuiting is. Als een burgemeester op grond van de vrees voor verstoring van de openbare orde een inbreuk wil plegen op dit recht, dan mag hij dat doen maar je hoeft het niet te accepteren.”

In de principes van geweldloos verzet gaan we uit dat een onrechtvaardige wet niet gehoorzaamd hoeft te worden.

Daarom is het van groot belang om de geweldloze actie goed voor te bereiden. De voorbereiding houdt onder meer in:

o Al heel vroeg publiekelijk aankondigen dat je wilt gaan demonstreren met spandoeken en leuzen. Jelle Klaas: “Je hebt geen vergunning nodig, maar je moet het wel melden.”
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 10 november 2016 @ 17:51:38 #228
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166564454
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:42 schreef Kijkertje het volgende:
Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend.
Op grond van hun huidskleur? Als de inwoners van Afrika blank waren geweest ben ik er van overtuigd dat er precies hetzelfde was gebeurd.
pi_166564478
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:51 schreef Montagui het volgende:
Maassluis bereid zich voor. Niet aangemelde demonstraties worden niet getolereerd!

[..]

Heerlijk daar kan ik van genieten, niet de kinderen dat beetje wat ze hebben vergallen!
  donderdag 10 november 2016 @ 17:53:50 #230
242879 Onnoman
The On And Only
pi_166564498
wie vindt u liever?

Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_166564594
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Op grond van hun huidskleur? Als de inwoners van Afrika blank waren geweest ben ik er van overtuigd dat er precies hetzelfde was gebeurd.
Huidskleur en alle andere lichamelijke kenmerken, het 'ras' dus. Daarom waren ze ook geschikt als werkkracht anders hadden ze de plaatselijke bewoners wel ingelijfd. Het negroide ras was groot en sterk en ze konden uren in de brandende zon werken.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166564797
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het negroide ras was groot en sterk en ze konden uren in de brandende zon werken.
Was dat zeg jij goed zeg, als ik die Sylvana bekijk die breekt over als die met twee melkkannen moet lopen als een melkmeisje!
pi_166564838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:53 schreef Onnoman het volgende:
wie vindt u liever?

[ afbeelding ]
Die rechter heeft wel grotere tieten dan Sylvana.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 10 november 2016 @ 18:11:22 #234
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166564858
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 17:42 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat anderen het ook gedaan hebben is geen excuus. Dat hun voorouders op grond van hun huidskleur in onze voormalige kolonien uitgebuit en gediscrimineerd zijn is algemeen bekend. Evenals het feit dat deze minderheid op grond van hun afstamming hier in Nederland minder kansen krijgt dan de blanke bevolking.
Je snapt het niet: het is op dit moment niet duidelijk of de voorouders van de eisers slaven of slavenhouders waren, of zelfs beiden.
Mocht het tot herstelbetalingen komen, dan kan het zo zijn dat slachtoffers van slavernij aan de daders ervan moeten betalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, uitsluitend zwart/wit denkt en van mening is dat zwarten altijd en per definitie het slachtoffer zijn.
pi_166564862
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Die rechter heeft wel grotere tieten dan Sylvana.
Het ronde buikje zegt mij al genoeg, lijkt me niet verbitterd te zijn trots dat die zo nors kijkt is me die liever!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 18:12:02 ]
pi_166564885
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:11 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het ronde buikje zegt mij al genoeg, lijkt me niet verbitterd te zijn trots dat die zo nors kijkt is me die liever!
Moest lachen. _O_

Maar je hebt gelijk man.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166564918
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je snapt het niet: het is op dit moment niet duidelijk of de voorouders van de eisers slaven of slavenhouders waren, of zelfs beiden.
Mocht het tot herstelbetalingen komen, dan kan het zo zijn dat slachtoffers van slavernij aan de daders ervan moeten betalen, omdat een aantal mensen, waaronder jij, uitsluitend zwart/wit denkt en van mening is dat zwarten altijd en per definitie het slachtoffer zijn.
Jij begrijpt het niet. De herstelbetalingen zijn een heel ander verhaal. Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 18:19:40 #238
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166564999
Het komt niet tot herstelbetalingen, dat punt is helemaal niet aan de orde ...
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166565214
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
Er zijn ook minderheden zonder die kleur en die hebben ook last van hun afkomst toch?
Waarom zouden deze een speciale behandeling behoeven?
pi_166565220
Overigens hebben (en ik zeg het nog maar een keer) de slaveneigenaren indertijd wel herstelbetalingen gehad bij de afschaffing van de slavernij. 300 gulden per slaaf meen ik. De slaven zelf kregen natuurlijk helemaal niets en waren zelfs verplicht om nog in dienst te blijven voor een aantal jaren maar dan onder een contractregeling. Dat was als 'overgangsfase' bedoeld.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166565314
Doei.

[ Bericht 98% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 19:59:54 ]
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 10 november 2016 @ 19:02:34 #242
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166565693
Reactie op edit

[ Bericht 98% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 20:00:24 ]
  donderdag 10 november 2016 @ 19:04:24 #243
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166565722
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 18:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Jij begrijpt het niet. De herstelbetalingen zijn een heel ander verhaal. Dat deze minderheid 'last' ondervindt van hun afkomst is een feit.
Dat feit is niet bewezen.
Ja, er zijn individuen die last ondervinden, en ja, er zijn individuen die last veroorzaken (en daarvoor veroordeeld kunnen worden), maar dat het complete (blanke) Nederlande volk volkomen racistisch is, is niet waar. Het is een leugen die wordt gebruikt om herstelbetalingen te eisen.
Je begrijpt dat alle anti-piet-groepen aan de groep voor herstelbetalingen zijn geliëerd?
pi_166565815
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat feit is niet bewezen.
Ja, er zijn individuen die last ondervinden, en ja, er zijn individuen die last veroorzaken (en daarvoor veroordeeld kunnen worden), maar dat het complete (blanke) Nederlande volk volkomen racistisch is, is niet waar. Het is een leugen die wordt gebruikt om herstelbetalingen te eisen.
De begrijpt dat alle anti-piet-groepen aan de groep voor herstelbetalingen zijn geliëerd?
Dat niemand het meer racistisch 'bedoelde' komt omdat we 'vergeten' zijn dat ZP een karikatuur is van een neger. Maar dat de intentie er niet is wil niet zeggen dat je niet kunt spreken van ZP als een racistische weergave van die neger.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166566390
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:35 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Veel zwarte mensen zijn het hier niet mee eens anders.
alleen mensen die opgegroeid zijn met deze traditie. die hebben van hetzelfde last als witte mensen in nederland; een blinde vlek.
  donderdag 10 november 2016 @ 19:39:03 #246
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166566401
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat niemand het meer racistisch 'bedoelde' komt omdat we 'vergeten' zijn dat ZP een karikatuur is van een neger. Maar dat de intentie er niet is wil niet zeggen dat je niet kunt spreken van ZP als een racistische weergave van die neger.
Ik was off topic en had het niet specifiek over Zwarte Piet.

We zijn niks vergeten, want het is er nooit geweest. Wat je zegt doet me toch plots denken aan alle zogenaamd teruggehaalde "vergeten" herinneringen die vaders valselijk van incest beschuldigden. En zo. Google eens. Er is ontzettend veel over geschreven. Bijvoorbeeld dit, maar niet uitsluitend uit die hoek.

Oh ja, we zijn nog wel meer vergeten: http://www.joop.nl/author/marcelbas
pi_166566457
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Jou mening, dat is niet zo. Jou mening is geen feit. Ruim 80% vind nog steeds dat Zwarte Piet prima is en geen verandering behoeft.

Maar waarom doen onze mening niet ter zake in jou ogen, maar wel die van de antipieten?
Dat is een beetje hypocriet op zn minst.
de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch... maakt het dan wat uit dat de meererheid het geen probleem vind?
pi_166566581
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch
Wat nou als een minderheid van die minderheden ook van mening is dat het geen probleem is? Moet er dan ook gehoor worden gegeven aan die minderheid? En hoe dient dat dan gedaan te worden? Welke minderheid gun jij dan het 'gelijk'?
Conscience do cost.
  donderdag 10 november 2016 @ 19:49:11 #249
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166566656
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat niemand het meer racistisch 'bedoelde' komt omdat we 'vergeten' zijn dat ZP een karikatuur is van een neger. Maar dat de intentie er niet is wil niet zeggen dat je niet kunt spreken van ZP als een racistische weergave van die neger.
Nog even wat duidelijker:

Zwarte Piet kan alleen een racistisch karikatuur zijn als de Nederlande volksaard diepgrondig en al langdurig zwaar racistisch is. Het enige "bewijs" daarvoor is Zwarte Piet zelf. Dat is een cirkelredenering, een drogreden.

Alleen als je kunt bewijzen dat het Nederlandse volk (op hooguit enkele uitzonderingen na) de afgelopen decennia en nog steeds racistisch is, kun je bewijzen dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik zou zeggen: kom maar op met die bewijzen waaruit dat racisme blijkt. Niet de individuën die over de schreef gaan, maar het Nederlandse volk als geheel, in wetten, regels, gebruiken, cultuur, folklore, tradities van de afgelopen 50 jaar. Waar zie jij daarin het racisme waaruit moet blijken dat Zwarte Piet niet anders dan racistisch kan zijn bedoeld, omdat het Nederlandse Sinterklaasvierende volk zo racistisch is?
pi_166566675
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 16:43 schreef Montagui het volgende:
Elke keer dat Zwarte Piet = racisme. Zelfs het Meertens Instituut dat gedegen onderzoek heeft gedaan naar de oorsprong van Zwarte Piet kan niet bevestigen dat Zwarte Piet door Schenkman geschapen is naar het evenbeeld van een neger.

misschien moet je wat vaker die site van het meertens instituut checken, lol..
http://www.meertens.knaw.(...)-dossier-zwarte-piet
quote:
Update 2015:

Prenthistoricus en Sinterklaasonderzoeker dr. Nico Boerma beschrijft en analyseert in de nieuwsbrief van november 2015 een door hem gevonden tot nu toe onbekende bron: een Duits gedicht uit 1803 (of eerder), waarin een winterse geschenkenbrenger, de Kerstman, optreedt met naast zich een knecht. Deze knecht Ruprecht, die zijn ‘slaaf’ en een ‘neger’ genoemd wordt, werpt nieuw licht op de voorgeschiedenis van het boekje (1850) van Jan Schenkman, waarin voor het eerst die andere geschenkenbrenger, Sint-Nicolaas, te zien is samen met een man met donkere huidskleur als knecht.
pi_166566744
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nog even wat duidelijker:

Zwarte Piet kan alleen een racistisch karikatuur zijn als de Nederlande volksaard diepgrondig en al langdurig zwaar racistisch is. Het enige "bewijs" daarvoor is Zwarte Piet zelf. Dat is een cirkelredenering, een drogreden.

Alleen als je kunt bewijzen dat het Nederlandse volk (op hooguit enkele uitzonderingen na) de afgelopen decennia en nog steeds racistisch is, kun je bewijzen dat Zwarte Piet racistisch is.
Ik zou zeggen: kom maar op met die bewijzen waaruit dat racisme blijkt. Niet de individuën die over de schreef gaan, maar het Nederlandse volk als geheel, in wetten, regels, gebruiken, cultuur, folklore, tradities van de afgelopen 50 jaar. Waar zie jij daarin het racisme waaruit moet blijken dat Zwarte Piet niet anders dan racistisch kan zijn bedoeld, omdat het Nederlandse Sinterklaasvierende volk zo racistisch is?
En weer: ook al bedoel je het niet nu zo, ZP is en blijft de weergave van een karikatuur van een neger uit de tijd dat we racisten waren.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166566806
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:46 schreef ems. het volgende:

[..]

Wat nou als een minderheid van die minderheden ook van mening is dat het geen probleem is? Moet er dan ook gehoor worden gegeven aan die minderheid? En hoe dient dat dan gedaan te worden? Welke minderheid gun jij dan het 'gelijk'?
hoe kies jij welke minderheid gelijk heeft? blijk je ook niet veel moeite mee te hebben...

ik kies gewoon wat ik het beste vind. toch logisch.
pi_166566851
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:54 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

hoe kies jij welke minderheid gelijk heeft? blijk je ook niet veel moeite mee te hebben...

ik kies gewoon wat ik het beste vind. toch logisch.
Nee dat heet subjectief.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166566873
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En weer: ook al bedoel je het niet nu zo, ZP is en blijft de weergave van een karikatuur van een neger uit de tijd dat we racisten waren.
'We' zijn nooit racistisch geweest.

[ Bericht 3% gewijzigd door Straatcommando. op 10-11-2016 20:17:20 ]
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166567254
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:56 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee dat heet subjectief.
nee hoor, ik kan het prima onderbouwen (en dat ga ik nu niet even voor de 100ste keer doen, op commando, zeg ik er gelijk maar even bij)
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 10 november 2016 @ 20:16:50 #256
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166567483
quote:
6s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:52 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

En weer: ook al bedoel je het niet nu zo, ZP is en blijft de weergave van een karikatuur van een neger uit de tijd dat we racisten waren.
Waarom ben jij hier zo stellig in? Wat jij hier stelt is geen gegeven feit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166567790
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:16 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Waarom ben jij hier zo stellig in? Wat jij hier stelt is geen gegeven feit.
Een karikatuur van een neger was in de vorige eeuw: zwart, kroeshaar, dikke rode lippen, oorringen en een dom voorkomen. Hm waar kennen we dat van? Oh wacht.... 8}
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166568030
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:38 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

alleen mensen die opgegroeid zijn met deze traditie. die hebben van hetzelfde last als witte mensen in nederland; een blinde vlek.
Klopt ook niet. Anders zouden Nederlandse donkere kindjes ook niet worden gepest. Die kunnen immers niet beledigd zijn volgens jou. Die blinde blek zit juist bij de anti's.
pi_166568829
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:09 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

nee hoor, ik kan het prima onderbouwen (en dat ga ik nu niet even voor de 100ste keer doen, op commando, zeg ik er gelijk maar even bij)
Nee, je DENKT dat je het kan onderbouwen, met gebrekkige argumentatie waaruit eigenlijk blijkt dat je enige redenatie een van emotionele waarde is. Dat is en blijft subjectief, ook al denk je dat het niet zo is.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166569819
in amerika doen ze op het moment ook aan zwarte piet....

pi_166569863
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:41 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

de slachtoffers van racisme en discriminatie zijn meestal een minderheid, toch... maakt het dan wat uit dat de meererheid het geen probleem vind?
Stalin en lenin wilde ook als kleine minderheid bepalen wat de meerderheid moest doen. Toen vonden ze democratie toch beter.

Stop met de discussie, want je hebt al wat je wil. Een alternatief, dat is er nu. Waarom moet Zwarte Piet weg omdat hij zwart is?
Het is geen racisme of slavernijherinnering, dat is de foute mening van jou en je vriendjes, want sinterklaas is namelijk ouder dan de slavernij. Die connectie kan dus helemaal niet.

Maargoed, je kunt blijven hangen als een stukke plaat, maar meer gelijk krijg je er niet door.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166569894
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:33 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Klopt ook niet. Anders zouden Nederlandse donkere kindjes ook niet worden gepest. Die kunnen immers niet beledigd zijn volgens jou. Die blinde blek zit juist bij de anti's.
eh, wat? die volg ik niet..
pi_166569917
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:54 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee, je DENKT dat je het kan onderbouwen, met gebrekkige argumentatie waaruit eigenlijk blijkt dat je enige redenatie een van emotionele waarde is. Dat is en blijft subjectief, ook al denk je dat het niet zo is.
welnee.... het is niet subjectief omdat jij het afkeurt, hoor...
pi_166569957
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:19 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

welnee.... het is niet subjectief omdat jij het afkeurt, hoor...
En het is ook niet 'logisch' omdat jij het afkeurt natuurlijk. Blij dat je zelf ook je (simpele) redenatie begrijpt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166569996
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Stalin en lenin wilde ook als kleine minderheid bepalen wat de meerderheid moest doen. Toen vonden ze democratie toch beter.

Stop met de discussie, want je hebt al wat je wil. Een alternatief, dat is er nu. Waarom moet Zwarte Piet weg omdat hij zwart is?
Het is geen racisme of slavernijherinnering, dat is de foute mening van jou en je vriendjes, want sinterklaas is namelijk ouder dan de slavernij. Die connectie kan dus helemaal niet.

Maargoed, je kunt blijven hangen als een stukke plaat, maar meer gelijk krijg je er niet door.
ik praat gewoon door met diegenen die het nog niet begrijpen. je hoeft het niet te lezen, he...

en sinterklaas is ouder, het feest is misschien wel ouder dan dat hij wordt afgebeeld als heilige.
piet is ook veel ouder dan de racistische afbeelding. des te meer reden dus om die onzin te stoppen.
pi_166570035
quote:
10s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:20 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

En het is ook niet 'logisch' omdat jij het afkeurt natuurlijk. Blij dat je zelf ook je (simpele) redenatie begrijpt.
fijn dat jij het dus begrijpt. ik zeg namelijk niet dat mijn mening subjectief is, dat doe jij, lol..
pi_166570090
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:16 schreef pokkerdepok het volgende:
in amerika doen ze op het moment ook aan zwarte piet....

[ afbeelding ]

Je begrijpt dat je hiermee bevestigd we jou in deze discussie niet serieus moeten nemen..
pi_166570151
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je hiermee bevestigd we jou in deze discussie niet serieus moeten nemen..
We of jij?
pi_166570166
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:22 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

fijn dat jij het dus begrijpt. ik zeg namelijk niet dat mijn mening subjectief is, dat doe jij, lol..
Jammer alleen dat jij het zelf niet begrijpt
  donderdag 10 november 2016 @ 21:27:48 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166570256
quote:
11s.gif Op donderdag 10 november 2016 20:26 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een karikatuur van een neger was in de vorige eeuw: zwart, kroeshaar, dikke rode lippen, oorringen en een dom voorkomen. Hm waar kennen we dat van? Oh wacht.... 8}
Het feit dat Zwarte Piet daar gelijkenis mee heeft, wil niet zeggen dat "we" racistisch waren of zijn. Kom met andere voorbeelden dan deze cirkelredenering.
pi_166570258
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:25 schreef john2406 het volgende:

[..]

We of jij?
We alsin de mensen die in staat zijn een normale discussie te voeren.
pi_166570295
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

We alsin de mensen die in staat zijn een normale discussie te voeren.
Hebben die jou gemachtigd ervoor om dat te schrijven?

Hoef geen antwoord wat ik denk het al te weten, moeilijk om ik zonder kracht te schrijven he of niet?
Of het lef er niet voor?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:29:56 ]
pi_166570489
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:23 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je begrijpt dat je hiermee bevestigd we jou in deze discussie niet serieus moeten nemen..
moeten niet, nee. je mag het zelf weten.
maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
pi_166570523
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:25 schreef madam-april het volgende:

[..]

Jammer alleen dat jij het zelf niet begrijpt
ik begrijp prima wat ik begrijp. jij begrijpt mijn begrip niet.
pi_166570557
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:33 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

moeten niet, nee. je mag het zelf weten.
maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
Is het niet dat maakt men ervan!
Meer ophef als wat het waard is dus!
pi_166570562
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:28 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hebben die jou gemachtigd ervoor om dat te schrijven?

Hoef geen antwoord wat ik denk het al te weten, moeilijk om ik zonder kracht te schrijven he of niet?
Of het lef er niet voor?
Nee, als ze het er niet mee eens zijn dan hoor ik het wel van ze! ^O^

Oh ik val ook onder die 'we', dat lijkt me duidelijk..
pi_166570620
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:35 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee, als ze het er niet mee eens zijn dan hoor ik het wel van ze! ^O^

Oh ik val ook onder die 'we', dat lijkt me duidelijk..
Dat recht heeft men zich niet toe te eigenen, al helemaal niet met het excuus van dan meldt men zich dan wel!
Niet dat ik veel anders denk maar het hoort niet vindt ik, moraal?
pi_166570652
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:33 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

moeten niet, nee. je mag het zelf weten.
maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
Zwarte Piet heeft helemaal niks met Blackface te maken.. Dat is al 1000000x bewezen.
pi_166570694
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 19:49 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

misschien moet je wat vaker die site van het meertens instituut checken, lol..
http://www.meertens.knaw.(...)-dossier-zwarte-piet

[..]

Je lolt maar, want een stuk verder in hetzelfde artikel staat:
quote:
In deze context, waarin in iconografie en bij vermommingen alles mogelijk is, past ook het gedicht van Dambmann. De daar opgevoerde figuren, de Turk en de ‘schwarzgebranter Neger’ hebben echter niet de definitieve vorm van de Duits-Oostenrijkse Kerstman en Knecht Ruprecht bepaald en lijken een – vermoedelijk niet eerder opgemerkt – unicum.

Dat Sint-Nicolaas een echte zwarte man als knecht krijgt, is in Nederland voor het eerst te zien in het boekje van Jan Schenkman van 1850. De vraag dringt zich op of er een link is tussen de Kerstman met een zwarte knecht uit 1803 (of mogelijk eerder) en de Sint Nicolaas en zijn zwarte knecht van Jan Schenkman. Vinden wij bij Dambmann een bron of voorloper van Schenkman? Een directe link is nog niet gevonden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166570745
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je lolt maar, want een stuk verder in hetzelfde artikel staat:

[..]

Lol, pokkerdepok, uitgelold, met zijn lol. Lol.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166570751
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:38 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je lolt maar, want een stuk verder in hetzelfde artikel staat:

[..]

Jij leest dat ook nog naar, ik weet dat het niet zo is, zo ben ik niet opgevoed, als het wel zo was had ik dat wel meegekregen in mijn opvoeding!

Mijn vader zag elke dag uit als een blackface!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kompel#/media/File:SFA001009537.jpg

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:42:09 ]
pi_166570794
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:37 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat recht heeft men zich niet toe te eigenen, al helemaal niet met het excuus van dan meldt men zich dan wel!
Niet dat ik veel anders denk maar het hoort niet vindt ik, moraal?
Ik heb geen specifieke users benoemd, ik sprak names degene die hem al niet serieus namen en zijn post als bevestiging, van die mening over hem, zagen. Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt.
pi_166570860
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:33 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

moeten niet, nee. je mag het zelf weten.
maar ik zie niet in waarom. blackface is zo langzamerhand een wereldwijd symbool voor afschuwelijk racisme.
Blackface zijn altijd zwart geschminkte blanken
Maar zwart geschminkte blanken zijn niet altijd Blackface
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166570925
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:41 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik heb geen specifieke users benoemd, ik sprak names degene die hem al niet serieus namen en zijn post als bevestiging, van die mening over hem, zagen. Iedereen kan zelf bepalen of hij/zij zich aangesproken voelt.
Dat mogen ze van mij dan ieder specifiek doen, hebben ze jou toch niet voor benoemt of wel?

Zo leg je er wel een paar de pap in de mond!
pi_166570978
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:46 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dat mogen ze van mij dan ieder specifiek doen, hebben ze jou toch niet voor benoemt of wel?

Zo leg je er wel een paar de pap in de mond!
Wie dan precies?
pi_166571023
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:47 schreef madam-april het volgende:

[..]

Wie dan precies?
Ik zou het niet weten jij schrijft we niet ik.
Vertel het me maar.
Of schrijf het maar.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 21:49:49 ]
pi_166571028
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:44 schreef Montagui het volgende:

[..]

Blackface zijn altijd zwart geschminkte blanken
Maar zwart geschminkte blanken zijn niet altijd Blackface
Dat je nog reageert.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_166571465
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het feit dat Zwarte Piet daar gelijkenis mee heeft, wil niet zeggen dat "we" racistisch waren of zijn. Kom met andere voorbeelden dan deze cirkelredenering.
Gewoon je verdiepen in de geschiedenis, de verhalen etc in boeken, docu's, artikelen etc

Wij kunnen onmogelijk racistisch zijn

Ik kan nog veel meer opzoeken maar dat kan je zelf ook best :P

[ Bericht 32% gewijzigd door Specularium op 10-11-2016 23:17:02 ]
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166571580
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:21 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

ik praat gewoon door met diegenen die het nog niet begrijpen. je hoeft het niet te lezen, he...

en sinterklaas is ouder, het feest is misschien wel ouder dan dat hij wordt afgebeeld als heilige.
piet is ook veel ouder dan de racistische afbeelding. des te meer reden dus om die onzin te stoppen.
Je weet het mooi te draaien naar je eigen waarheid, met dat je door blijft gaan terwijl de waarheid boven tafel is. Je lijkt wel op een religieuze mafklapper, van die jehova's die ongevraagd, tegeb beter weten in, hun ding willen verkondigen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166571593
quote:
14s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Gewoon je verdiepen in de geschiedenis, de verhalen etc in boeken, docu's, artikelen etc

Wij kunnen onmogelijk racistisch zijn

[..]

Ik kan nog veel meer opzoeken maar dat kan je zelf ook best :P
Wij kunnen dat ook niet zijn of mijn verre voorouders dat waren?
Moeten dan wel hele verre voorouders zijn geweest dan denk ik.
En nou doe ik het ook wij schrijven!
pi_166571635
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]

van die jehova's die ongevraagd hun ding willen verkondigen.
Zie ze nog staan aan de deur mijn moeder lag slap toen, we brengen U jezus in huis, kordaat als ik al was, zet hem maar achterom op de stoep!
pi_166571781
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Zie ze nog staan aan de deur mijn moeder lag slap toen, we brengen U jezus in huis, kordaat als ik al was, zet hem maar achterom op de stoep!
Bij mij geven ze een complete intro over spiritualiteit... Maar zie dan al hun folder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166571838
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bij mij geven ze een complete intro over spiritualiteit... Maar zie dan al hun folder.
Ja die zijn ook veranderd hoor, door de tijd heen, ik was er toen 7 of 8 jr nou ben ik een veelvoud ouder als dat!

Maar genoeg erover terug naar blackface en hoe zwaar deze het hebben ten opzichte van de blanke minder bedeelde!

Ik zie daar wel discriminatie in als die iets zouden gaan krijgen!

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 22:15:28 ]
pi_166572164
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:49 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ik zou het niet weten jij schrijft we niet ik.
Vertel het me maar.
Of schrijf het maar.
Ik doelde op iedereen die mijn mening deelt..
pi_166572206
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:22 schreef madam-april het volgende:

[..]

Ik doelde op iedereen die mijn mening deelt..
Ik deel hem ook gedeeltelijk maar toch mag jij het niet van mij benoemen, of voor mij benoemen ongevraagd!
  donderdag 10 november 2016 @ 22:24:28 #296
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_166572240
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Bij mij geven ze een complete intro over spiritualiteit... Maar zie dan al hun folder.
Kwamen ze toevallig het licht brengen?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_166573379
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:35 schreef john2406 het volgende:

[..]

Is het niet dat maakt men ervan!
Meer ophef als wat het waard is dus!
knap staaltje denial, dit.
pi_166573421
quote:
1s.gif Op donderdag 10 november 2016 21:37 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zwarte Piet heeft helemaal niks met Blackface te maken.. Dat is al 1000000x bewezen.
tuurlijk wel. het nadoen van een neger.
pi_166573493
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

tuurlijk wel. het nadoen van een neger.
Dat ze zich dan daartoe verlagen die mensen?
Ik zou het niet doen als het toch slaven waren!
Dan zou ik er niet mee afgemaakt willen zijn!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 10-11-2016 23:01:00 ]
  Moderator donderdag 10 november 2016 @ 23:02:37 #300
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166573572
niemand die zwarte piet speelt doet dat met de intentie om een neger na te doen, ik snap dat mensen het erin kunnen zien of zelfs willen zien en daar zou je wat aan kunnen proberen te doen maar het is toch echt wat anders

itt blackface wat je per definitie doet/deed om negers belachelijk te maken
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166573614
quote:
0s.gif Op donderdag 10 november 2016 22:58 schreef pokkerdepok het volgende:

[..]

tuurlijk wel. het nadoen van een neger.
Niemand zegt 'ik ga een neger spelen' iedereen zegt ik ga zwarte piet spelen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')