Leuk! Ben je al ver in de studie of net begonnen?quote:Op woensdag 18 januari 2017 23:32 schreef superpark het volgende:
[..]
Kan jij ook eens kort beschrijven wat je doet? Doe zelf BE, dus ben even benieuwd.
Ik ga nu afstuderen en daarna een master. Ik weet wel een beetje wat een standaard controller doet. Maar toch eens goed om van een ander te horen. Thanks.quote:Op donderdag 19 januari 2017 11:14 schreef Finnestra het volgende:
[..]
Leuk! Ben je al ver in de studie of net begonnen?
Ik hou me vooral bezig met de maandsafsluitingen en veel rapportage en analyse. Weinig echt boekhouden op wat journaalposten na.
Het meeste dat ik doe is nog ondersteunend voor de Controller, dus vooral veel het opstellen van rapportages en simpelere analyses voorbereiden. Sinds kort heb ik nu wel ook mijn 'eigen' (kleine) entiteiten waar ik van begin tot eind verantwoordelijk ben. Dit maakt de baan wel weer erg uitdagend maar ook erg leuk
Pittige bijtelling?quote:Op donderdag 19 januari 2017 09:10 schreef Cruzer het volgende:
01: Bedrijfstak: Groothandel
02: Functie: Category Manager
03: Opleiding: HBO
04: Leeftijd: 29
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 24
07: 13e maand: Ja maar wel afhankelijk of er winst wordt gemaakt. laatste jaren was dit wel het geval
08: Bruto maand salaris: 3250 euro
09: Netto maand salaris: ongeveer 1980 euro
10: Overuren betaald: nee
11: Werkervaring: 4 jaar, waarvan 1,5 jaar bij huidige werkgever.
12: Goodies: laptop, telefoon & auto
13: Tevreden?: Momenteel wel. Salaris ligt aan de lage kant voor verglijkbare functies. Wel heb ik heel veel vrijheid in mijn huidige functie.
Het leuke aan Controller ligt dan ook vooral in het feit dat je te maken krijgt met hele complexe issues op vrij jonge leeftijd. Degene die je adviseert in je rol komt meestal pas 10-15 jaar later aan op hetzelfde niveau van complexiteit.quote:Op donderdag 19 januari 2017 11:14 schreef Finnestra het volgende:
[..]
Leuk! Ben je al ver in de studie of net begonnen?
Ik hou me vooral bezig met de maandsafsluitingen en veel rapportage en analyse. Weinig echt boekhouden op wat journaalposten na.
Het meeste dat ik doe is nog ondersteunend voor de Controller, dus vooral veel het opstellen van rapportages en simpelere analyses voorbereiden. Sinds kort heb ik nu wel ook mijn 'eigen' (kleine) entiteiten waar ik van begin tot eind verantwoordelijk ben. Dit maakt de baan wel weer erg uitdagend maar ook erg leuk
blijft netto niet veel over. ik krijg 2450 en houd hetzelfde over:p. En dan ook nog 0 eigen pensioen eigen bijdrage.quote:Op donderdag 19 januari 2017 09:10 schreef Cruzer het volgende:
01: Bedrijfstak: Groothandel
02: Functie: Category Manager
03: Opleiding: HBO
04: Leeftijd: 29
05: Aantal uren per week: 40
06: Aantal vakantiedagen: 24
07: 13e maand: Ja maar wel afhankelijk of er winst wordt gemaakt. laatste jaren was dit wel het geval
08: Bruto maand salaris: 3250 euro
09: Netto maand salaris: ongeveer 1980 euro
10: Overuren betaald: nee
11: Werkervaring: 4 jaar, waarvan 1,5 jaar bij huidige werkgever.
12: Goodies: laptop, telefoon & auto
13: Tevreden?: Momenteel wel. Salaris ligt aan de lage kant voor verglijkbare functies. Wel heb ik heel veel vrijheid in mijn huidige functie.
idemquote:Op vrijdag 20 januari 2017 15:29 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
blijft netto niet veel over. ik krijg 2450 en houd hetzelfde over:p. En dan ook nog 0 eigen pensioen eigen bijdrage.
Ja maar wel een auto... die zou je anders netto van je salaris moeten betalen dus je maakt het dramatischer dan het is.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 15:29 schreef MichelWuyts het volgende:
[..]
blijft netto niet veel over. ik krijg 2450 en houd hetzelfde over:p. En dan ook nog 0 eigen pensioen eigen bijdrage.
Klopt helemaal, vooral op deze leeftijd is er altijd wat te lerenquote:Op vrijdag 20 januari 2017 14:56 schreef MadDorito het volgende:
[..]
Het leuke aan Controller ligt dan ook vooral in het feit dat je te maken krijgt met hele complexe issues op vrij jonge leeftijd. Degene die je adviseert in je rol komt meestal pas 10-15 jaar later aan op hetzelfde niveau van complexiteit.
Klopt inderdaad. Ik reed hiervoor met een prive auto naar m`n werk zo`n 60 km enkele reis en kreeg daardoor ruim 400 euro per maand aan kilometer vergoeding. Die krijg ik nu niet meer + dat ik zo`n 300 euro aan bijtelling betaal. Dan klap je ineens 700 euro achteruit.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:38 schreef MichelWuyts het volgende:
Dat klopt.
Echter krijgen mensen zonder leasecontract ook vaak reisvergoeding. 0,19 per km ofzo. Dit dekt vrijwel alle kosten muv afschrijving .
Je kunt daarvoor ook een oude kutauto rijden waar dit niet speelt natuurlijk. Toch is het een vrij bizar verschil:p.
Alleen als je in een klein rotautootje wilt rijden. Zonder afschrijving zit ik minstens op 25 cent per kilometer. En daarbij; waarom zou je de afschrijving niet meetellen? Bij een nieuwe / jonge auto is dat nou juist de grootste kostenpost.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:38 schreef MichelWuyts het volgende:
Echter krijgen mensen zonder leasecontract ook vaak reisvergoeding. 0,19 per km ofzo. Dit dekt vrijwel alle kosten muv afschrijving .
Hij heeft dan wel iets van >300 euro bijtelling denk ik? Zal wel een aardige auto zijn dan.quote:Op vrijdag 20 januari 2017 16:28 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ja maar wel een auto... die zou je anders netto van je salaris moeten betalen dus je maakt het dramatischer dan het is.
quote:Op zaterdag 21 januari 2017 12:13 schreef k_man het volgende:
[..]
Alleen als je in een klein rotautootje wilt rijden. Zonder afschrijving zit ik minstens op 25 cent per kilometer. En daarbij; waarom zou je de afschrijving niet meetellen? Bij een nieuwe / jonge auto is dat nou juist de grootste kostenpost.
Leaseauto is goedkoper dan een eigen auto rijden maar een stuk duurder dan geen auto hebben en alles met OV doen, is mijn ervaring. Mijn bescheiden mening.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 13:40 schreef Spanky78 het volgende:
Ik betaal iets van 150 netto bijtelling. Daar rijd ik niet eens een kleine tweedehands auto voor. Laat staan een gloednieuwe luxe bak vol. Opties en speelgoedjes.
Ligt aan je OV-verbindingen. Ik denk dat ik tegen de 300 euro p/maand uitgeef aan het OV, met ca. 400 km woon-werkverkeer per week. Op zich zou je daar een auto voor kunnen rijden, het is even de vraag wat voor 'n auto.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:29 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Leaseauto is goedkoper dan een eigen auto rijden maar een stuk duurder dan geen auto hebben en alles met OV doen, is mijn ervaring. Mijn bescheiden mening.
Ja je moet wel een goede OV-verbinding hebben natuurlijk. Ik zou 550 km woon-werkverkeer per week hebben en betaal ¤250 ov-kosten per maand gemiddeld. Dat zou ik met een auto nooit redden, omdat je juist een beetje fatsoenlijke auto nodig hebt als je relatief veel kilometers maakt. Maar fatsoenlijke auto's hebben dan weer relatief veel afschrijving...quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:30 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Ligt aan je OV-verbindingen. Ik denk dat ik tegen de 300 euro p/maand uitgeef aan het OV, met ca. 400 km woon-werkverkeer per week. Op zich zou je daar een auto voor kunnen rijden, het is even de vraag wat voor 'n auto.
Key met het openbaar vervoer is de spits mijden en een aantrekkelijk abonnement zoeken.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:40 schreef TC03 het volgende:
[..]
Ja je moet wel een goede OV-verbinding hebben natuurlijk. Ik zou 550 km woon-werkverkeer per week hebben en betaal ¤250 ov-kosten per maand gemiddeld. Dat zou ik met een auto nooit redden, omdat je juist een beetje fatsoenlijke auto nodig hebt als je relatief veel kilometers maakt. Maar fatsoenlijke auto's hebben dan weer relatief veel afschrijving...
Dat zal waarschijnlijk wel een dikke bmw zijn.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:27 schreef TC03 het volgende:
[..]
Hij heeft dan wel iets van >300 euro bijtelling denk ik? Zal wel een aardige auto zijn dan.
Nee man, zelfs met het ov scheelt het bijna niets. Want tsja, je moet wel een fiets in de stalling hebben, of een eind met de bus. Hebben we het over tijd niet gehad. Met de auto is het nu 20 minuten, het OV kost me 40, als de trein rijdt tenminste.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:29 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Leaseauto is goedkoper dan een eigen auto rijden maar een stuk duurder dan geen auto hebben en alles met OV doen, is mijn ervaring. Mijn bescheiden mening.
Dat hangt volledig van de situatie af. Leasemaatschappijen leven ook niet van de lucht. Als je privé een auto rijdt heb je die kosten er niet bij. En geen bijtelling. En wel reiskostenvergoeding (onbelast). In de meeste gevallen is privé rijden goedkoper als je geen gekke afstanden hoeft te overbruggen. Je moet alleen wel investeren. Leasen is feitelijk gewoon een verkapte lening. Plus je koopt zekerheid. Prive kun je idd tegen hoge kosten aanlopen als je pech hebt.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:29 schreef TC03 het volgende:
Leaseauto is goedkoper dan een eigen auto rijden maar een stuk duurder dan geen auto hebben en alles met OV doen, is mijn ervaring. Mijn bescheiden mening.
Haha!quote:Op zaterdag 21 januari 2017 22:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat hangt volledig van de situatie af. Leasemaatschappijen leven ook niet van de lucht. Als je privé een auto rijdt heb je die kosten er niet bij. En geen bijtelling. En wel reiskostenvergoeding (onbelast). In de meeste gevallen is privé rijden goedkoper als je geen gekke afstanden hoeft te overbruggen. Je moet alleen wel investeren. Leasen is feitelijk gewoon een verkapte lening. Plus je koopt zekerheid. Prive kun je idd tegen hoge kosten aanlopen als je pech hebt.
Als ik bij Athlon kijk kost mijn huidige auto 465 per maand in de lease (5 jaar). Volgens Autoweek prive bij dezelfde km's 605 (all-in; brandstof, verzekering, onderhoud, wegenbelasting). Maar dan heb je geen bijtelling en wel nog reiskostenvergoeding van in mijn geval 195. Verzekering is ook 10 euro goedkoper dan Autoweek stelt. Dus minus 205. Zit je op 400 versus 465 plus bijtelling van 7.286 per jaar aan inkomen waarover je nog even belasting mag aftikken.
Niet per se waar. Ik rij momenteel nauwelijks voor mn werk, misschien 75 km/maand.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 14:29 schreef TC03 het volgende:
[..]
[..]
Leaseauto is goedkoper dan een eigen auto rijden.
Reken er wel op dat het leasebedrag omhoog gaat bij meer km's. Dit was gebaseerd op 15k. Meer rijd ik gewoonweg niet. Aangezien mijn auto niet kan vliegen is deze niet echt ideaal om vaak mee op vakantie te gaan. Ik kies dus prive. Laat de auto ook gerust staan om straks bij lekker weer de fiets te pakken. Bovendien heb ik evengoed om de 5 jaar een nieuwe. En heb derhalve dus ook nooit ellende. Leasen is voor de meeste een stukje luiheid. Het betalen voor zekerheid.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 23:05 schreef agter het volgende:
[..]
Haha!
En dan ga je op vakantie naar zuid Frankrijk, nog een wintersport in Oostenrijk. En je vrouw/ man gebruikt je leasewagen voor privé zaken.
Dan is er geen omslagpunt meer. Want hoe meer je je leasewagen gebruikt, hoe goedkoper hij is per km.
En dan ieder paar jaar een nieuwe wagen kiezen.
Nooit tweedehands. Nooit ellende.
Wat zou jij kiezen?
Lease wordt betaald door de baas. Enkel de bijtelling is relevant voor de berijder (aannemende dat er geen eigen bijdrage is).quote:Op zaterdag 21 januari 2017 22:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Dat hangt volledig van de situatie af. Leasemaatschappijen leven ook niet van de lucht. Als je privé een auto rijdt heb je die kosten er niet bij. En geen bijtelling. En wel reiskostenvergoeding (onbelast). In de meeste gevallen is privé rijden goedkoper als je geen gekke afstanden hoeft te overbruggen. Je moet alleen wel investeren. Leasen is feitelijk gewoon een verkapte lening. Plus je koopt zekerheid. Prive kun je idd tegen hoge kosten aanlopen als je pech hebt.
Als ik bij Athlon kijk kost mijn huidige auto 465 per maand in de lease (5 jaar). Volgens Autoweek prive bij dezelfde km's 605 (all-in; brandstof, verzekering, onderhoud, wegenbelasting). Maar dan heb je geen bijtelling en wel nog reiskostenvergoeding van in mijn geval 195. Verzekering is ook 10 euro goedkoper dan Autoweek stelt. Dus minus 205. Zit je op 400 versus 465 plus bijtelling van 7.286 per jaar aan inkomen waarover je nog even belasting mag aftikken.
Dat het bedrag omhoog gaat bij jou is jouw situatie.quote:Op zaterdag 21 januari 2017 23:35 schreef alpeko het volgende:
[..]
Reken er wel op dat het leasebedrag omhoog gaat bij meer km's. Dit was gebaseerd op 15k. Meer rijd ik gewoonweg niet. Aangezien mijn auto niet kan vliegen is deze niet echt ideaal om vaak mee op vakantie te gaan. Ik kies dus prive. Laat de auto ook gerust staan om straks bij lekker weer de fiets te pakken. Bovendien heb ik evengoed om de 5 jaar een nieuwe. En heb derhalve dus ook nooit ellende. Leasen is voor de meeste een stukje luiheid. Het betalen voor zekerheid.
Die heet geen gekkie Henkie Kan me voorstellen dat als je veel voor werk naar klanten moet dat het anders is maar waarom zou mijn baas mijn woon-werk auto betalen?quote:Op zaterdag 21 januari 2017 23:53 schreef Sheffield het volgende:
[..]
Lease wordt betaald door de baas.
Je kunt zelf afspreken met de leasemaatschappij hoeveel km's je mag rijden. Hun kosten gaan omhoog bij meer km's dus ook de leaseprijs gaat omhoog. Bij 45k gaat het leasebedrag naar 600 per maand. OK bijtelling verandert dan niet uiteraard. En als je prive 45k rijdt zijn de kosten ook hoger. Maar ergens calculeert de leasemaatschappij risico's in. Laat ik het zo zeggen: met nieuwe prive auto gaat men zuiniger om dan met een gemiddelde lease bak.quote:Op zondag 22 januari 2017 00:17 schreef agter het volgende:
[..]
Dat het bedrag omhoog gaat bij jou is jouw situatie.
Hier is dat niet zo. Lease is op 35/45k km. Wat je betaalt aan bijtelling en/of de zaak is hetzelfde.
Rijd je meer of minder is nergens een probleem.
En wat is daarvan het voordeel voor het bedrijf? 60 cent per km kost het bedrijf ook aardig wat.quote:Op zondag 22 januari 2017 09:25 schreef XL het volgende:
Wij hebben een lease ontmoedingsbeleid, waarbij we niet 19ct per km krijgen, maar 60. daarvan moet je er wel 41 belasten.
Daardoor is auto bezit veel interessanter
Geen lange termijn contract, minder beheersbare brandstofkosten, extra rapportage verplichtingen in de toekomst (ifrs), mogelijk bewuster met km dus beter voor het milieu, andere maar mogelijk lagere administratieve/onderhandeling/beheerskosten, om maar een paar redenen te bedenken.quote:Op zondag 22 januari 2017 09:32 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
En wat is daarvan het voordeel voor het bedrijf? 60 cent per km kost het bedrijf ook aardig wat.
Dat laatste lijkt mij niet idd.quote:Op zondag 22 januari 2017 09:50 schreef DarkerThanBlack het volgende:
[..]
Geen lange termijn contract, minder beheersbare brandstofkosten, extra rapportage verplichtingen in de toekomst (ifrs), mogelijk bewuster met km dus beter voor het milieu, andere maar mogelijk lagere administratieve/onderhandeling/beheerskosten, om maar een paar redenen te bedenken.
60ct lijkt veel, maar ivg 1000 euro leasebudget is dat toch bijna 350km per werkdag. Of een gemiddelde werknemer dat maakt?
Geen lease wagen vloot, we zijn maar met 2quote:Op zondag 22 januari 2017 09:32 schreef Sunri5e het volgende:
[..]
En wat is daarvan het voordeel voor het bedrijf? 60 cent per km kost het bedrijf ook aardig wat.
Als secundaire arbeidsvoorwaarde. Leaseprijs wordt meestal door de werkgever betaald, dan moet je als werknemer bijtelling betalen (als je de auto prive gebruikt).quote:Op zondag 22 januari 2017 08:42 schreef alpeko het volgende:
[..]
Die heet geen gekkie Henkie Kan me voorstellen dat als je veel voor werk naar klanten moet dat het anders is maar waarom zou mijn baas mijn woon-werk auto betalen?
Bij wat voor type kantoor doe je strategie consultancy? Je zou bij een top tier kantoor wel een stuk hoger moeten zitten qua salaris met 6 jaar werkervaring.. En je hebt geen mogelijkheid tot leaseauto?quote:Op zaterdag 31 december 2016 17:13 schreef Telates het volgende:
Inmiddels wel tijd voor een update:
01: Bedrijfstak: Strategie Consultancy
02: Functie: Consultant
03: Opleiding: WO
04: Leeftijd: 31
05: Aantal uren per week: ~50
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: niet vast, bonus tussen de 1,5-2,5 maandsalarissen o.b.v. prestatie
08: Bruto maand salaris: 4900
09: Netto maand salaris: ~3350
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: 4 jaar elders, bijna 2 jaar in deze functie
12: Goodies: reiskostenvergoedingen, laptop, telefoon
13: Tevreden?: Redelijk tot tevreden, zou nog wel wat betere secundaire voorwaarden willen zien
Wowquote:Op zaterdag 31 december 2016 17:13 schreef Telates het volgende:
Inmiddels wel tijd voor een update:
01: Bedrijfstak: Strategie Consultancy
02: Functie: Consultant
03: Opleiding: WO
04: Leeftijd: 31
05: Aantal uren per week: ~50
06: Aantal vakantiedagen: 25
07: 13e maand: niet vast, bonus tussen de 1,5-2,5 maandsalarissen o.b.v. prestatie
08: Bruto maand salaris: 4900
09: Netto maand salaris: ~3350
10: Overuren betaald: Nee
11: Werkervaring: 4 jaar elders, bijna 2 jaar in deze functie
12: Goodies: reiskostenvergoedingen, laptop, telefoon
13: Tevreden?: Redelijk tot tevreden, zou nog wel wat betere secundaire voorwaarden willen zien
Hoezo is dat onzin? Bij de meeste strategie consultancy kantoren hanteren ze een up or out systeem, waardoor je salaris meegroeit met je werkervaring. Met zes jaar werkervaring zou je op tegen een project manager rol aan moeten zitten en daar horen hele andere salarissen bij.quote:Op maandag 23 januari 2017 12:44 schreef Craptacular het volgende:
Dat hoger zitten gebaseerd op jaren ervaring is natuurlijk onzin. Dat is een samenspel van hard- en softskills, type organisatie, klanten, eigen voorkeur etc etc.
5k per maand is niet heel slecht, al kan je met de flink aantrekkende economie de komende jaren spekkoper worden als je slim job hopt.
Juist.quote:Op maandag 23 januari 2017 15:21 schreef Alxander het volgende:
Hoezo is dat onzin? Bij de meeste strategie consultancy kantoren hanteren ze een up or out systeem, waardoor je salaris meegroeit met je werkervaring. Met zes jaar werkervaring zou je op tegen een project manager rol aan moeten zitten en daar horen hele andere salarissen bij.
Vandaar mijn vraag bij wat voor type kantoor hij werktquote:Op maandag 23 januari 2017 15:33 schreef Craptacular het volgende:
[..]
Juist.
En dat hele up or out is de laatste jaren ook wel wat losser in het bedrijfsleven.
Boutique kantoor, dus zeker geen top tier. Heel bewust ook daar niet voor gekozen. 6 jaar werkervaring sure, maar niet in strategie consulting. Heb hiervoor wat andere dingen gedaan en daarna overstap gemaakt dus zit inderdaad wat onder iemand die 6 jaar sec strategie consulting heeft gedaanquote:Op maandag 23 januari 2017 15:34 schreef Alxander het volgende:
[..]
Vandaar mijn vraag bij wat voor type kantoor hij werkt
Hij zit ook pas 2 jaar bij z'n huidige kantoor...quote:Op maandag 23 januari 2017 15:21 schreef Alxander het volgende:
[..]
Hoezo is dat onzin? Bij de meeste strategie consultancy kantoren hanteren ze een up or out systeem, waardoor je salaris meegroeit met je werkervaring. Met zes jaar werkervaring zou je op tegen een project manager rol aan moeten zitten en daar horen hele andere salarissen bij.
Duidelijk, dank!quote:Op maandag 23 januari 2017 23:12 schreef Telates het volgende:
[..]
Boutique kantoor, dus zeker geen top tier. Heel bewust ook daar niet voor gekozen. 6 jaar werkervaring sure, maar niet in strategie consulting. Heb hiervoor wat andere dingen gedaan en daarna overstap gemaakt dus zit inderdaad wat onder iemand die 6 jaar sec strategie consulting heeft gedaan
Beter dan niks. Genoeg beroepsgroepen die al tijden op een nullijn zitten, zoals ambtenaren of de GGZ'ers waarbij de onderhandelingen over een nieuwe CAO gewoon een jaar hebben geduurd, met tot gevolg een jaar lang geen enkele verhoging.quote:
Grote misvatting is dat een nullijn betekent dat niemand er iets bijkrijgt. In de CAO wereld betekent het vaak dat schalen niet omhoog gaan, echter krijgen mensen nog steeds hun jaarlijkse periodiek. Daarom is het tov bedrijven zonder CAO ook vaak een oneerlijke vergelijking. Bij mijn werk betekent een nullijn dat iedereen hetzelfde verdient als het vorige jaar (afhezien van promoties)quote:Op dinsdag 24 januari 2017 22:42 schreef Piet__Piraat het volgende:
[..]
Beter dan niks. Genoeg beroepsgroepen die al tijden op een nullijn zitten, zoals ambtenaren of de GGZ'ers waarbij de onderhandelingen over een nieuwe CAO gewoon een jaar hebben geduurd, met tot gevolg een jaar lang geen enkele verhoging.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |