abonnement Unibet Coolblue
pi_166611117
Lagers vervangen in zo'n naaf? Dacht dat die dingen 't gewoon eeuwig bleven doen.
pi_166611166
Ik ga proberen setje wielen tubeless te maken. Voor de cross.
pi_166611241
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 19:57 schreef Oksel het volgende:
Lagers vervangen in zo'n naaf? Dacht dat die dingen 't gewoon eeuwig bleven doen.
Ja, mijn eigen schuld. Cassette niet goed vast gedraaid waardoor 1 van de lagers het zwaar te verduren heeft gehad (degene waar de body tegenaan zit). Ook de body zelf heeft wat lichte schade opgelopen maar dat kan verder geen kwaad. :)
pi_166611279
In mijn Campa wielen heb ik van die keramische lagers. Alleen nu zitten die in een of ander busje, van iets wat dus wel roest. Handig.
pi_166611330
Ook handig inderdaad. Gelukkig kosten de lagers 'maar' 53 euro. Als ik ook nog de body had moeten vervangen kwam er 170 bij... :'(
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:18:08 #281
545 dop
:copyright: dop
pi_166611570
wat rekenen ze toch altijd bizare prijzen voor lagertjes van fietswielen.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_166611649
Gewoon zelf kopen en erin rammen :Y)
  zaterdag 12 november 2016 @ 20:22:24 #283
545 dop
:copyright: dop
pi_166611660
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:21 schreef ratatat het volgende:
Gewoon zelf kopen en erin rammen :Y)
mee nemen van het werk :+
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_166611929
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:21 schreef ratatat het volgende:
Gewoon zelf kopen en erin rammen :Y)
Ja. Dat dacht ik ook. Moet je eerst nog een setje gereedschap kopen van 80 euro... :')
pi_166611940
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:22 schreef dop het volgende:

[..]

mee nemen van het werk :+
Uiteraard zijn het geen standaardmaten die Tune hanteert. :P
  zondag 13 november 2016 @ 07:08:38 #286
545 dop
:copyright: dop
pi_166619413
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 november 2016 20:35 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Uiteraard zijn het geen standaardmaten die Tune hanteert. :P
vertel me de afmetingen en ik geef je het lager nummer (Binnen diameter, buiten diameter, en breedte), 99,9% zeker dat ze gewoon standaard iso tc4 lagers gebruiken.
tune koopt zijn lagers ook gewoon in en maakt ze echt niet zelf.
.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  FOK!fotograaf zondag 13 november 2016 @ 08:42:21 #287
73911 ultra_ivo
pi_166619926
Heb ik in het verleden ook gedaan met een Sachs voornaaf. Lagers eruit halen, er me enaar het kogellagerhuis en voor een zacht prijsje een setje prima lagers gekocht.
pi_166620057
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 07:08 schreef dop het volgende:

[..]

vertel me de afmetingen en ik geef je het lager nummer (Binnen diameter, buiten diameter, en breedte), 99,9% zeker dat ze gewoon standaard iso tc4 lagers gebruiken.
tune koopt zijn lagers ook gewoon in en maakt ze echt niet zelf.
.
quote:
One single Tune bearing is not normed – the bearing in the free-wheel body on the left. It is constructed to withstand high forces and last extra long.
Niet alle lagers zijn standaard. Verder hebben ze inderdaad standaardmaten. Ik had moeten zeggen dat het geen standaardlagers zijn. Deze worden namelijk door hun nog aangepast (hogere vet vulgraad bijvoorbeeld). Ik houd het wat zoiets betreft liever op originele onderdelen. Bij mijn auto spaar ik ook niet op kosten, waarom bij de fiets dan wel?
  zondag 13 november 2016 @ 09:03:01 #289
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_166620103
quote:
1s.gif Op zondag 13 november 2016 08:57 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

[..]

Niet alle lagers zijn standaard. Verder hebben ze inderdaad standaardmaten. Ik had moeten zeggen dat het geen standaardlagers zijn. Deze worden namelijk door hun nog aangepast (hogere vet vulgraad bijvoorbeeld). Ik houd het wat zoiets betreft liever op originele onderdelen. Bij mijn auto spaar ik ook niet op kosten, waarom bij de fiets dan wel?
Nu zal ik vast een tik op de vingers van dop krijgen, maar volgens mij hoef je standaardlagers helemaal niet te smeren. Sterker nog, te veel vet werkt juist averechts.

Het komt bij mij vooral over als dat ze er niets mee doen en 20 euro extra voor vragen. :P
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_166620135
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 09:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nu zal ik vast een tik op de vingers van dop krijgen, maar volgens mij hoef je standaardlagers helemaal niet te smeren. Sterker nog, te veel vet werkt juist averechts.

Het komt bij mij vooral over als dat ze er niets mee doen en 20 euro extra voor vragen. :P
Ander soort vet erin. Denk ik dan. Net zoals er meer soorten olie zijn, zullen er ook meerdere soorten vetten zijn.

Edit:
Ander vet en aangepaste "play", wat dat ook moge zijn volgens de site zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door RealBizkit666 op 13-11-2016 09:15:43 ]
pi_166620429
Lagers hoor je te drinken

/muzasmode off
everyone's a critic...
even you ! !
pi_166621166
Even zaken buiten fietsen om.. Maar veel mensen hier, dus wie weet..
Ik zoek een leuke accommodatie voor een vakantie met 6 volwassenen en 5 kleine kinderen. Omgeving Veluwe..
Groot vakantiehuis op een park of juist een belvilla achtig iets..?
Iemand een leuke tip uit eigen ervaring dan hoor ik het graag. Mag via pm ofzo hoor.. Dan houden we forum verder voor fiets gerelateerde zaken..

[ Bericht 3% gewijzigd door the_critic op 13-11-2016 10:59:50 ]
everyone's a critic...
even you ! !
  zondag 13 november 2016 @ 15:39:20 #293
545 dop
:copyright: dop
pi_166626088
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 09:03 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Nu zal ik vast een tik op de vingers van dop krijgen, maar volgens mij hoef je standaardlagers helemaal niet te smeren. Sterker nog, te veel vet werkt juist averechts.

Het komt bij mij vooral over als dat ze er niets mee doen en 20 euro extra voor vragen. :P
klopt helemaal wat je zegt kano ;)
en als je na een jaar al nieuwe lagers nodig hebt dan kun je ook niet stellen dat de lagers van tune zo geweldig zijn.

maar goed snap biskit ook wel , zou ik er weinig verstand van hebben deed ik waarschijnlijk het zelfde.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 13 november 2016 @ 16:03:41 #294
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_166626617
Waarom werkt teveel vet bij een industrielager averechts dan dop?
  zondag 13 november 2016 @ 16:05:43 #295
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_166626688
Enne echt goede lagers zijn duur, mja. Als je een xenon lamp moet vervangen in je auto moet je ook niet denken dat je voor paar tientjes klaar bent. High end materialen zijn kostbaar.
  zondag 13 november 2016 @ 16:15:53 #296
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_166626953
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 16:03 schreef kaasplankje het volgende:
Waarom werkt teveel vet bij een industrielager averechts dan dop?
Er zit een heel dun filmlaagje (van enkele micrometers) op. Daar heeft een lager genoeg aan. Als je 'm volbaggert met vet komt er meer warmteontwikkeling waardoor je lager minder lang meegaat. En wellicht ook meer vuil.

Het is volgens mij ook zo dat lagers tegenwoordig ipv vet een coating hebben (teflon oid) die juist door olie aangetast kan worden.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_166626991
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 15:39 schreef dop het volgende:

[..]

klopt helemaal wat je zegt kano ;)
en als je na een jaar al nieuwe lagers nodig hebt dan kun je ook niet stellen dat de lagers van tune zo geweldig zijn.

maar goed snap biskit ook wel , zou ik er weinig verstand van hebben deed ik waarschijnlijk het zelfde.
Nogmaals. Eigen schuld dat er een lager stuk is. Maar ik vervang ze wel alle 4 gelijk aangezien de naaf nu toch open moet.

Normaal gesproken moeten ze veel langer mee gaan ja.
  zondag 13 november 2016 @ 16:33:30 #298
545 dop
:copyright: dop
pi_166627420
quote:
0s.gif Op zondag 13 november 2016 16:03 schreef kaasplankje het volgende:
Waarom werkt teveel vet bij een industrielager averechts dan dop?
zal er geen lang en ingewikkeld verhaal van maken maar je kan je voor stellen dat als je een lager helemaal vol stampt met vet dat het lager daar door niet meer soepel loopt en juist extra weerstand krijgt door teveel vet.

er is ergens een ideale balans waar de smering optimaal is

edit zie ook kano zijn antwoord

wiel lagers bij een fiets gaan doorgaans niet stuk op belasting of draai uren.
Het is bijna altijd vervuiling en vocht de oorzaak dat lagers in een fietswiel stuk gaan.
Extra goede afdichtingen die zorgen dat er geen vocht en vuil bij de lagers komt is vaak de meeste winst op te halen.

skf is wereld marktleider in lagers en maakt echt geen rommel.
een setje van 4 lagers voor fietswiel kost 20 tot 25 euro.

[ Bericht 5% gewijzigd door dop op 13-11-2016 16:58:23 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  zondag 13 november 2016 @ 17:30:52 #299
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_166629336
Nah als ik een cupconus naaf service stack ik m vol met vet, het draait ook vanzelf naar buiten als je ermee gaat rijden. Bij een industrielager zit al vet ingespoten, dan doe ik meest wel een likje aan de buitenkant voor ik ze monteer, maar dat is meer een soort waterafdichting.

Ik heb laatst de keramische cupconus naven van mn shamal ultra geserviced en schoon vet aangebracht. Ik hoop dat ik het goede vet gebruikt heb, alle kogelbanen waren nog onbeschadigd.
pi_166630230
Ik neem altijd de dubbel gesealde sks lagers. Die zijn goedkoper dan die er fabriek af inzitten maar beter afgedicht.
Maar ik kan 't mis hebben...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')