abonnement Unibet Coolblue
pi_166220228


quote:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

In het Algemeen Dagblad vandaag een interview met Perez Jong Loy. Wie? Zeg maar de Quincy Gario voordat Quincy Gario dé Quincy Gario werd. Een vrij extreme anti-zwarte piet-actievoerder dus, die elk mogelijk middel dat hij kan vinden tegen de geschminkte kindervriend inzet.

Nu is dat op zich geen nieuws: sinds een aantal jaar schieten dit soort lui als paddestoelen uit de grond. Maar het uitzonderlijke aan Jong Loy is dat hij gewoon eerlijk is over zijn einddoel: demonstreren tegen zwarte piet is slechts een middel. Uiteindelijk gaat het om aandacht gegeneren voor slavernij, en het idee dat Nederland nakomelingen van voormalige slaven geld moet betalen. Veel geld:

De strijd tegen Piet is voor hem direct verbonden met de financiële compensatie voor het slavernijverleden: hij vindt het 'verbijsterend' dat daar nog steeds niet over te praten valt. ,,Joodse mensen zijn terecht gecompenseerd voor de Tweede Wereldoorlog. Dus waarom de nazaten van de slaven niet? Omdat het te lang geleden is? Voor ons voelt het dichtbij. Mijn voorouders werkten nog als slaven."

Het gaat hem dan niet om 'zoiets onbenulligs' als een tientje per familie, maar om de oprichting van miljardenfondsen voor de nazaten van slaven. ,,Wij hebben op elk gebied een achterstand in de maatschappij. Zo worden de capaciteiten van donkere kinderen jaar na jaar lager ingeschat dan die van blanke. Zij komen veel vaker op het vmbo en moeten opleidingen stapelen voor ze naar de universiteit kunnen. Dat kan door zulke fondsen worden gecompenseerd."

Jong Loy doet denken aan de werkelijke agenda van de Jamaicaanse VN-onderzoeker Verene Shepherd. Ook zij was maar matig geïnteresseerd in ons "kerstfeest," en had eigenlijk als doel om momentum te creëren voor de schadevergoedingsactie van de anti-slavernij beweging.

Mensen als Shepherd en Jong Loy proberen dus uiteindelijk te construeren dat zwarte mensen in Nederland 'slachtoffers' zijn van slavernij, omdat enkelen van hun vooruders slaven zouden zijn geweest. Blanke Nederlanders die nu leven zijn kennelijk ook per definitie afstammelingen van slavenhandelaars, en daarom ook 'daders'. Laat mij nog eenmaal duidelijk maken hoe ik hier over denk:

Ga gewoon weg. Geachte heer Jong Loy: neemt u gewoon een baan en werkt u gaarne voor uw geld. Dat is pas een eerlijke manier om aan uw geld te komen. En wat betreft de Nederlandse regering? Die moeten meegaan in het verhaal dat "we" daar achter zaten en dat "we" dat "hen" hebben aangedaan. U en ik hebben immers niet in slaven gehandeld, en deze Perez en zijn tijdgenoten zijn geen slachtoffer van slavernij. Achterstand in de maatschappij? Klinkklare onzin.

Hoe dan ook hoop ik dat we deze discussie snel kunnen sluiten. Nederland gaat nu al lang genoeg gebukt onder de tirannie van de pietenpesters, en nu ze ook een grote mond gaan krijgen over 'miljardenfondsen' is het helemáál tijd om dit af te kappen. Iedereen de spandoeken weer naar binnen! De demonstratie is over; tijd om weer aan het werk te gaan.
Reeds 500 Zwarte Intochten:
http://sintenpietengilde.nl/intochten/ 8} <O) w/

http://sintenpietengilde.(...)s-is-Zwarte-Piet.pdf


Laatste kans voor deze reeks: het beheerst het nieuws natuurlijk altijd rond deze tijd van het jaar, dus het zou doodzonde zijn als er niet over gepost kan worden.

Aan de andere kant moet er dan wel over de zwartepietenkwestie gepost worden en niet over hoe negers komen om onze samenleving over te nemen en over hoe racistisch Nederland wel niet is.

Want op die manier gaat het niet meer over het onderwerp maar wordt het aangegrepen om van beide kanten de onderbuik eens goed leeg te schijten. En het gebeurt zo massaal dat er niet tegenop te modden valt. Dus ik wil het best nog een laatste kans geven, maar dan moeten jullie er wel gewoon voor zorgen dat je het over het onderwerp hebt. Voel je vrij elkaar ook een beetje te corrigeren

[ Bericht 1% gewijzigd door WhateverWhatever op 26-10-2016 17:28:03 ]
  woensdag 26 oktober 2016 @ 16:48:48 #2
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166221411
Reeds 500 Zwarte Intochten:
http://sintenpietengilde.nl/intochten/ 8} <O) w/
pi_166221632
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 14:48 schreef Voetstappen het volgende:
Door deze discussie zie je wel hoeveel mensen racistisch zijn. Had ik niet verwacht.
Niet zo heel gek als je als stelling direct er met 2 benen in komt en iedereen en z'n moeder voor institutioneel racist uit maakt en niet de moeite neemt naar argumenten te luisteren. Zie quincy gario 3 jaar terug.

Gek dat iemand dan met de hakken in het zand gaat staan en een reactie geeft? Kan je wel uit de hoogte gaan lopen doen met 'we zijn er nog lang niet'..
Weet je dat voor qg zijn stelling, gewijs en gemuit het in NL een stuk toleranter er aan toe ging naar elkaar? Of het nu het latent racisme was van de blanke of het vingergewijs van 'jullie zijn allemaal afstammelingen van slavenhouders' gedrag? Het was in ieder geval een stuk leuker.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 12:54 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik vind Nijmegen niet een superontwikkelde stad, daarom lijkt mij een dergelijk standpunt wel bij ze passen. Zal dus iets langer duren.

Sorry voor iedereen uit Nijmegen maar niet iedereen is gek van je stad. Zou ook vreemd zijn.
Maar je bent dus pas ontwikkeld in jou ogen als je ZP in de ban wil doen dus?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166221748
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Niet zo heel gek als je als stelling direct er met 2 benen in komt en iedereen en z'n moeder voor institutioneel racist uit maakt en niet de moeite neemt naar argumenten te luisteren.
Dat is wel gek, want dan bewijs je juist het punt wat diegene probeert te maken.
pi_166221768
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:05 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dat is wel gek, want dan bewijs je juist het punt wat diegene probeert te maken.
Nee, dat bewijs je helemaal niet en dat is precies wat jij wil zien dat er gebeurd. Maar helaas voor je.

Niemand wil graag uitgemaakt worden voor 'racist' in onze maatschappij. Want het is namelijk een pittige beschuldiging. Daarom de heftige reactie op de 2 benen met noppen vooruit.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166221829
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

[..]

Maar je bent dus pas ontwikkeld in jou ogen als je ZP in de ban wil doen dus?
Jouw.
Nee, ieder mens heeft zijn imperfecties, op verschillende gebieden.
Dat iemand in ZP geen probleem ziet betekent niet dat er sprake is van gebrek aan ontwikkeling.
Ik vind diegene dan op dat gebied wel onontwikkeld. Maar dat is vaak ook onwetendheid hoor, zodra ze het zien vinden ze het opeens heel logisch.
wooblabalurg
pi_166221832
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Nee, dat bewijs je helemaal niet en dat is precies wat jij wil zien dat er gebeurd. Maar helaas voor je.

Niemand wil graag uitgemaakt worden voor 'racist' in onze maatschappij. Want het is namelijk een pittige beschuldiging. Daarom de heftige reactie op de 2 benen met noppen vooruit.
Weet je, eerlijk gezegd kan me dat totaal geen moer meer schelen of iemand dat vind of niet, de term racist heeft de afgelopen jaren behoorlijk aan waarde ingeboet en ik kan er eigenlijk alleen maar om gniffelen.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_166221959
quote:
17s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:09 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Jouw.
Nee, ieder mens heeft zijn imperfecties, op verschillende gebieden.
Dat iemand in ZP geen probleem ziet betekent niet dat er sprake is van gebrek aan ontwikkeling.
Ik vind diegene dan op dat gebied wel onontwikkeld. Maar dat is vaak ook onwetendheid hoor, zodra ze het zien vinden ze het opeens heel logisch.
Wat een arrogantie weer. Stuitend.
Geen wonder dat mensen niet zo aardig reageren als je er al bij voorbaat zo in gaat. Zodra ze jou mening delen, zijn ze pas ontwikkeld in jouw ogen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:16:34 #9
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166221973
Mij boeit ZP verder geen ene reet hoor, maar ik stoor me in deze hele discussie vooral aan het verschrikkelijk gepolariseerde. Er wordt hier en in het echte leven echt intens gehaat op mensen die het in hun hoofd halen iets anders te denken of te doen dan wat jij vindt dat zou moeten. Dat begrijp ik nooit zo.

Hierboven hebben we en user die staat te juichen dat er al meer dan 500 zwarte pietenintochten zijn, alsof ie daarmee wil zeggen 'ha-ha, hebben we toch maar even mooi gewonnen' tegen mensen die zich oprecht gekwetst en gediscrimineerd voelen door zwarte piet en aan de andere kant heb ik na de bekendmaking van RTL posts verwijderd van mensen die zeggen te 'genieten van de tranen van de verliezers' terwijl we het hier over mensen hebben die zich oprecht gekwetst voelen door het mogelijke verlies van een volksfeest.

Waarom probeert er niemand, wie dan ook, nou eens niet gewoon om met beide partijen te praten en met die partijen tot een oplossing te komen. Al is het maar een simpel 'als jullie je feest zo willen vieren doe je het zo en als jij het zo wil, doe jij het zo'. De intense haat van beide zijden baart me zorgen. Als er een conflict is, moet je je niet allebei zo diep als je kan ingraven, want dan is een van de twee uiteindelijk 100% genaaid. Probeer er dan samen uit te komen.

Ik zie het nog gebeuren dat Sinterklaas over een paar jaar afgeknald wordt en tegenstanders van het feest dan toeterend de straat op gaan terwijl voorstanders de brandbom op Simons al aan het plannen zijn. De ziekelijke haat is echt niet gezond
Laffe huichelaar
pi_166222044
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:48 schreef Lunatiek het volgende:
Reeds 500 Zwarte Intochten:
http://sintenpietengilde.nl/intochten/ 8} <O) w/
Top! Ik heb hem in de op gezet
pi_166222061
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:15 schreef Red_85 het volgende:
Zodra ze jou mening delen, zijn ze pas ontwikkeld in jouw ogen.
Je doet toch zelf precies hetzelfde?

Ik vind dat hele gemiep van de juichers van beide kanten echt te infantiel voor woorden, en er zijn genoeg mensen die het sinterklaasfeest écht voor de kinderen willen laten doorbestaan op een manier waar de kinderen plezier aan beleven. Kinderen willen gewoon een sinterklaas zien en een piet die leuke streken uitvoert en ze snoep naar de harses smijt. In een gek pakje. Die door de schoorsteen klimt. De oplossing van RTL zou een mooie gulden middenweg kunnen zijn. Een schoorsteenveegpiet, waar kinderen snoep van krijgen, in een gek pakje, die ze naar spanje meenemen als ze stout zijn.

Als iedereen dat gegil nou eens achterwege laat en écht eens gaat proberen het gewoon in een moderne wereld VOOR DE KINDEREN leuk te houden. Als er iets is wat het niet leuk maakt voor de kinderen en het risico op intochten verkloten alleen maar ophoogt is het wel de 100% ja tegen 100% nee-discussie gevoerd door een stel volwassenen.
Ja doei.
pi_166222139
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:19 schreef WhateverWhatever het volgende:

[..]

Top! Ik heb hem in de op gezet
Zet je deze er dan ook even in?

http://www.zwartepietniet.nl/
Ja doei.
pi_166222240
quote:
14s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:24 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Zet je deze er dan ook even in?

http://www.zwartepietniet.nl/
Neuh, lees dit maar eens door:

http://sintenpietengilde.(...)s-is-Zwarte-Piet.pdf
pi_166222253
Oh, dus wat een open discussie moet zijn wordt geregeerd door het anti-gilde?
Ja doei.
pi_166222264
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:20 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Je doet toch zelf precies hetzelfde?
Nee. Niet helemaal. De antipieten willen namelijk op geen enkele manier kennis nemen van welk argument dan ook. Vingers in de oren, ogen dicht en keihard schreeuwen dat de ander een racist is. Zelfs de discussie zou racisme zijn volgens de antipieten. De witmens moet maar eens leren luisteren. Dat idee. Als die witte geen herstelbetalingen willen doen, dan pakken we hun cultuur wel aan.

Luisteren is ook een vak en als dat wel gebeurd kom je er samen echt wel geleidelijk uit. Maar dat is ook niet waar ze voor gaan, want kick out zwarte piet is het enige wat telt.

Klinkt gek, maar met een half uurtje googlen, heb ik alle argumenten hierboven met een blauw streepje er onder.

quote:
Ik vind dat hele gemiep van de juichers van beide kanten echt te infantiel voor woorden, en er zijn genoeg mensen die het sinterklaasfeest écht voor de kinderen willen laten doorbestaan op een manier waar de kinderen plezier aan beleven. Kinderen willen gewoon een sinterklaas zien en een piet die leuke streken uitvoert en ze snoep naar de harses smijt. In een gek pakje. Die door de schoorsteen klimt. De oplossing van RTL zou een mooie gulden middenweg kunnen zijn. Een schoorsteenveegpiet, waar kinderen snoep van krijgen, in een gek pakje, die ze naar spanje meenemen als ze stout zijn.
Is het ook. Maar piet moet verdwijnen. Ook zijn pakje. Anders wordt er niet gestopt. Dus de hele essentie van het feest moet weg. Ook de mooie gulden middenweg van rtl is niet goed. Want dat pakje, de lippen, het haar, de zak en zelfs de broek, sokken en schoenen is racisme volgens kozp.
quote:
Als iedereen dat gegil nou eens achterwege laat en écht eens gaat proberen het gewoon in een moderne wereld VOOR DE KINDEREN leuk te houden. Als er iets is wat het niet leuk maakt voor de kinderen en het risico op intochten verkloten alleen maar ophoogt is het wel de 100% ja tegen 100% nee-discussie gevoerd door een stel volwassenen.
Maar dat grijze gebied is niemandsland in de loopgravenoorlog. Als je daar instapt is het prikkeldraad, mijnenveld en strooigoed koppen.
Wat dat betreft is die quincy wel de beste troll van NL.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166222304
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 16:48 schreef Lunatiek het volgende:
Reeds 500 Zwarte Intochten:
http://sintenpietengilde.nl/intochten/ 8} <O) w/
Tuurlijk zijn die er nu nog. Wacht maar tot alle tv programma's die vooraan staan op dit gebied andere pieten hebben. Dan zullen we nogsteeds zwarte pieten hebben, maar ook huilende kinderen omdat die piet niet de "echte" piet is. Die zullen die tv programma's en de officiele intocht volgen namelijk.

Die willen gewoon die piet, of die nu zwart, roetig of pimpelpaars is. Daarin vond ik dus een mix van verschillende vormen wel goed op die plekken, dan hebben we geen huilende kinderen en geen huilende oudjes. Kan iedereen zelf kiezen en wordt het allemaal ondersteund door het "officiele" verhaal. Maar de roetpiet vind ik ook prima.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222329
Als de grootste nee-roepers en de grootse ja-roepers dus allemaal gewoon genegeerd worden en de redeljike mensen met elkaar om een tafel gaan zitten zou het allemaal dus opgelost kunnen worden met de mooie oplossing van RTL? Want waar je zegt dat het de ani-gillers gaat om het geheel verdwijnen, gaat het de pro-gillers om het geheel houden. Niemand daar wil een gulden middenweg. Ook de mensen hier niet, zelfs de mening van 'FOK!' is dat RTL maar kut is. Ik zie niet zoveel redelijke mensen hoor, ook niet onder de pro-gillers.
Ja doei.
pi_166222349
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn die er nu nog. Wacht maar tot alle tv programma's die vooraan staan op dit gebied andere pieten hebben. Dan zullen we nogsteeds zwarte pieten hebben, maar ook huilende kinderen omdat die piet niet de "echte" piet is. Die zullen die tv programma's en de officiele intocht volgen namelijk.

Die willen gewoon die piet, of die nu zwart, roetig of pimpelpaars is. Daarin vond ik dus een mix van verschillende vormen wel goed op die plekken, dan hebben we geen huilende kinderen en geen huilende oudjes. Kan iedereen zelf kiezen en wordt het allemaal ondersteund door het "officiele" verhaal. Maar de roetpiet vind ik ook prima.
Etalage's zullen nog jaren vol hangen, ouders die inspreken dat ZP zwart hoort te zijn, boeken, plaatjes... Internet.

ZP zal nog blijven tot in jaaaaaaren.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:35:52 #19
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_166222374
Wat een trieste discussie. Anyway, de trend is sowieso nu definitief dat Piet gaat veranderen. Prima toch
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_166222385
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:16 schreef timmmmm het volgende:
Mij boeit ZP verder geen ene reet hoor, maar ik stoor me in deze hele discussie vooral aan het verschrikkelijk gepolariseerde. Er wordt hier en in het echte leven echt intens gehaat op mensen die het in hun hoofd halen iets anders te denken of te doen dan wat jij vindt dat zou moeten. Dat begrijp ik nooit zo.

Hierboven hebben we en user die staat te juichen dat er al meer dan 500 zwarte pietenintochten zijn, alsof ie daarmee wil zeggen 'ha-ha, hebben we toch maar even mooi gewonnen' tegen mensen die zich oprecht gekwetst en gediscrimineerd voelen door zwarte piet en aan de andere kant heb ik na de bekendmaking van RTL posts verwijderd van mensen die zeggen te 'genieten van de tranen van de verliezers' terwijl we het hier over mensen hebben die zich oprecht gekwetst voelen door het mogelijke verlies van een volksfeest.

Waarom probeert er niemand, wie dan ook, nou eens niet gewoon om met beide partijen te praten en met die partijen tot een oplossing te komen. Al is het maar een simpel 'als jullie je feest zo willen vieren doe je het zo en als jij het zo wil, doe jij het zo'. De intense haat van beide zijden baart me zorgen. Als er een conflict is, moet je je niet allebei zo diep als je kan ingraven, want dan is een van de twee uiteindelijk 100% genaaid. Probeer er dan samen uit te komen.

Ik zie het nog gebeuren dat Sinterklaas over een paar jaar afgeknald wordt en tegenstanders van het feest dan toeterend de straat op gaan terwijl voorstanders de brandbom op Simons al aan het plannen zijn. De ziekelijke haat is echt niet gezond
Mensen moeten blijkbaar woede en frustratie kwijt. Ze hebben een uitlaatklep gevonden. En volgend jaar gaat men weer met frisse moed voor de vijfde keer dezelfde discussie aan met dezelfde emotie, en dezelfde argumenten. Het is best een kansloos gebeuren.
pi_166222397
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:32 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk zijn die er nu nog. Wacht maar tot alle tv programma's die vooraan staan op dit gebied andere pieten hebben. Dan zullen we nogsteeds zwarte pieten hebben, maar ook huilende kinderen omdat die piet niet de "echte" piet is. Die zullen die tv programma's en de officiele intocht volgen namelijk.

Die willen gewoon die piet, of die nu zwart, roetig of pimpelpaars is. Daarin vond ik dus een mix van verschillende vormen wel goed op die plekken, dan hebben we geen huilende kinderen en geen huilende oudjes. Kan iedereen zelf kiezen en wordt het allemaal ondersteund door het "officiele" verhaal. Maar de roetpiet vind ik ook prima.
Kinderen hebben niks te willen. Het zijn de ouders en grootouders die piet zwart willen zien en daarom zal piet voorlopig zwart blijven.
pi_166222402
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:35 schreef Falco het volgende:
Wat een trieste discussie. Anyway, de trend is sowieso nu definitief dat Piet gaat veranderen. Prima toch
Ik ga echt niet veranderen.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:37:36 #23
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_166222407
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:37 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Kinderen hebben niks te willen. Het zijn de ouders en grootouders die piet zwart willen zien en daarom zal piet voorlopig zwart blijven.
Huh, het is toch een kinderfeest :?
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_166222423
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:37 schreef Falco het volgende:

[..]

Huh, het is toch een kinderfeest :?
Dat lijkt maar zo.
pi_166222442
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:33 schreef motorbloempje het volgende:
Als de grootste nee-roepers en de grootse ja-roepers dus allemaal gewoon genegeerd worden en de redeljike mensen met elkaar om een tafel gaan zitten zou het allemaal dus opgelost kunnen worden met de mooie oplossing van RTL? Want waar je zegt dat het de ani-gillers gaat om het geheel verdwijnen, gaat het de pro-gillers om het geheel houden. Niemand daar wil een gulden middenweg. Ook de mensen hier niet, zelfs de mening van 'FOK!' is dat RTL maar kut is. Ik zie niet zoveel redelijke mensen hoor, ook niet onder de pro-gillers.
Als de mensen die geen enkele band hebben met het Sinterklaasfeest zich er niet mee bemoeien dan is het probleem ook opgelost.
pi_166222451
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:37 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Kinderen hebben niks te willen. Het zijn de ouders en grootouders die piet zwart willen zien en daarom zal piet voorlopig zwart blijven.
Goh, het was toch een kinderfeest?
Ja doei.
pi_166222473
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:16 schreef timmmmm het volgende:
Mij boeit ZP verder geen ene reet hoor, maar ik stoor me in deze hele discussie vooral aan het verschrikkelijk gepolariseerde. Er wordt hier en in het echte leven echt intens gehaat op mensen die het in hun hoofd halen iets anders te denken of te doen dan wat jij vindt dat zou moeten. Dat begrijp ik nooit zo.

Hierboven hebben we en user die staat te juichen dat er al meer dan 500 zwarte pietenintochten zijn, alsof ie daarmee wil zeggen 'ha-ha, hebben we toch maar even mooi gewonnen' tegen mensen die zich oprecht gekwetst en gediscrimineerd voelen door zwarte piet en aan de andere kant heb ik na de bekendmaking van RTL posts verwijderd van mensen die zeggen te 'genieten van de tranen van de verliezers' terwijl we het hier over mensen hebben die zich oprecht gekwetst voelen door het mogelijke verlies van een volksfeest.

Waarom probeert er niemand, wie dan ook, nou eens niet gewoon om met beide partijen te praten en met die partijen tot een oplossing te komen. Al is het maar een simpel 'als jullie je feest zo willen vieren doe je het zo en als jij het zo wil, doe jij het zo'. De intense haat van beide zijden baart me zorgen. Als er een conflict is, moet je je niet allebei zo diep als je kan ingraven, want dan is een van de twee uiteindelijk 100% genaaid. Probeer er dan samen uit te komen.

Ik zie het nog gebeuren dat Sinterklaas over een paar jaar afgeknald wordt en tegenstanders van het feest dan toeterend de straat op gaan terwijl voorstanders de brandbom op Simons al aan het plannen zijn. De ziekelijke haat is echt niet gezond
Hear, hear, al ben ik bang dat met de stelling van de anti-Piet activisten 'tot hier en niet verder' het dit jaar, in Maassluis of elders, wel eens uit de hand zou kunnen lopen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166222489
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:39 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Als de mensen die geen enkele band hebben met het Sinterklaasfeest zich er niet mee bemoeien dan is het probleem ook opgelost.
Zo af en toe vind ik het wel leuk om de felle voor-en tegenstanders uit te lachen.
pi_166222505
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:37 schreef Falco het volgende:

[..]

Huh, het is toch een kinderfeest :?
Nou en? Ouders zijn de baas. Als het verwende nest een cactus als kerstboom wil en een sojaburger als kerstmaal dan gaan de meeste ouders ook niet overstag.
pi_166222533
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Etalage's zullen nog jaren vol hangen, ouders die inspreken dat ZP zwart hoort te zijn, boeken, plaatjes... Internet.

ZP zal nog blijven tot in jaaaaaaren.
Het zal je echt verbazen hoe snel de kinderen gaan mokken als die "officiele" piet veranderd. Mag jij lekker op je kindjes inpraten dat dat echt niet de echte piet is, maar ze zullen je niet geloven, want ze kunnen toch zien dat dat niet zo is.
Beter zal je ze vertellen dat er verschillende pieten zijn en een fantasieverhaal vertellen waarom "jouw" piet daar dan niet getoond wordt, anders krijg je heel erg verdrietige kinderen omdat jij aan iets vasthoudt wat niet hun ding is. Je zal moeten lullen als brugman ervoor, maar he, dat hele sinterklaasverhaal is al lullen als brugman, alleen moet je dan tegen de "norm" in gaan, wat wat lastiger is.

Geloof me, ik weet hoe het is, aangezien ik ervoor koos niet te liegen over sinterklaas. Je maakt het jezelf er lastiger mee, maar het is te doen.

Nu kan je weer roepen dat zp nog jaren zal bestaan, maar mij heb je daar niet mee, ik vind dat helemaal niet zo erg namelijk. Alhoewel ik de bezwaren begrijp en dus wel een voorstander was van een diverse piet heb ik geen enkel probleem met de zp van tegenwoordig omdat het kwalijke allang weg is uit de karikatuur.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222564
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:39 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Goh, het was toch een kinderfeest?
Neuh, het is een feest voor met name kinderen, onder regie van de ouderen.

Daarbij is het Sinterklaasfeest de no.1 traditie van NL. En dat komt niet doordat alleen de kinderen dat zo'n leuk feest vinden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166222575
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:37 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Kinderen hebben niks te willen. Het zijn de ouders en grootouders die piet zwart willen zien en daarom zal piet voorlopig zwart blijven.
Ook voor jou, spin er maar een goed verhaal van, ga daar nu maar alvast over nadenken. Want tv e.d. zijn leidend hierin. Ook jouw kind (als je die hebt) zal de piet die hij ziet op tv en bij de officiele intocht willen.

Dat was ook zo met al die andere aanpassingen, de kinderen gingen daar naadloos is mee, vonden de toen "oude" piet ook stom.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222627
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:45 schreef erodome het volgende:

[..]

Ook voor jou, spin er maar een goed verhaal van, ga daar nu maar alvast over nadenken. Want tv e.d. zijn leidend hierin. Ook jouw kind (als je die hebt) zal de piet die hij ziet op tv en bij de officiele intocht willen.

Dat was ook zo met al die andere aanpassingen, de kinderen gingen daar naadloos is mee, vonden de toen "oude" piet ook stom.
We hebben het over kinderen jonger dan 7 jaar. Die kan je alles wijsmaken. Een pikzwarte piet is dan gewoon een piet met heel veel roet.
pi_166222637
Zolang de stelling is dat ZP racisme is, zal je de andere kant ook in extreme terug zien reageren.

Als de vraag zou worden, kan het feest aangepast worden, want een deel voelt zich gekwetst, is er al een hoop meer ruimte.
pi_166222674
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:47 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

We hebben het over kinderen jonger dan 7 jaar. Die kan je alles wijsmaken. Een pikzwarte piet is dan gewoon een piet met heel veel roet.
Klopt, maar ze zijn niet blind en zien bv het sinterklaasjournaal gewoon op school. Zelfs als je dat dus thuis niet toont zullen je kinderen meegaan in het verhaal van vandaag, wat dat verhaal dan ook is.
Jij als ouder hebt daarin gewoon snel het nakijken.

Sorry, maar dit is echt zo. Geld voor zp, geld voor rp, geld voor kp.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222686
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:48 schreef Jopie78 het volgende:
Zolang de stelling is dat ZP racisme is, zal je de andere kant ook in extreme terug zien reageren.

Als de vraag zou worden, kan het feest aangepast worden, want een deel voelt zich gekwetst, is er al een hoop meer ruimte.
Ah, vandaar dat al die decenia van netjes overleggen en vragen zoveel hebben veranderd en dat het onbehoorlijke geschreeuw van nu geen gevolg kent....
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222699
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Klopt, maar ze zijn niet blind en zien bv het sinterklaasjournaal gewoon op school. Zelfs als je dat dus thuis niet toont zullen je kinderen meegaan in het verhaal van vandaag, wat dat verhaal dan ook is.
Jij als ouder hebt daarin gewoon snel het nakijken.

Sorry, maar dit is echt zo. Geld voor zp, geld voor rp, geld voor kp.
Vraag me af wat de anti-Piet ouders hun kinderen verteld hebben.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:51:31 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166222706
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:33 schreef motorbloempje het volgende:
Als de grootste nee-roepers en de grootse ja-roepers dus allemaal gewoon genegeerd worden en de redeljike mensen met elkaar om een tafel gaan zitten zou het allemaal dus opgelost kunnen worden met de mooie oplossing van RTL?
Dus je conclusie is dat als je die 'oplossing' van RTL maar niks vindt je niet redelijk bent.

Lekker inhoudelijk weer.
pi_166222739
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:50 schreef erodome het volgende:

[..]

Ah, vandaar dat al die decenia van netjes overleggen en vragen zoveel hebben veranderd en dat het onbehoorlijke geschreeuw van nu geen gevolg kent....
Ik heb het over ruimte voor een normaal gesprek..

Als jij mij beschuldigd van racisme, schiet ik in de verdediging. Als jij het bij jezelf houdt, doe ik dat ook..

En ja, volgens mij is er al een hoop veranderd in goed overleg. De roe is weg, de zak is weg, het Surinaamse accent horen we al tijden niet meer... Dit gepolariseerde gejengel is van de laatste jaren.. Sindsdien is elke wijziging onmogelijk.
pi_166222750
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vraag me af wat de anti-Piet ouders hun kinderen verteld hebben.
Vast niet veel goeds, of als ze het wel goed doen niets.

Dit is geen aanklacht aan pro piet ouders, het is gewoon wat er zal gebeuren. De ouderen kunnen wel proberen er vast aan te houden, maar als de toonaangevende programma's en de officiele intocht veranderen zullen kinderen dat gewoon als de "echte" piet zien, net zoals ze nu dus zp als de "echte" piet zien en die boze piet van vroeger als een "neppiet" zullen zien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222770
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:35 schreef Falco het volgende:
Wat een trieste discussie. Anyway, de trend is sowieso nu definitief dat Piet gaat veranderen. Prima toch
Ja, als het aangepast is dan heeft minder dan 1% van de bevolking hun gedachtegoed weten op te dringen aan de resterende 99%. Goh... wat denk je dat dit voor gevolgen gaat hebben voor spoken en dwergen? Ik bedoel, de grens is weg als ZP wordt aangepast.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_166222772
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Klopt, maar ze zijn niet blind en zien bv het sinterklaasjournaal gewoon op school. Zelfs als je dat dus thuis niet toont zullen je kinderen meegaan in het verhaal van vandaag, wat dat verhaal dan ook is.
Jij als ouder hebt daarin gewoon snel het nakijken.

Sorry, maar dit is echt zo. Geld voor zp, geld voor rp, geld voor kp.
Je begrijpt er helemaal niks van net zoals iedere pietenhater die waarschijnlijk al zijn hele leven een hekel aan het sinterklaasfeest heeft gehad maar wel zijn bemoeizuchtige neus overal in wil steken. Heb je nou nog niet door dat het de ouderen zijn die piet zwart willen houden? Die gaan dat echt niet zomaar veranderen omdat een of ander propagandaomroepje ze dat opdraagt.
pi_166222806
quote:
7s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:53 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Ik heb het over ruimte voor een normaal gesprek..

Als jij mij beschuldigd van racisme, schiet ik in de verdediging. Als jij het bij jezelf houdt, doe ik dat ook..

En ja, volgens mij is er al een hoop veranderd in goed overleg. De roe is weg, de zak is weg, het Surinaamse accent horen we al tijden niet meer... Dit gepolariseerde gejengel is van de laatste jaren.. Sindsdien is elke wijziging onmogelijk.
Dat was de pedogogische discussie, niet de raciale. De raciale discussie is al echt heel erg oud, het geschreeuw van nu komt door het niet serieus luisteren naar de bezwaren. En ze hebben er succes mee, want na al die jaren (decenia) zie je nu wel degelijk veranderingen plaats vinden.

Jammer maar waar, had ook liever gehad dat het wel met normaal praten had gekund, dat er wel serieus geluisterd was.
Ik snap echt jouw gevoel hierbij, hierom racist worden genoemd is niet leuk, dat je daar tegenin gaat kan ik prima begrijpen. Maar ik kan de andere kant ook begrijpen, want normaal praten hielp niet, het werd gewoon weg gewuifd.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222831
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:51 schreef Zelva het volgende:

[..]

Dus je conclusie is dat als je die oplossing van RTL maar niks vindt je niet redelijk bent.

Lekker inhoudelijk weer.
Ja, want alles is zwart-wit (haha, see what I did there)?

Nee, de volwassen oplossing bij onenigheid is kijken waar er een middenweg gevonden kan worden, een oplossing als die van RTL lijkt mij een middenweg. Los gezien van wie vindt dat wie gelijk heeft of dat het racisme is of weetikveelwat, zoals ik al zei, ik vind beide kampen de infantiel voor woorden, en de kinderen zijn er straks de dupe van, of wrsch zelfs nu al met al dat gemekker en een steeds toegankelijker internet voor jonge kinderen. Ik heb ook een neefje en een nichtje die dit gebeuren nog geloven. Die boeit het niet hoe een piet eruit ziet, die willen gewoon een leuk feest, en in plaats van maar blijven schoppen, van beide kanten, zou naar compromissen zoeken de oplossing zijn. Mensen die hier tegen zijn en daar weer fel tegen gaan schoppen en dat het nog steeds niet goed genoeg is of te ver verwijderd raakt van het origineel dragen ook nog steeds niets bij aan die discusssie en dus de oplossing. De oplossing is niet het houden zoals het is, de oplossing is ook niet het compleet opdoeken. Maar zolang beide partijen blijven zeikstralen wordt het er niet gezelliger op en zitten we als FOK! uberhaupt nog bestaat over 5 jaar straks in deeltje 50434 met nog steeds een hoop gesteggel.
Ja doei.
pi_166222846
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:54 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Je begrijpt er helemaal niks van net zoals iedere pietenhater die waarschijnlijk al zijn hele leven een hekel aan het sinterklaasfeest heeft gehad maar wel zijn bemoeizuchtige neus overal in wil steken. Heb je nou nog niet door dat het de ouderen zijn die piet zwart willen houden? Die gaan dat echt niet zomaar veranderen omdat een of ander propagandaomroepje ze dat opdraagt.
Ik ben geen pietenhater, dat zal je geschokt achterlaten, maar het is echt zo.
Als zp blijft vind ik dat ook prima, zeker aangezien de kwalijke kanten van dat karikatuur al verdwenen zijn.

Jij bent wel een hater, misschien dat je daarom dat op mij probeert te projecteren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 17:58:14 #46
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_166222852
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:56 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat was de pedogogische discussie, niet de raciale. De raciale discussie is al echt heel erg oud, het geschreeuw van nu komt door het niet serieus luisteren naar de bezwaren.
Ik wil best luisteren naar bezwaren, mits die onderbouwd zijn met logische argumenten die niet zijn gebaseerd op louter en alleen een gevoel. Daar blijft het stelselmatig aan ontbreken.
pi_166222858
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:57 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ben geen pietenhater, dat zal je geschokt achterlaten, maar het is echt zo.
Als zp blijft vind ik dat ook prima, zeker aangezien de kwalijke kanten van dat karikatuur al verdwenen zijn.

Jij bent wel een hater, misschien dat je daarom dat op mij probeert te projecteren.
Zodra je bent voor iets anders dan het houden zoals het is ben je een hater. Die nuance kan helaas niet zo makkelijk gevonden worden hier.
Ja doei.
pi_166222885
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Vast niet veel goeds, of als ze het wel goed doen niets.

Dit is geen aanklacht aan pro piet ouders, het is gewoon wat er zal gebeuren. De ouderen kunnen wel proberen er vast aan te houden, maar als de toonaangevende programma's en de officiele intocht veranderen zullen kinderen dat gewoon als de "echte" piet zien, net zoals ze nu dus zp als de "echte" piet zien en die boze piet van vroeger als een "neppiet" zullen zien.
Denk je niet dat fanatieke pro-Piet ouders dan niet hetzelfde gaan doen als de anti-Piet ouders deden?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166222888
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:58 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Zodra je bent voor iets anders dan het houden zoals het is ben je een hater. Die nuance kan helaas niet zo makkelijk gevonden worden hier.
Ik ben niet eens perse voor wat anders, alhoewel ik wat diversiteit wel een goede oplossing vond, of een middenweg zoals deze roetpiet. Ik ben vooral van het ik hoop dat iedereen evenveel plezier kan beleven aan dit feest, dus ook de pro pieten net zoals de anti pieten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166222900
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:59 schreef erodome het volgende:

[..]

Ik ben niet eens perse voor wat anders, alhoewel ik wat diversiteit wel een goede oplossing vond, of een middenweg zoals deze roetpiet. Ik ben vooral van het ik hoop dat iedereen evenveel plezier kan beleven aan dit feest, dus ook de pro pieten net zoals de anti pieten.
Yup. Ik heb geen zin dat mijn neefje en nichtje straks ergens in een of andere scermutseling van tokkies van beide kanten komen te staan bij een intocht. -O-
Ja doei.
pi_166222904
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Denk je niet dat fanatieke pro-Piet ouders dan niet hetzelfde gaan doen als de anti-Piet ouders deden?
Denk dat ze dat nu al doen. Dus ja en dat is jammer.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 18:01:16 #52
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166222917
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:16 schreef timmmmm het volgende:

Hierboven hebben we en user die staat te juichen dat er al meer dan 500 zwarte pietenintochten zijn, alsof ie daarmee wil zeggen 'ha-ha, hebben we toch maar even mooi gewonnen' tegen mensen die zich oprecht gekwetst en gediscrimineerd voelen door zwarte piet
Nee, dat was niet de reden dat te posten. Het gaat meer om evenwicht. Enerzijds RTL die Zwarte Piet in de ban doet, anderzijds steeds meer gemeenten die kiezen voor een Zwarte Piet bij de intocht. Waaruit blijkt dat de roetveegpiet toch niet zo breed wordt gedragen als je uit berichtgeving van RTL zou mogen geloven. Of welke andere interpretatie iemand aan die 500 wil geven. Met een :r erachter was het al weer heel ander nieuws, toch?
Het bericht van de 500 is vandaag nieuws dat ik via Facebook vond, ik heb ze echt niet allemaal zitten tellen.

Laat je het een zien in een discussie, laat dan ook het ander zien.
pi_166222986
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:00 schreef erodome het volgende:

[..]

Denk dat ze dat nu al doen. Dus ja en dat is jammer.
Zolang als Zwarte Piet zwart blijft is dat niet per se nodig, maar als ie veranderd dan zal die verandering verklaard moeten worden en afgeven op de 'schuldigen' ligt dan voor de hand.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166223012
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:16 schreef timmmmm het volgende:

Waarom probeert er niemand, wie dan ook, nou eens niet gewoon om met beide partijen te praten en met die partijen tot een oplossing te komen. Al is het maar een simpel 'als jullie je feest zo willen vieren doe je het zo en als jij het zo wil, doe jij het zo'. De intense haat van beide zijden baart me zorgen. Als er een conflict is, moet je je niet allebei zo diep als je kan ingraven, want dan is een van de twee uiteindelijk 100% genaaid. Probeer er dan samen uit te komen.
Twee delen terug leek er toch even een constructieve discussie te ontstaan over mogelijke veranderingen. Maar toen kwam RTL met de roetveegpiet en *poef* we worden weer doodgegooid met one-liners en stromannen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 18:07:04 #55
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166223019
quote:
3s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:48 schreef Jopie78 het volgende:

Als de vraag zou worden, kan het feest aangepast worden, want een deel voelt zich gekwetst, is er al een hoop meer ruimte.
Dat is al gevraagd en er is al heel veel veranderd, maar dat is voor die mensen nog steeds niet genoeg. De vraag die mensen bezig houdt is wanneer het dan wèl genoeg zal zijn, want de beschuldigingen van racisme gaan over steeds onbenulliger zaken. Om in stijl te blijven, racismeroepers worden steeds 8} luttiger.

quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vraag me af wat de anti-Piet ouders hun kinderen verteld hebben.
Ik heb eerlijk gezegd het idee dat die dusdanig gekwetst zijn dat ze dat hele feest niet vieren.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 18:08:40 #56
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166223049
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Twee delen terug leek er toch even een constructieve discussie te ontstaan over mogelijke veranderingen. Maar toen kwam RTL met de roetveegpiet en *poef* we worden weer doodgegooid met one-liners en stromannen.
Te veel, te snel denk ik.

Overigens vind ik het ook gewoon helemaal niet handig. die stroopwafelpieten, gekleurde pieten etc zijn in ieder geval handiger. Je moet wel een heel dom kind hebben als ie op deze wijze de bakker, de buurman of de juf niet herkent met alleen wat roetvegen op de toet
Laffe huichelaar
pi_166223069
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:08 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Te veel, te snel denk ik.

Overigens vind ik het ook gewoon helemaal niet handig. die stroopwafelpieten, gekleurde pieten etc zijn in ieder geval handiger. Je moet wel een heel dom kind hebben als ie op deze wijze de bakker, de buurman of de juf niet herkent met alleen wat roetvegen op de toet
Is gewoon allemaal onderdeel van de neoliberale marktwerking: ouders zijn dan verplicht om vreemden in te huren om piet te spelen *O*
Ja doei.
pi_166223115
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:08 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Te veel, te snel denk ik.

Overigens vind ik het ook gewoon helemaal niet handig. die stroopwafelpieten, gekleurde pieten etc zijn in ieder geval handiger. Je moet wel een heel dom kind hebben als ie op deze wijze de bakker, de buurman of de juf niet herkent met alleen wat roetvegen op de toet
De kans dat men dat op de lokale school of in het gezinnetje gaat doen is ook niet zo groot natuurlijk. Maar dan nog dat is dan mooi aan de lokale school, ouders of handelsvereniging. En vooral niet aan de politiek. Die maken dit enkel maar kapot...
pi_166223246
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:07 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat is al gevraagd en er is al heel veel veranderd, maar dat is voor die mensen nog steeds niet genoeg. De vraag die mensen bezig houdt is wanneer het dan wèl genoeg zal zijn, want de beschuldigingen van racisme gaan over steeds onbenulliger zaken. Om in stijl te blijven, racismeroepers worden steeds 8} luttiger.

[..]

Ik heb eerlijk gezegd het idee dat die dusdanig gekwetst zijn dat ze dat hele feest niet vieren.
Ik snap 'die mensen' wel.. Ze hebben alleen verdomd slechte woordvoerders uitgekozen.
pi_166223295
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:49 schreef erodome het volgende:

[..]

Klopt, maar ze zijn niet blind en zien bv het sinterklaasjournaal gewoon op school. Zelfs als je dat dus thuis niet toont zullen je kinderen meegaan in het verhaal van vandaag, wat dat verhaal dan ook is.
Jij als ouder hebt daarin gewoon snel het nakijken.

Sorry, maar dit is echt zo. Geld voor zp, geld voor rp, geld voor kp.
Dan moet mijn generatie wel heel dom geweest zijn toen we 6 jaar waren. Wij hadden namelijk geen open haard, zoals de meeste mensen, maar gewoon een kachel en ondanks dat de buizen van de kachel maar ongeveer 1 cm breed waren geloofde ik dat hij op de een of andere manier via de kachel binnenkwam.
pi_166223313
pi_166223343
quote:
2s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:26 schreef 99.999 het volgende:
[ afbeelding ]
_O-
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 18:28:25 #63
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_166223355
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 17:54 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Ja, als het aangepast is dan heeft minder dan 1% van de bevolking hun gedachtegoed weten op te dringen aan de resterende 99%. Goh... wat denk je dat dit voor gevolgen gaat hebben voor spoken en dwergen? Ik bedoel, de grens is weg als ZP wordt aangepast.
Vrouwen waren vroeger ook in de minderheid wat betreft hun standpunten over vrouwenkiesrecht. Toch hebben ze het voor elkaar gekregen om algemeen kiesrecht begin 20e eeuw in te laten voeren.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_166223374
Blijkbaar hebben we nu met een nieuwe Einstein-generatie aan kleuters te maken die nooit zullen geloven dat een echte zwarte piet gewoon een piet is met veel roet.
pi_166223479
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Twee delen terug leek er toch even een constructieve discussie te ontstaan over mogelijke veranderingen. Maar toen kwam RTL met de roetveegpiet en *poef* we worden weer doodgegooid met one-liners en stromannen.
Toen ben ik ook maar weer eens afgehaakt in de discussie hier. :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166223525
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:08 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Te veel, te snel denk ik.

Overigens vind ik het ook gewoon helemaal niet handig. die stroopwafelpieten, gekleurde pieten etc zijn in ieder geval handiger. Je moet wel een heel dom kind hebben als ie op deze wijze de bakker, de buurman of de juf niet herkent met alleen wat roetvegen op de toet
Ik persoonlijk ben ook voor meer variatie zodat Zwarte Piet er ook een onderdeel van kan blijven voor de volwassenen die daar echt aan hechten. De kinderen maakt het allemaal weinig uit. Maar ik ga zeker geen moord en brand roepen als het roetveegpieten worden. Echt te zot voor woorden |:(
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166223541
quote:
9s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Toen ben ik ook maar weer eens afgehaakt in de discussie hier. :Y
Niets afdoende aan je UI, maar hij heet zwarte Piet. Wat zou jij het liefst als oplossing zien dan?

Naamsverandering en andere kleur, zelfde naam en roetvegen of langzaam weggummen uit het verhaal?

Ik opteer voor optie 2.
pi_166223558
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:40 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Niets afdoende aan je UI, maar hij heet zwarte Piet. Wat zou jij het liefst als oplossing zien dan?

Naams verandering en andere kleur, zelfde naam en roetvegen of langzaam weggummen uit het verhaal?

Ik opteer voor optie 2.
Zie mijn laatste post ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166223565
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:41 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zie mijn laatste post ;)
Ja, toen was ik nog aan het tiepen. :+
pi_166223579
Hiep Hiep Hoera Zwarte Piet is officieel vermoord door de zeurpieten. Om te kotsen dit.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 18:49:07 #71
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_166223709
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

De kans dat men dat op de lokale school of in het gezinnetje gaat doen is ook niet zo groot natuurlijk. Maar dan nog dat is dan mooi aan de lokale school, ouders of handelsvereniging. En vooral niet aan de politiek. Die maken dit enkel maar kapot...
Nou ja, de gemeente heeft ook altijd een intocht. De grote steden zullen dat probleem niet hebben, maar voor dorpen en kleinere steden is dit natuurlijk ook gewoon al een probleem
Laffe huichelaar
pi_166223764
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:08 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Te veel, te snel denk ik.

Overigens vind ik het ook gewoon helemaal niet handig. die stroopwafelpieten, gekleurde pieten etc zijn in ieder geval handiger. Je moet wel een heel dom kind hebben als ie op deze wijze de bakker, de buurman of de juf niet herkent met alleen wat roetvegen op de toet
Nee hoor, geen dom kind, gewoon een gezond kind.

Heb echt letterlijk gezien hoe de juf wat dikke sproeten op haar gezicht tekende en haar stem veranderde en voor de kinderen dus echt veranderde in een fantasiefiguur die de juf niet meer was.
Zelf ook een keer de fout ermee ingegaan. Ooit toen mijn plurk nog een klein plurkje was hem eens voor de grap verteld dat ik een weerwolf was. Helemaal niet meer bij stilgestaan, tot de volle maan kwam en ik met een huilend kind zat die doodsbang was dat ik een weerwolf zou worden.
Echt niet heel serieus verteld, gewoon een dom geintje tussen neus en lippen door, maar de fantasie van kleintjes maakt overuren en de scheiding tussen werkelijkheid en fantasie is flinterdun.

Tuurlijk, als ze iets ouder worden werkt dat niet meer zo, maar dan zit je in de leeftijdsklasse die ook door het huidige sint verhaal begint te kijken, die weet dat het niet klopt of weet wat wel de waarheid is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166223796
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:24 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Dan moet mijn generatie wel heel dom geweest zijn toen we 6 jaar waren. Wij hadden namelijk geen open haard, zoals de meeste mensen, maar gewoon een kachel en ondanks dat de buizen van de kachel maar ongeveer 1 cm breed waren geloofde ik dat hij op de een of andere manier via de kachel binnenkwam.
Dat is dan ook het verhaal dat overal verteld wordt, bij het "officiele" verhaal en thuis. Het wordt pas problematisch als die 2 niet met elkaar overeen komen.

Nee, je was geen dom kind, gewoon een gezond kind. Maar zoals gezegd kwam dat verhaal gewoon algemeen overeen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166223801
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:49 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Nou ja, de gemeente heeft ook altijd een intocht. De grote steden zullen dat probleem niet hebben, maar voor dorpen en kleinere steden is dit natuurlijk ook gewoon al een probleem
Die doen het gewoon zoals ze het zelf goeddunkt.

Overigens waren er hier vorig jaar volop veegpieten ivm de landelijke intocht. Geloof niet dat dit tot trauma's heeft geleid. Net zomin als de zwarte sint overigens.
pi_166223816
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:51 schreef erodome het volgende:

[..]

Nee hoor, geen dom kind, gewoon een gezond kind.

Heb echt letterlijk gezien hoe de juf wat dikke sproeten op haar gezicht tekende en haar stem veranderde en voor de kinderen dus echt veranderde in een fantasiefiguur die je juf niet meer was.
Zelf ook een keer de fout ermee ingegaan. Ooit toen mijn plurk nog een klein plurkje was hem eens voor de grap verteld dat ik een weerwolf was. Helemaal niet meer bij stilgestaan, tot de volle maan kwam en ik met een huilend kind zat die doodsbang was dat ik een weerwolf zou worden.
Echt niet heel serieus verteld, gewoon een dom geintje tussen neus en lippen door, maar de fantasie van kleintjes maakt overuren en de scheiding tussen werkelijkheid en fantasie is flinterdun.

Tuurlijk, als ze iets ouder worden werkt dat niet meer zo, maar dan zit je in de leeftijdsklasse die ook door het huidige sint verhaal begint te kijken, die weet dat het niet klopt of weet wat wel de waarheid is.
Gia had het in de prakrijk uitgeprobeerd vertelde ze en roetvegen werken idd gewoon :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166223817
quote:
11s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:29 schreef Braindead2000 het volgende:
Blijkbaar hebben we nu met een nieuwe Einstein-generatie aan kleuters te maken die nooit zullen geloven dat een echte zwarte piet gewoon een piet is met veel roet.
Tuurlijk kan je ze dat wel vertellen en met wat geluk zullen ze het nog slikken ook. Maar hoe verder jouw visie afwijkt van dat "officiele" verhaal, hoe lastiger dat zal worden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:05:56 #77
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224085
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Tuurlijk kan je ze dat wel vertellen en met wat geluk zullen ze het nog slikken ook. Maar hoe verder jouw visie afwijkt van dat "officiele" verhaal, hoe lastiger dat zal worden.
In dat opzicht is het jammer dat het Sinterklaasjournaal het hele feest heeft gekaapt. Dat is al langer aan de gang, dat kinderen een verhaal te horen krijgen over Sinterklaas en de Zwarte Pieten in het Sinterklaasjournaal en dat dat eigenlijk niet past bij wat de ouders zelf willen doorgegeven vanuit hun eigen traditie.
Ik kan me nog herinneren dat opeens Zwarte Piet overal welkom was als er een krijtcirkel bij de deur stond, want ze konden niet terecht in het Pietenhuis (of zoiets) - de gelijkenis met de vluchtelingenproblematiek was natuurlijk evident. Hoe moet je daar als ouder dan weer op inspelen? De logeerkamer klaarmaken voor Piet? Of je doet niks met het risico een huilend kind te hebben omdat je een harteloos kreng bent? Dat is gewoon niet fatsoenlijk, om een familiefeest op die manier te claimen.

Ik zou dan ook liever zien dat het hele Sinterklaasfeest afstapt van het nationale platform en alleen nog onderling wordt gevierd, op dorps- en stadswijkniveau en in de families en gezinnen, want dat is waar het thuishoort en daar kan iedereen er zijn eigen (regionale) draai aan geven.
pi_166224114
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:53 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is dan ook het verhaal dat overal verteld wordt, bij het "officiele" verhaal en thuis. Het wordt pas problematisch als die 2 niet met elkaar overeen komen.

Nee, je was geen dom kind, gewoon een gezond kind. Maar zoals gezegd kwam dat verhaal gewoon algemeen overeen.
En hoe zie jij de liedjes veranderen? Want de oude liedjes gelooft deze Einstein-generatie natuurlijk dan ook niet. Als ik jou mag geloven dan gaan ouders en grootouders in december massaal zingen: "Roetveegpiet wiedewiedewiet, ik hoor je wel en ik zie je ook" en "Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige ZZP'er"?
pi_166224481
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:07 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En hoe zie jij de liedjes veranderen? Want de oude liedjes gelooft deze Einstein-generatie natuurlijk dan ook niet. Als ik jou mag geloven dan gaan ouders en grootouders in december massaal zingen: "Roetveegpiet wiedewiedewiet, ik hoor je wel en ik zie je ook" en "Sinterklaasje kom maar binnen met je gelijkwaardige ZZP'er"?
Je bent je ervan bewust dat roet ook zwart is en dat het verhaal wat al erg lang verteld wordt is dat pieten zwart zijn door roet? Dat is dus allemaal geen enkel probleem, daarom vind ik ook dat dit een goed compromis is, er hoeft niets veranderd te worden aan het algemene verhaal, niets aan de liedjes veranderd te worden, het sluit gewoonweg naadloos aan bij het sinterklaas journaal.

Dat jij dan misschien dat zwart veel vetter aanzet doet er niet zoveel toe. Alhoewel ik je kan aanraden (voor je kinderen) om die rode dikke lippen, oorbellen en kroeshaar e.d. weg te laten.
Heb het al vaker gezegd, maar doe het gewoon andersom dan als RTL doet, dus niet een paar roetvegen, maar lekker vet zwart van het roet met daarin wat vegen waarin een heel klein beetje wat eronder zit doorschemert.
Zo blijft je zp zwart, hebben we het over een miniscule aanpassing, problem solved, iedereen blij.

En de kans is groot dat dat dit jaar en zelfs volgend jaar nog helemaal niet nodig is om geen rare vragen van je kind te krijgen. Maak je dus niet te druk, ook voor jou is er best een oplossing te vinden waarmee ook jij kan leven.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166224508
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In dat opzicht is het jammer dat het Sinterklaasjournaal het hele feest heeft gekaapt. Dat is al langer aan de gang, dat kinderen een verhaal te horen krijgen over Sinterklaas en de Zwarte Pieten in het Sinterklaasjournaal en dat dat eigenlijk niet past bij wat de ouders zelf willen doorgegeven vanuit hun eigen traditie.
Ik kan me nog herinneren dat opeens Zwarte Piet overal welkom was als er een krijtcirkel bij de deur stond, want ze konden niet terecht in het Pietenhuis (of zoiets) - de gelijkenis met de vluchtelingenproblematiek was natuurlijk evident. Hoe moet je daar als ouder dan weer op inspelen? De logeerkamer klaarmaken voor Piet? Of je doet niks met het risico een huilend kind te hebben omdat je een harteloos kreng bent? Dat is gewoon niet fatsoenlijk, om een familiefeest op die manier te claimen.

Ik zou dan ook liever zien dat het hele Sinterklaasfeest afstapt van het nationale platform en alleen nog onderling wordt gevierd, op dorps- en stadswijkniveau en in de families en gezinnen, want dat is waar het thuishoort en daar kan iedereen er zijn eigen (regionale) draai aan geven.
Kan me niet herinneren dat dat ooit anders is geweest sinds deze vorm van de sinterklaasviering. Die is al gevormd door de middenstand/tv en dat soort zaken, die zijn daar al zo ontzettend lang leidend in...
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:22:51 #81
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224525
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:21 schreef erodome het volgende:

[..]

Je bent je ervan bewust dat roet ook zwart is en dat het verhaal wat al erg lang verteld wordt is dat pieten zwart zijn door roet?
De tekst is "ook al ben ik zwart ALS roet" en niet "ook al ben ik zwart VANWEGE het roet".
pi_166224564
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De tekst is "ook al ben ik zwart ALS roet" en niet "ook al ben ik zwart VANWEGE het roet".
Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166224625
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Hoe deze denkbeeldige figuur aan zijn kleur komt, zal een kind toch om't even zijn.
Zijn naam is Piet en hij is zwart, dus de naam Zwarte Piet blijft gewoon bestaan, wat is nu het probleem :{
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:27:02 #84
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224637
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:22 schreef erodome het volgende:

[..]

Kan me niet herinneren dat dat ooit anders is geweest sinds deze vorm van de sinterklaasviering. Die is al gevormd door de middenstand/tv en dat soort zaken, die zijn daar al zo ontzettend lang leidend in...
Ik bedoel dat de kinderen worden "opgehitst" door verhalen die door de NPO worden verteld en dat de ouders (en middenstanders) zich in allerlei bochten moeten wringen om het verhaal "kloppend" te maken met hun eigen verhaal en interpretaties.
Het Sinterklaasjournaal is pas in 2001 begonnen. Daarvoor had je alleen de nationale intocht, zonder echt verhaal eromheen.
pi_166224652
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Zo werkt dat niet he. Of Piet is zwart door het roet of piet is zwart omdat hij een negerslaaf is. Als hij zwart door het roet is is er geen enkele reden om zijn uiterlijk te veranderen.
pi_166224702
Hé mensen. Even tussendoor.

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:29:05 #87
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224703
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:27 schreef Braindead2000 het volgende:
Als hij zwart door het roet is is er geen enkele reden om zijn uiterlijk te veranderen.
Hij zou zich dan potdorie eens kunnen wassen, die Piet de Smeerpoets!
  woensdag 26 oktober 2016 @ 19:29:45 #88
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166224728
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Jigzoz het volgende:
Hé mensen. Even tussendoor.

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
Zoals uit mij FiPo blijkt, is het nog lang niet zover voor wat betreft de intochten.
pi_166224741
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Jigzoz het volgende:
Hé mensen. Even tussendoor.

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
Het is inderdaad klaar.
pi_166224788
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zoals uit mij FiPo blijkt, is het nog lang niet zover voor wat betreft de intochten.
Ja, je mening is duidelijk. Punt is dat jij er niet over gaat. Media en bedrijfsleven wel.
pi_166224857
http://www.kinderliedjes.info/arme-zwarte-piet/

In dit liedje wordt een verklaring gegeven voor de vele kleuren Pieten die er tegenwoordig zijn.
Echter de arbeidsinspectie heeft Sint Nicolaas aangeklaagd wegens de onveilige arbeids- omstandigheden. Sylvana zal via DENK kamervragen stellen
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_166224878
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:29 schreef Jigzoz het volgende:
Hé mensen. Even tussendoor.

Het is toch wel vrij duidelijk dat dit gedoe nu gewoon klaar is? RTL begint, Sinterklaasjournaal kan dan niet achterblijven, winkels gaan dan mee, intochten ook. Klaar. Einde discussie. Dit jaar zie je de laatste paar zwarte-pieten-oude-stijl op straat en veel zullen het er niet eens zijn.

Kun je wel heel boos blijven doen over van alles en nog wat, maar dat heeft geen zin meer. Het is klaar.
Vreemde conclusie. De ZP-liefhebbers wordt verweten dat ze zo halsstarrig zijn en tegelijkertijd volgens ze slaafs de bevelen van de almachtige omroepjes op?
pi_166225033
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:34 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Vreemde conclusie. De ZP-liefhebbers wordt verweten dat ze zo halsstarrig zijn en tegelijkertijd volgens ze slaafs de bevelen van de almachtige omroepjes op?
Ze zouden kunnen gaan rellen ja. Doet hun zaak ook niet bepaald goed.

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze op hun apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-10-2016 19:41:17 ]
pi_166225142
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze zouden kunnen gaan rellen ja. Doet hun zaak ook niet bepaald goed.

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.
Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
pi_166225161
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
Ik vind het allemaal best. Als het gezeik maar ophoudt.
pi_166225672
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:26 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Hoe deze denkbeeldige figuur aan zijn kleur komt, zal een kind toch om't even zijn.
Zijn naam is Piet en hij is zwart, dus de naam Zwarte Piet blijft gewoon bestaan, wat is nu het probleem :{
Wat mij betreft geen...
Maar wat ik zeg is dat met die roetpiet dus ook geen probleem is.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166225747
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel dat de kinderen worden "opgehitst" door verhalen die door de NPO worden verteld en dat de ouders (en middenstanders) zich in allerlei bochten moeten wringen om het verhaal "kloppend" te maken met hun eigen verhaal en interpretaties.
Het Sinterklaasjournaal is pas in 2001 begonnen. Daarvoor had je alleen de nationale intocht, zonder echt verhaal eromheen.
Toen kreeg je dat verhaal via school e.d. binnen... Even voor de duidelijkheid, ik ben net 39 geworden en ook in mijn jeugd was het verhaal dat zp zwart was door de schoorsteen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166225788
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze zouden kunnen gaan rellen ja. Doet hun zaak ook niet bepaald goed.

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze op hun apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.
Dit ja.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166225980
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:39 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ze zouden kunnen gaan rellen ja. Doet hun zaak ook niet bepaald goed.

Ik vind die naïeve gedachte dat 'jan met de pet' gaat over hoe dit soort grote vieringen eruit zien wel grappig. Kinderen kijken niet naar hun ouders. Kinderen kijken naar tv, de speelgoedwinkels, de andere winkels en naar wat ze op hun apps zien. Als hun ouders en de buren dan aan komen zetten met die blackface, dan moeten ze daar niks van hebben.
Over welke 'blackface' heb je het?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166225997
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:10 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Over welke 'blackface' heb je het?
Google helpt.
pi_166226036
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:43 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ik vind het allemaal best. Als het gezeik maar ophoudt.
Dit houdt niet meer op, anderen worden hooguit in de (goede) richting gezet!
pi_166227715
quote:
10s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:42 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Is goed hoor, we zullen zien. Ik ga geen moeite doen om extremistische maakbare-wereldgelovers te overtuigen maar wees niet verbaasd als Zwarte Piet over 10 jaar nog net zo levend is als nu.
Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.
pi_166229020
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:00 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.
In den lande waarschijnlijk niet, en mocht de apathie toch overwinnen dan zullen er altijd nog Sinterklaasverenigingen blijven die het 'echte' Sinterklaasfeest blijven vieren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator woensdag 26 oktober 2016 @ 21:58:50 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166229889
denk dat piet eerder zijn glimmende pakje kwijtraakt dan zijn zwarte kleur
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166231136
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:58 schreef sp3c het volgende:
denk dat piet eerder zijn glimmende pakje kwijtraakt dan zijn zwarte kleur
Je bedoelt andere Vaticaanse klederdracht?
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
  Moderator woensdag 26 oktober 2016 @ 22:59:25 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166231793
quote:
12s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 22:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Je bedoelt andere Vaticaanse klederdracht?
[ afbeelding ]
oeh die is wel cool :Y

als je er een soort monnik van maakt is deze discussie ook gelijk afgelopen :P

maar nee ik doel meer op een spijkerbroek enzo ... goede patas eronder en klaar, modern, c00l
de huidige outfit is niet meer zo van deze tijd
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 26 oktober 2016 @ 23:02:13 #107
862 Arcee
Look closer
pi_166231865
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:24 schreef erodome het volgende:
Dat is het liedje letterlijk ja. Dat neemt niet weg dat we al sinds mijn jeugd (en ik ben niet piepjong meer) aan kinderen vertellen dat dat zwart komt door het roet.
Het verhaal dat zp gewoon zwart is qua huidskleur wordt eigenlijk nooit verteld, ik heb er nog nooit van gehoord iig.
Er werd überhaupt nooit verteld waarom zp zwart was. Hij was zo zwart als roet. Qua dat het net zo zwart was als roet, niet omdat dat de oorzaak was.
pi_166232329
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 23:02 schreef Arcee het volgende:

[..]

Er werd überhaupt nooit verteld waarom zp zwart was. Hij was zo zwart als roet. Qua dat het net zo zwart was als roet, niet omdat dat de oorzaak was.
Tuurlijk niet, dat werd op den duur niet meer verteld. Net zo min als de functie van een roe.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166232792
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:10 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Google helpt.
Welke blackface bedoel je waar die kinderen dan niets van moeten hebben?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166233140
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 21:00 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Ja, maar niet in deze zwarte staat. Is aan het veranderen.
Misschien in Amsterdam en 1 of 2 andere steden. Deze discussie wordt amper gevoerd in de rest van Nederland. En terecht.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
  donderdag 27 oktober 2016 @ 00:22:24 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166233495
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 19:31 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Ja, je mening is duidelijk. Punt is dat jij er niet over gaat. Media en bedrijfsleven wel.
Voor zover ik weet worden die 500+ (and counting) zwarte intochten georganiseerd door het bedrijfsleven, namelijk de plaatselijke middenstand. Geholpen door locale media.
Mijn mening heeft daar niets mee te maken.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 00:32:50 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166233588
quote:
1s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 20:02 schreef erodome het volgende:

[..]

Toen kreeg je dat verhaal via school e.d. binnen... Even voor de duidelijkheid, ik ben net 39 geworden en ook in mijn jeugd was het verhaal dat zp zwart was door de schoorsteen.
Ik bedoel de verhalen als "toen voeren ze door de regenboog en hadden ze een kleurtje!" en "de pieten zoeken dringend onderdak want hun Pietenhuis wordt gerenoveerd!" Onnodige paniek en ouders die er een draai aan moeten geven terwijl ze het script niet kennen.

Dat piet zwart van het roet was, nee. Hier niet. Alleen de hulppieten. Nog dagen na 5 december onder de roetvegen.
pi_166233714
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 00:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel de verhalen als "toen voeren ze door de regenboog en hadden ze een kleurtje!" en "de pieten zoeken dringend onderdak want hun Pietenhuis wordt gerenoveerd!" Onnodige paniek en ouders die er een draai aan moeten geven terwijl ze het script niet kennen.

Dat piet zwart van het roet was, nee. Hier niet. Alleen de hulppieten. Nog dagen na 5 december onder de roetvegen.
Waar was die Piet dan zwart van en waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tv :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166233777
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 00:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waar was die Piet dan zwart van en waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tv :?
Kinderlijk eenvoudig. Zwarte Piet is zwart. Eigenlijk zoals Rutte het zei.

Voor een kind is Zwarte Piet zwart. Het maakt een kind niet uit waarom Zwarte Piet zwart is. De betekenis van het zwart van Zwarte Piet komt pas later, als de magie voorbij is en de traditie ook voor het dan oudere kind zijn ware betekenis krijgt.

Wanneer Zwarte Piet (om wat voor kul reden dan ook) een andere kleur krijgt dan snapt het 'huidige kind' dat niet ("Zwarte Piet is toch zwart Papa"?) en mocht een kind om uitleg vragen dan zal je als ouder daar iets mee moeten. Daarbij zal menigeen toch de traditie in ere willen houden.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166233808
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 00:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Kinderlijk eenvoudig. Zwarte Piet is zwart. Eigenlijk zoals Rutte het zei.

Voor een kind is Zwarte Piet zwart. Het maakt een kind niet uit waarom Zwarte Piet zwart is. De betekenis van het zwart van Zwarte Piet komt pas later, als de magie voorbij is en de traditie ook voor het dan oudere kind zijn ware betekenis krijgt.

Wanneer Zwarte Piet (om wat voor kul reden dan ook) een andere kleur krijgt dan snapt het 'huidige kind' dat niet ("Zwarte Piet is toch zwart Papa"?) en mocht een kind om uitleg vragen dan zal je als ouder daar iets mee moeten. Daarbij zal menigeen toch de traditie in ere willen houden.
Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 27 oktober 2016 @ 01:03:54 #116
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166233822
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 00:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]
waarom zou je als ouders een draai moeten geven aan een verhaal op tv :?
Maaaaama! Waarom is onze Piet zwart en die van tv niet?
Paaaaap! Waarom mag Zwarte Piet hier niet slapen?

Daarom.
pi_166233858
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Maaaaama! Waarom is onze Piet zwart en die van tv niet?
Paaaaap! Waarom mag Zwarte Piet hier niet slapen?

Daarom.
_O- Vindt je dat echt zo moeilijk? Sommige Pieten zijn nog zwart en sommige niet omdat ze onder een regenboog doorgevaren zijn. En als Piet bij jou aanklopt (wat nooit gaat gebeuren natuurlijk) dan mag hij gewoon blijven slapen.

Ofzo.. :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234007
quote:
5s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?
Ik denk dat je het Sinterklaasjournaal te belangrijk maakt. De term 'Zwarte Piet' alleen al triggert bij kleine kinderen dat hij zwart behoort te zijn. Gewoon, hou het simpel he. 'Zwarte' Piet. Een anderskleurige Piet zal niet gesnapt worden. Een 'roet'-Piet misschien. Dat ZOU je dan nog kunnen verklaren in de zin van:

"Vroeger waren er veeeeeel meer schoorstenen dus werden ze toen viezer en nu minder".

Maar ja, uiteindelijk heeft die hele roet Piet heeft weinig met de originele heidens/christelijke traditie te maken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234032
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:09 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

_O- Vindt je dat echt zo moeilijk? Sommige Pieten zijn nog zwart en sommige niet omdat ze onder een regenboog doorgevaren zijn. En als Piet bij jou aanklopt (wat nooit gaat gebeuren natuurlijk) dan mag hij gewoon blijven slapen.

Ofzo.. :P
En dat zeg je dat als ouder en dan denkt zo'n kind "ja, daaaag, Zwarte Piet is zwart".

Het blijft moeilijk om als volwassene als een kind te denken. Wat dat betreft zijn er ook geen onderzoeken die uitwijzen hoe een kind denkt in een dergelijke situatie en blijft het gissen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234034
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:25 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik denk dat je het Sinterklaasjournaal te belangrijk maakt. De term 'Zwarte Piet' alleen al triggert bij kleine kinderen dat hij zwart behoort te zijn. Gewoon, hou het simpel he. 'Zwarte' Piet. Een anderskleurige Piet zal niet gesnapt worden. Een 'roet'-Piet misschien. Dat ZOU je dan nog kunnen verklaren in de zin van:

"Vroeger waren er veeeeeel meer schoorstenen dus werden ze toen viezer en nu minder".

Maar ja, uiteindelijk heeft die hele roet Piet heeft weinig met de originele heidens/christelijke traditie te maken.
Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234043
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.
Exact. 'Zwarte Piet' is zwart.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234047
quote:
5s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:01 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar die uitleg werd toch in het Sinterklaasjournaal gegeven?
Maar aangezien het Sinterklaasjournaal niets met het Sinterklaasfeest te maken heeft, kijken niet alle kinderen het Sinterklaasjournaal.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166234061
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. 'Zwarte Piet' is zwart.
Dat idee zit in jouw hoofd, maar jij bent dan ook geen kind meer.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234064
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:27 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Welnee, kinderen doen helemaal niet zo moeilijk.
Maar als je het geloof en de magie in stand wilt houden, moet je niet met allerlei domme kronkels komen. Ze doen misschien niet zo moeilijk, maar ze zijn zeker niet achterlijk. Die van mij in ieder geval niet.
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166234073
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:30 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat idee zit in jouw hoofd, maar jij bent dan ook geen kind meer.
Tja, kom maar op met die bron dan?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234074
Kinderen doen ook niet zo moeilijk als je porno met ze kijkt, toch is dat niet echt acceptabel.
Wat het kind wil is opeens leidend in deze discussie, maar kinderen zijn nog helemaal niet wilsbekwaam.
Een kind weet nog niet dat een roetvegenpiet een abominatie is.
standaarddrinker
pi_166234094
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Tja, kom maar op met die bron dan?
Bron van wat :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234144
Gisteren werd ook aangehaald hoe dat buitenstaanders tegen het Sinterklaasfeest aan gekeken wordt. En dan vind men dat al gauw (op zijn Amerikaans) BLACKFACE!

Wil men luisteren naar uitleg?

Vandaar dat ik dit poste:



Is dat dan ook KKK!

Of wil men luisteren naar uitleg?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234155
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:31 schreef DrDentz het volgende:
Kinderen doen ook niet zo moeilijk als je porno met ze kijkt, toch is dat niet echt acceptabel.
Wat het kind wil is opeens leidend in deze discussie, maar kinderen zijn nog helemaal niet wilsbekwaam.
Een kind weet nog niet dat een roetvegenpiet een abominatie is.
Dan vertel jij je kinderen later maar dat je een niet zwarte Piet een abonimatie vindt als je daar behoefte aan hebt. Hebben ze gelijk een moeilijk woord geleerd :+
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234172
quote:
5s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:33 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Bron van wat :?
Ik gaf aan dat er geen onderzoeken zijn en jij beweert dat het 'in mijn hoofd zit', maar kunt dat ook nergens op baseren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234174
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dan vertel jij je kinderen later maar dat je een niet zwarte Piet een abonimatie vindt als je daar behoefte aan hebt. Hebben ze gelijk een moeilijk woord geleerd :+
Waarom zou ik mijn kinderen later iets over Zwarte Piet willen vertellen?
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166234223
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:42 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Waarom zou ik mijn kinderen later iets over Zwarte Piet willen vertellen?
Precies! Het doet er helemaal niet toe dat jij een niet zwarte Piet een abominnatie vindt. Dan gaan je kinderen hun eigen visie op de wereld krijgen die hoogst wsl niet altijd met die van jou zal overeenkomen. Zo gaan die dingen.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234233
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:42 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ik gaf aan dat er geen onderzoeken zijn en jij beweert dat het 'in mijn hoofd zit', maar kunt dat ook nergens op baseren.
Nee ik zeg dat dat nog niet in het hoofd van een kind zit, alleen in jouw hoofd.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234289
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee ik zeg dat dat nog niet in het hoofd van een kind zit, alleen in jouw hoofd.
Ah, ok, je kunt als ouder niet als je kind denken, dus houden we over de indoctrinatie doctrine.

Als ouders plant je een bepaalde gedachtegang in het hoofd van het kind.

Je voedt je kind op met jouw ideeën.

De anti-Piet activist met het idee dat Zwarte Piet een slaaf is e/o een vorm van white supremacy etc.

De pro-Piet...euh....tja... Zwarte Piet is zwart (Rutte). :?

Ra ra waar het racisme zich initieel manifesteert.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234303
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Ah, ok, je kunt als ouder niet als je kind denken, dus houden we over de indoctrinatie doctrine.

Als ouders plant je een bepaalde gedachtegang in het hoofd van het kind.

Je voedt je kind op met jouw ideeën.

De anti-Piet activist met het idee dat Zwarte Piet een slaaf is e/o een vorm van white supremacy etc.

De pro-Piet...euh....tja... Zwarte Piet is zwart (Rutte). :?

Ra ra waar het racisme zich initieel manifesteert.
Zeg je nou dat als we Pieten niet exclusief zwart houden dat dat racisme in hand werkt :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234377
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:59 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Zeg je nou dat als we Pieten niet exclusief zwart houden dat dat racisme in hand werkt :?
Dat zeg ik niet, en alhoewel ik het zo niet bekeken heb zou het best wel eens kunnen eigenlijk.

Het racisme komt van degenen die niet 'willen weten' en alleen aan de eigen agenda denken.

Vandaar ook mijn post over KKK...

Educatie is alles.

Het is zooo makkelijk om ZP onder 'blackface' te scharen, zeker vanuit Amerikaans oogpunt, maar er zijn zoveel zwarte schmink tradities en 'blackface' is er gewoon 1 van. Blackface is niet de moedertraditie van alle zwarte schminktradities.

Simpel gesteld.

Blackface is een Zwarte Schmink traditie
Maar niet alle Zwarte Schmink tradities zijn Blackface.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234401
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, en alhoewel ik het zo niet bekeken heb zou het best wel eens kunnen eigenlijk.

Het racisme komt van degenen die niet 'willen weten' en alleen aan de eigen agenda denken.

Vandaar ook mijn post over KKK...

Educatie is alles.

Het is zooo makkelijk om ZP onder 'blackface' te scharen, zeker vanuit Amerikaans oogpunt, maar er zijn zoveel zwarte schmink tradities en 'blackface' is er gewoon 1 van. Blackface is niet de moedertraditie van alle zwarte schminktradities.

Simpel gesteld.

Blackface is een Zwarte Schmink traditie
Maar niet alle Zwarte Schmink tradities zijn Blackface.
Wat heeft dit allemaal te maken met hoe kinderen Pieten ervaren? Daar hadden we het over nl.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234444
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Wat heeft dit allemaal te maken met hoe kinderen Pieten ervaren? Daar hadden we het over nl.
Jij beweert de waarheid in pacht te hebben, ik niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234470
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:39 schreef Montagui het volgende:
Gisteren werd ook aangehaald hoe dat buitenstaanders tegen het Sinterklaasfeest aan gekeken wordt. En dan vind men dat al gauw (op zijn Amerikaans) BLACKFACE!

Wil men luisteren naar uitleg?

Vandaar dat ik dit poste:

[ afbeelding ]

Is dat dan ook KKK!

Of wil men luisteren naar uitleg?
Dat zijn grote kabouters.
pi_166234479
Schilder die zooi donkerpaars en we zijn van het gezeik af.
pi_166234488
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:23 schreef Montagui het volgende:

[..]

Jij beweert de waarheid in pacht te hebben, ik niet.
:N Dat beweer ik nergens. Net als jij moet ik het hebben van informatie uit bronnen, mijn eigen ervaringen en mijn genetische erfenis. Daar trekken jij en ik onze conclusies uit.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234495
Dat gelul van door de schoorsteen gelooft toch geen kind meer tegenwoordig.
pi_166234504
quote:
15s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:30 schreef Piet_Piraat het volgende:
Dat gelul van door de schoorsteen gelooft toch geen kind meer tegenwoordig.
Waarom niet :?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234520
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:31 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Waarom niet :?
Welk huis heeft nog een schoorsteen?
pi_166234526
Waar moeten die kinderen de schoen neerzetten?
pi_166234529
quote:
5s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Welk huis heeft nog een schoorsteen?
Dat hebben huizen al lang niet meer en toch geloofden kinderen dat
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234537
Bij de ketel van de vloerverwarming?
pi_166234543
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dat hebben huizen al lang niet meer en toch geloofden kinderen dat
Kinderen worden steeds sneller slim tegenwoordig.
pi_166234552
Waar je wil, Piet vindt het wel :Y
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234553
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

:N Dat beweer ik nergens. Net als jij moet ik het hebben van informatie uit bronnen, mijn eigen ervaringen en mijn genetische erfenis. Daar trekken jij en ik onze conclusies uit.
Vandaar ageer ik tegen het subjectieve.

Wat JIJ vindt hoeft niet de waarheid te zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166234569
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vandaar ageer ik tegen het subjectieve.

Wat JIJ vindt hoeft niet de waarheid te zijn.
Klopt, het kan ook zijn dat het allemaal een complot is om ons gek te maken. Of dat we in een Matrix-wereld leven. En nu?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234581
quote:
4s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:39 schreef Kijkertje het volgende:
Waar je wil, Piet vindt het wel :Y
Ja, sommige pieten zijn inderdaad zeer geoefend met de zoekfunctie Afk.. eh Kijkertje :+
Jusqu'ici tout va bien...
pi_166234601
quote:
4s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:39 schreef Kijkertje het volgende:
Waar je wil, Piet vindt het wel :Y
Piet is opa en kleinzoon is nog eigenwijzer
pi_166234627
quote:
5s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:35 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Welk huis heeft nog een schoorsteen?
Mijn huis. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166234657
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:54 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Mijn huis. :)
Fijn, dan moet daar de schoen staan.
pi_166234658
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 03:01 schreef Piet_Piraat het volgende:

[..]

Fijn, dan moet daar de schoen staan.
Vanaf de intocht tot 6 december elke dag. :)
"This engine produces a maximum power of 240 PS (237 bhp - 177 kW) at 5300 rpm and a maximum torque of 330 Nm (221 lb.ft) at 2000-5600 rpm."
Torque is useless without rpm. :)
pi_166234666
Wanneer je er wortel indoet voor het paard dan krijg je meer.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 04:04:17 #158
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_166234850
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Dan vertel jij je kinderen later maar dat je een niet zwarte Piet een abonimatie vindt als je daar behoefte aan hebt. Hebben ze gelijk een moeilijk woord geleerd :+
*abominatie
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_166234854
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 04:04 schreef BlaZ het volgende:

[..]

*abominatie
_O- Had ik nog niet eens gezien, knap van je ^O^
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166234934
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact. 'Zwarte Piet' is zwart.
Er zit geen copyright op, trends bepalen de lijn. Als we een trend van sinterklazen met groene baarden krijgen dan is dat een alternatieve weg. De maatschappij mag 'm naar eigen inzicht aanpassen.

En als de media, producenten en grote bedrijven de nieuwe weg van de roetpiet inslaan (zoals het pro kamp m wil hebben.. zwart van t roet, en zo geschiedde) en de rest ebt daar procentueel oplopend achteraan dan wordt jouw tak straks zo'n conservatieve kunstgebittenclub terwijl de generaties aan kinderen nog steeds eenzelfde vrolijk Sinterklaasfeest vieren.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 05:56:42 #161
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_166234937
Gaan we nu ook allemaal tegen K3 en kabouter plop zijn? Nu we een kinder feest kapot gemaakt is, zijn dat de volgende targets? K3 doet zich voor als domme meisjes, dat kan niet goed zijn. Kabouter plop zorgt er voor dat kleine mensen als dom worden afgeschilderd. Dus daar gaan we nu wat aan doen toch? Wat zijn de doelen waar we met dezelfde passie aan gaan werken?
pi_166234952
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 05:56 schreef Tweek het volgende:
Gaan we nu ook allemaal tegen K3 en kabouter plop zijn? Nu we een kinder feest kapot gemaakt is, zijn dat de volgende targets? K3 doet zich voor als domme meisjes, dat kan niet goed zijn. Kabouter plop zorgt er voor dat kleine mensen als dom worden afgeschilderd. Dus daar gaan we nu wat aan doen toch? Wat zijn de doelen waar we met dezelfde passie aan gaan werken?
Een kinderfeest kapot maken? :')

Zoals bij ieder besluit wordt er natuurlijk even de collectieve mening van de kinderen bijgehaald die in zn geheel afwijkt van die van debiliserende volwassenen zoals jij. En of de eerste de beste baby straks opgroeit met een draak en een sprekende tampon of sint en een schoorsteenpiet. Er valt altijd een leuk kinderfeest van te maken. Verzuurde volwassenen die krampachtig gaan doen zijn degenen die het kapot willen maken.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 06:22:09 #163
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_166234961
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 06:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Een kinderfeest kapot maken? :')

Zoals bij ieder besluit wordt er natuurlijk even de collectieve mening van de kinderen bijgehaald die in zn geheel afwijkt van die van debiliserende volwassenen zoals jij. En of de eerste de beste baby straks opgroeit met een draak en een sprekende tampon of sint en een schoorsteenpiet. Er valt altijd een leuk kinderfeest van te maken. Verzuurde volwassenen die krampachtig gaan doen zijn degenen die het kapot willen maken.
Vorig jaar was er nog een onderzoek dat aangaf dat kinderen het feest racistisch vonden als hun ouders dat vonden.

Kinderen zien geen onderscheid. Maar nu we zeggen dat ze dat wel zijn. Zijn we dus ook klaar met K3. Want dat leert meisje denken als simpelen mensen.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 06:27:12 #164
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_166234964
Mijn punt is dat je dom moet zijn om een kinder programma op te vatten als een weerspiegeling van je ras. De zwarte pieten waren dom omdat het een kinder programma was. Net zoals de mensen dom zijn in de liedjes van K3. Of kabouter plop. Of carlo boshard en irene moors niet debiel waren toen ze telekids presenterde.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 07:17:20 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166235081
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:31 schreef DrDentz het volgende:
Kinderen doen ook niet zo moeilijk als je porno met ze kijkt, toch is dat niet echt acceptabel.
Wat het kind wil is opeens leidend in deze discussie, maar kinderen zijn nog helemaal niet wilsbekwaam.
Een kind weet nog niet dat een roetvegenpiet een abominatie is.
Dat zullen ze wel weten. Immers, ze worden op verschillende plaatsen met Pieten geconfronteerd (tv, intocht, op school, in het winkelcentrum, thuis, in boeken) en met verschillende personen (ouders, juf, oppas) en als die bij min of meer dezelfde pieten niet allemaal min of meer hetzelfde verhaal hebben brengt dat twijfel, verwarring, angst. Nu is dat met het traditionele verhaal nog wel te doen, maar het Sinterklaasjournaal maakt er steeds iets vergezochters van (Witte Wieven, really?) waardoor het voor al die ouders, docenten, etc lastig is om een min of meer consequent verhaal te vertellen. Ook omdat ze het script niet kennen en dus niet weten of hun uitleg bij de volgende uitzending nog wel "klopt".
Gaat dus niet alleen om de kleur.
Maar als de school kleurpieten heeft, de tv roetveegpieten, het winkelcentrum zwarte en op de bso is er geen piet maar een elfje, dan moet je heel creatief zijn om alle kronkels te volgen, èn jouw verhaal te onthouden want het moet natuurlijk wel hetzelfde zijn.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 07:23:00 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166235098
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:39 schreef Montagui het volgende:
Wil men luisteren naar uitleg?

Vandaar dat ik dit poste:

[ afbeelding ]

Is dat dan ook KKK!

Of wil men luisteren naar uitleg?
Dat zijn Spaanse Paashazen.
pi_166235191
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 02:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat zeg ik niet, en alhoewel ik het zo niet bekeken heb zou het best wel eens kunnen eigenlijk.

Het racisme komt van degenen die niet 'willen weten' en alleen aan de eigen agenda denken.

Vandaar ook mijn post over KKK...

Educatie is alles.

Het is zooo makkelijk om ZP onder 'blackface' te scharen, zeker vanuit Amerikaans oogpunt, maar er zijn zoveel zwarte schmink tradities en 'blackface' is er gewoon 1 van. Blackface is niet de moedertraditie van alle zwarte schminktradities.

Simpel gesteld.

Blackface is een Zwarte Schmink traditie
Maar niet alle Zwarte Schmink tradities zijn Blackface.
Het is gewoon blackface kerel. Blanke mannen die domme negers nadoen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
  donderdag 27 oktober 2016 @ 08:18:57 #168
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166235365
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 07:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het is gewoon blackface kerel. Blanke mannen die domme negers nadoen.
Wat een intelligente bijdrage weer.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166235643

Maar dit is wel leuk.. :') Anti-blackfacers :')
standaarddrinker
pi_166235679
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:48 schreef DrDentz het volgende:

Maar dit is wel leuk.. :') Anti-blackfacers :')
Vind jij dit echt leuk? Slechte smaak...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166235691
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:51 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Vind jij dit echt leuk? Slechte smaak...
Nee negers die tegen blackfacen zijn.
standaarddrinker
pi_166235697
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:18 schreef Perrin het volgende:

[..]

Wat een intelligente bijdrage weer.
Je kan wel met allerlei idiote drogredenaties komen over mensen in witte lakens en de KKK maar dat neemt niet weg dat het blackface is. Het gaat om blanke mensen die zwarte mensen nadoen en zich daarbij dom gedragen.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_166235699
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:48 schreef DrDentz het volgende:

Maar dit is wel leuk.. :') Anti-blackfacers :')
Grappig toch? Wel een leuke film.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166235710
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:52 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Grappig toch? Wel een leuke film.
Ach ik stoor me er niet aan.
standaarddrinker
  donderdag 27 oktober 2016 @ 09:06:00 #175
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166235850
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je kan wel met allerlei idiote drogredenaties komen over mensen in witte lakens en de KKK maar dat neemt niet weg dat het blackface is. Het gaat om blanke mensen die zwarte mensen nadoen en zich daarbij dom gedragen.
Zwarte Piet is geen neger.
Als het er een voor moest stellen, hadden die blanken wel beter hun best gedaan.
pi_166236477
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 07:46 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Het is gewoon blackface kerel. Blanke mannen die domme negers nadoen.
Ik neem aan dat je daar een goede onderbouwing e/o een bron voor hebt, of is dat gewoon je veramerikaanste duim?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166236542
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 07:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat zijn Spaanse Paashazen.
Tja, met een Amerikaanse blik zal dat net je wenkbrauwen doen fronsen als Zwarte Piet. Qua uiterlijk vertoon zie je dan alleen maar KKK en blackface.

Totdat je 'leert' wat het inhoudt.

Maar de anti-Pieten kijken alleen naar Zwarte Piet met die Amerikaanse blik en willen zich niet verdiepen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166236606
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:53 schreef DrDentz het volgende:

[..]

Ach ik stoor me er niet aan.
Nope.

Alleen als het andersom zou zijn, was het een totale no go. Hoezo?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_166237250
Nou zijn we eruit, dan kan hier een slotje op! :')
pi_166237432
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 09:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen neger.
Als het er een voor moest stellen, hadden die blanken wel beter hun best gedaan.
Door m dikke rode lippen te geven?.

Als het niet is wat jij denkt dat het is, dan is t een schoorsteenveger, en zijn die vegen op z'n gezicht realistischer dan vier lagen roet en rode lippen :')
pi_166237440
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 10:00 schreef Montagui het volgende:

[..]

Maar de anti-Pieten kijken alleen naar Zwarte Piet met die Amerikaanse blik en willen zich niet verdiepen.
Die 'Amerikaanse blik' dat maken pro-pieters ervan. De zoveelste stroman in dit topic eigenlijk.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166237523
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 11:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die 'Amerikaanse blik' dat maken pro-pieters ervan. De zoveelste stroman in dit topic eigenlijk.
Volgens mij zijn het toch echt de anti-Pieten die telkens met de term 'blackface' schermen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166237747
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 00:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik bedoel de verhalen als "toen voeren ze door de regenboog en hadden ze een kleurtje!" en "de pieten zoeken dringend onderdak want hun Pietenhuis wordt gerenoveerd!" Onnodige paniek en ouders die er een draai aan moeten geven terwijl ze het script niet kennen.

Dat piet zwart van het roet was, nee. Hier niet. Alleen de hulppieten. Nog dagen na 5 december onder de roetvegen.
Tja, nooit last van gehad zelf, maar goed dat is het mooie van niet liegen. Hij wist dat het een (superleuk!) toneelstukje was.
Maar kan me voorstellen dat het vervelend kan zijn.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166237788
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 01:29 schreef Tango5Romeo het volgende:

[..]

Maar aangezien het Sinterklaasjournaal niets met het Sinterklaasfeest te maken heeft, kijken niet alle kinderen het Sinterklaasjournaal.
Dat kijken ze dus gewoon op school he. Dus ja, vrijwel alle kinderen kijken dat sinterklaasjournaal wel.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166237828
Hier word ik weer blij van!

http://sintenpietengilde.nl/intochten/

<O) 8} w/
pi_166237852
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 07:17 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat zullen ze wel weten. Immers, ze worden op verschillende plaatsen met Pieten geconfronteerd (tv, intocht, op school, in het winkelcentrum, thuis, in boeken) en met verschillende personen (ouders, juf, oppas) en als die bij min of meer dezelfde pieten niet allemaal min of meer hetzelfde verhaal hebben brengt dat twijfel, verwarring, angst. Nu is dat met het traditionele verhaal nog wel te doen, maar het Sinterklaasjournaal maakt er steeds iets vergezochters van (Witte Wieven, really?) waardoor het voor al die ouders, docenten, etc lastig is om een min of meer consequent verhaal te vertellen. Ook omdat ze het script niet kennen en dus niet weten of hun uitleg bij de volgende uitzending nog wel "klopt".
Gaat dus niet alleen om de kleur.
Maar als de school kleurpieten heeft, de tv roetveegpieten, het winkelcentrum zwarte en op de bso is er geen piet maar een elfje, dan moet je heel creatief zijn om alle kronkels te volgen, èn jouw verhaal te onthouden want het moet natuurlijk wel hetzelfde zijn.
Die witte wieven vond ik juist top, elk jaar doen ze er iets van de streek bij, toen dus die witte wieven.
En als je "traditie" zo belangrijk vindt, nederlandse cultuur voorop zou je witte wieven toch ook moeten waarderen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166237976
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 08:52 schreef Nielsch het volgende:

[..]

Je kan wel met allerlei idiote drogredenaties komen over mensen in witte lakens en de KKK maar dat neemt niet weg dat het blackface is. Het gaat om blanke mensen die zwarte mensen nadoen en zich daarbij dom gedragen.
Nee. Blackface is een Amerikaanse culturele traditie. Nou is er een opvallende overeenkomst, maar het is simplistisch om daardoor te doen alsof het hetzelfde is. Blackface is denigrerend naar een bevolkingsgroep, ZP is een karikatuur van een exotisch en grotendeels fictief fenomeen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_166238036
quote:
Die tekst erbij is echt prachtig.
"Mensen die tegen hun wil in geconfronteerd worden met .. "
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 27 oktober 2016 @ 11:54:54 #189
675 just me
oldbie DCLXXV
pi_166238250
quote:
0s.gif Op woensdag 26 oktober 2016 18:00 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Yup. Ik heb geen zin dat mijn neefje en nichtje straks ergens in een of andere scermutseling van tokkies van beide kanten komen te staan bij een intocht. -O-
^O^ dat dus
Godmother of Radio 49
And now I think of my life as vintage wine
How fragile we are
pi_166238300
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 09:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Zwarte Piet is geen neger.
Als het er een voor moest stellen, hadden die blanken wel beter hun best gedaan.
Dat vinden de meeste tatta's ja, maar als je de geschiedenis ervan er even bijhaalt.. ;)

De discussie is al zinloos geworden vind ik. De verandering is nu echt al gaande.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 12:03:01 #191
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166238376
voor ons als kleine donkermannekes was het ook geen neger eerlijk gezegd want we wisten dat er ook wel eens negers onder de schoensmeer zaten

dat het mijn ooms waren wisten we dan weer niet maar we wisten dat er een normaal persoon onder zat, de sint bleek achteraf een oud surinaams omaatje te zijn, helemaal whitefaced en alles, dat was wel een shocker _O-

opa schilderde zichzelf niet dus die jaren was de sint zelf een neger, nobody cared
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166238498
Zijn de anti-anti-Zwarte Piettypes hier blij dat het hen is gelukt om Zwarte Piet om te leggen?
Stel kinderfeestmoordebaars :{ ...
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 12:13:58 #193
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166238534
zwarte piet leeft nog gewoon he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166238659
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 11:58 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Dat vinden de meeste tatta's ja, maar als je de geschiedenis ervan er even bijhaalt.. ;)

De discussie is al zinloos geworden vind ik. De verandering is nu echt al gaande.
Je bent nu aan het discrimineren met je 'tatta's' en de geschiedenis zullen we nooit weten. Te veel verhalen en te lang geleden.

Probeer het nog eens.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166238705
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:22 schreef BoneThugss het volgende:
Je bent nu aan het discrimineren met je 'tatta's' en de geschiedenis zullen we nooit weten. Te veel verhalen en te lang geleden.

Probeer het nog eens.
Nog net geen 100 jaar. :')
pi_166238706
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 11:13 schreef Montagui het volgende:

[..]

Volgens mij zijn het toch echt de anti-Pieten die telkens met de term 'blackface' schermen.
Als je denkt dat het probleem uitsluitend een gelijkenis is met een Amerikaans cultureel gebruik dan heb je het denk ik toch niet begrepen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 12:28:13 #197
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166238723
leg het dan gewoon uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166238727
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:26 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nog net geen 100 jaar. :')
Gelukkig heb jij de wijsheid in pacht.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166238777
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als je denkt dat het probleem uitsluitend een gelijkenis is met een Amerikaans cultureel gebruik dan heb je het denk ik toch niet begrepen.
Leg het hen dan eens uit.

http://stopblackface.com/
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166238829
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:31 schreef Montagui het volgende:

[..]

Leg het hen dan eens uit.

http://stopblackface.com/
Hint: de bezwaren tegen ZP zijn dezelfde als tegen blackface. Het bezwaar tegen ZP is niet de gelijkenis met blackface.

Mensen die dit feest niet kennen zien daar direct racistische symboliek in. Niet omdat ze Amerikaan zijn of een Amerikaanse blik hebben (de meeste mensen zijn geen Amerikanen), niet omdat ZP lijkt op blackface, ze zien daar gewoon racistische symboliek in. Punt.

En dan kun je wel zeggen 'dat is niet terecht', en daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar dat doet er helemaal niets toe. Die associatie verdwijnt daar niet door.

Overigens is het niet voor het eerst dat dit in dit topic wordt gezegd. Dit is vooral vragen naar de bekende weg. Of de pro-pieters hier luisteren gewoon heel slecht, of ze zijn echt niet zo snugger.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 12:42:33 #201
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166238953
het is ook geen antwoord op de vraag
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239214
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Je bent nu aan het discrimineren met je 'tatta's' en de geschiedenis zullen we nooit weten. Te veel verhalen en te lang geleden.

Probeer het nog eens.
Tatta is discriminatie? Dan is neger ook discriminatie, maar iedereen zegt het.

Te lang geleden, het is helemaal niet lang geleden.. Ik heb trouwens een interesant boek gelezen: 12 jaar een slaaf. Over een donkere man die in 1841 wordt ontvoerd vanuit New York als een vrije man, en vervolgens jarenlang wordt gedwongen om als slaaf te werken. Als hij in 1853 wordt bevrijd, schrijft hij een boek over zijn tijd als slaaf. En dat werd toen gepubliceerd. Super interessant.
pi_166239241
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hint: de bezwaren tegen ZP zijn dezelfde als tegen blackface. Het bezwaar tegen ZP is niet de gelijkenis met blackface.

Mensen die dit feest niet kennen zien daar direct racistische symboliek in. Niet omdat ze Amerikaan zijn of een Amerikaanse blik hebben (de meeste mensen zijn geen Amerikanen), niet omdat ZP lijkt op blackface, ze zien daar gewoon racistische symboliek in. Punt.

En dan kun je wel zeggen 'dat is niet terecht', en daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar dat doet er helemaal niets toe. Die associatie verdwijnt daar niet door.

Overigens is het niet voor het eerst dat dit in dit topic wordt gezegd. Dit is vooral vragen naar de bekende weg. Of de pro-pieters hier luisteren gewoon heel slecht, of ze zijn echt niet zo snugger.
Ik denk dat veel niet zo snugger zijn trouwens. Als je de argumenten ziet en zo, ook op Facebook, dan nee.. :P

Maar ik vind het zo jammer dat mensen niet inzien dat het allemaal al aan het veranderen is. Het is al aan de gang. En nu RTL dit doet, is het een best logische stap dat andere zenders ook volgen.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:01:05 #204
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239310
het was altijd al aan het veranderen, quincy en co vertragen dat alleen maar1
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:03:08 #205
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239352
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:55 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Tatta is discriminatie? Dan is neger ook discriminatie, maar iedereen zegt het.
Tatta is inderdaad overeenkomstig met 'nigger' als ik het gebruik ervan zie. Een denigrerende term voor een blank persoon. Kun je me uitleggen waarom ik dit verkeerd zie?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:05:01 #206
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166239391
Ik ook, bedankt!
pi_166239430
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:03 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tatta is inderdaad overeenkomstig met 'nigger' als ik het gebruik ervan zie. Een denigrerende term voor een blank persoon. Kun je me uitleggen waarom ik dit verkeerd zie?
Behalve het totale gebrek aan een pijnlijke geschiedenis is 'tatta' totaal niet denigrerend.
Het is een vervangend woord, wat zowel in positieve als in negatieve zin gebruikt wordt.
Dit op eenzelfde niveau leggen met 'niggerrr' is zo bizar dat ik niet weet of ik moet lachen of huilen.
wooblabalurg
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:07:05 #208
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239431
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:03 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tatta is inderdaad overeenkomstig met 'nigger' als ik het gebruik ervan zie. Een denigrerende term voor een blank persoon. Kun je me uitleggen waarom ik dit verkeerd zie?
nigger zit ook niemand mee in Nederland
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239441
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

nigger zit ook niemand mee in Nederland
Je bedoelt vast 'nigga'.
wooblabalurg
pi_166239451
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:55 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Tatta is discriminatie? Dan is neger ook discriminatie, maar iedereen zegt het.

Te lang geleden, het is helemaal niet lang geleden.. Ik heb trouwens een interesant boek gelezen: 12 jaar een slaaf. Over een donkere man die in 1841 wordt ontvoerd vanuit New York als een vrije man, en vervolgens jarenlang wordt gedwongen om als slaaf te werken. Als hij in 1853 wordt bevrijd, schrijft hij een boek over zijn tijd als slaaf. En dat werd toen gepubliceerd. Super interessant.
Wat heeft een zwarte man uit 1853 met ZP te maken? Intressant verhaal hoor maar niet zo relevant.

En het is idd allebei discriminatie. Al vind ik 'nigger' eigenlijk erger.

Feit is, we weten niet waar ZP vandaan komt. Dat weten we ook niet van Sinterklaas.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166239467
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:03 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tatta is inderdaad overeenkomstig met 'nigger' als ik het gebruik ervan zie. Een denigrerende term voor een blank persoon. Kun je me uitleggen waarom ik dit verkeerd zie?
Neger. Maar iedereen hier gebruikt dat woord ook. Waarom vind je dat geen discriminatie (of geef je dat niet aan) en bij het woord tatta wel? Wat maakt dat in jouw ogen dan wel discriminatie?

Nou ja, ik zeg het gewoon omdat het woord neger ook normaal is voor iedereen. Waarom zou ik geen tatta kunnen zeggen, want dat is discriminatie, maar iedereen wel neger? Volgens het Woordenboek Nederlandsche Taal komt het woord neger in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:10:07 #212
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239490
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:07 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Behalve het totale gebrek aan een pijnlijke geschiedenis is 'tatta' totaal niet denigrerend.
Het is een vervangend woord, wat zowel in positieve als in negatieve zin gebruikt wordt.
Dit op eenzelfde niveau leggen met 'niggerrr' is zo bizar dat ik niet weet of ik moet lachen of huilen.
Tatta heeft de history van nigger niet nee, maar de bedoeling is duidelijk hetzelfde en het komt in ieder geval hetzelfde over.

Ik noem niemand een nigger, noem mij dan ook geen tatta, thank you very much.
Kunt elkaar op zijn minst normaal blijven aanspreken, me dunkt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239495
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:09 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Neger. Maar iedereen hier gebruikt dat woord ook. Waarom vind je dat geen discriminatie (of geef je dat niet aan) en bij het woord tatta wel? Wat maakt dat in jouw ogen dan wel discriminatie?

Nou ja, ik zeg het gewoon omdat het woord neger ook normaal is voor iedereen. Waarom zou ik geen tatta kunnen zeggen, want dat is discriminatie, maar iedereen wel neger? Volgens het Woordenboek Nederlandsche Taal komt het woord neger in het Nederlands voor het eerst voor in 1644, verwijzend naar de lading van een slavenschip. Hetzelfde woordenboek vertelt dat het woord neger tot de Nederlandse afschaffing van de slavernij in 1863 zwarte slaaf als betekenis had.
Denken dat neger normaal is voor iedereen. Haha.
wooblabalurg
pi_166239531
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:10 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tatta heeft de history van nigger niet nee, maar de bedoeling is duidelijk hetzelfde en het komt in ieder geval hetzelfde over.

Ik noem niemand een nigger, noem mij dan ook geen tatta, thank you very much.
Kunt elkaar op zijn minst normaal blijven aanspreken, me dunkt.
Wellicht heb je er nare ervaringen mee gehad, ik heb 'tatta' echter net zo vaak in positieve zin gebruikt horen worden dan in negatieve zin.
En volgens mij mis je het verschil tussen 'nigger' en 'nigga'. Niet onbelangrijk.
Verder heeft iedereen z'n persoonlijke voorkeuren natuurlijk.
wooblabalurg
pi_166239536
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:07 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Behalve het totale gebrek aan een pijnlijke geschiedenis is 'tatta' totaal niet denigrerend.
Het is een vervangend woord.
Wie ben jij om te bepalen dat dat niet denigerend kan zijn voor iemand. Het is gewoon een Antilliaans/Surinaams scheldwoord voor blanke.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166239562
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen dat dat niet denigerend kan zijn voor iemand. Het is gewoon een Antilliaans/Surinaams scheldwoord voor blanke.
Omdat het pure onwetendheid is, maar wel grappig dat het andersom zo gevoelig ligt. :D
wooblabalurg
pi_166239580
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:10 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Denken dat neger normaal is voor iedereen. Haha.
Het woord wordt hier al zo'n 20 keer gebruikt door mensen hier en niemand zegt er wat van, dus ik gok voor de meeste mensen toch wel.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:15:35 #218
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239589
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:14 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Omdat het pure onwetendheid is, maar wel grappig dat het andersom zo gevoelig ligt. :D
Nou ja, weet je. Onderling wordt nigger ook wel gebruikt. Daar heeft het dan ook een 'positieve' betekenis.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239591
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:15 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Het woord wordt hier al zo'n 20 keer gebruikt door mensen hier en niemand zegt er wat van, dus ik gok voor de meeste mensen toch wel.
Jij moet nieuw zijn op FOK!. Sterkte.
wooblabalurg
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:15:49 #220
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239592
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:12 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen dat dat niet denigerend kan zijn voor iemand. Het is gewoon een Antilliaans/Surinaams scheldwoord voor blanke.
nee is geen scheldwoord, dan zeg je bakra of boeroe ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239605
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:10 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Tatta heeft de history van nigger niet nee, maar de bedoeling is duidelijk hetzelfde en het komt in ieder geval hetzelfde over.

Ik noem niemand een nigger, noem mij dan ook geen tatta, thank you very much.
Kunt elkaar op zijn minst normaal blijven aanspreken, me dunkt.
Dus. In dit topic alleen al wordt 20x neger gezegd en dat is prima, maar tatta is discriminatie. Juist ja.
pi_166239608
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:15 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Nou ja, weet je. Onderling wordt nigger ook wel gebruikt. Daar heeft het dan ook een 'positieve' betekenis.
Nope. Dat is 'nigga'. Zoals ik zei, geen onbelangrijk verschil.
Heb wel een begeleidend filmpje voor je mocht je daar interesse in hebben.
wooblabalurg
pi_166239632
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:14 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Omdat het pure onwetendheid is, maar wel grappig dat het andersom zo gevoelig ligt. :D
Ligt absoluut niet gevoelig, ik ben niet eens blank.

Ik wees gewoon op de hypocrisie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:18:07 #224
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239638
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee is geen scheldwoord, dan zeg je bakra of boeroe ofzo
boeroe ook eigenlijk niet echt, bakra wel
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239648
quote:
17s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:15 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Jij moet nieuw zijn op FOK!. Sterkte.
Ja, maar kom zeg, hoe krom wil je zijn. En dan zeggen dat mensen in de slachtofferrol gaan als ze het woord neger niet prettig vinden, maar wel op hoge poten om het woord tatta.

Ik vind het echt zeer onjuist. Laat wel weer zien dat er nog steeds veel moet veranderen.
pi_166239660
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ligt absoluut niet gevoelig, ik ben niet eens blank.

Ik wees gewoon op de hypocrisie.
Denken hypocrisie te zien maar het verschil niet weten tussen tatta en bijv bakra.
wooblabalurg
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:20:02 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239678
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:18 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Ja, maar kom zeg, hoe krom wil je zijn. En dan zeggen dat mensen in de slachtofferrol gaan als ze het woord neger niet prettig vinden, maar wel op hoge poten om het woord tatta.

Ik vind het echt zeer onjuist. Laat wel weer zien dat er nog steeds veel moet veranderen.
neger vind ook niemand erg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239679
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:18 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Ja, maar kom zeg, hoe krom wil je zijn. En dan zeggen dat mensen in de slachtofferrol gaan als ze het woord neger niet prettig vinden, maar wel op hoge poten om het woord tatta.

Ik vind het echt zeer onjuist. Laat wel weer zien dat er nog steeds veel moet veranderen.
Ik vind dat er genoeg scheldwoorden zijn om je niet druk te maken om de woorden die niet kwetsend bedoeld zijn.
wooblabalurg
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:20:10 #229
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239681
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:16 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Nope. Dat is 'nigga'. Zoals ik zei, geen onbelangrijk verschil.
Heb wel een begeleidend filmpje voor je mocht je daar interesse in hebben.
Dat is bullshit, dat is gewoon een simpele verbastering.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239687
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:15 schreef sp3c het volgende:

[..]

nee is geen scheldwoord, dan zeg je bakra of boeroe ofzo
Het betekent letterlijk aardappel?

En vaak zetten de figuren die dit soort woorden bezigen er nog een bekend onwelvoeglijk voorzetsel voor.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166239696
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:20 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Dat is bullshit, dat is gewoon een simpele verbastering.
Als je het verschil niet snapt begrijp ik de verwarring wel.
wooblabalurg
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:21:08 #232
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239703
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:20 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Als je het verschil niet snapt begrijp ik de verwarring wel.
Er is geen verschil, behalve dat wat je jezelf wijsmaakt.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239717
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:20 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik vind dat er genoeg scheldwoorden zijn om je niet druk te maken om de woorden die niet kwetsend bedoeld zijn.
Prima, maar dan moeten mensen niet gaan huilen om tatta als hier 20 keer neger wordt gezegd waar vervolgens niemand zich druk om maakt - terwijl de geschiedenis van het woord neger duidelijk is. Dat stoort mij dan weer wel.
pi_166239729
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:21 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Er is geen verschil, behalve dat wat je jezelf wijsmaakt.
Wat bizar, je eigen realiteit maken omdat de huidige je niet aanstaat.
wooblabalurg
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:22:27 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239735
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:20 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het betekent letterlijk aardappel?

En vaak zetten de figuren die dit soort woorden bezigen er nog een bekend onwelvoeglijk voorzetsel voor.
in den haag wel maar hier zetten we dat eigenlijk overal voor dus dat telt niet

gewoon bakra is gangbaar (als zijnde denigrerend), tatta kennen we alleen omdat die rare youtubeneger van geenstijl dat een keer zei
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:22:31 #236
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239738
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:22 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat bizar, je eigen realiteit maken omdat de huidige je niet aanstaat.
Ja raar is dat. Waarom doe je dat?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:22:37 #237
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239740
afaik
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239743
quote:
9s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Denken hypocrisie te zien maar het verschil niet weten tussen tatta en bijv bakra.
Gast, mensen die 'kankertatta' roepen bedoelen daar Nederlanders mee.

Neger is ook gewoon de naam van de oorspronkelijke bewoners van Afrika. Toch is het wel degelijk racistisch.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166239757
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:21 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Prima, maar dan moeten mensen niet gaan huilen om tatta als hier 20 keer neger wordt gezegd waar vervolgens niemand zich druk om maakt - terwijl de geschiedenis van het woord neger duidelijk is. Dat stoort mij dan weer wel.
Ik stoor me er wel aan. En ik denk wel meer mensen.
Maar dit is FOK!, als ik op elke ongepaste reactie moet reageren kom je tijd tekort.
wooblabalurg
pi_166239777
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:22 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Ja raar is dat. Waarom doe je dat?
Als je wil wentelen in je eigen onwetendheid is dat prima, maar probeer het niet op te dringen aan anderen. Er zijn ook mensen die wel interesse hebben in geschiedenis.
wooblabalurg
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:24:54 #241
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239789
Als we het even zuiver etymologisch bekijken:

Neger = iemand met een negroïde uiterlijk.

Misschien moeten we dan eigenlijk de blanke medemens Caucaas noemen?
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239799
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:22 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Gast, mensen die 'kankertatta' roepen bedoelen daar Nederlanders mee.

Neger is ook gewoon de naam van de oorspronkelijke bewoners van Afrika. Toch is het wel degelijk racistisch.
Ga je me nu proberen te overtuigen dat 'kankertatta' roepen kwetsend bedoelt is?
wooblabalurg
pi_166239803
Het is wat allemaal he zo`n kinderfeestje!
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:26:01 #244
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_166239809
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:24 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Als je wil wentelen in je eigen onwetendheid is dat prima, maar probeer het niet op te dringen aan anderen. Er zijn ook mensen die wel interesse hebben in geschiedenis.
Niet inzien dat 'nigga' simpelweg een fonetische manier is van het opschrijven van hoe 'nigger' vaak wordt uitgesproken. De (andere) betekenis die je er dan aan hangt is je eigen.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_166239815
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:23 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik stoor me er wel aan. En ik denk wel meer mensen.
Maar dit is FOK!, als ik op elke ongepaste reactie moet reageren kom je tijd tekort.
Is prima, ik ga ook niet op al die woorden reageren. Maar ik probeer wel te laten zien hoe het is. Het woord neger allemaal niet erg vinden (en laten we eerlijk zijn; veel mensen gebruiken het woord in het dagelijks leven ook), maar wel verbouwereerd zijn om het woord tatta en zeggen dat het discriminatie is. En dan moet je eens kijken naar de oorsprong van het woord neger. :')

Dus. Zo denk ik erover in ieder geval. :')
pi_166239886
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:26 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Is prima, ik ga ook niet op al die woorden reageren. Maar ik probeer wel te laten zien hoe het is. Het woord neger allemaal niet erg vinden (en laten we eerlijk zijn; veel mensen gebruiken het woord in het dagelijks leven ook), maar wel verbouwereerd zijn om het woord tatta en zeggen dat het discriminatie is. En dan moet je eens kijken naar de oorsprong van het woord neger. :')

Dus. Zo denk ik erover in ieder geval. :')
Ik wees je op de hypocrisie, ZP als racistisch bestempelen maar dan zelf ook racistische termen bezigen.

Alsof het mij wat boeit, tatta, neger, nigga, ik zeg het allemaal.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 13:33:10 #247
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166239918
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:26 schreef DustPuppy het volgende:

[..]

Niet inzien dat 'nigga' simpelweg een fonetische manier is van het opschrijven van hoe 'nigger' vaak wordt uitgesproken. De (andere) betekenis die je er dan aan hangt is je eigen.
who cares man

er is hier echt helemaal niemand die het wat kan boeien als je nigger zegt

behalve sylvana
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166239923
quote:
11s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:25 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ga je me nu proberen te overtuigen dat 'kankertatta' roepen kwetsend bedoelt is?
Uiteraard niet.

Vind het gewoon een beetje mal dat mensen die zeggen dat ZP racistisch zou zijn zelf racistische opmerkingen maken.

Ik zie nergens racisme in. Niet in het woord neger, tatta, nigga, kroeskop, kaaskop. Maar het is wel racistisch en daar gaat het om.

Ik zie helemaal geen racisme in ZP en mensen worden niet gediscrimineerd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166240134
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik wees je op de hypocrisie, ZP als racistisch bestempelen maar dan zelf ook racistische termen bezigen.

Alsof het mij wat boeit, tatta, neger, nigga, ik zeg het allemaal.
Uhuuuu. Ik weet niet of ZP racistisch ìs. Ik zie het, en zo heb ik het altijd gezien, als een kinderfeest. Ik weet wel dat het aan het veranderen is en dat het terecht is dat het veranderd als je kijkt naar de geschiedenis. Ik heb het nooit zo bekeken, maar ik kan wel begrijpen dat mensen het niet meer vinden passen in deze tijd. En dat kunnen veel mensen, want die zwarte piet is er straks gewoon niet meer. En dat is toch ook prima? Het feest wordt er niet anders van.

En ik zeg juìst tatta omdat bijna iedereen het normaal en oké vindt om neger te zeggen (terwijl de geschiedenis van het woord duidelijk is). Prima, maar dan moeten bakra en tatta en kaaskop net zo goed kunnen - in mijn ogen. En dan vind ik het gek dat dát dan wel weer discriminatie is volgens sommige mensen.
pi_166240242
quote:
10s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:46 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Uhuuuu. Ik weet niet of ZP racistisch ìs. Ik zie het, en zo heb ik het altijd gezien, als een kinderfeest. Ik weet wel dat het aan het veranderen is en dat het terecht is dat het veranderd als je kijkt naar de geschiedenis. Ik heb het nooit zo bekeken, maar ik kan wel begrijpen dat mensen het niet meer vinden passen in deze tijd. En dat kunnen veel mensen, want die zwarte piet is er straks gewoon niet meer. En dat is toch ook prima? Het feest wordt er niet anders van.

En ik zeg juìst tatta omdat bijna iedereen het normaal en oké vindt om neger te zeggen (terwijl de geschiedenis van het woord duidelijk is). Prima, maar dan moeten bakra en tatta en kaaskop net zo goed kunnen - in mijn ogen. En dan vind ik het gek dat dát dan wel weer discriminatie is volgens sommige mensen.
Mooi, dan zijn we eruit, alles is racisme. :D

Maar serieus ik ga dit jaar voor ZP spelen en hier in de stad doen ze geloof ik ook wat kleurpieten.

Als we die Piet geel maken zouden Aziaten zich beledigd kunnen voelen. Dus wanneer is het genoeg?

Wat bv Sylvana wil is ZP gewoon helemaal afschaffen, zo werkt onze democratie niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 13:53:36 #251
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_166240258
die Sylvana is ook wel een hysterische Zwarte Piethater hé.

neem Sinterklaas zijn trouwe hulpjes niet af want ze horen samen!
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_166241340
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:57 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Maar ik vind het zo jammer dat mensen niet inzien dat het allemaal al aan het veranderen is. Het is al aan de gang. En nu RTL dit doet, is het een best logische stap dat andere zenders ook volgen.
Eensch. :Y

Of de aanpassingen het gewenste effect hebben moeten we in de praktijk nog gaan zien, maar er gebeurt in elk geval iets. Dat lijkt me positief.

Persoonlijk zou ik wellicht liever een iets drastischer aanpassing hebben gezien, maar ik denk dat een roetveegpiet de belangrijkste bezwaren kan wegnemen. Prima wat mij betreft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166241353
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:01 schreef sp3c het volgende:
het was altijd al aan het veranderen, quincy en co vertragen dat alleen maar1
Zowel voor- als tegenstanders van ZP geven geen ruk om Quincy. Waarom we alsmaar met hem bezig zijn is mij een raadsel. Maar wellicht weet jij het?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166241363
En wat mij betreft kan het sinterklaas feest van de baan!

Bedank lieve sint voor die mooie tijd wat ik met U heb mogen hebben!

Wie nog iets wat hem betreft?

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2016 14:56:27 ]
pi_166241427
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:35 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hint: de bezwaren tegen ZP zijn dezelfde als tegen blackface. Het bezwaar tegen ZP is niet de gelijkenis met blackface.

Mensen die dit feest niet kennen zien daar direct racistische symboliek in. Niet omdat ze Amerikaan zijn of een Amerikaanse blik hebben (de meeste mensen zijn geen Amerikanen), niet omdat ZP lijkt op blackface, ze zien daar gewoon racistische symboliek in. Punt.

En dan kun je wel zeggen 'dat is niet terecht', en daar zou je best gelijk in kunnen hebben. Maar dat doet er helemaal niets toe. Die associatie verdwijnt daar niet door.

Overigens is het niet voor het eerst dat dit in dit topic wordt gezegd. Dit is vooral vragen naar de bekende weg. Of de pro-pieters hier luisteren gewoon heel slecht, of ze zijn echt niet zo snugger.
Blackface is zwarte schmink
Niet alle zwarte schmink is blackface

KKK zijn witte puntmutsen
Niet alle witte puntmutsen is KKK

Blijkbaar willen de anti-Pieten dat niet snappen.

Als je als buitenstaander voor de eerste keer Zwarte Piet of Santa Semana ziet dan kan je best vanuit je achtergrond je wenkbrauwen fronsen als je het uiterlijk ziet. Verdiep je er in en je weet wel beter. Maar dat WILLEN de anti Pieten niet. Zwarte Piet moet en zal racisme zijn.

Wat daarbij m.b.t. Zwarte Piet als karikaturaal kan worden opgevat is wat mij betreft voor verandering vatbaar. Maar ook daar zijn best bezwaren tegen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166241500
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

nigger zit ook niemand mee in Nederland
In Nederlands was dat 'nikker'. Een term die in onbruik is geraakt vanwege het beledigende karakter ervan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166241533
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 14:58 schreef Montagui het volgende:

[..]

Blackface is zwarte schmink
Niet alle zwarte schmink is blackface

KKK zijn witte puntmutsen
Niet alle witte puntmutsen is KKK

Blijkbaar willen de anti-Pieten dat niet snappen.

Als je als buitenstaander voor de eerste keer Zwarte Piet of Santa Semana ziet dan kan je best vanuit je achtergrond je wenkbrauwen fronsen als je het uiterlijk ziet. Verdiep je er in en je weet wel beter. Maar dat WILLEN de anti Pieten niet. Zwarte Piet moet en zal racisme zijn.
Probeer eens een onderscheid te maken tussen:

1) tegenstanders van ZP
2) mensen die niet bekend zijn met het sinterklaasfeest, die hier van buitenaf naar kijken, en die daar racistische symboliek in zien.

Wat verwacht je nou? Dat de rest van de wereld zich maar moet verdiepen in sinterklaas voordat ze er racistische symboliek in zien? Dat gaat nooit gebeuren namelijk. Zo interessant is Nederland niet.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:07:04 #258
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166241562
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Nederlands was dat 'nikker'. Een term die in onbruik is geraakt vanwege het beledigende karakter ervan.
Een klasgenootje van mij werd er op de basisschool nog voor uitgescholden. Daarna weinig meer gehoord inderdaad :P
Ik ook, bedankt!
pi_166241586
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 12:57 schreef Voetstappen het volgende:

[..]

Ik denk dat veel niet zo snugger zijn trouwens. Als je de argumenten ziet en zo, ook op Facebook, dan nee.. :P

Maar ik vind het zo jammer dat mensen niet inzien dat het allemaal al aan het veranderen is. Het is al aan de gang. En nu RTL dit doet, is het een best logische stap dat andere zenders ook volgen.
Geef ze de tijd, he.
Wat ook jammer is, is dat de gevoelens van de mensen die piet zwart willen blijven houden (zonder neger kenmerken, het is nu eenmaal altijd al zwarte piet) minder tellen dan de gekwetste gevoelens van de zwarten. Een mooie middenweg zou zijn gewoon zwart schminken, niet om een neger uit te beelden. Met eigen haar. Dat is toch nauwelijks racistisch?
pi_166241587
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:07 schreef sc00p het volgende:

[..]

Een klasgenootje van mij werd er op de basisschool nog voor uitgescholden. Daarna weinig meer gehoord inderdaad :P
ging jij toen op de vuist met die wat het deden?
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:10:59 #261
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166241624
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:08 schreef john2406 het volgende:

[..]

ging jij toen op de vuist met die wat het deden?
Haha nee die waren van een jaar hoger. :@
Ik ook, bedankt!
pi_166241652
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:10 schreef sc00p het volgende:

[..]

Haha nee die waren van een jaar hoger. :@
lafaard!

Op de lagere school waar ik de opleiding kreeg zat er ook eentje die het verzocht, alleen zat ik erboven op dan, daar die zo scheel als een malerij was, kreeg die dat over zich heen!
Normen en waardes niet meer of minder als dat, als men dat niet genoten heeft of mogen ontvangen dan houdt alles op!
pi_166241757
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 13:07 schreef sp3c het volgende:

[..]

nigger zit ook niemand mee in Nederland
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Nederlands was dat 'nikker'. Een term die in onbruik is geraakt vanwege het beledigende karakter ervan.
Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt in principe een negatieve lading heeft (of kan krijgen) door de suprematie die het blanke ras zichzelf heeft toebedeeld in de geschiedenis.

Nikker had vroeger een veel negatievere lading dan het toen 'neutrale' woord neger. Sinds we dat niet meer gebruiken heeft het woord neger een negatievere lading gekregen dan het oorspronkelijk had.

Ik gebruik het uit gemakzucht moet ik eerlijk zeggen omdat een neutrale omschrijving veel ingewikkelder wordt en onhandig is als je het vaak gebruikt. Als iemand een kort neutraal woord heeft voor iemand van het negroide ras hou ik me aanbevolen :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:18:30 #264
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166241764
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat verwacht je nou? Dat de rest van de wereld zich maar moet verdiepen in sinterklaas voordat ze er racistische symboliek in zien? Dat gaat nooit gebeuren namelijk. Zo interessant is Nederland niet.
Wat ze er in eerste instantie in zien maakt mij in elk geval niet uit en zo'n cultuurshock begrijp ik ook wel.
Maar als ze met hun vingertje gaan wijzen en eisen gaan stellen aan een voor hen verder onbekende cultuur, dan mogen ze zich eerst wel eens in de materie verdiepen.

Wat al werd gezegd, de eerste keer schrik je je kapot als je de KKK in Sevilla ziet. Als je begrijpt wat het is en waar het vandaan komt, is het misschien nog steeds geen prettig gezicht als je bekend bent met de wandaden van de KKK, maar de katholieken mogen dan tenminste op enig begrip hopen (vooral omdat hun Santa Semana ouder is dan de KKK).
Om niet in de willen zien dat de Santa Semana niks met de KKK heeft te maken en daarom te eisen dat de katholieke dit achterlijke gebruik maar even afschaffen, want kwetsend en sprookjesboek, is ongehoord.
Vanuit het begrip van de kant van de katholieke kerk kunnen ze wat meer bekendheid geven aan het fenomeen en erover informeren, eventueel waarschuwen in de tijd voor Pasen, maar als je je niet wilt laten informeren en bij je eerste indruk wilt blijven, tja. Hoe dom ben je dan?

Daar komt dan nog bij dat er in het geval van ZP een duidelijke dubbele agenda achter steekt, namelijk die van de herstelbetalingen. ZP MOET racisme zijn, zodat Nederland van institutioneel racisme beschuldigd kan worden, en anders is de hoop op dat geld verkeken, en het gaat om miljarden.
Die hele anti-pietbeweging komt niet zuiver over, ze zijn niet oprecht in hun "gekwetstheid", en dat zien de meeste mensen maar al te goed. Ze jammeren om het jammeren, om uiteindelijk dat geld te krijgen. Meer is het niet.
Als er mensen waren die oprecht gekwetst overkwamen, met concrete voorbeelden die zwarte piet werkelijk met modern racisme in verband brengen, zonder dat er die herstelbetalingen achter zitten, was de discussie heel anders verlopen.
pi_166241778
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:05 schreef Molurus het volgende:

[..]

Probeer eens een onderscheid te maken tussen:

1) tegenstanders van ZP
2) mensen die niet bekend zijn met het sinterklaasfeest, die hier van buitenaf naar kijken, en die daar racistische symboliek in zien.

Wat verwacht je nou? Dat de rest van de wereld zich maar moet verdiepen in sinterklaas voordat ze er racistische symboliek in zien? Dat gaat nooit gebeuren namelijk. Zo interessant is Nederland niet.
Wanneer men zich verdiept blijkt er geen racistische symboliek te zijn en blijkt de aanname van racisme alleen gestoeld op het uiterlijk vertoon.

"Don't judge a book by it's cover"
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:21:53 #266
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166241836
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:07 schreef sc00p het volgende:

[..]

Een klasgenootje van mij werd er op de basisschool nog voor uitgescholden. Daarna weinig meer gehoord inderdaad :P
Was dat een nikker of een nikker? En was dat toevallig Zwarte Piet?
pi_166241896
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt in principe een negatieve lading heeft (of kan krijgen) door de suprematie die het blanke ras zichzelf heeft toebedeeld in de geschiedenis.

Nikker had vroeger een veel negatievere lading dan het toen 'neutrale' woord neger. Sinds we dat niet meer gebruiken heeft het woord neger een negatievere lading gekregen dan het oorspronkelijk had.

Ik gebruik het uit gemakzucht moet ik eerlijk zeggen omdat een neutrale omschrijving veel ingewikkelder wordt en onhandig is als je het vaak gebruikt. Als iemand een kort neutraal woord heeft voor iemand van het negroide ras hou ik me aanbevolen :P
Sowieso zijn zulke termen onderhevig aan 'inflatie'. Ik kan me nog herinneren dat het woord 'allochtoon' in gebruik werd genomen omdat het een minder negatieve lading had dan de toen gangbare term. (Ik weet niet eens meer wat dat was. 'Immigranten'?)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166241907
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Sowieso zijn zulke termen onderhevig aan 'inflatie'. Ik kan me nog herinneren dat het woord 'allochtoon' in gebruik werd genomen omdat het een minder negatieve lading had dan de toen gangbare term. (Ik weet niet eens meer wat dat was. 'Immigranten'?)
Buitenlanders en gastarbeiders.
pi_166241914
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt in principe een negatieve lading heeft (of kan krijgen) door de suprematie die het blanke ras zichzelf heeft toebedeeld in de geschiedenis.

Nikker had vroeger een veel negatievere lading dan het toen 'neutrale' woord neger. Sinds we dat niet meer gebruiken heeft het woord neger een negatievere lading gekregen dan het oorspronkelijk had.

Ik gebruik het uit gemakzucht moet ik eerlijk zeggen omdat een neutrale omschrijving veel ingewikkelder wordt en onhandig is als je het vaak gebruikt. Als iemand een kort neutraal woord heeft voor iemand van het negroide ras hou ik me aanbevolen :P
Dus dat!
Die hele racisme discussies heeft tot gevolg dat de negers geen naam hebben :D
Het is wel opmerkelijk dat dit zich alleen in landen speelt waar blanken de oorspronkelijke bewoners zijn. De meeste niet-blanke landen waar ik ooit ben geweest kan het de negers niets schelen hoe ze worden genoemd. 'Hey zwarte man' in de taal van het land en de negers kijken op en groeten vriendelijk terug.

Oh, en ik heb laatst een cabaret bijgewoond en de man noemde het "gepigmenteerde mensen". :D

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2016 15:27:57 ]
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:26:23 #270
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166241917
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Kijkertje het volgende:

Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt in principe een negatieve lading heeft (of kan krijgen) door de suprematie die het blanke ras zichzelf heeft toebedeeld in de geschiedenis.

Nikker had vroeger een veel negatievere lading dan het toen 'neutrale' woord neger. Sinds we dat niet meer gebruiken heeft het woord neger een negatievere lading gekregen dan het oorspronkelijk had.

Ik gebruik het uit gemakzucht moet ik eerlijk zeggen omdat een neutrale omschrijving veel ingewikkelder wordt en onhandig is als je het vaak gebruikt. Als iemand een kort neutraal woord heeft voor iemand van het negroide ras hou ik me aanbevolen :P
Het zijn eufemismen en taboewoorden.
Je hebt in [NWS] ongetwijfeld al gelezen over de voortvluchtige "signalementlozen". Dat is een eufemisme voor wat ook bekend was als "licht getinte persoon", daarvoor "naffertje" ("iemand met een Noord-Afrikaans uiterlijk"), "allochtoon", "Turk" (ook voor Marokkanen), "gastarbeider" en zo voort. Gaat dezelfde kan op. Zodra het ene woord een te negatieve lading krijgt, wordt een ander woord gebruikt en dat krijgt dan vanzelf de negatieve lading.
pi_166241993
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:19 schreef Montagui het volgende:

[..]

Wanneer men zich verdiept blijkt er geen racistische symboliek te zijn en blijkt de aanname van racisme alleen gestoeld op het uiterlijk vertoon.

"Don't judge a book by it's cover"
Het boek wordt beoordeeld op z'n omslag, of je dat nu leuk vindt of niet.

Je kunt wel stampvoeten dat dat niet eerlijk is, maar daar verandert echt helemaal niets door.

En dat rechtse populisten deze discussie aangrijpen om te schoppen tegen politieke correctheid helpt ook niet. Integendeel, dat lijkt de vooroordelen alleen maar te bevestigen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:31:13 #272
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166242011
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:21 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Was dat een nikker of een nikker? En was dat toevallig Zwarte Piet?
Jij zal het vast wel aanstellerij vinden dat dat arme meisje zat te huilen. ;)
Ik ook, bedankt!
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:31:55 #273
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166242032
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Kijkertje het volgende:
Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt
Je hebt in het Engels POC's, nietwaar? People of Colour. Dat zal in het Nederlands wel pokke-mensen worden :X

Je kunt je afvragen waarvoor dat er überhaupt een apart woord voor nodig is. Ik kon uitstekend zonder apart woord, tot de-mensen-die-voorheen-negers-werden-genoemd zo nodig een aparte status opeisten.

Als je een van twee blanken wilt aanduiden, kun je de huidskleur niet gebruiken om het onderscheid te maken. Waarom is dat dan wel nodig als het een blanke en iemand-met-een-kleurtje (IMEK?) is?
pi_166242042
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat ze er in eerste instantie in zien maakt mij in elk geval niet uit en zo'n cultuurshock begrijp ik ook wel.
Maar als ze met hun vingertje gaan wijzen en eisen gaan stellen aan een voor hen verder onbekende cultuur, dan mogen ze zich eerst wel eens in de materie verdiepen.
Ook jij haalt hier toch echt twee groepen door elkaar.

1) Mensen die ZP willen aanpassen.
2) Mensen die er racistische symboliek in zien.

Dit zijn grotendeels twee verschillende groepen mensen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166242051
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:31 schreef sc00p het volgende:

[..]

Jij zal het vast wel aanstellerij vinden dat dat arme meisje zat te huilen. ;)
Toen jij er echt iets aan kon doen, was die een jaar hoger en nou wil je het wel?
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:34:02 #276
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166242074
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:31 schreef sc00p het volgende:

[..]

Jij zal het vast wel aanstellerij vinden dat dat arme meisje zat te huilen. ;)
Het scheldwoord maakt niet zo veel uit, wel de omstandigheden waaronder het wordt geuit en de intentie ervan. Zie ook de Johan Derksens "aapje" discussie.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:35:06 #277
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166242093
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook jij haalt hier toch echt twee groepen door elkaar.

1) Mensen die ZP willen aanpassen.
2) Mensen die er racistische symboliek in zien.

Dit zijn grotendeels twee verschillende groepen mensen.
Waarom zou je ZP willen aanpassen als je er géén racistische symboliek in ziet? o|O
  donderdag 27 oktober 2016 @ 15:35:30 #278
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166242103
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:32 schreef john2406 het volgende:

[..]

Toen jij er echt iets aan kon doen, was die een jaar hoger en nou wil je het wel?
Een 10 jarige afrekenen omdat degene niets doet tegen racisme is een beetje raar of niet? Ik snapte het zelf volgens mij nieteens.

Wel grappig dat sommige mensen het nog steeds niet snappen :')
Ik ook, bedankt!
pi_166242144
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:08 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Geef ze de tijd, he.
Wat ook jammer is, is dat de gevoelens van de mensen die piet zwart willen blijven houden (zonder neger kenmerken, het is nu eenmaal altijd al zwarte piet) minder tellen dan de gekwetste gevoelens van de zwarten. Een mooie middenweg zou zijn gewoon zwart schminken, niet om een neger uit te beelden. Met eigen haar. Dat is toch nauwelijks racistisch?
Dat kan toch gewoon bij de "roetpiet"???? De roetpiet is namelijk een compromis waarin dat element zwart van de pro pieten gewoon gehoord is.

Je kan dat zwarte roet dikker aanzetten tot vrijwel geheel zwart op het gezicht. Doe je er een paar vegen in en laat je zo dat "roet" idee zien.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166242174
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:35 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom zou je ZP willen aanpassen als je er géén racistische symboliek in ziet? o|O
En dit vraag jij je nu echt, in deel 44 van dit topic, voor het eerst af?

Tip: probeer eens te luisteren naar wat tegenstanders zeggen. Echt te luisteren, en niet alleen je eigen grammofoonplaat af te spelen. Want zolang mensen niet naar elkaar luisteren heeft deze discussie totaal geen zin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 27 oktober 2016 @ 15:41:18 #281
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166242212
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat kan toch gewoon bij de "roetpiet"???? De roetpiet is namelijk een compromis waarin dat element zwart van de pro pieten gewoon gehoord is.

Je kan dat zwarte roet dikker aanzetten tot vrijwel geheel zwart op het gezicht. Doe je er een paar vegen in en laat je zo dat "roet" idee zien.
Geloof me, dat word ook als racisme aangezien. Ik zei het al eerder, wat een oerhollandse discussie met oerhollands polderoplossing had kunnen worden is verzandt in een kansloze (internet)discussie met mensen die ontzettend heilig overtuigd zijn van hun eigen gelijk en 0,0 oor hebben naar de argumenten van de tegenpartij.

Zo heb je dus mensen die he-le-maal niets aan ZP willen veranderen (want traditie) en aan de andere kant de groep die ZP helemaal wil zien verdwijnen, want racisme. (of gewoon NL haat)

Ik zie op facebook de meest kansloze opmerkingen voorbij komen van beide kampen, de grap is dat beide nogal racistisch van aard zijn, maar ze dat zelf niet niet doorhebben.

De grootste grap vond ik nog wel een of andere zwarte vent die een hele rant had geupload die vond dat ''niggers'' (want zo noemde hij zijn medemens) dom waren, want ze verloochenden hun afkomst. Zo trouwden ze ''witte mensen'' en namen ze ''witte gebruiken'' over. Nu is dat totaal niet representatief voor het overgrote deel van de zwarte bevolking, hoop ik dan maar, maar het toont maar eens aan hoe racisme diepgeworteld in de mens zelf zit.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166242242
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Dat kan toch gewoon bij de "roetpiet"???? De roetpiet is namelijk een compromis waarin dat element zwart van de pro pieten gewoon gehoord is.

Je kan dat zwarte roet dikker aanzetten tot vrijwel geheel zwart op het gezicht. Doe je er een paar vegen in en laat je zo dat "roet" idee zien.
Maar zoals het er nu gaat uitzien, met een paar vegen, begrijp ik dat de pro pieten daar niet echt blij mee zijn. Omdat het wel een heel erg grote verandering is. Ze zijn klaarblijkelijk erg gehecht aan de zwart geschminkte en willen dat aan hun kinderen meegeven. Hun hart is zwaar teleurgesteld en ik vind dat daar ook aandacht aan gegeven mag worden.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 27 oktober 2016 @ 15:43:20 #283
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166242254
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:42 schreef Hexxenbiest het volgende:

[..]

Maar zoals het er nu gaat uitzien, met een paar vegen, begrijp ik dat de pro pieten daar niet echt blij mee zijn. Omdat het wel een heel erg grote verandering is. Ze zijn klaarblijkelijk erg gehecht aan de zwart geschminkte en willen dat aan hun kinderen meegeven. Hun hart is zwaar teleurgesteld en ik vind dat daar ook aandacht aan gegeven mag worden.
Nee, kan niet. Is racisme en mensen die daar moeite mee hebben zijn PVV tokkies.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166242255
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:31 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je hebt in het Engels POC's, nietwaar? People of Colour. Dat zal in het Nederlands wel pokke-mensen worden :X

Je kunt je afvragen waarvoor dat er überhaupt een apart woord voor nodig is. Ik kon uitstekend zonder apart woord, tot de-mensen-die-voorheen-negers-werden-genoemd zo nodig een aparte status opeisten.

Als je een van twee blanken wilt aanduiden, kun je de huidskleur niet gebruiken om het onderscheid te maken. Waarom is dat dan wel nodig als het een blanke en iemand-met-een-kleurtje (IMEK?) is?
Persoonlijk maakt het mij ook niet uit maar in een discussie waar het wel relevant is om dat onderscheid te maken kan je niet aankomen met POC of IMEK. Die woorden zijn hier iig nog niet ingeburgerd. Bovendien zijn het dan woorden die blanken hebben verzonnen voor mensen met een kleurtje.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166242347
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:18 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

[..]

Het probleem is denk ik dat alle woorden waarmee je iemand van het negroide ras aanduidt in principe een negatieve lading heeft (of kan krijgen) door de suprematie die het blanke ras zichzelf heeft toebedeeld in de geschiedenis.

Nikker had vroeger een veel negatievere lading dan het toen 'neutrale' woord neger. Sinds we dat niet meer gebruiken heeft het woord neger een negatievere lading gekregen dan het oorspronkelijk had.

Ik gebruik het uit gemakzucht moet ik eerlijk zeggen omdat een neutrale omschrijving veel ingewikkelder wordt en onhandig is als je het vaak gebruikt. Als iemand een kort neutraal woord heeft voor iemand van het negroide ras hou ik me aanbevolen :P
En dat terwijl van oorsprong de duiding 'nikker' helemaal niets met negers te maken heeft. Eerder iets met Zwarte Piet. :7

Maar dat interesseert verder toch bijna gaan hond. :P
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166242435
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Geloof me, dat word ook als racisme aangezien. Ik zei het al eerder, wat een oerhollandse discussie met oerhollands polderoplossing had kunnen worden is verzandt in een kansloze (internet)discussie met mensen die ontzettend heilig overtuigd zijn van hun eigen gelijk en 0,0 oor hebben naar de argumenten van de tegenpartij.

Zo heb je dus mensen die he-le-maal niets aan ZP willen veranderen (want traditie) en aan de andere kant de groep die ZP helemaal wil zien verdwijnen, want racisme. (of gewoon NL haat)

Ik zie op facebook de meest kansloze opmerkingen voorbij komen van beide kampen, de grap is dat beide nogal racistisch van aard zijn, maar ze dat zelf niet niet doorhebben.

De grootste grap vond ik nog wel een of andere zwarte vent die een hele rant had geupload die vond dat ''niggers'' (want zo noemde hij zijn medemens) dom waren, want ze verloochenden hun afkomst. Zo trouwden ze ''witte mensen'' en namen ze ''witte gebruiken'' over. Nu is dat totaal niet representatief voor het overgrote deel van de zwarte bevolking, hoop ik dan maar, maar het toont maar eens aan hoe racisme diepgeworteld in de mens zelf zit.
Helemaal gelijk!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2016 15:54:13 ]
pi_166242438
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:47 schreef Montagui het volgende:

[..]

En dat terwijl van oorsprong de duiding 'nikker' helemaal niets met negers te maken heeft. Eerder iets met Zwarte Piet. :7

Maar dat interesseert verder toch bijna gaan hond. :P
Klopt. Maar doordat er in het verleden een verbintenis is gelegd van dat woord met mensen van het negroide ras verdwijnt het woord nu. Dat kan je jammer vinden maar taal is nu eenmaal ook niet statisch, het verandert voordurend.

Edit: net als Zwarte Piet :P
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166242826
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:41 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Geloof me, dat word ook als racisme aangezien. Ik zei het al eerder, wat een oerhollandse discussie met oerhollands polderoplossing had kunnen worden is verzandt in een kansloze (internet)discussie met mensen die ontzettend heilig overtuigd zijn van hun eigen gelijk en 0,0 oor hebben naar de argumenten van de tegenpartij.

Zo heb je dus mensen die he-le-maal niets aan ZP willen veranderen (want traditie) en aan de andere kant de groep die ZP helemaal wil zien verdwijnen, want racisme. (of gewoon NL haat)

Ik zie op facebook de meest kansloze opmerkingen voorbij komen van beide kampen, de grap is dat beide nogal racistisch van aard zijn, maar ze dat zelf niet niet doorhebben.

De grootste grap vond ik nog wel een of andere zwarte vent die een hele rant had geupload die vond dat ''niggers'' (want zo noemde hij zijn medemens) dom waren, want ze verloochenden hun afkomst. Zo trouwden ze ''witte mensen'' en namen ze ''witte gebruiken'' over. Nu is dat totaal niet representatief voor het overgrote deel van de zwarte bevolking, hoop ik dan maar, maar het toont maar eens aan hoe racisme diepgeworteld in de mens zelf zit.
Bizar, nog nooit gezien in 2016. Wel in het verleden toen sommige donkere mensen totaal gingen doorslaan in Amerika.

Ik zie vooral veel racisme naar 'gekleurde mensen' en allochtonen toe op Facebook enzo. En op internet eigenlijk gewoon vooral. Echt bizar vind ik.
pi_166243154
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:35 schreef sc00p het volgende:

[..]

Een 10 jarige afrekenen omdat degene niets doet tegen racisme is een beetje raar of niet? Ik snapte het zelf volgens mij nieteens.

Wel grappig dat sommige mensen het nog steeds niet snappen :')
Dus als jij een snoepje of wat dan ook kreeg en een andere niet had jij niet door dat het niet rechtmatig was?

Ik zie het vandaag de dag ook nog wel hoor 1 vraagt zich een ijsje aan mam of pap er staan drie vriendjes of vriendinnetjes bij, heb het gezien alleen het kind krijgt een ijsje!
Maar het gaat wel erg way off nou dan.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 27-10-2016 16:33:42 ]
pi_166243370
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:41 schreef Straatcommando. het volgende:

Ik zie op facebook de meest kansloze opmerkingen voorbij komen van beide kampen, de grap is dat beide nogal racistisch van aard zijn, maar ze dat zelf niet niet doorhebben.

De grootste grap vond ik nog wel een of andere zwarte vent die een hele rant had geupload die vond dat ''niggers'' (want zo noemde hij zijn medemens) dom waren, want ze verloochenden hun afkomst. Zo trouwden ze ''witte mensen'' en namen ze ''witte gebruiken'' over. Nu is dat totaal niet representatief voor het overgrote deel van de zwarte bevolking, hoop ik dan maar, maar het toont maar eens aan hoe racisme diepgeworteld in de mens zelf zit.
Nee, het toont aan dat we Amerikaanse rassenkwesties aan het importeren zijn. We moeten niet vergeten dat racisme daar niet alleen ernstiger is maar ook anders van aard. De reactie van de (in ieder geval grootste) slachtoffers van racisme is ook anders. Daar gaat het dan vaak over de black communities die gezamenlijk vooruit moeten. In Nederland heb je een andere geschiedenis en ander getalsverhoudingen, waardoor het veel meer om het individu gaat.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 16:55:05 #291
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166243480
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dit vraag jij je nu echt, in deel 44 van dit topic, voor het eerst af?

Tip: probeer eens te luisteren naar wat tegenstanders zeggen. Echt te luisteren, en niet alleen je eigen grammofoonplaat af te spelen. Want zolang mensen niet naar elkaar luisteren heeft deze discussie totaal geen zin.
Ik hoor daar "Zwarte Piet is racisme". Ik hoor ook dat ze zich gekwetst voelen vanwege de connectie die er wordt gemaakt met racisme.

Ik ben nog nooit een andere reden voor wijzigingen tegengekomen dan racisme.
Behalve dan het gewone gejen en het schoppen tegen de Nederlandse cultuur, maar dat vind ik geen plaats hebben in de discussie.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 16:56:58 #292
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166243512
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

En dit vraag jij je nu echt, in deel 44 van dit topic, voor het eerst af?

Tip: probeer eens te luisteren naar wat tegenstanders zeggen. Echt te luisteren, en niet alleen je eigen grammofoonplaat af te spelen. Want zolang mensen niet naar elkaar luisteren heeft deze discussie totaal geen zin.
Of je bedoelt natuurlijk die lui met die slappe knieën.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 16:59:45 #293
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166243553
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 15:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Persoonlijk maakt het mij ook niet uit maar in een discussie waar het wel relevant is om dat onderscheid te maken kan je niet aankomen met POC of IMEK. Die woorden zijn hier iig nog niet ingeburgerd. Bovendien zijn het dan woorden die blanken hebben verzonnen voor mensen met een kleurtje.
IMEK heb ik uit mijn duim gezogen.
POC zie ik echter heel veel gebruikt worden door Amerikaanse POC zelf.
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 17:03:39 #294
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166243600
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 14:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zowel voor- als tegenstanders van ZP geven geen ruk om Quincy. Waarom we alsmaar met hem bezig zijn is mij een raadsel. Maar wellicht weet jij het?
ik gok dat mensen toch een ruk geven om ZP
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166243718
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 17:03 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik gok dat mensen toch een ruk geven om ZP
Ik gok meer dat die mensen vinden dat figuren als Quinsy niets te vertellen mogen hebben over 'onze' cultuur :)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166243721
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 14:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zowel voor- als tegenstanders van ZP geven geen ruk om Quincy. Waarom we alsmaar met hem bezig zijn is mij een raadsel. Maar wellicht weet jij het?
Gewoon, ongeïnformeerdheid. Quinsy is allang gestopt met actief actievoeren.

Volgens zijn maatje van destijds met de t-shirts, Jerry Afriyie, zou Quinsy zelfs het 'witte superioriteitsgevoel' overgenomen hebben.

https://www.facebook.com/jklrebel/posts/1221517937861031
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 17:14:34 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166243729
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 17:13 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik gok meer dat die mensen vinden dat figuren als Quinsy niets te vertellen mogen hebben over 'onze' cultuur :)
ik geef om zwarte piet en quincy mag van mij gewoon zijn mening uiten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166243747
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 17:14 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik geef om zwarte piet en quincy mag van mij gewoon zijn mening uiten
Maar jij windt je dan ook niet buitenproportioneel op over Quinsy
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator donderdag 27 oktober 2016 @ 17:18:44 #299
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166243788
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 17:15 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Maar jij windt je dan ook niet buitenproportioneel op over Quinsy
daar hadden we het ook niet over
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166243854
quote:
6s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 17:13 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik gok meer dat die mensen vinden dat figuren als Quinsy niets te vertellen mogen hebben over 'onze' cultuur :)
Nee want Quinsy en SS zijn heulemaal niet radicaal...
pi_166243867
dicht
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')