abonnement Unibet Coolblue
pi_166246756
quote:
14s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 19:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Maar meer dan genoeg handelsverdrag om het als term te gebruiken.
Niet genoeg om het als een ongemengd verdrag centraal te kunnen afhandelen.
The view from nowhere.
pi_166248612
quote:
7s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 18:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die kunnen best een nuttig instrument zijn hoor.
Men is bezig een internationaal platvorm voor handel te creeren via handelsverdragen (NAFTA, TTP, TTIP, TiSA). Daarin is het ISDS een dwingend instrument dat het politieke en rechtsysteem van landen kan overrulen. Investeringsbescherming wordt zo breed opgevat dat het alle beleidsterreinen raakt. Het verhindert landen hun eigen beleid te voeren.

Het is niet een kwestie dat je nationale soevereiniteit verliest. Dat hoeft niet bezwaarlijk te zijn, als de nieuwe overkoepelende structuur van vergelijkbare kwaliteit is. Nu wordt dat louter markt, en vindt er een overdracht van beslissingsbevoegdheden plaats naar arbitrage hof met een hele eenzijdige insteek (investeringsbescherming) en een veel te algemeen criterium voor het beoordelen van claims. Het wordt een wapen dat het beleid gaat kanaliseren, in handen van mensen die niemand vertegenwoordigen behalve buitenlandse investeerders (lees: hele grote internationale bedrijven).

Overweeg de volgende feiten:
- de 500 grootste bedrijven in de VS nemen driekwart van het BNP in de VS voor hun rekening.
- 80% van alle grote bedrijven in de VS heeft al een dochter in Canada.
- CETA is dus genoeg om deze bedrijven de mogelijkheid te geven EU landen aan te klagen.
Koppel alle beoogde handelsverdragen aan elkaar en je hebt een geheel dat nog veel meer landen omvat.

Tel daarbij op de ervaringen met de claimcultuur van bedrijven. Bedrijven blijken hondsbrutaal in hun eisen. Voeg daaraan toe dat gespecialiseerde advocatenkantoren er een verdienmodel bij hebben en er ontstaat een claimcultuur waar je u tegen zegt. Als het stuitende vormen aanneemt, kom je er nauwelijks meer vanaf.

In de EU hebben we ervaring met het streven naar een groter samenwerkingsverband tussen landen. Daarvoor hebben we o.a. de Euro ingevoerd. Daarmee verlies je een belangrijk instituut: je eigen centrale bank. Ga de Grieken eens vragen, of de introductie van de Euro niet meer inhoud dan het vergemakkelijken van het betalingsverkeer. Toch is het zo voorgesteld aan de bevolking bij de introductie.

Nu weten we dat je goed moet opletten
- welke institutionele veranderingen het met zich meebrengt,
- welke beslissingsbevoegdheden je kwijtraakt en
- wie er vervolgens wel over gaat beslissen.
Het ISDS / ICT is een soortgelijke game changer.

De gezagdragers geven wederom geen beschouwing over de mogelijke gevolgen. Men stelt gewoon dat handel goed is, de welvaart ten goede komt, je daarom niet tegen kunt zijn, tenzij je een tokkie bent. Dat is verkoop taal. Joseph Stiglitz is wel tegen, en is dus zo'n debiel. Terwijl Tusk en Junkers duidelijk maken hoe het zit, als ze stellen dat je natuurlijk voor bent, want handel is goed, punt. Hier ondertekenen, punt. Ik overdrijf misschien, maar ik wil wel serieus worden voorgelicht.

Hetzelfde geldt voor standaarden. Als we de komende decennia te maken krijgt met problemen die wijzigingen vereisen (mbt banken, patenten, etc..) kun je dat niet zelf doen (en de producten & diensten van anderen weigeren als ze niet voldoen). Dat moet in samenspraak. Dan breekt op dat het politieke proces tal van landen omvat, en investeerders je aan alle kanten kunnen aanklagen. Volgens mij wordt dat een reguleringsramp.

Het is volgens mij de diepere bedoeling om zo een vorm van globalisering af te dwingen, waarover men de bevolking het liefst onwetend houdt (om oppositie te voorkomen). Net als met de EU, creeert men moedwillig voldongen feiten om het karretje voort te stuwen. Maar dat proces is ongecontroleerd en kan leiden tot catastrofes. Toch doen we het, volgens mij omdat:
- we het niet op een volwassen manier kunnen regelen
- het bedrijfsleven geld ruikt
- we onderschatten hoe gemakkelijk het kan ontsporen en hoe ernstig de gevolgen kunnen zijn.

Globaliseren kan vast ook op een betere manier.

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 27-10-2016 22:15:09 ]
The view from nowhere.
pi_166250525
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 20:05 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Als je een verdrag sluit met Zimbabwe ja, maar wat voor zorgen heb je binnen het Europese en het Canadese rechtstelsel die zo'n tribunaal noodzakelijk maken? Welk probleem wordt er nou precies mee opgelost?
Het kan helpen bij conflicten tussen landen en investeerders. Ik zie het grote probleem en gevaar niet, op alle bangmakerij na dan :P
pi_166250638
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 21:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het kan helpen bij conflicten tussen landen en investeerders. Ik zie het grote probleem en gevaar niet, op alle bangmakerij na dan :P
Zag jij bij de introductie van de Euro aankomen dat het een financiele crisis enorm compliceerd? Vind je dat dit destijds aan de bevolking goed is duidelijk gemaakt (want men wist dit bij introductie al)?
The view from nowhere.
pi_166250693
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 21:59 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het kan helpen bij conflicten tussen landen en investeerders. Ik zie het grote probleem en gevaar niet, op alle bangmakerij na dan :P
Daar bestaat de rechterlijke macht al voor, en zolang die voldoende onafhankelijk kan opereren is dat meer dan voldoende. En zeker in de EU en in Canada zijn er al meer dan genoeg garanties daarvoor.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:06:52 #156
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166250765
Het gevaar is dat overheden geen wetten meer kunnen aannemen die voordelig zijn voor bijvoorbeeld milieu, gezondheid of duurzaamheid maar nadelig voor de winst van grote bedrijven zonder door die bedrijven aangeklaagd te worden en deze bedrijven mogelijk grote sommen belastinggeld over te moeten maken.

Je ketent overheden, belastingbetalers en democratische burgers ten behoeve van bedrijfswinsten.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166251094
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:04 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Daar bestaat de rechterlijke macht al voor, en zolang die voldoende onafhankelijk kan opereren is dat meer dan voldoende. En zeker in de EU en in Canada zijn er al meer dan genoeg garanties daarvoor.
Je doet net alsof arbitrage iets heel vreemds of bijzonders is. Het is hele gebruikelijke methode, ook al omdat de rechter partijen toch eerst terugverwijst om te gaan praten als er een conflict is :P
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:22:39 #158
164607 sc00p
D66-rechter
pi_166251122
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zag jij bij de introductie van de Euro aankomen dat het een financiele crisis enorm compliceerd? Vind je dat dit destijds aan de bevolking goed is duidelijk gemaakt (want men wist dit bij introductie al)?
De euro heeft ons netto enorm veel rijker gemaakt.
Ik ook, bedankt!
pi_166251128
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:03 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Zag jij bij de introductie van de Euro aankomen dat het een financiele crisis enorm compliceerd? Vind je dat dit destijds aan de bevolking goed is duidelijk gemaakt (want men wist dit bij introductie al)?
De hele wereld is gecompliceerder geworden, dat allemaal ophangen aan de Euro vind ik vermakelijk maar niet overdreven realistisch.
pi_166251161
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:06 schreef Perrin het volgende:
Het gevaar is dat overheden geen wetten meer kunnen aannemen die voordelig zijn voor bijvoorbeeld milieu, gezondheid of duurzaamheid maar nadelig voor de winst van grote bedrijven zonder door die bedrijven aangeklaagd te worden en deze bedrijven mogelijk grote sommen belastinggeld over te moeten maken.

Je ketent overheden, belastingbetalers en democratische burgers ten behoeve van bedrijfswinsten.
Dat is natuurlijk nonsens. Overheden moeten echter wel degelijke wetten maken en procedures zorgvuldig doorlopen. Is dat echt zo'n drama?
pi_166251200
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk nonsens. Overheden moeten echter wel degelijke wetten maken en procedures zorgvuldig doorlopen. Is dat echt zo'n drama?
Dat is niet het criterium dat het arbitrage hof gebruikt.
The view from nowhere.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:26:48 #162
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166251222
quote:
2s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk nonsens. Overheden moeten echter wel degelijke wetten maken en procedures zorgvuldig doorlopen. Is dat echt zo'n drama?
Hoezo is het nonsens? En wat bedoel je met 'wel degelijke wetten maken en procedures doorlopen'? Hoe voorkomt dat dat je voor het tribunaal gesleept wordt door een multinational?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166251306
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:26 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dat is niet het criterium dat het arbitrage hof gebruikt.
Welke criteria gaan ze dan gebruiken?
pi_166251396
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:26 schreef Perrin het volgende:

[..]

Hoezo is het nonsens? En wat bedoel je met 'wel degelijke wetten maken en procedures doorlopen'? Hoe voorkomt dat dat je voor het tribunaal gesleept wordt door een multinational?
Omdat ze dan verdomde weinig kans maken.
Je doet net alsof overheden geen wet meer kunnen veranderen zonder te lappen, dat is echt nonsens. Bangmakerij.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:34:31 #165
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166251450
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:32 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Omdat ze dan verdomde weinig kans maken.
Je doet net alsof overheden geen wet meer kunnen veranderen zonder te lappen, dat is echt nonsens. Bangmakerij.
Als een wet geen inbreuk maakt op de winst van zo'n bedrijf, is het idd geen probleem. Dat is nogal een beperking, hè.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166251504
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:34 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als een wet geen inbreuk maakt op de winst van zo'n bedrijf, is het idd geen probleem. Dat is nogal een beperking, hè.
Het mag zelfs gewoon inbreuk maken op de winst.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 22:39:52 #167
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166251640
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het mag zelfs gewoon inbreuk maken op de winst.
Als de belastingbetaler maar dokt?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166251647
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:30 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Welke criteria gaan ze dan gebruiken?
Stel er is een probleem. De regering lost dat fantastisch op. Heel zorgvuldig enzo. Wel zijn er voor sommige nadelen aan verbonden. Laten we zeggen
- een paar bevolkingsgroepen,
- een binnenlands bedrijf en
- een buitenlands bedrijf.

Het buitenlandse bedrijf legt een claim bij de arbiter. De arbiter filtert eruit, wat gezien zijn rol relevant is:
- het feit dat de oplossing verstandig is en zorgvuldigheid wordt ingevoerd, is niet relevant
- het nadeel dat bevolkingsgroepen ondervinden, is niet relevant
- het nadeel dat een binnenlands bedrijf ondervindt, is niet relevant
- alleen het nadeel dat het buitenlandse bedrijf ondervindt, is relevant

Het buitenlandse bedrijf wordt als enige gecompenseerd voor de schade. Stel dat de compensatie onbeschoft hoog blijkt uit te pakken. Welnu, daar doe je niets meer aan. Er is geen beroep mogelijk. Het is gewoon slikken, of je past je beleid aan.
The view from nowhere.
pi_166251902
quote:
9s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:39 schreef Perrin het volgende:

[..]

Als de belastingbetaler maar dokt?
Nee, als de wetgevingsprocedures maar netjes doorlopen zijn. Als je regels plots verandert kunnen bedrijven nu overigens ook gewoon claims indienen. Het is echt voor een groot deel bangmakerij.
pi_166251926
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:49 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Nee, als de wetgevingsprocedures maar netjes doorlopen zijn. Als je regels plots verandert kunnen bedrijven nu overigens ook gewoon claims indienen. Het is echt voor een groot deel bangmakerij.
Dan heb je dus geen extra hof nodig.
The view from nowhere.
pi_166251938
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:40 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Stel er is een probleem. De regering lost dat fantastisch op. Heel zorgvuldig enzo. Wel zijn er voor sommige nadelen aan verbonden. Laten we zeggen
- een paar bevolkingsgroepen,
- een binnenlands bedrijf en
- een buitenlands bedrijf.

Het buitenlandse bedrijf legt een claim bij de arbiter. De arbiter filtert eruit, wat gezien zijn rol relevant is:
- het feit dat de oplossing verstandig is en zorgvuldigheid wordt ingevoerd, is niet relevant
- het nadeel dat bevolkingsgroepen ondervinden, is niet relevant
- het nadeel dat een binnenlands bedrijf ondervindt, is niet relevant
- alleen het nadeel dat het buitenlandse bedrijf ondervindt, is relevant

Het buitenlandse bedrijf wordt als enige gecompenseerd voor de schade. Stel dat de compensatie onbeschoft hoog blijkt uit te pakken. Welnu, daar doe je niets meer aan. Er is geen beroep mogelijk. Het is gewoon slikken, of je past je beleid aan.
Waarom zou de zorgvuldig doorlopen procedure niet relevant zijn? En waarom hebben landen die de procedures zorgvuldig doorlopen nu dan zo weinig last van dergelijke claims?
pi_166251980
quote:
0s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:49 schreef deelnemer het volgende:

[..]

Dan heb je dus geen extra hof nodig.
Of wel om arbitrage eenvoudiger mogelijk te maken. Iets wat ook nu lang niet ongebruikelijk is.
pi_166252102
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom zou de zorgvuldig doorlopen procedure niet relevant zijn?
Omdat het criterium is:

Ondervindt een buitenlandse investeerder schade.

quote:
En waarom hebben landen die de procedures zorgvuldig doorlopen nu dan zo weinig last van dergelijke claims?
The view from nowhere.
pi_166252162
Oh, we zijn aangekomen op het niveau van discussie doormiddel van youtube. Ik haak af.
  donderdag 27 oktober 2016 @ 23:03:32 #175
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166252279
quote:
1s.gif Op donderdag 27 oktober 2016 22:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Waarom zou de zorgvuldig doorlopen procedure niet relevant zijn? En waarom hebben landen die de procedures zorgvuldig doorlopen nu dan zo weinig last van dergelijke claims?
Weinig last?

http://investmentpolicyhub.unctad.org/ISDS/FilterByAmounts

Er wordt enorm veel aangeklaagd en geclaimed. Soms gaat het om miljarden. Alleen gebeurt erg veel stiekem. Beide partijen moeten openbaring goedkeuren.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')