KLM heeft heel even op Schiphol het beleid gehad dat er een gekleurde tag om de handbagage heen moet waarin stond dat deze bovenin kon of onder de stoel voor je, daar zal ongetwijfeld een boel gezeik mee geweest zijn, want er komt simpelweg geen tag om mijn handbagage, doe je het erom gaat deze er direct weer af en de handbagage komt altijd zonder tag het toestel in, want ik ga KLM natuurlijk niet makkelijk maken door op één oogopslag direct te kunnen zien welke kleur tag eromheen zit.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 15:06 schreef Nielsch het volgende:
Dan komt het personeel in actie; op zoek naar rugzakken zoals die van mij met de vraag of ik die uit de overhead locker wil halen en onder de stoel voor me neer wil leggen zodat die hutkoffer erin kan.
jij hork jijquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 19:39 schreef buzz1291 het volgende:
Wat? op Boedapest is zo'n tag, meestal na wat discussie, bij mij nog nooit verder dan de eerste prullenbak gekomen. Tegenwoordig ga ik geeneens meer in discussie en is die al verdwenen vóór de 5 euro kaartjes automaat voor de priority lane bij de security, waar ze overigens tegenwoordig blijkbaar een paar vrouwelijke gewezen kampbewaaksters hebben ingehuurd. Wat mij dan altijd weer de uitspraak ontlokt van "wow, you must love your job"
Treffende omschrijvingquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 14:49 schreef Yreal het volgende:
[..]
Wat een ballenclub is dat zeg. Het is verdomme easyjet met een gratis kopje koffie.
vooraf stoel kiezen is tegenwoordig weer betaalt. Bij checkin gratis.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:10 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb daarnet mijn ticket geboekt voor JFK - AMS met KLM, maar ik moet bijna $22(!) betalen om een stoel te kiezen, zelfs voor economy. Is dit nieuw ofzo? Normaal gesproken wanneer ik met KLM vloog kon ik gewoon altijd zonder bijbetaling een stoel kiezen? Zeker voor transatlantische vluchten.
Ik vlieg nooit met KLM, maar normaal gesproken kan ik altijd een voorkeur instellen. Daar is verder niets aan verbonden (van beide kanten niet, het is slechts een voorkeur).quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:10 schreef Smart_ass het volgende:
Ik heb daarnet mijn ticket geboekt voor JFK - AMS met KLM, maar ik moet bijna $22(!) betalen om een stoel te kiezen, zelfs voor economy. Is dit nieuw ofzo? Normaal gesproken wanneer ik met KLM vloog kon ik gewoon altijd zonder bijbetaling een stoel kiezen? Zeker voor transatlantische vluchten.
Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 15:52 schreef Tayu het volgende:
[..]
Nee hoor, bij Qatar airways mag je 30 kg bagage meenemen.
Je stelde het als een feit voor alle intercontinentale vluchten. En dat is gewoon niet zo.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 23:49 schreef MartijnUK het volgende:
[..]
Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.
Het ging me meer om de maatschappijen die de kantjes eraf lopen
Het heeft ook met de CAO te maken - als ik over KLm mag spreken - de begage-handelaars mogen niet meer dan 32 kilo tillen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 23:49 schreef MartijnUK het volgende:
[..]
Ik heb het over de IATA standaard. Alle maatschappijen die daarboven zitten zijn gul.
Het ging me meer om de maatschappijen die de kantjes eraf lopen
maarja, ik hoef niet zo nodig naar stavanger of cristiansandquote:Op vrijdag 21 oktober 2016 23:10 schreef DeeBee het volgende:
Laatst vloog ik standby met KL en toen kreeg ik ook een van die economy stoelen die normaal het meest gewild zijn en $40 extra kosten ofzo. Maar ja, ze proberen er gewoon wat extra omzet uit te slepen en de stoelen voorin zijn vaak toch wel populairder.
Overigens werd SAS hier ietwat afgekraakt en ze hebben inderdaad geen service meer op hun Europese vluchten, maar ze zijn wel punctueel en georganiseerd en vliegen op veel prima bestemmingen, zeker in Noord-Europa, dat kan je van LCC's niet zeggen.
De stelregel is een feit, daar is niks aan te veranderen. Maatschappijen mogen daar zelf uitzonderingen op maken. Als ze meer geven prima, als ze minder geven kan dat ook als ze daar gegronde redenen voor hebben (wat static zegt) maar dat betekent wel dat ze van de internationale regelgeving afwijken. 23kg is standaard en 32kg voor overweight, dat is de norm bij 90% van alle maatschappijen.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:09 schreef Tayu het volgende:
[..]
Je stelde het als een feit voor alle intercontinentale vluchten. En dat is gewoon niet zo.
Alle maatschappijen hebben daar zo hun eigen regels voor.
Nou we zullen zien wat er bij check in nog over is dan. Vraag me af hoeveel mensen echt gaan betalen om economy class stoelen uit te kiezen.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 21:14 schreef Yreal het volgende:
[..]
vooraf stoel kiezen is tegenwoordig weer betaalt. Bij checkin gratis.
Nu ja, dat heb ik juist een keer moeten doen dankzij de trolkoffertrollen. Ik had een stoel vooraan maar het vak daar zat al vol met koffers (ook al zaten er nog niet veel mensen geloof ik).quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 16:51 schreef Operc het volgende:
[..]
De enige overtreffende trap zijn de mensen die dat doen en daarna bij het uitstappen tegen de stroom in gaan om hun koffer op te halen.
Niet zoveel mensen voor de reguliere economy classe stoelen, en dat is ook één van de opzetten van deze regel, op deze manier kunnen frequent flyers, welke wel kosteloos een reguliere stoel mogen kiezen, uit veel meer stoelen kiezen bij het boeken van een vlucht, vroegâh bij het boeken kwam het voor dat op rij 12 pas de eerste stoel al beschikbaar was omdat men de rest van de stoelen ook al had vastgelegd, tegenwoordig kan ik vrij eenvoudig een stoel selecteren.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 05:34 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Nou we zullen zien wat er bij check in nog over is dan. Vraag me af hoeveel mensen echt gaan betalen om economy class stoelen uit te kiezen.
Bij de incheckbalie delen ze deze mogelijk ook uit, maar daar kom ik niet, dit was bij de boarding gate zelf.quote:Op vrijdag 21 oktober 2016 19:39 schreef buzz1291 het volgende:
Wat? op Boedapest is zo'n tag, meestal na wat discussie, bij mij nog nooit verder dan de eerste prullenbak gekomen. Tegenwoordig ga ik geeneens meer in discussie en is die al verdwenen vóór de 5 euro kaartjes automaat voor de priority lane bij de security, waar ze overigens tegenwoordig blijkbaar een paar vrouwelijke gewezen kampbewaaksters hebben ingehuurd. Wat mij dan altijd weer de uitspraak ontlokt van "wow, you must love your job"
Handbagage is apart (met een max van 5 kg).quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 11:03 schreef kaiserhenk het volgende:
Iemand hier die ervaring heeft met Tara Air/Yeti Air in Nepal?
Ik ben van plan om over een maand van Kathmandu naar Lukla te vliegen en zag op hun site dat ik maximaal 10 kilo bagage mee mag nemen. Is dit ruimbagage of ook handbagage erbij?
Als het in totaal 10 kilo is dan zal ik creatief moeten inpakken
Ah, dat dacht ik al. Ik was al van plan om niet veel mee te nemen naar Lukla, zal waarschijnlijk iets van 12 kilo ofzo worden, ik moet alles zelf meesjouwen, dus less=morequote:Op zaterdag 22 oktober 2016 19:40 schreef Tayu het volgende:
[..]
Handbagage is apart (met een max van 5 kg).
Je kunt altijd (kosteloos) bagage achterlaten in je hotel in KTM, en dat bij terugkeer daar weer ophalen.
Je moet alleen wel warme kleding meenemen, de temperatuur in Lukla is vergelijkbaar met die in Nederland in december.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 20:45 schreef kaiserhenk het volgende:
[..]
Ah, dat dacht ik al. Ik was al van plan om niet veel mee te nemen naar Lukla, zal waarschijnlijk iets van 12 kilo ofzo worden, ik moet alles zelf meesjouwen, dus less=more
Dat is werelwijd, niet enkel om ruggen van baggage handelaars te sparen, maar ook het transport system in de kelder heeft een maximum van 32 kg.quote:Op zaterdag 22 oktober 2016 00:17 schreef static het volgende:
[..]
Het heeft ook met de CAO te maken - als ik over KLm mag spreken - de begage-handelaars mogen niet meer dan 32 kilo tillen.
Dat is gratis.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 22:29 schreef 0906 het volgende:
Ik heb reeds met Ryanair gevlogen, nu binnenkort voor het eerst buiten Europa met KLM. Moet je betalen voor eten en drinken of is dat gratis?
Gratisquote:Op zaterdag 29 oktober 2016 22:29 schreef 0906 het volgende:
Ik heb reeds met Ryanair gevlogen, nu binnenkort voor het eerst buiten Europa met KLM. Moet je betalen voor eten en drinken of is dat gratis?
Je hebt er al voor betaald toen je je ticket kocht.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 22:29 schreef 0906 het volgende:
Ik heb reeds met Ryanair gevlogen, nu binnenkort voor het eerst buiten Europa met KLM. Moet je betalen voor eten en drinken of is dat gratis?
quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 22:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je hebt er al voor betaald toen je je ticket kocht.
Tsja zo kun je het ook bekijken inderdaad.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 22:31 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je hebt er al voor betaald toen je je ticket kocht.
Prima systeem voor lowcost airlines. Wizzair doet het ook zo. Stukken fijner dan bij Ryanair waar je door allerlei families wordt aangeschoten of je van plek wil ruilen omdat volwassenen bij het instappen ineens merken dat ze niet naast hun kinderen kunnen zitten.quote:Op zaterdag 29 oktober 2016 23:32 schreef FredvZ het volgende:
Voor wie met TUI vliegt:
TUI heeft hun online stoelreservering omgegooid. In het verleden kon je vanaf exact 21 dagen voor vertrek van je heenvlucht en exact 35 dagen voor vertrek van je terugvlucht (lokale tijd) tegen betaling een stoel reserveren en daarna gratis online inchecken. Niet inchecken betekende ook geen garantie dat je naast elkaar zat als gezelschap.
Als je eerste keus wilde hebben (zoals ik) dan had deze manier als gevolg dat je de opmerkelijke situatie had je twee keer in moest loggen: een keer midden in de nacht voor je terug vlucht en een keer midden op de dag.
Dat is nu veranderd. Je kan exact 30 dagen voor vertrek je stoelen reserveren en inchecken voor beide vluchten. Dit heeft dan wel als gevolg dat iemand die langer op vakantie gaat de eerste keus heeft op de terugvlucht. Om naast elkaar te zitten ben je niet meer verplicht om je portemonnee te trekken, je moet wel op tijd inloggen om automatisch stoelen aangewezen te krijgen die naast elkaar zijn. Als er nog stoelen beschikbaar zijn kan je tegen betaling andere stoelen kiezen. Wat ook handig is, is dat je je naderhand je stoel nog kan wijzigen. Dat kon voorheen niet.
TUI heeft relatief weinig publiciteit gegeven aan deze verandering, ze hebben alleen de teksten op de website aangepast. Normaal zijn alle stoelen met extra (been)ruimte etc in no-time weg als de reservering eenmaal open gaat, nu is dat een stuk rustiger.
Bij Ryanair kies je toch ook gewoon je stoelen bij het inchecken? Als je dan pas bij het instappen merkt wat je stoelnummer is, dan heb je er weinig van begrepen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 06:09 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Prima systeem voor lowcost airlines. Wizzair doet het ook zo. Stukken fijner dan bij Ryanair waar je door allerlei families wordt aangeschoten of je van plek wil ruilen omdat volwassenen bij het instappen ineens merken dat ze niet naast hun kinderen kunnen zitten.
Mag ik vragen of je hier een bron van hebt?quote:Je kan exact 30 dagen voor vertrek je stoelen reserveren en inchecken voor beide vluchten. Dit heeft dan wel als gevolg dat iemand die langer op vakantie gaat de eerste keus heeft op de terugvlucht.
Daar heb je geen bron voor nodig. Ik ben nog nooit een gerenomeerde maatschappij tegengekomen waar je slechts de stoel voor de heen vlucht kon reserveren. Indien het systeem open was voor de heenvlucht, dan altijd ook de mogelijkheid om de terugvlucht te boeken. Dat is ook de reden dat wanneer je een stoel reserveert op het moment dat het systeem voor jouw vertrekdatum opengaat je zult zien dat er al vele stoelen vergeven zijn aan de passagiers die jouw heenvlucht als retourvlucht gebruiken.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:53 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Mag ik vragen of je hier een bron van hebt?
Op de site van TUI staat het namelijk wel heel algemeen, er staat alleen: '30 dagen voor vertrek'; omdat het daar zó algemeen staat, zou ik hier ook uit kunnen opmaken: 30 dagen voor vertrek van heenvlucht en 30 dagen voor vertrek van terugvlucht. Jammer dat TUI hier ruimte openlaat voor intepretatie .
TUI heeft het tot voor kort wel altijd zo gedaan met de stoelen reservering: 3 weken voor vertrek van de heenvlucht en 5 weken voor vertrek van de terugvlucht. Juist omdat TUI het altijd zo heeft gedaan, had ik wel iets meer duidelijkheid op hun site verwacht m.b.t. het nieuwe reserveringsbeleid.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:58 schreef buzz1291 het volgende:
[..]
Daar heb je geen bron voor nodig. Ik ben nog nooit een gerenomeerde maatschappij tegengekomen waar je slechts de stoel voor de heen vlucht kon reserveren. Indien het systeem open was voor de heenvlucht, dan altijd ook de mogelijkheid om de terugvlucht te boeken. Dat is ook de reden dat wanneer je een stoel reserveert op het moment dat het systeem voor jouw vertrekdatum opengaat je zult zien dat er al vele stoelen vergeven zijn aan de passagiers die jouw heenvlucht als retourvlucht gebruiken.
Nee, je kan tegen betaling een stoel kiezen. Doe je dat niet dan moet je er ter plekke een in het vliegtuig uitkiezen. Veel gezinnen komen er dan pas achter dat ze niet meer naast elkaar kunnen zitten. Tenminste, zo was het 2 jaar geleden.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:34 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Bij Ryanair kies je toch ook gewoon je stoelen bij het inchecken? Als je dan pas bij het instappen merkt wat je stoelnummer is, dan heb je er weinig van begrepen.
Vrije stoelkeuze doen ze al geruime tijd niet meer, dat kostte waarschijnlijk te veel tijd.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:05 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Nee, je kan tegen betaling een stoel kiezen. Doe je dat niet dan moet je er ter plekke een in het vliegtuig uitkiezen. Veel gezinnen komen er dan pas achter dat ze niet meer naast elkaar kunnen zitten. Tenminste, zo was het 2 jaar geleden.
Helaas geen bron, ik had de website van TUI al helemaal uitgeplozen voor ik hier postte. Gisteren kon ik zelf voor het eerst met dit nieuwe systeem mijn stoel reserveren en ik was verbaasd dat ik ook voor de terugvlucht kon reserveren.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:53 schreef KillerBee4ever het volgende:
[..]
Mag ik vragen of je hier een bron van hebt?
Op de site van TUI staat het namelijk wel heel algemeen, er staat alleen: '30 dagen voor vertrek'; omdat het daar zó algemeen staat, zou ik hier ook uit kunnen opmaken: 30 dagen voor vertrek van heenvlucht en 30 dagen voor vertrek van terugvlucht. Jammer dat TUI hier ruimte openlaat voor intepretatie .
Dan is de Nederlandse TUI de eerste uitzondering daarop. In de tijd dat zij hun reservering systeem opzetten (inmiddels alweer tien jaar geleden) bestond hun business uit mensen die gemiddeld 2 weken op vakantie gingen, met een relatief korte vlucht. Dus het kwam meestal wel goed uit als de terugvlucht 35 dagen en de heenvlucht 21 dagen van de tevoren open werden gesteld. De meeste mensen konden dan in de 3 weken voor vertrek stoelen reserveren.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:58 schreef buzz1291 het volgende:
Daar heb je geen bron voor nodig. Ik ben nog nooit een gerenomeerde maatschappij tegengekomen waar je slechts de stoel voor de heen vlucht kon reserveren. Indien het systeem open was voor de heenvlucht, dan altijd ook de mogelijkheid om de terugvlucht te boeken. Dat is ook de reden dat wanneer je een stoel reserveert op het moment dat het systeem voor jouw vertrekdatum opengaat je zult zien dat er al vele stoelen vergeven zijn aan de passagiers die jouw heenvlucht als retourvlucht gebruiken.
Genoeg mensen die nog steeds verwachten dat als je niks doet, je als gezin toch per definitie bij elkaar zit.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:34 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Bij Ryanair kies je toch ook gewoon je stoelen bij het inchecken? Als je dan pas bij het instappen merkt wat je stoelnummer is, dan heb je er weinig van begrepen.
Je krijgt bij Ryanair een stoel aangewezen, kiezen is betalen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 11:34 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Bij Ryanair kies je toch ook gewoon je stoelen bij het inchecken? Als je dan pas bij het instappen merkt wat je stoelnummer is, dan heb je er weinig van begrepen.
Dan ben jij dus de bron!quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:29 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Helaas geen bron, ik had de website van TUI al helemaal uitgeplozen voor ik hier postte. Gisteren kon ik zelf voor het eerst met dit nieuwe systeem mijn stoel reserveren en ik was verbaasd dat ik ook voor de terugvlucht kon reserveren.
Bij Ryanair worden kinderen overigens tegenwoordig altijd bij minimaal 1 ouder er direct naast geplaatst zolang de reservering maar direct gedaan is, dit om juist de ongemakken bij het boarden te voorkomen dat er een stoelendans ontstaat omdat een moeder in rij 4 en kind in rij 8 op een middenstoel zit.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:31 schreef FredvZ het volgende:
[..]
Genoeg mensen die nog steeds verwachten dat als je niks doet, je als gezin toch per definitie bij elkaar zit.
bijzonder hatelijk volk is dat altijd. Die snappen ook gewoon echt niet dat je zo niet je zin krijgt.quote:Op dinsdag 1 november 2016 20:41 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Bij Ryanair worden kinderen overigens tegenwoordig altijd bij minimaal 1 ouder er direct naast geplaatst zolang de reservering maar direct gedaan is, dit om juist de ongemakken bij het boarden te voorkomen dat er een stoelendans ontstaat omdat een moeder in rij 4 en kind in rij 8 op een middenstoel zit.
Echter als je niet betaald voor stoelkeuze dan kan het wel zo zijn dat niet de hele familie bij elkaar zit.
Voor mij persoonlijk wordt comfort wat belangrijker, low cost airliners zijn prima, echter betaal ik wel voor een stoel of zorg ik ervoor dat ik een stoel kan kiezen middels een lidmaatschap van de betreffende maatschappij.
Wanneer je dat er niet voor over hebt wil ik ook niets maar dan ook echt helemaal niets horen over dat je niet bij elkaar kan zitten, dat is simpelweg niet mijn probleem en ik zal mijn stoel dan ook niet afstaan voor een minderwaardige stoel, en nee van rij 2 aan het gangpad naar rij 8 in het midden in een Transavia (of wat voor maatschappij dan ook) is geen gelijkwaardige stoel, de verbolgenheid waarop op mij werd gereageerd sterken mij juist dan, ik kan dan lekker dwars luid en duidelijk mijn mening verkondigingen. (Zeker omdat je met Transavia gewoon online in kan checken en dan een stoel selecteren, wanneer je dat niet doet en 1,5 uur voor vertrek bij de incheck balie staat, ja dan is de keuze wat beperkter, leer je dat voor het volgende jaar).
Geeft je dagboek geen antwoord meer?quote:Op dinsdag 1 november 2016 20:55 schreef Yreal het volgende:
Om een transavia ticket van ¤2.65 en een wizzair ticker van 2cent niet te verspelen, heb ik net een klm ticket van 137 gekocht. Is dat slim...?
Ik vind vrije stoelkeuze opzich altijd wel prima, maar ik vlieg dan ook voornamelijk alleen. Ik vlieg redelijk wat met Southwest en dan krijg je zo'n boarding nummer toegewezen en in die volgorde board je dan. Waar ze dat nummer op baseren is dan eigenlijk wel weer een goede vraag, geen idee. Je kunt wel weer extra betalen als je nummer A1-15 wil. Ik wist helemaal niet dat Ryanair dat vrije stoelkeuzen niet meer deed maar heb dan ook al een tijdje niet meer met Ryanair gevlogen.quote:Op zondag 30 oktober 2016 12:07 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Vrije stoelkeuze doen ze al geruime tijd niet meer, dat kostte waarschijnlijk te veel tijd.
Je kunt tegen betaling ruim (ik meen 30 dagen) van tevoren inchecken en een stoel uitkiezen of zonder betaling 7 dagen van tevoren online inchecken en een stoel uitkiezen.
Hangt er vanaf waar je heen wil of dat slim is.quote:Op dinsdag 1 november 2016 20:55 schreef Yreal het volgende:
Om een transavia ticket van ¤2.65 en een wizzair ticker van 2cent niet te verspelen, heb ik net een klm ticket van 137 gekocht. Is dat slim...?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |