abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 donderdag 20 oktober 2016 @ 17:28:25 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_166085287
Pinguins, vrieskou, ijsschotsen en, jawel, verse patat. Beeldend kunstenaar Arjen Boerstra uit Den Horn opent in de winter van 2018 zijn eigen patatkraam in Antarctica. Met zijn project wil hij tegenstrijdige beelden laten zien. De keuze voor de winter was eenvoudig: ,,Dan is het daar zomer, dus iets minder vreselijk.''



Boerstra stond al een paar keer eerder op een vreemde plaats met zijn kraam. Zo bakte hij patat op de punt van Terschelling en op aardappelvelden tussen de traktors in. ,,Ik vraag me af wat je ervaart op zo'n vreemde plek. En wat als er toch iemand langskomt?'' Maar het heeft ook iets sneu's, vindt de kunstenaar. ,,Degene op die beelden moet zich toch verloren voelen. In dit geval ben ik dat dus.''

Na het project op Terschelling zei Boerstra dat het de volgende keer nog extremer moest. Hij wilde naar Antarctica, grapte de kunstenaar. ,,Die grap werd een idee en nu ben ik al twee maanden bezig met de voorbereidingen. Antarctica is natuurlijk de meest desolate plek op aarde. Ik ben heel nieuwsgierig naar dat beeld. Het is volgens mij alsof je daar verzwolgen wordt door de vijandige natuur.''

Zuid-Amerika
Bij die voorbereidingen komt wel een aantal praktische zaken kijken. Om op het zuidelijkste continent van de wereld te komen, laat Boerstra zijn kraam naar Zuid-Amerika verschepen. ,,Vanaf daar reis ik met de auto. Het wordt ook een soort reis langs de oorsprong van de aardappel.'' Om op Antarctica verder te kunnen met zijn kraam, heeft de kunstenaar er ski's onder gemonteerd.

Maar hij denkt ook na over hoe hij de friet gaat bakken. Want dat gaat zeker gebeuren, zegt Boerstra. ,,Ik zorg dat het altijd zo compleet mogelijk is, dus de patat moet wel lekker zijn. Maar aardappelen bevriezen natuurlijk bij 30 graden onder nul, dus ze moeten vooraf al gesneden zijn.'' Het bakken doet de kunstenaar in een frituurpan. ,,Normaal gesproken gebruik ik daar gas voor, zodat ik niet afhankelijk ben van elektriciteit. Maar gas bevriest bij deze temperaturen, dus ik denk dat ik een dieselbrander moet gebruiken.''

Winter 2018
De bedoeling is dat de kraam in de winter van 2018 in Antarctica staat. Hoe lang hij daar blijft staan, weet Boerstra nog niet. Na dit project wil hij zijn kraam weer op andere locaties neerzetten. ,,Ik wil nog eens bovenop een klif staan. Dan denk ik altijd aan het schilderij Der Wanderer über dem Nebelmeer van Caspar David Friedrich. Het geeft echt de nietigheid van de mens weer en dat doe ik in mijn werk ook.''

Van de reis door Zuid-Amerika en het verblijf van Boerstra op Antarctica wordt een documentaire gemaakt.

http://www.ad.nl/nieuws/n(...)antarctica~a15b3692/

Heropen mijn briljante topics eens die door een megalomane gastmod zijn gesloten. Zo wordt het niks met POS. Ze kilde het. Zelfs goed lopende topics.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166085338
Patat? Het is toch friet?
  Trouwste user 2022 donderdag 20 oktober 2016 @ 17:32:28 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_166085364
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 17:31 schreef KoningPils het volgende:
Patat? Het is toch friet?
Friet idd. Maar daar heeft ie geen patat van gegeten.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  donderdag 20 oktober 2016 @ 17:36:40 #4
452713 Gutmensch
Sociaal-liberaal
pi_166085452
Vriesfriet.
[i]In verscheidenheid verenigd[/i]
  donderdag 20 oktober 2016 @ 18:44:15 #5
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_166086934
Zal vast wel een paar ton belastinggeld kosten
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_166087449
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 18:44 schreef mstx het volgende:
Zal vast wel een paar ton belastinggeld kosten
En er dan nog niet eens gebruik van kunnen maken, bij het gebrek aan betaalbare transportverbindingen. :(
  Trouwste user 2022 donderdag 20 oktober 2016 @ 19:22:45 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_166088044
Het negativisme weer in POS :D

1-0 JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166088120
Scheelt hem in kosten. Geen koelkast, geen vrieskist. Hij kan de Aviko-zakken gewoon in de kast leggen. IJsjes verkopen zal hij wel niet doen, maar zebrapaden vast wel. :Y)
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  Trouwste user 2022 donderdag 20 oktober 2016 @ 19:27:26 #9
7889 tong80
Spleenheup
pi_166088207
Patat of friest ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_166095180
Is hij nou een patatboer of een excentrieke kunstenaar?
pi_166095966
"ik denk dat ik een dieselbrander moet gebruiken"

Misschien een idee om een benzine brander te gebruiken. Diesel lijkt me erg moeilijk om aan te steken op antarctica. Gas gaat inderdaad niet werken, veels te koud voor, maar diesel om te branden? steek dan tenminste benzine aan.
The media's the most powerful entity on earth. They have the power to make the innocent guilty and to make the guilty innocent... They control the minds of the masses.
  Trouwste user 2022 vrijdag 21 oktober 2016 @ 03:16:39 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_166099838
quote:
11s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:50 schreef RacerDKB het volgende:
Is hij nou een patatboer of een excentrieke kunstenaar?
Boertige excentrieke patatkunstenaar.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')