abonnement Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:10:17 #1
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166070461
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:





Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn



Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.



quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.


Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.

Bedankt Sinterklaas & Zwarte Piet!

Tot volgend jaar! :) :W nu verder met de Vuurwerk discussie...

Hier verder.
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166070594
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:51 schreef Montagui het volgende:

[..]

[..]

I rest my case. :7
Die argumenten heb ik allemaal echt wel gezien en ik heb ook aangegeven waarom ik dat geen goede argumenten vind.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Beste debater 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 22:18:47 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_166070767
zesendertig delen. Gelukkig zijn er geen belangrijkere zaken gaande in Nederland.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_166070816
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:42 schreef Molurus het volgende: [..] Dat er bezwaren bestaan betekent nog niet dat men beweert dat het onwettig is. Er zit een verschil tussen 'dat vind ik smakeloos' en 'het zou verboden moeten zijn'. Bottom line is: of die bezwaren nou 'terecht' zijn doet er geen malle moer toe. En die bezwaren, die onmiskenbaar bestaan, zullen niet zomaar verdwijnen. Ook niet in deel 300 van dit topic. Dus waarom dan zo moeilijk doen? Pas het gewoon aan.
Er zijn meer mensen die er bezwaar tegen hebben om het aan te passen.

Als de bezwaren van de minderheid, de anti-groep, nou terecht zouden zijn dan zou je hun bezwaren zwaarder kunnen laten wegen dan de bezwaren van de meerderheid, de pro-groep. Maar de bezwaren van de anti-groep zijn niet terecht, dus hun bezwaren wegen niet zwaarder dan de bezwaren van de pro-groep.

De meerderheid bepaalt, behalve als de bezwaren van de minderheid zwaarder wegen dan die van de meerderheid, maar dat is niet het geval, dus de meerderheid bepaalt gewoon.
pi_166070840
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
zesendertig delen. Gelukkig zijn er geen belangrijkere zaken gaande in Nederland.
Volgens mij is dit deel 38.

edit. O nee, ik heb verkeerd gelezen de vorige maal.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 22:21:14 ]
pi_166071065
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:14 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Die argumenten heb ik allemaal echt wel gezien en ik heb ook aangegeven waarom ik dat geen goede argumenten vind.
Cultuur historische bronnen negeren ten faveure van een aanname. Ok, wat jij wil.

Maar goed, mag een blanke zich wel zwart schminken?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166071154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:20 schreef hoink581 het volgende:

[..]


edit. O nee, ik heb verkeerd gelezen.
Daar heb jij wel vaker last van.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166071197
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:26 schreef Montagui het volgende:

[..]

Cultuur historische bronnen negeren ten faveure van een aanname. Ok, wat jij wil.

Maar goed, mag een blanke zich wel zwart schminken?
In principe wel, maar het blijft afhankelijk van de context.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166071359
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:28 schreef BoneThugss het volgende:
Daar heb jij wel vaker last van.
Ik heb je nog geen enkele constructieve bijdrage zien leveren in deze reeks.
pi_166071499
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In principe wel, maar het blijft afhankelijk van de context.
Dan mag Zwarte Piet ook zwart zijn en zorgen we ervoor dat de context niemand kwetst.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166071540
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:37 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dan mag Zwarte Piet ook zwart zijn en zorgen we ervoor dat de context niemand kwetst.
Goed plan! *O*
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166071756
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:29 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

In principe wel, maar het blijft afhankelijk van de context.
De hele Zwarte Piet-discussie is juist ontstaan omdat (een kleine groep) mensen het personage 'Zwarte Piet' totaal uit zijn context hebben getrokken.
pi_166071932
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

De hele Zwarte Piet-discussie is juist ontstaan omdat (een kleine groep) mensen het personage 'Zwarte Piet' totaal uit zijn context hebben getrokken.
Je bedoelt Quinsy c.s.? Dat doet er niet toe. Die mogen vinden wat zij vinden, maar het is niet de eerste keer dat deze discussie losbarst. Dat groepje had er de vorige keren niets mee te maken en het heeft wmb dan ook geen enkel verband met de discussie hier.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166071991
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Goed plan! *O*
Deze Zwarte Piet lijkt me bv wel een goeie.

Hij lijkt niet op een karikatuur van een neger. Hij is geen slaaf, hij is gewoon een knecht. Daarbij lijkt hij ook de gelijke van de Sint want hij zit ook op een paard. In deze afbeelding wordt hij zelfs hoger afgebeeld dan de Sint zelf.



Zie je hier racisme in?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166072082
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Deze Zwarte Piet lijkt me bv wel een goeie.

Hij lijkt niet op een karikatuur van een neger. Hij is geen slaaf, hij is gewoon een knecht. Daarbij lijkt hij ook de gelijke van de Sint want hij zit ook op een paard. In deze afbeelding wordt hij zelfs hoger afgebeeld dan de Sint zelf.

[ afbeelding ]

Zie je hier racisme in?
Yep die welke hoger mag zijn kan dieper vallen, pas maar op dat komt er nog van, waar is de schimmel gebleven?
pi_166072109
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Deze Zwarte Piet lijkt me bv wel een goeie.

Hij lijkt niet op een karikatuur van een neger. Hij is geen slaaf, hij is gewoon een knecht. Daarbij lijkt hij ook de gelijke van de Sint want hij zit ook op een paard. In deze afbeelding wordt hij zelfs hoger afgebeeld dan de Sint zelf.

[ afbeelding ]

Zie je hier racisme in?
Kom hier nog op terug, dit vergt wat uitleg van mijn kant en ik ga even nu wat anders doen ;)
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166072115
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Deze Zwarte Piet lijkt me bv wel een goeie.

Hij lijkt niet op een karikatuur van een neger. Hij is geen slaaf, hij is gewoon een knecht. Daarbij lijkt hij ook de gelijke van de Sint want hij zit ook op een paard. In deze afbeelding wordt hij zelfs hoger afgebeeld dan de Sint zelf.

[ afbeelding ]

Zie je hier racisme in?
Nog steeds kroeshaar.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:07:58 #18
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166072121
Zo moeilijk is het niet om Zwarte Piet een kleine aanpassing te geven. Echt niet. Want; "het maakt de kinderen toch niet uit, die zien geen kleur", toch? Dus dan zou een kleine aanpassing aan het uiterlijk van zwarte piet ook niet erg zijn, toch? Oorbelletjes weg, geen kroeshaar, geen rode lippen en zwarte vegen ipv een bruin/zwart gezicht.

Maar neuh, want er zijn een paar bekrompen stampvoetende Nederlanders die puur om nostalgische redenen Piet absolúút niet willen aanpassen. Triest.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:08:24 #19
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166072131
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nog steeds kroeshaar.
Krullen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166072146
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:08 schreef Perrin het volgende:

[..]

Krullen.
Schaamhaar op het hoofd?
pi_166072256
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:58 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Je bedoelt Quinsy c.s.? Dat doet er niet toe. Die mogen vinden wat zij vinden, maar het is niet de eerste keer dat deze discussie losbarst. Dat groepje had er de vorige keren niets mee te maken en het heeft wmb dan ook geen enkel verband met de discussie hier.
Nee ik bedoel alle tegenstanders.

Binnen de huidige context heeft Zwarte Piet niets met racisme te maken.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:18:21 #22
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166072335
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:13 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee ik bedoel alle tegenstanders.

Binnen de huidige context heeft Zwarte Piet niets met racisme te maken.
Dus dan maar geen rekening houden met je medemens, alleen omdat jíj er geen racisme in ziet? Neuh, niet egoïstisch hoor. Ik zie verder ook niet hoe de voorstanders er last van hebben, van een iets ander uiterlijk.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166072377
Ik kan mij ook niet voorstellen waarom de tegenstanders er opeens last van hebben, is het dat ze iets steekt?
Al vraag ik me wel af wat ze steekt een wesp of zo?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 23:22:22 ]
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:22:47 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166072421
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:05 schreef john2406 het volgende:

[..]

Yep die welke hoger mag zijn kan dieper vallen, pas maar op dat komt er nog van, waar is de schimmel gebleven?
Inderdaad! Geen schimmel, dus racisme!
pi_166072425
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nog steeds kroeshaar.
Mwah, ik zie daar niet echt kroeshaar in.

Maar goed, dan hebben we nog deze in de aanbieding?



Geen kroeshaar, geen dikke rode lippen, geen oorbel, geen pagekleding. Nog iets?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:23:51 #26
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166072431
Hij is nog zwart!1!!
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166072486
quote:
8s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:23 schreef Perrin het volgende:
Hij is nog zwart!1!!
Ja, wat dan, want dit mag ook niet, want dan is het een karikatuur van een albino neger

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 19 oktober 2016 @ 23:28:06 #28
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166072494
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:07 schreef richolio het volgende:
Zo moeilijk is het niet om Zwarte Piet een kleine aanpassing te geven. Echt niet. Want; "het maakt de kinderen toch niet uit, die zien geen kleur", toch? Dus dan zou een kleine aanpassing aan het uiterlijk van zwarte piet ook niet erg zijn, toch? Oorbelletjes weg, geen kroeshaar, geen rode lippen en zwarte vegen ipv een bruin/zwart gezicht.

Maar neuh, want er zijn een paar bekrompen stampvoetende Nederlanders die puur om nostalgische redenen Piet absolúút niet willen aanpassen. Triest.
Als je de vorige delen had gelezen, had je geweten dat je uit je nek kletst: die aanpassingen zijn gedaan, maar het anti-piet team is nog steeds niet tevreden. Pro-piet heeft voor niets dat offer gebracht en wordt ondanks hun genereuze pogingen tot compromis nog steeds door de hard-core antipieten die in niets toegeven van racisme beschuldigd.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lunatiek op 20-10-2016 03:26:48 ]
pi_166072524
waarom zou dat niet mogen, en waarom wel mogen, het is niet het mogen of niet, het is een vrij land hier.
Of het geaccepteerd wordt is de vraag?
Als het aan mij ligt niet, maar ik laat zoals het mij betaamd een ieder vrij daarin!
pi_166072596
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:07 schreef richolio het volgende:
Zo moeilijk is het niet om Zwarte Piet een kleine aanpassing te geven. Echt niet. Want; "het maakt de kinderen toch niet uit, die zien geen kleur", toch? Dus dan zou een kleine aanpassing aan het uiterlijk van zwarte piet ook niet erg zijn, toch? Oorbelletjes weg, geen kroeshaar, geen rode lippen en zwarte vegen ipv een bruin/zwart gezicht.

Maar neuh, want er zijn een paar bekrompen stampvoetende Nederlanders die puur om nostalgische redenen Piet absolúút niet willen aanpassen. Triest.
Je kunt het net zo makkelijk omgekeerd beredeneren.

Waarom zou je Zwarte Piet wel veranderen? Kinderen zien het verschil toch niet? Dus voor hen maakt het niet uit dat hij is zoals hij is.

Alleen omdat er een paar bekrompen donker getinte huilebalken het nodig vinden om Zwarte Piet totaal uit zijn context te trekken en er een racistische betekenis aan willen geven en niet in staat zijn om hun zichzelf aangemeten slachtofferrol los te laten.. Triest..
pi_166072899
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:35 schreef madam-april het volgende:

[..]

Alleen omdat er een paar bekrompen donker getinte huilebalken het nodig vinden om Zwarte Piet totaal uit zijn context te trekken en er een racistische betekenis aan willen geven en niet in staat zijn om hun zichzelf aangemeten slachtofferrol los te laten.. Triest..
Nog zo iemand die het niet voor mogelijk houdt dan een 100% blanke Nederlander bezwaren kan hebben tegen de huidige vormgeving van ZP, en denkt dat het volledige anti-kamp bestaat uit kleurlingen. :{
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166072936
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog zo iemand die het niet voor mogelijk houdt dan een 100% blanke Nederlander bezwaren kan hebben tegen de huidige vormgeving van ZP, en denkt dat het volledige anti-kamp bestaat uit kleurlingen. :{
In de oorlog waren ook niet alle nazi s duitsers!

Waren dat niet de ergste?

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 23:56:09 ]
pi_166072951
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:55 schreef john2406 het volgende:

[..]

In de oorlog waren ook niet alle nazi s duitsers!
Ach ja, een compleet misplaatste godwin valt in dit topic vermoedelijk niet op tussen alle andere onzin.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166072967
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:56 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach ja, een compleet misplaatste godwin valt in dit topic vermoedelijk niet op tussen alle andere onzin.
Is een vergelijking niet misplaatst!
Het zal jou wel niet uitkomen op het moment!
pi_166073011
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:35 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je kunt het net zo makkelijk omgekeerd beredeneren.

Waarom zou je Zwarte Piet wel veranderen? Kinderen zien het verschil toch niet? Dus voor hen maakt het niet uit dat hij is zoals hij is.

Alleen omdat er een paar bekrompen donker getinte huilebalken het nodig vinden om Zwarte Piet totaal uit zijn context te trekken en er een racistische betekenis aan willen geven en niet in staat zijn om hun zichzelf aangemeten slachtofferrol los te laten.. Triest..
Je kan het ze niet echt kwalijk nemen. Het kolonialisme zit hen blijkbaar nog diep in de genen. Dat is ook niet verwonderlijk, hun voorouders zijn tenslotte enkele eeuwen slachtoffer geweest. Ze zitten daar mee en ze willen zich uiten, en erkenning voor hun probleem. Door het kiezen voor Zwarte Piet als project voor hun 'gevoel' kaarten ze m.i. hun probleem via een onjuiste doelgroep aan. Ze projecteren hun (Amerikaans) kolonialisme idee namelijk op het Sinterklaas vierend 'klootjesvolk' in Nederland. Dat 'klootjesvolk' had tot de jaren 60 nauwelijks een neger gezien (bovendien was de slavernij al in de 19e eeuw afgeschaft, dus als men al een neger tegen kwam, dan was het meer exotisch dan een slaaf) en slavernij is bij dat 'klootjesvolk' dan ook altijd een ver van mijn bed show geweest waar alleen de rijken, de adel maar hoofdzakelijk de kolonialen zich mee bezig hielden. Sinterklaas is altijd voornamelijk een feest geweest voor de arbeider die onherkenbaar zwart geschminkt zich kon uiten (tegen zijn baas bv).

Maar de cultuur in Amerika was en is heel anders, daar had het klootjesvolk zelf ook weet van de slavernij, ze zijn daarmee opgegroeid is, ze deden daar aan mee, met name in de zuidelijke staten. Zie daar ook het ontstaan van de 'blackface', de 'black minstrel shows', de 'dandified coons'. Dat kennen we in NL niet of nauwelijks. Dat is niet onze cultuur, dat zit niet in onze genen. Het is daarom ook volledig misplaatst om dat 'Amerikaanse' gevoel 1 op 1 te projecteren naar de Nederlandse situatie. Hier is geen KKK. Het 'white supremacy', de 'white innocence', het 'dekolonizen van je mind' heeft voor het merendeel van het 'klootjesvolk' dan ook geen enkele herkenning.

Het is een ongelukkige botsing van culturen waarbij de anti-Piet activisten helaas wél het hele Amerikaanse gebeuren projecteren op NL. En omdat het 'klootjesvolk' dat van oudsher niet in zichzelf herkent accepteert men het niet en dan botst het.

Ik heb respect voor de gevoelens van beide culturen en daarom mag van mij Zwarte Piet aangepast worden, maar daarbij wil ik graag ook respect terug van de anti-Pieten voor de gevoelens van het 'klootjesvolk' en ons 1 onderdeel van Zwarte Piet laten, zijn zwart zijn. Want met zwart is niets mis, en wordt voor Zwarte Piet alleen maar gebruikt in de context van allegorieën als duister, slecht, nacht, zwarte aarde etc.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073103
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog zo iemand die het niet voor mogelijk houdt dan een 100% blanke Nederlander bezwaren kan hebben tegen de huidige vormgeving van ZP, en denkt dat het volledige anti-kamp bestaat uit kleurlingen. :{
Je zegt wel dat je blank bent, maar voor hetzelfde geld ben je Jerry Afriyie.

Hetzelfde geldt voor mij, misschien ben ik wel een neger....

Ik kijk verder niet naar huidskleur, het gaat me om de persoon.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073116
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je kan het ze niet echt kwalijk nemen. Het kolonialisme zit hen blijkbaar nog diep in de genen. Dat is ook niet verwonderlijk, hun voorouders zijn tenslotte enkele eeuwen slachtoffer geweest. Ze zitten daar mee en ze willen zich uiten, en erkenning voor hun probleem.
Ook jij lijkt totaal te vergeten dat er ook gewoon blanke Nederlanders bestaan die ZP liever aangepast zien.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:01 schreef Montagui het volgende:

Ik heb respect voor de gevoelens van beide culturen en daarom mag van mij Zwarte Piet aangepast worden, maar daarbij wil ik graag ook respect terug van de anti-Pieten voor de gevoelens van het 'klootjesvolk' en ons 1 onderdeel van Zwarte Piet laten, zijn zwart zijn. Want met zwart is niets mis, en wordt voor Zwarte Piet alleen maar gebruikt in de context van allegorieën als duister, slecht, nacht, zwarte aarde etc.
1) Dit pleit niet bepaald voor het behoud daarvan.
2) Je maakt mij niet wijs dat er veel pro-pieters zijn die dit zo uitleggen.
3) Waarom wil je daar nu eigenlijk zo graag aan vasthouden?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166073133
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:10 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je zegt wel dat je blank bent, maar voor hetzelfde geld ben je Jerry Afriyie.

Hetzelfde geldt voor mij, misschien ben ik wel een neger....

Ik kijk verder niet naar huidskleur, het gaat me om de persoon.
Ik wijs slechts op een op niets gebaseerde aanname die ook jij hier doet:

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:01 schreef Montagui het volgende:

[..]

Je kan het ze niet echt kwalijk nemen. Het kolonialisme zit hen blijkbaar nog diep in de genen. Dat is ook niet verwonderlijk, hun voorouders zijn tenslotte enkele eeuwen slachtoffer geweest.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166073160
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:18 schreef richolio het volgende:

[..]

Dus dan maar geen rekening houden met je medemens, alleen omdat jíj er geen racisme in ziet? Neuh, niet egoïstisch hoor. Ik zie verder ook niet hoe de voorstanders er last van hebben, van een iets ander uiterlijk.
Waarom zouden we meer rekening moeten houden met de minderheid dan met de meerderheid?

Zij zien er iets in dat er niet is, dat doen ze helemaal zelf.

Ik vind het nogal egoïstisch om te eisen dat de meerderheid zich aanpast puur en alleen omdat jij je zelf aangemeten slachtofferrol niet los wilt laten.
pi_166073209
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook jij lijkt totaal te vergeten dat er ook gewoon blanke Nederlanders bestaan die ZP liever aangepast zien.
Je hebt me dat eerder vanavond al verweten en ik heb je daarop geantwoord. Het is mij daarmee duidelijk dat ook jij, net als Kijkertje, niet leest en alleen maar reageert om ZP=racisme te kunnen spuien.

Zie ook je punt 3)

quote:
3) Waarom wil je daar nu eigenlijk zo graag aan vasthouden?
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:53 schreef Montagui het volgende:
Vanuit historisch perspectief is al tig maal uitgelegd waarom Zwarte Piet zwart behoort te zijn. Niet veel posts na zo'n uitleg komt er weer een anti-Piet met wederom dezelfde vraag. En dan geven deze anti-Pieten ook nog eens aan dat er niet naar hén geluisterd wordt. Man, man, man. :')
Je gedraagt je in ieder geval wel als een anti-Piet activist door alleen maar te praten en niet te luisteren (of te lezen)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073240
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nog zo iemand die het niet voor mogelijk houdt dan een 100% blanke Nederlander bezwaren kan hebben tegen de huidige vormgeving van ZP, en denkt dat het volledige anti-kamp bestaat uit kleurlingen. :{
De discussie is ontstaan omdat er donker getinte mensen waren die besloten dat Zwarte Piet racistisch was, dat een aantal linkse gutenmenschen zich ondertussen hebben aangesloten bij deze groep doet daar niks aan af. Het feit blijft dat het donker getinte mensen waren die er een probleem van hebben gemaakt, zonder hun zouden de blanke Nederlanders die nu in het anti-pieten kamp zitten hier nooit een probleem van hebben gemaakt.
pi_166073280
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:21 schreef madam-april het volgende:

[..]

De discussie is ontstaan omdat er donker getinte mensen waren die besloten dat Zwarte Piet racistisch was, dat een aantal linkse gutenmenschen zich ondertussen hebben aangesloten bij deze groep doet daar niks aan af. Het feit blijft dat het donker getinte mensen waren die er een probleem van hebben gemaakt, zonder hun zouden de blanke Nederlanders die nu in het anti-pieten kamp zitten hier nooit een probleem van hebben gemaakt.
Dus je mag het wel racistisch vinden, zolang je het maar niet zegt?
Klinkt wel lekker tolerant trouwens.
wooblabalurg
pi_166073420
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:25 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dus je mag het wel racistisch vinden, zolang je het maar niet zegt?
Klinkt wel lekker tolerant trouwens.
Het heeft in de huidige context niks met racisme te maken. Degene die Zwarte Piet met racisme associëren trekken de figuur Zwarte Piet uit zijn context.

Zij zouden zich weleens wat toleranter mogen op stellen en die zelf aangemeten eeuwige slachtofferrol gewoon eens los mogen laten..
pi_166073433
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:40 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het heeft in de huidige context niks met racisme te maken. Degene die Zwarte Piet met racisme associëren trekken de figuur Zwarte Piet uit zijn context.

Zij zouden zich weleens wat toleranter mogen op stellen en die zelf aangemeten eeuwige slachtofferrol gewoon eens los mogen laten..
Hoe kun je Zwarte Piet uit zijn context trekken?
wooblabalurg
pi_166073464
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:42 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe kun je Zwarte Piet uit zijn context trekken?
Dat is best een interessante vraag voor Quinsy.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073510
Je zou je als volwassen persoon maar bezig houden met het uiterlijk van een figuur op een kinderfeestje :D _O-

Gebeurt verder niets op de wereld ofzo...
  donderdag 20 oktober 2016 @ 00:50:36 #47
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166073518
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:14 schreef madam-april het volgende:

[..]

Waarom zouden we meer rekening moeten houden met de minderheid dan met de meerderheid?

Zij zien er iets in dat er niet is, dat doen ze helemaal zelf.

Ik vind het nogal egoïstisch om te eisen dat de meerderheid zich aanpast puur en alleen omdat jij je zelf aangemeten slachtofferrol niet los wilt laten.
Nogmaals; dat jij vindt dat het er niet is, betekent niet dat het er ook echt niet is. Dat vind jij namelijk.

quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Als je de vorige delen had gelezen, had je geweten dat je uit je nek kletst: die aanpassingen zijn gedaan, maar het anti-piet team is nog steeds niet tevreden. Pro-piet heeft voor niets dat offer gebracht en wordt ondanks hun genereuze pogingen tot compromis nig steeds door de hard-core antipieten fie in niets toegeven van racisme beschuldigd.
Bron? Naar mijn weten zijn er nog geen aanpassingen gedaan, in ieder geval niet officieel.

quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:35 schreef madam-april het volgende:

[..]

Je kunt het net zo makkelijk omgekeerd beredeneren.

Waarom zou je Zwarte Piet wel veranderen? Kinderen zien het verschil toch niet? Dus voor hen maakt het niet uit dat hij is zoals hij is.

Alleen omdat er een paar bekrompen donker getinte huilebalken het nodig vinden om Zwarte Piet totaal uit zijn context te trekken en er een racistische betekenis aan willen geven en niet in staat zijn om hun zichzelf aangemeten slachtofferrol los te laten.. Triest..
Je snapt het gewoon niet. Er is zoiets als empathie, tolerantie en normaal meedenken met de medemens. Als iedereen dat zou doen, zou de wereld een stuk beter zijn.

Een paar kleine aanpassingen, wat is dat nou? Niks om kinderachtig over te doen toch? Want nógmaals: omdat jij niet vindt dat het racisme is, betekent niet dat dat het ook niet is. Dat is best een kwalijke zaak, eigenlijk.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166073519
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:42 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe kun je Zwarte Piet uit zijn context trekken?
Zwarte Piet binnen de huidige context is een zwart gekleurde figuur, die kinderen snoepgoed en cadeautjes brengt, etc. Hij is geen neger, geen slaaf, geen minderwaardig figuur. Alleen door hem uit de context waarin hij bestaat te trekken kun je die associaties maken.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 00:53:36 #49
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166073544
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef madam-april het volgende:

[..]

Zwarte Piet binnen de huidige context is een zwart gekleurde figuur, die kinderen snoepgoed en cadeautjes brengt, etc. Hij is geen neger, geen slaaf, geen minderwaardig figuur. Alleen door hem uit de context waarin hij bestaat te trekken kun je die associaties maken.
En Zwarte Piet heeft stereotyperende kenmerken. Of een grote gouden ring, kroeshaar en grote rode lippen zijn dat niet?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166073565
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:

Je snapt het gewoon niet. Er is zoiets als empathie, tolerantie en normaal meedenken met de medemens. Als iedereen dat zou doen, zou de wereld een stuk beter zijn.

Een paar kleine aanpassingen, wat is dat nou? Niks om kinderachtig over te doen toch? Want nógmaals: omdat jij niet vindt dat het racisme is, betekent niet dat dat het ook niet is. Dat is best een kwalijke zaak, eigenlijk.
Empathie, tolerantie en normaal meedenken moet wel van 2 kanten komen. In het geval van Zwarte Piet eisen de anti-Piet activisten empathie voor hun gevoel, hun standpunt, maar omgekeerd geven ze totaal niet thuis. Mijn gevoel voor het cultuur historische standpunt (dat niets met racisme en slavernij te maken heeft) is toch niet minder belangrijk?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073587
Die paar kleine aanpassingen zijn al geprobeerd maar dat was nog steeds niet genoeg voor de anti's.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 01:02:00 #52
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166073594
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:00 schreef RobbieRonald het volgende:
Die paar kleine aanpassingen zijn al geprobeerd maar dat was nog steeds niet genoeg voor de anti's.
Welke aanpassingen dan?
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
  donderdag 20 oktober 2016 @ 01:04:06 #53
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166073603
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Empathie, tolerantie en normaal meedenken moet wel van 2 kanten komen. In het geval van Zwarte Piet eisen de anti-Piet activisten empathie voor hun gevoel, hun standpunt, maar omgekeerd geven ze totaal niet thuis. Mijn gevoel voor het cultuur historische standpunt (dat niets met racisme en slavernij te maken heeft) is toch niet minder belangrijk?
Ik denk ook niet dat elk persoon van het voor-kamp, noch elk persoon van het tegen-kamp, er zo in staat. Ik snap het van jullie kant ook, maar ik kies er toch voor rationeel nadenken. Ik had ook wel wat onderbuikgevoelens in het begin, het was ook "mijn" zwarte piet. Maar ik vind de tolerantie in deze toch zwaarder wegen.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166073609
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:

[..]

Nogmaals; dat jij vindt dat het er niet is, betekent niet dat het er ook echt niet is. Dat vind jij namelijk.

[..]

Bron? Naar mijn weten zijn er nog geen aanpassingen gedaan, in ieder geval niet officieel.

[..]

Je snapt het gewoon niet. Er is zoiets als empathie, tolerantie en normaal meedenken met de medemens. Als iedereen dat zou doen, zou de wereld een stuk beter zijn.

Een paar kleine aanpassingen, wat is dat nou? Niks om kinderachtig over te doen toch? Want nógmaals: omdat jij niet vindt dat het racisme is, betekent niet dat dat het ook niet is. Dat is best een kwalijke zaak, eigenlijk.
quote:
Louter inferieure geesten/culturen zijn te beledigen
Degenen die zich door deze kop beledigd voelen, geven hiermee aan inderdaad tot die categorie te behoren. U beledigd voelen is niet gelijk aan het voelen van verontwaardiging, niet gelijk aan het heel jammer vinden dat iets gezegd wordt en niet gelijk aan boosheid om de verspreiding van een pertinente leugen. Het is een intense sensatie van krenking. Iemand die beledigd wordt, wordt in zijn eigenwaarde aangetast. In onze huidige postmoderne cultuur/rechtsstaat is het gevoel beledigd te zijn genoeg om u rechtelijk in het gelijk te stellen. Echter, wanneer iemand zich beledigd voelt, geeft deze persoon impliciet aan dat er een kern van waarheid in de belediging schuilgaat. Zou dit niet het geval zijn, dan zou deze persoon in eerste instantie niet beledigd zijn.

In het voelen van deze sensatie zijn twee factoren van het grootste belang: 1) de partij die deze beledigende statement uitspreekt en 2) in welke mate deze statement feitelijk of gevoelsmatig waar is. Voorbeeld: een jonge kerel die zijn studiejaren slaapwandelend slijt op een sociale hbo-opleiding en verder bar weinig kan en begrijpt, krijgt van een succesvolle selfmade man te horen waar het op staat: je bakt er niets van. Dit zou hij naar alle waarschijnlijkheid als zeer krenkend en daarom beledigend ervaren. Echter, wanneer een nog minder succesvolle mbo’er dit, om welke reden dan ook, tegen hem zou zeggen, zou de pijn aanzienlijk minder zijn. Immers: “Moet jij zeggen.” Maar er is één reden dat er in beide gevallen toch een sensatie van krenking op zou spelen: het verwijt is waar. Wanneer de twee kneuzen in kwestie op hun beurt de succesvolle selfmade man van faalhazerij zouden betichten, zou hij welgeteld 0 krenking voelen. Immers, het is niet waar.
Moslims
Terug naar de maatschappelijke variant. In het Nederlandse landschap van etnische diversiteit lijken er twee groepen het alleenrecht op het beledigde sentiment te hebben: moslims en negers.
Waarom zijn veel moslims doorgaans tot op het bot gekrenkt wanneer de islamitische religie van imperfecties beticht wordt, onwenselijke elementen van islamitische culturen worden aangestipt, profeet Mo van wandaden beticht wordt of wanneer er ‘iets’ islamitisch wordt geridiculiseerd? Het logo van een Roberto Cavalli parfumlijn is beledigend, een tempel in een Star Wars Lego kit is beledigend, een ketting in een clip van Katy Perry is beledigend, een kinderliedje op een bus is beledigend en de ridiculisering van de profeet in Deense cartoons of de film Innocence of Muslims is reden om hele wijken tot as te reduceren.
Het antwoord is in grote lijnen gelijk aan de eerdere illustratie. Aspecten van de islamitische cultuur zijn zo extreem krenkbaar omdat zij op veel vlakken – op gastvrijheid en culinair gebied na – feitelijk inferieur zijn aan veel andersoortige culturen. Daarbij is het gevoel van krenking nog groter wanneer een overduidelijk superieure partij de belediging uit. In dit specifieke geval speelt ook mee dat de hoog-narcistische en ‘onfeilbare’ aard van de islamitische leer bijdraagt de hoge gevoeligheid voor ridiculisering en krenking. Immers: de Koran is het letterlijke woord van god en Mo is zijn onfeilbare gezant. Mooie boel als die twee bronnen zich op aarde blijken te vertalen naar volstrekte inferioriteit.
Negers
Dan nu negers. Veel negers ervaren deze etnische duiding an sich al op als beledigend. Maar of dit inderdaad het geval zal zijn hangt sterk samen met wie er wie neger noemt. Zeker in Engelstalige landen, maar ook in Nederland, geeft het juist blijk van affectie wanneer negers elkaar onderling neger, nigga of nigger noemen. Een roomblanke autochtoon valt dit taalgebruik echter af te raden.
Het woord neger wordt, zeker wanneer gebruikt door een niet-neger, als beledigend ervaren omdat veel negers de term associëren met een episode waarin zij volstrekt inferieur waren. Echter, wanneer negers zich heden nog steeds beledigd voelen door deze term, illustreert dit dat zij zichzelf tot slaaf van hun eigen verleden hebben verklaard. Immers, heden zijn zij geen slaven en inferieuren meer. Negers zijn volwaardige en gelijkwaardige burgers van het Koninkrijk der Nederlanden, maar de beledigden onder hen reageren alsof zij nog altijd inferieur zijn. Een nagenoeg identiek verhaal gaat op voor de Zwarte Piet kwetsuren. De gekwetste negroïde activisten reageren ondanks hun feitelijke gelijkwaardigheid alsof zij nog altijd in kettingen van het ene continent naar het andere worden verscheept. Zij zijn heden niemands slaaf, behalve van hun eigen geschiedenis.
Joden
Wellicht denkt u: en Joden dan? Het CIDI staat inderdaad vaak vooraan om aangifte van antisemitisme te doen. Maar de “beledigingen” waar moslims en negers zichzelf vaak aan bloot achten te staan, verschillen categorisch van de beledigingen die Joden soms te verduren krijgen, aangezien dit veel vaker verdekte uitingen van regelrechte haat, oproepen tot geweld of pertinente leugens zijn.
Feitelijke of gevoelsmatige inferioriteit
Zoals Volkskrant-columnist Martin Sommer betoogde, leven wij in een tijd van postmoderne rechtspraak. Inzake Zwarte Piet acht de rechter hen die zich beledigd voelen in het gelijk. Maar u beledigd voelen is geen notie waaraan rechten ontleend zouden mogen worden. U beledigd voelen betekent slecht één ding: wat het onderwerp dat de belediging betreft, voelt u zich, of bent u, inferieur.
Beledigen en beledigd kunnen worden is een absolute voorwaarde voor zowel individuele als collectieve vooruitgang. De voornaamste reden dat bijvoorbeeld het christendom zijn scherpe en hinderlijke kantjes grotendeels verloren is, is een blootstelling aan een onophoudelijk global-thermal-nuclear-cluster bombardement van kritiek en spot, zowel volks als geleerd, van Voltaire tot Bertrand Russel, en Life of Brian van Monty Python.
Dus wanneer u zich beledigd voelt zou dit geen reden moeten zijn om naar de rechter te stappen. Het betekent simpelweg dat iemand een feitelijke of gevoelsmatige inferioriteit aan uw zijde belicht heeft en dat dit pijn deed. In plaats van uw energie op de boodschapper te richten, zou deze energie besteed moeten worden aan het ongedaan maken van die inferioriteit.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 01:06:28 #55
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166073616
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:05 schreef madam-april het volgende:

[..]

[..]

:? Waar slaat dit nou weer op?

Anders ga je gewoon inhoudelijk in op de discussie.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166073626
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:53 schreef richolio het volgende:

[..]

En Zwarte Piet heeft stereotyperende kenmerken. Of een grote gouden ring, kroeshaar en grote rode lippen zijn dat niet?
Eigenlijk zijn alleen de grote rode lippen karikaturiserend. Wanneer je een neger met alleen kroeshaar zou uitbeelden zou je gewoon een neger uitbeelden.

En die gouden ring, alhoewel volgens iconografie karikaturiserend, heeft voor Zwarte Piet een geheel andere betekenis. Sinterklaas was namelijk ook de beschermheilige van zeelieden. Zeelui en piraten droegen voornamelijk allemaal gouden ringen in hun oren. Puur om hun begrafenis te kunnen bekostigen in het geval van... Sinterklaas komt met de stoomboot naar Nederland. Dus de connectie gouden ringen met zeelui is minstens zo plausibel. Misschien wel veel plausibeler omdat slaven eigenlijk nauwelijks oorbellen, laat staan gouden oorbellen, droegen.

Pas in deze tijd (dus veel later dan de tijd waarin Zwarte Pieten gouden oorringen gingen dragen) zou je 'negers' wél karikaturaal kunnen associëren met bling bling.

Maar dan zou Zwarte Piet er ook meer als 2012 uit moeten zien om een karikatuur te zijn:

“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073642
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:02 schreef richolio het volgende:

[..]

Welke aanpassingen dan?
Zwarte Pieten zonder kroeshaar, Zwarte Pieten zonder oorbellen, Zwarte Pieten met stroopwafel patroon, Zwarte Pieten met Kaaspatroon, Zwarte Pieten met blauwe/rode/paarse schmink.

Mocht allemaal niet baten...
pi_166073666
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:10 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Zwarte Pieten zonder kroeshaar, Zwarte Pieten zonder oorbellen, Zwarte Pieten met stroopwafel patroon, Zwarte Pieten met Kaaspatroon, Zwarte Pieten met blauwe/rode/paarse schmink.

Mocht allemaal niet baten...
Nee, want Zwarte Piet mag niet zwart zijn.

En dat uitgangspunt IS racisme.

Dat zal echter nooit toegegeven worden omdat daarmee het uiteindelijke doel van herstelbetalingen onmiddellijk teniet gedaan wordt.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166073685
quote:
13s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:06 schreef richolio het volgende:

[..]

:? Waar slaat dit nou weer op?

Anders ga je gewoon inhoudelijk in op de discussie.
Dat stuk verwoordt heel duidelijk waarom de figuur van Zwarte Piet niet het probleem is maar dat het probleem ligt bij de mensen die er een probleem mee hebben.
pi_166073692
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:14 schreef Montagui het volgende:

[..]

Nee, want Zwarte Piet mag niet zwart zijn.
Maar dan is het geen Zwarte Piet meer. Dat is waar de discussie altijd op vast loopt.
pi_166073700
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.


1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.
Make my day!
pi_166073744
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef agter het volgende:
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.

[ afbeelding ]
1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.

Waar zie jij dat het steekt op deze foto?
pi_166073751
Kijk eens naar die te neer geslagen gezichten!
pi_166073809
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 23:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je hebt geen antwoord op mijn vragen blijkbaar.
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_166073810
Als er iets is dat zou kunnen steken is het die staf.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:09:15 #66
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074607
quote:
13s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:06 schreef richolio het volgende:

[..]

:? Waar slaat dit nou weer op?

Anders ga je gewoon inhoudelijk in op de discussie.
Als je een inhoudelijke discussie wilt, is het handig om je erop voor te bereiden door de voorgaande delen van de discussie te lezen. Jij komt met "feiten" die allang weerlegd zijn, waaruit ik opmaak dat je noch het Sinterklaasfeest volgt, noch de discussie eromheen.

1. Er is geen officieel voorschrift over het uiterlijk van Zwarte Piet, dus kan dat ook niet gewijzigd zijn.
2. Oorringen zijn al een tijdje not done bij Zwarte Piet, dikke lippen heb ik nooit gezien, kroeshaar wordt mee geëxperimenteerd om het te wijzigen maar het resultaat is nihil. En voor wat de kleur betreft: heb je de kaas- en stroopwafelpieten gemist en de gewelddadige reactie van het anti-pietenkamp daarop?
Voor details verwijs ik je naar de vorige delen.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:16:36 #67
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:08 schreef Montagui het volgende:

[..]
Pas in deze tijd (dus veel later dan de tijd waarin Zwarte Pieten gouden oorringen gingen dragen) zou je 'negers' wél karikaturaal kunnen associëren met bling bling.

Maar dan zou Zwarte Piet er ook meer als 2012 uit moeten zien om een karikatuur te zijn:

[ afbeelding ]
Ik begin me af te vragen waar Zwarte Piet 2012 mee strooit. Het lijkt me interessanter dan pepernoten en ander snoep!
  donderdag 20 oktober 2016 @ 04:27:35 #68
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166074759
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef agter het volgende:
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.

[ afbeelding ]
1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.

De discussie was in de hippietijd meer of dat zwarte uiterlijk niet te eng was voor de kindertjes. Vanuit dat pedagogische oogpunt is ergens in de jaren 1970 de roe verdwenen.
Ook speelde mee dat de zwarte kleur niet zo best overkwam op tv, waardoor helaas het zwart plaats heeft moeten maken voor bruin bij de officiële intocht. Dat is later, zeker toen het Sinterklaasjournaal belangrijker werd, overgenomen door lokale pieten. Wat ook wel uitkwam binnen het pedagogische plaatje, want dat bruin is goed herkenbaar (je ziet de mens erachter èn bruin is op straat niet abnormaal) en dus veel minder eng dan de gitzwarte piet die diep in Uncanny Valley zit.

Kortom: niet-zwarte pieten hebben niet noodzakelijk te maken met een knieval voor beledigde racisme-chanteurs.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 07:17:13 #69
266972 govie
#Gio en VanGeel Oprotten!
pi_166075182
Waarom mag zwarte piet niet zwarte johan heten, ik voel me gediscriminaliseerd, alsof een johan niet zwart mag zijn. En pepernoten zijn racisme, want peper werd geimporteerd vanuit afrika bij shakazulu door de spanjaarden! En als iets gecreerd is door een neger wat een blanke wel kan slikken, dan is het racisme. Misschien kunnen ze maar beter stroopwafels gaan strooien.

Heel dat zwartepieten gejank gaat nergens over. Het is gewoon ridicuul dat een cultureel historisch kinderfeest wordt opgeofferd om een een minderwaardigheidscomplex van specifieke personen te behandelen.
Het doet me denken aan Unesco, die de afgelopen week heeft beslist dat de tempelberg, jeweetwel die berg in israel met jesus en weet ik wat, niets te maken heeft met het jodendom. LOL, echt waar. Alle moslimlanden stemden voor deze beslissing en er waren nogal veel onthoudingen. Nu is israel uit UNESCO gestapt, Israel toont wel ballen voor het beschermen van hun cultuur, maar wanneer gaan wij dat doen? Als het te laat is waarschijnlijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door govie op 20-10-2016 07:28:11 ]
When game is going full retard, you can only go with it. If you start going against it, if you start going half retard, you're done for!
pi_166075334
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef agter het volgende:
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.

[ afbeelding ]
1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.

Vaak waren díe witte pieten medewerkers van de manege die goed bekend waren met het paard. Zij lopen dan ook steevast naast of in de buurt van het paard. (zie jou voorbeeld en mijn voorbeeld hieronder). En om het paard op zijn gemak te stellen schminkten zij zich daarom ook niet zwart.

“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 20 oktober 2016 @ 09:33:21 #71
3542 Gia
User under construction
pi_166076126
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:
Naar mijn weten zijn er nog geen aanpassingen gedaan, in ieder geval niet officieel.

.
Wat bedoel jij met officieel?
  donderdag 20 oktober 2016 @ 09:35:06 #72
3542 Gia
User under construction
pi_166076147
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:28 schreef john2406 het volgende:
Kijk eens naar die te neer geslagen gezichten!
Koud, sneeuw enz...
pi_166076347
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 08:02 schreef Montagui het volgende:

[..]

Vaak waren díe witte pieten medewerkers van de manege die goed bekend waren met het paard. Zij lopen dan ook steevast naast of in de buurt van het paard. (zie jou voorbeeld en mijn voorbeeld hieronder). En om het paard op zijn gemak te stellen schminkten zij zich daarom ook niet zwart.

Inmiddels is het paard van Sinterklaas gewend geraakt aan een naast lopende Zwarte Piet. Ook het paard van Sinterklaas gaat met zijn tijd mee.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 10:03:26 #74
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166076585
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:18 schreef agter het volgende:
De discussie is al 10-tallen jaren bezig.

[ afbeelding ]
1965. Intocht in Amsterdam. Zwarte en witte pieten.

Het steekt dus al 10-tallen jaren.

Die discussie begon pas midden jaren 80, toen ene Gerda Havertong haar kritiek op de figuur van ZP uitte in het programma Sesamstraat, men is daarmee aan de haal gegaan en gebruikt het nu als een stok om de autochtone Nederlander mee te slaan. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166076639
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:03 schreef Mo_Muffin het volgende:
men is daarmee aan de haal gegaan en gebruikt het nu als een stok om de autochtone Nederlander mee te slaan. :')
Toch raakt het alleen een bepaald deel. Slechte stok dan.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 10:09:08 #76
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166076659
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:07 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Toch raakt het alleen een bepaald deel. Slechte stok dan.
Het is een kansloze missie, Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, de naam zegt het al. :7
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166076689
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:09 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het is een kansloze missie
Ik denk het niet, maar we zullen zien.
pi_166076704
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 01:10 schreef RobbieRonald het volgende:

[..]

Zwarte Pieten zonder kroeshaar, Zwarte Pieten zonder oorbellen, Zwarte Pieten met stroopwafel patroon, Zwarte Pieten met Kaaspatroon, Zwarte Pieten met blauwe/rode/paarse schmink.

Mocht allemaal niet baten...
Hoezo mocht niet baten? De meeste anti pieters waren er erg blij mee op een enkeling na. Bij de pro pieters werd dit amper tot niet geaccepteerd. Wat ging van vind ik helemaal niks tot regelrechte woede.

Heb je wel een beetje opgelet? Want elke aanpassing die er nu gedaan wordt wordt regelrecht verguist door een fikse groep die zich daarbij van letterlijk rasicme bediend. Er wordt zelfs opgeroepen tot boycott van winkels die het wagen wat aan piet te veranderen of geen piet te tonen. Scholen die het anders doen krijgen bedreigingen en een klachtenstroom van mensen die helemaal niets met die school te maken hebben.

Echt een beetje oneerlijk om naar die hele enkele anti pieter zoals Q te kijken die gewoon dwars doet om het dwars doen, maar die eng grote groep zware pro pieters die net zo dwars doen maar snel te vergeten. Want die laatste groep is het die nu de veranderingen tegen houdt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166076716
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 00:50 schreef richolio het volgende:

[..]

Nogmaals; dat jij vindt dat het er niet is, betekent niet dat het er ook echt niet is. Dat vind jij namelijk.

Dat jij vindt dat het er is betekent niet dat het er ook echt is. Dat vind jij namelijk.

En nu?
pi_166077005
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:09 schreef Mo_Muffin het volgende:
Het is een kansloze missie
Wettelijk verbieden zal inderdaad niet lukken en dat is ook niet te hopen omdat je culturele processen niet in wetten moet willen vangen.

Het perspectief is echter al draaiende en als bedrijven en scholen zich blijven aanpassen dan volgt de rest van de maatschappij vanzelf. Het monopolie van Quincy Gario op deze discussie is gebroken en daarmee 'mainstream' gegaan.
pi_166077045
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:12 schreef erodome het volgende:

[..]

Hoezo mocht niet baten? De meeste anti pieters waren er erg blij mee op een enkeling na. Bij de pro pieters werd dit amper tot niet geaccepteerd. Wat ging van vind ik helemaal niks tot regelrechte woede.

Heb je wel een beetje opgelet? Want elke aanpassing die er nu gedaan wordt wordt regelrecht verguist door een fikse groep die zich daarbij van letterlijk rasicme bediend. Er wordt zelfs opgeroepen tot boycott van winkels die het wagen wat aan piet te veranderen of geen piet te tonen. Scholen die het anders doen krijgen bedreigingen en een klachtenstroom van mensen die helemaal niets met die school te maken hebben.

Echt een beetje oneerlijk om naar die hele enkele anti pieter zoals Q te kijken die gewoon dwars doet om het dwars doen, maar die eng grote groep zware pro pieters die net zo dwars doen maar snel te vergeten. Want die laatste groep is het die nu de veranderingen tegen houdt.
Tendentieus gebruik van de zwart aangemerkte termen.

Wanneer de verhoudingen 86% - 14% is dan lijkt het me nogal wiedes dat je vaker geluid hoort vanuit die 86% wanneer die groep het ergens niet mee eens is dan vanuit die 14% wanneer die groep het er niet mee eens is. Bij beide partijen zitten radicalen e/o racisten.

M.i. valt namelijk die 'eng grote groep' wel mee. De meeste pro-Pieters uiten zich niet 'eng'. Social Media maakt het erger dan het is.

Wat dat betreft kan je misschien als voordeel van het project van Quinsy wel meenemen dat hij het latent racisme onder een (klein) deel van de bevolking onder de aandacht heeft gebracht (zo dat al niet bekend was).
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166077091
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:39 schreef Montagui het volgende:
die 86% wanneer die groep het ergens niet mee eens is dan vanuit die 14% wanneer die groep het er niet mee eens is. Bij beide partijen zitten radicalen e/o racisten.
Deze statistieken duiden enkel op gemeentes die dit jaar wel of geen verandering in hun optocht doorvoeren. Het heeft niet bijster veel met de opvattingen van de Nederlanders als collectief te maken.
pi_166077364
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:41 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Deze statistieken duiden enkel op gemeentes die dit jaar wel of geen verandering in hun optocht doorvoeren. Het heeft niet bijster veel met de opvattingen van de Nederlanders als collectief te maken.
Lul toch niet zo stom man.

"Marc Giling van het Sint- en Pietengilde is niet verrast dat de traditie stand houdt. ,,Alle veranderingen die in de media breed worden uitgemeten, geven een vertekend beeld. De overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen."

Overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077395
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:09 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het is een kansloze missie, Zwarte Piet is nu eenmaal zwart, de naam zegt het al. :7
Ik mag toch hopen van niet.
Met 25 jaar zou dit toch wel verdwenen moeten zijn zo lijkt me. Toekomstige volwassenen zullen ook meer wereldburgers zijn gok ik zo.
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:04:30 #85
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077428
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:02 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik mag toch hopen van niet.
Met 25 jaar zou dit toch wel verdwenen moeten zijn zo lijkt me. Toekomstige volwassenen zullen ook meer wereldburgers zijn gok ik zo.
Witte en/of regenboog Pieten, ik erken ze niet.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166077483
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:58 schreef BoneThugss het volgende:
Lul toch niet zo stom man.

"Marc Giling van het Sint- en Pietengilde is niet verrast dat de traditie stand houdt. ,,Alle veranderingen die in de media breed worden uitgemeten, geven een vertekend beeld. De overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen."

Overgrote meerderheid ziet geen enkele reden iets te veranderen.
Dit is geen wetenschappelijk instituut en de uitspraak is niets meer dan een reactie vanuit de perceptie van 1 van de 2 initiatiefnemers die het Sinterklaasfeest op de lijst van immaterieel erfgoed willen hebben.

Dat nu nog een overgrote meerderheid geen reden tot verandering ziet is geen teken dat het debat zich niet naar een breder terrein heeft verplaatst. Het is 'nog maar' 3 jaar aan de gang en de houding van de media en bedrijven zijn in die drie jaar al veranderd.
pi_166077488
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:04 schreef Mo_Muffin het volgende:
Witte en/of regenboog Pieten, ik erken ze niet.
Heel volwassen.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:10:16 #88
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166077514
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Heel volwassen.
Lekker negeren, de zeurpieten.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166077517
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:04 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Witte en/of regenboog Pieten, ik erken ze niet.
Hopelijk doen de kinderen dat dan wel want daar gaat t om volgens velen bij dit onschuldige kinderfeest vol tradities.
wooblabalurg
pi_166077526
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:10 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lekker negeren, de zeurpieten.
Flauw hoor.
wooblabalurg
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:11:46 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166077535
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Flauw hoor.
Piet aanpassen zodat het geen karikatuur meer is, zou meer dan voldoende moeten zijn.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166077562
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Tendentieus gebruik van de zwart aangemerkte termen.

Wanneer de verhoudingen 86% - 14% is dan lijkt het me nogal wiedes dat je vaker geluid hoort vanuit die 86% wanneer die groep het ergens niet mee eens is dan vanuit die 14% wanneer die groep het er niet mee eens is. Bij beide partijen zitten radicalen e/o racisten.

M.i. valt namelijk die 'eng grote groep' wel mee. De meeste pro-Pieters uiten zich niet 'eng'. Social Media maakt het erger dan het is.

Wat dat betreft kan je misschien als voordeel van het project van Quinsy wel meenemen dat hij het latent racisme onder een (klein) deel van de bevolking onder de aandacht heeft gebracht (zo dat al niet bekend was).
Met die eng grote groep wijs ik naar de zware pro pieters, die bestaat uit meer mensen dan iedereen lief zou moeten zijn.
Feit is dat die het hardste van allemaal brullen en veranderingen tegen willen houden, anderen willen dwingen zp op hun manier te beleven.

Natuurlijk doen quinsy en co hetzelfde, maar dan van de andere kant, laten we daar geen misverstanden over laten bestaan. Dat vind ik net zo laakbaar. Maar dat net doen alsof het de anti pieters zijn die de pogingen tot aanpassing/verruiming hebben gefrustreerd doet de werkelijkheid zeer tekort.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166077566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:11 schreef Perrin het volgende:

[..]

Piet aanpassen zodat het geen karikatuur meer is, zou meer dan voldoende moeten zijn.
Dus geen oorbellen, lippenstift en zwartgeplamuurt of wanneer is t geen karikatuur meer?
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:18:33 #94
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077641
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Heel volwassen.
Draai het eens om. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:21:48 #95
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077698
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:13 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dus geen oorbellen, lippenstift en zwartgeplamuurt of wanneer is t geen karikatuur meer?
Nooit geweten dat die 'slaven' sieraden en make-up droegen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:23:22 #96
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166077726
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:13 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dus geen oorbellen, lippenstift en zwartgeplamuurt of wanneer is t geen karikatuur meer?
Zwarte kleur moet prima kunnen toch. Oorbellen en dikke rode lippen zou ik dan laten om verwarring te voorkomen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:24:29 #97
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077740
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zwarte kleur moet prima kunnen toch. Oorbellen en dikke rode lippen zou ik dan laten om verwarring te voorkomen.
Alsof Sinterklaas geen karikatuur is, ik draag ook geen jurk en lange baard, ik voel me beledigd.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166077742
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dit is geen wetenschappelijk instituut en de uitspraak is niets meer dan een reactie vanuit de perceptie van 1 van de 2 initiatiefnemers die het Sinterklaasfeest op de lijst van immaterieel erfgoed willen hebben.
''Er is weinig steun voor aanpassingen aan Zwarte Piet. Een overgrote meerderheid (83%) vindt dat het uiterlijk niet moet worden aangepast. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 27.000 leden van het Opiniepanel.''

Uit 2014.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077750
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:21 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Nooit geweten dat die 'slaven' sieraden en make-up droegen.
Wil je een linkje voor meer info?
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:25:37 #100
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077760
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:25 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wil je een linkje voor meer info?
Nee, dank je.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166077764
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:13 schreef Baconbus het volgende:

[..]
Of wanneer is t geen karikatuur meer?
Dat kunnen 'we' beter aan jou vragen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077796
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:21 schreef Mo_Muffin het volgende:

Nooit geweten dat die 'slaven' sieraden en make-up droegen.
Het is ook onzin. Vrijgevochten of vrijgekochte slaven mochten sieraden dragen, 'normale' slaven absoluut niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:28:04 #103
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077820
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:27 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het is ook onzin. Vrijgevochten of vrijgekochte slaven mochten sieraden dragen, 'normale' slaven absoluut niet.
Het leidt vooral af van waar het werkelijk over gaat, namelijk nergens over.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166077862
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:23 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zwarte kleur moet prima kunnen toch. Oorbellen en dikke rode lippen zou ik dan laten om verwarring te voorkomen.
Persoonlijk vind ik het niet kunnen, aangezien ik t roetverhaal niet geloofwaardig vind icm de liedjes. 'Ook al is hij zwart als roet, hij bedoelt het wel goed'. Verkeerde associatie met zwart vind ik. Dus dan zou ik zelf voor zwarte vegen gaan zodat je een solide schoorsteenverhaal hebt maar denk dat het voor veel mensen al een hele stap is om zonder oorbellen en lippenstift te gaan.
wooblabalurg
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:30:02 #105
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166077874
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:24 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Alsof Sinterklaas geen karikatuur is, ik draag ook geen jurk en lange baard, ik voel me beledigd.
Ik zie ook niet echt een inherent probleem met karikaturen, maar goed. Sommige mensen winden zich er erg over op, een kleine handreiking moet kunnen toch?
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:30:10 #106
3542 Gia
User under construction
pi_166077877
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:24 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Alsof Sinterklaas geen karikatuur is, ik draag ook geen jurk en lange baard, ik voel me beledigd.
Het is dan ook een 'karikatuur' van een bisschop.
Toen mijn oudste het vormsel deed was er ook de bisschop. Genoeg kindjes die dachten dat het Sinterklaas was, ook al had hij geen baard. De kazuifel en de mijter waren er wel.
Dus schijnbaar doet de kleding meer dan de huid of het haar.
pi_166077883
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:25 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat kunnen 'we' beter aan jou vragen.
Ik ben geen autoriteit in deze, dus dat lijkt me niet?
wooblabalurg
pi_166077884
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:28 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Het leidt vooral af van waar het werkelijk over gaat, namelijk nergens over.
Daar zijn 'ze' dan ook heel goed in en als je een andere mening hebt ben je een racist.

Moeilijk voor te stellen dat een Nederlander met een kleurtje dit een leuk feest zou kunnen vinden natuurlijk.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:31:50 #109
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077902
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:30 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ik zie ook niet echt een inherent probleem met karikaturen, maar goed. Sommige mensen winden zich er erg over op, een kleine handreiking moet kunnen toch?
Nee, dan zet je de sluizen open, het 'probleem' ligt helemaal niet bij 'ons', noch bij de kinderen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166077909
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:30 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar zijn 'ze' dan ook heel goed in en als je een andere mening hebt ben je een racist.

Moeilijk voor te stellen dat een Nederlander met een kleurtje dit een leuk feest zou kunnen vinden natuurlijk.
Ik zit me nu voor te stellen hoe jij ZP aan Bonethugs uit zou leggen. Hoe zou je dat aanpakken?
wooblabalurg
pi_166077948
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik ben geen autoriteit in deze, dus dat lijkt me niet?
Jij bent van mening dat jezelf zwart schminken, een paar gouden oorbellen indoen en en pruik met kroeshaar opzetten een 'karikatuur'. Ik zie echter nooit negers er zo bij lopen en ook niet in een pofbroek met een veer op zijn hoofddeksel.

Dus zeg het maar wanneer is het volgens jouw geen 'karikatuur' meer?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077956
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:21 schreef Mo_Muffin het volgende:
Nooit geweten dat die 'slaven' sieraden en make-up droegen.
Die rode lippen zijn niet van lippenstift, maar zijn een accentuatie van de lippen. Oftewel dikke lippen creëren. En oorbellen zijn 'slaven oorbellen'.
pi_166077959
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:31 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Nee, dan zet je de sluizen open, het 'probleem' ligt helemaal niet bij 'ons', noch bij de kinderen.
Het is toch nooit goed, Zwarte Piet moet helemaal verdwijnen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166077970
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:27 schreef BoneThugss het volgende:
Het is ook onzin. Vrijgevochten of vrijgekochte slaven mochten sieraden dragen, 'normale' slaven absoluut niet.
Daarmee verwijst het toch naar het koloniale verleden of niet? Of ze nu vrij zijn of niet.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:36:36 #115
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166077995
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:30 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Daar zijn 'ze' dan ook heel goed in en als je een andere mening hebt ben je een racist.

Moeilijk voor te stellen dat een Nederlander met een kleurtje dit een leuk feest zou kunnen vinden natuurlijk.
Toen ik kind was hoorde je niemand erover, en de gekleurde aanwezige kinderen in de klas, dat waren er beduidend minder dan tegenwoordig, vonden het, net als de 'witte' kinderen, allemaal prachtig.
En ik werd zelf vaak zeer kwetsend 'witte' genoemd, zowel door gekleurde als door andere 'witte' mensen, oh ja, we hadden ook nog een 'schele', tja, Henri had een brilletje, dan krijg je dat, zo hadden we ook een dikke, een lange en een rooie. :7
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078003
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:34 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Jij bent van mening dat jezelf zwart schminken, een paar gouden oorbellen indoen en en pruik met kroeshaar opzetten een 'karikatuur'. Ik zie echter nooit negers er zo bij lopen en ook niet in een pofbroek met een veer op zijn hoofddeksel.

Dus zeg het maar wanneer is het volgens jouw geen 'karikatuur' meer?
Je geeft in je reactie duidelijk aan niet te weten wat een karikatuur is. Klopt dat?
wooblabalurg
pi_166078004
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:32 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik zit me nu voor te stellen hoe jij ZP aan Bonethugs uit zou leggen. Hoe zou je dat aanpakken?
Hoe ik ZP aan mezelf zou uitleggen?

Een vriendelijke man die cadeautjes in schoenen doet. Een kindervriend die Sint helpt op de gladde daken want die oude man kan dat allemaal niet alleen tillen.

Zoiets?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078018
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:34 schreef BoneThugss het volgende:
Jij bent van mening dat jezelf zwart schminken, een paar gouden oorbellen indoen en en pruik met kroeshaar opzetten een 'karikatuur'. Ik zie echter nooit negers er zo bij lopen en ook niet in een pofbroek met een veer op zijn hoofddeksel.

Dus zeg het maar wanneer is het volgens jouw geen 'karikatuur' meer?
Het is dan ook een laat 19e eeuwse, eerste helft 20e eeuwse karikatuur. Zwarte Piet is het enige overgebleven exemplaar.
pi_166078019
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:36 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Hoe ik ZP aan mezelf zou uitleggen?

Een vriendelijke man die cadeautjes in schoenen doet. Een kindervriend die Sint helpt op de gladde daken want die oude man kan dat allemaal niet alleen tillen.

Zoiets?
Aan BonethugsnHarmony. Je weet wel, die donkere rappers uit de VS.
wooblabalurg
pi_166078049
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:35 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Daarmee verwijst het toch naar het koloniale verleden of niet? Of ze nu vrij zijn of niet.
Als jij dat in een paar gouden oorbellen wil zien die echte slaven niet eens mochten dragen, be my guest.

En iedereen die in dat 'koloniale verleden' heeft geleefd is allang dood en begraven. Daar komt nog bij dat er meer blanke dan gekleurde slaven zijn verkocht.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078059
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:36 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je geeft in je reactie duidelijk aan niet te weten wat een karikatuur is. Klopt dat?
Nee.

Maar mooi gespind weer. Vooral geen antwoord geven.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078080
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:37 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Aan BonethugsnHarmony. Je weet wel, die donkere rappers uit de VS.
Dan moet je dat zeggen.

Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd.

En het is 'Bone-Thugs-n-Harmony'
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078093
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:39 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee.

Maar mooi gespind weer. Vooral geen antwoord geven.
Hoe kan ik aan je uitleggen wanneer t geen karikatuur meer is als je niet begrijpt wat een karikatuur is?
wooblabalurg
pi_166078115
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:40 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dan moet je dat zeggen.

Ik zou precies hetzelfde hebben gezegd.

En het is 'Bone-Thugs-n-Harmony'
En jij denkt oprecht dat die mannen niet bekend zijn met neger(slaaf) karikaturen?
wooblabalurg
pi_166078122
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:41 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe kan ik aan je uitleggen wanneer t geen karikatuur meer is als je niet begrijpt wat een karikatuur is?
Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden.

Zo, hebben we dat ook weer gehad.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078135
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:39 schreef BoneThugss het volgende:
En iedereen die in dat 'koloniale verleden' heeft geleefd is allang dood en begraven. Daar komt nog bij dat er meer blanke dan gekleurde slaven zijn verkocht.
De ideeën over zwarte mensen die uit diezelfde periode stammen en werden verspreid en bevestigd door de tekening die op zwarte piet lijken zijn echter nog springlevend.
pi_166078136
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:34 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Die rode lippen zijn niet van lippenstift, maar zijn een accentuatie van de lippen. Oftewel dikke lippen creëren. En oorbellen zijn 'slaven oorbellen'.
Gewoon rode lippen omdat dat perfect afsteekt tegen het gitzwart. "Dikke" lippen zijn inderdaad overbodig, maar met rode lippen is niets mis.

Oorbellen slaan niet op 'slaven oorbellen', maar op de oorbellen van zeelui. (De Sint komt met de stoomboot en daarbij is de Sint is ook beschermheilige van de zeelui)

Gewoon volkomen plausibele verklaringen zonder enig link naar negers of slaven.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166078146
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:42 schreef Baconbus het volgende:

[..]

En jij denkt oprecht dat die mannen niet bekend zijn met neger(slaaf) karikaturen?
Waar zeg ik dat?

Natuurlijk wel, echter verkochten negers in die tijd ook gewoon negers aan negers.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:45:29 #129
3542 Gia
User under construction
pi_166078169
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gewoon rode lippen omdat dat perfect afsteekt tegen het gitzwart. "Dikke" lippen zijn inderdaad overbodig, maar met rode lippen is niets mis.

Oorbellen slaan niet op 'slaven oorbellen', maar op de oorbellen van zeelui. (De Sint komt met de stoomboot en daarbij is de Sint is ook beschermheilige van de zeelui)

Gewoon volkomen plausibele verklaringen zonder enig link naar negers of slaven.
Zou de stoomboot al onderweg zijn? Als ze de russen maar niet tegen komen.....
pi_166078173
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:43 schreef hoink581 het volgende:

[..]

De ideeën over zwarte mensen die uit diezelfde periode stammen en werden verspreid en bevestigd door de tekening die op zwarte piet lijken zijn echter nog springlevend.
Ach man, zo kun je bezig blijven.

Er is echt niemand die anno 2016 denkt 'hee het is weer Sinterklaas laten we die kutnegers even lekker gaan discrimineren'.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078203
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:42 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Een karikatuur is een humoristische voorstelling van een persoon of zaak, waarbij de meest kenmerkende trekken sterk overdreven worden. Ze kunnen zowel ter amusement of ter belediging bedoeld zijn. Karikaturen worden vooral geassocieerd met cartoonisten ('karikatuur' wordt ook wel als synoniem voor cartoon gebruikt), maar ook in het poppenspel, theater en typetjes kan men karikaturale personen, situaties of gedragingen terugvinden.

Zo, hebben we dat ook weer gehad.
Nice.

T stopt met een karikatuur zijn op t moment dat mensen niet meer de associatie maken met hetgeen de karikatuur uit moet beelden. Dus als belangrijke onderdelen hiervan, zoals rode lippen, weggehaald worden verminderd die associatie al. Doe dit vaak genoeg en er is geen verband meer tussen de twee. Ook kun je denk ik kleine aanpassingen doen om geleidelijk te veranderen zoals een geloofwaardig verhaal en liedje voor bij de vegen van roet.
wooblabalurg
pi_166078206
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:43 schreef Montagui het volgende:
Gewoon rode lippen omdat dat perfect afsteekt tegen het gitzwart. "Dikke" lippen zijn inderdaad overbodig, maar met rode lippen is niets mis.

Oorbellen slaan niet op 'slaven oorbellen', maar op de oorbellen van zeelui. (De Sint komt met de stoomboot en daarbij is de Sint is ook beschermheilige van de zeelui)

Gewoon volkomen plausibele verklaringen zonder enig link naar negers of slaven.
Het effect van lippenstift is dat ze de lippen voller maken. Dat is het effect wat het contrast teweeg brengt.

Die geveinsde naïviteit en willen wegpoetsten van het verleden is gewoonweg laf.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:47:37 #133
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_166078209
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:45 schreef BoneThugss het volgende:

Ach man, zo kun je bezig blijven.

Er is echt niemand die anno 2016 denkt 'hee het is weer Sinterklaas laten we die kutnegers even lekker gaan discrimineren'.
Sommigen verdenk ik er wel van ...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_166078219
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:43 schreef Montagui het volgende:

[..]

Gewoon rode lippen omdat dat perfect afsteekt tegen het gitzwart. "Dikke" lippen zijn inderdaad overbodig, maar met rode lippen is niets mis.

Oorbellen slaan niet op 'slaven oorbellen', maar op de oorbellen van zeelui. (De Sint komt met de stoomboot en daarbij is de Sint is ook beschermheilige van de zeelui)

Gewoon volkomen plausibele verklaringen zonder enig link naar negers of slaven.
Echt dat gezeik over slavernij komt me de keel uit, de VOC bijvoorbeeld was een particulier bedrijf.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:48:36 #135
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078226
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:45 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ach man, zo kun je bezig blijven.

Er is echt niemand die anno 2016 denkt 'hee het is weer Sinterklaas laten we die kutnegers even lekker gaan discrimineren'.
Nee, tuurlijk niet.
Het draait ook allemaal om een minderwaardigheidscomplex, en de oorzaak daarvan ligt wat mij betreft echt niet bij Zwarte Piet.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078242
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:47 schreef Copycat het volgende:

[..]

Sommigen verdenk ik er wel van ...
Ik in ieder geval niet en de overgrote meerderheid heeft dat nooit gedacht.

Helemaal die kinderen niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078259
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:47 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het effect van lippenstift is dat ze de lippen voller maken. Dat is het effect wat het contrast teweeg brengt.

Die geveinsde naïviteit en willen wegpoetsten van het verleden is gewoonweg laf.
Die rode lippen zijn al weg bij het Sinterklaasjournaal.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078268
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:45 schreef BoneThugss het volgende:
Ach man, zo kun je bezig blijven.

Er is echt niemand die anno 2016 denkt 'hee het is weer Sinterklaas laten we die kutnegers even lekker gaan discrimineren'.
Men weigert echter legitieme claims onder ogen te zien, probeert het stilzwijgen op te leggen en frustreert het debat door juist nog eens de naar eigenzeggen illegitieme claims te benadrukken in hun tegenprotest (uitzwaaidag Sylvana Simons, 'zeurpieten' woordgrappen etc.).
pi_166078287
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:44 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat?

Natuurlijk wel, echter verkochten negers in die tijd ook gewoon negers aan negers.
Dan kun je het dus niet uitleggen.
Waarom zou het idee dat donkere mensen elkaar ook verkochten afdoen aan een karikatuur waar ze keilang tegen hebben gestreden om weg te krijgen?
wooblabalurg
pi_166078290
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:48 schreef Mo_Muffin het volgende:
een minderwaardigheidscomplex
Dat nog steeds in stand wordt gehouden door wit superioriteitsdenken.
pi_166078294
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:47 schreef Baconbus het volgende:

[..]

T stopt met een karikatuur zijn op t moment dat mensen niet meer de associatie maken met hetgeen de karikatuur uit moet beelden.
Het stopt dus nooit, duidelijk dankjewel.

http://www.joop.nl/nieuws(...)-meer-terug-te-komen
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078308
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:51 schreef hoink581 het volgende:

[..]
wit superioriteitsdenken.
Nou ben jij gewoon keihard aan het discrimineren.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:53:56 #143
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078334
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:51 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat nog steeds in stand wordt gehouden door wit superioriteitsdenken.
Dat zit tussen je oren kerel, grow up. :7
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078352
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:50 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Men weigert echter legitieme claims onder ogen te zien, probeert het stilzwijgen op te leggen en frustreert het debat door juist nog eens de naar eigenzeggen illegitieme claims te benadrukken in hun tegenprotest (uitzwaaidag Sylvana Simons, 'zeurpieten' woordgrappen etc.).
Dat zal mij aan mijn anus oxideren kerel. Overal heb je gekkies, wel apart dat je van de grootste groep het meeste hoort ja, heel vreemd.

Ik vind het gewoon prima zo en ik vind het absoluut geen discriminatie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078353
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het stopt dus nooit, duidelijk dankjewel.

http://www.joop.nl/nieuws(...)-meer-terug-te-komen
Ik denk dat we op een andere frequentie zitten. Heb niet t idee dat mijn boodschap aan komt.
wooblabalurg
pi_166078361
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:53 schreef Mo_Muffin het volgende:
Dat zit tussen je oren kerel, grow up. :7
Beter bewust dan onbewust.
pi_166078376
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:53 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Dat zit tussen je oren kerel, grow up. :7
Waarom zou dat niet zo zijn als mensen onwrikbaar blijken op een punt als dit?
wooblabalurg
pi_166078390
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:54 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik denk dat we op een andere frequentie zitten. Heb niet t idee dat mijn boodschap aan komt.
Welke boodschap, dat bepaalde mensen zich beledigd voelen?

Dat geloof ik best, het interesseert mij echter bijzonder weinig wat ze denken.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 11:56:27 #149
3542 Gia
User under construction
pi_166078400
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:51 schreef BoneThugss het volgende:

Het stopt dus nooit, duidelijk dankjewel.

http://www.joop.nl/nieuws(...)-meer-terug-te-komen
Als we er nu eens 'Blanke Petra' van maken, met een karikatuur van een elfje:
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:57:03 #150
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078410
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:55 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet zo zijn als mensen onwrikbaar blijken op een punt als dit?
Op wie doel je nu?
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078415
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:54 schreef BoneThugss het volgende:
Dat zal mij aan mijn anus oxideren kerel. Overal heb je gekkies, wel apart dat je van de grootste groep het meeste hoort ja, heel vreemd.

Ik vind het gewoon prima zo en ik vind het absoluut geen discriminatie.
Die groep gekkies bleek na de eerste twee jaren anders belachelijk groot te zijn. Deze hevige tegenreactie komt namelijk uit een grotere groep dan de bestaande extreem-rechtse bewegingen.
pi_166078440
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:56 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Welke boodschap, dat bepaalde mensen zich beledigd voelen?

Dat geloof ik best, het interesseert mij echter bijzonder weinig wat ze denken.
Nee want dat wist je al.
Laat ook maar, je wil vooral je eigen onbegrip voor anderen uitten zie ik.
wooblabalurg
pi_166078466
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:47 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het effect van lippenstift is dat ze de lippen voller maken. Dat is het effect wat het contrast teweeg brengt.
Dat dikke rode volle lippen óók een onderdeel van de karikaturale neger zijn doet niets af aan het simpele feit dat rode lippen goed afsteken tegen het zwart.

quote:
Die geveinsde naïviteit en willen wegpoetsten van het verleden is gewoonweg laf.
Ik poets niets weg. Geef gewoon plausibele verklaringen die blijkbaar niet stroken met jou beeld van Zwarte Piet. Het zij zo.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 11:59:43 #154
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078470
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:57 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Die groep gekkies bleek na de eerste twee jaren anders belachelijk groot te zijn. Deze hevige tegenreactie komt namelijk uit een grotere groep dan de bestaande extreem-rechtse bewegingen.
Het feit dat een type als ene Sylvana zich, anno 2016, opwerpt als 'boegbeeld' van de slachtoffers van de slavernij is gewoon te triest voor woorden.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078495
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:59 schreef Mo_Muffin het volgende:
Het feit dat een type als ene Sylvana zich, anno 2016, opwerpt als 'boegbeeld' van de slachtoffers van de slavernij is gewoon te triest voor woorden.
Legitimeert de reactie geenszins. Het is niets meer dan een zwak excuus.
pi_166078520
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:59 schreef Montagui het volgende:
Dat dikke rode volle lippen óók een onderdeel van de karikaturale neger zijn doet niets af aan het simpele feit dat rode lippen goed afsteken tegen het zwart.
We waren het eens dat de laatste jaren Zwarte Piet een één op één kopie is van de karikaturale neger. Daar houden we het dan ook bij.

Wat je nu doet is het afzwakken van de eerste claim.
pi_166078532
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:56 schreef Gia het volgende:

[..]

Als we er nu eens 'Blanke Petra' van maken, met een karikatuur van een elfje:
[ afbeelding ]
Racisme naar lilliputters toe!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078542
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:56 schreef BoneThugss het volgende:
Dat geloof ik best, het interesseert mij echter bijzonder weinig wat ze denken.
Onwil tot inleven, laat staan luisteren.

Dan kun je je beter niet mengen in een gesprek.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:03:27 #159
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078546
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:01 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Legitimeert de reactie geenszins. Het is niets meer dan een zwak excuus.
Ik heb helemaal geen excuus.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078547
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:59 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dat dikke rode volle lippen óók een onderdeel van de karikaturale neger zijn doet niets af aan het simpele feit dat rode lippen goed afsteken tegen het zwart.

[..]

Karikatuur? Nee joh! Steekt gewoon goed af.

Wat een argument. Man man man.
wooblabalurg
pi_166078549
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:58 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Nee want dat wist je al.
Laat ook maar, je wil vooral je eigen onbegrip voor anderen uitten zie ik.
Tja, het is aangepast en nu is het goed.

Nogmaals, welke boodschap?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 11:57 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Die groep gekkies bleek na de eerste twee jaren anders belachelijk groot te zijn. Deze hevige tegenreactie komt namelijk uit een grotere groep dan de bestaande extreem-rechtse bewegingen.
Tja, zal best.

Ik ben 'pro-Piet' en heb dit jaar nog niemand bedreigd, ik loop achter!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078568
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:03 schreef Mo_Muffin het volgende:
Ik heb helemaal geen excuus.
Ah, een toevoeging zonder meerwaarde dus.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:05:03 #164
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078578
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ah, een toevoeging zonder meerwaarde dus.
Omdat het nergens over gaat. 8}
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078583
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:04 schreef BoneThugss het volgende:
Ik ben 'pro-Piet' en heb dit jaar nog niemand bedreigd, ik loop achter!
Daar trekken we de ethische grens?
pi_166078597
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:03 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Onwil tot inleven, laat staan luisteren.

Dan kun je je beter niet mengen in een gesprek.
Ja, het interesseert mij ook niks wat de gemiddelde christen denkt, want ik vind het onzin.

En dat laatste bepaal ik zelf wel.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078598
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:05 schreef Mo_Muffin het volgende:
Omdat het nergens over gaat. 8}
Wat doe je hier dan nog?
pi_166078606
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Tja, het is aangepast en nu is het goed.

Nogmaals, welke boodschap?
Het interesseert je niet wat 'ze' denken toch?
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:06:37 #169
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166078610
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:05 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Wat doe je hier dan nog?
Hetzelfde als jij.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166078612
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:03 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Karikatuur? Nee joh! Steekt gewoon goed af.

Wat een argument. Man man man.
Die rode lippen zijn al weg bij het Sinterklaasjournaal.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078622
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:05 schreef BoneThugss het volgende:
Ja, het interesseert mij ook niks wat de gemiddelde christen denkt, want ik vind het onzin.
Het vooraf diskwalificeren van je gesprekspartner.

Dan heeft ironisch genoeg deze discussie ook geen zin. Dan kun je beter stoppen.
pi_166078630
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:02 schreef hoink581 het volgende:

[..]

We waren het eens dat de laatste jaren Zwarte Piet een één op één kopie is van de karikaturale neger. Daar houden we het dan ook bij.

Wat je nu doet is het afzwakken van de eerste claim.
Nee, ik ben het er nog steeds mee eens dat Zwarte Piet lijkt op de karikaturale negervoorstelling van een groot deel van de 20e eeuw, maar dat staat niet in de weg dat voor zo goed als alle karikaturale kenmerken ook alternatieve verklaringen bestaan die (met name m.b.t. de oorbellen) vanuit de Sinterklaastraditie plausibeler zijn dan de verwijzing naar negerslaven.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166078639
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:06 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Het interesseert je niet wat 'ze' denken toch?
Vrij weinig, als ze nou een valide punt hadden, maar dat hebben ze niet.

Bovendien is dit niet de manier waarop onze democratie werkt, je kunt geen dingen gaan lopen eisen als zeer kleine etnische groep,
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078653
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:06 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Die rode lippen zijn al weg bij het Sinterklaasjournaal.
Maar het stak toch zo goed af tegen zwart?
wooblabalurg
pi_166078654
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:03 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Karikatuur? Nee joh! Steekt gewoon goed af.

Wat een argument. Man man man.
Tja, het is wel zo, of je het er om jouw reden mee eens bent of niet.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166078657
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het vooraf diskwalificeren van je gesprekspartner.

Dan heeft ironisch genoeg deze discussie ook geen zin. Dan kun je beter stoppen.
Ik respecteer iedereen zijn mening hierin, echter vind ik die mening wel onzin.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:09:46 #177
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166078659
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:09 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Maar het stak toch zo goed af tegen zwart?
Yup, ik vond het altijd supervrolijk.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166078669
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:09 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Maar het stak toch zo goed af tegen zwart?
Ja dat is gewoon een feit.

En nu is het weg, door wat zeurpieten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078692
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:08 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Vrij weinig, als ze nou een valide punt hadden, maar dat hebben ze niet.

Bovendien is dit niet de manier waarop onze democratie werkt, je kunt geen dingen gaan lopen eisen als zeer kleine etnische groep,
Jij hebt al bepaald dat je ze niet valide vindt dus alles wat ze aandragen zul je afwijzen.

In een democratie mag iedereen gehoord worden, ook de mensen waarvan anderen vinden dat ze geen stem mogen hebben of verdienen.
wooblabalurg
pi_166078694
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:08 schreef Montagui het volgende:
maar dat staat niet in de weg dat voor zo goed als alle karikaturale kenmerken ook alternatieve verklaringen bestaan die (met name m.b.t. de oorbellen) vanuit de Sinterklaastraditie plausibeler zijn dan de verwijzing naar negerslaven.
Je zwakt je eerste stelling af. Dat is precies wat deze post scriptum doet.
pi_166078707
quote:
15s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:09 schreef Perrin het volgende:

[..]

Yup, ik vond het altijd supervrolijk.
Zelf vind ik het een beetje eng.
wooblabalurg
pi_166078718
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:09 schreef BoneThugss het volgende:
Ik respecteer iedereen zijn mening hierin, echter vind ik die mening wel onzin.
Zonder enige ironie dit durven schrijven.
pi_166078725
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja dat is gewoon een feit.

En nu is het weg, door wat zeurpieten.
Mis je 't nu al?
wooblabalurg
pi_166078742
In het begin van dit topic #36 hebben we het even gehad over het uiterlijk van Zwarte Piet die wel door de beugel zou kunnen. Dus eentje zonder al die karikaturale opsmuk.

Daarom deze nogmaals gepost omdat die m.i. ok is, toch?

Geen kroeshaar, geen dikke rode lippen, geen oorbellen en geen pagepakje.



Moet wel zeggen dat ik hierbij een beetje een "Mr. Hanky" gevoel krijg
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166078746
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Jij hebt al bepaald dat je ze niet valide vindt dus alles wat ze aandragen zul je afwijzen.

In een democratie mag iedereen gehoord worden, ook de mensen waarvan anderen vinden dat ze geen stem mogen hebben of verdienen.
Nee hoor, maar refereren aan de slavernij komt nogal over als een calimerocomplex.

En dan ook nog dat domme 'argument', over dat 'racistische witdenken'. En dat is niet racistisch nee. Houd toch op.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078757
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:12 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zonder enige ironie dit durven schrijven.
[ afbeelding ]
Ik denk dat hij in de war is met tolereren. Zoals een huilende baby in een vliegtuig.
wooblabalurg
pi_166078760
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:12 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zonder enige ironie dit durven schrijven.
[ afbeelding ]
Ze mogen die mening van mij hebben, dus respecteer ik hun mening. Ik vind het wel de grootse onzin.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078763
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:11 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Je zwakt je eerste stelling af. Dat is precies wat deze post scriptum doet.
Wat vind jij dan plausibeler en waarom?

Dat oorbellen verwijzen naar slaven of naar zeelui?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166078778
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:14 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee hoor, maar refereren aan de slavernij komt nogal over als een calimerocomplex.

En dan ook nog dat domme 'argument', over dat 'racistische witdenken'. En dat is niet racistisch nee. Houd toch op.
Hoe is refereren naar slavernij een calimerocomplex?
wooblabalurg
pi_166078789
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:14 schreef Montagui het volgende:
In het begin van dit topic #36 hebben we het even gehad over het uiterlijk van Zwarte Piet die wel door de beugel zou kunnen. Dus eentje zonder al die karikaturale opsmuk.

Daarom deze nogmaals gepost omdat die m.i. ok is, toch?

Geen kroeshaar, geen dikke rode lippen, geen oorbellen en geen pagepakje.

[ afbeelding ]

Moet wel zeggen dat ik hierbij een beetje een "Mr. Hanky" gevoel krijg
Ik vind het er maar raar uitzien en in dit specifieke voorbeeld lijkt die man op dat plaatje meer op een neger dan Piet ooit heeft gedaan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078792
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:15 schreef BoneThugss het volgende:
Ze mogen die mening van mij hebben, dus respecteer ik hun mening. Ik vind het wel de grootse onzin.
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:15 schreef Baconbus het volgende:
Ik denk dat hij in de war is met tolereren. Zoals een huilende baby in een vliegtuig.
Respect
Fr., eerbied, ontzag, hoogachting; betrekking, opzigt; met respect, met verlof (te zeggen). Respectabel, respectable, Fr., eerwaardig, achtenswaardig, aanzienlijk. Respectabiliteit, achtenswaardigheid. Respecteren, achten, hoogachten, in eere houden, eerbiedigen, ontzien

Je kan zonder enige vorm van sarcasme of ironie geen ontzag hebben voor 'onzin'.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2016 12:17:17 ]
pi_166078796
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:15 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ze mogen die mening van mij hebben, dus respecteer ik hun mening. Ik vind het wel de grootse onzin.
Dan tolereer je t. Respecteren is iets anders.
wooblabalurg
pi_166078803
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:16 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe is refereren naar slavernij een calimerocomplex?
Iedereen die toen leefde is allang dood en begraven.

Wie weet heb ik voorouders die ooit zijn verkocht als slaaf, boeiend verder.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078831
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:16 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dan tolereer je t. Respecteren is iets anders.
Ook goed.

Ik vind het gewoon nogal een debiele mening om 'de blanke witman' hier de schuld in de schoenen te schuiven.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078839
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Iedereen die toen leefde is allang dood en begraven.

Wie weet heb ik voorouders die ooit zijn verkocht als slaaf, boeiend verder.
Beweer je nu dat racisme en andere misdaden een houdbaarheidsdatum hebben en/of kunnen verjaren?
wooblabalurg
pi_166078853
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:15 schreef Montagui het volgende:
Wat vind jij dan plausibeler en waarom?

Dat oorbellen verwijzen naar slaven of naar zeelui?
In het geval van de gouden oorbellen kan er inderdaad een overlap bestaan. Echter is het plausibeler dat het gegeven is overgenomen van een dominant beeld (karikatuur) dan van een christelijke referentie omdat die referentie zich niet manifesteert in de periode van voor de beïnvloeding door de karikatuur.
pi_166078859
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Beweer je nu dat racisme en andere misdaden een houdbaarheidsdatum hebben en/of kunnen verjaren?
Misdaden kunnen verjaren ja, zeker in Nederland.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078863
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:18 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ook goed.

Ik vind het gewoon nogal een debiele mening om 'de blanke witman' hier de schuld in de schoenen te schuiven.
Ik lees veel reacties van mensen die het idee hebben dat de blanke mens aangevallen wordt. Zelf zie ik dat niet echt terug. Zie vooral mensen die zo'n ouderwetse karikatuur met al zn verwijzingen uit een naar verleden niet meer vinden passen bij deze tijd.
wooblabalurg
pi_166078866
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:17 schreef BoneThugss het volgende:
Iedereen die toen leefde is allang dood en begraven.
Een mensbeeld sterft niet met de slachtoffers. Daar lijk je nogal moeite mee te hebben.
pi_166078888
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:21 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik lees veel reacties van mensen die het idee hebben dat de blanke mens aangevallen wordt. Zelf zie ik dat niet echt terug. Zie vooral mensen die zo'n ouderwetse karikatuur met al zn verwijzingen uit een naar verleden niet meer vinden passen bij deze tijd.
Dit.
Ik vind het ook niet meer passen in de 21ste eeuw.
Emancipeer ZP maar.
Make my day!
pi_166078897
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:21 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik lees veel reacties van mensen die het idee hebben dat de blanke mens aangevallen wordt. Zelf zie ik dat niet echt terug. Zie vooral mensen die zo'n ouderwetse karikatuur met al zn verwijzingen uit een naar verleden niet meer vinden passen bij deze tijd.
Ik vind absoluut niet dat de blanke man aangevallen wordt, maar onder andere Hoink had het over 'de superieure witman', dat is gewoon discriminatie.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078903
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:20 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Misdaden kunnen verjaren ja, zeker in Nederland.
Dan kunnen ze niet meer vervolgt worden, maar volgens jou houdt de misdaad en racisme dan ook daadwerkelijk op met bestaan alsof t nooit gebeurt is?
wooblabalurg
pi_166078918
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:21 schreef Baconbus het volgende:
Ik lees veel reacties van mensen die het idee hebben dat de blanke mens aangevallen wordt. Zelf zie ik dat niet echt terug. Zie vooral mensen die zo'n ouderwetse karikatuur met al zn verwijzingen uit een naar verleden niet meer vinden passen bij deze tijd.
Ik heb vroeger met veel plezier Zwarte Piet gespeeld omdat ook ik geen notie had van de achterliggende associaties. Dat zou ik tegenwoordig niet meer kunnen nu ik die naïviteit heb verloren. Ik voel me echter niet aangevallen omdat ik er in het verleden met plezier aan heb meegedaan.
pi_166078923
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:21 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Een mensbeeld sterft niet met de slachtoffers. Daar lijk je nogal moeite mee te hebben.
Als jij dat zo ziet.

We weten simpelweg niet waar ZP vandaan komt, teveel verhalen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078932
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:22 schreef BoneThugss het volgende:
Ik vind absoluut niet dat de blanke man aangevallen wordt, maar onder andere Hoink had het over 'de superieure witman', dat is gewoon discriminatie.
Wit superioriteitsdenken.

Dat is iets heel anders.
pi_166078944
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:23 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dan kunnen ze niet meer vervolgt worden, maar volgens jou houdt de misdaad en racisme dan ook daadwerkelijk op met bestaan alsof t nooit gebeurt is?
Nee.

Maar als we 200 jaar verder zijn mogen mensen er wel eens over op houden.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078970
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:24 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Wit superioriteitsdenken.

Dat is iets heel anders.
Ohja tuurlijk, nu is het ineens 'anders'.

De 'witte mens' bestaat niet en ZP ook niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166078971
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:23 schreef BoneThugss het volgende:
We weten simpelweg niet waar ZP vandaan komt, teveel verhalen.
De vage herkomst legitimeert het in stand houden van onmiskenbare associatie met koloniale onderdrukking op geen enkele manier.
pi_166078997
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:25 schreef BoneThugss het volgende:
Ohja tuurlijk, nu is het ineens 'anders'.

De 'witte mens' bestaat niet.
Superioriteitsdenken is een idee. Geen persoon.
pi_166079001
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:25 schreef hoink581 het volgende:

[..]
onmiskenbare associatie
We weten niet waar het vandaan komt.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079016
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:26 schreef BoneThugss het volgende:
We weten niet waar het vandaan komt.
ASSOCIATIE.

ASSOCIATIE.

ASSOCIATIE.
pi_166079021
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:26 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Superioriteitsdenken is een idee. Geen persoon.
De 'witman' is geen persoon?
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079046
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:27 schreef BoneThugss het volgende:
De 'witman' is geen persoon?
Quote even waar ik deze term heb gebruikt. Pas dan beantwoord ik deze vraag.
pi_166079054
quote:
15s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:27 schreef hoink581 het volgende:

[..]

ASSOCIATIE.

ASSOCIATIE.

ASSOCIATIE.
Ja, leuk, 86 procent van Nederland maakt die 'associatie' dus niet.

Alleen wat gekkies, maar die zitten overal


Wat zijn ze toch vreedzaam.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079069
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:24 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Nee.

Maar als we 200 jaar verder zijn mogen mensen er wel eens over op houden.
En wat als je feitelijk 200 jaar verder bent maar er nog steeds sprake is van een karikatuur die door die tijd ontstaan is? Dan hebben mensen volgens jou geen recht van spreken meer omdat het een karikatuur van 200 jaar geleden is?
wooblabalurg
pi_166079080
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:29 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Quote even waar ik deze term heb gebruikt. Pas dan beantwoord ik deze vraag.
Ik heb je in deze reeks het meerdere malen zien gebruiken.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079094
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:29 schreef BoneThugss het volgende:
Ja, leuk, 86 procent van Nederland maakt die 'associatie' dus niet.
Ten eerste kloppen je statistieken niet i.c.m. deze uitspraak. Zelfs als je dat negeert dan betekent dat je associatie wel bestaat, anders was het minstens 99 procent geweest. Daarbij groeit de associatie onder de bevolking zodra daar op gewezen wordt.
pi_166079102
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:31 schreef BoneThugss het volgende:
Ik heb je in deze reeks het meerdere malen zien gebruiken.
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:29 schreef hoink581 het volgende:
Quote even waar ik deze term heb gebruikt.
pi_166079121
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:31 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb je in deze reeks het meerdere malen zien gebruiken.
Google het woord anders even want wat hij bedoelt is niet discriminerend. Het is een idee, een mindset.
wooblabalurg
pi_166079125
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

En wat als je feitelijk 200 jaar verder bent maar er nog steeds sprake is van een karikatuur die door die tijd ontstaan is? Dan hebben mensen volgens jou geen recht van spreken meer omdat het een karikatuur van 200 jaar geleden is?
Dan passen we het aan en maken we er een leuk feest van!

Die mensen beroepen zich op 'blackface' en dat is gewoon een kulverhaal.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079159
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:32 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ten eerste kloppen je statistieken niet i.c.m. deze uitspraak. Zelfs als je dat negeert dan betekent dat je associatie wel bestaat, anders was het minstens 99 procent geweest. Daarbij groeit de associatie onder de bevolking zodra daar op gewezen wordt.
Dat laatste is nogal een open deur.

Die associatie leggen mensen er zelf in, daar kan de blanke man die voor Piet speelt weinig aan doen lijkt mij.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079163
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:33 schreef BoneThugss het volgende:
Die mensen beroepen zich op 'blackface' en dat is gewoon een kulverhaal.
Ik heb je het nog steeds niet zien ontkrachten. (Geveinsde) onwetendheid pleit je niet vrij.
pi_166079197
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:34 schreef BoneThugss het volgende:
daar kan de blanke man die voor Piet speelt weinig aan doen lijkt mij.
Die kan de dialoog aangaan zonder de stelling al gelijk te verwerpen. Hetgeen wat je continue doet.
pi_166079201
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:33 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dan passen we het aan en maken we er een leuk feest van!

Die mensen beroepen zich op 'blackface' en dat is gewoon een kulverhaal.
Wat is daar gewoon zo kul aan?
wooblabalurg
pi_166079204
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:35 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ik heb je het nog steeds niet zien ontkrachten. (Geveinsde) onwetendheid pleit je niet vrij.
Dat verhaal is al meerdere malen ontkracht hier, het is hier geen Amerika.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079222
quote:
1s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:36 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wat is daar gewoon zo kul aan?
Ooit in Amerika geweest?

Ik dacht toch echt dat we hier in Nederland zaten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079268
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:37 schreef BoneThugss het volgende:
het is hier geen Amerika.
Dit is geen argument. Dat is een stelling.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:42:44 #228
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079307
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:40 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dit is geen argument. Dat is een stelling.
Blackface en Zwarte Piet zijn niet dezelfde figuur en derhalve niet met elkaar te vergelijken, net zo goed als dat niet elke neger een Zwarte Piet is, je kunt er wel alles dat zwart is er bij de haren bij slepen, maar dat gaat helaas niet 'werken'.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079357
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:29 schreef BoneThugss het volgende:

Wat zijn ze toch vreedzaam.
Wie is "ze" ?
Je weet toch dat de bedreigende taal van agressieve zogenaamde ZP-fans 10.000 x meer is dan "ze" , wie dat ook zijn moge.
pi_166079360
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:40 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dit is geen argument. Dat is een stelling.
Het is een feit, we leven hier niet in Amerika.

Wij hadden hier geen blackface-theater, dat 'argument' is er later bij gehaald omdat het de anti-Piet lobby goed uitkwam..
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079385
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie is "ze" ?
Je weet toch dat de bedreigende taal van agressieve zogenaamde ZP-fans 10.000 x meer is dan "ze" , wie dat ook zijn moge.
De mensen in dat filmpje, gekkies heb je overal.

Ik associeer mij niet met zulke simpele randdebielen. En dat je van de grootste groep meer hoort lijkt mij logisch.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:49:00 #232
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079419
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:45 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Het is een feit, we leven hier niet in Amerika.

Wij hadden hier geen blackface-theater, dat 'argument' is er later bij gehaald omdat het de anti-Piet lobby goed uitkwam..
Dat zei ik al.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079436
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:42 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Blackface en Zwarte Piet zijn niet dezelfde figuur en derhalve niet met elkaar te vergelijken
Je kunt alles met alles vergelijken.
Maar in dit geval is de overeenkomst het imiteren van een donker mens, specifiek uit Afrika.
Miljoenen mensen uit Afrika, in en buiten Afrika , vinden er geen sodemieter an. Men voelt zich belachelijk gemaakt door blanke mensen .
pi_166079450
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:42 schreef Mo_Muffin het volgende:
Blackface en Zwarte Piet zijn niet dezelfde figuur en derhalve niet met elkaar te vergelijken, net zo goed als dat niet elke neger een Zwarte Piet is, je kunt er wel alles dat zwart is er bij de haren bij slepen, maar dat gaat helaas niet 'werken'.
Ze delen dezelfde uiterlijke achtergrond, echter is 'blackface' niet te vergelijken met Zwarte Piet omdat het een traditie vanuit een ander doel is. Dat ze qua traditie niet hetzelfde zijn maakt de associatie niet onwaar.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 12:50:35 #235
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_166079452
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt alles met alles vergelijken.
Maar in dit geval is de overeenkomst het imiteren van een donker mens, specifiek uit Afrika.
Miljoenen mensen uit Afrika, in en buiten Afrika , vinden er geen sodemieter an. Men voelt zich belachelijk gemaakt door blanke mensen .
Het is dan ook een Nederlands feest en geen Afrikaans feest.

Als je hier in Nederland komt wonen dan pas je je maar aan. En wat Afrikanen die hier niet wonen van Zwarte Piet vinden is al helemaal niet relevant.
pi_166079464
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:
Als je hier in Nederland komt wonen dan pas je je maar aan.
_O_

Daar is het.

_O_
pi_166079466
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt alles met alles vergelijken.
Dat kan, maar dat staat erg dom. Blackface en Piet zijn twee verschillende dingen die je niet kan vergelijken.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:51:16 #238
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079471
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het is dan ook een Nederlands feest en geen Afrikaans feest.

Als je hier in Nederland komt wonen dan pas je je maar aan.
Dat schijnt te moeilijk te zijn.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079472
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:49 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Dat zei ik al.
Overheen gelezen, excuus.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079481
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:51 schreef hoink581 het volgende:

[..]

_O_

Daar is het.

_O_
Zegt hij iets vreselijks dan?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:52:12 #241
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079494
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:51 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Overheen gelezen, excuus.
Ik vind het al fijn dat ik niet de enige ben die dat door heeft.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079505
quote:
5s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:51 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Zegt hij iets vreselijks dan?
Dit is het 'slikken of stikken' argument waarmee minderheden het zwijgen wordt opgelegd.
pi_166079517
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:49 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar in dit geval is de overeenkomst het imiteren van een donker mens, specifiek uit Afrika.

Oh, nu dit weer.

Nu zijn het ineens alle donkere mensen uit Afrika.

Op Curacao hebben ze ook gewoon ZP hoor en ook op de Antillen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079536
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oh, nu dit weer.

Nu zijn het ineens alle donkere mensen uit Afrika.

Op Curacaou hebben ze ook gewoon ZP hoor en ook op de Antillen.
Maar ook gekleurde pieten en een stevige discussie over zp...

Daar zijn ze al verder dan hier, zijn er bij de intocht verschillende pieten waardoor iedereen zijn eigen vorm kan kiezen.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166079547
quote:
12s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:52 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Ik vind het al fijn dat ik niet de enige ben die dat door heeft.
Ja, echt hé.

Als we Piet geel maken zijn Chinezen weer beledigd.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:56:47 #246
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079570
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oh, nu dit weer.

Nu zijn het ineens alle donkere mensen uit Afrika.

Op Curacao hebben ze ook gewoon ZP hoor en ook op de Antillen.

En ze vieren het zelfs heel gezellig zoals het hoort.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079580
''Ik ben als Antilliaan kotsmisselijk van de discussie over Zwarte Piet, die steeds weer terugkomt”, schrijft Mark op Facebook.

Hij vraagt zich af waar de discussie opeens vandaan komt. Ik ben 53 jaar, waar komt deze discussie de laatste vier à vijf jaar ineens vandaan?”

Volgens hem zijn alle rassen ter wereld ooit slachtoffer geweest van slavernij. ,,Blank, zwart, bruin, chinees, dwergen, man, vrouw en kind. Maar slavernij is allang afgeschaft. En trouwens roet is zwart.”

Zo simpel kan het zijn.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079599
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:54 schreef erodome het volgende:

[..]

Maar ook gekleurde pieten en een stevige discussie over zp...

Daar zijn ze al verder dan hier, zijn er bij de intocht verschillende pieten waardoor iedereen zijn eigen vorm kan kiezen.
Dat vind ik niet heel gek, aangezien de bevolking overwegend zwart is en Nederland overwegend blank.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 12:59:14 #249
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079626
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:57 schreef BoneThugss het volgende:
''Ik ben als Antilliaan kotsmisselijk van de discussie over Zwarte Piet, die steeds weer terugkomt”, schrijft Mark op Facebook.

Hij vraagt zich af waar de discussie opeens vandaan komt. Ik ben 53 jaar, waar komt deze discussie de laatste vier à vijf jaar ineens vandaan?”

Volgens hem zijn alle rassen ter wereld ooit slachtoffer geweest van slavernij. ,,Blank, zwart, bruin, chinees, dwergen, man, vrouw en kind. Maar slavernij is allang afgeschaft. En trouwens roet is zwart.”

Zo simpel kan het zijn.
Ik ken genoeg van zulke mensen, die het 'probleem' ook niet zien, ondanks het feit dat ze gekleurd zijn, ze vinden het gewoon een leuk feest.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079657
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Het is dan ook een Nederlands feest en geen Afrikaans feest.

Als je hier in Nederland komt wonen dan pas je je maar aan. En wat Afrikanen die hier niet wonen van Zwarte Piet vinden is al helemaal niet relevant.
Natuurlijk is het wel relevant wat miljoenen mensen buiten Nederland vinden over hoe ze geïmiteerd worden ... en ook hoe sommige zp-fans laks tot hufterig reageren als ze hun gevoelens laten zien.
Dat is een kwestie van rekening houden met elkaar, ook al zijn het verre buren.
Nog relevanter is het als mensen in Nederland wonen. Aanpassen in een samenleving is wat anders dan je mond altijd dichthouden. Aanpassen is ook meedoen in de meningsuiting en meningsvorming.
pi_166079666
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:59 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Ik ken genoeg van zulke mensen, die het 'probleem' ook niet zien, ondanks het feit dat ze gekleurd zijn, ze vinden het gewoon een leuk feest.
Ik zelf ben geen 'neger', ik geloof baconbus wel.

Ik ben zelf getint een zogenaamd 'halfbloedje' en heb ook wel een paar negers als vrienden die dit allemaal onzin vinden. Die voelen zich juist beledigd doordat mensen insinueren dat ZP racisme is!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079687
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:53 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Oh, nu dit weer.

Nu zijn het ineens alle donkere mensen uit Afrika.

Niet " ineens". Dat is altijd al zo geweest.
Jij wist dat niet en nu je het kunt weten, wil je dat niet weten
pi_166079690
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wel relevant wat miljoenen mensen buiten Nederland vinden over hoe ze geïmiteerd worden ... en ook hoe sommige zp-fans laks tot hufterig reageren als ze hun gevoelens laten zien.
Dat is een kwestie van rekening houden met elkaar, ook al zijn het verre buren.
Nog relevanter is het als mensen in Nederland wonen. Aanpassen in een samenleving is wat anders dan je mond altijd dichthouden. Aanpassen is ook meedoen in de meningsuiting en meningsvorming.
Er zijn 6.9 miljard mensen op de planeet die niet eens weten wat ZP is. Hou toch op over hoe belangrijk het volgens jouw bizarre hersenspinsels is hoe de rest van de wereld over iets zou denken :')
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166079695
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:01 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Natuurlijk is het wel relevant wat miljoenen mensen buiten Nederland vinden over hoe ze geïmiteerd worden ... en ook hoe sommige zp-fans laks tot hufterig reageren als ze hun gevoelens laten zien.
Dat is een kwestie van rekening houden met elkaar, ook al zijn het verre buren.
Nog relevanter is het als mensen in Nederland wonen. Aanpassen in een samenleving is wat anders dan je mond altijd dichthouden. Aanpassen is ook meedoen in de meningsuiting en meningsvorming.
Waarom zou ik me druk gaan lopen maken om miljoenen mensen op een ander continent.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079713
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:03 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Waarom zou ik me druk gaan lopen maken om miljoenen mensen op een ander continent.
Omdat blues graag dingen wil vergroten om een punt te maken. Helaas voor hem is het totaal niet relevant.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 13:05:06 #256
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079715
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:02 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik zelf ben geen 'neger', ik geloof baconbus wel.

Ik ben zelf getint een zogenaamd 'halfbloedje' en heb ook wel een paar negers als vrienden die dit allemaal onzin vinden. Die voelen zich juist beledigd doordat mensen insinueren dat ZP racisme is!
Mij boeit het niet welke kleur iemand heeft, ik vind het ook storend als mensen zo over me denken.
Zie mezelf helemaal niet als een racist.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079720
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niet " ineens". Dat is altijd al zo geweest.
Jij wist dat niet en nu je het kunt weten, wil je dat niet weten
Uhu, we weten simpelweg niet waar ZP vandaan komt maar jij hebt de waarheid in pacht.

Was Sint nou een Turk of een Griek, precies, dat weten we niet.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079738
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Als je hier in Nederland komt wonen dan pas je je maar aan.
Pas je aan, en doe mee of zwijg over onze achterhaalde traditie met kwetsende karikaturen?
wooblabalurg
pi_166079742
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:04 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Omdat blues graag dingen wil vergroten om een punt te maken. Helaas voor hem is het totaal niet relevant.
"Geïnspireerd door een zwart persoon, specifiek uit Afrika.''

Hij kan dat simpelweg niet weten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 13:06:59 #260
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079745
quote:
10s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:03 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Er zijn 6.9 miljard mensen op de planeet die niet eens weten wat ZP is. Hou toch op over hoe belangrijk het volgens jouw bizarre hersenspinsels is hoe de rest van de wereld over iets zou denken :')
Persoonlijk vind ik het probleem in het Midden Oosten en de presidentsverkiezingen in de V.S. belangrijker dan het geleuter hier over zwarte Piet.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079755
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:05 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Mij boeit het niet welke kleur iemand heeft, ik vind het ook storend als mensen zo over me denken.
Zie mezelf helemaal niet als een racist.
Ik ken je verder niet, maar ik vind je geen racist. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079774
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:06 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Persoonlijk vind ik het probleem in het Midden Oosten en de presidentsverkiezingen in de V.S. belangrijker dan het geleuter hier over zwarte Piet.
Dus armoede en honger vind je echt minder belangrijk dan wie het uithangbord van de VS mag spelen?
wooblabalurg
pi_166079787
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:06 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Pas je aan, en doe mee of zwijg over onze achterhaalde traditie met kwetsende karikaturen?
Iedereen kan zich gekwetst voelen, daar ontwikkel je een schild tegen. Zo gaat in een vrije maatschappij.

Denk je dat ik me niet gekwetst kan voelen om dingen als ik over straat loop.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079813
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Iedereen kan zich gekwetst voelen, daar ontwikkel je een schild tegen. Zo gaat in een vrije maatschappij.

Denk je dat ik me niet gekwetst kan voelen om dingen als ik over straat loop.
Ik snap niet zo goed waar je op reageert?
wooblabalurg
pi_166079826
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik snap niet zo goed waar je op reageert?
Dat je gekwetst voelen geen argument is om maar dingen te gaan lopen eisen.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 13:12:07 #266
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079830
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:08 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dus armoede en honger vind je echt minder belangrijk dan wie het uithangbord van de VS mag spelen?
Wat knap dat je deze essentie uit mijn woorden tevoorschijn weet te toveren. :')
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079844
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:09 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Iedereen kan zich gekwetst voelen, daar ontwikkel je een schild tegen. Zo gaat in een vrije maatschappij.

Denk je dat ik me niet gekwetst kan voelen om dingen als ik over straat loop.
Er zit natuurlijk wel een verschil tussen daar een schild voor ontwikkelen en eraan meedoen.

Zo kan ik me ook behoorlijk storen aan bijvoorbeeld voetbalgekte. Prima als mensen voetbal leuk vinden, maar moet ik daar nou mee dood gegooid worden? Moet ik daaraan meedoen? Het lijkt mij van niet.

Ik zeg het uit de grond van mijn hart: ik ben zowel ZP als voetbal helemaal zat. Doe wat je wilt, maar val mij er niet mee lastig.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166079856
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:11 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Dat je gekwetst voelen geen argument is om maar dingen te gaan lopen eisen.
Dat argument maakte ik niet. Ik stelde de vraag of dat de eis was, meedoen of zwijgen.
Wel leuke Hans Teeuwen-quote tho.
wooblabalurg
pi_166079870
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:12 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Wat knap dat je deze essentie uit mijn woorden tevoorschijn weet te toveren. :')
Je geeft zelf aan de presidentsverkiezingen in de VS belangrijker te vinden?
wooblabalurg
pi_166079873
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:13 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Dat argument maakte ik niet. Ik stelde de vraag of dat de eis was, meedoen of zwijgen.
Wel leuke Hans Teeuwen-quote tho.
Haha, ik zat erop te wachten. :P
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079921
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen daar een schild voor ontwikkelen en eraan meedoen.

Zo kan ik me ook behoorlijk storen aan bijvoorbeeld voetbalgekte. Prima als mensen voetbal leuk vinden, maar moet ik daar nou mee dood gegooid worden? Moet ik daaraan meedoen? Het lijkt mij van niet.

Ik zeg het uit de grond van mijn hart: ik ben zowel ZP als voetbal helemaal zat. Doe wat je wilt, maar val mij er niet mee lastig.
Ik heb ook niet zoveel met voetbal, maar die mensen hebben het recht om aan die 'voetbalgekte' mee te doen. Net zoals mensen het recht hebben zich zwart te schminken op een feestdag. En dat vind ik allemaal prima.

Ik doe er willens en wetens aan mee en ik word er ook nog voor betaald, ben ik nu een racist?

Om het helemaal erg te maken is er meer dan 1 Piet!
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166079937
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:17 schreef BoneThugss het volgende:
Ik doe er willens en wetens aan mee en ik word er ook nog voor betaald, ben ik nu een racist?
Nee. Dat is het punt ook niet.

En waag het niet te gaan zeiken over Quincy.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2016 13:18:56 ]
pi_166079938
Ik moet gaan, ik dacht ik laat dat mijn discussiepartners even weten. :W
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 13:20:20 #274
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166079966
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:14 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je geeft zelf aan de presidentsverkiezingen in de VS belangrijker te vinden?
Daar gebeurt meer dat van wereldbelang is dan dat futiele gezeur over een niet bestaand persoon.
Laten we het ook eens over de Fabeltjeskrant hebben, lekker belangrijk.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166079974
quote:
7s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:18 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee. Dat is het punt ook niet.

En waag het niet te gaan zeiken over Quincy.
Het is Quinsy, met een s. ;)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166080013
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:20 schreef Montagui het volgende:
Het is Quinsy, met een s. ;)
Zoveel geef ik nu om die man.
pi_166080095
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik heb ook niet zoveel met voetbal, maar die mensen hebben het recht om aan die 'voetbalgekte' mee te doen. Net zoals mensen het recht hebben zich zwart te schminken op een feestdag. En dat vind ik allemaal prima.
En het is prima als mensen willen meedoen aan die gekte. Maar mag ik in het weekend ook naar het nieuws luisteren zonder doodgegooid te worden met voetbal? Mag ik ook gewoon in een wijk wonen die niet volledig is omgebouwd tot een voetbalstadion?

Het lijkt soms wel alsof men het vanzelfsprekend vindt dat iedereen daaraan meedoet. En die houding vind ik best asociaal.

En dit geldt evengoed voor het sinterklaasfeest wat mij betreft.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:17 schreef BoneThugss het volgende:

Ik doe er willens en wetens aan mee en ik word er ook nog voor betaald, ben ik nu een racist?
Waarom blijven mensen zoals jij deze vraag nu steeds herhalen? Ik geloof niet dat ik iemand in het bijzonder een racist heb genoemd.

Het enige dat ik heb gezegd is dat ik een sterk vermoeden heb dat hier in dit topic een aantal mensen zitten die an sich geen drol geven om sinterklaas maar die dit feest misbruiken om te schoppen tegen 'politieke correctheid'. Dat vind ik niet kunnen. Voer de politieke discussie maar elders.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166080183
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:20 schreef Montagui het volgende:

[..]

Het is Quinsy, met een s. ;)
Het is me sowieso een raadsel waarom we het over deze man moeten hebben. Dat is net zoiets als in een discussie over kwantumfysica alsmaar zeuren over wat Deepak Chopra ervan vindt. Who gives a shit?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166080660
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is me sowieso een raadsel waarom we het over deze man moeten hebben. Dat is net zoiets als in een discussie over kwantumfysica alsmaar zeuren over wat Deepak Chopra ervan vindt. Who gives a shit?
Och, hij was met zijn project zo'n beetje de aanstichter van de hele kwestie in deze tijd. Voor zover ik weet is zijn interesse in het onderwerp alweer flink afgenomen. Hij zet zich er niet echt meer voor in nadat hij vond dat zijn 'project' geslaagd was.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166080871
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:20 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Daar gebeurt meer dat van wereldbelang is dan dat futiele gezeur over een niet bestaand persoon.
Laten we het ook eens over de Fabeltjeskrant hebben, lekker belangrijk.
Als je echt denkt dat het iets uitmaakt wie er verkozen wordt begrijp je het presidentschap niet.
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 14:00:49 #281
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166080900
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:59 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Als je echt denkt dat het iets uitmaakt wie er verkozen wordt begrijp je het presidentschap niet.
Gelukkig hebben we jou nog.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166080922
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:00 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we jou nog.
Sinterklaasfeest lijkt me meer dan genoeg afleiding. Heb je mij niet voor nodig.
wooblabalurg
pi_166080941
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Och, hij was met zijn project zo'n beetje de aanstichter van de hele kwestie in deze tijd. Voor zover ik weet is zijn interesse in het onderwerp alweer flink afgenomen. Hij zet zich er niet echt meer voor in nadat hij vond dat zijn 'project' geslaagd was.
Volgens mij had hij ruzie gekregen binnen de beweging en is hij eruit gezet, zoiets staat me bij in ieder geval.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 14:03:58 #284
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166080967
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:01 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Sinterklaasfeest lijkt me meer dan genoeg afleiding. Heb je mij niet voor nodig.
Ik doe niet aan Sinterklaas, noch aan Kerstmis of Pasen, vind het allemaal religieuze nonsens.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166080972
quote:
14s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:00 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Gelukkig hebben we jou nog.
Het is mij gelukt ouder te worden zonder, de rest zal ook nog wel lukken zonder!

als je al vrijgevig bent dan kom met iets waar ik iets aan heb!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-10-2016 14:04:40 ]
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 14:05:33 #286
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166081015
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:04 schreef john2406 het volgende:

[..]

Het is mij gelukt ouder te worden zonder, de rest zal ook nog wel lukken zonder!

als je al vrijgevig bent dan kom met iets waar ik iets aan heb!
Is ouder worden een verdienste?
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166081038
quote:
5s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:05 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Is ouder worden een verdienste?
Onder andere wel ja, of wil jij niet ouder worden?
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 14:09:09 #288
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166081089
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:06 schreef john2406 het volgende:

[..]

Onder andere wel ja, of wil jij niet ouder worden?
Nog ouder :?
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166081232
quote:
6s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:03 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Ik doe niet aan Sinterklaas, noch aan Kerstmis of Pasen, vind het allemaal religieuze nonsens.
Ook niet een boom of eitjes voor de gezelligheid?
wooblabalurg
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 14:19:25 #290
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166081267
quote:
5s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:17 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ook niet een boom of eitjes voor de gezelligheid?
Nope, heb nog nooit de zin van een boom of paasei ingezien.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 20 oktober 2016 @ 15:06:03 #291
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_166082084
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 09:33 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat bedoel jij met officieel?
Officieel kan natuurlijk niet, maar als het tijdens de intocht wordt aangepast dan is het al een grote stap.

quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 10:13 schreef OpslugtAfMorket het volgende:

[..]

Dat jij vindt dat het er is betekent niet dat het er ook echt is. Dat vind jij namelijk.

En nu?
Dit is zo belachelijk krom, ik kan in woorden niet uitleggen hoe erg je het niet snapt.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_166082560
quote:
2s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 14:19 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Nope, heb nog nooit de zin van een boom of paasei ingezien.
Grofweg staat de kerstboom voor het leven/licht dat terug zal keren.
Paaseitjes staan voor vruchtbaarheid, de geboorte van de lente.

Eigenlijk is de kerstboom symbool voor de belofte (een hoop uitspreken) en de paaseitjes een symbool dat die belofte echt ingeluid gaat worden, het zich begint te ontvouwen.

Kerstboom-->midwinternacht, vanaf dan zullen de dagen weer lengen.
Paasei-->lente-eqiunox, luid het groeiseizoen in.

Er zit best zin in die punten van het jaar erkennen, er even stil bij te staan. Wij zijn allemaal deel van het ritme van de natuur die hier heerst, het heeft zijn weerslag op ons. Zelfs zonder dat is het gewoon iets heel moois die cyclus. En he, een goed feestje is altijd op zijn plaats toch?
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166082566
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:50 schreef Montagui het volgende:

[..]

Och, hij was met zijn project zo'n beetje de aanstichter van de hele kwestie in deze tijd.
Nope, dat maken pro-pieters ervan omdat het een lekker makkelijk doelwit is om op te schieten. Ik vind dat vooral een zwaktebod.

De discussie was op dat moment helemaal niet nieuw.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 15:32:15 #294
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166082663
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:28 schreef erodome het volgende:

[..]

Grofweg staat de kerstboom voor het leven/licht dat terug zal keren.
Paaseitjes staan voor vruchtbaarheid, de geboorte van de lente.

Eigenlijk is de kerstboom symbool voor de belofte (een hoop uitspreken) en de paaseitjes een symbool dat die belofte echt ingeluid gaat worden, het zich begint te ontvouwen.

Kerstboom-->midwinternacht, vanaf dan zullen de dagen weer lengen.
Paasei-->lente-eqiunox, luid het groeiseizoen in.

Er zit best zin in die punten van het jaar erkennen, er even stil bij te staan. Wij zijn allemaal deel van het ritme van de natuur die hier heerst, het heeft zijn weerslag op ons. Zelfs zonder dat is het gewoon iets heel moois die cyclus. En he, een goed feestje is altijd op zijn plaats toch?
Wat is er mis met Oud en Nieuw?
Dat is de dag waarop ik het jaar 'afsluit', vind ik meer dan voldoende. :Y
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_166082844
quote:
5s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:32 schreef Mo_Muffin het volgende:

[..]

Wat is er mis met Oud en Nieuw?
Dat is de dag waarop ik het jaar 'afsluit', vind ik meer dan voldoende. :Y
Natuurlijk moet je het lekker voor jezelf uitzoeken, vooral doen waar jij je goed bij voelt, maar erg richtlijnig ben je niet erin als je oud en nieuw wel viert en kerst en pasen niet omdat je dat religieuze onzin vindt. De oud en nieuw vieringen hebben net zo goed een religieuze achtergrond en van de drank die je dan drinkt tot het vuurwerk tot de oliebollen (komen voort uit oliekoeken), komt allemaal uit de religieuze koker
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166082849
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:28 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nope, dat maken pro-pieters ervan omdat het een lekker makkelijk doelwit is om op te schieten. Ik vind dat vooral een zwaktebod.

De discussie was op dat moment helemaal niet nieuw.
Lezen blijft moeilijk voor je he?

"in deze tijd"

De hele Pietenkwestie speelt namelijk zeker al vanaf de jaren 60/70 met ergens in de jaren 80/90 'Zwarte Piet, zwart verdriet' van o.a. Margo Morisson en de Pietendiscussie bij Sonja Barend etc etc.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166082899
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Lezen blijft moeilijk voor je he?

"in deze tijd"
Dat is echt compleet arbitrair. Gewoon aangepast op het makkelijke doelwit dat pro-pieters zo graag hebben. Want discussiëren op enig niveau blijft moeilijk voor de meesten.

Waarom zouden we nou eigenlijk Quinsy aanwijzen als 'de voorman van protesten tegen ZP in deze tijd'? Dat slaat echt nergens op. Het aantal mensen dat ZP wil aanpassen dat Quinsy serieus neemt is verwaarloosbaar.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  † In Memoriam † donderdag 20 oktober 2016 @ 15:42:17 #298
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_166082935
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:39 schreef erodome het volgende:

[..]

Natuurlijk moet je het lekker voor jezelf uitzoeken, vooral doen waar jij je goed bij voelt, maar erg richtlijnig ben je niet erin als je oud en nieuw wel viert en kerst en pasen niet omdat je dat religieuze onzin vindt. De oud en nieuw vieringen hebben net zo goed een religieuze achtergrond en van de drank die je dan drinkt tot het vuurwerk tot de oliebollen (komen voort uit oliekoeken), komt allemaal uit de religieuze koker
Voor mij betekend Oud en Nieuw wat het is, het begin van een nieuw kalenderjaar, voor mij heeft dat geen enkele religieuze betekenis 'whatsoever'.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
  donderdag 20 oktober 2016 @ 15:42:41 #299
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166082945
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 13:12 schreef Molurus het volgende:
Ik zeg het uit de grond van mijn hart: ik ben zowel ZP als voetbal helemaal zat. Doe wat je wilt, maar val mij er niet mee lastig.
Dan ben je wel een beetje masochistisch bezig hier in dit topic :P
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_166082977
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 15:42 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dan ben je wel een beetje masochistisch bezig hier in dit topic :P
Oh, kan ik die emotie wellicht beter uiten in een topic over het boekenbal? :o
Niet meer aanwezig in dit forum.
  donderdag 20 oktober 2016 @ 15:44:56 #301
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_166082996
Vol is vol
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')