abonnementen ibood.com bol.com
pi_166100868
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 21:18 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Schiaparelli is nu Scrapparelli

Of het hitteschild is er niet afgegaan...
Of de remraketten hebben gefaald...
Op de persconferentie zeiden ze dat het hitteschild een succes was en dat de thrusters het wel deden, maar veel te kort, slechts enkele seconden (3 a 4)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 09:12:14 #177
28033 Pek
je moet wat
pi_166100884
quote:
0s.gif Op donderdag 20 oktober 2016 22:58 schreef Perrin het volgende:
Extra krater op Mars erbij ;(
Mooi man, man made 8-)
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 19:41:34 #178
242879 Onnoman
himmelhoch jauchzend
pi_166111304
Schiaparelli naar de tyfus gvd
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
pi_166111743
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 09:10 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Op de persconferentie zeiden ze dat het hitteschild een succes was en dat de thrusters het wel deden, maar veel te kort, slechts enkele seconden (3 a 4)
Dus toch thruster failure...

Scrappelli Gevonden
Mars_Reconnaissance_Orbiter_view_of_Schiaparelli_landing_site_large.gif

One of the features is bright and can be associated with the 12-m diameter parachute used in the second stage of Schiaparelli's descent, after the initial heat shield entry. The parachute and the associated back shield were released from Schiaparelli prior to the final phase, during which its nine thrusters should have slowed it to a standstill just above the surface.

The other new feature is a fuzzy dark patch roughly 15 x 40 metres in size and about 1 km north of the parachute. This is interpreted as arising from the impact of the Schiaparelli module itself following a much longer free fall than planned, after the thrusters were switched off prematurely.

Estimates are that Schiaparelli dropped from a height of between 2 and 4 kilometres, therefore impacting at a considerable speed, greater than 300 km/h. The relatively large size of the feature would then arise from disturbed surface material. It is also possible that the lander exploded on impact, as its thruster propellant tanks were likely still full. These preliminary interpretations will be refined following further analysis.

[ Bericht 32% gewijzigd door -CRASH- op 21-10-2016 20:12:26 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 21:50:55 #180
129292 LXIV
misdunker
pi_166115425
Toch jammer,

ik heb een hekel aan de EU en vind het altijd leuk als een project van hun faalt. Wat dat betreft heb ik dus genoeg te lachen. Maar dit specifieke project had ik toch graag als een succes gezien, ondanks dat marslanders racisme zjin.
Liberals are acting like Trump is going to kill all the gays, make slavery legal again, and take away women's rights...
Like he's a Muslim or something.
pi_166116476
Rusland
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 21:50 schreef LXIV het volgende:
Toch jammer,

ik heb een hekel aan de EU en vind het altijd leuk als een project van hun faalt. Wat dat betreft heb ik dus genoeg te lachen. Maar dit specifieke project had ik toch graag als een succes gezien, ondanks dat marslanders racisme zjin.
Rusland werkte er ook aan mee.

Voor sommige mensen dus dubbel haat naar deze missie :)

Hebben we iets waar EU en Rusland aan samenwerken, is het weer niet goed.
Ik stem voor een puur nederlands ruimteprogramma, naar de maan in 2018!
America went from a round Earth to a round Moon. Deal with it.
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:29:31 #182
242879 Onnoman
himmelhoch jauchzend
pi_166116775
waarom zou je deze missie haten?
dan ben je gewoon geboren om te falen
(Onnoman)
pi_166117375
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 22:29 schreef Onnoman het volgende:
waarom zou je deze missie haten?
dan ben je gewoon geboren om te falen
Kost duur
Brengt mij niet direct een voordeel in het leven
Europa
Rusland
  vrijdag 21 oktober 2016 @ 22:50:48 #184
242879 Onnoman
himmelhoch jauchzend
pi_166117515
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 22:46 schreef t4600c het volgende:

[..]

Kost duur
Brengt mij niet direct een voordeel in het leven
Europa
Rusland
alsof jouw leven voordelen heeft
(Onnoman)
pi_166117787
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 20:00 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Scrappelli Gevonden
[ afbeelding ]

One of the features is bright and can be associated with the 12-m diameter parachute used in the second stage of Schiaparelli's descent, after the initial heat shield entry. The parachute and the associated back shield were released from Schiaparelli prior to the final phase, during which its nine thrusters should have slowed it to a standstill just above the surface.

The other new feature is a fuzzy dark patch roughly 15 x 40 metres in size and about 1 km north of the parachute. This is interpreted as arising from the impact of the Schiaparelli module itself following a much longer free fall than planned, after the thrusters were switched off prematurely.

Estimates are that Schiaparelli dropped from a height of between 2 and 4 kilometres, therefore impacting at a considerable speed, greater than 300 km/h. The relatively large size of the feature would then arise from disturbed surface material. It is also possible that the lander exploded on impact, as its thruster propellant tanks were likely still full. These preliminary interpretations will be refined following further analysis.
Ja zoals ik al zei; ze hebben het even gedaan, maar veel te kort, slechts een paar seconden :)
pi_166118004
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 20:00 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Scrappelli Gevonden
[ afbeelding ]

Ben wel benieuwd of er nog iets rond Mars zweeft dat duidelijkere foto's kan maken :@
10.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
pi_166119219
quote:
0s.gif Op vrijdag 21 oktober 2016 22:50 schreef Onnoman het volgende:

[..]

alsof jouw leven voordelen heeft
Maar daar kunnen we niets aan doen.

Trouwens, er zijn genoeg mensen die ik help en blij maak.
pi_166122767
Wat was de hoofdreden van de missie? De satelliet of de lander?
pi_166123409
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:02 schreef Braindead2000 het volgende:
Wat was de hoofdreden van de missie? De satelliet of de lander?
Ik zou het eerder een doel dan een reden noemen, maar het antwoord is naar mijn mening de satelliet.
gr gr
pi_166123455
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:44 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Ik zou het eerder een doel dan een reden noemen, maar het antwoord is naar mijn mening de satelliet.
En waarom moest die lander op Mars getest worden? Deden de Amerikanen toch ook niet met hun Marsmissies?
pi_166123519
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:47 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En waarom moest die lander op Mars getest worden? Deden de Amerikanen toch ook niet met hun Marsmissies?
De Amerikanen hebben al vele succesvolle landingen op Mars gehad, Europa niet. Die hebben slechts 1 eerdere poging gedaan en die is ook mislukt. In 2020 wil Europa een grote dure rover laten landen en om eerst te bewijzen dat ze wel konden landen op Mars, hebben ze deze Schiaparelli als testmissie bedacht. Die landing is dus niet gelukt, maar hopelijk kunnen ze van de fout leren omdat ze wel een berg data hebben kunnen ontvangen.
gr gr
pi_166123550
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:52 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

De Amerikanen hebben al vele succesvolle landingen op Mars gehad, Europa niet. Die hebben slechts 1 eerdere poging gedaan en die is ook mislukt. In 2020 wil Europa een grote dure rover laten landen en om eerst te bewijzen dat ze wel konden landen op Mars, hebben ze deze Schiaparelli als testmissie bedacht. Die landing is dus niet gelukt, maar hopelijk kunnen ze van de fout leren omdat ze wel een berg data hebben kunnen ontvangen.
Delen de Nasa en de ESA hun ervaring niet?
pi_166123633
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:54 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Delen de Nasa en de ESA hun ervaring niet?
Vast wel op een bepaalde wijze, maar zoiets complex als de technologie voor een marslanding is lastig 1 op 1 te delen. Een marslanding is uniek, want (bijna) elk voertuig is verschillend.
gr gr
pi_166123713
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:00 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Vast wel op een bepaalde wijze, maar zoiets complex als de technologie voor een marslanding is lastig 1 op 1 te delen. Een marslanding is uniek, want (bijna) elk voertuig is verschillend.
Ik heb begrepen dat die lander een test is en dat het doel is een over een paar jaar een karretje op Mars neer te zetten. Als de Amerikanen nou datzelfde karretje op Mars hadden willen zetten hadden ze dan ook eerst een missie uitgevoerd zoals deze om het te testen?
pi_166123858
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 13:06 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Ik heb begrepen dat die lander een test is en dat het doel is een over een paar jaar een karretje op Mars neer te zetten. Als de Amerikanen nou datzelfde karretje op Mars hadden willen zetten hadden ze dan ook eerst een missie uitgevoerd zoals deze om het te testen?
Dat denk ik niet, omdat de Amerikanen dus een stuk meer ervaring hebben. Hier een overzicht van alle marsmissies van verschillende partijen: https://en.m.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_Mars

Nu ben ik ff weg, tot zover mijn visie. Hopelijk kan je er wat mee. :P
gr gr
pi_166127469
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 12:52 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Bij Beagle 2 ging de landing goed hoor! alleen klapten niet alle zonnenpanelen uit.
pi_166130131
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 16:32 schreef t4600c het volgende:

[..]

Bij Beagle 2 ging de landing goed hoor! alleen klapten niet alle zonnenpanelen uit.
Oja das waar ook! Daar kwamen ze pas een paar jaar later achter toen ze luchtfoto's van de lander konden maken, toch?

Nouja, dan was deze Schiaparelli helemaal niet nodig geweest. :+
gr gr
pi_166130450
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 18:52 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

Oja das waar ook! Daar kwamen ze pas een paar jaar later achter toen ze luchtfoto's van de lander konden maken, toch?

Nouja, dan was deze Schiaparelli helemaal niet nodig geweest. :+
Luchtfoto's zauw ik het niet noemen... waren gemaakt door een sateliet in een baan rond mars, niet iets in de ijle dampkring.

Er zijn theorieën om de reden waarom niet alle zonnepanelen zijn uitgeklapt. Sommige zeggen dat beagle 2 toch te hard is geland waardoor er iets kapot was gegaan.

Beagle 2 gebruikte airbags om zijn val te dempen.

Schiaparelli gebruikte retrorockets om zijn val te dempen.

Airbags en retrorockets zijn vaker gebruikt, beide met success.
pi_166140596
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 oktober 2016 18:52 schreef Quyxz_ het volgende:

[..]

11 jaar later
pi_166145626
Parachute te vroeg losgelaten, en thrusters 3 ipv 30 seconden gebrand...
Wordt het geen tijd dat ESA en anderen lessen leren uit het succes van linux en open source software? Zet de specificaties van de hardware en de source code van de besturingssoftware online, heb je meteen tienduizenden extra programmeurs, fysici en ingenieurs die eventuele fouten zouden kunnen opmerken, zonder dat het je een cent kost.

Hoeveel mislukkingen hadden vermeden kunnen worden als men dat met vorige missies had gedaan? Verkeerde eenheden gebruikt, short integer overflow, op basis van één sensor(?) concluderen dat men geland was waardoor de motor uitgeschakeld werd etc., fouten die haast zeker zouden opgemerkt zijn als genoeg mensen de code hadden nagekeken.

Misschien niet haalbaar (wegens concurrentie en commerciële belangen), dunno...
Experiencing minor difficulties. Have positive up-angle and attempting to blow. Will keep you informed.
abonnementen ibood.com bol.com
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')