abonnement Unibet Coolblue
pi_166053018
Wanhopige Anti-Pieten door succes Zwarte Piet

Anti-Pieten in Nederland proberen met man en macht om Nederland roet-vrij te krijgen. Men wil af van Zwarte Piet.

Onder leiding van niemand minder dan Tanja Jess, Sylvana Simons, de Eramus Universiteit. Paul de Leeuw, Angela Groothuizen en Jerry Affriyie wordt gepoogd Piet zwart te maken, alhoewel… niet letterlijk dan. Men wil af van de zwarte of bruine kleur van Zwarte Piet. Hoe vervelend het ook voor deze groep onruststokers is: hun protesten werken averechts. Zwarte Piet lijkt populairder dan ooit. 2015 is een zeer succesvol jaar voor Zwarte Piet. De Anti-Pieten zien het succes van Zwarte Piet niet zitten en doen nog een paar wanhopige pogingen Piet voor altijd te verbannen. Zonder succes. Een overzicht:

Kick Out Zwarte Piet zonder succes in Meppel
Hoe sneu moet je zijn om af te reizen naar Meppel om te demonstreren tijdens de nationale intocht, de Sintocht? Kick Out Zwarte Piet wist 4 bussen vol te proppen met ZeurPieten (pepernoten verboden) en reisde af van Rotterdam naar Meppel op zaterdag 14 november 2015. Bezoekers bleken niet onder de indruk. Dichtbij Sinterklaas kon de protestclub niet komen. De groep ging roemloos ten onder en verliet Drenthe zonder succes. Hoe hard de groep ook roept in persberichten dat deze demonstratie succesvol was. Inwoners van Meppel en Drenthe meldden ZwartePieterman dat men de club ZeurPieten onder leiding van Jerry Affriyie geen blik waardig gunde. “Negeren”, was het woord dat ZwartePieterman hoorde in Meppel.

Kick Out Zwarte Piet-protest bij Pietendorp in Enkhuizen
Bij het Nationale Pietendorp in Enkhuizen was het lekker druk het afgelopen weekend. Voor de ingang van het Zuiderzeemuseum stond een handvol ZeurPieten te demonstreren. Mensen van de actieclub Kick Out Zwarte Piet probeerden een feestje voor kinderen en hun ouders te verstoren. Ook deze keer werden de anti-Pieten volledig genegeerd. Tot groot verdriet van de perswoordvoerder van Kick Out Zwarte Piet. Die meldde dat de groep werd uitgescholden voor “apen”. Al zou dit zo zijn, is dat niet netjes. Maar is dat nou een persbericht waardig? Er kon toch ook ‘domme ezels’ geroepen worden tegen deze groep? Dat is nou eenmaal een traditionele uitspraak in Nederland. En zeg nou zelf: de meeste mensen geloven dat ze van apen afstammen. Dus is dat dan zo erg? In elk geval deed KOZP erg zielig, in de hoop nog wat media-aandacht te krijgen. Dat is gelukt: RTV NH en Spitsnieuws besteedden hier aandacht aan. Gelukkig was men dit weer snel vergeten.

Anti-Pieten gooien handdoek in de ring
De eerste anti-Piet, ook wel ZeurPiet genoemd, is de blanke blondine Sunny Bergman. Deze dame maakte vorig jaar de documentaire Zwart als Roet, waarin ze wanhopig probeert een verband te vinden tussen Zwarte Piet, racisme en slavernij. Een mislukte poging. Sunny gooit de handdoek in de ring en laat Kick Out Zwarte Piet zonder blondine achter.

Geen draagvlak politieke verandering Zwarte Piet
Ook politiek gezien zullen de anti-Pieten bot vangen. Er is geen enkel draagvlak onder politieke partijen om Zwarte Piet bij wet vast te leggen of aan te passen. Alleen de PVV wil een Zwarte Pieten-wet waarin Zwarte Piet als ‘zwart figuur’ wordt vastgelegd en beschermd. Andere partijen zijn in overgrote meerderheid geen voorstander van Zwarte Piet in de wetgeving, op welke manier dan ook.


Zwarte Piet, een archetype onder vuur.

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.
Enkele voorbeelden:





Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
Geen twijfel: 'Zwarte Piet stamt af van kindslaven'

Gek genoeg zien we weinig van Arnold Jan Scheer zijn onderzoek naar het Sinterklaasfeest. Zijn film Wild Geraas is niet welkom bij de nationale media.
Wild Geraas: belangrijkste documentaire over Zwarte Piet van het jaar

De eenzijdige berichtgeving over het ontstaan van Zwarte Piet heeft vervelende gevolgen.
Ouders houden kinderen bewust thuis vanwege Zwarte Piet

Terwijl dat helemaal niet nodig is.
Zwarte Piet mag gewoon zwart zijn



Pietennieuws
Vergulde pieten leiden opnieuw tot discussie
Vergulde Piet lijdt ook tot ophef.



quote:
Daar wordt aan de deur geklopt
Daar wordt aan de deur geklopt,
hard geklopt, zacht geklopt.
Daar wordt aan de deur geklopt.
Wie zou dat zijn ?
Wees maar gerust mijn kind.
Ik ben een goede vrind.
Want al ben ik zwart als roet,
'k Meen het toch goed.


Disclaimer: Elke gelijkenis van Sinterklaas en Zwarte Piet met bestaande personen berust op louter toeval.

Bedankt Sinterklaas & Zwarte Piet!

Tot volgend jaar! :) :W nu verder met de Vuurwerk discussie...

Hier verder.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166053025
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:51 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Misschien moeten de anti's eens nadenken over waar ze nou precies tegen zijn. Dit is gewoon beschamend.
Lastig he, dat de wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 19-10-2016 17:10:43 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:01:24 #3
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_166053145
Eeeeh swa, zijn die witties een keer blij een 'getinte man' te zien, zijn er brothers die zeuren dat ze op een bepaalde manier worden neergezet. Die brothers zijn net als die mietjes van de Hells Angels; willen altijd alleen maar stoer doen.

Ik ben blij om zo rond te lopen; oO/ 8} - en als dat dan als medewerker van een ouwe wittie als <O) is, nou prima toch? Die <O) is een ouwe opa die op een paard zit (we hebben thuis in Spanje gewoon een scootmobiel voor <O) natuurlijk, want die paardenpoep overal is natuurlijk veel te veel gedoe; laat die rare Nederlanders dáár eens iets aan doen, de PvdD bijvoorbeeld - met een paard door de stad of op het dak, dat is pas erg, dat paard heeft geen keus, wij Pieten wel).


Sint doet hier in Appelscha niet zo raar met een paard trouwens hoor!
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:01:51 #4
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053151
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lastig he, dat het wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat een kamp in de kijk eens naar het koloniaal verleden en o wat is Afrika zielig modus blijft hangen en iedereen daarvan de schuld geeft zonder naar zichzelf te kijken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053181
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lastig he, dat het wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.
Maakt het niet minder beschamend.
pi_166053251
door zwarte piet, zwart te laten blijven word het voor zwarte mensen steeds moeilijker om werk te vinden. Omdat witte mensen hun werk innemen.
pi_166053265
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:03 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Maakt het niet minder beschamend.
Wat is daar beschamend aan? Mensen hebben verschillende standpunten en verschillende motivaties voor die standpunten. Dat is ten aanzien van alle onderwerpen zo, dus ook ten aanzien van dit onderwerp.

Wat verwacht je dan, dat ze zich gaan organiseren in een politieke partij die met een eenduidig standpunt naar buiten komt? :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166053302
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:01 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is het probleem niet. Het probleem is dat een kamp in de kijk eens naar het koloniaal verleden en o wat is Afrika zielig modus blijft hangen en iedereen daarvan de schuld geeft zonder naar zichzelf te kijken.
Dat lijkt me vooral jouw uitleg.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:11:38 #9
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053327
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:10 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat lijkt me vooral jouw uitleg.
Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053389
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:11 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.
Ik kan je vertellen, ik heb als anti-piet geen enkele boodschap aan wat Denk of Quinsy Gario ervan vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:16:58 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053410
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik kan je vertellen, ik heb als anti-piet geen enkele boodschap aan wat Denk of Quinsy Gario ervan vinden.
Dat is prima. Maar jij komt niet op TV en dergelijke. Dit soort types helaas wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053426
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:16 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat is prima. Maar jij komt niet op TV en dergelijke. Dit soort types helaas wel.
Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan. :) Het is niet alsof de TV bepaalt wie waarom waartegen is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:18:52 #13
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053442
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan. :) Het is niet alsof de TV bepaalt wie waarom waartegen is.
Wederom prima. Maar niet iedereen zit zo in elkaar helaas.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook daar heb ik geen enkele boodschap aan. :) Het is niet alsof de TV bepaalt wie waarom waartegen is.
Mensen bepalen dat zelf. Als men een zwarte piet wil dan is die zwart. Dat geldt ook wanneer men een rode of een gele piet wil. Of een stroopwafel piet.

Dit idiote gedram wordt de mainstream een beetje zat. Zwarte Piet zal nooit bij wet verboden worden. Hoe hard men ook verongelijkt blijft stampvoeten. Het is daarom een volkomen zinloze discussie. Net zoals de vuurwerkdiscussie. Een vuurwerkloos oud en nieuw is even onbereikbaar als een Sinterklaasfeest zonder zwarte piet.

Dus we kunnen ons ieder jaar weer voor de gek houden dat het gaat gebeuren. Het gaat niet gebeuren. Zo simpel is het.
pi_166053526
Sowieso, aandacht geven en luisteren naar gejank van 16% van onze samenleving die tegen ZP is :')
pi_166053547
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
Sowieso, aandacht geven en luisteren naar gejank van 16% van onze samenleving die tegen ZP is :')
Ze hebben meer dan genoeg aandacht gehad. Maar je kunt niet diezelfde aandacht eeuwig blijven opeisen. De koek is op en de piet is gebleven waar die is gebleven.
pi_166053566
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:11 schreef Megumi het volgende:

[..]

Het is wat ik zie op TV en andere media. In elk geval is er in de zwarte pieten discussie geen ruimte voor water bij de wijn doen. En zijn de standpunten vaak onverenigbaar. Het ontstaan van de Denk partij is daar een mooi voorbeeld van.
Denk , the party ?
Die is niet ontstaan door ZP-debat.
pi_166053581
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:23 schreef WhateverWhatever het volgende:
Sowieso, aandacht geven en luisteren naar gejank van 16% van onze samenleving die tegen ZP is :')
dat is janken , wat je doet
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:27:53 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053611
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Denk , the party ?
Die is niet ontstaan door ZP-debat.
Met mevrouw Sylvana Simons als lid denk ik daar toch anders over.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat is daar beschamend aan? Mensen hebben verschillende standpunten en verschillende motivaties voor die standpunten. Dat is ten aanzien van alle onderwerpen zo, dus ook ten aanzien van dit onderwerp.

Wat verwacht je dan, dat ze zich gaan organiseren in een politieke partij die met een eenduidig standpunt naar buiten komt? :{w
Nee, ik verwacht dat ze volwassen worden en hun probleem op een normale manier gaan bespreken en niet ten koste van een kinderfeest.
pi_166053681
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Denk , the party ?
Die is niet ontstaan door ZP-debat.
Ze doen precies hetzelfde. Verkapt racisme prediken jegens blanken en tegelijkertijd verschuilen in de allochtone slachtofferrol. Het is een wat versimpelde vorm van projectievoering.
pi_166053687
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

dat is janken , wat je doet
Nee, klagen
pi_166053761
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Lastig he, dat het wereld niet bestaat uit twee kampen die het onderling roerend met elkaar eens zijn. Net echt.
* De wereld.

Ik vind het lastig dat de partij die tegen is kinderlijk aandacht trekkend flauwe beweegredenen heeft en dat zij kinderlijk aandacht trekkend flauwe akties doet en op een kinderlijk aandacht trekkend flauwe manier de discussie aangaat.

Waarom ben jij anti piet?
Sta jij trouwens ook, stoer met jouw zonne brilletje op, het feest voor de kleine kids bij de aankomst van de Sint te verpesten, gewoon omdat het kan?
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_166053803
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mensen bepalen dat zelf. Als men een zwarte piet wil dan is die zwart. Dat geldt ook wanneer men een rode of een gele piet wil. Of een stroopwafel piet.

Dit idiote gedram wordt de mainstream een beetje zat. Zwarte Piet zal nooit bij wet verboden worden. Hoe hard men ook verongelijkt blijft stampvoeten. Het is daarom een volkomen zinloze discussie. Net zoals de vuurwerkdiscussie. Een vuurwerkloos oud en nieuw is even onbereikbaar als een Sinterklaasfeest zonder zwarte piet.

Dus we kunnen ons ieder jaar weer voor de gek houden dat het gaat gebeuren. Het gaat niet gebeuren. Zo simpel is het.
Het initiatief om het wettelijk te verbieden is zinloos, maar de discussie zelf is broodnodig. Dit gaat verder dan Zwarte Piet.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 11:40:48 #25
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166053836
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:30 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, ik verwacht dat ze volwassen worden en hun probleem op een normale manier gaan bespreken en niet ten koste van een kinderfeest.
Dat is juist wat ik mis.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166053917
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:24 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze hebben meer dan genoeg aandacht gehad. Maar je kunt niet diezelfde aandacht eeuwig blijven opeisen. De koek is op en de piet is gebleven waar die is gebleven.
Zo, iemand heeft het idee dat de oorlog gewonnen is.
wooblabalurg
pi_166053967
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:38 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het initiatief om het wettelijk te verbieden is zinloos, maar de discussie zelf is broodnodig. Dit gaat verder dan Zwarte Piet.
Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.

Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.

Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
pi_166054140
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:36 schreef SpaceOddity het volgende:

Sta jij trouwens ook, stoer met jouw zonne brilletje op, het feest voor de kleine kids bij de aankomst van de Sint te verpesten, gewoon omdat het kan?
Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'? ;)
quote:
Met een bak zeepsop en een borstel in de hand gaan we naar de Sinterklaasintocht in Maasluis om de blackface van racistische tatta's af te schrobben. Neem je familie mee, want tijdens de Sinterklaasintocht 2016 gaan we zwarte pieten poetsen!
https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/

https://www.facebook.com/StopBlackface1/

Oh ja, 'racistische tatta's;.... :')
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166054318
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:
Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.

Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.

Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.
pi_166054319
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'? ;)

[..]

https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/

https://www.facebook.com/StopBlackface1/

Oh ja, 'racistische tatta's;.... :')
:o
Leuk voor de KINDEREN ook.. man man man
pi_166054356
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:

[..]

Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.

Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.

Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
Suikerfeest en de Amerikaanse Superbowl zijn inderdaad ook racistische kinderfeesten/events.
Jezus, anders zoek je even iets wat er wel mee te vergelijken valt.
Oh nee, dat gaat niet zo goed want dan hadden wij als Nederland dat allang aangevallen.
wooblabalurg
pi_166054373
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:56 schreef Montagui het volgende:

[..]

Dit jaar gaan ze toch 'Zwarte Pieten poetsen'? ;)

[..]

https://nl-nl.facebook.com/events/1185734234784511/

https://www.facebook.com/StopBlackface1/

Oh ja, 'racistische tatta's;.... :')
Hoe zou jij het noemen? Poetsen van malle onwetende Hollanders?
wooblabalurg
pi_166054406
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.
Inderdaad. Als het dat wel was, hadden we geen zwarte piet gehad.
in a crowd you lose humanity
pi_166054499
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:31 schreef Elzies het volgende:

[..]

Ze doen precies hetzelfde. Verkapt racisme prediken jegens blanken
Is dat niet jouw discriminerende inborst die dat denkt te zien ?
Of je vindt het gewoon makkelijker je vijand te stigmatiseren tot racist.
Ik hoor die DENK-lui, ik las wat op hun website laatst...... ik zie geen racisme.
Idem bij de PVV.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:16:16 #35
443405 BaardaapAd
hasa diga eebowai
pi_166054558
Waarom protesteren Turken niet tegen <O) trouwens?

Tenslotte is <O) van origine een Turkse bisschop (uit Myra, een dorp ten zuidwesten van Antalya) en de gemiddelde Turk heeft een dikke zwarte snor en géén baard. Dus zou een Turk zich wel eens beledigd kunnen voelen vanwege de <O) figuur.

Waarom protesteren atheďsten niet tegen <O) trouwens?

Tenslotte is <O) van origine een Turkse bisschop en dat kruis op die mijter en zo .... gristelijke indoctrinatie!

Nou, dat is omdat atheďsten het geen reet interesseert; die zien <O) als een leuke traditie en een heel onschuldige. Tenslotte is het misschien zelfs wel zo dat kinderen die ontdekken dat <O) niet bestaat gaan twijfelen en atheďst worden (wij atheďsten zijn ook fan van de Paashaas).

Waarom protesteren katholieke geestelijken niet tegen <O) trouwens?

Tenslotte moeten bisschoppen geen cadeautjes uitdelen; die moeten juist zo veel mogelijk geld binnenharken voor de Kerk. De jarige <O) moet juist cadeautjes KRIJGEN!

Kijk, anderzijds, kinderen die bij katholieke geestelijken op schoot komen zitten, dat is dan natuurlijk wel weer ... <kuch>

Waarom protesteren moslims niet tegen <O) trouwens?

Vergeet die 8} nou maar, een volksfeest met een christelijke fopfiguur die verheerlijkt wordt, dat is toch religieuze discriminatie?

Sterker nog, het is een overtreding van het gebod dat gesneden beelden en afgoderij verbiedt (zowel voor christenen, zie de bijbel, als voor moslims, zie de heilige quran).
De tijd is een rivier waarin álles verzuipt.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:17:02 #36
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166054575
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:47 schreef Elzies het volgende:

[..]

Doordat deze discussie juist via een oneigenlijk argument wordt gevoerd zijn de tegenstellingen eerder vergroot dan verkleind.

Je blijft met je tengels gewoon af van een culturele traditie. Als ik in een ander willekeurig land als immigrant hetzelfde zou doen, dan zou het verzet even groot zijn. Dat geldt voor Sinterklaas, maar ook voor het Suikerfeest of de Amerikaanse Superbowl.

Voer dan de discussie op een eerlijke en open wijze. Ik blijf echter bij mijn stelling dat de zogenaamde slachtoffers van dit racisme zelf even goed meedoen aan hun eigen racisme jegens blanken. Datgene projecteren op een ander wat ze feitelijk zelf aan het doen zijn. Ik trap er niet in.
Op zich is het probleem opgeblazen. Het gaat kinderen om de cadeaus en welke kleur of afkomst de bezorger heeft maakt ze niks uit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:17:18 #37
3542 Gia
User under construction
pi_166054585
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:50 schreef Molurus het volgende:

De kleur lijkt me nou juist een groot deel van het probleem. Kennelijk lopen de meningen onder tegenstanders uiteen.
Maar het discussieert best wel kut als je reageert op iemand die alleen af wil van de karikaturale kenmerken en dan vraagt welke aankleding dan wel mag, en er dan iemand anders reageert die de kleding het probleem niet vindt.

En zo gaat dit al 37 topics lang.

Aan de andere kant ook hoor. Daar zijn mensen die alleen echt zwarte zwarte pieten wil, maar ook anderen die voor alle kleuren zijn, inclusief gitzwart.
pi_166054594
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat is het dus niet. En een traditie is niet statisch.
Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.

Op basis van een meerderheid-minderheid verhouding bepaal je of een traditie in stand wordt gehouden.

Er is genoeg geluisterd en aangepast. Maar een verbod zal er niet komen. Bij tal van rechters is bakzeil gehaald dus om ieder jaar diezelfde grammofoonplaat te blijven herhalen. Het is mooi geweest. Er is niets mis om het eigen verlies te moeten toegeven.
pi_166054622
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.

Op basis van een meerderheid-minderheid verhouding bepaal je of een traditie in stand wordt gehouden.

Er is genoeg geluisterd en aangepast. Maar een verbod zal er niet komen. Bij tal van rechters is bakzeil gehaald dus om ieder jaar diezelfde grammofoonplaat te blijven herhalen. Het is mooi geweest. Er is niets mis om het eigen verlies te moeten toegeven.
Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat ze zich erbij neerleggen omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
wooblabalurg
pi_166054628
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Is dat niet jouw discriminerende inborst die dat denkt te zien ?
Of je vindt het gewoon makkelijker je vijand te stigmatiseren tot racist.
Ik hoor die DENK-lui, ik las wat op hun website laatst...... ik zie geen racisme.
Idem bij de PVV.
Dan snap je de definitie van racisme niet. Zowel de PVV als Denk zijn racistisch.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166054673
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Dan snap je de definitie van racisme niet. Zowel de PVV als Denk zijn racistisch.
Dat topic toen over gehandicapten dat die zich niet zouden mogen vermeerderen was dat niet?
pi_166054763
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat ze zich erbij neerleggen omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.
pi_166054799
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat zwarte piet niet meer mag omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166054827
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.
Lijkt me toch wel handig als alle ogen gericht op quatta zijn!
pi_166054878
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Elzies het volgende:
Er is genoeg geluisterd en aangepast.
Nee, dat is dus niet gebeurd. Daarbij zal Zwarte Piet nu in veel gemeenschappen nu nog blijven zoals het is, maar de geleidelijke verandering is ingezet.
pi_166054895
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:18 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het gaat om wat een meerderheid wil. Die wil een zwart geschminkte zwarte piet naast Sinterklaas en een geen opgelegde stroopwafel piet.

Op basis van een meerderheid-minderheid verhouding bepaal je of een traditie in stand wordt gehouden.

Er is genoeg geluisterd en aangepast. Maar een verbod zal er niet komen. Bij tal van rechters is bakzeil gehaald dus om ieder jaar diezelfde grammofoonplaat te blijven herhalen. Het is mooi geweest. Er is niets mis om het eigen verlies te moeten toegeven.
Een verbod is dan ook helemaal niet aan de orde. Maar we lijken wel toe te gaan op een gebod dat zp er zo en zo uit moet zien.

Het grote probleem waar we nu zitten is dat beide uiterste kanten gewoon niets anders meer pikken dan wat zij willen. Want als je bij de officiele intochten en bv het sinterklaasjournaal gewoon verschillende optie's neerzet als normaal kan iedereen gewoon zelf kiezen welke vorm zij willen toepassen.
Probleem opgelost zou je denken, maar nee, de hakken staan stijl achterover aan alle kanten, men wil geen cm toegeven aan de ander.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166054923
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.
Jij bent van mening dat de strijd verloren is. Dat klopt.
wooblabalurg
pi_166054926
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:25 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is een verloren strijd. Net zoals dat vuurwerkverbod.
Inderdaad. ZP gaat verdwijnen, net als consumentenvuurwerk.

Over 15 jaar heb je beide niet meer.
in a crowd you lose humanity
pi_166054938
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:30 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee, dat is dus niet gebeurd. Daarbij zal Zwarte Piet nu in veel gemeenschappen nu nog blijven zoals het is, maar de geleidelijke verandering is ingezet.
Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
pi_166054941
quote:
11s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:26 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Precies, dat kan je ook niet voor anderen bepalen.
De stille hoop was eigenlijk dat ze in zouden zien hoe onzinnig het is.
Het tegenovergestelde blijkt het geval, vasthouden aan racisme want zo zijn we zelf opgevoed.
wooblabalurg
pi_166054956
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:31 schreef erodome het volgende:

[..]

Probleem opgelost zou je denken, maar nee, de hakken staan stijl achterover aan alle kanten, men wil geen cm toegeven aan de ander.
Wat brengt het toegeven dan op, zijn ze dan voor altijd tevreden of komt dan het volgende?
pi_166054965
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
Een minderheid moet helemaal niks. Dat werkt zo in een democratie.
wooblabalurg
pi_166054993
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:

[..]

Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
Ze zijn vrij om er over te discussiëren.
Met dezelfde argumentatie kan ik jou 'bevelen' om maar op te houden over het gezeik op de EU, omdat de meerderheid in NL stemt op partijen die voor de EU zijn.
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:34 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Een minderheid moet helemaal niks. Dat werkt zo in een democratie.
Bij Elzies niet. Die legt de minderheid graag het zwijgen op als ze het niet met hem eens zijn.
in a crowd you lose humanity
pi_166055019
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Elzies het volgende:
Als een meerderheid die veranderingen wilt, prima. Maar als dat niet zo is dan moet de minderheid dat ook accepteren. Dat doen ze dus niet.
Zo werkt activisme niet. Het doorzetten van deze acties is een manier om draagvlak te vergroten. Of in ieder geval de aandacht te behouden.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 12:37:22 ]
pi_166055030
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:34 schreef john2406 het volgende:

[..]

Wat brengt het toegeven dan op, zijn ze dan voor altijd tevreden of komt dan het volgende?
Het is geen toegeven als je verschillende pieten neerzet, dus ook zwarte pieten. Dan kan iedereen in de eigen kring het invullen zoals ze willen zonder dat er gedoe onder de kinderen komt omdat dat niet de "echte" piet is.

Waarom wordt er hier gepraat over toegeven en dat soort onzin? Het is een kinderfeest en hoe dat piet figuur eruit ziet boeit geen kind. Laat mensen het toch gewoon zelf bepalen, dan kunnen de pro pieters een zwarte piet hebben anderen een roetpiet, weer anderen een kleurpiet. Gewoon wat minder op elkaar letten en wat een ander wil en doet niet gelijk zien als een knieval die jij moet maken.

Ga uit elkaars haar, haal een paar keer goed diep adem en zie in hoe ongelovelijk kinderachtig deze discussie is geworden.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166055045
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:36 schreef Wombcat het volgende:

[..]

[..]

Bij Elzies niet. Die legt de minderheid graag het zwijgen op als ze het niet met hem eens zijn.
Best eng om te beseffen dat zulke mensen ook aan de macht zouden kunnen komen.
wooblabalurg
pi_166055083
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:37 schreef erodome het volgende:

[..]

Het is geen toegeven als je verschillende pieten neerzet, dus ook zwarte pieten. Dan kan iedereen in de eigen kring het invullen zoals ze willen zonder dat er gedoe onder de kinderen komt omdat dat niet de "echte" piet is.

Waarom wordt er hier gepraat over toegeven en dat soort onzin? Het is een kinderfeest en hoe dat piet figuur eruit ziet boeit geen kind. Laat mensen het toch gewoon zelf bepalen, dan kunnen de pro pieters een zwarte piet hebben anderen een roetpiet, weer anderen een kleurpiet. Gewoon wat minder op elkaar letten en wat een ander wil en doet niet gelijk zien als een knieval die jij moet maken.

Ga uit elkaars haar, haal een paar keer goed diep adem en zie in hoe ongelovelijk kinderachtig deze discussie is geworden.
Jij gebruikt zelf nota bene het woordje toegeven!
pi_166055105
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:38 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Best eng om te beseffen dat zulke mensen ook aan de macht zouden kunnen komen.
Denk dat er al bij zijn in die vorm aan de macht, maar hoe zit dat of zat dat met Hoesein of met anderen hoka harim of hoe heten ze, die zijn wel goed aan de macht?
pi_166055109
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:17 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zich is het probleem opgeblazen. Het gaat kinderen om de cadeaus en welke kleur of afkomst de bezorger heeft maakt ze niks uit.
Het anti kamp ging er met gestrekte benen in en dan lok je gewoon een opstootje uit. Zodra je dat soort figuren gelijk geeft bij één onderwerp om maar te bewijzen dat je heus geen racist bent valideer je hun strijd ook alleen maar en gaan ze vrolijk door met zeiken over wat anders. Persoonlijk heb ik liever dat ze zichzelf belachelijk maken door een van de populairste Nederlandse kindervrienden de nek om te willen draaien, dan dat ze hun energie steken in het overhalen van zoveel mogelijk arme Afrikaantjes en aandringen op het afbetalen van onze slavernijschuld.
pi_166055152
Ja en die welke erop reageren of aandacht eraan schenken zijn niet minder als hun.
pi_166055175
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:40 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Het anti kamp ging er met gestrekte benen in en dan lok je gewoon een opstootje uit. Zodra je dat soort figuren gelijk geeft bij één onderwerp om maar te bewijzen dat je heus geen racist bent valideer je hun strijd ook alleen maar en gaan ze vrolijk door met zeiken over wat anders. Persoonlijk heb ik liever dat ze zichzelf belachelijk maken door een van de populairste Nederlandse kindervrienden de nek om te willen draaien, dan dat ze hun energie steken in het overhalen van zoveel mogelijk arme Afrikaantjes en aandringen op het afbetalen van onze slavernijschuld.
Wel geinig om van de andere kant te horen. Je voelt je uitgelokt en hebt het idee dat als je hierin speelruimte geeft ze je hele hand pakken. Interessant.
wooblabalurg
pi_166055208
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:33 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Precies, dat kan je ook niet voor anderen bepalen.
De stille hoop was eigenlijk dat ze in zouden zien hoe onzinnig het is.
Het tegenovergestelde blijkt het geval, vasthouden aan racisme want zo zijn we zelf opgevoed.
Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.

Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055219
is het niet al eerder voor gekomen dat ze niet tevreden zijn met de vinger die gegeven wordt, en de hand nemen tot aan de schouder?
pi_166055221
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:36 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zo werkt activisme niet. Het doorzetten van deze acties is een manier om draagvlak te vergroten. Of in ieder geval de aandacht te behouden.
Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.

De publieke omroep is de enige die met aangepaste pieten komen. Dan wordt er eventjes wat ge-roeptoetert op de social media over hoe schandelijk het allemaal wel niet is. Maar in het gros van alle gemeentes zie je hoofdzakelijk zwart geschminkte pieten voorbij komen.

De discussie leeft niet meer en het zogenaamde slavenverleden vergelijkingsargument is voor de meeste van ons oud uitgekauwd nieuws wat intussen meer ergernis dan begrip opwekt. Sorry, maar zo is het nu eenmaal.
pi_166055227
pi_166055239
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.

Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.
wooblabalurg
pi_166055246
Hoe lang zijn ze al geld op aan het halen voor derde wereld landen, die zouden toch inmiddels zo rijk moeten zijn dat het met geen pen te beschrijven zou zijn.
pi_166055257
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Elzies het volgende:

[..]

Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.

De publieke omroep is de enige die met aangepaste pieten komen. Dan wordt er eventjes wat ge-roeptoetert op de social media over hoe schandelijk het allemaal wel niet is. Maar in het gros van alle gemeentes zie je hoofdzakelijk zwart geschminkte pieten voorbij komen.

De discussie leeft niet meer en het zogenaamde slavenverleden vergelijkingsargument is voor de meeste van ons oud uitgekauwd nieuws wat intussen meer ergernis dan begrip opwekt. Sorry, maar zo is het nu eenmaal.
Ga je je nu verontschuldigen voor racisme? Wat bizar.
wooblabalurg
pi_166055266
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.
Zekers geinig, en de anti pietjes hebben geen argumenten meer behoudens 'smakeloos'. Hardop gelachen :D
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055278
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:46 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Zekers geinig, en de anti pietjes hebben geen argumenten meer behoudens 'smakeloos'. Hardop gelachen :D
Vooral geinig als mensen denken dat het afgelopen is wanneer zij dat zeggen.
wooblabalurg
pi_166055295
quote:
9s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:05 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Suikerfeest en de Amerikaanse Superbowl zijn inderdaad ook racistische kinderfeesten/events.
Jezus, anders zoek je even iets wat er wel mee te vergelijken valt.
Oh nee, dat gaat niet zo goed want dan hadden wij als Nederland dat allang aangevallen.
Ik vind "Darking Day" (Darkie Day, Mummers Day) in Cornwall wel een aardige vergelijking. Een heidens midwinterfeest waarbij de deelnemers zich zwart schminken, dit in tegenstellig tot hun voorjaarfeest "Obby Oss".
quote:
The ceremonial parades of Mummer’s Day, or “Darkie Day” as it is sometimes known (a corruption of the original name “Darking Day”), are an ancient Cornish midwinter celebration that occurs each year on Boxing Day and/or New Year’s Day in Padstow and other villages in Cornwall. It was originally part of the pagan festival of midwinter (Solstice) celebrations that were regularly celebrated throughout the area. People would take part in the traditional custom of guise dancing (guizing), which involved disguising themselves by painting their faces, wearing masks or veils, and often cross-dressing. The dark face paint, masks and dark clothing are not a racial reference, but symbolic of the darkness of the mid-winter, and in sharp contrast with the ‘white’, summer festivals in Cornish towns. Like:

The festival of the ‘Obby ‘Oss (hobby horse) in Padstow is held on the May Day weekend. Although its origins aren’t clear, it is probably an ancient fertility rite, perhaps related to the Celtic pagan festival of Beltane. The red and the blue ‘osses (actually men dressed in large black drum-like costumes with vestigial horse’s heads) dance around the town, followed by white-clad locals bearing either red or blue accessories, whisking young maidens under their skirts for, um, good luck. A similar white procession often occurs on the summer solstice.
https://www.corncott.com/blog/padstow/

Voorheen werden alleen traditionele "Cornische" liederen gezongen. Onder invloed van de Amerikaanse Minstrel shows werden daarnaast later ook liederen ten gehore gebracht die hedentendage als racistisch kunnen worden opgevat. Ondanks aangiftes van racisme en behandeling daarvan is er nooit een veroordeling gekomen. Maar om elke zweem van racisme te vermijden lijkt het me een goede zaak om voortaan alleen de "Cornische" liederen ten gehore te brengen.

http://www.cornwalls.co.uk/events/darkie_days.htm

Zo ook Zwarte Piet. Ontdoe hem van wat ook maar een zweem naar racisme riekt.

Beide tradities zijn zwarte schmink tradities en tornen aan de kleur zwart lijkt me dan ook het 'wezen' van die tradities te raken en daarom onbespreekbaar.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166055321
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:43 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wel geinig om van de andere kant te horen. Je voelt je uitgelokt en hebt het idee dat als je hierin speelruimte geeft ze je hele hand pakken. Interessant.
Ik volg de Amerikaanse culturele stromingen een beetje en je ziet veel dingen met een paar jaar vertraging vaak ook terug in Nederland. Dat hele BLM gebeuren is een van de meest destructieve dingen van de afgelopen 20 jaar. Onderwijs, gemeenschappen en de doelgroep hun levens gaan naar de klote. Dat begon ook allemaal met 1 vinger geven.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:49:48 #73
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055331
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Mensen die ZP geen probleem vinden willen er zsm mee klaar zijn. Geinig wel.
Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055366
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.
Ik las een onderzoek waaruit bleek dat er meer blanke slaven zijn gehouden door gekleurde mensen dan andersom. Geinig wel.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055374
Ik schaak de laatste tijd weer wat vaker, tegen de computer. Ik kies altijd voor wit. Ben ik nu een racist? En waarom hebben de blanke schaakstukken altijd het voordeel om te beginnen? Something fishy going on there. :Y
pi_166055387
Er kan altijd wel weer een onderzoek gevonden worden die het 1 of ander tegenspreekt!
pi_166055429
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef john2406 het volgende:
Waarom eigenlijk afgelopen, mag wel graag een relletje zien!

Maar protesten op het malie veld net als voor mij!
Dat ze het maar zo voor mekaar boksen om ze daar te krijgen!
Kan je krijgen, misschien.....
quote:
Welkom op de pagina RIP Zwarte Piet. Deze pagina is aangemaakt door de actiegroep Knock Out Zwarte Piet. Ons doel als actiegroep is om zwarte piet dit jaar definitief de nek om te draaien.

Wij willen dit bereiken door acties aan te kondigen, onder andere in Maasluis. Wij zullen met mensen uit alle hoeken van Nederland bijeen komen om één sterke vuist te maken tegen zwarte piet. Het feest moet een kinderfeest voor álle kinderen zijn. Daarom dat actiegroep Knock Out Zwarte Piet is opgestaan om er een knallend feest van te maken. Als er mensen zijn die bij ons willen aansluiten dan kunnen zij zich aanmelden via privé bericht. Hoe groter de groep, hoe krachtiger wij zijn in de strijd tegen racisme.

Uiteraard zullen wij onze medestanders op de hoogte houden van de acties die wij gaan voeren tegen zwarte piet. De tijd van discussiëren is voorbij. Wie niet luisteren wil, zal voelen dat deze racistische traditie ten einde is. Tijd voor een inclusief feest! Genoeg is genoeg!
https://www.facebook.com/(...)32073049477/?fref=ts
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  woensdag 19 oktober 2016 @ 12:55:04 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055437
quote:
9s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:46 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ga je je nu verontschuldigen voor racisme? Wat bizar.
Hoe zo is de post van Elzies racistisch? En hoezo ben je als je voor een zwarte piet bent een racist?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055485
Volgens mij zit die 16% anti ZP gewoon hier op FOK! :')
pi_166055493
De ZP-haters denken dat ze zoveel macht hebben. :D Klein probleempje: Ze hebben niks met het Sinterklaasfeest. 99,9% van de Sinterklaasfeestvrijwilligers is voor een zwarte piet. Hoe denken die pietenhaters dan dat feest te veranderen?
pi_166055504
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:45 schreef Elzies het volgende:
Zoals gezegd, een verloren strijd aangezien het draagvlak is verkleind. Op forums als dit is het nog een onderwerp van discussie. Maar mainstream komt het nauwelijks meer in het nieuws.

De publieke omroep is de enige die met aangepaste pieten komen. Dan wordt er eventjes wat ge-roeptoetert op de social media over hoe schandelijk het allemaal wel niet is. Maar in het gros van alle gemeentes zie je hoofdzakelijk zwart geschminkte pieten voorbij komen.

De discussie leeft niet meer en het zogenaamde slavenverleden vergelijkingsargument is voor de meeste van ons oud uitgekauwd nieuws wat intussen meer ergernis dan begrip opwekt. Sorry, maar zo is het nu eenmaal.
Ten eerste is het draagvlak niet verkleind, de media berichten er minder over omdat het standpunt minder controversieel is dan dat het eerst was in het begin.

Daarbij heeft de publieke omroep de Pieten uiteindelijk niet aangepast. Nickelodeon, een commerciële kinderzender daarentegen, heeft vorig jaar al een programma gestart met ongeschminkte Pieten met verschillende etnische achtergronden.
pi_166055518
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zich hoeft ZP niets te maken te hebben met slavernij. Aangezien er heel wat Afrikanen in die tijd er zelf aan mee deden. Handig want daarvoor konden de forten beperkt worden tot de kust. En was er relatief weinig arbeid nodig. Dankzij de medewerking van de Afrikanen zelf. En er dus eigenlijk geen schuldenaars zijn. Best geinig wel.
Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.
wooblabalurg
pi_166055556
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:55 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hoe zo is de post van Elzies racistisch? En hoezo ben je als je voor een zwarte piet bent een racist?
Het eindigde met 'sorry, zo is het nu eenmaal'. Dat komt op mij over alsof je je er wel bewust van bent maar er gewoon geen ruk om geeft omdat het je persoonlijk niet kan raken.
wooblabalurg
pi_166055565
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.
Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.
Niet alles is de schuld van de blankmensch.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:00:27 #85
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055585
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je bedoelt de mensen die hielpen omdat ze vreesden om zelf slaaf te worden.
Nee de mensen die er beter van werden. En bijvoorbeeld ook hun vijanden weg wilde werken. Een dagelijkse traditie nog in veel Afrikaanse landen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055587
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:57 schreef Braindead2000 het volgende:
De ZP-haters denken dat ze zoveel macht hebben. :D Klein probleempje: Ze hebben niks met het Sinterklaasfeest. 99,9% van de Sinterklaasfeestvrijwilligers is voor een zwarte piet. Hoe denken die pietenhaters dan dat feest te veranderen?
Vergis jij niet hier de mensen kunnen niet meer samen, de 1 gunt de ander het licht niet in de ogen meer.
Die klieken nog aan mekaar, hebben namelijk niks te verliezen, die wat wel iets te verliezen hebben houden zich er niet aan op, vermoed ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 13:03:54 ]
pi_166055603
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:49 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Precies, kan je beter als een zesjarige kleuter met Down syndroom lekker door blijven posten zonder argumenten, dat is een veel beter alternatief, toch Baconnetje?
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.

Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Activisten mogen gewoon doorgaan met het actueel houden van de grotere discussie over het koloniale verleden en de inmengingen van 'nieuwe' Nederlanders in het debat over Nederlandse cultuur.

Het stoppen van een beweging kan je niet afdwingen en zal zeker niet op basis van een televisie poll.
pi_166055615
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.
Niet alles is de schuld van de blankmensch.
Aan wie verkochten ze die dan?
wooblabalurg
pi_166055627
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nee de mensen die er beter van werden. En bijvoorbeeld ook hun vijanden weg wilde werken. Een dagelijkse traditie nog in veel Afrikaanse landen.
Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.
wooblabalurg
pi_166055634
quote:
9s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:52 schreef Braindead2000 het volgende:
Ik schaak de laatste tijd weer wat vaker, tegen de computer. Ik kies altijd voor wit. Ben ik nu een racist? En waarom hebben de blanke schaakstukken altijd het voordeel om te beginnen? Something fishy going on there. :Y
Je kan beter niet reageren op deze manier. Dit is de discussie frustreren met absurde stellingen.
pi_166055654
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:02 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Je kan beter niet reageren op deze manier. Dit is de discussie frustreren met absurde stellingen.
Is niet alleen bij schaken is bij dammen toch ook.
pi_166055677
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:00 schreef hoink581 het volgende:

[..]


[..]

Activisten mogen gewoon doorgaan met het actueel houden van de grotere discussie over het koloniale verleden en de inmengingen van 'nieuwe' Nederlanders in het debat over Nederlandse cultuur.

Het stoppen van een beweging kan je niet afdwingen en zal zeker niet op basis van een televisie poll.
Over smakeloos gesproken; over de rug van kinderen perse de discussie over herstelbetalingen willen koppelen aan zwarte piet, das pas smakeloos.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055685
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:59 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Nee, de mensen die rivaliserende families gevangen namen en verkochten.
Niet alles is de schuld van de blankmensch.
Zonder vraag ook geen aanbod.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:04:37 #94
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055699
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.
Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055744
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:03 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zonder vraag ook geen aanbod.
Klopt, en voor de vraag was er een overweldigend aanbod van slaven, aangevoerd door hun stamgenoten, die voor een appel en een ei hun eigen mensen aanleverden.

Maar heel gek, die schuldvraag zie je nooit terugkomen. Het lijkt wel alsof men aan cognitieve dissonantie lijdt op dat vlak.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055759
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:01 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Die mensen heb je ook. Maakt ze net zo schuldig toch.
300 jaar na dato het nog hebben over schuld is nogal een domme stelling.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055764
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Zeker, maar dat is een drogreden. Als het gaat om kinderen die in een uitzichtloze situatie zitten zeggen we ook niet tegen de Ombudsman dat er wel belangrijkere zaken zijn.
pi_166055768
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:
Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Nee, maar je bent wel schuldig aan het onderdrukken van een stem. Precies waar de karikatuur waar Zwarte Piet op is gebaseerd voor werd gebruikt.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:07:13 #99
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055772
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Klopt, en voor de vraag was er een overweldigend aanbod van slaven, aangevoerd door hun stamgenoten, die voor een appel en een ei hun eigen mensen aanleverden.

Maar heel gek, die schuldvraag zie je nooit terugkomen. Het lijkt wel alsof men aan cognitieve dissonantie lijdt op dat vlak.
Precies.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055778
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
Alle mittel zum zweck
pi_166055795
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:04 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je over schuld kan spreken in deze zaak. Ik althans heb niks met slavernij te maken. Het gaat om een eenvoudig kinderfeest. En zijn wel zaken die echt belangrijker zijn dan dit.
De mensen die andere mensen verkochten als slaven durf je niet schuldig te noemen?
wooblabalurg
pi_166055804
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Maar heel gek, die schuldvraag zie je nooit terugkomen. Het lijkt wel alsof men aan cognitieve dissonantie lijdt op dat vlak.
Zij zijn niet degenen die optimaal hebben geprofiteerd van de situatie in de eeuwen die volgden. Daarbij spreekt het hebben van schuld bij een andere partij je niet vrij van je verantwoordelijkheid.
pi_166055812
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

300 jaar na dato het nog hebben over schuld is nogal een domme stelling.
Die mensen zijn na 300 jaar vast omgedraaid in hun graf omdat ze het zo erg vonden.
wooblabalurg
pi_166055827
Als men hier toch zo een beetje alles verkeerd doet, wat heeft men hier dan verloren?
pi_166055835
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:07 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Of jij kan je leren gedragen zodat je andere kan inspireren met je enorme kennis.
Ik zou niet weten waarom ik nog geduld zou moeten hebben met onwetende anti-Pieten die al gillend menen te weten hoe het zit en dat luidkeels in dit topic komen verkondigen.

als je begrip wil voor je slachtofderrol zoek je maar iemand anders.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:10:47 #106
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055866
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee, maar je bent wel schuldig aan het onderdrukken van een stem. Precies waar de karikatuur waar Zwarte Piet op is gebaseerd voor werd gebruikt.
Ik onderdruk niemand waar heb je het over? En het nooit over de eigen schuld hebben als die er al is na zoveel jaar is wel goed. Dat is precies waarom dit zo een kut discussie is geworden door zaken als slavernij er bij te trekken en dergelijke. Zonder de hele waarheid daar over uit te leggen.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166055870
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:09 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ik zou niet weten waarom ik nog geduld zou moeten hebben met onwetende anti-Pieten die al gillend menen te weten hoe het zit en dat luidkeels in dit topic komen verkondigen.

als je begrip wil voor je slachtofderrol zoek je maar iemand anders.
Gillend en luidkeels nog wel. Misschien is het een beetje een gevoelig onderwerp voor je, dat het zo hard binnen komt?
wooblabalurg
pi_166055877
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zij zijn niet degenen die optimaal hebben geprofiteerd van de situatie in de eeuwen die volgden. Daarbij spreekt het hebben van schuld bij een andere partij je niet vrij van je verantwoordelijkheid.
Diegenen die optimaal hebben geprofiteerd zijn allang dood en begraven, hun nazaten hebben twee wereldoorlogen meegemaakt en meerdere pesticides meegemaakt om nog te kunnen spreken van profiteren. Genoeg is wel genoeg.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055878
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:06 schreef JeSuisDroppie het volgende:
300 jaar na dato het nog hebben over schuld is nogal een domme stelling.
Hoewel slavernij pas in de tweede helft van de 19e eeuw is verboden, heeft het Westen tot in de tweede helft van de 20e eeuw hun macht (en daarmee de onderdrukking van de originele bevolking) opgegeven.

De 300 jaar geleden is dus op zijn vroegst 150 jaar geleden en op zijn laatst minder lang geleden dan WOII.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:11:52 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166055905
Het zou ook fijn zijn als mensen de voorgaande 34 topics zouden lezen voor ze hun meningen en oplossingen plaatsen, zodat het niets steeds in herhaling vervalt.
pi_166055906
Gelukkig gaan de mannen van de NVU naar de landelijke intocht van de Sint om deze prachtige traditie te verdedigen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_166055924
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:10 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Gillend en luidkeels nog wel. Misschien is het een beetje een gevoelig onderwerp voor je, dat het zo hard binnen komt?
Je wil zeggen dat je niet bovenop de apenrots zat in dit topic, beetje leuke opmerkingjes posten, paar emojis erbij, lekker stoer doen? Ja toch, leuk man, kijk Bacon eens rollen.

En nu is het huilen omdat meneer wat tegengas krijgt omdat hij zijn feiten niet op orde heeft. Nou meid, het is wat, poeh hee.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166055927
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Zij zijn niet degenen die optimaal hebben geprofiteerd van de situatie in de eeuwen die volgden. Daarbij spreekt het hebben van schuld bij een andere partij je niet vrij van je verantwoordelijkheid.
Hoe kan je met jezelf leven terwijl je profiteert van al dat bloedgeld? Waarom trek je niet in bij het Leger des Heils en doneer je al je bezittingen aan Afrika?
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:12:39 #114
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055928
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:11 schreef KoosVogels het volgende:
Gelukkig gaan de mannen van NVU naar de landelijke intocht van de Sint om deze prachtige traditie te verdedigen.
Hehe. Maar ook niet goed natuurlijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:13:13 #115
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166055941
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee, maar je bent wel schuldig aan het onderdrukken van een stem. Precies waar de karikatuur waar Zwarte Piet op is gebaseerd voor werd gebruikt.
Nee, Zwarte Piet is juist de ultieme vrijheid van meningsuiting.,
pi_166055943
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:11 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Diegenen die optimaal hebben geprofiteerd zijn allang dood en begraven, hun nazaten hebben twee wereldoorlogen meegemaakt en meerdere pesticides meegemaakt om nog te kunnen spreken van profiteren. Genoeg is wel genoeg.
Volgens mij zijn Shell en andere multinationals die hun geld verdienen aan het uitputten van grondstoffen nog springlevend.
pi_166055948
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:12 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hehe. Maar ook niet goed natuurlijk.
Racisten tegen racisten. Lijkt me juist zeer vermakelijk :7
Conscience do cost.
pi_166055953
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef Lunatiek het volgende:
Nee, Zwarte Piet is juist de ultieme vrijheid van meningsuiting.,
Dat is het niet.
pi_166055983
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef ems. het volgende:

[..]

Racisten tegen racisten. Lijkt me juist zeer vermakelijk :7
Weet nou niet of het Sinterklaasfeest gebaat is bij halve rellen tijdens de intocht.

Als het zo ver komt, dan gaat de lol er snel vanaf.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_166055990
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn Shell en andere multinationals die hun geld verdienen aan het uitputten van grondstoffen nog springlevend.
Hoe kan je met jezelf leven terwijl je olie en gas gebruikt?
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:15:35 #121
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166055997
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn Shell en andere multinationals die hun geld verdienen aan het uitputten van grondstoffen nog springlevend.
Klopt. En met ruime steun van de bestuurders van de betrokken landen zelf.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166056006
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:10 schreef Megumi het volgende:
Ik onderdruk niemand waar heb je het over? En het nooit over de eigen schuld hebben als die er al is na zoveel jaar is wel goed. Dat is precies waarom dit zo een kut discussie is geworden door zaken als slavernij er bij te trekken en dergelijke. Zonder de hele waarheid daar over uit te leggen.
De discussie over Zwarte Piet en zijn donkere achtergrond mag niet gevoerd worden omdat het niet legitiem zou zijn in jouw ogen. Dan wil je dus wel zeker een stem onderdrukken.

De houding dat men eerst bij zichzelf te rade moet gaan is ook een uiting van superioriteit.
pi_166056012
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Volgens mij zijn Shell en andere multinationals die hun geld verdienen aan het uitputten van grondstoffen nog springlevend.
Oh, we switchen van de schuldvraag van blanke inwoners van Nederlanders naar multinationals die grondstoffen delven om een punt te maken. Nee oke, dan moeten we het onderwerp maar veranderen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056022
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, Zwarte Piet is juist de ultieme vrijheid van meningsuiting.,
:')
pi_166056026
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:15 schreef Megumi het volgende:
Klopt. En met ruime steun van de bestuurders van de betrokken landen zelf.
Corrupte leiders die in het vacuum zijn gesprongen na abrupte terugtrekking van het Westen.
pi_166056042
quote:
13s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat is het niet.
Natuurlijk wel. Als anti piet moet je juist erkennen dat die verderfelijke ZP het toonbeeld is van vrijheid van meningsuiting, hoe beledigend ook.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056064
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Corrupte leiders die in het vacuum zijn gesprongen na abrupte terugtrekking van het Westen.
Of verdrijving door native inwoners zoals in Zuid Afrika. Waar het nu perfect verloopt.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056076
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:19 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ja leuk bedacht van je natuurlijk, maar jij kan niet voor anderen bepalen dat ze zich erbij neerleggen omdat jij vindt dat het zo wel mooi is geweest.
Je leest niet goed (zoals zo vaak). Hij bepaalt niets voor anderen, hij geeft alleen aan dat het nutteloos is.

quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:44 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Zo, iemand heeft het idee dat de oorlog gewonnen is.
''De oorlog'' _O-

quote:
11s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:07 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe zou jij het noemen? Poetsen van malle onwetende Hollanders?
Iedereen die geen probleem heeft met ZP zijn malle onwetende Hollanders _O-
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_166056081
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Oh, we switchen van de schuldvraag van blanke inwoners van Nederlanders naar multinationals die grondstoffen delven om een punt te maken. Nee oke, dan moeten we het onderwerp maar veranderen.
Het gaat over een discours die multinationals (Shell is nog steeds deels Nederlands) in staat stelt om in Afrika te roven.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:19:31 #130
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166056092
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef hoink581 het volgende:

[..]

De discussie over Zwarte Piet en zijn donkere achtergrond mag niet gevoerd worden omdat het niet legitiem zou zijn in jouw ogen. Dan wil je dus wel zeker een stem onderdrukken.

De houding dat men eerst bij zichzelf te rade moet gaan is ook een uiting van superioriteit.
Dat zeg ik nergens trouwens. Ik wil helemaal niemand onderdrukken. En je redenatie is ook om te draaien trouwens. Je kan ook spreken van een minderheid een Nederlandse traditie en de stemmen daarvoor wil onderdrukken. Wellicht een referendum? Waarin mensen vrij en zonder onderdrukking kunnen aangeven wat ze willen? :')
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 13:21:20 #131
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_166056139
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Corrupte leiders die in het vacuum zijn gesprongen na abrupte terugtrekking van het Westen.
Je zou het ook kunnen zien als verjagen en er dan een puinhoop van maken. Denk daarbij aan Robert Mugabe bijvoorbeeld.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_166056148
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:19 schreef Megumi het volgende:
Dat zeg ik nergens trouwens. Ik wil helemaal niemand onderdrukken. En je redenatie is ook om te draaien trouwens. Je kan ook spreken van een minderheid een Nederlandse traditie en de stemmen daarvoor wil onderdrukken. Wellicht een referendum? Waarin mensen vrij en zonder onderdrukking kunnen aangeven wat ze willen? :')
Het willen afsluiten van een discussie betekent het zwijgen opleggen. Deze doorzetten niet.

Daarbij hoef ik geen politieke oplossing. Tradities horen niet in de wet geregeld te worden aangezien het een cultureel verschijnsel is en geen juridische.
pi_166056165
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:19 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het gaat over een discours die multinationals (Shell is nog steeds deels Nederlands) in staat stelt om in Afrika te roven.
Werken die mensen gratis daar of zouden ze een arbeidscontract aangeboden hebben gekregen?
Wat betreft roven, doet de overheid van dat land niet de toestemming geven ervoor?
Kunnen ze het over 4 jr veranderen door anders te stemmen!

Ik dacht trouwens dat het overgrote deel van de aandelen in Shell in koningshuis bezit was?

https://commentaarvandaag(...)22/shell-en-beatrix/

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 13:26:07 ]
pi_166056201
Jaja, deze discussie is nu echt on!
pi_166056211
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:12 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Je wil zeggen dat je niet bovenop de apenrots zat in dit topic, beetje leuke opmerkingjes posten, paar emojis erbij, lekker stoer doen? Ja toch, leuk man, kijk Bacon eens rollen.

En nu is het huilen omdat meneer wat tegengas krijgt omdat hij zijn feiten niet op orde heeft. Nou meid, het is wat, poeh hee.
Je lijkt het vooral zelf een hele toestand te vinden. Misschien nog maar een keer schelden met Downie dan?
wooblabalurg
pi_166056226
quote:
11s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:24 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je lijkt het vooral zelf een hele toestand te vinden. Misschien nog maar een keer schelden met Downie dan?
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:03 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Lekker invullen voor een ander
Jij schittert echt in dit topic.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056243
Wat bizar dat mensen beseffen dat andere continenten leeggeroofd zijn en dat dan maar onder het tapijt willen schuiven omdat het zolang geleden is. Sterker nog, dan wijzen ze naar de locals daar die hun kans zagen om tegenstanders uit de weg te ruimen. Terwijl ze beloond werden door dezelfde mensen die het land leegroofden.
wooblabalurg
pi_166056265
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:25 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

[..]

Je bedoelt dat ik een vraag stel nadat je wederom een heel verhaal voor jezelf gefantaseerd hebt?
wooblabalurg
pi_166056272
Waarom vergeten, denk dat die inwoners van dat land ook nog eerst wakker gemaakt moesten worden voordat er animo in zou zitten!
pi_166056302
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:26 schreef Baconbus het volgende:
Wat bizar dat mensen beseffen dat andere continenten leeggeroofd zijn en dat dan maar onder het tapijt willen schuiven omdat het zolang geleden is. Sterker nog, dan wijzen ze naar de locals daar die hun kans zagen om tegenstanders uit de weg te ruimen. Terwijl ze beloond werden door dezelfde mensen die het land leegroofden.
Hoe zijn die landen dan leeggeroofd? Wat is er verdwenen dat nooit meer terug komt?
pi_166056324
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:26 schreef Baconbus het volgende:
Wat bizar dat mensen beseffen dat andere continenten leeggeroofd zijn en dat dan maar onder het tapijt willen schuiven omdat het zolang geleden is. Sterker nog, dan wijzen ze naar de locals daar die hun kans zagen om tegenstanders uit de weg te ruimen. Terwijl ze beloond werden door dezelfde mensen die het land leegroofden.
Net zo bizar als dat een gesubsidieerde kunstenaar en een ex-beveiliger dit menen te moeten linken aan een onschuldig kinderfeest met een oeroude traditie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166056357
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:28 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Hoe zijn die landen dan leeggeroofd? Wat is er verdwenen dat nooit meer terug komt?
Je vraagt mij nu om een geschiedenisles? Google die shit.
wooblabalurg
pi_166056383
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:30 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Je vraagt mij nu om een geschiedenisles? Google die shit.
En Nederland is nooit leeggeroofd?
pi_166056386
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Net zo bizar als dat een gesubsidieerde kunstenaar en een ex-beveiliger dit menen te moeten linken aan een onschuldig kinderfeest met een oeroude traditie.
Die oeroude tradities zijn alleen een beetje ouderwets en dus niet meer van deze tijd.
Eigenlijk is het frappant dat mensen er nu pas op worden gewezen.
In het buitenland kon je dat 15 jaar geleden al niet uitleggen.
wooblabalurg
pi_166056391
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:31 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

En Nederland is nooit leeggeroofd?
Wil je dat serieus met elkaar gaan vergelijken?
wooblabalurg
pi_166056411
Is toch wel leuk als gasten dat voor de mensen bestemmen welke tradities niet meer van deze tijd zijn.
pi_166056428
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:26 schreef Baconbus het volgende:
Wat bizar dat mensen beseffen dat andere continenten leeggeroofd zijn en dat dan maar onder het tapijt willen schuiven
Wie doet dat precies?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056443
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:29 schreef Montagui het volgende:

[..]

Net zo bizar als dat een gesubsidieerde kunstenaar en een ex-beveiliger dit menen te moeten linken aan een onschuldig kinderfeest met een oeroude traditie.
Om er vervolgens herstelbetalingen bij te gaan eisen. Dubieuze club, ik zou er niet mee geaffilieerd willen worden.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166056495
quote:
17s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:32 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Wil je dat serieus met elkaar gaan vergelijken?
Aan het eind van WWII was er ook niet meer zoveel over van Nederland. De Spanjaarden en Fransen hebben hier ook vreselijk huisgehouden. Hoe is het mogelijk dat Nederland daar weer van hersteld is terwijl al die voormalige slavenlanden eeuwig blijven doorploeteren?
pi_166056510
quote:
7s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:34 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Wie doet dat precies?
Heb je even?
wooblabalurg
pi_166056515
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:31 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Die oeroude tradities zijn alleen een beetje ouderwets en dus niet meer van deze tijd.
Eigenlijk is het frappant dat mensen er nu pas op worden gewezen.
In het buitenland kon je dat 15 jaar geleden al niet uitleggen.
Niks mis met 'ouderwetse' tradities als deze op die wijze breed gedragen en gevierd worden.

Het buitenland hoeft in principe niets uitgelegd te worden, maar als men daarnaar informeert kan het uitstekend uitgelegd worden. Als men maar wil luisteren en niet bij voorbaat al wil blijven hangen in de 'blackface' mantra.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166056516
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:37 schreef Braindead2000 het volgende:

[..]

Aan het eind van WWII was er ook niet meer zoveel over van Nederland. De Spanjaarden en Fransen hebben hier ook vreselijk huisgehouden. Hoe is het mogelijk dat Nederland daar weer van hersteld is terwijl al die voormalige slavenlanden eeuwig blijven doorploeteren?
Dat je dit probeert te vergelijken is echt zo bizar.
wooblabalurg
pi_166056526
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:39 schreef Montagui het volgende:

[..]

Niks mis met 'ouderwetse' tradities als deze op die wijze breed gedragen en gevierd worden.

Het buitenland hoeft in principe niets uitgelegd te worden, maar als men daarnaar informeert kan het uitstekend uitgelegd worden. Als men maar wil luisteren en niet bij voorbaat al wil blijven hangen in de 'blackface' mantra.
Hoe zou jij het uitleggen?
wooblabalurg
pi_166056627
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:39 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe zou jij het uitleggen?
Je zit al een aantal topics je bevooroordeelde mening te spuien en anderen voor racist uit te maken dat ik je gerust kan scharen onder degenen die niet 'willen' luisteren.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166056639
Wordt het ook niet eens tijd dat de Scandinavische landen herstelbetalingen gaan doen vanwege de rol van de Vikingen in het verleden?
pi_166056662
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Corrupte leiders die in het vacuum zijn gesprongen na abrupte terugtrekking van het Westen.
In geval van de Franse kolonieën heeft er alleen in Guinee een abrupte volledige terugtrekking plaatsgevonden. De andere landen hebben gekozen voor een dekolonisatie onder Franse voorwaarden wat inhield dat Frankrijk de landen economisch, politiek en militair ondersteunde. Van een vacuum is dus geen sprake geweest.
pi_166056748
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:38 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Heb je even?
Ja hoor, kom maar even met quotes uit dit topic.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166057008
Baconbus valt wel door de mand als een echte troll met al zijn vragen.
En verder is dit topic (vooral) een herhaling van zetten met af en toe een ontsporing (als nu zelfs Shell in Nigeria en het koningshuis bij deze discussie betrokken wordt... :{w ).
pi_166057571
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:39 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Hoe zou jij het uitleggen?
Gast, de meeste van onze voorouders (eigenlijk van elk land wel) waren een stel kneuzen. Je kan de huidige generaties er wel verantwoordelijk voor houden. Maar in deze tijd is er zo goed als geen een persoon die een ander persoon als slaaf wilt hebben. De denkwijze is anders.

Ik snap niet dat mensen blijven leven in het verleden, we maken allemaal uit van een multiculturele samenleving. Als we blijven kijken naar het verleden zal er nooit een eenheid vormen.

En word er geen eenheid gevormd dan zullen bepaalde partijen daar uiteindelijk misbruik van maken.

Wat er destijds is gebeurd met de slavenhandel, WO2, andere oorlogen etc. Is niet goed te praten. Maar soms is het beter om te vergeven en door te gaan, zeker wanneer de schuldigen al jaren dood zijn.
pi_166057816
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:44 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Ja dus bek houden en het zo houden, mensen die dat willen introduceren maar even wat andere Pieten.

Zo, klaar met deze discussie, slotje.
Maar daar wordt zeer negatief op gereageerd, het pro pieten kamp (de andere kant van de quinsy's en co) accepteert niet dat mensen zelf een andere piet inzetten. Scholen, supermarkten, gewoon mensen op persoonlijke basis, ze mogen van hun geen andere pieten inzetten.

De uitersten van deze discussie hebben hun hakken zover in het zand staan dat niets meer ok is. Er is geen redelijkheid meer bij beide kampen. Het wordt wat mij betreft tijd dat de wel redelijke mensen aan beide kanten eens zeggen genoeg zo, iedereen krijgt zijn zin, niemand krijgt zijn zin, kortom, zoek zelf maar uit hoe je dat sinterklaasfeest wil vieren.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166060402
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 10:36 schreef Gia het volgende:

[..]

Snap ik. Maar het ging er juist over dat de kleur geen probleem zou zijn.
Welke kleding, uitdossing mag dan wel voor een zwarte Zwarte Piet?
Van mij mag Piet best karikaturale kenmerken hebben, alleen niet van een zwarte man. Huidskleur is in het hele verhaal van de karikatuur van een zwarte man nou juist het meest essentiele kenmerk. De kleur zwart is niet essentieel voor het huidige Sinterklaasfeest. Als je dat verandert kunnen wmb de uitdossing, de oorringen en de rode lippen blijven.

Ga je voor roetvegen, ga dan ook voor het hele beeld van een schoorsteenveger en pas de kleding daarop aan. Ik vind het een beetje raar als alleen je gezicht roetvegen heeft en de rest niet.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166060626
Het lijkt me sws handig als dit hele vraagstuk wordt opgelost in overleg met die minderheid en niet dat de blanke meerderheid gaat bepalen wat wel of niet acceptabel/ fatsoenlijk is.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:55:32 #163
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166060848
quote:
13s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dat is het niet.
quote:
9s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:16 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

:')
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 13:17 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Natuurlijk wel. Als anti piet moet je juist erkennen dat die verderfelijke ZP het toonbeeld is van vrijheid van meningsuiting, hoe beledigend ook.
Zwarte Piet is de ultieme vorm van vrije meningsuiting, werd op die manier in het verleden gebruikt en wordt op die manier nog steeds gebruikt - onder meer in het boek van Scheer te lezen.

Waar het om gaat is dat de Zwarte Piet door zijn vermomming onherkenbaar is en op die manier als "Zwarte Piet" (en dus niet als Jan of Joris of Dirk) zijn grieven kan spuien bij het "gezag". Op die manier gingen als Zwarte Piet of Zwarte Klaas verklede personen met het Sinterklaasfeest naar het gemeentehuis om hun grieven als (anonieme) burger aan het gemeentebestuur kenbaar te maken. Repressie na het uiten van de klachten was niet mogelijk: Zwarte Piet is anoniem.

Dat zie je nog steeds. In het kinderverhaal is het Sinterklaas geworden die voorleest uit het (anonieme) Grote Boek van Sinterklaas en de kinderen verteld wat ze goed hebben gedaan en (tegenwoordig wat minder) wat ze niet goed hebben gedaan.

Na de initiatie wordt het iets grimmiger: de vele plagerige Sinterklaasgedichten, ondertekend met Sint en Piet, vertellen ook vrijelijk wat "Sint en Piet" vinden van het gedag van degene die het (anonieme) gedicht ontvangt. Een passende "leuke" surprise maakt het compleet, sommige mensen worden als straf behoorlijk voor schut gezet.

Het hele idee achter dit ritueel is dat als je eens per jaar iemand (anoniem) de waarheid kan zeggen namens de gemeenschap (familie, gezin, gemeente), en het goed maakt (verzoend) met een cadeau, of bij echt slecht gedrag met de roe, het afgerond kan worden. Het komende jaar hoef je het niet meer over het conflict te hebben: de dader weet wat hij fout deed en kan zijn leven beteren, hij heeft eventueel zijn straf gehad. Wraak op de boodschapper is niet mogelijk: Zwarte Piet is anoniem en spreekt namens de gemeenschap.

Soortgelijke figuren zijn de hofnar en personen uit de carnavalstraditie.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:57:03 #164
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166060883
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:39 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Van mij mag Piet best karikaturale kenmerken hebben, alleen niet van een zwarte man. Huidskleur is in het hele verhaal van de karikatuur van een zwarte man nou juist het meest essentiele kenmerk. De kleur zwart is niet essentieel voor het huidige Sinterklaasfeest. Als je dat verandert kunnen wmb de uitdossing, de oorringen en de rode lippen blijven.

Ja, dan heb je dus een witte neger en is het weer niet goed.
Vooral niet in het kader van de albinonegers die gewoon vermoord worden om hun "magische" lichaamsdelen.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 16:59:40 #165
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166060925
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 14:41 schreef Redbullkid het volgende:

[..]

Gast, de meeste van onze voorouders (eigenlijk van elk land wel) waren een stel kneuzen. Je kan de huidige generaties er wel verantwoordelijk voor houden. Maar in deze tijd is er zo goed als geen een persoon die een ander persoon als slaaf wilt hebben. De denkwijze is anders.

Ik snap niet dat mensen blijven leven in het verleden, we maken allemaal uit van een multiculturele samenleving. Als we blijven kijken naar het verleden zal er nooit een eenheid vormen.

En word er geen eenheid gevormd dan zullen bepaalde partijen daar uiteindelijk misbruik van maken.

Wat er destijds is gebeurd met de slavenhandel, WO2, andere oorlogen etc. Is niet goed te praten. Maar soms is het beter om te vergeven en door te gaan, zeker wanneer de schuldigen al jaren dood zijn.
Eens.
Ik krijg toch de indruk dat de anti-pieten een actie tegen de staat beginnen (die is primair verantwoordelijk voor wat er in het verleden gebeurde en zal uiteindelijk ook herstelbetalingen moeten uitkeren, als het zover komt). Maar aangezien dat hele Sinterklaasfeest niet door de staat wordt opgelegd, maar door individuele burgers, slaan de protesten de plank mis.
pi_166060995
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:55 schreef Lunatiek het volgende:

[..]


[..]


[..]

Zwarte Piet is de ultieme vorm van vrije meningsuiting, werd op die manier in het verleden gebruikt en wordt op die manier nog steeds gebruikt - onder meer in het boek van Scheer te lezen.

Waar het om gaat is dat de Zwarte Piet door zijn vermomming onherkenbaar is en op die manier als "Zwarte Piet" (en dus niet als Jan of Joris of Dirk) zijn grieven kan spuien bij het "gezag". Op die manier gingen als Zwarte Piet of Zwarte Klaas verklede personen met het Sinterklaasfeest naar het gemeentehuis om hun grieven als (anonieme) burger aan het gemeentebestuur kenbaar te maken. Repressie na het uiten van de klachten was niet mogelijk: Zwarte Piet is anoniem.

Dat zie je nog steeds. In het kinderverhaal is het Sinterklaas geworden die voorleest uit het (anonieme) Grote Boek van Sinterklaas en de kinderen verteld wat ze goed hebben gedaan en (tegenwoordig wat minder) wat ze niet goed hebben gedaan.

Na de initiatie wordt het iets grimmiger: de vele plagerige Sinterklaasgedichten, ondertekend met Sint en Piet, vertellen ook vrijelijk wat "Sint en Piet" vinden van het gedag van degene die het (anonieme) gedicht ontvangt. Een passende "leuke" surprise maakt het compleet, sommige mensen worden als straf behoorlijk voor schut gezet.

Het hele idee achter dit ritueel is dat als je eens per jaar iemand (anoniem) de waarheid kan zeggen namens de gemeenschap (familie, gezin, gemeente), en het goed maakt (verzoend) met een cadeau, of bij echt slecht gedrag met de roe, het afgerond kan worden. Het komende jaar hoef je het niet meer over het conflict te hebben: de dader weet wat hij fout deed en kan zijn leven beteren, hij heeft eventueel zijn straf gehad. Wraak op de boodschapper is niet mogelijk: Zwarte Piet is anoniem en spreekt namens de gemeenschap.

Soortgelijke figuren zijn de hofnar en personen uit de carnavalstraditie.
Hoewel je op die manier gelijk hebt, heeft het huidige uiterlijk niets met die functie te maken.
pi_166061018
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dan heb je dus een witte neger en is het weer niet goed.
Vooral niet in het kader van de albinonegers die gewoon vermoord worden om hun "magische" lichaamsdelen.
Je bent het weer tot in het absurde aan het doordraven.
pi_166061095
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dan heb je dus een witte neger en is het weer niet goed.
Vooral niet in het kader van de albinonegers die gewoon vermoord worden om hun "magische" lichaamsdelen.
Hiermee zeg je dus eigenlijk dat piet een neger is punt. Want hoe kan anders een anderskleurige piet een andersgekleurde neger zijn?
Hmzzzz, hebben die anti pieters toch een punt met hun het moet een neger voorstellen, dacht juist dat er hier naarstige pogingen werden gedaan dat te ontkrachten.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_166061131
De oplossing voor deze jankbrigade(onderdeel van het anti natiestaten beleid van de EU) is gewoonweg heel simpel: Boycot het sinterklaasjournaal wat een politiek middel is, kijk het niet en laat je kind er niet naar kijken, vier het sinterklaasfeest als oudsher met je kind op schoot en een oud prentenboek met een cd of zonodig oude plaat met oude sinterklaasliedjes op.

Niemand laat je de politieke brainwashing kijken namelijk, dat doe je jezelf en je eigen kind aan.
voor de ouders specifiek:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Groetjes.
En dan nu, Peachbird bericht:
-
Als van rossum, maar dan slim.
pi_166061194
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 16:57 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ja, dan heb je dus een witte neger en is het weer niet goed.
Vooral niet in het kader van de albinonegers die gewoon vermoord worden om hun "magische" lichaamsdelen.
Ik geloof niet dat de minderheid in ons land zich daar mee associeert. Niet van toepassing dus.

Bovendien gaat dat al helemaal niet meer op als je juist een variatie aan kleurtjes hebt (inclusief zwart en wit).
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166061241
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:

[..]

Mensen bepalen dat zelf. Als men een zwarte piet wil dan is die zwart. Dat geldt ook wanneer men een rode of een gele piet wil. Of een stroopwafel piet.
Zolang het niet bij wet verboden is mag natuurlijk iedereen doen wat hij wil. Maar dat wil nog niet zeggen dat alles wat je wettelijk gezien mag doen fatsoenlijk is.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:22 schreef Elzies het volgende:

Dit idiote gedram wordt de mainstream een beetje zat. Zwarte Piet zal nooit bij wet verboden worden. Hoe hard men ook verongelijkt blijft stampvoeten. Het is daarom een volkomen zinloze discussie. Net zoals de vuurwerkdiscussie. Een vuurwerkloos oud en nieuw is even onbereikbaar als een Sinterklaasfeest zonder zwarte piet.
Dat is wel een heel andere issue, aangezien vuurwerk afsteken bij wet verboden is. Er is daarvoor een uitzondering gemaakt rond de jaarwisseling, en het lijkt me best zinvol om ons zo nu en dan af te vragen in hoeverre zo'n uitzondering wenselijk is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166061267
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:30 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Nee, ik verwacht dat ze volwassen worden en hun probleem op een normale manier gaan bespreken en niet ten koste van een kinderfeest.
Wat ik dan weer heel kinderachtig vind zijn mensen die een kinderfeest misbruiken voor een rechts-populistische politieke agenda.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166061337
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:36 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Ik vind het lastig dat de partij die tegen is kinderlijk aandacht trekkend flauwe beweegredenen heeft en dat zij kinderlijk aandacht trekkend flauwe akties doet en op een kinderlijk aandacht trekkend flauwe manier de discussie aangaat.
Zolang je de kritiek niet serieus neemt zal er ook nooit een constructieve discussie ontstaan.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:36 schreef SpaceOddity het volgende:

Waarom ben jij anti piet?
Dat heb ik al een aantal keer toegelicht, maar elke keer is men dat 3 posts later weer vergeten en focust men - lekker makkelijk - op de slechtste vertegenwoordigers van het standpunt, mensen zoals Gario. Daar ben ik eerlijk gezegd wel klaar mee.

Maar mijn belangrijkste beweegreden is dat deze issue nu wordt misbruikt door mensen die te laf zijn om te erkennen dat ze werkelijk racist zijn. Dat hoort zeker niet op een kinderfeestje thuis.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 11:36 schreef SpaceOddity het volgende:

Sta jij trouwens ook, stoer met jouw zonne brilletje op, het feest voor de kleine kids bij de aankomst van de Sint te verpesten, gewoon omdat het kan?
Nope. Ik doe er gewoon niet aan mee.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166061365
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Maar het discussieert best wel kut als je reageert op iemand die alleen af wil van de karikaturale kenmerken en dan vraagt welke aankleding dan wel mag, en er dan iemand anders reageert die de kleding het probleem niet vindt.

En zo gaat dit al 37 topics lang.
Laten we het erop houden dat er diverse bezwaren zijn tegen elementen van het sinterklaasfeest die geen van allen essentieel zijn voor dit feest. Waarom zouden we dan 37 topics hierover zeiken? Waarom passen we het niet gewoon aan? Kun jij dat uitleggen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 15% gewijzigd door Molurus op 19-10-2016 17:31:40 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:32:02 #175
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166061637
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:03 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Hoewel je op die manier gelijk hebt, heeft het huidige uiterlijk niets met die functie te maken.
Behalve de zwarte kleur (voor degenen die het nog traditioneel vieren). Voor de rest heb je gelijk.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:33:06 #176
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166061659
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Laten we het erop houden dat er diverse bezwaren zijn tegen elementen van het sinterklaasfeest die geen van allen essentieel zijn voor dit feest. Waarom zouden we dan 37 topics hierover zeiken? Waarom passen we het niet gewoon aan?
Waarom laten we het niet gewoon zo?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166061675
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:33 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom laten we het niet gewoon zo?
Vanwege de bezwaren. En die mag je natuurlijk onterecht vinden, maar daarmee verdwijnen ze niet. Ook niet in deel 300 van dit topic.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:35:30 #178
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166061711
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:08 schreef erodome het volgende:

[..]

Hiermee zeg je dus eigenlijk dat piet een neger is punt. Want hoe kan anders een anderskleurige piet een andersgekleurde neger zijn?
Hmzzzz, hebben die anti pieters toch een punt met hun het moet een neger voorstellen, dacht juist dat er hier naarstige pogingen werden gedaan dat te ontkrachten.
Ik herhaal wat anti-piet heeft gezegd in topic #1 t/m #34. Quincy en co willen helemaal geen piet, geen zwarte, geen roetvegen, geen andere kleuren en ook niet zonder schmink want volgens hun blijft het een negerzwarte in een vernegerendevernederende positie.
En natuurlijk zijn alle karikatuuronderdelen ten strengste verboden.

Hint: het gaat ze niet om Zwarte Piet, maar om het gratis geld.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:35:33 #179
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166061712
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanwege de bezwaren.
Dat alleen zegt niets natuurlijk. Als iemand of een organisatie vindt dat de bezwaren terecht zijn kunnen ze er wat mee doen, niemand die ze tegen houdt.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166061718
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vanwege de bezwaren.
Die zijn er dus ook tegen aanpassing.
Conscience do cost.
pi_166061729
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Behalve de zwarte kleur (voor degenen die het nog traditioneel vieren). Voor de rest heb je gelijk.
Niemand viert het meer 'traditioneel'. Dan zou Piet er nog steeds zo uit zien als een eeuw geleden.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166061787
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Die zijn er dus ook tegen aanpassing.
Een gedeelte is tegen aanpassing neem ik aan. De kunst is om een compromis te vinden, waarin alle partijen zich kunnen vinden en waarin iig de schijn van een karikaturale racistische weergave van een zwarte man zoveel mogelijk vermeden wordt.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166061802
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:40 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Een gedeelte is tegen aanpassing neem ik aan. De kunst is om een compromis te vinden, waarin alle partijen zich kunnen vinden en waarin iig de schijn van een karikaturale racistische weergave van een zwarte man zoveel mogelijk vermeden wordt.
Iedereen zelf laten bepalen hoe ze het feest vieren is dan ook de ideale oplossing en een perfect compromis.
Conscience do cost.
pi_166061829
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:35 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat alleen zegt niets natuurlijk. Als iemand of een organisatie vindt dat de bezwaren terecht zijn kunnen ze er wat mee doen, niemand die ze tegen houdt.
Dat er bezwaren bestaan betekent nog niet dat men beweert dat het onwettig is.

Er zit een verschil tussen 'dat vind ik smakeloos' en 'het zou verboden moeten zijn'.

Bottom line is: of die bezwaren nou 'terecht' zijn doet er geen malle moer toe. En die bezwaren, die onmiskenbaar bestaan, zullen niet zomaar verdwijnen. Ook niet in deel 300 van dit topic.

Dus waarom dan zo moeilijk doen? Pas het gewoon aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166061834
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Iedereen zelf laten bepalen hoe ze het feest vieren is dan ook de ideale oplossing en een perfect compromis.
Eens en dan wil ik niet iemand tegen komen die mij dat probeert te vergallen in de stad!
Dat de heren agenten daar maar iets aan doen!
pi_166061838
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Die zijn er dus ook tegen aanpassing.
Ah, en wat zijn die bezwaren dan? "Het is traditie?" Dat vind ik persoonlijk ook helemaal niet sterk.

Waarom wil je per se dat ZP zwart is?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166061848
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Iedereen zelf laten bepalen hoe ze het feest vieren is dan ook de ideale oplossing en een perfect compromis.
Mee eens!
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:44:50 #188
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166061877
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat er bezwaren bestaan betekent nog niet dat men beweert dat het onwettig is.

Er zit een verschil tussen 'dat vind ik smakeloos' en 'het zou verboden moeten zijn'.
Klopt helemaal. Er zijn zowel mensen die het eerste zeggen als mensen die het tweede zeggen.

quote:
Bottom line is: of die bezwaren nou 'terecht' zijn doet er geen malle moer toe.
Natuurlijk wel. Een argument zonder onderbouwing is waardeloos.

quote:
Dus waarom dan zo moeilijk doen? Pas het gewoon aan.
Hoe?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166061879
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:41 schreef ems. het volgende:

[..]

Iedereen zelf laten bepalen hoe ze het feest vieren is dan ook de ideale oplossing en een perfect compromis.
Ook mee eens. Maar kijk dan niet raar op dat organisaties die dingen organiseren een oplossing kiezen waar relatief weinig mensen iets op aan te merken hebben.

Als er grote groepen beginnen te roepen "zwarte piet MOET zwart zijn" dan vind ik dat persoonlijk geen groepen waar men rekening mee zou moeten houden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 17:46:55 #190
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166061921
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als er grote groepen beginnen te roepen "zwarte piet MOET zwart zijn" dan vind ik dat persoonlijk geen groepen waar men rekening mee zou moeten houden.
Waarom niet?

Wat mij betreft houden de argumenten die dat soort mensen presenteren geen stand en is de stelling dat zwarte piet per se zwart moet zijn wat mij betreft te verwerpen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166062003
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ah, en wat zijn die bezwaren dan? "Het is traditie?" Dat vind ik persoonlijk ook helemaal niet sterk.
"Het is racistisch" wordt net zo goed als niet-sterk opgemerkt. Wie zegt welke emotie gelijk heeft?
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ook mee eens. Maar kijk dan niet raar op dat organisaties die dingen organiseren een oplossing kiezen waar relatief weinig mensen iets op aan te merken hebben.
Uiteraard staat het in dat geval organisaties en bedrijven compleet vrij om zelf al naar gelang aanpassingen te doen. Dat lijkt me een logisch onderdeel van "iedereen mag zelf kiezen" :P
Conscience do cost.
pi_166062023
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:51 schreef ems. het volgende:

[..]

"Het is racistisch" wordt net zo goed als niet-sterk opgemerkt. Wie zegt welke emotie gelijk heeft?
Maar kun je ook antwoord geven op de vraag waarom jij vindt dat zwarte piet zwart MOET zijn? Dat was namelijk mijn vraag.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166062154
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar kun je ook antwoord geven op de vraag waarom jij vindt dat zwarte piet zwart MOET zijn? Dat was namelijk mijn vraag.
Niet echt aangezien ik niet van mening ben dat dat moet. Mijn uitgangspunt is en blijft dat iedereen zelf moet mogen beslissen.
Conscience do cost.
pi_166062175
quote:
5s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:46 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Waarom niet?

Wat mij betreft houden de argumenten die dat soort mensen presenteren geen stand en is de stelling dat zwarte piet per se zwart moet zijn wat mij betreft te verwerpen.
Klinkt alsof we het gewoon eens zijn? Da's mooi. :) Dan zie ik ook geen bezwaar om af te stappen van die eis.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166062181
Ik zou in ieder geval niet met de kinderen of kleinkinderen naar een gekleurde, regenboog, piet toe gaan!
pi_166062252
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:58 schreef ems. het volgende:

[..]

Niet echt aangezien ik niet van mening ben dat dat moet. Mijn uitgangspunt is en blijft dat iedereen zelf moet mogen beslissen.
Da's mooi. Zijn er dan mensen die dat wel vinden?

Als ik sommigen hier mag geloven dan vindt 80% van Nederland dat ZP zwart MOET zijn namelijk. Ik ben wel benieuwd waarom mensen dat nu eigenlijk vinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:04:09 #197
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166062253
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klinkt alsof we het gewoon eens zijn? Da's mooi. :) Dan zie ik ook geen bezwaar om af te stappen van die eis.
We zijn het eens, maar niet om dezelfde reden :P. Ik verwerp de argumenten van de 'zwarte piet moet zwart zijn' mensen net als ik de argumenten van de anti-piet lui verwerp. Jij lijkt dat eerste wel te doen maar het tweede niet. Sterker, argumenten lijken niet eens belangrijk te zijn. Dat vind ik opmerkelijk.

En er is geen eis dat zwarte piet per se zwart moet zijn, als iemand beslist zich als regenboogpiet te verkleden is hij of zij daar vrij in.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166062305
Uiteraard is daar iedereen vrij in, zich verkleden als lucifer, wie ben ik om daar iets tegen te hebben?
pi_166062306
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:04 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

We zijn het eens, maar niet om dezelfde reden :P. Ik verwerp de argumenten van de 'zwarte piet moet zwart zijn' mensen net als ik de argumenten van de anti-piet lui verwerp. Jij lijkt dat eerste wel te doen maar het tweede niet.
Ten aanzien van "moet NIET zwart zijn" ben ik daar heel makkelijk in: wat mij betreft is de wet maatgevend.

Wat mij echter wel tegen de borst stuit is dat ik een sterke indruk heb dat deze discussie wordt misbruikt voor politieke doeleinden. DAT is mijn voornaamste reden om dit feest zo snel mogelijk te willen aanpassen. Ik wil niet geassocieerd worden met pseudo-racistische PVV tokkies.

quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:04 schreef Fir3fly het volgende:

Sterker, argumenten lijken niet eens belangrijk te zijn. Dat vind ik opmerkelijk.
Dit gaat over cultuur, niet over wetgeving. Dan zijn de argumenten echt ver te zoeken. Voor wetten moet men goede argumenten hebben. Cultuur is veelal een kwestie van smaak.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:13:34 #200
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166062441
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

DAT is mijn voornaamste reden om dit feest zo snel mogelijk te willen aanpassen. Ik wil niet geassocieerd worden met pseudo-racistische PVV tokkies.
Zo'n vermoeden had ik al. Voor de rest ben ik het compleet eens.

Ik vind dit wel heel erg zwak. Wat maakt het in vredesnaam uit wat die lui denken? Je zegt zelf eerst dat wat zij vinden genegeerd kan worden maar vervolgens pleit je nu voor actie enkel en alleen om die mensen dwars te zitten.

Waarom kun je niet gewoon je standpunt verdedigen zonder die 'tokkies' er bij de haren bij te slepen?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:18:17 #201
3542 Gia
User under construction
pi_166062536
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's mooi. Zijn er dan mensen die dat wel vinden?

Als ik sommigen hier mag geloven dan vindt 80% van Nederland dat ZP zwart MOET zijn namelijk. Ik ben wel benieuwd waarom mensen dat nu eigenlijk vinden.
Omdat er een poll is geweest waar je mocht kiezen welke kleur Piet je voorkeur heeft.
80 % geeft de voorkeur aan de kleur zwart, minder aan bruin en een heel kleine minderheid voor alle andere kleuren, zijnde niet zwart of bruin.
Toch geloof ik niet dat die 80 % problemen heeft met allerlei kleuren pieten, zolang zwart en bruin daar deel van uitmaken. Maar goed, die vraag werd niet gesteld.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar kun je ook antwoord geven op de vraag waarom jij vindt dat zwarte piet zwart MOET zijn? Dat was namelijk mijn vraag.
Mij gaat het er alleen maar om dat zwarte piet ook zwart MAG zijn.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:20:17 #202
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166062576
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar kun je ook antwoord geven op de vraag waarom jij vindt dat zwarte piet zwart MOET zijn? Dat was namelijk mijn vraag.
De vraag was: waarom mag Zwarte Piet niet zwart zijn? Bij zo'n naam is zwart toch wel de logische kleurkeuze.
Mijn argumenten voor zwart staan in de eerdere deeltjes van deze reeks: Ik vind het prima als Zwarte Piet een andere kleur krijgt op de dag dat schaduwen niet meer zwart zijn, de doden niet meer zwart wegrotten en de vruchtbare aarde niet meer zwart is.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:22:02 #203
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166062608
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:06 schreef john2406 het volgende:
Uiteraard is daar iedereen vrij in, zich verkleden als lucifer, wie ben ik om daar iets tegen te hebben?
Als het een afgebrande lucifer is, krijg je weer dat gezeik over zwart.

  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:23:13 #204
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166062634
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:36 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Niemand viert het meer 'traditioneel'. Dan zou Piet er nog steeds zo uit zien als een eeuw geleden.
Ik zal Danny vragen mijn username te veranderen.
pi_166062683
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Klinkt alsof we het gewoon eens zijn? Da's mooi. :) Dan zie ik ook geen bezwaar om af te stappen van die eis.
Dat staat verder compleet los van mij. En er zijn genoeg bezwaren tegen die eis dus dat lijkt me iets voorbarig.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's mooi. Zijn er dan mensen die dat wel vinden?
Als ik het goed begrijp is er een kleine groep mensen die vinden dat zwarte piet niet zwart mag zijn :?
Conscience do cost.
pi_166062686
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:23 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik zal Danny vragen mijn username te veranderen.
Ben je niet lunatiek meer?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:27:37 #207
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166062729
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:12 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik geloof niet dat de minderheid in ons land zich daar mee associeert. Niet van toepassing dus.

Bovendien gaat dat al helemaal niet meer op als je juist een variatie aan kleurtjes hebt (inclusief zwart en wit).
Goffer, de "juiste variatie aan kleurtjes". Ja, Groene Piet is ziek, om het cultureel verantwoord te maken moet de rest van de Pieten maar met groene tinten gaan lopen anders worden de milieuzeurpieten boos? Zoiets?

Maar goed. Het feit dat er op dit moment mensen worden vermoord om hun huidskleur (de albinonegers) moeten we maar negeren, maar we gaan wel janken om de slavernij van ver voor de oorlog? Omdat er een paar jankpieten het over de slavernij hebben en niemand hier een reet geeft om die albino's? Dat vind ik uitzonderlijk hypocriet.
pi_166062749
Het is toch een vrij land hier, dat zich een ieder maar verkleed zoals die dat wil, het zijn echter die welke het anderen willen verbieden toch?

Ik blijf erbij is piet een regenboog piet vier ik het feest niet meer!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 18:28:48 #209
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166062757
quote:
11s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:25 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ben je niet lunatiek meer?
Ik ben niemand.
pi_166063032
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:27 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Goffer, de "juiste variatie aan kleurtjes". Ja, Groene Piet is ziek, om het cultureel verantwoord te maken moet de rest van de Pieten maar met groene tinten gaan lopen anders worden de milieuzeurpieten boos? Zoiets?
Nee, groen is geen huidskleur waar een associatie uit het verleden aan hangt.
quote:
Maar goed. Het feit dat er op dit moment mensen worden vermoord om hun huidskleur (de albinonegers) moeten we maar negeren, maar we gaan wel janken om de slavernij van ver voor de oorlog? Omdat er een paar jankpieten het over de slavernij hebben en niemand hier een reet geeft om die albino's? Dat vind ik uitzonderlijk hypocriet.
En nee dat moeten we niet negeren maar die associatie is er niet mbt het Sinterklaasfeest.
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:28 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ben niemand.
-O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:17:30 #211
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166063970
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Da's mooi. Zijn er dan mensen die dat wel vinden?

Als ik sommigen hier mag geloven dan vindt 80% van Nederland dat ZP zwart MOET zijn namelijk. Ik ben wel benieuwd waarom mensen dat nu eigenlijk vinden.
omdat de Z in ZP voor zwart staat

beetje gek alstie dan blauw is ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166064062
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:28 schreef john2406 het volgende:
Het is toch een vrij land hier, dat zich een ieder maar verkleed zoals die dat wil, het zijn echter die welke het anderen willen verbieden toch?

Ik blijf erbij is piet een regenboog piet vier ik het feest niet meer!
De intoleranten zijn dan ook degenen die nu oproepen tot een verbod.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166064235
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:17 schreef sp3c het volgende:

[..]

omdat de Z in ZP voor zwart staat

beetje gek alstie dan blauw is ofzo
Dit klinkt als "we willen het niet aanpassen omdat we het niet willen aanpassen".

Neem het me niet kwalijk als ik dat niet zo'n sterk pleidooi vind.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 19:28:33 #214
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166064316
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:43 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee, groen is geen huidskleur waar een associatie uit het verleden aan hangt.

De enige huidskleur met een associatie uit het verleden (welk dan ook) is zwart. Pleit je nu voor zwarte Zwarte Pieten? Of welke kleuren en in welke samenstelling moeten ze dan wel opgevoerd worden?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:28:38 #215
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166064321
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:25 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit klinkt als "we willen het niet aanpassen omdat we het niet willen aanpassen".

Neem het me niet kwalijk als ik dat niet zo'n sterk pleidooi vind.
mja je zult het er gewoon mee moeten doen ben ik bang

als jij je pieten groen wilt verven is dat je goed recht maar de meeste mensen zullen hem zwart laten omdat ze hem zwart willen laten ja

dan zul je met een sterk verhaal moeten komen als je wil dat mensen ermee ophouden maar men komt nauwelijks verder dan 'lijkt op hoe vroeger in het buitenland racistische stereotypes van negers werden uitgebeeld'
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 19:30:31 #216
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166064374
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

mja je zult het er gewoon mee moeten doen ben ik bang

als jij je pieten groen wilt verven is dat je goed recht maar de meeste mensen zullen hem zwart laten omdat ze hem zwart willen laten ja

dan zul je met een sterk verhaal moeten komen als je wil dat mensen ermee ophouden maar men komt nauwelijks verder dan 'lijkt op hoe vroeger in het buitenland racistische stereotypes van negers werden uitgebeeld'
En "het is racisme"

Als je ze vraagt waarom draaien ze dat verhaal wat jij hier noemt af.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166064400
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:28 schreef sp3c het volgende:

[..]

mja je zult het er gewoon mee moeten doen ben ik bang

als jij je pieten groen wilt verven is dat je goed recht maar de meeste mensen zullen hem zwart laten omdat ze hem zwart willen laten ja
De mensen die ZP niet willen aanpassen maar die er wel moeite mee hebben om daarop aangekeken te worden zijn vermoed ik vrij snel mee in de aanpassingen. Wat rest zijn mensen die principiele of politieke redenen hebben om ZP zwart te willen houden. Ik vermoed dat dat groepje geen meerderheid is.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166064461
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

De mensen die ZP niet willen aanpassen maar die er wel moeite mee hebben om daarop aangekeken te worden zijn vermoed ik vrij snel mee in de aanpassingen. Wat rest zijn mensen die principiele of politieke redenen hebben om ZP zwart te willen houden. Ik vermoed dat dat groepje geen meerderheid is.
Aangekeken worden door ignorante lui die chronisch ontevreden zijn, ik denk niet dat veel mensen daar gevoelig voor zijn. Sterker nog, ik denk zomaar dat slechts 14% dat ziet zitten in een enquete. Laat daar nou net een enquete voor geweest zijn!
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 19:33:13 #219
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_166064465
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:43 schreef Kijkertje het volgende:


[..]

En nee dat moeten we niet negeren maar die associatie is er niet mbt het Sinterklaasfeest.

[..]

Maar voor mij is er ook de associatie met slavernij/racisme niet m.b.t. het Sinterklaasfeest, dus waarom dat wel veranderen?

Ik zou zo'n witte neger toch erger vinden, omdat het alles heeft te maken met politieke correctheid waardoor die zwarte piet anno 21e eeuw een witte neger zou zijn geworden (immers: het voorstel was om alle karikatuur-kenmerken te handhaven, behalve de kleur zwart), maar de politieke correctheid om een actuele misstand wordt volkomen genegeerd. Als je de discussie voert over de kleur van zwarte piet in het kader van onderdrukking, negeren, slavernij, slavenhandel en dergelijke, dan kun je niet wegkijken voor deze problemen.
Problemen die niet nodig zijn als piet gewoon zwart blijft en de anti-groep eindelijk toegeeft dat ze een verkeerde inschatting hebben gemaakt met zp = racisme.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:33:19 #220
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166064471
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

De mensen die ZP niet willen aanpassen maar die er wel moeite mee hebben om daarop aangekeken te worden zijn vermoed ik vrij snel mee in de aanpassingen. Wat rest zijn mensen die principiele of politieke redenen hebben om ZP zwart te willen houden. Ik vermoed dat dat groepje geen meerderheid is.
ik heb geen enkele principiele of politieke reden om ZP zwart te willen houden

ik zie alleen ook geen enkele reden om het te veranderen, denk dat ik de overgrote meerderheid in deze hele discussie vertegenwoordig
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166064489
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat ik dan weer heel kinderachtig vind zijn mensen die een kinderfeest misbruiken voor een rechts-populistische politieke agenda.
Dat mag, en dat ben ik met je eens :). Ik heb dan ook geen probleem met racisme aankaarten, want dat is nog altijd best een probleem. Vooral in de wat dunbevolktere regio's, waar ook homo tolerantie nog niet altijd even hoog is.

Al moet ik er wel bijzeggen dat de racisme kaart de laatste jaren wel erg snel getrokken word, daar houd ik ook niet zo van.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 19:35:34 ]
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 19:35:13 #222
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166064545
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat mag, en dat ben ik met je eens :). Ik heb dan ook geen probleem met racisme aankaarten, want dat is nog altijd best een probleem. Vooral in de wat dunbevolktere regio's, waar ook homo tolerantie nog niet altijd even hoog is.
Helemaal niks mis mee, maar zp is daar niet het instrument voor.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166064562
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Helemaal niks mis mee, maar zp is daar niet het instrument voor.
Precies wat ik bedoel ja :).
pi_166064582
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Precies wat ik bedoel ja :).
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Helemaal niks mis mee, maar zp is daar niet het instrument voor.
Wijze mannen hier.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 19:36:46 #225
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166064601
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:35 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Precies wat ik bedoel ja :).
Wat natuurlijk niet meehelpt is de origine van deze discussie, namelijk een stel Nederland haters die uit zijn op herstelbetalingen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166064668
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:36 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Wat natuurlijk niet meehelpt is de origine van deze discussie, namelijk een stel Nederland haters die uit zijn op herstelbetalingen.
Mja. Sinds het begin van deze discussie is er niets wat beide partijen heeft geholpen, wat dat betreft zijn er eigenlijk alleen maar domme keuzes geweest. Qua communicatie, qua wie er zich dacht te moeten uitspreken, qua alles. Tegelijkertijd al het Black Lives Matter geouwehoer in Amerika, dode agenten, etc.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:39:05 #227
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166064670
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:36 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Wat natuurlijk niet meehelpt is de origine van deze discussie, namelijk een stel Nederland haters die uit zijn op herstelbetalingen.
dat komt ook maar zelden ter sprake, eigenlijk zie je allen propieten er te pas en te onpas mee strooien

helpt idd niet mee
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166064817
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:36 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Wat natuurlijk niet meehelpt is de origine van deze discussie, namelijk een stel Nederland haters die uit zijn op herstelbetalingen.
Die origine-theorie is een fantasie achteraf.
Het zp-debat is jarenlang sluimerend geweest en is met eigen dynamiek ontwikkeld...oa de boosheid van mensen die zp gewend zijn .
Herstelbetalingen willen is geen oorzaak geweest.
pi_166065008
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:33 schreef sp3c het volgende:

[..]

ik heb geen enkele principiele of politieke reden om ZP zwart te willen houden

ik zie alleen ook geen enkele reden om het te veranderen, denk dat ik de overgrote meerderheid in deze hele discussie vertegenwoordig
Als jij geen reden hebt om het te veranderen maar ook geen principiele redenen hebt om het niet te veranderen, dan zou ik zeggen... er zijn wel mensen die wel principiele redenen hebben om het te willen veranderen. Waarom zouden we dat dan niet gewoon doen?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166065096
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:33 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Dat mag, en dat ben ik met je eens :). Ik heb dan ook geen probleem met racisme aankaarten, want dat is nog altijd best een probleem. Vooral in de wat dunbevolktere regio's, waar ook homo tolerantie nog niet altijd even hoog is.

Al moet ik er wel bijzeggen dat de racisme kaart de laatste jaren wel erg snel getrokken word, daar houd ik ook niet zo van.
Als de racismekaart ten onrechte wordt getrokken dan hou ik daar ook niet van. Maar in mijn beleving is dat niet zo vaak. Het nieuwe rechts-populisme dat ongeveer met Fortuyn begon heeft er echter wel alle belang bij om te doen alsof die racismekaart voornamelijk ten onrechte wordt getrokken.

Persoonlijk wil ik daar echt niet aan meedoen, en al zeker niet in het kader van een kinderfeestje.

Mensen die een politieke agenda hebben moeten maar gewoon hun standpunten helder formuleren en verdedigen, in plaats van te janken over een kinderfeestje.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 19:52:20 #231
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166065148
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Persoonlijk wil ik daar echt niet aan meedoen, en al zeker niet in het kader van een kinderfeestje.

Dat doe je wel, want je pleit voor aanpassing van dat kinderfeestje juist omdat die populisten zich daar mee bemoeien.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:52:56 #232
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166065172
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als jij geen reden hebt om het te veranderen maar ook geen principiele redenen hebt om het niet te veranderen, dan zou ik zeggen... er zijn wel mensen die wel principiele redenen hebben om het te veranderen. Waarom zouden we dat dan niet gewoon doen?
betere vraag is waarom veranderen die mensen die er zo'n moeite mee hebben het niet gewoon zelf?

laat ze lekker een intocht organiseren met witte pieten die tofu blokjes uitdelen en een blauwe sint op een hippe longboard ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166065181
quote:
3s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:52 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat doe je wel, want je pleit voor aanpassing van dat kinderfeestje juist omdat die populisten zich daar mee bemoeien.
Dit is er echt 1 in het genre 'protesteren tegen racisme is ook racisme'. Ik kan dit echt niet serieus nemen. :{w
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166065215
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

betere vraag is waar veranderen die mensen die er zo'n moeite mee hebben het niet gewoon zelf?
Jij denkt dat die sinterklaas vieren met zwarte pieten?

quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:52 schreef sp3c het volgende:

laat ze lekker een intocht organiseren met witte pieten die tofu blokjes uitdelen en een blauwe sint op een hippe longboard ofzo
Er zijn al diverse initiatieven op dat punt meen ik.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 19:55:49 #235
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166065271
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:54 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij denkt dat die sinterklaas vieren met zwarte pieten?
ik denk dat die helemaal geen sinterklaas vieren

quote:
[..]

Er zijn al diverse initiatieven op dat punt meen ik.
problem solved ^O^
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166065276
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als jij geen reden hebt om het te veranderen maar ook geen principiele redenen hebt om het niet te veranderen, dan zou ik zeggen... er zijn wel mensen die wel principiele redenen hebben om het te willen veranderen. Waarom zouden we dat dan niet gewoon doen?
Waarom zouden mensen onder het mom van principes hun denkbeelden aan anderen mogen opdringen :?
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 19 oktober 2016 @ 20:00:03 #237
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166065406
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 19:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit is er echt 1 in het genre 'protesteren tegen racisme is ook racisme'. Ik kan dit echt niet serieus nemen. :{w
Dat heb je compleet verkeerd begrepen. Nog een poging:

Je pleit voor aanpassing van zwarte piet omdat je dan niet geassocieerd wordt met 'PVV-tokkies'. Tegelijkertijd zeg je dat die lui zich niet met een kinderfeestje moeten bemoeien. Waarom zou hetzelfde niet voor jou gelden?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_166065792
quote:
3s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:00 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Dat heb je compleet verkeerd begrepen. Nog een poging:

Je pleit voor aanpassing van zwarte piet omdat je dan niet geassocieerd wordt met 'PVV-tokkies'. Tegelijkertijd zeg je dat die lui zich niet met een kinderfeestje moeten bemoeien. Waarom zou hetzelfde niet voor jou gelden?
Ik snap er geen flikker meer van.

Iedereen is hier een racist volgens Molurus, maar dat is juist racistisch en als ik dat zeg ben ik weer racistisch bezig. _O-

Maak je niet dik broer, ik ga gwn weer Zwarte Piet spelen. *O*
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166065994
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:10 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ik snap er geen flikker meer van.

Iedereen is hier een racist volgens Molurus,
Dan snap je er inderdaad geen flikker van. Geeft niet hoor.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166066009
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:16 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan snap je er inderdaad geen flikker van. Geeft niet hoor.
Quote dan ook mijn hele bericht.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166066026
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:17 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Quote dan ook mijn hele bericht.
Als je het niet erg vindt hou ik daar op met lezen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_166066043
Molo zit sowieso een beetje vast in zijn argumentatie heb ik het idee.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166066096
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:10 schreef BoneThugss het volgende:

Iedereen is hier een racist volgens Molurus, maar dat is juist racistisch en als ik dat zeg ben ik weer racistisch bezig. _O-

Dat item racisme spookt teveel bij jou tussen de oren. En dat projecteer je op Molurus.
Het is het overbekende slachtofferspel .... jammeren dat je zo onterecht aangevallen wordt.
pi_166066105
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 18:20 schreef Lunatiek het volgende:
De vraag was: waarom mag Zwarte Piet niet zwart zijn? Bij zo'n naam is zwart toch wel de logische kleurkeuze.
Mijn argumenten voor zwart staan in de eerdere deeltjes van deze reeks: Ik vind het prima als Zwarte Piet een andere kleur krijgt op de dag dat schaduwen niet meer zwart zijn, de doden niet meer zwart wegrotten en de vruchtbare aarde niet meer zwart is.
Man, man, man. :')
pi_166066178
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:20 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Man, man, man. :')
Je zou ook eens inhoudelijk een punt kunnen maken ipv op de man te spelen.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_166066215
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:18 schreef JeSuisDroppie het volgende:
Molo zit sowieso een beetje vast in zijn argumentatie heb ik het idee.
Al 37 delen draait ieder zijn eigen verhaal af zonder te luisteren.

Het feit dat in deel 37 nog steeds de vraag wordt gesteld 'waarom mag zwarte piet niet zwart zijn' wordt gesteld is toch wel het meest tekende bewijs.
pi_166066228
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang je de kritiek niet serieus neemt zal er ook nooit een constructieve discussie ontstaan.

[..]

Dat heb ik al een aantal keer toegelicht, maar elke keer is men dat 3 posts later weer vergeten en focust men - lekker makkelijk - op de slechtste vertegenwoordigers van het standpunt, mensen zoals Gario. Daar ben ik eerlijk gezegd wel klaar mee.

Maar mijn belangrijkste beweegreden is dat deze issue nu wordt misbruikt door mensen die te laf zijn om te erkennen dat ze werkelijk racist zijn. Dat hoort zeker niet op een kinderfeestje thuis.

[..]

Nope. Ik doe er gewoon niet aan mee.
Dus kritiek die op de eerste plaats niet serieus gegeven word, moet ik wel serieus aan nemen?
Wat betreft jouw anti zp reden, ik heb de laatste twee delen na gescrold, maar kon het helaas niet vinden. (wel standje turbo, kzal het dan wel gemist hebben)

''Maar mijn belangrijkste beweegreden is dat deze issue nu wordt misbruikt door mensen die te laf zijn om te erkennen dat ze werkelijk racist zijn.''

Beste Molurus ,
Ik vind het hele sinterklaas/zp gedoe een vorm van folklore. Het is zoals het is, daar hoeft verder niks achter gezocht te worden, en wie dat wel doet, heeft weinig grond om op te staan, want; folklore. De actuele racisme kaart flow die heerst heeft hier niks mee te maken. De Sinterklaas folklore word gewoon de in slipstream mee getrokken, voor alle verkeerde redenen.

Folklore kan ook veranderen. De folklore van sinterklaas is ook altijd aan het veranderen maar dit gaat geleidelijk aan, niet op een geforceerde reden op ongegronde reden.

Vandaag is het hele verhaal van het idee dat zp een slaaf is, sowieso al onzin. Zwarte piet is een werknemer in dienst van een werkgever, die hun, nadat hij ze vrij kocht van slavernij een baan aanbood, zodat ze zekerheid, inkomen en een doel in hun leven hadden. Een mooi idee dus, waar kinderen wat van kunnen leren.

Stel je voor zeg; een rijke blanke ondernemer bied een flink aantal kansloze noord afrikanen een eerlijke baan.

Het maakt mij niet zoveel uit welke kleur piet is eigenlijk, maar ik kan me voorstellen dat het voor veel mensen (sterker nog; de meeste mensen) van belang is dat het dicht bij de traditie blijft. Het stuit de meeste mensen tegen de borst dat het anti pieten gedoe nu steeds meer ongedwongen word. Ook dit heeft niks met racisme te maken. Het feit dat dit gebeurd door mensen die hun roots buiten nederland hebben liggen zorgt voor de voorstanders voor minder begrip en meer verharding tegen de tegenstanders. Maar racisme ligt hier niet ten grondslag.

Bij lange na zijn de meeste mensen die pro zp zijn op geen enkele manier racistisch.

''Maar mijn belangrijkste beweegreden is dat deze issue nu wordt misbruikt door mensen die te laf zijn om te erkennen dat ze werkelijk racist zijn.''
Deze issue word ook misbruikt door mensen die jouw mening delen, om een kinderfeest te verpesten. Een kinderfeest dat van oorsprong niet van hun is. Maar daar ben jij dan wel prima mee?

Maar ja wat's next? Liliputters die zich gaan beklagen bij Disney vanwege de dwergen in Sneeuwitje?
Op zondag 15 januari 2017 19:21 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Als je geen nazi genoemd wilt worden moet je geen achterlijke discriminerende dingen zeggen als: "de islam tast anderen aan in hun rechten".
pi_166066265
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:20 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat item racisme spookt teveel bij jou tussen de oren. En dat projecteer je op Molurus.
Het is het overbekende slachtofferspel .... jammeren dat je zo onterecht aangevallen wordt.
Uhu

www.man-man-man.nl
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166066793
quote:
1s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:24 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Al 37 delen draait ieder zijn eigen verhaal af zonder te luisteren.

Het feit dat in deel 37 nog steeds de vraag wordt gesteld 'waarom mag zwarte piet niet zwart zijn' wordt gesteld is toch wel het meest tekende bewijs.
Dat is idd de vraag waarop veel mensen in de stress-mode schieten, al jaren :Y

Zwarte Piet-discussie is niet nieuw, maar geëxplodeerd

quote:
Ook is een fragment uit talkshow Barend en Witteman uit 1997 te zien. 'Wat is het probleem als er gekleurde pieten zijn?', oppert iemand, waarna grote chaos ontstaat. Sonja Barend roept uit dat ze al zeker honderd afleveringen maakten, maar dat het nooit eerder zo hoog opliep.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166067179
Vanuit historisch perspectief is al tig maal uitgelegd waarom Zwarte Piet zwart behoort te zijn. Niet veel posts na zo'n uitleg komt er weer een anti-Piet met wederom dezelfde vraag. En dan geven deze anti-Pieten ook nog eens aan dat er niet naar hén geluisterd wordt. Man, man, man. :')

Andersom zien de pro-Pieten best in dat de gekleurde medemens Zwarte Piet een minder fijn figuuur vinden waarmee zij zich vaak (en vaak vanuit een Amerikaans perspectief) vereenzelvigen en Zwarte Piet door de zwarte kleur en zijn dienende rol interpreteren als onderdanig, verwijzend naar het slavernij verleden, en onderdanig aan Sinterklaas, de white supremacist. Ik kan me dat gevoel goed voorstellen.

Ik ben het er alleen mee oneens, en dat mag. Voornamelijk omdat Zwarte Piet niet onstaan is als, en niet pretendeert te zijn, en niet de intentie heeft, om een slaaf voor te stellen. Zo is hij ook niet opgevoerd door Schenkman.

Ik heb al meermaals geopperd dat ik, als pro-Piet, best bereid ben om Zwarte Piet volledig aan te passen, waarbij ik maar 1 tegenprestatie verlang, en dat is dat hij zwart blijft. Gewoon om de cultuur historische, traditionele en folkloristische redenen. Redenen die al zo vaak vermeld zijn, maar door de anti-Pieten weggewuifd of negeert worden, terwijl een historische achtergrond m.i. meer valide is dan een aanname uit onwetendheid met deze achtergrond.

Ik kan me niet voorstellen dat ik hiermee teveel vraag van de anti-Pieten?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166067383
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:53 schreef Montagui het volgende:

Andersom zien de pro-Pieten best in dat de gekleurde medemens Zwarte Piet een minder fijn figuuur vinden waarmee zij zich vaak (en vaak vanuit een Amerikaans perspectief) vereenzelvigen en Zwarte Piet door de zwarte kleur en zijn dienende rol interpreteren als onderdanig, verwijzend naar het slavernij verleden, en onderdanig aan Sinterklaas, de white supremacist. Ik kan me dat gevoel goed voorstellen.
Kun jij je ook voorstellen dat anti-pieten blank kunnen zijn?
Niet meer aanwezig in dit forum.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:01:12 #252
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166067553
ik geloof ook niet dat 'de gekleurde medemensen' zich vaak vereenzelvigen met zwarte Piet :')

blijkt nergens uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166067663
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:53 schreef Montagui het volgende:
Andersom zien de pro-Pieten best in dat de gekleurde medemens Zwarte Piet een minder fijn figuuur vinden waarmee zij zich vaak (en vaak vanuit een Amerikaans perspectief) vereenzelvigen en Zwarte Piet door de zwarte kleur en zijn dienende rol interpreteren als onderdanig, verwijzend naar het slavernij verleden, en onderdanig aan Sinterklaas, de white supremacist. Ik kan me dat gevoel goed voorstellen.

Ik ben het er alleen mee oneens, en dat mag. Voornamelijk omdat Zwarte Piet niet onstaan is als, en niet pretendeert te zijn, en niet de intentie heeft, om een slaaf voor te stellen. Zo is hij ook niet opgevoerd door Schenkman.
Voor de tigste keer, de manier waarop Zwarte Piet nu zwart is, is één op één een karikatuur die tot diep in de 20ste eeuw donkere personen stereotypeerde als domme, figuren die een pidgin taaltje spraken. Dit is geen projectie, dit is een feit. Daar doet de ontstaansgeschiedenis als duivel niets aan af, want die fase is gepasseerd in de 19e eeuw.

Hou hem lekker zwart, zolang er geen 'neger' meer in gezien kan worden.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 21:05:04 ]
pi_166067710
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:01 schreef sp3c het volgende:
ik geloof ook niet dat 'de gekleurde medemensen' zich vaak vereenzelvigen met zwarte Piet :')

blijkt nergens uit
Dat doen vriendelijke Nederlanders wel met uitzwaaidagen.
pi_166067720
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kun jij je ook voorstellen dat anti-pieten blank kunnen zijn?
Natuurlijk, waarom niet. De blanke anti-Piet begrijpt de gekleurde medemens ook, net zoals ik als pro-Piet. Het grote verschil is dat de blanke anti-Piet zich achter het racisme standpunt opstelt (om wat voor reden dan ook) en ik als pro-Piet achter het cultuur historisch perspectief.

Wat mij betreft is de redenatie van het cultuur historisch perspectief sterker dan de aanname van racisme. Maar goed, ieder zijn ding.

Als we uiteindelijk tot een oplossing willen komen zal men toch van beide kanten water bij de wijn moeten doen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:06:28 #256
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166067768
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Voor de tigste keer, de manier waarop Zwarte Piet nu zwart is, is één op één een karikatuur die tot diep in de 20ste eeuw donkere personen stereotypeerde als domme, figuren die een pidgin taaltje spraken. Dit is geen projectie, dit is een feit. Daar doet de ontstaansgeschiedenis als duivel niets aan af, want die fase is gepasseerd in de 19e eeuw.

Hou hem lekker zwart, zolang er geen 'neger' meer in gezien kan worden.
maar Piet is niet dom en hij spreekt geen pidgin taaltje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166067857
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:06 schreef sp3c het volgende:
maar Piet is niet dom en hij spreekt geen pidgin taaltje
Nee, dat hebben ze veranderd. Waarom nu?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:12:05 #258
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068010
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:08 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Nee, dat hebben ze veranderd. Waarom nu?
al een hele tijd geleden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166068057
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:12 schreef sp3c het volgende:
al een hele tijd geleden
Ik bedoel, waarom zouden ze dat nu hebben gedaan?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:15:33 #260
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068151
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:13 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Ik bedoel, waarom zouden ze dat nu hebben gedaan?
omdat het niet leuk was
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166068206
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:04 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Voor de tigste keer, de manier waarop Zwarte Piet nu zwart is, is één op één een karikatuur die tot diep in de 20ste eeuw donkere personen stereotypeerde als domme, figuren die een pidgin taaltje spraken. Dit is geen projectie, dit is een feit. Daar doet de ontstaansgeschiedenis als duivel niets aan af, want die fase is gepasseerd in de 19e eeuw.

Hou hem lekker zwart, zolang er geen 'neger' meer in gezien kan worden.
Als jij mijn post gelezen hebt ben ik hier best wel mee eens.

Schenkman heeft destijds Zwarte Piet niet als karikatuur (of als slaaf) van een neger opgevoerd, dat is, zo je wil, pas later ontstaan. Exact wanneer dat karikaturale echt is begonnen is niet helemaal bekend. Tot zeker in 1930 trad de Sint nog steeds op met maar 1 knecht. Pas bij de intocht van 1934 had hij ineens meerdere knechten. Het verhaal wil dat dit Surinaamse matrozen waren die mee wilden doen. Mogelijk is vanuit die achtergrond en de nasleep van de 2e WO Zwarte Piet langzaamaan karikaturaler geworden? Waarschijnlijk ook niet eens bewust. Met de Surinaamse emigratiegolf vanaf de jaren 60/70 is dat pas echt een issue geworden. Sindsdien zijn er ook een aantal aanpassingen gedaan tot wat hij nu is.

Dus jah, hou hem lekker zwart zonder het karikaturale van een neger. Top! ^O^
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166068211
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:15 schreef sp3c het volgende:
omdat het niet leuk was
En de huidige tekening is nog steeds niet zo leuk.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:17:04 #263
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068239
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:16 schreef hoink581 het volgende:

[..]

En de huidige tekening is nog steeds niet zo leuk.
waarom niet?

wat is er niet leuk aan een zwarte man die snoep uitdeelt?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166068312
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:16 schreef Montagui het volgende:
Als jij mijn post gelezen hebt ben ik hier best wel mee eens.

Schenkman heeft destijds Zwarte Piet niet als karikatuur (of als slaaf) van een neger opgevoerd, dat is, zo je wil, pas later ontstaan. Exact wanneer dat karikaturale echt is begonnen is niet helemaal bekend. Tot zeker in 1930 trad de Sint nog steeds op met maar 1 knecht. Pas bij de intocht van 1934 had hij ineens meerdere knechten. Het verhaal wil dat dit Surinaamse matrozen waren die mee wilden doen. Mogelijk is vanuit die achtergrond en de nasleep van de 2e WO Zwarte Piet langzaamaan karikaturaler geworden? Waarschijnlijk ook niet eens bewust. Met de Surinaamse emigratiegolf vanaf de jaren 60/70 is dat pas echt een issue geworden. Sindsdien zijn er ook een aantal aanpassingen gedaan tot wat hij nu is.

Dus jah, hou hem lekker zwart zonder het karikaturale van een neger. Top! ^O^
Zijn we het eens.
pi_166068362
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:17 schreef sp3c het volgende:
wat is er niet leuk aan een zwarte man die snoep uitdeelt?
Een voorbeeld van een 'nobele wilde' is nog steeds een racistische stereotypering.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:22:29 #266
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068426
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:20 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Een voorbeeld van een 'nobele wilde' is nog steeds een racistische stereotypering.
en hoe zien we er een nobele wilde in?
hoe uit dat wilde zich bijvoorbeeld?

gewoon helemaal niet toch, hij heeft geen roe meer, hij praat zo ABN als de man/vrouw onder de schmink en er gaat niemand in de zak

het is een zwarte man die snoep uitdeelt ... waar zit nog precies het probleem?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:23:52 #267
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068492
het kan niet zo zijn dat we denken, hij is zwart dus hij moet een slaaf voorstellen, want dat vind ik nogal beledigond
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166068739
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:22 schreef sp3c het volgende:
en hoe zien we er een nobele wilde in?
hoe uit dat wilde zich bijvoorbeeld?

gewoon helemaal niet toch, hij heeft geen roe meer, hij praat zo ABN als de man/vrouw onder de schmink en er gaat niemand in de zak

het is een zwarte man die snoep uitdeelt ... waar zit nog precies het probleem?
De 'zwarte man' is (nogmaals) een karikatuur die 'zwarten' neerzet(te) als barbaren/wilden. Een positieve associatie (snoep uitdelen) maakt de vergelijking met barbaren niet ongedaan. Het maakt het eerder 'de uitzondering op de regel', denk maar aan 'er zijn ook goeie bij' als het over Marokkanen gaat.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:31:51 #269
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166068890
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:28 schreef hoink581 het volgende:

[..]

De 'zwarte man' is (nogmaals) een karikatuur die 'zwarten' neerzet(te) als barbaren/wilden. Een positieve associatie (snoep uitdelen) maakt de vergelijking met barbaren niet ongedaan. Het maakt het eerder 'de uitzondering op de regel', denk maar aan 'er zijn ook goeie bij' als het over Marokkanen gaat.
welke vergelijking met barbaren?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069063
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:31 schreef sp3c het volgende:
welke vergelijking met barbaren?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:39:26 #271
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069172
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:36 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
en dit lijkt sterk op zwarte piet vind jij?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069192
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:31 schreef sp3c het volgende:

[..]

welke vergelijking met barbaren?
'Menselijke dierentuin'



quote:
In 1928 hadden nog maar weinig Nederlanders met eigen ogen mensen uit Afrika gezien. Dus was de belangstelling groot toen in Rotterdam een ‘negerdorp’ werd ingericht.

Gewiekste zakenlieden haalden de 'wilden' uit hun eigen omgeving en stelden ze tentoon op kermissen, in circussen en in musea. Europa werd tientallen jaren doorkruist door groepen die van het ene naar het andere nagebouwde negerdorp trokken.

“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166069246
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:39 schreef sp3c het volgende:
en dit lijkt sterk op zwarte piet vind jij?

Wat denk jij?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:42:05 #274
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069260
quote:
en die kleine deelde snoep uit ofzo?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:42:57 #275
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069289
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:41 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Wat denk jij?
niet echt he?

ze hebben wel dezelfde kleur, daar heb je gelijk in
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069315
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:42 schreef sp3c het volgende:
niet echt he?

ze hebben wel dezelfde kleur, daar heb je gelijk in
pi_166069332
Ja, leuk weer hoink, met je kutplaatje

Gr.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_166069426
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

en die kleine deelde snoep uit ofzo?
Nee maar dat is ook niet 'de traditie' he! Zwarte Piet was een boeman.
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166069463
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:44 schreef BoneThugss het volgende:
Ja, leuk weer hoink, met je kutplaatje

Gr.



Allebei roetzwart, dikke lippen, gouden oorbellen. Alleen het page pakje verdwijnt.
De ene afbeelding een Zwarte Piet, de andere de originele versie van Kuifje die in de Congo is.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:47:21 #280
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069470
quote:
12s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:43 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
das te simplistisch

ik zie het evil in dat plaatje van kuifje wel maar ik zie ook dat het inmiddels bestreden en verslagen is

sjors of sjimmie (geen idee wie wie is) ging van:


naar



Zwarte Piet heeft diezelfde ontwikkeling doorgemaakt dus nogmaals dezelfde vraag

wat is het probleem nu nog?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:48:18 #281
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069507
quote:
6s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:46 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Nee maar dat is ook niet 'de traditie' he! Zwarte Piet was een boeman.
dat boeit me niets

is Zwarte Piet nu een boeman?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069532
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

das te simplistisch

ik zie het evil in dat plaatje van kuifje wel maar ik zie ook dat het inmiddels bestreden en verslagen is

sjors of sjimmie (geen idee wie wie is) ging van:
[ afbeelding ]

naar

[ afbeelding ]

Zwarte Piet heeft diezelfde ontwikkeling doorgemaakt
Klopt, alleen het meest essentiele in die ontwikkeling, de huidskleur, MOET behouden worden? Waarom?
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_166069541
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:47 schreef sp3c het volgende:
Zwarte Piet heeft diezelfde ontwikkeling doorgemaakt

Meen je dat nou?
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:50:15 #284
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069589
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:49 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Meen je dat nou?
ja anders had ik wat anders gezegd en doe niet zo vervelend met die plaatjes man, je erkend die ontwikkeling zelf eerder in deze discussie toen je het nog met argumenten probeerde zelf ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069591
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:49 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Meen je dat nou?
Ik zie geen roe! }:|
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:50:39 #286
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069603
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt, alleen het meest essentiele in die ontwikkeling, de huidskleur, MOET behouden worden? Waarom?
van mij hoeft het niet, ik zie alleen geen reden om het te veranderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 19 oktober 2016 @ 21:51:03 #287
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_166069619
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 17:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Pas het gewoon aan.
De vraag 'hoe?' blijft staan.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:51:17 #288
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069627
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:51 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

De vraag 'hoe?' blijft staan.
en waarom
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069642
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:48 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Klopt, alleen het meest essentiele in die ontwikkeling, de huidskleur, MOET behouden worden? Waarom?
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 20:53 schreef Montagui het volgende:
Vanuit historisch perspectief is al tig maal uitgelegd waarom Zwarte Piet zwart behoort te zijn. Niet veel posts na zo'n uitleg komt er weer een anti-Piet met wederom dezelfde vraag. En dan geven deze anti-Pieten ook nog eens aan dat er niet naar hén geluisterd wordt. Man, man, man. :')
I rest my case. :7
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166069707
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:50 schreef sp3c het volgende:
ja anders had ik wat anders gezegd en doe niet zo vervelend met die plaatjes man, je erkend die ontwikkeling zelf eerder in deze discussie toen je het nog met argumenten probeerde zelf ook
Maar die ontwikkeling is alles behalve zo ver doorgevoerd als in het voorbeeld dat jij aanvoerde met Sjors en Jimmy.

Het uiterlijk is grotendeels nog steeds hetzelfde. En die vervelende plaatjes zijn niets meer dan bewijs.
pi_166069735
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:51 schreef sp3c het volgende:
en waarom
Stop met domme vragen stellen.
pi_166069748
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:51 schreef Montagui het volgende:
I rest my case. :7
Een zware roetversie is geen huidskleur, opgelost.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-10-2016 21:54:19 ]
pi_166069797
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:54 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Een zware roetversie is geen huidskleur, opgelost.
Mogen blanken zich niet zwart schminken?
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_166069828
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:55 schreef Montagui het volgende:
Mogen blanken zich niet zwart schminken?
Het is zeer onhandig als je dat op zo'n manier doet dat het een huidkleur lijkt. Dan ben je nooit van de discussie af.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:57:03 #295
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069873
quote:
13s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:53 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Stop met domme vragen stellen.
geef dan gewoon een keer normaal antwoord man :')

waarom mag hij niet zwart zijn, wat is het probleem ermee?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_166069930
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:57 schreef sp3c het volgende:
waarom mag hij niet zwart zijn, wat is het probleem ermee?
Het mag niet op een zwarte huidkleur lijken. Dat is het. Alle andere manieren om zwart te gebruiken als schmink staan nog open.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:59:05 #297
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166069970
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:53 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Maar die ontwikkeling is alles behalve zo ver doorgevoerd als in het voorbeeld dat jij aanvoerde met Sjors en Jimmy.
daar zijn de meningen over verdeeld, daar valt best over te discussieren :Y

quote:
Het uiterlijk is grotendeels nog steeds hetzelfde. En die vervelende plaatjes zijn niets meer dan bewijs.
nee je kunt voor elk argument wel een foto vinden die het ondersteunt, krijg je vervelende discussies van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 21:59:40 #298
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166070018
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:58 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Het mag niet op een zwarte huidkleur lijken. Dat is het. Alle andere manieren om zwart te gebruiken als schmink staan nog open.
WAAROM NIET?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 19 oktober 2016 @ 22:00:04 #299
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_166070031
quote:
10s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:49 schreef hoink581 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Meen je dat nou?






Dit zijn karikaturen. Allemaal ook echt gebruikt, trouwens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_166070347
quote:
0s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 21:59 schreef sp3c het volgende:
daar zijn de meningen over verdeeld, daar valt best over te discussieren :Y

nee je kunt voor elk argument wel een foto vinden die het ondersteunt, krijg je vervelende discussies van
Dit gaat over beelden en beeldvorming. Dan lijkt me beeldmateriaal essentieel.
quote:
2s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:00 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit zijn karikaturen. Allemaal ook echt gebruikt, trouwens.
Goed om te zien dat je de overeenkomst ziet.
  Moderator woensdag 19 oktober 2016 @ 22:09:57 #301
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_166070448
quote:
14s.gif Op woensdag 19 oktober 2016 22:07 schreef hoink581 het volgende:

[..]

Dit gaat over beelden en beeldvorming. Dan lijkt me beeldmateriaal essentieel.

als je beargumenteerd wel maar dat doe je niet en dan blijven het gewoon random internetplaatjes
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')